EC0NSNKLBIKE OPTOCHT Hst Geheim van de Gran Chaco! Geestesverwarring en Kath. Tucht Ziedaar mijn Kart Derde ?.TJ. Stemt naar CSVAiaftïë! SK ZE3HSS3 S MUHTONTWAARIHMG DlifSTMf ABB® I Aii® 5 KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER Wrifdag 18 luaii feest tsmtestis' Heilig «DE HALLE» INTERNATIONAAL OVERZICHT DE DAGEN KORTEN! XI* PROVINCIAAL CONGRES OUDE ZILVERMUNTEN 12 BLADZIJDEN: 35 CENT. 3' JAAR. N' ^5. Katholiek Weekblad van leper Bureel Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 18,60 fr. Belgisch Kongo 35,fr. Frankrijk 35,fr. Alle andere landeit 55,fr. TARIEF VOOR BERICHTEN: li Kleine berichten j r re: 1 1.00 fr. IjKleine berichten (minimum) 4,00 fr. 2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Ij Rouwber. en Bedank, (mm.) 5,00 fr. lANSEN VAJTKESTi; PöpcH2f« Heden Zondag wordt de Koning ge vierd en gehuldigd in elke stad en dorp der gansche katholieke wereld. De beteekenis van dit feest kan niemand ontgaan: én om zijn alge meenheid, én om de éénheid in de zelfde geloofsbelijdenis, én om de vu righeid in de liefde van zooveel mil- lioenen menschen jegens den Eucha- ristischen Koning. Het brengt ons ter herinnering de Blijde Intrede te Jeruzalem, twintig eeuwen geleden, toen het Joodsche vo'k enkele dagen vóór zijn onge trouwheid en verraad zijn Koning begroette als Davids Zoon en den Ge zegende des Heeren. Dat was als de eindapotheose, als de plechtige sluiting van het gouden tijdperk der menschheid toen Chris tus, God en mensch, van stad tot stad ging om de Blijde en Nieuwe Bood schap van God te verkondigen. Heilige en wonderbare tijd, waar alle heil der wereld als uit een wel dadige bron is voortgevloeid, en be kroond werd door het heiligste mo ment der wereldgeschiedenis: het laatste uur van Kristus-Koning aan het kruis op Golgotha. Want met dat uur staan wij allen Innig verbonden. De Koning heeft gewild dat zijn stervensuur voor ons vruchtbaar zou zijn, en dat wij het gedurig vóór de oogen zouden zien. Hij heeft ons vóór zijn heengaan eon royale gift geschonken, een ge dachtenis van zijn laatste uur, een souvenir van zijn onbegrensde liefde, welke haar toppunt bereikte op het bloedig kruis. Op den vooravond van zijn levens offer heeft Hij de H. Eucharistie in gesteld, het middel dat ons in ver band houdt met dit heiligste uur van zijn aardsche leven: omdat Hij op onze altaren zijn uur hernieuwt en het kruisoffer voortzet en voltrekt; omdat Hij zichzelf als heilige zielespij ze laat eten en drinken, en aldus in ons zijn sacrificie vrucht baar maakt; omdat Hij in de taber nakelen van elke stad, van elk dorp, met ons verblijft als Liefdekoning te midden van zijn volk. Liefde-Koning te midden van zijn getrouwe onderdanen! En daarom wordt de plichtbeseffende onderdaan verwacht bij den optocht van zijn Koning, op den dag van de jaarlijk- sche plechtige revue Weleer spreidde men mantels uit over zijn weg, sneedt men takken van de boomen om ze te strooien op den weg. Thans bevlagge men het huis, dat de Koning voorbijtrekkend zegent met zijn bewoners! Thans strooie men bloemen en groen op het koninklij ke pad! Thans drage de mannelijke jeugd de banieren des Konings en vormen de weerbare mannen zijn lijf wacht, wijl de vrouwen knielend bid den op den doortocht en zingende kinderen den stoet begeleiden!... Morgen is de hernieuwing en de voortzetting van den gouden tijd, toen Christus-Koning van stad tot stad ging met de Blijde Boodschap van God. ii ii TeL Poperlnge ft' froslcïeckrckening N' 