WSH
ïl Ruwe hui
Voor de Uitbaters en
Bestuurders van
Openbare Autobusdiensten.
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
GEBROEDERS DUPONT
FINANCIEELE TOESTAND
IN BELGIE.
MILITAIRE ACCOORDEN.
VARKENSPEST.
IDEEN EN DOCUMENTEN.
DE DUITSCHE KOLONIES.
16 JAAR.
NUMMER 42.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 18 OCTOBER 1936.
GAZET VAN POPERINGHE
ABONNEMENTEN
1 Jaar, per post16 fr.
Congo 25 fr.
Frankrijk25 fr.
Amerika30 fr.
Losse Nummers 0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in *t post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
AANKONDIGINGEN
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postckeck 484.59 Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
Per
fegel 1.00 ft.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur-*
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand ta
betalen.
ROND HET BUDGET VOOR 1937.
De kommissie van Financies werd
bijeengeroepen om lezing te aanhtooren
van 't budget onzer begrooting.
Wij willen een oogslag werpen op
deze begrooting.
Wij zien daarin dat de ontvangsten
voor 1937 moeten zijn 10.73 7 millioen
en de uitgaven 10.556 millioen. Er zou
dus in 1937 een boni zijn van 171
millioen.
Dit boni zou dienen om de crisistaks
te verminderen met 1 50 millioen.
Wij willen ons ten minste voor het
geen deze cijfers betreft, eenige dagen
illusies getroosten. Wij mogen zulks
wel hebben in die treurige tijden van
wanorde en onrust...
Wij willen evenwel doen aanmerken
dat de minister van financies NIETS
veranderd heeft aan het fiscaal regiem
en dat al de plagerijen van zegelplak
ken en aangiften blijven bestaan. Wat
de schatplichtigen vragen is niet alleen
verlaging van belasting, maar eene re
delijke organisatie van ons fiscaal stel
sel.
Maar, het moet niet verwonderen,
dat de zoogezegde plagerijen behou
den blijven. De zegels zijn de melkkoe
van den Staat. Inderdaad, de inkom
sten der overdrachttaks, enz., staan
aangeschreven voor 2.515 millioen
Dat is meer dan de belastingen op het
inkomen 1.860 millioen, de inkom
sten der douanen 1.5 32 millioen en
de inkomsten der accynzen 1.284
millioen.
De neringdoeners moeten dus niet
hopen, dat er een einde zal gesteld
worden aan de plagerijen van het ze-
gelplakken.
Dat ware enkel mogelijk, indien de
regeering de uitgaven wilde verminde
ren.
Is dat mogelijk
De sterkste posten zijn deze van de
openbare schuld 2.443 millioen en
deze der pensioenen 2.345 millioen.
Kunnen deze posten verminderd wor
den Wij gelooven het. De openbare
schuld zou kunnen afgelost worden
mits een regeling te treffen met Duitsch
land omtrent de kreisen Eupen-Mal-
medy. Wij zouden ter vergoeding en
tevens voor de vereffening van de re
kening oorlogsmarken een verge
lijk kunnen treffen. Ook de oorlogs
pensioenen zouden kunnen nagegaan.
Is men in deze kwestie niet al te kwis
tig tewerk gegaan Ook in het leger
(886 millioen) en in het onderwijs
(1.053 millioen) zou er zeker wel iets
te besnijden vallen.
Voor hetgeen de inkomsten betreft
zou men ongeveer 1.000 millioen kun
nen vinden met de wet op den alkooi
aan te passen. Tegenwoordig bestaan
er duizenden geheime stokerijen die
geen lasten betalen en die de openbare
gezondheid verpesten met slechte
geestrijke dranken. Er moet hier toch
wel middel zijn om een oplossing te
vinden.
Maar minister De Man heeft geen
enkel voorstel ingediend in dien zin,
zoodat we mogen verwachten dat de
regeering Van Zeeland maar de deur
aan den ouden stijl zal laten hangen.
Zoo worden de zaken natuurlijk niet
opgelost en blijven de wantoestanden
in het leven gehouden.
