DE BLAUWE DONAl JEUGDDROOM EFV ABDIJSIROOP Voor beter Spoorverkeer uit Poperinge. ALFRED RODE Morgen reeds zal Uw kind niet meer hoesten Antwoord van het Beheer der Belgische Spoor wegen aan het Schepencollege van Poperinge op brief hier verleden week overgedrukt Antwoord van het Schepencollege WIJZIGINGEN AAN DE UURREGELING VANAF 21 APRIL 1940 DRINKT CASTAR BIER PROEFT CASTAR BIER AKKER's verslèrkle De aanklacht tegen de slechte spoorverbindingen en de onmensche- lijke vervoerwijze uit Poperinge, door ons Schepencollege gericht aan het Beheer der Belgische Spoorwegen en die we hier verleden week overdruk ten werd met genoegen in stad en streek gelezen en eik wist er nog wat bij te vertellen. Zooals het vervoer van reizigers thans op de lijn Poperinge-leper ge schiedt, is het ongeoorloofd. We geven heden het antwoord door het Beheer der Spoorwegen aan het Schepencollege toegezonden alsook de opmerkingen op dit schrijven door ons Stadbestuur aan het Spoorbeheer over gemaakt. Die toestand moet veranderen en we hopen wel dat het Spoorbeheer de rechtmatigheid der uitgebrachte klachten zal aanveerden. Brussel, I April 1940. Mijnheer Sansen Schepen te Poperinge. Mijnheer, Wij hebben de eer U ontvangst te melden van uw brief van 18 Maart, gericht aan den Heer Directeur Generaal. Ieder der aangehaalde punten werd met de meeste aandacht onderzocht. Vooreerst dient aangestipt dat de lijn Kortrijk-Hazebroeck een deficitaire lijn is, waardoor wij verplicht werden de exploitatie op een meer economische basis in te richten. 1 REIZIGERS OPEENGEPAKT. Het invoege stellen van een reeks Bros- sel motortreinen met eenige klasse was een gevolg van die herinrichting. Het gebeurt in de huidige omstandigheden dat sommige van die motortreinen licht overbevolkt zijn. Wanneer zulke toestand verergert en een chronisch karakter krijgt, worden er steeds maatregelen getroffen om een gepaste ont dubbeling in te leggen. 2 RECHTSTREEKSCHE VERBINDING MET KORTRIJK Sedert I 5 Maart zijn de drieledige motor treinen 542 - 549 - 554 - 559 op de sectie Ieper-Poperinge vervangen door Brossel rijtuigen. Wij willen toegeven dat het over stappen te leper ongewenscht is voor de klienteel, doch dit licht ongemak beteekent een merkelijke bezuiniging voor de Maat schappij. Er dient ten andere aangestipt dat de drieledige motortreinen niet geschikt zijn om omnibusdienst te verzekeren, terwijl het wenschelijk is dat Vlamertinge en Brandhoek eveneens bediend worden. Wij hebben onderrichtingen gegeven om de bijtaks van 3 fr. niet te innen telkens de reiziger geen gelegenheid heeft om vanaf het vetrekstation in 2'' of 1° klasse te reizen. 3° VELOS EN KINDERRIJTUJGEN. In algemeenen regel biedt zulkdanig ver voer zich aan 's morgens vroeg of 's avonds. De klienteel beschikt alsdan over stoomtrei nen. Het gebeurt zelden dat er overdag rij wielen of kinderrijtuigen aangeboden wor den het vermeerderen van stoomtreinen is dus niet gewettigd. 