RU w L ■PUROL DE NOOD VAN ONZE TIJD KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER Vaderliefde gesprongen handen Het Wonderbaar geheim Nazareth van POLITIEKE KRONIEK in. POLITIEK SOCIAAL ALLERLEI Een Nationale Instelling van Krediet op Onroerende goederen De Fransche Regeering bezweken onder den druk der schandalen EEN NIEUWE REGEERING DALABIER THNGEN HET NOODWEER FRATSEN VAN WIND EN ELECTRICITEIT! ZONDAG 4 FEBRUARI 1934. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 2' JAAR. NI» «DE HALLE» Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boter straat, 17, IEP ER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 18,40 fr. Belgisch Congo 35,tr. Erankrijk 35,tl. I Alle andere landen 55,fr. te--*. tmgewf? 6 .ASSEN VANNES TE, Poperfnra TeL Poperinge N' rostcheckrekening N' 15.510, TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1.00 fr. Kleine bench ten (minimum) 4.00 fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bL per regel 2.50 fr. Berichten op 2* bL per regel 1.75 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraag. Annoneen rijn vooraf te betelen en moeten tegen den Woensdag avond Ingezonden worden. - K.eir.e berichten tegen den Donderdag noen. Honing Herodes stierf enkele maan den na den kindermoord te Bethle hem. Toen de H. Familie dit nieuws in Egypte vernomen had. keerde rij naar Palestina terug. Het lag in de bedoeling van den H. Jozef zich we derom te vestigen te Bethlehem. Daar immers werd Jezus geboren; vandaar waren zij, veertig dagen na de ge boorte, opgegaan naar Jerusalem voor de opdracht in den tempel; daür ver toefden zij nog wanneer de Ooster sche Wijzen het Kind kwamen aan bidden. En vandaar waren ze naar Egypte heengevlucht. Doch Bethlehem was niet een vei lige woonplaats. Archelaüs, die over de streek regeerde, was voor geen zier betrouwbaar, en moest in wreedaar digheid niet onderdoen voor zijn moordlustigen vader Herodes. Zi; gingen dus wonen te Nazareth in de streek van Galilea. Galilea was aanzien als een arme en verachterde provincie. De voor name stadslui van het beschaafde Jerusalem, als zij den tongval uit Galilea hoorden, zeiden met smalend misprijzen: Zijt gij ook soms uit Galilea?En hadt gij het ongeluk te Nazareth te wonen, dan werdt gij geschuwd en met den vinger gewe zenKan uit Nazareth iets goeds komen? In dat verachte Nazareth woonde de H. Familie. Hoe lief en bekoorlijk het dorp kon zijn 't was als een loovernest van groene palmboomen en wijngaarden 't was toch maar een onnoozel- klein buitendorp, met een eentonig- grijs, en ook wel misschien klein geestig dorpsleven. Nazareth lag als in den vergeet- hork van 't land. Het had daarbij, vejdiend of niet, geen goeden naam bd 't moet dan ook voor de H. Familie geen paradijs geweest zijn. Maar, het paradijs van Nazareth v/as het arme woonhuisje van den •.immerman Jozef. Daar leefden zij alle drie in verborgen eenvoud, zoo verborgen dat er over die drie levens schijnbaar niets te zeggen valt. Het waar geluk loopt ten andere niet op straat, en buitenhuis. Vroeger hadden zij, Maria en Jozef, daar gewoond. Doch wie zou, buiten een klein aantal klanten, zich bekom meren om een kleinen ambachtsman? Niemand moest er van spreken: 't waren arme menschen uit de lagere volksklasse. Niemand moest ze vree zen: ze waren doodbraaf, en leefden stil, en gerust en eerzaam. En toch waren ze schatrijk. Maar niemand wist het; niemand kende ftlmPw^tenh^I4e%',,^iS toe keren nacht was Tiet wonderkind spoorloos verdwenen. Jerusalem kreeg een opschudding toen de Wijzen aan kwamen om het Kind te aanbidden; maar 't duurde geen 24 uren, en 's anderendaags hernam het woelige stadsleven zijn normalen gang. De Wijzen kenden het geheim, maar ze droegen het geheimzinnig mede naar de landen van het verre Oosten. De oude Simeon, en de oude profetes Anna, te Jerusalem, dankten God in den