DE BLAUWE DONAl
JEUGDDROOM EFV
ABDIJSIROOP
Voor beter Spoorverkeer
uit Poperinge.
ALFRED RODE
Morgen reeds zal Uw
kind niet meer hoesten
Antwoord van het Beheer der Belgische Spoor
wegen aan het Schepencollege van Poperinge
op brief hier verleden week overgedrukt
Antwoord van het Schepencollege
WIJZIGINGEN AAN DE UURREGELING
VANAF 21 APRIL 1940
DRINKT CASTAR BIER
PROEFT CASTAR BIER
AKKER's verslèrkle
De aanklacht tegen de slechte
spoorverbindingen en de onmensche-
lijke vervoerwijze uit Poperinge, door
ons Schepencollege gericht aan het
Beheer der Belgische Spoorwegen en
die we hier verleden week overdruk
ten werd met genoegen in stad en
streek gelezen en eik wist er nog wat
bij te vertellen.
Zooals het vervoer van reizigers
thans op de lijn Poperinge-leper ge
schiedt, is het ongeoorloofd.
We geven heden het antwoord door
het Beheer der Spoorwegen aan het
Schepencollege toegezonden alsook de
opmerkingen op dit schrijven door ons
Stadbestuur aan het Spoorbeheer over
gemaakt.
Die toestand moet veranderen en
we hopen wel dat het Spoorbeheer
de rechtmatigheid der uitgebrachte
klachten zal aanveerden.
Brussel, I April 1940.
Mijnheer Sansen
Schepen te Poperinge.
Mijnheer,
Wij hebben de eer U ontvangst te melden
van uw brief van 18 Maart, gericht aan den
Heer Directeur Generaal.
Ieder der aangehaalde punten werd met
de meeste aandacht onderzocht.
Vooreerst dient aangestipt dat de lijn
Kortrijk-Hazebroeck een deficitaire lijn is,
waardoor wij verplicht werden de exploitatie
op een meer economische basis in te richten.
1 REIZIGERS OPEENGEPAKT.
Het invoege stellen van een reeks Bros-
sel motortreinen met eenige klasse was een
gevolg van die herinrichting. Het gebeurt in
de huidige omstandigheden dat sommige van
die motortreinen licht overbevolkt zijn.
Wanneer zulke toestand verergert en een
chronisch karakter krijgt, worden er steeds
maatregelen getroffen om een gepaste ont
dubbeling in te leggen.
2 RECHTSTREEKSCHE VERBINDING
MET KORTRIJK
Sedert I 5 Maart zijn de drieledige motor
treinen 542 - 549 - 554 - 559 op de sectie
Ieper-Poperinge vervangen door Brossel
rijtuigen. Wij willen toegeven dat het over
stappen te leper ongewenscht is voor de
klienteel, doch dit licht ongemak beteekent
een merkelijke bezuiniging voor de Maat
schappij. Er dient ten andere aangestipt dat
de drieledige motortreinen niet geschikt zijn
om omnibusdienst te verzekeren, terwijl het
wenschelijk is dat Vlamertinge en Brandhoek
eveneens bediend worden.
Wij hebben onderrichtingen gegeven om
de bijtaks van 3 fr. niet te innen telkens
de reiziger geen gelegenheid heeft om vanaf
het vetrekstation in 2'' of 1° klasse te reizen.
3° VELOS EN KINDERRIJTUJGEN.
In algemeenen regel biedt zulkdanig ver
voer zich aan 's morgens vroeg of 's avonds.
De klienteel beschikt alsdan over stoomtrei
nen. Het gebeurt zelden dat er overdag rij
wielen of kinderrijtuigen aangeboden wor
den het vermeerderen van stoomtreinen
is dus niet gewettigd.
4° REIS NAAR ROESELARE.
De verbindingen Poperinge-Roeselare moe
ten beschouwd worden met inachtneming
dat de treindienst tusschen leper en Roese-
lare aangevuld is door een autobusdienst.