4° REIS NAAR ROESELARE. De verbindingen Poperinge-Roeselare moe ten beschouwd worden met inachtneming dat de treindienst tusschen leper en Roese- lare aangevuld is door een autobusdienst. Degelijke verbindingen Poperinge-Roese lare Trein Trein Trein Poperinge V. 7.10 8.59 11.39 leper A. 7.23 9.12 11.52 Autobus Autobus Trein leper V. 7.30 9.20 11.59 Roeselare A. 8.15 10.05 12.40 Terugkeer Roeselare-Poperinge Autobus Autobus Trein Roeselare V. 6.35 12.25 16.17 leper A. 7.20 13.10 16.58 Trein Trein Trein leper V. 7.31 13.14 17.05 Poperinge A. 7.44 13.27 17.20 Het spreekt vanzelf dat niet alle treinen van de lijn Roeselare-Ieper in onmiddellijke aansluiting kunnen zijn met de treinen der lijn Poperinge-Kortrijk. Andere belangen ko men in het gedrang, zooals de aansluitingen te Roeselare of het feit dat er bezwaren zijn tegen het verhoogen van het oponthoud te leper. 5" REIS NAAR BRUGGE. De terugreis Brugge-Poperinge kan als volgt geschieden Brugge V. 17.12 V. 19.10 Kortrijk A. 18.31 A. 20.08 Kortrijk V. 19.06 V. 20.22 Poperinge A. 20.09 A. 21.31 Deze verbindingen vergen slechts 2 maal verandering van trein, namelijk te Kortrijk en te leper, wat niet overdreven is. Wij veroorloven ons uwe aandacht te trekken op het feit dat wegens de buitenge wone omstandigheden, sedert begin Septem ber een reeks beperkingen moesten toege past worden op gansch het net. Het zal volstaan een vergelijking te maken met de meeste andere lijnen om zich te overtuigen dat de lijn Kortrijk-Poperinge een der meest gevrijwaarde is gebleven. Hoogachtend. Namens de Maatschappij Bij machtiging, Demaret. Poperinge, 13 April 1940. Mijnheer Demaret, Beheer der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, Leuvensche weg, 1 7, Brussel. Mijnheer, Met dank uw geëerd schrijven van I n dezer ontvangen in antwoord op ons schrij ven van 18" Maart. Wij danken U voor de aandacht waarmede Gij ons schrijven hebt willen onderzoeken. Wij houden er echter aan op ons schrijven terug te keeren, omdat wij met uwe uiteen zetting en het besluit dat U waarschijnlijk meent er te mogen uit trekken, niet kunnen akkoord gaan. 1. - DEFICITAIRE LIJN - BESPARINGEN. We zijn er volledig mede akkoord dat nu meer dan ooit besparingen moeten gedaan worden waar dit kan, maar het Belgisch Spoornet vormt een geheel en het tijdelijk deficiet van één lijn mag enkel ingezien wor den in het kader der algeheele exploitatie. De lijn Kortrijk-Hazebrouck was misschien wel een deficitaire lijn, maar wij betwijfelen het of zij dit nu nog is Het gedeelte Abeele-Hazebrouck is weg gevallen j een deel treinen zijn afgeschaft groote treinen zijn vervangen door Bros sel ^-motortreinen met éénige klasse een groot deel personeel is afgeschaft en heel zeker is dit nu geen deficitaire lijn meer, en mag er wel aan de reizigers wat meer gemak gegeven worden. 2. - REIZIGERS OPEENGEPAKT. De Brossel »-treinen zijn geschikt om 80 reizigers te vervoeren. In ons bijgevoegd schrijven van 29" Maart stipten wij het geval aan van twee reizen naar leper op één Zon dag, de eene reis met 140 reizigers, de tweede reis met 132 reizigers. Nog een staaltje Woensdag namiddag dezer week, vertrok bet treintje 2539 te 15.52 uur uit Poperinge volgepropt met reizigers als opgelegde sar dienen. Hoeveel er juist waren, was moei lijk te zeggen, maar zeker wel 140-145. En 1 5 reizigers vrouwen en bejaarde per sonen die dat gedrum niet vermogen ble ven in de statie beteuterd het vertrekkend treintje nazien, en mochten Kier in de statie een uur en drie kwart wachten op den vol genden trein. Die overbelasting brengt voor de reizigers veel ongemak mede, bijzonderlijk voor het reizen met kinders en ouderlingen. Daarbij is het heel gevaarlijk een rijtuig