WSH ïl Ruwe hui Voor de Uitbaters en Bestuurders van Openbare Autobusdiensten. NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN GEBROEDERS DUPONT FINANCIEELE TOESTAND IN BELGIE. MILITAIRE ACCOORDEN. VARKENSPEST. IDEEN EN DOCUMENTEN. DE DUITSCHE KOLONIES. 16 JAAR. NUMMER 42. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 18 OCTOBER 1936. GAZET VAN POPERINGHE ABONNEMENTEN 1 Jaar, per post16 fr. Congo 25 fr. Frankrijk25 fr. Amerika30 fr. Losse Nummers 0.25 fr. Men abonneert op alle belgische postkantooren. De postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in *t post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. AANKONDIGINGEN Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postckeck 484.59 Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. Per fegel 1.00 ft. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur-* waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand ta betalen. ROND HET BUDGET VOOR 1937. De kommissie van Financies werd bijeengeroepen om lezing te aanhtooren van 't budget onzer begrooting. Wij willen een oogslag werpen op deze begrooting. Wij zien daarin dat de ontvangsten voor 1937 moeten zijn 10.73 7 millioen en de uitgaven 10.556 millioen. Er zou dus in 1937 een boni zijn van 171 millioen. Dit boni zou dienen om de crisistaks te verminderen met 1 50 millioen. Wij willen ons ten minste voor het geen deze cijfers betreft, eenige dagen illusies getroosten. Wij mogen zulks wel hebben in die treurige tijden van wanorde en onrust... Wij willen evenwel doen aanmerken dat de minister van financies NIETS veranderd heeft aan het fiscaal regiem en dat al de plagerijen van zegelplak ken en aangiften blijven bestaan. Wat de schatplichtigen vragen is niet alleen verlaging van belasting, maar eene re delijke organisatie van ons fiscaal stel sel. Maar, het moet niet verwonderen, dat de zoogezegde plagerijen behou den blijven. De zegels zijn de melkkoe van den Staat. Inderdaad, de inkom sten der overdrachttaks, enz., staan aangeschreven voor 2.515 millioen Dat is meer dan de belastingen op het inkomen 1.860 millioen, de inkom sten der douanen 1.5 32 millioen en de inkomsten der accynzen 1.284 millioen. De neringdoeners moeten dus niet hopen, dat er een einde zal gesteld worden aan de plagerijen van het ze- gelplakken. Dat ware enkel mogelijk, indien de regeering de uitgaven wilde verminde ren. Is dat mogelijk De sterkste posten zijn deze van de openbare schuld 2.443 millioen en deze der pensioenen 2.345 millioen. Kunnen deze posten verminderd wor den Wij gelooven het. De openbare schuld zou kunnen afgelost worden mits een regeling te treffen met Duitsch land omtrent de kreisen Eupen-Mal- medy. Wij zouden ter vergoeding en tevens voor de vereffening van de re kening oorlogsmarken een verge lijk kunnen treffen. Ook de oorlogs pensioenen zouden kunnen nagegaan. Is men in deze kwestie niet al te kwis tig tewerk gegaan Ook in het leger (886 millioen) en in het onderwijs (1.053 millioen) zou er zeker wel iets te besnijden vallen. Voor hetgeen de inkomsten betreft zou men ongeveer 1.000 millioen kun nen vinden met de wet op den alkooi aan te passen. Tegenwoordig bestaan er duizenden geheime stokerijen die geen lasten betalen en die de openbare gezondheid verpesten met slechte geestrijke dranken. Er moet hier toch wel middel zijn om een oplossing te vinden. Maar minister De Man heeft geen enkel voorstel ingediend in dien zin, zoodat we mogen verwachten dat de regeering Van Zeeland maar de deur aan den ouden stijl zal laten hangen. Zoo worden de zaken natuurlijk niet opgelost en blijven de wantoestanden in het leven gehouden. G. v. B. schiedenis onthouden. Het is» onze plicht, niet