Nijverheidsblad voor Poperinghe en omstreken.
Buitenland
DE TOEKOMSTIGE OORLOG
Ra de Duitsche Verkiezingen.
GROOT BAL
STATIE-KERMIS
GEZELLIG BAL
Men begrijpt genoeg dat zulke voor
uitzichten het Fransche publiek schrik
ZONDAG 28 SEPTEMBER 1930.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN
TIENDE JAAR. NUMMER 39.
ABONNEMENTEN.
1 Jaar iri stad, thuis besteld 12.00 fr.
I Jaar buiten stad, met de post 15.00 fr.
I Jaar Congo 25.00 fr.
I Jaar Frankrijk 25.00 fr.
1 Jaar Amerika 30.00 fr.
MEN ABONNEERT OP ALLE BELGISCHE
POSTKANTOOREN.
AANKONDIGINGEN.
Op 1° en 2" bladzijde 0.75 fr. de regel.
Op 3° en 4" bladzijde 0.65 fr. de regel,
met minimum van 3.00 fr.
Rouwberichten 0.75 fr. de regel, met mi
nimum van 5.00 fr. Bijzonder tarief voor
Notarissen en Deurwaarders. Voor dik
wijls te bei halen reklamen, prijzen volgens
overeenkomst. Alle aankondigingen zijn
vooraf te betalen.
VAN POPERINGHE
De Postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Plakbrieven bij ons gedrukt worden één
maal gratis in ons blad overgenomen.
Uitgevers-Eigenaars Gebroeders DUPONT, Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheckrekening Nr 48459. Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden
tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen.
De naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid.
Bij elk schrijven naar inlichtingen, wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Het blad staat ter beschikking van alwie hst
goed meent met het algemeen nut en belang.
In de lucht zal hij beslist worden.
Meer en meer verontrust men zich
in Frankrijk over de uitbreiding der
duitsche luchtvaart.
In zijn nummer van Maandag drukt
de Temps op eerste bladzijde
Men kan ons niet verwonderen,
dat, door het feit dat het verdrag van
Versailles aan Duitschland alle mili
taire luchtvloot verbiedt, er tegenwoor
dig binnen Duitschland 89 lijnen be
staan, langs welke het luchtverkeer
geschiedt. Aannemend dat langs elke
lijn één vliegtuig de heenreis doet en
één de terugreis, dat eene verhouding
van een vierde in reserve staat, dan kan
men, zonder aarzelen, aannemen dat
een getal van 200 tot 250 toestellen
ter beschikking staan der Duitsche
Handelsluchtvaart. Vandaar kan men,
naar het klein boekwerkje Wat men
over de luchtvaart moet weten vol
gende besluiten nemen Op deze
250 toestellen, gewoonlijk met dubbel
commando bestuurd, varen eiken dag
zoowat 500 vliegers, zonder het noo-
dige voerpersoneel te rekenen. Zoo
laat deze Handelsluchtvaart toe een
beter onderricht en beter varend per
soneel te vormen, dan onze militaire
middelen dit toelaten, want de ver
plichting bij gelijk welke winden en
weders te vliegen, legt het personeel
tal van niet te versmaden hoedanig
heden en behendigheid op
Zoo men, van een anderen kant,
opmerkt dat de toestellen in metaal
zijn dat de vervaardiging ervan ge-
standardiseerd is dat onze werkhui
zen bij het einde van den oorlog uit
hout en laken, zonder standard, hon
derd toestellen per dag bouwden, dan
is het zeker dat de voortbrengst, ginds,
op zijn minst het dubbel zou zijn en
dat op dertig dagen drie, vier, mis
schien vijf duizend nieuwe militaire
vliegtuigen het hoofd zouden bieden
aan onze vijftien honderd tot twee dui
zend oudere militaire vliegtuigen
Want voorzeker twijfelt niemand
aan het feit dat het beslissend gedeelte
tijdens den naasten oorlog, zich in de
lucht zal afspelen.
