JfiM't/idid PUROL MACHTIGE LIBERALE MEETING Eenig Front tegen Italië V an Auto's, Wielrijders, Voetgangers eji Heglemenlen. De B. A. R. C. 0. Prijskamp ALLEN ER NAARTOE Op Februari 1936 Zen Excellentie Mijnheer FRANCOIS 110VESSE, Min tsler van Openbaar Onderwijs FRAAZSA URE, ADOLF VANGLA VICTOR SMS HE, 1 ALEER TA HO Roese/aere ART HER L AH APoperinghe en de PM L VERSCHOOHE, van Gent, en ML AIRE LAHA V E, van Poperinghe, studenten aan de i ij Isu n iv er site it van Gent. Advokaten ABONNEMENTEN Men abonneert op alle belgische postkantooren. NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN. GEBROEDERS DUPONT ZAL ENGELAND HET KUNNEN VERWEZENLIJKEN BELANGRIJK BERICHT. UITZET Zie Bladz. 2,1 ALMANAK VAN SNOECK Liberale Jonge Wacht van Poperinghe behaalde een overweldigend Succes. De groote Feestzaal van het Stadhuis kon de Deelnemers niet omvatten. 15 JAAR. NUMMER 52. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. GAZET ZONDAG 29 DECEMBER 1935. 1 Jaar, per post 16 fr. Congo 25 fr. Frankrijk 25 fr. Amerika 30 fr. Losse Nummers 0.25 fr. De poatabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheck 48459 Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. EDEN, MINISTER VAN BUITENLANDSCHE ZAKEN IN ENGELAND. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 Ir. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. 1 ot opvolger van sir Samuel Hoare is dus sir Anthoy Eden tot minister van Buitenlandsche Zaken in Engeland be noemd. Beteekent zulks dat de Engelsche di plomatie geheel en al de tegenoverge stelde richting van deze van Samuel Hoare zal uitgaan Dat, in plaats van nog verdér moeite te doen om den vrede tusschen Italië en Ethiopië door een schikking te be reiken, die in zekere mate aan de twee partijen zou worden opgedrongen, Engeland de nederlaag van Italië na streven zal We moeten het nog niet gelooven. We moeten het vooral nog niet ge looven, omdat de Raad van den Vol kenbond al zijn besprekingen geschors heeft tot den 20 sten Januari 1936. Indien deze Raad er zoo gerust in ware, dat al zijn leden niets liever vra gen dan alle pogingen tot een minne lijke schikking op te geven, nu de voor stellen van Laval en Hoare reeds mis lukt zijn, nog vóór zij door de strij dende partijen werden beantwoord,dan zou hij wel het ijzer van de sancties hebben voortgesmeed, terwijl hij ge looven mocht dat het nog heet was. In plaats daarvan gaat hij voor ruim drie weken uiteen en geeft dus dit ijzer al den tijd tot verkoelen. Intusschen kan dit uitstel langs de beide kanten in Ethiopië slechts den oorlog ten goede komen. De Italianen worden schier een maand langer ongehinderd met petrool bevoorraad en krijgen al den tijd om hun verbindingswegen achter hun front in orde te brengen, terwijl de Abessy- niers royaal van wapenen worden voor- Men kan er dus moeilijk van zeggen, dat dit uitstel direct den vrede ten goed- komen zou. De groote vraag is echter, wat En geland met dezen tijd zal doen. Verder zullen nog geneigd zijn om te gelooven dat het hem zal besteden aan pogingen om een éénig front tegen talie te vormen, maar dat is ook al zoo heel zeker niet. Meermalen hebben verantwoordelij ke Britsche staatslieden te verstaan ge geven, dat zij wel voor een krachtige actie zijn, die Italië tot capitulatie zou noodzaken, maar slechts op voorwaar de, dat men Engeland niet alleen voor deze actie zou laten