mm DE H. FAMILIE Meer eenheid in het Katholiek leven KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER GEZINSOPVOEDING Hoe schoon is toch het huiselijk leven... waar de liefde troont! BIJ HET AANKONDIGEN DER NIEUWE BELASTINGEN DE STUDIEDAGEN VAN DEN BELGISCHEN BOERENBOND /Jaws handen Het Lourdesatlbmti J rlM ZONDAG 8 JANUARI 1S33. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. osrasr: «fiK-y»1 j 1. JAAR. Nr 2. «DE HALLE Katholiek Weekblad vau leper. Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR Tn 't Land 18,60 fr. Frankrijk 35,fr. Congo, Engeland 40,— fr. Amerika, Canada en an dere landen 60,— ft. HA Uitgever: SANSBN-VANNESTE, Poperinge Tel. Poperinge N* 9. Postcheckrekening N' 15.570. TARIEF VOOR BERICHTF"; Kleine berichten per regel 1,00 fr Kleine berichten (minimum) 4 00 fr 2 fr. teel. v. ber. met adr. t. b Berichten op 1* bl per regel 2: i fr. Eerichten op 2* bl per regel 1 75 fr Berichten cp 3* bl. per regel 1.7 Ir Eouwber. en Bedank, (min.) 7.00 Te herhalen aankondigingen: prijs op aanv Annoncen zijn vooraf te b 'talen en moeten tegen den Woe- a avond inrezendpn worden. - K 'c e berichten tegen de Donderdag «S r» H. Familie te Nazareth was cn- 2 :.:d een schoon menage. Het ge- v eend "drietal leefde er gelukkig. Vader en Moeder waren tevreden om- d~t het Kind wel mee wilde. Hoe zouden :-f en Maria geen vreugde gesmaakt htbben bij zoo een goeden Zoon? Wie J'zus heeft op aarde kan niets beters w enschen. O. het verborgen leven in dat heilig halsje, waar we niets ran weten en alles kunnen raden. Twee heiligen en tus- sahen hen een knaap, het leven van him leven. Jezus, haal eens een kruik water r r de bron», zoo spreekt het moe- el - ijk gezag. Hij, d.e meren, zeeën en oceanen heeft gedolven en gevuld schepte nu water uit d n stsenput voor het gebruik van het huMiauden. Jezus, houd eens die hf.spe sjette om cp te w Inden Hij die gekomen was om den Wil zijns Vaders te volbrengen en Hem glorie te geven, vond dat niet vervelend of be neden zijn weerdigheid. Hij hield zijn armen wijd open, gewillig en geduldig om de sjette alleen en niet «ich-zelf op te winden. De vloer moest gevaagd worden dat gebeurt in de beste familiën en Hij die met een stormwind de wolken weg vaagt. hield het vuilblekkrn met 't stcf van den eerden vloer (wat de duivelen ook voor God's Zoon belachelijk vonden). Binst de wijle gingen de dorpelingen voorbij dit huis lijk voor een ander, in nlemands gedacht zou het opgekomen zijn daar in passante zijn klak af te namen. En bir.st de wijle zag de jonge Knaap de engelen diep voor Hem bulgen uit eerbied en Hij schouwde ook met zaligheid in de diepten voor Gods on eindigheid... met zijn vuilblekkcn in zijn handen. steken. Hij heeft geen tengere juffervin gertjes, als Hij de vijve geeft aan zijn gezellen voelen ze reeds het verbod vel van zijn platte hand. Het handwerk geeft appetijt en Maria spaart het beste uit hai'en mond voor degenen die meest moe- 1 ten arbeiden. Van 's morgens tot 's avonds werkt Hij: nu en dan komen er tijden dat het werk presseert; Hij schoffelt niet, Hij doet alles wel. Vader blijft meester en baas in het huiselijk leven, schikt het werk, ontvangt de bestellingen en de be talingen. Nooit meent de Leerling dat Hij het beter weet. nooit zegt HijWij zul len 't alzoo doen. vader! Hun leven gaat voorbij in den regelmatigen rythme van 't dageli'ksch werk. Hij mag al in de twintig zijn, 't is nog altijd met de zelfde bereidwilligheid van 't kindGa en Hij gaat; doe daten Hij doet het. Hij is hun onderdanig. Het gaat nog altijd lijk bij de vlucht naar Egypte in hun stille avondston den vertellen ze er soms van toen God het bevel gaf tot de landverhuizing, was het geen engel die den terugtocht blies aan Maria's ooren. Maria werd niet geraadpleegd: God adresseerde zich di- rekt tot Jozef. Het Kind kreeg geen order, het werd opgenomen en gedragen; het had niets te praten. En 't is nog alzoo. Jezus heeft eigenlijk meert te zeggen, Hij is bekleed met een goddelijk gezag, Hij is de ge zant des hemels, al dat ge wilt, maar die meest te zeggen heeft, neemt nooit het hooge wcord en spreekt minst. Hij doet maar zijn mond open als Hij ge vraagd wordt. Jozef is de meester en 't hoofd van 't huisgezin, hij is de heiligste niet, hoe braaf en deugdzaam ook, hij is minder dan de twee andere personen. Maria is heiliger en weerdiger dan Jozef en zij gehoorzaamt hem. Jezus overtreft on eindig zijn moeder die van Hem. haren Maria had haar "and In zijn eerste Jaren leeren recht klappen. Wie weet heeft zij Hem dien Onze Vader niet geleerd dien Hij later aan zijn aposte len zou herhalen! Jozef zou den Jongeling nu leeren recht werken. Hij die lederen kunstenaar zou kunnen leeren, gaat