Buitengewone internationale DBflFKOERSEH Inspecteeren, Controleeren.., 15.000 FR. PRIJZEN (Gewaarborgd) NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN GEBROEDERS DUPONT STAD POPERINGHE IDEEEN EN DOCUMENTEN Li li flÉlililBi LANDBOUWKRONIEK GRAANOOGST IN ITALIË DE ALKOOLVERKOOP IN BELGIE. KOLONIALE LOTERIJ DRINKT KING STOUT I 18' JAAR. NUMMER 27. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 3 JULI 1938. 6AZET TAN POPERINGHE ABONNEMENTEN I Jaar, p»r po«t16 fr. Congo 25 fr. Frankrijk25 fr. Amerika30 fr. Loue Nummer* 0.25 fr. Men abonneert op alle bel^ische postkantooren. De postabonnenten in Belgie, die ran woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat ben bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcbeck 484.59 Telefoon 180 leder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze ingezonden artikels worden id de scbeurmand gegooid. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 fr. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herbalen pe- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. EEN KONINKLIJK BESLUIT. ...ALS 'T DAN MAAR WAT HELPT Het Koninklijk Besluit, Hat een con- trool instelt over het gebruik, door elk ministerieel departement, van de cre- dieten die het Parlement te zijner be schikking stelt werd dus medegedeeld. Als we 't goed verstaan hebben, dan zal, tot uitoefening dezer controol, niet worden overgegaan, tot de benoeming van een nieuw korps ambtenaren, maar zal deze taak worden opgedragen aan de reeds bij elk departement in dienst zijnde inspecteurs van financien. Allen zullen tot nieuwe taak hebben toezich uit te oefenen op het gebruik in hun ministerie van de Rijksbegroo- ting en tevens het bestudeeren van mid delen tot bezuiniging. Er wordt niet bij gezegd, dat al deze inspecteurs van tijd tot tijd bijeen zul len moeten komen om hun bedrijvig heid te coordonneeren, en dat is het De nieuwe regeling kan nu misschien zooveel verbetering brengen, dat er niet alleen meer nauwer op toegekeken wordt, of elk ministerieel departement het te zijner beschikking gesteld geld wel volgens den wil van het parlement en tot de aangewezen doeleinden ver teert, maar ook, of er geen middel is om er wat op uit te sparen, wat van over te houden, door een nauwere overeenstemming tusschen de verschil lende openbare diensten en beheeren. Wanneer al de inspecteurs hierover door den minister van financies ter verantwoording kunnen worden geroe pen, dan ziet deze minister zich toch al bekleed met een macht, waarvan hij wel een dictatoriaal gebruik zou mo gen kunnen maken. Dat wil dan zeggen dat hij zou mo gen weigeren, aan een ministerieel de- toch wel het eerst noodige, zouden we 'partement een door de Kamers ge stemd krediet ter beschikking te stellen of het mogen verminderenwan- OP KERMIS-DINSDAG 5 JULI 1938 om 2.30 uur namiddag, op den Hippodroom GROOTE HEERLIJKHEID, Woestensteenweg Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillend* bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten titel van documentatie. Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren. De Korrespondenten van Ideëen en Documenten worden vriendelijk verzocht hun bijdragen in te dienen bij den Heer Hilaire LAHAYE. Verzekerde medewerking der beste paarden Gemak van Treinen en Trams alle richtingen zeggen. Als de meeste geldverkwistingen toch voortkomen uit het gebrek aan overeenstemming tusschen het beheer der verschillende openbare diensten. Maar, het nieuwe koninklijk besluit bepaalt wel, dat al deze inspecteurs rekenschap verschuldigd zullen zijn aan den minister