Nijverheidsblad voor Poperinghe en omstreken.
Onze Politieke Toestand
Een Staf van Admiralen
«TWAALFDE JAAR, NUMMER 44. «wns»
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 30 OCTOBER 1932.
ABONNEMENTEN
I Jaar, in atadl I 2 (r.
par pos» 16 fr
Congo 2) (r
Frankrijk 23 fr.
Amarika 30 fr.
MEN ABONNEERT OP
ALLE BELGISCHE
POSTKANTOOREN
De postabonnenten in Beigie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Plakbrieven bij ons gedrukt worden één
maal gratis in ons blad overgenomen.
Uitgevers-Eigenaars Gebroeders DUPONT, Yp er straat, 2, POPERINGHE.
Postcheckrekening N' 48439. Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in ta zanden
tegen den Dondnrdng noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noan.
Da naamloos* ingezonden artikel* worden in de schenrmand gegooid.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Het blad staat ter beschikking van alwie het
goed meent met het algemeen nut en belang.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
minimum 3.00 fr. 1
Rouwberichtaa 0.80
fr. de regel, met mini
mum vaa 5.00 fr.
<o>—
Bijzonder Jarief voor
Notariaten an Denr-
waardert. Voor dik
wijls te herhalen rekla-
men, prijzen volgent
overeenkomst. Allé
aankondigingen zijn op
voorhand te betalen.
REGEERINGSWISSELING.
Het zou een goed teeken, voor het
nieuwe ministerie, kunnen zijn, dat de
socialisten het begroeten als een uitda
ging tot hen. Zulks bewijst dan toch
alvast, dat ze er schrik voor hebben.
Zij willen er vooral een poging in
zien van hun liberale en katholieke te
genstrevers, om met vereende krach
ten weer een dam tegen hen op te
werpen, dan wanneer ze een oogenblik
dachten mochten, dat de stemming van
het volk in 't algemeen naar links af
schoof.
Maar, zou zulks werkelijk het geval
zijn, aan wie anders dan de schuld dan
aan henzelven
Een coalitie naar links en een coali
tie naar rechts zullen altijd veroorzaakt
worden door onhandelbaarheid en o-
vermoed van de tegenovergestelde bui
tenste elementen in de politiek.
Zooals de groeiende verwatenheid
van de clericalen, bij de jongste ver
kiezingen de publieke meening zonder
twijfel naar links georienteerd had, zoo
dreigt de aanvallende toon, dien de
socialisten, in hun eersten overwin
ningsroes, aansloegen, den wind weer
geheel en al te doen keeren.
Wanneer, zooals we het thans weer
van de socialisten zien, één van de drie
groote partijen den vasten wil uit
drukt, om de twee andere totaal weg
te vagen, dan spreekt het toch vanzelf
dat die twee andere op gemeenschap
pelijke verdediging bedacht zijn.
En zeker wanneer, als in dit geval,
door die eene aanvallende partij, niet
slechts de twee andere, maar heel de
Natie in haar bestaan wordt bedreigd.
Want waarop komt het programma
neer, dat de socialisten met zulk een
echt Pruisische oorlogsbrutaliteit heb
ben afgekondigd
Op een algemeene uitplundering van
alwie iets bezit, op een diefstal door
de gemeenschap van alle vruchten van
ieders arbeid, op den financieelen on
dergang van het land, op den dood
van onze industrie, op het reddeloos
discrediet van Belgie over heel de we
reld, op, al heel gauw, armoe en el
lende voor iedereen en dan ko
men de socialisten er op den koop toe
nog rond voor uit, dat zij Belgie zoo
gauw het door hun Soviet-experimenten
volkomen geruineerd en uitgemergeld
zal zijn, weerloos aan Duitschland wil
len overleveren, dat tegen dien tijd
dan weer wal met ziijn bewapening
klaar zal wezen.
