'S LANDS FINANCIEELEN NOOD
r
De Volmachtkwestie in de Kamer
ÖPKÜliïeN—
SPüUTOL
OflzeRiidSensMMsEii
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
M. JASPAR doet beroep op de openbare denkwijze
Met 99 stemmen tegen 81, stemt de Kamer
de verzending naar een bijzondere Commissie.
TEKST VAN HET WETSONTWERP
MEMORIE VAN TOELICHTING
Een eerste misrekening
De Rechterzijde is eensgezind
De bespreking in de Kamer
DONDERDAG
DE KONINGIN VAN BULGARIE
EUROFEESCHE «DICTATOR'S»
«THE CITY OF NEW-YORK
TE CHICAGO
Verkrijgbaar in alle Apotheken.
De Middenstand en
de Regeering
ZONDAG 14 MEI 1933.
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
Katholiek Weekblad van
leper.
Bureel:
Boterstraat, 17, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR
(per post)
[n 4 Land
18,60 fr.
j Frankrijk
35,— fr.
1 Congo, Engeland
40,— fr.
j Amerika, Canada en an-
I der« landen
60,—
Uitgever:
SANSEN-VANNESTE, Poperinge
Postcheckrekening N' 15.570.
TeL, Poperinge N' 9.
I-
TARIEF VOOR BERICHTEN
Kleine berichten per regi l.O i fr
Kleine berichten (minimum 4.00 fr
2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur
Berichten op 1' bl per rege 2.50 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 1 75 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr.
Te herhalen aankondiginge r:
prijs op aanvraag
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Wosn«da<r
avond ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen de Donderdag noen.
«HET KOMT ER OP AAN TE WETEN OF WIJ ONS, JA OF NEEN, ZULLEN REDDEN.»
IN GEEN GEVAL INFLATIE.
HET IS OM DE NEDERIGSTEN, DIE DOOR ONVERDIENDE RAMPEN WORDEN GETROF-
FEN, VERDER TE KUNNEN STEUNEN, DAT DE REGEERING TEN ALLEN PRIJZE HARE
ECONOMIE WIL REDDEN.
Zondag hielden de textielgroepeeringen
van Belgie eene algemeene vergadering te
Brussel.
De Heer Minister Jaspar, Minister van
finantiën, hield er eene rede die een
diepen indruk verwekte.
Nu de kwestie van volmacht iedereen
bekommert, houden we eraan hier deze
belangrijke ministerieele rede mede te
declen.
DE BESLISSENDE STRIJD
Een oogenblik geleden hebt U mij ge
legd, Mijnheer de Voorzitter, dat de door
de Regeering aangebonden strijd een be
slissende strijd is. U hebt gelijk.
Het gaat er inderdaad niet om te weten
of deze Regeering al dan niet een parle
mentairen slag zal thuis halen, of de per
sonen die er deel van uitmaken aan het
hoofd van de zaken zullen blijven of door
anderen vervangen worden.
HET KOMT ER OP AAN TE WETEN
OP WIJ ONS, JA OF NEEN, ZULLEN
REDDEN.
In de redevoering welke ik op 23 Maart
Jongstleden in de Kamer van Volksver
tegenwoordigers heb uitgesproken, heb ik
zonder omwegen den financieelen en bud-
getairen toestand van het land uiteen
gezet. Ik heb bewezen dat onze begrooting
niet in evenwicht was en dat het aange
geven tekort zes a zevenhonderd millioen
zou bereiken. Ik heb er de oorzaken van
aangeduid en er op gewezen dat de bui
tensporige uitgaven waaraan wij ons
overleveren tevens ons Krediet, onze
Staatsfondsen en onze Algemeene Econo
mie bedreigden. En ik heb bevestigd dat
alleen een krachtdadige inkrimping van
deze lasten alsmede een onverbiddelijke
en hardnekkige onderdrukking van de
misbruiken op alle gebied, ons konden
redding brengen.
De buitenlandsche politiek, de mone
taire en economische gebeurtenissen wel
ke zich sedertdien hebben voorgedaan,
hebben mijne overtuiging slechts meer
en meer versterkt.
Sedert de Regeering rond einde Decem
ber 4932 tot stand kwam, deed hare actie
Ech ais volhardend en doelmatig gelden.
De uiterst benarde toestand waarin zich
de Thesaurie bevond, eischte ongewoon
dringende maatregelen; er moest, tot el-
ken prijs, gezorgd worden voor de stij
ving van de Schatkist tot op 1 Januari
1933. door middel van leeningen op korten
termijn; vervolgens diende deze stijving
geregulariseerd door nieuwe belastingen,
waarvan de goedkeuring geen enkelen dag
mocht worden uitgesteld.
Daarom vroeg zij en bekwam zij van
het Parlement, den 30 December 1932,
eene eerste volmacht, welke haar toeliet
de bes taande belastingen te verhoogen,
zekere nieuwe belastingen te vestigen en
de nationale crisisbelasting in te voeren,
waarmede de ontvangsten moesten wor
den aangevuld. De krachtinspanning,
welke van de belastingschuldigen werd
gevraagd, was aanzienlijk, vermits ze tot
een bijkomende som van 1.450 millioen
klom. En men kan niet voldoende hulde
brengen aan den moed en de offervaar
digheid waarmede, in deze benerde tijden,
het heele land en vooral de Middenstan
den, die een zijner stevigste grondslagen
zijn, onzen oproep hebben beantwoord.
WAT DE REGEERING SINDS
DRIE MAAND HEEFT VERRICHT
Maar ik legde er toen reeds den nadruk
op: wij zijn slechts aan het begin van
onzen arbeid
En deze arbeid zou, vanwege de Regee
ring, gedurende de eerste maanden van
1933, in een onverdroten zwoegen worden
omgezet.