G. v. B.
schiedenis onthouden. Het is» onze
plicht, niet toe te laten dat onze havens
en onze vliegvelden, gebruikt worden
als aanvalsbasis tegen Engeland, maar
het is eveneens de plicht van Enge
land ons onmiddelijk ter hulp te ko
men. Voor de twee landen bestaat dus
de gemeenschappelijke plicht technisch
die maatregelen te voorzien, noodza
kelijk voor de doelmatige "verdediging
van het Belgisch grondgebied.
Belgie is het uitverkoren grondge
bied, waarop Frankrijk en Engeland
kunnen overeen komen, in de vaste
overtuiging steeds de heilige zaak van
het recht en de vrijheid der volken te
dienen. Daarop verwerpt spreker de
thesis, als zou ons land een eenzijdige
militaire politiek volgen. Hij behan
delde de besluiten van de gemengde
legercommissie en zegde onder meer
nog, dat de vrijgestelden, indien zij in
welstand verkeeren, een bijzondere
taks zouden moeten betalen, waarvan
de opbrengst voor de landsverdedi
ging zou worden aangewend.
Voor wat betreft den militairen
diensttijd zou het moeten zijn als volgt
i 2 maanden voor de mitrailleurs, 18
maanden voor het voetvolk en voor
de overige wapens, voor zoover geen
nieuwe vrijwilligers worden aanvaard.
Ten slotte heeft de heer Devèze ver
klaard dat de veiligheid niet in de pac
ten schuilt. Zij worden ongestraft ge
schonden. Wij moeten haar niet te Ge-
nève of in Den Haag zoeken wreede
ondervinding heeft dat aangetoond.
Zij is in de kracht te zoeken, omdat
de menschen en de volken thans niet
beter zijn dan gisteren. Dit moet, op
mannelijke wijze, aan het land worden
gezegd, om het te verplichten te be
grijpen. Moge het parlement zich daar
weldra rekenschap van geven, en niet
door zijn onbegrijpelijken weerstand
een politieke- en regeeringscrisis uit
lokken, die onze toekomst op gevaar
lijke wiize zou in het gedrane brengen.
Ter aanvulling van het vroeger uit
gevaardigde algemeen reglement op de
openbare autobus- en autocardiensten,
verschenen in het Staatsblad van 1
October 11. twee nieuwe koninklijke
besluiten.
WIE BRENGT ER ONS
EEN NIEUW ABBONNENT AAN
1
MINISTERIE VAN LANDBOUW.
Algemeene Directie. Nr 10120.
DE
De Veiligheid schuilt niet in de pacten,
zij worden ongestraft geschonden.
Te Brussel heeft de heer Devèze een
lezing gehouden over de veiligheid
van Belgie.
De Staatsminister heeft er aan her
innerd dat ondanks de eeuwenoude
vriendschapsbanden, die ons land aan
Frankrijk verbinden, dit land nochtans
niet voor ons de leidende natie is
geworden. Maar als ons land aan een
vreemden indringer moest toelaten het
Fransche verdedigingsstelsel over ons
grondgebied heen, om te gaan, zouden
wij ons onteeren. Van den anderen
kant zou Frankrijk, indien het van ons
verzet slechts gebruik maakte om de
verdediging van zijn eigen grondge
bied voor te bereiden, en ons niet on
middellijk met alle middelen waarover
het beschikt ter hulp kwamen om ons
verzet te steunen een even onvergeef
lijke fout begaan.
Wij moeten de lessen van de ge-
De nog tamelijk menigvuldige gevallen,
die nog dagelijks aangegeven worden, schij
nen te wijzen op eene uitbreiding der ziekte.
Deze uitbreiding bestaat meer in schijn
dan in werkelijkheid. De meeste ziektehaar
den die thans waargenomen worden zijn toe
te schrijven aan eene besmetting, gedurende
de maand Augustus, door aankoop van big
gen of loopers op de markten der provin
cies Limburg en Luik, markten die nu ver
boden zijn.
Het is in deze beide provincies dat de
ziekte de grootste uitbreiding genomen heeft.
Enkele gevallen worden ook waargenomen in
de provincies Namen, Brabant en Antwerpen
De ziekte die in West-Vlaanderen besta-
tigd werd, schijnt af te nemen zij werd
nochtans overgebracht in eenige hoeven van
Henegouwen en Oost-Vlaanderen.
