w Een Meie iniernailsiaie Wan®. Liberalisme en Democratie ABONNEMENTEN NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN GEBROEDERS DUPONT NA DIE DEVALUATIE. GEZINSVERGOEDINGEN. LIBERALE KANDIDATEN IDEEN EN DOCUMENTEN. VOOR DE KAMER LANDBOUWKRONIEK. VOOR DEN SENAAT VOOR DE PROVINCIE LEURHANDEL. GEMEENTERAADZITTING 16' JAAR. NUMMER 18. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 3 MEI 1936. OPERIHGHE 1 Jaar, per post 16 fr. Congo 25 fr. Frankrijk 25 fr. Amerika 30 fr. Losse Nummers 0.25 fr. Men abonneert op alle belgische postkantooren. De postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. UitgeversS-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheck 484.59»-Telefoon 180 In verband met de zorgwekkende internationale toestand, lezen we in Het Nieuwsblad volgend weldoor dacht artikel De beslechting van het gewapend conflikt tusschen Italië en Abessynie staat thans in het brandpunt van de internationale belangstelling. Meteen ook is bet oogenblik gekomen waarop kruis of munt moet worden gespeeld. De toestand is niet enkel tragisch voor de bevolking in Abessynie alleen de gieren en de hyenen verkeeren al daar in een behagelijken toestand - doch ook voor Frankrijk, Engeland en den Volkenbond. Drie oplossingen doen zich voor ofwel een vergelijk tusschen Italië en Abessynie, ofwel verscherping van de afweermaatregelen tegen Italië met als mogelijk gevolg een oorlog in de Mid- dellandsche Zee tusschen Italië en En geland, ofwel Italië ga zijn gang en van Abessynie geworde wat wil. Deze laatste oplossing zou beteeke- nen dat de Volkenbond het spel ver loren heeft en dat zijn prestige ver dwenen is. Er zijn er die met een licht gemoed over d' instorting van den Vol kenbond spreken omdat zij niet kun nen, noch willen bevroeden dat het verdwijnen van den Volkenbond hoe gebrekkig de inrichting ervan thans nog zijn moge ons terugvoert naar het vooroorlogsch tijdperk met zijn stelsel van militaire allianties en bond genootschappen, de zoogeheeten even- wichtspolitiek die onvermijdelijk lijden moest naar het verbreken van elk even wicht. Het verscherpen van de sancties te gen Italië heeft thans geen nut meer als er geen sancties van militairen aard worden getroffen. Doch het is voor ei kendeen duidelijk dat er geen overeen stemming kan worden bereikt onder de leden van den Volkenbond om soort gelijke sancties goed te keuren. Engeland zou als het moet wel zoo ver gaan, doch op voorwaarde dat de actie van gemeenschappelijken aard zijn zou. Frankrijk doet evenwel niet mede. Frankrijk wil zelfs geen uitbreiding van de sancties die niet van streng mili tairen aard zouden zijn. Flandin zet de politiek voort van Laval, met dit on derscheid dat Laval door de linksche groepen werd gemaand de sancties te gen Italië toe te passen, terwijl nu de zelfde groepen zich tegen een uitbrei ding van de sancties kanten. Socialis ten en communisten hebben vlam en vuur gespuwd tegen het fascisme, even als zij vroeger het Russisch communis me aan de kaak hebben gesteld als zijnde de grootste vijand van de pro letarische massa. Thans zijn de Fransche linksche groepen de stutten van het fascisme en van het bolsjewisme. Het Hitlerisme willen zij voorloopig nog naar den brandstapel voeren. De voornaamste reden daarvoor is dat alle Franschen meenen dat door zich te verzetten tegen den veroverings oorlog van Italië in Abessynie, zij Italië in de armen van Duitschland drijven. De spanning tusschen Italië en Enge land die kan worden een spanning tus schen Frankrijk en Engeland en dit reeds geworden is laat natuurlijk de Fransche openbare opinie niet on verschillig. Het is evenwel moeilijk de vriendschap van beide landen te kun nen behouden. En terwijl de Italiaansche pers heftig uitvalt tegen Engeland, dat ervan be schuldigd wordt den vrede in Europa te