RICHTLIJNEN
1!H
aria=Verschijningen in Vlaanderen?
NAAR ONKERZELE.
OOK TE ETIKHOVE
MET KOSMOS TOERISME
BRIEF UIT BRUSSEL
HET BLOEMPJE VAN
K0EKELBERG
VOOR SINT NIKLAAS!
D00DELIJK MOTO-ONGEVAL
TE NIEUWKAPELLE
b-
Tot groote verbazing van gansch de wereld trad Duitschland
ftrr den Volkerenbond. Waarom?
De Volkerenbond rust op geen geestelijke grondslag: loutere
materieele belangen bepalen er de houding der verscheidene landen.
Daarom leden de economische conferenties telkens schipbreuken
kwamen alle nuttelooze palavers der laatste jaren faliekant uit.
Uit zulke toestanden dringt een waarheid zich aan ons op. De
politiek van een land kan vergeleken met deze van Europa. Wanneer
politieke partijen en sociale groepeeringen niets dan stoffelijke be
langen vertegenwoordigen, en niet gedachtenstroomingen leidingge
vend zijn, dan is geen politiek die het algemeen welzijn behartigt
verwezenlijkbaarsteeds zullen de belangen van partijen en groe
peeringen onverzoenbaar zijn. Zoo een gedachte niet boven de be
langen heerscht dan wordt het land het slachtoffer van het gehei
me gestook der partijen.
Ook voor de partijen is de houding van Hitier een leerzame
les. Een partij die zich in klassen uiteenscheurt, klassen die niet
door een zelfde gedachtenstroomingeen zelfde geestdrift tot hande
len worden gestuivd, moet in onderlinge belangenstrijd onvermijde
lijk ten ondergaan.
De leer der Pausen krijgt hier, buiten het vraagstuk der ont
wapeningsconferentie om, in de daad van Hitler een doorslaande be
krachtiging. Een materialistische wereld sticht geen vrede.
Een materialistische maatschappij schept geen orde.
Een materialistische politiek is niet de echte politiek, niet de
1 olieke politiek.
"'loven de standsbelangen, de zegepraal van de Katholieke Staat,
'llen wij!
s£ZB33D2SS5EE£32SSS3S£B5i£Z33S2eE33aS9SE:!3£SHS2SS9DB
l< A
ALGEMEEN ZICHT D/,R GROT, KAPEL EN KERK.
Woensdag gingen we met Kosmos
naar Onkt.role aiover Oudenaarde, Ne-
derbrakel, Geeiaardsbergen. Bergach
tige streek. Onkerrele is een kleine ge
meente op 3-4 km. van Geeraardsbergen;
2400 zielen.
't Was 4 'A uur toen we daar toekwa
men. We kwamen met den autobus de
smalle kronkelende weg uit tot tegen de
grot waar O. L. Vrouw zou verschenen
eijn.
Zoo O. L. Vrouw daar werkelijk ver
schijnt dan heeft Ze ln alle geval wel
haar plaatsje gekozen. De grot staat aan
den draai der groote baan ongeveer een
hal ven meter hoog; (veel bougies branden
er nu; nog al wel bloemen); nevens de
grot, al weerskanten, een trap leidend
naar een O. L. Vrouwkapel, en dan nog
hooger, wat links, de kerk. Het is een
mooi zichtje en waar men gerust kan
bidden.
Langs den weg, 4-5 kraamtjes met post
kaarten, bougies, koeken, enz.
NAAR NIEKE VANDENDYCK
Ons eerste werk was te vragen waar het
vrouwtje Nieke Vandendyck woont.
We waren er met den autobus voorbij
gereden; een 150 meters voor aan de grot
te komen.
Een reek nette huisjes. Nieke's is
ln 't grijsde geschilderdhad men ons
gezegd.
We gingen binnen: een klein voorplaats-
Je waar eenige personen binnen waren.
Alleen tehuis een zwakzinnige zoon die
ons toch kan doen verstaan dat zijn moe
der, niet tehuis is; «Weg met auto» ver
zekert hij ons. De binnenplaats ls
versch beplakt met behangpapier en alles
ls er heel net. Ander personen komen
nog binnen. Op een tafel in 't midden
van 't plaatsje staan een twintigtal ver
sierde zeeschelpen, rap geschikt te Brus
sel om te Onkerzele geld te maken.
Ze zenden ons dat uit Brusselzegt
een andere zoon die intusschen binnen
gekomen ls; en we weten wij niet wat
daarmede gedaan. Ze laten ons niet ge
rust.
Elk die binnenkomt koopt toch zoo een
schelpje van 1,50 fr. om iets mede te heb-v
ben van Nieke's; er zijn er ook van 5 fr.,
maar die hebben zoo geen aftrek.
't Is intusschen schemerdonker gewor
den en We gaan eens terug tot de grot.
Jongens klauteren op den boom en
mits belofte van wat drinkgeld brengen
ze u een takje Uit den boom waar Nieke
O. L. Vrouw zagLijk ze er Woensdag
op zaten en maar aftrokken, zal hij niet
lange medegaan.
Na een tijdje gaan we weer naar Nie
ke's. Nog niet tehuis.
We vragen aan den zoon naar een por
tret van zijn moeder, maar hij verzekert
ons er geen meer te hebben. Hij heeft
er reeds verkocht maar wil het niet meer
doen. Hij zou liever niets meer verkoopen
zegt hij; enkel doen wat O. L. Vrouw
vraagt.
We zeggen dat we een katholiek week
blad uitgeven in West-Vlaanderen en
vragen hem wat uitleg over de gebeurtenis
van Zaterdag.
Hij beziet ons eerst wat wantrouwig,1
maar toen onze medereizigers ons gezeg
de bevestigen, zegt hij:
Schrijft op; ik zal het u Juist ver
tellen. Nog geen één blad heeft het juist
gegeven.
En hij dicteert:
DE VERSCHIJNING VAN ZATERDAG
Zaterdag noen 14 dezer, tijdens den
eersten paternoster van het noengebed
rond 1 u. 35 ls er een groot licht in
de kapel verschenen; er ls plaats ln de
kapel voor 15-20 personen; de kapel was
vol bezet; die personen hebben allemaal
ln de kapel een groot licht gezien. Ik heb
ook het licht gezien.
Hoe is uw naam.
Albert. Er is een van Geeraards-
bergen die in het licht een gekruisigde
Ons Heer zag. Deurbroeck Aloise van
Deftinge zag in het licht een gezicht van
O. L. Vrouw. Dan ls het licht verdwe
nen.