We weten wel, dat de soep nooit
zoo heet gegeten wordt als men haar
opdient, en, moesten de socialisten ooit
werkelijk de verantwoordelijkheid voor
het bewind te aanvaarden hebben, dan
zouden zijzelven de eersten zijn om de
twee derden van hun programma als
stapelzot opzij te gooien. Maar intus-
schen laten ze over hun inzichten en
voornemens toch geen twijfel meer be
staan, en het is met deze inzichten en
voornemens dat we het thans te maken
hebben.
Indien de socialisten ook al ongelijk
hebben, dit nieuwe ministerie als een
uitdaging tot hen te beschouwen,
zeker is in alle geval dat het voor de
heele Natie de beteekenis hebben moet
van een levend voorbeeld van de sa
menwerking die zich opdringt tusschen
allen in het land, die niet wenschen,
zich door de socialisten op het stroo
te laten brengen, noch, onder voor
wendsel van militarisme en pacifisme,
hun zonen als Duitsch kanonnenvleesch
te doen voorbereiden.
De roode pers moet wel alle besef
Van belachelijkheid verloren hebben,
cm, zooals de «Peuple» doet, de mee
ste der medewerkers van den heer de
Rroqueville uit te maken voor ver
sleten gediscrediteerde en ontmunte
mannen dan wanneer zij aan haar
eigen hoofd een Vandervelde h'eeft
die doof is als een pot en op alle ma
nieren teekenen van geestelijke en li
chamelijke aftakeling vertoont, en wien
juist op dit gewichtig moment, de dok
toren een absolute rust van een maanc
hebben voorgeschreven
Dit gebod heeft hem echter niet be
let om in den Peuple het mini
sterie de Broqueville te betitelen als
een gouvernement van generalen
iets wat we pas te lezen kregen, wan
heer wij als titel voor dit artikel reeds
Een Staf van Admiralen neerge
schreven hadden.
Maar, of we haar nu in het landleger
°f op de vloot zoeken de vergelij
hing komt tenslotte op hetzelfde neer
Dit kabinet is er werkelijk een van
aanvoerders, een dat men in Frankrijk
als een grand ministère betitelen
zou, en zooals er daar ook slechts op
momenten van zeer hoogen nood te
voorschijn komen.
Als we toch zien, dat het niet minder
dan vier gewezen eerste ministers be
vat buiten den heer de Broqueville
zelf, de heeren Theunis, Poullet en
Jaspar, terwijl het in zijn schoot man
nen van eersten rang als de heeren Hy-
mans, Ischoffen en Forthomme be
houdt en met personaliteiten van het
gezag der heeren Lippens en Janson
wordt versterkt.
Omdat schoone liedjes nu eenmaal
niet lang mogen duren, wordt aan dit
groote ministerie slechts veertig dagen
te leven gegeven. Het heeft geen an
dere opdracht dan de algemeene ver
kiezingen voor te bereiden. Maar laat
ons deze voorbereiding nu eens
verstaan in een breedere beteekenis.
Laat ons dit ministerie nu eens aanzien
als een voorbeeld van wat ons te doen
staat, willen we het land redden voor
de oppermacht van een partij, die voor
spelt dat ze zonder genade wezen zal
voor al wie haar niet blindelings ge
volgd heeft, of zal willen volgen.
Laat alle partijen van gematigheid,
vrede en orde, in den aangevangen
verkiezingsstrijd en bij de stemming
zelve dit exempel van samenwerking
onder de besten en de sterksten van
hun eigen leiders voor oogen houden
en ervoor zorgen, dat bij aldien de re
geering van na de verkiezingen ook
niet uit dezelfde mannen zou bestaan
en zelfs niet uit precies dezelfde kleu
ren en schakeeringen van partijen, zij
in ieder geval bezield zal wezen door
denzelfden geest door den eerlijken
wil om den gemeenschappelijken nood
van het land te bestrijden, zonder den
wensch om uit dezen nood van partij-
of persoonlijke doeleinden profijt te
trekken.