De handelsbeperkende maatregelen, slui
ten der markten, verbod van vervoer, die in
de meest besmette streken genomen werden,
hebben voor doel de uitbreiding der besmet
ting te beperken.
Ongelukkiglijk ziet men op zekere plaat-
jen de ziekte zich lokaal uitbreiden we
gens haar zeer besmettelijken aard gaat zij
.icht van eene hoeve op een andere over.
Hierop dient de aandacht van de land
bouwers gevestigd en de grootste voorzich
tigheid desbetreffend aangewend. Elk bezoek
aan de besmette hoeven moet vermeden wor
den, alsook omgang met personen of dieren
van deze bedrijven.
In de besmette streken wordt de ziekte
dikwijls veroorzaakt door toeloop van
vreemde personen (kooplieden, dierensnij-
ders of anderen) in de landbouwbedrijven,
ook de aankoop van voederstoffen is ge-
vaa rlijk en bijzonder moet gelet worden op
de zakken waarin deze stoffen aangevoerd
worden.
Men moet zich ook hoeden van personen
die beweeren de ziekte te genezen of te
voorkomen. Deze zijn dikwijls gevaarlijke
overdragers der ziektekiemen.
Tot nu toe is er geen heelend, noch voor
komend geneesmiddel gekend, tenzij voorko
mend serum, waarvan het gebruik volgens
de voorschriften van den veearts dient aan
bevolen.
De personen, die varkens of biggen zou
den moeten aankoopen, doen best zich maar
rechtstreeks te wenden tot bedrijven die aan
kweek doen en waarvan de gezondheidstoe
stand gekend is bijzonder moeten zij zich
hoeden, varkens of biggen, die onder den
prijs aangeboden worden, aan te koopen.
Het is ten onrechte dat er thans vrees
bestaat voor het verbruiken van varkens-
vleesch. De varkenspest is eene ziekte die
zich niet op den mensch overzet en overi
gens worden er geen zieke dieren voor het
verbruik goedgekeurd. Het reglement op de
vleeschkeuring schrijft de algeheele inbe
slagname voor, van de varkens die door
deze kwaal aangetast zijn.
(medegedeeld)
Nazicht der verbandkisten.
Het eerste koninklijk besluit is ge-
dagteekend van den 16 September '36
en treedt in werking den dag zijner be
kendmaking in den Moniteur, 't zij du
sedert den I dezer maand. Het han
delt over het nazicht der verbandkis
ten waarvan de voor de openbare au
tobus- en autocardiensten gebezigde
voertuigen, ingevolge artikel 37 van
het algemeen reglement van 12 Juli
1933, moeten voorzien zijn.
Volgens de bepalingen van dit nieuw
koninklijk besluit moeten deze ve
bandkisten ten minste eenmaal 's jaars
nagezien worden. De uitbaters wan
openbare autobus- en autocardiensten
zijn verplicht onmiddelijk, en in 't ver
volg vóór 5 Januari van elk jaar, aan
het Ministerie van Verkeerswezen het
aantal na te zien verbandkisten aan te
geven en moeten, overeenkomstig de
door den Minister van Verkeerswezen
voorgeschreven modaliteiten, een veri
ficatietaks van 5 frank per verbandkist
storten.
Die verificatie der verbandkisten
wordt, voor al de openbare autobus- en
autocardiensten, opgedragen aan den
Gezondheidsdienst die voor het Minis
terie van Verkeerswezen werkt. De ge-
neesheeren, afgevaardigden van den
Gezondheidsdienst, hebben, voor de
uitoefening van dit nazicht, te allen
tijde recht van toegang tot de voer-
tuigen en garages dér uitbaters van cue
openbare vervoerdiensten en deze laat
ste zijn gehouden aan de met het na
zicht gelaste geneesheeren alle noodige
hulp tot het vervullen van hun op
dracht te verleenen. De Gezondheids
dienst gelast zich dan de tijdens dit
nazicht gedane vaststellingen, samen
met zijn conclusies, over te maken aan
de overheid die deze openbare auto-
bu s- en autocardiensten heeft gemach
tigd.
Geneeskundig onderzoek der
autobestuurders.
