Nijverheidsblad voor Poperinghe en omstreken. Buitenland DE TOEKOMSTIGE OORLOG Ra de Duitsche Verkiezingen. GROOT BAL STATIE-KERMIS GEZELLIG BAL Men begrijpt genoeg dat zulke voor uitzichten het Fransche publiek schrik ZONDAG 28 SEPTEMBER 1930. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN TIENDE JAAR. NUMMER 39. ABONNEMENTEN. 1 Jaar iri stad, thuis besteld 12.00 fr. I Jaar buiten stad, met de post 15.00 fr. I Jaar Congo 25.00 fr. I Jaar Frankrijk 25.00 fr. 1 Jaar Amerika 30.00 fr. MEN ABONNEERT OP ALLE BELGISCHE POSTKANTOOREN. AANKONDIGINGEN. Op 1° en 2" bladzijde 0.75 fr. de regel. Op 3° en 4" bladzijde 0.65 fr. de regel, met minimum van 3.00 fr. Rouwberichten 0.75 fr. de regel, met mi nimum van 5.00 fr. Bijzonder tarief voor Notarissen en Deurwaarders. Voor dik wijls te bei halen reklamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn vooraf te betalen. VAN POPERINGHE De Postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Plakbrieven bij ons gedrukt worden één maal gratis in ons blad overgenomen. Uitgevers-Eigenaars Gebroeders DUPONT, Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheckrekening Nr 48459. Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. De naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. Bij elk schrijven naar inlichtingen, wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Het blad staat ter beschikking van alwie hst goed meent met het algemeen nut en belang. In de lucht zal hij beslist worden. Meer en meer verontrust men zich in Frankrijk over de uitbreiding der duitsche luchtvaart. In zijn nummer van Maandag drukt de Temps op eerste bladzijde Men kan ons niet verwonderen, dat, door het feit dat het verdrag van Versailles aan Duitschland alle mili taire luchtvloot verbiedt, er tegenwoor dig binnen Duitschland 89 lijnen be staan, langs welke het luchtverkeer geschiedt. Aannemend dat langs elke lijn één vliegtuig de heenreis doet en één de terugreis, dat eene verhouding van een vierde in reserve staat, dan kan men, zonder aarzelen, aannemen dat een getal van 200 tot 250 toestellen ter beschikking staan der Duitsche Handelsluchtvaart. Vandaar kan men, naar het klein boekwerkje Wat men over de luchtvaart moet weten vol gende besluiten nemen Op deze 250 toestellen, gewoonlijk met dubbel commando bestuurd, varen eiken dag zoowat 500 vliegers, zonder het noo- dige voerpersoneel te rekenen. Zoo laat deze Handelsluchtvaart toe een beter onderricht en beter varend per soneel te vormen, dan onze militaire middelen dit toelaten, want de ver plichting bij gelijk welke winden en weders te vliegen, legt het personeel tal van niet te versmaden hoedanig heden en behendigheid op Zoo men, van een anderen kant, opmerkt dat de toestellen in metaal zijn dat de vervaardiging ervan ge- standardiseerd is dat onze werkhui zen bij het einde van den oorlog uit hout en laken, zonder standard, hon derd toestellen per dag bouwden, dan is het zeker dat de voortbrengst, ginds, op zijn minst het dubbel zou zijn en dat op dertig dagen drie, vier, mis schien vijf duizend nieuwe militaire vliegtuigen het hoofd zouden bieden aan onze vijftien honderd tot twee dui zend oudere militaire vliegtuigen Want voorzeker twijfelt niemand aan het feit dat het beslissend gedeelte tijdens den naasten oorlog, zich in de lucht zal afspelen. In de Rivista Aeronautica van Maart laatst, schrijft de Italiaansche generaal Douhet hierover wel zonder linge vooruitzichten welke de Fran- sche revue Les Ailes op hare beurt komt te ontleden. Zij spreken in vol genden zin «Den avond van 15 Juni 19..., schijnt