Niet tegen die socialisten behoeft
deze regeering gericht te zijn, maar
zeker tegen die socialisten, welke zich-
zelven voor onfeilbaar houden, die de
honderd procent opeischen van hun
programma en alle andersdenkenden
door geweld willen onderjukken, als
t niet door overreding zou gaan.
N. G.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiii
DE INDEX-GETALLEN.
Opnieuw Zeven punten omhoog.
De index-getallen voor de maand
October duiden een verhooging aan
n 7 punten voor het Rijk, in ver
gelijking met de vorige maand.
Hieronder volgen de getallen
Sept.
Oct.
Rijk
713
720
3russel en agglomeratie
749
756
Antwerpen en agglom.
755
757
Gent en agglomeratie
691
691
Luik en agglomeratie
685
693
Provincie Brabant
717
724
Antwerpen
737
740
Westvlaanderen
717
723
Oostvlaanderen
702
707
Henegouwen
726
733
Luik
686
698
Limburg
719
730
Luxemburg
704
714
Namen
705
715
Het stabilisatie index-getal voor het
Rijk is 91.5 in October tegen 90.5 in
de maand September.
DRINKT MAS-CAR BIER
ONZE PAARDENHANDEL
In de acht eerste maanden van het
jaar werden uitgevoerd 2.938 veu
lens voor de som van 8 millioen 530
duizend frank 2.125 merries voor de
som van 9.093.000 frank 5.598 rui
nen voor de som van 26.697.000 fr.
en 236 hengsten voor de som van fr
1.663.000 't zij voor een totaal van
10.89 7 paarden, de som van 45 mil
joen 983 duizend frank.
Frankrijk kocht van ons 2.832 veu
lens voor de som van 8.209.000 fr.
1.661 merries voor de som van 6 mil
joen 932.000 frank 4.818 ruinen voor
de som van 22 miljoen 892 duizend
frank en 189 hengsten voor de som
van 1.101.000 frank 't zij voor een
totaal van 9.500 paarden eene som
van 39 miljoüen 134 duizend frank.
De Duitschers hebben ingevoerd
2 7 veulens voor de som van 146.000
frank 32 I merries voor de som van
1.605.000 frank 506 ruinen voor d
som van 2.727.000 frank en 20
hengsten voor de som van 216.000 fr.
't zij voor een toaal van 874 paarden
eene som van 4.694.000 frank.
DE VERSCHRIKKINGEN VAN
EENEN GASOORLOG.
Een Generaal waarschuwt.
In het September-nummer van «Pan-
Europa», het maandblad van Graaf
Coudenhove-Kalergi, wordt een frag
ment van een weldra te verschijnen
boek van den Litauschen generaal Kur-
kovsky, getiteld Nog is het niet te
laat Dit fragment behandelt de wij
ze waarop een toekomstige groote oor
log zou worden gevoerd, en het begint
met vast te stellen, dat in zulk een
oorlog vooral gebruik zou worden ge
maakt van de nieuwe vernielingsmid
delen de luchtvloot en de scheikun
de.
Nergens en nooit, zoo betoogt gene
raal Kurkovsky, zal een inwoner van
een der strijdende Staten zich veilig
voelen niemand zal worden gespaard
Reeds tijdens den oorlog 1914-1918,
beschikte de oorlogs-chemie over vree-
selijke vergiften, maar geen der par
tijen kon ze toen vervaardigen in zul-
ce groote hoeveelheden, dat een mas
sale menschenvernietiging er mogelijk
door kon zijn.
Zoo kwam b.v. in Duitschland de
produktie van het yperite een der
hevigste giftgassen, nooit boven de 30
tot 40 ton per maand. Thans kan al-
een het Edgewood-arsenaal in de V.S.
dat uit een heele stad van fabrieken en
aboratoria bestaat, reeds 1 00 ton ype
rite per dag vervaardigen. Alleen met
aanmaak van giftgassen zijn in dat ar
senaal voortdurend 3.000 arbeiders en
200 scheikundigen bezig. En het Wool-
wicharsenaal in Engeland en het Rus-
sissche Ossoviachim bereiden der
menschheid geen geringer verrassingen.