toe te laten dat onze havens en onze vliegvelden, gebruikt worden als aanvalsbasis tegen Engeland, maar het is eveneens de plicht van Enge land ons onmiddelijk ter hulp te ko men. Voor de twee landen bestaat dus de gemeenschappelijke plicht technisch die maatregelen te voorzien, noodza kelijk voor de doelmatige "verdediging van het Belgisch grondgebied. Belgie is het uitverkoren grondge bied, waarop Frankrijk en Engeland kunnen overeen komen, in de vaste overtuiging steeds de heilige zaak van het recht en de vrijheid der volken te dienen. Daarop verwerpt spreker de thesis, als zou ons land een eenzijdige militaire politiek volgen. Hij behan delde de besluiten van de gemengde legercommissie en zegde onder meer nog, dat de vrijgestelden, indien zij in welstand verkeeren, een bijzondere taks zouden moeten betalen, waarvan de opbrengst voor de landsverdedi ging zou worden aangewend. Voor wat betreft den militairen diensttijd zou het moeten zijn als volgt i 2 maanden voor de mitrailleurs, 18 maanden voor het voetvolk en voor de overige wapens, voor zoover geen nieuwe vrijwilligers worden aanvaard. Ten slotte heeft de heer Devèze ver klaard dat de veiligheid niet in de pac ten schuilt. Zij worden ongestraft ge schonden. Wij moeten haar niet te Ge- nève of in Den Haag zoeken wreede ondervinding heeft dat aangetoond. Zij is in de kracht te zoeken, omdat de menschen en de volken thans niet beter zijn dan gisteren. Dit moet, op mannelijke wijze, aan het land worden gezegd, om het te verplichten te be grijpen. Moge het parlement zich daar weldra rekenschap van geven, en niet door zijn onbegrijpelijken weerstand een politieke- en regeeringscrisis uit lokken, die onze toekomst op gevaar lijke wiize zou in het gedrane brengen. Ter aanvulling van het vroeger uit gevaardigde algemeen reglement op de openbare autobus- en autocardiensten, verschenen in het Staatsblad van 1 October 11. twee nieuwe koninklijke besluiten. WIE BRENGT ER ONS EEN NIEUW ABBONNENT AAN 1 MINISTERIE VAN LANDBOUW. Algemeene Directie. Nr 10120. DE De Veiligheid schuilt niet in de pacten, zij worden ongestraft geschonden. Te Brussel heeft de heer Devèze een lezing gehouden over de veiligheid van Belgie. De Staatsminister heeft er aan her innerd dat ondanks de eeuwenoude vriendschapsbanden, die ons land aan Frankrijk verbinden, dit land nochtans niet voor ons de leidende natie is geworden. Maar als ons land aan een vreemden indringer moest toelaten het Fransche verdedigingsstelsel over ons grondgebied heen, om te gaan, zouden wij ons onteeren. Van den anderen kant zou Frankrijk, indien het van ons verzet slechts gebruik maakte om de verdediging van zijn eigen grondge bied voor te bereiden, en ons niet on middellijk met alle middelen waarover het beschikt ter hulp kwamen om ons verzet te steunen een even onvergeef lijke fout begaan. Wij moeten de lessen van de ge- De nog tamelijk menigvuldige gevallen, die nog dagelijks aangegeven worden, schij nen te wijzen op eene uitbreiding der ziekte. Deze uitbreiding bestaat meer in schijn dan in werkelijkheid. De meeste ziektehaar den die thans waargenomen worden zijn toe te schrijven aan eene besmetting, gedurende de maand Augustus, door aankoop van big gen of loopers op de markten der provin cies Limburg en Luik, markten die nu ver boden zijn. Het is in deze beide provincies dat de ziekte de grootste uitbreiding genomen heeft. Enkele gevallen worden ook waargenomen in de provincies Namen, Brabant en Antwerpen De ziekte die in West-Vlaanderen besta- tigd werd, schijnt af te nemen zij werd nochtans overgebracht in eenige hoeven van Henegouwen en Oost-Vlaanderen. De handelsbeperkende maatregelen, slui ten der markten, verbod van