Vrouw Leonle Vandendyck ls dan bui
ten de kapel gegaan; zij is beginnen te
bidden; O. L. Vrouw Onbevlekt Ont
vangen... Dan is zij seffens in verruk
king gekomen. Zij heeft O. L. Vrouw ge
zien met een kindje op den arm van 1
Jaar oud. Zij heeft eerst naar Vrouw Leo
nle Vandendyck gekeken, dan naar de
grot, dan zijn de oogen weer op Vrouw
Leonie gevallen en dan heeft ze volgende
woorden gezegd;
Het water dat verdwenen i> moet hier
terugkomen; Gij hebt al groote achter
volgingen gehad, maar Gij zult er nog
meer hebben. Bid, bid veel voor de bekee
ring der zondaars. Vaarwel voor een kor
ten tijd
O. L. Vrouw gaf dan de zegen aan
Vrouw Leonie Vandendyck en verdween.
Tien minuten later ls O. L. Vrouw weer
verschenen zonder het kindje op den arm
en heeft den zegen gegeven aan het volk.
Hoeveel menschen waren er.
Twee tot drie duizend. De verruk
king had 1 tot 2 minuten geduurd.
Uw adres?
M. Despiegeleer Albert, Kerkstraat,
30, Onkerzele bij Grammont.
Binst hij ons dat voorzegde, mocht geen
der nieuwe ingekomen hem storen.
En Nieke was nog niet tehuis...
Eik kwam zien en vertrok, teleurgesteld.
Bij de gro», reeds eenige personen aan
't bidden, luidop.
We gingen een pot warmen koffie drin
ken, de groote baan beneden, wat rechts,
bij Frans Mangelynck, Kerkstraat, 32.
We waren er wel tehuis en bevelen dit
huis aan wie naar Onkerzele gaat.
Om 6 uur weer naar Nieke's. 't Huisje
staat vol. T'enden 't plaatsje een drom
ming. Nieke is daar, zegt men, maar we
zien ze niet.
Toch geraken we erbij.
Op reis geweest, Nieke.
Ja Mijnheer; naar Etikhove, naar
den jongen die ook O. L. Vrouw heeft ge
zien. 't Is een schilder, een groote win
kel van papier, borstels en alle soorten.
Ik heb met hem gesproken; 't is gelijk
een slunse; hij kijkt met oogen als zou
hij 3 dagen niet geslapen hebben.
In het huisje is het een gedurig drom
men. Intusschen geraken we bij een an
deren zoon en krijgen ondergaande foto
van zijn moeder
NIEKE VANDENDYCK
VROUW DESPIEGHELEER
NAAR DE GROT HET AVONDGEBED
Het is 18.40 uur. Bij de grot staan een
honderd menschen te lezen; ee.i schrille
stem zingt nu en dan een lied O. L. Vr.
ter eer.
Om 7 uur komt de zienster. Bij de grot,
op de trappen der kapel, beneden staat
het volk t'hope.
Nieke komt en zet haar midden het
bankje voor de grot. (Men kan het bankje
zien op foto hierboven). Ze zit tusschen
twee bejaarde buurvrouwen; haar zoon
Albert begint de Rozenkrans seffens over
genomen door een buurvrouw; een uur
lang wordt daar gebeden, beurtelings door
de zoon Albert, Nieke, de buurvrouwen, de
dochter.
Veel aanroepingen komen tusschen de
gebeden voor.
Telkens Nieke voorleest knielt ze op de
keizelsteenen en beweegt weinig of niet.
We staan juist achter haar en houden ze
goed in 't oog. Wijl ze knielt en bidt, ziet
ze zelden naar de grot. Bij aanroepingen
staat ze recht en ziet naar de grot, naar
den. boom. De rozenkrans en het uur bid
den wordt gesloten met de aanroepingen
van Lourdes, voorgelezen door een twin
tigjarige dochter en als slot wordt ge
zongen Te Lourdes op de bergen.
De menigte ls intusschen gestegen tot
een 500 tal, ten hoogste, en heel godvruch
tig werd door iedereen medegebeden.
Het is verloopen; niets bijzonders ls ge
beurd.
Nieke vertrekt; het volk gaat uiteen en
ln den donkeren ziet men de grot uitko
mend door het licht der talrijke bougies.
De Indruk?
Er wordt daar veel en rechtzinnig ge
beden; Nieke, zoon en dochter bidden
heel godvruchtig. Door de buurvrouwen
en door Nieke worden veel gebeden van
buiten opgezegd: men hoort dat die men
schen die gebeden heel hun leven opge
zegd hebben; dus brave, godvruchtige ge
zinnen. Nieke is op haar tong niet ge
vallen.
Gelooven de menschen hier, wat
Nieke vertelt? vroegen we aan een in
woner.
In het begin niet. nu wel; en de gods
dienstgeest is er sedert reeds verbeterd
op'onze gemeente, wordt ons geantwoord.
Een laatste wees gegroetj? en we stap
pen in onzen gemakkclijken Kosmos »-
wagen te 20.40 uur our te 23 bi. u. tehuis
te geraken, tevreden over het uitstapje,
tevreden weer de godsvrucht onzer
Vlaamscbe bevolking tegenover O. L. Vr.
gezien te hebben.
De Verschijning zou heft' hebben ge-
zeid; Zeg aan het voik dat ze van Zon
dag a. s. af zooveel mógelijk èauden biech-
EENIGE MEDEDEELÏNÖEN:
Op verzoek van velen die wenschen
deel te r.emen aan de avondgebeden te
Onkerzele, hebben dee nabij de kapel van
Maria Onbevlekt Ontvangen en de rots
van O. L. Vr. van Lourdes thans plaats
van 7 u. af.
Van de vrouw Leonie Vandendyck nog
dit woord. De bekeering van de zondaars
dat wil niet alleen zeggen de 'bekeering
van de groote zondaars, maar ook bekee
ringen van allen aard. Schrijf dat in uw
gazet». En met nadruk; «Zeg wel dat
ook de besten beter moeten worden
ONVERGETELIJK GEBED
Zaterdagavond te Onkerzele tooneelen
als deze; het volk bidt geknield op de
kasselsteenen, het volk steekt de armen
ten hemel en zingt uit duizenden mon
den het Paree Nobis Domine, het volk
zingt het Credo, en het Lauda Jerusalem.
De rots, de kapel, de haag der verschij
ningen zijn eenvoudig bedolven onder de
bloemen.