In den jongsten oorlog maakten de
luchtstrijdkrachten nog vrijwel geen
gebruik van gassen thans echter ne
men wij een voortdurende vervolma-
cing van luchtbommen waar, welker
vernielende en vergiftigende werking
met het jaar heviger wordt. Men pro-
Deert in de Ver. Staten reeds bommen
van 1 0 ton, die elk 5 ton giftstof be
vatten.
Wil men een zeer groote stad voor
verscheidene weken volkomen onbe
woonbaar maken, dan is daarvoor I 50
ton yperite voldoende, een hoeveel-
hteid die kan neergeworpen worden
dooreen eskader van 30 tot 100 bom
menwerpers (al naar de grootte van
de neer te werpen bommen).
Generaal Kurkovsky schildert dan
op treffende wijze het verloop dat een
gasoffensief in een volgenden oorlog
zou hebben. Direkt na de oorlogsver
klaring zal de aanvaller probeeren 't
verzet van de tegenpartij te breken
door haar hoofdstad met gasbommen
te bestrooien. Men kan zich voorstel
len welk een chaos er ontstaat door
zulk een vernietiging van 't admini
stratieve landcentrum, en in welk een
ontzetting de wanhopige menschen-
massas zullen ronddwalen door de ver
peste stad, tot de geheele metropool
veranderd is in een doode woestenij.
Dat dit gevaar werkelijk bestaat,
blijkt uit de pogingen, o.a. door het
Roode Kruis bepleit, om de bescher
ming der burgerbevolking tegen het
gasgevaar te organiseeren. In vele Eu-
ropeesche steden worden thans gere
geld «gasafweer-weken» georganiseerd
Inderdaad zijn er middelen ter bescher
ming tegen gassen men moet ze
slechts vinden en goed gebruiken. Al
om wordt daar tegenwoordig intensief
aan gewerkt. De grootste moeilijkheid
biedt uiteraard niet de bescherming
der legers, maar die der groote steden.
Generaal Kurkovsky keert zich ten
slotte tegen de opvatting, dat de gas-
oorlog zoo humain zou zijn. Deze
opvatting, zoo betoogt hij, wordt door
de militaire kringen gepropageerd om
de groote massa's te kalmeeren. Men
voert daarvoor wel voorbeelden uit
den wereldoorlog aan, maar men ver
geet dat de gassen toen slechts wer
den gebruikt tegen menschen die er
zoo goed mogelijk tegen beschermd
waren. In de toekomst echter zal het
gaswapen voornamelijk worden gebe
zigd voor een afschuwelijke massa*
dood.
En de Litausche generaal besluit
Het is niet mogelijk den geheelen om
vang van een toekomstigen oorlog te
voorspellen, maar het denken aan de
mogelijkheid ervan alleen, is reeds ge
noeg om het menschenhart van af
schuw te doen huiveren.
LEEST EN VERSPREIDT
DE GAZET VAN POPERINGHE
DE OUDERDOMSPENSIOENEN.
Het ministerie van arbeid en nij
verheid deelt de volgende inlichtingen
mede aangaande de uitslagen welke
werden verkregen door het samen
brengen der dossiers van de ouder
domspensioenen, tengevolge de in
voege treding van de nieuwe wet van
23 Juli 1932.
Op datum van 1 5 October werden
180.887 assignaties uitgegeven onder
dewelke moeten begrepen Worden
46.943 assignaties met betrekking op
twee echtgenooten, hetgeen dus maakt
dat ongeveer 227.000 ouderlingen nu
reeds de 3° en den 4e trimester van
1932 hebben ontvangen.
Binnen enkele dagen zullen deze die
in een godshuis verblijven, hun pen
sioen ontvangen voor den 3" en den 4l'
trimester op basis van het gedeelte dat
hen werd toegekend door de wet van
1930.
Voor het overige der zaak werden
maatregelen getroffen in overeenstem
ming met het algemeen beheer der
belastingen opdat het onderzoek hier
van zou voltooid wezen, op enkele uit
zonderingen na, voor het einde dezer
maand.