In de Rivista Aeronautica van
Maart laatst, schrijft de Italiaansche
generaal Douhet hierover wel zonder
linge vooruitzichten welke de Fran-
sche revue Les Ailes op hare beurt
komt te ontleden. Zij spreken in vol
genden zin
«Den avond van 15 Juni 19...,
schijnt de oorlog onvermijdelijk. De
16, te 2 uur 's morgens, verklaart
Duitschland per draadlooze, zich vanaf
dit oogenblik, in staat van oorlog te
aanzien met de Fransche-Belgische ver
bondenen, en seint dat zelfden dag,
tusschen 6 en 7 uur, haar luchtleger
in de vijandelijke luchtruimte zal ge
treden zijn om de middenpunten, waar
zich verzamelingen en bewegingen van
gewapende machten voordoen, te gaan
beschieten
Zoo gezeid, zoo gedaan. Altijd per
draadlooze, seint de duitsche generaal
Reuss duidelijk volgend bevel
Het uur H zal zes uur van dezen
morgen zijn. Ik ben zeker dat, dezen
avond, het luchtleger over het lot van
den oorlog zal beslist hebben en dat
het zijn plicht zal gedaan hebben
Op het gestelde uur, nemen acht
duitsche luchtkolommen hunne vlucht,
met zich omtrent 3.000 ton spring- en
gazbommen meenemend.
De eerste kolom gaat over Eupen
en Brussel naar Rijssel, om terug te
keeren langs Chalons. Hare zending
De groote middenpunten beschieten
met het oog op het moraal der bevol
king, om daarna de vliegvelden der
streek van Chalons te bestoken.
De tweede gaat over Namen en
Amiens. Zending Hevige drukking
op de vliegvelden der streek van St.
Dizier.
De ander kolommen hebben voor
doelpunt Reims, Orléans, Chartres, La-
on, Verdun, T oul, Nancy, Nevers, Pa
tijs (zending de hoofdstad bestoken
en haar vliegvelden omwoelen) en
eindelijk loulouse, Bordeaux en Li
moges.
inboezemen. Een komiteit werd ge
sticht en heeft eene kommissie van
luchtverweer samengesteld. Overal
worden de bevolkingen onderricht te
gen een gebeurlijken luchtaanval.
En hier in Belgie Zijn hier maat
regelen voorzien Zijn hier voorzor
gen genomen
Men mag het gevaar niet onder
schatten en men moet er in de maat
van het mogelijke tegen voorzien.
Wij moeten ons gereed houden. Dat
de aanvaller weet dat hij op een goed
ingerichte weerstand zal botsen en dat
hij alle kansen heeft opnieuw een ne
derlaag op te loopen is het beste mid
del om hem af te houden van de goe
sting tot herbeginnen.
De waakzaamheid van Frankrijk en
Belgie zijn de grootste waarborg van
den vrede in Europa.
Slechts twee oplossingen mogelijk
Een artikel getiteld Vigilance
van Edouard Herriot, verschenen in
l'Ere Nouvelle commenteert de
Duitsche verkiezingen, die hij heel
slecht zijnde bestempelt.
Hij schrijft namelijk
De republikeinsche partijen zijn op
gevoelige wijze getroffen en twee be
dreigingen deden zich voor die van
een opstand, waaraan wij echter niet
veel gelooven en die van den oorlog,
wat erger is.
Men moet het betreuren, voor de
lieden die wenschen te slapen. Van
uur tot uur moet men waken.
Frankrijk heeft niets te verlooche
nen, niets te betreuren, van zijn vre
delievende pogingen. Die liberale,
menschlievende politiek van Frankrijk
was de eenige die mogelijk was.
Het Duitsche boulangisme mag en
moet enkel een voorbijgaande crisis
zijn, maar dezen opofferingsgeest zal
ons niet blind maken.
De heer Herriot gelooft niet dat Dr
Bruning een meerderheid zal behalen
Er zullen dus maar twee oplossingen
mogelijk zijn de deelname van de
Hitlerianen aan het bewind of de ver
standhouding tusschen de republikein
sche en Duitschgrondwettelijke par
tijen, dit om het regime van Weimar
te verdedigen.
De politiek van de nationaal-soci-
alistische partij, zoo die aan het be
wind was, zou vanwege Frankrijk
eischen dat het geen tijd verloor om
een overeenstemming te zoeken die on
mogelijk is met heethoofden en dat
het zijn verdedigingsmiddelen zou na
gaan tegen geweld of onrechtvaardig
heid.
De verplichtingen door Duitschland
aangegaan zijn van internationalen
aard. De politiek waartegen wij de
goede trouw, de erkenning der hand-
teekeningen, de princiepen der bescha
ving zouden te beschermen hebben,
zou niet van middelen ontbloot zijn.
Dan zou men kunnen zien of Frank
rijk vredesgezind is. Het is dit uit be
redeneering, niet uit vrees, wat niet in
zijn aard ligt.
