8
Eene eerste vereischtetruk.
f
1. Zij moeten truk en veel truk geven.
2. Zij moeten loelaten van den rook to vermijden.
3. De droogtafel moet hoog en wel ingerichl wezen.
Ziedaar de hoofdzakelijkste voorwaarden. Beginnen wij met
diezelfde te verwezenlijken in onze bestaande asten.
V. Hoe moeten onze asten geschikt zijn om
doeltreffend te drogen
heid te kunnen bepalen of hij hot heerdvuur aanzetten of verflauwen
moet. Hel hoeft evenwel geen beloog dat d man zich vijftig op hon
derd malen bedriegt en dan meer dan eens zonder het wel te welen
dc warmte tol 70 centigraden doel stijgen, waardoor do schubben dei
bellen zich openen en schier al hun hopmeel verliezen.
Sommige landbouwers laden den eest met bollen vooraleer hel
vuur aangestoken te hebben, bewijs dal de rook de laag bellen
moet dóórtrekken en zich gedeeltelijk in het vocht oplossen.
Voegen wij daarbij dat men soms oude hopstaken en andere
slechte of natte brandstoffen benuttigt, dat men ook van zoodra het
vuur aangestoken is begint te solferen en dikwerf dan nog eene
overdrevene hoeveelheid solfer gebruikt, en men zal onmiddellijk
beseffen hoe die hop niet kan deugen en hare faam onvermijdelijk
moet verloren gaan
Ziedaar hoe men van goede hop slechte maakt.
Er moet dus truk zijn in den droogast en veel truk. Men zal
dien luchtstroom bekomen indien men 1° veel en goede trekgaten
maakt aan den voet van den ast, 2° alles goed afsluit in de twee trech
ters, 3° eene trekschouw plaatst op den bovensten trechter, 4° de ast
of de schouw zoo hoog maakt als maar mogelijk is. 5° den lucht toe
laat onder den rooster der vuring, G° de bellen niet te dik op de latten
legt.
De eerste voorwaarde is gemakkelijk te verwezentlijken. De tweede
vraagt wel is waar een weinig meer moeite maar kan ook geschieden
zonder grooten kost. Bijna al de hopasten zijn van den ondersten
trechter voorzien maar zelden komt men den'bovensten tegen als
men in vele asten boven op dc latten komt, vindt men alles openlig
gen; in dergelijke voorwaarden is het onmogelijk oenen luchltocht
te bekomen. ’I Ware nochtans niet heel moeilijk men hoeft enkel
dc gevelvenster dicht te sluiten, de pannen van weerskanten van het
dak goed toe te strijken en do voorzijde bij middel van eene gordijn uit
zakken- of balengoed gemaakt af te sluiten. Hot spreekt van zelf
dat zulks geen eerste klas van luchtkamer zal wezen, niettemin zal
men zoo doende oenen tamclijken truk bekomen.
De trekschouw is on blijft toch hot beste middel om den luchttocht
te verzekeren ongelukkiglijk vindt men ze zelden op onze thans