Anderzijds, blijkt uit de eerst opge
maakte statistieken, dat het doel van
den minister van arbeid bij het neer
leggen van zijn wetsontwerp in Juli
1932, werd bereikt, namelijk dat deze
welke de wet op het oog had en die
geen ouderdomspensioenen van noode
ïadden, werden uitgeschakeld.
'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
DE PUBLICITEIT.
ledereen weet dat den dag van van
daag om de betrekkingen tusschen de
voortbrengers en de koopers uit te
Dreiden, de publiciteit het eenig en ze-
cer middel is, om blijvend succes te
loeken.
Er zijn geen groote zaken denkbaar
zonder publiciteit. In de Vereenigde
Staten kent men sinds lang het axioma
It pays to advertise
De vraag die zich echter stelt, is,
of ook in tijden van ekonomische kri-
is, de publiciteit rendeerend is, en of
iet gezond verstand, niet eerder zou
moeten aanraden, de kosten langs de
ze zijde te verminderen
Er werden enkwesten gehouden, ge
lijktijdig in Amerika en Engeland. Het
eerste enkwest werd geleid door Ame-
rika's grootste weekblad The Sa
turday Evening Post in 1921, en gaf
de volgende cijfers
Van 184 firma's, die 150.000 dol
lars voor hun publiciteit uitgaven, heb
ben er 59 hun budget verhoogd daa
rentegen hebben de kosten voor hun
reclame verminderd. De verslagen wij
zen uit, dat degenen die Hun publici-
teitsbudget verhoogd hebben, in 1921,
eene lichte inzinking hebben gekend,
maar deze inzinking werd in 1922 ge
volgd door merkelijke stijging van het
zakencijfer. Deze stijging duurde voort
tot in 1 924.
Van den anderen kant, mochten de
firma's, die hun budget verminderd
hadden in deze jaren, geen enkelen
vooruitgang boeken In 1921 sloten
zij met zware verliezen, en werkten
met deficit, tot in 1923.
In eene studie over dit vraagstuk in
Amerika, met betrek op de huidige
krisis, schrijft de correspondent van de
Times het volgende
In tegenstelling met hetgeen men
algemeen zou denken, zijn alle zaken
niet slecht. Hier en daar zijn er goed
geleide ondernemingen, die, dank zij
eene doelmatige en krachtige reclame
campagne, goede zaken hebben ge
daan.
Ik ken eene schoenfabriek, die,
zelfs in de momenten van hoogste kri
sis, haar zakencijfer niet heeft zien ver
minderen. Dit houdt vanwege het een
voudig princiep, dat men, indien men
aan redelijke prijzen een produkt van
algemeene noodzakelijkheid maakt, en
indien men het artikel ondersteunt
door eene doelmatige publiciteit, de
zaak onvermijdelijk goede resultaten
moet boeken, hoe slecht ook de tijden
mogen zijn
Alle korrespondenten zijn t akkoord
om te zeggen dat de inkrimping van
de publiciteit,eene slechte en zeer dik
wijls eene gevaarlijke besparing is.
Een van de korrespondenten bewijst
met feiten en cijfers, dat het veel moei
lijker is en dat het veel duurder uit
komt, om de sympathie van een klient
terug te winnen, dan om ze te behou
den, en ze te doen aangroeien door
eene goede publiciteit, zelfs in krisis-
tijd 1
HET NIEUW MINISTERIE SAMENGESTELD. DE KAMERS ONT
BONDEN. NIEUWE KIEZINGEN VOOR KAMER EN SENAAT OP
27 NOVEMBER, EN VOOR DE PROVINCIERADEN OP 4 DECEMBER.
DE CRISIS OPGELOST.
Zaterdag namiddag is M. de Bro
queville erin gelukt zijn ministerie sa
men te stellen. Dit ministerie is op
nieuw samengesteld uit katholieken en
liberalen, enkel werden eenige nieuwe
prsonaliteiten in opgenomen. Deze
zijn de H.H. de Broqueville, Janson,
Lippens, Jaspar, Theunis en Poullet.
