mm
DE H. FAMILIE
Meer eenheid in het Katholiek leven
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
GEZINSOPVOEDING
Hoe schoon is toch het huiselijk leven... waar de liefde troont!
BIJ HET AANKONDIGEN
DER
NIEUWE BELASTINGEN
DE STUDIEDAGEN VAN DEN
BELGISCHEN BOERENBOND
/Jaws handen
Het Lourdesatlbmti
J rlM
ZONDAG 8 JANUARI 1S33.
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. osrasr:
«fiK-y»1
j 1. JAAR. Nr 2.
«DE HALLE
Katholiek Weekblad vau
leper.
Bureel:
Boterstraat, 17, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR
Tn 't Land
18,60 fr.
Frankrijk
35,fr.
Congo, Engeland
40,— fr.
Amerika, Canada en an
dere landen
60,— ft.
HA
Uitgever:
SANSBN-VANNESTE, Poperinge
Tel. Poperinge N* 9.
Postcheckrekening N' 15.570.
TARIEF VOOR BERICHTF";
Kleine berichten per regel 1,00 fr
Kleine berichten (minimum) 4 00 fr
2 fr. teel. v. ber. met adr. t. b
Berichten op 1* bl per regel 2: i fr.
Eerichten op 2* bl per regel 1 75 fr
Berichten cp 3* bl. per regel 1.7 Ir
Eouwber. en Bedank, (min.) 7.00
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanv
Annoncen zijn vooraf te b 'talen
en moeten tegen den Woe- a
avond inrezendpn worden. - K 'c e
berichten tegen de Donderdag «S
r» H. Familie te Nazareth was cn-
2 :.:d een schoon menage. Het ge-
v eend "drietal leefde er gelukkig.
Vader en Moeder waren tevreden om-
d~t het Kind wel mee wilde. Hoe zouden
:-f en Maria geen vreugde gesmaakt
htbben bij zoo een goeden Zoon? Wie
J'zus heeft op aarde kan niets beters
w enschen.
O. het verborgen leven in dat heilig
halsje, waar we niets ran weten en alles
kunnen raden. Twee heiligen en tus-
sahen hen een knaap, het leven van
him leven.
Jezus, haal eens een kruik water
r r de bron», zoo spreekt het moe-
el - ijk gezag.
Hij, d.e meren, zeeën en oceanen heeft
gedolven en gevuld schepte nu water uit
d n stsenput voor het gebruik van het
huMiauden.
Jezus, houd eens die hf.spe sjette om
cp te w Inden
Hij die gekomen was om den Wil zijns
Vaders te volbrengen en Hem glorie te
geven, vond dat niet vervelend of be
neden zijn weerdigheid. Hij hield zijn
armen wijd open, gewillig en geduldig
om de sjette alleen en niet «ich-zelf op
te winden.
De vloer moest gevaagd worden dat
gebeurt in de beste familiën en Hij
die met een stormwind de wolken weg
vaagt. hield het vuilblekkrn met 't stcf
van den eerden vloer (wat de duivelen
ook voor God's Zoon belachelijk vonden).
Binst de wijle gingen de dorpelingen
voorbij dit huis lijk voor een ander, in
nlemands gedacht zou het opgekomen
zijn daar in passante zijn klak af te
namen. En bir.st de wijle zag de jonge
Knaap de engelen diep voor Hem bulgen
uit eerbied en Hij schouwde ook met
zaligheid in de diepten voor Gods on
eindigheid... met zijn vuilblekkcn in zijn
handen.
steken. Hij heeft geen tengere juffervin
gertjes, als Hij de vijve geeft aan zijn
gezellen voelen ze reeds het verbod vel
van zijn platte hand. Het handwerk geeft
appetijt en Maria spaart het beste uit
hai'en mond voor degenen die meest moe- 1
ten arbeiden.
Van 's morgens tot 's avonds werkt
Hij: nu en dan komen er tijden dat het
werk presseert; Hij schoffelt niet, Hij
doet alles wel. Vader blijft meester en
baas in het huiselijk leven, schikt het
werk, ontvangt de bestellingen en de be
talingen. Nooit meent de Leerling dat Hij
het beter weet. nooit zegt HijWij zul
len 't alzoo doen. vader! Hun leven
gaat voorbij in den regelmatigen rythme
van 't dageli'ksch werk. Hij mag al in
de twintig zijn, 't is nog altijd met de
zelfde bereidwilligheid van 't kindGa
en Hij gaat; doe daten Hij doet
het. Hij is hun onderdanig.
Het gaat nog altijd lijk bij de vlucht
naar Egypte in hun stille avondston
den vertellen ze er soms van toen
God het bevel gaf tot de landverhuizing,
was het geen engel die den terugtocht
blies aan Maria's ooren. Maria werd niet
geraadpleegd: God adresseerde zich di-
rekt tot Jozef.
Het Kind kreeg geen order, het werd
opgenomen en gedragen; het had niets
te praten. En 't is nog alzoo. Jezus heeft
eigenlijk meert te zeggen, Hij is bekleed
met een goddelijk gezag, Hij is de ge
zant des hemels, al dat ge wilt, maar
die meest te zeggen heeft, neemt nooit
het hooge wcord en spreekt minst. Hij
doet maar zijn mond open als Hij ge
vraagd wordt.
Jozef is de meester en 't hoofd van
't huisgezin, hij is de heiligste niet, hoe
braaf en deugdzaam ook, hij is minder
dan de twee andere personen. Maria is
heiliger en weerdiger dan Jozef en zij
gehoorzaamt hem. Jezus overtreft on
eindig zijn moeder die van Hem. haren
Maria had haar "and In zijn eerste
Jaren leeren recht klappen. Wie weet
heeft zij Hem dien Onze Vader niet
geleerd dien Hij later aan zijn aposte
len zou herhalen!