15.570^ Te herhalen aankondigingen prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en [moeten tegen den Woensdag avond (ingezonden worden. Kleine be- 1 richten tegen den Donderdag noen. i3fisis2ü3ii&assaaBaE3saaas.ZBBBi:a BBBBssaa3E2i53S2BaasKBKaEaa DE VLAGGEN UIT! De godsvrucht tot het H. Hart van Jezus, den God-Mensch, is een gods vrucht van WEDERLIEFDE. In zijne openbaringen aan de Hei lige Margareta-Maria, klaagt Jezus bitter over een tekort aan wederlief de; Jezus als mensch had een men- schelijk hart om te beminnen en om bemind te worden, en geen hart is ooit meer teleurgesteld geweest dan het zijne. Waarin bestaat die WEDERLIEFDE van onzen kant? Jezus gaf zijn leven en bloed uit liefde voor mij en voor u, het is dus billijk en juist dat wij Uit DANKBARE wederliefde. LEVEN VOOR HEM; ons leven richten op Hem, leven in algeheele overeenstem ming met Zijn leven, leven volgens de begeerte van zijn Hart; dat is de wederliefde niet met woorden, maar met DADEN bewezen. De godsvrucht tot het Heilig Hart is dus geen gods vrucht van nu en dan, maar vraagt om bestendigd te worden, schept een toestand, een levenswijze in ons; en vraagt daden van edelmoedigheid en offervaardigheid en ook van EER HERSTEL; eerherstel komt toe bij deze godsvrucht; Jezus zelf vroeg het eerherstel en het spreekt van zeif dat wij smaad en beleediging en onver schilligheid van waar ze mogen ko men zullen trachten af te weren en weer goed te maken bij Hem dien wij diep beminnen en volgen. In alle geval dus, nooit ons zeiven zoeken in die godsvrucht, maar het volledig wegschenken van ons zelf aan Jezus'Hart, en het trachten naar in nige vereeniging en gelijkvormigheid. Ons zeiven losmaken van al die beu zelingen waaraan wij vastgegroeid liggen, is ons eerste werk en dan edel moedig meegaan met Hem die op ons denkt en veilig leiden zal door 't le ven. Dan ook zullen wij, gelukkige menschen, deelachtig zijn aan al de schatten van wijsheid, goedheid, lief de en heiligheid die aan de vrienden van Jezus' Hart zoo mild toebedeeld worden. H. Hart van Jezus, óns toekome uw Rijk. CX=£!a£IS22Z23HSasaS££SXC£B2ia:as ■aDssiaaaaazaaESsa&naza De groote koning Lodewijk XIV heerschte, Le Roi-Soleil Zijn wil was wet, zijn opstaan 's morgens, kleeding, enz. was een grootsche ge beurtenis in gala. Honderd personen om hem te dienen, en als 't gebeur de dat voor dien monark zwemmend in rijkdom en genoegens, een onder daan te juister ure aankwam, niet te laat maar weinig te vroeg, dan zei die dwingeland: «Nog een beetje moest ik wachten. Het was de bloeitijd in de Fran- eche letteren: La Fontaine dichtte zijn ongeëvenaarde fabels; Bossuet predikte en bereikte het toppunt der welsprekendheid; Racine creëerde zijn tragedie «Iphigénie»; de veldheer Tu- renne verdedigde de grenzen, alsook de prins de Condé. Koning Lodewijk was meester in Frankrijk en in Europa. De zon scheen, maar er waren ook schadu wen. MYSTIEK HUWELIJK Eon meisje van negen jaar oud was ponsionnaire te Charolles. Ze deed haar eerste kommunie en sedert dien vond ze geen smaak meer in koorde- dansen, popspelen, lekkernijen, snoe pen, enz. Eenige jaren later werd haar moe der weduwe. Het weesmeisje ging met moeder inwonen bij twee tanten. Daar werd het meisje bekeven, ver nederd eiken dag. Daar verweten haai de eigenzinnige moeienGij houdt u bezig met een knechtejongen. Daar was niets van. Dat was hard. Eu het meisje weende heele dagen in een hoek of een kant en liet vele maaltijden voorbijgaan zonder eten. De