I\a/|
9e Luchtvaart door de Eeuwen Heen
Machtige Boerenbetooging te Brussel
BuilengewonB Iniernaiionale DRflFKOERSEH
Plechtige Inhuldiging
I ZONDAG 2 JULI,
OP 25 JUNI 1939.
Het Boerenfront kende een buitengewoon succes.
12.000 FR. PRIJZEN (Gewaarborgd)
ZONDAG 2 JULI 1939.
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
DUPONT GEBROEDERS
PROEFT CASTAR BIER
STAD POPERINGHE
BELANGRIJKE REDE
JAAR. NUMMER 27
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
YAH POPERIHGHE
ABONNEMENTEN
Jaar, per post16 fr.
Congo 25 fr.
Frankrijk25 fr.
Amerika30 fr.
Losse Nummers 0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat Ken bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 484.59 Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor
zijne bijdragen. Handschriften worden in
geen geval teruggegeven. Bijdragen in te
zenden tegen den Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze artikels worden niet opgenomen. I betalen.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
ER GELEGENHEID VAN HET LUCHTVAARTSALON
VAN 8 TOT 23 JULI 1939.
TE BRUSSEL
Foundland naar de Azoren. Vander- veld zal U een beter gedacht over het
Hoop, Van Weerden, Poelman en Van zweefvliegen geven.
den Broecke vlogen voor het eerst in Zoo meen ik U een algemeen over-
1924 naar Nederlands-Oost-Indie. In zicht over de luchtvaart te hebben ge-
1925 volgde Thieffry naar Belgisch 'geven. Mocht ook bij U de nieuwsgie-
Het zal U wellicht verwonderen dat
E U spreek over de luchtvaart door de
euwen heen en nochtans hebben de
lenschen zich steeds aangetrokken ge-
'oeld tot de lucht.
I Uit de Grieksche mijthologie is een
ègende overgebleven die dagteekent
■an meer dan duizend jaar vóór Chris-
us. Daidalos de oudste bouwmeester
'an de oudheid, bouwde voor koning
/linos een labyrint op het eiland Kre-
a. Nadien ontstemde hij koning Minos
loor dat hij de vlucht van Ariadne,
lonings dochter, met haar Theseus,
laar minnaar, had ondersteund. Dai-
lalos en zijn zoon Ikaros moesten
'luchten voor de woede van koning
/linos. Ze hadden geen bootje om de
;ee tusschen Kreta en Griekenland
•ver te varen. Daarop besloten ze door
;unstvleugels te ontvluchten. Ikaros
vaagde zich te dicht bij de zon. Apol-
o, de God der zon, vergramd, zond
:ijn sterke stralen op Ikaros neer met
iet gevolg dat het was, dat de ve-
leren samenhield smolt en Ikaros
n de zee verdronk. Sindsdien wordt
Dumont en Deutsch de la Meurthe. In
Kongo. In 1926 werd het Noord-Pool
overvlogen door Amundsen, eveneens
door Byrd wien in 1929 hetzelfde luk
te over den Zuidpool. In 1927 slaagde
Koehl
ïrden
Duitschland trok vooral graaf Zeppe-Lindbergh erin het Amer.kaansche met
Iin de aandacht met zijn reusachtige ket Europeesche vasteland te verb.n-
bestuurballons Zeppelin genaamd den' ,E"st ,,n I92a7 v1°^ van
De eerste werd te Freidrichthafen ge- va" Ier and naar Amerika,
bouwd in 1900, thans zijn zij de ge- Regelmatige handelsl.jnen
heele wereld door bekend. ingericht eerst Londen-Parijs (1919)
Er zijn drie soorten luchtschepen. daarna Parijs-Brussel than, zijn de
De vrije ballon, zonder motor, zooals «'oote steden aller werelddeelen onder
degene die jaarlijks deelnemen aan de e,kaar verbonden, tusschen de grootere
Gordon-Bennett beker. De vastliggen- sAteden, va" Eur°Pa' ZuidT en 7°ord"
de ballon die dient bij het leger en in Amerika, Azië, Afrika en Australië zijn
oorlogstijd de vijandelijke linies gade I rege'matige diensten, zoodat de we-
slaat om aldus het schieten van de ar- reldkaart een echt spinneweb van
tillerie te regelen. De bestuurbare bal-1 luchtvaartll3nen vertoont. Geen enkel
righeid tot de lucht aangroeien en dan
twijfel ik er geen oogenblik aan dat
U weldra door de luchtvaart zult over
wonnen worden, dat een gezonde
luchtvaartmentaliteit U zal bezielen en
geestdriftig maken.