de oorlog onvermijdelijk. De 16, te 2 uur 's morgens, verklaart Duitschland per draadlooze, zich vanaf dit oogenblik, in staat van oorlog te aanzien met de Fransche-Belgische ver bondenen, en seint dat zelfden dag, tusschen 6 en 7 uur, haar luchtleger in de vijandelijke luchtruimte zal ge treden zijn om de middenpunten, waar zich verzamelingen en bewegingen van gewapende machten voordoen, te gaan beschieten Zoo gezeid, zoo gedaan. Altijd per draadlooze, seint de duitsche generaal Reuss duidelijk volgend bevel Het uur H zal zes uur van dezen morgen zijn. Ik ben zeker dat, dezen avond, het luchtleger over het lot van den oorlog zal beslist hebben en dat het zijn plicht zal gedaan hebben Op het gestelde uur, nemen acht duitsche luchtkolommen hunne vlucht, met zich omtrent 3.000 ton spring- en gazbommen meenemend. De eerste kolom gaat over Eupen en Brussel naar Rijssel, om terug te keeren langs Chalons. Hare zending De groote middenpunten beschieten met het oog op het moraal der bevol king, om daarna de vliegvelden der streek van Chalons te bestoken. De tweede gaat over Namen en Amiens. Zending Hevige drukking op de vliegvelden der streek van St. Dizier. De ander kolommen hebben voor doelpunt Reims, Orléans, Chartres, La- on, Verdun, T oul, Nancy, Nevers, Pa tijs (zending de hoofdstad bestoken en haar vliegvelden omwoelen) en eindelijk loulouse, Bordeaux en Li moges. inboezemen. Een komiteit werd ge sticht en heeft eene kommissie van luchtverweer samengesteld. Overal worden de bevolkingen onderricht te gen een gebeurlijken luchtaanval. En hier in Belgie Zijn hier maat regelen voorzien Zijn hier voorzor gen genomen Men mag het gevaar niet onder schatten en men moet er in de maat van het mogelijke tegen voorzien. Wij moeten ons gereed houden. Dat de aanvaller weet dat hij op een goed ingerichte weerstand zal botsen en dat hij alle kansen heeft opnieuw een ne derlaag op te loopen is het beste mid del om hem af te houden van de goe sting tot herbeginnen. De waakzaamheid van Frankrijk en Belgie zijn de grootste waarborg van den vrede in Europa. Slechts twee oplossingen mogelijk Een artikel getiteld Vigilance van Edouard Herriot, verschenen in l'Ere Nouvelle commenteert de Duitsche verkiezingen, die hij heel slecht zijnde bestempelt. Hij schrijft namelijk De republikeinsche partijen zijn op gevoelige wijze getroffen en twee be dreigingen deden zich voor die van een opstand, waaraan wij echter niet veel gelooven en die van den oorlog, wat erger is. Men moet het betreuren, voor de lieden die wenschen te slapen. Van uur tot uur moet men waken. Frankrijk heeft niets te verlooche nen, niets te betreuren, van zijn vre delievende pogingen. Die liberale, menschlievende politiek van Frankrijk was de eenige die mogelijk was. Het Duitsche boulangisme mag en moet enkel een voorbijgaande crisis zijn, maar dezen opofferingsgeest zal ons niet blind maken. De heer Herriot gelooft niet dat Dr Bruning een meerderheid zal behalen Er zullen dus maar twee oplossingen mogelijk zijn de deelname van de Hitlerianen aan het bewind of de ver standhouding tusschen de republikein sche en Duitschgrondwettelijke par tijen, dit om het regime van Weimar te verdedigen. De politiek van de nationaal-soci- alistische partij, zoo die aan het be wind was, zou vanwege Frankrijk eischen dat het geen tijd verloor om een overeenstemming te zoeken die on mogelijk is met heethoofden en dat het zijn verdedigingsmiddelen zou na gaan tegen geweld of onrechtvaardig heid. De verplichtingen door Duitschland aangegaan zijn van internationalen aard. De politiek