moeder leed ook veel erom maar kon den toestand niet verhelpen. Verduldig verdroegen zij beiden al les zonder klagen. De moeder had willen haar dochter gelukkig maken door een goed huwelijk om daar in hst nieuw huisgezin mee te wonen en er een toevluchtsoord te vinden Voor haren ouden dag. Doch om te trouwen moet men gewoonlijk met twee zijn. De jonge dochter voelde er niets voor, maar moeder zorgde zelf voor pretendenten. Uit gehoorzaam heid moest het meisje zich mooi aan- kleeden. Een andere mystieke Verloofde wil de haar, stelde zijn ultimatum en met goddelijk dynamisme behaalde de »ege. Jufvrouw ging het klooster bin nen, nam de sluier aan te Paray-le- Monial. Het hof van den koning van Frankrijk wist daar niets van, en Louis quatorze nam zijn bad, at fijn gebraad, en dronk ouden Bourgogne ais voordien. VERSCHIJNING Had Margareta geluisterd naar haar moeder, ze ging trouwen met een bra ven man, ze ging kinders hebben voorzeker en ook vele ontgoochelin gen gelijk aile getrouwde menschen. Ze zou gestorven zijn na een leven n ei vreugden en kruisen, en op haar t M zou men gelezen hebben: «Hier Wit begraven Margareta Aïaeoque. echtgenoote van X. Zij rust in vrede.». Het noviciaat is het lenteleven der kloosterlingen, maar het blijft niet bij lentebloeien en weldra komen de doornen van vernedering en beproe ving. Slachtoffer en apostel van 't Heilig Hert, werd zij belast met een bij zondere boodschap uit den hemel. Het was ten tijde toen het koude Jansenisme de menschen afhield van 't Heilig Sakrament, uit eerbied zoo- gezeid. Geen wonder dat de gods vrucht verkoelde. Het was de tijd toen het Gallica- nisme in Frankrijk den kop opstak, de Koning wilde soort Paus zijn, de bisschoppen en prelaten benoemen. Frankrijk was op den rand der scheu ring, nog een duw en de oudste doch ter van de Kerk ging heur staat te buiten, was schismatiek te wege. Zuster Margareta zag in verschij ning Jezus, zijn doorboorde hart too- riend, en zij hoordeZIEDAAR MIJN HART zoo vol liefde tot de menschen, een hart dat niets ontzien heeft om zijn liefde te toonen en in plaats van mij erkentelijk daarvoor te zijn, is men toch grootendeels jegens mij zoo ondankbaar. Ons antwoord is: «Ja Heer, we ge- looren dat Gij een hart hebt. WIE WINT? Van 1673 tot 1690 had zij zeventig verschijningen gehad. Haar altaar prijkt thans in de basiliek van Mont martre te Parijs. Haar kostelijke rijve staat in de kapel der Visitatie te Paray-le-Monia! en op de wanden staat in groote mo- zaiekletters; Honneur a Marguerite- Marie. Zij stierf in 1690. Vier jaar later werd Voltaire gebo ren. Voltaire, de prins der gedachten zijner eeuw, wilde Jezus en zijn hart verpletteren. Wie zou zegevieren Voltaire met zijn genie of Jezus met zijn hart? Volgens zijn belofte: Ik zal heer schen spijts mijn vijandentriom feert. regeert en gebiedt Christus, nu en altijd. Van Voltaire blijft er over: iets dat geen naam heeft in gelijk welke taal. A. B. IIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIISIQ BLIJDE GEBOORTE Het gezin van den Heer Van Zeeland, Eerste Minister, werd gezegend met de geboorte van een zoontje, hun vierde kindje. Aan den Heer en Mevrouw Van Zee land bieden wij bij deze blijde geboorte onze beste gelukwenschen. 