STAD POPERINGE.
VAN DEN HEER
Ion waarvan de Zeppelin het type is.
Wij maken een onderscheid tusschen
den bestuurbaren ballon met vast en
dien met vervormbaar omhulsel.
Wellicht zult gij U nog herinneren
tot welke vreeselijke doeleinden de
werelddeel, geen enkele zee, geen en-
ke land blijft gespaard. Overal heeft
het vliegtuig zich opgedrongen, bij
zonder daar waar tot dan toe weinig
of geen verkeersmiddelen bestonden.
Bergpassen, moerassen, woestijnen,
Zeppelins tijdens den oorlog werden oceanen worden dagelijks getrotseerd
gebruikt. Na den oorlog moesten de Ien overvlogen.
Duitschers al hun luchtschepen aan de I Alvorens verder te gaan wil ik U I
Verbondenen afstaan. Frankrijk, Enge- no8 wijzen op het bestaan van de hé-
land, de Vereenigde Staten van Ame- tiocoptère en de autogire alhoewel
rika verdeelden rijkelijk den buit. Na ouder dan het vliegtuig zijn die minder
lie plaats de Ikarische Zee genoemd, enkele jaren verloor Frankrijk de
Uit de Middeleeuwen hebben Mi- diterrannée» en de «Dixmude»
:hel-Angelo en Leonardo da Vinei ons geland zag eveneens van de Zeppelins I ven. De Héliocoptère is een vliegma-1
icIVlé-1 bekend omdat de vliegende machine]
£n_ I ze in den vergetelhoek heeft verscho-
eekeningen nagelaten die een apparaat
/oorstellen dat tot vliegen was be-
temd.
Onmiddellijk moeten wij onder-
icheid maken tusschen de kategorie
/an hen die met hun eigen krachten
Je hoogte in willen, en de andere die
Jaartoe hun toevlucht zoeken in mo-
af na de vreeselijke rampen van delaine met boven elkaar geplaatste
R. 34 en de R. 101 de Vereenigde graagschroeven die in tegenovergestel-
Staten ondergingen hetzelfde lot met I de richting draaien. Dit toestel heeft
de Macon en de Los-Angelos. een groot voordeel op het 'vliegtuig
Niettegenstaande het ongeluk aan de I doordat het loodrecht kan stijgen en
«Hindenburg» overkomen stelt Duitsch dalen terwijl het vliegtuig een wijde]
land evenveel vertrouwen op zijn zep-l vlakte noodig heeft,
pelins. Sinds enkele jaren bestaan er De Autogire wordt vooruitpdreven I
regelmatige verbindingen tusschen I door een centrale schroef en omhoog]
Duitschland en Noord- en Zuid-Ame- gehouden door een twee- of meerbla-
Doktor Joseph VAN WALLEGHEM,
als Burgemeester der Stad
OP ZONDAG 2 JULI 1939.
FEESTWIJZER
Doch waar Engeland en Frankrijkl te bouwen, die na enkele jaren krasse-1 ZATERDAG 1 JULI, om 20 uur
Aankondiging der feesten door Klokken
geluid en Kanongebulder.
Om 10 uur, in de hoofdkerk van Sint
Bertinus, Plechtige Hoogmis van dankzeg-
ging, waarna TE DEUM
De Stadsoverheden en officieele Gezagbe-
kleeders of Gezagvoerders zijn uitgenoodigd
om ten Stadhuize te vergaderen om 9 uur
ten einde, in stoet met muziek, naar de
Hoogmis te trekken.
Om 11 uur KUNSTCONCERT,
I gegeven door de Koninklijke Philharmonie
oren.
