1933 Nijverheidsblad voor Popermghe en omstreken. DE DUIVEL OP AARDE De pinantieele ontwerpen der Regeering. Nieuw Gecoöpteerd Senator De na-oorlogsche geschiedenis van ons Parlement Voor de Weduwen der Rijkswacht De §azel van cfoperinqhe DE REGELING DER OORLOGSSCHADEN Stad Poperinge. Feestzaal Palace WOENSDAG 18 JANUARI te 8 uur stipt, voert de GROEP STAF BRUGGEN het grootste suksesstuk op, van het tooneeljaar STAF BRUGGEN in de hoofdrol. 'n hekelspel over de moderne wanorde. GIJ GAAT TOCH OOK DERTIENDE JAAR. NUMMER 1. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 1 JANUARI 1933. ABONNEMENTEN i Jaar. per post I 6 fr Congo 25 fr. Frankrijk 25 fr. Amerika 30 fr. Losse Nummers 0.25 «o» MEN ABONNEERT OP ALLE BELGISCHE POSTKANTOOREN De postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Plakbrieven bij ons gedrukt worden één maal gratis in ons blad overgenomen. Uitgevers-Eigenaar» Gebroeders DUPONT, Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheckrekening N' 48439. Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen ia te zanden tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noan. Da naamlooaa ingezonden artikels worden in da scheurmand gegooid. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Het blad staat ter beschikking van alwie het goed meent met het algemeen nut en belang. C n III MH AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 fr. minimum 3.00 fr. «o» Rouwberichten 0.80 fr. de regel, met mini mum van 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dik wijls te herhalen rekla- men, prijzen volgens overeenkomst. Alle tankondigingen zijn op voorhand te betalen. aan hare geachte Lezeressen en Lezers. Nogmaals zijn We een nieuw jaar in getreden Een jaar dat, volgend op zooveel andere, ons heil en voorspoed brengen moet, doch, helaas misschien ook wel droefheid en tegenslag voor behoudt. Mocht het voor U allen, beste Leze ressen en Lezers, voordeelig wezen. Mocht het ons naar betere toestan den brengen en ons die tijden van cri sis en werkloosheid wegnemen, om ons tot de goede vervlogen jaren terug te brengen het ware voor ieder van ons voordeeliger en aangenamer. Dat het een herneming brenge aan handel en nijverheid, tot aller heil, en tot welvaart der gansche samenleving Ziedaar, beste Lezeressen en Lezers in korte woorden, onze beste en vurig ste wenschen voor het pas geboren jaar 1932. De Gazet van Poperinghe Het schuldenvraagstuk blijft onaangeroerd tot 4 Maart 1933. De toekomstige president der Ver- eenigde Staten, Roosevelt, heeft een belangrijke conferentie gehad met Nor man Davis, den Amerikaanschen af gevaardigde op de ontwapeningscon ferentie en bij andere internationale besprekingen. In den loop dezer con ferentie werd door de beide staatslie den gesproken over de ontwapening, de economische wereldconferentie, de toltarieven, de stabilisatie van het muntwezen en ander financieele vraag stukken. Roosevelt en Davis spraken ook over de kwestie der oorlogsschulden, doch niets wijst er op, dat Roosevelt in dit opzicht van opvatting veranderd is. Wat de schuldenkwestie betreft, de ze wordt zooals bekend verdaagd tot na 4 Maart, den dag waarop Roose velt het bewind zal aanvaard hebben. Naar vernomen wordt, ziet president Hoover er geen heil in, een commissie in te stellen, die alleen tot taak heeft de feiten vast te stellen en helt hij dus tot de meening over, dat het geheele vraagstuk aan Roosevelt moet worden overgedragen. Laatstgenoemde zal in dien tusschentijd ongetwijfeld met zijn raadgevers over deze problemen van gedachten wisselen, doch deze bespre kingen blijven strikt geheim en er zijn geen aanwijzigingen aangaande het standpunt dat hij jegens de schulde naars zal innemen. Op grond van verklaringen van de mocratische leiders gelooft men, dat in de komende lente een bijzondere zitting van het Congres bijeengeroepen zal worden, daar het nieuwe parlement anders eerst in December 1933 voor het eerst zou vergaderen. Het doel de zer speciale zitting zou niet alleen zijn te pogen een algemeen achterwege blij ven der Juni-betalingen op grond der