vervoer, die in de meest besmette streken genomen werden, hebben voor doel de uitbreiding der besmet ting te beperken. Ongelukkiglijk ziet men op zekere plaat- jen de ziekte zich lokaal uitbreiden we gens haar zeer besmettelijken aard gaat zij .icht van eene hoeve op een andere over. Hierop dient de aandacht van de land bouwers gevestigd en de grootste voorzich tigheid desbetreffend aangewend. Elk bezoek aan de besmette hoeven moet vermeden wor den, alsook omgang met personen of dieren van deze bedrijven. In de besmette streken wordt de ziekte dikwijls veroorzaakt door toeloop van vreemde personen (kooplieden, dierensnij- ders of anderen) in de landbouwbedrijven, ook de aankoop van voederstoffen is ge- vaa rlijk en bijzonder moet gelet worden op de zakken waarin deze stoffen aangevoerd worden. Men moet zich ook hoeden van personen die beweeren de ziekte te genezen of te voorkomen. Deze zijn dikwijls gevaarlijke overdragers der ziektekiemen. Tot nu toe is er geen heelend, noch voor komend geneesmiddel gekend, tenzij voorko mend serum, waarvan het gebruik volgens de voorschriften van den veearts dient aan bevolen. De personen, die varkens of biggen zou den moeten aankoopen, doen best zich maar rechtstreeks te wenden tot bedrijven die aan kweek doen en waarvan de gezondheidstoe stand gekend is bijzonder moeten zij zich hoeden, varkens of biggen, die onder den prijs aangeboden worden, aan te koopen. Het is ten onrechte dat er thans vrees bestaat voor het verbruiken van varkens- vleesch. De varkenspest is eene ziekte die zich niet op den mensch overzet en overi gens worden er geen zieke dieren voor het verbruik goedgekeurd. Het reglement op de vleeschkeuring schrijft de algeheele inbe slagname voor, van de varkens die door deze kwaal aangetast zijn. (medegedeeld) Nazicht der verbandkisten. Het eerste koninklijk besluit is ge- dagteekend van den 16 September '36 en treedt in werking den dag zijner be kendmaking in den Moniteur, 't zij du sedert den I dezer maand. Het han delt over het nazicht der verbandkis ten waarvan de voor de openbare au tobus- en autocardiensten gebezigde voertuigen, ingevolge artikel 37 van het algemeen reglement van 12 Juli 1933, moeten voorzien zijn. Volgens de bepalingen van dit nieuw koninklijk besluit moeten deze ve bandkisten ten minste eenmaal 's jaars nagezien worden. De uitbaters wan openbare autobus- en autocardiensten zijn verplicht onmiddelijk, en in 't ver volg vóór 5 Januari van elk jaar, aan het Ministerie van Verkeerswezen het aantal na te zien verbandkisten aan te geven en moeten, overeenkomstig de door den Minister van Verkeerswezen voorgeschreven modaliteiten, een veri ficatietaks van 5 frank per verbandkist storten. Die verificatie der verbandkisten wordt, voor al de openbare autobus- en autocardiensten, opgedragen aan den Gezondheidsdienst die voor het Minis terie van Verkeerswezen werkt. De ge- neesheeren, afgevaardigden van den Gezondheidsdienst, hebben, voor de uitoefening van dit nazicht, te allen tijde recht van toegang tot de voer- tuigen en garages dér uitbaters van cue openbare vervoerdiensten en deze laat ste zijn gehouden aan de met het na zicht gelaste geneesheeren alle noodige hulp tot het vervullen van hun op dracht te verleenen. De Gezondheids dienst gelast zich dan de tijdens dit nazicht gedane vaststellingen, samen met zijn conclusies, over te maken aan de overheid die deze openbare auto- bu s- en autocardiensten heeft gemach tigd. Geneeskundig onderzoek der autobestuurders. Het tweede koninklijk besluit, ge- dagteekend van den 1 7 September '36 regelt de geneeskundige schifting van en het geneeskundig toezicht op de au tobestuurders van openbare autobus- en