ft j r !l 28 T j. De draaimuts. 5. De rookverdrijver. Het dak van den droogast gaat ook scherp en steil op, gelijk do naald van een toren, doch het blijft van boven wijd open langs daar zullen rook en damp ontsnappen. Boven deze wijde opening staat er eene draaimuts die met den wind medewendt de opstijgende luchtstroom kan niet neerslaan. Zelfs bestaan er draaikappen, die door middel van eene schroef de lucht uit den ast opzuigen. Het spreekt van zelf dat er in die hooge asten een felle trek of luchttocht onstaat, vermits de hoogte van de vlaak tot aan de draaimuts 18 tot 24 voet bedraagt. Evenwel poogt de Engelsche hopboer den luchtstroom nog heviger te maken door middel van schroeven en Reek-dissipa- pators. Zelfs om nooit op de hop te moeten terten, als de droger ze wilt nazien op de vlaak, ligt er dwars boven de hoplaag een loopplank, die op riggels rolt gelijk de bovenstaande schets het aantoont. De Engelsche droger neemt alle voorzorg om de droge hop bellen zoo weinig mogelijk te breken. In de bovenkamer va,n veel asten vindt ge boven de plaat een rookbuis uitsteken dat stelsel is een Reek-dissipalor (een rookverdrijver). In de zog vau de vuring steekt eene ijzeren Beweegbare vlaak op rollen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Hopboer (1904-1984) | 1912 | | pagina 10