Zoo de tweede veronderstelling zich
voordeed, zou het ons getrouw vinden
in ons verlangen een groot volk te hel
pen in het doen gelden van zijn recht
te werken en gelukkig te zijn in den
vrede.
Duitschland gaat vrij zijn weg op.
Wij volgen zijn daden met waakzame
kalmte en met een groote koelbloedig
heid.
Het avontuurlijk leven van
Adolf Hitler
De overwinnaar der laatste verkie
zingen, Adolf Hitler, is geboren den
20 April 1889 te Branau in Opper-
Oostenrijk zijn vader was een doua
nier en zijn moeder, een Tcheeksche.
Men weet niet welke studies hij gedaan
heeft. Op 16 jarigen ouderdom was
hij gast bij een verwer naderhand
werd hij kantoorjongen bij een bouw
meester. l oen hij soldaat was, liep hij
uit Oostenrijk weg naar Beieren en hij
zegde later, dat hij geen Staat had
willen dienen welke niet zuiver Duitsch
was.
ken Oostenrijkers aan. Toen dé oorlog
uitbrak, nam hij dienst in het Beiersch
leger. Daarover heeft hij een boek uit
gegeven Mij Kamp maar nergens
duidt hij aan in welk korps of welk
regiment hij gediend heeft. In den
nacht van 13 op 14 October 1918,
werd hij verrast door Engelsche gas
bommen in de streek ten Zuiden van
Wervick. Erg ziek werd hij overge
bracht naar het gasthuis van Pasewalk
in Pommern. In November 1918 was
hij te Munchen.
Hitier beweert dat men hem den
1 7 April 1919 aldaar wilde aanhouden
hoewel hij niet de minste politieke rol
had gespeeld maar hij wist zich bui
ten bereik te houden. Daarna brak de
Beiersche revolutie uit, welke beteu
geld werd door de regeeringstroepen.
Hitier, gehecht aan het 2e voetvolk,
werd als kommissaris met het officieel
onderzoek gelast. Daarna volgde hij
de leergangen van Gotfried Feder over
kapitalisme en Marxisme, hield zijn
eerste rede waaruit zijn groot sprekers
talent bleek, en werd onderrichter in
de Reichsweer. Hij trad in de Duitsche
Arbeiders Partij, hetgeen hem niet be
lette te verklaren dat men binst den
oorlog al de leiders der werklieden had
moeten uit den weg ruimen.
Te Munchen was Hitler in betrek
king gekomen met den ijzervreter Lu-
dendorff. In 1923 stond hij aan het
hoofd van zoogezegde sport- en storm-
groepen, waarmee hij den opmarsch
naar Berlijn waagde, doch teruggesla
gen werd door generaal von Lossow,
der Reichswehr. De Duitschers noem
den die beweging Bier Putsch bier-
Staatsgreep. Hitier vluchtte terwijl der
tien zijner helpers voor de Feldher-
renhalte te Munchen dood geschoten
werden. Men had hem later te pakken
en hij kreeg 5 jaar vestingsstraf, doch
kwam los na negen maand en stelde
voor de Roersteden in brand te steken
om de Fransche bezetting te beletten.
Thans staat hij aan het hoofd eener
machtige partij, waarin een ijzeren
tucht heerscht. Niettemin is hij zonder
nationaliteit, want, deserteur in Oosten
rijk, werd tot hiertoe geen Staat ge
vonden die hem als Duitsch burger wil
erkennen.
DE FRANSCHEN IN BELGIE
Leening der Verwoeste Gewesten.
5 1923
Trekking van 20 September
Zaterdag had te Brussel de 88e trek
king plaats der Leening 5 t. h. 1923
van de Federatie der Coöperatieven
voor Oorlogsschade.
De premies zijn gewonnen door
Reeks 397.030 nr 3 500.000 fr.
reeks 275.084 nr 1 100.000 frank
reeksen 224.361, nr 2 331.517 nr 5
en 342.501 nr 2 ieder 50.000 frank.
De ander nummers van de uitgelo-
ten reeksen zijn uitkeerbaar met 550 fr.
ll!1llltllli!lllllllllllllllltlllllllliilli!lllltll!lll!lllllllllllllllliilllllllllllll!IHI!Hlilllllllllll!lllllinillll
VREESELIJK ONGELUK te EVERE
Een parachutist valt van 300 meters
hoogte te pletter op den grond.