21 Juni! De dagen zijn reeds aan 't korten en we kregen nog geen vijf zomerdagen! De seizoenen slachten de menschen; ze kijken zuur! Jammer voor de algemeen; gezondheid, en ook voor de seiozenverblijven en sei zoenartikels. Onmiddellijk na de wereldoorlog, heefi iedereen de ontzettende dwaas heid van de oorlog aangevoeld. Tien millioenen jonge mannen waren ge vallen, zonder dat er grootere stoffe lijke welvaart in de wereld gebracht was geworden. Integendeel, de meeste landen waren verarmd, en vele indi viduen waren getuige geworden van zoo groote onzedelijkheid, dat ze alle geloof in God en de menschen ver loren hadden. Waarom ook in God? Omdat ze niet beseften, dat de men schen, door het niet naleven van de tien geboden, zelf de bewerkers van hunne ellende waren geweest. Iedereen heeft gezegd: Neen, zoo iets kan niet meer herhaald worden. De les is hard genoeg geweest. De menschen zouden geen menschen meer zijn...! Op 12 Juni nu, werd een wapenbe stand geteekend tusschen Bolivia en Paraguay, twee landen in Zuid-Ame- rika, na een nieuwe wreede oorlog, die drie jaar lang geduurd heeft. En intusschen rikketikken de mi- traiUeuzen en bulderen de kanonnen in China!... Op de grenzen van Abes- synië staan duizenden Italiaansche soldaten vechtens gereed!... Wanneer, o God, zal dan rechtvaar digheid en liefde heerschen onder de schepselen die leven in dit tranendal, zoodat dan werkelijkheid zal worden de boodschap van den Heiland: Glo rie aan God in den hooge en vrede aan de menschen van goeden wil.y? Wij weten het: wanneer dis schep selen eens allen Uw almacht zullen erkend hebben en leven willen vol gens Uw leer. We weten echter ook dat die menschen geboren worden met de kiemen van het kwaad, we u>eten dat het volmaakte geluk niet van deze wereld is maar alleen kan verkregen worden door een leven van strijd tegen het kwade. Steeds zullen er vallen in deze strijd!... Er wordt soms gezegd: Een recht vaardige oorlog in onze tijden is niet meer mogelijk!De oorlog 1914-1918 is in vele opzichten niet rechtvaardig geweest. Ook de oorlog tusschen Bo livia en Paraguay is onrechtvaardig geweest! Een nieuwe schandvlek op onze beschaving! Ziehier de feiten. Bolivia bezit rijke peiroleumvelden en ertsmijnen. De kortste en goedkoopste weg om de produkten van die velden en mijnen te vervoeren is de Paraguay stroom die met een lange en breede monding, de La Plata, in de Atlantische Oceaan uitmondt. Tusschen deze stroom en Bolivia strekt zicht een onbewoonde, wilde streek uit, bedekt met ondoor dringbare wouden, de Gran Chaco, die vele malen grooter is dan Belgie. Deze streek nu is eigenlijk niemands land, daar bij het ontstaan van de Staten Bolivia en Paraguay omstreeks de jaren 1820 de grens nooit bepaald is geworden. Enkele jaren geleden heeft Bolivia de eisch gesteld dit ge bied bij het hare te voegen. De be twisting echter bleef bestaan. In 1932 trok het Boliviaansch leger, 80.000 man sterk, de Gran Chaco in, om het in te palmen tot aan de Paraguay- stroom. Dat leger was goed gedrild en voorzien van het modernste oorlogs materiaal. Alles liet verwachten dat Bolivia gemakkelijk zijn eischen ver vuld zou zien. Immer Paraguay be schikte maar over een legertje van 6.000 man slecht afgericht en nog slechter uitgerust. Doch wat moest gebeuren, gebeurde niet. De Paragua- nen voelden zich in hun bodem, in hun bezit, in hunne huisgezinnen be dreigd. Uit alle hoeken van het land boden zich vrijwilligers aan: hoog studenten verlieten de universiteiten van Amerika en Europa om hun land te verdedigen. Nu werd een guerilla- oorlog gevoerd. De Paraguanen ver borgen achter boomen en in struiken wachtten de vijand af. die verrast werd, zonder te kunnen terugschieten op de onzichtbare tegenstrevers. De Bolivianen