Zij die durven te verklaren: Wat werd
sedert drie maanden gedaan en wat ver
wachte men? geven zich geen reken
schap van de volbrachte taak om in de
Staatsfinanciën orde te brengen.
In opzicht van Thesaurie moest een
groote achterstand worden ingewonnen:
de niet betaalde belastingen, die op 1 Ja
nuari meer dan 2 milliard bedroegen. Den
23 Maart heb ik er op gewezen dat reeds
op dien datum 1 milliard was binnenge
haald. Thans beloopt het ingevorderd to
taal 1.816 millioen. Dit is een schitterend
bewijs van de krachtdadigheid waarmeê
het bestuur van financiën zijn taak heeft
vervuld. Anderzijds diende een door de
provinciën en de gemeenten verschuldigd
bedrag terug gevorderd en moesten de
noodige maatregelen voor de overige 77
millioen worden getroffen; ik heb er mij
op toegelegd de vlottende schuld in te
krimpen door 190 millioen bons op korten
termijn, belegd in 't binnenland, terug te
betalen en de consolidatie van een half
milliard van deze bons belegd in 't bui
tenland te verhandelen. Dank zij die vol
hardende pogingen geraakte men tot de
versteviging van de Staatsfondsenmarkt,
welke steeds mijn aandacht gaande hield.
In economisch opzicht stelden wij het
delcredere voor den uitvoer in werking;
wij zorgden voor de vermindering van de
levensduurte, want sedert Januari is het
indexcijfer steeds verlaagd, spijts de
nieuwe- en accijnsbelastingen; wij richt
ten het krediet in voor landbouw, handel
en nijverheid door de werking van de
N. M. I. H.; wij deden de wetten op het
krediet ten behoeve van de ambachtslui
en het gering bedrijfskrediet in de Kamer
goedkeuren, daarna brachten wij nieuw
leven in het fonds voor groote werken en
het wegenfonds, en bestreden wij de
werkloosheid door het opmaken van een
begrooting voor werken tweemaal zoo
groot als die van 1932.
Kortom, de voor productieve werken
aangewende sommen zullen zoowat 1.500
millioen bedragen en de aan verschillende
krediet-verricntingen verbonden waarbor
gen zullen meer dan 1.100 millioen kunnen
bereiken.
In begrootingsopzicht besnoeiden wij de
uitgave van 10.689 mil. (bedrag van 1932)
tot 9.903 mil. in de begrooting van 1933,
zegge 786 millioen; wij verzekerden een
tweede besnoeiing van 150 millioen in Ja
nuari 1933 en dit werk wordt doorgevoerd
door de secretarissen-generaal die, van nu
af aan. reeds 33 nieuwe millioenen uit de
begrooting van 1933 hebben uitgeschakeld
en dat is nog niet alleswij komen tot
een totaal van ongeveer 1.150 millioen
minder dan in 1932; zonder de degelijke
opbrengst meé te rekenen van de belas
tingen door een ononderbroken najagen
van bedrog en sluikhandel, zoowel in zake
rechtstreeksche belastingen, als in zake
douanen en accijnzen. En dit gaat tot
1 milliard 150 millioen.
En men vraagt wat de Regeering sedert
Januari op het gebied van misbruiken en
*an uitgavenbesnoeiïng gedaan heeft!
De verstoring in het evenwicht van de
oegrooting is algemeen.
Maar dat is nog niet alles.
Want de Inkomsten zijn geslonken door
de voortdurende crisis; dit verschijnsel ls
Mgeoetn; hei doei óch voor in de ge
heel? wereld; overal waren de vooruit
zichten boven de werkelijkheid. De uitga
ven zijn om dezelfde redenen aangegroeid
en omdat de raming ervan op het ont
werp van begrooting niet overeenstemde
met den aangroei der lasten voor werk
loosheid en pensioenen van allen aard.
Sedert twee maanden wordt een kracht
dadig werk van controle, van naspeuren
van misbruik en bedrog, zonder eenig ver-
poozen voortgezet.
Doch, zooals overal elders moet men
grondig te werk gaan.
Na de beroering welke aan de na-oor-
logsche muntcrisis te wijten was, kwam
de aanpassingspoging welke op de stabi
lisatie van den frank volgde (Oktober
1926); slechts in 1929-1930 hebben wij
onze rijksontvangsten en -uitgaven op
nieuwe grondslagen gevestigd.
Edoch, sedertdien wijst het cijfer van
de nijverheidsproductie eene verminde
ring van 38 ten honderd aan; de omvang
der ingevoerde en bewerkte stoffen is met
35 t.h. afgenomen; het vervoer op nijver-
heidsgebied gaat met 42 t.h. achteruit.
Het is duidelijk dat een zoo aanzien
lijke vermindering van de prodifttieve be
drijvigheid gelijken tred moet houden met
een overeenstemmende daling der inkom
sten. Op 7.130 actiënvennootschappen,
sluiten er ongeveer 3.000 d.i. nagenoeg
de helft met verlies. Men schat op on
geveer 35 t.h. de vermindering der divi
denden; op 25 t.h. de vermindering van
de loonen der werklieden in de prjvate
nijverheid.
OVERAL VERMINDERT MEN DE
UITGAVEN
Aanzienlijk is dan ook de inkrimping
welke aan al de private begrootingen op
gelegd werd en waarbij de nieuwe belas
tingen dikwijls een strenge rol vervullen.
Hoe zou men zich dan ook kunnen in
beelden dat alleen de openbare economie
d.i. de begrooting van Staat, provinciën
en gemeenten zou ontsnappen aan
deze vermindering der inkomsten en aan
de inkrimpingen welke, op gebied van
uitgaven, noodig zijn? Hoe kan men ge-
looven dat industrieel, de handelaar, de
bankier, de rentenier, de advokaat, de ge
neesheer, de boer, de werkman en de be
diende zouden verplicht zijn hun uitgaven
in te korten en dat alleen de Staat, de
provinciën en de gemeenten aan bedoelde
verplichting zouden ontkomen?