van financies. Zoodat in ieder geval dan in het mi nisterie van geldwezen nagegaan kan worden, tot hoever, door een sterker centralizeerende macht over de diver se openbare diensten, dubbele, om niet te .zeggen soms tiendubbele uitgaven tot één en hetzelfde doeleinde verme den zouden kunnen worden. De geschiedenis van den splinter- nieuwen steenweg, die den dag, nadat de laatste kassei erop gelegd is, weer opengescheurd wordt voor de gas, de electriciteit of de tram, herhaalt zich voortdurend in de publieke bedrijven. Hoeveel millioenen zou het gemis aan samenwerking tusschen de burger lijke beheeren en de militaire genie reeds niet aan den Staat hebben gekost Zonder de schade te rekenen daar door aan particulieren toegebracht. Het zou natuurlijk het best zijn, in dien elke inspecteur, die over het ge bruik van een crediet door zijn eigen departement te oordeelen had, en indien dit gebruik dan ook gedeeltelijk van een ander departement afhing den plicht had, vooraf met zijn colle ga-inspecteur van dit andere departe ment overleg te plegen teneinde alle geldverkwisting te beletten, doch hier van gewaagt t koninklijk besluit niet. Zelfs beperkt het de macht en de be voegdheid van eiken dezer inspecteurs in zijn eigen departement. Het luidt, dat zij aan hun minister wel voorstellen mogen doen voor stellen tot beter en zuiniger aanwen ding van de hem ter beschikking ge stelde credieten dan maar dat zij zich in géén geval mogen inlaten met het beheer of met het bestuur Van de diensten waarop zij controol uitoefenen De bureelen blijven dus nog al tijd de baas, de bureelen die zoo vele schepen en kaden zijn, waartus schen millioenen in 't water vallen. In onzen heiligen eenvoud vragen we ons af, waartoe de financieele inspec teurs in de ministeries tot hiertoe wel gediend mogen hebben, als hun pas vandaag de taak opgedragen wordt, om over een oordeelkundig en zuinig gebruik van de credieten te waken Op deze vraag antwoordt 't konink lijk besluit dat in 1922 reeds door den minister van financies een korps van rekenplichtigen werd aangesteld, om te waken over de strikte naleving van de teksten der wetten, waardoor aan de verschillende departementen door de Kamers credieten werden verleend, en dat in 1930 een «begrootingscomiteit werd ingesteld, dat de mogelijkheid van bezuiniging moest bestudeeren. Als het land op t oogenblik in een zee van tweeduizend millioen schuld gedompeld ligt, dan mag van deze twee comiteiten1 wel gezegd, dat ze schitterend hun nut bewezen hebben ...En hoeveel bij hun versmelting door het koninklijk besluit van 1 1 No vember 1936, het land gebaat gewor den is neer hem zou bewezen zijn, dat er voor iet werk in kwestie, veel minder geld zou noodig wezen, indien het in ver standige en oordeelkundige overeen stemming met een ander departement werd uitgevoerd. Dan zou bijvoorbeeld al vermeden cunnen worden, dat met de onteigening van terreinen voor straat- en spoorwe gen juist zoolang gewacht zou worden, tot dat deze terreinen door hun eige naars beschouwd zijn, en dus aanzien- ijk in waarde gestegen, en dat dure werken, door het eene departement on dernomen, slechts voltooid zouden zijn om onmiddellijk ten behoeve van een ander weer te worden afgebroken. Iets wat, alle controol- en bezuini- gingscomiteiten ten spijt, nog alle da gen op kleinere of grootere schaal ge beurt. Indien een samensmelting van deze comiteiten noodig was en een uitbrei ding van dezer macht, dan mocht het in de eerste plaats wel zijn tot bestrij ding van de paparasserij. Van de rap porten en rapporten en rapporten, in