KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER LI DE RESERVE VAN DEN NIEUWEN KRUISTOCHT STORT 4,65 FRANK ROZENKRANS Maatschappelijk leven Wat gebeurt er te Onkerzele Kardinaal Bertram ever den Nieuwen Tijd KOMT ER OORLOG RUSLAND - JAPAN - CHINA NATUURRAMPEN GROOTE LOTEN ZONDAG f OKTOBER 1933 )NDAG I OK D E FT A WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 1' JAAR. Nr 4S. 'ALLE» Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAP (per post) In 't Land Frankrijk Congo, Engeland Amerika, Canada en an dere landen 18,60 fr. 35,fr. 40,— fr. 60,— fr. Uitgever: 6ANSEN-VANNESTE. Pope rings Tel. Poperinge N' rostcheckrekening N' 15.570, TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bi. per regel 2,50 fr. Berichten op 2' bl. per regel 1,75 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraag. Annor.cen zijn vooraf te betaler, en moeten tegen den Woensdag l avond ingezonden worden. - K.eine berichten tegen den Donderdag r.oen. i Er is weer een jubileum te vieren. Over vijftig jaar heeft Leo XIII de Oktober maand officieel toegewijd aan O. L. V. van den H. Rozenkrans. De Kerk heeft aangemaand het feest op te zetten met grooten luister en het over gansch de wereld te verkondigen: Anun- ciate intergentes gloriam ejus Verkon digt onder de volkeren haar glorie. OM DE KATASTROOF TE VOORKOMEN Het Rozenkransfeest is meer dan een feest van intimiteit; het voert in zich de kracht van een wereldhervorming. We moeten aan den Rozenkrans, den bijbel der eenvoudigen gelijk men hem eens genoemd heeft, en aan zijn feest we ten te geven de beteekenis die zijn stich ter en de grootste promotor, Leo XIII, er praktisch aan gegeven hebben. Toen Do- minicus de oude wereld rondrees, onder vond hij dat het geloof van de massa niet meer zoo onwankelbaar was. en dat in alle standen ontreddering dreigde; op de lauwheid en het nakende ongeloof moest natuurlijk volgen de trek naar weelde en lust. Om de katastrcof te voorkomen moest men durvend aanpakken. NIEUWE EVANGELIEVERKONDIGING Domonicus heeft een handsvol mannen twee aan twee uitgezonden naar de vier windstreken; zijn wereldomspannenden geest, zijn organisatievermogen en zijn grootdadigheid hebben hem daartoe aan gezet. Hij wilde zijn broeders in hun hard apostolaat niet ontslagen van het koorge bed; wel integendeel: als een andere vorm van het koor en plichtgebed wou hij dat zij, op weg van de eene stad naar de an dere, zouden bidden en dat aan de massa voortleeren. Gelijk Christus aan zijn apostelen leerde den Onze Vaderzoo leerde Dominicus aan zijn kinderen en aan zijn broeders het Rozenkransgebed; het was in zijn driedubbele reeks van blijde en droeve en glorierijke mysterieën als een kostbaar erfstuk, als een krans van rozen om te verblijden, als een geesel met doorslaande knoopen van lijden en beproeving voor de kwalen, als een klim koord naar de eeuwigdurende vreugde van den hemel. Dominicus gaf zijn Rozenkrans mee als een testament, als een tweede afkondiging van het Evangelie, want in zijn vijftien mysterieën is het Rozenkransgebed een samenvatting en een meditatie tevens aan het Evangelisch gebeuren. DREIGEND GEVAAR Het verband van St Dominicus wereld- veroveraar en organisator eenerzijds en stichter van den Rozenkrans, onder wel ken vorm ook, hebben wij nooit genoeg naar waarde geschat. De Rozenkrans is door veie groote menschen als een simpele devotie beschouwd geworden. Maar de wereldhervormende kracht die daarvan moet uitgaan zullen we wellicht beter vatten als wij een zelfde veroveringsgeest en een zelfde gebedsgeest zullen ontdekt hebben in een heilige en wereldfiguur als Leo XIII. De twee kenmerken van zijn Pausschap hebben hem gemaakt tot een uitstekende figuur. Hij was een man met wereldhervormende plannen en een agita tor, als we ons zoo mogen uitdrukken, maar tevens een heilige met een groote devotie tot Onze Lieve Vrouw van den H. Rozenkrans. In zijn tijd was er niet enkel stoffelijke ellende onder een zekere klas van men schen; de wereld dreigde reeds kwijt te spelen het geloof en de beginselen van de zedelijkheid eveneens. MET KLEM EN HERHAALDELIJK Leo XIII heeft als zonnen van waarheid over heel de wereld gezonden zijne ency clieken over de sociale hervorming. Hij heeft de wereld verbaasd, maar het moest wel. Het blijkt echter wel zeer kenmer kend dat juist deze groote persoonlijkheid en deze durver met zijne hervormings plannen op sociaal en zedelijk