De Nieuwe Taksen in België
Nijverheidsblad voor Poperinghe en omstreken.
winterhanden
wintervoeten
De Amerikanen
erkennen hun Ongelijk.
gebarsten lippen, gesprongen huid
vmrxxtchl 4m ycneasl
Doos 4 en 71/t frank. In alle Apotheken
.DERTIENDE JAAR. - NUMMER 4
ttÊÊÊÊM
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 22 JANUARI 1933.
ABONNEMENTEN
I Jaar, per peut 16 fr
Congo 23 fr
Frankrijk 25 fr.
Amerika 30 fr.
Loase Nummers 0.25
MEN ABONNEERT OP
ALLE BELGISCHE
POSTKANTOOREN
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Plakbrieven bij ons gedrukt worden één
maal gratis in ons blad overgenomen.
Uitgevers-Eigenaar»
Pcstcheckrekening
Gebroeders DUPONT, Yperstrnat, 2, POPERINGHE.
Nr 48459. Telefoon 160
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in
tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen.
De naamloose ingezonden artikels worden in de schaarmend gegooid.
te zendaa
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Het blad staat ter beschikking van alwie het
goed meent met het algemeen nut en belang.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
minimum 3.00 fr.
to»—
Rouwberichten 0.80
fr. de regel, met mini
mum van 5.00 fr.
to»
Bijzonder Tarief voor'
Notarissen en Deur
waarders. Voor dik
wijls te herhalen rekla-
men, prijzen volgens
overeenkomst. Alle
sankondigingen zijn op
voorhand te betalen.
Het Schuldenprobleem.
Zij gaan de tot nu toe gevolgde
politiek wijzigen
In verband met den ontwikkelings-
gang van het schuldenvraagstuk, wordt
er den laatsten tijd weer veel gespro-
ken over de reis die de heer Pierre
Laval naar Amerika ondernam, toen
hij nog minister-president van Frank-
•rijk was.
En die plotse, ietwat late belang
stelling werd veroorzaakt door een uit
lating van den zonderlingen Ameri-
kaanschen senator Borah, die met de
elegantie van een koordendanser, in
zake buitenlandsche politiek steeds van
het eene uiterste van het touw naar
het andere overwipt.
Na minstens een tiental keeren van
opinie veranderd te zijn, aangaande
de manier waarop men het schulden
probleem in zijn geheel moet over-
schouwen, was het hoofd der buiten
landsche commissie van het Congres
ertoe gekomen om zijn baas, den heer
Hoover, te gaan lastig vallen met de
herinnering aan de afspraken met de
h. Laval.
Voor de gelegenheid ging Borah nu
eens bewijzen dat Frankrijk overschot
van gelijk heeft gehad door op i 5 De
cember 1.1. niet te betalen. Of hij daar
van zelf overtuigd is, blijft een vraag-
teeken.Wellicht zou hij ook het te
genovergestelde verdedigd hebben, in
dien hem dit aanleiding had kunnen
geven tot een ophefmakend optreden.
In dit opzicht is de senator toch zoo
typisch Amerikaansch publicitair
Maar dat komt er intusschen minder
op aan zijn redevoering wekte sen
satie, en een sensatie die zonder eeni-
gen twijfel heilzaam zal zijn voor het
verder verloop der schulden-onderhan
delingen. Daarvoor moeten wij den
eigenaardigen man dank weten.
Hij beweerde dan, vrank en stout,
dat Hoover destijds bindende beloften
tegenover den Franschen minister-pre
sident had afgelegd, en men mocht
wel veronderstellen dat hij, als leider
der buitenlandsche commissie, daar
beter zou van op de hoogte zijn dan
wie ook.
Toch leek dit, op eerste zicht niet
zoo... De reis van Laval behoort, in
de politieke geschiedenis van na den
oorlog, tot de uitzonderlijke uitingen
van geheime diplomatie. Alhoewel na
den oorlog door de vooraanstaande
staatslieden van Europa beslist werd
dat met die methode van handelen
definitief zou gebroken worden, om de
volkeren democratischer, wat openlij
ker te besturen, vond men het toch
nu en dan npodzakelijk daartoe zijn
toevlucht te nemen om de schadelijke
reacties der openbare meening in ze
kere delicate aangelegenheden te ont
gaan. Zelfs de Volkenbond die
toch het voorbeeld zou moeten geven
gaf wel eens aan die noodwendig
heid toe.