oorlogsschulden te verhinderen, doch ook de behandeling van verschillende dringende binnenlandsche kwesties, zooals het begrootingsevenwicht, maat regelen tot steunverleening aan de far mers, de bierverkoop, enz. De minister van Buitenlandsche Za ken Stimson, heeft thans kennis geno men van het verslag, dat de Ameri- kaansche gezant te Parijs, heeft uitge bracht over zijn besprekingen met h. Paul Boncour. Naar verluidt heeft h. Stimson den gezant opgedragen er bij de Fransche regeering op aan te drin gen alsnog zoo spoedig mogelijk den December-termijn der schulden te vol doen. Griekenland krijgt uitstel. Het Amerikaansche ministerie van Financies heeft blijkens een officieele mededeeling, den Griekschen oorlogs- schuldtermijn, welke den 1 Januari 1 1933, vervalt, voor twee jaar opge schorst, dus tot einde 1934. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll i DRINKT MAS-CAR BIER M. ROBERT GILLON, Advokaat te Kortrijk. Verleden week werd de h. Gillon door de liberale senatoren, tot gecoöp teerd senator voor de Provincie West- Vlaanderen gekozen. In ons vorig nummer gaven we de namen der verscheidene gekozen geco öpteerde senatoren van het Land. Dinsdag laatst legden deze senato ren den grondwettelijken eed af en werden dus als nieuwe senatoren ge kozen verklaard, zoodat de Senaat nu eindelijk volledig samengesteld is. Hllllllllllllllllüllitllllllülllilllllllllllllllülllillllillllllllllllllllllllllllil DRINKT MAS-CAR BIER siiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiUHiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiuiin De vooroorlogsche samenstelling van de Kamer. Voor den oorlog was de Kamer van Volksvertegenwoordigers als volgt sa mengesteld Katholieken 99 zetels. Liberalen 45 zetels. Socialisten 40 zetels. Ons Na-Oorlogsch Kiesstelsel. Na den oorlog, trad het vierde kies stelsel in voege in ons land, sinds zijn bestaan. Het is dit stelsel dat nu nog in voege is. Het is dit van het eenvoudig alge meen stemrecht met evenredige verte genwoordiging, doch met een evenre dige vertegenwoordiging, die zich nu zelfs niet enkel meer beperkt bij het arrondissement, doch die door het stel sel der apparenteering, zich ook uit strekt tot een heele provincie. Volgens het vroeger stelsel der e- venredige vertegenwoordiging werden inderdaad de gekozenen aangeduid, enkel en alleen door het stemmenaan- tal behaald in een bepaald arrondis sement. Dit was het stelsel D'Hondt. Het Apparenteeringstelsel. Door het stelsel Van de Walle wor den nu nochtans de overschotten in een arrondissement, gebruikt om met de overschotten der andere arrondis sementen eener provincie, nog enkele bijkomende gekozenen aan de verschil lende partijen te verzekeren. Dit stelsel heeft voor gevolg, dat de uitslag der verkiezing, indien men hem per arrondissement beschouwt, ver- valscht is, doch dat hij nauwkeuriger is dan met het vorig stelsel, wanneer men dezen eener heele provincie na kijkt. Heden willen we eens nazien, wat het resultaat was, dat de partijen met het stelsel behaalden in de Kamers bij de verschillende verkiezingen, die zich in de na-oorlogsche jaren afspeelden. De eerste samenstelling der Kamer na den oorlog. Den I 6 November 1919, onder het kabinet Delacroix, dat ministers der drie groote partijen groepeerde, had den deze eerste verkiezingen plaats. Het is in deze verkiezing, dat de ka tholieken hun volstrekte meerderheid verloren, en dat de socialisten van den anderen kant, een grooten sprong de den, die van hen bijna de machtigste groep in het parlement maakte. De samenstelling van de Kamer was als volgt Katholieken Socialisten Liberalen Fronters Oud-strijders Middenstanders Nationalist 73 zetels. 70 zetels. 34 zetels, zetels, zetels, zetel, zetel. 