Voor beter Spoorverkeer
uit Poperinge.
CHOC EN MER
UNRIM K mkoi uumm-jo^s "mum w
er son retrnvmue MUPo/sfuimpiM/e /w/f.
tel.95 POPE RINGHEL
Jtb' WW
AViC
GABY M0RM.Y
VICTOR FRMTCEN
ANDKÉ LEFAUR
PIERRE RICHARD WILLH
JEAN WORMÖ
JMÏINE BABGEY
SPORTNIEUWS
DRINKT CASTAR BIER
PROEFT CASTAR BIER
GAZET VAN POPER!NGHE
poor on* Stadsbestuur werd aan Heer twee treinen in den morgen (5 uur en 8.49
Rulot, Algemeen Bestuurder der Belgische uur).
Spoorwegen, volgend schrijven gezonden ten
einde eenige verbetering te krijgen in het
vervoer der reizigers en beter aansluiting op
de lijn Poperinge-Roeselare-Brugge.
Door zijn tusschenkomit bekwam ons
Schepencollege vroeger het herinrichten van
Het hoopt wel dat het Beheer van Spoor
wegen zal willen rekening houden van vol
gende aanvraag tot \erbetering en er vol
doening zal aan geven in de mate van het
mogelijke.
TEKST VAN OPGEZONDEN BRIEF
Poperinge, I 8 Maart I 940
Mijnheer Rulot,
Algemeen Bestuurder der
Belgische Spoorwegen, Brussel.
Heer Bestuurder,
In naam van het Schepencollege van Po
peringe houd ik eraan het Beheer van Spoor
wegen te bedanken voor het inrichten der
treinen 253 1 en 2534 Poperinge-leper en
terug. Die morgenverbindingen zullen on
ze bevolking de beste diensten bewijzen.
Laat mij echter toe eenige opmerkingen
te maken over de nieuwe treinregeling in
voege sedert 1 5n dezer. We weten dat in
deze tijden alle mogelijke besparingen moe
ten verwezenlijkt worden, maar deze mogen
niet te ver gedreven worden en op de
spoorweguitbating ten koste van het ele
mentairste gemak der reizigers.
REIZIGERS OPEENGEPAKT.
We aanvaarden ten volle het in voege zet-
I ten der éénrijtuigtreinen, maar het mag niet
I dat men er dikwijls opeengeperst worde en
I de reis rechtstaande moet afleggen. Zulks
kan bij uitzondering wel eens gebeuren, maar
het mag niet dat men er dikwijls opeenge
perst worde en de reis rechtstaande moet
afleggen. Zulks kan bij uitzondering wel
eens gebeuren, maar op de lijn Poperinge-
leper-Kortrijk en terug is het, aan sommige
uren, gewoonte geworden.
Op die kleine rijtuigen is er plaats voor
80 personen ik ben deze week van leper
naar Poperinge gekomen en we waren er
met 1 20 ingepakt.
RECHTSTREEKSCHE VERBINDING
MET KORTRIJK.
Wij vragen U ook te willen herinrichten
eenige rechtstreeksche verbindingen met
Kortrijk.
T rein 542 zou moeten doorloopen tot
Poperinge,
Tren 549 zou moeten vertrekken uit
Poperinge,
Trein 554 zou moeten doorloopen tot
Poperinge,
Trein 559 zou moeten vertrekken uit
Poperinge,
Op 1 2 reizigerstreinen vertrekkende uit
Poperinge statie, zijn er 1 0 met dewelke wij
te leper statie moeten overstappen. En
het Beheer der Belgische Spoorwegen gaat
er fier op dat haar diensten flink ingericht
zijn, voor het gemak der reizigers. Wij
kunnen dat hier in ons gewest niet besta-
tigen
Opstappen te Poperinge
controol tusschen Poperinge en leper
overstappen te leper
alweer controol over leper.
Wie zijn reiskaartje 2' klas neemt, mag in
3 klas reizen tot leper.