Er is trouwens geen enkel land ter we
reld, waar zich eenzelfde noodzakelijkheid
niet opdringt.
In Frankrijk bereikte het tekort 14 tot
17 milliard Belgische franks, in Italië
6 tot 750 millioen, in de Vereneigde Sta
ten 75 milliard! en in Holland 700 mil
lioen; in Zwitserland 500 millioen.
De budgetaire moeilijkheden zijn dus
een algemeene wet en overal moet men
ertoe besluiten de uitgaven van den Staat
binnen de perken van de maxima midde
len te houden welke hij zich aanschaffen
kan; geen regeering ontsnapt aan deze
noodwendigheid.
Het voorbeeld van Engeland is treffend
te dien opzichte. In den loop van de jaren
1930-31 werd daar het evenwicht van de
begrooting ernstig geschokt door de ge
volgen van de crisis en de vermeerdering
van de werkeloosheid. Dank zij kracht
dadige besnoeïingsmaatregelen is de Za
terdag ingediende begrooting in even
wicht.
ER IS GEEN ANDERE UITWEG,
VOORAL VOOR ONS
Welnu, ons land is bijzonder blootge
steld. Zij economie berust heelemaal op
den arbeid en op den uitvoer der produc
ten. Het moet voortbrengen en verkoo-
pen. En om te verkoopen moet het goed
koop leven. Handhaaft het langer "dan
een korten tijd een buitengewonen fis
calen last en verteert het vooral boven
zijn middelen, zoo gaat het naar een
ramp.
Hos zou het anders handelen?
MEER BELASTINGEN OM HET
EVENWICHT TE VERZEKEREN
Gaat het maar immer, voor de gewone
uitgaven,' nieuwe leeningen aangaan?
Maar een land dat zijn begrooting niet
in evenwicht brengt, een land dat den
moed niet heeft zich de noodige inkrim
pingen te getroosten wanneer het duide
lijk is dat het meer uitgeeft dan zijn mid
delen het mogelijk maken, vindt, na be
trekkelijk korten tijd, geen krediet meer
of vindt het slechts onder zulke veel-
eischende voorwaarden, dat het ten on
dergang staat opgeschreven.
De leeningen welke wij, in den loop
van het jaar, aangingen om buitenland
sche obligatiën op korten termijn te con-
solideeren en om In de buitengewone be-
groottng te voorzien, laten ons niet toe te
denken aan eene leening voor de gewone
uitgaven. Deze weg ligt bijgevolg voor
ons gesloten.
IN GEEN GEVAL INFLATIE
Gaat het tot inflatie zijne toevlucht
nemen?
Wie zou zulks durven voor te stellen?
Dit middel lost niets op, het stapelt de
puinen op en wij hebben, ten andere, in
Belgie. het recht noch het middel hiertoe
onze toevlucht te nemen. Door de wetge
ving welke wij, samen, in 1926, hebben
ingevoerd en welke ten aanzien van de
Nationale Bank, een contraktueel karak
ter heeft, hebben wij dezen verderfelijken
weg versperd. Er bestaat, trouwens, tri. de
Kamer geen enkele partij die zou durven
voorstellen, dit middel aan te wenden.
GENOEG BELASTINGEN
Kan men ten slotte, maar gedurig den
ken aan nieuwe belastingen?
Iedereen weet dat dit onmogelijk is.
Het land gaat reeds gebukt onder den
last. Men moet het, integendeel, tot eiken
prijs, verlichten, zoodra dit mogelijk zal
blijken.
Er bestaat, bijgevolg, maar één uitweg.
DE UITWEG
Ofwel zal de Thesaurie op het einde
eener eerstvolgende maand en ten laatste
op den vooravond van den winter, zich
in de onmogelijkheid bevinden noch wed
den, noch pensioenen, noch werkloozen-
onderstand te kunnen betalen. Dit was en
is, heden ten dage, het geval in talrijke
landen uit Midden- en Oost-Europa en
Zuid-Amerika en in ettelijke groote ste
den uit de Vereenigde Staten.
Dan opent iedereen de oogen en neemt
aan dat men te veel heeft uitgegeven:
door deze operatie op leven of dood ver
betert de toestand automatisch na twee
of drie maanden. Maar daaruit is een
ontzettend leed en een volkomen desor
ganisatie van de diensten voortgesproten.
Indien men dat wil, moet men het zeg
gen.
AFSCHAFFING VAN AL DE
MISBRUIKLN
Ofwel moei men, eu het is grondige
gen. dat wil zeggen dezelve door een lee-
waarheid, beredeneerde en trapsgewijze
inkrimpingen doen op alle gebied, tegen
over allen, zonder onderscheid van cate
gorie, niet alleen, zooals men schijnt te
zeggen, door speciale misbruiken te on
derdrukken in zake b. v. werkeloozensteun
of ouderdomspensioenen; maar alle mis
bruiken welke er ook de oorzaken van
mogen zijn en wie er ook van profiteeren
moge. Het ware aan de Regeering onrecht
doen te beweren dat zij deze actie tot één
klas van de bevolking beperken en de
anderen sparen wil. Niets is valscher,
noch onrechtmatiger. De Regeering ver
bindt zich, en zij zal woord houden, alle
bedrog en alle buitensporigheid, van wel
ken aard ook en wie er zich ook aan
schuldig maakt, te onderdrukken, want
wie in dit uur van gevaar, zich aan be
drog of aan misbruik schuldig maakt,
begaat een misdaad tegen de natie.
