MOEDER
Burgersstrijd
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
(Voorden Feestdag can 't Moederschap O.L.V., 11 OktolcrJ,
De nieuwe Belasting op het Vervoerbedrijf
lokt hevig protest uit
Zal het Graanvraagstuk
eindelijk zijn beslag
krijgen
Aanslag op den Costenrijkschen Kanselier
VERANDERING VAN UUR
DE TWEE-FRANKSTUXKEN
Gemeentekrediet van Relfrië Priï?--n van jaar tot jaar daalden.
(jcmeeiueKieuhi van Weiswaar verminderden de Noord-Ame-
DE PRIJS VAN HET BROOD
STORT 4,50 FRANK
DE BETOOGING DER PASTEIBAKKERS TE BRUSSEL
ZONDAG i» OCTOBER 1933
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
1* JAAR. Nr 41.
«DE HALLE»
Katholiek Weekblad van leper
Bureel:
Boterstraat, 17, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR
(per post),
In 't Land 18,60 fr.
Frankrijk 35,fr.
Congo, Engre'antI _i 40,fr.
Amerika, Canada en ar.- in»
dere landen 60,fr.
iTTitSëfër»
6ANSEN- V ANNESTE, Pöpërinja
Tel. Poperinge K' 5.
rosteUeckrekening N' 15.570,
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1.00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4.00 fr.
2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bi. per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bi. per regel 1,75 fr.
Rouwber. en Bedank, (ciln.) 5.00 fr.
Te herhalen aankondigingen
prijs cp aanraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - K.eine
berichten tegen den Donderdag noen.
Hart van mijn hart, ziel mijner ziel, mijn kind.
Geen hoogte, geen diepte kan ons scheiden,
Geen plaats, waar 'k weet dat gij zoudt moeten lijden,
Of ik kom u ter hulp, bij d'eersten kreet,
't Is van de wiege reeds, dat gij dat weet.
En als gij ooit aan mijn deur staat te schreien,
Klop maar ééns, gij zult niet moeten beien
Al kwaamt gij ook naar huis als moordenaar,
'k Deed open. juichend: «O mijn zoon is daar!
Hart van mijn hart, ziel mijner ziel, mijn kind.
Hart van mijn hart. ziel mijner ziel, mijn kind,
Er is geen zee zoo diep waar 'k u niet vind.
Al was uw hart zoo koud als noorderwind
Om uw hart aan mijn hart te laten warmen.
Nam ik u aan, met wijd, wijd-open armen.
En wist ik u, mijn kind, in 't vagevuur,
Ik ging er heen en had noch rust noch duur,
Al was ik in den hemel, 'k moest er henen.
'k Ging eerst van al tot bij Maria weenen:
Hart van mijn hart, ziel mijner ziel, mijn kind.
En Maria zou naar haar Jezus gaan
En bidden: «Wil uw moeder goed verstaan,
Mijn kind, gij hebt nog op mijn knie gezeten,
Mijn lieven zoon, zoudt gij dat niet meer weten?
Hart van mijn hart, ziel mijner ziel. mijn kind,
Gedenk maar, hoe uw moeder u bemint.
Gelijk uw moeder is, o Jezu mijn.
Weet wel, dat ook al d'andere moeders zijn.A. B.
IS2S!222B3S232Sa3Sai33S22a:2S0rB?ï3BÜ,BSï!3HnBBB£BB3EaEBa£!2aEa32
Als we nu rondzien en de bladen lezen
is het onbetwistbaar, lijk Prof. Eyskens
hst Zondag laatst nog in «De Standaard»
schreef, dat de Middenstand en zijne be
langen op het voorplan komen.
Iedereen wil zich nu als redder van
den Middenstand aanstellen. Zien we
zelfs de socialisten, vooral in het Wa
lenland, niet afkomen als de redders van
dien stand, die, volgens hun progamma
door Anseele op een hunner naoorlog-
sche congressen voorgehouden, verdwij
nen moet?
Niet gerust, was zijn woord, zoolang
een Middenstander bestaat! Is het te Luik
niet dat ze op drie achtereenvolgende
vergaderingen aan de herbergiers ver
klaarden dat bij hen alleen de redding
was, dat zij den alcoholwet zouden ver
anderen, als iedereen weet dat de pa
troon, Vandervelde, de grootste tegen
stander is dier verandering? Nu alle
middelen zijn goed, als de bedrogen Mid
denstanders hunne gedunde rangen maar
konden aanvullen!
Luidruchtiger, om de Middenstanders
op verkeerde wegen te brengen, is de
werking van Burgersstrijd, sinds enkele
maanden op touw gezet.
Door den tam-tam met automobielbe-
toogingen door die mannen gemaakt,
hebben ze belangstelling gaande gemaakt
en sommige bladen, lijk Flandre Ma
ritime van 23 Sept. 1.1. schijnen te den
ken dat de Middenstandsbeweging nu
eerst ontstaan is!!!