zoo te over belasten. Veiligheid is toch ook iets waar het Beheer der Spoorwegen fier op gaat het behoort dus voor de veiligheid der rei zigers te zorgen. Een taxivoerder is strafbaar wanneer hij zijn voertuig overbelast. Zijn de wetten diensaangaande niet door iedereen te on derhouden 3. - RECHTSTREEKSCHE VERBINDING MET KORTRIJK. Wij betreuren dat de drieledige motortrei nen niet kunnen doorloopen tot Poperinge. Het is zeker een groot ongemak voor de reizigers uit Poperinge zoo dikwijls te moe ten overstappen. In den zomer is dat niet zoo erg, maar in den winter kan dat toch niet, en we hopen wel dat gij die zaak nog verder zult willen onderzoeken en zoo mo gelijk onze reizigers daarin voldoening zult kunnen geven. Wat wij vragen is toch maar met de drieledige motortreinen twee reizen Ieper- Poperinge en terug per dag. 4. - BIJTAKS AFGESCHAFT. Met genoegen vernemen wij dat de bijtaks van 3 fr. zal afgeschaft worden voor de reizigers die van 3' naar 2'' klas overstappen. Dat is een goede maatregel. 1 5. - VELOS EN KINDERRIJTUIGEN. Wij kunnen uw bewering niet aanvaarden, als zouden velos en kinderrijtuigen enkel aangeboden worden 's morgens en 's avonds, en dat we daarvoor over voldoende stoom treinen beschikken. Wij hebben op de lijn Poperinge-Kortrijk twee stoomtreinen in heel den dag een stoomtrein die uit Poperinge vertrekt 's morgens te 6.23 uur. een stoomtrein die uit Poperinge vertrekt 's namiddags te I 7.38 uur. Personen die op reis gaan met kinders vertrekken doorgaans niet 's morgens te 6 uur. Later in den dag is er geen gelegen heid meer een kinderrijtuig mede te nemen. Personen met kinders en rijtuig moeten voor de terugreis te 1 7.30 uur vertrekken of kun nen geen weg meer. Voor velos is uw bewering nog min ge grond. Zooals gezegd komen telken jare veel vlashandelaars per spoor met hun fiets mede te Poperinge, doen er hun ronde te velde, om dan 's avonds per spoor terug af te reizen. Nu kunnen zij dat niet meer. Handelaars kunnen hier in den morgen niet toekomen met hun fiets en toeristen zijn wel heel den dag op gang, bijzonder lijk van nu voort in het zomer- en verlofsei zoen. De Vlaamsche Bergen zijn een aange name wandeling. Niet iedereen beschikt steeds over een heelen dag. Per spoor tot Poperinge, dan per fiets naar de Bergen of door de Hoppestreek, dan s avonds per spoor terug naar huis, was het verzet van velen. Nu kan dat niet meer. We zijn toch niet in een eeuw van achteruitgang Nu het toerisme-seizoen aanbreekt, en nu toeristen en trekkers door de omstandig heden om zeggens verplicht zullen zijn in eigen land te blijven, zou het Beheer van Spoorwegen moeten zorgen om toeristen en reizigers eenig gemak te geven. Dit .is voor Poperinge-leper eene bron van inkom sten, onze Toeristenstreken zullen reeds ge noeg te lijden hebben door het gebrek aan Vreemdelingen het mag niet dat de reizi gers uit eigen land onze streek niet kunnen bereiken, door de onmogelijkheid of de moeilijkheid van verkeer. 