Van de eerste groep, de vliegende
nenschen, hebben wij voorbeelden I rika. Mocht dit eertijds zoo gevreesde I derige schroef boven het vliegtuig
tonder daarom tot de legendarische I monster nu de vriendschapsbanden en I Noch het eene, noch het andere zoü-
ijden te moeten teruggaan. Kennen I den vrede tusschen de volkeren en de I den verder slagen. Naar hetzelfde prin-
«vij niet J.B. Dante de Péronne (XV'werelddeelen verwezenlijken. cipe gelukte het Bréguet een gyroplane
seuw), Olivier de Malmesbury (XVIe
ïeuw)Besnier (1679), de Deghen definitief schijnen vaarwel te hebben Ilen er sinds 1930 geweldig is op voor
(1812), de Leturr, de Graaf, O. Lili-1 gezegd aan de Zeppelins, zien wij I uitgegaan en misschien in de nabije toe-
snthal en anderen. Van die vliegende I Amerika weer opdagen, ook Japan I komst het vliegtuig bij uitnemendheid
menschen is weinig practisch te recht I het is niet zoolang geleden dat Hol-1 zal worden. Het is bijzondere plaat
gekomen. Iland de mogelijkheid onderzocht de I sing van de schroeven die aan zoo'n
Dan hebben wij de tweede kategorie I luchtverbindingen tusschen het moe-1 vliegtuig stuwkracht verleent en de mo
de vliegende machine, vliegmachine oflderland en de koloniën met Zeppelins gelijkheid zich in de lucht op te hou
vliegtuig. Hier staan wij opnieuw voor I te verzekeren. I den. Verder noemen wij nog het ca-
twee mogelijkheden de lichtere dan del Ondertusschen was de vliegmachine I tapultvliegtuig, twee vliegtuigen staan
lucht, een toestel dat zou kunnen stij-lde zwaardere dan de lucht tot stand I aan mekaar, het eene boven het andere
gen en een zeker gewicht medevoeren, I gekomen. Onmiddellijk moeten wij on-1 het moederschip brengt het andere in
de zwaardere dan de lucht, bewogen I derscheid maken tusschen het land- en I de lucht en speelt hier dan de rol van
door een kracht die het in de lucht I het watervliegtuig. De landvliegtuigen I vliegveld van waar het andere vlieg- He//0 Moreau" ge^n^onn^er^'Tuonan"
zou doen klimmen. I hebben als natuurlijk milieu het land, I tuig zal opstijgen. Het is een nieuwig-1 Kapelmeester van het 3e Linieregiment.
Zoo geschiedde langzamerhand del terwijl de watervliegtuigen opstijgen I heid waarvan de proeven verleden jaar I Om 14 uur OPTOCHT van den
evolutie van de luchtvaart en dit ten I van en dalen op het water. Daartoe I bevrediging hebben geschonken. I Stoet met muzieken, praalwagens, vaandels,
koste van vele menschenlevens. I wordt gebruik gemaakt van den weer-l Een woordje nog over de moderne I ^hTppijen^ere"t ad "deelnemen" maat-
Een Italiaansch natuurkundige, de|stand door de lucht geboden aan al de I luchtvaart. Het is reeds opgevallen dat I g)e stoet vormt zich in de Veurnestraat,
Jezuiet Francesco gaf in 1 670 zijn boek I in beweging zijnde voorwerpen. Dit leen onderscheid dient gemaakt tus-1 gaat over de Groote Markt langs het Stad
Prodomo uit waarin hij interessa e ge-1 gebeurt door het draaien van een I schen de militaire en de civiele lucht-1 huis, doortrekt de Yperstraat, Sint Joris
gevens mededeelde over de luchtvaart I schroef, in gang gezet door een motor, I vaart. In de militaire luchtvaart onder-1 Atrad.t.' ^ruggestraat, ,^aa/c'eiVJ1,ark.t' Guido
ill- l_ li ïiii i-ili-i --1 i I oezellestraat, Uroote Markt, Vlamingstraat,
en aanbeval een luchtschip te bouwen, de weerstand van de lucht op die be-1 scheiden wij het actieve en het passieve I Bertenplaats, Boeschepestraat, Keer van den
gevestigd aan luchtledige metalen bol-1 weging zal het vliegtuig in de lucht I gedeelte. Wij kennen verkennings-, Ommegang, Casselstraat, Noordstraat, Gast-
len. dragen. I bombardements-, jacht- en verdedi-
ln Oogst 1 783 slaagden de gebroe-1 Langen tijd had men te vergeefs uit-1 gingsvliegtuigen. Te Brussel is een ver
ders Montgolfier erin een gevulden I gezien naar al te moeilijke bewegingen I eeniging tot stand gekomen ter verde-
ballon, Montgolfière genaamd, de lucht I van de vleugels van de vogels, de I diging van de burgerlijke bevolking te-
in te zenden een schaap, een haan I draak echter bracht de gewenschte op-1 gen luchtaanvallen.