staan. Niets vreest de Britsche regeering zoozeer als dat de eene na de andere der groote en kleine mogendheden haar hand uit het spel zou trekken, wanneer eenmaal goed en wel de pap tegen Ita lië geklast zou zijn. En dat heeft de groote conservatieve leider, sir Neville Chamberlain,nog eens klaar te verstaan gegeven in de rede voering welke hij te Birmingham uit gesproken heeft. Wij hebben er trouwens al verschil lende keeren op kunnen wijzen, dat in de conservatieve kringen in Engeland de geestdrift voor de sancties al deerlijk is geluwd, voor zoover zij ooit werkelijk bestaan heeft. Zooals men er zich al in grooteren en dieperen ernst gaat afvragen of de Ethiopiers wel interessant genoeg zijn om er zooveel van de Britsche wereld macht voor op het spel te zetten. En in dezelfde kringen begint men er dan ook al sterker en sterker aan te twijfelen, of Amerika zich ooit met het petrool-embargo tegen Italië zal willen solidarisseren. Weigert Amerika en wil het zijn tankschepen toch naar Italië blijven sturen wat dan Zal de Britsche vloot dan deze ka pen en zich een oorlog met de Verse nigde Staten op den hals halen Er zijn er niet weinigen op de Brit sche eilanden die meenen dat men liefst maar een dergelijke eventualiteit ontwijkt, op 't oogenblik dat de Engel sche vloot in de Middellandsche Zee aan de smaldeelen van Mussolini ruim genoeg heeft, terwijl zoo weinig op de hulp van de Fransche vloot zou te rekenen vallen. Dezer dagen werd gemeld dat de re geering van Londen bij deze van Parijs nog eens navraag zou hebben gedaan of de Fransche vloot de Britsche zou bijstaan, mocht deze laatste door d Italiaansche worden aangevallen. Het is moeilijk aan te nemen, dat deze kwestie het onderwerp zou ge vormd hebben van een formeele vraag Gemakkelijker stellen wij ons voor, dat men, wat dat betreft, te Londen al lang zeer goed weten zal, aan wat men zich van Fransche zijde te verwachten heeft. In ieder geval zal men er al zooveel van weten, dat een belofte in dezen aard, door welke Fransche regeering ook gedaan, door de overgroote meer derheid van de publieke opinie in haar land zou worden afgekeurd. Frankrijk zal veel kunnen doen om den oorlog in Ethiopië te doen ophou den en veel om in dit geval het prestige en we mogen wel zeggen het leven van den Volkenbond te redden. Maar zich in een oorlog tegen Italië storten terwille van Abessynie... dat nooit. Het is dus al zeer onwaarschijnlijk dat men te Londen nog eens getracht zou hebben, van den heer Laval eenige belofte of verbintenis in dezen zin los te maken. Verdient het nieuwste bericht over de stappen die Engeland bij de andere randstaten van de Middellandsche Zee zou hebben aangewend, nu meer ver trouwen Volgens dit bericht, dan zou de Brit sche regeering, voor 't geval der nood zakelijkheid van een maritieme actie tegen Italië, beroep gedaan hebben op de solidariteit van al zijn andere mede leden in den Volkenbond die op dep oever van de Middellandsche en de Adriatische Zee huizen Op Spanje, op Griekenland, op Jaego-Slavle en op Turkije, niet opdat zij hun zeemacht tegen Italië in het vuur zouden bren gen, maar opdat zij hun havens als ba sissen ter beschikking van de Britsche vloot stellen zouden. Men begrijpt zonder moeite, dat het voor deze landen al zeer geriskeerd zou zijn om op dit verzoek in te gaan. Dat zij niet werkdadig aan de operaties te gen de Italiaansche