Zondag werd Onkerzele eenvoudig over
rompeld. gebed litanieën en zang waren
van 's ochtends tot 's nachts niet van de
lucht.
GROOTE VOLKSTOELOOP
NAAR AANLEIDING VAN EEN
ZIENER
In heel de streek van Oudenaarde wordt
er thans van niets anders gesproken dan
van wondere zaken welke zich zouden
voorgedaan hebben in de gemeente Etik
hove.
De feiten zouden hun begin gehad heb
ben Maandag 9 Oktober en de hoofdper
soon is de genaamde Omer Eeneman, be
ter gekend onder den bijnaam van »Mer-
ke Gosseye 't Is een winkelier-schilder
die woont langs den steenweg die het dorp
verbindt met de statie. Dus, Maandag 9
Oktober, in den avond, was Merke met
zijne vrouw en een paar vrienden op weg
om een kennis te bezoeken, ook wonend
op gezegden steenweg. Opeens bleef de
man staan, ais aan den grond genageld
en het scheen of hij in vervoering was
Na eenige stonden beweerde hij de H.
Maagd gezien te hebben, met een prach
tige blauwe mantel omhangen, de handen
uitgestrekt en de voeten in een vurigen
bal uiteindend.
Maandag 9 Oktober.
Over de omstandigheden van dien eer
sten avond af waarop Omer Eeneman de
verschijning zou hebben ontwaard, het
volgende zooals het door hem zelf werd
verteld
Het was Maandagavond, moeder was op
bezoek gekomen, en te dier gelegenheid
zouden we in een herberg aan de statie
te zamen met mijne vrouw en andere
familieleden een glas bier gaan drinken.
Toen we een 20-tal meters buitenhuls
waren, viel onze aandacht op den ster
renregen die zich dien avond voordeed
Toen opeens, links van den steenweg als
een vurig bol aan mijne oogen verscheen,
waaruit ik onmiddellijk een vrouwsper
soon zag te voorschijn komen. Erg ge
troffen riep ik naar mijn vrouw en moe
der of ze ook dit verschijnsel zagen? Ze
kwamen naderbij, doch beweerden niets
te zien. En toch hield ik staan wat ik
zag, roepende; Allee toe! zie daar is ze!
Maar waarom ziet ge dan toch niet?
Doch nutteloos, ze namen mij bij den
arm, meenende dat me iets overkwam,
waarop dan na eenige oogenblikken het
Verschijnsel verzwond.
We trokken zoo verder, naar de her
berg De Merlier. Edoch, aangetrokken
door een niet te verklaren drang, keerde
ik alras terug naar de plaats waar het
verschijnsel zich voordeed.
Onmiddellijk viel ik er opnieuw op mij
ne knieën roepende; «Daar is ze weer!
Zie dan toch hoe schoon ze is! Zoo riep
ik allerlei uitroepingen uit.
Mijn schoonbroeder, die me gevolgd
had, vroeg of het soms de maan niet was,
die ik zag; maar neen, het was niet mo
gelijk, gezien de maan in een heel andere
richting zat.
Opnieuw verzwond de verschijning,
waarop ik van de plaats wegging.
Doch eenige minuten nadien, werd ik
als onweerstaanbaar opnieuw naar de
plaats aangetrokken. Ten derde male ging
ik er heen, knieval en onmiddellijke ver
schijning!
Ditmaal bespeurde ik heel wel afgetee-
kend, een vrouwspersoon want zoolang
ik geen zekerheid heb, mag lk niet zeg
gen dat het de H. Maagd is gehuld in
een bleekblauwen mantel, die haar over
gansch het lichaam hing, op het hoofd
een fooitje van dezelfde kleur.
Gansch ontsteld, vroeg ik aan de Ver
schijning wat ze van mij wilde? Waarop
ze antwoordde: Bid negen dagen lang,
eiken avond 5 Onze Vaders en 5 Weesge
groeten.
Terzelfder tijd wees ze met den wijs
vinger harer rechter hand, naar haar voe
ten toe, waar ik tot mijne verwondering
op las: «Den 2.9 Oktober zal ik te 7 uur
's avonds verschijnen! waarop ze op
nieuw verdween.
Ten zeerste onder den indruk der ge
beurtenissen van dien avond keerde ik
huiswaarts, en beleefde een onrustigen
nacht.
Hoe zagen die letters er uit, Omer?
Zeer schoon, als gemaakt met gou
den sterretjes, ieder een grootte van on
geveer 10 cm. metende.
Dinsdag 10 Oktober.
Ik was vast besloten, op aanraden van
mijn familie, dien avond niet heen te
gaan. Zoo bleef ik thuis, doch ongeveer
rond 8 u. 30 kreeg lk opnieuw zoon bui
tengewone gewaarwording. Ik wist niet
wat er mij overkwam, en begon te zweeten
als onder brandende zonnestralen.
Aangewakkerd door eene gebuurvrouw,
die me gedurig aanraadde toch te gaan,
zoo trok ik er naartoe, min of meer on
verschillig.
Op de plaats der verschijning stonden
talrijke geburen mij af te wachten en
vroegen me om te bidden; wat ik dan ook
deed.
Onmiddellijk bij den eersten Vaderons
viel lk op de knieën en zag opnieuw de
Verschijning
Hoe zag ze er dien avond uit? vroe
gen we hem.
Net als de vorige dag, maar met een
onzeglijke schoonheid.
De Verschijning zou hem hebben aan
gezien, maar zelde hem niets.
Woensdag 11 Oktober.
Hij zelf vertelt hoe het den Woensdag
toeging:
Ja, ik was dien avond nog vaster
besloten er niet meer heen te gaan. Ook
mijne familieleden hadden besloten mij
niet buiten te laten.
Doch rond 8 45 begon ik opnieuw te
zweeten zooals den vorigen dag. Ik dronk
het eene glas water na het andere van
den oneindlgen dorst, en hoe verder de
tijd vorderde, kon ik me nog onmogelijk
stilhouden op mijn stoel. Ik voelde op
nieuw in mijn binnenste dat ik er heen
moest, en of ge g-:iooven wilt of niet,
hoe zeer inljn familieleden zich ook in
spanden om mij t< gen te houden, ik
sprong fop, ontglipte op een onweerstaan
bare wijze uit hunne handen, en liep naar
de plaats der Verschijning.
Ik viel er opnieuw op de knieën, begon
te bidden, en van den eersten Onze Vader
verscheen de Dame opnieuw voor mijne
oogen!
Donderdag 12 Oktober.
