RU w L
■PUROL
DE NOOD VAN ONZE TIJD
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
Vaderliefde
gesprongen handen
Het Wonderbaar geheim
Nazareth
van
POLITIEKE KRONIEK
in.
POLITIEK SOCIAAL
ALLERLEI
Een Nationale Instelling van
Krediet
op Onroerende goederen
De Fransche Regeering bezweken onder den druk
der schandalen
EEN NIEUWE REGEERING DALABIER
THNGEN
HET NOODWEER
FRATSEN VAN
WIND EN ELECTRICITEIT!
ZONDAG 4 FEBRUARI 1934.
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
2' JAAR. NI»
«DE HALLE»
Katholiek Weekblad van leper
Bureel:
Boter straat, 17, IEP ER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 18,40 fr.
Belgisch Congo 35,tr.
Erankrijk 35,tl.
I Alle andere landen 55,fr.
te--*.
tmgewf?
6 .ASSEN VANNES TE, Poperfnra
TeL Poperinge N'
rostcheckrekening N' 15.510,
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1.00 fr.
Kleine bench ten (minimum) 4.00 fr.
2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bL per regel 2.50 fr.
Berichten op 2* bL per regel 1.75 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanraag.
Annoneen rijn vooraf te betelen
en moeten tegen den Woensdag
avond Ingezonden worden. - K.eir.e
berichten tegen den Donderdag noen.
Honing Herodes stierf enkele maan
den na den kindermoord te Bethle
hem. Toen de H. Familie dit nieuws
in Egypte vernomen had. keerde rij
naar Palestina terug. Het lag in de
bedoeling van den H. Jozef zich we
derom te vestigen te Bethlehem. Daar
immers werd Jezus geboren; vandaar
waren zij, veertig dagen na de ge
boorte, opgegaan naar Jerusalem voor
de opdracht in den tempel; daür ver
toefden zij nog wanneer de Ooster
sche Wijzen het Kind kwamen aan
bidden. En vandaar waren ze naar
Egypte heengevlucht.
Doch Bethlehem was niet een vei
lige woonplaats. Archelaüs, die over
de streek regeerde, was voor geen zier
betrouwbaar, en moest in wreedaar
digheid niet onderdoen voor zijn
moordlustigen vader Herodes. Zi;
gingen dus wonen te Nazareth in de
streek van Galilea.
Galilea was aanzien als een arme
en verachterde provincie. De voor
name stadslui van het beschaafde
Jerusalem, als zij den tongval uit
Galilea hoorden, zeiden met smalend
misprijzen: Zijt gij ook soms uit
Galilea?En hadt gij het ongeluk
te Nazareth te wonen, dan werdt gij
geschuwd en met den vinger gewe
zenKan uit Nazareth iets goeds
komen? In dat verachte Nazareth
woonde de H. Familie.
Hoe lief en bekoorlijk het dorp kon
zijn 't was als een loovernest van
groene palmboomen en wijngaarden
't was toch maar een onnoozel-
klein buitendorp, met een eentonig-
grijs, en ook wel misschien klein
geestig dorpsleven.
Nazareth lag als in den vergeet-
hork van 't land. Het had daarbij,
vejdiend of niet, geen goeden naam
bd 't moet dan ook voor de H. Familie
geen paradijs geweest zijn.
Maar, het paradijs van Nazareth
v/as het arme woonhuisje van den
•.immerman Jozef. Daar leefden zij
alle drie in verborgen eenvoud, zoo
verborgen dat er over die drie levens
schijnbaar niets te zeggen valt. Het
waar geluk loopt ten andere niet op
straat, en buitenhuis.
Vroeger hadden zij, Maria en Jozef,
daar gewoond. Doch wie zou, buiten
een klein aantal klanten, zich bekom
meren om een kleinen ambachtsman?
Niemand moest er van spreken: 't
waren arme menschen uit de lagere
volksklasse. Niemand moest ze vree
zen: ze waren doodbraaf, en leefden
stil, en gerust en eerzaam.
En toch waren ze schatrijk. Maar
niemand wist het; niemand kende
ftlmPw^tenh^I4e%',,^iS toe
keren nacht was Tiet wonderkind
spoorloos verdwenen. Jerusalem kreeg
een opschudding toen de Wijzen aan
kwamen om het Kind te aanbidden;
maar 't duurde geen 24 uren, en 's
anderendaags hernam het woelige
stadsleven zijn normalen gang. De
Wijzen kenden het geheim, maar ze
droegen het geheimzinnig mede naar
de landen van het verre Oosten. De
oude Simeon, en de oude profetes
Anna, te Jerusalem, dankten God in
den tempel om de openbaring van
den Verlosser van Israël; doch 't
maakte geen sensatie, dat enkele
arme oudjes, naar ze beweerden, het
Kind hadden aanschouwd nabij de
tempelzuilen.