moesten wijken. Hun eer ste leger werd in de pan gehakt, het tweede moest 'n wanordelijke vlucht aanvaarden. De Volkerenbond kwam tusschen, doch kon geen uitslag ver krijgen. Na een wapenstilstand van zestien dagen werden de vijandelijk heden hervat. Weer moesten de Bo livianen wijken. De Paraguanen bra ken overal door de vijandelijke stel lingen. Nu is de vrede geteekend. Paraguay is in feest. Bolivia in rouw. Hoe mooi klinkt dit relaas! Hoe heerlijk die moed van de Paraguanen om hun land te redden! Voorzeker zal binnen tweeduizend jaar in de boeken van geschiedenis te lezen val len: de Paraguanen waren de dap persten onder de Zuid-Amerikanen! Hoe tragisch echter daarentegen de werkelijkheid! Wat 'n droevige ba lans! Men schat dat in die oorlog, die drie jaar duurde, 50.000 man ge vallen zijn. Beide landen zijn geruï neerd en voor vele jaren verbonden door schulden tegenover het buiten land. Welke voordeden hebben ze be haald? Hoegenaamd geene, noch aan de eene, noch aan de andere zijde! Wie heeft er gewonnen? De wapen handelaars! De groote petroleumtrus- ten! Die oorlog, hierboven beschreven in 'n geest van heldenvereering, die onze sympathie voor de Paraguanen heeft opgewekt, krijgt een heel ander aan schijn als we andere élementen aan brengen. De petroleumvelden van Bolivia zijn in het bezit van de oppermachtige petroleumtrust, de Standard Oil Com pany. Het is die trust die streefde naar de uitweg van de Paraguay-La Plata en die daartoe het noo&ig aantal Boliviaansche parlementsleden heeft omgekocht, teneinde het leger in beweging te brengen. De groote concurent van de Standard Oil Com pany is de Dutch Shell van de Ne derlander Sir Deterding. Om te be letten dat de Standard goedkooper hare petroleum zou kunnen op de markt brengén heeft de Shell de Pa raguanen tot de edeleverdedi gingsoorlog opgeroepen, op dezelfde wijze als de mededinger het gedaan had. De oorlog voor het bezit van de Gran Chaco werd een oorlog van petroleummaatschappijen. De Dutch Shell hoopte zelfs in het bezit van de Boliviaansche olievelden te gera ken, toen de Paraguanen steeds ver der doordrongen! Begrijpelijkerwijze steunden beide petroleummaatschappijen hunne we- derzijdsche kampioenen door gelde lijke steun en levering van wapenen. Wapen- en munitiehandel is een han del zooals een andere. Handel is handelzegt de nuchtere Hollander! Les affaires sont les affairesbe weert de Franschman! Beim han del wird nicht gebrudertneuriet de Duitscher! Door dezelfde me thodes, die reeds door de petro leummaatschappijen gebruikt werden, hebben de munitiefabriekanten, de noodige kredieten weten te doen stemmen vorde aankoop van wa pens en mjfc hcS. Er werd/ geleverd aan de Boliviaansche en aan de Pa- raguaansche regeering, door dezelfde fabrikanten, Amerikaansche, Fran- sche, Duitsche, Belgische! Hoe langer de oorlog duurde, des te grooter de winsten; daarom meer steun aan Pa raguay, toen dit land het zwakst was. Toen de Boliviaansche begonnen te bezwijken verdubbelde leveringen aan Bolivië. Zoo heeft de oorlog drie jaar geduurd; alleen daarom heeft het zoo lang kunnen duren. Toen een overeenkomst werd gesloten tusschen verschillende regeeringen om de le vering van wapens naar beide oorlog voerends landen te verbieden, werd dit verbod gemakkelijk omzeild. Bel gie was ook tot de overeenkomst bij getreden. En toch hebben de fabrie ken van Herstal ivapenen uitgevoerd, langs de haven van Rotterdam met bestemming naar Chili, 'n andere Zuid-Amerikaansche Siaat!.., Men