bedreigen, klaagt de Fransche pers over de weifelende houding van En geland, dat mild is tegenover Duitsch land, doch hard tegenover Italië. Het omgekeerde is waar voor Frankrijk. Het zou natuurlijk veel eenvoudiger zijn Abessynie aan zijn lot over te la ten. Dat de Volkenbond en het stelsel van gemeenschappelijke veiligheid dan zouden ten onder gaan is voor velen geen afdoend argument. Het is ook ge makkelijk Engeland te verwijten dat het zich thans zoodanig inspant om een oplossing van het Italiaansch-Abessy- nisch geschil te verkrijgen omdat de Italianen gevorderd zijn tot het gebied waar bet Tsana meer en de Engelsche invloedsfeer liggen. Dat Engeland voor dien opmarsch van de Italianen in dit gebied niet on verschillig kan blijven, is begrijpelijk, evenals Engeland ermede rekening hou den moet dat Italië zijn invloed uit breidt in de Middellandsche Zee - eens dat gansch Abessynie in handen van Italië zal zijn gevallen - en dat dus ook de verbindingsweg tusschen Enge land en zijn Indische bezittingen be dreigd wordt. Dit is wel politiek voor later, doch internationale politiek is nu eenmaal politiek op langen termijn. Doch welke argumenten men ook zou mogen aanvoeren voor of tegen Italië, voor of tegen Abessynie, voor of tegen Engeland en Frankrijk in on derhavig geschil, het blijft toch dat een klein land door een grooter land werd aangevallen in strijd met internationale verplichtingen. Dit te dulden schept een precedent dat niet zoo gauw zal vergeten worden. De beste oplossing zou dus zijn ten einde den Volkenbond te redden en het gevaar van een oorlog, tusschen Italië en Abessynie een vergelijk zou den kunnen treffen. De onderhandelingen met dit doel beginnen deze week. Doch Italië wil rechtstreeks met Abessynie onderhan delen, zonder tusschenkomst van verre of van dichtbij van den Volkenbond. Het heeft allen schijn ervan dat Italië de voorbereidende besprekingen zoo danig zal rekken dat intusschen de mi litaire successen in Abessynie zich zul len hebben uitgebreid. Want Italië wil gansch Abessynie in zijn bezit krijgen. De pers van Italië verklaart zulks onomwonden. Door rechtstreeksche onderhandelin gen met Abessynie kan Italië vermoe delijk meer verkrijgen dan door on derhandelingen langs den Volkenbond om. Italië gelooft dit in ieder geval. Doch indien men een oogenblik ver onderstelt dat Ilalie gansch Abessynie verovert en dat de Volkenbond niet ingrijpt, zal men dan later eenvoudig een kruiske maken over het gebeuren in Abessynie Wij gelooven dit niet. De gansche internationale politiek zal er jarenlang worden door beinvloed. Er wordt hier grof spel gespeeld. Slechts een eervolle en rechtvaardige vrede kan Europa redden. D. W. LAATSTE BIJEENKOMST DER PARLEMENTAIRE COMMISSIE. Zooals men weet werd de wet van 4 Augustus 1930, tot veralgemeening der gezinsvergoedingen, gewijzigd en aangevuld bij Koninklijk besluit van 30 Maart 1936. Onder de nieuwe maatregelen voor zien bij deze besluit-wet is er een van bijzonder belang voor de werkgevers, aan deze wet' onderworpen en die nog niet ingeschreven zijn bij eene com pensatiekas. Het betreft hier artikel 81 van dit besluit, dat, bij uitzondering, bepaalt dat de betrokken werkgevers, in een geval, meer dan achttien maanden ach terstallige bijdragen moeten betalen, indien zij zich vóór 15 Juli 1936 op de ledenlijst van de Hulpkas van den Staat voor gezinsvergoedingen of van een der bestaande hebben laten in schrijven, in geval zij personeel zouden bezigen dat dient gerangschikt te wor den in de kategorien voor dewelke een bijzondere kas is opgericht. De werkgevers hebben er alle be lang bij zich ten spoedigste in regel te stellen om dezen gunstmaatregel te ge nieten. Eens 15 Juli 1936 verstreken zullen de aan de wet onderworpen werkge vers, die zich niet bij een compensa tiekas