en een eend waren de eerste lucht-1 lossing. Gij weet hoe gij een draak I De burgerlijke luchtvaart wordt ver
reizigers. Imoet opsteken, welnu een vliegtuig isldeeld in handelsluchtvaart het zijn
Niettegenstaande het verbond van|niets anders dan een draak die zelf I de handelslijnen waarop hetzij passa-l8tad, en Afgevaardigden
den koning gelukte het Pilatre de Ro-|wind schept. I giers, post en goederen vervoerd wor-1 maatschappijen.
sier en zijn vriend markies d'Arlandesl In 1 896 slaagde Ader voor het eerst I den en waarvan wij als voorbeeld onze I (->m 1 uur K V E R T
17 minuten boven Parijs te zweven Lan boord van een vliegtuig met mo- nationale maatschappij, de S.A.3.E. ^R^Jlre, ondeTde kondig!* le'idlng'""an
met een door hen gebouwden ballon I tor een vlucht van 300 meter. Thans IN. A. vernoemen en de private
(23 November 1783). Bij een poging I volgen enkele namen die allen aan de I luchtvaart, deze laatste zelf onderver-
om het kanaal over te steken veron-1 ontwikkeling van het vliegtuig hebben I deeld in sport (zij die alleen zoe
gelukten Pilatre en Romain in 1785, medegewerkt. Herinnert U Hensonlken een rekord te verbeteren en onder
hun ballon stortte ten gronde bij Bou-|(1843), Wenham (1879), Langley Iwelke kategorie het grootste aantal
logne-aan-zee van op een hoogte van|(]896), die allen te vergeefs getracht I slachtoffers te betreuren valt) en de
ongeveer 600 meter. I hebben zich in de lucht te bewegen. I toeristenluchtvaart, hieronder vernoe-
Uit die eerste reizen met den lucht-1 Verder krijgen wij Kapferer, Chanute, Imen wij ondermeer de Antwerp Avia
ballon bleek dat naar middelen moest I Ferber, de gebroeders Wright, Santos-1 tion Club en de Club der Aviateurs
gezocht om den bestuurbaren ballon I Dumont, Farman, Voisin, Morane, |de Bruxelles.
huisstraat, om op de Groote Markt te ein-
I digen.
Om 16 uur Monsterloslating van Duiven
Om 16 */4 uur Op de Kiosk, Groote
Markt HULDEZANG d oor den Peter
Benoitkring.
Om 16 Vi uur Op het Stadhuis, plechtige
Ontvangst door den Heer Burgemeester, der
Geestelijke en Wereldlijke Overheden der
der deelnemende
Heer Karei Descheemaeker.
Om 18 uur BANKET, aangeboden in
de groote feestzaal van het Stadhuis, mits
inschrijving, aan al de Geestelijke en We
reld ijke Overheden der stad en alle perso
nen, medeburgers en andere, die hunne
toetreding laten geworden.
Cm 19 uur PRACHTIG CONCERT
gegeven door de muziekmaatschappij De
Poperingsche Accordeonnisten onder de
kundige leiding van Heer Marcel D'Heere
MET DUIZENDEN EN DUIZENDEN DOORTROKKEN DE BOEREN DE
BRUSSELSCHE STRATEN.
POPERINGE OP EEN FLINKE MANIER VERTEGENWOORDIGD
De eerste boerenbetooging gaf Zon*
dag 11. te Brussel een indruk van groo
te macht.
Tuchtvolle groepen uit alle hoeken
van Belgie verzamelden in de Hoofd
stad.
Het was werkelijk een opmarsch van
tienduizenden die uren lang alle aan
dacht verwekten.
Boeren, nog Boeren, steeds Boeren,
allen van het Boerenfront vereeni-
ging zonder politiek karakter die en-
cel en alleen strijdt voor de belangen
van de landbouwers.
Menigmaal werd door het Boeren-
ront de leus vooropgezet Door de
3oeren en voor de Boeren
En wie den triomfantelijken optocht
van onze landbouwers bijwoonde, op
de machtige vergadering in het Sport
paleis aanwezig was, kan getuigen van
de zuivere eerlijke bedoeling onzer
platteland-bewoners.
Indien het Boerenfront zijn syn-
dikaal karakter blijft aankleven dan
mag het stellig op een nieuw en wel
verdiend heil rekenen.
Het gaat toch immers ook niet op
dat een zoo groot gedeelte van de
Belgische gemeenschap, dat steeds het
zijne bijbracht tpt grooteren bloei van
ons nationaal wezen, langer verwaar-
oosd wordt.