Jozef zou den Jongeling nu leeren
recht werken. Hij die lederen kunstenaar
zou kunnen leeren, gaat zelf naar de
vakschool bij den nederigen stielman.
Alzoo moet Gij de zaag houden, kijk
eens hoe vader dat doet. Probeer eens,
Hem, haren toekomstigen Verlosser, al
haar genaden ontving en toch houdt
Jezus zich als de minste, de laagste, de
laatste, als een kind dat nog zich-zelf
niet kan bestieren, als een kind naar
wiens gedacht niet gevraagd wordt, wiens
meening niet meetelt als het een mee
ning heeft, maar het mag nog geen heb
ben, 't is maar een kind.
Hij gehoorzaamt zonder tegenspraak,
schoons recht. Let op dat Gij uw hand HlJ gehoorzaamt vlijtig en blindelings,
niet kwetst. Sta, gij zit op een knoop.
Zoo vermaant Jozef.
De goddelijke Werkjongen leert zijn
ambacht: Hij leert niet voor pastor, Hij
leert voor timmerman. Zijn eerste werk
is bijlange nog geen meesterwerk, Hij is
nog leerling. Hij van wien de Psalm 74
zegt dat Hij de zon en de maan fabrl-
keerde.
Het eerste hout dat hij verwerkt zal
maar dienen voor stoofhout. Hij zaagt
•'fort en Jozef ziet al bekommerd de
eerste zweetdruppelen parelen op het
reine voorhoofd. Al 't geluk van Jozef
is te mogen tegen Hem zeggen: mijn
zoon. Maria hoort in de plaats emevens
het schravelen ran de scherpe zagetan-
den.
Jezus staat daar niet op een rustal-
taar in uitstelling om de aanbiddingen
te ontvangen, Hij staat aan de werkbank
met zijn voeten in de schavelingen. Hij
die al die gouden nagels slceg in het
nachtelijk uitspansel, leert hier den na
gel recht inslaan in 't eikenhout en zijn
vader vermaant Hem: Zie maar dat Ge
den nagel op den kop slaat en niet op
uw vinseren.Zoo leerde Hij het alaam
hanteeren en zijn vader moest Hem alles
toonen en vorendoen alsof Hij hard van
leeren was.
Ondertusschen komt Maria eens kij
ken om te zien of het al gaat. Ze be
waarde al zijn woorden in haren geest
en door de intuïtie der liefde las zij in
zijn hert. Zij was zijn moeder.
Hij kon al een deur maken, een tafel,
een venster met zijn verbindingen ineen-
Hij onderwerpt zijn oordeel, ook als zijn
onfaalbare Wijsheid het anders ziet, Hij
ziet Gods' wil in den wil zijner ouders.
En als Jozef zoo wel niet meer achter
kan. staat Jezus een uur eerder op en
werkt nog een half uur langer 's avonds.
Hij onderwerpt zich niet omdat Hij zijl-
vader vreest, Hij moet hem niet vree
zen; Hij is gewillig en bedienstig voor
zijn moeder, niet alleen omdat Hij haar
bemint en haar noodig heeft. Hij be
mint haar en zoo teedcr, maar Hij kan
haar ook missen, Hij kan alleen voort
voor alle eeuwigheid. Hij ziet den hemel-
schen Vader in Maria en Jozef en dat
is de eenige en ware reden zijner vol-
komene gehoorzaamheid.
En als Jozef oud en versleten is, zegt
Jezus alzoo op een avond: -Vadertje
zit maar in den zetel van nu vcort, want
gij hebt genoeg gewrocht in uw leven.
Voor ons dagelijksch brood zal ik, als
't God belieft, voortaan het zwaarste
werk doen, ik voel mijn armen sterk ge
noeg.
Op het opschrift der firma wordt bij
gevoegd: «Vader en Zoon». De klanten
die het lezen zeggenDe zoon heeft de
affaire van zijn vader overgenomen en
de winkel draait vcort.
Men had zoowel kunnen als opschrift
geven: Villa Het Geluk Stil en ver
borgen genoten ze er het echt familie
leven, Niemand leefde hier voor zich
zelf, allen waren eensgezind, hadden de
zelfde mentaliteit, leefden in een nauwen
kring van innigheid, waar elkeen maar
peinsde op de twee anderen; één hert
en één ziel, drie personen en één geluk.
A. B.
laEBesanassfssaBaaKsaiaaaaBBBinsiBaESSBaaiEBKaBjaiüsaysssEasa
Ja hoe edel schoon en hoe verdienstelijk
toch kan het huiselijk leven wezen, als er
de ware liefde troont!
Vader Nelis werkt dag op dag neer voor
zijn duurbare vrouw en zijn zoo lieve kin
deren. Hij offert gaarne zijn zweet en
bloed voor 't welzijn van zijn duurbaarste
wezens hier op aarde, zonder hiervan voor
uit maar alles zelf en alleen te willen ge
nieten of te verlangen, wat lust en zinnen
streelen kan. Neen het geluk van zijn
liefste gade en van zijn teedere kinderen
r a at hem boven alles. Ja hiervoor weet
hij alles te offeren en desnoods te lijden.
Niets vuriger dan hun welzijn weet hij
steeds te verlangen of te betrachten.
Vreugde en genot kan hij altijd met hen
delen in ruime mate.
Dat is oprecht ware liefde, die weet of
fers te brengen en lijden te trotsecren voor
't we'zijn van anderen, maar die tevens
cck een schat van verdiensten vergadert
voor 't eeuwig leven!