Degelijke verbindingen Poperinge-Roese
lare
Trein Trein Trein
Poperinge V. 7.10 8.59 11.39
leper A. 7.23 9.12 11.52
Autobus Autobus Trein
leper V. 7.30 9.20 11.59
Roeselare A. 8.15 10.05 12.40
Terugkeer Roeselare-Poperinge
Autobus Autobus Trein
Roeselare V. 6.35 12.25 16.17
leper A. 7.20 13.10 16.58
Trein Trein Trein
leper V. 7.31 13.14 17.05
Poperinge A. 7.44 13.27 17.20
Het spreekt vanzelf dat niet alle treinen
van de lijn Roeselare-Ieper in onmiddellijke
aansluiting kunnen zijn met de treinen der
lijn Poperinge-Kortrijk. Andere belangen ko
men in het gedrang, zooals de aansluitingen
te Roeselare of het feit dat er bezwaren zijn
tegen het verhoogen van het oponthoud te
leper.
5" REIS NAAR BRUGGE.
De terugreis Brugge-Poperinge kan als
volgt geschieden
Brugge V. 17.12 V. 19.10
Kortrijk A. 18.31 A. 20.08
Kortrijk V. 19.06 V. 20.22
Poperinge A. 20.09 A. 21.31
Deze verbindingen vergen slechts 2 maal
verandering van trein, namelijk te Kortrijk
en te leper, wat niet overdreven is.
Wij veroorloven ons uwe aandacht te
trekken op het feit dat wegens de buitenge
wone omstandigheden, sedert begin Septem
ber een reeks beperkingen moesten toege
past worden op gansch het net.
Het zal volstaan een vergelijking te maken
met de meeste andere lijnen om zich te
overtuigen dat de lijn Kortrijk-Poperinge
een der meest gevrijwaarde is gebleven.
Hoogachtend.
Namens de Maatschappij
Bij machtiging,
Demaret.
Poperinge, 13 April 1940.
Mijnheer Demaret,
Beheer der Nationale Maatschappij
der Belgische Spoorwegen,
Leuvensche weg, 1 7, Brussel.
Mijnheer,
Met dank uw geëerd schrijven van I n
dezer ontvangen in antwoord op ons schrij
ven van 18" Maart.
Wij danken U voor de aandacht waarmede
Gij ons schrijven hebt willen onderzoeken.
Wij houden er echter aan op ons schrijven
terug te keeren, omdat wij met uwe uiteen
zetting en het besluit dat U waarschijnlijk
meent er te mogen uit trekken, niet kunnen
akkoord gaan.
1. - DEFICITAIRE LIJN - BESPARINGEN.
We zijn er volledig mede akkoord dat nu
meer dan ooit besparingen moeten gedaan
worden waar dit kan, maar het Belgisch
Spoornet vormt een geheel en het tijdelijk
deficiet van één lijn mag enkel ingezien wor
den in het kader der algeheele exploitatie.
De lijn Kortrijk-Hazebrouck was misschien
wel een deficitaire lijn, maar wij betwijfelen
het of zij dit nu nog is
Het gedeelte Abeele-Hazebrouck is weg
gevallen j een deel treinen zijn afgeschaft
groote treinen zijn vervangen door Bros
sel ^-motortreinen met éénige klasse een
groot deel personeel is afgeschaft en heel
zeker is dit nu geen deficitaire lijn meer,
en mag er wel aan de reizigers wat meer
gemak gegeven worden.
2. - REIZIGERS OPEENGEPAKT.
De Brossel »-treinen zijn geschikt om 80
reizigers te vervoeren. In ons bijgevoegd
schrijven van 29" Maart stipten wij het geval
aan van twee reizen naar leper op één Zon
dag, de eene reis met 140 reizigers, de
tweede reis met 132 reizigers.
Nog een staaltje
Woensdag namiddag dezer week, vertrok
bet treintje 2539 te 15.52 uur uit Poperinge
volgepropt met reizigers als opgelegde sar
dienen. Hoeveel er juist waren, was moei
lijk te zeggen, maar zeker wel 140-145.
En 1 5 reizigers vrouwen en bejaarde per
sonen die dat gedrum niet vermogen ble
ven in de statie beteuterd het vertrekkend
treintje nazien, en mochten Kier in de statie
een uur en drie kwart wachten op den vol
genden trein.
Die overbelasting brengt voor de reizigers
veel ongemak mede, bijzonderlijk voor het
reizen met kinders en ouderlingen. Daarbij
is het heel gevaarlijk een rijtuig zoo te over
belasten. Veiligheid is toch ook iets waar
het Beheer der Spoorwegen fier op gaat
het behoort dus voor de veiligheid der rei
zigers te zorgen.