NOODZAKELIJKHEID VAN
EEN SNELLE EN VOLLEDIGE ACTIE
Dergelijk werk is tevens dringend, om
vangrijk en moeilijk. Talrijke particuliere
belangen worden er door getroffen. Het
zal talrijke protesten uitlokken en men
zou zich een begoocheling maken te ge-
looven dat het kan voortgezet worden
onder het kruisvuur van de kritiek en
de besprekingen.
Het land kan en wil niet langer wach
ten. Het heeft er genoeg van.
Het Parlement en de Regeering moeten
een einde stellen aan zijn angst, en dat
door daden. Het eenig middel om er uit
te geraken is de uitvoerende macht In
de gelegenheid te stellen tot snel hande
len, door een hervorming over het geheel,
evenals haar toe te laten terstond de be
slissingen te nemen welke de niet te voor
ziene omstandigheden zullen opdringen.
Zij denkt er niet aan de diktatuur te ge
bruiken, zooals sommigen het wel zeggen;
nimmer zal zij zich aan de controle van
het parlement noch aan de openbare opi
nie onttrekken. Nimmer evenmin, zal zij
er aan denken de nederigsten in hun le
vensminimum te treffen. Het is integen
deel om hen dit verder te kunnen bezor
gen, om dit moedig en ijverig gedeelte
van ons volk dat door onverdiende ram
pen getroffen wordt, te kunnen steunen,
dat zij het ten allen prijze haar econo
mie wil redden door het evenwicht van
haar begrooting te verzekeren en de munt
te verdedigen.
DE TOEKOMST
Het vraagstuk treedt trouwens buiten de
grens van een eenvoudige fiscale kwestie;
heel de toekomst staat op het spel.
De gezamenlijke door den Slaat betaal
de pensioenen en als ^burgerlijke en mili
taire ancienniteifspensioenen, als invali-
cliteits-, ouderdomspensioenen, enz. als
mede de tusschenkomst van den Staat
in dé menigvuldige werken welke bestaan
door middel van zijn subsidiën, vertegen
woordigen, zonde van de werkloosheid te
spreken, een jaarlijkschen last, welke in
1929: 2.028 millioen en in 1933: 2.525 mil
lioen bedroeg.
Het ten uitvoerleggen van de bestaande
wetten alleen zal, door een stadig accres,
tot lasten leiden die 3 milliard bereiken
langzamerhand.
Anderzijds dient er meer dan 6 of 700
millioen gevonden; want deze 700 millioen
komen slechts overeen met 7 maanden
(Juni tot December). Dat maakt 1200 mil
lioen voor 1933, en evenveel voor de vol
gende jaren, wel te verstaan als er geen
verergering intreedt en zoo wij geen ver
deren tegenslag oploopen.
'S LANDS KREDIET
Doch vooral dient 's Lands krediet ge
handhaafd, het vertrouwen in zijn staats
fondsen gesteund, de tot consolidatie van
de vlottende schuld noodige 4 milliards
gevonden, het tekort van 1.200 millioen
van de begrooting van 1932 aangevuld, de
noodige sommen voor de werken der bui
tengewone begrooting zegge 850 mil
lioen verkregen.
DE BELGISCHE FRANK
Ten slotte moet de frank worden be
schermd.
Gewis staat onze munt er zeer stevig
voor; onze munttoestand is de beste dien
het land ooit gekend heeft. Wij staan er
op dien toestand, te handhaven en geen
enkele der voorgestelde maatregelen kan
daaraan schaden. Geen der aangevraagde
machtigingen slaat op het beginsel noch
op het peil van den goudstandaard, zoo
als hij voor onze munteenheid tot grond
slag dient en Belgie is er niet toe bereid
in dat verband proefnemingen te doen
of avonturen te beleven. Het weet wat de
inflatie gekost heeft en het keert daar
niet meer toe terug. Door een gezonde
munt te aanvaarden, verdedigen wij niet
alleen de belangen van de rijken doch me
de die van de armen; wij beschermen voor
al onze spaarders, onze menigvuldige
spaarzame en arbeidzame werklieden, on
ze landbouwers, onze ambtenaren en be
ambten die altijd de eerste slachtoffers
van de inflatie zijn.
Maar zoo onze munt in de jongste crisis
van den dollar, zooals in die van de mark
of van het pond blijk gegeven heeft van
een onverwoestbare stevigheid, moet men
daaruit niet besluiten dat de muntstoor-
nissen van de wereld ons geen bijzondere
waakzaamheid opleggen en niet eischen
dat de Regeering speciaal gewapend zij.
De onzekerheid en de onvastheid die thans
op de groote markten heerschen, waar
men den goudstandaard heeft laten va
ren, maken de kredietverrichtingen over
de heele wereld uiterst precair.
Wij moeten onze schulden of consoli-
deeren of terugbetalen. In gewone tijden
staat liet eene Regeering gansch vrij haar
toevlucht te nemen tot het gewoon par
lementaire mekanisme, zonder de daaraan
verbonden vertraging te moeten vreezen.
Thans kan het een oorzaak van verzwak
king zijn omdat, op e taanden voet, eene
beslissing dient getroffen en tot de uit
voering overgegaan. Men heeft gunstige
omstandigheden, in enkele dagen, voor
immer zien verzwinden.
En, ik herhaal het, het gaat er om het
gans^he land en het gemeenschappelijk
erf te verdedigen, door het verdedigen van
onzen frank.
DE EENIGE OPLOSSING
Dat alles staat v.p t spel en dat alles
dient gered. Om daar ten allen prijze te
komen, voor het tegenwoordige en vota-
de toekomst, om onze middenstandsklas
sen zooals onze landbouw- en arbeiders
bevolking te vrijwaren moeten onze uit
gaven zonder (halen warden besnoeid. Al
le andere oplossingen, zooals de werkloos
heid op de buitengewone begr coring bren-
(Zie vervolg onderaan 6° kolom.)