Buurman Felix gaat ook regelmatig naar
zi'n werk en beiivert zich zelf om een mooi
d-gloon te verdienen. Maar om vrouw en
Iri-deren bekommert hij zich niet al te
veel. of toch gaat hij er niet liefderijk ge-
reeg nr-de om. Werken en een keurig dag
loon opstrijken, wel dat doet hij meest
voer zich ze'f ja om meest al zitn eigen
-rillen en willen, zijn lusten en zinnen te
kunnen voldoen. Moeder en kinderen moe
ten doceaan.s steeds gereed zijn om va
der bij doge in alles aan huis in zijn goes-
ten te voldoen en 's avonds dan trekt hij
er maar el te dikwijls op uit om In drank
n vermakelijkheden van allen aard zijn
eigen plezier en zelfgenot te gaan zoeken.
Vrouw en kinderen zijn voor hem schier
mar biizaak. hij Jeunt hun maar het ove-
ri"e. dus wat meer slechts dan d„ krui
mels die van tafel vallen, zoodat die we
zens van hem maar weinig troost en geluk
genieten. Dat ls, wat men helaas op onze
da-en, maar al te veel ontmoet en wat
trteh met geen liefde mag bestempeld,
maar enkel als grove Ikzucht en IJdel be-
greren moet aanzien worden. Immers wrat
geluk kan zulke handelwijze nog ln die
huisgezinnen verwekken? Niets dan ijdele
treurnis en diepen weemoed!
Moeder Ju'fa werkt en zorgt bij dag en
bi' nacht schier, om haar man steeds te
behagen en te verzorgen, ln alles wat hem
voordeellg en aangenaam kan wzen. ZIJ
weet alles ln 1 huishouden te bedeelen. te
bezuinigen en te beredderen, om aldus
hare lieve kinderen met cie leederste zor
gen te omringen. Nmt-s valt haar te zwaar
of te lastig, om die lieve wezens e»n goede
üehamellike. zedelijke "n godsdienstige
spvording te bezorgen. Jaar ln laar uit
draaft zij moedig last en krul-en voor
't geluk en 't welzijn van haar duurbaar
hulsgezin Vren-den genot deelt zij blij
de ook met allen.
Dat ls voorwaar oprecht zuivere Héfde
die offers brengt en vreuede deelt, maar
ook moedig weet te lijden voor 't. gp.'uk
vnn anderen, zonder voor haar zelf s"es
to begeeran. Wat een hemelsche schat
wordt er ock voor haar weggelegd!
Buurvrouw Philomena is ook wel immer
ln de weer, maar verlangt en betracht al
les meest voor haar zeiven: genot en ver
maak, lekkere prijzen, mooie kleederdracht
en zelfvoldoening! Man en kinderen ja,
die mogen ook wel iets hebben of krijgen,
maar moeten toch eerst alles doen en laten
wat zij begeert, zoo niet maken zij haar
knorrig en ongelukkig, omdat zij haar niet
lief hebben, zoo beweert zij.
Maar Philomena is volkomen mis! Zij
zelf kent de ware liefde niet en weet ze
nog veel min te beoefenen: eigen baat is
haar eenige en slechte drijfveer. Zij mag
er ock niets meer elders voor verwachten,
immers hier wil zij er al voor beloond wor
den.
De ware liefde is niet zelfzuchtig, maar
weet steeds offers te brengen en te lijden
voor 't geluk van anderen. Liefde en lijden
zijn onafscheidbaar en kunnen alleen het
waar geluk in het huishouden helpen ver
zekeren en den vrede aldaar bestendig
maken.
Ja ware liefde -.aagt alleen maar naar
het geluk der geliefde wezens. Indien deze
volkomen gelukkig zijn, voelt de liefde
zich voldaan, meer egeert zij niet. Al haar
streven is op dat doel gericht zegt Light-
hart ons zoo schoon!
Helaas, velen op onze dagen betrachten
ln alles alleen maar hun eigen belang, of
meest toch slechts eigen voldoening, zij
beoefenen dus de edele ware liefde niet,
die zooals wij reeds zegden - offers
en I'.idcn voo- 't geluk van anderen vergt!
Wilt gij daar een volmaakt voorbeeld
van, gaat met uw verbeviding naar den
Calvarieberg! Boven op dien heuvel staan
drie kruisen. En aan tie kruisen menschen,
met opengespreide armen, als roepende
ten hemel! Een van de drie had de Liefde
gekend. Zijn leven had de zaligheid, het
geluk van anderen beoogd. En niet slechts
de zaligheld van wie Hem lief waren, maar
van allen, van allen! De zaligheid, het ge
luk ook van zijn vijanden. De zaligheld
van gansch de menschheid! En voor die
zaligheid had Hij alles ten offer gebracht.
Sterkend mét Zijn kracht wat ln zwakheid
moest verloren gaan. was Zijn leven één
offerande geweest, één toewijding, leven
de Liefde. Doch nu was Zijn einde nabij.
Zijn kracht was gebroken. Zijn taak was
bijna volbracht. En ik hoorde Zijn stem:
Mijn God waarom hebt gij m'j ver'a-
ten
Hij kende de Liefde. Hij was Liefde.
Maar de Wijsheid, die het Kruis noodig
acht om tct den troon te voeren, die in de
diepse smart de Liefde haar hoogste
hoogte doet bereiken, die Wijsheid riep
Hij cm antwoord! Doch Zij zweeg.