hebben laten inschrijven, dien maatregel niet meer genieten en, bij gevolg, hun achterstallige bijdragen moeten betalen. De werkgevers, die verwaarloozen hunne bijdragen te storten, stellen zich bloot aan boetstraffen, benevens de vervolgingen voor de burgerlijke recht banken die de compensatiekassen te gen hen kunnen inspannen. Anderzijds moeten de betrokken werkgevers aan de compensatiekas de achterstallige bijdragen storten ver meerderd met 20 t.h. en een interest wegens verwijl van 5 t.h. De gansche winst van sommige Organismen (850 millioen frank) omzetten in belasting. De parlementaire onderzoekscom missie over de maneuvers, die voor afgegaan zijn aan de devaluatie van den frank heeft verleden week, haar laatste vergadering gehouden, onder 't voorzitterschap van den heer Henri Jaspar, staatsminister. De zitting werd gewijd aan de le zing van het verslag van den h. Dewin- de, over de werkzaamheden van de commissie. Zij werd bijgewoond, buiten den voorzitter en den verslaggever, door de heeren Mundeleer, Micbaux, Sinzot, Geuens, Merlot en Romsée. De heeren Maistriau, Amelot, Marck en de Rasquinet hadden zich laten ver ontschuldigen. Het verslag van den heer Dewinde werd aangenomen met algemeenheid van stemmen, min één onthouding die van den heer Romsée. De tekst van het verslag zal in den loop dezer dagen aan de parlements leden bezorgd worden. Volgens de verklaringen van de commissieleden bij het einde der zit ting, zouden de besluiten van het ver slag als volgt zijn 1Neerlegging van een wetsvoor stel ten doel hebbende de muntstabili- teit te vergrooten, door de verdediging van den frank, door inplaats van het begrip bedrieglijk inzicht het begrip van eenvoudig belang te stellen. 2. Te vragen aan den minister van Rechtswezen de wet op de handels maatschappijen te wijzigen, door deze te verplichten in de balans een reke ning betreffende de kosten der publi citeit te doen voorkomen. 3. Te vragen aan den minister van Financies, gebruik te maken van de elementen, waarover de commissie beschikt, om een belasting in te stellen op de winsten, verwezenlijkt door or ganismen, die geldverhandelingen ge daan hebben gedurende het trimester, voorafgaandelijk aan de devaluatie. De winsten zouden 850 millioen fr. bedragen. In den geest der opstellers van deze laatste opmerking, zou het totaal der winsten door de belasting kunnen opgeslorpt worden... Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 fr. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- kla men, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. Arrondissement Yper. voor de Wetgevende en Provinciale Verkiezingen. Werkelijke SABBE F ranz, advocaat te leper. LAHAYE Arthur, advocaat te Poperinghe. TITECA Arthur, burgemeester te W est-Nieuwkerke. Plaatsvervangers RONDELEZ Jules, gemeenteraads lid te Wervik. CASIER Gaston, gemeenteraadslid te Komen. BREYNE Henri, landbouwer te Cruyseecke. MAHIEU Georges, werkman te Zonnebeke. DELANNOO Marcel, werkman te Gheluvelt. VAN ALLEYNNES Léonce, ge meenteraadslid te leper. LEEST EN VERSPREIDT DE GAZET VAN POPERINGHE Om schoone en goede Suikerbeeten te oogsten. Volgens proeven gedaan door het Belgisch Instituut voor de verbetering van de suikerbeeten, onder de kundige leiding van den heer ingenieur A. De- coux, is het bewezen dat de potasch het eenige element is dat bet suiker gehalte van de beeten verhoogt. Het gebladerte van wortelen die ge brek hebben aan potasch is donker groen, dat men dikwijls toeschrijft aan een overvloed van stikstof. Gebrek aan potasch vermindert het suikergehalte en verhindert de concentratie van de koolhydraten. Toch stellen we vast dat de potaschbemesting verwaarloosd wordt. Na de stikstof heeft potasch den grootsten invloed op den groei der bee ten. De potaschbemesting moet 1 00 a 200 kgr. potasch leveren per