Zalig Dieaüojaap ABONNENTEN, OPGEPAST DE HALLE Japan, of het gele gevaar KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER biedt aan Lezers en Lezeressen zijn beste wenschen van Zalig en Gelukkig Nieuwjaar Onze wensch voor 1934Meer eerbied voor 't gezag POLITIEKE KRONIEK NIEUWE BELGISCHE CONSUL TE RIJSEL NIEUWJAARSGIFTEN VOOR Z. H. DEN PAUS ONS WANDKALANDER VOOR 1S34 GEVEN WIJ ALS BIJVOEGSEL AANSTAANDE WEEK. ROND ZEKERE FEITEN ZONDAG 31 DECEMBER 1933. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 1* JAAR. N 5X. «DE HALLE» Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR I JAAR (per post) Binnenland 18,f»0 fr. Belgisch Congo 35,fr. Frankrijk 35,ft. Alle andere landen 55,fr. TARIEF VOOR BERICHTEN: Uitgever* 6ANSEN VANNESTE, Popëringe O God, Gij kioont het jaar met goedheid. Het oude. Het nieuwe. Wij zijn dankbaar voor 't verleden en hoopvol voor de toekomst. Gij kunt niet anders dan op uw kinders glimlachen. Wat was het jaar 1933? Een reeks weldaden van Vader voor zijn lieve lingen. We hebben met onze ziel, spijts crisis en interpellaties, toch geleefd in een land van belofte, over vloeiend van melk en honig. Melk voor kinders en zoetigheid, ook in ongenaamheden en misschien nog meest dan, onder kruisjes die wij alleen kennen. Er waren in den bilan van 't verloopen jaar meer vreugden dan kruisen, lijk altijd. En de beproevingen zijn vreugden als men er verstand van heeft. Wat zal het nieuw jaar zijn? 't Is nog een kruiswoordraadsel... zonder prijzen 't Zal zijn al wat God wil. Hij is Vader, 't is genoeg; Hij doe met ons, in ons en rond ons, gelijk Hij wil. Alles weze nieuw: hart, geest en ziel. Het weze het jaar Onzes Heeren. Want een jaar dat niet onder dien naam staat, zal smakeloos zijn en vruchteloos. A WENSCH. Het weze gelukkig, het weze een kalender van genaden. 1934 zal lijk zijn oudere broers: van Gods wege een jaar van XX eeuwsche grootheid, maar ook van XX eeuw sche absurditeit vanwege de men- schen. Ons geluk op aarde is zoo in gewikkeld, 't is zulk een gekom- pliceerd raderwerk, dat er altijd entwaar een wieltje is dat wrijft, een haperingsken, entwat dat niet foe tert; 't is zoo 'n puntewerk lijk bij den horlogemaker en er is altijd entwaar een wieltje met een gebro ken tandje. Er is maar een geluk dat simpel ls, echt en waar en ook bestendig. We hebben het voor te grijpen, het ligt zoo gemakkelijk in ons bereik dat wij er niet aan denken en verder den arm uitsteken. Wat moeten we meer hebben om gelukkig te zijn dan Gods wil en Gods liefde. Gods liefde verzoet al les. Als we die inwendig bezitten zonder los te laten, wat kan het dan schelen dat we een doodbrief ont vangen, dat in groote letters staat te lezen in 't dagblad de hoofding waarbij een stroom zijn dijken door brak, of een minder ongeluk voor 't land b. v. een ministerie dat viel zon der zich zeer te doen. WATER EN SCHUIM. De kinders aan 't strand die met bloote beenen vorenaan in zee loo- pen zien honderden baren naderen, ze gillen van schrik als er een komt; ze springen eens op en als 't voorbij is, lachen ze om hun benauwdheid. Wat was die vreeselijke golf? Water en schuim. Drie honderd en vijf en zestig ba ren zijn in aantocht en we ontzien de eene meer dan de andere. Ze zul len ook voorbij gaan lijk de voor gaande, zoowel de laatste dagen der maand met de afsluiting der fonc- tionarissen als de vervaldagen voor belastingen en de hoogeschool-exa- mens. LEVENSDROOMEN. Wat zoudt ge willen zijn dit jaar? Ik wou een ridder zijn, edelmoe dig strijdend voor recht en waarheid, als verdediger