gebied ook weer een vereerder was van de Lieve Vrouw van den Rozenkrans en dat hij die vereering en deze devotie herhaaldelijk en met klem aan gansch de wereld heeft voorgehouden, en dat hij de steun vroeg aan de christene gemeente om zijn plan nen uit te werken door het bidden van den H. Rozenkrans. Tot tienmaal toe heeft hij zijn steun verheven vanaf de tinnen van St Pieter om deze devotie in een wereldbrief aan te prediken; en daarbuiten heeft hij nog elfmaal gevraagd, vermaand en bevolen in het aanschijn van gansch de Katholieke Kerk den Rozenkrans te bidden aan hen die het goed heil van de maatschappij en het huisgezin willen behartigen. Hij heeft het gedaan met diepte van beschouwing, met teederheid van gevoelen. Wie zou weerstaan? Aan zulk een aandringende en aangrij pende stem mag niemand weerstaan. Sint Dominicus en Leo XIII beiden zijn ge weest bouwmeesters aan een nieuwe maatschappij en de H. Kerk. Zonder een heirleger van biddendenhet gebed van hunne, voorliefde, hadden hun plannen niet uitvoerbaar geweest. Ook wij willen in ons niets dragen van de hervormingsplannen en zullen niet versagen, maar blijven aandringen door keer op keer in den Rozenkrans te bid den: «Wees gegroet, Maria... Bid voor ons, zondaars, nu... en dat wij allen zouden worden opgeroepen om de katho lieke akti-e kordaat door te voeren en dat alle weerbare krachten in het gelid wor den gezet voor den tocht van waaagnis, voor de nieuwe kruisvaart. P. NUYENS, o. p. N.-D. DE BEAURAING» HET WONDER VAN DEN H. JANUARIUS TE NAPELS De vleeibaarwording van het gestolde bloed. In bijzijn van talrijke bedevaarders. Uit Napels wordt gemeld dat Dinsdag 19 September LI. in de Kathedraal het Wonder van den H. Januarius zich her haald heeft. Al de overheden van de stad waren in de kerk aanwezig, benevens talrijke be devaarders vamhet Heilig Jaar, uit Rome aangekomen, en eene groote menigte uit de stad. 't Was juist 9 uur 40 toen het Wonder der vlosibaarwonUng van het bloed geschiedde. In de stad heerschte gansch den dag door eene groote opge togenheid onder de bevolking. De beeldhouwer Demanct is belast met het vervaardigen van een reusachtig beeld an Onze Lieve Vrouw van Beauraing. Dit beeid, dat twintig meter hoog zal zijn, zal geplaatst worden op de hoogte, in de nabijheid der overblijfselen van dit middeneeiiwsch kasteel. VOOR FRANKRIJK 9,10 frank op postchecknummer 15.570 van V. San- sen-Vauneste, drukker, Poperinge, en we kelijks wordt ons blad U door de postbode tehuis besteld. Vergeet niet uw volledig adres aan te geven en wel er bij te voegen: storting voor een abonnement op «DE HALLE» 82Z22S33SZ39S2SS2aSD3S3B3Qaa DE VOLKERENBOND üiasBBcaaaBaaEaaBaBSBHBBaBBiaBaBaasBsaaaaaaBBiaaBBEasasaaE; De rozenkrans, de smijtlap van David tegen den Goliath der hel, het wapen dat de vijanden zal neervellen opdat Maria's rijk kome. Opdat kome Uw Rijk, o Jezus, laat komen het rijk van Maria. ftjfe vKoningin des hemels, ons toekome uw Een nieuw epos is begonnen aan den meidoorn te Beauraing en de bron te Banneux. Een nieuwe oorlog werd ver klaard tegen Satan, een oorlog gevoerd door kinderen: de Voisin's, de Degeimbre's en Marietta Beco. De duivel wijkt, we veroveren terrein, hij laat ons krijgsge vangenen die blij zijn geplukt te worden al kameraad roepend! Bevoorrechte kinderen. Die jeugdige krijgshelden mobiliseeren honderdduizen den groote menschen. De duivel wijkt voor kinderen, hij voelt wie er achter zit, hij is nog altijd den duw gewaar van dien maagdelijken voet die overtijd zijn kop verpletterde. Hij is uit zijn lood geslagen, verrast in zijn stellingen. Van de hemelsche taktiek verstaat hij geen tinnen soldatenknoop. Maar voor ons is Maria geen gendarme, ze blijft steeds een moeder. Mosder in elk panneel van den heiligen triptiek: Lourdes in 't midden en Beau raing, Banneux al eiken kant. Moeder voor de kinders aldaar, moeder voor esn Mariette als voor een Bernadette. Maagd der armen, voor vertrouwelinge aannemend het kind dat zijn catechismus nog niet kent, het oudste van acht, het meisje met gaten in haar kousen. Van heel den godsdienst kent zij maar 't gebed, dat Bécotje, en van heel 't gebed kent zs bsst den Onzen Vader en den Wees Gegroet. Ze bidt die gebeden op een paternoster, den eenigen in heel het huis. en 't is nog een gevondene, een opgeraapte langs den weg. Maria verschijnt aan zulk een arm en onosholpen kind, brengt haar de veropen baring en de