En beschermd door het masker dan
van de geheime diplomatie, liet Hoo
ver openlijk afstrijden dat hij ooit ge
lijk welke toezegging aan Laval zou
hebben gedaan, voor wat de regeling
der oorlogsschulden betreft.
Maar Borah liet zich niet door zoo'n
kleinigheid uit het veld slaan Voor
deze gelegenheid scheen de man zich
bijzonder goed gedocumenteerd te
hebben wat niet altijd in zijn ge
woonte ligt en door zijn replieken
in de pers, bracht hij den minister van
buitenlandsche zaken Stimson, ertoe,
ergens neer te schrijven dat de bespre
kingen tusschen Hoover en Laval wel
degelijk over een regeling van bet
schuldenvraag6tuk en van de herstel
betalingen hadden geloopen.
Die zin was zijn gewicht in goud
waard, in dit geval Daardopj" werd
zelfs het nevralgieke punt van heel de
kwestie aangeraakt: tijdens de ontmoe
ting Hoover-Laval werd zelfs over de
oorlogsschulden gesproken in verband
met de herstelbetalingen
Dus, in den geest der beide staats
lieden, waren op dit oogenblik de bei
de kwesties nauw met elkaar verbon
den. En wanneer men nagaat dat door
de Conferentie van Lausanne, de ex-
Verbondenen openlijk hebben afstand
gedaan van de herstelbetalingen, was
het niet meer dan billijk dat Frankrijk
en ook de andere betrokken mo
gendheden een grondige wijziging
(zoo niet een volledige schrapping)
fan de oorlogsschulden verwachtten.
Natuurlijk zijn al de Fransche bla
den op die bekentenis gevallen lijk de
leeuwen op hun prooi. Borah heeft elke
tegenspraak van president Floover ten
spijt, zijn slag thuisgehaald, en nu mo
gen de republikeinen nog zoo ijverig
en vakkundig te werk gaan om hun
verslagen candidaat voor het president
schap, wit te wasschen in de oogen
van hun kiezers... het feit dat die klap
hem gegeven wordt door een partijge
noot laat hem dubbel zoo hard op zijn
kaak terecht komen Want zoo is op
't oogenblik de politieke toestand in
de Vereenigde Staten, dat de meest
vooruitziende en menschlievende daad
van den president, zijn voorstel tot in
grijpende regeling van de schulden
en herstelbetalingen, hem door de kort
zichtige bevolking het zwaarst wordi
aangerekend. Misschien krijgt Hoover
zijn revanche van het nageslacht...
Maar het onmiddellijke resultaat
voor Europa schijnt inmiddels niet op
zich te laten wachten. De bijzonderste
correspondent van Le Temps te
New-York, heeft aan zijn blad bericht
dat Roosevelt en Hoover overeenge
komen zijn heel de tot nogtoe gevolg
de politiek der States, inzake de oor
logsschulden, te wijzigen, omdat zij
erkennen op een dwaalspoor te zijn
geraakt waaruit geen ontkomen meer
mogelijk is
Wij wachten met hoopvol vertrou
wen op de officieele confirmatie, van
Amerikaansche zijde, van dit bericht...
en op een nadere omschrijving van het
geen Oom Sam ons in de plaats ervan
zal aanbieden.
G.
aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiHi
DE MEKANIEK
IN HET LANDBOUWBEDRIJF.
De gebeurtenissen hebben een over
wegenden invloed op de bedrijfsme-
thoden.
De schaarschte van handenarbeid
heeft in dit laatste kwart eeuws de
ontwikkeling van het landbouwmeka-
nisme bevorderd. De moeilijkheid voor
onze voortbrengers om zich op de
markt te handhaven zal noodzakelij
kerwijze dezelfde gevolgen hebben.