5 2 1 Voor de eerste maal deden in 1919 ook afzonderlijken of afgevaardigden van kleinere groepeeringen hun intrejf in het parlement. De samenstelling van het nieuw Par lement van 1919, dat eigenlijk geko zen was op grond van een kieswijzi- ging, doorgevoerd door een Kamer, die geen recht van zetelen meer had, dus op een Grondwetherziening, die tegen den geest en de letter van de Grondwet zelf was doorgevoerd, wees uit, dat de regeering zou moeten blij ven steunen op een verstandhouding tusschen de groepen, en katholieken, liberalen en socialisten zetten hun me dewerking aan de regeering voort. Na het incident van het gebroken geweer te La Louvière, naar aanleiding van hetwelk de heer Devèze het ont slag uitlokte van de socialistische mi nisters, kregen we, voor de eerste maal een liberaal-katholieke regeering. De tweede na-oorlogsche volks raadpleging. Het is onder het beleid van zulke regeering, dat de tweede na-oorlog sche Grondwetherziening plaats had, met het gevolg dat ook nieuwe verkie zingen moesten volgen. Deze tweede volksraadpleging had plaats den 20 November 1921. De uitslag voor de Kamer was Katholieken 80 in plaats van 73 Socialisten 68 in plaats van 70 Liberalen 33 in plaats van 34 Fronters 4 in plaats van 5 Oudstrijders 1 in plaats van 2 Aangezien deze uitslag in elk geval wees op een achteruitgang van de so cialisten, werd de reeks der liberaal- katholieke regeeringen, ditmaal door den heer Tneunis, voortgezet. En gedurende een heelen parlemen tairen cyclus werd het stelsel dezer regeeringen doorgevoerd. Eene socialistische overwinning in 1925. Den 5 April 1925 werden dan ook iets te vroeg nieuwe verkiezingen uit geschreven, en ditmaal mochten de socialisten zich werkelijk in een over winning verheugen. De nieuwe Kamer werd inderdaad samengesteld uit Katholieken 78 in plaats van 80 Socialisten 78 in plaats van 68 Liberalen 23 in plaats van 33 Fronters 6 in plaats van 4 Communisten 2 in plaats van 0 Voor de eerste maal zag de katho lieke partij zich door een andere inge- loopen. De socialisten maakten van hun voordeel gebruik om een regeering met de christen-democraten samen te stel len, de regeering Poullet-Vandervelde. De wetgevende verkiezingen van 1929, Toen de kiezers weer naar de stem bus werden geroepen in het jaar 1929, bewezen zij dat ze van de socialisten niet tevreden waren. Den 26 Mei 1929 kozen zij dan ook een Kamer die als volgt samengesteld was Katholieken 76 in plaats van 78 Socialisten 70 in plaats van 78 Liberalen 28 in plaats van 23 Fronters 1 1 in plaats van 6 Communisten 1 in plaats van 2 Afzonderlijke 1 in plaats van 0 Deze uitslag werd bekomen, met voor de groote partijen, volgende aan tallen stemmen Katholieken Socialisten Liberalen 842.510 stemmen. 803.347 stemmen. 369.1 I 4 stemmen. De laatste wetgevende verkiezing van 1932. Op 27 November 1932 werden de kiezers dus opnieuw ter stembus ge roepen. Katholieken en Socialisten wedijverden om de volstrekte meer derheid te verkrijgen, doch groote ver andering, in de samenstelling van het Parlement, kwam er niet. De Kamer werd als volgt samengesteld Katholieken 79 in plaats van 76 Socialisten 73 in plaats van 70 Liberalen 24 in plaats van 28 Fronters 8 in plaats van 1 l Communisten 3 in plaats van I Afzonderlijke 0 in plaats van 1 De drie groote partijen bekwamen ieder volgend getal stemmen Katholieken 904.034 stemmen. Socialisten 866.790 stemmen. Liberalen 333.5 I 7 stemmen. Aan deze drie partijen kost iederen zetel, volgend getal stemmen Katholieken 904.034 79 1 1.443 Socialisten 866.790 73 1 1.873 Liberalen 333.517:24 =13.896 Deze laatste getallen toonen aan, at de evenredige vertegenwoordiging al is zij tot een volledige provincie uitgebreid, toch ook niet de weergave is van den wil van het volk. ÏJIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII EEN PENSIOEN DAT MOET HERZIEN WORDEN Het Steunfonds der Rechthebbenden Het mag gezegd, dat de weduwen van de gendarmen benadeeld worden, wat betreft de toekenning van het pen sioen. Men vergete hier niet, dat het niet de Staat is, welke het pensioen van de Weduwen der Rijkswacht uitkeert, maar wel het Steunfonds van de Rijks wacht, kas die uitsluitend gevoed wordt door de leden zelf. De Schat kist stort slechts een twintigste gedeel te van het bedrag der geinde sommen. Er zijn op dit oogenblik ongeveer negen honderd weduwen van gendar men acht honderd vijftig ontvangen twee tot vier duizend frank