Het tweede koninklijk besluit, ge-
dagteekend van den 1 7 September '36
regelt de geneeskundige schifting van
en het geneeskundig toezicht op de au
tobestuurders van openbare autobus-
en autocardiensten en van diensten tot
gemeenschappelijk vervoer van perso-
onder bezwarenden titel, door
middel von motorvoertuigen, en treedt
slechts in voege drie maand na zijn be
kendmaking in het Staatsblad.
Ingevolge dit besluit moeten de au
tobestuurders, en hierdoor wordt ver
staan ieder persoon die geregeld of
toevallig het voertuig bestuurt, hou
der zijn van een rijbewijs. In afwijking
dezer bepaling echter moeten de auto
bestuurders, in dienst op den datum
van in werkingtreding van dit besluit,
van het rijbewijs slechts voorzien zijn
van het oogenblik af dat de bevoegde
overheid te hunnen opzichte zal be
slist hebben. Fe dien einde zullen zij
binnen een termijn van ten hoogste
twaalf maand opgeroepen worden door
den Gezondheidsdienst, die voor het
Ministerie van Verkeerswezen werkt.
Dit rijbewijs, dat op elk verzoek van
de bevoegde ambtenaars en agenten
moet vertoond worden, wordt afgele
verd 1 Door de overheid die de
machtiging tot het uitbaten van den
dienst heeft verleend, indien het open
bare autobus- en autocardiensten geldt,
en 2) Door den Minister van Ver
keerswezen of zijn gemachtigde voor
de door den Koning toegelaten ver
voerdiensten en ook indien het dien
sten betreft tot gemeenschappelijk ver
voer van personen onder bezwarenden
titel, andere dan de openbare autobus
en autocardiensten.
Vóór de in diensttreding van een
nieuwen autobestuurder, moeten de
uitbaters van een openbaren autobus-
of autocardienst en ook deze van een
dienst tot gemeenschappelijk vervoer
van personen het noodige rijbewijs bij
de bevoegde overheid aanvragen en bij
hunne aanvraag of naar aanleiding er
van alle gevorderde stukken en in lich
lingen verstrekken.
Vooraleer het rijbewijs wordt afge
leverd, worden de candidaten in een
der centrums van den Gezondheids
dienst onderworpen aan een genees
kundig onderzoek dat loopt over de
volgende punten Afwezigheid van el-
Ke huidige of vroegere ziekte of van
elke verminking, misvorming of ge
brekkigheid die, zelfs tijdelijk, een be
letsel of een hinder kunnen zijn voor
het normaal bestuuren van het voertuig
alsmede voor het verrichten van de
nit.neuvers en de gewone herstellingen
voldoende gezondheid en sterkte voor
een goede uitvoering van die verrich
tingen volstrekte gaafheid van het
zenuwstelsel; afwezigheid van gewoon
ten van dronkenschap normale ge
hoorscherpte op beide ooren gezicht
scherpte volmaakt kleuronderschei
dingsvermogen, en psycho-technische
proef aangepast aan de functie van au
tobestuurder. De Gezondheidsdienst
zal voor iederen candidaat een dossier
opmaken en aan de bevoegde over
heid de noodige gegevens verstrekken
om deze toe te laten omtrent de uit
reiking of de weigering van het rijbe
wijs te beslissen.
De autobusbestuurders moeten ver
plichtend alle vijf jaar aan het grondig
geneeskundig onderzoek, zooals hier
boven beschreven, onderworpen wor
den. Nochtans, indien zij gerechtvaar
digd wordt door bijzondere omstandig
heden, inzonderheid tengevolge van
een ongeval, kan deze keuring vroeger
geschieden.
De Gezondheidsdienst zal bij die
keuringen aan de bevoegde overheid
de noodige gegevens verstrekken om
deze toe te laten omtrent het behoud
of de intrekking van het rijbewijs te
beslissen. De bevoegde overheid kan
insgelijks tot weigering of intrekking
van het rijbewijs beslissen, indien be
langhebbende geen gevolg geeft aan
den oproepingsbrief om voor den ge
neeskundigen keurraad te verschijnen.