der zwakken en ver drukten. Dat is een studentendroom, heel schoon. Ongelukkiglijk zijn we niet meer in den tijd der ridders, maar der rui ters... op een schoolbank. Wat zoudt ge willen zijn? Een heilige. Ge hebt dat nog gezegd en toch zijt ge voortgegaan met uw gebreken, ge hebt dezelfde fouten gefabrikeerd in serie een reeks die reeds veel te langs is. Was het verleden jaar geen almanak van tekortkomingen als ge uw inventaris opmaakt? GELUKSZAK. Wat zoudt gij willen zijn? Een gelukszak. Elk blad van 't Evangelie is een recept van levensgeluk. Wat moet ge worden daartoe? Een kind van God zijn, maar een klein kind dat zich laat in Vaders armen vallen. En Vader trekt ze nooit terug, Vader is wijs en goed. Alles combineert Hij voor zijn eer en ons geluk. En best van al bemoeit Hij zich met onze zaken als Hij onze ziens wijze en onzen eigen wil tegengaat. Wat ik zou willen zijn? Ik zou willen dat jongentje zijn dat bij de vermenigvuldiging zijn brood jes en vischjes mocht aanbieden, welke moeder voor zijn uitstapje in zijn knapzak gestoken had. Welk ge luk dat te mogen aanbieden aan den Heer en dat te zien vermenigvuldigen onder zijn oogen, zooveel als er uren zijn in 't jaar, de menigte spijzen en nog veel over hebben... En a propos van visch. Op het einde van mijn leven zou ik willen die visch zijn, dien Petrus moest vangen, met het geldstuk in zijn binnenste, die eenige visch uit heel den vijver en dan het beste dat er in mij is en dat toch niet van mij kwam, dat geldstuk laten uithalen om in 's Heeren handen een oogen- blik te mogen blinken... en daarna zacht ontslapen in die doorboorde handen die eens voor mij zooveel be taalden. A. B. i:zc9s:a::iBSS82Ba3S3X9sa&aBB:.is3aBa5a£3SEaisa2iaa2Z22saG£2E33 GODSDIENST. Deze wensch is zeker niet een ge wone nieuw jaarwensch. Voor 1934 gaat onze groote belangstelling, en meteen onze wensch, naar een GE ZONDER SOCIAAL LEVEN. Zonder eerbied voor 't gezag is er onder de menschen geen maatschap pelijk leven mogelijk. De groote Paus Pius XI, die het. ziekelijk lichaam der gansche samenleving in de diep ste diepte heeft gepeild, eischt als éérste redmiddel eerbied voor alle recht, naar kristelijken geest opge vat. Eerbied dus voor de rechten van het gezag, waar het ook weze en in wiens handen het ook berusten mo ge! Alle gezag heeft zijn oorsprong in God, en alle wettige gezagvoerder is Gods plaatsvervanger. Hij heeft gezag d. w. z. recht om te bevelen, en ik, de onderdaan, heb den plicht te buigen voor dit bevel. Als ik den gezagvoerder gehoorzaam, gehoor- raam ik aan God zelf. Wanneer de onderdaan buigt voor de bevelen van zijn overste, wanneer het kind gehoorzaamt aan het ouder lijk gezag, de werkman aan den werk gever, de leerling aan den leeraar, de dienstknecht aan zijn meester, de burger aan het Staatsgezag, dan wordt de ÉÉRSTE GROOTE STAP gezet naar een gezond sociaal leven. Doch thans heerscht een aanste kelijke ziekte, waar men de naam aan geeft van GEZAGSCRISIS Die ziekte zit eigenlijk in de ON DERDANEN ZELF ofschoon zij den ken dat zij heerscht bij de gezag voerders. Vruchteloos roepen de onderdanen; «ER IS GEEN GEZAG MEER!» Het gezag is er, staat daar boven hun hoofd, onaantastbaar. Het gezag in zichzelf beschouwd wordt niet af gebroken, noch afgeschaft; maar on derdanen kunnen de uitvoering en het gebruik van dit gezag dwarsboo- men, moeilijk of onmogelijk maken. Vruchteloos roept men: Ze mis bruiken hun gezag! Want we vra gen: Op welke wijze wordt dit gezag misbruikt? Gaat het om een zondig gebod of verbod? Hier, ja, schiet