6. - REIS NAAR ROESELARE. In uw schrijven zegt Gij De verbindin gen Poperinge-Roeselare moeten beschouwd worden met inachtneming dat de treindienst tusschen leper en Roeselare aangevuld is door een autodienst Dat is te betwisten en in alle geval moe ten die diensten dan aan elkaar aangepast worden om de reizigers zooveel mogelijk gemak te geven. Bij aankomst te leper moet men de statie uit en 3-400 meters ver naar den autobus 't zelfde te Roeselare. Vroeger kwamen in beide steden de auto bussen de statie ingereden. Zou dat nu niet meer kunnen Dat loopen van trein naar autobus is niet zoo erg voor wie jong en wel te been is, maar voor wie reist met kinders, of voor ouderlingen, en bijzonder in slecht weder, is het toch een armzalig iets. Het feit blijft echter waar dat per spoor op heel den dag bij héén- en terugreis Po peringe-Roeselare, er enkel één goede ver binding is. In uw schrijven van I" April geeft Gij eenige goede verbindingen per trein en auto bus, in den morgen. In den namiddag echter laten deze ook te wenschen het is waarschijnlijk wel daarom dat Gij er niet over spreekt. Destijds konden we regelmatig in omtrent één uur naar Roeselare. Waarom zou dat nu niet meer kunnen En de werklieden die naar Roeselare of verder moeten. Het is de werklieden thans onmogelijk te gaan werken naar Frankrijk. Roeselare en omstreken is een middenpunt van veel nij verheid. Een deel onzer werklieden die thans werkloos zijn en niet beter vragen dan te werken, zouden daar misschien wel hun broodwinning vinden maar zij kunnen er niet geraken. Roeselare is 30 km. van hier en het is voor ons de buitenwereld, gezien de onmogelijke verkeersverbindingen. Om naar Roeselare te gaan werken moet men te Poperinge vertrekken 's morgens te 5.39 u te leper na 28 minuten wachten, vertrekken te 6.20 uur aankomen te Roeselare te 7.01 uur Laat ons veronderstellen dat de werkdag te 16.30 uur eindigt, dan moet de werkman te Roeselare vertrekken te 18.29 uur hij komt te leper toe te 19.10 uur een trein is daar vertrokken te 19.04 uur en hij mag wachten tot 19.56 uur en komt te Poperinge toe te 20.06 uur Dus moet een werkman die in Roeselare werkt op 30 km. afstand van hier dagelijks om 5 uur 's morgens uit zijn huis en komt er 's avonds na 8 uur terug 15 uren op gang om 8 uren te werken. Misschien zult Gij opwerpen dat er weinig of geen werklieden uit Poperinge naar Roe selare gaan om te werken. Moet dat U verwonderen, Mijnheer de Bestuurder, met zulke verbindingen En toch zijn er en die menschen vertrek ken telken morgen te 5.39 uur en als ze 's avonds te 19.10 uur te leper toekomen zien ze meermalen den trein naar Poperinge aanzetten, en mogen daar nog uur wach ten. Bestaan er zulke wantoestanden rond Brus sel, Mijnheer de Bestuurder Op onze rechtmatige klacht over verbin ding met Roeselare antwoord Gij Die dienst is aangevuld door autobusdienst Wij vragen U Mogen de werklieden met hun weekabonnement gebruik maken van den autobusdienst 7. - REIS NAAR BRUGGE. Voor de heenreis naar Brugge hebben we in den morgen goede verbindingen langs Ieper-Kortemark-Torhout. Jammer dat we daarvoor driemaal moeten veranderen. Voor de reis Brugge-Poperinge is er geen goede verbinding in den dag. Wie uit Brugge vertrekt te I 1.52 uur en de reis per spoor of autobus wil afleggen, komt te leper aan te 13.24 uur en mag wachten tot 1 5.36 uur, om te I 5.49 uur te Poperinge toe te komen. Dat is 4 uur op weg om 60 km. af te leggen. Het zou ons genoegen doen wildet Gij onderzoeken of het mogelijk is hieraan eeni ge verbetering te brengen. Voor de terugreis Brugge-Poperinge 's avonds, is de verbinding verbeterd met de nieuwe uurregeling vanaf 1 5n Maart. Mogen we