Alles om mij was donker De hemel
was vol sterren. De duistere dennen reik
ten nog de vragende armen omhoog. En
in mij was het ten volle bewust: Wie de
Liefde v.il. aanvaarde het Kruis. En die
de Wijri d vil, vo ge den weg der smart
Door Liefde tot Lijden. Door Lijden tot
Wijsheid» I
Ter gelegenheid der Jongste verkiezin
gen voor Kamers en Senaat, hebben hun
RH. de Bisschoppen van Belgie een ge
wichtige beslissing genomen. Zij hebben
aan alle Katholieken verklaard dat het
een zware gewetensplicht was hun stem
te geven aan de kandidaten der katno-
lieke partij, d&ar deze partij het eenig-
ste bolwerk was der godsdienstige vrij
heden
Deze tusschenkomst der Kerkelijke
Overheid, werd in hevige en hoonende
bewoordingen, door Liberalen. Socialis-
en en vrijzinnige Fronters afgekeurd. Wij
moesten dit van deze menschen verwach
ten; zij zullen immers nooit aanvaarden
dat een katholieke Bisschop iets ken doen
dat goed is of redelijk, of gepast.
De overgroote meerderheid, der Katho
lieken hebben zonder aarzelen het orde
woord van hunne Bisschoppen gevolgd,
maar wij betreuren dat bij sommige en
bijzonderlijk bij de oude Katholieken, de
uitspraak der Geestelijke Overheid met
een zekeren tegenzin aanvaard werd. En
kelen hebben lang geaarzeld en na een
pijnlijken gewetensstrijd toegegeven
anderen zijn overtuigd gebleven dat de
Kerkelijke Overheid geen bindende wet
kon stellen in politieke aangelegenheden.
Het is immers een feit dat duizende Ka
tholieken gestemd hebben voor de ver
schillende frontpartijen, en duizenden nog
geloovige werklieden, voor de socialisti
sche partij.
Hoe is net mogelijk dat er in ons land
nog Katholieken te vinden zijn die niet
beter hunne plichten tegenover hunne
Kerkelijke Overheid begrijpen?
Het is waar dat een k.ezing niet recht
streeks valt onder het gezag der Kerke
lijke Overheid, maar in een kiesstrijd,
zooals wij zooeven doorgemaakt hebben,
was het toch zonneklaar dat godsdien
stige belangen op het spel waren. Geen
enkele Katholiek kan loochenen dat de
Bisschoppen het recht hebben te bepalen
tot hoever hun geestelijke macht moet
tusschcnkomen in gemengde zaken. In
dien immers de leeken zich het recht
zouden mogen voorbehouden zelf te be
palen wat de Geestelijke Overheid in deze
gelegenheid mag doen, dan zou men tot
het onaanvaardbaar besluit moeten ko
men dat de Bisschoppen, in het uitoefe
nen van hun kerkelijk ambt, aan de be
slissingen der leeken moeten gehoorza
men.
Evengelijk moeten alle menschen met
gezond verstand aanvaarden dat in de
huidige omstandigheden, de Bisschoppen
gelijk hadden richtlijnen aan de Katho
lieken te geven. Als twee partijen open
baar verklaren dat zij den oorlog tegen
chaam in kiessrtijd op te treden. Maar
deze theorie werd heel anders uitgelegd:
de sociale organisaties moeten volledig
onofhankelijk staan van alle politieke
partijen, en er geene betrekkingen mede
hebben: er mochten zelf geen betrekkin
gen bestaan tusschen sociale organisaties
en inrichtingen waarvan de politiek het
eigen doel niet ls. maar die toch de
politieke belangen van hun leden verde
digen.
Op deze wijze Is ook bij Katholieken
de volgende mentaliteit ontstaan: ir."n
kan een goede christen syndikalist zijn.
een getrouw mutualist en een voorbeeldig
lid van een katholieke hoerengilde, zon
der de minste betrekking te hebben met
de katholieke partij en geen de minste
verplichting om hare leiders te volgen.
Weten onze Lezers dat er in ons land
gewesten bestaan waar het aan sociale
werkliedenorganisaties verboden is be
trekkingen te hebben van gelijk welken
aard met de christelijke werkersverfcon-
den, zelfs wanneer deze regelmatig
aangesloten ziln bij de katholieke partij,
enkel en alleen omdat de werkersver
bonden een politieke aktie voeren!
III. Alle politieke aktie en alle poli
tieke mannen, zelfs de beste Katholie
ken, werden door sommige katholieke
leiders belachen, aangevallen en verdacht
gemaakt. Hoe dikwijls hebben Fransch-
sprekende dagbladen, katholieke leden
van Kamer en Senaat, dc kristen demo
cratische Ministers belasterd en tegen
gewerkt? Hoe dikwijls werd een raad ge
geven aan jonge katholieke krachten, af-
keerig te blijven van het politieke leven,
dat zoo werd er geleerd tengevolge
van het huidige politieke stelsel, essen
tieel bedorven is. En op deze wijze wor
den door vele Katholieken, bijzonderlijk
door jongeren, onze katholieke leiders
als Katholieken van tweeden rang be
schouwd. als menschen dia uit persoon
lijke ambitie het lage kieswerk wilden
verrichten, maar die men zorgvuldig
moest vermijden, wilde men een zuivere
Katholiek Kijven.
Het ls zoo dat men kan begrijpen dat
het in de statuten van het werk van den
H. Paulus, vooralen wordt dat een Katho
liek die een politiek mandaat aanvaardt,
door dit feit zelf uit het bestuur moet
worden uitgesloten.