het recht van eiken gezagvoerder te kort, derhalve ook zijn gezag als Gods plaatsbekleeder. Maar daar gaat het niet om, en daarover spreekt men niet. H'er immers ligt het: «OMDAT HET GEZAG BEVEELT EN DWINGT». Wij begrijpen dat iemand geen gezagvoerder ontzien is, Invloed heeft, ontzag inboezemt, en nooit commandeert omdat hij niets te com- mandeeren heeft! Maar stel U een gezagvoerder voor die tegenover zijn onderdaan redeneert, smeekt en bidt, en geen gezag voert, d. i. niet com mandeert en de stipte uitvoering van zijn bevelen niet eischt, ondanks al het recht van zijn bevoegd gezag, ondanks den tegenzin van zijn onder daan...! Neen, maar waartoe dient dan het gezag in het menschelijk sa menleven? Is 't misschien om te zwij gen, de oogen te sluiten, en te laten begaan? Dan wordt het anarchie in huis, in den Staat, in gansch het so ciaal leven. Anderen zullen het anders draaien: «WIJ AANVAARDEN HET GEZAG, MAAR NIET DEZEN GEZAGVOER DER! Doch wij vragen nogmaals: «Is hij niet bevoegd of gaat hij zijn recht te buiten? Zoolang dit niet stellig bewezen is, heeft de onderdaan aan zijn overste te gehoorzamen. Wat zou er geworden van het ouder lijk gezag moest vader, na een beve lend woord, van zijn jongen te hoo- ren krijgen: «Wacht eventjes vader, tot ik goed onderzocht heb, of gij het recht hebt mij zoo te bevelen...». En nog eens wordt hier iets anders bedoeld: Men eischt dat de gezag voerder sympathiek en tegemoetko mend zij, zich in dienste stelle van den onderdaan, het vertrouwen waar dig zij, en zoo meer. Dat nu een overste op DIE WIJZE den eerbied voor 't gezag zal trach ten te vergemakkelijken; dat een overste zijn betrekkingen met de onderdanen tot een menschwaardige verhouding zal weten op te voeren, vermits hij ook rekenschap zal geven voor de zielen dergenen die hem toe vertrouwd zijn; dat de overste be nevens de waarde van zijn gezag, ook de waarde van gunstigen invloed en ontzag en genegenheid zal weten hoog te schatten; dit alles is uitste kend, doch ten slotte slechts een SIERAAD VAN HET GEZAG, niet het gezag zelve. Men behoort niet te gehoorzamen om de sympathie, maar om het recht van den gezagvoerder. Zelfs dan moet hij geëerbiedigd, ais hij om tal van fouten of menschelijke zwakhe den geen eerbied zou verdienen. Zoolang men, alwie een gezag bo ven hem erkent, als een SLAAF aan ziet; zoolang men voor een HELD houdt alwie het gezag bestrijdt, zoo lang ook blijft onze samenleving doo- delijk ziek! Wij wenschen voor 1934 dat allen meehelpen tot beternis. Onlangs hebben de Vereenigde Sta ten van Amerika officieel de Russi sche Sovjet-Unie erkend. Iedereen heeft aan dit erkennen commer- cieele belangen ondergeschikt. Daar in heeft iedereen volkomen gelijk. Doch werd er wel eens aan politie ke belangen gedacht? Misschien wel niet. Amerika heeft immers in de laatste tijden zoo dikwijls bekend dat het voortaan Europa aan de Euro peanen laat, met andere woorden dat het in de Europeesche moeilijk heden liever niet meer tusschenkwam. En vermits er ginds mizerie genoeg voor den boeg is, schijnt dit opgeven van Europa volkomen gemotiveerd. Deze redeneeringhoe logisch ze schijnbaar ook is, zou wel eens fali- kant kunnen lijken. Als de Vereenigde Staten de Sov jets erkend hebben is het meer dan waarschijnlijk niet om louter com- mercieele redens. Negen kansen op tien zijn er daar politieke hoofd- of bijbedoelingen aan verbonden. En dit zullen we trachten uit te maken. Er wordt in West-Europa,heel vaak al te vaak zelfs oorlogsgevaar voor gewend om zelfverdediging te wetti gen, of