1500 aanwezigen. Er werd gebeden en
gezongen Ave Maria
t ze va
(ouder
ten en commuriiceerën.
Zij zou hem daarenboven hebben ge-1
zeid dat ze Vrijdag niet zou verschijnen
maar dat ze Zaterdag zou terugkomen.
Zaterdag 1U Oktober.
Zaterdag 14 Oktober was 't een schouw
spel, dat de bevolking van de gemeente
diep ontroerde.
4000 menschen bevonden zich. roftd 7 '4
uur, op den steenweg samen gepakt voor
de' haag, waar een Lieve Vrouwenbeeld
en bloemen zijn aangebracht.
Gendarmen houden ce wacht voor het
huis van Eeneman, waar zich enkele Jour
nalisten en vier geneesheeren bevinden.
Rond 8.20 uur wordt Eeneman zenuwach
tig, de pols teekent 80 slagen; te 8.30! 100;
enkele minuten later 120. Eeneman vraagt
te drinken, hij is bezweet, en ondanks
de smeekingen van zijne omgeving die
verlangt dat hij tehuis blijve, door eene
geheimzinnige kracht gedreven spoedt hij
de deur uit, omringd van de politie eft
geneesheeren. De rijen gaan opetl en
Eeneman neemt zijne gewone plaats in
van de vorige dagen. Het volk zingt en
bidt.
DE VERSCHIJNING; DE FEITEN
Schuins de straat over tot aan de haag
gekomen, knielt Omer en bidt een tien
tje, met klare luide stem. Het volk ant
woordt: «Heilige Maria, Moeder Gods»,
enz. Op 't einde onderbreekt of stopt zijn
stem in de keel. Na het Glorie zij den
Vaderenz., valt Omer ln extase of ln
een soort bezwijming of verrukking: be
vend en bleek-wit, de oogen wijd open
gesperd. Doodsche stilte valt in!
Dan volgen de vragen of antwoorden
van Omer Eeneman.
Midderwijl prikt doktoor Maes hem in
de linkerarm, het bloed vertoont zich,
maar bij Omer geen de minste reflexie.
Geen beweging. Ook gestoken ln rechter
wang: 't zelfde gevolg. Zonder reactie bij
den ziener. Doktoor Vander Donckt richt
een sterke zaklamp ln de opengespalkte
oogen, zonder gevolg. Omer komt terug
bij zich zeiven, richt zich op, zegt aan
de omstaanders: Bidt nog een pater
noster a. u. b.
Dan wordt hij ondersteund en als een
wrak naar huis gesleept, half gedragen,
half strompelend. Hij zet Zich op zijn
stoel, de geneesheeren tellen de polssla-
gén: alles is weerom normaal.
VERKLARINGEN DER VERSCHIJNING
VOLGENS OMER EENEMAN
Zijt gij wel de Heilige Maagd?
Ja, Ik ben de Moeder van Jezus
Christus.
Hebt gij het volk opmerkzaam ge
maakt dat het van Zondag af zou biech
ten en communiceeren?
Ja, ik heb het hen reeds gezegd en
ik zal het herhalen, en ik zelf zal gaan.
Zeg aan de priesters dat zij zich bij
zonder zouden wijden aan de bekeering
der zondaars.
Ja, ik zal het aan onze priesters zeg
gen.
Zondagochtend ls Omer Eeneman in
derdaad naar ons wordt bevestigd, te
biechten en te communie geweest. Ver
volgens heeft hij de Mis op het hoogzaal
voorgezongen.
BESCHRIJVING DER H. MAAGD
VOLGENS OMER EENEMAN
Het is een schoone jonge vrouw, rond
de 20 Jaren; van vóór in de twintig denk
ik; met een vool op 't hoofd, afhangend
op rug en schouders. Haar blauwen man
tel was nu open, afgeboord met goud,
daaronder was een wit kleed zichtbaar.
Haar grootte meen ik omtrent '1,30
m. Zij ls Zichtbaar tot aan de'kniéëri,
van aan de scheenbeenen versmelt pn
loopt alles in malkaar. Zij spreekt
Vlaamsch, juist lijk wij, met den tong
val Etikhoofsch (dit alles verklaart Omer
verscheidene malen, op herhaalde vragen,
door geneesheeren en omstaanders ger
steld).
khijè -t-y I;.:
Zondag 15 Oktober.
Gebeden ter plaats waaï de verschij
ningen zouden plaats vinden van 7 u, af
tot nagenoeg 10 u. Ongeveer 4000 men
schen bidden langs den steenweg en in
de velden.. Omheen de olmenhaag der ver-
schijningén bergen bloemen, honderden
kaarsen.
De gewone kenteekens bij Omer Eene
man, vanaf 8.30 u. Maar ditmaal rustiger
van voorkomen.
Gendarmen mopten Omer Eeneman hel
pen om de plaats der Verschijningen tfi
bereiken. i
Zooals eiken avond zet bij de gebeden,
in met vijf Onze Vaders en Weesgegrber
ten telkens besloten met Glorie zij den
Vader, en den Zoon en den Heiligen
Geest.
Hij is in zinsverrukking. Zijn gelaat is
ditmaal kinderlijk verbaasd en gelukkig.
Personen uit het Land van Waas met
een blind kindje naast hem geknield. Hij
heeft gevraagd dat om het geloof van het
volk aan te vuren dit kindje zou worden
genezen. Hij zegt:
Ik heb Onze Vrouw driemaal gezien.
Ditmaal droeg Zij niet den blauwen man
tel der vorige dagen. Maar zij droeg op
den arm een klein kindje. ZIJ verscheen
mij met gouden kroon, en ook het kindje
op haren arm droeg een kleinere gouden
kroon.
Ik heb Haar gevraagd, zelde hij, het
blind kindje te willen genezen.
Ik zal het aan mijn goddelijken Zoon
vragenantwoordde Zij mij.
Daarop zegende Zij ons allen, en toen
werd Zij en haar kindje aan mijn oog
ontrukt.
Omer Eeneman heeft ook Z. E. H. pas
toor Weemaes en andere priesters een be
zoek gebracht om hen met aandrang te
vragen den wensch der Verschijning dat
de priesters zich in 't bijzonder aan de
bekeering der zondaars zouden wijden
te aanhooren.
Maandag 16 Oktober.
