DE BLINDDOEK De Mijnramp van Paturages INLIJVING IN DE KATH. KERKGEMEENSCHAP ICllléWfV KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER De Pers is de Koningin der Wereld. Men beseft niet genoeg haar belang. Noch de priesters, noch de geloovigen houden er zich mede bezig zooals het behoort. LEENING DER VERWOESTE GEWESTEN JStukzitt Stukloopen Zonneslag pUROj. EENE BANK VAN DEN ARBEID d-KWESTIE IN FRANKRIJK HULDEBETOON PROF. Dr J. PERSYN Ons Offensief Een Eurcpeesche Muur STORT 11,15 FRANK In den Kabinetsraad De Passiespelen van Oberammergaa De plechtige teraardbesteiiing der slachtoffers Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 Ir. 2 fir. toel. T. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bL per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bL per Tegel 1,75 f>\ R&uwber. en Bedank. Imin.) 5.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraag. Annonoen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den "Woensdag avond ingezonden worden. - K.eine berichten tegen den Denderdag r.oen. 2 JAAR. N 21. TARIEF VOOS BERICHTEN: ZONDAG 27 MEI 1934. «DE HALLE» Bureel; Boterstraat, 17, 1EPER. Katholiek Weekblad van leper ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 18,60 fr. Belgisch Congo 35,fr. i Frankrijk 35,fr. Alle andere landen 65,fr. DR1EVULDIGHE1DSZONDAG Drievuldigheidszondag moet u in herinnering brengen de doopformule, welke de H. Kerk over uw hoofd uit sprak op den c'ig van uw inlijving in hare levende gemeenschap. Het H. Doopsel heeft u opgenomen als lid der kerk, en het werd u toege diend in den naam van den Drie- tenen God. Gij, Christen mensch, moet weten wat dit voor u beteekent! Alvorens iemand in te lijven, neemt de kerk een bepaalde en duidelijke stelling. Aan den rand van de doop vont spreekt zij een klare taal. Allen, die het kunnen en moeten weten, vernemen daar wat het is Burger te ioorden van liet rijk Gods. En de kerk. evenmin aL, Christus, sluit geen mttecnkomsten met de vijanden van zijn Rijk Ge kent zijn woord; Wie niet voor Mij is. is tegen Mij. Ge wordt gedoopt in den naam des Vaders en des Zoons en des H. Geestes Dit geloofsstuk is als de grondwet van het Godsrijk. Het leidt u binnen in de diepste geheimen van Gods intiem leven. Onder en met de leus van den Drieëenen God moet gij leven en sterven. Andere leuzen tellen niet. Doch er is hier meer dan een ge loofsbelijdenis. Dat mysterie daalt ne der in UV)e £teZ, in uw wezen zelf. In het doopsel teekent gij een kontrakt met Christus, en daardoor treedt gij in gemeenschap met God. In uwe zie!, herboren en omstraald door Goddelijk leven, slaat God zijn ze tel op. Ge wordt de woonplaats van den Drieëenen God. Hij neemt bezit van u, ge wordt zijn eigendom, ge behoort hem toe. Uw naam wordt opgeschreven in de registers der kerk. Pure formali teit. vereischt wegens noodwendige organisatie en tucht voor een zicht bare gemeenschap onder de men- schen. Doch de kerk bezit innerlijk genadevuur, dat den mensch om schept en omvormt. Haar doop schenkt u het diploma van haar lid maatschap, doch in uw innerlijk we zen wordt ge ingeburgerd in de fa milie Gods. In u herkent God zijn kind. Op den dag uwer inlijving, zi.it gij overgegaan van de duisternis naar het licht, van den dood naar het leven, 't Is uw Geboortedag, de éénige die telt bij uw Vader, die in de hemelen is. Ge zijt ingelijfd als lid in de kerk, en ge moet weten aan welken prijs. Bij de doopvont luidt de ernstige vermaning der kerk: Onderhoud de geboden! t Klinkt hard en for meel, doch 't is maar recht en re delijk. Wie immers burger wil zijn van een rijk, hoeft zijn wet te on derhouden. Laat ge Christus uw Koning zijn, dan kan het niet blijven bij wat uit wendig vertoon. Hij wil een troonbe stijgingen uwe ziel, en Hij wil daar alléén heerschen. Hij wil liefde, en het onderhouden zijner wet. Zooniet, dan is 't gedaan met de heerlijke schoonheid van uw H. Doop sel. Hebt gij Christus' liefde niet, dan breekt gij uw gemeenschap af met God Onderhoud de geboden!