Nijverheidsblad voor Poperinghe en omstreken. Onze Politieke Toestand Een Staf van Admiralen «TWAALFDE JAAR, NUMMER 44. «wns» WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 30 OCTOBER 1932. ABONNEMENTEN I Jaar, in atadl I 2 (r. par pos» 16 fr Congo 2) (r Frankrijk 23 fr. Amarika 30 fr. MEN ABONNEERT OP ALLE BELGISCHE POSTKANTOOREN De postabonnenten in Beigie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Plakbrieven bij ons gedrukt worden één maal gratis in ons blad overgenomen. Uitgevers-Eigenaars Gebroeders DUPONT, Yp er straat, 2, POPERINGHE. Postcheckrekening N' 48439. Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in ta zanden tegen den Dondnrdng noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noan. Da naamloos* ingezonden artikel* worden in de schenrmand gegooid. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Het blad staat ter beschikking van alwie het goed meent met het algemeen nut en belang. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 fr. minimum 3.00 fr. 1 Rouwberichtaa 0.80 fr. de regel, met mini mum vaa 5.00 fr. <o>— Bijzonder Jarief voor Notariaten an Denr- waardert. Voor dik wijls te herhalen rekla- men, prijzen volgent overeenkomst. Allé aankondigingen zijn op voorhand te betalen. REGEERINGSWISSELING. Het zou een goed teeken, voor het nieuwe ministerie, kunnen zijn, dat de socialisten het begroeten als een uitda ging tot hen. Zulks bewijst dan toch alvast, dat ze er schrik voor hebben. Zij willen er vooral een poging in zien van hun liberale en katholieke te genstrevers, om met vereende krach ten weer een dam tegen hen op te werpen, dan wanneer ze een oogenblik dachten mochten, dat de stemming van het volk in 't algemeen naar links af schoof. Maar, zou zulks werkelijk het geval zijn, aan wie anders dan de schuld dan aan henzelven Een coalitie naar links en een coali tie naar rechts zullen altijd veroorzaakt worden door onhandelbaarheid en o- vermoed van de tegenovergestelde bui tenste elementen in de politiek. Zooals de groeiende verwatenheid van de clericalen, bij de jongste ver kiezingen de publieke meening zonder twijfel naar links georienteerd had, zoo dreigt de aanvallende toon, dien de socialisten, in hun eersten overwin ningsroes, aansloegen, den wind weer geheel en al te doen keeren. Wanneer, zooals we het thans weer van de socialisten zien, één van de drie groote partijen den vasten wil uit drukt, om de twee andere totaal weg te vagen, dan spreekt het toch vanzelf dat die twee andere op gemeenschap pelijke verdediging bedacht zijn. En zeker wanneer, als in dit geval, door die eene aanvallende partij, niet slechts de twee andere, maar heel de Natie in haar bestaan wordt bedreigd. Want waarop komt het programma neer, dat de socialisten met zulk een echt Pruisische oorlogsbrutaliteit heb ben afgekondigd Op een algemeene uitplundering van alwie iets bezit, op een diefstal door de gemeenschap van alle vruchten van ieders arbeid, op den financieelen on dergang van het land, op den dood van onze industrie, op het reddeloos discrediet van Belgie over heel de we reld, op, al heel gauw, armoe en el lende voor iedereen en dan ko men de socialisten er op den koop toe nog rond voor uit, dat zij Belgie zoo gauw het door hun Soviet-experimenten volkomen geruineerd en uitgemergeld zal zijn, weerloos aan Duitschland wil len overleveren, dat tegen dien tijd dan weer wal met ziijn bewapening klaar zal wezen. We weten wel, dat de soep nooit zoo heet gegeten wordt als men haar opdient, en, moesten de socialisten ooit werkelijk de verantwoordelijkheid voor het bewind te aanvaarden hebben, dan zouden zijzelven de eersten zijn om de twee derden van hun programma als stapelzot opzij te gooien. Maar intus- schen laten ze over hun inzichten en voornemens toch geen twijfel meer be staan, en het is met deze inzichten en voornemens dat we het thans te maken hebben. Indien de socialisten