pensioen per jaar en de vijftig anderen krijgen 4000 tot 6.348 frank. Van de bezoldiging van de gendar men wordt afgetrokken 6 t.h. voor de gegradeerden en manschappen in wer- kelijken dienst 3 t.h. van het bedrag van het pensioen voor hen die gepen- sionneerd zijn en 5 t.h. van het pen sioen der weduwen. In 1931, werd een bedrag van negen millioen geïnd en de uitgaven beliepen slechts 3 Zi millioen. De huidige re serve van het Steunfonds beloopt tot 32 millioen. Men vraagt zich terecht af hoe het komt, dat de weduwen een zoo laag pensioen ontvangen, vermits er zoo veel geld voorhanden is. Eigenlijk wordt het pensioen op fan tastische wijze berekend. In uitvoering van de wet van 29 Juli 1926, werden de pensioenen ge- perekwateerd volgens de beginselen welke in de maatschappijen voor le vensverzekeringen worden toegepast. Zoo komt het, dat vijftig weduwen, die na 1926 hun echtgenoot verloren, thans meer pensioen trekken dan de anderen. Om haar belangen te verdedigen, hebben, zooals bekend, de weduwen een Vriendenkring opgericht. Een officieel komiteit, dat tien dui- zen gendarmen, gepensionneerden, we duwen en weezen vertegenwoordigt, stelde zich vroeger reeds aan het werk, om de statuten van 1 888 te moderni- seeren. Aan de reserven wordt niet ge raakt, van den Staat wordt geen cent gevraagd en ieder jaar wordt een winst van vier millioen verwezenlijkt. En de weduwen krijgen een beter pensioen. De Staat echter wil het Steunfonds onder zijn voogdij nemen, wat de rijks wacht beslist weigert. Het voorstel van voornoemd komi teit, kost den Staat niets en de we duwen en weezen hebben er baat bij. Dubbele reden om het voorstel on verwijld goed te keuren. HJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1III1III1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IETS VOOR DE JAGERS. Een goed jager moet straffe beenen hebben, want dikwijls moeten dezer spieren op één dag kolossaal veel werk leveren. De jager vertrekt 's morgens vol ijver, en marcheert den ganschen dag zonder ophouden. Hij heeft goede lon gen noodig om heuvelen te bestijgen en velden in looppas te doorkruisen. Jagen is een sport, en men weet dat voor sport suikerverbruik de beste uit slagen oplevert. Men zal zich door middel van ge suikerd voedsel tot de jacht voorberei den, en ook niet vergeten suiker op jacht mede te nemen, want suiker zal door haar krachtopwekkende en kracht herstellende hoedanigheden den jagers groote diensten bewijzen. Oude jagers laten dit voedsel nooit achterwege het is dan ook niet te verwonderen dat deze een verbazende kracht en lenigheid blijven behouden. Algemeen uitzicht van het nieuw plan. I. - Algemeen Plan Te vullen deficit 1.800 millioen Veiligheidsverschil 200 millioen Beoogde inkomst II. - Middelen Nieuwe belastingen Controolverscherping Besparingen 2.000 millioen 1.450 millioen 200 millioen 350 millioen Totaal 2.000 millioen De verdeeling der middelen gebeurt als volgt I. - Nieuwe belastingen Crisisbel. op inkomsten 400 millioen Verhoog erfenisrechten 75 millioen Rechten op tabak, enz. 550 millioen Spec, taksen op invoer 425 millioen Totaal 1.450 millioen II. - Controolverscherping Op weelde- en overdrachts taks, en op tolrechten III. - Besparingen Controol op ouderdoms pensioenen Controol werkloosheid Afschaffing opslagen Vermindering der mili- cianenvergoeding 200 millioen 100 100 40 millioen millioen millioen 1 0 millioen Totaal 350 millioen In eene nachtzitting bespreekt de Kamer het Financieel Plan. De Kamer heeft in de nachtzitting die duurde van den Dinsdag avond 8.30 uur, tot 2.30 uur den Woensdag morgen, hare goedkeuring gehecht aan het financieel ontwerp der regeering tot evenwichtiging der begrooting, zoo als dit ontwerp gewijzigd werd door de Kommissie van Financies. De voornaamste dezer amendemen ten van de Kommissie, zijn 1. Het bedrag der bijkomende be lastingen voor 1933 wordt van 900 millioen op 450 millioen herleid 2. De regelmatige opslag der staats- agenten blijft behouden 3. De vergoeding van 200 fr. aan de militianen en deze van 1 00 fr. aan de wederopgeroepenen zullen Voort