Voor wie het wil weten is het een be
kend feit dat onze Kristene Midden
stands beweging reeds meer dan dertig
jaar bestaat, over heel het Vlaamsche
land bloeiende vertakkingen heeft, meer
dan 30.000 leden telt en reeds op veel
gebied belangrijke verbeteringen heeft
kunnen bewerken. Zelfs het congres van
Gent, waarmede de mannen van Bur
gersstrijd hoog schijnen op te loopen,
door wie werd het geleid, van waar kwa
men de bijzonderste verslaggevers? Was
dit alles nietvooral het werk der kris-
tene organisatie of van hare leden. Daar
bij, lang voor den oorlog ook, bestonden
daarnevens neutrale of zoogezegde onaf
hankelijke bonden: men denke maar b. v.
aan Brussel, Antwerpen, Mechelen, Gent,
Bt-Nikiaas, Aalst en te Brugge aan den
vroegeren Burgersbond.
Dat men dus niet spreke van een ont
staan der beweging, maar veeleer van
eene nieuwe krachtenverdeeling, die on
gelukkiglijk hst middenstandswerk ken
merkt!
Dat die nieuws luidruchtige beweging
eenen schijn van bijval vertoont, kan
niemand verwonderen. In onze provincie
in 't bijzender is de onverschillige Mid
denstander door jaren werken der pro
pagandisten onzer kristene organisatie
waaker geschud. Daarbij er heerscht on-
gemeene misnoegdheid ten gevolge van
het erbarmelijk fiscaal stelsel waaronder
ws leven: de Middenstander is niet al
leen de onbezoldigde bediende van den
Staat in 't zegelplakken enz., maar al
lerhande al te zware taksen dreigen hem
met ondergang. Gedenken we hier enkel,
onder de laatste, de 9 in de pastei
bakkerij met haren onmogelijken fabri-
catieboek, en de onrechtvaardige nieuwe
taksen op het automobielvervoer.
Daartegen moet gewerkt en gestreden
en dat deed reeds van meet af onze
Kristen Landsbond in samenwerking met
de groepeeringen der belanghebbenden.
Burgersstrijd was er dan niet noo-
dig om die tegenwerking op touw te zet
ten.
Niettegenstaande dezen toestand zijn
het geen ware Middenstanders die het
groote contingent van Burgersstrijd uit
maken: benevens misnoegde graan- en
meststofhandelaars zijn het vooral groot
handelaars, wat ook het groot aantal
luxe auto's bij de vergaderingen van
Burgersstrijd bewijst onze gewone
Middenstanders hebben geen luxe auto!...
En hier ligt een komieke kant. Ik zou
groothandelaars, leden van Burgersstrijd,
kunnen noemen, die destijds bij onze
winkeliers toch Middenstanders het
samen aankoopen hebben gedwarsboomd
en bestreden, terwijl zij leverden aan werk-
hedencooperatieven. Nu dat Welvaart
al die coöperatieven heeft samengebacht
en zij dus niet meer te leveren hebben,
ontpoppen zij zich in een oogenblik. in
Burgersstrijd, tot redders van den Mid
denstand. dien ze vroeger hebben be-
kampt! Kenschetsend!
Wat de beruchte tien punten betreft
In hun congres van Kortrijk op 17 Sep
tember als minimumprogramma aange
nomen, maar dat zijn punten die, voor
het meerend-eel, ook op het programma
staan onzer Kristene organisatie en
waarvan sommige, door hare werking, al
verbeteringen hebben ondergaan. Nog
eens niets nieuws! En dan de twee voor
name stokpaarden: de automobieltaks.
dien we reeds vernoemden en de werk
lieden- en boerencoopera tie ven. Terwijl
we volmondig het recht dezer laatste er
kennen, zeggen we ook en daarin gaan
we nu eens akkoord met Bugersstrijd
dat daar alles niet is goed te praten, dat
er misbruiken bestaan, en groote somtijds,
en dat we tegen deze met hand en tand
ons mneten en zullen verzetten. Vóór tien
jaar en meer, als veel mannen van Bur
gersstrijd nog niet wisten dat een Mid
denstand te helpen was en te verdedigen,
is onze Kristene organisatie reeds tegen
cergelijke misbruiken opgekomen en heel
dikwijls met volledig welslagen en op dien
weg zal ze immer voortgaan, maar dat
jriat niet in eenen handomdraai en daar
bij m veel gevallen zal geweld den toe
stand eerder verslechten dan verbeteren.
Dat we onze Middenstanders, met aiie
Wettelijke middelen den toestand drage-
hjker willen maken, onrechtvaardige
Liatsb-rhandeling willen weren en alle
«ïiVoruikeji en onrecht, van waar zij ook
komen
huizen niet en tutti quanti, welke men in
sommige middens schijnt te vergeten
krachtdadig zuilen bekampen, getuigen
wij eens voor heel de wereld de besluiten laten worden?
genomen op het overheerlijk geslaagd
De wet der nieuwe belastingen cp het
vervoer per zware autocamions is Zon
dag verschenen en is dadelijk van toe
passing.
In heel 't land is er hevig protest te
gen deze nieuwe taksen opgegaan en dit
met reden
Ten eerste die taks is veel te inge
wikkeld; de bureelmannen der ministe-
rieele bureelen denken waarschijnlijk dat
iederen autocamion-eigenaar een aantal
bedienden kan houden om al die onmo
gelijke tabels en staten in te vullen.