ook al ongelijk hebben, dit nieuwe ministerie als een uitdaging tot hen te beschouwen, zeker is in alle geval dat het voor de heele Natie de beteekenis hebben moet van een levend voorbeeld van de sa menwerking die zich opdringt tusschen allen in het land, die niet wenschen, zich door de socialisten op het stroo te laten brengen, noch, onder voor wendsel van militarisme en pacifisme, hun zonen als Duitsch kanonnenvleesch te doen voorbereiden. De roode pers moet wel alle besef Van belachelijkheid verloren hebben, cm, zooals de «Peuple» doet, de mee ste der medewerkers van den heer de Rroqueville uit te maken voor ver sleten gediscrediteerde en ontmunte mannen dan wanneer zij aan haar eigen hoofd een Vandervelde h'eeft die doof is als een pot en op alle ma nieren teekenen van geestelijke en li chamelijke aftakeling vertoont, en wien juist op dit gewichtig moment, de dok toren een absolute rust van een maanc hebben voorgeschreven Dit gebod heeft hem echter niet be let om in den Peuple het mini sterie de Broqueville te betitelen als een gouvernement van generalen iets wat we pas te lezen kregen, wan heer wij als titel voor dit artikel reeds Een Staf van Admiralen neerge schreven hadden. Maar, of we haar nu in het landleger °f op de vloot zoeken de vergelij hing komt tenslotte op hetzelfde neer Dit kabinet is er werkelijk een van aanvoerders, een dat men in Frankrijk als een grand ministère betitelen zou, en zooals er daar ook slechts op momenten van zeer hoogen nood te voorschijn komen. Als we toch zien, dat het niet minder dan vier gewezen eerste ministers be vat buiten den heer de Broqueville zelf, de heeren Theunis, Poullet en Jaspar, terwijl het in zijn schoot man nen van eersten rang als de heeren Hy- mans, Ischoffen en Forthomme be houdt en met personaliteiten van het gezag der heeren Lippens en Janson wordt versterkt. Omdat schoone liedjes nu eenmaal niet lang mogen duren, wordt aan dit groote ministerie slechts veertig dagen te leven gegeven. Het heeft geen an dere opdracht dan de algemeene ver kiezingen voor te bereiden. Maar laat ons deze voorbereiding nu eens verstaan in een breedere beteekenis. Laat ons dit ministerie nu eens aanzien als een voorbeeld van wat ons te doen staat, willen we het land redden voor de oppermacht van een partij, die voor spelt dat ze zonder genade wezen zal voor al wie haar niet blindelings ge volgd heeft, of zal willen volgen. Laat alle partijen van gematigheid, vrede en orde, in den aangevangen verkiezingsstrijd en bij de stemming zelve dit exempel van samenwerking onder de besten en de sterksten van hun eigen leiders voor oogen houden en ervoor zorgen, dat bij aldien de re geering van na de verkiezingen ook niet uit dezelfde mannen zou bestaan en zelfs niet uit precies dezelfde kleu ren en schakeeringen van partijen, zij in ieder geval bezield zal wezen door denzelfden geest door den eerlijken wil om den gemeenschappelijken nood van het land te bestrijden, zonder den wensch om uit dezen nood van partij- of persoonlijke doeleinden profijt te trekken. Niet tegen die socialisten behoeft deze regeering gericht te zijn, maar zeker tegen die socialisten, welke zich- zelven voor onfeilbaar houden, die de honderd procent opeischen van hun programma en alle andersdenkenden door geweld willen onderjukken, als t niet door overreding zou gaan. N. G. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiii DE INDEX-GETALLEN. Opnieuw Zeven punten omhoog. De index-getallen voor de maand October duiden een verhooging aan n 7 punten voor het Rijk, in ver gelijking met de vorige maand. Hieronder volgen de getallen Sept. Oct. Rijk 713 720 3russel en agglomeratie 749 756 Antwerpen en agglom. 