Ha., daar toe gebruikt men van 250 tot 500 kgr. Chloorpotasch, 40 naar gelang de gebruikte hoeveelheid stalmest. Sylviniet-Kainiet wordt hoofdzake lijk gebruikt op lichte gronden; Chloor potasch is aangewezen voor de zware gronden. De potaschzouten worden in den winter en zelfs in den Herfst onderge werkt. Suikerbeeten vragen 25 tot 125 kgr. stikstofmest het is af te keuren de stikstofbemesting in verscheidene malen toe te dienen,want het suiker gehalte vermindert er door. Het is best de stikstof voor het zaaien toe te die nen. De foafoorzuurbemesting moet 30 a 60 kgr. fosfoorzuur leveren per Ha. Èen oogst van 40.000 kgr. beeten, be- yat voor bladeren en wortelen 40 a 60 kgr. fosfoorzuur waarvan een gedeelte geleverd wordt door den stalmest. Met stalmest gebruikt men 30 50 kgr. fosfoorzuur en zonder stalmest 40 a 60 kgr. In Vlaanderen, waar de fosfoor- zuurhemesting verwaarloosd wordt, verhoogt men de hoeveelheid tot 60 a 80 kgr. Gustaaf Gillekens. Werkelijke 1. GILLON Robert, uittredend Sena tor, advocaat te Kortrijk. 2. CASTELA1N Paul, gemeenteraads lid te Wervik. 3. LANNOY Jules nijveraar te Meenen 4. VERMEULEN Hector, brouwer te leper. Plaatsvervangers TRACHEZ Jules, burgemeester te Meessen. 2. LAMOTE Leopold, aannemer te Moeskroen. 3. BEHEYT Henri, handelaar te Poperinghe. DISTRICT POPERINGHE- MEESSEN-ROUSBRUGGE. 1 I AfcLAXE- Arthur, advocaat le Poperinghe. 2. MASSCHELEIN Albert, brouwer te Poperinghe. 3. TITECA Arthur, burgemeester te West-Nieuwkerke. 4. TRACHEZ Jules, burgemeester te Meessen. DISTRICT IEPER-WERVIK- PASSCHENDAELE. 1. VAN ALLEYNNES Léonce, ge meenteraadslid te leper. 2. SLAGHMULDER Georges, han delaar te Wervik. 3. CASIER Gaston, gemeenteraads lid te Komen. 4. BREYNE Henri, landbouwer te Cruyseecke. 5. MAHIEU Georges, werkman te Zonnebeke. 6. DELANNOO Marcel, werkman te Gheluvelt. 7. SABBE Franz, advocaat te leper. Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten titel van documentatie, en welke niet rechtstreeks in verband staan met den kiesstrijd. Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad et wij weerhouden ons het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren. door A. De Spiegeleire, Voorzitter der L. J. W. van Dendermonde. II. REGLEMENTEN OP DEN Bij Koninklijk Besluit van 30 Maart wordt het reglement op den Leurhan- del o.a. als volgt gewijzigd Art. 4. De kaart van leurhandel wordt niet afgeleverd a) Aan hen die, zich op kennelijke wijze overgeven of overgegeven heb ben aan de ontucht b) Aan ben die, om reden van hun voorgaanden of van hun geestetoestand een gevaar kunnen zijn voor de open bare veiligheid c) Aan Ken die tekortkomen aan hun fiscale verplichtingen d) Aan de vreemdelingen welke niet het bewijs leveren van een regel matig en doorloopend verblijf van ten minste 1 0 jaar, in Belgie of in de Ko lonie, tenzij een internationale overeen komst gesteund op het bestaan can een werkelijke wederkeerigheid voor de Belgische onderdanen in het mede- Cpntracteer^nd land, er anders over beschikt. De kaart van leurhandel is geldig tot den laatsten dag der maand F ebru- ari van het jaar dat onmiddellijk volgt pp dat waarin ze werd afgeleverd. leder leyrhandelaar moet zichtbaar een herkenningstekken dragen, dat zijn inschrijving weergeeft in het register van de arrondissementscommissaris ycor de Belgische leurhandelaars. Iedere aanvraag tot het bekomen of het hernieuwen van de kaart en van het herkenningsteeken van leurhande- laar is belast met een taks van 6 fr. De kaart van leurhandelaar is belast met een zegelrecht van 20 fr. Hetzelf de recht is toepasselijk bij elke her nieuwing. De wet op de coöperatieven is eveneen: voorgesteld geworden onder het liberaal mi nisterie van 1869-78 en wat ook van capitaal belang is en een uitsluitend liberaal initiatief is geweest, was de wet van 