waartegen wij de goede trouw, de erkenning der hand- teekeningen, de princiepen der bescha ving zouden te beschermen hebben, zou niet van middelen ontbloot zijn. Dan zou men kunnen zien of Frank rijk vredesgezind is. Het is dit uit be redeneering, niet uit vrees, wat niet in zijn aard ligt. Zoo de tweede veronderstelling zich voordeed, zou het ons getrouw vinden in ons verlangen een groot volk te hel pen in het doen gelden van zijn recht te werken en gelukkig te zijn in den vrede. Duitschland gaat vrij zijn weg op. Wij volgen zijn daden met waakzame kalmte en met een groote koelbloedig heid. Het avontuurlijk leven van Adolf Hitler De overwinnaar der laatste verkie zingen, Adolf Hitler, is geboren den 20 April 1889 te Branau in Opper- Oostenrijk zijn vader was een doua nier en zijn moeder, een Tcheeksche. Men weet niet welke studies hij gedaan heeft. Op 16 jarigen ouderdom was hij gast bij een verwer naderhand werd hij kantoorjongen bij een bouw meester. l oen hij soldaat was, liep hij uit Oostenrijk weg naar Beieren en hij zegde later, dat hij geen Staat had willen dienen welke niet zuiver Duitsch was. ken Oostenrijkers aan. Toen dé oorlog uitbrak, nam hij dienst in het Beiersch leger. Daarover heeft hij een boek uit gegeven Mij Kamp maar nergens duidt hij aan in welk korps of welk regiment hij gediend heeft. In den nacht van 13 op 14 October 1918, werd hij verrast door Engelsche gas bommen in de streek ten Zuiden van Wervick. Erg ziek werd hij overge bracht naar het gasthuis van Pasewalk in Pommern. In November 1918 was hij te Munchen. Hitier beweert dat men hem den 1 7 April 1919 aldaar wilde aanhouden hoewel hij niet de minste politieke rol had gespeeld maar hij wist zich bui ten bereik te houden. Daarna brak de Beiersche revolutie uit, welke beteu geld werd door de regeeringstroepen. Hitier, gehecht aan het 2e voetvolk, werd als kommissaris met het officieel onderzoek gelast. Daarna volgde hij de leergangen van Gotfried Feder over kapitalisme en Marxisme, hield zijn eerste rede waaruit zijn groot sprekers talent bleek, en werd onderrichter in de Reichsweer. Hij trad in de Duitsche Arbeiders Partij, hetgeen hem niet be lette te verklaren dat men binst den oorlog al de leiders der werklieden had moeten uit den weg ruimen. Te Munchen was Hitler in betrek king gekomen met den ijzervreter Lu- dendorff. In 1923 stond hij aan het hoofd van zoogezegde sport- en storm- groepen, waarmee hij den opmarsch naar Berlijn waagde, doch teruggesla gen werd door generaal von Lossow, der Reichswehr. De Duitschers noem den die beweging Bier Putsch bier- Staatsgreep. Hitier vluchtte terwijl der tien zijner helpers voor de Feldher- renhalte te Munchen dood geschoten werden. Men had hem later te pakken en hij kreeg 5 jaar vestingsstraf, doch kwam los na negen maand en stelde voor de Roersteden in brand te steken om de Fransche bezetting te beletten. Thans staat hij aan het hoofd eener machtige partij, waarin een ijzeren tucht heerscht. Niettemin is hij zonder nationaliteit, want, deserteur in Oosten rijk, werd tot hiertoe geen Staat ge vonden die hem als Duitsch burger wil erkennen. DE FRANSCHEN IN BELGIE Leening der Verwoeste Gewesten. 