duplo, triplo, waarvan de wisseling en de bestudeering voor het voddigste zaakje soms jaren in beslag neemt. ...Maar wat wilt ge daartegen doen als deze paparasserij geen ander doel heeft, dan aan de ambtenaren 'n voor wendsel tot bestaan te geven, en... zoolang de ministers en de politiek kop stukken altijd maar nieuwe en méér vriendjes en kiesdravers in de admi nistratieve kazen te stoppen zullen hebben Zoo zijn de rapporten die aan 't land millioenen en millioenen kosten en alles zooveel mogelijk in de war en op de lange baan sturen, er voor de functionnarissen en niet de function- narissen voor de rapporten. Met de helft van het huidig perso neel en het tiende paart van de papa rasserij zou de dienst in alle openbare bureelen gemakkelijk en oneindig vlugger te verrichten zijn. Dus... wéér een nieuw bezuinigings organisme Laat er ons 't beste van hopen en dan gaat deze hoop bij ons niet verder dan... dat dit organisme den put der schuld van t land binnen enkele maanden weer niet enkele mil lioenen vademen dieper zal hebben ge maakt. Er zal niets gedaan zijn, zoolang men de zaak niet heelemaal langs den an deren kant zal hebben aangepakt. Het wijze beginsel van de tering naar de nering niet zal toepassen, en aan een comiteit van financieele inspecteurs niet voor eerste opdracht zal geven na te gaan, wat het land mogelijker wijze aan belastingen opbrengen kan, om dan tot de Kamers en de Regeering te zeggen Over zóó- en zoovee kunt ge dit jaar beschikken, maar over geen duit méér Ziet nu maar, dat ge het ermee doet N. G. veel gekweekt in onze streken, vooral in het Mechelsche. Verleden jaar wer den er op de markt 3 millioen kgr. to maten verkocht. Deze plant is zeer ge voelig voor koude en wordt meest ge kweekt in serre of warenhuis. De groentenkweekers, die over deze installaties niet beschikken kweeken de tomaten in vollen grond ze worden uitgeplant rond half Mei om goede uit slagen te geven. In 't begin van de maand Maart, zaait men in broeikassen. Als de plantjes voldoende ontwik- celd zijn, plant men ze uit in andere Droeibakken men zet de plantjes in den grond tot aan de eerste lobben. Rond half Mei, zet men ze ter plaat se, diep genoeg opdat er zich nieuwe wortels zouden vormen op den stengel. Tomaten plant men op bedden van 3 rijen op 50 cm. afstand. Tusschen de aedden laat men 80 cm. afstand. Aan elke plant plaatst men een steunstok van 70 cm. lengte. Om schoone opbrengsten te beko men, moet de grond goed voorzien zijn van voedende bestanddeelen. Daarom zullen we liefst voor den winter, 500 cgr. stalmest per are onderwerken in de Lente werkt men nog 1 0 kgr. me taalslakken en 6 kgr. potaschsulfaat onder per are. Groote hoeveelheden potasch zijn zeer voordeelig ze ver meerderen de opbrengst en maken de planten beter bestand tegen ziekten. Acht dagen voor de planting werkt men 4 kgr. ammoniaksulfaat onder per are in tegenstelling met de andere groenten, die niet gekweekt worden om de bladeren, vergt de tomaat groo te hoeveelheden stikstof vooral om iet gedurig uitnijpen der scheuten waar door de planten verzwakt worden. Om de ziekten te voorkomen, zul- en we de planten besproeien met Bor- deausche pap (2 kgr. kopersulfaat, 1 5 kgr. kalk, 100 1. water). Men begint te besproeien tijdens de eerste dagen van Juni. Deze Behande ling moet verscheidene malen herhaald worden. Gustaaf Gillekens. Enkele wenken aangaande te Tomatenteelt. De tomaat is oorspronkelijk uit Zuid Amerika. Ze wordt sinds enkele jaren mais door het graan te mengen niet aan het doel beantwoordden zal er niet an ders op zitten dan buiten de