De Stroom der huidige Economie
Stukzilien
(pul*} PUROL
VREESELIJK ONSELUK TE VLAMERTINGHE
üoitenlanö
nieuws- en notarieel aankondigingsblad voor poperinghe en omstreken.
gebroeders dupont
drink kronen pilsner
bij Wiel rijden
overdreven
machi en wezen.
de grootste steden
ter wereld.
de markenkwestie
de weeldetaks op
het pasteigebak
de kwestie van de
oorlogsschulden
drink kronen pilsner
13' JAAR. NUMMER 31.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 30 JULI 1933.
ABONNEMENTEN
1 Jaar, per post
16
fr.
25
fr.
Frankrijk
25
fr.
30
fr.
.0.25
fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De po*tabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 48459 Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen den Donderdag noen.
Kleine berichten tegen den Vrijdag noen.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
BB
AANKONDIGINGEN
Per regel1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen eo Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
Sedert verscheidene jaren is er een
groote verandering gekomen in de nij
verheid en in het economisch leven.
Men spreekt van overproductie, over
mangel aan verbruik, over werkloos
heid. Wat is er gebeurd Wat gebeurt
er en wat zal er nog gebeuren
De kolen vervangt men door de
witte kolen. Talrijk zijn de landen in
Europa en langs gene zijde van den
Oceaan, waar de treinen reeds gedeel
telijk of volkomen door de electrici-
teit voortgedreven worden.
De witte kolen deelt in veel landen
den electrischen stroom uit voor de
verlichting en de industrieele drijf
kracht, en die electriciteit slorpt maar
de eerste inrichtingskosten op.
De zware olie, mazoet en produc
ten der petrool vervangen meer en
meer de kolen op de schepen de pe-
troolbronnen worden talrijker, er zijn
er in overvloed.
Daaruit volgt dat de koolputten de
zelfde uitwegen niet meer hebben en
niet meer hebben zullen de behoefte
aan kolen voor de drijfkracht, vermin
dert gedurig. Droevig gevolg veel
mijnwerkers zullen gedurende het ove
rige van hun leven werkloos blijven,
indien zij geen ander werk kunnen ver
richten.
Voor het bouwen van bruggen en
huizen, bezigt men minder ijzer en
hout men vervangt dit alles grooten-
deels door gewapend beton, dat ge
makkelijk vervaardigd wordt aangezien
ciment, zand en steenen overal te vin
den zijn.
Bijgevolg zullen veel werklieden uit
de zware metaalnijverheid ook van
stiel moeten veranderen of waarschijn
lijk geheel hun leven ook werkloos
moeten blijven.
De kunstmatige zijde vervangt ge
deeltelijk het katoen, de natuurlijke
zijde en de wol. Daar de kunstmatige
zijde grootendeels een scheikundig
produkt is, kan zij in onbeperkte hoe
veelheid, geheel het land door, gefa-
brikeerd worden.
Het cauotchouc, de koffie, het ka
toen en andere vreemde voortbreng
sels worden nu ook in Amerika, Afri
ka en Azia geteeld en zijn de eigen
produkten niet meer van het een of
ander vasteland.
Uit al wat voorgaat, volgt dat al
deze grondstoffen en veel andere, op
eene bestendige wijze niet meer in
goudwaarde zullen stijgen integen
deel, zij zullen eindelijk gedurig de
goudwaarde verminderen.
Men bouwt geen huizen meer met
drie, vier verdiepingen, men bouwt ze
nu met negen tot veertien verdiepen en
nog veel meer, als de wolkenkrabbers.
In goudwaarde zijn ze betrekkelijk
minder kostelijk de gebruikte grond
is dezelfde en de bouwkosten voor de
bijgevoegde verdiepen bedragen min
der.
De huur der appartementen kunnen
niets anders dan in goudwaarde dalen
De meeste grondstoffen, die in
1929, omtrent op 250 goud ston
den boven de prijzen van 1914, staan
tegenwoordig gemiddeld op 40 on
der hunne goudwaarde van 1914, maar
de gefabrikeerde voortbrengselen zijn
in dezelfde evenredigheid niet gedaald
sommige zijn nog wat duurder in
goudwaarde.