5 1923 Trekking van 20 September Zaterdag had te Brussel de 88e trek king plaats der Leening 5 t. h. 1923 van de Federatie der Coöperatieven voor Oorlogsschade. De premies zijn gewonnen door Reeks 397.030 nr 3 500.000 fr. reeks 275.084 nr 1 100.000 frank reeksen 224.361, nr 2 331.517 nr 5 en 342.501 nr 2 ieder 50.000 frank. De ander nummers van de uitgelo- ten reeksen zijn uitkeerbaar met 550 fr. ll!1llltllli!lllllllllllllllltlllllllliilli!lllltll!lll!lllllllllllllllliilllllllllllll!IHI!Hlilllllllllll!lllllinillll VREESELIJK ONGELUK te EVERE Een parachutist valt van 300 meters hoogte te pletter op den grond. Zondag had te Evere (Brussel) het j aarlij ksch vliegfeest plaats. Tijdens dit feest heeft zich een vreeselijk on geval voorgedaan, dat het leven ge kost heeft aan den Rus Vadime Stel- hewsky. Stalhewsky was een specialist in luchtacrobatie en valschermdalen. Zoo moest hij tijdens deze vliegmeeting, oefeningen doen per valscherm. Op 600 meters hoogte sprong hij uit een vliegmachien, zijn valscherm opende zich regelmatig. Op 500 meters liet hij zijn valscherm gaan om met een tweede voort te dalen, dit ook opende normaal doch gekomen op 300 met. liet hij ook dit gaan om met een derde verder te dalen. Dit was hem noodlot tig. Deze valscherm opende zich niet en de ongelukkige plofte als een lood hal te pletter op den grond. Zijn lijk was vreeselijk verminkt en was tot 50 cm. diep in den grond gestuikt. Stalhewsky was 22 jaar oud, hij was de zoon van een gewezen kolonel van het Russisch Tzarenleger. Hij was Vergoeding voor Oorlogsschade In het Fransch Staatsblad is een de kreet verschenen dat belang heeft voor de Franschen, die in den vreemde ge vestigd slachtoffers van den oorlog zijn geworden. Dit dekreet zegt dat het Ambt der goederen en private belan gen, onder zekere voorwaarden, tege moetkoming zal verleenen aan Fran schen voor stoffelijke schade recht streeks berokkend aan hun goederen tengevolge van den oorlog van 1914- 1918. De belanghebbenden hebben drie maand tijd, vanaf de afkondiging van het dekreet, om hun vraag met de noodige bescheiden te doen geworden aan den bestuurder van het Ambt, avenue Malakoff, 1 46, Parijs 1 6e) Zij moeten onder meer de waarde aan geven der ondergane schade, het num mer der reeds gedane verklaring aan het Ambt, aanduiden of er reeds voor- loopige schadeloosstelling werd ver leend, enz. IttHB DE NIEUWE STUKKEN Alhoewel onze munt dagelijksch voor één millioen stukken van 5 en 10 fr. slaat, verdwijnen deze als bij tooverslag uit den omloop. Met moeite ziet men er hier of daar een in winkels of cafés. Vergaart men die stukken, niette genstaande hunne gekende minder- metaalwaarde dan deze er op aange duid Zeker is het dat de spaarpotten van vroeger, zoolang vergeten, thans op nieuw aan de eer komen en dat tal dezer kleine metalen, aarden of por- celeinen vergaarbakjes, een groote hoeveelheid dezer nieuwe stukken op slorpen. Maar werkelijk zijn er weinig in omloop. Er zal minstens nog een jaar verloopen vooraleer de munt, de door de wet voorziene 200 millioen, heeft kunnen slaan. MET DE CENTJES GAAN VLIEGEN De bekende Duitsche vlieger Raab, sinds jaren deelgenoot in een vliegtui- genfabriek, is met een aantal konstruk- tieteekeningen en zakelijke bescheiden naar Amerika gevlucht. Men meent dat deze vlucht in verband staat met een schandaal dat al geruimen tijd in nij verheids- en sportkringen besproken wordt. De bovengenoemde was name lijk in failjiet verklaard en werd toen voortgezet door eene naamlooze ven nootschap, die op een goeden dag haar betalingen staakte, omdat, naar ver luidde, het bedrijfskapitaal verdwenen was. Men vermoedt dat Raab van deze geschiedenis wel meer zal weten. Deze had den aandeelhouders wijs gemaakt dat hij voor zaken naar Zweden moest, na zijne terugkomst zou de laatste ver gadering plaats vinden. Wanneer nu de heeren bij elkaar kwamen, verscheen, in plaats van Raab een telegram uit Amerika, waarin deze zijn voorspoedige overkomst