Wie tot leper een kaartje 3' klas neemt,
gezien hij tot leper toch die reis niet kan
afleggen in 2' klas daar er geen is, en vanaf
I-per een «supplement» vraagt van 3e naar
2' klas, betaalt het bedrag -J~ 3 fr. boete
VELOS EN KINDERRIJTUIGEN
Cp 12 treinen uit Poperinge vertrekkend
z.jn er 10 waar men een kinderrijtuig of
fiets niet kan meenemen. Wat al moei
lijkheden dit medebrengt, kunt Gij wel ver
staan eerst voor de reizigers met kleine
kinders, dan voor de toeristen die willen de
streek verder afreizen per velo die kunnen
per spoor onze stad niet meer bereiken als
ze een fiets medehebben. Dat is toch niet
aan te nemen, bijzonderlijk in het zomer- en
verlofseizoen.
In tijden van vlas- of hopgroei komen
regelmatig koopmannen met fiets per spoor
tot Poperinge om dan per fiets de streek af
te reizen voor hun handel. Nu zou dat
gedaan zijn. Dat mag toch niet. We
gaan toch niet achteruit op verkeersgebied,
meen ik
Aangehaalde toestanden zouden moeten
gewijzigd worden, en wij vragen U dringend,
in naam der bewoners van heel den Zuid-
Westhoek van Vlaanderen, dit te willen on
derzoeken en er de noodige wijzigingen aan
te brengen.
Poperinge telt 12.000 inwoners, en buiten
eigen stad vormt zij, door tram en autobus,
het spooruitgangspunt van een 15 tal ge
meenten, waaronder gemeenten van groot
belang.
REIS NAAR ROESELARE
Ik zou U vragen die verbinding eens te
willen nagaan. Ellendiger ineengestoken kan
het niet.
Veronderstel de reis naar Roeselare in den
morgen
Poperinge V. 5.39 u.
leper A. 5.52 u.
28 minuten wachten te leper.
leper V. 6.20 u.
Roeselare A. 7.01 u.
En als ge om 5.39 u. niet kunt vertrekken
dan vertrekt de tweede trein naar Roeselare
te I 1.39 u. om rond 13 u. te Roeselare toe
te komen.
En voor de terugreis Roeselare is het op
sommige uren even ellendig
Met trein 1 189, die te 7.19 u. te Roe
selare vertrekt, moet ge 1.40 u. wachten te
leper
Volgende trein 1 1 93 vertrekt uit Roe
selare te 12.53 u. we komen toe te leper
te 13.34 u. en mogen er wachten tot 15.36
u. dus alweer een uur wachten
volgende trein uit Roeselare te 16.17
u. geeft goede verbinding voor Poperinge
het is de eenige goede verbinding van heel
den dag
de vierde en laatste trein vertrekt uit
Roeselare le 18.29 u. en komt te leper toe
te 19.10 u. Te leper is 5 minuten vroe
ger een trein vertrokken naar Poperinge en
weer mogen we wachten tot 19.56 u. Deze
trein I 197 zou toch wel eenige minuten
vroeger uit Roeselare mogen vertrekken, te
meer daar de trein uit Brugge te I 7.59 u.
te Roeselare toekomt. Dat zou ons goede
verbinding geven uit Brugge en uit Roeselare
REIS NAAR BRUGGE.
Reizen naar Brugge is even ellendig als
reizen naar Roeselare.
Op Zondag 1 I Februari reisde ik naar
Brugge. Om huiswaarts te geraken ging het
als volgt
Brugge
T orhout
Veranderen
Torhout
Kortemark
Veranderen
Kortemark
leper
V. 17.12 u.
A. 17.35 u.
V. 17.45 u.
A. 17.53 u.
V. 18.05 u.
A. 18.44 u.
We kwamen bevroren te leper toe en
mochten er juist een uur wachten.
leper V. 19.43 u.
Poperinge A. 19.58 U.
Dat is 3 uren om 60 km. af te leggen.
In Zomerweder kan men dat in dien tijd
per fiets afleggen
Ik hoop wel, Heer Bestuurder, dat Gij
zult willen de gegrondheid dezer opmerkin
gen inzien en voor verbetering zorgen.