Een taxivoerder is strafbaar wanneer hij
zijn voertuig overbelast. Zijn de wetten
diensaangaande niet door iedereen te on
derhouden
3. - RECHTSTREEKSCHE VERBINDING
MET KORTRIJK.
Wij betreuren dat de drieledige motortrei
nen niet kunnen doorloopen tot Poperinge.
Het is zeker een groot ongemak voor de
reizigers uit Poperinge zoo dikwijls te moe
ten overstappen. In den zomer is dat niet
zoo erg, maar in den winter kan dat toch
niet, en we hopen wel dat gij die zaak nog
verder zult willen onderzoeken en zoo mo
gelijk onze reizigers daarin voldoening zult
kunnen geven.
Wat wij vragen is toch maar met de
drieledige motortreinen twee reizen Ieper-
Poperinge en terug per dag.
4. - BIJTAKS AFGESCHAFT.
Met genoegen vernemen wij dat de bijtaks
van 3 fr. zal afgeschaft worden voor de
reizigers die van 3' naar 2'' klas overstappen.
Dat is een goede maatregel. 1
5. - VELOS EN KINDERRIJTUIGEN.
Wij kunnen uw bewering niet aanvaarden,
als zouden velos en kinderrijtuigen enkel
aangeboden worden 's morgens en 's avonds,
en dat we daarvoor over voldoende stoom
treinen beschikken.
Wij hebben op de lijn Poperinge-Kortrijk
twee stoomtreinen in heel den dag
een stoomtrein die uit Poperinge vertrekt
's morgens te 6.23 uur.
een stoomtrein die uit Poperinge vertrekt
's namiddags te I 7.38 uur.
Personen die op reis gaan met kinders
vertrekken doorgaans niet 's morgens te
6 uur. Later in den dag is er geen gelegen
heid meer een kinderrijtuig mede te nemen.
Personen met kinders en rijtuig moeten voor
de terugreis te 1 7.30 uur vertrekken of kun
nen geen weg meer.
Voor velos is uw bewering nog min ge
grond.
Zooals gezegd komen telken jare veel
vlashandelaars per spoor met hun fiets mede
te Poperinge, doen er hun ronde te velde,
om dan 's avonds per spoor terug af te
reizen. Nu kunnen zij dat niet meer.
Handelaars kunnen hier in den morgen
niet toekomen met hun fiets en toeristen
zijn wel heel den dag op gang, bijzonder
lijk van nu voort in het zomer- en verlofsei
zoen.
De Vlaamsche Bergen zijn een aange
name wandeling. Niet iedereen beschikt
steeds over een heelen dag. Per spoor tot
Poperinge, dan per fiets naar de Bergen of
door de Hoppestreek, dan s avonds per
spoor terug naar huis, was het verzet van
velen. Nu kan dat niet meer. We zijn
toch niet in een eeuw van achteruitgang
Nu het toerisme-seizoen aanbreekt, en nu
toeristen en trekkers door de omstandig
heden om zeggens verplicht zullen zijn in
eigen land te blijven, zou het Beheer van
Spoorwegen moeten zorgen om toeristen en
reizigers eenig gemak te geven. Dit .is
voor Poperinge-leper eene bron van inkom
sten, onze Toeristenstreken zullen reeds ge
noeg te lijden hebben door het gebrek aan
Vreemdelingen het mag niet dat de reizi
gers uit eigen land onze streek niet kunnen
bereiken, door de onmogelijkheid of de
moeilijkheid van verkeer.
6. - REIS NAAR ROESELARE.
In uw schrijven zegt Gij De verbindin
gen Poperinge-Roeselare moeten beschouwd
worden met inachtneming dat de treindienst
tusschen leper en Roeselare aangevuld is
door een autodienst
Dat is te betwisten en in alle geval moe
ten die diensten dan aan elkaar aangepast
worden om de reizigers zooveel mogelijk
gemak te geven.
Bij aankomst te leper moet men de statie
uit en 3-400 meters ver naar den autobus
't zelfde te Roeselare.
Vroeger kwamen in beide steden de auto
bussen de statie ingereden. Zou dat nu
niet meer kunnen
Dat loopen van trein naar autobus is niet
zoo erg voor wie jong en wel te been is,
maar voor wie reist met kinders, of voor
ouderlingen, en bijzonder in slecht weder,
is het toch een armzalig iets.
Het feit blijft echter waar dat per spoor
op heel den dag bij héén- en terugreis Po
peringe-Roeselare, er enkel één goede ver
binding is.