uitbetaald worden, indien daartoe eene aanvraag wordt ingediend. Verder heeft de regeering volmacht of uitgebreide machten bekomen tot het treffen van de onontbeerlijke schat kistmaatregelen, zonder de stemming van het parlement te moeten afwach ten. De socialisten, de kommunisten en de frontisten, kwamen te voorschijn met eene reeks amendementen. Zij trachtten verwarring te stichten en de openbare meening te misleiden met aan te dringen op het geval der staats ambtenaren. Men weet dat het ontwerp in zijn oorspronkelijken tekst voorstelde de weddeverhoogingen der ambtenaars met één jaar uit te stellen. Doch, de regeering heeft zich aangesloten bij het amendement der Kommissie, zeggende dat de regelmatige opslag voort ïal blijven verleend worden. De stemming der artikels. De Kamer ging over tot het onder zoek en tot de stemming der artikels. De drie eerste artikels werden aan genomen in den tekst der Kommissie van Financies, luidende als volgt Artikel I. 1De Regeering is er toe gemachtigd, uitsluitend ten bate van den Staat te vestigen A). Als nationale crisisbijdragen en alleen voor 1933 een bijzondere en opklimmende taks op het bedrag van elke bezo'diging, vergoedingen, pen sioenen, bijverdiensten, renten en om 't even welke k "gewezen sommen, ba ten van de vrije beroepen, winsten van allen aard, alsmede, op de inkomsten van uitstaande kapitalen en op de in komsten van de vaste goederen B). Een bijzondere taks op de uit zonderlijke winsten gemaakt wegens de consignatie, den invoer, der uitvoer de fabricatie of den verkoop >||fc-<Ie producten die aan de formalitenB machtiging voor in- of uitvoer, hi^ aan een vergunning onderworpen zijn. De modaliteiten van de belasting en van bedoelde taks zullen bij Ko ninklijk besluit worden vastgesteld. Het bedrag van de nationale crisisbij drage mag echter niet 4 t.h. over schrijden. Waarschijnlijk zullen sommige in komsten, die beneden 12.000 frank, volledig vrijgesteld worden van de nieuwe taks. Van de salarissen van 12 tot 25.000 frank zal men 1 t.h. eischen van 25 tot 100.000 frank 2 t.h. van 100 tot 200.000 frank 3 t.h. en bo ven de 200.000 frank 4 t.h. Artikel 2 Om 't begrootingseven wicht te voleindigen, kan de Koning, door in Ministerraad aangenomen Ko ninklijke besluiten, voor het jaar 1933 de noodige maatregelen treffen met het oog op een bijkomende opbrengst van de Bestaande belastingen, die niet de 450 millioen mag overschrijden en ver deeld worden als volgt Registratierechten 45 millioen Rechten van successie 70 millioen Zegelrechten en hiermede gelijkstaande taksen 1 85 millioen Cedelbelasting en bijzondere taksen 50 millioen Bijkomende personeele belasting op het globaal inkomen I 00 millioen Deze besluiten zullen uiterlijk op 1 5 Januari 1933 moeten genomen wor den. Bij het verstrijken van den ter mijn van drie maand zal bij de Kamers: verslag uitgebracht worden over de maatregelen welke de Regeering op grond dezer wet getroffen heeft. Artikel 3. Gedurende het jaar 1933 is alle aanwerving van nieuwe beambten zoowel in de centrale dien sten als in de buitendiensten stop gezet Er mag van dezen regel slechts af geweken worden mits besluit van den Ministerraad en voor zoover er de af doende redenen van te laten blijken a) dat de benoeming of de hand having der functie onontbeerlijk is b) dat het onmogelijk is ze aan het personeel in dienst toe te vertrouwen. Artikel 4. Dit artikel van het re- geeringsontwerp, vroeg dat de vergoe ding der militianen van 200 fr. (meer dan 8 maand dienst) en de vergoe ding van 100 fr. aan de wederopge roepenen alleen dan zou betaald wor den, wanneer er een uitdrukkelijk ver zoek voor ingediend wordt. Dit artikel wordt aangenomen met 87 stemmen tegen 57 en 2 onthoudin gen. Artikels 5, vraag voor voorloopige kredieten, en artikels 6 tot 10, worden aangenomen, meerderheid tegen min derheid. De bijzondere machten Artikel 11. Dit artikel verleent aan de regeering bijzondere machten voor één jaar tot de onontbeerlijke schatkistverrichtingen, in afwachting.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1933 | | pagina 1