tempel om de openbaring van den Verlosser van Israël; doch 't maakte geen sensatie, dat enkele arme oudjes, naar ze beweerden, het Kind hadden aanschouwd nabij de tempelzuilen. Te Nazareth nu waakten Maria en Jozef over den duurbaren Schat. Ma ria herinnerde zich de woorden der hemelsche Boodschap: Hij zal Zoon van den Allerhoogste worden ge noemd. Hij zal Koning zijn over het huis van Jacob in eeuwigheid. Het Heilige, dat uit U wordt geboren, zal Zoon van God worden genoemd! terwijl Jozef dacht aan het visioen van den engel: Vrees niet, Maria uw vrouw tot U te nemen. Wat in haar is geboren, is van den H. Geest. Gij zult zijn naam Jezus noemen, want Hij zal zijn volk verlossen van hun zonden. En beiden bewaarden het geheim ln hun hart, en zij waren gelukkig. Waar Jezus is, daar is het para dijs, zelfs op aarde. En Maria en Jozef bezaten Jezus. Wat moesten zij meer hebben, dan Maria haar kind, en Jozef zijn pleegkind? dienen, en zich tevreden moesten stellen met een erg zuinig maal: dat alles leek hun van geen tel in ver gelijking met hun goddelijken rijk dom. Zij alleen kenden het geheim en de bron van hun vredig geluk: het won derbaar geheim van Nazareth, dat het armtierigste huisje, onder de schutse van Gods zegen, omscheppen kan in een hemelsch paradijs. Wat kon het hun schelen dat zij arm waren! Zij vonden het goed, dat de meeste bewoners van het dorp veel beter waren dan zij, meer te zeggen hadden dan zij, meer aantrek had den dan zij. Zij kenden en eerden de notabelen en de begoeden, die zelfs niet eens wisten, wie in dat werk manshuisje daar zoo stil en vreed zaam woonde. Wat kon het hun scheien dat zij werken moesten, dag in dag uit, voor de schamele korste brood! Het geluk ligt niet in 't geld, en het ongeluk niet in den arbeid. En dat anderen meer en beter werk hadden dan zij; dat hun handen door hanteeren van hamer en beitel of huiselijk werk ver eelt en ruw waren geworden; dat zij, ondanks den vlijtigsten arbeid, toch maar een karig dagloon konden ver- Paul Bourget schreef Le sens de la mort Wij moeten de be- teekenis van het leven aanleer en. Heldhaftigheid zal er de glans van zijn en HET WILLEN het werktuig. Willen is essentieel aktief. Het is de bewuste omzetting of poging tot omzetting van beeger'en in werkelijkheid het positief najagen van een vooropgesteld dxyd. Willen is meer mannelijk dan vrou welijk. Willen is geestelijke kracht en met alle respekt voor de vrouw maar kracht is haar hoofdhoedanig- heid niet. Wil is sterkte, is kloekte. De wil is een dynamo! Men kan de wü in dienst stellen van m i erieele en lichamelijke waar den, e' h de verhevens te funktie van de toil iigt in het daadwerkelijk be oogen van zedelijke en geestelijke waarden. Een vakman die zich werkelijk tot de eerste klasse wil opwerken, beoogt materieel belang. Wat hij verwerft is nog afhankelijk van omstandigheden (woonplaats, tijd, konkurrentie) waar tegen hij dikwijls machteloos is. Hij die leven wil naar het woord Gods jaagt geestelijke waarden na. die, eens verworven, niet meer te loor gaan. De wü veronderstelt een begeerte, een neiging, een doel? Waar is dit sedert 1918 Waarom heeft de mensch moeten wülen vermits hij de beteekenis van het leven verleerd heeft? De mensch is van natuurswege doorgaans het tegenovergestelde van aktief. Partisan du moindre ef fortvraagt hij gewoonlijk veel rust voor jveinig kracht. En hiervoor zijn de naoorlogsche levensomstandigheden hem buitenge woon gunstig geweest. Het is begrijpelijk zonder im pliciete goedkeuring dat hij na 1918 fantastisch-dol gereageerd heeft op de gruwelijkheden die hij vier lang aangevoeld en meegemaakt had. Jazz, radio en bioskoop hebben hem hierin trouw terzijde gestaan, hem verdoofd, de werkelijkheid omgezet in illusies Panem et circenses Brood en spelen! Had de mensch toen maar kunnen of wülen WILLEN! Waren er toen niet