755 757 Gent en agglomeratie 691 691 Luik en agglomeratie 685 693 Provincie Brabant 717 724 Antwerpen 737 740 Westvlaanderen 717 723 Oostvlaanderen 702 707 Henegouwen 726 733 Luik 686 698 Limburg 719 730 Luxemburg 704 714 Namen 705 715 Het stabilisatie index-getal voor het Rijk is 91.5 in October tegen 90.5 in de maand September. DRINKT MAS-CAR BIER ONZE PAARDENHANDEL In de acht eerste maanden van het jaar werden uitgevoerd 2.938 veu lens voor de som van 8 millioen 530 duizend frank 2.125 merries voor de som van 9.093.000 frank 5.598 rui nen voor de som van 26.697.000 fr. en 236 hengsten voor de som van fr 1.663.000 't zij voor een totaal van 10.89 7 paarden, de som van 45 mil joen 983 duizend frank. Frankrijk kocht van ons 2.832 veu lens voor de som van 8.209.000 fr. 1.661 merries voor de som van 6 mil joen 932.000 frank 4.818 ruinen voor de som van 22 miljoen 892 duizend frank en 189 hengsten voor de som van 1.101.000 frank 't zij voor een totaal van 9.500 paarden eene som van 39 miljoüen 134 duizend frank. De Duitschers hebben ingevoerd 2 7 veulens voor de som van 146.000 frank 32 I merries voor de som van 1.605.000 frank 506 ruinen voor d som van 2.727.000 frank en 20 hengsten voor de som van 216.000 fr. 't zij voor een toaal van 874 paarden eene som van 4.694.000 frank. DE VERSCHRIKKINGEN VAN EENEN GASOORLOG. Een Generaal waarschuwt. In het September-nummer van «Pan- Europa», het maandblad van Graaf Coudenhove-Kalergi, wordt een frag ment van een weldra te verschijnen boek van den Litauschen generaal Kur- kovsky, getiteld Nog is het niet te laat Dit fragment behandelt de wij ze waarop een toekomstige groote oor log zou worden gevoerd, en het begint met vast te stellen, dat in zulk een oorlog vooral gebruik zou worden ge maakt van de nieuwe vernielingsmid delen de luchtvloot en de scheikun de. Nergens en nooit, zoo betoogt gene raal Kurkovsky, zal een inwoner van een der strijdende Staten zich veilig voelen niemand zal worden gespaard Reeds tijdens den oorlog 1914-1918, beschikte de oorlogs-chemie over vree- selijke vergiften, maar geen der par tijen kon ze toen vervaardigen in zul- ce groote hoeveelheden, dat een mas sale menschenvernietiging er mogelijk door kon zijn. Zoo kwam b.v. in Duitschland de produktie van het yperite een der hevigste giftgassen, nooit boven de 30 tot 40 ton per maand. Thans kan al- een het Edgewood-arsenaal in de V.S. dat uit een heele stad van fabrieken en aboratoria bestaat, reeds 1 00 ton ype rite per dag vervaardigen. Alleen met aanmaak van giftgassen zijn in dat ar senaal voortdurend 3.000 arbeiders en 200 scheikundigen bezig. En het Wool- wicharsenaal in Engeland en het Rus- sissche Ossoviachim bereiden der menschheid geen geringer verrassingen. In den jongsten oorlog maakten de luchtstrijdkrachten nog vrijwel geen gebruik van gassen thans echter ne men wij een voortdurende vervolma- cing van luchtbommen waar, welker vernielende en vergiftigende werking met het jaar heviger wordt. Men pro- Deert in de Ver. Staten reeds bommen van 1 0 ton, die elk 5 ton giftstof be vatten. Wil men een zeer groote stad voor verscheidene weken volkomen onbe woonbaar maken, dan is daarvoor I 50 ton yperite voldoende, een hoeveel- hteid die kan neergeworpen worden dooreen eskader van 30 tot 100 bom menwerpers (al naar de grootte van de neer te werpen bommen). Generaal Kurkovsky schildert dan op treffende wijze het verloop dat een gasoffensief in een volgenden oorlog zou hebben. Direkt na de oorlogsver klaring zal de aanvaller probeeren 't verzet van de tegenpartij te breken door haar hoofdstad met gasbommen te bestrooien. Men kan zich voorstel len welk een chaos er ontstaat door zulk een vernietiging van 't admini stratieve landcentrum, en in welk een ontzetting de wanhopige menschen- massas zullen ronddwalen door de ver peste stad, tot de geheele metropool veranderd is in een doode woestenij. Dat dit gevaar werkelijk bestaat, blijkt uit de pogingen, o.a. door het Roode Kruis bepleit, om de bescher ming der burgerbevolking tegen het gasgevaar te organiseeren. In vele Eu- ropeesche steden worden thans gere geld «gasafweer-weken» georganiseerd Inderdaad zijn er middelen ter bescher ming tegen gassen men moet ze slechts vinden en goed gebruiken. Al om wordt daar tegenwoordig intensief aan gewerkt. De grootste moeilijkheid biedt uiteraard niet de bescherming der legers, maar die der groote steden. Generaal Kurkovsky keert zich ten slotte tegen de opvatting, dat de gas- oorlog zoo humain zou zijn. Deze opvatting, zoo betoogt hij, wordt door de militaire kringen gepropageerd om de groote massa's te kalmeeren. Men voert daarvoor wel voorbeelden uit den wereldoorlog aan, maar men ver geet dat de gassen toen slechts wer den gebruikt tegen menschen die er zoo goed mogelijk tegen beschermd waren. In de toekomst echter zal het gaswapen voornamelijk worden gebe zigd voor een afschuwelijke massa* dood. En de Litausche generaal besluit Het is niet mogelijk den geheelen om vang van een toekomstigen oorlog te voorspellen, maar het denken aan de mogelijkheid ervan alleen, is reeds ge noeg om het menschenhart van af schuw te doen huiveren. LEEST EN VERSPREIDT DE GAZET VAN POPERINGHE DE OUDERDOMSPENSIOENEN. Het ministerie van arbeid en nij verheid deelt de volgende inlichtingen mede aangaande de uitslagen welke werden verkregen door het samen brengen der dossiers van de ouder domspensioenen, tengevolge de in voege treding van de nieuwe wet van 23 Juli 1932. Op datum van 1 5 October werden 180.887 assignaties uitgegeven onder dewelke moeten begrepen Worden 46.943 assignaties met betrekking op twee echtgenooten, hetgeen dus maakt dat ongeveer 227.000 ouderlingen nu reeds de 3° en den 4e trimester van 1932 hebben ontvangen. Binnen enkele dagen zullen deze die in een godshuis verblijven, hun pen sioen ontvangen voor den 3" en den 4l' trimester op basis van het gedeelte dat hen werd toegekend door de wet van 1930. Voor het overige der zaak werden maatregelen getroffen in overeenstem ming met het algemeen beheer der belastingen opdat het onderzoek hier van zou voltooid wezen, op enkele uit zonderingen na, voor het einde dezer maand. Anderzijds, blijkt uit de eerst opge maakte statistieken, dat het doel van den minister van arbeid bij het neer leggen van zijn wetsontwerp in Juli 1932, werd bereikt, namelijk dat deze welke de wet op het oog had en die geen ouderdomspensioenen van noode ïadden, werden uitgeschakeld. 'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll DE PUBLICITEIT. ledereen weet dat den dag van van daag om de betrekkingen tusschen de voortbrengers en de koopers uit te Dreiden, de publiciteit het eenig en ze- cer middel is, om blijvend succes te loeken. Er zijn geen groote zaken denkbaar zonder publiciteit. In de Vereenigde Staten kent men sinds lang het axioma It pays to advertise De vraag die zich echter stelt, is, of ook in tijden van ekonomische kri- is, de publiciteit rendeerend is, en of iet gezond verstand, niet eerder zou moeten aanraden, de kosten langs de ze zijde te verminderen Er werden enkwesten gehouden, ge lijktijdig in Amerika en Engeland. Het eerste enkwest werd geleid door Ame- rika's grootste weekblad The Sa turday Evening Post in 1921, en gaf de volgende cijfers Van 184 firma's, die 150.000 dol lars voor hun publiciteit uitgaven, heb ben er 59 hun budget verhoogd daa rentegen hebben de kosten voor hun reclame verminderd. De verslagen wij zen uit, dat degenen die Hun publici- teitsbudget verhoogd hebben, in 1921, eene lichte inzinking hebben gekend, maar deze inzinking werd in 1922 ge volgd door merkelijke stijging van het zakencijfer. Deze stijging duurde voort tot in 1 924. Van den anderen kant, mochten de firma's, die hun budget verminderd hadden in deze jaren, geen enkelen vooruitgang boeken In 1921 sloten zij met zware verliezen, en werkten met deficit, tot in 1923. In eene studie over dit vraagstuk in Amerika, met betrek op de huidige krisis, schrijft de correspondent van de Times het volgende In tegenstelling