grenzen koren te koopen, wat een netelig fi nancieel vraagstuk stelt. Graaf Ciano en Stoyadinovitch moeten te Venetie erover gesproken hebben Joego-Sla- visch koren tegen Italiaansche fabrika ten te ruilen. Het artikel stelt in het licht, dat deze toestand hulp aan het nationalis tische Spanje en de exploitatie van den Ethiopischen bodem moet bemoeilij ken evenals deelneming aan een Eu- ropeeschen oorlog Bij deze opmerkingen van de Epo que sluit goed het volgende bericht Tegen de eigenaars van de meel fabriek Tamia in Modunja hebben de overheden een aanklacht ingediend wegens meelvervalsching. Een der fir manten is in hechtenis genomen, de drie anderen zijn over de grens ge vlucht. De Stampa noemt hen buiten gewoon ernstige misdadigers, ook van politiek gezichtspunt. Deze meelfabri kanten hebben de mentaliteit van de serteurs in oorlogstijd, en behooren niet anders dan als dezen te worden behandeld en gevonnist DE GEVOLGEN VAN DEN MISLUKTEN Italië verlangt crediet te Londen. Naar Havas uit Londen, schrijft de Daily Express dat er te Londen maatregelen onder het oog worden ge- aden om Italië het noodige geld te lee- nen voor den aankoop van Canadeesch graan. Men begrijpt intusschen te Ro me wel dat Engeland geen credieten aan Italië zal verstrekken, voordat de overeenkomst van 1 6 April van kracht is geworden. De Daily Herald meent zelfs te weten, dat de regeering aan de banken te kennen heeft gegeven dat geen uit breiding van crediet aan Italië zal wor den veroorloofd, zoolang de overeen komst van 16 April niet is gewijzigd en voegt hieraan toe, dat zulks ten dee- le verklaart, waarom Mussolini de over eenkomst zoo graag dadelijk van kracht zou zien worden. Italie's gebrek aan Graan. Het Fransche blad L'Epoque welk blad niet van vooroordeel ten aanzien van Italië verdacht mag wor den, gaat den slechten staat van den Italiaanschen oogst en de gevolgen daarvan na. Het gebrek aan fourage heeft vele boeren gedwongen hunne beesten te verkoopen en anderen heb ben, hun oogst mislukt ziende, het ko ren gemaaid om de dieren te voeden. Verder is de productie van kaas, wijn. vruchten en zijde verminderd. De rijst heeft minder geleden en in het zuiden draagt het koren rijke beloften, maar dit komt vooral ter bereiding van ma caroni in aanmerking en is nauwelijks economisch voor die van brood. Ten slotte is de hydro-electrische productie wegens een tekort aan wa terkracht gedaald en daar de eerste proeven om voor de broodbereiding De heer Pholien,minister van rechts wezen, heeft een algemeen plan opge maakt dat tot wijziging strekt van het huidige stelsel voor den verkoop van sterke dranken. Hierdoor wil men het bedrog tekeer gaan, dat tengevolge van de oprichting van ontelbare geheime drankslijterijen tot stand kwamen, de gezondheid der verbruikers benadeelt en aan elk fis caal toezicht ontsnapt. Mits betaling van een openingstaks, zou de verkoop van sterke dranken aan vergunningshouders worden toegestaan die een degelijk en volledige boekhou ding zouden moeten houden. De ver gunning zou slechts aan physische per sonen worden toegestaan en niet aan clubs, vereenigingen of maatschappijen De verkoop zou aan kinderen bene den de 16 jaar verboden worden en slechts enkele uren per dag mogen ge beuren. Deze uren zouden van 12 tot 1 4 uur 30 en 19 tot 2 1 uur 30 loopen. De wet op de openbare dronken schap zou versterkt worden en de op brengst van de taksen op den alkooi- verkoop aangewend, om het alcoolis- me te bestrijden. Een bijzondere regeling zou getrof fen worden voor de eethuizen die ster ke dranken bij de opgediende malen willen verkoopen. Vrijdag had te Turnhout de trek king plaats van de 6e Snede der Ko loniale Loterij. Winnen 100 fr. al de loten eindi gend met de nummers 34, 49, 78, 63, 11, 55, 02, 34. 