aan meldde. Raab die als vlieger aan den oorlog deelnam, heeft het kunstvliegen in Duitschland ingevoerd en gold als de beste luchtakrobaat. DE ZWALUWEN. In Beieren trof Hitier veel uitgewe- verloofd met een meisje uit Gent. 1 L Nu het tijdstip van hun vertrek aan gebroken is, ziet men ze weer in groot getal op de huizen, de schuren, de kerktorens en de telefoondraden bij eenkomen. Zij toeren eenige dagen in wijde kringen boven deze plaatsen rond, als wilden zij zich op hun langen tocht voorbereiden en... op een schoonen morgen zijn zij weg. Zij starten in groe pen en als de eerste ploeg al lang verdwenen is, reist de laatste af. Waar trekken zij naartoe Naar een vaste bestemming Naar Frankrijk, naar Marokko of naar Egyp te Of slechts in zuidelijke richting zonder doel, tot zij een streek bereikt hebben waar de temperatuur haar aan staat Wij weten het njet. De zwaluwen zijn de voorboden van de Lente en kondigen het naderen van den Herfst aan. Dat zeggen de boeren. Wij hebben tegenover deze bewe ring altijd sceptisch gestaan, omdat wij tot heden nooit deze vogels noodig hadden om te weten welk jaargetijde er in aantocht was, maar sinds eenige maanden echten wij er geloof aan. Waarom Wel, ziehier. Omdat wij tijdens den afgeloopen Zomer een weer hadden, dat nog te slecht was om een hond door te jagen, zoodat het er al den schijn naar had, alsof de Herfst reeds daar was en... omdat de zwaluwen nochtans hier ge bleven zijn. Bewijst dat niet dat de zwaluwen zich voor haar reizen nog door iets anders laten leiden dan door de tem peratuur Misschien beschikken zij wel over een kalender lllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllülllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIl STATIE-KERMIS POPERINGHE. in de tent van Maurice Benouwt, staande nevens de herberg van Camille Cordenier. 1830 STAD POPERINGHE. 1930 en ter gelegenheid der Eeuwfeesten met dè welwillende medewerking van het Stadsbestuur, de Koninklijke Philharmonie en de Turn-Club De Onvermoeibaren ZONDAG 28 SEPTEMBER 1930 Duivenvlucht uit ARRAS, door de zorgen der Duivenmaatschappij «De Verbroedering» bij Em. Decrock. Inkorving Zaterdag 2 7, van 7 tot 1 1 uur. 's Namiddags door de Koninklijke Phil harmonie GEZELLIG NAMIDDAGFEEST. Om 3 J/2 uur Vuurvogelschieting. Om 6 uur Prachtig CONCERT. Van 4 Yi tot 6 uur MASTKLEMMING, talrijke schoone prijzen. Om 8 Zi uur '3 avonds Buitengewoon NACHTFEEST, gegeven door de Turn-Club De Onvermoeibaren PROGRAMMA Oefeningen door de Knechten- en de Meisjesafdeelingen PYRAMIEDEN EN BALLETTEN KOORDDANSEN EN ACROBATIE PLASTISCHE BEELDEN MAANDAG 29 SEPTEMBER 1930. Om 9 J/2 uur voormiddag in St. Janskerk, Plechtige JAARMIS, voor de overledene Pa rochianen. Om 1 Zi uur namiddag, aan de pers van St. Sebastiaan, Groote HANDBOOGSCHIE- TING. Inleg 25 fr. Terug 20 fr. Om 3 uur namiddag RINGSTEKING per VELO. 300 fr. prijzen. 70-50-40-30-25-20 15-15-10-10-5-5-5. Inleg 2 fr. Voor verder inlichtingen raadplege men de plakbrieven. STATIE-KERMIS POPERINGHE ZONDAG 28 SEPTEMBER EN MAANDAG 29 SEPTEMBER MET PICK-UPP. in de Groote Zaal van het Hotel du Pavilion bij P. Verly, Prachtige laatste nieuwe Dansairs door gekende Jazz-Orkesten. Algemeene Ingang 2.00 fr. OPVOLGING VAN M, LEMONNIER Verschillende personaliteiten moe ten baron Lemonnier opvolgen in de verscheidene posten, die hij in de po litiek bekleedde. Het nieuws word bevestigd dat de heer Masson hem aan het hoofd van de linkerzijde zal opvolgen. Wat zijn sohepenambt betreft in het gemeentebestuur van Brussel, zou de heer Jacqmain, die ingevolge de overeenkomst