zelf naar de vakschool bij den nederigen stielman. Alzoo moet Gij de zaag houden, kijk eens hoe vader dat doet. Probeer eens, Hem, haren toekomstigen Verlosser, al haar genaden ontving en toch houdt Jezus zich als de minste, de laagste, de laatste, als een kind dat nog zich-zelf niet kan bestieren, als een kind naar wiens gedacht niet gevraagd wordt, wiens meening niet meetelt als het een mee ning heeft, maar het mag nog geen heb ben, 't is maar een kind. Hij gehoorzaamt zonder tegenspraak, schoons recht. Let op dat Gij uw hand HlJ gehoorzaamt vlijtig en blindelings, niet kwetst. Sta, gij zit op een knoop. Zoo vermaant Jozef. De goddelijke Werkjongen leert zijn ambacht: Hij leert niet voor pastor, Hij leert voor timmerman. Zijn eerste werk is bijlange nog geen meesterwerk, Hij is nog leerling. Hij van wien de Psalm 74 zegt dat Hij de zon en de maan fabrl- keerde. Het eerste hout dat hij verwerkt zal maar dienen voor stoofhout. Hij zaagt •'fort en Jozef ziet al bekommerd de eerste zweetdruppelen parelen op het reine voorhoofd. Al 't geluk van Jozef is te mogen tegen Hem zeggen: mijn zoon. Maria hoort in de plaats emevens het schravelen ran de scherpe zagetan- den. Jezus staat daar niet op een rustal- taar in uitstelling om de aanbiddingen te ontvangen, Hij staat aan de werkbank met zijn voeten in de schavelingen. Hij die al die gouden nagels slceg in het nachtelijk uitspansel, leert hier den na gel recht inslaan in 't eikenhout en zijn vader vermaant Hem: Zie maar dat Ge den nagel op den kop slaat en niet op uw vinseren.Zoo leerde Hij het alaam hanteeren en zijn vader moest Hem alles toonen en vorendoen alsof Hij hard van leeren was. Ondertusschen komt Maria eens kij ken om te zien of het al gaat. Ze be waarde al zijn woorden in haren geest en door de intuïtie der liefde las zij in zijn hert. Zij was zijn moeder. Hij kon al een deur maken, een tafel, een venster met zijn verbindingen ineen- Hij onderwerpt zijn oordeel, ook als zijn onfaalbare Wijsheid het anders ziet, Hij ziet Gods' wil in den wil zijner ouders. En als Jozef zoo wel niet meer achter kan. staat Jezus een uur eerder op en werkt nog een half uur langer 's avonds. Hij onderwerpt zich niet omdat Hij zijl- vader vreest, Hij moet hem niet vree zen; Hij is gewillig en bedienstig voor zijn moeder, niet alleen omdat Hij haar bemint en haar noodig heeft. Hij be mint haar en zoo teedcr, maar Hij kan haar ook missen, Hij kan alleen voort voor alle eeuwigheid. Hij ziet den hemel- schen Vader in Maria en Jozef en dat is de eenige en ware reden zijner vol- komene gehoorzaamheid. En als Jozef oud en versleten is, zegt Jezus alzoo op een avond: -Vadertje zit maar in den zetel van nu vcort, want gij hebt genoeg gewrocht in uw leven. Voor ons dagelijksch brood zal ik, als 't God belieft, voortaan het zwaarste werk doen, ik voel mijn armen sterk ge noeg. Op het opschrift der firma wordt bij gevoegd: «Vader en Zoon». De klanten die het lezen zeggenDe zoon heeft de affaire van zijn vader overgenomen en de winkel draait vcort. Men had zoowel kunnen als opschrift geven: Villa Het Geluk Stil en ver borgen genoten ze er het echt familie leven, Niemand leefde hier voor zich zelf, allen waren eensgezind, hadden de zelfde mentaliteit, leefden in een nauwen kring van innigheid, waar elkeen maar peinsde op de twee anderen; één hert en één ziel, drie personen en één geluk. A. B. laEBesanassfssaBaaKsaiaaaaBBBinsiBaESSBaaiEBKaBjaiüsaysssEasa Ja hoe edel schoon en hoe verdienstelijk toch kan het huiselijk leven wezen, als er de ware liefde troont! Vader Nelis werkt dag op dag neer voor zijn duurbare vrouw en zijn zoo lieve kin deren. Hij offert gaarne zijn zweet en bloed voor 't welzijn van zijn duurbaarste wezens hier op aarde, zonder hiervan voor uit maar alles zelf en alleen te willen ge nieten of te verlangen, wat lust en zinnen streelen kan. Neen het geluk van zijn liefste gade en van zijn teedere kinderen r a at hem boven alles. Ja hiervoor weet hij alles te offeren en desnoods te lijden. Niets vuriger dan hun welzijn weet hij steeds te verlangen of te betrachten. Vreugde en genot kan hij altijd met hen delen in ruime mate. Dat is oprecht ware liefde, die weet of fers te brengen en lijden te trotsecren voor 't we'zijn van anderen, maar die tevens cck een schat van verdiensten vergadert voor 't eeuwig leven! Buurman Felix gaat ook regelmatig naar zi'n werk en beiivert zich zelf om een mooi d-gloon te verdienen. Maar om vrouw en Iri-deren bekommert hij zich niet al te veel. of toch gaat hij er niet liefderijk ge- reeg nr-de om. Werken en een keurig dag loon opstrijken, wel dat doet hij meest voer zich ze'f ja om meest al zitn eigen -rillen en willen, zijn lusten en zinnen te kunnen