Te Nazareth nu waakten Maria en
Jozef over den duurbaren Schat. Ma
ria herinnerde zich de woorden der
hemelsche Boodschap: Hij zal Zoon
van den Allerhoogste worden ge
noemd. Hij zal Koning zijn over het
huis van Jacob in eeuwigheid. Het
Heilige, dat uit U wordt geboren, zal
Zoon van God worden genoemd!
terwijl Jozef dacht aan het visioen
van den engel: Vrees niet, Maria
uw vrouw tot U te nemen. Wat in
haar is geboren, is van den H. Geest.
Gij zult zijn naam Jezus noemen,
want Hij zal zijn volk verlossen van
hun zonden.
En beiden bewaarden het geheim
ln hun hart, en zij waren gelukkig.
Waar Jezus is, daar is het para
dijs, zelfs op aarde. En Maria en
Jozef bezaten Jezus. Wat moesten zij
meer hebben, dan Maria haar kind,
en Jozef zijn pleegkind?
dienen, en zich tevreden moesten
stellen met een erg zuinig maal: dat
alles leek hun van geen tel in ver
gelijking met hun goddelijken rijk
dom.
Zij alleen kenden het geheim en de
bron van hun vredig geluk: het won
derbaar geheim van Nazareth, dat
het armtierigste huisje, onder de
schutse van Gods zegen, omscheppen
kan in een hemelsch paradijs.
Wat kon het hun schelen dat zij
arm waren! Zij vonden het goed, dat
de meeste bewoners van het dorp veel
beter waren dan zij, meer te zeggen
hadden dan zij, meer aantrek had
den dan zij. Zij kenden en eerden de
notabelen en de begoeden, die zelfs
niet eens wisten, wie in dat werk
manshuisje daar zoo stil en vreed
zaam woonde.
Wat kon het hun scheien dat zij
werken moesten, dag in dag uit, voor
de schamele korste brood! Het geluk
ligt niet in 't geld, en het ongeluk
niet in den arbeid. En dat anderen
meer en beter werk hadden dan zij;
dat hun handen door hanteeren van
hamer en beitel of huiselijk werk ver
eelt en ruw waren geworden; dat zij,
ondanks den vlijtigsten arbeid, toch
maar een karig dagloon konden ver-
Paul Bourget schreef Le sens de
la mort Wij moeten de be-
teekenis van het leven aanleer en.
Heldhaftigheid zal er de glans van
zijn en HET WILLEN het werktuig.
Willen is essentieel aktief. Het is
de bewuste omzetting of poging
tot omzetting van beeger'en in
werkelijkheid het positief najagen
van een vooropgesteld dxyd.
Willen is meer mannelijk dan vrou
welijk. Willen is geestelijke kracht
en met alle respekt voor de vrouw
maar kracht is haar hoofdhoedanig-
heid niet.
Wil is sterkte, is kloekte. De wil is
een dynamo!
Men kan de wü in dienst stellen
van m i erieele en lichamelijke waar
den, e' h de verhevens te funktie van
de toil iigt in het daadwerkelijk be
oogen van zedelijke en geestelijke
waarden.
Een vakman die zich werkelijk tot
de eerste klasse wil opwerken, beoogt
materieel belang. Wat hij verwerft is
nog afhankelijk van omstandigheden
(woonplaats, tijd, konkurrentie) waar
tegen hij dikwijls machteloos is.
Hij die leven wil naar het woord
Gods jaagt geestelijke waarden na.
die, eens verworven, niet meer te loor
gaan.
De wü veronderstelt een begeerte,
een neiging, een doel?
Waar is dit sedert 1918
Waarom heeft de mensch moeten
wülen vermits hij de beteekenis van
het leven verleerd heeft?
De mensch is van natuurswege
doorgaans het tegenovergestelde van
aktief. Partisan du moindre ef
fortvraagt hij gewoonlijk veel rust
voor jveinig kracht.
En hiervoor zijn de naoorlogsche
levensomstandigheden hem buitenge
woon gunstig geweest.
Het is begrijpelijk zonder im
pliciete goedkeuring dat hij na
1918 fantastisch-dol gereageerd heeft
op de gruwelijkheden die hij vier
lang aangevoeld en meegemaakt had.
Jazz, radio en bioskoop hebben hem
hierin trouw terzijde gestaan, hem
verdoofd, de werkelijkheid omgezet in
illusies Panem et circenses
Brood en spelen!
Had de mensch toen maar kunnen
of wülen WILLEN!
Waren er toen niet voldoende doo-
den en menschenwrakken om het
schitterendste eenheidsfront tegen de
oorlog te ivettigen?