Er was meer volk dan den Zondag: mo
gelijks wel zooveel als 's Zaterdags. 4
5000? Geen Verschijning. Er waren acht
geneesheeren in huis aanwezig. Zij heb
ben Omer Eeneman langer en langer ln
huis gehouden om hem te beproeven en
na te gaan. Van rond 8.30 u. scheen hij
getrokken naar de plaats; toen hebben ze
hem in de zijkamer geleid en hem daar
opgehouden nog driekwartuurs lang. Er
werden nog meerdere medikale proeven
op hem gedaan. Onder andere werd hij
daar nog bewerkt met warm water, enz.
Te 9.15 u. kon hij het niet meer uithou
den en liep naar de plaats der Verschij
ning. Op zijn plaats aangekomen deed
hij zijn gebed: maar alles werd overrom
peld. Omer werd minstens 2 meter ver
weg geduwd van op zijn gewone plaats.
Hij bad met de handen samengeperst en
vooruitgestoken; werd als opgeheven;
scheen schrikkelijk te lijden! Het was
pakkend, bijna tragisch om aanschouwen.
Dinsdag 17 Oktober.
De volkstoeloop was buitengewoon groot.
Misschien 8000 menschen.
Omer bidt als naar gewoonte en dade
lijk de gewone teekens der Verschijning.
HIJ vraagt; Allerheiligste Maagd, hebt
gij de tusschenkomst gevraagd aan uw
Goddelijken Zoon om de genezing van dit
kindje? De Verschijning zou geantwoord
hebben: Er zijn vele genaden te ver
krijgen voor dit kindje. Het volk moet
veel meer bidden.
Verschijning als de eerste malen, zegt
hij, hagelwit kleed met gouden zoom on
der een openstaanden bleekblauwen man
tel. Gouden paternoster met groot kruis
aan den rechterarm. Blauwe sluier over
het hoofd. Handen gevouwen (ditmaal
niet het kindje Jezus op den arm).
Laten we hier nog aan toevoegen dat
de plaats dezer gebeurtenissen ls: langs
heen de Nederholbeekstraat, op een km.
afstand van het station. Langs deze straat
staat een doornstruik waarin een kapel
letje met het beeld van Onze-Lieve-Vrouw
Vrouw. Het is drtar tegenover, bij de of-
menhaag met hpoge en breede takken dat
Omer Eeneman zegt dat Maria hem ver
schijnt en hem boodschappen geeft voor
volk en priesters. Het is daar nabij de
spoorv. egbaan Rense-Qudena arde-Gent
dat het vólk samenstroomt om met hem
te bidden.
Etikhove behoort evenals Onkerzele tot
het bisdom' Gent.
ril
Wij hebben eerst een aandachtig onder
zoek laten wijden aan de feiten van Etik
hove vooraleer daarover iets mede te dee-
len. Deze beweringen zijn daar van ern
stig voorkomen. In geweten zien wij ons
echter verplicht van deze geruchten en
beweringen kennis te geven wanneer wij
voor ons zelf de overtuiging mcenen te
mogen hebban dat er geen bedrog of
lichtzinnige beweringen in het spel zijn.
Verder doen we geen uitspraak, en zul
len ons houden: gewetensvol, objectief, en
met ernstige zorg het verloop en feiten
bekendmaken.
REIST
NAAR
1. ONKERZELE op Wceitsd. 25-10
Afreis te Poperinge om 13 u. Prijs 30 fr.
2. ETIKHOVE op Zonda? 29-10
Afreis te Poperinge om 13.30 u. Prijs 28 fr.
Vraagt inlichtingen bij onzen vertegen
woordiger te POPERINGE, M. PAUL
VAN BRUVVAENE, Noordstraat, 16, of
bij de Inrichters KOSMOS TOERISME,
Groote Markt, leper. - Tel. 515.
KRONIEK VAN BEAURAING
HET GEBED DER KINDEREN
VERVROEGD
Voortaan zal het rozenhoedje der kin
deren te half zeven worden gebeden. Ten
gevolge van de verandering van uur, laten
de werkzaamheden in de gezinnen De-
geimbre en Voisin de kinderen toe zich
op dit uur vóór de Grot te bevinden.
NIEUWE GENEZINGEN
Een meisje uit den omtrek van Lier
heeft zich aangeboden bij Dr Maistriaux.
Sedert een jaar was zij lijdende aan een
ernstige longkwaal. Hoest, nachtelijk
zweet, vermagering, alles deed denken aan
tuberculose.
Op de terugreis van een bedevaart naar
Beauraing, wordt zij een merkelijke ver
andering in haar toestand gewaar. De eet
lust neemt toe, de naphtrust is volmaakt,
zij neemt ook in gewicht toe. Op dit
Oogenblik vertoont zij alle teekenen eener
flinke gezondheid.
Een persoon uit Henegouwen was
sedert vijf jaar lijdende aan ingewand
ontsteking, waarbij alle geneeskundige be
handeling vruchteloos bleek. De maag was
in een ërbarmelijken staat, spijts de voor
geschreven regimes en medicamenten. De
persoon was voortdurend lijdende, ver
toonde een aanzienlijke verzwakking en
was tót niets meer in staat. Zij is op 27
September laatstleden naar Beauraing ge
komen. Van dat oogenblik af, heeft zij
een volkomen en radikale verandering in
haar gezondheidstoestand vastgesteld.
Geen pijn, geen last meer. Zij slaapt uit
stekend, eet van alles en beschikt weer
over een onberispelijke spijsvertering. Zij
heeft het geneeskundig certificaat van
haar dokter voorgelegd, waarbij haar vo
rige toestand en hare huidige genezing
1$ vast gesteld.
j Een kind uit Evere, vier jaar oud,
werd aangetast door zware kinderverlam
ming. De ontleding van het hersen- rug-
gegraatsvocht liet geen twijfel bestaan
nmtrent den aard der ziekte. Ondanks
Wet inspuiten van serum, viel geen ver
betering waar te nemen. De ouders brach-
ten het kind naar Beauraing. Op de te
rugreis begon het kind te loopen en te
stoeien. Toch blijft een duidelijke ver
slapping merkbaar van het rechterbeen.
—-«o»
KRONIEK VAN BANNEUX
NIEUWE GUNSTEN
Aloïs Vermeersch, geboren te Sijsele in
1898, woonachtig te Huccorgne, leed ver
schrikkelijk aan de ingewanden en was
reeds tweemaal geopereerd geweest, doch
Vruchteloos, zoodat door de geneesheeren
zijn geval als ongeneesbaar werd aanzien.
Na een bedevaart te Banneux in Juni
IJ, genas Alois Vermeersch volkomen. Zijn
'enezing werd door een geneesheer be-
testfgd.