voldoen. Moeder en kinderen moe ten doceaan.s steeds gereed zijn om va der bij doge in alles aan huis in zijn goes- ten te voldoen en 's avonds dan trekt hij er maar el te dikwijls op uit om In drank n vermakelijkheden van allen aard zijn eigen plezier en zelfgenot te gaan zoeken. Vrouw en kinderen zijn voor hem schier mar biizaak. hij Jeunt hun maar het ove- ri"e. dus wat meer slechts dan d„ krui mels die van tafel vallen, zoodat die we zens van hem maar weinig troost en geluk genieten. Dat ls, wat men helaas op onze da-en, maar al te veel ontmoet en wat trteh met geen liefde mag bestempeld, maar enkel als grove Ikzucht en IJdel be- greren moet aanzien worden. Immers wrat geluk kan zulke handelwijze nog ln die huisgezinnen verwekken? Niets dan ijdele treurnis en diepen weemoed! Moeder Ju'fa werkt en zorgt bij dag en bi' nacht schier, om haar man steeds te behagen en te verzorgen, ln alles wat hem voordeellg en aangenaam kan wzen. ZIJ weet alles ln 1 huishouden te bedeelen. te bezuinigen en te beredderen, om aldus hare lieve kinderen met cie leederste zor gen te omringen. Nmt-s valt haar te zwaar of te lastig, om die lieve wezens e»n goede üehamellike. zedelijke "n godsdienstige spvording te bezorgen. Jaar ln laar uit draaft zij moedig last en krul-en voor 't geluk en 't welzijn van haar duurbaar hulsgezin Vren-den genot deelt zij blij de ook met allen. Dat ls voorwaar oprecht zuivere Héfde die offers brengt en vreuede deelt, maar ook moedig weet te lijden voor 't. gp.'uk vnn anderen, zonder voor haar zelf s"es to begeeran. Wat een hemelsche schat wordt er ock voor haar weggelegd! Buurvrouw Philomena is ook wel immer ln de weer, maar verlangt en betracht al les meest voor haar zeiven: genot en ver maak, lekkere prijzen, mooie kleederdracht en zelfvoldoening! Man en kinderen ja, die mogen ook wel iets hebben of krijgen, maar moeten toch eerst alles doen en laten wat zij begeert, zoo niet maken zij haar knorrig en ongelukkig, omdat zij haar niet lief hebben, zoo beweert zij. Maar Philomena is volkomen mis! Zij zelf kent de ware liefde niet en weet ze nog veel min te beoefenen: eigen baat is haar eenige en slechte drijfveer. Zij mag er ock niets meer elders voor verwachten, immers hier wil zij er al voor beloond wor den. De ware liefde is niet zelfzuchtig, maar weet steeds offers te brengen en te lijden voor 't geluk van anderen. Liefde en lijden zijn onafscheidbaar en kunnen alleen het waar geluk in het huishouden helpen ver zekeren en den vrede aldaar bestendig maken. Ja ware liefde -.aagt alleen maar naar het geluk der geliefde wezens. Indien deze volkomen gelukkig zijn, voelt de liefde zich voldaan, meer egeert zij niet. Al haar streven is op dat doel gericht zegt Light- hart ons zoo schoon! Helaas, velen op onze dagen betrachten ln alles alleen maar hun eigen belang, of meest toch slechts eigen voldoening, zij beoefenen dus de edele ware liefde niet, die zooals wij reeds zegden - offers en I'.idcn voo- 't geluk van anderen vergt! Wilt gij daar een volmaakt voorbeeld van, gaat met uw verbeviding naar den Calvarieberg! Boven op dien heuvel staan drie kruisen. En aan tie kruisen menschen, met opengespreide armen, als roepende ten hemel! Een van de drie had de Liefde gekend. Zijn leven had de zaligheid, het geluk van anderen beoogd. En niet slechts de zaligheld van wie Hem lief waren, maar van allen, van allen! De zaligheid, het ge luk ook van zijn vijanden. De zaligheld van gansch de menschheid! En voor die zaligheid had Hij alles ten offer gebracht. Sterkend mét Zijn kracht wat ln zwakheid moest verloren gaan. was Zijn leven één offerande geweest, één toewijding, leven de Liefde. Doch nu was Zijn einde nabij. Zijn kracht was gebroken. Zijn taak was bijna volbracht. En ik hoorde Zijn stem: Mijn God waarom hebt gij m'j ver'a- ten Hij kende de Liefde. Hij was Liefde. Maar de Wijsheid, die het Kruis noodig acht om tct den troon te voeren, die in de diepse smart de Liefde haar hoogste hoogte doet bereiken, die Wijsheid riep Hij cm antwoord! Doch Zij zweeg. Alles om mij was donker De hemel was vol sterren. De duistere dennen reik ten nog de vragende armen omhoog. En in mij was het ten volle bewust: Wie de Liefde v.il. aanvaarde het Kruis. En die de Wijri d vil, vo ge den weg der smart Door Liefde tot Lijden. Door Lijden tot Wijsheid» I Ter gelegenheid der Jongste verkiezin gen voor Kamers en Senaat, hebben hun RH. de Bisschoppen van Belgie een ge wichtige beslissing genomen. Zij hebben aan alle Katholieken verklaard dat het een zware gewetensplicht was hun stem te geven aan de kandidaten der katno- lieke partij, d&ar deze partij het eenig- ste bolwerk was der godsdienstige vrij heden Deze tusschenkomst der Kerkelijke