boodschap des hemels, omdat ze weet dat dit kind niet zal twijfelen aan haar woorden, haar zinsnede niet zal verdraaien, zich niet zal afvragen: «Is 't mogelijk? Het kind zal oordeelen zonder vooroor- deelen. Daar komen'*'de Maria-vereerders tal rijker dan in een congres, daar grijpt plaats de massavereering, de moderne bedevaart met verminderd tarief, het ge- bsd in coöperatief. De universita'iren vallen op hun knieën; de kaarskens groeien er lijk stalen uit den grend met vlammende bloemen. O. L. Vr. der armen is daar niet werke loos. Een moeder met veel kinders heeft altijd haar werk. De armste armen zijn de arme zon daars. En dat zijn we allemaal. j* De moeder der armen wordt de schat - der geloovigen. Beauraing! 't is daar, dat brave kind'ren die men onmooglijk kon verhind'ren ook eiken avond op de aard neerknielden, d'handekans gepaard. 't Klonk als een godspraak uit de wolken, het was een stem voor alle volken z'sanzagen als een heiligdom de plek waar 't beeld van Marja glom. Ket beeld kwam steeds weer voor hun En telkens knielden z'ingetogen. Loogen Als een mamatje van uit den hemel O. L. Vrouwtje neer, met moeder- blikken en moedeilach. Zij kan niet anders. Uit de oogen der kinders vloeiden vreugdetranen, zoetste likeur voor 't hert. Zij baden, 't gebed van allen, den Wees Gegroet, 't gebed van den Bisschop dei- Eucharistische wereldcongressen, zoowel als van den armsten eersten kommuni- kant door M. den Pastoor verkleed. De aartsengel zelf had geen betere voorrede gevonden bij de blijde Bood schap. Bidt uw paternoster, 't is zoo simpel et pas de bourrage de crane zei een so.daat, honderdvijftig bollekens, 't is uw bande van milrailleuze tegen de lielsche vijanden. Er zijn heiligen in den hemel die maar dar gebed kenden. Wat zal men in onze stijve vingeren st.ken ais we worden afgelegd? Een boek. een gazet, een photo? Neen. het liefdeketentje van Maria, t laatste dat we in handen hadden toen 's avonds insliepen en 't eerste dat wc 's morgens tusschen onze vingeren voel den bij 't ontwaken. Honderd dingen hebben door onze vin-, gers gepasseerd, boterhammen en bank- briefjes, vulpen of pianotoets, werktuig o: alaam. __Het laatste dat in ons handen komt: En de docde ligt daar, alsof hl] nog bezig ware met zijn rozenkrans te pre velen, alsof hij nooit iets anders gedaan had. Och arme, 't is misschien al lang dat hij het niet meer deed. Bitter spotternij, zoo iets in zijn handen gestopt te worden en moeten bidden en nog huichelen als men dood is. Is dat uw paternoster of is 't een ge leende voor de omstandigheid. De doode krijgt een rozenhoedje in hand... misschien voor den eersten keer. Wacht niet tot ge zoover gezet zijt, bidt levende, vijftig maaal daags het gebed dat nooit verveelt, het g^bed dat nooit veranderd, tot Haar die altijd moeder gelijkblijft. Rozenkrans! bij duizendtallen, onder 't biddend stemgeroer valt, alzoo de blaren vallen, beiers van mijn bedesnoer. (G. Gezelle). A. B. «3E5iS2£ia£SEBBB£&a2!BSBEtl£32S HET OUDERDOMSPENSIOEN VOOR MIDDENSTANDERS We geven hieronder nog eens de tabel van de stortingen te doen door mannen cf vrouwen uit den Middenstand en door kinderen van middenstanders. ONAFHANKELIJKE ARBEIDERS Onafhankelijke arbeiders zijn midden standers en landbouwers. Hier zijn twee categoriën: a) Middenstanders en boeren wier be drijf sinkomeji minder is dan 18.000 frank Zij worden genoemd verplicht-verzeker den. Ook de kinderen, die bij hunne ouders loon trekken. b) Middenstanders en boeren wier be- drijfsinkomsfen de 18.000 frank te boven gaan. Zij wórden genoemd vrij-verzeker- den. A. - MIDDENSTANDERS, VERPLICHT-VERZEKERDEN 1) Midden'tanders-Patroons: Bedrijfs inkomsten var? 't vorige Jaar (aangifte van bedrijfslasten) Mannen Vrouwen Minder dan 6.000 fr. 120 60 Van 6.000 tot 7.999 fr. 120 60 Van 8.000 tot 9.999 fr. 120 120 Van 10.000 tot 11.900 fr. 151 150 Van 12.000 tot 18.000 fr. 180 180 2) Kinderen van Middenstanders, werk zaam met loon bij hunne ouders. Bereke ning volgens de bezoldiging voor de be drijfsbelasting: Kind 30 42 60 78 96 114 132 150 5.200 fr. 6.500 fr. 7.800 fr. 9.100 fr. Vader 30 42 60 78 96 114 132 150 TROONOPVOLGING IN IRAK De nieuwe Koning Ghazi van Irak met zijnen voogd. M. Aver.o!, de nieuwe algemeens Se- kretaris van den Volkerenbond, die Sir Eric Drummond opvolgt en reeds te Ge neve toegekomen is om zijn werk te be ginnen. «3Sa32n:nSn3SS23aSS32Ei22EHE22 Uit Breslau wordt