In uw schrijven van I" April geeft Gij
eenige goede verbindingen per trein en auto
bus, in den morgen. In den namiddag
echter laten deze ook te wenschen het is
waarschijnlijk wel daarom dat Gij er niet
over spreekt.
Destijds konden we regelmatig in omtrent
één uur naar Roeselare.
Waarom zou dat nu niet meer kunnen
En de werklieden die naar Roeselare of
verder moeten.
Het is de werklieden thans onmogelijk te
gaan werken naar Frankrijk. Roeselare en
omstreken is een middenpunt van veel nij
verheid. Een deel onzer werklieden die thans
werkloos zijn en niet beter vragen dan te
werken, zouden daar misschien wel hun
broodwinning vinden maar zij kunnen er niet
geraken. Roeselare is 30 km. van hier
en het is voor ons de buitenwereld, gezien
de onmogelijke verkeersverbindingen.
Om naar Roeselare te gaan werken moet
men
te Poperinge vertrekken 's morgens te 5.39 u
te leper na 28 minuten wachten,
vertrekken te 6.20 uur
aankomen te Roeselare te 7.01 uur
Laat ons veronderstellen dat de werkdag
te 16.30 uur eindigt, dan moet de werkman
te Roeselare vertrekken te 18.29 uur
hij komt te leper toe te 19.10 uur
een trein is daar vertrokken te 19.04 uur
en hij mag wachten tot 19.56 uur
en komt te Poperinge toe te 20.06 uur
Dus moet een werkman die in Roeselare
werkt op 30 km. afstand van hier
dagelijks om 5 uur 's morgens uit zijn huis
en komt er 's avonds na 8 uur terug 15
uren op gang om 8 uren te werken.
Misschien zult Gij opwerpen dat er weinig
of geen werklieden uit Poperinge naar Roe
selare gaan om te werken. Moet dat U
verwonderen, Mijnheer de Bestuurder, met
zulke verbindingen
En toch zijn er en die menschen vertrek
ken telken morgen te 5.39 uur en als ze
's avonds te 19.10 uur te leper toekomen
zien ze meermalen den trein naar Poperinge
aanzetten, en mogen daar nog uur wach
ten.
Bestaan er zulke wantoestanden rond Brus
sel, Mijnheer de Bestuurder
Op onze rechtmatige klacht over verbin
ding met Roeselare antwoord Gij Die
dienst is aangevuld door autobusdienst
Wij vragen U Mogen de werklieden met
hun weekabonnement gebruik maken van
den autobusdienst
7. - REIS NAAR BRUGGE.
Voor de heenreis naar Brugge hebben we
in den morgen goede verbindingen langs
Ieper-Kortemark-Torhout. Jammer dat we
daarvoor driemaal moeten veranderen.
Voor de reis Brugge-Poperinge is er geen
goede verbinding in den dag.
Wie uit Brugge vertrekt te I 1.52 uur en
de reis per spoor of autobus wil afleggen,
komt te leper aan te 13.24 uur en mag
wachten tot 1 5.36 uur, om te I 5.49 uur te
Poperinge toe te komen. Dat is 4 uur op
weg om 60 km. af te leggen.
Het zou ons genoegen doen wildet Gij
onderzoeken of het mogelijk is hieraan eeni
ge verbetering te brengen.
Voor de terugreis Brugge-Poperinge
's avonds, is de verbinding verbeterd met de
nieuwe uurregeling vanaf 1 5n Maart.
Mogen we nog volgende verbeteringen
voorstellen die mits heel geringe bijkomende
kosten aan menig reiziger veel gemak zou
den geven
GAZET VAN POPEP!NOHE
VOORSTEL TOT VERBETERING AAN
REIZ1GERSDIENST
TUSSCHEN IEPER EN POPERINGE
In den Voormiddag
Trein 474 komt te leper toe te 8.49 uur.
Die trein zou moeten doorloopen naar
Poperinge ala volgt
leper V. 8.49 uur
Vlamertinge V. 8.54 uur
Brandhoek 8.58 uur
Poperinge A. 9.02 uur
Die trein neemt te Kortrijk de reizigera
van Bruasel (V. 6.50), Gent(V.7.2 I Door
nik (V. 7.18 en dan zouden de reizigers
voor Poperinge kunnen doorrijden nu
moeten zij te leper I uur wachten.