Overheid, werd in hevige en hoonende bewoordingen, door Liberalen. Socialis- en en vrijzinnige Fronters afgekeurd. Wij moesten dit van deze menschen verwach ten; zij zullen immers nooit aanvaarden dat een katholieke Bisschop iets ken doen dat goed is of redelijk, of gepast. De overgroote meerderheid, der Katho lieken hebben zonder aarzelen het orde woord van hunne Bisschoppen gevolgd, maar wij betreuren dat bij sommige en bijzonderlijk bij de oude Katholieken, de uitspraak der Geestelijke Overheid met een zekeren tegenzin aanvaard werd. En kelen hebben lang geaarzeld en na een pijnlijken gewetensstrijd toegegeven anderen zijn overtuigd gebleven dat de Kerkelijke Overheid geen bindende wet kon stellen in politieke aangelegenheden. Het is immers een feit dat duizende Ka tholieken gestemd hebben voor de ver schillende frontpartijen, en duizenden nog geloovige werklieden, voor de socialisti sche partij. Hoe is net mogelijk dat er in ons land nog Katholieken te vinden zijn die niet beter hunne plichten tegenover hunne Kerkelijke Overheid begrijpen? Het is waar dat een k.ezing niet recht streeks valt onder het gezag der Kerke lijke Overheid, maar in een kiesstrijd, zooals wij zooeven doorgemaakt hebben, was het toch zonneklaar dat godsdien stige belangen op het spel waren. Geen enkele Katholiek kan loochenen dat de Bisschoppen het recht hebben te bepalen tot hoever hun geestelijke macht moet tusschcnkomen in gemengde zaken. In dien immers de leeken zich het recht zouden mogen voorbehouden zelf te be palen wat de Geestelijke Overheid in deze gelegenheid mag doen, dan zou men tot het onaanvaardbaar besluit moeten ko men dat de Bisschoppen, in het uitoefe nen van hun kerkelijk ambt, aan de be slissingen der leeken moeten gehoorza men. Evengelijk moeten alle menschen met gezond verstand aanvaarden dat in de huidige omstandigheden, de Bisschoppen gelijk hadden richtlijnen aan de Katho lieken te geven. Als twee partijen open baar verklaren dat zij den oorlog tegen chaam in kiessrtijd op te treden. Maar deze theorie werd heel anders uitgelegd: de sociale organisaties moeten volledig onofhankelijk staan van alle politieke partijen, en er geene betrekkingen mede hebben: er mochten zelf geen betrekkin gen bestaan tusschen sociale organisaties en inrichtingen waarvan de politiek het eigen doel niet ls. maar die toch de politieke belangen van hun leden verde digen. Op deze wijze Is ook bij Katholieken de volgende mentaliteit ontstaan: ir."n kan een goede christen syndikalist zijn. een getrouw mutualist en een voorbeeldig lid van een katholieke hoerengilde, zon der de minste betrekking te hebben met de katholieke partij en geen de minste verplichting om hare leiders te volgen. Weten onze Lezers dat er in ons land gewesten bestaan waar het aan sociale werkliedenorganisaties verboden is be trekkingen te hebben van gelijk welken aard met de christelijke werkersverfcon- den, zelfs wanneer deze regelmatig aangesloten ziln bij de katholieke partij, enkel en alleen omdat de werkersver bonden een politieke aktie voeren! III. Alle politieke aktie en alle poli tieke mannen, zelfs de beste Katholie ken, werden door sommige katholieke leiders belachen, aangevallen en verdacht gemaakt. Hoe dikwijls hebben Fransch- sprekende dagbladen, katholieke leden van Kamer en Senaat, dc kristen demo cratische Ministers belasterd en tegen gewerkt? Hoe dikwijls werd een raad ge geven aan jonge katholieke krachten, af- keerig te blijven van het politieke leven, dat zoo werd er geleerd tengevolge van het huidige politieke stelsel, essen tieel bedorven is. En op deze wijze wor den door vele Katholieken, bijzonderlijk door jongeren, onze katholieke leiders als Katholieken van tweeden rang be schouwd. als menschen dia uit persoon lijke ambitie het lage kieswerk wilden verrichten, maar die men zorgvuldig moest vermijden, wilde men een zuivere Katholiek Kijven. Het ls zoo dat men kan begrijpen dat het in de statuten van het werk van den H. Paulus, vooralen wordt dat een Katho liek die een politiek mandaat aanvaardt, door dit feit zelf uit het bestuur moet worden uitgesloten. Het ls onbetwistbaar dat zulke theo- riën, wanneer zij jaren lang ook dcor sommige priesters en religieusen worden aangeleerd, noodzakelijk een verwarring in de geesten moeten doen ontstaan; op den godsdienst zullen voeren en dat eendeze wijze wordt de eenheid van het ka derde partij zich verbindt den godsdienst tholiek leven verbroken. Katholieken aan- te verdedigen, dan is het toch natuurlijk en redelijk dat de Bisschoppen, die aan gesteld zijn om het geloof te verdedigen, aan hunne onderdanen de verphehting vaarden heel gemakkelijk dat zij een streng godsdienstig leven moeten leiden, dat zij op