*. Daar toe zal de kerk u helpen. Zij, die u het nieuwe leven schonk, zal u in dit leven opvoeden, 't Is het groote werk der kerk, u een christelijk leven aan te kweeken. Zij beschikt over alle noodige middelen om u terzij te staan, 't gansche leven door, en al dus uwe taak licht te maken. Als gij u door de kerk leiden laat, dan rijpt het verborgen zaad des doopsels in uwe ziel wel tot bloesem en vrucht. Aanvaard eenvoudig wat de kerk onderwijst en leert, leef na wat zij eischt of verlangt: dan leeft ge als kind van uw goddelijken Vader. De doop der kerk heeft u ook ge wijd tot een verheven krijgsdienst. Gij zijt ingelijfd bij de legioenen eener Veroveringskerk, tot wie gezegd werd; Bekeer de wereld! Het gaat niet om een strijd met geweren en kanonnen, met tromge roffel en oprukkende regimenten. Neen, Christus' Rijk is een rijk van liefde en minzamen vrede. Doch, het is geen rijk van rust en roest. De kerk telt geen andere leden dan ■strijders. Zij vraagt bovendien dat men wakker en dapper weze, en uit ga tot verovering der wereld. Gij zijt geroepen tot strijd en apostolaat. Gij, gedoopte, hebt het recht niet te zeggenik trek mij die anderen niet aan!». Die «anderen» zijn uw broeders, of moeten uw broeders Worden: door u, door u! Ge zijt een deel geworden der ge meenschap, een lid der Katholieke familie. Uw plicht is te arbeiden voor die gemeenschap, het uwe bij te bren gen; in de rangen mede te strijden met de andere broeders, en als 't moet, bij harde beproeving, ook me de lijden; niemand in den steek te laten, mekaar te steunen opdat niet één broeder bezwijke, opdat allen wezen ten nutte van de geheele ge meenschap. En de Doop, die u wijdde tot me destrijder onder hetzelfde Christi vaandel, zalfde u tot veroveraar, tot zendeling, en vurigen apostel voor Christus' Rijk. Ook de gedrukten, de gekwelden, de verschoppelingen en het ballast der maatschappij zijn geroepen tot het Rijk. Ook de onbeschaafden, de verstootelingen van Noord en Zuid, zij allen, welke men verwijst als uit schot en afval, grijpen en zoeken naar een helpenden broederhand, om over te gaan van den dood naar het leven, om aan uw zijde plaats te nemen in de strijdende gelederen der kerk. Niet één gedoopte mag zijn red dende hand terugtrekken. Hij beden ke, dat hij zijn bloed stalen moet tot Wirige en offerende apostolaatsleven. Ziedaar wat het is eerlijke Burger zijn in het Godsrijkkoene krijgs kan in Christus' dienst, en aposto- i?°™ werkzaam lid der katholieke KerkJ Tel. Foperiflte N' ro»t rheckrekening N' 15.573, AN SEN YANNESTE, FSpërlngg (Z. H. VIUS XI.) Wij zijn gelukkig onze Lezers hieronder een zeer pittig 'en zeer leven dig artikel te kunnen mededeelen van de hand van den vermaarden Franschen publicist PIERRE L'ERMITE, die leeft midden in al de mi series van het moderne Parijs, en dagelijks zijn fijnste pen scherpt tegen het nieuwe heidendom, de bron van zooveel lichaamlijke en zedelijke ellende. Wij laten hem aan 't woord: Aan den hoek van de straat heb ik den ('.uivel ontmoet, fijntjes uit geklopt naar de laatste mode. Wr doet gij daar? vroeg ik hem; want wij kennen malkaar se dert lang. Ik houd een oog op uw con gressen. Zij verontrusten u dus een beetje? Toch zoo weinig, grinnikte hij. Maar dwars door zijn bril, las ik in zijn oog dat