43 Winnen 200 fr., al de loten eindi gend met het nummer 27. Winnen 1.000 fr., al de loten eindi gend met het nummer 613. Winnen 2.000 fr. al de loten eindi- kend op het nummer 946. Winnen 5.000 fr. al de loten eindi gend op het nummer 182. Winnen 10.000 fr., al de loten ein digend op de nummers 4923, 3289, 9584, 0304, 2867. Winnen 20.000 fr., al de loten ein digend met de nummers 42028, 07779, 87135, 51775, 39540, 16301, 61196, Winnen 50.000 fr. de loten eindi gend met de nummers 84669. 29217. Winnen 100.000 fr., de volgende nummers 299733, 126322, 420747, 132475, 516732, 568945, 357557, 579183. Wint één miljoen fr., het nummer 320423. HET KORPORATISME EN DE LIBERAAL SOLIDARISTISCHE JEUGD door Fernand Vollemaere, Ondervoorzitter Liberaal Vlaamsch Verbond. Mij gaat het hier niet om konkrete op- ossingen te zoeken voor dit netelig vraag stuk, maar wel den geest van deze sociaal- ekonomische en politieke oriëntatie in een klaar daglicht te plaatsen. Nu de regeering en zelfs ieder politieke partij aan de vraagstukken gesteld door de nieuwe omstandigheden van het nationaal leven, wezenlijke oplossingen willen zien ge ven, is het noodzakelijk dat wij, Liberaal Solidaristische Jeugd, volledig op de hoogte zijn van soms ingewikkelde politieke vraag stukken. Des te beter zullen wij de drijfveren die iedere partij leiden aan de liberaal-soli daristische gedachte kunnen toetsen. Het maakt deel uit van ons streven, van ~ns realisme Een der meest kiesche noota- stukken van de «Hervorming van den Staat». Een der twistpunten die het meest stof doet opwaaien en de politieke passiën prik- lt is de Beroepsorganisatie. Cm aan het geharrewar van toestanden een bevredigende oplossing te geven, is het noodig een confificatie van BESTAANDE toestanden en initiatieven op te maken. De oplossing is de beroepsorganisatie. Alle standen dringen aan voor eene be tere bescherming van hunne BELANGEN, voor een organisatie volgens de beroepen, o.a. de vrije beroepen, de middenstanders, de arbeidsklasse. De mensch moet zich organiseeren om het gevaar van de ongebreidelde vrijheid te keer te gaan. De nieuwe sociale orde gepaard met de sociale solidariteit gevestigd op syndikaten van werklieden, en patroons, paritaire kom missies, arbeidsovereenkomsten, en de grond vesten van een geordende ekonomische orde waarvan de huidige factoren, cartels, indus- trieele overeenkomsten, handelskamers, Ka mer van Neringen en Ambachten ZOEKT door de beroepsorganisatie ENKEL en AL LEEN, deze bestaande initiatieven te ordenen De- beroepsorganisatie zal de regeering in haar moeilijke taak ter hulp snellen. Deze organen volgens zekere richtlijnen afgeba kend zullen door hun technische onderlegd heid het Wetgevend Orgaan in de mogelijk heid stellen op hun effectieve hulp te kunnen rekenen, voor de oplossing van sociaal eko nomische problema. Het is onduldbaar dat een definitieve dolk steek de parlementaire democratie toegediend worde, door de beroepsorganisatie te ont aarden om tot het korporatisme te komen. De beroepsorganisatie moet opgelost wor den in samenhang met onze leer bevat in de trilogie vrijheid solidariteit verantwoor delijkheid. Ontduiken wij de werkelijkheid niet die oplossing zal den vorm van het regiem be palen. Volgens de strekkingen die de beroeps organisatie zullen kanalisceren zal het de- mokratisch parlementarisme worden ofwel Korporatisme met fascistischen