Het ls onbetwistbaar dat zulke theo-
riën, wanneer zij jaren lang ook dcor
sommige priesters en religieusen worden
aangeleerd, noodzakelijk een verwarring
in de geesten moeten doen ontstaan; op
den godsdienst zullen voeren en dat eendeze wijze wordt de eenheid van het ka
derde partij zich verbindt den godsdienst tholiek leven verbroken. Katholieken aan-
te verdedigen, dan is het toch natuurlijk
en redelijk dat de Bisschoppen, die aan
gesteld zijn om het geloof te verdedigen,
aan hunne onderdanen de verphehting
vaarden heel gemakkelijk dat zij een
streng godsdienstig leven moeten leiden,
dat zij op sociaal gebied ook wel hun
plichten moeten vervullen en dat zij op
opleggen van voor deze derde partij te j dit gebied de getrouwe onderdanen zijn
stemmen en het verbod geven van hare der Bisschoppelijke Overheid, maar dat
machtspositie te verminderen. Ihet politieke leven een hc='e andere zaak
De tusschenkomst der Bisschoppen in is, dat aan een andere sfeer toebehoort,
de huidige kiezing is zoo Waarblijkend i dat zij vrij zijn zich ermede te bekom-
gewettigd, dat de oorzaak der "erkeerde meren of niet en dat alleszins hun gods-
handelwijze van sommige Katholieken,dienstige overtuigingen met hun politieke
niet hoofdzakelijk In het feit van deze j zienswijze niets te maken heeft,
tusschenkomst kan gevonden worden. De Het is niet moeilijk te begrijpen welke
reden ervan moet gezocht worden in het de gevolgen zijn vai. èfelke mentaliteit,
feit dat een deel der Katholieken reeds wanneer zich plotseling ten politieke ge-
vóór de kiezing aanvaard hebben, dat het beurtenis voordoet van het hoogste be-
katholiek leven en het politiek leven tweelang voor het katholieke leven van het
verschillende zaken zijn, dat zij bijgevolg land. De uitslag der jongste verkiezin-
in katholieke zaken aan de Bisschoppengen vcor Kamer en Senaat was beslis-
onderdanig moeten zijn maar dat zij het send voor het best3an der katholieke
recht hadden hun politiek leven volgens scholen en het verdedigen der katholieke
eigen goeddunken te regelen. j vrijheden. Godsdienstige vrede kon alleen
Indien men de gebeurtenissen der laat- bewaard blijven in ons land op één voor
ste Jaren onderzoekt, is het niet moeilijk waarde: dat een voldoend getal katho
de oorzaken te vinden van dit feit lm- lieke politieke mannen gekozen werden
mers, sommige katholieke leiders hebben in Kamer en Senaat
met de beste inzichten bezield theo- I Ingezien het dreigend gevaar en ge-
riën verdedigd waarvan wij nu de gevol- trouw aan hare hooge geestelijke zending,
gen moeten betreuren. j is de Kerkelijke Overheid verplicht ge-
I. De werking der organisaties van weest aan alle Katholieken te herinneren
Katholieke Aktie werd door sommigen dat het niet genoeg was om Katholiek
op verkeerde wijze opgevat en uiteenge- te zijn, van aan Katholieke Aktie rnede
legd. Volgens de Pauselijke voorschriftente werken of ingeschreven te zijn in een
moeten deze organisaties hunne werking katholieke sociale organisatie, maar dat
uitoefenen buiten alle politieke partijen,het een zware gewetensplicht was de ka-
maar men heeft zooveel nadruk gelegd tholieke politieke partij te ondersteunen
op de noodzakelijke onafhankelijkheid en zijn stem te geven aan politieke man-
tegenover alle politieke werking, dat nen door de kiesorganlsaties aangeduid,
sommige organisaties van Katholieke Ak-1 En zoo werden in één slag al die
tie zijn komen te staan niet alleen bui- scheidsmuren tusschen Katholieke Aktie,
ten de politiek, maar in werkelijkheidsociale organisaties en politieke aktie,
vijandige positie hebben genomen tegen- omver geslagen. Het moet ons niet ver
over alle politieke organisaties. En da Ar wonderen d.tt sommigen dit bevel der
de Invloed van socialistische of liberale p Kerkelijke Overheid met verbazing aan-
poütieke partijen niet mogelijk was, wer- 1 hoorden en met tegenzin aanvaarden. Eet
den een heele reeks maatregelen geno- katholiek belang eischt dringend dat alle
men om de onafhankelijkheid der orga- i katholieke leiders, zonder uitstel, de Iei-
nisaties van Katholieke Aktie te verze- ding zouden volgen die de Kerkelijke
keren tegenover deze partij waarvan de Overheid zoo klaarbiijkend gegeven heeft,
invloed mocht gevreesd worden: nl. de De eenheid van het katholiek leven moet
katholieke partij. Op deze wijze is bij hersteld worden en ieder katholiek moet
de leden der organisaties der Katholieke beseffen en aanvaarden dat het niet vol-
Aktie de overtuiging ontstaan: dat men doende is katholiek te zijn in zijn pri-
een heel goede Katholiek blijft, met een vaat leven, maar dat hij diezelfde grond-
volledige en zelf met een meer zuivere beginselen moet toepassen ln het verde-
kathoüeke werking, als men zorgvuldig digen van zijn sociale belangen en in
alle betrekkingen vermijdt, ook met een het uitoefenen van zijn burgerlijke plich-
katholieke partij. iten in de politieke aktie van zijn land.