vloot zouden deel nemen, zou hun havens daarom niet vrijwaren voor 't gevaar van een bom bardement van de zijde der Italiaan sche oorlogsschepen en vliegtuigen. In ieder geval zou het eerste schot uit een Britsch scheepskanon heel Eu ropa in brand steken. We mogen nog altijd de hoop koes-; teren dat het nooit tot zoover komen zal, en deze hoop koestert iedereen des te gemakkelijker daar men zich een voudig onmogelijk inbeelden kan, dat zulk een oorlog nog mogelijk is dat de internationale diplomatie het ooit nog tot zoover zal laten komen. Dertig dagen uitstel. Dertig dagen om adem te scheppen, om tot bezin ning te komen. Veel kan in dien tijd gebeuren.Voor al veel goeds. Nooit werd een besluit verergerd door er eens over te slapen. N. G. HOE EEN HALVE TON LEKKEREN GEWONNEN YPERSTRAAT, 2, POP LEEST EN VERSPREIDT DE GAZET VAN POPERINGHE Üoos 4 en 7l/2 frank. In alle Apotheken Niettegenstaande allerhande middg- ongelukken gebeuren in het verkeer of len aangewend wórden of in gebrriik langs den weg. gesteld worden door de hoogere over-' Er zijn zooveel dwaze ongelukken, heid, om ongelukken te beletten, zijn die gemakkelijk zouden kunnen verme er al maar nieuwe ongelukken met of den worden, als de menschen maar een zonder doodelijken afloop te betreu- beetje meer oppasten, of wat meer goe- ren. den wil aan den dag legden. Het past wel daar eens bij stil ie Gewoonlijk steken de eene wegge- staan en te overwegen hoe het toch mo- bruikers het op de andere ais er er- gelijk is dat er op de wereld zooveeljgens een ongeluk gebeurt en beide par- mogelijke gevaar. tijen meenen al te gemakkelijk in hun recht te zijn. Zoo hooren we de autovoerders ver- wenscht worden door de voetgangers of omgekeerd, de wielrijders door de autovoerders En menigmaal zonder reden, want als er vele auto's door on voorzichtigheid den dood of een onge luk aan een voetganger veroorzaakt hebben, zoo zijn er zonder twijfel een groot getal doodelijke ongevallen te betreuren en dat alleen door de schuld van de voetgangers die onvoorzichtig of besluiteloos zijn in het gebruik van den openbaren weg Onlangs kregen we het in de gazet te lezen, dat er een kind over de groo te baan liep juist als een auto in aan tocht was. Gevolg De auto die vreed zaam afgebold kwam en die niets kon vermoeden, vatte het wicht en sleurde het mede. Het spreekt van zelf dat er voor de zooveelste maal doodelijken afloop was. Zonder nu eenmaal partij te trekken voor de automobilisten, mo gen we over het algemeen zeggen, dat de voetgangers volstrekt te weinig op letten als ze de gevaarlijke straat ge bruiken Dat de voetgangers het zich goed in het hoofd prenten dat het mo dern verkeer en de hedendaagsche ver- keersbanen in geen enkel opzicht meer te vergelijken zijn aan die van uit den tijd van hun grootvader De moderne straat is dus een zeer gevaarlijke straat geworden en van zoodra men op straat komt moet een ieders gedacht zijn het gevaar te mij den en geen oorzaak te worden van het ongeluk van den evenmensch Nog korte jaren geleden zag men bijna geen automobielen, nu spreekt men dat de tijd nakend is dat er één auto per zeven inwoners zal zijn In Amerika is dit. alzoo en daar ook ge beuren er talrijke ongelukken, vooral met de autos, het zij de schuld aan hen het zij de schuld aan de andere weg gebruikers ligt. Schoone breede banen kunnen ook medehelpen om ongeluk ken te