Wij laten hieronder het wetsontwerp volgen, waarbij de Regeering Volmacht
vraagt voor den duur van DRIE MAANDEN, ten einde zekere maatregelen te
treffen met het oog op het finantieel herstel en het verwezenlijken van het be-
grootingsevenwicht.
Artikel 1. Ten einde de verbetering
van de Staatsfinanciën voort te zetten en
het begrootingsevenwicht te verzekeren,
kan de Koning, voor een duur van drie
maand en bij wege van in den Minister
raad beraadslaagde besluiten:
de wetgeving op de bezoldigingen, bij
dragen, vergoedingen en toelagen van
allen aard welke ten laste van den Staat
vallen, wijzigen of aanvullen;
alle regel tot inrichting, werking, be
voegdheid of rechtspleging aangaande deze
zaken, zoomede de termijnen voor verja
ring en vervallen-verklaring, wijzigen of
aanvullen;
het koninklijk besluit van 13 Januari
1933 betreffende de nationale crisisbelas
ting wijzigen of aanvullen en het bedrag
verheugen van zekere rechten en cijns-en
welke aan den Staat verschuldigd zijn
als vergelding voor bewezen diensten;
al de maatregelen treffen welke van
aard zijn de inrichting te vereenvoudigen
en het toezicht van de openbare diensten
en van de afgevaardigde organismen te
verstevigen, met inbegrip van de maat
regelen welke bestemd zijn tot het af
schaffen of verminderen van de publi
caties welke, in uitvoering van verschil
lende wetten, geschieden;
alle thesauriebewerkingen doen, in het
binnenland en in den vreemde leeningen
aangaan op langen of op korten termijn,
uitgedrukt in Belgische of vreemde munt,
er de modaliteiten van regelen, alle daar
op betrekking hebbende fiscale vrijstel
lingen bepalen;
alle maatregelen treffen ten einde al
de daden welke van aard zijn het Staats-
krediet aan het wankelen te brengen, te
keer te gaan en te beteugelen;
gebeurlijk de toepassing verzekeren van
de schikkingen welke krachtens deze wet
uitgevaardigd zijn, door alle beteugeling
van burgerlijken, fiscalen en lijfstraffe-
lijken aard, zonder dat deze laatste ech
ter andere dan correctioneele of politie-
straffen kunnen behelzen.
Art 2. Bij het verstrijken van den
termijn van drie maand, zal bij de Ka
mers verslag worden uitgebracht over de
maatregelen welke door de Regeering,
krachtens deze wet, genomen werden.
Art. 3. Voorloopige kredieten op af
rekening van het dienstjaar 1933 zijn voor
de Regeering geopend voor een bedrag
gelijk aan 1/12" van dit der gewijzigde
beg-ootingsontwerpen welke bij de Wet
gevende Kamers werden ingediend (daar
bij niet begrepen de kredieten van een
zelfden aard weke bij de wetten van 30
December 1932 en 31 Maart 1933 verleend
werden).
De bij deze wet verleende voorloopige
kredieten mogen worden besteed aan de
nieuwe gewone en buitengewone uitgaven
welke begrepen zijn in de op de begroo-
tingsontwerpen voorkomende kredieten en
die vroeger door den wetgever niet werden
toegestaan.
De fondsen welke het voorwerp uitma
ken van de Begroeting der Ontvangsten
en Uitgaven voor order over het dienst
jaar 1933, zijn ter beschikking van de Re
geering.
Art. 4. Deze wet zal in voege treden
op den dag van hare bekendmaking in
den Moniteur
Ziehier de memorie van toelichting
waarvan de minister van buitenlandsche
zaken lezing gaf en die. evenals het wets
ontwerp zelf, door al de ministers onder
teekend is.
In de memorie van toelichting van het
ontwerp van wet houdende uitvaardi-
ging van verschillende maatregelen ter
verzekering van het begrootingseven-
i wioht en van de werking van den dienst
van ontvangsten en ui.i-gavenriep de
Regeering de aandacht van het Parlement
op de noodzakelijkheid eene beslissende
poging te doen voor het -aneeren der open
bare financiën, en voegde er tevens aan
toe; o Al verder uitstel van uitvoering der
noodige maatregelen, zou aan 's lands
krediet schaden en .i. t, herstelwerk ii«
groot gevaar brengen
Zich bij deze ziens, ijze aansluitende,
hebben de Kamer en de Senaat, bij de
wet van 30 December '932, aan den Ko
ning de macht toegc'. -nd om, voor het
jaar 1933, de noodijS" maatregelen te
treffen ten einde aan de belastingen en
taksen eene bijkomende rendeering van
900 millioen te verzekeren en een natio
nale crisisbelasting, zoomede eene bij
zondere taks te heffen op de uitzonder
lijke winsten welke, op gebied van in-
en uitvoer, werden bewerkstelligd. Deze
nieuwe lasten welke, met inbegrip van
de tol- en accijnsrechten, een totaal van
1450 millioen bereiken, zonder te gewa
gen van bepaalde verminderingen in de
uitgaven, moesten, in de gedachte der
Regeering, het begrootingsevenwicht ver
zekeren door een vermoedelijk tekort
van ongeveer 2 milliard frank aan te
vullen.
Het aanhouden van de economische
crisis en de buitenlandsche, politieke en
muntgebeurtenissen welke zich sedert
het uitvaardigen van bedoelde wet voor
deden, hebben, van den cenen kant, be
paalde lasten verzwaard en, anderzijds,
de ontvangstvoorzieningen verijdeld.
Bijgevolg zijn dringende maatregelen
onontbeerlijk om het begrootingseven
wicht te herstellen. Dit evenwicht is, in
derdaad, onmisbaar tot de consolidatie
van het nationaal krediet, waaraan het
lot onzer renten, zoomede de uitvoering
der openbare werken welke bestemd zijn
om de economische bewerktuiging van
het land te handhaven en uit te breiden,
verbonden zijn.