Naar men meldt uit Zwitserland leed
een landje aan ingewandontsteking, ge
paard met bloedvergiftiging. Bij een
vriend die water had van Banneux werd
een slokje gevraagd. Net had het kindje
het water ingezwolgen of alle verschijn
selen der ziekte verdwenen en kort na
dien was het kind volkomen genezen.
In Zwitserland wordt nog het geval
aangehaald dat een groote zagerij in
brand, stond en geen water aanwezig was
om de busschingswerken aan te vangen.
Ten einde raad werd door enkelen O. L.
Vrouw der Armen aanroepen. Nauwelijks
hadden de aanroepingen begonnen of
groote wolken stapelden zich boven het
dal van de gemeente, enkel in dat dal,
en een overeware stortregen kwam op de
snel uitbreidende vlammen neer en ver
doofde het vuur.
Zooals men ziet, verspreidt de vereering
van O. L. Vrouw der Armen zich over
de gansche wereld. De aanvragen om wa
ter, uit den vreemde geschieden dage
lijks. Er kwamen verzoeken toe uit Ca
nada, Brazilië, Azië, Afrika... Zoowat ln
alle werelddeelen bevinden zich thans
fleschjes water van Banneux welke het
comité Caritas kosteloos toezendt op aan
vraag.
«o»
Wij zijn van meening dat men zich over
deze feiten niet dient te ontstellen. Wan
neer deze beweringen onemstlg zijn ge
raken zij gauw uitgedoofd, wanneer er
bewust bedrog is wordt dit onmiddellijk
ontdekt. Le Peuple ls er niet in ge
slaagd langer dan drie dagen menschen
bijeen te roepen voor de Ingebeelde ver
schijningen van Rochefort. Geen enkel
katholiek blad in België is er in geloo-
pen, de geestelijkheid van Rochefort ont
dekte onmiddellijk het socialistisch be
drog. Te Herzele ontmaskerde de bevol
king onmiddellijk den socialistischen
herbergier die het ook wou probeeren met
verschijningen Bij de beweringen van
den werkman B. over een zoogezegd vi-
zioen op het kerkhof van Versiers werd
door een katholiek Journalist uit Luik iri
enkele uren tijd de veinzerij ontdekt.
Wij zijn niet in een land van lichtge-
loovigen, noch van menschen die zich ge
makkelijk appelen voor citroenen latvn in
de hand stoppen, de Vlamingen vooral
zien dit alles aan met nuchter verstand.
Wanneer de feiten van Onkerzele en nu
deze van Etikhove den stroom van ge-
loovigen blijven aantrekken, en weerstand
bieden aan de meest sceptische enkwesten
en beweringen, dan mag men althans zeg
gen dat het voorkomen dezer feiten van
ernstlgen aard is en dat een blad er zich
niet kan aan onttrekken de ontwikkeling
dezer feiten op den voet te volgen, zij
het dan ook in de eerste plaats met de
noodige bezinning, en slechts ten infor
matieven titel.
Intusschen zijn wij de meening toe
gedaan dat de scherpste en strengste
kontrool van beweringen en gezegden, als
deze waartegenover we nu ook te Etik
hove staan, gewenscht ls.
ID!
DIEF SPRINGT IN HET WATER
EN VERDRINKT TE GENT
Te Gent wilde een dief een handtaschje
ontrukken aan een vrouw maar werd
achtervolgd door voorbijganger». In het
nauw gebracht sprong hij ln he» water
en verdronk.
(Van onzen bijzonderen Correspondent.)
Brussel, 19M0-33.
ALS 'T ZONDAG IS TE BRUSSEL.
Het Carabiniersregiment bestaat nu
precies 103 jaar. Dat werd Zaterdag her
dacht. De inwoners van de Place Dailly
brachten vijf prachtige tamboers als ge
schenk."
Zondag was het meer de dag der c Ver
broederingen van 1914-18. Om 10 ure
plechtige Mis in St Servaaskerk. Generaal
Cattoir vertegenwoordigde daar den Mi
nister. De veteranen bezochten de kazern;
er was een aanspraak; een groet werd
gebracht aan 't borstbeeld van prins Bau-
dewijn; het regiment bracht hulde aan de
regitncirtvaandelser was muziek en 't
eindigde met eeil prachtige wapen
schouw.
Zondag hebben de communisten eene
protest-betooging gehóuden tegen het
proces van Leipzig-Bprlijn. De Dinaso's
werden vcrwensclit. Aan het c Groen
Huis» stond een sterke politiewacht. Na
de betooging eene meeting.
Zondagnamiddag een nieuwe mani
festatie van allerhande vrachtautos tegen
de 20 procentbelasting, die in den be-
staanden vorm niet toegepast wordt en
zal teruggebracht worden öp 5 procent.
Geéne ongelukken.
Op de parochie van O. L. Vrouw
Onbevlekte Ontvangenis was er Zondag
een Eucharistisch Cbngres. Mgr. Van
Cauwenbergh, groot-vicaris, en oud-mi
nister Paul Crockaert hielden schoone
redevoeringen.
In weerwil met het besluit der Re
geering handhaven de socialisten hunne
beslissing van op Zondag 12 November
te Malmedy eenè nationale betooging te
houden tegen het fascisme. Over het ef-
fekt van die demonstratie kunnen we later
spreken.
De socialisten hebben nu een Boy
cot-Comité gesticht. In eene eerste pro
clamatie richten ze zich tot de geestes- en
handarbeiders, handelaars, aannemers,
landbouwers en pacifisten om zich te
weren tegen het Nationaal-Socialisme, en
alle DuitSche goederen te boycotteeren.
In zijn wekelijksch Maandag-artikel
in Le Peuplehad Louis Bertrand het
1.1. Maandag over reformisme, evolutie en
revolutie. Ge moet niet verschrikken 1
Want het artikel is niét gevaarlijk. Als de
duivel oud wordt, wordt hij eremijt, zegt
't spregkwoord. Louis maakt ervan (als
injeidijig)mén. keert altijd tot de eerste
liefde terug.
In 't begin was het woord... en dat
woord was revolutionnair. De beêlden uit
het verleden komen weer. Er waren ro-
mantiekers en realisten. De romantiekers
waren van burgerlijke afkomst. (Nu nog).
De realisten behoorden tot de werkers
klas. Deze laatsten hebben het gewonnen.
Het volk is souVerein geworden. De de-
mokratie vertegenwoordigt de volksrc-
ge,eking. De meerderheid bestuurt; de
minderheid tracht meerderheid te wor
den. Niet de revolutie maar ligt reformis
me heeft het gewonnen. De revolutie
zonder R brengt de ware oplossing.