En als het pacifisme niet veel meer
dan een inerte kracht gebleken is,
aan wien de schuld?
zoS~ irtipuimj, nier. meer zoo gewel
dig. De sprint werd vervangen door
temporijden. De illusie werd werke
lijkheid. Of was het schijnwerkelijk
heid?
Het leven scheen een droom, geen
nare, schuwe droom, maar een pret
tige, fantastische droom.
Alles sloeg mee. Handel en nijver
heid regelden het ritme, breed en im
poneerend. Er was werk, veel werk
en drukte maar vooral veel geld.
Geld is een ruilwaarde of beter een
transiet, een doorvoerartikel. Sport
en bioskoop, dancings en speelzalen
zorgden voor de bestemminghielden
er de moed in. <.C'êtait un rêve...
Waarom willen? En vooral WAT
willen? Alles was er, tot de overvloed
toe.
De narigheid van den oorlog lag
achter de horizont, en de toekomen
de tijdenwerden eenvoudig buiten
de vervoeging van het leven ge
houden.
De mensch kende enkel het heden.
En het heden was één feestelijke op
tocht met het gouden kalf royaal op
de vlaggen geborduurd.
Het is slechts een cavalcade ge
weest, met Mistinguett en la Gar-
gonne in top. En om Ronsard te pa-
raphraseeren
Et rose, elle a vécu ce que vi-
vent les roses,
L'espace d'un matin
De mensch bedriegt niet ongestraft
zich zelf. Na de opium-illusie, de ont
goocheling der bezinning.
De bezinning is brutaal en rauw
gekomen.
Er waren reeds enkele groepen af
gevallen. Ze kwamen van het para
dijs in de hel terecht.
De Kommunisten in Rusland heb
ben feitelijk nooit meegedaan aan
het onnoozele levensspel. Het moet
ter hunner eer erkend worden dat ze
van hun hel op zijn minst een vage
vuur gemaakt hebben. Zonder in het
minst hun levensopvatting te huldi
gen moeten we de moed hebben om
hun energie te waardeeren, op een
tijdstip dat de wereld charleston-
de van waanzin.
Italië is toen achtergebleven.
Of ze er baat bij gevonden hebben,
weet iedereen zoo goed als wij.
Als het zwaard van Damoclès is de
krisis over onze hoofden gekomen, en
ze is er nog.
We hebben het vroeger reeds ge
schreven en we herhalen het: de
krisis is er geen louter ekonomische,
het is wel degelijk een levenskrisis,
aüe statistieken ten spijt.
Thans zou de boetperiode komen.
Vasten met het oog op de verrijzenis
en de verlossing is niets, maar vas
ten zonder ander uitzicht dan de
vasten is hopeloos.
En dit verklaart waarom het na-
tionaal-socialisme op een betrekkelijk
korten tijd carrière gemaakt heeft.
Het ware onzinnig van iedere
mensch de noodige wilskracht te ver
gen om zich zelf te hervormen, om
zich zelf te redden uit het straatje
zonder eind waarin hij door zijn
eigen kortzichtigheid versukkeld is.
De massa is niet konstruktief, niet
opbouwend. Ze is enkel het oorzake
lijk en tegelijkertijd het meewerkend
voorwerp. Ze is het deeg dat zich laat
kneden. Ze is begeerte zonder wil. Ze
is passief. Ze laat zich redden.
Hitier kwam en zijn stem klonk an
ders dan de tijd, klonk door de tijd.
En waar de Duitscher reeds zocht
naar redding, een oplossing begeerde
zonder te KUNNEN willen, bracht
Hitier de verwachte boodschap.
Ze werd met beide handen vastge
grepen. Er moest hier niet gewüd
worden, enkel gevolgd en gehoor
zaamd.
Gehoorzamen is gemakkelijker dan
willen.
We willen hier geen verrechtvaar
diging geven van het nazisme, we
pogen het enkel psychologisch te ver
klaren.
En als parenthesis voegen we eraan
toe, dat wanneer in troebele tijden,
de massa smacht naar heropstanding
en redding, ze bijna altijd de dikta-
tuur zal dulden.
Wanneer diktatuur begrepen wordt
zooals het hoort en niet verward met
despotisme, is er hier ook diktatuur
en veel. Dit behandelen we wel eens
in een afzonderlijke bijdrage.
Ook in West-Europa zijn we op een
keerpunt gekomen.
De krisis duurt nu reeds tamelijk
men^fet.
Waar er nood is aan geld, wordt
er nagedacht.
Resultaat: Er is thans vrijwel me
mand meer die niet voelt, of ziet of
weet dat hei mank loopt met het
huidige leven.
ledereen is er pertinent goed van
overtuigd dat het leven een onleven
geworden is, een miskenning van de
mensch zelf met zijn inherente gees
telijke bestanddeelen.