sociaal gebied ook wel hun plichten moeten vervullen en dat zij op opleggen van voor deze derde partij te j dit gebied de getrouwe onderdanen zijn stemmen en het verbod geven van hare der Bisschoppelijke Overheid, maar dat machtspositie te verminderen. Ihet politieke leven een hc='e andere zaak De tusschenkomst der Bisschoppen in is, dat aan een andere sfeer toebehoort, de huidige kiezing is zoo Waarblijkend i dat zij vrij zijn zich ermede te bekom- gewettigd, dat de oorzaak der "erkeerde meren of niet en dat alleszins hun gods- handelwijze van sommige Katholieken,dienstige overtuigingen met hun politieke niet hoofdzakelijk In het feit van deze j zienswijze niets te maken heeft, tusschenkomst kan gevonden worden. De Het is niet moeilijk te begrijpen welke reden ervan moet gezocht worden in het de gevolgen zijn vai. èfelke mentaliteit, feit dat een deel der Katholieken reeds wanneer zich plotseling ten politieke ge- vóór de kiezing aanvaard hebben, dat het beurtenis voordoet van het hoogste be- katholiek leven en het politiek leven tweelang voor het katholieke leven van het verschillende zaken zijn, dat zij bijgevolg land. De uitslag der jongste verkiezin- in katholieke zaken aan de Bisschoppengen vcor Kamer en Senaat was beslis- onderdanig moeten zijn maar dat zij het send voor het best3an der katholieke recht hadden hun politiek leven volgens scholen en het verdedigen der katholieke eigen goeddunken te regelen. j vrijheden. Godsdienstige vrede kon alleen Indien men de gebeurtenissen der laat- bewaard blijven in ons land op één voor ste Jaren onderzoekt, is het niet moeilijk waarde: dat een voldoend getal katho de oorzaken te vinden van dit feit lm- lieke politieke mannen gekozen werden mers, sommige katholieke leiders hebben in Kamer en Senaat met de beste inzichten bezield theo- I Ingezien het dreigend gevaar en ge- riën verdedigd waarvan wij nu de gevol- trouw aan hare hooge geestelijke zending, gen moeten betreuren. j is de Kerkelijke Overheid verplicht ge- I. De werking der organisaties van weest aan alle Katholieken te herinneren Katholieke Aktie werd door sommigen dat het niet genoeg was om Katholiek op verkeerde wijze opgevat en uiteenge- te zijn, van aan Katholieke Aktie rnede legd. Volgens de Pauselijke voorschriftente werken of ingeschreven te zijn in een moeten deze organisaties hunne werking katholieke sociale organisatie, maar dat uitoefenen buiten alle politieke partijen,het een zware gewetensplicht was de ka- maar men heeft zooveel nadruk gelegd tholieke politieke partij te ondersteunen op de noodzakelijke onafhankelijkheid en zijn stem te geven aan politieke man- tegenover alle politieke werking, dat nen door de kiesorganlsaties aangeduid, sommige organisaties van Katholieke Ak-1 En zoo werden in één slag al die tie zijn komen te staan niet alleen bui- scheidsmuren tusschen Katholieke Aktie, ten de politiek, maar in werkelijkheidsociale organisaties en politieke aktie, vijandige positie hebben genomen tegen- omver geslagen. Het moet ons niet ver over alle politieke organisaties. En da Ar wonderen d.tt sommigen dit bevel der de Invloed van socialistische of liberale p Kerkelijke Overheid met verbazing aan- poütieke partijen niet mogelijk was, wer- 1 hoorden en met tegenzin aanvaarden. Eet den een heele reeks maatregelen geno- katholiek belang eischt dringend dat alle men om de onafhankelijkheid der orga- i katholieke leiders, zonder uitstel, de Iei- nisaties van Katholieke Aktie te verze- ding zouden volgen die de Kerkelijke keren tegenover deze partij waarvan de Overheid zoo klaarbiijkend gegeven heeft, invloed mocht gevreesd worden: nl. de De eenheid van het katholiek leven moet katholieke partij. Op deze wijze is bij hersteld worden en ieder katholiek moet de leden der organisaties der Katholieke beseffen en aanvaarden dat het niet vol- Aktie de overtuiging ontstaan: dat men doende is katholiek te zijn in zijn pri- een heel goede Katholiek blijft, met een vaat leven, maar dat hij diezelfde grond- volledige en zelf met een meer zuivere beginselen moet toepassen ln het verde- kathoüeke werking, als men zorgvuldig digen van zijn sociale belangen en in alle betrekkingen vermijdt, ook met een het uitoefenen van zijn burgerlijke plich- katholieke partij. iten in de politieke aktie van zijn land. Wij geven hier een bewijs onder zoo- I Het is verloren tijd het leven der Ka- vele andere, van deze mentaliteit. In een tholieken te willen indeelen üi verschil- arrondisscment heeft een organisatie van lende en alleenstaande organisaties, zon- Katholieke Aktie geweigerd deel te ne- der verband tusschen elkander. Het is men aan een algemeene katholieke be- niet alleen verloren tijd, maar het is ook tooging, enkel