Dixit Louis Bertrand.
't Zou de moeite waard zijn over dat
artikel van den oudsten socialist het ad
vies te vragen van de jongeren, van Brun-
faut, P. Spaak en anderen. Daarmee kun
nen anderen zich gelasten.
IN HET ALGEMEEN CHRISTEN
WERKERSVERBOND.
L.l. Zondag vergaderde de Middenraad
te Brussel. Eerst eene mededeeling over
eene nieuwe reis naar Rome, in Mei 1935.
Het reisplan vond algemeene instemming.
De Pauzelijke Audiëntie is reeds toege
zegd. De H. Vader zal zeer gelukkig zijn
zijne kinderen uit België te mogen ont
vangen. Er is nog anderhalf jaar tijd om
te sparen voor dié reis. Degehe, dié in Mei
1931 de Rome-reis 'hebben meegemaakt,
keeren zeker in groote meerderheid weer.
Het voornaamste punt der dagorde be
trof de hervorming van den Staat een
vraagstuk waarover het Congres van Gent
(11-12 November) zich bepaald zal uit
spreken.
DE BESTENDIGE MISERIE.
Ge vermoedt dat het gaat over de
ouderdomspensioenen, 't Is inderdaad zóó.
'k Beweer niet dat er nu niet wat opge
ruimd wórdt. Maar naarmate de ontvan
gers en controleurs der belastingen de
gewijzigde bppajingen in toepassing bren
gen, regenthét uitsluitingen.
Dinsdagvoormiddag heeft een christen
demokratische afvaardiging opnieuw on
derhandeld met den eersten Minister, om
wat veranderingen en verbeteringen te
bekomen.
'T PARLEMENT WEER VERGADERD
Neen, dat is niet juist. Alleen de Kamer
is Dinsdag opnieuw bijeengekomen, in
voortzetting van den parlementairen zit
tijd 1932-33. Voor den 1° dag waren 't al
leen de zes afdeelingen, die vergaderden
om de begrooting van financiëel karakter
te onderzoeken en de verslaggevers aan te
duiden. Werden aldus behandeld maar
zeer oppervlakkig 1) de Begrooting van
's Lands Middelen- voor het dienstjaar
1934 2) Openbare Schuld, en 3) Onwaar
den en Terugbetalingen.
De socialisten haddén 'n groepsverga
dering gehouden en beslist dat ze Zich aan
de besprekingen zouden onthouden omdat
de begrootingen te laat waren toegezon
den. Een voorwendsel natuurlijk.
't Gevolg daarvan was, dat al de afdee
lingen in min dan een kwartuurs met de
bespreking en het aanduiden der verslag
gevers klaar gekregen hadden. Een begin
van spoed... Zal men volharden?
De openbare Kamerzitting van Woens
dag ving aan met een ontroerde hulde aan
de nagedachtenis van Henri Duchatcl van
Moeskroen, afgevaardigde van Kortrijk.
Eerst de voorzitter, M. Poncelet, die den
verscheiden collega huldigde om zijn ver
heven toewijding aan de christen demo
kratische werking. Namens de Regeering
sprak Minister Carton de Wiart; namens
de liberalen M. Max; namens de socialis
ten M. Max Hallet; namens de VI. Na
tionalisten, M. De Backer, en namens
het Christen Werkersverbond van 't Ar
rondissement Kortrijk en van de katho
lieke parlementaire vertegenwoordiging
van die kiesomschrijving M. A. Mayeur.
De opvolger van Henri Duchatel, M.
Juul Coussens, werd daarna als kamerlid
geinstalleerd.
De voorzitter gaf daarna lezing van
dertien aangevraagde interpellaties. In
welke volgorde deze zullen worden be
handeld, wordt later beslist.
Aan 't hoofd der dagorde van de Kamer
stond de vervlaamsching van het Gerecht
waarvan M. Marck een groot verslag had
uitgebracht,
M. H..Marcel Jaspar (liberaal) wilde die
kwestie verschoven zien. Er zijn paardjes
die sneller draven, en de kwesties van fi
nancieel herstel en van landsverdediging
moeten volgens hem een voorrang
hebben. Maar M. H. M. Jaspar bleef met
een halve dozijn van zijn liberale collegas
alleen staan, nadat M.M. Van Cauwelaert,
Minister Janson en Sinzot hadden ge
sproken.
M. Marck nam bijna heel de zitting in
met de verdediging der besluiten van zijn
verslag. De luisteraars waren in meerder
heid rechtskundigen. Dat kunt ge wel
begrijpen.
De parlementaire wagen is dus terug in
gang gezet.
STAKING OF GEEN?
De Socialistische Mijnwerkersfederatie
heeft een referendum georganiseerd om
te beslissen of 't staking zal zijn of niet
wanneer de koolmijnmaatschappijen de
loonovereenkoinst opzeggen. In groote
meerderheid hebben de mijnwerkers zich
voor de staking uitgesproken. Dat was
trouwens te verwachten.
Zal de staking kunnen vermeden wor
den Dat is de groote vraag.
Woensdagvoormiddag hebben M.M. de
Brocqueville, Jaspar, Hymans en Van
Isacker onderhandeld met vertegenwoor
digers der mijnmaatschappijen. De oplos
sing is er in elk geval nog niet op hr
oogenblik dat ik '.deze regels neerschreef.
GE WEET HET REEDS.
Hitler heeft Zaterdag een bom gesme
ten tegen Genève, tegen den Volkenbond,
tegen de Ontwapeningsconferentie, tegen
de Europeesche verstandboudingop grond,
slag van wapenbeperking, tegen de vre-
desgedaebte die alle naties zou moeten
samentrekken.
Wilhelm, die t Doorn verblijft in een
omheind kasteel, ls tevreden over Hitler.
Nu dat het gebeurd is, gaat Hitier na-
een referendum organiseeren en dien-eren
dat het moet gaan gelijk hij dat Vil.
Als de andere naties nu maar niet gaan
twisten dat men te veel geduld heeft ge
had, en leeüjk gaan kijken op malkaar!
In heel de Vlaamsch-Nationalistische
beweging, niets dan verwarring. Niemand
zou nog precies kunnen zeggen welke
groep bf tëndenz «De Schelde nog ver
tegenwoordigt en wie aan Herman Vos
gebieden en verbieden mag.