3 Juni 1870 wel ke een speciaal fonds in het leven riep dat bestemd was tot vergelding der soldaten. Als we bedenken dat tegen al deze demo cratische hervormingen, de klerikalen in op positie zijn getreden en alles in het werk hebben gesteld om de grootsche projecten der liberale partij te doen mislukken, kun nen we dan nog aarzelen den grootsten lof toe te sturen aan onze kranige voorgangers, die, spijts al die tegenkanting, het tot een oed einde hebben weten te brengen Daarom vinden we het ook goed, deze zoo rechvaardige woorden van den Heer Vancer- elde aan te halen, welke hij uitgesproken heeft in de kamer en waarmede hij den las ter van klerikalen en zelfs van mannen uit zijn eigen partij, categoriek gelaakt heeft Komt niet beweren, zegde hij, dat men iets gedaan heeft vóór 1886, want ik bevind me hier in tegenwoordigheid van een gouverne ment en een katholieke meerderheid en ik heb het recht t; z»ggen, dat, hetgeen gedaan s geweest in ons land op sociaal gebied voor I 88o, dat dit het wei k is geweest van de li beralen, spijts al de hardnekkige tegenkan- ting van de katholieke minderheid. i> De periode, waarover we tot nu toe ge sproken hebben, t.t.z. van 1830 tot 1884, was het tijdper k van voorspoed voor de liberale partij passeeren we nu tot de 2'' periode, waar de liberalen in oppositie wa ren, t.t.z. van 1884 tot 1914. Alhoewel in oppositie verworpen, heeft de liberale partij niet opgehouden een be slissende actie te voeren in den zin van ver wezenlijking van democratische hervormin gen. Dat men zich het politiek program der linker-liberal en herinnere, bewerkt in 1900 welke de maatstaf van d.eze actie voor ganseh de verdere periode heeft vastgesteld. Men zal er, zonder omwegen, den wil zien uitge drukt staan, 3 noodzakelijke hervormingen te doen ontstaan, welke de liberale partij met geestdrift ondersteunt, zoowel in het parlement als voor de publieke opinie, tot hun definitieven triomf, nl. gelijkheid van stemrecht vernietiging van het voorrecht inzake militarisme en verplichtend onder wijs. Het liberalisme, de vaderlijkheid van zijn hervormingen tegenspreken, zooals het on langs zekere tegenstrevers hebben durven doen, is blijk geven van slechte trouw. E.n, om deze lasteraars te knuiven volstaat het, hen den tekst zelf van het charter van 1900, voor oogen te leggen, dat zegt Het ver plichtend onderwijs is een politieke en so ciale noodzakelijkheid, onmisbaar ten andere voor de ontwikkeling van de nationale voort- brengst en rijkdom. Tenslotte is de zedelijke en stoffelijke ver betering van bet lot der werklieden één der noodzakelijke doeleinden van de liberale po litiek geweest en moet heden, meer dan ooit, het voorwerp zijn harer inspanningen. Door de ontwikkeling van het onderwijs en op voeding in al hun vormen en door een so ciale wetgeving welke meest geschikt is, de economische voorwaarde der werklieden op te heffen, streeft het liberalisme naar een vereeniging van klassen en de inrichting van een vredelievende, een vooruitstrevende en een statige democratie Buiten den triomf van deze 3 fondamen* teele eischen heeft de liberale partij nog een aantal initiatieven op haar actief, welke haar ononderbroken inspanning om onze sociale etgeving te verbeteren en te vervolledigen, volkomen in het licht stelt. Zonder ophouden heeft ze zich bezig ge houden de oplossing van het probleem der werkmanspensioenen en sociale verzekerin gen te verhaasten. Moet er aan de wetsvoorstellen, door de liberale parlementsleden opvolgentlijk neer gelegd, herinnerd worden Deze van de H eeren Waroqué, Boél en May, die volgens de verschillende maar even edelmoedige for- mulen, het princiep der pensioensverlengin gen aan oude werklieden hebben gereali seerd A. DE SPIEGELEIRE. STAD POPERINGHE VERSLAG DER VAN ZATERDAG 25 APRIL 1936, om 5 uur namiddag. HERHALING ONTVANGSTEN BUITENGEWONE 327.858.2 7 GEWONE 489.892.81 Om 5.15 uur neemt Schepen Vandooren het voorzitterschap waar, en verklaart de zitting geopend. Lieten zich verontschuldigen de heer Nestor Lahaye, burgemeester de Keer A. Bossaert, schepen en Raadslid Sansen. Wa ren nog afwezig de Raadsleden Brutsaert en Desmytter. Enkel de vertegenwoordigers der plaatse lijke bladen bevinden zich in de publieke omheining. 