om zich te pantseren. Maar rondom den Stillen Oceaan wordt er wellicht minder over oorlog gespro ken, doch alleszins meer aan gedacht en er meer voor geïntrigeerd. Japan is er de kern van en China, Amerika, Rusland en wellicht Enge land bezetten de voornaamste rollen. Japan is een eigenaardig land, en op alle gebied. Slaan we even een atlas open en bekijken we eens aan dachtig de aardrijkskundige consti tutie van Nippon in het licht van Azië. Een belachelijke komma op een volgeschreven blad. Een nietig anker dat te vergeefs tegen het reusach tige schip schutsel zoekt. Door de natuur verbazend bevoordeeld, een hemelsch klimaat, maar dan weer benadeeld door een heele serie vuur bergen. Doch veel te eng, veel te klein voor den groei en de ambitie der Japan ners, die buitengewoon verstandig en behendig zijn. Japan is juist het tegengestelde van Spanje, een klein land voor een groot volk. De Japanner stikt of meent te stikken in zijn land. Hij toil en moet ruimte en lucht hebben, maar -vooral aanzien en prestige. Daarom is het dat in Japan de mi litairen voortdurend het hooge woord voeren. Japan is in bestendigen oor log. En iedere maal komt het een beetje grooter uit den strijd. Dit werkt natuurlijk cansteketoff: en pres tige wordt op den duur pretentie. In 1S94 ontnemen de Japanners Formosa aan China. In 1905 Russisch Sakhaline met het protektoraat over Korea. In 1910, sans autre forme de procés is Koréa Japansch gebied. De laatste oorlog weer een protektoraat, ditmaal over de Duitsche Mariannen- eilandcn. Dit mandaat eindigt in 1935, doch Japan handelt er als thuis, t.t.z. versterkt en wapent. Een paar jaar geleden gingen ze weer de Chi- neezen te lijf, resultaat: Mandchou- rije en Jehol. Er blijft hen nog het Russisch ge deelte van Sakhaline (en juist het rijkste) in te palmen. En dan heb ben ze heel het gebuurte buitgemaakt. Ongelukkig is het Rusland van 1933 het Rusland van 1905 niet meer. Nu ter zake. Het hoeft natuurlijk geen betoog dat sedert Port-Arthur (1905) de re laties tusschen Russen en Gelen alles behalve aantrekkelijk zijn. Anderzijds is China nu precies ook geen dikke vriend van Japan. Daar is het onge veer zooals tusschen Frankrijk en Duitschland: een bloedveete. Zoodat Japan daaromtrent gedurig op het qui-viveleeft met zijn naaste géburen. En liever dan tus schen de hoop en de vrees te leven heeft Japan zich gepantserd. Voor de Japanners is het zeeleger en de vloot van natuurswege de aangewezen ver dediger. We schreven bijna aanvaller. De aanval is immers de beste verde diging. De versterking van de Japansche marine speelde natuurlijk in de kaart niet van Amerika en ook wel niet van Engeland. Niets is immers gevoe liger dan de eigenliefde van een land. Daarenboven heeft Engeland groote handelsbelangen in China en Ame rika... groote aanspraken. Voor de Amerikaansche financie en industrie ware de moderniseering van China een buitenkansje. In de aanvankelijke stelkunde leert men dat negatief vermenigvuldigd door negatief een positief resultaat geeft en hiervoor bezigt men de vol gende vergelijkingDe vijanden (ne gatief) van mijn vijanden (negatief) zijn mijn vrienden. Ergo. Rusland en China zijn Japans vij anden. Amerika is afgunstig van Japan het woord vijand ware misschien te sterk) dus wordt het de vriend én van Rusland én van China. Wie gelooft hu nog dat Amerika om loutere handelsbelangen Sovjet- Rusland erkende Hoe Engeland*tegenover de Japan ners staat moge btijken uit een de bat in het Lagerhuis, waar een la bour afgevaardigde destijds aan den minister