De wetten op de werkloosheid, som
mige maatschappelijke wetten en vee
andere, alsook de sj'ndikaten, beletten
het normaal dalen van den handenar
beid, en de gefabrikeerde produkten
blijven te duur vergeleken met den
prijs der grondstoffen. De voortbren
gers verkoopen hunne produkten goed
koop en moeten daarenboven zware
fiskale lasten betalen, terwijl de werk
mansklas er weinig betaalt
Zien wij eens, door een klaar voor
beeld, waar dit ons naartoe leidt.
Nemen wij als grondstof de wol.
In 1914 werd een kilo wol van ge
middelde hoedanigheid drie frank en
half goud verkocht. Een meter geweef
sel, duizend gram wegende, verkocht
men ongeveer zeven goudfrank den
meter. Diezelfde wol is nu omtrent
veertien papierfranks waard of twee
goudfrank, en wordt als geweefsel on
geveer negen-en-veertig frank papier
verkocht of zeven goudfrank den
meter.
De voortbrenger van die grondsto
kon, voor 1914, zijn kilo wol, die een
meter geweefsel geworden was, voor
zeven frank terugbekomen, in andere
woorden, hadde hij twee kilo wol ge
geven, dan hadde men een kilo ge
weefsel teruggeven de tweede kilo
ware de betaling geweest voor de om
werking.
Maar tegenwoordig verkoopt hij de
kilo wol voor twee goudfrank, en h<j
moet het geweefsel altijd zeven goud
frank betalen. Hij ontvangt dus 40
minder en betaalt immer denzelfden
prijs voor het geweefsel, gemanufactu-
reerde wol geworden.
Indien hij nu drie kilo en half wol
geeft, ontvangt hij een metergeweefsel
en moet twee kilo en half aan den om-
werker laten, wanneer hij vroeger dan
slechts een kilo hadde te laten vallen.
Hij zal dus meer dan het dubbel duur
der betalen (150 aan degenen,
die de verandering bewerken.
De koopkracht dezer kategorie der
jevolking heeft dus meer dan de helft
fgenomen. De middenklassen onder
gaan insgelijks ditzelfde onevenwicht,
daar hunne inkomsten dikwijls in de
zelfde evenredigheid gedaald zijn. De
andelijke bevolking en de midden-
dassen maken omtrent 70 der be
volking uit meer dan 70 zijn dus
verplicht inkrimpingen te doen.
De fabriekwerker koopt daarente
gen goedkoop de voortbrengselen der
aarde.
Ook de zeehavens zullen langen tijd
en misschien altijd, van de vroegere
Dedrijvigheid beroofd zijn. De scheeps-
ruur gebeurt niet meer en zal niet
meer gebeuren in dezelfde verhouding,
det getal ton kolen, per schip ver
voerd van het eene land naar het an
dere, is verminderd en zal blijven ver
minderen.
Zoo is het ook gestaan met de zwa
re metaalnijverheid en het hout wij
zien de afsluitingen der hoven en die
van sommige gronden, die vroeger in
lout zouden geweest zijn, door afslui
tingen in beton vervangen.
De landen zoeken graan genoeg te
runnen opbrengen tot hunne behoefte;
\et vervoer van die voortbrengst zal
dus afnemen. Men zal dezelfde hoe
veelheid kasseisteenen niet meer ver
voeren, om de wegen te leggen (zij
cwamen meest uit Zweden en Noor
wegen), daar deze nu dikwijls in asfalt
en ciment gemaakt worden.
De werkloozen, die vroeger in de
zeehavens arbeidden, zijn dus ook ver
plicht naar ander werk te zoeken.
De wetenschap is overal algemeen
geworden. Onderdanen van overzee-
sche landen hebben, sedert veertig
jaar, de Europeesche hoogescholen ge
volgd en hebben onze wetenschappe-
ijke, technische en economische kui
tuur verworven zij bezitten daaren
boven nog de hunne Japan.
Deze landen hebben in hun groo
te steden hoogescholen ingericht, die
met de Europeesche mededingen. De
uitvindingen en verbeteringen behoo
ren niet meer uitsluitelijk tot Europa
en Amerika. Deze overzeesche landen
runnen tegenwoordig, in veel gelegen
reden, onze techniekers, onze leeraars
onze geneesheeren, enz, missen.
De geldbeleggingen op de banken
brengen omtrent geen intrest meer op
in sommige landen betalen de banken
niets voor de beleggingen op korten
termijn en zeer weinig op langen ter
mijn. In andere landen is de intrest
zoo gering, dat geen enkel belegger
er kan van leven, zooals het eenige
jaren geleden reeds het geval was.