gemeld, dat Z. H. Em. kardinaal Bertram, aartsbisschop van Breslau, in verband met de a. s. Rozen- kransmaand, tot zijn diocesanen een her derlijk schrijven heeft gericht, waarin hij wijst op den nieuwen tijd, welke voor Duitschland is gekomen. Zal, aldus vraagt de kardinaal zich af, de heropbouw van Duitschland slechts economisch zijn? Slechts nationaal? Slechts een streven naar verbetering van het aardsche leven? De bij het gansehe volk ontwaakte ge bedsijver, de noodkreet, welke opstijgt tot Gods Voorzienigheid en welke overal valt waar te nemen, bewijst, dat het katholieke volk anders veelt. Al streeft de buitenwereld nog zoo ern stig en onweerstaanbaar naar aardschen voospoed, de volksziel hongert en dorst naar iets veel hoogers en grooters. Na gewezen te hebben op het vele leed, dat reeds geleden is en den menschen wel licht nog wacht, beveelt Zijne Eminentie het rozenkransgebed aan als het beste middel tot de zoo noodzakelijke verdie ping van het geloofsleven en tot het op wekken van sterken moed en offerzin. De kardinaal besluit zijn herderlijk woord met de aansporing tot de Duitsche katholieken, om in dit beslissende jaar de Octobermaand te vieren in het teeken van den rozenkrans. ISBEaSBSBSEaBRSSBBZBSnBSSBQC AFGHANISTAN VIERT ZIJNE ONAFHANKELIJKHEID Ten gevolge van het plotseling afster ven van den koning Faycal, werd zijn zoon de emir Ghazi, 21 jaar, tot koning uitgeroepen,. Het stoffelijk overschot van koning Faycal werd te Brindici (Italië) inge scheept met bestemming voor Bagdad. Koning Ghazi heeft reeds het bewind over Irak aanvaard. Hij heeft den mi nister-president en alle ministers herbe noemd in de ambten, die zij ook onder zijn vader hadden bekleed. In alle steden en dorpen van het land wordt een week van rouw gehouden even als in Transjordanië en Syrië. Van laatst genoemd land was koning' Faycal korten tijd koning, hetgeen geleid heeft tot een anti-Britsehe betooging in de moskee van Aleppo; de Fransche -overheden hebben echter onmiddellijk maatregelen genomen, om verdere ongeregeldheden te voorko men. Maandag 1.1. werd de verloving gevierd van den nieuwen koning, Ghazi van Irak met Prinses Aliyak, dochter van den ge wezen koning Aii van Hadjaz. Daar deze verloving zoo sne! volgt op den dood van Koning Faycal. der.kt men dat daar politieke redenen moeten onder steken. fSBEBSGaBaBSBEaSEaESaaSSSSEB Belgische fabriek van Chicorei Wyppelier-Taffin. Met veel praal vierde Afghanistan zim» onafhankelijkheid. Koning Nadir Khan zijn volk. spreekt per radio tot Minder dan 2.600 fr. Van 2.601 tot 3.900 fr. Van 3.901 tot Van 5.201 tot Van 6.501 tot Van 7.801 tot Van 9.101 tot 10.400 fr. Meer dan 10.400 fr. Nota, Indien de kinderen onder be dienden gerangschikt worden, vallen ze onder toepassing der wet op het bedien denpensioen. B. - MIDDENSTANDERS VRIJ VERZEKERDEN Mannen of vrouwen van 14 tot 18 Jaar, 24 fr. 's jaars. i bannen v&n ff tot 21 Jaar, 60 fr. 's Jaars. TUSSCHEN Sedert het oprichten van den Staat Mandchoekoeo was een geschil opgerezen tusschen de2en staat, gesteund door Ja pan, de eigenlijke meester in het gebied, en Rusland, wegens den Oosterspoorweg. Deze laatste dagen is het geschil nog scherper geworden zoodat men vreest dat het tot eene openlijke vijandschap zou komen tusschen die Staten. Rusland trekt ten andere groote troepenmachten samen aan de Mandchoerische grenzen en zoekt in Europa zooveel mogelijk niet-aanvals- pakten te sluiten. Anderzijds zijn opnieuw Chineesche ge neraals in beroering gekomen, zoodat daar weerom een nieuwe twist is gerezen tus schen Japan en China. Het Verre Oosten blijft steeds een waar broeinest van oorlog en gevaar. IN FRANKRIJK VREESELIJKE ONWEDEKS In de streek van Frontignac staken ge weldige onweders op. De bliksem viel op een huis waar dynamiet in was. Het huis vloog de lucht in, drie werklieden werden erbij vermorzeld. Door de wassende wateren zijn minstens 15 personen omgekomen. Zes leden eener zelfde familie verdronken in de plots stij gende wateren. IN ITALIË J HEVIGE AARDBEVING In de streek van Sulmona, in Italië, werd men verscheidene aardtrillingen ge waar. Verscheidene personen zouden ge dood zijn en taT van anderen gekwetst, alsook, groote schade aangebracht. IN DUITSCHLAND AARDSCHOK Te Mulheim en omgeving werd men een aardschok gewaar maar alles beperkte zich tot geringe schade. IN MEXICO 500 SLACHTOFFERS De Staat Tampico van Mexico, werd door een geweldig