Wij geven hier een bewijs onder zoo- I Het is verloren tijd het leven der Ka-
vele andere, van deze mentaliteit. In een tholieken te willen indeelen üi verschil-
arrondisscment heeft een organisatie van lende en alleenstaande organisaties, zon-
Katholieke Aktie geweigerd deel te ne- der verband tusschen elkander. Het is
men aan een algemeene katholieke be- niet alleen verloren tijd, maar het is ook
tooging, enkel en alleen omdat een ka- gevaarlijk werk, want moest zulke leiding
tholieke Minister was uitgenocdigd om gevolgd worden, dan zal het katholicisme
er een redevoering te houden. zender invloed blijven op het leven der
II. Voor redens van plaatselijken gemeenschap.
of persoonlijken aard, hebben Katholie- j De eerste voorwaarde van het herstel
ken de theorie verdedigd van het onder- der eenheid van gedachten en van wer-
scheid tusschen sociaal en politiek. Deze king in het leven der Katholieken zal
theorie is heel goed te verdedigen als zijn: dat alle katholieke leiders het eens
men hierdoor verstaat dat een sociale worden om de verdeeldheid te bekampen
organisatie hare eigen werkkring heeft en de samenwerking te verzekeren,
en niet ingericht is om als politiek 11- I LOUIS COLENS.
aa&SaESBsasisaBZBBïsaBaasasssBsizasBaaaaKaaaMaaiJiBzi-Kisen
STEUN AAN DE ARMEN
On re foto vertoont enkele minbegunstlgden gereten a.vn een WEI,VOORZIENE
tafel, hun aangeboden door eenc liefdadige instehing Brussel, op Kerstdag LL
ONTSLAGGEVER OF NIET?
VAN TWEE KWALEN 13 HET
BEST DE MINSTE TE KIEZEN
Neg maar pas had het Parlement het
regeeringsontwerp over de gezondmaking
der financies gestemd of de regsering
nam de eerste dringende maatregelen om
geld in de kas te doen stroomen.
Immers, we mogen niet vergeten dat
de kas verre van gevuld was. De aan
kondiging van die eerste taksen en be
lastingen heeft onder het publiek een
nogal begrijpelijke verrassing, ja, we mo
gen zeggen pijnlijke ontroering gebracht
en dat is meer dan begrijpelijk.
Zeke-e waren worden nogal getroffen
en ondergaan daardoor een prijverhoo-
ging, waarvan iedereen dan terugslag zal
voelen.
De Socialisten zijn er als de kippen
bij en omtrent om die eerste maatrege
len uit te buiten en de bevolking op te
zweepen en op te ruien tegen de re
geering.
EVEN NADENKEN
EN DE KOOFDEN KOEL HOUDEN
Het is zeker geen aangenaam karweitje
belast "igen te moeten leggen en te stem
men. De menschen betalen niet gaarne
en vooral in crisistijd, dat staat vast.
Maar,... sedert lang was het voor
ledereen klaar dat er maatregelen dien
den genomen te worden. Het was Immers
om die redenen dat de Liberalen de ont
binding ven het Parlement hadden ge-
ëischt, opdat het land zich zou kunnen
uitspreken over de te nemen maatrege
len. Dit zou ook in de eerste plaats ge
beurd zijn, hadden zij intusschen samen
met de Socialisten de schoolpolitiek niet
cp den voorgrond komen schuiven.
Niemand, geen enkele partij heeft ver
zwegen dat er nieuwe offers zouden moe
ten gevraagd worden om den toestand
te redden en op te klaren.
Voor welken toestand stond men nu?
De Staatskas was leeg, tengevolge van
het achterblijven van de Duitsche her
stelbetalingen en de gevolgen van de
wereldcrisis, die de opbrengst der be
staande belastingen heeft doen vermin
deren, daar de zaken slecht gaan sedert
jaren.
Ket was zoover gekomen, dat er op
zeker oogenblik voor gevreesd werd of
men bij 't begin van Januari nog wel
zou in staat geweest zijn de loonen der
Staate-agenten te betalen!
De regeering stor.d dus voor de keuze:
ofwel wilskrachtige en doortastende
maatregelen nemen op gebied van bezui
nigingen en nieuwe belastingen, om zoo
doende de bïgrooting in evenwicht te
brengen;
ofwel de bankblljettenpers laten draai
en, dus nieuwe bankbriefjes bijmaken en
dit zou voor onvermijdelijk gevolg heb
ben gehad dat onze frank zou in waarde
verminderd zijn en na enkele maanden
den gang zou hebben gevolgd van den
Duitsche Mark, 't is te zeggen te zak
ken op nul!
Had men de tweede manier moeten
gebruiken, dan zouden de menschen,
noch min noch meer geruïneerd gewor
den zijn.
Was het wenschelijk dergelijke poli
tiek te voeren?
Neeh, duizend maal neen! Het ware
misdadig geweest!
Er bleef dus van twee kwalen de min
ste te kiezen. De groote operatie te doen
en belastingen te leggen en te bezuinigen
waar het kon.
Er werd voor een milliard honderd
vijftig millioen frank bezuinigd.
Om de begrooting in evenwicht te bren
gen, moesten er dan nog 1.450 millioen
belastingen gelegd worden.
Daar de kas ledig was en er zoo spoe
dig geld moet binnen komen:
oin de Iooncn van het Staatspcrsoneel te
betalen;
om de werkloozen verder te betalen;
om pensioenen en dergelijke meer uit
keeren
heeft de regeering haar toevlucht geno
men tot taksen en belastingen, die aan
stonds geld in de kas brengen en daarom
werden de taksen op de verbruiksartike-
Ien aanstonds in voege gebracht.
Die belastingen zijn zwaar om dragen,
we zijn er over akkoord en 't ware beter
geweest ze niet te moeten leggen, maar...
MOEST DE STEUN AAN DE WERK
LOOZEN WORDEN STOP GEZET?
Neen, roepen de tienduizenden werkloo
zen met veel recht en reden.
MOEST DE UITBETALING VAN DE
OUDERDOMSPENSIOENEN WORDEN
GESCHORST?
Neen, zuchten de honderdduizenden
ouden van dagen, en ze hebben meer
dan gelijk!
MOEST ONZEN FRANK NOG EENS
WORDEN GEKELDERD EN TENNIE-
TE GAAN?