Veel dezer beleggers zullen hunne
gestorte sommen terugvragen, omdat ze
hun kapitaal niet willen uitgeven. Zij
zullen hun geld, dat slaapt, moeten
doen opbrengen en zullen zich met
kleine winsten vergenoegen, dus afslag
der prijzen.
Alle deze dingen hebben en zullen
als gevolg hebhen de vermindering
der produkten in goudwaarde.
G. v. B.
Zonneslag, Dragen en Stukloopen
vanJHuid en Voeten, verzacht en
geneest men met
Doos A en 7'/i frank.
In alle Apotheken.
Te Munchen is een boek van Spring
er verschenen,waarin de schrijver wijst
op het groot gevaar dat het mensch-
dom bedreigt, door overdreven me-
caniseering.
Moet men hem gelooven, dan zal
in dit en honderd jaar het aanschijn
van de aarde veranderd zijn.
De wouden zullen verdwenen zijn,
men zal ze benuttigd hebben voor de
technische benoodigheden, vooral om
zich papier aan te schaffen. Maar van
dan af zal het klimaat zich gewijzigd
ebben, ook het kenteeken der men-
schenrassen.
Sommige dezer zullen verdwijnen,
bijvoorbeelde de Roodhuiden en de
Australische inboorlingen ook zekere
dierensoorten zullen niet meer bestaan.
De mekaniseering van het leven,
reeft reeds de grens bereikt waar het
uitzinnige bestaat.
De autos zijn zoo zeer vermenig
vuldigd, dat men in de groote steden
rijna sneller vooruitgaat te voet, dan
met een auto.
In het domein der voortbrengst is
de mensch achteruit voor wat zijne
ontwikkeling betreft op die der tech
niek. Hij is niet meer in staat het
reusachtig mekanisme te leiden, ver
tegenwoordigd door de huidige nij
verheid, de wereld.
Het menschdom heeft uitstekende
mannen noodig, uitvinders, ingenieurs,
inrichters. Welnu, noch de groote oor-
og, noch de naoorlog hebben ons zul
te mannen geschonken, integendeel,
een processus van gelijkmaking is aan
gang onder het menschdom.
Indien het zoo in de toekomst is,
zal de techniek onvermijdelijk achter
uitgaan, ofwel de tegenstrijdigheid
rierboven aangeduid, zal uitkomen op
een universeele ramp.
Men weet niet welk pacifisme er ten
opzichte der natuur bij den mensch
aegint geboren te worden.
De menschén zijn den belangrijken
strijd tegen de stof moede en de uit
slagen in dien strijd bekomen, hebben
ren teleurgesteld, van daar de blinde
voorliefde voor het sport.
De mensch poogt zich van de slaaf-
sche onderwerping aan de machien te
onttrekken hij tracht zich zoo van
de steden te ontmaken, die hem ge
vangen houden.
Als tegenactie tegen het ijskoude
rationalisme der laatste jaren, voorzegt
Springier, de kortelinge ontluiking der
rovennatuurkunde, omdat de mensch
instinctmatig de ramp zoekt te vermij
den die hem toegrijnst.
De tijd zal bewijzen wat er daar
van waar is.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllirn
vermindering waar te nemen te Wee-
nen en te Leningrad, maar vooral te
Constantinopel, waar men van I mil
joen 200.000 op 600.000 viel.
In Azie wordt de grootste aangroei
te Shanghai aangestipt, alwaar de be
volking omtrent 4 maal grooter werd
te Nagoia werd ze 3 maal grooter. Te
Tokio, Canton en Hankow is er ver
mindering.
Onder de 29 steden wier bevolking
het miljoen inwoners overtreft, bevin
den er zich 1 2 in Europa, 7 in Amerika
in Azia, 2 in Australia en 1 in Afrika.
In verband met voorgaande kunnen
wij nog een speciaal woordje reppen
over de bevolking van Ierland.
Tegenwoordig zij er daar 3 miljoen
inwoners tegenover 2.974.000 in 1932
.957.000 in 1931 en 2.946.000 in
930. Dus eene aanwinst van 10 a
20.000 's jaars.
Als men daarbij in acht neemt dat,
0 jaar geleden, jaarlijks eene ver
mindering van 10, 20 tot 30.000 in
woners was waar tc nemen, komt men
tot het besluit dat in Ierland de toe
standen heel wat veranderd zijn.