vermijden, maar op de eerste plaats komt de voorzichtigheid van eenieder en het in acht nemen van de bestaande reglementen op bet ver keer, waarover we hier verder enkele uittreksels geven. Tijdens de anti-lawaai week werden er spandoeken gehangen in de groote centra's en steden waarop we verma nend lezen! Ooren open, baat niet Oogen open, dat is hoofdzaak Het- is dus niet genoeg te luisteren als. er door een wielrijder gebeld wordt, of door een auto getrompt wordt, er is meer op te passen en de oogen vooral moeten scherp staan. Eenmaal in het drukke verkeerswezen, moeten we ook niet meer redeneeren en zeggen, ga ik vooruit, of blijf ik staan Wie beslui teloos vooruit of achteruit, links of rechts wil, is voor meer dan de helft verloren en zal waarschijnlijk de oor zaak zijn van een ongeluk. Vast en on verschrokken handelen en weten wat er te doen, te laten valt. Velen vermeden een ongeluk onder de voetgangers, met plots boomstil te staan als vóór een rijwiel of autoge vaar stonden, liever dan links, dan weer rechts te lpppen. In zulk geval kunnen dan ook de autos, of de wiel rijders, een vaste richting nemen. Na tuurlijk is het beter in iïjd's flink op zij te springen, maar als het 'gevaar nu eenmaal te dicht is, dan maar stil staan. Wielrijders moeten stipt cle verkeers reglementen volgen. Dit vooral in hun eigen voordeel. Het is altijd doodsge vaarlij k voor een wielrenner raR op een grqot£ Jiaan te rijden als men van uit een ondergeschikten weg komt. Achter autos rijden is weeral een zeer gevaar lijke handelwijze. Wielrijders zijn ook gehouden de re- Duizenden menschen hebben het le ven verloren om toch maar enkele se conden te winnen Jammer Dit voor al moet vermeden worden. En dit kan Voetgangers, vooraleer het voetpad te verlaten, kijkt ge eerst naar den lin ker kant, daar de voertuigen op straat die in uw richting komen, natuurlijk rechts rijden. Kijkt dan ook rechts en als er geen gevaar is, stapt over vrank weg en dit in een rechte lijn, dit wi zeggen rechthoekig met de richting van de straat. Als ge moest een schuine lijn volgen, dan zijt ge langer op de ge vaarlijke plaats en dus meer blootge steld aan het gevaar. Als het gebeurt dat ge in gezelschap de baan moet oversteken en ge van den eenen naar den anderen kant wilt, kiest dan een oogenblik stilte in het verkeer. Gaat dan ook niet achter el kander, maar blijft dicht bijeen. In de steden bij de drukke overwegen moe ten de plaatselijke reglementen gevolgd worden die gegeven worden door si gnalen, lichten of politieagenten.Steekt nooit over achter een voertuig, tram, auto en ook bij het dubbel spoor van een treinweg, zonder u verzekerd te hebben dat er geen tweede voertuig van links of rechts komt. Bij onbe waakte overwegen van de treinen is er groot gevaar en vooral als er twee routen zijn. Menigeen werd gevat als dé trein voorbij was en er nog een aanholde cp het tweede spoor Op alle openbare wegen moeten de weggebruikers de rechterzijde houden in de richting van hun beweging en zoo mogelijk de linkerhelft van den rijweg vrijhouden. Het voorbijsteken, of voorsteken moet geschieden aan de linkerzijde van den voor te steken weg gebruiker die, van de beweging ver wittigd, deze moet vergemakkelijken door zooveel mogelijk rechts te hou den en zich van iedere versnelling te onthouden. De weggebruiker, die voor gestoken heeft, moet zijn reglementaire plaats