Weten die menschen te Brussel hoe
veel keeren ze verwenscht worden door
handelaars en neringdoeners die het
nu reeds lastig genoeg hebben bij het
invullen van al die formuicn en dit om
toch nooit in regel te zijn.
En zoo van den eenen dag tot den
anderen maken zij maar wetten waar
voor men van 's anderdaags een hoop
registers moet invullen.
De nieuwe maatregel is eene ongeluk
kige verordening.
Een onzer geachte Lezers schrijft ons
zijne verontwaardiging en zegt onder
meer:
Weten die heeren dat die taksen bin-
nen den tijd van een jaar verviervou-
digd zijn?
Weten die heeren dat deze voertui-
gen meest alle in handen zijn van
kleinhandelaars en menschen ver van
ijzerwegstations afgelegen, en die er
hun brood mede moeten verdienen, ter
wijl de prachtige luxe autos van eige
naars en groot-financiers met rust ge-
Indien de Regeering beoogde een groot
deel der Middenstanders naar het leger
der misnoegden te drijven, dan kon ze
niet anders handelen.
De belanghebbenden verwachten dan
ook dat de Regeering aan deze besluiten
ROND EEN CONFERENTIE
DOOR TWEE REVOLVERSCHOTEN GETROFFEI.'.
ENKEL LICHT GEKWETST,
Een lakoniek berichtje, onlangs in de
-ars verschenen, meldde dat de Graan-
zal verzaken en red.lijker taksen in vo,z~ conferentieopnieuw te Londen was bij
eengekomen. De vertegenwoordigers van
Frankrijk en Duitschland legden korte
verklaringen af omtrent de wijze waarop
hun wederzijdsche regeeringen de prijs-
verhooging van het graan in de hand had
den gewerkt. Daarmede was de voormid-
brengen.
DE MET IS TOE TE PASSEN
VANAF 1 OCTOBER
MAAR NIETS IS GEREED!
Een ander onzer Lezers schrijft ons:'
De wet werd op een Zondag uitgege- I dagzitting ten einde. In den namiddag
ven en is vanaf zelfden dag door de be- besloten de afgevaardigden dat, om tot
langhebbenden toe te passen. een overeenkomst inzake de contingentee
Woensdag - dus 3 dagen later gin- ring van den graanuitvoer te geraken, de
gen wij bij den Heer Ontvanger onzer besprekingen tusschen de vier groote
stad om inlichtingen te vragen nopens de graanproductielanden, het is te zeggen: de
registers die we moeten houden en de for- Vereenigde Staten. Canada, Argentinië en
muien die we moeten invullen. Australië eenerzijds en Rusland ander-
Het antwoord van den Ontvanger luid- 2jjds, zouden worden voortgezet. De vol
de als volgtIk heb vernomen door de gende bijeenkomst werd op 27 November
dagbladen dat de nieuwe taksen tce te a. s. vastgesteld
passen zijn vanaf 1 October, dus dat dc
registers vanaf dien dag moeten gehouden
worden, maar officieel weten wij hier Een der gewichtigste internationale
niets. Ik kan U dus geen inlichtingen ge- vraagstukken werd aldus opnieuw op het
ven noch over registers, noch over for- voorplan der wereldaandacht geschoven.
Meenen die heeren misschien dat de
congres van den Kristen Middenstand te IMiddenstanders, die reeds overbelast
Hasselt, Zondag 23 September.
zijn volgens de verklaringen van onze
Maar wat gezegd van die menschen die Ministers zelf zich zoo maar altijd
moeten laten uitbuiten om alle slach
van misbruiken in stand te houden
toejui-1zonder er tegen te mogen protesteeren.»
In heel 't land is de opspraak even ge-
zich katholiek noemen en lijk de
Flandre Maritime in haar hooger aan
gehaald nummer Burgersstrijd
chen? Immer stonden zij onverschillig Te
genover onze steeds groeiende Kristene j weldig en ook werd een
Middenstandsbeweging: zij schenen ze te ppnTteT vv, r v
negeeren, als zij wel moesten weten dat PROTEST VAN HET V.E.V.