De hervormingstemperatuur is er.
De wil ontbreekt. De mensch kan niet
meer willen. Wassermann schreef als
ondertitel van Kasper Hauser: La
paresse du cceur.Wij mogen on
der onze naam gerust la paresse de
la volonté«de luiheid van de
wilschrijven.
We zijn tien, twintig, honderd, dui
zend die de kanker van dezen tijd
beseffen, die inzien dat we «de weg
terug moeten aanvangen.
We behoeven een grondslag voor
ons leven, een disciplien, een richt
snoer. We weten het en het katholi
cisme is een ideale levensbeschou
wing.
Er moet glans over ons leven ko
men. We weten dat we moeten held
haftig, kloekmoedig, onvervaard zijn.
Waar is onze wil
WUloosheid is een andere nood.
Kunnen toe nog wülen?
Het jonge geslacht kan geen ver
ontschuldiging aanvoeren.
Het heeft de maag- en plezier
periodeniet meegemaakt, waar de
wil der ouderen beroestte.
Het leeft in een periode die zwan
ger is aan schoone waarden, omdat
ze arm is.
Het kent de nood en de heelmiddels.
Willoosheid wordt dan zwakheid en
luiheid.
Als de jongeren thans niet willen,
zullen anderen het doen voor hen,
ten goede of ten kioade.
(Verboden nadruk.) Herwig.
door Volksvertegenwoordiger
R.-D. DE MAN,
Het vraagstuk van het krediet voor den
middenstand is voorzeker een van de
moelelijkste en delikaatste vraagstukken
die zijn op te lossen. Reeds Jaren en tien
tallen jaren wordt die kwestie ln alle lan
den bestudeerd en beproeft men er een
degelijke en duurzame oplossing aan te
geven.
Thans wordt door den heer Volksverte
genwoordiger Van Ackere van de Midden
standsgroep der Kamer een wetsvoorstel
neergelegd waarbij - wordt opgericht een
nationale Kredietinstelling op onroerende
goederen.
De heer Van Ackere schetst zelf ln
zijn memorie van toelichting de beginse
len van waar zijn voorstel uitgaat. Hij
schrijft:
De middenstand doorworstelt voor
het oogenblik een dergelijke crisis, waar
van de voornaamste kenmerken zijn:
1* Kapitalen ontleend in een tijd van
credietinflatie gevolgd door een tijd van
deflatie welken wij thans beleven;
2" Devalorisatie van de panden tenge
volge van de crisis en te groote toevoer
op de markt der onroerende goederen:
3° Meestal, voor dezen tijd, te hoogen
rentevoet;
4° Uitbuiting van onwetende ontleeners
dcor al te stuwe geldschieters.
Twee wetsvoorstellen hebben reeds het
licht gezien, allebei even gevaarlijk, daar
zij in groote mate afbreuk doen aan de
inrichting van het krediet: 't is te zeg
gen arn het bedrijfsleven en aan de Na
tie zelf.
De middenstand is er tegen.
Deze vraagt noch de inflatie, noch zijn
schuld te verloochenen.
Hij ziet in dat, in de huidige omstan
digheden en moeilijkheden van allen
aard, de stichting-van vereenlgingen tus
schen schuldenaars of tusschen geldschie
ters niet meer volstaat of de moeilijkhe
den van het oogenblik op te lossen. In de
plaats hiervan moet gestreefd worden
naar verstandhouding tusschen schuld-
eischers en schuldenaars, naar samenhoo-
righeid tusschen geldschiteers en ontlee
ners, waarvan het doel een voorloopige
stabilisatie zijn moet en een compensatie
van risico's van verschillenden aard.
Zulke verstandhouding, zulke samen
hoorigheid blijken thans onmogelijk zon
der een tusschenkomst van den Staat.
Bijgevolg, vraagt de middenstand aan
den Staat, dat deze zijn gezag in de schaal
leggen en zijn controle ten dienste stellen
zou. ten einde ofwel een minnelijke
schikking tusschen schudeischer en
schuldenaar te bewerken, hetzij een wer
kelijke samenhoorigheid tusschen schuld-
eischers en schuldenaars te verwekken.
Hij vraagt daL.de geest van individueel
cS. ,1-ïniewe zou vervangen wor-
>De midderisfct&hners wijzen ïinrWyri^
van Staat-VoorztAaigheid van de hand.
Zij vragen aan? den Staat noch geld
noch krediet. Zij vragen hem alleen de
hulp welke hij hun normaal geven meet,
It is te zeggen demsteun van zijn gezag
fcn van zijn toezicht.
|Ons wetsvoorstel gaat uit van deze be
ginselen.