hij weer aan 't lie gen was. Aan mijn zijde liep hij de straat op. Doet zoo druk als gij wilt op uw congressen, sprak hij, ik heb u allen toch bij de keel. Ik spot met uw verslagen... uw wenschen doen mij krullen... ik beleef goede dagen aan al uw gedoe. Ziet gij die vuist? Sedert een halve eeuw heb ik daarmede voor de oogen der Katho lieken een blin'ddoek gebonden, en die lost niet... Ik heb er een handje van om knoopen te leggen. Met zijn wandelstok wees hij mij enkele voorbijgangers aan. Daar. die chieke mijnheer, die draagt mijn blinddoek. Hij is katho liek. Verstaat gij wel?... Katholiek. Welnu hij is geabonneerd op een van mijn eigen gazetten. Hij leest ze, werpt ze in de papiermand, en van daar reist ze en predikt ze door ge heel zijn huis, tot bij de keukenmeid. O die blinddoek! Daar ging een jonge dame voorbij. Ziet gij haar?... Zij gaat naar de kerk. Toch is zij een van mijn trouwe klanten. Vijf en dertig cen tiemen eiken dag. Een waterdroppel denken zij, die den blinddoek dra gen. Maar al is een waterdroppel niets, de zee zelf bestaat toch maar uit zulke droppels. En 't is met de vijf en dertig centiemen van die ge- loovige en van haars gelijken, dat ik mijn paleizen bouw langs de groote stadslanen. mijn paleizen vol zet- en drukmachienen, per speciale kabel verbonden met al de wereldsteden. Nu kwamen wij voorbij een dag bladwinkel. Satan's oogen schoten vonken. Tel uw bladen, sprak hij gebie dend. Ik telde een... twee... drie... vier... vijf... 't Was al. Tel de mijne, riep hij trotsch. Zijn wandelstok ging van 't een blad naar 't ander. Het mijne door zijn hoofdarti kel!... Het mijne door zijn feuille ton!... Hier zijn het de adverten ties!... Daar de printen!... En dat daar!... En dat!... Drie en veertig maal ging de stok op en neer. En voor een keer had Satan waar heid gesproken; want, al was het in verschillende mate en op verschillen de manier, toch werkten al die bla den voor hem. Daar ging een priester voorbij. Sa tan's oogen volgden hem met bij zondere belangstelling. Zelf deze daar draagt den blind doek... Zie maar... hij heeft zich in t zweet gewerkt... Zooeven heeft hij een sermoen gepredikt, een schoon sermoen... Mij heeft hij zeker niet gespaard... ik ken hem... op den pre dikstoel is hij een flinke kerel. Maar och arme, hij sprak tot vierhonderd menschen, die diep gelooven en niet meer moeten overtuigd worden. Ik pak de zaken anders aan! Gij hebt mijn gazettenwinkel gezien. Kijk nu of hij in de gunst staat. Het was eenige minuten over vijf. In enkele oogenblikken liep de straat vol volk. De bedienden uit alle buree- len, de arbeiders uit alle werkhuizen kwamen langs den winkel. De ver koopsters hadden geen handen ge noeg om de bladen te bestellen. Zij werden als weggestolen. Om de vijf minuten werden nieuwe pakken aan gebracht, nog riekende naar verschen inkt. Toch werd de winkel bijna leeg geplunderd. De duivel richtte zich op in geheel zijn lengte, wees met zijn magere hand den winkel aan, en sprak vol hoovaardij: Daar staat mijn predikstoel! En de voorbijgaande priester, de ver moeide predikant, ziet niet dat er tusschen mijn prediking en de zijne zooveel verschil bestaat als tusschen het hedendaagsche machiengeweer en de vroegere kruisboog. Neen, hij ziet het niet. Kijk maar. Hij stapt voorbij, maar men leest noch schrik noch ontzetting in zijn oog. Mijn winkel gunt hij zelf geen blik, mijn predikstoel, die hem eiken dag, en I bijna elk uur van den dag de zielen rooft, voor dewelke hij zich afslooft, I de zielen zelfs der kleinen en on- schuldigen. Die priester ook draagt mijnen blinddoek! Satan wond zich meer en meer op: En toch was er