autocardiensten en van diensten tot gemeenschappelijk vervoer van perso- onder bezwarenden titel, door middel von motorvoertuigen, en treedt slechts in voege drie maand na zijn be kendmaking in het Staatsblad. Ingevolge dit besluit moeten de au tobestuurders, en hierdoor wordt ver staan ieder persoon die geregeld of toevallig het voertuig bestuurt, hou der zijn van een rijbewijs. In afwijking dezer bepaling echter moeten de auto bestuurders, in dienst op den datum van in werkingtreding van dit besluit, van het rijbewijs slechts voorzien zijn van het oogenblik af dat de bevoegde overheid te hunnen opzichte zal be slist hebben. Fe dien einde zullen zij binnen een termijn van ten hoogste twaalf maand opgeroepen worden door den Gezondheidsdienst, die voor het Ministerie van Verkeerswezen werkt. Dit rijbewijs, dat op elk verzoek van de bevoegde ambtenaars en agenten moet vertoond worden, wordt afgele verd 1 Door de overheid die de machtiging tot het uitbaten van den dienst heeft verleend, indien het open bare autobus- en autocardiensten geldt, en 2) Door den Minister van Ver keerswezen of zijn gemachtigde voor de door den Koning toegelaten ver voerdiensten en ook indien het dien sten betreft tot gemeenschappelijk ver voer van personen onder bezwarenden titel, andere dan de openbare autobus en autocardiensten. Vóór de in diensttreding van een nieuwen autobestuurder, moeten de uitbaters van een openbaren autobus- of autocardienst en ook deze van een dienst tot gemeenschappelijk vervoer van personen het noodige rijbewijs bij de bevoegde overheid aanvragen en bij hunne aanvraag of naar aanleiding er van alle gevorderde stukken en in lich lingen verstrekken. Vooraleer het rijbewijs wordt afge leverd, worden de candidaten in een der centrums van den Gezondheids dienst onderworpen aan een genees kundig onderzoek dat loopt over de volgende punten Afwezigheid van el- Ke huidige of vroegere ziekte of van elke verminking, misvorming of ge brekkigheid die, zelfs tijdelijk, een be letsel of een hinder kunnen zijn voor het normaal bestuuren van het voertuig alsmede voor het verrichten van de nit.neuvers en de gewone herstellingen voldoende gezondheid en sterkte voor een goede uitvoering van die verrich tingen volstrekte gaafheid van het zenuwstelsel; afwezigheid van gewoon ten van dronkenschap normale ge hoorscherpte op beide ooren gezicht scherpte volmaakt kleuronderschei dingsvermogen, en psycho-technische proef aangepast aan de functie van au tobestuurder. De Gezondheidsdienst zal voor iederen candidaat een dossier opmaken en aan de bevoegde over heid de noodige gegevens verstrekken om deze toe te laten omtrent de uit reiking of de weigering van het rijbe wijs te beslissen. De autobusbestuurders moeten ver plichtend alle vijf jaar aan het grondig geneeskundig onderzoek, zooals hier boven beschreven, onderworpen wor den. Nochtans, indien zij gerechtvaar digd wordt door bijzondere omstandig heden, inzonderheid tengevolge van een ongeval, kan deze keuring vroeger geschieden. De Gezondheidsdienst zal bij die keuringen aan de bevoegde overheid de noodige gegevens verstrekken om deze toe te laten omtrent het behoud of de intrekking van het rijbewijs te beslissen. De bevoegde overheid kan insgelijks tot weigering of intrekking van het rijbewijs beslissen, indien be langhebbende geen gevolg geeft aan den oproepingsbrief om voor den ge neeskundigen keurraad te verschijnen. ket eerste van elk der jaren deweiicc zij net gron dig geneeskundig, onderzoek, dat in normale omstandigheden slechts om de ijf jaar moet hernieuwd worden, niet behooren te ondergaan, moeten de au tobestuurders zich laten keuren door een geneesheer die daartoe door het Ministerie