voldoende doo- den en menschenwrakken om het schitterendste eenheidsfront tegen de oorlog te ivettigen? En als het pacifisme niet veel meer dan een inerte kracht gebleken is, aan wien de schuld? zoS~ irtipuimj, nier. meer zoo gewel dig. De sprint werd vervangen door temporijden. De illusie werd werke lijkheid. Of was het schijnwerkelijk heid? Het leven scheen een droom, geen nare, schuwe droom, maar een pret tige, fantastische droom. Alles sloeg mee. Handel en nijver heid regelden het ritme, breed en im poneerend. Er was werk, veel werk en drukte maar vooral veel geld. Geld is een ruilwaarde of beter een transiet, een doorvoerartikel. Sport en bioskoop, dancings en speelzalen zorgden voor de bestemminghielden er de moed in. <.C'êtait un rêve... Waarom willen? En vooral WAT willen? Alles was er, tot de overvloed toe. De narigheid van den oorlog lag achter de horizont, en de toekomen de tijdenwerden eenvoudig buiten de vervoeging van het leven ge houden. De mensch kende enkel het heden. En het heden was één feestelijke op tocht met het gouden kalf royaal op de vlaggen geborduurd. Het is slechts een cavalcade ge weest, met Mistinguett en la Gar- gonne in top. En om Ronsard te pa- raphraseeren Et rose, elle a vécu ce que vi- vent les roses, L'espace d'un matin De mensch bedriegt niet ongestraft zich zelf. Na de opium-illusie, de ont goocheling der bezinning. De bezinning is brutaal en rauw gekomen. Er waren reeds enkele groepen af gevallen. Ze kwamen van het para dijs in de hel terecht. De Kommunisten in Rusland heb ben feitelijk nooit meegedaan aan het onnoozele levensspel. Het moet ter hunner eer erkend worden dat ze van hun hel op zijn minst een vage vuur gemaakt hebben. Zonder in het minst hun levensopvatting te huldi gen moeten we de moed hebben om hun energie te waardeeren, op een tijdstip dat de wereld charleston- de van waanzin. Italië is toen achtergebleven. Of ze er baat bij gevonden hebben, weet iedereen zoo goed als wij. Als het zwaard van Damoclès is de krisis over onze hoofden gekomen, en ze is er nog. We hebben het vroeger reeds ge schreven en we herhalen het: de krisis is er geen louter ekonomische, het is wel degelijk een levenskrisis, aüe statistieken ten spijt. Thans zou de boetperiode komen. Vasten met het oog op de verrijzenis en de verlossing is niets, maar vas ten zonder ander uitzicht dan de vasten is hopeloos. En dit verklaart waarom het na- tionaal-socialisme op een betrekkelijk korten tijd carrière gemaakt heeft. Het ware onzinnig van iedere mensch de noodige wilskracht te ver gen om zich zelf te hervormen, om zich zelf te redden uit het straatje zonder eind waarin hij door zijn eigen kortzichtigheid versukkeld is. De massa is niet konstruktief, niet opbouwend. Ze is enkel het oorzake lijk en tegelijkertijd het meewerkend voorwerp. Ze is het deeg dat zich laat kneden. Ze is begeerte zonder wil. Ze is passief. Ze laat zich redden. Hitier kwam en zijn stem klonk an ders dan de tijd, klonk door de tijd. En waar de Duitscher reeds zocht naar redding, een oplossing begeerde zonder te KUNNEN willen, bracht Hitier de verwachte boodschap. Ze werd met beide handen vastge grepen. Er moest hier niet gewüd worden, enkel gevolgd en gehoor zaamd. Gehoorzamen is gemakkelijker dan willen. We willen hier geen verrechtvaar diging geven van het nazisme, we pogen het enkel psychologisch te ver klaren. En als parenthesis voegen we eraan toe, dat wanneer in troebele tijden, de massa smacht naar heropstanding en redding, ze bijna altijd de dikta- tuur zal dulden. Wanneer diktatuur begrepen wordt zooals het hoort en niet verward met despotisme, is er hier ook diktatuur en veel. Dit behandelen we wel eens in een afzonderlijke bijdrage. Ook in West-Europa zijn we op een keerpunt gekomen. De krisis duurt nu reeds tamelijk men^fet. Waar er nood is aan geld, wordt er nagedacht. Resultaat: Er is thans vrijwel me mand meer die niet voelt, of ziet of weet dat hei mank loopt met het huidige leven. ledereen is er pertinent goed van overtuigd dat het leven een onleven geworden is, een miskenning van de mensch zelf met zijn inherente gees telijke bestanddeelen. De hervormingstemperatuur is er. De wil ontbreekt. De mensch kan niet meer willen. Wassermann schreef als ondertitel van Kasper Hauser: La paresse du cceur.Wij mogen on der onze naam gerust la paresse de la volonté«de luiheid van de wilschrijven. We zijn tien, twintig, honderd, dui zend die de kanker van dezen tijd beseffen, die inzien dat we «de weg terug moeten aanvangen. We behoeven een grondslag voor ons leven, een disciplien, een richt snoer. We weten het en het katholi cisme is een ideale levensbeschou wing. Er moet glans over ons leven ko men. We weten dat we moeten held haftig, kloekmoedig, onvervaard zijn. Waar is onze wil WUloosheid is een andere nood. Kunnen toe nog wülen? Het jonge geslacht kan geen ver ontschuldiging aanvoeren. Het heeft de maag- en plezier periodeniet meegemaakt, waar de wil der ouderen beroestte. Het leeft in een periode die zwan ger is aan schoone waarden, omdat ze arm is. Het kent de nood en de heelmiddels. Willoosheid wordt dan zwakheid en luiheid. Als de jongeren thans niet willen, zullen anderen het doen voor hen, ten goede of ten kioade. (Verboden nadruk.) Herwig. door Volksvertegenwoordiger R.-D. DE MAN, Het vraagstuk van het krediet voor den middenstand is voorzeker een van de moelelijkste en delikaatste vraagstukken die zijn op te lossen. Reeds Jaren en tien tallen jaren wordt die kwestie ln alle lan den bestudeerd en beproeft men er een degelijke en duurzame oplossing aan te geven. Thans wordt door den heer Volksverte genwoordiger Van Ackere van de Midden standsgroep der Kamer een wetsvoorstel neergelegd waarbij - wordt opgericht een nationale Kredietinstelling op onroerende goederen. De heer Van Ackere schetst zelf ln zijn memorie van toelichting de beginse len van waar zijn voorstel uitgaat. Hij schrijft: De middenstand doorworstelt voor het oogenblik een dergelijke crisis, waar van de voornaamste kenmerken zijn: 1* Kapitalen ontleend in een tijd van credietinflatie gevolgd door een tijd van deflatie welken wij thans beleven; 2" Devalorisatie van de panden tenge volge van de crisis en te groote toevoer op de markt der onroerende goederen: 3° Meestal, voor dezen tijd, te hoogen rentevoet; 4° Uitbuiting van onwetende ontleeners dcor al te stuwe geldschieters. Twee wetsvoorstellen hebben reeds het licht gezien, allebei even gevaarlijk, daar zij in groote mate afbreuk doen aan de inrichting van het krediet: 't is te zeg gen arn het bedrijfsleven en aan de Na tie zelf. De middenstand is er tegen. Deze vraagt noch de inflatie, noch zijn schuld te verloochenen. Hij ziet in dat, in de huidige omstan digheden en moeilijkheden van allen aard, de stichting-van vereenlgingen tus schen schuldenaars of tusschen geldschie ters niet meer volstaat of de moeilijkhe den van het oogenblik op te lossen. In de plaats hiervan moet gestreefd worden naar verstandhouding tusschen schuld- eischers en schuldenaars, naar samenhoo- righeid tusschen geldschiteers en ontlee ners, waarvan het doel een voorloopige stabilisatie zijn moet en een compensatie van risico's van verschillenden aard. Zulke verstandhouding, zulke samen hoorigheid blijken thans onmogelijk zon der een tusschenkomst van den Staat. Bijgevolg, vraagt de middenstand aan den Staat, dat deze zijn gezag in de schaal leggen en zijn controle ten dienste stellen zou. ten einde ofwel een minnelijke schikking tusschen schudeischer en schuldenaar te bewerken, hetzij een wer kelijke samenhoorigheid tusschen schuld- eischers en schuldenaars te verwekken. Hij vraagt daL.de geest van individueel cS. ,1-ïniewe zou vervangen wor- >De