een tijd, riep hij uit, dat ik bang werd. Als men de kloosterlingen verjoeg uit de scho len, als men hun goederen stal en die van de kerken, dan heb ik ge peinsd: Pas op kerel! De uitgeplun derde Katholieken zullen geld noodig hebben, veel geld. Zij moeten toch ook zien hoeveel geld Chevrolet en Cadum en Gibbs en zooveel anderen jaarlijks uitgeven om de pers voor hun wagen te spannen. Zij zullen gaan denken: Als wij nu ook maar een keer de pers gebruikten voor onze werken? Als wij ons een keer van de bladen gingen bedienen? Als wij het grootste deel van de akties in handen kregen van die groote dagbladen, die door het volk gelezen worden? Zouden wij ook niet kun nen op dat reusachtig spreekgestoel te klimmen om onze ellende te ver kondigen en de openbare meening voor onze zaak te winnen. Het volk gaat toch mede met hem die het aanspreekt. Het stak de oogen uit, dat was voor hen de weg; en ik beken dat ik niet op mijn gemak was. Wat zou er ge worden van mijne heerschappij, moesten de Katholieken met hun ge kende voortvarendheid, met hun geest van apostolaat en den zegen van mijn Aartsvijand, tegen mij het vreeslijk wapen van de pers gaan gebruiken? Dan heb ik den blind doek nog vaster toegeknoopt... Het onweder is voorbijgegaan. Er steeg een zucht van verlichting op uit zijn borst; maar spoedig was hij weer de oude, en vol hoogmoed ging hij voort: Ik, de geest der duisternis, ik draag geen blinddoek voor mijn oogen... Ik zie klaar... O, zoo klaar! Mijn pers is mijn zekerste, mijn scherpste wapen. Hoe dikwijls be zorgde zij mij de schoonste triomfen! Mijn blad is de zuiverste en doel matigste uiting van mijn woord. Dat woord weerklinkt in de redaktiebu- reelen. Licht en snel wipt het van de persen tot bij de venters. Het laat zich hooren in al de wijken der hoofdstad. Het dringt de stations binnen. Het stapt in den trein, in al de treinen... Het stapt op de boot, op alle booten. Het vliegt van stad tot stad, van dorp tot dorp, van ge hucht tot gehucht, van herberg tot herberg, van hut tot hut... Het houdt maar stil als er geen enkele ziel meer te vergiftigen is... En dat ik op die manier op allen en op alles de hand heb gelegd, dat zien de Katholieken niet... O die blinddoek!... Zoo bereikten wij een armtierig gebouw, waar een congres werd ge houden. De duivel wees het mij aan en ik las het diepste misprijzen in zijn spottende oogen. Dat daar! Moet gij mij daar overwinnen? Het cenakel was niet grooter, riep ik hem toe. Een godslastering was zijn ant woord. En ik vervolgde: Niettegenstaande uwen blind doek, niettegenstaande de macht van uw wapen, niettegenstaande de echt heid van uw tijdelijke zegepraal, o Satan, toch geloof ik aan de over winning van Hem, die de eeuwige waarheid bezit. Ik geloof dat een maal de Geest van het licht de oogen zal doen opengaan, dat eenmaal de Katholieken zullen klaarzien, dat zij eenmaal rijkelijk hun eigen pers zul len steunen, dat zij aan uw bladen de allergeringste hulp zullen ont zeggen; en op dien -dag zal uw rijk ineenstorten. FIERRE L'ERMITE. EN DIE DAG ZAL KOMEN: WANNEER ALLE KATHOLIEKEN UITSLUITELIJK KATHO LIEKE BLADEN ZULLEN LEZEN. IBBBBBBBBBBBBBBBSBHtBBBE3HaH«i'BBBSBSBaBPF,BSBBBSB8BBSSBSBi» S T. H. 1923 132e Trekking van Zaterdag 19 Mei 1934. Winnen ieder 190.000 frank: R. 367.168 Nr 2 R. 378.063 Nr 2 Winnen ieder 50.000 frank: R. 247.807 Nr 1 R. 87.913 Nr 5 R. 164.562 Nr 1 15 Loten van 10.000 frank: R. 87.860 Nr 3 R. 167.070 Nr 3 R. 152.640 Nr S R. 278.829 Nr 4 R. 167.432 Nr 3 R. 154.230 Nr 4 R. 168.430 Nr 2 R. 383.353 Nr 2 R. 36.036 Nr 3 R. 269.521 Nr 4 R. 173 585 Nr 1 R. 97.211 Nr 5 R. 183.835 Nr 4 R. 368392 Nr 2 R. 155.565 Nr 