met hetgeen men algemeen zou denken, zijn alle zaken niet slecht. Hier en daar zijn er goed geleide ondernemingen, die, dank zij eene doelmatige en krachtige reclame campagne, goede zaken hebben ge daan. Ik ken eene schoenfabriek, die, zelfs in de momenten van hoogste kri sis, haar zakencijfer niet heeft zien ver minderen. Dit houdt vanwege het een voudig princiep, dat men, indien men aan redelijke prijzen een produkt van algemeene noodzakelijkheid maakt, en indien men het artikel ondersteunt door eene doelmatige publiciteit, de zaak onvermijdelijk goede resultaten moet boeken, hoe slecht ook de tijden mogen zijn Alle korrespondenten zijn t akkoord om te zeggen dat de inkrimping van de publiciteit,eene slechte en zeer dik wijls eene gevaarlijke besparing is. Een van de korrespondenten bewijst met feiten en cijfers, dat het veel moei lijker is en dat het veel duurder uit komt, om de sympathie van een klient terug te winnen, dan om ze te behou den, en ze te doen aangroeien door eene goede publiciteit, zelfs in krisis- tijd 1 HET NIEUW MINISTERIE SAMENGESTELD. DE KAMERS ONT BONDEN. NIEUWE KIEZINGEN VOOR KAMER EN SENAAT OP 27 NOVEMBER, EN VOOR DE PROVINCIERADEN OP 4 DECEMBER. DE CRISIS OPGELOST. Zaterdag namiddag is M. de Bro queville erin gelukt zijn ministerie sa men te stellen. Dit ministerie is op nieuw samengesteld uit katholieken en liberalen, enkel werden eenige nieuwe prsonaliteiten in opgenomen. Deze zijn de H.H. de Broqueville, Janson, Lippens, Jaspar, Theunis en Poullet. HET NIEUW MINISTERIE. De samenstelling van het nieuw mi nisterie, het veertiende sinds den Wa penstilstand, is als volgt M. de BROQUEVILLE, Eerste Mi nister en minister van Landbouw. M. JANSON, Minister van Justicie. M. LIPPENS, Minister van Kunsten en Wetenschappen. M. BOVESSE, Minister van Poste rijen, Telegraaf en Telefoon. M. FORTHOMME, Minister van Vervoer. M. HYMANS, Minister van Buiten- landsche Zaken. M. JASPAR, Minister van Financies. M. THEUNIS, Minister van Lands verdediging. M. POULLET, Minister van Binnen- landsche Zaken. M. TSCHOFFEN, Minister van Ko- onies. M. SAP, Minister van Openbare Werken. M. HEYMAN, Minister van Nijver- ïeid, Arbeid en Sociale Voorzorg. De nieuwe regeering bestaat dus uit zeven katholieken en vijf liberalen. Het Staatsblad van Zondag laatst condigt de Koninklijke Besluiten van samenstelling van het nieuw ministerie li. HET AFGETREDEN MINISTERIE. Het Kabinet Renkin, dat nu afge treden is, was samengesteld als volgt M. Renkin, eerste minister en mini ster van financies. M. Hymans, buitenlandsche zaken. M. Cocq, justicie. M. Petitjean, kunsten en weten schappen. M. Bovesse, post, telegr. en telef. M. Forthomme, verkeerswezen. M. Carton, binnenlandsche zaken. M. Crockaert, landsverdediging. M. Heyman, nijverheid en arbeid. M. Tschoffen, kolonies. M. Van Dievoet, landbouw. M. Sap, openbare werken. VERKLARING VAN M. DEVEZE. M. de Broqueville gaf, aan de ver tegenwoordigers der Drukpers, lezing van de volgende verklaring van M. Devèze M. Devèze, die eerst een minister ambt aangenomen had, oordeelt dat het belang der liberale partij eischt dat een Vlaamsch liberale minister van de Regeering zou deel uitmaken de keus is gevallen op M. Lippens. Zooals M. Segers het oordeelt, oordeelt M. Devèze dat hij, evenals M. Segers in de katholieke partij, als leider der liberale partij, nuttiger werk kan verrichten met de aanstaande al gemeene kiezingen voor te bereiden. IN DEN RAAD DER SCHATKIST. M. Francqui, gewezen minister van financies, is aangeduid als lid van den Raad der Schatkist, waarvan de Mi nister van Financies M. Jaspar dus, de voorzitter is. MINISTERRAAD ONDER HET VOORZITTERSCHAP VAN DEN KONING. Dinsdag namiddag werd in het Pa leis van Brussel, onder het voorzitter schap van Z. M. den Koning, een be langrijke ministerraad gehouden. Vooraf had de Koning de nieuwe ministers ontvangen MM. de Broque