In alle staties zien. wij groote reklaam-
bneven der N.M.B.S. prijken, meldend dat
het gemakkelijkste en snelste vervoermiddel
het spoor is. Wij hier staan heel scep
tisch tegenover die bewering.
Ik was verleden week op de Jaarbeurs te
Brussel en beschouwde er de prachtige in
gerichte stand der Nationale Maatschappij
der Belgische Spoorwegen.
In vlammende letters stond er bovenop
te lezen
BELGISCHE SPOORWEGEN
VLUG
VEILIG
AANGENAAM
Ik dacht aan mijn reisje uit Brugge van
Zondag I I Februari.
VLUG
60 km. 3 uren op weg.
VEILIG
Daar 4S niet over te klagen.
AANGENAAM
Te Brugge te 17.12 u. vertrekken op
60 km. 3 maal veranderen van Kortemark
naar leper op vriespunt in den trein dan
een uur wachten te leper en te 20 uur
tehuis. Aangenaam 1
Heer Bestuurder, wij vragen het onmo
gelijke niet wij weten dat alles nu moeilijk
is, maar aangehaalde toestanden hierboven
moeten toch kunnen verbeterd worden als
er goede wil is. En wij verwachten dat
van U. Gij hebt reeds bewezen dat het
bij U niet mangelt aan goede wil geef onze
bevolking daar weer het bewijs van en zij
zal U dankbaar zijn.
Hierop rekenend, bid ik U, Heer Bestuur
der, met onzen besten dank bij voorbaat,
onze achtingsvolle groeten te willen aan
vaarden.
Voor het College
van Burgemeester en Schepenen,
V. Sansen, Schepen.
o
In aanvulling van bovengaande werd nog
volgende brief gezonden
Poperinge, den 29 Maart 1940
Mijnheer Rulot,
Algemeen Bestuurder
der Belgische Spoorwegen, Brussel.
Heer Bestuurder,
In aansluiting met mijn schrijven van 18
dezer.
Ik zegde daarin dat kwestie veiligheid der
Spoorwegen daar niet over te klagen was.
Echter moet ik U volgende mededeelen
Op Zondag I 7 Maart kwamen met trein
253 7 uit Poperinge en Vlamertinge te leper
140 reizigers aan.
Zelfden Zondag kwamen te leper met
trein 2539, 132 reizigers aan.
En dat al met éénrijtuigtreintjes waar
normaal plaats is voor 80 reizigers. Op
die treinen moesten dus telkens bij de 60
reizigers rechtstaan.
Niet alleen het gemak der reizigers komt
hier in aanmerking, maar ook de veiligheid.
Een rijtuig dat gemaakt is om 80 reizi
gers te vervoeren is onbetwistbaar overlast
wanneer er 130-140 reizigers op zijn. En
overlast brengt groot gevaar mede waarvan
de reizigers de slachtoffers zouden zijn.
Met de Paaschdagen werd op de lijn
Kortrijk-Ieper ook gesukkeld en de groote
trein moest herhaalde malen doorloopen tot
Poperinge daar te veel reizigers mede waren
om die in een klein treintje op te stoppen.
Wij vragen U het mogelijke te doen om
de groote treinen tot Poperinge te laten
doorloopen zooals vroeger.
Wij hopen wel dat aan onze rechtmatige
wenschen zal kunnen voldoening gegeven
worden en, in afwachting een gunstig ant
woord te ontvangen, bidden wij U, Heer Be
stuurder, onzen dank en onze achtingsvolle
groeten te willen aanvaarden.
Voor het College
van Burgemeester en Schepenen,
V. Sansen, Schepen.
ONDULDBARE TOESTANDEN
Van wege het Beheer der Spoorwegen
hebben we inmiddels op bovengaande schrij
ven een antwoord ontvangen, antwoord dat
ons echter niet kan voldoen. Wij zullen
dit aanstaande week Kier overdrukken.