1. Verslag der laatste zitting. De heer Secretaris Couttenier geeft lezing van dit verslag, hetwelk zonder opmerkingen goedgekeurd wordt. N. v. R. In dit verslag kwam de ver klaring van H. Brutsaert en het antwoord van H. Denys voor, nagenoeg in dezelfde termen zooals deze in ons blad verschenen. 2. Nazicht der Kas van den Ontvanger der Com. Openbaren Onderstand. Op nazicht, beliepen de Ontvangsten 303.3 79.31 Uitgaven 116.150.55 Batig slot 18 7.228.76, Algemeene goedkeuring, mits onthouding van Schepen Gombert, commissielid. 3. Rekening der C.O.O. voor het dienst jaar 1935. De heer Secretaris; geeft lezing van deze Rekening. ONTVANGSTEN. Buitengewone 1. Overschot der rekening 1934 285.435.01 2. Achterstellige pachten 15.635.00 3. Jaardoodingen door den Staat te betalen 2.459.07 4. Onvoorziene inkomsten 24.329.19 Samen 327.858.27 Gewone (489.892.81) waaronder de bijzonderste Huishuren en pachten 380.910.00 Huishuren en, k#£n&r pacht en 16.859.00 Cijnsnacht^ 50.00 Jachtwachter* 1302.00 Tailliekappingen en boomen in de bosschen 9.282.60 Intresten van Obligatien van van Belgischen Staat 19.954.51 Intresten op Provinciaal Krediet 366.00 Intresten op Gemeentekrediet 25.888.59 Goedvindens voor verblijf in gestichten a) Gasthuis 4.376.30 b) Moederhuis 10.056.00 c) St. Vincentius en St. Mi chielsgestichten 5.653.50 Aandeel in pensioenen van zieken en gebrekkelijken 5.897.16 Aandeel in grondvergunningen op het kerkhof 6.322.50 SAMEN 817.751.08 KAPITALISATIE ONTVANGSTEN 5 7.135.42 UITGAVEN 56.650.27 Blijft te Kapitulariseeren 485.15 UITGAVEN. Gewone (516.883.61) Ziehier de bijzonderste Bestuurskosten, jaarwedden en bureelkosten 30.564.90 „aarwedde van geneesheeren 15.865.00 Grondlasten en andere lasten 1.266.00- Verzekering tegen brand 1.799.95 Herstelling aan gebouwen 123.146.23 Werk en beplanting in de bosschen 2.455.50 Stichting van jaargetijden en missen 2.054.00 Onderhoud van arme ouderlingen en knechten weezen 60.790.00 Onderhoud van oude vrouwen en meisjesweezen 36.138.00 Onderhoud van mobilair 1.117.50 Onderhoud van kleederen en beddingen 17.654.7 7 Onderhoud van zieken in het hospitaal 45.581.00 Geneesmiddelen 14.300.50 Uitdeeling kolen in St. Annahof 7.951.00 Hulpmiddelen in geld 45.097.00 Hulpmiddelen in natuur 2.290.00 Hulpmiddelen aan behoeftigen ge - ves-tigd in andere gemeenten 2.674.50 Verblijfkosten der behoeftigen aan vaard in andere gestichten 33.710.00 Onderhoud van personen in toevluchtshuizen 5.207.90 Aandeel der Commissie in het Gemeene Fonds 59.434.44 Buitengewone (31.369.67) Waaronder Onvoorzien zooals crisistaks en gerechtskosten, enz., 15.375.27 Onvoorziene taksen en lasten zooals wegenistaks, enz., 15.544.40 HERHALING UITGAVEN GEWONE 516.883.61 BUITENGEWONE 31.369.67 SAMEN 548.253.28 BALANS ONTVANGSTEN 8 I 7.75 1.08 UITGAVEN 548.253.28 BATIG SLOT 269.497.80 Algemeen goedgekeurd, mits onthouding van Schepen Gombert als commissielid. 4. Kredietopening voor 't dienstjaar 1936. Schepen Vandooren. Telken jare ne men de gemeenten hunnen toevlucht tot het Gemeentekrediet, om geld in leening te be komen, ten einde de noodige betalingen te kunnen doen in afwachting dat de belastin gen geind worden. Men geraakt algemeen akkoord deze som te bepalen op 300.000 frank. 5. Rekening der Kerkfabriek van St. Jan voor 1935. Deze rekening sluit in

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1936 | | pagina 1