onze organisatie, volop goedgekeurd door naar het Ministerie opgestuurd,
het kerkeijk gezag, aan wie alle katholie- Hier geven wij den tekst ervan:
ken eerbied en gehoorzaamheid verschul- Het Vlaamsch Economisch Verbond
digd zijn, geleid werd door en steunde op heeft zich, als volgt, tot den Heer Eer
de eeuwige grondbeginselen der Kerk. En sten Minister, alsook tot den bevoegden
Burgersstrijd, essentieel neutraal, wordt Minister, den Heer Jaspar gewend, met
bewonderd en opgebeurd, wanneer de het oog op de nieuwe taksen voorge
Kerk de neutraliteit veroordeelt en aan schreven door het Koninklijk Besluit
katholieken verbiedt, tenzij in zekere uit- van 14-8-'33:
zonderlijke omstandigheden en op zekere Hoo„,eachte Heer Eerste Minister
voorwaarden, lid te zijn van neutrale nrer iserste Mimre...,
vereenigingen. Het zij ons toegelaten Uw hooge aan
Eene inrichting of beweging waar alle dacht in te roepen op het volgends geval,
gosdienstige begrippen ontbreken en zelfs Verscheidene bij ons Verbond aan-
uitdrukkelijk geweerd werden, die buiten geslotene firmas, die een eigen zelfstan-
de grondslagen wil staan der kristene dig vervoerbedrijf uitoefenen, hebben zich
zedeleer, soms wel rechtstreeks in strijd tot ons gewend ten einde de aandacht
is er mede, is het wel daar de heropbouw te vestigen op de nieuwe belastingen op
der maatschappij door den roemrijken het verveer die het onderwerp uitmaken
Pius XI voorgehouden in zijnen zoo van hst Koninklijk Besuit dd. 14-8-'33,
merkwaardigen wereldbrief Quadragesi- welk besluit op 1 Oktober a. s. in voege
mo anno»? zou moeten treden. Indien dezs verhoo-
De vraag stellen is voor ieder onbe- ging werkelijk ingevoerd wordt zou het
vooroordeeld mensch ze met de meeste grootste deel der vervoerbedrijven moe
beslistheid ontkennend beantwoorden. ten stilvallen, daar een ernstige vervul-
Men mag dus gerust verzekeren dal ling hunner opgelegde plichten als uitge-
Burgersstrijd rechtstreeks indruischt te- sloten mag beschouwd worden. Dit zou
gen de richtlijnen gegeven door het beteekenen, dat de levensbron en de toe-
hoogste gezag op aarde, door Paus komst van tienduizenden zelfstandige on-
Pius XI. dernemers en van een groot aantal fa
Een laatste woord nog. Burgersstrijd brieken, die een eigen vervoerdienst heb
staat, zeggen zij, boven alle politiek, ver- ben ingericht, zou worden verwoest,
wijt de kristene organisatie's aan politiek In dit verband werd onze aandacht
te doen en wil alle bestaande politieke gevestigd op de reeds zoo zware belastin-
partijen omvergooien. Vooreerst wie zegt gen van het wegenvervoer en wij zijn zoo
kristene sociale beweging zegt niet nood- vrij onderstaand een opstelling te geven
zakelijk politiek. Tot aan den oorlog kan waaruit blijkt, welke overgroot® lasten
niet gezegd dat de kristene organisatie op dezen tak van bedrijvigheid reeds wer
zich met politiek inmengde, wel sommige den gelegd, zoodat hij dreigt onder den
neutralen. Maar sinds den oorlog hebben zwaren last te worden geknakt. Op één
de omstandigheden men kan het nu liter benzine, die voor het oogenblik ver-
betreuren misschien, maar 't is een feit kocht wordt tegen den prijs van 1,95 fr.
de noodzakelijkheid aan politiek te wordt 1,53 fr. belasting betaald. De kost-
doen opgedrongen en nu hoort men allen- prijs van de benzine zou dus nagenoeg
thenen de klacht dat de Middenstanders slechts 0,40 fr. bedragen, terwijl de be
er nog te veel aan onverschillig blijven, en lastingen bijna het drievoudige uitmaken,
dat is ook waar. Maar geen politiek buiten Bovendien worden op luchtbanden voor
de bestaande partijen, lijk er leden van vrachtautos 7 t.h. belastingen geheven,
Burgersstrijd het doen. Neen, dat leidt tot wanneer ieder toch weet. dat een vracht-
niets, of zelfs tot min of niets: de vreese- auto geen luxevoertuig is, maar wel als
lijke les door de zoogenaamde Midden- het ware bedrijfstoerusting en bedrijfs
standspartij in Noord-Nederand onder- kapitaal.
vonden, is daar een genoegzaam bewijs Door de jongste Konkl. Besluiten zijn
van. Veronderstellen wij nog dat, bij on- eveneens de invoerrechten op de vreemd-:
mogelijke, Burgersstrijd inderdaad de po- autos op buitengewone wijze verhoogd,
litieke partijen omver gooien kan, en dan? zoodat het aanschaffen van een voertuig
Zal er dan aan geen politiek meer moeten meer kapitaal vordert dan wanneer de
gedaan worden? 't Ware uitzinnig zulks vrije concurrentie zou kunnen plaats
te beweren en zoo zien we Burgersstrijd, grijpen.
die zegt aan geen politiek te doen, prak- 06 taks op de rijplaten, die reeds een
tisch van meet af daadwerkelijk politiek zekere hoogte had bereikt, is intusschen
voeren. I ook nog vermeerderd. Indien bovenver-
Neen, Vrienden Middenstanders, gij nelde besluiten werkelijk zouden door
zult u niet laten bedriegen door troebel- gevoerd worden, zou de overdrachttaks
watervisschers die u vroeger bestreden °P camions op 7 t. h. komen, de rijplaat
hebben en nu, gebruik makend van uwen °P *9°. 150 ®n 299 *J' P®r.*00 kgr. Be
moeilijken toestand, als redders opdagen, Ye9K?'ei^z,0U, PrUs der luchtbanden met
maar eigenlijk slechts hun eigen zoeken te 9 belast worden en het autovervoer
redden; gij zult niet medewerken aan ver- "osmaa^s in zijn geheel met 20 t. h. ze-
brokkelingswerk dat niets anders kan dangeL.'
uw macht verminderen, maar gij zult al- Het; Z1J toegelaten Uwe aandacht
len. die nog iets van uw katholiek zijn °P te vestigen dat wij met begrijpen
voelt gehoor geven aan den oproep der ^rgehjke^ voorname /acto van
Kerkelijke Overheid, en aansluiten bij
muien!