vroeg ran alle wapenuitvoer naar Japan te i erbieden. Van de groep der Verbondenen uit den icereldoorlog heeft Japan het bij zijn vrienden hot leelijkst verkorven. Het staat totaal geïsoleerd. Zich afzonderen midden vrienden is niets. Maar zich hooghartig afzonderen tus schen vijanden^en obstinaat zijn wil doorvoeren is gevaarlijk. Dat heeft ook 'Japan begrepen. En daarom w het dat het in de laatste maanden .herhaaldelijk bij zijn gebuur, in casü China, aanloopt, om het toch maar tan zijn vriendelijk heid. te overtuigen (en tusschen haak jes, om er zelf a-c plaats van Amerika over te nemen). Japan is vergmwd van Amerika, en des te meer ómdat in 1935-36 de Amerikaansche vloot haar maximum sterkte zal bereiken. Maar tusschdn Japan en China staat Mandchovrije, staat Jehol, als een paar onoverkomelijke hinderpa len. Japan zou echter zoo doodgraag het eenheidsfront China, Amerika en Rusland beletten, dat het zich wil tevreden stellen met een negatieve vriendschap, zender verder positief voordeel. Of het gaan zal, betwijfelen we. Rusland is nu (officieel met Amerika verzoend en Rusland staat paraat. Het weet immers goed genoeg dat, indien Japan een gewapend konflikt ter zee wil aanpakken, het de pe- trool van Russisch Sakhaline van doen heeft. En Japan zelf betwijfelt het sla gen van zijn pogingen. Minister Ara- ki, de feitelijke diktator, verklaarde trouwens aan zijn generalen op 13 September jj.: topdat een katastroof vermeden worde is er maar één mid del: wapenen eu nog wapenen, aldus zal een land zièh tweemaal overpein zen, eer het ons aanvalt Het blad waaruit we dit Dericht knippen voegt er lakonisch bijNeen, geen enkel land zal Japan aanvallen, maar ver scheidene landen... dat is een andere affaire Zoo staan tl., taken. Koppig gaat Japan zijn gang. Het voelt zich sterk, overmoedig en geroepen tot groote dingen. De Japanners zijn een groot volk en wanen zich uitverkoren. Ze hadden tot hiertoe niets dan meeslag. Misschien is de roes hen naar 't hoofd gegaan. Dit is niet naar den zin van Ame rika, Rusland en China, waarmee Engeland sympathiseert. Wordt het ginds in 1935-36 te warm, dan kan de wrijving katastro- phale afmetingen nemen. Voegt er nog de VJest-Europeesche moeilijkheden bij en denkt aan de vrede van Versailles (Nadruk verboden.) Herwig. BEEasenaE2aHiSBBS3Sa«2a«33S2! Goede tijding: voor alle Handelaars en Werklieden Grensbewoners. Het gcede nieuws van het benoemen van een Belgische Consul te Rijsel zal ze kerlijk een groot genoegen brengen aan al onze lezers en niet het minst aan allen die in Frankrijk weieens zaken moeten drij ven, aismede de grensarbeiders. Tot Consul te Rijsel werd benoemd de Heer Albert Moulaert, geboren op 22 Sep tember 1878, achtereenvolgens vice-consul te Santiago (Chili) in 1S01 en te Tokio (Japan) in 1906. In 1906 werd hij gehecht aan het algemeen sekretariaat te Boma (Belgisch Congo), werd dan consul be noemd te Han-Kou (China) in 1910; naar de V. S. van Amerika gestuurd in 1915 met bijzondere opdracht; consul te Chicago in 1917, generaal - consul te Hamburg (Duitschland) op 20 Januari 1920 en thans te Rijsel benoemd. Het nieuw consulaat te Rijsel ingericht is oen beroeps-consulaat tot stand geko men om in de noodwendgheden te voor zien der nieuwe toestanden voor onze han delaars en grens-werkiieden geschapen door de werkcrisis en nieuwe tolrechten. De zaak werd hevig ondersteund door onze Gouwheer H. Baels. Handelaars, werklieden of gelijk wie in de zaak belang heeft, mag er gerust gaan of schrijven in t vlaamsch of in 't fransch om alle inlichtingen. Wie naar Rijsel nisi kan gaan, kan ook alle inlichtingen krijgen bij Heer Advokaat van Renynghe de Voxvrie, Lange Tor- houtstraat, leper, die bij het inrichten dezer nuttige zaak zijn groot deel heeft. laasaoasBBEBaiBXBES^iassisssESSBBBBHsaBsaaasBBBBSsissjaassiiE DE STRENGE WINTER IN RIJNLAND De inschrijvingslijst van dit werk, door het Belgisch Episcopaat onder steund, komt voor 1934 op Kerstdag geopend te worden. Alle Katholieken zouden het moe ten als plicht aanzien in de mate van hun vermogen aan het sukses der in schrijving mede te helpen, bijzonder lijk in deze tijden, moeilijker dan ooit. Katholieken, de Inrichters rekenen dan ook op uwe gehechtheid aan den Pauselijken Stoel om mee te ijveren voor de Nieuwjaarsgiften voor Z. H. den Paus. Het is dringend noodzake lijk dit jaar nieuwe inschrijvers op te zoeken om een tegenhanger te vin den voor de vermindering, die zich tengevolge der economische crisis in de gewone inschrijvingen mo gelijk zullen voordoen. Inschrijvingen kunnen worden ge stort op de bureelen der katholieke dagbladen of op postcheckrekening Nr 382.79 van den Heer Mallié, Door nik, secretaris van den Bond. 13333» MIST TE LONDEN We klagen bier soms van <!c mist in de wintermaanden, maar in Londen is het nog erger. De mist belemmert daar soms alle vervoer en midden in den dag moeten de straatlantccrns aangestoken worden. tH3E=22K3B&SE333Ba5B33SZ3!S2B IJS TE VENETIE In 't schoon Italië is bet ook niet altijd zomer, wat men er ook over zinge. Venetie deelde ook mede aan de ijs- overval en de sneeuwvlagen en de plot seling daarop volgende dooi niiek van de St Marcusplaats een vijver, zoodanig dat de bewoners bootjes noodig hadden om naar de Cathedraal te gaan. «aassasBBassisazsaaB&ssEsaaBS Belgische fabriek van Chicorei VVyppelier-Taffin. BS3BEtB3J&£aae£2Bf>S3a2BdBSBZS NIEUWE MILJCENAIRS! Hei dooiweer in Rijnland heeft tengevolge de hooge opstapeling van ijsblokken en het loskomen dezer geweldige massa's overstroomingcn verwekt en buizen vernield. Tel. Foperingë N' rostcbeckrekening K' 15.579» Kleine berichten per regel 1.00 fr. Kleine berichten (minimum) 4.00 Ir. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl. per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bi. per regel 1.75 'r. Rouw ber. en Bedank, (min.) 5.00 Ir. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraag. Annoncen rljri vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond Ingezonden worden. - K.eir.e berichten tegen den Donderdag noen. Twee heerschaonen die samen 4 inillioen peseta, of 14 miUioen frank, met de Kerst- loterij wonnen in Spanje. Het is dc Statie-overste Basilio Fuentes van Biih.io (rechts), en rijn onderhoorige Florentino Hernaes (links). laBHHSËahBSBlUEZBSMEaSE&i» GEEN TOEPASSING OP DE V. O. S. VAN HET DIENSTBEVEL BETREFFENDE DE STAATSTROliW VAN AMBTENAREN EN BEDIENDEN Daar enkele lagere dienstoversten het dienstbevel nopens de staatstrouw van ambtenaren en bedienden hadden willen toepassen tegenover leden van V. O. S. werd de Regeering hierover ondervraagd. Het antwoord van den Eersten Minister luidde dat de groepeering V. O. S. niet valt onder de toepassing van het dienst bevel en dat de lagere dienstoversten geen macht hebben initiatieven te nemen op dat gebied. «3 IN T BINNENLAND. De briefdragers hebben gedaan met het ten huize aanbieden van de kwitancies der postabonnementen. Hebt U voor de eene of andere reden verwaarloosd deze te betalen, laat het ons dan onmiddellijk weten of stort het bedrag van uw abonnement op onze postcheckrekening 