weer innemen zoodra hij het doen kan zonder hinder voor de an dere weggebruikers. De bestuurder, zegt artikel 35, moet alvorens een in beweging zijnde, of stilstaande wegge bruiker voor te steken, zich vergewis sen dat de baan aan de linkerzijde vrij is over een voldoende lengte om alle gevaar voor ongevallen te vermijden. Het is verboden voertuigen of dieren te besturen met een snelheid of op een wijze die gevaar voor bet publiek, óf hinder voor het verkeer kan opleveren, of daartoe uit te noodigen, aan te ra den of te helpen. De weggebruikers moeten de uiter ste rechterzijdé van den rijweg houden op de plaatsen waar het uitzicht onvol doende is in de bochten óp de split singen en aansluitingen, bij het nade ren van top eener helling, op de over wegen, op de bruggen waarvan de rij baan minder dan zes meter breed is. Voorbijsteken is verboden in de om standigheden waarin eenig gevaar voor ongevallen bestaat. Op de plaatsen, waar het uitzicht onvoldoende is in dc onoverzichtelijke bochten, op de split singen, aansluitingen en kruisingen, bij t naderen van den top eener helling, op de overwegen, op de bruggen die geen zes beter breed zijn (de rijweg). De breedte van een voertuig mag niet meër dan 2.40 meter bedragen. Aan de wielrijders is het verboden te rijden zonder het stuur vast te houden, zonder de voeten op de trappers te houden, of zich te. laten voorttrekken Pij weghelepamering moet de wielrijder afstappen. Het is verboden op den openbaren weg aarde, materialen of voorwerpen die het verkeer kunnen hinderen of on veilig maken, te werper), te bergen, achter (e lajen pf te laten vallen. Al SS» «KW INGERICHT DOOR DE OM 5 UUR NAMIDDAG IN DE ZAAL ONS HUIS SPREKERS 'f glementen op het verkeer te kennen en >yat een hindernis is voor het verkeer vooral in acht te nemen moet tusschen het vallen van den avond fyloeveel wielrenners en wielrijdsters en den morgen doelmatig verlicht wor- zagen we niet, die bijvb. bellen als ze den hoek van een straat bereikt heb ben en die er dan maar botsbollig op af rijden Niettegenstaande ze bellen moeten ze toch nog oppassen voor het den met een of twee witte, gele of oranje lichten. Indien de hindernis van dien aard is, dat de verplichting om stil te houden voor de weggebruikers meebrengt, moeten de lichten rood zijn. D. V. Het was te voorzien dat de Barco »-Prijs- kamp veel bijval zou behalen de prachtige tentoonstelling die ons de degelijkheid der radio-apparaten Barco had bewezen, was daar een goede voorbode van geweest, maar dat het tot zoo een overweldigend succes zou geworden, had niemand durven voorzien. De Heer Lucien De Puydt had zijne sym pathie voor de Voetbalbond betoond met in stad aan te kondigen dat hij de prijsuitdeeling enkel zou beginnen na den grooten match F. C. PoperingheHeyst, maar toen we, na de match, naar de feestzaal van het Stadhuis trokken, was deze bomvol bezet. De deelne mers aan den prijskamp stonden er opeen gepakt, letterlijk gelijk haringen ,in een ton, en wie binnen was moest binnen blijven. De gang, de zaal waar vroeger het vrede gerecht v/as, de gang beneden, alles was in genomen door nieuwsgierig-verlangende deel nemers. Gelukkig dat we s morgens de prachtige prijzen waren gaan bezien, want nu kon men er onmogelijk nog bij. Het was 4 uur toen het afroepen der prijs winnende nummers begon en wie beschrijve de tevredenheid der winnaars. Hier geven we nu den UITSLAG VAN DEN PRIJSKAMP Naar IV1. De Puydt door den luidspreker mededeelde waren er 1 753 deelnemers en een der inzenders - die dan ook de eerste prijs behaalde bad bet juiste getal aange geven. D prijzen werden gewonnen als volgt 11 Prijs. Prachtig RADIO-BUFFET-MEU- BEL, gewonnen door deelnemingsbewijs Nr 502, aan Gustaaf Geeraert, Valken straat, POPERINGHE. 