van Verkeerswezen erkend Indien de bevoegde overheid, inge volge den uitslag dezer keuringen, be slist het rijbewijs te weigeren of in te trekken, kan de belanghebbende ofwel de uitbater in wiens dienst hij staat tegen deze beslissing in beroep gaan bij een commissie, samengesteld uit eer door hem gekozen geneesheer aange wezen door den Gezondheidsdienst, die voor het Departement van Ver keerswezen werkt. In geval van niei overeenstemming wordt door den hoofdgeneesheer van voormelden Ge zondheidsdienst beslist, en deze beslis sing is dan niet meer voor hooger be roep vatbaar. De betrokken uitbater betaalt voor elke eerste en voor elke latere keuring een bedrag dat door den Minister var. Verkeerswezen zal bepaald worden. Ir geval van keuring in hooger beroep, betaah de beroeper hetzelfde bedrag indien de beslissing voor hem ongun stig is. De kosten en het honorarium van den door hem gekozen geneesheer zijn, in elk geval, te zijnen laste. Het is eiken uitbater van een open baren autobus- of autocardienst, of ook nog van diensten voor gemeenschap pelijk vervoer van personen met voer tuigen voor meer dan zes personen ge- carrosseerd verboden zijn voertuig te besturen zonder van het rijbewijs voor zien te zijn, ofwel zijn voertuig te doen of te laten besturen door een autobe stuurder die niet van het rijbewijs voorzien is. De overtredingen van dit besluit zul len kunnen vastgesteld worden bij pro ces-verbaal, door de bevoegde ambte naars en agenten opgemaakt, en ge straft worden met een gevangenisstraf van een dag tot acht dagen en met een geldboete van 5 frank tot 200 frank of met een van die straffen alleen. X. Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten titel van documentatie. Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons net recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren. HEEFT HET LIBERALISME UITGEDIEND door Senator Arthur Vanderpoorten. PLAATST UW AANKONDIGINGEN in de «GAZET VAN POPERINGHE» MwagagaaBa I n Ij I I |l|| I 111IIIIM HI Mill 111 <&S£ if Doos 4en7&fr. In alle Apotheken li. DE ROL VAN DEN STAAT. Het is onloochenbaar dat tijdens het laat ste kwartaal aer I 9 eeuw, en de eerste jaren der 20 eeuw, de uitingen van het hoog- kapitalisme en van het hyper-individualisme onbetwistbare wantoestanden in het leven geroepen hadden. De groot-financie was een staat in den staat geworden en de kleine man werd har teloos verdrukt. Daar was staatsbemoeiing noodzakelijk. Daardoor de sociale wetten, die wij, liberale democraten, van harte toe juichen en mede in het leven hebben geroe pen. De vrijheid in haar meest absoluten vorm vereenigbaar met de eischen eener be- chaafde wereld. De volledige vrijheid is een liting van barbaarschheid, het is de vrijheid Jer wildernis. Wij aanvaarden dus de be moeiing van den staat om orde te scheppen en tucht te handhaven, maar die bemoeiing mag nooit het individu uitschakelen. Prac- tisch gesproken uit zij zich als volgt 1. Cultureel De staat heeft voor plicht opvoeding en onderwijs te leiden en te con troleeren. 2. Sociaal De staat moet de zwakken te gen de uitbuiting door de sterken bescher men. Hij moet eveneens de goeden tegen de kwaden, en in laatsten aanleg de kwaden lezen zich zelf beschermen, door sociale wet- 3n, gerechtshoven, opleidingsgestichten, hy mnische maatregelen. T PolitieK Rust en order handhaven zonder de gewetens- en gedachtenvrijheid e schaden, s Lands verdediging inrichten. Streven naar vrede op grond'van akkoorden. 