begrijpt, waarheen de weg verder leidt. De liberale leer van de volkshuis houdkunde leert dat er een natuur lijke orde is in de wereld. Laat de handel vrij en alles zal best gaan. De menschen zijn egoïstisch! Laat ze zor gen voor hun eigen belang, desnoods ten nadeele van anderen, er zal wel vaart zijn. Wij leven in een wereld waar die beginselen heerschen! We hebben daar even de gevolgen van die beginselen gezien! Er is ook een andere leer, die reeds in een paar landen gedeeltelijk toe gepast wordt. Deze leert dat de men schen allemaal samenhooren door hunne belangen in beroepen en stan den die mekaar aanvullen en steu nen. De leer van liefde en rechtvaar digheid, vóór twintig eeuwen door Christus aan de menschen bekend gemaakt en door de pausen Leo XIII en Pius XI op een nieuwe manier voorgesteld in onze tijden. In een wereld waar deze leer zal heerschen zal bovenstaande niet meer mogelijk zijn. ROSKAM. (Verboden nadruk.) Vriend lezer, hebt gij uwe katho lieke bladen aandachtig gelezen deze laatste weken? En hebt gij daar geen wanklank in gevonden? Wij voor ons part werden pijnlijk getroffen door den onverkwikkelijken strijd die rond devalvatie en omzet ting der renten gevoerd werd. En des pijnlijker nog om het meedoogeloos afbreken van wat andere geloofsge- nooten trachten op te bouwen. Van de vele redevoeringen door leidende mannen gegeven, waren er zeer wei nig die in het teeken stonden van steun aan de regeering Van Zeeland of van de katholieke eendracht en tucht. Op één punt slechts zijn na genoeg al onze toonaangevende bla den akkoord in deze zaak, en 't is om de jammerlijke verwarring te be treuren die er onder Katholieken heerscht. Maar verder gaat het als op de Ontwapeningsconferentie, iedereen bPjft bij zijn zienswijze. Waarom toch, nu het bewezen ls dat wij als partij in de laatste jaren niet toonaangevend geweest zijn in de ontzaggelijke moeilijkheden die zich opgehoopt hebben, waarom geen krediet gegeven aan een jong en veel beloovend KATHOLIEK Eerste Minis ter, die door de durvende daad van een jongen Koning geroepen werd, om ons zoo mogelijk uit de draaikolk der economische moeilijkheden te redden? Waarom de taak van den Heer Van Zeeland nutteloos verzwa ren, alswanneer ze reeds zwaar ge noeg is door de gedwongen medewer king der socialisten? We zouden toch allen als Katholieken moeten weten dat het programma van de regee- ringsleider gesteund is op de richt lijnen van Quadragesimo Anno! Twee wereldbeschouwingen zijn te genwoordig aan 't vechten, en zeker is 't dat de oude, deze van liberaal economisme het onderspit zal delven. Waarom dan de nieuw, de onze, deze van Quadragesimo Anno in zijn op- marsch vertragen of ze den voet dwarsch zetten. Een nieuwe wereldbeschouwing vraagt ook noodzakelijk nieuwe me thoden, en dezen die nog bekeerd zijn vragen zich met verwondering af, waarom het laatste ministerie Theunis, dat toch het laatste zal ge weest zijn der liberaal economische levensopvatting, zoo rap het bijltje heeft neergelegd, wanneer het vol gens sommige economisten zoo ge makkelijk was om de frank te red den! En dezen die met het plan Van Zeeland niet kunnen instemmen zul len toch eventjes tot nadenken ge dwongen geweest zijn, toen zij het ontslag vernamen van de Nederland- sche katholieke Minister van Econo mische Zaken, den Heer Steenberghe, een jonge veelbelovende katholieke kracht, op wie veel hoop gesteld was. Ook hij wilde het Nederlandsch be drijfsleven op nieuwe wegen sturen, maar daartoe achte hij devalvatie noodzakelijk, iets waarin zijn kolle ga's hem niet wilden volgen. Juist omdat we op een keerpunt staan zijn we opgeschrikt bij deze {353233215! J3BEEBB«5Si2aaaa<BE$3SeaaHaBBi5aBEBBBBSHBSES£EïEeBS VIAAMSOKS TOERiSÏENBCNS C® BONDAG 23 JUNI 1935 PROGRAMMA: 11 Uur. Voor de vroege aankomers bezoek der ratgondins of castorkweekerij van den H. Jerome Delbaere. 