De oorlog heeft in vele Europeesche
steden heel wat verandering gebracht
in de normale ontwikkeling derzelve.
De bevolking der steden vermeerderde
in 't algemeen en deze aangroei is nu
vooral te wijten aan drie factoren de
uitwijking der dorpelingen naar d
centra's, den aangroei door geboorten
en 't versmelten der steden met hunne
voorsteden.
Zoo vinden we in een statistiek dat
de grootste steden over de wereld vol
gende bevolking bevatten New-York
9 millioen Londen 8.263.000 Parijs
4.934.000 Berlijn 4.339.000 Chica
go 3.376.000 Shanghai 2.700.000
Moskou 2.667.000 Osaka 2.454.000
Buenos-Ayres 2.153.000 in Tokio
2.130.000; Philadelphia 1.951.000
Leningrad 1.942.000 Weenen 1 mil
joen 836.000; Detroit 1.569.000
Rio de Janeiro 1.469.000 Tien Tsin
1.400.000 Calcutta 1.384.000 Pe
king 1.340.000; Sydney 1.239.000
Los Angelos 1.238.000 Hamburg
1.231.000; Warschau 1.178.000
Bombay 1.158.000 Cairo 1.135.00(1
Glasgow 1.088.000 Melbourne 1 mil
joen 018.000 Budapest 1.002.000
Rome 1 miljoen Milaan 990.000
Mexico 968.000 Nagoia 907.000
Cleveland 900.000 Brussel 890.000
Sao Paolo 880.000 Liverpool 856.00'
Praag 849.000 Madrid 845.000
Napels 841.000 Sint Louis 822.000
In 1914 telden slechts 15 steden
meer dan I miljoen inwoners thans
zijn er 29. De aangroei bedroeg om
trent 1 miljoen te Moskow, een hal
miljoen te Birmingham en 300.000 te
Milaan en Praag. Er is eene gevoelig
HET GEVAAR DER ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
TWEE DOODEN, EEN DOODELIJK GEKWETSTE.
doe kan Belgie betaling bekomen
Wij hebben gezegd dat de minister
raad zich bezig gehouden heeft met de
markenovereenkomst, en de tekortko
ming van Duitschland aan de beloofde
etalingen.
Dit onderzoek werd niet doorgedre
ven omdat er door den h. Jaspar, te
zamen met de hh. Francqui en Gutt en
looge ambtenaars van het departement
van geldwezen, een onderzoek wordt
ingesteld naar de wijze, waarop ons
and toch Duitschland aan de betaling
can houden.
De Belgische regeering heeft te Ber-
ijn protest aangeteekend en waar
schijnlijk zullen de onderhandelingen
binnen kort tusschen Brussel en Berlijn
jegonnen worden.
De Duitschers hebben reeds gepoogd
een verklaring te geven voor hun be
sluit. Het zou namelijk niet gaan om
schorsing van de betalingen. De stor
tingen door Duitschland gedaan, in
gevolge de markenovereenkomst, zou
den echter niet meer betaald worden
aan de Belgische staatskas, maar ge
blokkeerd blijven. Belgie zou dan over
die sommen kunnen beschikken, maar
enkel onder sommige voorwaarden,
bijvoorbeeld voor het betalen van
Duitsche goederen, die in Belgie in
gevoerd worden.
Anderzijds wordt nu echter gemeld
dat Belgie wel degelijk het middel be
zit, om in geval de Duitschers bij hun
besluit blijven te zorgen voor eigen
betaling.
Eerst en vooral is er aan de betaling
van de marken geen enkele voorwaar
dé verbonden, en moesten de Duit
schers destortingen doen, zelfs al
cwam er een moratorium tusschen bei
de voor de andere schulden. Het Rijk
mocht echter de betalingen doen in
natura in plaats van in gelden.
Daar Belgie per jaar aan Duitsch-
and ongeveer voor 1 miljard 300 mil
joen frank meer koopt, dan verkoopt,
zou het zich heel goed op de volgende
manier kunnen betalen de geblok-
ceerde gelden gebruiken, om de Duit
sche waren te betalen en de handelaars
die van Duitschland koopwaren invoe
ren, verzoeken de verschuldigde som
men in de staatskassen te storten. Die
maatregel zou vooral zijn toepassing
vinden op den aankoop van kolen die
Belgie ieder jaar in Duitschland doet.