grondslag, ofwel een technisch geordende demokratie. De geest van deze korporatieve instelling verdient volledigen uitleg. De korporatieve gedachte omvat een notie van groepeeringen van individuen volgens de verschillende takken van de moderne ak- tiviteit. Zoodoende zullen de individuen in nge kaders opgesloten worden waarin hun dan de noodige reglementen worden opge drongen voor hun zelfbestuur en de richt;- lijnen aangewezen tegenover den Staat. Alle korporatisten zijn het eens om aan de korporaties sociale en ekonomische be voegdheden toe te kennen om tot een nieuwe politieke orde te komen. Deze korporaties zouden de tusschenper- soon zijn van de particuliere ondernemingen en den Staat. Hun onmiddellijk doel is de reproduktie tuchtigen, de vijandige aktiviteiten ordenen, een einde stellen aan de vrije mededinging. Om dit doel te bereiken wcrdt de kor poratieve organen scheidsrechterlijke be- heerende macht en vertegenwoordiging toe gekend. Alle leden van een bepaald beroepskorps zijn aan verplichtende wetten onderworpen. De loon- en werkvoorwaarden voor werklie den en bedienden zullen van hooger hand vastgesteld worden. Kollektieve konflictiven hangen af van de scheidsrechterlijke macht. Staking en lock-out zullen onverbiddelijk ge smoord worden omdat het tegen den geest van de korporatie opgaat. De korporatie de eenig publieke en ver plichtende organen zullen de vertegenwoor digers der belangen tegenover den staat zijn. Het algemeen stemrecht zal dus dienen om deze belangengroepen vertegenwoordiging te bezorgen. Ziedaar haar sociaal-ekonomische inrichting. Sociale en ekonomische sterkten vormen die aan een hooger beheer zullen gehoorza men. Het politiek korporatisme uit eindelijk doel iigt besloten bij de woorden de Staat is een geheel van funkties en niet van individuen. De voorstanders van die oud nieuwe gedachte willen een beroepsorganisatie ge vestigd op absolute tegenstand van het vrije ruilverkeer en de vrije medededinging. De liberaal demokratische gedachte inte gendeel eischt een beroepsorganisatie geves tigd op de vrijheid van vereeniging. de uit breiding van de verantwoordelijkheid, en de bevordering van het solidariteitsbegrip. Maken wij samen een kleine studie van de gevolgen die zich zullen opdringen bij doorvoering van het korporatisme. HET SOCIAAL KORPORATISME. De werklieden en bedienden-syndikaten (dus de vrije vakvereenigingen) worden af geschaft om plaats te maken voor nationale syndikaten waarin alle belanghebbenden ge lijk geschakeld zullen worden. Het is een rechtstreekschen aanslag op de vrijheid van vereeniging, een recht gewaar borgd door de Belgische grondwet. De vakvereenigingen verliezen hun auto noom karakter, zij worden herleid tot wil- looze organen, predikers van de centrale staatsmacht of fascisme. Inderdaad, het stakings en lock-out recht wordt uitgeroeid. Wij liberaal solidaristen streven naar de sociale solidariteit door uitschakeling van de hegemonie van arbeid of kapitaal door het dulden van de evenwichtsfaktoren staking en lock-out. HET EKONOMISCH KORPORATISME. Om zich te vrijwaren zullen protectionnis- tische maatregelen, tolmuren, reglementatie van de binnenlandsche markt, zelfs een eko- nomisch malthusianisme ingevoerd worden. De Korporatieve organisatie is essentieel de groepeering van belangen en beroepegoismen Deze korporaties zullen in eerste stadium de belangen hunner leden verdedigen, doch dat verdedigingsrecht valt niet te zaam met het opperbevel te voeren over t ekonomisch leven van het land. Door enggeestig de eko nomische ontluiking te stremmen