ket eerste
van elk der jaren deweiicc zij net gron
dig geneeskundig, onderzoek, dat in
normale omstandigheden slechts om de
ijf jaar moet hernieuwd worden, niet
behooren te ondergaan, moeten de au
tobestuurders zich laten keuren door
een geneesheer die daartoe door het
Ministerie van Verkeerswezen erkend
Indien de bevoegde overheid, inge
volge den uitslag dezer keuringen, be
slist het rijbewijs te weigeren of in te
trekken, kan de belanghebbende ofwel
de uitbater in wiens dienst hij staat
tegen deze beslissing in beroep gaan
bij een commissie, samengesteld uit eer
door hem gekozen geneesheer aange
wezen door den Gezondheidsdienst,
die voor het Departement van Ver
keerswezen werkt. In geval van niei
overeenstemming wordt door den
hoofdgeneesheer van voormelden Ge
zondheidsdienst beslist, en deze beslis
sing is dan niet meer voor hooger be
roep vatbaar.
De betrokken uitbater betaalt voor
elke eerste en voor elke latere keuring
een bedrag dat door den Minister var.
Verkeerswezen zal bepaald worden. Ir
geval van keuring in hooger beroep,
betaah de beroeper hetzelfde bedrag
indien de beslissing voor hem ongun
stig is. De kosten en het honorarium
van den door hem gekozen geneesheer
zijn, in elk geval, te zijnen laste.
Het is eiken uitbater van een open
baren autobus- of autocardienst, of ook
nog van diensten voor gemeenschap
pelijk vervoer van personen met voer
tuigen voor meer dan zes personen ge-
carrosseerd verboden zijn voertuig te
besturen zonder van het rijbewijs voor
zien te zijn, ofwel zijn voertuig te doen
of te laten besturen door een autobe
stuurder die niet van het rijbewijs
voorzien is.
De overtredingen van dit besluit zul
len kunnen vastgesteld worden bij pro
ces-verbaal, door de bevoegde ambte
naars en agenten opgemaakt, en ge
straft worden met een gevangenisstraf
van een dag tot acht dagen en met een
geldboete van 5 frank tot 200 frank of
met een van die straffen alleen.
X.
Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende
bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten
titel van documentatie.
Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons
net recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren.
HEEFT HET LIBERALISME UITGEDIEND
door Senator Arthur Vanderpoorten.
PLAATST UW AANKONDIGINGEN
in de «GAZET VAN POPERINGHE»
MwagagaaBa I n Ij I I |l|| I 111IIIIM HI Mill 111
<&S£
if Doos 4en7&fr. In alle Apotheken
li.
DE ROL VAN DEN STAAT.
Het is onloochenbaar dat tijdens het laat
ste kwartaal aer I 9 eeuw, en de eerste jaren
der 20 eeuw, de uitingen van het hoog-
kapitalisme en van het hyper-individualisme
onbetwistbare wantoestanden in het leven
geroepen hadden.
De groot-financie was een staat in den
staat geworden en de kleine man werd har
teloos verdrukt. Daar was staatsbemoeiing
noodzakelijk. Daardoor de sociale wetten,
die wij, liberale democraten, van harte toe
juichen en mede in het leven hebben geroe
pen. De vrijheid in haar meest absoluten
vorm vereenigbaar met de eischen eener be-
chaafde wereld. De volledige vrijheid is een
liting van barbaarschheid, het is de vrijheid
Jer wildernis. Wij aanvaarden dus de be
moeiing van den staat om orde te scheppen
en tucht te handhaven, maar die bemoeiing
mag nooit het individu uitschakelen. Prac-
tisch gesproken uit zij zich als volgt
1. Cultureel De staat heeft voor plicht
opvoeding en onderwijs te leiden en te con
troleeren.
2. Sociaal De staat moet de zwakken te
gen de uitbuiting door de sterken bescher
men. Hij moet eveneens de goeden tegen de
kwaden, en in laatsten aanleg de kwaden
lezen zich zelf beschermen, door sociale wet-
3n, gerechtshoven, opleidingsgestichten, hy
mnische maatregelen.
T PolitieK Rust en order handhaven
zonder de gewetens- en gedachtenvrijheid
e schaden, s Lands verdediging inrichten.
Streven naar vrede op grond'van akkoorden.
4. Economisch Handel en nijverheid
>evorderen, zoo binnen als buiten de grenzen
Over de bemoeiingen van den staat op
conomisch gebied verschillen op het oogen
blik de meeningen.
Hoe zullen de nationale en de wereldeco-
ïomie best bevorderd worden Daarom en
Ja arover gaat de strijd.