Willens of niet, past men zich aan,
aan de omstandigheden en de lenig
heid waarvan de landbouwer blijk
geeft in de uitoefening van zijn bedrijf,
geeft de mate van zijne beroepsbe
kwaamheid.
Men weet dat de arbeid de inkom-
prijzen van den landbouw aanzienlijk
verhoogt. Welnu de kosten van han
denarbeid en gespan kunnen merkelijk
verminderd worden door een metho
dische inrichting deze veronderstelt
een gereedschap, dat geschikt is vol
gens de bijzonderheden van 't bedrijf.
Om doelmatig te zijn, moet het ge
bruik eener machine voordeelig wezen
In dit verband is het geoorloofd enke
le beschouwingen in het midden te
brengen. Men stelt zich geen land
bouwbedrijf voor - hoe klein ook -
zonder een minimum van materiaal
ploeg, eg, rol, karren, afroomer, enz.
Die toestellen zijn onmisbaar en het is
nutteloos er verder over uit te weiden;
enkel is het van belang modellen te
kiezen die overeenstemmen met het
belang van het bedrijf.
Andere machines echter, die toch
van wezenlijk belang zijn, kunnen nu
slechts ingevoerd worden in de hoe
ven van een zekere oppervlakte. Zulks
is het geval voor de zaaimachines, de
meststrooiers, maaimachines, tractors,
elevators, pietmolens, enz. Het aan
werven van de machines dezer tweede
categorie gaat met zoovele kosten ge
paard, dat het slechts gebillijkt wordt
door de uitgestrektheid van het bedrijf.
Naarmate een werk uitbreiding neemt,
worden de uitgaven verdeeld over een
grooter aantal hectaren of quintalen-
Het aandeel der vaste kosten vermin
dert, naarmate de jaarlijksche presta
tie vermeerdert. Bijgevolg moet het
aankoopen van dit materiaal aan een
grondig onderzoek onderworpen wor
den. Het gebruik van een machine,
wordt voordeelig wanneer de bewerkte
oppervlakte zoo groot is dat de kost
prijs van den mekanischen arbeid ge
lijk is aan den prijs van den handen
arbeid.
De landbouwer die werkelijk om zijn
belangen bekommerd is, zal het nut
van dien regel inzien om vast te stel
len welke machines hij gebruiken moet
Toch leiden die berekeningen tot geen
starre resultaten. Er moet inderdaad
rekening worden gehouden met den
toestand, waarin de landbouwer ver
keert ten opzichte van den handenar
beid. Een zekere opoffering zal soms
worden gedaan voor de mekanische
uitvoering van een bepaald werk, om
dat het personeel moeilijk aan te wer
ven is. Misschien ook kan aan een uit
bating niet de gewenschte ontwikke
ling worden gegeven, zonder een aan
gepaste installatie (mekanisch melken)
Bijzondere eigenschappen van de
verschillende machines hebben ook hun
invloed en verdienen de aandacht. Ir.
dit verband stelt men dikwijls als voor
beeld de bezuiniging van zaadgoed,
verwezentlijk door het gebruik van
zaaimachines de meststrooier heeft
het voordeel de meststoffen gelijkma
tig te verdeelen en de pik- en bindma-
chine vermindert de verliezen bij den
oogst. Wat de pletmolen betreft, het
werk aan huis is een factor van regel
matige voeding, beschermt den land
bouwer tegen mogelijke vervalschingen
en laat hem toe bestellingen in 't groot
te doen en het gemaal te regelen vol
gens de vereischten van het oogenblik.
Alzoo heeft elke machine min of meer
voordeelige eigenschappen, die men
niet uit het oog mag verliezen.
Om zich op de hoogte te stellen, zul
len de landbouwers een bezoek bren
gen aan de 20e Tentoonstelling van
Landbouwmachines en -producten,
welke zal gehouden worden te Brus
sel, in het Paleis van het Jubelpark,
van 26 Februari tot 5 Maart. Daar
zullen zij inlichtingen inwinnen over
de waarde, de duurzaamheid, de da-
gelijksche opbrengst van de machines,
die een bijzonder belang voor hen kun
nen opleveren.