Zondag had te Evere (Brussel) het
j aarlij ksch vliegfeest plaats. Tijdens
dit feest heeft zich een vreeselijk on
geval voorgedaan, dat het leven ge
kost heeft aan den Rus Vadime Stel-
hewsky.
Stalhewsky was een specialist in
luchtacrobatie en valschermdalen. Zoo
moest hij tijdens deze vliegmeeting,
oefeningen doen per valscherm.
Op 600 meters hoogte sprong hij
uit een vliegmachien, zijn valscherm
opende zich regelmatig. Op 500 meters
liet hij zijn valscherm gaan om met een
tweede voort te dalen, dit ook opende
normaal doch gekomen op 300 met.
liet hij ook dit gaan om met een derde
verder te dalen. Dit was hem noodlot
tig. Deze valscherm opende zich niet
en de ongelukkige plofte als een lood
hal te pletter op den grond. Zijn lijk
was vreeselijk verminkt en was tot 50
cm. diep in den grond gestuikt.
Stalhewsky was 22 jaar oud, hij
was de zoon van een gewezen kolonel
van het Russisch Tzarenleger. Hij was
Vergoeding voor Oorlogsschade
In het Fransch Staatsblad is een de
kreet verschenen dat belang heeft voor
de Franschen, die in den vreemde ge
vestigd slachtoffers van den oorlog zijn
geworden. Dit dekreet zegt dat het
Ambt der goederen en private belan
gen, onder zekere voorwaarden, tege
moetkoming zal verleenen aan Fran
schen voor stoffelijke schade recht
streeks berokkend aan hun goederen
tengevolge van den oorlog van 1914-
1918. De belanghebbenden hebben
drie maand tijd, vanaf de afkondiging
van het dekreet, om hun vraag met de
noodige bescheiden te doen geworden
aan den bestuurder van het Ambt,
avenue Malakoff, 1 46, Parijs 1 6e)
Zij moeten onder meer de waarde aan
geven der ondergane schade, het num
mer der reeds gedane verklaring aan
het Ambt, aanduiden of er reeds voor-
loopige schadeloosstelling werd ver
leend, enz.
IttHB
DE NIEUWE STUKKEN
Alhoewel onze munt dagelijksch
voor één millioen stukken van 5 en
10 fr. slaat, verdwijnen deze als bij
tooverslag uit den omloop. Met moeite
ziet men er hier of daar een in winkels
of cafés.
Vergaart men die stukken, niette
genstaande hunne gekende minder-
metaalwaarde dan deze er op aange
duid
Zeker is het dat de spaarpotten van
vroeger, zoolang vergeten, thans op
nieuw aan de eer komen en dat tal
dezer kleine metalen, aarden of por-
celeinen vergaarbakjes, een groote
hoeveelheid dezer nieuwe stukken op
slorpen.
Maar werkelijk zijn er weinig in
omloop. Er zal minstens nog een jaar
verloopen vooraleer de munt, de door
de wet voorziene 200 millioen, heeft
kunnen slaan.
MET DE CENTJES GAAN VLIEGEN
De bekende Duitsche vlieger Raab,
sinds jaren deelgenoot in een vliegtui-
genfabriek, is met een aantal konstruk-
tieteekeningen en zakelijke bescheiden
naar Amerika gevlucht. Men meent dat
deze vlucht in verband staat met een
schandaal dat al geruimen tijd in nij
verheids- en sportkringen besproken
wordt. De bovengenoemde was name
lijk in failjiet verklaard en werd toen
voortgezet door eene naamlooze ven
nootschap, die op een goeden dag haar
betalingen staakte, omdat, naar ver
luidde, het bedrijfskapitaal verdwenen
was. Men vermoedt dat Raab van deze
geschiedenis wel meer zal weten. Deze
had den aandeelhouders wijs gemaakt
dat hij voor zaken naar Zweden moest,
na zijne terugkomst zou de laatste ver
gadering plaats vinden.
Wanneer nu de heeren bij elkaar
kwamen, verscheen, in plaats van Raab
een telegram uit Amerika, waarin deze
zijn voorspoedige overkomst aan
meldde.
Raab die als vlieger aan den oorlog
deelnam, heeft het kunstvliegen in
Duitschland ingevoerd en gold als de
beste luchtakrobaat.
DE ZWALUWEN.
In Beieren trof Hitier veel uitgewe- verloofd met een meisje uit Gent.