15.570, met ver melding «hernieuwing abonnement», zooniet wordt aanstaande week ons blad U niet meer door de post besteld. De prijs is 18.60 frank voor heel het jaar. AAN ALLE ABONNENTEN IN T BINNENLAND, 't zij deze die niet betaalden bij het bezoek van den briefdrager, 't zij die tot nu toe niet geabonneerd waren en die verlangen ons blad wekelijks per post tehuis besteld te worden: VUL DIT BRIEFJE IN, GEEF HET AAN DEN BRIEFDRAGER OF STEEK HET ZONDER POSTZEGEL IN EENE OF ANDE RE POSTBUS UWER GEMEENTE. Mijnheer de Postmeester, Ik ondergeteekends straat Nummer verzoek U mij een kwijtschrift te laten aanbieden van 18 fr. 60 voor een abonnement op DE HALLE voor heel het jaar 1934. Handteeksn Een paar dagen later zal de briefdrager om de 18,60 fr. komen en U dan elke Zaterdag morgen ons blad te huis brengen. IN T BUITENLAND. We verzoeken dringend onze geachte Abonnenten van 't Buiten land die de abonnementprijs voor 1934 nog niet voldeden ons seffens het bedrag, LIEFST PER INTERNATIONAAL POSTMANDAAT, te willen opsturen. Abonnenten uit Frankrijk mogen ons het bedrag opsturen in bankbriefjes maar ONDER AANBEVOLEN BRIEF. Wie binnen de acht dagen niet voldoet, kan vanaf aanstaande week ons blad niet meer ontvangen. Wie van zin is per gelegenheid in den loop van 't jaar op ons bureel te komen betalen, weze zoo goed ons met een kaartje hier over te verwittigen. De abonnementsprijs voor 't Buitenland is: Voor Belgisch-Congo en voor Frankrijk: 35 frank Belgisch geld; Voor alle andere Landen: 11 belga's. We rekenen op de trouw van al onze geachte Lezers en Leze ressen en danken bun bij voorbaat. ]£Lr2'22i£ï2£Z£2S&;3223aB&aES2&S£139BXaB9asiSSBSSiij81BaBS;:22aa 'T IS NIET ALTIJD 'T REGIEM DAT NIET DEUGT T ZIJN MEEST DE MENSCHEN DIE NIET MEER DEUGEN BIJ VERMINDERING AAN GODSDIENSTZIN Het wordt een onverkwikkelijk ding dit schandaal bij de politiekommissa- rissen te Brussel en elders. Niet stich tend waarachtig maar ook niet ver- eerend voor heel het land. Mannen die de wet moeten doen naleven en die helpen zorgen dat de overtreders niet gestraft worden, en dat voor een handvol geld! Indien ze nog moesten werken tegen honger- loonen, zou men nog geneigd zijn de schuld te werpen op hun werkgevers die ze in bekoring hebben geleid; maar onder de betichten zijn er die zeer hooge loonen verdienen. Zich laten uitkoopen! Wat 'n leelijk ding. Is dat voor het geld? Och kom? Gierigaards wiens coffrcfort sluit ge lijk een peperdoos en wiens vingers krom staan van vijffrankstukken te tellen of van coupons af te snijden, die loopen er nog zooveel niet op de wereld. En dan nog moet men daar niet altijd dat volkske gaan zoeken dat zich laat uitkoopen. Om het geld? Maar neen! Wel om datgene wat ze met dat geld begeeren te doen. En negen maal op tien zal het niet zijn om iets nuttigs te koopen of iets eer lijks te doen. Een handelaar of nij- veraar, een boer of een werkman, een bediende of politieagent, zij begeeren allen een goê stuiver te verdienen, 1.1. z. dat ze hun zaken willen doen vooruitgaan, dat zij hun loon of jaar wedde geern zien stijgen; maar ne gen en negentig maal op honderd zal het zijn om entwat meer voldoening te hebben, om hun huishouden en hun kinders een trapke hooger in de maatschappij te brengen,. En wie zou het hun te kwade duiden. Maar van zoohaast dat men uitziet om op een oneerlijke manier geld te verdienen, van zoohaast dat iemand zijn plicht verzuimt om wat geld, van zoohaast men zich laat uitkoopen, dan steekt er iets anders achter dat oneerlijk is, iets dat niet deugt. Keert het