De terugkeer zou als volgt kunnen ge
schikt worden
Poperinge V. 9.26 uur
Brandhoek 9.30 uur
Vlamertinge 9.34 uur
leper A. 9.39 uur
Die trein zou te leper aansluiting geven
voor Brussel en ons toelaten er te 11.49 u.
toe te komen.
Zelfde Brossel ,-motor en zelfde perso
neel zou den dienst kunnen verzekeren nu
moeten ze toch te leper wachten.
Aansluiting Tram - Trein.
's Morgens komen te Poperinge toe
te 9.05 uur een tram uit Veurne
te 9.10 uur een tram uit Diksmuide.
De trein naar leper met daar aansluiting
voor Kortrijk en voor Oostende is echter te
Poperinge vertrokken te 8.59 uur en de rei
zigers die te Poperinge met die trams toeko
men moeten hier wachten tot 10.43 uur.
Moest uit Poperinge hierboven voorgestel
de trein vertrekken te 9.26 uur, dan zouden
de reizigers die met den tram toekomen,
aansluiting hebben voor leper-Kortrijk-Gent-
Brussel.
In den Namiddag
Verlenging tot Poperinge van TT 439
leper V. I 7.50 uur
Vlamertinge 17.55 uur
Brandhoek 17.59 uur
Poperinge A. 18.03 uur
Die trein zou te Kortrijk aansluiting ne
men van Brussel (V. 15.50) nu moeten
de reizigers 1 uur te leper wachten.
Vertrek uit Poperinge
Poperinge V. 18.34 uur
Brandhoek 18.38 uur
Vlamertinge 18.42 uur
leper A. 18.47 uur
Die trein zou aansluiting geven voor Brus
sel met vertrek uit Kortrijk te 20.10 uur.
Nu moeten de reizigers daarvoor te I 7.38
uur uit Poperinge vertrekken en I uur te
leper wachten.
Ook deze dienst zou met zelfde Bros
sel »-motor en zelfde personeel kunnen ge
schieden.
Er is dus enkel kwestie van eenige kilo
meters Ieper-Poperinge en terug wat met
een Brossel »-motorrijtuig toch niet te kos
telijk moet komen, en dit zou een schoone
verbetering zijn.
Treinen TT 2532 vertrekkend te leper
te 9.40 uur en TT 2542 vertrekkend te leper
te 18.48 uur zijn dagelijks overbelast het
doorrijden tot Poperinge volgens hierboven-
gaande voorstel zou die treinen ontlasten en
heel wat klachten vermijden.
Wil ons over onze lange uiteenzetting ver
ontschuldigen. Wij zijn ervan overtuigd dat
voor U de regeling moeilijk is' maar we we
ten ook dat uw Beheer steeds het mogelijke
doet om de reizigers gemak te verschaffen.
Wij rekenen er dus op dat Gij onze vra
gen welwillend zult onderzoeken en in de
mate van het mogelijke eraan voldoening
geven, en met dank bidden wij U, Mijnheer,
onze achtingsvolle groeten te willen aan
vaarden.
Voor het College van Burgemeester
en Schepenen,
V. Sansen, Schepen.
Tr
Donderdag I 8 dezer werd ons mededeeling gegeven van volgende wijzigin
gen die in voege komen met Zondag 2 I April
LIJN
ABEELE-POPERINGE-IEPER
Abeele V. 8.49
Poperinge A. 8.58
Poperinge V. 9.15
Brandhoek 9.19
Vlamertinge 9.23
leper A. 9.28
De trein vertrekt dus voortaan uit Pope
ringe te 9.15 uur in plaats van te 8.59 uur.
De reizigers die met den tram toekomen
zullen dus aansluiting hebben.
Trein TT 2528 wordt gewijzigd als volgt:
leper V, 6.07
Vlamertinge 6.12
Brandhoek 6.17
Poperinge A. 6.21
Poperinge V. 6.24
Abeele A. 6.33
X
Trein 3698 wordt gewijzigd als volgt
Poperinge
Brandhoek
Vlamertinge
leper
leper
Zillebeke
Houtem
Komen
Komen
Kortrijk
V.
A.
V.
A.
V.
A.
6.22
6.27
6.31
6.36
6.44
6.49
6.56
7.02
7.03
7.39
X
Treinen 554 en 559 loopen met de groote
driewagen-motorrijtuigen door tot Poperinge.