midderisfct&hners wijzen ïinrWyri^ van Staat-VoorztAaigheid van de hand. Zij vragen aan? den Staat noch geld noch krediet. Zij vragen hem alleen de hulp welke hij hun normaal geven meet, It is te zeggen demsteun van zijn gezag fcn van zijn toezicht. |Ons wetsvoorstel gaat uit van deze be ginselen. In breede trekkeqkomt het hierop neer: Aan een zekere!categorie van hypo- Vader kan alles. Vraa£ aan zijn mach tl gen arm: «Werp als 't u belieft dien berg in de zee, want hij staat in mijn weg Probeeren zal Hij, om u plezier te doen. En het zal gaan. Indien de menschen. hoe slecht of hoe hon de-gierig ze ook zijn, tóch goe dingen weten te geven aan hun kroost, hoeveel meer zal die Vader aan zijn lievelingen uitdeelen? De reeks weldaden en geschenken van Zijnentwege is een tafel van vermenig vuldiging, die ge nooit zult ven buiten kennen. Hij zal u leeren spellen ln t boek der natuur, daar leert gij zijn Naam lezen en op het kruis zijn liefde. HIJ schreef schoone boeken voor u, wie leest niet geeme Vaders boeken en Vatierr brieven, het H. Schrift. Hoe langer ge kiein blijft hoe meer geheimen Hij u zal bekend maken. Opdat gij van Hem niet zoudt wegloopen. verkeerd-'' stappen doen en ver dolen, onderwerpt Hij u aan een zachte tucht. Vader is riik. Hij moet er niet od zien. Haoert er Iets, ge moet rfhar spreken, hebt gij iets te kort, ge moet maar vra gen. Ge moogt zeven dingen vragen. (Meer dan die zeven zult ge zelf niet vinden). Vraagt ge brood. Hij zal u eeen steen geven. Vraagt en ee zult krijgen, zijn geluk, zijn leven. Hij zal ook tot u kernen en geeme in u wonen, met de liefde van Vader en Zoon: den H. Geest. Kunt gij niet voort. Hij zal u dragen. Moest ge ooit van huls v.-"locpen. Vader zou eiken dag near den berg gaan zien en in de verte staren of ge nog niet afkomt. En a's zijn zoon Absalon de wapens tegen Hem opneemt, dan zal Hij midden den striid nog smeeken: Spaar toch mijn kind. Wat moest ik voor u doen, dat ik niet heb gedaan? Meer Vader dan al de Vaders, verre de beste, in den overtref- fenden trap, de Vader boven alle verge lijkinrg.^^^^^^H Blijft gij mijn kind, ge wordt mijn erfgenaam, ge doet een groeten deel, al wat ik heb, zal 't uwe zijn.Ge moogt mil altijd «Vader» noemen. Zijt ge niet blij? Ik vraag alleen uwe KINDERLIEFDE Vader Ik stamel nog en klap knem. Dat hoor Ik ook gaarne. Kind zijn, Vadermogen zeggen, tot aan de aderverkalking van den ouden dag. kind blijven... het Aardsch Paradijs gaat weer open. Wog met de dTcefg-estie'heid. de 8<- hoofd zonde. Leve Vader. En voor de keeren dat ik geen kind genoeg was, offer ik in de plaats de heilige kindsheid op van Uw eigen Zoon. Mijn ziel Is georiënteerd naar Uw Vaderschap. Met de logiek der liefde redeneer ik als kind: «Indien Gij mijn Vader zi.it, dan ben ik uw kind en dan word ik bemind.». Opdat ik uit mijn bedje niet zou vallen, bindt Gij mij met zachte geboden, het zijn geen ketens. Ik leef in équilibre instableen val gauw, maar van niet hoog. Uw Voorzie nigheid waakt, niemand is zoo Vaderlijk Ik most ook in de ziaken mijns Vaders zijn, als ik een waar kind ben. Geheiligd zij dan Uw Naam, op aarde als in den berpfii Li .tP-tefll'?. Uw rijk op aarde als Ik geloof in God den Vader. Ik geloof in zijn goedhsid, en 't is al wel. I Gij zijt Vader't is genoeg, d? armee isl t al gezeid. Ik zit met niets meer in. God is mijn vader en langer dan ik, Weet HM wat ik noodig heb. Ik moet het niet iuidl vragen, schoone kjjtkien is genoeg. A Gij houdt een plèoe montéein han- nog Belgische fabriek van Chicorei Wyppeiier-Taffin. DOOS AenT&fr Ira alle Apotheken iiaBifiaaiKa&saa DE KONINGIN BIJ DE OORL GGSINVALIEDEN TE UKKEL theeknemers (dezei van klein en gemid- .n cm mM .te geven en ik durf maar een deld belang), slacijoffers van misslagenIcrênte-taartje vragen. Als ik straf verdien begaan sedert den|>oriog, moet een hel-1€a GÜ slaat, gij slaat niet dood, maar pende hand toegesoken worden om hen dat kemt omdat Gij nog mijn Vader zijc. te helpen de crisilte boven te komen. heit mijn kwa perten niet uit op Deze bijstand zou en vorm moeten aan- straat. Daarom b-uaken er sterrekens in nemen van een ovejenstemming tusschen 0EÖ kinoerocgen, zens als we weenen van schuldeischer en Jhuldena?.r. Het kan I berouw. misschien onmogek zijn die verstand- Kind zijn! En aan Vaders tafel zitten, houding door te voen. Er is dus een ver- Zi»111 eere-cafel. bindingsorgaan nojig, hetwelk, wanneer Hen kind zegt altijd: «Ja Vader» bij er geen verstandhcSing tusschen schuld- C£il bevel. eischer en schulctaar mogelijk Is, een Hen kn:d zegt altijd: Versohoorang, rechtvaardig vergjk zou mogen opleg- Vaderbij een misstap, gen, waarbij rekels behouden wordt én Ben kind zegt altijd: «Dank U, Vader» met het verlang-3 van den schuldenaar biJ elke weldaad. om te kunnen «fenén met dit van Ben kind is nooit verlegen en nooit den schuldeischelm zijn gelden te kim- droevig, ais Vader daar is. En wanneer nen losmaken. Her verlangen is even Vader spreekt, hot kind kjaslnrt. En ais gewettigd. j't kind bidt: Onae Vader» ...Vader Iuis- Zulks is echtere» mogelijk zonder tus- kert dan, herkent er de wooixlen in van schenkomst vant gezag van den Staat, ^Jn Zoen, t liefste dat Hij hoort, noch zonder coile van den Staat. Hst Onze Vaderhet dagslijksch Wij zijn van deel dat eene Crediet-breed van millioenen kinderzielen. Hei ge instelling hare rking aan de krediet- bed waardoor wij op Vaders hart kimmen markt moet kun aanpassen. drukking oefenen en alzco de wereld be Daarom bepade wettekst er zich bij sturen, wij kir.ders. Het gebed van zes re de principes opnoemen, zonder in bij- ken, waarop twintig eeuwen reeds medi zonderheden vSoepassing te treden. toerden en nog is 't uit de mode niet, het Deze zullen Jgeld worden door de gebed zonder petentle, waarvan men nooit Uitvoerende Mi, onder vorm van Ko- mee geraakt. ninklijke beslui die zalf slechts de al- De kinderbede familiair en subliem die gemeene lijnenn toepassing zullen recht gaat naar 't Vaderhart. De H. Geest aangeven. zegt het in ons binnenste, door Hem leert De bijzonderh behooren tot de be- men den Vader kennen, Hij g-eft ons een voegdheid van bestuur zelf van de der zeven gaven, de Godsvrucht, waar- Instelling. door we als een kind worden op Vaders De Konk:!:!besluiten kunnen ge- knie, zooals de Zoon het heeft verdiend makkelijk gewï worden, om rekening voor ons. Is het die boodschap "niet eer te houden metiwe economische om- geestelijke kindsheid die ze ons bracht toen ze zong: De l'appelcr mon Père et d'êire son enfant. Voila mon Ciel mei!? (H. Treesje). Ik ban preutoch met zulk een. Vader. De natuur r.eemt niet aan tot kind, alleen Vaders liefde. Vader ge ziet ons te geeme. Vader geeft aan 't kind de groote koek en vraagt terwijl het er aan smult: Mag ik 'n .beetje hebben a.u.b. En 't kind weigert soms en denkt maar aan ziclozeif. Vader is mijn schoolmeester, ik zit in Vaders klas, ben zijn leerling en ook zijn kind. Mijn leesboek heeft Vader zelf gemaakt, en zijn al model-lessen die Hij geeft, Hij kan Een saimd toezicht invoeren mrt, anders. Wat wil ik meer? Die nog een beetje hoop hadden, dat de Fransche regeering zegevie rend uit den strijd zou k men, welke haar wordt geleverd naar aanleiding van de flnancieele schandalen, heeft die hoop moeten opgeven toen, na de officieele logenstraffingen, minis ter Rainaldy toch ontslag nam, Za terdag morgen. Enkele uren later had geheel het cabinet Chautemps er het bijltje bij neergelegd. Het was de mi nisters, inderdaad, afdoende geble ken dat zij niet alleen de oppositie in het Parlement tegen zich hadden, maar ook een aanzienlijk gedeelte van de openbare meening. De relle tjes die iederen avond opnieuw ont stonden op de Parijzer boulevards, waren het duidelijks te kenteeken van die vijandigheid en dat algemee- ne wantrouwen. Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht, beweert een spreekwoord, en waar dit waarheid is voor de ge zinnen, geldt het ook voor de minis teries. Nu Dalimier en Rainaldy en misschien ook Bonnet in het schandaal betrokken heetten, gaat de man-in-de-straat natuurlijk spoedig het heele ministerie verdenken. Het was dan ook best, dat dit maar af trad en in de lastige oogenblikken het bewind en de opruiming van de schandalenvuiiligheid aan onverdach- ten overliet. Intusschen blijft het waar, wat Chautemps herhaaldelijk in het Par lement heeft voorzegd: dat de val van zijn regeering een zware slag zou zijn, niet alleen voor den goeden naam van het Fransche Parlement, doch voor geheel het parlementair regiem. Men zag dan ook dadelijk na den val der regeering, hoe diktaroi- aal-aangelegde politieke leiders poog den op den voorgrond te treden om uit de moeilijkheden van het oogen blik munt te slaan voor de verwezen lijking van hun politiek ideaal. Zul len zij in hun opzet slagen? Wij mee- nen dat de kans daartoe nog zeer gering is, indien men enkel rekening houdt met de gegevens uit de bladen. Doch in de politiek spelen vaak on zichtbare invloeden een beslissende rol, leiden haast onmerkbare oorza ken tot de meest verrassende gevol gen. Vooral dan wanneer het volk er zich begint mee te moeien. Het is daarom niet mogelijk te voorzeggen welke wending de gebeurtenissen in Frankrijk zullen nemen en of de meest radicale zwenking van blijven- den aard zou kunnen zijn. Ondertusschen is voor alle r ringen het gebeurde in Frankri les over de eerlijkhei die n: rechtig is van de Staatslieden 4*. - wachten. SNEL EN VLUG is de nieuwe lenze, Door de President der Ra publiek, Heer Lebrun, werden versoheidene personalitei ten oniiibcden. dit zooals naar gewoonte. Allen waren het echter eens dat er moet oen einde kcm:n aan het politie geknoei der groepen, dat een regeeringsploog bo ven alle partijbelang noodig was. Esn nieuwe geest rees op buiten de oude politiek. Ten slotte werd aan den Heer Daladier door den voorzitter Lebrun opdracht ge geven een nieuw kabinet samen te stellen. Heer Daladier aanvaardde en was alras gereed met een nieuwe samenstelling, die hij Dinsdag middag kon voorstellen. En kele leden van de regeering Chautemps züjn weer opgenomen, maar toch is de plo:g ten gr ooien deele omvormd en aan gevuld dcor nieuwelingen. Bij de voorstelling dsr r.deuwe kandida ten legde Heer Daladier krachtige verkla ringen af e-n zegde als leuze gekozen te hebben: «Snel en Vlug». De Heer Dala dier zou aan de openbare meening geneigd zijn grootelijks voldoening te geven. De Afgescheurde Socialisten zullen de regeering steunen. De radikaal-Socialisü- sche invloed blijft evenwel overwegend in de nieuwe regeering. De werking van de regeering Daladier dient afgewacht. DE STRAATVVOELINGEN. Te Parijs houden de woelingen steeds aan. Dagbladen-kiosken werden omverge worpen en in brand gezet, steenen uit de bar.en gehaald, de sohutseLs der boomen stuk geslagen, gevochten met de politie, er.iz„ enz. Op een avond werden niet min dan een zestigtal politieagenten gewond. De politie wordt dan ook versterkt door Repubiikeinsche wachten. De taxivoerders hebben ook verschei dene malen gemanifesteerd tegen de tak sen op de benzine en belemmerden meer maals het verkeer op de groote lanen. De bereden politie verspert den toegang van een door de beloogers bedreigde plaats place de la Concorde» bij «Café de ia Faix De Koningin begaf zich naar het Instituut van Oorlogsinvaricden te Ukkel, waar zij geschenken uitdeelde. De invalied Pirard, huldigde de Koningin met hen voor heel de Koninklijke Familieeerende bezoek, en de beste gclukwensc standigheden az,e zich mochten voor doen. Aldus opgevriantwoordt ons wets voorstel aan