orkaan op zijn drie vierden verwoest. Groote uitgestrektheden zijn overstroomd en men beraamt dat meer dan 500 personen het leven inscho ten bij deze natuurramp. Gansehe spoorlijnen werden wegge spoeld en verscheidene treinen zijn ver mist. IN JAPAN WERVELSTORM OPGESTOKEN Door een wervelstorm, opgestoken aan de kust, werden 36 booten losgeslagen en weggedreven, verscheidene huizen ver nield of beschadigd. IN YOUGO-SLAVIE ZWARE OVERSTROOMINGEN In Slovenië zijn gansehe uitgestrekt heden overstroomd. Soortgelijke over strooming zou in de laatste eeuw nog niet, zijn voorgekomen. Da overstrooming ging nog gepaard met een aardbeving. Verscheidene personen kwamen om in de wassende wateren. IN CHINA 59.C00 PERSONEN OMGEKOMEN De Gele rivier die in Juli en Oogst 11. uit hare oevers trad, heeft den dood ver oorzaakt van 50.000 parsonen. Meer dan 1 Millioen menschen staan bloot aan den hongersnood. De ramp werd nog verergerd doordat bandieten en legerafdeelingen de dijken doorbraken met strategUche doeleinden. VERSCHIJNINGEN VROUW BEWEERDT VERSCHEIDENE MAAL ONZE LIEVE VROUW GEZIEN- TE HEBBEN In de gemeente Onkerzele-bij-Gee- raardsbergen en in heel de streek is er van niets anders meer spraak dan van merk waardige gebeurtenissendie zich daar zouden voordoen. De feiten dagteekenen niet van he den. Er is reeds spraak van te béginnen van de maand Augustus, doch we hebben er niet willen over spreken omdat we er ons aan houden uiterst voorzichtig te zijn geene zaken vooruit te loopen, af te wach ten wat de geestelijke overheden er over zegt. We doen vooraf opmerken dat noch de geestelijke, noch de gemeentelijke over heden van Onkerzele zich over de zaak uitgelaten hebben. Maar de bevolking zelf spreekt er veel van; de eenen nemen de gebeurtenissen heel ernstig op, anderen gelooven er slechts heel oppervlakkig aan Ziehier in 't kort wat er zich daar zou voorgedaan hebben: Te Onkerzele is er eene grot van O. L. Vrouw. Eene nederige landbouwster uit de gemeente, Leonie Van den Dyck, wonende in de Kampstraat, be weert dat zij verscheidene maal O. L, Vrouw voor zich heeft zien verschijnen toen ze in de grot het rozenhoedje bad. Vrouw Van den Dyck, is 58 jaar oud, heeft dertien kinderen gehad, waarvan nog ne gen in leven. De vrouw werd door haar man verlaten, kort na de geboorte van het jongste kind. Dat die vrouw harde jaren achter den rug heeft, zal men wel dadelijk beseffen, en dat ze veel heeft moeten zwoegen om haar talrijke kroost op te voeden, is best te begrijpen Overigens, men kan het haar aanzien dat ze het niet gemakkelijk gehad heeft, want gansch haar uiterlijk draagt er de sporen van. Ze is mager en afge sloofd. Het eenige wat de E. H. Pastoor Vander Ma eren verklaart is dat vrouw Van den Dyck eene voorbeeldige christene is, wat ten andere reeds kan opgemerkt worden als men in haar kraaknet huisje komt, waar tal heiligenbeelden op de schouw en op enkele karige meubels staan, onder ander ook een beeldje van O. L. Vrouw van Beauraing en de H. Familie. Al haar vrije oogenblikken brengt vrouw Van den Dyck door in gebed, 't zij in de kapel of in de grot. Thuis leest ze veel in een ge bedenboek. Leonie, of liever Nieke, zooals ze alge meen genoemd wordt, beweert dat ze in het begin der maand Augustus de H. Maagd heeft zien verschijnen binnen de kapel, doch toen was de verschijning niet al te dtlidelijk. De vrouw zegde er niets van, maar den 9 Augustus verscheen de H. Maagd haar in vollen luister in de ka pel. En de Moeder Gods zou haar gezegd hebben: «Ik ben de Maagd der Armen; ik ben gekomen om de zondaafs te bekee- ren en om de godslasteringen te doen op houden Menschen, die toen in de kapel waren, beweren dat Nieke schijnbaar in verruk king was. Ze had nadien haar vizioen verteld en er bijgevoegd: Bidt, bidt veel s Anderdaags, 10 Augustus, nieuw vi- Daar boven een lichtbol7 'fte haag scheen te zweven. Van dien lichtbol daalde de Maagdaf. Zij geleek een meisje van 20 jaar, had blonde haarlok ken en blauwe oogen. Op het hoofd eene kroon en in de lenden een blauw lint, af hangend op haar spierwit kleed. Tusschen de gevouwen handen een rozenkrans. Den 14 Augustus brak er een onweder los toen Nieke met eenige vrouwen naar de grot ging cm er te bidden. Nieke wilde terug, doch v6ór de grot gekomen, riep ze opeens: Ziet, hoe schoon de Maagd is! Ze had weer eene verrukking en dienzelfdan avond zegde een 13 jarig meis je: Ik heb de Maagd gezien en