2 Prijs. Radiotoestel 3.A.R.C.O.», 6 lampen, gewonnen door Nr 5842, aan Mar cel Debruyne, VLAMERTINGHE. 1 Prijs, Radiotoestel S lampen, gewonnen door Nr 6396, aan Henri Legrand, Gast huisstraat, POPERINGHE. 4 Prijs. Prachtige Schouwgarnituur, ge wonnen door Nr 308, aan Germaine Santy, Boeschepestraat, Poperinghe. 3 Prijs.Tafelservies voor 12 personen, gewonnen door Nr 4512, aan Robert Key- man, Komstraat, Poperinghe. 6 Prijs. Uurwerk in Ecrin, gewonnen door Nr 5.r 7/, aan bertha Hoovaere, Veurne- straat, Poperinghe. 7 Prijs. Koperen Inktpot, gewonnen door Nr 3932, aan Roger Devos, Duinker kestraat, Poperinghe, 8" Prijs. Kunstscbiiderij van den Heer L. Beun, gewonnen door Nr 2979, aan Geor ges Creus, Veurnestraat, Poperinghe. 9" Prijs. Kunstscbiiderij van den Heer L. Beun, gewonnen door Nr 264, aan Nestor Lefever, Pottestraat, Poperinghe. 10 Prijs. Schrijn met lepel, vork, mes en dessertlepel, gewonnen door Nr 4137, aan Maria Verhack, Pennestraat, Yper. i 1 Prijs. Moderne Spiegel, gewonnen door Nr 3488, aan Vrouw Gery Fagoo, Guido Gezellestraat, Poperinghe. f 2 i rijs. Moderne Spiegel, gewonnen door Nr 1369, aan Albert Huyghe, Nieuw- straat, Poperinghe. rijs. H. Hartebeeld, moderne stijl, gewonnen door Nr 3504, aan Alois Cou- \reur, Kouthof, Poperinghe. D frij's. Groot Tafellaken in Kortrijksch lijnwaad, gewonnen door Nr 1777. aan 'X'illy Butin, Koeistraat, Poperinghe. 1 5 Prijs. Zwarte Handtasch, gewonnen aoor Nr 1725, aan Jules Blondeel, Pop. 16 Prijs. Zes Tassen en Ondertassen, ge wonnen door Nr 1783, aan Lucien Handt- poorter, Nieuwkapelle (Veurne). f6s- Schrijn Couvert, gewonnen door Nr I 72Q, aan Georges Decuyper, West- vle terensteen weg, Poperinghe. 8m Pr,'i3,LUurwerkker, gewonnen door Nr 1716, aan Jules Couwet, Noordstraat, P operinghe. F, Uurwekker, gewonnen door Nr 1705, aan Leon Hoflack, Maurice De Wulrstraat, Poperinghe. 20 ool'S' Uurwekker. gewonnen door Nr IÖ0U, aan Anna Goudenhove, Proven. EEN KIJKJE OP DE PRACHTIGE PRIJZEN. Een foto kon deze echter onvoldoende voorstellen maar de uitslag hierboven zegt "e- den prijskamp 10.000 fr. prijzen uitloofde, de zaak ten beste deed. noeg dat Heer De Puydt die voor waaronder een pracht Radio van 3600 frank Het was telkens een gejuich toen een der winnaars gekend tverd en... een lastig werk ern bij de prijzen te geraken. Met tijd' en geduld werd toch alles klaar getrokken, maar t was 8 J/jj^uur tegen alles een einde nam. We wenschen den Heer De Puydt geluk om zijne prestatie hij heeft bewijs geleverd dat' wie een «Barco» radio koopt, goede waar verkrijgt en ter trouwe gediend is en, met deze prachtige prijzen uit te loven, heeft IJ zijne talrijke klienten tevens bewijs ge keven dat hij hun dankbaar is voor het ver trouwen dat zij hem schenken. «Barco groeie en bloeie tot welzijn der talrijke stadsgenooten en ander personen die er hun bestaan mede hebben en tot voldoe ning der steeds talrijker Barco »-koopers urV^tem"

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1935 | | pagina 1