nog volgende verbeteringen voorstellen die mits heel geringe bijkomende kosten aan menig reiziger veel gemak zou den geven GAZET VAN POPEP!NOHE VOORSTEL TOT VERBETERING AAN REIZ1GERSDIENST TUSSCHEN IEPER EN POPERINGE In den Voormiddag Trein 474 komt te leper toe te 8.49 uur. Die trein zou moeten doorloopen naar Poperinge ala volgt leper V. 8.49 uur Vlamertinge V. 8.54 uur Brandhoek 8.58 uur Poperinge A. 9.02 uur Die trein neemt te Kortrijk de reizigera van Bruasel (V. 6.50), Gent(V.7.2 I Door nik (V. 7.18 en dan zouden de reizigers voor Poperinge kunnen doorrijden nu moeten zij te leper I uur wachten. De terugkeer zou als volgt kunnen ge schikt worden Poperinge V. 9.26 uur Brandhoek 9.30 uur Vlamertinge 9.34 uur leper A. 9.39 uur Die trein zou te leper aansluiting geven voor Brussel en ons toelaten er te 11.49 u. toe te komen. Zelfde Brossel ,-motor en zelfde perso neel zou den dienst kunnen verzekeren nu moeten ze toch te leper wachten. Aansluiting Tram - Trein. 's Morgens komen te Poperinge toe te 9.05 uur een tram uit Veurne te 9.10 uur een tram uit Diksmuide. De trein naar leper met daar aansluiting voor Kortrijk en voor Oostende is echter te Poperinge vertrokken te 8.59 uur en de rei zigers die te Poperinge met die trams toeko men moeten hier wachten tot 10.43 uur. Moest uit Poperinge hierboven voorgestel de trein vertrekken te 9.26 uur, dan zouden de reizigers die met den tram toekomen, aansluiting hebben voor leper-Kortrijk-Gent- Brussel. In den Namiddag Verlenging tot Poperinge van TT 439 leper V. I 7.50 uur Vlamertinge 17.55 uur Brandhoek 17.59 uur Poperinge A. 18.03 uur Die trein zou te Kortrijk aansluiting ne men van Brussel (V. 15.50) nu moeten de reizigers 1 uur te leper wachten. Vertrek uit Poperinge Poperinge V. 18.34 uur Brandhoek 18.38 uur Vlamertinge 18.42 uur leper A. 18.47 uur Die trein zou aansluiting geven voor Brus sel met vertrek uit Kortrijk te 20.10 uur. Nu moeten de reizigers daarvoor te I 7.38 uur uit Poperinge vertrekken en I uur te leper wachten. Ook deze dienst zou met zelfde Bros sel »-motor en zelfde personeel kunnen ge schieden. Er is dus enkel kwestie van eenige kilo meters Ieper-Poperinge en terug wat met een Brossel »-motorrijtuig toch niet te kos telijk moet komen, en dit zou een schoone verbetering zijn. Treinen TT 2532 vertrekkend te leper te 9.40 uur en TT 2542 vertrekkend te leper te 18.48 uur zijn dagelijks overbelast het doorrijden tot Poperinge volgens hierboven- gaande voorstel zou die treinen ontlasten en heel wat klachten vermijden. Wil ons over onze lange uiteenzetting ver ontschuldigen. Wij zijn ervan overtuigd dat voor U de regeling moeilijk is' maar we we ten ook dat uw Beheer steeds het mogelijke doet om de reizigers gemak te verschaffen. Wij rekenen er dus op dat Gij onze vra gen welwillend zult onderzoeken en in de mate van het mogelijke eraan voldoening geven, en met dank bidden wij U, Mijnheer, onze achtingsvolle groeten te willen aan vaarden. Voor het College van Burgemeester en Schepenen, V. Sansen, Schepen. Tr Donderdag I 8 dezer werd ons mededeeling gegeven van volgende wijzigin gen die in voege komen met Zondag 2 I April LIJN ABEELE-POPERINGE-IEPER Abeele V. 8.49 Poperinge A. 8.58 Poperinge V. 9.15 Brandhoek 9.19 Vlamertinge 9.23 leper A. 9.28 De trein vertrekt dus voortaan uit Pope ringe te 9.15 