ville, Jaspar, Janson, Theunis, Lippens en Poullet, die in handen van den Vorst den grondwettelijken eed hebben af gelegd. Daarna zat de Koning den Raad van zijne ministers voor. De bespreking liep over den alge meenen toestand in het land op poli tiek, financieel en ekonomisch gebied. Uit dit onderzoek deed de Raad de overtuiging op dat het wenschelijk is het Parlement te ontbinden en de kie zers op te roepen tot algemeene kie zingen voor Kamer, Provincies. Er werd onderzocht of het wel noodzakelijk was ook de Provinciera den te ontbinden, om reden dat er voor Nieuwjaar zoo weinig tijd ver blijft, om binnen de wettelijke termij nen de wetgevende lichamen samen te stellen en te doen overgaan tot de vereischte goedkeuringen van het le- gerkontingent, de begrooting van 's lands middelen en de voorloopige kre dieten. M. Poullet, de minister van Binnen landsche Zaken, heeft de Raad voor gelicht over de proceduur, welke in deze uitzonderlijke omstandigheden moet gevolgd worden. De ontbinding van de Provinciera den blijkt van grondwettelijke nood zakelijkheid, daar de Provincieraden, sedert de laatste grondwetherziening, geroepen zijn om provinciale senators te kiezen. ALGEMEENE KIEZINGEN OP 27 NOVEMBER EN 4 DECEMBER. Er werd dan ook beslist dat het kie zerskorps zal opgeroepen worden op Zondag 27 November voor Kamer en Senaat en op Zondag 4 December voor de Provincieraden. In de week na 4 December zal de samenstelling der nieuwe Provincie raden gekend zijn. Deze Raden zullen dan in buitengewone zittijden onmid- delijk bijeengeroepen worden voor de aanduiding der provinciale senators. BIJEENROEPING VAN HET PARLEMENT OP 20 DECEMBER. De Kamer en de Senaat zullen dan den 20 December bijeengeroepen wor den. De Senaat die reeds zijne pro vinciale senators zal bezitten, zal dan dien dag onmiddellijk overgaan tot de benoeming der gecoöpteerde senators, zoodat de Hooge Vergadering dan reeds dien dag grondwettelijk voltal lig zal zijn. HET GETAL PROVINCIALE EN GECOÖPTEERDE SENATORS ZAL VERHOOGD WORDEN. De Provincieraden zullen hoogst waarschijnlijk bijeengeroepen worden den 8 of 9 december, om over te gaan tot de kiezing der provinciale senators. Het getal dezer senators zal ver hoogd worden tengevolge het verhoog der bevolking van het land met de laatste optelling. Zoo zal het getal ge bracht worden van 40 op 44. Vier provincies hebben recht op een provin cialen senator meer, deze zijn de Provincie Brabant, Antwerpen, Oost- Vlaanderen en Luik. Daar het getal gecoöpteerde sena tors de helft moet zijn van dit der pro vinciale senators, zoo moet dit getal gebracht worden van 20 op 22. De Senaat zal dus 1 59 leden tellen in plaats van 1 53. Noch het getal volksvertegenwoor digers, noch dit der provincialè raads leden zal verhoogd worden, daar deze verhooging door eene bijzondere wet moet geschieden. VROEGERE KAMER-ONTBINDING IN ONS LAND. De ontbinding der wetgevende Ka mers, waartoe nu besloten is, zal de twaalfde zijn in de geschiedenis van het Belgisch Parlement. Het was den 28 April 1833 dat men er voor de eerste maal zijn toe vlucht nam. Dan volgden de ontbin dingen van 27 Mei 1848 ter gelegen heid van de \faet op de kloosters van 10 November 185 7 ten gevolge der verlaging van den kiescijns van den 16 Juli 1864 van den 8 Juli 1870 in 't vooriutzicht der Grondwet herziening deze van 1 894 van Mei I 900 voor de invoering van de even redige vertegenwoordiging van 1912 uit hoofde der toepassing der wet waarbij het getal volksvertegenwoor digers van !52\op 186 gebracht werd. Na den oorlog was er den 22 De cember 1919 eene Kamerontbinding in 't vooruitzicht der herziening van de Grondwet, én in October 1921, voor de toepassing van het algemeen zuiver en eenvoudig stemrecht. Eindelijk den 6 Maart 1925, volgde eene ontbinding, het ontslag van het ministerie Theunis. Senaat en de

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1932 | | pagina 1