Honderd maal neen! roepen alle stan
den van de maatschappij en ze hebben
meer dan gelijk en redenen I
ZOUDEN DE SOCIALISTEN ANDERS
HEBBEN GEDAAN?
Staatsminister Vandervelde, leider van
de socialistische partij heeft vcor de kie
zing, den 6 November 1032, te Verviers een
kiesrede gehouden. De Socialisten hoop
ten dat ze de sterkste groep en dus re-
geeringsleiding zouden in handen krij
gen.
De socialistische leider verklaarde daar
op die meeting, dat hij niet loochende,
nat, om evenwicht in de begroeting te
brengen, er belastingen zouden moeten
gelegd worden met een spoedige op
brengst, belastingen op het verbruik, ver.
zwaring der lasten die thans wegen op
het verbruik
Wat Vandervelde daar voorzag wordt
thans door de regeering gedaan en nu
schelden de Socialisten die regeering uit.
Ze heeft den raad van hun leider Van
dervelde gevolgdl
Waren de Socialisten de bazen gewor
den, dan zouden ze ook het begrootingste-
kort van 2 milliard hebben moeten aan
vullen. Maar nu, dat ze tegenover het
vo.k geen verantwoordelijkheid dragen in
de regeering, schelden ze naar hartelust
en doen ze aan volksoprulerlj en ophit
sing!
KWESTIE VAN BEZUINIGINGEN
We hebben er hooger op gewezen dat
er reeds een milliard honderd vijftig mil
lioen frank is zuinigd.
Wil dat zeggen, dat er niets meer kan
worden gedaan?
Neen, want we weten heel wel, dat er
nog misbruiken uit te roeien zijn. Maar
alles kan niet in éénmaal gebeuren
Bij de bespreking van de begrooting
van LANDSVERDEDIGING zal er van
KATHOLIEKE ZIJDE gesproken worden
over de bezuinigingen, die daar in het
leger nog kunnen worden gedaan. De
misbruiken inzake de opeenstapeling van
werkelijke wedden en invaliditeitspen
sioenen door hoogere officieren moeten
zeker luide worden aangeklaagd en be
streden. Dat schandaal zal moeten een
einde nemen, wil men ons volk niet ver-
(Zio vervolg onderaan 6* kolom.)
Een e-g geschil*Is ontstoan tusschsr.
Engeland en Frrzie kwestie petreo!-bron-
lien op Perzisch grondgebied geleeen en
waarover Eiceland sedert jaren meester
was; er zitten veel Erge'sche kapitalen
in en vcor Er^elend was het ec-n wel
opbrengend zaak-'e.
Nu werden de Fngehchen door de Pe~-
sen buitecgezet wat van wege Engeland
hevige protesten uitlokte. De Persen wil
len echter van niets hooren en blijver
bil hun besluit. Engeland laat he*
echter ock niet liggen en God weet, wet
dat zal medebrengen.
Hierboven foto van den Perzischer Mi
nister Tcymurl; rch, die naar verluidt,
zijn ontslag zou gegeven hebben, kwestie
de moeilijkheden met Engeland. Minister
Teymurtasch speelt een voorname rol'in
de politiek van zijn land, en reeds merr
dan eens werd het nieuws van zi'n af
treden de wereld ingezonden. Telkens
echter bleek het nieuws valsch.
V/at er nu van is moet de tijd neg
uitwijzen.
Volgens gewoonte, richtte de Belgische
Boerenbond, tijdens de Kerstweek, zijn
jaarlijksche studiedagen in.
Men weet dat als thema van die stu
diedagen altijd het een of ander actueel
vraagstuk gekozen wordt. Dit jaar, had
den de inrichters zich als doel gesteld
het standpunt te belichten dat de geor
ganiseerde boerenstand inneemt tegen
over de ingewikkelde vraagstukken van
den tijd.
Zooals vroegere jaren, werden de stu
diedagen voorgezeten door Mgr Luytgae-
rens, algemeen secretaris van den Boe
renbond.
Als naar gewoonte, werden de eigen
lijke studiedagen voorafgegaan door een
jeugddag. Deze werd gehouden op Maan
dag 26 December namiddag en in den
voornoen van Dinsdag. Op hét program
ma stond het vaststellen van het stand
punt van den Boerenjeugdbond. ln de
algemeene bcerenbeweging en van zijn
standpunt op godsdienstig gebied.
Men bemerkte de tegenwoordigheid van
de afgevaardigden van het Doorluchtig
Episcopaat en van talrijke vooraanstaan
de personen. De Heer Minister van Land
bouw, weerhouden dcor zijn ambtsbezig
heden, had zich laten verontschuldigen.
De eigenlijke studiedagen begonnen op
Dinsdag 27 December te 14 uur.
Het zal volstaan de behandelde onder
werpen te noemen om al het belang van
die studiedagen te doen uitschijnen.
Er werd onderzocht:
Hce ver omae boerenorganisatie de
belangen harer leden mag en moet be
hartigen.
Ons standpunt wat betreft de werking
op godsdienstig en kristelijk-soclaal ge
bied.
Ons standpunt in zake beroepsonder-
richt, met het oog: a) op den landbouw;
b) op den tuinbouw.
Ons standpunt in zake vermindering
der productiekosten en verhooging der
productenprijzen, met het oog: a) op den
landbouw; b) op den tuinbouw.
Ons standpunt in zake pachtkwestie.
Mgr Luytgaerens trok het besluit der
studiedagen in een toespraak die als
titel droeg: Ons standpunt in zake or
ganisatie en werking onzer bcerenvej--
eenigingen
In afzonderlijke vergaderingen werden
speciale punten van onmiddellijk prac-
tisch belang behandeld. Een tentoonstel
ling was Ingericht, die een eoht aan
schouwelijk onderwijs daarstelde, vooral
voor wat de fruitteelt en veeteelt betreft.