algemeen uitgedrukte wenschen: 1° Het parletir werk vereenvoudi gen, met de Vnde of door hun be trekkelijke oneerlijkheid gevaarlijke bi jzonderhedercrmi j den 2° De Ultvoi macht versterken in haar ondersch graden, met haar de zorg over te Itm de bijzonderheden te regelen, naaiderscheidene trappen van die Macht 3 De po'itie drijft het volk weg om een straat vrij te maken. :E&SEHB£9S2S3£IEEH !U3j:j3i;jaBas3asaaaaitass2iZB23B» BOHEMERS van de Wetgetnacht (Parlement enl wanneer die Meester aan de kind-ars de Uitvoerendit (Regeering),pp err.j in school: hoe heet Uw Vader? reeks credietsf ngen die, dóór hun Niemand heeft zijn Vaders naam verge- getal, de ope: IHSaiBHBB -»r de aanbelangen. BEBH39eB3H3B BELGISCDTENLEENING 23- Trekkinleening 5% 1932 ten. Aan mij stelt Vader die vraag niet. Moest Hij ze stellen en ik zou 't ongeluk hebben te antwoorden: Ik weet het riet ik heb het vergeten,hoe zou Vaders hart erdoor lij-den? Neen ik k:n Zijn Naam van buiten en Hij lacht op mij: Gij ten minste weet zoowel als ik, hoe dat Uw Vader o heet.A. B. Donderdajd te Brussel deze trekking pïe gaf volgenden uitslag: 171.789 is uitkeerlt 500.G80 frank. Met 25.0tijn de reeksen beu Het noodweer dat heersohte van Woens dag op Donderdag l.L heeft zoowel in het buitenland als in het binnenland groote schade aangebracht. Aan de kust wcedde een hevige storm. De mailbooten van Oostende bleven thuis, volgende De staatspakethoot Prins Leopold werd bij het binnenvaren der haven van oa7RV7 oil Ü7 i,a cm I47ii9l0cstenc!- doar den stcrm eevat Z iëSr'u ntl'o kwam dwars door de haverageul. Sicep- 293.2a7 297.«)3 275.170 23G.b,>8 moesten bijgehr&ld werden cm de 186.071 203.hl 110.693 180.2211 mailboot uit liet sli-'k te trekken. 271.327 282.pl 294.146 233.053 Te Izegem werd een man bedolven on der een instortenden muur. Deze. zekere Heer Dejonghe, werd de beonen gebroken en liep ergo kneuzingen op. Nabij Gent is een ontwortelde boom in een greep gendarmen gevaikn. Vier onder dezen werden gekwetst. Te Kortrijk en Nimove werd eveneens belangrijke schade az.pi üy-j.146 233.053 I 272.401 258^3 188.801 152.632 207.234 25942 207.739 150.216 220.328. Elke obliboorende tot een dezer reekk recht op 1/10 van het Ion Een hevige stormwind ging Woensdag avond cp in de streek en loeide hevig heel den nacht. Donderdag was het met beter. Wc hoorden tct nu toe niet van veel schade, maar... wie dan te beklagen zijn, deze die werken met elektrieke motor- kracht. Heel den Donderdag morgen kwam de eiektrieke stroom ons onregel matig toe: vijf minuten stroom, vijf mi nuten geen, en zoo tct den noen. Om 1 uur weer stroom; vijf minuten nadien, geen meer. Geen stroom, in onze drukkerij, dat wil zeggen: onze drie zetmachienen die stil liggen en niets kunnen zetten voor ons blad! En den Darderdag - met den Vrijdag - zijn de drukste dagen voor dat werk! En tot troost kwamen ze ons 's namid dags, te 1 uur verwittigen: Het is minstens nog voor 2 uren; er Is een groo te kabel gebroken tusschen Vlamertinge en leper; ze zullen hem herstellen En die 2 uren duurden tot 4 ïi uur. We deden ten beste om (his blad toch klaar te krijgen, maar onze inzenders, wier copij deze week niet verschijnt, mo gen ons dit niet ten kwade duiden. We deden wat we kennen en wat deze week niet verschijnt, zsl aanstaande week ge drukt worden... als 't zoo niet waait! azr.g .bracht. Te Bugganhcut werden drie telefoonpalen op het spoor geslingerd. Te Berlijn, te Parijs en zelfs te Floren- tië sneeuwde het. Dat woord brengt schrik in vele ge zinnen en wordt steeds gebruikt om de stoute kindjes stil te houden. De toestand der Bohemers komt uiterst lastig; zij hebben geen vaderland en geen land wil ze nog gastvrijheid ver leen ca. Hier ziet men eene Spaausche I3o- heemster op weg naar de put om w»» ter te halen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1934 | | pagina 1