In breede trekkeqkomt het hierop neer:
Aan een zekere!categorie van hypo-
Vader kan alles. Vraa£ aan zijn mach
tl gen arm: «Werp als 't u belieft dien
berg in de zee, want hij staat in mijn
weg Probeeren zal Hij, om u plezier te
doen. En het zal gaan.
Indien de menschen. hoe slecht of hoe
hon de-gierig ze ook zijn, tóch goe dingen
weten te geven aan hun kroost, hoeveel
meer zal die Vader aan zijn lievelingen
uitdeelen?
De reeks weldaden en geschenken van
Zijnentwege is een tafel van vermenig
vuldiging, die ge nooit zult ven buiten
kennen. Hij zal u leeren spellen ln t boek
der natuur, daar leert gij zijn Naam lezen
en op het kruis zijn liefde. HIJ schreef
schoone boeken voor u, wie leest niet
geeme Vaders boeken en Vatierr brieven,
het H. Schrift. Hoe langer ge kiein blijft
hoe meer geheimen Hij u zal bekend
maken. Opdat gij van Hem niet zoudt
wegloopen. verkeerd-'' stappen doen en ver
dolen, onderwerpt Hij u aan een zachte
tucht.
Vader is riik. Hij moet er niet od zien.
Haoert er Iets, ge moet rfhar spreken,
hebt gij iets te kort, ge moet maar vra
gen. Ge moogt zeven dingen vragen. (Meer
dan die zeven zult ge zelf niet vinden).
Vraagt ge brood. Hij zal u eeen steen
geven. Vraagt en ee zult krijgen, zijn
geluk, zijn leven. Hij zal ook tot u kernen
en geeme in u wonen, met de liefde van
Vader en Zoon: den H. Geest. Kunt gij
niet voort. Hij zal u dragen. Moest ge
ooit van huls v.-"locpen. Vader zou eiken
dag near den berg gaan zien en in de
verte staren of ge nog niet afkomt.
En a's zijn zoon Absalon de wapens
tegen Hem opneemt, dan zal Hij midden
den striid nog smeeken: Spaar toch mijn
kind. Wat moest ik voor u doen, dat ik
niet heb gedaan? Meer Vader dan al de
Vaders, verre de beste, in den overtref-
fenden trap, de Vader boven alle verge
lijkinrg.^^^^^^H
Blijft gij mijn kind, ge wordt mijn
erfgenaam, ge doet een groeten deel, al
wat ik heb, zal 't uwe zijn.Ge moogt
mil altijd «Vader» noemen. Zijt ge niet
blij? Ik vraag alleen uwe
KINDERLIEFDE
Vader Ik stamel nog en klap
knem.
Dat hoor Ik ook gaarne.
Kind zijn, Vadermogen zeggen, tot
aan de aderverkalking van den ouden
dag. kind blijven... het Aardsch Paradijs
gaat weer open.
Wog met de dTcefg-estie'heid. de 8<- hoofd
zonde. Leve Vader. En voor de keeren dat
ik geen kind genoeg was, offer ik in de
plaats de heilige kindsheid op van Uw
eigen Zoon. Mijn ziel Is georiënteerd naar
Uw Vaderschap. Met de logiek der liefde
redeneer ik als kind: «Indien Gij mijn
Vader zi.it, dan ben ik uw kind en dan
word ik bemind.». Opdat ik uit mijn
bedje niet zou vallen, bindt Gij mij met
zachte geboden, het zijn geen ketens.
Ik leef in équilibre instableen val
gauw, maar van niet hoog. Uw Voorzie
nigheid waakt, niemand is zoo Vaderlijk
Ik most ook in de ziaken mijns Vaders
zijn, als ik een waar kind ben. Geheiligd
zij dan Uw Naam, op aarde als in den
berpfii Li .tP-tefll'?. Uw rijk op aarde als
Ik geloof in God den Vader. Ik geloof
in zijn goedhsid, en 't is al wel. I
Gij zijt Vader't is genoeg, d? armee isl
t al gezeid. Ik zit met niets meer in. God
is mijn vader en langer dan ik, Weet HM
wat ik noodig heb. Ik moet het niet iuidl
vragen, schoone kjjtkien is genoeg.
A
Gij houdt een plèoe montéein han-
nog
Belgische fabriek van
Chicorei Wyppeiier-Taffin.