Die studiedagen, die op 29 December
middag gesloten werden, mochten zich
in een grooten bijval verheugen. Zij zul
len zeker bij de boeren den vereenigings-
geest nog versterkt hebben. De boeren
zijn er zi hevan bewust dat meer dan ooit
de rereenlglng noodzakelijk is. en dat het
de veresniging is die den landbouwer zal
helpen de crisis met een minimum van
schade te doorworstelen.
Dit is gebleken uit de zeer drukke ge-
dachtenwisselingen die op de lessen volg
den.
Na de sluiting der algemeene studie
dagen, werd ook een studiedag gehouden
voor de voordrachtgevers en voordracht
geefsters die zich ten dienste stellen van
den Belgischen Boerinnenbond (vrouwe
lijke afdeeling van den Boerenbond). De
opkomst was talrijk en de gedachtenwis-
scling was druk en leerrijk.
4BHBBBBSaSBfiSBSBBSBSESJ31SiSa*
BIJ EIT BLAD BEHOORT
een Wandkalendvr voor 1933.
HET HEILIG JAAR
Op het ccgenbük wordt gewerkt aan
een Bul over 't Heilig Jaar 1973-1934,
welke Eul spoedig zal verschijnen. Aan
de viering vr.n ket ITcüig Jaar zullen
volg :is track::? ve'c aflaten verbonden
zijn.
Of ook de heilige deur van de St Pie-
ter dit jaar geopend zal worden, is nog
onzeker. Gewoonlijk wordt deze deur
sleclris in de algemeene jubeljaren ge
opend. Voor het laatst is dit in 1925
geschied. In 1529, het jubeljaar, drt in
verband met h't 50-iarige priesterlubi-
'eum van c'*n Paus afgekondigd was. ia
de deur gesloten gebleven.
Aangezien hst Heilig Jaar ditmaal ech
ter de herdenking van hst sterfjaar van
Christus betreft, neemt men aan, dat dit
maal de b') elk Hei'ig Jaar gevolgde ge
woonte "e'vandhaafd zal worden.
isaasciacsMasaanaaazssaaMB
Privaat Raadgever
hst Kof
en V.-arr'—
Een
Da Kor'ng komt van dan Her Her
man Teirlinrt, Vlaamsehe schrijver, te
banoemen tot privaat raadgaver van den
Koning en den Hertog van Brabant.
De Heer Teirlinck werd na den wa
penstilstand benoemd tct professor in net
Vlaamsch voor den Prins Leopold.
«aaBS225Lsasa32saa333SüS32aa
Doos 4en7j£frank
3231
ontwaardigd zien opspringen en wil men
de reeds zoo geschokte reputatie van
sommige hoogstaande officieren nog red
den.
Daar wordt veel gesproken en geschre
ven over onze begrooting van Landsver
dediging. Zeker ze moet zooveel mogelijk
ingekrimpt worden, maar men moet ook
durv'en onder de oogen van het volk
brengen dat Belgie, in het kader van
gelijkwaardige Staten niet aan de spits
staat.
Gaven aan bun weermacht uit in 1931:
Polen
3.390 millioen
Holland
2.448
a
T9jeeho- Slovak» je
2.233
Roemenie
2.187
9
BELGIE
1.443
In 1933 zal BELGIE
slechts nog uitgeven
926
Dat zijn ook cijfers die ons volk ken
nen mag.
EÏNDTREKKING
Ziehier de uitslagen der trekkingen voor
de 20 gratis -eizen naar Lourdes:
Op 20 ADril:
3222 2951 4573 2177 2073
Op 20 Juli:
9910 5218 9384 8234 2316
Op 30 December:
7259 10794 19C4 6067 1319
10326 10153 3548 8695 5846
De eerste oplage is gansch uitgeput. Een
tweede onverbeterde uitgave moest worden
gemaakt om aan de vragen te kunnen vol
doen. Daarom hechten wij aan deze twee
de oplage weer 20 gratis reizen naar Lour,
des, waarop de koopers dezer uiDgave al
leen recht hebben. De keepers der eerste
uitgave hebben natuurlijk geen kans meer
met hun vroeger nummer. De prijs blijft
bepaald op 25 frank. Wie echter 1,50 fr.
meer stort krijgt na elke trekking de lijst
dar winnende nummers franko thuis. Te
storten op postcheck 1625X2 van F. Siuer,
Merksem. V7ij rekenen cp uwe hulp er»
propaganda ten bate onzer arme nieuwe
parochiën en Onze Lieve Vrouw ter eere.
De eerstvolgende trekking zal plaats
hebben op 18 April 1933.
Het Immacula'.akomiteit, Bredcbaon,
439. Merksem.
ISaS23£E£ï3;222SïSSB32Hia:iSÊ3a
BEHOUD DER KUST
■s
gf
ft Y |p
Te Swinemiinde In Duitschland wil het
gemeentebeetuur het zeestrand vlak be
houden; om te belettan dat het zand
door de wind tot duinen opgedreven
worde is men er bezig overal riet ta
planten. Men ziet hier de werklieden aan
dat werk bezig.
Cm aanslagen te verijdelen
^•41 f
Wanneer in Duitschland de overheden
een verdacht pakje, ofwel voorwerpen
ontvangen met een verdacht voorkomen
zenden zij die dingen.naar een chemisch
instituut voor onderzoek. Op onze foto
iet men een lid van het personeel van
dat instituut, een beschermend kostuum
dragend die met de meeste omzichtigheid
een verdacht pakje opendoet.
<B3BS;affl5SBBBBaRIlBV'*r.2R3D3Ta
Belgische Fab~
CH1COREI WÏFEL1—