Waar dag in dag uit aan een gemid
delde werkkrachtsontplooiing van 1 2
uren en meer gezwoegd wordt moet
toch de verzekering gegeven worden
van een degelijk en rendeerend bestaan
De Boeren hebben eindelijk begre
pen dat zij een gemeen iets te verde
digen hebben.
Zij zijn thans ervan bewust dat hun
rechten door een gemeenschappelijk
streven en nauwe verknochte samen
werking verkregen worden.
In Poperinge telt het «Boerenfront»
de hartstochtelijkste propagandisten.
Deze afdeeling, waarvan een delegatie
van circa 500 mannen en vrouwen de
manifestatie te Brussel broederlijk wist
te steunen, zal zeker wel als voorbeeld
aangehaald worden bij de Boerenfron-
ters uit andere gewesten.
Ook zij, hadden te Brussel den el-
lendigen toestand van hun hopzaak
aan den spijker te hangen.
Er dient immers een einde gesteld
aan die karige winsten om niet te
spreken van de zware verliezen die de
Hoppeboeren in de laatste jaren te ver
duren hadden.
Moest het nu de regeering welgeval
len van toch eens definitief de Hoppe-
zaak op te lossen, en<>dit kan zij, heel
gemakkelijk, dan zullen de enkelingen,
die tot heden koel zijn gebleven aan
den warmen oproep van hun broeders
de boerenfronters het aan deze
laatsten te danken hebben.
De Poperingsche landbouwers «Boe
renfronters» hebben Zondag hun zaak
best verdedigd.
Dat zij het verdiende succes oog
sten
Waarlijk een heuglijke hoogdag voor
al de Boerenfronters die Zondag laatst,
buiten alle politieke invloeden, hun
rechten op kalme, ordentelijke, doch
vastberaden wijze wisten te Verdedi
gen. Reporter.
OP KERMIS-DINSDAG 11 JULI 1939
om 2.30 uur namiddag, op den Hippodroom
GROOTE HEERLIJKHEID, Woestensteenweg
Verzekerde medewerking der beste paarden
Gemak van Treinen en trams alle richtingen.
VAN GOEBBELS TE BERLIJN.
De Rijksminister spreekt over de
Buitenlandsche Pers, het Verdrag van
Versailles, de Krijgsmacht van
Duitschland, de Reis van Chamberlain,
de veroveringen en
de Koloniale Kwestie.
te vervaardigen. Van dan af werd on-1 Nieuport, Blériot die zijn faam ver-
verpoosd gewerkt. De Fransche phisi-1 wi«rf door het eerst over het kanaal
cus Charles voorziet het omhulsel van I te hebben gevlogen (1909)
een net en een klep. Hij is ook de uit-1 Wanneer het om een verdelgings
vinder van de megascoop en zijn|werk gaat is de mensch helaas
vrouw Elvire werd door Lamartine ver
eeuwigd.
Om 20 Vi uur K U N S T C O N C E R T
In den beginne heb ik er op gewezen I 3eS?even door de Katholieke Harmonie Sinte
dat de menschen vruchteloos de bewe
gingen van de vogels hebben nagegaan
Dit is echter gedeeltelijk onjuist. Waar
de vogels nu eens met hun vleugels
er snel bij om het beste van zijn krach-1 slaan, dan weer zweven heeft Lilien-
ten in te spannen. Als gisteren nog, thai herhaalde pogingen gedaan met
Cecilia, ter stede, onder de kundige leiding
van Heer Joseph Wynsberghe.
Om 22 uur PRACHTIG VUURWERK,
afgeschoten door het alombekend Huis De-
riemaeker te Ardoye.
Zie Uurtabel der Speciale Trams op de
Tweede Bladzijde.
De Inwoners der stad worden vriendelijk
ln 179 7 vindt Garnerin den val-Me luchtvaart moest aangezien worden I afgewerkte toestellen en mag wellicht I verzocht hunne huizen, vooral op den door-
scherm uit. I als een waaghalzerij, zal die met den I de uitvinder van het zweefvliegen wor-1 tocht van den stoet, te bevlaggen en de ge-
Tal van technici houden zich met|00rl0g '14-18 een geweldige uitbrei-1 den genoemd. Door de een of andere ve's unner woning te versieren
den ballon bezig, ln 1852 is het Gif- jding nemen zoodanig dat, in 1917-lkracht wordt het zweeftoestel tot op
fard die het beginsel van de mechani-1 )8 <Je vliegtuigengevechten reeds da-1 zekere hoogte getrokken in de lucht,
sche drijfkracht op het voorplan brengt I gelijksche kost waren op zekere fron-1 dan komt het toestel vrij van de kabel
1884 gelukt het kolonel Renard in I ten. en de zweefvlieger tracht als sport
een ballon, van motor en schroef voor-1 Met den oorlog is men het belang zoolang mogelijk de lucht te houden.