Zonder evenwicht en zonder krediet
zou de Staat niet langer zijn zending
kunnen vervullen; hij zou de bevolking
niet meer ter zijde kunnen staan om het
hoofd te bieden aan de moeilijkheden en
de gevaren waaraan het door ds wereld
crisis wordt prijsgegeven. Het ware hem,
namelijk, onmogelijk nog langer leni
ging en onderstand te verleenen aan zijn
zoo zwaar beproefde arbeidersbevolking,
noch het gemeenschappelijke erfdeel van
maatschappelijke wetgeving waarop Bel
gie terecht fier gaat, ongeschonden te be
waren.
De fiscale krachtinspanning welke de
bevolking zich zoo moedig liet welgeval
len, was onvoldoende om dit evenwicht
te bereiken; zonder te verzaken aan de
aanpassingen welke zouden kunnen ge
boden worden door een volkomen recht
matigheid in de verdeeling der lasten, is
het echter niet door een nieuwe ver
zwaring van de belasting dat bedoeld
evenwicht zou kunnen bewerkstelligd
worden.
Het is, in de eerste plaats, op het ge
bied van de besparingen dat, voortaan,
al onzs pogingen moeten gericht wor
den; alhoewel er geen sprake kan zijn
van aan het levensmintmum te raken,
toch moet de Regeering aanzienlijke
vermindering in de uitgaven toepassen,
ten einde de Staatslasten gelijken tred te
doen houden met 's lands economische en
financieele mogelijkheden.
De Regeering moet, door meer kracht
bij te zetten aan de politiek welke zij
vanaf het oogenblik harer aanstelling ge
huldigd heeft, in staat worden gesteld
om af (e breken met de misbruiken welke,
op velerlei gebied, ontstaan zijn; zij zal
de actie welke zij, te dien einde moet on
dernemen, niet beperken tot deze of gene
klasse der bevolking, noch tot eene be
paalde categorie uitgaven. Al de misbrui
ken welke zij ook mogen wezen en waar
zij zich ook mogen voordoen, moeten een
einde nemen.
De wereldtoestand, iiens onzekerheden
en wisselvalligheden eischen ten zeerste
dat de aldus overwogen maatregelen on
middellijk worden getroffen en, naarmate
de omstandigheden het zullen eischen, ge
wijzigd of aangevuld kunnen worden. De
nabijheid van de were ld-economische
conferentie, welke op 12 Juni aanstaande
vastgesteld is, zet aan deze hoogdringend
heid nog meer kracht bij: het komt er,
tot eiken prijs, op aan, op het oogenblik
waarop het zal uitgenoodigd worden er
aan deel te nemen en er zijne levensbelan
gen te verdedigen, dat de financieele toe
stand van hst land tegen elke critiek be
schut weze.
Belgie wil getrouw blijven aan het par
lementair stelsel dat aan de verlangens
van den publieken geest in dit land be
antwoordt.
Zooals de Kamers het, in dergelijke om
standigheden, met name in 1926 en 1932
oordeelden ls dit stelsel rijk genoeg
aan middelen om de schaduwzijden te
ontwijken van de gebruikelijke proceduur
welke niet toelaat de noodige oplossingen
oogenblikkelijk aan te passen aan de om
standigheden welke zich, in een uiterst
verward tijdstip, kunnen voordoen.
De Regeering weet dat het Parlement
deze bezorgdheden deelt en dat zij zich
nimmer te vergeefs tot hem wendt. Ook
rekent zij op het vertrouwen van de
Kamers opdat deze haar zou toelaten bij
hoogdringendheid in de hierboven om
schreven perken de maatregelen te tref
fen of te wijzigen welke door de omstan
digheden zouden geboden worden. De red
ding van het land houdt innig verband
met eene krachtdadige en onmiddellijke
actie. De Regeering is overtuigd dat het
Parlement haar oproep zal beantwoorden
door haar in de gelegenheid te stellen,
onder den waarborg eener verantwoorde
lijkheid waaraan zij zich zonder verpoo-
zing, wil wijden, te vervullen. Bij het be-
oordeelen van het verslag dat de Regee
ring hem zal moeten voorleggen aangaan
de de door haar getroffen maatregelen
zal van het Parlement de beslissing af
hangen.
Dusdanig is de draagkracht van het
wetsontwerp dat zij aan uwe beraadsla
gingen onderwerpt.
Door safooteering der socialisten kon de
Kamer Woensdag het ontwerp niet be
spreken. Er werd beslist deze Donder
dag te houden en voort te zetten tot uit
putting, met de eindstemming desnoods
in eene nachtzitttng.
BIJ DE CHR.-DEMOKRATEN
Woensdag morgen hebben de cliristen-
demokraten van Kamer en Senaat eene
afzonderlijke vergadering gehouden. Te
voren reeds hadden hunne leiders bespre
kingen gevoerd met hunne ministers, en
daar zij sommige verzekeringen en ge
ruststellingen hadden bekomen, konden
zij reeds voor hunne vergadering meedee-
len dat alles in orde was, en dat heel de
Demofcratische groep ds Volmacht zal
stemmen. Geen tegenstemmers en geen
onthouders.
Daarna vergaderden gansch de Rechter
zijden van Kamer en Senaat, op dewelke
de Demokratische leiders meedeelden dat
hun groep volledig was bijgekeerd, waar
over zij geluk gewenscht worden door M.
Renkin en Carton de Wiart, die vaststel
den dat gansch de Katholieke Partij nu
eensgezind en sterk rond de regeering
staat.
Er werd dan nog van gedachten gewis
seld over sommige punten van het ont
werp, waarna de vergadering volgende
dagorde stemde:
De Rechterzijden vormen de beste
wenschen voor het spoedig volledig herstel
van M. de Broquevtlle. Na de uitleggingen
van M. Carton de Wiart gehoord te heb
ben, drukt de vergadering eenparig haar
vertrouwen in de regeering uit.
