8 Eene eerste vereischtetruk. f 1. Zij moeten truk en veel truk geven. 2. Zij moeten loelaten van den rook to vermijden. 3. De droogtafel moet hoog en wel ingerichl wezen. Ziedaar de hoofdzakelijkste voorwaarden. Beginnen wij met diezelfde te verwezenlijken in onze bestaande asten. V. Hoe moeten onze asten geschikt zijn om doeltreffend te drogen heid te kunnen bepalen of hij hot heerdvuur aanzetten of verflauwen moet. Hel hoeft evenwel geen beloog dat d man zich vijftig op hon derd malen bedriegt en dan meer dan eens zonder het wel te welen dc warmte tol 70 centigraden doel stijgen, waardoor do schubben dei bellen zich openen en schier al hun hopmeel verliezen. Sommige landbouwers laden den eest met bollen vooraleer hel vuur aangestoken te hebben, bewijs dal de rook de laag bellen moet dóórtrekken en zich gedeeltelijk in het vocht oplossen. Voegen wij daarbij dat men soms oude hopstaken en andere slechte of natte brandstoffen benuttigt, dat men ook van zoodra het vuur aangestoken is begint te solferen en dikwerf dan nog eene overdrevene hoeveelheid solfer gebruikt, en men zal onmiddellijk beseffen hoe die hop niet kan deugen en hare faam onvermijdelijk moet verloren gaan Ziedaar hoe men van goede hop slechte maakt. Er moet dus truk zijn in den droogast en veel truk. Men zal dien luchtstroom bekomen indien men 1° veel en goede trekgaten maakt aan den voet van den ast, 2° alles goed afsluit in de twee trech ters, 3° eene trekschouw plaatst op den bovensten trechter, 4° de ast of de schouw zoo hoog maakt als maar mogelijk is. 5° den lucht toe laat onder den rooster der vuring, G° de bellen niet te dik op de latten legt. De eerste voorwaarde is gemakkelijk te verwezentlijken. De tweede vraagt wel is waar een weinig meer moeite maar kan ook geschieden zonder grooten kost. Bijna al de hopasten zijn van den ondersten trechter voorzien maar zelden komt men den'bovensten tegen als men in vele asten boven op dc latten komt, vindt men alles openlig gen; in dergelijke voorwaarden is het onmogelijk oenen luchltocht te bekomen. ’I Ware nochtans niet heel moeilijk men hoeft enkel dc gevelvenster dicht te sluiten, de pannen van weerskanten van het dak goed toe te strijken en do voorzijde bij middel van eene gordijn uit zakken- of balengoed gemaakt af te sluiten. Hot spreekt van zelf dat zulks geen eerste klas van luchtkamer zal wezen, niettemin zal men zoo doende oenen tamclijken truk bekomen. De trekschouw is on blijft toch hot beste middel om den luchttocht te verzekeren ongelukkiglijk vindt men ze zelden op onze thans

HISTORISCHE KRANTEN

De Hopboer (1904-1984) | 1907 | | pagina 38