Administra...tie!
«E'S3i5a23aEB!E!BSE3SS5a3EaE2ESS
Vergeet niet in den racht van Zater
dag 7 op Zondag 8 Okteber uwe uur
werken en horlogiën een uur ACHTER
UIT te zetten.
3Z3a3SS23EC3i:3nSE2a232EBE:3Ea
WAAR BLIJVEN
DE TWEE FRANKSTUKKEN
onze Kristene Middenstandsorganisatie
die nu in West-Vlaanderen alleen boven
de 9.000 leden telt.
Burgersstrijd Legt afbreken, wij zeggen
met de kristene werkgevers, op hun con
gres, ook te Kortrijk op 17 Sept. 11.,
opbouwen.
«Het Belfort». Een Middenstander.
IBBSaBBBBaBBBBSBHBSaBSDSEBBB
ZUIDPOOLVLIEGERS
s lands bedrijvigheid als het autovervoer
op een dusdanige zware wijze belast
wordt, blijkbaar ten voordeele van het
vervoer der Nationale Maatschappij van
Spoorwegen.
Uit de lessen der geschiedenis is an
ders ten overvloede gebleken, dat iedere
belemmering van den technischen voor
uitgang steeds fatale gevolgen na zich
heeft gesleept. Wij hoeven slechts te wij-
ren op de belemmering van de eerste
spoorwegen vanwege de vrije diligenties,
enz. Wij zien niet goed in waarom een
zijdig het spoorwegbedrijf zou moeten
beschermd worden, daar, volgens onze
opvatting autovervoer en spoorwegbedrijf
lkander kunnen aanvullen, zonder dat
daarom van verdringing van een van
beide sprake hoeft te zijn. Vooral in een
land als het onze, dat hoog geïndustria
liseerd is en waar de verkeersmiddelen
in de kostprijzen onzer produkten een
groote rol hebben gespeeld zou een bui
tenmatige verhooging der belastingen op
het autovervoer onvermijdelijk een ver
hooging na zich sleepen van den kost
prijs onzer industrieele- en landbouwpro-
dukten.
Nu vooral in deze zware krisistijden
overal gestreefd wordt naar verlaging
van het prijsniveau en den kostprijs der
goederen, is een dergelijke belasting van
het vervoerwezen te beschouwen als een
noodlottige maatregel.
Wij zijn dan ook zoo vrij ons tot U
te wenden, Hooggeachte Heer Eerste Mi
nister, ten einde een nader onderzoek te
willen instellen over dezen aard van be
lastingen en wij zouden het zieer op prijs
stellen mocht U gehoor geven aan de
stemmen die opgaan uit de handels- en
nijverheidskringen van het land, ten
einde deze verhooging der belastingen op
het autovervoer niet te laten in werking
treden.
Gelieve, Hooggeachte Heer Eerste Mi
nister, enz...
Sinds de jammerlijke mislukking van de
Economische Wereldconferentie te Lon
den doken er weliswaar af en toe geruch
ten. op omtrent een aanstaande graan-
overeenkomst, maar die geruchten bleken
naderhand steeds voorbarig te zijn opge
laten. Rus'ard vormde ongetwijfeld de
groote struikelsteen. Het eischte voor zijn
deel in dsn werelduitvoer minstens 75 mil-
lioen schepel, terwijl het enkel 45 millioen
schepel werd toegewezen.
Zullen de besprekingen, die op dit
oogenblik te Londen gevoerd worden, ver
mogen de kloof te overbruggen? Het is
I Indien men hot probleem van naderbij
VOOR DE IE LAAT KOM ERS beschouwt blijken geen onoverkombare
De Nationale Bank deelt mede dat het moeilijkheden een gezonde oplossing in
tijdperk vastgesteld vcor het inwisselen den weg te staan. Er wordt van de groote
van de twee-frankstukken verlengd werd graanproductielanden een opoffering ge-
tot op den 14 Oktober e. k. eischt in den vorm van voortbrengstver-
Eenmaal die datum voorbij zullen deze mindering. Want het is een feit: er wordt
stukken niet meer dcor de Staatskas te veel graan gewonnen, en daarom is de
worden in ontvangst genomen. prijs in lang niet meer loonend. En hoe
paradoxaal het ook voor menigeen moge
klinkeneen verhooging der graanprijzen
is van het allergrootste belang voor de op
lossing der crisis. Het graan vormt in den
eccnomischen bouw een der bijzonderste
peilers waarop voorspoed en welvaart rus-
Een noodig uitstel voor het binnenbrengen ten. Millioenen landbouwers, omtrent een
der twee frankstukken halve wereld, hangen geldelijk van den
De bezitters van twee frankstukken heb- prijs van het graan af. Zoolang hun koop
ben zich niet gehaast deze in te leveren, kracht niet hersteld wordt, kan de nijver -
Gelukkig voor velen werd het tijdstip voor heid niet herbloeien, en kan er dus niet
de inlevering uitgesteld tot op 14 Oktober, gezegd worden dat de economische we-
Zaterdag waren er nog maar voor 25 reldstructuur opnieuw cp gezonden grond-