3. De andere obligaties der series hierbo ven vermeid zijn uitkeerbaar met 550 fr. BLIJDE GEBEURTENIS NAKEND OP HET PALEIS VAN LAKEN Het nieuws wordt bevestigd dat er een blijde gebeurtenis nakend is op het Paleis van Laken. Het gelukkig nieuws, dat ganseh België verheugen zal. zal door de gebruikelijke kanonschoten worden aangekondigd: 101 salvo's in geval de nieuwgeborene een prins is, 21 salvo's in geval het een prin sesje is. Doos 4 en 7'/, franlc In alle Apotheken. Het staken van betalingen der socialistische Banque des Cooperatives Het Journal du Commerce deelt merkwaardige bijzonderheden mee over de oorzaken die aanleiding ga ven tot het neerleggen van de balans der Banque des Coopérativesin Frankrijk. Bij het lezen van het artikel staat men letterlijk verbluft over de won derbare gelijkaardigheid tusschen de instorting der stcialistische Bank van den Arbeid» n België en de niet minder socialistii.che «Banque des Coopératives»; z( If de missingen bij den aanvang, zelfde onvoorzichtig heden, zelfde fou en en, op slot van rekening, zelfde beroep op de hulp der bourgeois-instellingen. Het blad schrijft: In Februari, t- n gevolge der poli tieke gebeurteni sen die iedereen kent, riep de beheerraad de hulp in eener Engelsche coöperatieve Bank; maar deze hield 'ich doof of hoorde niet goed. Op tus chenkomst van M. Germain Martin, minister van finan ciën, werd van cc Banque de Fran ce een uitzonderlijk disconto van 16 millioen verte gen, zoodat de ver valdag van Feb. iari kon verzekerd worden. Het zou wel aardig zijn te verne men waarom en op welke wijze de gebeurtenissen T an Februari (de bloedige inciden' ::i te Parijs), een zoodanigen invloe d uitoefenen op de ontvangsten, de disponibiliteiten en de deposltos der «Banque des Coo pératives», dat er toe gedwongen werd hulp te zoeten voor haren ver valdag einde maand. Wie had schrik gepakt en wie wa ren in massa hun centen komen weg halen van de Buik? Wie heeft de débacle van de Bank, zooniet volledig uitgelokt, dan tich door massieve geldafhalingen, verhaast? Een officieel r .pport bewijst het: de Fransche socialistische partij, de Confédération G 'nérale du Travail, de Syndicaten, de Ambtenaarsbon den. In andere woorden: zij die de Bank hadden moeten steunen tot het laatst. Op den eersten rang van hen die het maar veiliger achten hun centen weg te halen was de socialistische partij (S. F. I. O.) die de volgende af halingen deed: 15 Februari, 7.200 fr.; 2 Maart, 15.000; 9 Maart, 15.000 21 Maart, 25.000; 21. Maart, 400.000; 13 April 100.000; ï|j£j.pril, 25.700 en nog eens 13 April.- Wb 000 fr. Ze losten malkander af om de eenten weg te halen De Confédération Générale du Tra vail, van papa Jouhaux; tusschen 5 Februari en 30 Maart, kwam die in 16 keeren, zoo wat 870.000 fr. weg halen. De Fédération Nationale des Syn- dicats de Fonctionaires nam hare voorzorgen van af 9 Februari door het wegtrekken van 1.250.000 fr.; en op 4 April nog eens 273.000 fr. De socialistische schoolmeesters haalden in 8 keeren 1.211.000 frank van de Bank weg. Hoe vindt ge dat spectakel? Nadat ze al hun volgelingen hadden aange zet hunne spaarcenten op die Bank te zetten en op geen ander, lieten de socialistische en syndicalistische kop stukken de sukkelaars aan hun lot over, doch haastten zich hun bezit in veiligheid te brengen. De kleine garnaalis zijn centen kwijt, maar de kas van de partij of van 't syndicaat is gered. Degenen, die wisten dat het schip ging zinken, sprongen in de reddingsbooten en ze lieten de ongelukkigen, die van niets wisten, met het zinkend schip naar onder gaan. Juist dat, wat in het kapitalistische regiem het afschuwelijkst is, werd gepleegd door heeren socialisten en roode syndicalisten. En dan is 't op slot van rekening de Banque de Francedie 't gat moet stoppen dat door de socialisti sche partij, door de C. G. T. en door de revolutionaire syndicaten in de kas der Bank werd gemaakt!!! 