haar een wijwatervat hooren vragen Nieuwe visioenen den 13, den 21, den 26, den 29 Augustus, den I en 5 Septtem- ber. Weer vroeg de verschijningdat er veel zou gebeden worden, want dat zij den weekenden arm van haar Zoon niet meer kon afwenden Nieke Van den Dyck was er als naar gewoonte en het dient zeker niet gezegd dat ze het voorwerp was van de algemeene nieuwsgierigheid. Na afloop van het gebed werd de zien ster omringd door honderden menschen die haar allerlei vragen stelden. Met onge kunstelde eenvoud antwoordde zij dat er thans niets gebeurd was. Op aanvraag echter vertelde zij wat haar de% avond te voren overkomen was. ZATERDAG 9 SEPTEMBER Tijdens de Vijf Onze Vaders en Wees gegroeten voor de bekeering der zondaars, stokt de stem van vrouwke van Van den Dyck. Zij spreekt luid, op de gewone wij ze, tot Maria. Haar oogen star gericht naar den hoek der haag, waar de meeste vorige verschijningen zouden hebben plaats gehad. O. L. Vrouw zou haar hebben gezegd: Ik roep hier de zondaars tot Mij tot hun bekeering. Voortgaan met veel to bidden, want ik zeg het u voorwaar: uw land verkeert in groot gevaar. Maar Ik echter zal uw land behoeden. Bidt veel Bidt met betrouwen! Zij zou verdwenen zijn, langzaam de ar men openend. WEER EENE «VERSCHIJNING» op Donderdag 7 September 1933 GEBEDEN EN LOFZANGEN AAN DE GROT Donderdagavond 7 Sept. in den avond, rond 8 uur aan de grot waren er daar minstens duizend personen. Er werd luid op gebeden en nu en dan werd het gebed onderbroken voor het zingen van lofzan gen de H. Maagd ter eere. Er was daar in nige, vrome godsvrucht; al de menschen baden vurig, met hart en ziel en men kon het hen aanzien dat ze betrouwvol hunne smeekingen ten Hemel stuurden. IN VERRUKKING Daar weerklinkt de heerlijke zang: Te Lourdes op de Bergen». Hij welt op uit honderden borsten en 't is echt indx-uk- wekkend. Terwijl de tonen helder weer galmen, zag men Nieke Van den Dyck, die als naar gewoonte het rozenhoedje was komen bidden, plots veranderen, 't Is alsof ze in verrukking is. Al de aanwezigen hadden het oog op de zienster Allen zagen haar daar onbe weeglijk, starend naar iets dat zij moest zien maar dat door niemand anders kon waargenomen worden. De zangen hadden hun loflied gestaakt. Ze stonden daar al len zelf als aan den grond genageld, be- heerscht door een gevoel van heilige vrees en tevens van onbegrensd geloof in de Al macht. VEEL BIDDEN 't Had een paar minuten geduurd. Dan zag men dat Nieke weer terug aan het bidden was, want de beiers van haar ro zenkrans gleden tusschen de vingers. Dra was de zienster omringd, werden haar vragen gesteld. Hebt gij Onze Lieve Vrouw gezien? Ja, ik heb weer eene verschijning ge had. Heeft de Heilige Maagd tot u gespro ken? Ja, ze heeft mij toegesproken. En wat heeft ze gezegd? Onze Lieve Vrouw zegde mij dat ik kloekmoedig moet blijven, dat ik voort moet strijden en dat ik vooral veel moet bidden voor de bekeering van de zondaars. Nog werd Nieke met vragen bestormd, doch ze had niets bij te voegen. Het gebed werd hernomen en nog een loflied gezongen ter eere van de Moeder- Maagd. waarna de menigte zich langzaam verwijderde, druk besprekend waarvan ze getuige geweest was. VRIJDAG AVOND Vrijdag 8 September, feest van O. L. Vrouw Geboorte, was de volkstoeloop min stens het dubbel van den vorigen avond. Op de wegen, naar de gemeente leidend, zag men heele drommen voetgangers. Op de groote baari voetgangers, autos, rij wielen bij de vleet. De Grot was schier niet te genaken. De menschen stonden er letterlijk opeen ge pakt. Te 8 uur begon het gebed,' afgewis seld met lofzangen en met de gewone godsvrucht. WOENSDAG 13 SEPTEMBER I. - Plots tijdens de avondgebeden (na 8 u.) verandert het gelaat der vrouw, de gewone uitdrukking van geluk en verruk king. Zij kijkt vlak vóór zich. In een groo ten kreet: O. L. Vrouw van het Heilig Hart, bid voor ons die hier knielen! Hart van Maria, help ons! De verschijning was* glanzender dan ooit, zegt zij. Haar armen stonden gedeel telijk open en lieten zien: Haar stralend hart. In ongekunstelden eenvoud zegt de vrouw, met ontstelde verbazing: Zij is ver schenen met het Heilig Hart op haar borst. Ditmaal was zij niet meer staande op den grooten blauw-grijzen bol, maar op een kleine grijze wolk. II. - Voelt zich bij haar terugkeer thuis van de gebeden diep aangetrokken om te rug te keeren naar de grot. Gaat inder daad te 10 uur 's avonds terug om er