Het is waarschijnlijk in'die richting
dat de onderhandelingen met Duitsch
land zullen gevoerd worden. Men za
nochtans moeten afwachten wat het
Rijk op de voorstellen antwoordt. Uit
dit antwoord zal men dan eerst d
werkelijke inzichten van Dqitschlanc
kunnen afleiden.
Zoo zou er aan de markenavereen-
komst een oplossing gevonden worden
die de Belgische nijverheid en hande
in geenen deele schaadt en die tevens
het zoo moeilijk verkregen begrOo-
tingevenwicht behouden zou.
Algemeen wordt het echter betreurc
zelfs indien die regeling dus in feite
geen geldelijk verlies voor ons Lanc
beteekenen zou, dat eens te meer de
politiek van verzoening tegenover
Duitschland schipbreuk geleden heeft,
en dat het Duitsche Rijk wederom met
dezelfde onverschilligheid overeenkom
sten als die van Den Haag en Lausanne
behandeld heeft, zooals het met ande
re even belangrijke tractaten deed,
Maandag laatst is er een vreeselijk
ongeluk gebeurd juist buiten de ge
meente Vlamertinghe, dat nogmaals te
wijten is aan de reeds zooveel maal
aangehaalde kwaal der onbewaakte o-
verwegen.
Drie vrienden, alombekend in de
Schutterswereld, waren Maandag na
middag, rond 1 uur, uit Yper per auto
weggereden, om zich te begeven naar
een Handboogschieting te Wormhoudt
in Fransch-Noorden. Deze waren Al-
fons Verfaillie, 39 jaar oud, ijzerhan
delaar, wonende in de Boterstraat te
Yper Joseph Steyaert, 40 jaar oud,
insgelijks wonende te Yper en Cyrille
Maerten, 50 jaar oud, wonende te
Wytschaete, alle drie gehuwd en de
twee eerstgenoemden vader van huis
gezin.
Gekomen buiten Vlamertinghe, naar
Poperinghe, waar er herstellingswer
ken aan den Steenweg uitgevoerd wor
den, moesten zij een zijweg nemen, ge
legen links van den steenweg Yper-
Poperinghe, en alsdan den onbewaak-
ten overweg aan Het Hoekje over
steken, om daarna wat verder opnieuw
op de groote baan te komen bij den
Brandhoek.
Doch op het oogenblik dat zij dezen
overweg gingen oversteken, kwam de
trein uit Yper aangehold en eene vree-
selijke botsing had plaats, de auto
werd langs voor gepakt, met geweld
over kop geslagen na een 1 00-tal meter
ver mede gesleepd te zijn geweest.Ver
faillie, die aan het stuur zat, werd de
borstkas ingestuikt en op den slag ge
dood. Steyaert was de nieren en de
longen doorstoken van de gebroken
ribben. Maerten was ook verscheidene
ribben gebroken, gekwetst aan het
hoofd en eene nier gescheurd. Gansch
den auto was ingebeukt.
Gansch de streek werd seffens door
dit vreeselijk ongeluk in opschudding
gebracht, te meer daar deze ongeluk-
kigen alle drie algemeen gekend zijn.
Een auto van het Rood-Kruis kwam
aanstonds ter plaats en bracht eerst
de twee gekwetsten naar het hospitaal
van Yper, om vervolgens het lijk van
den ongelukkigen Verfaillie naar huis
over te brengen.
Rond 5 uur was Joseph Steyaert
reeds overleden en den toestand van
Cyrille Maerten was zeer erg.
De plaatselijke policie titelde een
eerste onderzoek in en verwittigde on-
middelijk het Parket, dat om 4 uur
ter plaats is afgestapt.
Donderdag was de toestand van
Cyrille Maerten iets beter, maar hij was
nog niet buiten gevaar en als er zich
geen verdere verwikkelingen voordoen,
hoopt men nochtans hem to kunnen
redden.
Vrijdag morgen heeft, onder een
ontzaggelijken toeloop van volk, vrien
den en kennissen, de ter aardbestel-
ling te Yper plaats gehad van Alfons
Verfaillie en Joseph Steyaert.
Hoe de Taks van 9 per honderd
moet toegepast worden.
Men weet dat de nieuwe besluiten
der regeering eene weeldetaks van 9
per honderd leggen op het pasteige-
aak. Er is hier geen kwestie van de
ïerinvoering der itaks, welke tot in
1930 geind werd als verbruikstaks
Het huidig regiem is dit van al de
produkten, welke de weeldetaks aan
de bron betalen, 't is te zeggen bij het
verlaten van de fabriek.