We weten heel wel dat de taak der Spoor
wegbeheerders moeilijk is, maar toestanden
als hierboven beschreven en die dagelijks
voorkomen kunnen en zullen we niet
aanvaarden.
Nog een staaltje
Woensdag namiddag dezer week, vertrok
het treintje 2539 te 15.52 uur uit Poperinge
volgepropt met reizigers als opgelegde sar
dienen. Hoeveel er juist waren, was moei
lijk te zeggen, zeker wel 140-145. En 15
reizigers vrouwen en bejaarde personen
die dat gedrum niet vermogen bleven in
de statie beteuterd het vertrekkend treintje
nazien, ep mochten hier in de statie een uur
-Theater
3 B
A A T
BE/TE INRICHTING VudR KLANK EN ZANG.
ZATERDAG 13 APRIL ZONDAG 14 APRIL MAANDAG 15 APRIL
om 8 uur. Doorloopend vanaf 3 uur. om 8 uur.
KINDEREN TOEGELATEN
en drie kwart wachten op den volgenden
trein.
VLUG I
VEILIG I!
AANGENAAM
Jammer, Mijnheer de Bestuurder, dat ge
dat reisje Poperinge-leper niet kondet mede
maken. Ge zoudet er den lof der Belgische
Spoorwegen en haar zorg om onze bevol
king hebben hooren bezingen op alle tonen
Ge kunt dat ten andere dagelijks hooren
zoo ge wilt eens tot hier komen.
En dat treintje uit Poperinge vertrok
ken, volgepropt met 140 reizigers er is
plaats voor 80 moest er nog opnemen in
den Brandhoek s> en te Vlamertinge 1
Aan zulke wantoestanden moet een einde
komen. V. S.
(Medegedeeld)
DEZE WEEK Een reuzenprogramma
DEZE WEEK Twee filmen geheel en gansch
toepasselijk op de droevige gebeurtenissen
die we beleven.
1) ALS INLEIDING
DE MUITERS VAN LA SANTA
Een zeedrama met H. B. WARNER,
RICHARD CROMWELL en NOAH BEERY.
Een opstand op een eiland van de Zuider
zee de muiters beheerschen den toestand.
De Engelsche vloot treedt op en verscholen
achter een kunstmatige mistgordijn, torpe
deert zij den vijand.
Een heerlijke midden wonderbare tafe-
ïeelen.
De Engelsche vloot aan het werk een nu
adedaagsch drama
gal a-
vkrtoolmng
met een leger uitverkoren artisten zooals
VICTOR FRANCEN, GABY MORLAY, JEAN GALLAND en PIERRE-RICHARD WILLM.
De geschiedenis van twee landen die nu zijde aan zijde strijden om den
gemeenschappelijken vijand te overwinnen.
1 898 Engeland, onder de regeering van Koningin Victoria, heeft moei
lijkheden met Frankrijk in Soedan.
De toestand is gespannen.
De troonbeklimming van Edward VII brengt hoop in Parijs. Er is een
strijd tusschen Duitschland en Frankrijk om Engeland's vriendschap. Cle-
menceau lukt ten volle en zoo komen wij stilaan onder voorzitters Loubet
en Lebrun tot een innige samenwerking der twee groote landen Engeland
en Frankrijk.
Luister, niets dan luister. Een bezoek aan al de prachtigste gebouwen in
het land der Verbondenen.
Een film die overal den grootsten bijval geniet
ENTENTE CORDIALE is de film van den dag 1
WIELRIJDEN.
ANTWERPEN-GENT-ANTWERPEN
Zondag werd deze groote baankoers ver
reden.Er waren niet minder dan 125 vertrek
kers. Nogmaals waren het de uitblinkers van
de Ronde van Vlaanderen Kint, Buysse,
Hendrickx, Christiaens, enz., die thans de
hoofdrol speelden. Doch, niettegenstaande
hun herhaald en hardnekkig uitloopen kon
niet een hunner de plaat poetsen en aldus
kwam een peloton van ongeveer 30 man toe
in het Sportpaleis te Antwerpen. Albert Hen
drickx wist zich een goede plaats te bemach
tigen in dit groot peloton en won prachtig.