en alleen omdat een ka- gevaarlijk werk, want moest zulke leiding tholieke Minister was uitgenocdigd om gevolgd worden, dan zal het katholicisme er een redevoering te houden. zender invloed blijven op het leven der II. Voor redens van plaatselijken gemeenschap. of persoonlijken aard, hebben Katholie- j De eerste voorwaarde van het herstel ken de theorie verdedigd van het onder- der eenheid van gedachten en van wer- scheid tusschen sociaal en politiek. Deze king in het leven der Katholieken zal theorie is heel goed te verdedigen als zijn: dat alle katholieke leiders het eens men hierdoor verstaat dat een sociale worden om de verdeeldheid te bekampen organisatie hare eigen werkkring heeft en de samenwerking te verzekeren, en niet ingericht is om als politiek 11- I LOUIS COLENS. aa&SaESBsasisaBZBBïsaBaasasssBsizasBaaaaKaaaMaaiJiBzi-Kisen STEUN AAN DE ARMEN On re foto vertoont enkele minbegunstlgden gereten a.vn een WEI,VOORZIENE tafel, hun aangeboden door eenc liefdadige instehing Brussel, op Kerstdag LL ONTSLAGGEVER OF NIET? VAN TWEE KWALEN 13 HET BEST DE MINSTE TE KIEZEN Neg maar pas had het Parlement het regeeringsontwerp over de gezondmaking der financies gestemd of de regsering nam de eerste dringende maatregelen om geld in de kas te doen stroomen. Immers, we mogen niet vergeten dat de kas verre van gevuld was. De aan kondiging van die eerste taksen en be lastingen heeft onder het publiek een nogal begrijpelijke verrassing, ja, we mo gen zeggen pijnlijke ontroering gebracht en dat is meer dan begrijpelijk. Zeke-e waren worden nogal getroffen en ondergaan daardoor een prijverhoo- ging, waarvan iedereen dan terugslag zal voelen. De Socialisten zijn er als de kippen bij en omtrent om die eerste maatrege len uit te buiten en de bevolking op te zweepen en op te ruien tegen de re geering. EVEN NADENKEN EN DE KOOFDEN KOEL HOUDEN Het is zeker geen aangenaam karweitje belast "igen te moeten leggen en te stem men. De menschen betalen niet gaarne en vooral in crisistijd, dat staat vast. Maar,... sedert lang was het voor ledereen klaar dat er maatregelen dien den genomen te worden. Het was Immers om die redenen dat de Liberalen de ont binding ven het Parlement hadden ge- ëischt, opdat het land zich zou kunnen uitspreken over de te nemen maatrege len. Dit zou ook in de eerste plaats ge beurd zijn, hadden zij intusschen samen met de Socialisten de schoolpolitiek niet cp den voorgrond komen schuiven. Niemand, geen enkele partij heeft ver zwegen dat er nieuwe offers zouden moe ten gevraagd worden om den toestand te redden en op te klaren. Voor welken toestand stond men nu? De Staatskas was leeg, tengevolge van het achterblijven van de Duitsche her stelbetalingen en de gevolgen van de wereldcrisis, die de opbrengst der be staande belastingen heeft doen vermin deren, daar de zaken slecht gaan sedert jaren. Ket was zoover gekomen, dat er op zeker oogenblik voor gevreesd werd of men bij 't begin van Januari nog wel zou in staat geweest zijn de loonen der Staate-agenten te betalen! De regeering stor.d dus voor de keuze: ofwel wilskrachtige en doortastende maatregelen nemen op gebied van bezui nigingen en nieuwe belastingen, om zoo doende de bïgrooting in evenwicht te brengen; ofwel de bankblljettenpers laten draai en, dus nieuwe bankbriefjes bijmaken en dit zou voor onvermijdelijk gevolg heb ben gehad dat onze frank zou in waarde verminderd zijn en na enkele maanden den gang zou hebben gevolgd van den Duitsche Mark, 't is te zeggen te zak ken op nul! Had men de tweede manier moeten gebruiken, dan zouden de menschen, noch min noch meer geruïneerd gewor den zijn. Was het wenschelijk dergelijke poli tiek te voeren? Neeh, duizend maal neen! Het ware misdadig geweest! Er bleef dus van twee kwalen de min ste te kiezen. De groote operatie te doen en belastingen te leggen en te bezuinigen waar het kon. Er werd voor een milliard honderd vijftig millioen frank bezuinigd. Om de begrooting in evenwicht te bren gen, moesten er dan nog 1.450 millioen belastingen gelegd worden. Daar de kas ledig was en er zoo spoe dig geld moet binnen komen: oin de Iooncn van het Staatspcrsoneel te betalen; om de werkloozen verder te betalen; om pensioenen en dergelijke meer uit keeren heeft de regeering haar toevlucht geno men tot taksen en belastingen, die aan stonds geld in de kas brengen en daarom werden de taksen op de verbruiksartike- Ien aanstonds in voege gebracht. Die belastingen zijn zwaar om dragen, we zijn er over akkoord en 't ware beter geweest ze niet te moeten leggen, maar... MOEST DE STEUN AAN DE WERK LOOZEN WORDEN STOP GEZET? Neen, roepen de tienduizenden werkloo zen met veel recht en reden. MOEST DE UITBETALING VAN DE OUDERDOMSPENSIOENEN WORDEN