die tusschen katholieken en liberalen gesloten werd, voor den duur van één jaar ontslag nam, weer in het college plaats nemen. Deze zou nochtans zijn vroeger ambt van sche pen van Onderwijs terugnemen, en de heer Van de Meulebroeck dit verlaten om de nalatenschap van baron Le monnier over te nemen. DE OPBRENGST DER BELASTINGEN Tijdens de maand Oogst, bedroeg de totale opbrengst der belastingen 554.181.879 fr. tegen 877.832.969 fr. in Augustus 1929, een vermindering dus van 323.651.070 frank. Deze vermindering is te verdeelen als volgt rechtstreeksche belasting 140.768.553 frank tol- en accynsen 24.533.264 frank enregistreerrechten 1 58.349.3 1 1 frank. Voor de eerste 8 maanden van het jaar bedroegen de ontvangsten 5 mil liard 710.755.639 frank tegen 6 mil liard 522.537.5 76 frank voor de eer ste 8 maanden van 1929, een vermin dering dus van ongeveer 903.100.000 frank. Deze vermindering spruit vooral voort uit de enregistreerrechten, met( 735.247.000 frank. De rechtstreeksche belastingen brachten 167.155.770 fr. minder op voor deze periode, terwijl deze van de tol- en accynsen geduren de de 8 eerste maanden stegen met ongeveer 91.320.000 frank. DRINKT MAS-CAR BIER In aanbouw zijnde school ingestort Eene in aanbouw zijnde meisjes school is te Sèvres ingestort. De 28 jarige werkman Firmin Lefèvre, die in de nabijheid aan den arbeid was, werd licht gekwetst aan het hoofd. Uit het onderzoek der policie is gebleken dat de instorting te wijten is aan de overhaasting van den opbouw. Noch de ondernemer, noch de bouwkundige der gemeente zijn van oordeel dat er kwaadwilligheid in het spel is. Staline zinneloos In den laatsten tijd gaf de Rus sische diktator Staline teekens van zins verbijstering, zoodat men te Moskow noodig geoordeeld heeft hem te doen onderzoeken door eene bijzondere kommissie. Deze heeft verslag uitge bracht over zijn toestand en de ergste vermoedens bevestigd. Bijgevolg heb ben de geneesheeren aan den rooden baas een volledige rust opgelegd. Het algemeen bestuur der politieke zaken werd toevertrouwd aan Molotiff en aan Kaganewitch, tweeden en derden sekretaris van het politiek bureel. DRINKT MAS-CAR BIER Botsing tusschen twee Autos Een auto, korpende uit Lisieux, en waarin zich bevonden M. Stenberg, zijn vrouvy, zijn schoonzuster, mad. Deuryost en dezer zoon, 8 jaar oud, is op den Marché-Neuf, te Piasnes, in botsing gekomen met een auto, ge voerd door landbouwer Hubert. Het eerste voertuig werd tegen een boom geworpen en verbrijzeld. Mad. Deur- vost en haar kind werden den schedel gekloven en op den slag gedood. De andere personen bekwamen onbedui dende kneuzingen. De Schoonzoon van M. Anseele doodelijk gekwetst. De Belgische Ingenieur M. Arthur Schauvlieghe was per auto naar Frank rijk gereden, om er te Vichy M. An seele, zijn schoonvader, te gaan afhalen Onderweg te Auxerre, gleed de auto van de baan en botste tegen een boom De voerder werd maar licht gewond, maar M. Schauvlieghe werd zoo erg gekwetst, dat men voor zijn leven vreesde. Hij werd naar de kliniek van Sens overgebracht. Schrikkelijk Ongeluk te Toerkonje De 22-jarige werkman Achille Ver meulen, van Lichtervelde, was met ver scheidene werkmakkers te Toerkonje a£in den arbeid in eene wolkammerij. Ze waren bezig met balen ruwen wol te verplaatsen, toen plots een ander neerstortte. Al de werklieden konden bij tijds wegspringen behalve Achille Vermeulen, die onder een baal wol van 400 kilos verpletterd werd. Een bijgeroepen geneesheer kon enkel den dood vaststellen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1930 | | pagina 1