Dus de trein die uit Kortrijk vertrekt te
14.56 uur loopt door tot Poperinge en komt
er toe te 15.49 uur.
En de trein die uit Poperinge vertrekt te
15.52 uur loopt door tot Kortrijk-Brussel
zonder veranderen.
X
Dat zijn reeds een paar wijzigingen die
verbeteringen aanbrengen, maar we hopen
dat het Spoorbeheer verbeteringen in hier
boven overgedrukte brief voorgesteld, zal
willen onderzoeken en naar het mogelijke
toepassen.
WIJZIGINGEN O?
DE
LIJN IEPER-OOSTENDE
in 1 183 wordt
gewijzigd
als volgt
leper
V.
9.31
Boezinge
9.37
Langemark
9.43
Poelkapelle
9.51
Westroozebeke
9.57
Staden
10.03
St. Jozef
10.08
Kortemark
A.
10.14
Kortemark
V.
10.19
T orhout
A.
10.27
Torhout
V.
10.32
Oostende
A.
1 1.05
Torhout is er aansluiting
voor Brugge
X
Trein I 174 wordt gewijzigd als volgt
Kortemark
St. Jozef
Staden
Westroozebeke
Poelkapelle
Langemark
Boezinge
leper
V.
A.
10.19
10.25
10.30
10.36
10.40
10.45
10.51
10.58
Met aansluiting voor Poperinge.
NIEUWE ZONDAGTREINEN
NIEUWE TREINEN
VANAF 15 APRIL 1940
's Zondags
TT 2536 bis D.
leper 13.36
Vlamertinge 13.41
Poperinge 13.49
TT 253 7 bis D.
Poperinge 14.05
Vlamertinge 14.12
leper 14.17
De reizigers voor verder dan leper, gelie
ven af te reizen met TT 2537, om 13 u. 51.
m
Gemeente PROVEN.
ex
(I) M ogen we het Beheer der Spoormaatschappij doen opmerken dat de boete-taks
van 3 fr. nog geëischt werd aan een reizigster die met koepon 3e klas Poperinge ver
liet op Maandag 11. 15 dezer, met trein van 15.52 en te Yper overstapte in 2e klas
van'trein 559. Hoe komt dat
OPENBARE AANBESTEDING
Op Maandag 22 April 1940,
te 10 u. 30
in het Gemeentebuis te PROVEN, vóór het
College van Burgemeester en Schepenen,
Openbare Aanbesteding van
ELECTRISCHE INRICHTING der in Opbouw
zijnde Gemeentelijke Jongensschool aldaar.
Stukken ter inzage in het Gemeentehuis
te Proven en bij Bouwmeester Onaer Car-
pentier, Iepersteenweg, Poperinge, alwaar
te koop tegen 20 Fr.
TE KOOP
^UTO-CAMIONNET Ford aan voor-
deeligen prijs. Draagvermogen 500 a 600
kg. Zich wenden ten bureele dezer.
TE HUREN
JCHOON BURGERSHUIS met Tuin, Ieper
steenweg. Bevragen bij Arcbitekt Car-
pentier, Iepersteenweg, Poperinge.
ZATERDAG 20 APRIL ZONDAG 21 APRIL MAANDAG 22 APRIL
om 8 uur. Doorioopend vanaf 3 uur. om 8 uur.
KINDEREN TOEGELATEN
DEZE WEEK TWEE SCHLAGERS OP HET PROGRAMMA
waarvan het kopstuk mag aanzien worden als een allerlaatste nieuwigheid.
Een muzikaal kunstwerk tusschen de schitterende landschappen rond den
schoonen Blauwen Donau, met in de hoofdrollen
De nieuwe Fransche Star MADELEINE SOLOGNE,
den vermaarden Zanger JOSE NOGUERO, JEAN GALLAND, en
aan het hoofd van zijn beroemd Tziganen Orkest.
Een Bohemersmidden. De schoone Anita wordt door den armen Sandor
en door den rijken Fery bemind. Deze laatste wordt vermoord, Sandor wordt
beticht maar Anita wil niet rusten vooraleer ze de onschuld van haar vriend
heeft kunnen bewijzen.
Een stuk in Hongarije op de boorden van den verrukkelijken Donau.
Een juweel op muzikaal gebied. Een overgroote bijval van den wijd be
kenden RODE en zijn Orkest.