HET NIEUW MINISTERIE.
De samenstelling van het nieuw mi
nisterie, het veertiende sinds den Wa
penstilstand, is als volgt
M. de BROQUEVILLE, Eerste Mi
nister en minister van Landbouw.
M. JANSON, Minister van Justicie.
M. LIPPENS, Minister van Kunsten
en Wetenschappen.
M. BOVESSE, Minister van Poste
rijen, Telegraaf en Telefoon.
M. FORTHOMME, Minister van
Vervoer.
M. HYMANS, Minister van Buiten-
landsche Zaken.
M. JASPAR, Minister van Financies.
M. THEUNIS, Minister van Lands
verdediging.
M. POULLET, Minister van Binnen-
landsche Zaken.
M. TSCHOFFEN, Minister van Ko-
onies.
M. SAP, Minister van Openbare
Werken.
M. HEYMAN, Minister van Nijver-
ïeid, Arbeid en Sociale Voorzorg.
De nieuwe regeering bestaat dus uit
zeven katholieken en vijf liberalen.
Het Staatsblad van Zondag laatst
condigt de Koninklijke Besluiten van
samenstelling van het nieuw ministerie
li.
HET AFGETREDEN MINISTERIE.
Het Kabinet Renkin, dat nu afge
treden is, was samengesteld als volgt
M. Renkin, eerste minister en mini
ster van financies.
M. Hymans, buitenlandsche zaken.
M. Cocq, justicie.
M. Petitjean, kunsten en weten
schappen.
M. Bovesse, post, telegr. en telef.
M. Forthomme, verkeerswezen.
M. Carton, binnenlandsche zaken.
M. Crockaert, landsverdediging.
M. Heyman, nijverheid en arbeid.
M. Tschoffen, kolonies.
M. Van Dievoet, landbouw.
M. Sap, openbare werken.
VERKLARING VAN M. DEVEZE.
M. de Broqueville gaf, aan de ver
tegenwoordigers der Drukpers, lezing
van de volgende verklaring van M.
Devèze
M. Devèze, die eerst een minister
ambt aangenomen had, oordeelt dat
het belang der liberale partij eischt dat
een Vlaamsch liberale minister van de
Regeering zou deel uitmaken de keus
is gevallen op M. Lippens.
Zooals M. Segers het oordeelt,
oordeelt M. Devèze dat hij, evenals
M. Segers in de katholieke partij, als
leider der liberale partij, nuttiger werk
kan verrichten met de aanstaande al
gemeene kiezingen voor te bereiden.
IN DEN RAAD DER SCHATKIST.
M. Francqui, gewezen minister van
financies, is aangeduid als lid van den
Raad der Schatkist, waarvan de Mi
nister van Financies M. Jaspar dus, de
voorzitter is.
MINISTERRAAD ONDER HET
VOORZITTERSCHAP VAN
DEN KONING.
Dinsdag namiddag werd in het Pa
leis van Brussel, onder het voorzitter
schap van Z. M. den Koning, een be
langrijke ministerraad gehouden.
Vooraf had de Koning de nieuwe
ministers ontvangen MM. de Broque
ville, Jaspar, Janson, Theunis, Lippens
en Poullet, die in handen van den Vorst
den grondwettelijken eed hebben af
gelegd.
Daarna zat de Koning den Raad van
zijne ministers voor.
De bespreking liep over den alge
meenen toestand in het land op poli
tiek, financieel en ekonomisch gebied.
Uit dit onderzoek deed de Raad de
overtuiging op dat het wenschelijk is
het Parlement te ontbinden en de kie
zers op te roepen tot algemeene kie
zingen voor Kamer,
Provincies.