1 L
Nu het tijdstip van hun vertrek aan
gebroken is, ziet men ze weer in groot
getal op de huizen, de schuren, de
kerktorens en de telefoondraden bij
eenkomen.
Zij toeren eenige dagen in wijde
kringen boven deze plaatsen rond, als
wilden zij zich op hun langen tocht
voorbereiden en... op een schoonen
morgen zijn zij weg. Zij starten in groe
pen en als de eerste ploeg al lang
verdwenen is, reist de laatste af.
Waar trekken zij naartoe
Naar een vaste bestemming Naar
Frankrijk, naar Marokko of naar Egyp
te Of slechts in zuidelijke richting
zonder doel, tot zij een streek bereikt
hebben waar de temperatuur haar aan
staat Wij weten het njet.
De zwaluwen zijn de voorboden van
de Lente en kondigen het naderen van
den Herfst aan. Dat zeggen de boeren.
Wij hebben tegenover deze bewe
ring altijd sceptisch gestaan, omdat wij
tot heden nooit deze vogels noodig
hadden om te weten welk jaargetijde
er in aantocht was, maar sinds eenige
maanden echten wij er geloof aan.
Waarom
Wel, ziehier.
Omdat wij tijdens den afgeloopen
Zomer een weer hadden, dat nog te
slecht was om een hond door te jagen,
zoodat het er al den schijn naar had,
alsof de Herfst reeds daar was en...
omdat de zwaluwen nochtans hier ge
bleven zijn.
Bewijst dat niet dat de zwaluwen
zich voor haar reizen nog door iets
anders laten leiden dan door de tem
peratuur
Misschien beschikken zij wel over
een kalender
lllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllülllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIl
STATIE-KERMIS POPERINGHE.
in de tent van Maurice Benouwt,
staande nevens de herberg van
Camille Cordenier.
1830
STAD POPERINGHE.
1930
en ter gelegenheid der Eeuwfeesten
met dè welwillende medewerking van het
Stadsbestuur, de Koninklijke Philharmonie
en de Turn-Club De Onvermoeibaren
ZONDAG 28 SEPTEMBER 1930
Duivenvlucht uit ARRAS, door de zorgen
der Duivenmaatschappij «De Verbroedering»
bij Em. Decrock. Inkorving Zaterdag 2 7,
van 7 tot 1 1 uur.
's Namiddags door de Koninklijke Phil
harmonie GEZELLIG NAMIDDAGFEEST.
Om 3 J/2 uur Vuurvogelschieting. Om 6
uur Prachtig CONCERT.
Van 4 Yi tot 6 uur MASTKLEMMING,
talrijke schoone prijzen.
Om 8 Zi uur '3 avonds Buitengewoon
NACHTFEEST, gegeven door de Turn-Club
De Onvermoeibaren
PROGRAMMA
Oefeningen door de Knechten- en
de Meisjesafdeelingen
PYRAMIEDEN EN BALLETTEN
KOORDDANSEN EN ACROBATIE
PLASTISCHE BEELDEN
MAANDAG 29 SEPTEMBER 1930.
Om 9 J/2 uur voormiddag in St. Janskerk,
Plechtige JAARMIS, voor de overledene Pa
rochianen.
Om 1 Zi uur namiddag, aan de pers van
St. Sebastiaan, Groote HANDBOOGSCHIE-
TING. Inleg 25 fr. Terug 20 fr.
Om 3 uur namiddag RINGSTEKING per
VELO. 300 fr. prijzen. 70-50-40-30-25-20
15-15-10-10-5-5-5. Inleg 2 fr.
Voor verder inlichtingen raadplege men
de plakbrieven.
STATIE-KERMIS
POPERINGHE
ZONDAG 28 SEPTEMBER EN
MAANDAG 29 SEPTEMBER
MET PICK-UPP.
in de Groote Zaal van het
Hotel du Pavilion bij P. Verly,
Prachtige laatste nieuwe Dansairs door
gekende Jazz-Orkesten.
Algemeene Ingang 2.00 fr.
OPVOLGING VAN M, LEMONNIER
Verschillende personaliteiten moe
ten baron Lemonnier opvolgen in de
verscheidene posten, die hij in de po
litiek bekleedde.
Het nieuws word bevestigd dat de
heer Masson hem aan het hoofd van
de linkerzijde zal opvolgen.