In dat licht beschouwd, krijgt deze
Tentoonstelling een buitengewoon be
lang, hetwelk de landbouwers naar
waarde zullen weten te schatten.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
DOOR GOEDKOOPER LEVEN.
Het tijdschrift De Belgische Syn
dicale Beweging in een artikel over
de 40-uren week, besluit dat het eeni-
ge middel om alle moeilijkheden op te
lossen bestaat in het verminderen van
de winsten der werkgevers.
Ziedaar een oplossing, die uiterst
welgekomen zal zijn voor alle demago
gen en lichtgeloovige werklieden, die
zich zoo gemakkelijk met schijnredens
laten bedriegen.
Laat ons eerst de vraag stellen, of
het in het voordeel der werklieden is,
wanneer de winsten der werkgevers
verminderen
Het gezond verstand alsook de sta
tistieken van de laatste jaren zijn daar
om te bewijzen dat juist het tegenover
gestelde waar is.
Is het niet klaar en duidelijk dat er
meest fabrieken en nieuwe instellingen
worden opgericht wanneer de nijveraar
geld verdient
Is het niet onbetwistbaar, dat het
juist het groote getal fabrieken is, dat
aan de werklieden veel werkgelegen
heid biedt en de loonen doet verhoo-
gen
Hebben wij niet gezien dat in de
voorspoedige jaren zeer dikwijls ver
hoogingen boven het indexpeil werden
toegestaan
En het tegenovergestelde is ook
waar. Zoo zagen wij sinds de crisis
geen nieuwe fabrieken meer bouwen
en terzelfdertijd verminderden de
werkgelegenheid en de loonen, zonder
dat de ergste demagoog hieraan iets
vermocht te veranderen.
Maar een tweede vraag dringt zich
op en deze is of de winsten der werk
gevers nog kunnen verminderd worden
zonder gevaar de gaftsche nijverheid
stop te zetten.
Laat ons hierover de bestaande sta
tistieken raadplegen en wij bestatigen
dat in de tien eerste maanden van
1929 een totaal van 4.183 Belgische
maatschappijen de som van 4 milliar-
den 85 millioen frank winst hebben
verwezenlijkt.
Gedurende dezelfde maanden van
1932 hadden 4.601 maatschappijen
een totale winst van I milliard 362
millioen gemaakt.
De winst der werkgevers is dus in
drie jaren van 75 ten honderd ver
minderd en wie zou durven zeggen,
dat die winstvermindering' in iets ten
goede is gekomen aan de arbeiders
Voegt nu hieraan toe, dat ongeveer
een vierde der hierbovenvermelde win
sten rechtstreeks door den Staat wor
den opgestreken, en dat de werkloonen
volgens Prof. F. Baudhiiin in 1930,
27 miUiarden bedragen hebben en zqo
zal iedereen beseffen dat aan dien kant
de ware oplossing niet te vinden is.
Alleen de vermindering der levens
duurte moet ons tot een beter einde
voeren.
In het Staatsblad verschenen.
Het Staatsblad van Zondag kondigt
de verschillende verslagen af aan den
Koning, waardoor de regeering aan
Zijne Majesteit de voorstallen doet
voor het opmaken der verschillende
besluiten tot het heffen van speciale
belastingen, voor het verzekeren van
het budgetair evenwicht.
DE NATIONALE
CRISISBELASTING
In den geest van nationale saamhoo-
righeid tegenover de financieele moei
lijkheden welke het land doorworstelt
wordt bij artikel I, paragr. Ider wet
van 30 December het invoeren voor
zien alleen voor 1933 van een
bijzondere en progressieve nationale
crisisbelasting.