uur in plaats van te 8.59 uur. De reizigers die met den tram toekomen zullen dus aansluiting hebben. Trein TT 2528 wordt gewijzigd als volgt: leper V, 6.07 Vlamertinge 6.12 Brandhoek 6.17 Poperinge A. 6.21 Poperinge V. 6.24 Abeele A. 6.33 X Trein 3698 wordt gewijzigd als volgt Poperinge Brandhoek Vlamertinge leper leper Zillebeke Houtem Komen Komen Kortrijk V. A. V. A. V. A. 6.22 6.27 6.31 6.36 6.44 6.49 6.56 7.02 7.03 7.39 X Treinen 554 en 559 loopen met de groote driewagen-motorrijtuigen door tot Poperinge. Dus de trein die uit Kortrijk vertrekt te 14.56 uur loopt door tot Poperinge en komt er toe te 15.49 uur. En de trein die uit Poperinge vertrekt te 15.52 uur loopt door tot Kortrijk-Brussel zonder veranderen. X Dat zijn reeds een paar wijzigingen die verbeteringen aanbrengen, maar we hopen dat het Spoorbeheer verbeteringen in hier boven overgedrukte brief voorgesteld, zal willen onderzoeken en naar het mogelijke toepassen. WIJZIGINGEN O? DE LIJN IEPER-OOSTENDE in 1 183 wordt gewijzigd als volgt leper V. 9.31 Boezinge 9.37 Langemark 9.43 Poelkapelle 9.51 Westroozebeke 9.57 Staden 10.03 St. Jozef 10.08 Kortemark A. 10.14 Kortemark V. 10.19 T orhout A. 10.27 Torhout V. 10.32 Oostende A. 1 1.05 Torhout is er aansluiting voor Brugge X Trein I 174 wordt gewijzigd als volgt Kortemark St. Jozef Staden Westroozebeke Poelkapelle Langemark Boezinge leper V. A. 10.19 10.25 10.30 10.36 10.40 10.45 10.51 10.58 Met aansluiting voor Poperinge. NIEUWE ZONDAGTREINEN NIEUWE TREINEN VANAF 15 APRIL 1940 's Zondags TT 2536 bis D. leper 13.36 Vlamertinge 13.41 Poperinge 13.49 TT 253 7 bis D. Poperinge 14.05 Vlamertinge 14.12 leper 14.17 De reizigers voor verder dan leper, gelie ven af te reizen met TT 2537, om 13 u. 51. m Gemeente PROVEN. ex (I) M ogen we het Beheer der Spoormaatschappij doen opmerken dat de boete-taks van 3 fr. nog geëischt werd aan een reizigster die met koepon 3e klas Poperinge ver liet op Maandag 11. 15 dezer, met trein van 15.52 en te Yper overstapte in 2e klas van'trein 559. Hoe komt dat OPENBARE AANBESTEDING Op Maandag 22 April 1940, te 10 u. 30 in het Gemeentebuis te PROVEN, vóór het College van Burgemeester en Schepenen, Openbare Aanbesteding van ELECTRISCHE INRICHTING der in Opbouw zijnde Gemeentelijke Jongensschool aldaar. Stukken ter inzage in het Gemeentehuis te Proven en bij Bouwmeester Onaer Car- pentier, Iepersteenweg, Poperinge, alwaar te koop tegen 20 Fr. TE KOOP ^UTO-CAMIONNET Ford aan voor- deeligen prijs. Draagvermogen 500 a 600 kg. Zich wenden ten bureele dezer. TE HUREN JCHOON BURGERSHUIS met Tuin, Ieper steenweg. Bevragen bij Arcbitekt Car- pentier, Iepersteenweg, Poperinge. ZATERDAG 20 APRIL ZONDAG 21 APRIL MAANDAG 22 APRIL om 8 uur. Doorioopend vanaf 3 uur. om 8 uur. KINDEREN TOEGELATEN DEZE WEEK TWEE SCHLAGERS OP HET PROGRAMMA waarvan het kopstuk mag aanzien worden als een allerlaatste nieuwigheid. Een muzikaal kunstwerk tusschen de schitterende landschappen rond den schoonen Blauwen Donau, met in de hoofdrollen De nieuwe Fransche Star MADELEINE SOLOGNE, den vermaarden Zanger JOSE NOGUERO, JEAN GALLAND, en aan het hoofd van zijn beroemd Tziganen Orkest. Een Bohemersmidden. De schoone Anita wordt door den armen Sandor en door den rijken Fery bemind. Deze laatste wordt vermoord, Sandor wordt beticht maar Anita wil niet rusten vooraleer ze