DOOS
AenT&fr
Ira alle Apotheken
iiaBifiaaiKa&saa
DE KONINGIN BIJ DE OORL GGSINVALIEDEN TE UKKEL
theeknemers (dezei van klein en gemid- .n cm mM .te geven en ik durf maar een
deld belang), slacijoffers van misslagenIcrênte-taartje vragen. Als ik straf verdien
begaan sedert den|>oriog, moet een hel-1€a GÜ slaat, gij slaat niet dood, maar
pende hand toegesoken worden om hen dat kemt omdat Gij nog mijn Vader zijc.
te helpen de crisilte boven te komen. heit mijn kwa perten niet uit op
Deze bijstand zou en vorm moeten aan- straat. Daarom b-uaken er sterrekens in
nemen van een ovejenstemming tusschen 0EÖ kinoerocgen, zens als we weenen van
schuldeischer en Jhuldena?.r. Het kan I berouw.
misschien onmogek zijn die verstand- Kind zijn! En aan Vaders tafel zitten,
houding door te voen. Er is dus een ver- Zi»111 eere-cafel.
bindingsorgaan nojig, hetwelk, wanneer Hen kind zegt altijd: «Ja Vader» bij
er geen verstandhcSing tusschen schuld- C£il bevel.
eischer en schulctaar mogelijk Is, een Hen kn:d zegt altijd: Versohoorang,
rechtvaardig vergjk zou mogen opleg- Vaderbij een misstap,
gen, waarbij rekels behouden wordt én Ben kind zegt altijd: «Dank U, Vader»
met het verlang-3 van den schuldenaar biJ elke weldaad.
om te kunnen «fenén met dit van Ben kind is nooit verlegen en nooit
den schuldeischelm zijn gelden te kim- droevig, ais Vader daar is. En wanneer
nen losmaken. Her verlangen is even Vader spreekt, hot kind kjaslnrt. En ais
gewettigd. j't kind bidt: Onae Vader» ...Vader Iuis-
Zulks is echtere» mogelijk zonder tus- kert dan, herkent er de wooixlen in van
schenkomst vant gezag van den Staat, ^Jn Zoen, t liefste dat Hij hoort,
noch zonder coile van den Staat. Hst Onze Vaderhet dagslijksch
Wij zijn van deel dat eene Crediet-breed van millioenen kinderzielen. Hei ge
instelling hare rking aan de krediet- bed waardoor wij op Vaders hart kimmen
markt moet kun aanpassen. drukking oefenen en alzco de wereld be
Daarom bepade wettekst er zich bij sturen, wij kir.ders. Het gebed van zes re
de principes opnoemen, zonder in bij- ken, waarop twintig eeuwen reeds medi
zonderheden vSoepassing te treden. toerden en nog is 't uit de mode niet, het
Deze zullen Jgeld worden door de gebed zonder petentle, waarvan men nooit
Uitvoerende Mi, onder vorm van Ko- mee geraakt.
ninklijke beslui die zalf slechts de al- De kinderbede familiair en subliem die
gemeene lijnenn toepassing zullen recht gaat naar 't Vaderhart. De H. Geest
aangeven. zegt het in ons binnenste, door Hem leert
De bijzonderh behooren tot de be- men den Vader kennen, Hij g-eft ons een
voegdheid van bestuur zelf van de der zeven gaven, de Godsvrucht, waar-
Instelling. door we als een kind worden op Vaders
De Konk:!:!besluiten kunnen ge- knie, zooals de Zoon het heeft verdiend
makkelijk gewï worden, om rekening voor ons. Is het die boodschap "niet eer
te houden metiwe economische om- geestelijke kindsheid die ze ons bracht
toen ze zong:
De l'appelcr mon Père et d'êire son
enfant.
Voila mon Ciel mei!? (H. Treesje).
Ik ban preutoch met zulk een. Vader. De
natuur r.eemt niet aan tot kind, alleen
Vaders liefde. Vader ge ziet ons te geeme.
Vader geeft aan 't kind de groote koek
en vraagt terwijl het er aan smult: Mag ik
'n .beetje hebben a.u.b. En 't kind weigert
soms en denkt maar aan ziclozeif. Vader is
mijn schoolmeester, ik zit in Vaders klas,
ben zijn leerling en ook zijn kind. Mijn
leesboek heeft Vader zelf gemaakt, en
zijn al model-lessen die Hij geeft, Hij kan
Een saimd toezicht invoeren mrt, anders. Wat wil ik meer?
Die nog een beetje hoop hadden,
dat de Fransche regeering zegevie
rend uit den strijd zou k men, welke
haar wordt geleverd naar aanleiding
van de flnancieele schandalen, heeft
die hoop moeten opgeven toen, na
de officieele logenstraffingen, minis
ter Rainaldy toch ontslag nam, Za
terdag morgen. Enkele uren later had
geheel het cabinet Chautemps er het
bijltje bij neergelegd. Het was de mi
nisters, inderdaad, afdoende geble
ken dat zij niet alleen de oppositie
in het Parlement tegen zich hadden,
maar ook een aanzienlijk gedeelte
van de openbare meening. De relle
tjes die iederen avond opnieuw ont
stonden op de Parijzer boulevards,
waren het duidelijks te kenteeken
van die vijandigheid en dat algemee-
ne wantrouwen.