Een gansch nieuwe film welke pas een paar weken geleden voor het eerst
op het witte doek kwam in Brussel.
OP HETZELFDE PROGRAMMA, EEN TWEEDE GROOT SUKSES
(volgens 't Engelsch Vier Dochters)
met de Gezusters LOLA, PRISC1LLA en ROSEMARY LANE, alsook
GALE PAGE en JEFFREY LYNN.
Ze waren vier guitige en bekoorlijke zusjes, de liefde in het hart.
Een jongeling kwam, verrukte de vier jonge harten en stoorde het zuster
lijk geluk. Maar de liefde voor elkaar was toch zoo groot dat, om het geluk
van haar zuster, Anna den echtgenoot weigerde dien haar betrachtte.
Een band vol vroolijkheid en jeugd.
DUI VENMAATSCHAPPIJ
«DE VERBROEDERING»
POPERINGE.
ENGHIEN van Zondag 14 April 1940.
161 duiven los om I 1.31 u. Wind West.
Afstand 95 km. Eerste prijs om 1.16 u.
Laatste prijs om 1.27 u. Snelheid per
minuut Eerste duif 905 meters.
I. VERPOOT E„ 2. Keyngnaert L„ 3.
Debyser J., 4. Lamond G., 5. Boudeweel C.
6. Boudeweel C., 7. Pinceel V., 8. Lamond
G., 9. Schaballie M., 10. Vermeesch A., I I.
Boudeweel C., 12. Dobbelaere C., 13. Lozie
V., 14. Vanrenterghem G., 15. Dobbelaere
J., 16. Mazereeuw A., I 7. Boudeweel C.,
18. Dobbelaere J., 19. Lieven M. Watou
20. Blondeel A., 21. Goudenhooft E., 22.
Lenoir J., 23. Lequien Gebr., 24. Techel A.,
25. Vanackere M. Watou, 26. Desender J.,
27. Corteel A. Watou, 28. Corteel A., 29.
Boudeweel C., 30. Clabau H., 31. Hille-
brandt J., 32. Melis O., 33. Verpoot E.,
34. Hannebouw M., 35. Hannebouw M., 36.
Lequien Gebr., 37. Hillebrant J., 38. Van
ackere M., 39. Devos A., 40. Vanrentergem
SERIEN. Van 4 duiven Boudeweel C
van 3 duiven Boudeweel C., van 2 duiven
Verpoot E., Vanneste M., Lenoir J., Debyser
J.. Goudenhooft E., Schaballie M., Ver
meesch A.
Zondag 2 I April Prijsvlucht uit LUTTRE
bij René Devos.
TE HUREN
gemeubelde en welgelegen HERBERG Het
Bronzen Paard Yperstraat. Zich wen
den Brouwerij De Kroon A. Massche-
lein-Verstraete, Yperstraat, 87, Poperinge.
TE HUREN
ERBERG DE STER met Land, gelegen
Elverdingesteenweg. Zich wenden bij Mme
Nestor Lahaye-Vanden Berghe, Zwynland
|_|ERBERG «SINT HUBERT» Veurnestraat.
Zich wenden Mme Nestor Nestor La-
haye-Vanden Berghe, Zwynland Pop.
QERIEV1GE HERBERG DE LUSTIGE BOL
DER met boltra, electriciteit, 2 soorten
water en groentenhof. Vrij van brouwer. Ge
legen in de Pottestraat. Seffens vrij.
Voor inlichtingen zich wenden Noordstraat
I 2, Poperinghe.
als Gij het vandaag nog de nieuwe ver-
stèrkte Akker's Abdijsiroop geeft. Dadelijk
zullen de afmattende holle hoestbuien
ophouden en de benauwende slijm loskomen.
Akker's Abdijsiroop, thans nog verstèrkt en nog
geneeskrachtiger gemaakt, door toevoeging van
de hoest-bedwingende stof „codeïne", werkt als
een balsem op borst, keel en longen. Ze bevat een
20-tal kruiden, znoals Aconiet en Drosera. heden
door de geneeskundigen ook beschouwd als de
heilzaamste stoffen ter bestrijding van de adem-
halingsstoornirsen. Elke lepel Abdijsiroop werkt
verrassend snel op de ademhalings-organen, lost
de slijm op, stopt oien hoest, neemt de benauwd
heid weg en geneest Uw rauwe ontstoken keel.