en sommige produktie of verbruiksfactoren aan belagen- groepen toe te kennen, zijn de korporaties protectionnistische organen en de bakermat van monopoliën. Onder voorwendsel nijverheid en handel te verdedigen, zal het privaat initiatief ver kracht worden met als consekwentie de ver lamming van handel en nijverheid. POLITIEK KORPORATISME. De sociale en ekonomische rol welke de korporaties vervullen zal in feite de politie ke erkenning tot gevolg hebben door het beroep de vertegenwoordiging bij de publie ke machten te schenken. Ziedaar den sluier opgeheven. De verte genwoordiging voor de instelling van de wet gevende macht zal geschieden niet meer door enkelingen, maar door korporaties die de verdwijning der partijen na zich zal slepen. Hoe zal nu de domineering van het privaat belang over het algemeen belang uitgeroeid worden. Die mogelijkheid bestaat onder voor wendsel orde en nationale geest te doen ont waken, zullen de korporaties onder den knoet gehouden worden. Het parlement zal tot het minimum terug gebracht worden. Belastingen stemmen, de begrootingen opstellen, ziedaar de eenige rol welke haar zal overblijven. De wetgevende macht wordt haar dus to taal ontfutseld. Ziedaar het parlement welks sinds 1919 door invoering van 't algemeen stemrecht het wetgevend orgaan daarstelt, bestaande uit vertegenwoordigers van alle phil isophische moreele en sociale gedachten wordt door invoering van het korporatief stemrecht vervangen door belangengroepen. Het politiek korporatisme kan niet tot stand komen zonder een radikale vervorming van onze instellingen en politieke tradities. Door het sociaal ekonomisch korporatief ondermijningswerk zullen de politieke par tijen de politieke vrijheden doode woorden beteekenen. De in voegestelling van den totalitairen staat zal het antwoord wezen. Deze korpora tieve opvatting die den beslissenden stap, naar de diktatuur is, en de elementaire prin ciepen van de demokratie ontkent is het uit eindelijk doel van het korporatisme. Korporatisme tot zijn eenvoudigste faktoor herleid, omvat de verplichtende inkorpora- tie van het individu in een beroep. Met reden kunnen wij ons afvragen hoe de mogelijkheid zal gevonden worden alle persoonlijke egoismen uit te roeien, zullen de autarke enkelingen ineens en van zelfs hun ikzuchtigheid afleggen om den Staat willoos en afhankelijk te dienen Om te beletten dat de professionneel ego- istische uitwasemingen de bovenhand zouden halen bestaat er slechts een uitweg Een al machtig organisme moet de korporaties re- geeren de STAAT. Alles wordt herleid tot den Staat. De Staat is alles de totaliteit. De vestiging van den fascistisch of kom- munistischen Staat is het logisch gevolg. Deze nieuwe staatsorde op korporatieve leest geschoeid, kan niet de minste waarbor gen schenken voor het behoud van de in- dividueele vrijheden. De liberaal solidaristen moeten hun ver antwoordelijkheden opeischen door hun so- lidariteitsgedachte ons vrijheidsregiem vrij waren. Onmogelijk kunnen wij ons geven voor zulk een ontaard regiem. Karaktersterkte, politiek realisme beletten dat wij onze vrij heden zouden verkoopen voor een schotel valscl.e hoop. Fernand VOLLEMAERE. Secretaris, Liberale Jonge Wacht, Oostende. BELGISCHE LOTENLEENING Trekking van 25 Juni 1938. De reeks 182.806 wint 250.000 Da vo.gende reeksen winnen elk 25 191049, 143459. 255325, 161186, 103153. 273094, 105034, 256556, 285292, 111234, 198313, 288493, 291302. 14J547, 252971, 221687, 1932 frank. .000 fr. 268378 295963 210222 133227

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1938 | | pagina 1