Wat zijn sohepenambt betreft in
het gemeentebestuur van Brussel, zou
de heer Jacqmain, die ingevolge de
overeenkomst die tusschen katholieken
en liberalen gesloten werd, voor den
duur van één jaar ontslag nam, weer
in het college plaats nemen. Deze zou
nochtans zijn vroeger ambt van sche
pen van Onderwijs terugnemen, en de
heer Van de Meulebroeck dit verlaten
om de nalatenschap van baron Le
monnier over te nemen.
DE OPBRENGST DER
BELASTINGEN
Tijdens de maand Oogst, bedroeg
de totale opbrengst der belastingen
554.181.879 fr. tegen 877.832.969 fr.
in Augustus 1929, een vermindering
dus van 323.651.070 frank.
Deze vermindering is te verdeelen
als volgt rechtstreeksche belasting
140.768.553 frank tol- en accynsen
24.533.264 frank enregistreerrechten
1 58.349.3 1 1 frank.
Voor de eerste 8 maanden van het
jaar bedroegen de ontvangsten 5 mil
liard 710.755.639 frank tegen 6 mil
liard 522.537.5 76 frank voor de eer
ste 8 maanden van 1929, een vermin
dering dus van ongeveer 903.100.000
frank.
Deze vermindering spruit vooral
voort uit de enregistreerrechten, met(
735.247.000 frank. De rechtstreeksche
belastingen brachten 167.155.770 fr.
minder op voor deze periode, terwijl
deze van de tol- en accynsen geduren
de de 8 eerste maanden stegen met
ongeveer 91.320.000 frank.
DRINKT MAS-CAR BIER
In aanbouw zijnde school ingestort
Eene in aanbouw zijnde meisjes
school is te Sèvres ingestort. De 28
jarige werkman Firmin Lefèvre, die in
de nabijheid aan den arbeid was,
werd licht gekwetst aan het hoofd. Uit
het onderzoek der policie is gebleken
dat de instorting te wijten is aan de
overhaasting van den opbouw. Noch
de ondernemer, noch de bouwkundige
der gemeente zijn van oordeel dat er
kwaadwilligheid in het spel is.
Staline zinneloos
In den laatsten tijd gaf de Rus
sische diktator Staline teekens van zins
verbijstering, zoodat men te Moskow
noodig geoordeeld heeft hem te doen
onderzoeken door eene bijzondere
kommissie. Deze heeft verslag uitge
bracht over zijn toestand en de ergste
vermoedens bevestigd. Bijgevolg heb
ben de geneesheeren aan den rooden
baas een volledige rust opgelegd. Het
algemeen bestuur der politieke zaken
werd toevertrouwd aan Molotiff en
aan Kaganewitch, tweeden en derden
sekretaris van het politiek bureel.
DRINKT MAS-CAR BIER
Botsing tusschen twee Autos
Een auto, korpende uit Lisieux, en
waarin zich bevonden M. Stenberg,
zijn vrouvy, zijn schoonzuster, mad.
Deuryost en dezer zoon, 8 jaar oud, is
op den Marché-Neuf, te Piasnes, in
botsing gekomen met een auto, ge
voerd door landbouwer Hubert. Het
eerste voertuig werd tegen een boom
geworpen en verbrijzeld. Mad. Deur-
vost en haar kind werden den schedel
gekloven en op den slag gedood. De
andere personen bekwamen onbedui
dende kneuzingen.
De Schoonzoon van M. Anseele
doodelijk gekwetst.
De Belgische Ingenieur M. Arthur
Schauvlieghe was per auto naar Frank
rijk gereden, om er te Vichy M. An
seele, zijn schoonvader, te gaan afhalen
Onderweg te Auxerre, gleed de auto
van de baan en botste tegen een boom
De voerder werd maar licht gewond,
maar M. Schauvlieghe werd zoo erg
gekwetst, dat men voor zijn leven
vreesde. Hij werd naar de kliniek van
Sens overgebracht.
Schrikkelijk Ongeluk te Toerkonje
De 22-jarige werkman Achille Ver
meulen, van Lichtervelde, was met ver
scheidene werkmakkers te Toerkonje
a£in den arbeid in eene wolkammerij.
Ze waren bezig met balen ruwen wol
te verplaatsen, toen plots een ander
neerstortte. Al de werklieden konden
bij tijds wegspringen behalve Achille
Vermeulen, die onder een baal wol
van 400 kilos verpletterd werd. Een
bijgeroepen geneesheer kon enkel den
dood vaststellen.