millioen stukken binnengebracht. Er zijn slag is gevestigd,
er dus nog voor een tien millioen in om
loop of anders zitten zij veilig verscholen
in spaarpotten en dies meer. Gedurende en na den oorlog hebben de
Voop tien millioen is een reusachtig be- rier voornoemde groote graanproductie-
drag. Men kan moeilijk aannemen dat er kinden van de aanhoudende vraag van-
zooveel van die muntstukken zouden ver- we=8 °e oorlogvoerende, kwistig gebruik
loren zijn. Of anders zijn het de verzame- gemaakt om hun vcort-brengst te veirneer-
laars van oude munten welke er beslag deren. Zoo steeg op eenige jaren tijd de
hebben op gelegB?® met graan bezaaide oppervlakte in de
Alvorens echter dat geld zijn intrest op Vereenigde staten van 47 millioen acTe
zal brengen zullen zij nog al een tijdje ^ot H millioen acre. Canada bleef niet
moeten wachten. achterwege. De 10 millioen acre in 1914
Daar de 5 frankstukken ontbreken en In8graan bebouwd waren na den oorlog
het publiek van de 20 frankstukken niet ruim 27 millioen acre gestegen. In
weten wil, heeft men er toe besloten eene Australië en Argentinië ging het navenant,
zekere hoeveelheid 10 frankstukken, die Maar wat te verwachten was gebeurde,
stilaan ingehouden werden, opnieuw in Ha den oorlog hernamen de Europeesche
omloop te brengen. Dit is evenwel slechts landen snel hun bloei, Rusland uitgezon-
voor eene overgangsperiode, namelijk tot I derd. Het peil van den graanvoortbrengst
de zilveren stukken van 20 frank in om- 1913 bereikt was spoedig overschreden.
In 1913 bracht Frankrijk 90 millioen cen
tenaar graan voort. In 1928 was dit cijfer
tot 100 millioen centenaar gestegen. Ook
Duitschland zag zijn vooroorlogsche voort-
brengst van 40 millioen centenaar aan
groeien tot 52 millioen centenaar. Dat er
Tijdens eene vergadering welke Maan-1 daarbij onder het hitleriaansch bewind
dagmorgen werd gehouden door de Com- niet zal blijven, spijts de belofte te Lon-
missie der levensduurte werd er op ge- den afgelegd, lijdt geen twijfel. Duitsch-
drukt dat de prijs van het meel per land wil in zijn eigen nooden en behoeften
100 kgr. sedert enkelen tijd is verminderd, voorzien, daarin het voorbeeld van Musso-
Het meel 00 werd 120 fr. betaald, thans lini volgende, die er in Italië toekwam de
kost het nog 105 fr. graanproductie van 50 millioen tot 75 mil-
Men heeft niettemin geene enkele ver- j hoen centenaar op te voeren,
mindering in den prijs van het brood kun
nen vaststellen.
Aldus de commissie. I De voortbrengstvermeerdering had voor
IBBBBBBElSaBflBaBBBBBBBBaBBSSB i ïev°Igdat sinds 1926 de productie het
veroruik overschreed, en dat de graan-
T__-,lrr_,rr> .rikaansche landbouwers van toen de be-
LLLNIKG 5 r.t. met LOTEN I932|zaaide oppervlakte' de Vereenigde Staten
met 15 en Canada met ongeveer 10
I1EER DOLLFUSS.
Dinsdag 1.1. was Heer Dollfuss, kanse
lier van Oostenrijk, een vergadering van
de Christelijk-Sociale partij gaan bijwo
nen in hst Parlementsgebouw.
Na afloop der vergadering, teen hij de
trappen van het ge'acuw wilde afkomen,
richtte een jongeling een revolver op hem
n loste twee schoten.
Eondskanselier Dollfuss verloor zijn
koelbloedigheid niet, en alhoewel gewond
en bloedend ging hij het gebouw terug
binnen terwijl toeschouwers den aanran-
Een schot had den Heer Dollfuss licht
gekwetst aan de borst en de andere kogel
was hem in den rechterarm gevlogen.
Naderhand werd de toestand van den
Heer Dollfuss bevredigend gevonden.
Woensdag sprak hij reeds tot zijn volk
en zal voorts de regeeringszaken blijven
behandelen. Hij dankte ook God dat hij
%an een ernstig gevaar was ontsnapt.
De aanrander is zekere Rodolg Dertil,
gewezen soldaat van het bondsleger, er
weggejaagd wegens zijne politiek, en he
vig Nationaal-Socialist. Gansch zijn fa
milie is ten andere Nationaal-Socialist.
De dader loochende den kanselier te heb
ben willen dooden. In zijn revolver zaten
ook maar twee kogels.
Van wege Z. H. de Paus, den Volken
bond, en verscheidene regeeringen werd
de Heer Dollfuss geluk gewenscht voor
zijn ontsnapping aan een groot gevaar.
Ook de Duitsche regeering stuurde haar
geiukwenschen. Een Mis van dankzeg
ging werd opgedragen door Kardinaal
•Innitzer.