4. Economisch Handel en nijverheid >evorderen, zoo binnen als buiten de grenzen Over de bemoeiingen van den staat op conomisch gebied verschillen op het oogen blik de meeningen. Hoe zullen de nationale en de wereldeco- ïomie best bevorderd worden Daarom en Ja arover gaat de strijd. W^Inu wij verklaren dat, zoo wij op cul- hfciTfcLomst ais gebTTTijikt" achten,* wij op ~eco- ïomisch terrein die interventie tot een streng minimum wenschen beperkt te zien als wij Jaarin verder de oud-liberale leer verkondig- nl. de geheele onthouding van tusschen- komst. Overzien wij vlug wat onze tegenstrevers aanbieden. WAT BIEDEN DE ANDERE PARTIJEN De socialisten die op het oogenblik de be koring van de uitoefening der macht genie- en, hebben op aandringen van den voor aanstaanden economist en hoogleeraar H. Deman, thans Minister, het beruchte plan van den Arbeid uitgedacht. In dit plan verlaten zij het terrein der theoretisch-getinte sociale veroveringen om let volledig terrein der economie te bestrij ken maar zij doen dit op een wijze die afwijkt van het integraal collectivisme, dat dan toch altijd het einddoel van het socia- isme geweest is. Zij gooien door het Plan oallast uit en zij omstrengelen hun voorstel en met toegeving aan de vrije economie, vermits zij slechts de sleutelnijverheden col- ectiviseeren en een sector van vrije econo mie voor middelmatige en kleine bedrijven open houden. Zelfs de meest onbevooroor deelde criticus van het plan zal echter ver moeden dat deze vrije sector zich meer «al nkrhmpen en slechts als lokmiddel voo; proefkonijntjes moet dienep, als daar zijn de middelmatige bedrijfsleiders, de midden standers, de landbouwers. De socialisten, die zeer handige politie- ers zijn, houden er de volgende redeneerirxg op na katholieke en liberale neringdoeners en landbouwers, te recht of ten onrechte n cnoegd uit oorzaak der crisisverschijnselen zullen gemakkelijk van regime veranderen en .rijgen door het lokmiddel van het Plan van den Arbeid sympathie voor de socialistische partij. Zoo komt dan door de sternmenver- schuiving de meerderheid in handen van de socialisten en het Plan komt aan de macht het wordt verwezenlijkt. Het is, als wij het zoo noemen mogen, het toedienen van de socialistische medecijn naar het bekende sys teem duchtig schudden voor het gebruik en alle uren een lepel. De Socialisten ver geten dat de Nationale Economie niet kan genezen zonder dat de wereldeconomie ge neest en hier op dit terrein, zijn wij, libe ralen de echte internationalisten en wij ver klaren, dat, waar de bevoegde bedrijfslei ders hun zaken niet hebben kunnen uitvoe ren, de staat het nog veel minder zal kunnen. Wij beweren dat het nationaliseeren van sleutelbedrijven en van financie een volledig instorting van deze financie en van die sleu- bedrijven beteekenen zou. Wij zien het coL lectiviseeren slechts mogelijk in een geslp- ten ruimte en op een uitgebreid en rijk, terrein, zooals b.v. door het Russisch ataten- complex aangeboden wordt. En daar zelfs stellen wij vast hoe langer om meer het com munisme zijn offers aan de vrije economie moet brengen. Wij meenen niet dat het Plan van den Arbeid redding brengen kan. Die redding kan alleen komen van het herstel van het vrije ruilverkeer onder de volkeren, en dat vrije ruilverkeer moet langzamerhand groei- en op grond van wel bestudeerde akkoorden onder de landen met aanvullende economie- en dit alles gesteund op een saneering van den financieelen toestand, die zelf gebaseerd moet zijn op een ruime herziening van som- mige bepalingen der vredestractaten, zoo op economisch, als op militair en op koloniaal gebied. Voor het overige moet het econo misch automatisme werken. Na een periode van hoogconjonctuur komt altijd een periode van laagconjonctuur en deze wordt vervan gen door een nieuwe periode van opbloei. En laat nu de crisis niet alleen van cycli- schen maar van structureelen aard zijn, ook