Wie zijn neus schendt, schendt zijn
aangezicht, beweert een spreekwoord,
en waar dit waarheid is voor de ge
zinnen, geldt het ook voor de minis
teries. Nu Dalimier en Rainaldy
en misschien ook Bonnet in het
schandaal betrokken heetten, gaat de
man-in-de-straat natuurlijk spoedig
het heele ministerie verdenken. Het
was dan ook best, dat dit maar af
trad en in de lastige oogenblikken
het bewind en de opruiming van de
schandalenvuiiligheid aan onverdach-
ten overliet.
Intusschen blijft het waar, wat
Chautemps herhaaldelijk in het Par
lement heeft voorzegd: dat de val
van zijn regeering een zware slag zou
zijn, niet alleen voor den goeden
naam van het Fransche Parlement,
doch voor geheel het parlementair
regiem. Men zag dan ook dadelijk na
den val der regeering, hoe diktaroi-
aal-aangelegde politieke leiders poog
den op den voorgrond te treden om
uit de moeilijkheden van het oogen
blik munt te slaan voor de verwezen
lijking van hun politiek ideaal. Zul
len zij in hun opzet slagen? Wij mee-
nen dat de kans daartoe nog zeer
gering is, indien men enkel rekening
houdt met de gegevens uit de bladen.
Doch in de politiek spelen vaak on
zichtbare invloeden een beslissende
rol, leiden haast onmerkbare oorza
ken tot de meest verrassende gevol
gen. Vooral dan wanneer het volk er
zich begint mee te moeien. Het is
daarom niet mogelijk te voorzeggen
welke wending de gebeurtenissen in
Frankrijk zullen nemen en of de
meest radicale zwenking van blijven-
den aard zou kunnen zijn.
Ondertusschen is voor alle r
ringen het gebeurde in Frankri
les over de eerlijkhei die n:
rechtig is van de Staatslieden 4*. -
wachten.
SNEL EN VLUG is de nieuwe lenze,
Door de President der Ra publiek, Heer
Lebrun, werden versoheidene personalitei
ten oniiibcden. dit zooals naar gewoonte.
Allen waren het echter eens dat er moet
oen einde kcm:n aan het politie geknoei
der groepen, dat een regeeringsploog bo
ven alle partijbelang noodig was.
Esn nieuwe geest rees op buiten de oude
politiek.
Ten slotte werd aan den Heer Daladier
door den voorzitter Lebrun opdracht ge
geven een nieuw kabinet samen te stellen.
Heer Daladier aanvaardde en was alras
gereed met een nieuwe samenstelling, die
hij Dinsdag middag kon voorstellen. En
kele leden van de regeering Chautemps
züjn weer opgenomen, maar toch is de
plo:g ten gr ooien deele omvormd en aan
gevuld dcor nieuwelingen.
Bij de voorstelling dsr r.deuwe kandida
ten legde Heer Daladier krachtige verkla
ringen af e-n zegde als leuze gekozen te
hebben: «Snel en Vlug». De Heer Dala
dier zou aan de openbare meening geneigd
zijn grootelijks voldoening te geven.
De Afgescheurde Socialisten zullen de
regeering steunen. De radikaal-Socialisü-
sche invloed blijft evenwel overwegend in
de nieuwe regeering.
De werking van de regeering Daladier
dient afgewacht.
DE STRAATVVOELINGEN.
Te Parijs houden de woelingen steeds
aan. Dagbladen-kiosken werden omverge
worpen en in brand gezet, steenen uit de
bar.en gehaald, de sohutseLs der boomen
stuk geslagen, gevochten met de politie,
er.iz„ enz.
Op een avond werden niet min dan een
zestigtal politieagenten gewond.
De politie wordt dan ook versterkt door
Repubiikeinsche wachten.
De taxivoerders hebben ook verschei
dene malen gemanifesteerd tegen de tak
sen op de benzine en belemmerden meer
maals het verkeer op de groote lanen.
De bereden politie verspert den toegang van een door de beloogers bedreigde plaats
place de la Concorde» bij «Café de ia Faix
De Koningin begaf zich naar het Instituut van Oorlogsinvaricden te Ukkel,
waar zij geschenken uitdeelde. De invalied Pirard, huldigde de Koningin met
hen voor heel de Koninklijke Familieeerende bezoek, en de beste gclukwensc
standigheden az,e zich mochten voor
doen.
Aldus opgevriantwoordt ons wets
voorstel aan algemeen uitgedrukte
wenschen:
1° Het parletir werk vereenvoudi
gen, met de Vnde of door hun be
trekkelijke oneerlijkheid gevaarlijke
bi jzonderhedercrmi j den
2° De Ultvoi macht versterken in
haar ondersch graden, met haar de
zorg over te Itm de bijzonderheden
te regelen, naaiderscheidene trappen
van die Macht
3
De po'itie drijft het volk weg om een straat vrij te maken.