8» Om afkeer van 't kapitalisme, in den slechten zin van 't woord, te krijgen, moet men enkel zien naar de doening van die heeren der Sociale, wanneer ze zich met financies be moeien. (EBQZSSBBBEaSSSBHaflSa&aSSBBB Toen op 10 Oktober Prof. J. Persyn plots overleed, treurde de gansche Vlaam- sche gemeenschap om het zoo vroeg af sterven van een van de schitterendste ba rer leden. Zijne begrafenis was een zoo spontane als openbare hulde aan zijn ti- tanischen arbeid van den geest, zijn on baatzuchtig dienen van de letterkundige schoonheid, aan zijn hoogstaande per soonlijkheid De Vlaainsche Gemeenschap betuigde openlijk haar dankbaarheid om het vele goede en sciioone dat Prof. Persyn haar schonk. Collega's en vrienden van den afgestor vene hebben gemeend dat het daar niet bijwijven mocht en dat het aandenken aan den overledene en zijn werk moest vereeuwigd worden door een hem waar dige en passende hulde, nl. de stichting van een Persynprijs voor letterkunde en het oprichten van een standbeeld te Wachtebeke. Om deze hulde zoo algemeen mogelijk te maken werd een comiteit samenge steld; een Eerecomiteit, dat personali teiten van elke schakcering uit Vlaande ren en Nederland groepeert, staat borg voor de algemeenheid van deze hulde. Eerlang zullen verdere mededeelingen worden verstrekt; van nu af kan men reeds zijn bijdrage storten op pos: check 113101, J. Dytterhoeven, Helmstraat. 142, Borgerhoui. IHE3IISaB3HEHBE2BE5ISHB2SaïBNB BELGISCHE FABRIEK VAN CH1COREIWYPPELIER-TAFFIN VOOR ONZEN MIDDENSTAND HET VLUGSTE MIDDEL Wat kan er gedaan worden om de con currentie welke de grootwarenhuizen en Ce eenheidsprijswinkels den middenstan ders aandoen te verminderen. Er is een vlug middel, dat direkt werkt, in afwachting van andere hulpmiddelen en dat middel is: MIDDENSTANDERS, en gij vooral BURGERS, blijft er weg; dan loopt er reeds een derde minder volk naartoe! Wat een slag! WERKLIEDEN. BEDIENDEN, getrof fen of bedreigd met werkloosheid, staat makend op een pensioen, denkt op den ambachtsman zonder werk. den klein- nijveraar zonder afzet, den handelaar zonder verkoop; denkt op hun vrouw en kinderen... Als de Middenstand het niet meer kan halen, is het dra gedaan met uw steungeld, met uw hoop op ouder domsrente, met het huishouden van den Staut! BOEREN en BOERINNEN, die thans ook voelt hoe moeilijk het is. zelfstandig uw huishouden in eere te houden en uw kinderen te voeden en op te leiden, hebt ge niet méér over voor den zelfstandigen middenstander dan voor de naamlooze geldschieters der grootwarenhuizen? SCHOOL- en PATRONAATBESTUUR DERS, KERKFABRIEKEN en KLOOS TERS, koopt bij den Middenstand, laat werken door den middenstand. Vrouwen, meisjes, kinderen koopt bij middenstanders Dat is het ordewoord dat we moeten verspreiden. Chr. Middenstand-post. IBaEBS3EaE3EE2!S22SSBEEEE2iSEB ONTZAGLIJKE KETEN VAN FORTEN BESCHERMT FRANKRIJK EN BELG IE De beroemde Maginot-linie, de gepant serde muur, die de Oostgrens van Frank rijk beschermt, zal door Belgie tot aan de zeekust worden voortgezet. Het volgend jaar, aldus de United Presszal een onoverwinnelijke, met stukken geschut bezette muur van be ton en staal, die van de Noordzee bijna tot de Middellandsche Zee loopt slechts de korte Fransch-Zwitsersche grens blijft onbezet West-Europa van Oost-Europa scheiden Geheel België wordt in deze fortificatie keten betrokken en de meest