Om op de wenschen van den wet
gever in te gaan, komt het er op aan
dat alle burgers, die er toe in staat zijn
het hunne elkeen naar zijn vermo
gen tot het werk van herstel bij
drage: zij die, dank zij hun bevoor
rechten stand, niet door het euvel der
werkloosheid zijn getroffen, zijn het
aan zich verschuldigd deel te nemen
aan het verstrekken van hulp aan hun
verstoken landgenooten. Op dit begin
sel gaat onderwerpelijk besluit af wan
neer het de nationale crisisbelasting
vestigt. Die tijdelijke belasting maakt
een collectief offer uit dat wordt ge-
vergt van alle burgers die over belast
bare middelen beschikken.
De Regeering heeft echter de alge-
meene beginselen wenschen te behou
den welke tot grondslag dienen aan
onze fiscale wetgeving. Het is daarom
dat het besluit, zooals in zake de in
komstenbelasting een vrijgesteld mini
mum bepaald. Dit minimum is voor de
loonen, wedden, pensioenen, enz. op
12.000 fr. gesteld, behoudens dat voor
de ongehuwden op 1 0.000 frank.
Bewuste bijdrage is slechts van tij -
delijken aard. Zij geldt maar voor
1933. In overeenstemming met 's wet
gevers verlangen, maakt het besluit de
bijdrage progressief. Deze progressivi
teit ligt in de cedel. Men neemt dus
de gezamenlijke inkomsten niet in be
schouwing. Deze handelwijze werd in
gegeven door praktische noodwendig
heden. De geringheid van deze aan
slagvoeten billijkt deze wijze van han
delen. De aanslagvoeten verschillen
van 1 tot 4 t.h.
Onderscheid voor private bedrijven
en openbare diensten.
Voor de loon- en weddetrekkenden
der private bedrijven, alsmede voor
de gepensionneerden verschilt de cri
sisbijdrage van I tot 3 Zz t.h. op het
bruto-bedrag der bezoldigingen.
Wat de loon- en weddetrekkenden
der openbare diensten betreft, werd
er in de parlementsbesprekingen aan
genomen dat een vermeerdering van
den aanslagvoet op hen mocht toege
past worden wegens het vast karakter
van hun betrekking, alsmede wegens
de zekerheid die zij hebben, dat hun
oude dag vrij van zorgen is. De ver
meerdering bedraagt Zï t-h-
Daar de handelaars, de industriee-
len, alsmede degene die een vrij be
roep uitoefenen op netto inkomsten
worden belast, wanneer daarentegen
voor de loon-, weddetrekkenden en ge
pensionneerden de belasting op bruto-
inkomsten gevestigd wordt, werden
deze minima onderscheidenlijk tot
10.000 en 8.000 frank terug gebracht.
Vrijstelling van zekere inkomsten.
Ten aanzien van den b'jzouderen
aard van somrnige inkomsten stelt het
besluit ze vrij van de nationale crisis
bijdragen,
Inderdaad, eenerzijds verleent het
besluit vrijdom van de bijdrage aan
de pensioenen toegestaan aan de zware
oorlogsinvalieden, aan de ascendanten
van overleden militairen, aan de oor
logsweezen, aan de niet hertrouwde
oorlogsweduwen en ermede gelijkge
stelde personen, alsmede aan de front
streeprente worden eveneens vrijge
steld de toelagen qf pensioenen van
de bejaarde lieden, de aangeboren ge
brekkelijken en de werkloozen. De Re-
geering zal trouwens overleg plegen
met de belanghebbende groepeeringen
opdat de crisisbijdrage niet zou voor
afgenomen worden op de invaliditeits
toelagen die het eenige of voornaam
ste bestaanmiddel zouden zijn van an
dere oudstrijders of slachtoffers van
den oorlog.
De crisisbijdrage is progressief.