Er werd onderzocht of het wel
noodzakelijk was ook de Provinciera
den te ontbinden, om reden dat er
voor Nieuwjaar zoo weinig tijd ver
blijft, om binnen de wettelijke termij
nen de wetgevende lichamen samen te
stellen en te doen overgaan tot de
vereischte goedkeuringen van het le-
gerkontingent, de begrooting van 's
lands middelen en de voorloopige kre
dieten.
M. Poullet, de minister van Binnen
landsche Zaken, heeft de Raad voor
gelicht over de proceduur, welke in
deze uitzonderlijke omstandigheden
moet gevolgd worden.
De ontbinding van de Provinciera
den blijkt van grondwettelijke nood
zakelijkheid, daar de Provincieraden,
sedert de laatste grondwetherziening,
geroepen zijn om provinciale senators
te kiezen.
ALGEMEENE KIEZINGEN OP
27 NOVEMBER EN 4 DECEMBER.
Er werd dan ook beslist dat het kie
zerskorps zal opgeroepen worden op
Zondag 27 November voor Kamer en
Senaat en op Zondag 4 December
voor de Provincieraden.
In de week na 4 December zal de
samenstelling der nieuwe Provincie
raden gekend zijn. Deze Raden zullen
dan in buitengewone zittijden onmid-
delijk bijeengeroepen worden voor de
aanduiding der provinciale senators.
BIJEENROEPING VAN HET
PARLEMENT OP 20 DECEMBER.
De Kamer en de Senaat zullen dan
den 20 December bijeengeroepen wor
den. De Senaat die reeds zijne pro
vinciale senators zal bezitten, zal dan
dien dag onmiddellijk overgaan tot de
benoeming der gecoöpteerde senators,
zoodat de Hooge Vergadering dan
reeds dien dag grondwettelijk voltal
lig zal zijn.
HET GETAL PROVINCIALE EN
GECOÖPTEERDE SENATORS ZAL
VERHOOGD WORDEN.
De Provincieraden zullen hoogst
waarschijnlijk bijeengeroepen worden
den 8 of 9 december, om over te gaan
tot de kiezing der provinciale senators.
Het getal dezer senators zal ver
hoogd worden tengevolge het verhoog
der bevolking van het land met de
laatste optelling. Zoo zal het getal ge
bracht worden van 40 op 44. Vier
provincies hebben recht op een provin
cialen senator meer, deze zijn de
Provincie Brabant, Antwerpen, Oost-
Vlaanderen en Luik.
Daar het getal gecoöpteerde sena
tors de helft moet zijn van dit der pro
vinciale senators, zoo moet dit getal
gebracht worden van 20 op 22.
De Senaat zal dus 1 59 leden tellen
in plaats van 1 53.
Noch het getal volksvertegenwoor
digers, noch dit der provincialè raads
leden zal verhoogd worden, daar deze
verhooging door eene bijzondere wet
moet geschieden.
VROEGERE KAMER-ONTBINDING
IN ONS LAND.
De ontbinding der wetgevende Ka
mers, waartoe nu besloten is, zal de
twaalfde zijn in de geschiedenis van
het Belgisch Parlement.
Het was den 28 April 1833 dat
men er voor de eerste maal zijn toe
vlucht nam. Dan volgden de ontbin
dingen van 27 Mei 1848 ter gelegen
heid van de \faet op de kloosters
van 10 November 185 7 ten gevolge
der verlaging van den kiescijns van
den 16 Juli 1864 van den 8 Juli
1870 in 't vooriutzicht der Grondwet
herziening deze van 1 894 van Mei
I 900 voor de invoering van de even
redige vertegenwoordiging van 1912
uit hoofde der toepassing der wet
waarbij het getal volksvertegenwoor
digers van !52\op 186 gebracht werd.
Na den oorlog was er den 22 De
cember 1919 eene Kamerontbinding
in 't vooruitzicht der herziening van de
Grondwet, én in October 1921, voor
de toepassing van het algemeen zuiver
en eenvoudig stemrecht.
Eindelijk den 6 Maart 1925, volgde
eene ontbinding, het ontslag van het
ministerie Theunis.
Senaat
en
de