nog een rozenhoedje te bidden. Bij de grot gekomen voelt zij zich aan getrokken tot het kapelletje boven. Als zij buiten het kapelleke komt, stort vrouw Van dén Dyck neer op de knieën naast het kapelleke 't gelaat naar de haag. Zij staat op, als of zij de Verschijning volgt, valt dan weer op de knieën, leest hardop woord voor woord die zij .rerhaalt, maakt later het teeken des kruises, en staat op van den grond. Zij zegt: O. L. Vrouw stond daar zooals straks, toekijkend op hen die buiten het kapelleke kwamen. De verschijning zou hebben gezeid: «Nu is de tijd gekomen waarop ik U iets kom vragen En O. L. Vrouw wenkte haar met den vinger en toont haar hoe zij wenscht dat uit liefde en betrouwen tot haar de menschen van Onkerzele hier deze plaats van gebed en aanroeping moeten inrichten. De ruim te van de kapel vermeerderen maar het beeld er In laten dat er nu is en de om megang rond het kapelleke bewaren. O. L. Vrouw teekende met haar voet af het Zij?falT gfjfcegif jfst^cLih «'ir.cyht 7. Onze Lieve Vrouw van Smarten, de moe der van het lijden, en de zondaar die tot mij komt zal ik bekeeren, de bedrukte zal ik helpen. Die mij met betrouwelijk hart zal aanroepen zal verhoord worden. Velen bespotten U! Bidt voor hen! Wee echter degenen die U zouden aanraken; degenen zullen gestraft worden. Bidt voor de zul- ken! Gij zult nog meer te lijden hebben, maar daar zullen er nog zijn welke zulk lijden als gij zullen te verdragen hebber. Blijf standvastig. Ik zal overal met U zijn. Onmiddellijk veschijning van Onze Lie ve Vrouw ditmaal als de Moeder van Smarten (beschrijving der vrouw)Zij heeft nu een donkerblauwe vool tot bene den haar schouders en daaronder was haar gewone witte vool zichtbaar. Haar bedroefd en gepijnigd hoofd is geleund naar rechts en de blikken zijn naar links, als in een smartelijke aanschouwing van iets wat op haar linker arm rust. Haar rechter arm houdt zij kruiselings over haar linker arm. Er is een kruis achter haar, boven haar hoofd. Onder haar ge stalte verschenen letters welke vrouw Van den Dyck spelt en leest, het zijn volledige letters, geen geschilderde, zegt zij, zij vor men deze zinsnedeGij die hier voor bijgaat, ziet of uw lijden zoo groot is als het mijne Einde der verschijning: «Ik geef U al len mijn moederlijken zegen Zoo staan de zaken te Onkerzele en wij geven ze letterlijk zooals ze medegedeeld werden, 't Is natuurlijk niet aan ons er een standpunt in aan te nemen, want zulks ligt totaal buiten onze bevoegdheid. We hebben hier verteld wat we vernomen hebben en wij herhalen nogmaals dat de geestelijkheid zelf er nog niets over ge zegd heeft. Tegenover de stelligheid de verklarin gen van Nieke Van den Dyck worden er natuurlijk, meer en meer menschen ge wonnen voor het geloof in hare bewerin gen, te meer dat Nieke niet eene geestes kranke of zieke is. Toch moet de grootste voozichtigheid hierin gelden, want de voorzichtigheid Is ce mx?der van de wijs heid. De boodschap is tot dus toe i?o«: afwachten en hooren wat de kerkelijke overheden zullen zeggen. IN BE GRCT Intusschen is er te Onkerzele noga" volkstoeloop naar de grot, die schoon op gesmukt is met bloemen en waar velt kaarsen branden. Die grot is gebouwd ii de maand Mei 1877. Ter plaatse verre- men wij dat er altijd groote godsvrucht w-as en dat er daar drie wondere feiten zouden gebeurd zijn, vroeger jaren, name lijk genezingen van een vrouw, van een man en van een kind. Sedert de jaren 1900 was de godsvrucht eenigszins verslapt, maar thans is het er weer stichtend. Don derdag 7 September waren er nogal wat vreemdelingen naar Onkerzele gekomen om er in de grot te bidden. VADER VAN DEN DYCK Wij hebben hooger gezegd dat de echt genoot van vrouw Van den Dyck haar verlaten heeft na de geboorte van het jongste kind. We vernemen daarover nog dat Van den Dyck aan het spel en aan den drank verslaafd was. Nadat zijne moeder gestorven was en hij zijn erfdeel getrokken had (wat noga.' belangrijk schijnt geweest te zijn), is Van den Dyck weggetrokken. Dat is nu veertien jaar ge leden. De oudste zoon had hem toen ge zegd dat, als hij eenmaal buiten was, hij niet meer moest terugkomen. En de man is weggebleven. AFGEDWAALD Maar terug in de schaapskooi Een der zonen Van den Dyck, Richard, is een tijd lid geweest van de socialistische jonge wacht. Op aandringen zijner moe- der heeft hij zijn ontslag gegeven. VrouV Van den Dyck wil meester zijn over hars kinderen