De term openbare diensten dient in
ruimen zin genomen en omvat niet al
leen de diensten van het Rijk, de pro
vinciën, de gemeenten en verschillen
de administraties-regieën, intercommu
nale of andere diensten, al dan niet
zelfstandig, die ondergeschikt zijn aan
deze machten doch eveneens de Na
tionale Maatschappij der Belgische
Spoorwegen, de Nationale Maatschap
pij der Buurtspoorwegen, de Nationale
Bank, de Algemeene Spaar- en Lijf-
rentkas, het Nationaal Werk voor Kin
derwelzijn en alle andere organismen
of inrichtingen waar het statuut van
het personeel gewaarborgd is in de
zelfde voorwaarden als bij den Staat,
provincies en gemeenten zijn even
eens gelijkgesteld met de beambten
der openbare diensten en om dezelfde
redenen, inzonderheid de door den
Staat bezoldigde leden der geestelijk
heid en het dito personeel van het
vrij onderwijs.
Het procent der crisisbelasting.
Het procent der nationale crisisbe
lasting is als volgt vastgesteld
1). Voor de bruto vergoedingen,
niet bedoeld onder litera B
minder dan I 5.000 frank I
van 15.000 tot min dan 25.000 1,5%
van 25.000 tot min dan 50.000 2
van 50.000 tot min dan 1 00.000 2,5
00.000 tot min dan I 50.000 3
van 150.000 en meer 3,5%
2). Voor de bruto vergoedingen der
beambten en agenten van publieke
diensten en gelijkgestelde diensten,
genietend van de stabiliteit van hun
ambt en van hun pensioen
minder dan 15.000 frank 1,5%
van 15.000 tot min dan 25.000 2
van 25.000 tot min dan 50.000 2,5%
van 50.000 tot min dan 1 00.000 3
van 1 OO.ooo tot min dan 1 50.ooo 4
De Zegel en Overdrachtstaks.
Het Staatsblad van 1 5 Januari kon
digt een koninklijk besluit van 1 3n
Januari af, dat den Maandag 1 6 dezer
in voege zal treden en waarbij de ze
gelrechten, de overdrachttaks en de
andere met het zegel gelijkgestelde
taksen verhoogd worden, zooals volgt
De zegelrechten, de taks op de beurs
verrichtingen, de taks op de verhurin
gen van brandkasten in de banken, op
de rekeningen van voorschotten in de
banken, op de ter beurs genoteerde
titels en op de verzekeringscontracten,
de taks op de jacht en de belasting
voor aanplakking worden verhoogd
met een bijvoeglijk tiende dat zich
komt voegen bij dit gevestigd door de
wet van 23 Maart 1932 en te bereke
nen op de bedragen welke voor die
wet in voege waren. Dien tengevolge
bevinden zich die laatste bedragen
thans vermeerderd met een vijfde. Zoo
als in 't verleden, wordt de uitkomst
desgevallend, afgerond tot den hopge-
ren deciem.
Voorbeeld 1. Het forrnaatzegel.dat
2.50 fr. bedroeg en dat op 2.75 fr.
gebracht werd (cijfer afgerond tot
2.80 fr.) wordt 3 frank-
2. Het kwijtschriftzegel,, dat 20 cen
tiem per 500 frank bedroeg en op 22
centiem per 500 frank gebracht werd,
wordt nu 24 centiem per 500 frank.
Die helasting is dus nu vastgesteld als
volgt
Kwijtschriften van 30 fr. en min
vrij van recht
Kwijtschriften van meer dan 30 fr.
tot en met 100 fr. 0.10 -J- 0.02
0.12 fr. af te ronden tot 0.20 fr.
Kwijtschriften van meer dan 100 fr.
tot en met 500 fr. 0.24 fr. af te ron
den tot 0.30 fr.
Kwijtschriften van 500 tot 1000 fr.
inbegrepen, 0.50 fr.
Kwijtschriften van 1 000 tot 1 500 fr.
inbegrepen, 0.80 fr.
Kwijtschriften van 1 50Q tot 2000 fr.
inbegrepen, 1 franL,
Kwijtschriften van 2000 tot 2500 fr.
inbegrepen, 1.20 frank.
Kwijtschriften van 2500 tot 3000 fr.
inbegrepen, 1.50 fr. en zoo voorts.
Het beperken van het bedrag van
het kwijtschriftzegel tot een maximum
van 1 1 frank is afgeschaft, zoodat de
belasting evenredig blijft welk ook het
bedrag der op het kwijtschrift staande
som weze.