OOK BIJ DE LIBERALEN
is op een paar uitzonderingen na
eensgezindheid bekomen om het voorstel
der Regeering te stemmen.
Overgroote belangstelling
Donderdag namiddag werd in de Kamer
de bespreking gehouden van het wetsont
werp, waarbij aan de Regeering bevoegd
heid moet toegekend worden om zekere
maatregelen te treffen voor het financ eel
herstel en verwezenlijken vc
tlngse ven wicht.
De belangstelling is in jaren niet meer
zoo groot geweest en alle tribunen waren
te klein.
Niet min dan 46 interpelanten hadden
zich laten inschrijven, meest Socialisten
en Nationalisten, dit met klaar doel stok
ken in de wielen te steken.
MINISTER HYMANS
openuc u». a-ót-UtCrie btsp ekmg
de ernstigheid van onzen finantieelen
toestand uitschijnen.
Hij verklaarde dat de toestand moet
opgelost worden zonder nieuwe belastin
gen, maar enkel met bezuinigingen en
deed uitkomen dat de Regeering niet be
zield is met dictatoriale inzichten.
EEN HUICHELACHTIGE OPPOSITIE
werd gevoerd door de Socialisten.
OOK DE NATIONALISTEN
deden de zaak aanslepen en H. Borginon
onder ander sprak 1 i uur.
Zoodat de zaak om 7 uur 's avonds
steeds even ver stond.
TOCH EINDIGEN!
En toch wilde de Kamer Donderdag
met de zaak eindigen, daarom werd be
slist de vergadering voor een uur te schor
sen en om 8 uur voort te zetelen.
Men verwachtte nog eene redevoering
van eenige uren door den Kommunist
Jacquemotte; maar de nachtzitting maakt
er velen wijzer.
M. Japar moest dan de bespreking her
nemen en men verwachtte zich eraan dat
de zaak dan dra in regel zou gebracht
worden en dat de volmacht zou gestemd
worden.
Mocht dit een einde brengen aan alle
nutteloos politiek gekibbel en door ge
zonde algemeene maatregelen ons land
uit den finantieelen nood verhelpen.
iBESBassassscïzasBSSEEaaacaa
Koningin Glovanna van Bulgarie, doch
ter van de Italiaanscbe Vorsten, gefoto
grafeerd met haar eerstgeboren kindje.
iHBBaasaBBsaG&BsaeaasBBHaa
Na Italië en DuitschlanJ kreeg Oosten
rijk ook zijn Dictator, de heer Dolfus,
rijkskanselier, dis den oorlog komt te ver
klaren aan de Oostenrijksciie Nationaal-
Socialisten.
(■BBriBBBBSEBIBEMB3BBE8230a
Dl; schip waarmede admiraal Byrd zij
ne poolreis aflegde, zal es' der merkweer-
digheden zijn op de groote internationale
tentoonstelling van Chicago. Men ziet
hier het schip geankerd nabij de tentoon
stelling welke men 't einden rechts kan
ontwaren.
IBasaB£23BE32Z2Z3]aZ£SBaBB£:j£3
komen vroeg in hei voorjaar.
Voorziet 11 daarom tijdig van een pot
Gebruikt Chicorei
Wyppelier-Taffin, 't is de beste.
sn 'cloed
(BBBBBBaBBBBSSiSBBBBBBSBBBEHQ
ning dekken, of het muntfonds gebruiken
zocals in het buitenland werd gedaan, of
die of gene lapmiddelen aanwenden welke
de fiscale inbeelding kan ingeven, zijn
slechts schijnbare oplossingen die laten
blijken van zwakheid.
Ons land heeft moed en wil genoeg door
zijn tucht. Het vraagt maar een ding: dat
de regeering handele, en als zij de macht
heeft, deze gebruiken zou.
Wij vragen deze macht en in naam der
regeering beloof ik u dat zij ze zal ge
bruiken.
Geen oogenblik kan ik gelooven dat men
eraan kan denken die macht te weigeren
aan menschen die maar een ding vragen
dat men hun toelaie, ten koste van hun
belang en van hun rust, zich geheel en
al, zonder zwakheid, te wijden aan het
gezondmakingswerk dat zij ondernomen
hebben en tot het welslagen waaraan zij
hun naam en hun r:: ...itwooi..ib-ikheid
,:;i verbonden.
De twee grondbeginselen waarop de
Kristen Middenstandsorganisatie steunt
zijn: liefde en rechtvaardigheid, welke al
leen nog de maatschappij kunnen redden.
Van andersdenkenden hebben wij de
naleving van die twee grondbeginselen
NIET te verwachten.
't Zijn andersdenkenden die de maat
schappij onder den voet hebben gebracht
en te langen laatste, het ergste den Mid
denstand.
De verkeerde begrippen werden steeds
voorzichtig onder de vlag der neutraliteit
binnersgeloodsd.
Daarom is neutraliteit bedrog.
De liberalen onder de leus van de ver
draagzaamheid van andermans opinie en
der vrije gedachten vestigden de alleen
heerschappij van het kapitaal en streven
naar de uitroeiing van den godsdienstde
vrucht was het opstandig socialisme.
De socialisten onder de leus van groe
peering van alle arbeiders zonder onder-
soheid van godsdienst betrachten de al
leenheerschappij van den arbeid en de
vernietiging van het privaatbezit en be
oogen de vernietiging van den godsdienst:
het uitvloeisel van het communisme.
De communisten willen de omverwer
ping der maatschappelijke orde en de
verdwijning zelf der Godsgedachten.
De zaaiers der neutraiiteits-gedachte
zijn de meest-gewaardeerde medewerkers
der liberalen, socialisten en communisten.
Dat leert de geschiedenis.