De uitslag
1. HENDRICKX ALB., 189 km. in 4 uur
57 min.
2. Naye 3. G. Christaens 4. A. Buysse
5. Van Espenhout 6. M. Kint 7. Van We-
zemael 8. Schotte 9. Dick 10. Sayen
I 1. Vandenbroeck I 2. A. Deloor 13. Van
Overberghe 14. Vissers 15. Beeckman.
VOETBAL.
UITSLAGEN VAN ZONDAG LAATST
INTERNATIONALE MATCH
België B Luxemburg 1-1
PROVINCIE WEST-VLAANDEREN
HOOGERE AFDEELING.
TWEEDE AFDEELING. REEKS C.
18-0
6-1
4-0
4-0
2-1
I 1-4
21 29
34 24
25 22
leper Wervik Sp.
Komen Vlamertinge
T. Meenen Geluwe
R. C. Wervik Waasten
Houthulst F. C. Poperinge
Le Bizet Gh. Moorslede
C. S. leper
Le Bizet
F. C. Poperinge
Houthulst
Toek. Meenen
Geluwe
F. C. Komen
Vlamertinge
Moorslede
Waasten
Wervik Sp.
Racing Wervik
18 14
17 11
15 10
16 10
18 9
18
15
1 7
18
18
18
16
100
69
63
57
69
57
60
43
6 12
6 13
2 14
1 12
0 40
26 22
55 21
44 20
29 18
53 16
76 12
35
16
24
97
95
82
F. C. Brugge
Knokke
F.
C.
3-1
St. Moeskroen
- A. S.
Oostende
1-2
V. G. Oostende
C. S.
Brugg
e
1-2
C. S. Brugge
16 13
0
3
82
21
29
Kortrijk Sp.
16
9
4
3
44
40
21
A. S. Oostende
15
7
5
3
42
34
17
F. C. Brugge
15
7
5
3
42
31
17
S. C. Meenen
16
6
7
3
36
39
15
V. G. Oostende
17
4
8
5
36
45
13
S. K. Roeselare
15
5
9
1
44
52
1 1
Knokke F. C.
14
3
9
2
25
38
8
St. Moeskroen
14
3
10
1
26
68
7
TWEEDE AFDEELING
REEKS
A
Ve
Nieuwpoort
5-0
j TWEEDE AFDEELING
Rekkem Aalbeke
Harelbeke Izegem
Dottenys Avelgem
Waregem Sp. St. Kortrijk
REEKS B
2-4
1-4
1-2
8-1
VOETBALKRONIJK
F. C. POPERINGE.
Met 2-1 werd F. C. P. te Houthulst ge
klopt. De bezochten markeerden 2-maal kort
naeen op weinig briljante manier een duw
tegen den keeper en een penalty voor een
volkomen onvrijwillige hands. Daartegenover
stond een rood-gele voorlijn die uitermate
zwak presteerde, en verleden Zondag het
abc van het schieten vergeten was. Met een
doelmatiger voorhoede konden wij daar een
voudig niet verliezen, hoe zwak we ook
stonden.
Het dreigde 's morgens scheef te loopen.
Creus, gekwetst kon niet mee. Sutherland,
zwaar verkouden, speelde op halve kracht.
Geen enkel gemobiliseerde was beschikbaar.
Ten slotte heeft Kapitein Hauspie, zonder
oefening, de shoes aangetrokken, en zijn
club een enormen dienst bewezen. Inzake
spel stond F. C. P. wel een klasse hooger,
doch er kwam geen afwerking.
Heden Zondag wordt een nieuwe verplaat
sing ondernomen. En daar Geluwe's plein
onbeschikbaar is, wordt er op Toekomst
Meenen gespeeld. Er valt te hopen dat Po-
peringe's voorlijn vandaag wat meer poeier
zal meenemen, want in voetbal zijn het de
doelen die tellen.
Keikop.
HEDEN ZONDAG 14 APRIL TE 3 UUR
te Meenen
S. K. GELUWE F. C. POPERINGE I.
Afreis te 1 u. 30. Supporters 7 fr.