zien, boven Parijs te vliegen en terug I van het vliegtuig beter gaan inzien Thans bestaan reeds zweeftoestellen
te landen op de plaats vanwaar hij was pas na den oorlog ook het nutlige. C. waarop een motor is aangebracht. Ook
opgestegen. Zoo komen wij stilaan tot Read is de eerste die in 1919 den At- te Brugge bestaat een zweefclub, de
den bestuurbaren ballon van Santos- lantischen Oceaan overvloog van New Avea, een wandeling langs het Maele-
t
HET FEESTCOMITEIT
CASSIERS Julien, LEFEBVRE Hilaire,
SANSEN Valeer, VANCAYSEELE Maurice,
BOSSAERT Achille, 1GODT Jozef.
BOUCKENOOGHE Georges.
Aldus vastgesteld in zitting van den Sche-
penraad der stad Poperinge, den 14 Juni.
De Eerste Schepen-Voorzitter,
J. CASSIERS.
Bij bevel De Secretaris,
M. COUTTENIER.
Steeds hetzelfde thema.
Rijksminister Goebbels heeft te Ber
lijn een rede gehouden voor ongeveer
20,000 arbeiders. Hij keerde zich om
te beginnen tegen verschillende berich
ten, die de laatste dagen in de buiten
landsche pers waren verschenen, on
der meer tegen de bewering, dat de
Danzigers in het geheel niet naar
Duitschland terug wilden.
Vervolgens verklaarde hij het te wil
len hebben over de positie, die Duitsch
land onder de volken der aarde zou
moeten innemen. Wanneer men, aldus
Goebbels, onder imperialistische poli
tiek een politiek verstaat, die er toe
leidt, dat een volk die plaats onder de
zon krijgt, welke het toekomt, dan zijn
wij imperialisten.
Onze tegenstanders zeggen, dat wij
alles kunnen bereiken door onderhan
delingen. Goebbels wees in dit ver
band op de na den wereldoorlog opge
dane ervaringen, onder meer op het
verdrag van Versailles. De tegenwoor
dige Duitsche politiek, zoo ging hij
voort, is de politiek van het Duitsche
volk.
De imponeerendste weermacht
der wereld.
Sedert 1933 arbeiden wij thans on
vermoeid aan de wederinschakeling
van de Duitsche natie in de groote
wereldpolitiek. Zeker hebben wij daar
voor gevaren moeten doorstaan doch
het is gelukt, een natie, die voorheen
een leger van slechts 100.000 man be
zat, beschikt thans over de imponee
rendste weermacht der wereld. Men
kan ons thans niet meer overvallen.
Op den duur, zoo ging Goebbels
voort, kan een volk van eer het zich
niet laten welgevallen, dat aan zijn
grenzen kleine volken zitten, die de
bloedverwanten van dit volk kwellen,
martelen, neerslaan. Wij hebben ons
daartegen verweerd. Wij willen ons
niet in de Engelsche aangelegenheden
in Palestina mengen, doch wij moeten
verlangen, dat ook Engeland zich niet
in onze aangelegenheden mengt. Die
gaan de Engelschen niet aan.
Chamberlain is in September j. 1.
niet gekomen om onzentwil, doch om
zijnentwil. Ik neem ook niet aan dat
de Engelschen destijds uit louter sym
pathie voor Duitschland niet op ons
zijn losgetrokken. Zij zijn niet op ons
losgetrokken omdat hun dat al te ge
vaarlijk scheen. Ik kan me niet voor
stellen dat dit thans minder gevaarlijk
zou zijn. Intusschen is de Westwall
opnieuw uitgebreid.
Tot slot zegde Goebbels
Alles, wat wij genomen hebben
behoorde ons toe. Wij hebben slechts
een onrecht hersteld. Wat de koloniale
kwestie betreft, zegde Goebbels Wij
willen ten minste zooveel terug heb
ben, dat wij als natie kunnen leven.
Wanneer men ons antwoordt dat leidt
tot oorlog, dan zeg ik op oorlog is
er het minste kans, wanneer men zich
het best erop voorbereidt.