onneembare stelling vormen, want achter de verlengde Maginot-linie liggen de sterke Belgische vestingen en aan de Fransch-Belgische grens is een tweede Fransche verster kingslinie in aanbouw. Een vijand die Frankrijk door Belgie heen zou willen aanvallen, zou niet alleen het Belgische vestingsysteem tegenover zich zien, doch eveneens twee met de modernste verdedi gingsmiddelen uitgeruste fortificatie-gor dels. Het Belgische deel van de Maginot- linie zal speciaal met de zwaarste artillerie worden uitgerust. Vele honderden met be ton' beschermde machièngewerennèsten worden in de Ardennen opgericht, en langs de grens in garnizoen liggende troe pen, rijwiel-compagnieën met machine- geweer-afdeelingen, moeten bij onver wacht alarm deze verdedigingsstellingen versterken. De Belgische grensversterkingslinie komt bij Metz en Longwy samen met de Fran sche, waar zij uiteen valt in twee deelen: de voorste gordel bestaat uit afzonderlijke forten, de daarachter liggende uit een samenhangende versterking van staal en beton, die ononderbroken doorloopt van de Maas tot aan de Schelde, en waar reus achtige stukken geschut staan, die het grootste deel van Holland beheerschen. Twee legercorpsen met het modernste technische materiaal, ook voor de artil lerie, moeten deze linie bezet houden. Daa renboven zijn in Luxemburg nog bijzon dere maatregelen genomen, die samen hangen met de bergverdedigingen in Bel gisch-Luxemburg. Eenige honderden ver sterkte blokhuizen moeten strategische punten beschermen en in Bastogne en Vieisalm worden versterkte kazernes op gericht voor het onderbrengen van een gemakkelijk verplaatsbaar corps, dat be staat uit wielrijders-compagnieën en ver schillende verplaatsbare batterijen. Een eskader gepantserde vliegtuigen wordt bij dit corps gevoegd. Verder zullen evenals vroeger, de kanalen een belang rijke rol in de verdedigingsorganisatie spe len. Er worden voorzorgsmaatregelen ge nomen. dat hun watermassa's binnen een minuut de laaggelegen landstreken in het Noorden kunnen overstroomen en uitge strekte gebieden voor paarden en automo bielen onbegaanbaar maken. SBBBBEBISBBVESBXBaRBSEBBSEiBBB op postcheckrekening nummer 15.570 van V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, en ons blad wordt U wekelijks toegezonden van nu tot Nieuwjaar. Abonnementsprijs voor FRANK kt/JK van nu tot einde jaar: 21.70 fr. Woensdag 1). vergaderde de Minister raad. Onder meer werd de hangende kwestie der verlaging der mijnwerklieden besproken. Er zal getracht worden om een oplossing te zoeken die beide partijen zou bevredigen. Het ontwerp van het Centraal Kolenkantoor ligt nog steeds ter studie. Een som van 500.000 fr. zou ter beschik king gesteld worden van de slachtoffers der mijnramp van Paturages. In dien an zal een wersontwerp neergelegd worden ter stemming. Verders werd nog de internationale toe stand besproken. Het vermaarde Beiersche dorp viert thans het derde eeuwfeest der Passiespe len die alle tien jaar worden opgevoerd Men weet dat deze Passiespelen ont staan zijn tengevolge ten belofte welke ten jare 1633 door de inwoners gedaan werd om van de pest bevrijd te worden De eerste vertooningen hadden eerst in de kerk. later in 't open veld plaats. Thans hebben de opvoeringen plaats in een speciaal daarvoor gebouwden open lucht-schouwburg waar 5.000 toeschou wers kunnen plaats nemen. De eerste vertooning werd Donderdag 17 Mei gegeven in aanwezigheid van een groot-en toevloed van toeschouwers, ge komen uit alle deelen van Duitschlancl en van het buitenland. De vertooning duurde 8 uren. Bijna het gansche dorp was op h:-t tooneel, daar er een duizendtal uitvoerders