deze structuurveranderingen zullen zich op lossen. Mafn' die oplossing; van de crisis zal be- ten voordeele der liberale economie over de wereld heen. En die liberale economie eischt niet alleen vrij verkeer van goederen, maar eischt ook gelijkberechtiging voor het ver keer in het binnenland met andere woorden de liberale economie eischt de afschaffing van beschermingsmaatregelen, zoowel ten voordeele van de industrie als van den land bouw, omdat daardoor alleen de levensstand-. aard goedkoop kan blijven, conditio sine qua non, om ons land tot vruchtbare export- mogelijkheden te leiden. En nu weet ieder een dat wij, Belgen, moeten exporteeren of crepeeren. Autarchistisch levend kan ons land slechts twee millioen, maar geen acht millioen menschen voeden. En zelfs, indien andere landen zich opsluiten in den toren hunner nationale economie, moeten wij nog het systeem der open deuren blijven huldi gen. Want wie aan dat systeem het laatst trouw blijft vooral voor de landen, die de geaardheid van Belgie hebben, zal ook het eerst uit de crisis geraken, omdat zijn pro ducten het bestkoop zullen zijn en daardoor zelfs de hooge tolbarrières kunnen over schrijden. In het plan van den arbeid noch in het col lectivisme, verkapt of niet verkapt, ligt naar onze meening geen redding voor de zieke wereld. Die wereld is ziek, niet omdat een eeuw lang aan economisch liberalisme ge daan werd maar omdat door de naoorlog- sche omstandigheden, het liberalisme prac- tiscb en theoretisch werd verloochend. Te rug naar de liberale economie moet da. machtspreuk van dezen tijd zijn. Nooit had de liberale partij schooner taak te vervullen dan op dit oogenblik. Nu gaat het niet om kiesche vraagstukken van het geloof, noch om het prikkelend vraagstuk der talen, maar om de diepe werkelijkheid der volkswelvaart in haar breedste lagen. *t vervolgt. WELKE KOLONIES HITLER WEER WIL Vooreerst 1 ogoland in West-Afrika 35.000 vierkante mijlen groot en de Camerons 305.000 vierk. mijlen groot beide in West-Afrika en door Frank rijk gehouden. Aan Engeland vraagt Duitschland weer Zuidwest Afrika 322.000 vierk mijl Oost Afrika 370.000 v. mijl een deel van Nieuw Guinea 90.000 v. mijl de Soloman eilanden 4.000 v. mijl Nautu eiland 10 v. mijl groot en de Samoa eilanden 1.130 v. mijl groot, deze eilanden gelegen zijnde in den Grcoten Oceaan noord-oost van Australië. Japan heeft onder zijn mandaat de Caroline eilanden 560 v. mijl groot de Marshall eilanden 1 58 v. mijl groot en Kiachow dat aan de noordkusten ligt van China. De eilanden onder man daat van Japan liggen ook in den zui derlijken Groeten Oceaan. Dat is meer dan 1.200.000 v. mijl, zesmaal zooveel als Duitschland zelf, en meestal gelegen in Afrika. We zeggen wel dat Frankrijk, Duitschland en Japan onder elkaar de Duitsche colonies verdeeld hebben, maar zij staan toch onder den Vol kerenbond, die aan genoemde landen een mandaat toestond. Oost Afrika is gedeeltelijk onder En geland en Belgie. Zuidwest Afrika is gedeeltelijk on der mandaat van de Unie van Zuid Afrika die deel maakt van het Britsch Keizerrijk. Nieuw Guinea, Samoa en de Solo mon eilanden komen onder Australië dat ook deel maakt van het Britsehe Keizerrijk. Japan heeft zich weggetrokken uit den Volkenbond, maar is vast besloten van de Duitsche colonies te houden, gelijk wat men er over denkt in Genève. Men ziet hoeveel dat Duitschland verloren heeft met den oorlog. Groote bronnen van grondstoffen voor de Duitsche fabrieken ontbreken, en ook kan Duitschland nergens haar over bevolking naartoe zenden, noch hare agenten, om van uit hare colonies handel te drijven met het moederland.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1936 | | pagina 1