om zooals gij wilt, dan zal dat geld bijna altijd moeten dienen ofwel om te drinken en op zwier te gaan, ofwel om... een tweede menagie te onder houden. En beide die zaken kosten veel geld, en het gewoon inkomen volstaat daartoe niet ofwel omdat er geen genoeg is ofwel omdat... de eer ste menagie het niet mag weten. Bij uitzondering zou dat geld, met een reukje er aan, wel eens dienen om den grooten Jan uit te hangen, om grooter te doen dan het zijn rang in de maatschappij past, of nog om de schulden te helpen betalen die een eigen vrouw miek voor haar overdre ven toilet. En als we nu eens omgekeerd de zaken willen beschouwen, wanneer ge iemand ziet die drinkt en zwiert, die naar andere vrouwen loopt, die boven zijn rang leeft en verteert, weerom zult ge negenmaal op tien mogen be sluiten: er steekt daar iets oneerlijks onder, daar is er geld in 't spel met een reukje er aan. Wanneer men die feiten vaststelt in de oflicieele wereld, is men zoo ge makkelijk geneigd te besluiten: de schuld is aan het regiem. Ja wel 't regiem heeft er wel eens in de ge schiedenis een oorzaak van geweest, dat kan nu nog zijn, en dat zal altijd en in alle regiemen mogelijk zijn. Waarom? Omdat er een diepere oor zaak bestaat. Immers zulke uitkoo- perij zult ge evengoed vinden, bij een bediende van een bank of bij den bestuurder zelf ervan, bij een grooten aannemer of uw bouwmeester, bij den meestergast in de fabriek gelijk bij een winkelknecht. De ware oorzaak, de grond van dit alles ligt in de natuur zelf van den mensch. Bij allen en ten allen tijde liggen daar in den ondergrond van die natuur kwade neigingen die maar immer naar boven willen om zich meester te maken van den wil van den mensch en dezen in den afgrond mee te slepen. En negenmaal op tien zal dat gebeuren indien er bij dien mensch geen hooger wet geldt, geen hooger ideaal hem aantrekt. En die hooge wet en dat hooge ideaal zal men alleen vinden in den godsdienst. Er zijn uitzonderingen aan alle re gelen. Zeker men kan zeer eerlijke menschen vinden bij niet geloovigen, gelijk men kan oneerlijke vinden bij geloovigen. Maar die laatste zijn dan geloovigen, hun naam onwaardig, die leven in strijd met hun geloof. Ter wijl ongeloovigen, in theorie of in pratiek zeer logiek kunnen zijn van zoohaast zij oordeelen dat er geen leven hiernamaals is en dat ze geen meester hebben boven hun zelf. Een maatschappij waar de uitkoo- perij onder al hare vormen hoogtij viert is er zeker eene waar de gods dienst niet meer de plaats bekleedt die hem toekomt. Niet noodig dan of in alle geval 't is ongedaan werk, het regiem aan te vallen en te veranderen. Met de zelfde menschen, in gelijk welk an der regiem, zal men op korten tijd tot hetzelfde uitwerksel komen. Een land zonder godsdienst is een land dat bereid is tot alles. Men zoeke in de eerste plaats dan om die oorzaken weg te nemen die schuld hebben aan vermindering van godsdienstzin. Het Belfort. IBaBBSBBBSBBBBBBBBBBBBBBSBBB TREKKING DER VERWOESTE GEWESTEN LEENING MET LOTEN 5 P. C. 1932 22' Trekking Uitkeerbaar met 250.000 frank Reeks 117.903. Volgende reeksen uitkeerbaar met 25.000 frank. 108456 111082 117589 129025 140441 143689 151935 158726 160054 161124 171762 189940 190161 196866 202221 208191 209985 219294 220125 224995 231373 231797 231879 234469 237677 241148 246576 247925 250677 251748 274387 283786 299792 Elke obligatie, behoorend tot een der bovenstaande reeksen, heeft recht op een tiende van het op diê reeks vallende lot.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1933 | | pagina 1