In zekere kringen meent men dat d«
aanslag het signaal moest zijn voor een
algemeens putsch der Nationaal-Socia-
listen maar dat dere mislukte, doordat
het hoofd der regeering niet gedood werd
en zijn werkzaamheden voort kon ver
richten.
's Anderendaags werd spontaan dcor
honderden en honderden leden der Heim-
wehren en andere voorstaanders van
Oostenrijk's onafhankelijkheid een be
toog gehouden voor het gebouw waar
Kanselier Dollfuss verbleef. Kanselier
Dollfuss antwoordde dat geen wraak zou
genomen worden maar dat alleen ge
rechtigheid zou geschieden en dat de
orde voorts met ijzeren hand zal ge
handhaafd blijven.
der te keer gingen en aanhielden.
l!Sn*3BSa2aaaaaaiaEBa»l!EaB3BSS«S25GaB!!323!3a3i3222aSSDS3Sia2E!*
M. PIERRE COT IN RUSLAND DÏNASO-TEHUIS TE GENT
loop zullen gebracht zijn,
laSBBEBBSSBSBSaBBQSSZSSSBiaBS
V/e verhaalden reeds hce de Eerste
Fransche Minister Herriot en de Minis
ter van Luchtvaart naar Rusland op be
zoek gingen en er alles zagen... wat de
Russen hun wilden toonen. Hier ziet
men de Heer Pierre Cot. Frankrijks Mi
nister van Luchtvaart, cp bezoek op de
acrodrcom van Moskou; de Minister staat
rechts en nevens hem de Heer Litvinov;
links de Russische Kommissaris van het
vliegplein.
KIEZINGEN TE TOKIO
HUISZOEKINGEN IN
VERSCHEIDENE LOKALEN
Zondag 1.1. hadden de Dinaso's te Gent
ontworpen hun nieuw lokaal, waarvan,
een zicht hierboven, plechtig in te hul
digen.
Om alle botsingen te vermijden had
het Stadsbestuur van Gent alle samen
scholingen en betoogingen op dien dag
verboden te Gent.
Daags voor de inhuldiging werden huis
zoekingen gedaan in de lokalen Voor
uit 'I, Lenine-huis Uilenspiegelen
Dinaso-tehuis
In de vier lokalen werden knuppels
aangeslagen.
Op den Zondag der inhuldiging wer
den de omringde straten en lanen van het
Dinaso-tehuis door de politie schoon ge
houden en alles verliep vervolgens in
kalmte zonder dat Dinaso's in de stad
ontwaard werden.
In 't kort zouden de Dinaso'oclt
een huis openen te Brussel in de
Brugstraat.
Trekking van 2 October 1933
De graanvoortbrengst viel dan ook in die
landen van 390 millioen tot 315 millioen
centenaar terug.
Maar in Europa ging het net andersom
Van 1926 tot en met 1932 verhoogde de
graanproductie in Europa van 331 millioen
R. 510.116 wint 2 millioen fr.
R. 735.483 wint 1 millioen fr.
R. 176.977 wint 500.000 fr.
Winnen elk 100.000 fr. de reeksen I *ot 405 millioen centenaar aldus de voort-
761.985 743.946 282.881 faf overschnj-
391.874 790.067. In plaats van af te nemen vermeerder
Winnen elk 50.000 fr. de reeksen ken de wereldstocks. Van 48 millioen een
273643 493 479 401 807 989 052 tenaar in 1926 stegen ze tot 200 millioen
845.295
879.587
224.651
961.699
630.283
376.015
593.508
112.497
901.036
752.505
230.294
923.563
161.112
938.745 1016.872 1050.661
WINNEN ELK 25.000 FRANK:
200.631 204.639 206.543 228.229 252.332
275.274 289.233
327.557 330.874
403.195 408.171
425.584 426.946
459.357 462.376
489.394 494.811
540.486 543.533
571.039 575.827
609.670 627.473
660.019 660.928
667.999 701.392
726.455 737.683
772.226 772.970
803.898 815.331
887.163 892.666
947.464 954.867
986.685 987.847
253.845
309.581
359.734
412.867
451.621
468.895
509.237
564.911
594.922
644.101
661.822
707.697
741.887
791.652
847.937
912.304
974.162
1.021.443
1.029.430
1.082.228
257.954
325.955
378.528
419.225
458.043
484.335
529.511
569.953
606.082
644.690
664.519
718.685
768.707
785.727
865.900
930.619
976.058
1.026.786
1.052.619
1.091.140
1.027.120
1.977.715
centenaar in 1932
De prijzen gingen natuurlijk in tegen
overgestelde richting.
De volgende cijfers geven daarvan een
trouw beeld.
In 1914 was de gemiddelde prijs 110
cents per schepel;
In 1920 was hij op zijn hoogste: 350
302.949 1 cents per schepel;
346.679 In 1925 was hij terug normaal: 135 cents
411.50S per schepel;
446.933 In 1932 was hij beneden alles: 42 cents
464.707 per schepel;
508.049 Op dit oogenblik is hij iets beter: 90
563.742 cents per schepel.