en ze hoeven dan ook te luiste ren. In alle geval, de afgedwaalde zoon is nu terug veilig in de schaapskooi, s Weze hier nog gezegd dat de kinderen eene goede christelijke opvoeding geno.ea hebben. DE ZIENSTER Het valt niet te ontkennen dat, wan neer men met de zienster spreekt, men heel onder den indruk komt dat ze echt overtuigd is van wat ze beweert gezien te hebben. Zij verklaarde letterlijk: «Men mag over mij zeggen of schrijven wat men wil, goed of kwaad, het is me al eender: ik verdraag alles ter eere van O. L. Vrouw en tot bekeering der zondaars VURIG GELOOF We willen hier nog aan toevoegen dat vrouw Van den Dyck in haar hard be staan, nooit gemord heeft. Altijd bleef za diep geloovig en vol hoop in de Goddelijke Voorzienigheid. Nooit ging zij de grot voorbij, beneden den heuvel waarop de kerk verrijst, zonder er een vurig gebed ta storten. Wij drukken er op dat als we over On kerzele spreken, het uitsluitelijk is om on ze lezers in te lichten zonder dat we even wel de zaken willen beoordeelen. Wij ge ven getrouw weer wat we gezien en ge hoord hebben en nemen hoegenaamd geen standpunt, te meer dat de geestelijkheid zelf zich nog niet heeft uitgelaten. ZATERDAG 16 SEPTEMBER Zaterdag 16 Sept., even vóór elf ure 's avonds, gaat Leonie Vanden Dyck met een 20-tal personen nog een rozenhoedje bidden ter plaatse der verschijningen, (voor vrouwke Vanden Dyck was dit het zevende rozenhoedje. Toevallig on der de aanwezigen de nicht van Zijne Exc. Mgr Goppisters. Verschijning, zegt de vrouw. Zij zou weer allen den moederlijken zegen hebben gegeven na hen de handen te hebben opgelegd (haar twee armen eerst over hen uitstrekkend, zegt de vrouw). De Verschijning zou haar iets hebben meegedeeld «voor den pastoor der parochie, alleen aan hem over te ma ken Buitendien zou O. L Vrouw vier woor den voor haar alleen hebben gesproken. Zij heeft zich Zondag, na Mis en Com munie, bij haar pastoor, Z. E. H. Vander Maeren, begeven. DINSDAG 19 SEPTEMBER Dinsdagochtend 19 September, na te rugkeer van Mis en Communie, enkele mi nuten na 7 uur, aangetrokken door het gewone licht, beklimt zij de trappen. De Smartelijke Verschijning (De Moeder van Smarten), zegt zij, met vriendelijk gebaar, haar ten derden male zeggend; Kloek moedig voortstrijden, onbevreesd. Bid veel DONDERDAG 21 SEPTEMBER Vier a vijf duizend menschen. Men bidt vurig. Na de gebeden het Magnificat Plots valt Leonie op de knieën roepende; Ge knield! Het volk zwijgt en knielt. Vijf Onze Vaders en vijf Wees Gegroeten ter eere van Onze Lieve Vrouw van 't Heilig ginet, onderwifzer1 PGöeratii ujuctev.- grijpt haren hiel en nijpt uit volle kracht; geen reflex. Hij plaatst een blad papier vóór de oogen van de zienster en beweegt het: Leonie verpinkt niet. Op het einde van den laatsten Wees Gegroet maakt Leonie langzaam een kruisteeken. Zij vertelt dat O. L. Vrouw rechts van het standbeeld aan de grot is verschenen, met de witte vool en het gouden Hart; zij steunde op een grijze wolk. (Het is de tweede maal dat Leonie het Hart ziet). Gedurende den laatsten Wees Gegroet, aan de woorden: de vrucht uw lichaams, Jezuskeek O. L. Vr. het volk van links naar rechts aan en gaf toen aan dat volk haar moederlijken zegen. Deze week werd door verscheidene bla den melding gemaakt dat een teringlijder uit Borgt-Lombeek merkelijke verbete ring zou bekomen bij het gebed te On kerzele. Dit echter onder alle voorbehoud. EEE!53H5B32aBaBZ3£SSaBaE3tSjl&iB DE REICHTSDAG3RAND TE LEIPZIG Dit berucht proces houdt de heele we- red bezig. In heel Duitschland wordt het met gejagerheid gevolgd en in alle zalen wordt het per radio uitgezonden. Aan- plakbrieven zooals men dit hierboven kan zien duiden overal zalen en cafés aan waar het publiek per radio de de batten kan volgen. <B2BssssaaaarBas>aB3asH2SEEB TREKKING DER LEENING 5 Ci 1032 Maandag morgen had In de Nationale Bank te Brussel, de 19° Trekking plaats van de lotenieening 5 p.c.t. 1932. Reeks 116.715 wint het lot van 50G.000 frank. Elk nummer dezer reeks heeft r?cht op een tiende dezer som en is dus betaal baar met 50.000 frank. Volgende reeksen winnen 25.000 frank: 103599 112779 118750 132124 133743 133661 154682 156066 162256 166660 167879 179144 179977 185198 195292 198837 201049 210729 210873 225741 228963 238765 239948 244341 256371 256715 259659 263532 266382 26S67# 274188 2S4658 296962.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1933 | | pagina 1