De taks van 0.22 t.h. toepasselijk
op de verkoopen van koopwaren ge
daan aan hun leden door de samen
werkende vennootschappen van klein
handelaars wordt op 0,50 t.h. gebracht
De overdrachttaks wordt van 2.20
t.h. op 2.50 t.h. gebracht, de uitkomst
zijnde gevallend, afgerond tot den
hoogeren deciem
De forfaitaire taks wordt van 4.40
t.h. op 5 t.h. gebracht
De factuurtaks van 2.20 p. duizend
wordt op 2.50 p. duizend gebracht
De bedragen van de weeldetaks van
6.60 t.h. en van 8.80 t.h. worden res
pectievelijk gebracht op 7 t.h. en op
9 ten honderd.
Wordt ingetrokken de bepaling waar
bij de factuurtaks op de onderaanne
mingen verminderd werd op 2.20 p.d.
Die taks wordt dus gebracht op een
gelijk bedrag als dit waarmede de
hoofdaanneming belast wordt, hetzij
2.50 ten honderd.
Ter gelegenheid van die verschil
lende wijzigingen, laat het bestuur een
nieuwe samenordening der wetten op
de overdrachtstaks en andere met het
zegel gelijkgestelde taksen verschijnen
waarin alle verdere nauwkeurigheden
voorkomen en die kan bekomen wor
den mits storting der som van I 3.60
fr. ter postcheckrekening nr 2312.28
van M. Symoens directeur in het Mi
nisterie van Financies te Brussel.
DE SUCCESSIERECHTEN.
Op dit gebied heeft de Regeering
rekening gehouden met de bezorgdheid
die bij al de partijen heerscht om de
kleine erfenissen in het algemeen en de
erfenissen in rechte lijn in 't bijzonder
genadig te zien behandelen. Daaren
boven bouwt de Staat zijn verwach
tingen op de omvangrijke successief,
om de belasting te doen geven wat'
men er kan van verwachten en vooral
daarop heeft hij de bij de wet toegela
ten bijkomenden last doen wegen.
Enkel voorbeelden zullen dit voor
stel toelichten.
Stelt u voor, een successie in rechte
lijn toegevallen aan den overlevenden
echtgenoot en aan drie kinderen daar
het gemeenschappelijk bezit onder
steld wordt 50.000 frank te bedragen
is deze successie totaal vrijgesteld.
Zoo wij voor hetzelfde voorbeeld
onderstellen dat het bezit 100.000 fr.
bedraagt, dan zal bewuste successie
slechts met een belasting van 625 fr.
worden bezwaard dan nog zou men
deze som van het bedrag moeten af
trekken van de verminderingen ver
leend aan de weduwe en desvoorko-
mend aan de erfgenamen indien deze
zelf kinderen hebben.
Indien daarentegen een kind in de
nalatenschap van zijn vader een for
tuin van 5 millioen verwerft, dan zal
hij een recht van 271.600 frank, zeg
ge ongeveer 5.5 t.h. te betalen hebben.
Schenkingen onder levenden.
Het bedrag van het registratierecht
wordt vastgesteld als volgt voor de
schenkingen onder levenden van roe
rende of onroerende goederen
Op 5 t.h. voor de schenkingen in
rechte lijn, met inbegrip van de boedel-
verdeelingen door ascendenten gedaan
bij akten onder levenden, voor de
schenkingen onder echtgenooten met
gemeene kinderen of afstammelingen
en voor de schenkingen tusschen een
aannemende en een angenomer.e of
dezes afstammelingen
Op 1 5 t.h. voor de schenkingen tus
schen echtgenooten zonder gemeene
kinderen noch afstammelingen
Op 20 t.h. voor de schenkingen tus
schen broeders en zusters
Op 24 t.h. voor de schenkingen tus
schen oomen of moeien en neven en
nichten
Op 26 t.h. voor de schenkingen tus
schen groot-oomen of groot-moeien,
en klein-neven of klein-nicheten
Op 28 t.h. voor andere schenkingen.
DRINKT MAS-CAR BIER