de onschuld van haar vriend heeft kunnen bewijzen. Een stuk in Hongarije op de boorden van den verrukkelijken Donau. Een juweel op muzikaal gebied. Een overgroote bijval van den wijd be kenden RODE en zijn Orkest. Een gansch nieuwe film welke pas een paar weken geleden voor het eerst op het witte doek kwam in Brussel. OP HETZELFDE PROGRAMMA, EEN TWEEDE GROOT SUKSES (volgens 't Engelsch Vier Dochters) met de Gezusters LOLA, PRISC1LLA en ROSEMARY LANE, alsook GALE PAGE en JEFFREY LYNN. Ze waren vier guitige en bekoorlijke zusjes, de liefde in het hart. Een jongeling kwam, verrukte de vier jonge harten en stoorde het zuster lijk geluk. Maar de liefde voor elkaar was toch zoo groot dat, om het geluk van haar zuster, Anna den echtgenoot weigerde dien haar betrachtte. Een band vol vroolijkheid en jeugd. DUI VENMAATSCHAPPIJ «DE VERBROEDERING» POPERINGE. ENGHIEN van Zondag 14 April 1940. 161 duiven los om I 1.31 u. Wind West. Afstand 95 km. Eerste prijs om 1.16 u. Laatste prijs om 1.27 u. Snelheid per minuut Eerste duif 905 meters. I. VERPOOT E„ 2. Keyngnaert L„ 3. Debyser J., 4. Lamond G., 5. Boudeweel C. 6. Boudeweel C., 7. Pinceel V., 8. Lamond G., 9. Schaballie M., 10. Vermeesch A., I I. Boudeweel C., 12. Dobbelaere C., 13. Lozie V., 14. Vanrenterghem G., 15. Dobbelaere J., 16. Mazereeuw A., I 7. Boudeweel C., 18. Dobbelaere J., 19. Lieven M. Watou 20. Blondeel A., 21. Goudenhooft E., 22. Lenoir J., 23. Lequien Gebr., 24. Techel A., 25. Vanackere M. Watou, 26. Desender J., 27. Corteel A. Watou, 28. Corteel A., 29. Boudeweel C., 30. Clabau H., 31. Hille- brandt J., 32. Melis O., 33. Verpoot E., 34. Hannebouw M., 35. Hannebouw M., 36. Lequien Gebr., 37. Hillebrant J., 38. Van ackere M., 39. Devos A., 40. Vanrentergem SERIEN. Van 4 duiven Boudeweel C van 3 duiven Boudeweel C., van 2 duiven Verpoot E., Vanneste M., Lenoir J., Debyser J.. Goudenhooft E., Schaballie M., Ver meesch A. Zondag 2 I April Prijsvlucht uit LUTTRE bij René Devos. TE HUREN gemeubelde en welgelegen HERBERG Het Bronzen Paard Yperstraat. Zich wen den Brouwerij De Kroon A. Massche- lein-Verstraete, Yperstraat, 87, Poperinge. TE HUREN ERBERG DE STER met Land, gelegen Elverdingesteenweg. Zich wenden bij Mme Nestor Lahaye-Vanden Berghe, Zwynland |_|ERBERG «SINT HUBERT» Veurnestraat. Zich wenden Mme Nestor Nestor La- haye-Vanden Berghe, Zwynland Pop. QERIEV1GE HERBERG DE LUSTIGE BOL DER met boltra, electriciteit, 2 soorten water en groentenhof. Vrij van brouwer. Ge legen in de Pottestraat. Seffens vrij. Voor inlichtingen zich wenden Noordstraat I 2, Poperinghe. als Gij het vandaag nog de nieuwe ver- stèrkte Akker's Abdijsiroop geeft. Dadelijk zullen de afmattende holle hoestbuien ophouden en de benauwende slijm loskomen. Akker's Abdijsiroop, thans nog verstèrkt en nog geneeskrachtiger gemaakt, door toevoeging van de hoest-bedwingende stof „codeïne", werkt als een balsem op borst, keel en longen. Ze bevat een 20-tal kruiden, znoals Aconiet en Drosera. heden door de geneeskundigen ook beschouwd als de heilzaamste stoffen ter bestrijding van de adem- halingsstoornirsen. Elke lepel Abdijsiroop werkt verrassend snel op de ademhalings-organen, lost de slijm op, stopt oien hoest, neemt de benauwd heid weg en geneest Uw rauwe ontstoken keel.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1940 | | pagina 3