GESCHORST? Neen, zuchten de honderdduizenden ouden van dagen, en ze hebben meer dan gelijk! MOEST ONZEN FRANK NOG EENS WORDEN GEKELDERD EN TENNIE- TE GAAN? Honderd maal neen! roepen alle stan den van de maatschappij en ze hebben meer dan gelijk en redenen I ZOUDEN DE SOCIALISTEN ANDERS HEBBEN GEDAAN? Staatsminister Vandervelde, leider van de socialistische partij heeft vcor de kie zing, den 6 November 1032, te Verviers een kiesrede gehouden. De Socialisten hoop ten dat ze de sterkste groep en dus re- geeringsleiding zouden in handen krij gen. De socialistische leider verklaarde daar op die meeting, dat hij niet loochende, nat, om evenwicht in de begroeting te brengen, er belastingen zouden moeten gelegd worden met een spoedige op brengst, belastingen op het verbruik, ver. zwaring der lasten die thans wegen op het verbruik Wat Vandervelde daar voorzag wordt thans door de regeering gedaan en nu schelden de Socialisten die regeering uit. Ze heeft den raad van hun leider Van dervelde gevolgdl Waren de Socialisten de bazen gewor den, dan zouden ze ook het begrootingste- kort van 2 milliard hebben moeten aan vullen. Maar nu, dat ze tegenover het vo.k geen verantwoordelijkheid dragen in de regeering, schelden ze naar hartelust en doen ze aan volksoprulerlj en ophit sing! KWESTIE VAN BEZUINIGINGEN We hebben er hooger op gewezen dat er reeds een milliard honderd vijftig mil lioen frank is zuinigd. Wil dat zeggen, dat er niets meer kan worden gedaan? Neen, want we weten heel wel, dat er nog misbruiken uit te roeien zijn. Maar alles kan niet in éénmaal gebeuren Bij de bespreking van de begrooting van LANDSVERDEDIGING zal er van KATHOLIEKE ZIJDE gesproken worden over de bezuinigingen, die daar in het leger nog kunnen worden gedaan. De misbruiken inzake de opeenstapeling van werkelijke wedden en invaliditeitspen sioenen door hoogere officieren moeten zeker luide worden aangeklaagd en be streden. Dat schandaal zal moeten een einde nemen, wil men ons volk niet ver- (Zio vervolg onderaan 6* kolom.) Een e-g geschil*Is ontstoan tusschsr. Engeland en Frrzie kwestie petreo!-bron- lien op Perzisch grondgebied geleeen en waarover Eiceland sedert jaren meester was; er zitten veel Erge'sche kapitalen in en vcor Er^elend was het ec-n wel opbrengend zaak-'e. Nu werden de Fngehchen door de Pe~- sen buitecgezet wat van wege Engeland hevige protesten uitlokte. De Persen wil len echter van niets hooren en blijver bil hun besluit. Engeland laat he* echter ock niet liggen en God weet, wet dat zal medebrengen. Hierboven foto van den Perzischer Mi nister Tcymurl; rch, die naar verluidt, zijn ontslag zou gegeven hebben, kwestie de moeilijkheden met Engeland. Minister Teymurtasch speelt een voorname rol'in de politiek van zijn land, en reeds merr dan eens werd het nieuws van zi'n af treden de wereld ingezonden. Telkens echter bleek het nieuws valsch. V/at er nu van is moet de tijd neg uitwijzen. Volgens gewoonte, richtte de Belgische Boerenbond, tijdens de Kerstweek, zijn jaarlijksche studiedagen in. Men weet dat als thema van die stu diedagen altijd het een of ander actueel vraagstuk gekozen wordt. Dit jaar, had den de inrichters zich als doel gesteld het standpunt te belichten dat de geor ganiseerde boerenstand inneemt tegen over de ingewikkelde vraagstukken van den tijd. Zooals vroegere jaren, werden de stu diedagen voorgezeten door Mgr Luytgae- rens, algemeen secretaris van den Boe renbond. Als naar gewoonte, werden de eigen lijke studiedagen voorafgegaan door een jeugddag. Deze werd gehouden op Maan dag 26 December namiddag en in den voornoen van Dinsdag. Op hét program ma stond het vaststellen van het stand punt van den Boerenjeugdbond. ln de algemeene bcerenbeweging en van zijn standpunt op godsdienstig gebied. Men bemerkte de tegenwoordigheid van de afgevaardigden van het Doorluchtig Episcopaat en van talrijke vooraanstaan de personen. De Heer Minister van Land bouw, weerhouden dcor zijn ambtsbezig heden, had zich laten verontschuldigen. De eigenlijke studiedagen begonnen op Dinsdag 27 December te 14 uur. Het zal volstaan de behandelde onder werpen te noemen om al het belang van die studiedagen te doen uitschijnen. Er werd onderzocht: Hce ver omae boerenorganisatie de belangen harer leden mag en moet be hartigen. Ons standpunt wat betreft de werking op godsdienstig en kristelijk-soclaal ge bied. Ons standpunt in zake beroepsonder- richt, met het oog: a) op den landbouw; b) op den tuinbouw. Ons standpunt in zake vermindering der productiekosten en verhooging der productenprijzen, met het oog: a) op den landbouw; b) op den tuinbouw. Ons standpunt in zake pachtkwestie. Mgr Luytgaerens trok het besluit der studiedagen in een toespraak die als