Enkele van hunne parlementaire geko
zenen zijn naar de Kamerzitting van
woensdag gekomen, inaar ze houden géén
afspraken, ge ziet ze niet overleggen, en
ze nemen minstens den schijn San dat ze
daar komen om hunnen tijd te dooden.
NIEUWE MINISTERRAADZITTING.
Woensdagavond hebben de Minister op
nieuw beraadslaagd, 't Ging hoofdzakelijk
over het kolenvraagstuk. De oplossing is
er nog niet. Vreemds' kolen zouden 10 fr.
per ton invoerrechten moeten Iretalen en
de koolmijnmaatschappijen zóhden dat
mógen opstrijken. Dat is een voorstel. Zal
op dien grondslag de vrede in 't koolmijn-
bedrijf bewaard worden? Dat moeten we
afwachten. Maar 't moet rap gaan. want
anders breekt de slaking de volgende
week uit.
De Regeering handhaaft het verbód der
Socialistische manifestatie té Malmedy op
12 November, spijts de grootspraak van
Senator Jos. Van Roósbroeck, de socialis
tische partij-sekretaris.
Een wetsontwerp over uniformverbod
en 't dragen van wapens is goedgekeurd.
Ik stop daarmee.
ISBSSBBgaHBaSBBBflBBBSBBBBlBI
Het feest van KRISTUS-KONING 1»
de KATHOLIEKE ACTIEDAG van het
V.J.V.K.A, Vrouwelijk Jeugd verbond
voor Katholieke Actie. Op dien dag
komen ai de aangesloten afdeelingen
samen in Algemeene Communie en op
Feestzitting om gezamenlijk een Hulde-
betooging te houden ter eere van Kris-
tus-Koning.
Op verzoek van ons Doorluchtig Epis
copaat wordt op dien dag ook, gansch
het land door. te koop aangeboden: «HET
BLOEMPJE VAN KOEKELBERG Het
is een kleine bijdrage voor elk ln het
bijzonder, helpende tot het verwezenlij
ken van een grootsch werk: het oprich
ten van de Basiliek van Koekelberg, als
blijk van eerbied en dankbaarheid van
de gansche christenheid uit ons land,
tegenover het H. HART.
Opnieuw zullen onze katholieke meisje»
zich te pande stellen voor dat goed werk
en wie zou hun een penning kunnen wei
geren? Te meer omdat het weinige dat
wij daardoor uitgeven, kan mogelijk ma
ken dat in den. loop van toekomend»
jaar een deel der Basiliek zoo ver zal
afgewerkt zijn, dat de geloovigen er toe
gang zullen hebben en de Goddelijk»
Diensten er zullen kunnen geschieden.
Het geldt tevens als aanmoediging voor
de edelmoedigheid der vrouwelijke ka
tholieke jeugd, van heel de vrouwelijk»
katholieke Jeugd, zoo sterk georganiseerd
in het Vrouwelijk Jeugdverbond voot
Katholieke Actieen die ijvert elk ln
eigen midden door propaganda, studl»
en gebed, doch telkens gereed is ook hulp
te betoonen waar de katholieke daad
het vergt.
Het BLOEMPJE VAN KOEKELBERG
moge op elke parochie luister bijzetten,
om waardig het feest van KRISTUS-
KONING te vieren!
GROOTE KEUS VAN
Schilderboeken, Leesboeken, Ge
kleurde potlooden, Schilderdoozen,
Groote keus Passerdoozen,
Drukdoozen, enz., enz., bij
SANSEN-VANNESTE
Gasthuisstr., 15, Poperinge.
Donderdag avond, rond 7 M uur, ls d»
43-jarige Philippe Pacceu, beenhouwer t®
Loo, echtgenoot van Bertha Jonniaux,
met zijn moto gebotst op den camion
van Prosper Cornette, kolenhandelaar t»
Loo.
Het ongeluk gebeurde op den steenweg
Nieuwkapelle-Loo, nabij de herberg Den
HazewindDe gekwetste werd in ge
noemde herberg binnengedragen waar hij
het H. Oliesel ontving van den E. H.
Onderpastoor van Loo en de zorgen van
de Heeren Doktoors Ron ze van Diksmui-
de en Blancke van Loo.
Rond 9 uur is het slachtoffer be
zweken.
Heel de streek deelt mede in den droe
ven rouw van Vrouw Pacceu en haar twee
kinders.
Het Parket kwam Vrijdag ter plaats.
De begraving zal plaats hebben te Loo
op Maandag aanstaande.
Gebruikt Chicorei
Wyppelier-Taffin, 't is de beste.
IBBBBBBSBBBBBBHBBBBBESiaBBBBB
Z. H. DE PAUS HEEFT EEN
CONSISTORIE GEHOUDEN
DE HEILIGVERKLARING VAN BER.
NADETTE SOUBIROUS EN THOURE1
Kardinaal Gasparri werd in het Con-
sistorium, dat Maandag werd gehouden,
tot suburbicaris van Veletti gekozen. Eens
het Consistorie ten einde, hebben de ad-
vokaten de palliums voor enkele aarts
bisschoppen aangevraagd, onder meer
voor deze van Toledo, Leissa, van Santa-
Fe en Quito. Het gehem Consistorie werd
gehouden met het oog op de aanstaande
heiligverklaring van Bernadette Soubi-
rous en Thouret.
«BBGBBBBBBBBBBBBBBSBBBBBBBBfl
DE KOLENKWESTIE
EEN OVEREENKOMST GEVONDEN
Ten gevolge de opzeg der loonkonven-
tles is weerom een gevaarlijke toestand
ontstaan ln de Belgische koolbekkens.
Door de Socialisten werd een soort refe
rendum onder hunne leden mijnwerker»
gehouden en 80 tot 90 hebben zich
verklaard voor de algemeene staking.
Door de regeering werd besloten, om
dien toestand te keer te gaan, een in-
voertaks van 10 frank te stellen per ton
vreemde kolen. Deze taks zal ten goed»
komen aan de mijnbazen ais vergelding
voor de kolen uitgedeeld aan hun per
soneel. De kolen zouden niet verhoogea
in prijs.
IBBQBHBBB&-.-«tfBBSBBSBBBBBSII
OP HET
CHINEESCH OORLOGSVELD
5.000 CHINEEZEN VERSMOORD
Bij de gevechten, welke geleverd wer
den. voor de bezetting van de stad Kis
ting, ln de provincie Setchouen, zijn ver
scheidene vlotten met Chlneesch soldaten
in den Mlnstroom gezonken. Er zoude»
5.000 man versmoord zijn.