W^Inu wij verklaren dat, zoo wij op cul-
hfciTfcLomst ais gebTTTijikt" achten,* wij op ~eco-
ïomisch terrein die interventie tot een streng
minimum wenschen beperkt te zien als wij
Jaarin verder de oud-liberale leer verkondig-
nl. de geheele onthouding van tusschen-
komst.
Overzien wij vlug wat onze tegenstrevers
aanbieden.
WAT BIEDEN DE ANDERE PARTIJEN
De socialisten die op het oogenblik de be
koring van de uitoefening der macht genie-
en, hebben op aandringen van den voor
aanstaanden economist en hoogleeraar H.
Deman, thans Minister, het beruchte plan
van den Arbeid uitgedacht.
In dit plan verlaten zij het terrein der
theoretisch-getinte sociale veroveringen om
let volledig terrein der economie te bestrij
ken maar zij doen dit op een wijze die
afwijkt van het integraal collectivisme, dat
dan toch altijd het einddoel van het socia-
isme geweest is. Zij gooien door het Plan
oallast uit en zij omstrengelen hun voorstel
en met toegeving aan de vrije economie,
vermits zij slechts de sleutelnijverheden col-
ectiviseeren en een sector van vrije econo
mie voor middelmatige en kleine bedrijven
open houden. Zelfs de meest onbevooroor
deelde criticus van het plan zal echter ver
moeden dat deze vrije sector zich meer «al
nkrhmpen en slechts als lokmiddel voo;
proefkonijntjes moet dienep, als daar zijn
de middelmatige bedrijfsleiders, de midden
standers, de landbouwers.
De socialisten, die zeer handige politie-
ers zijn, houden er de volgende redeneerirxg
op na katholieke en liberale neringdoeners
en landbouwers, te recht of ten onrechte
n cnoegd uit oorzaak der crisisverschijnselen
zullen gemakkelijk van regime veranderen en
.rijgen door het lokmiddel van het Plan van
den Arbeid sympathie voor de socialistische
partij. Zoo komt dan door de sternmenver-
schuiving de meerderheid in handen van de
socialisten en het Plan komt aan de macht
het wordt verwezenlijkt. Het is, als wij het
zoo noemen mogen, het toedienen van de
socialistische medecijn naar het bekende sys
teem duchtig schudden voor het gebruik
en alle uren een lepel. De Socialisten ver
geten dat de Nationale Economie niet kan
genezen zonder dat de wereldeconomie ge
neest en hier op dit terrein, zijn wij, libe
ralen de echte internationalisten en wij ver
klaren, dat, waar de bevoegde bedrijfslei
ders hun zaken niet hebben kunnen uitvoe
ren, de staat het nog veel minder zal kunnen.
Wij beweren dat het nationaliseeren van
sleutelbedrijven en van financie een volledig
instorting van deze financie en van die sleu-
bedrijven beteekenen zou. Wij zien het coL
lectiviseeren slechts mogelijk in een geslp-
ten ruimte en op een uitgebreid en rijk,
terrein, zooals b.v. door het Russisch ataten-
complex aangeboden wordt. En daar zelfs
stellen wij vast hoe langer om meer het com
munisme zijn offers aan de vrije economie
moet brengen.
Wij meenen niet dat het Plan van den
Arbeid redding brengen kan. Die redding
kan alleen komen van het herstel van het
vrije ruilverkeer onder de volkeren, en dat
vrije ruilverkeer moet langzamerhand groei-
en op grond van wel bestudeerde akkoorden
onder de landen met aanvullende economie-
en dit alles gesteund op een saneering van
den financieelen toestand, die zelf gebaseerd
moet zijn op een ruime herziening van som-
mige bepalingen der vredestractaten, zoo op
economisch, als op militair en op koloniaal
gebied. Voor het overige moet het econo
misch automatisme werken. Na een periode
van hoogconjonctuur komt altijd een periode
van laagconjonctuur en deze wordt vervan
gen door een nieuwe periode van opbloei.
En laat nu de crisis niet alleen van cycli-
schen maar van structureelen aard zijn, ook
deze structuurveranderingen zullen zich op
lossen.