titel droeg: Ons standpunt in zake or ganisatie en werking onzer bcerenvej-- eenigingen In afzonderlijke vergaderingen werden speciale punten van onmiddellijk prac- tisch belang behandeld. Een tentoonstel ling was Ingericht, die een eoht aan schouwelijk onderwijs daarstelde, vooral voor wat de fruitteelt en veeteelt betreft. Die studiedagen, die op 29 December middag gesloten werden, mochten zich in een grooten bijval verheugen. Zij zul len zeker bij de boeren den vereenigings- geest nog versterkt hebben. De boeren zijn er zi hevan bewust dat meer dan ooit de rereenlglng noodzakelijk is. en dat het de veresniging is die den landbouwer zal helpen de crisis met een minimum van schade te doorworstelen. Dit is gebleken uit de zeer drukke ge- dachtenwisselingen die op de lessen volg den. Na de sluiting der algemeene studie dagen, werd ook een studiedag gehouden voor de voordrachtgevers en voordracht geefsters die zich ten dienste stellen van den Belgischen Boerinnenbond (vrouwe lijke afdeeling van den Boerenbond). De opkomst was talrijk en de gedachtenwis- scling was druk en leerrijk. 4BHBBBBSaSBfiSBSBBSBSESJ31SiSa* BIJ EIT BLAD BEHOORT een Wandkalendvr voor 1933. HET HEILIG JAAR Op het ccgenbük wordt gewerkt aan een Bul over 't Heilig Jaar 1973-1934, welke Eul spoedig zal verschijnen. Aan de viering vr.n ket ITcüig Jaar zullen volg :is track::? ve'c aflaten verbonden zijn. Of ook de heilige deur van de St Pie- ter dit jaar geopend zal worden, is nog onzeker. Gewoonlijk wordt deze deur sleclris in de algemeene jubeljaren ge opend. Voor het laatst is dit in 1925 geschied. In 1529, het jubeljaar, drt in verband met h't 50-iarige priesterlubi- 'eum van c'*n Paus afgekondigd was. ia de deur gesloten gebleven. Aangezien hst Heilig Jaar ditmaal ech ter de herdenking van hst sterfjaar van Christus betreft, neemt men aan, dat dit maal de b') elk Hei'ig Jaar gevolgde ge woonte "e'vandhaafd zal worden. isaasciacsMasaanaaazssaaMB Privaat Raadgever hst Kof en V.-arr'— Een Da Kor'ng komt van dan Her Her man Teirlinrt, Vlaamsehe schrijver, te banoemen tot privaat raadgaver van den Koning en den Hertog van Brabant. De Heer Teirlinck werd na den wa penstilstand benoemd tct professor in net Vlaamsch voor den Prins Leopold. «aaBS225Lsasa32saa333SüS32aa Doos 4en7j£frank 3231 ontwaardigd zien opspringen en wil men de reeds zoo geschokte reputatie van sommige hoogstaande officieren nog red den. Daar wordt veel gesproken en geschre ven over onze begrooting van Landsver dediging. Zeker ze moet zooveel mogelijk ingekrimpt worden, maar men moet ook durv'en onder de oogen van het volk brengen dat Belgie, in het kader van gelijkwaardige Staten niet aan de spits staat. Gaven aan bun weermacht uit in 1931: Polen 3.390 millioen Holland 2.448 a T9jeeho- Slovak» je 2.233 Roemenie 2.187 9 BELGIE 1.443 In 1933 zal BELGIE slechts nog uitgeven 926 Dat zijn ook cijfers die ons volk ken nen mag. EÏNDTREKKING Ziehier de uitslagen der trekkingen voor de 20 gratis -eizen naar Lourdes: Op 20 ADril: 3222 2951 4573 2177 2073 Op 20 Juli: 9910 5218 9384 8234 2316 Op 30 December: 7259 10794 19C4 6067 1319 10326 10153 3548 8695 5846 De eerste oplage is gansch uitgeput. Een tweede onverbeterde uitgave moest worden gemaakt om aan de vragen te kunnen vol doen. Daarom hechten wij aan deze twee de oplage weer 20 gratis reizen naar Lour, des, waarop de koopers dezer uiDgave al leen recht hebben. De keepers der eerste uitgave hebben natuurlijk geen kans meer met hun vroeger nummer. De prijs blijft bepaald op 25 frank. Wie echter 1,50 fr. meer stort krijgt na elke trekking de lijst dar winnende nummers franko thuis. Te storten op postcheck 1625X2 van F. Siuer, Merksem. V7ij rekenen cp uwe hulp er» propaganda ten bate onzer arme nieuwe parochiën en Onze Lieve Vrouw ter eere. De eerstvolgende trekking zal plaats hebben op 18 April 1933. Het Immacula'.akomiteit, Bredcbaon, 439. Merksem. ISaS23£E£ï3;222SïSSB32Hia:iSÊ3a BEHOUD DER KUST ■s gf ft Y |p Te Swinemiinde In Duitschland wil het gemeentebeetuur het zeestrand vlak be houden; om te belettan dat het zand door de wind tot duinen opgedreven worde is men er bezig overal riet ta planten. Men ziet hier de werklieden aan dat werk bezig. Cm aanslagen te verijdelen ^•41 f Wanneer in Duitschland de overheden een verdacht pakje, ofwel voorwerpen ontvangen met een verdacht voorkomen zenden zij die dingen.naar een chemisch instituut voor onderzoek. Op onze foto iet men een lid van het personeel van dat instituut, een beschermend kostuum dragend die met de meeste omzichtigheid een verdacht pakje opendoet. <B3BS;affl5SBBBBaRIlBV'*r.2R3D3Ta Belgische Fab~ CH1COREI WÏFEL1—

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1933 | | pagina 1