De fabrikant van pasteigebak zal
dus bij de levering aan voortverkoo-
pers zijne fakturen moeten zegelen
met 9 per honderd.
Levert hij in 't klein aan private kli-
enteel, bij voorbeeld in de verbruiksa-
lons der winkels, dan moet hij te werk
gaan zooals de fabrikanten van artikels
welke rechtstreeks aan den verbruiker
geleverd worden.
De pasteibakker zal dus een register
moeten houden, in hetwelk hij zijne
dagelijksche verkoopen opteekent. El-
ken dag zal hij dan zegels plakken
voor de waarde van de belasting.
Doch, daar de in het register opge
teekende prijs deze is van den klein-
prija, zoo zal de 9 per honderd maar
op de drie vierden moeten betaald
worden.
Deze taks moet vanaf 21 Juli 1933
toegepast worden. De belanghebben
den moeten zich zonder verdere waar
schuwing in regel stellen.
Zij moeten echter wel een inventaris
opmaken, indien zij hun gebak
een fabrikant koopen.
PROTEST.
Elf honderd Brood- en Pasteibak
kersbazen van Brussel en voorsteden,
vereenigd in buitengewone vergadering
om kennis te nemen van de nieuwe
taksen van 9 op de kleine produk
ten en op het pasteigebak teekenen,
na de uiteenzetting van hun bestuur
met verontwaardiging protest aan te
gen de nieuwe doodende belasfting,
die onvermijdelijk de belangwekkend
ste onder hen zal doen verdwijnen en
waarvan eene ernstige en praktische
toepassing totaal onmogelijk is, en eene
bron wezen zal van nieuwe boeten en
verbittering.
Zij beslissen de laatste voetstap
pen aan te wenden bij den bevoegden
Minister om hem te zeggen dat de
maat vol is en hem te verzoeken hen
niet, tegen wil en dank, tot opstand
te dwingen. (Medegedeeld)
aan
Professor Moley gelast met de
Onderhandelingen.
Men verzekert uit Washington dat
iet professor Moley ia, die zal gelast
worden met het leiden der onderhan
delingen betreffende de regeling van
de oorlogsschulden.
Er was gezegd dat de professor in
ongenade was gevallen bij president
doosevelt sedert zijn terugkeer der
wereldconferentie van Londen, maar
dit kan nu gelogenstraft worden. M.
Roosevelt zelf zal niet het minste ge
baar doen voor een herziening der
schulden vóór zijn terugkeer van het
verlof in September aanstaande. Pro
fessor Moley echter houdt zich thans
reeds druk bezig met de studie van
het vraagstuk.
De aanduiding van professor Moley
om de schuldenkwestie te behandelen,
zal de Engelsche regeering geen ge
noegen doen. De professor is tegen
Engeland gekant en zijn vijandige hou
ding is nog aangegroeid sedert hij te
Londen op de konferencie fel beknib
beld werd. M. Moley is echt bezield
met haat tegenover Engeland. Zijn
grootvader was een Franschman en
zijn vader werd geboren te Dublijn
in Ierland.
Professor Moley is van meening dat
Engeland het maximum moet betalen
en hij zal aandringen opdat de regee
ring van Londen tot den laatsten duit
betale op den vervaldag in December
aanstaande.
De professor is gunstiger gestemd
tegenover Frankrijk en, alhoewel dit
land in gebreke is gebleven, zal hij
wellicht een edelmoedig akkoord aan
bevelen.
De gezant van Engeland te Was
hington zal een zware taak te vervul
len hebben en heel behendig moeten
zijn in de onderhandelingen met pro
fessor Moley, zooniet zal Engeland den
15 December aanstaande het volle
gelag moeten betalen ofwel in gebreke
blijven.
Automobielongeluk te Hazebroeck.
Ridder de Borman begaf zich Maan
dag van Westende naar Parijs, toen
aan een draai, nabij Hazebroeck, zijn
auto uitglipte, kantelde en van den
wegdam rolde. Ridder de Borman is
erg aan het oor gekwetst, terwijl zijn
dochter Myriam de Borman, verwon
dingen aan de beenen bekwam. Eene
dame welke zich in den auto bevond,
bleef ongedeerd.