ATHLETIEK.
Velen weten dat verleden jaar de Athle-
tiek in Poperinge vasten voet nam. Tal van
jonge krachten betwistten te leper, Kortrijk
en Brussel, enkele proeven en slaagden erin
zich te onderscheiden.
Dit jaar zal de athletiek nog meer uit
breiding nemen. Er wordt in Mei te Brussel
een Kriterium voor Nieuwelingen betwist.
Vooraf dient er echter een plaats veroverd
te worden in de Provinciale Zifting te Kor
trijk. Mogen naar Kortrijk, de twee eersten
der plaatselijke ziftingen.
Op 5 Mei worden op het veld van F.C.P.
deze lokale wedstrijden betwist. De winnaars
hiervan mogen zich dan te Kortrijk meten
met de anderen uit de Provincie.
Er wordt hier reeds druk geoefend. Ka-
detten, Scholieren en Juniors oefenen zich
in het snel- en fondloopen, in het springen
en gewichtwerpen. Enkele flinke krachten
maken zich hierin misschien een toekomst.
Dergelijke pogingen verdienen ons aller
aanmoediging en steun.
K.
HHHMlIi H "HI ill Yl in 'ik
IHIWlllhgB^^HSEBafigBtSinK^
TE HUREN
ERBERG DE STER met Land, gelegen
Elverdingesteenweg. Zich wenden bij Mme
Nestor Lahaye-Vanden Berghe, Zwynland s>.
ERBERG «SINT HUBERT» Veurnestraat.
Zich wenden Mme Nestor Nestor La-
haye-Vanden Berghe, Zwynland Pop.
QERIEVIGE HERBERG DE LUSTIGE BOL-
DER met boltra, electriciteit, 2 soorten
water en groentenhof. Vrij van brouwer. Ge
legen in de Pottestraat. Seffens vrij.
Voor inlichtingen zich wenden Noordstraat
I 2, Poperinghe.
gemeubelde en welgelegen HERBERG Het
Bronzen Paard Yperstraat. Zich wen
den Brouwerij De Kroon A. Massche-
lein-Verstraete, Yperstraat, 87. Poperinge.
DUI VENMAATSCHAPPIJ
«DE VERBROEDERING»
POPERINGE.
EDiNGEN van Zondag 7 April 1940.
84 duiven los om 7.40 uur. Wind Oost.
Afstand 95 km. Eerste duif om 8.46 u.
Laatste prijs om 8.52 u. Snelheid per mi
nuut, Eerste duif 1421 meters.
I. DESAGHER J., 2. Blondeel A., 3. Huy-
ghe M., 4. Wybo M., 5. Boudeweel K., 6.
Mazereeuw A., 7. Clabau L., 8. Debyzer J.
9. Goudenhoofd E., 10. Hannebouw M., II.
Goudenhoofd E., 12. Blondeel A., 13. Lozie
V-, 14. Debyzer J., 15. Laheye N., 16. Pin
ceel V., 17. Desmadryl M., 18. Debyzer J.,
19. Desmadryl M., 20. Lozie V., 21. Pinceel
V., 22. Blondeel A., 23. Techel A.
SERIEN. Van 3 duiven Blondeel A.
van 2 duivep Desmadryl M., Wybo M.,
Techel A., Desagher J., Boudeweel K.
Zondag 14 April Prijsvlucht uit EDIN
GEN, in West-Vlaanderen bij Omer Melis.
illWiMm—H' liIMMU mv If" II
Hebt Gi) een valling in het
hoofd opgedaan I Voelt
Gij LI zwaai in het hoofd
en versnuft, zoodat Gi)
niet door den neus kunt
ademhalen Neem dan en
kele keeren per dag. een
Opo gezundheidssnuifje.
De prikkelend verfrtsschen-
de invloed van dit poedei
zal U eens heerlijk doen
mezen en Uw hoofd lucht
geven. Uw valling genezen
Overal verkrijgbaar fr. 4.50 p. doos.
POEDER