zijn! Niettegenstaande het ongunstige weder het regende namelijk was het een groot kunst- en technisch sucoes. WEEKBLAD* 35 CENTIEMEN. De lijkkisten der ingenieurs Cottiaux en Van Molla worden gelicLt Zijne Emenentie Monseigneur Van Roey in den begrafenisstoet. Ee kcoizn-.awerLi.eden dragen l.un mal'.' crs naar hun laatste rustplaats, De dragers r.'jti in bun werkk'.ecdij. BE LIJKFLECKTIGHEDEN Zaterdag 19 Mei zouden de plechtig? teraardbes.ellingen plaats hebben der lij ken die door hun familie niet werden op- geëischt. Aan de Regreringsgebouwen door het Land hing de vlag half-top, ten tesken van officieele rouw. Alleen twee lijken werden niet door hun familie geëiseht en deze werden voor de officieele begrafenis tentoon gesteld in het gemeentehuis van Paturages. Uren lang defileerde het volk voor de twee schrijnen om een laatsten blijk van hul de te brengen aan die helden, en ontel bare bloemenkransen en garven werden bij ds lijkkisten neergelegd. Redevoeringen weiden uitgesproken door Minister Van Isacker en Heer Pepin, burgemeester van Paturages. De 10 uur zette zich de lijkstoet in be weging. Mgr Rasneur, bisschop van Door nik leidde den stoet wijl Z. Exc! Mgr Van Rcey, Aartbisschop, eveneens in den lijk stoet was. Een ontelbare menigte was langs den weg geschaard en toen de twee lijkkisten, gedragen door mijnwerkers in werkklee- dij, voorbijtrokken, werd het volk ten uiterste ontroerd. Het was rond 1 uur toen de Plechtige Lijkdienst, tijdens dewelke Mgr. Rasneur een plechtige toespraak hield, gedaan werd en de lijken naar hun laatste rust gedragen werden. Alle aanwezigen bij stoet, lijkdienst en begraving, werden ten hevigste ontroerd en menigeen pinkte een traan weg bij het zien van zooveel beproefde families en het eindelooze leed door de ramp veroorzaakt. BE REDDINGSWERKEN STOP GEZET Zooals wij reeds verleden week meld den. werden de reddingswerken in de mijn van Fief de Lambrcchies te Patura ges stop gezet gezien Aten lrcop meer be- s.ond voor dezen die""zich in de mijn neg bevonden, en niruv, e ontploffingen dreig den, v. aai deer nieuwe menschrnlevens De lijkplech'.igheden der andere doo- den hadden afzonderlijk plaats. BLOEMEN IN DE MIJN In de mijn werden ook bloemen gestort, als een hulde aan de 32 ongelukkige slachtoffers wier lijken nog op den bo dem van de verraderlijke koolader berus ten. In de mijn hebben nog steeds ont ploffingen plaats. DE BEGRAVING DER INGENIEURS SOTTIAUX EN VAN MOLLE De twee ingenieurs Sottiau... en Van Molle werden met evengroote plechtig heid ten grave gedragen te Bergen. Minis ter Van Oauwelaert sprak aldaar een re de uit. Het lijk van den Heer Allard, bestuur der der mijn, is in den beruchten mijn- ader gebleven. ROUW EN STEUN VOOR DE GETROFFEN FAMILIES hadden kunnen te betreuren vallen. Er werd besloten de mijn onder water te zetten. Wat later werd een ander be sluit ge.rofiën, namelijk de miin met aar de te vuilen tot op zekere lacogte, wat minder gevaar zou medebreng?n. In de mijn blijven nog 32 slachtoffers. Een driehonderdtal mijnwerkers zijn werkloos gevallen. Niet enkel in het binnenland werd de rouw medegeleefd maar ook in den vreemde. Uit vele gewesten en landen stroomden de deelnemingstelegrammen voor de geteisterden. Bijna door gansch het land werden in- schrijvingslijsten geopend om steun te kunnen verleenen aan de arme weduwen en weezen. Menig liefdadigheidsfeest wordt opgericht om gelden in te zamelen. Reeds veel geld werd ingezameld maar niets zal immer de betreurde menschen- levcns kunnen vergelden. Dat de zielen der arme dooden in vrede rus.en!

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1934 | | pagina 1