Mafn' die oplossing; van de crisis zal be-
ten voordeele der liberale economie over de
wereld heen. En die liberale economie eischt
niet alleen vrij verkeer van goederen, maar
eischt ook gelijkberechtiging voor het ver
keer in het binnenland met andere woorden
de liberale economie eischt de afschaffing
van beschermingsmaatregelen, zoowel ten
voordeele van de industrie als van den land
bouw, omdat daardoor alleen de levensstand-.
aard goedkoop kan blijven, conditio sine qua
non, om ons land tot vruchtbare export-
mogelijkheden te leiden. En nu weet ieder
een dat wij, Belgen, moeten exporteeren of
crepeeren. Autarchistisch levend kan ons
land slechts twee millioen, maar geen acht
millioen menschen voeden. En zelfs, indien
andere landen zich opsluiten in den toren
hunner nationale economie, moeten wij nog
het systeem der open deuren blijven huldi
gen. Want wie aan dat systeem het laatst
trouw blijft vooral voor de landen, die de
geaardheid van Belgie hebben, zal ook het
eerst uit de crisis geraken, omdat zijn pro
ducten het bestkoop zullen zijn en daardoor
zelfs de hooge tolbarrières kunnen over
schrijden.
In het plan van den arbeid noch in het col
lectivisme, verkapt of niet verkapt, ligt naar
onze meening geen redding voor de zieke
wereld. Die wereld is ziek, niet omdat een
eeuw lang aan economisch liberalisme ge
daan werd maar omdat door de naoorlog-
sche omstandigheden, het liberalisme prac-
tiscb en theoretisch werd verloochend. Te
rug naar de liberale economie moet da.
machtspreuk van dezen tijd zijn.
Nooit had de liberale partij schooner taak
te vervullen dan op dit oogenblik. Nu gaat
het niet om kiesche vraagstukken van het
geloof, noch om het prikkelend vraagstuk
der talen, maar om de diepe werkelijkheid
der volkswelvaart in haar breedste lagen.
*t vervolgt.
WELKE KOLONIES HITLER
WEER WIL
Vooreerst 1 ogoland in West-Afrika
35.000 vierkante mijlen groot en de
Camerons 305.000 vierk. mijlen groot
beide in West-Afrika en door Frank
rijk gehouden.
Aan Engeland vraagt Duitschland
weer Zuidwest Afrika 322.000 vierk
mijl Oost Afrika 370.000 v. mijl
een deel van Nieuw Guinea 90.000 v.
mijl de Soloman eilanden 4.000 v.
mijl Nautu eiland 10 v. mijl groot
en de Samoa eilanden 1.130 v. mijl
groot, deze eilanden gelegen zijnde in
den Grcoten Oceaan noord-oost van
Australië.
Japan heeft onder zijn mandaat de
Caroline eilanden 560 v. mijl groot
de Marshall eilanden 1 58 v. mijl groot
en Kiachow dat aan de noordkusten
ligt van China. De eilanden onder man
daat van Japan liggen ook in den zui
derlijken Groeten Oceaan.
Dat is meer dan 1.200.000 v. mijl,
zesmaal zooveel als Duitschland zelf,
en meestal gelegen in Afrika.
We zeggen wel dat Frankrijk,
Duitschland en Japan onder elkaar de
Duitsche colonies verdeeld hebben,
maar zij staan toch onder den Vol
kerenbond, die aan genoemde landen
een mandaat toestond.
Oost Afrika is gedeeltelijk onder En
geland en Belgie.
Zuidwest Afrika is gedeeltelijk on
der mandaat van de Unie van Zuid
Afrika die deel maakt van het Britsch
Keizerrijk.
Nieuw Guinea, Samoa en de Solo
mon eilanden komen onder Australië
dat ook deel maakt van het Britsehe
Keizerrijk.
Japan heeft zich weggetrokken uit
den Volkenbond, maar is vast besloten
van de Duitsche colonies te houden,
gelijk wat men er over denkt in
Genève.
Men ziet hoeveel dat Duitschland
verloren heeft met den oorlog. Groote
bronnen van grondstoffen voor de
Duitsche fabrieken ontbreken, en ook
kan Duitschland nergens haar over
bevolking naartoe zenden, noch hare
agenten, om van uit hare colonies
handel te drijven met het moederland.