:E&SEHB£9S2S3£IEEH !U3j:j3i;jaBas3asaaaaitass2iZB23B»
BOHEMERS
van de Wetgetnacht (Parlement enl wanneer die Meester aan de kind-ars
de Uitvoerendit (Regeering),pp err.j in school: hoe heet Uw Vader?
reeks credietsf ngen die, dóór hun Niemand heeft zijn Vaders naam verge-
getal, de ope:
IHSaiBHBB
-»r
de aanbelangen.
BEBH39eB3H3B
BELGISCDTENLEENING
23- Trekkinleening 5% 1932
ten. Aan mij stelt Vader die vraag niet.
Moest Hij ze stellen en ik zou 't ongeluk
hebben te antwoorden: Ik weet het riet
ik heb het vergeten,hoe zou Vaders hart
erdoor lij-den? Neen ik k:n Zijn Naam
van buiten en Hij lacht op mij: Gij ten
minste weet zoowel als ik, hoe dat Uw
Vader o heet.A. B.
Donderdajd te Brussel deze
trekking pïe gaf volgenden
uitslag:
171.789
is uitkeerlt 500.G80 frank.
Met 25.0tijn de
reeksen beu
Het noodweer dat heersohte van Woens
dag op Donderdag l.L heeft zoowel in het
buitenland als in het binnenland groote
schade aangebracht.
Aan de kust wcedde een hevige storm.
De mailbooten van Oostende bleven thuis,
volgende De staatspakethoot Prins Leopold werd
bij het binnenvaren der haven van
oa7RV7 oil Ü7 i,a cm I47ii9l0cstenc!- doar den stcrm eevat
Z iëSr'u ntl'o kwam dwars door de haverageul. Sicep-
293.2a7 297.«)3 275.170 23G.b,>8 moesten bijgehr&ld werden cm de
186.071 203.hl 110.693 180.2211 mailboot uit liet sli-'k te trekken.
271.327 282.pl 294.146 233.053 Te Izegem werd een man bedolven on
der een instortenden muur. Deze. zekere
Heer Dejonghe, werd de beonen gebroken
en liep ergo kneuzingen op.
Nabij Gent is een ontwortelde boom in
een greep gendarmen gevaikn. Vier onder
dezen werden gekwetst. Te Kortrijk en
Nimove werd eveneens belangrijke schade
az.pi üy-j.146 233.053 I
272.401 258^3 188.801 152.632
207.234 25942 207.739 150.216
220.328.
Elke obliboorende tot een
dezer reekk recht op 1/10
van het Ion
Een hevige stormwind ging Woensdag
avond cp in de streek en loeide hevig
heel den nacht.
Donderdag was het met beter.
Wc hoorden tct nu toe niet van veel
schade, maar... wie dan te beklagen zijn,
deze die werken met elektrieke motor-
kracht. Heel den Donderdag morgen
kwam de eiektrieke stroom ons onregel
matig toe: vijf minuten stroom, vijf mi
nuten geen, en zoo tct den noen.
Om 1 uur weer stroom; vijf minuten
nadien, geen meer.
Geen stroom, in onze drukkerij, dat wil
zeggen: onze drie zetmachienen die stil
liggen en niets kunnen zetten voor ons
blad!
En den Darderdag - met den Vrijdag -
zijn de drukste dagen voor dat werk!
En tot troost kwamen ze ons 's namid
dags, te 1 uur verwittigen: Het is
minstens nog voor 2 uren; er Is een groo
te kabel gebroken tusschen Vlamertinge
en leper; ze zullen hem herstellen
En die 2 uren duurden tot 4 ïi uur.
We deden ten beste om (his blad toch
klaar te krijgen, maar onze inzenders,
wier copij deze week niet verschijnt, mo
gen ons dit niet ten kwade duiden. We
deden wat we kennen en wat deze week
niet verschijnt, zsl aanstaande week ge
drukt worden... als 't zoo niet waait!
azr.g .bracht. Te Bugganhcut werden
drie telefoonpalen op het spoor geslingerd.
Te Berlijn, te Parijs en zelfs te Floren-
tië sneeuwde het.
Dat woord brengt schrik in vele ge
zinnen en wordt steeds gebruikt om de
stoute kindjes stil te houden. De
toestand der Bohemers komt uiterst
lastig; zij hebben geen vaderland en geen
land wil ze nog gastvrijheid ver leen ca.
Hier ziet men eene Spaausche I3o-
heemster op weg naar de put om w»»
ter te halen.