Dat hebben de middenstanders onder
vonden en ze vergeten het niet.
Werden neergelegd.
1°) Een wetsontwerp op den waarborg
van goed verloop van het Krediet aan de
Ambachtsbewerktuiging: het totaal van
de waarborg wordt hierbij opgevoerd van
15 millioen tot 35 millioen franken.
2°) Een wetsontwerp op den waarborg
van goed verloop van het Klein Beroeps
krediet. Het totaal bedrag mag gaan tot
50 millioen franken.
3°) Een wetsontwerp tot wilziging der
wet van 4 Aug. 1930 op de veralgemsening
der gezinsvergoeding: dit behelst onder
ander de uitbreiding tot de niet-loontrek-
kenden: middenstanders, landbouwers en
burgers.
Dit bebben wij benevens aan de werking
onzer Kristen Middenstandsorganisatie te
danken aan de werkzaamheid van Mi
nister Sap, Senator Vancoillie en aan on
zen sterken Katholieken Parlementaire
Middenstandsgroep.
Wil lezen in De Middenstandspost
weekblad van den Landsbond van den
Kristen Middenstand:
i' Burgers. Middenstanders, koopt al uwe
benoodigheden leest wel: uwe benoo-
digheden uwe verbruiksartikelen bij uwe
standgenooten, de middenstanders.
Loopt zelf daarvoor niet naar grootwa
renhuizen, massa filiaalbedrijven. Loopt
zelfs niet daarvoor naar verbruikscoopera-
tieven, want zelfs dit gebeurt maar al te
veel.
tsassEisiasBsnssjiassassuBSBsa
FVAAEDIGïNfï DER NATIONALE
UNIE BIJ MINISTER JASPAR
Eene afvaardiging der Nationale Unie
van den Middenstand, bestaande uit MM.
R. Pattou, Da Gooman, Deleener, Marchal
en Ohaud-oir, werden Zaterdagmorgen, 0
Mei ontvangen doer M. Jaspar, minister
van financies, wisn zij de volgende dagor
de, dcor de algemeene vergadering der
Unie gestemd, hebben medegedeeld
Gezien het gevaar waa. het Land
verkeert, en dat bijzonder de Burgers be
dreigt, die de bela tingen betalen, nood
zakelijk gemaakt door de misbruiken, de
cumuls en de buitensporige uitgaven van
allen aard; overwegende dat bijzonder de
handelaars boven alle mate belast zijn en
op hunne winsten belastingen moeten be
talen, welke het dubbel bereiken van het
geen andere burgers betalen; dat het noo
dig is alle voorrechten af te schaffen, wel
ke sommige handelsorgamsmen genieten,
zooals de kooperatieven, de patroonsmaga
zijnen en de ekonomaten; dat in de alge
meens inzinking de kleine en middelmati
ge handel het ergst bedreigd zijn; dat een
wetsontwerp op de Kandelspolicie is op
gemaakt door den Hoereren Raad van
den Middenstand en is bekrachtigd door
het Nationaal ICongres van den Midden
stand «e Gent; betreuren dat de parle
mentsleden, tot welke partij zij ook be-
hooren, den moed niet Lebben gehad de
regeering aan te manen een einde te stel
len aan de misbruiken in zake pensioenen
en weTklcozensteun; en stellen vast dat
zij, door hunne volharding in deze onver
schilligheid, gevaar loepen het vertrouwen
van den Middenstand te verliezen. Deze
eischt van ds regeering dat het evenwicht
der begrooting worde verwezenlijkt alleen
lijk door de strengste bezuinigingen er
door de afschaffing der misbruiken; da
zij de gelijkheid van allen voor de belas
iing tot stand brenge, door de afschaffir
van alle fiskale voorrechten, en bijzond.
voor wat de verbruikskooperatieven b„-
treft; dat zij alle maatregelen treffe tot
vrijwaring en bescherming van he alge
meen belang, om te voorkomen dat de
kleine burgerij en de kleine handel zou
den ten onder gaan.
Minister Jaspar heeft de afvaardiging
verzekerd dat deze wenschen met de
meeste welwillendheid zullen onderzocht
worden, en dat e allestims een einde gaat
gesteld worden aan de fiskale ongelijkheid,
zoodat kooperatieven en private hanael
voor de takien en belastingen op gelijken
voet zullen gesteld worden.
Een wensch in dezen zin was den heer
Jaspar ook overgemaakt geworden door
de Katholieke Gemeentelijke en Kanto
nale Vereeniging van Brussel.
M. Pattou, de voorzitter der Nationale
Unie, heeft minister Jaspar verzekerd dat
de regeering in hare aktie tot de redding
van 's lands financieelen toestand op den
onvcorwaardeüjken steun van den mid
denstand mag rekenen.
GEZINSVERGOEDINGEN
De Unie van den Middenstand stelt ook
voor de gezinsvergoedingen voor gezin
nen met 1 en 2 kinderen af te schaffen
en den steun voor te behouden aan de
gezinnen met drie kinderen en welker- in
komsten beneden 24.000 frank blijven.
Al deze punten zullen door M. Jaspar in
onderzoek genomen worden.
Middenstanders, sluit de rangen; sluit
U aan bij de Christen Middenstandsbond.
Zijne vertegenwoordigers in de Kamer
zijn 44 in getal! Dat is een macht waar
van zal moeten rekening gehouden wor
den.
Steunt geen m nnen die verdeeling zoe
ken! Weg met alle onzijdige Bonden!
Bulten politiek bestaat niet; de Ka
tholieken zijn daar immer den uil van
't spel van geweest! «Buiten politiek»
komt voo<r Katholieken uit co horgreer-
dige personen steunen en zwijgen t n li
beralen en ander tegen travers t« ca ten
meester maken en huru: - psrsoonlijk" be
langen te verdedigen ten korte ck. alge
meene belangen.