581.274 De prijs van 1925 kan als een normale
641.592 prijs beschouwd worden en loonend voor
661.448 de landbouwers. Dus moet er nog een
705.111 flink eind weg afgelegd worden vooraleer
741.419 de toestand in den landbouw bevredigend
778.887 kan genoemd worden. Daarbij moet dan
832.092 de aandacht gevestigd worden, dat we hier
908.312 enkel over het graan spreken, maar dat
958.334 het met de andere landbouwproducten
997.816 I alleszins niet beter gesteld is.
1.028.095
1.079.806 voor de eerste maal sinds 1926 zal dit
jaar, gezien de ongunstige weeromstan
Het valt te hopen dat de dwaling zal
De twee Zuid prol vliegers de Ame
rikaan Lincon Ellsworth (links) en de
Noor Bernt Baichen, hebben zich op weg I ingezien en de besluiten gewijzigd wor
gezet naar de Zuidpool. den.
Ze zijn zinnens den Zuidpool te over- De taks is onredelijk en ten tweede
<BBB3SBBS3flE3ESWBBEBBfIE13B3ï3B i digheden in Noord-Amerika, het graan
Zoolang de graanprijs n et tot een nor- verbruik de voortbrengst overtreffen In
maal peil wordt gebracht zal het voor die is echter nog met bepaald geweten,
landen slecht gaan. De eerste schattingen gewagen van eenige
Verder beweren dezelfde bladen dat de r11!!1??6!1®!1 "nte^aar',
uitvoerlanden het uitvoerkwotum onder P draagt natuurlijk bij om den
elkaar moeten verdeelen, maar kanten Pr^s va.n het graan te verstevigen maar
zich tegen eiken maatregel van regee- de redding kan het niet brengen. Immers
ringswege genomen. Het moet aan het 'nd toekomende jaar de weeromstan-
oordeel van den landbouwer overgelaten digheden gunstiger zijn zal die kleme v«-
minrlonnrf Hot» woroIHct/vlri: Traor Hiihhnl
Zichtje op de ingangspoort van het
Dinasohuis te Gent.
tssssaaBasaEdSBXsssaaaaBaBBfl
Belgische fabriek van
Chicorei Wyppelier-Taffin.
IBBBBBflIBlISaBBSBaBBBBBHBSJSfl
VOOR FRANKRIJK 8,40 frank
op postchecknummer 15.570 van V. San»
sen-Vanneste, drukker. Poperinge, en we
kelijks wordt ons blad U door de postbode
tehuis besteld.
Vergeet niet uw volledig adres aan te
geven en wel er bij te voegen: storting
voor een abonnement op
DE HALLE
l&BB19B3BBB2iHB3SBBBSS13SHSa3SK«S3SG3iaES2S!ffaaBigBSaaa2S33asa
Hier worden bij verkiezingen alle «blin
de» muren met reklaam-affichen volge
plakt bij tijden van kiezing, maar in
Japan is het nog erger. Daar worden
nog alle winkelramen volgehangen. Hier
krijgt men een staaltje van een Japaan-
sche winkel te Tokio in kiezingstijd. Men
ziet er niet anders dan plakbrieven ten
voordeele der kandidaten door den win
kelier voorgehouden. 't Is dus nog er
ger dan hier, maar wat er in Japan be
ter is, is dat elke lijst in den dag na de
kiezing zijn plakbrieven moet doen ver
dwijnen en van de muren afwasschen.
Dat hebben we van de Japanners nog te
leeren.
worden in hoever de beperking moet door
gevoerd worden.
Allemaal goed en wel. Maar vooraleer
de landbouwers uit eigen beweging de op
pervlakte hunner graanlanden verminde
ren zullen er verschillende jaren over
mindering der wereldstocks weer dubbel
en dik worden ingehaald.
Er wordt wel in zekere liberale pers
beweerd dat we ons in Europa van heel
het geval niets aan te trekken hebben.
Europa brengt niet eens genoeg graan
heengegaan zijn. En de toestand van den eigen ^ho^tens te vooraiel?'
landbouw is zoo dat hij geen uitstel meer d kan er van beperking geen spraak
duldt. Een snel doorgevoerde en goed ge- yj'.
ordende actie is allernoodzakelijkst. t
Daarom zien we, ook in België, met VTaagd datK de Europeesche landen hun
spanning de verdere uitslagen van de
Graanconferentie tegemoet. Het ware daarbi» voor de Donaulanden
Dat is het ook niet. Er wordt alleen ge
en vergeten wij hier de waren-
<JC osjil "Iiutiia u-cil i-UiUlJUUi uvci- sje: u vmicucuj». en icii icsriilUd. rssro
vliegen en moeten daarvoor 4680 kim. niet toe te passen omdat de controol een verblijdend teeken indien al de landen I ag een e p
afleggen. Gevaarlijke reis! |ervan onmogelijk is. dezelfde oplossing bijtraden. H. M. (Zie vervolg onderaan 4* koion).
Zondag 1.1. had te Brussel de betooging plaats der pasteibakkers, a".s pr :st
tegen de taks van 9 op het pasteigoed. Gansch de betooging verliep in ka .ate.
Verscheidene spandoeken werden in den stoet gedragen, allen weinig gur.syg
gestemd voor de taksenmakers. Hierboven ziet men enkele der spandoeken»
,'VU