13-14 Uur. Aankomst van de fietsers op de speelplaats van de Gemeenteschool. 14 Uur. Feestelijke fietstocht door de straten van de stad. 15 Uur. 3e V.T.B.-fietserscongres in de feestzaal van het Stadhuis. 16 Uur. Upenhicht Kunst- en Varie- teitsfeest op de Groote Marktsterdan seresjes. kunstzangers, jongleurs. 17.30-21.30 Uur. Openlucht Dansfeest op de speelplaats van de Staatsmiddelbare School. Enkel voor de leden van de V.T.B. 18 Uur. Uitreiking der premies-diplo ma's en prachtige Tombola voor de deel nemers aan den Sterrit. 21.33 Uur. Openlucht Kinemavcrtoo- ning op de Groote Markt: de prachtfilm De Gele Tocht PROGRAMMA VAN HET KUNST- EN VARIETEITSFEEST 7. Isa, Peter Benoft door Mej. Callewaert. 8. Bloemendans, door De Jeugd 9. Fantasia, door De Jeugd 10. De 2 Arnold's in hun repertorium. 11. Oproep, R. Veremans door H. De Decker. 12. Ave Maria, Schubert door Mej. Callewaert. 13. De schoone blauwe Donau (4 uitv.) door «De Jeugd». gegeven op heden Zondag 23 Juni, om 4 uur 's namiddags, op de Groote Markt, met de medewerking van het Balletkorps De Jeugd uit Mechelen; Me ju ff er Callewaert en Heer De Decker, van de Vlaamsche Opera nit Antwerpen, en de 2 Arnold's, jongleurs van het Zomerpaleis te Brussel. R. Veremans P. Beuoit 1. Mijn land is Vlaanderen, door H. De Decker. 2. Artevelde's Geest, door H. De Decker. 3. Hollandsche Ydïlle (4 uitv.), door De Jeugd 4. Solo uit de Egyptische Dansen, door De Jeugd 5. De 2 Arnold's in hun repertorium. 6. Fallih-Fallah. F. Vander Stukken door Mej. Callewaert. In geval van slecht weder gaat het feest door in de feestzaal van het Stadhuis. In geval van slecht weder gaat de kine- mavertooning door in Palace om 9 u. nieuwerwetsche economie, evenals we verdwaasd stonden te kijken, toen wij in 1914, na een 84-jarige neutraliteit, de schending van ons grondgebied vernamen. En spijtig genoeg werd de christelijke moraal en rechtvaardig heidszin te pas en ten onpas daar nog bijgehaald: alsof er niets zou op te zeggen vallen op de altijd hoogere grondbelastingen, de erfenisrechten in rechte lijn, enz. Dat het voor sommige menschen uiterst lastig is hun inkomen te zien verminderen door de omzetting der renten, wie is er daar niet ten volle van overtuigd! Maar hebben wij er al een oogenblik aan gedacht dat de vermindering der familievergoedingen en de loonsverlagingen, in sommige middens zeer pijnlijke toestanden ge schapen heeft onder de minst be deelden onzer broeders en zusters in Christus? En dat die verminderings inkomsten 20, 30 en meer procent be dragen? Willen we eerlijk zijn tegenover ons zelf en tegenover anderen, dan moe ten we toch bekennen dat geen enkel land het kan uithouden met leenin gen aan 5-6-7 procent. Op die ma nier is ieder kapitaal, waarvan de intrest opnieuw kan geplaatst worden, verdubbeld na 14, 12 en 10 jaar. En de redding der banken, zult ge zeggen. Och ja, die redding der ban ken, die ons weieens opgeschroefd wordt als zou zulks het eenige resul taat zijn door de nieuwe regeerings- methoden bekomen. Alsof de instor ting van het bankwezen ook de nij verheidsinstituten niet zou meege sleept hebben, in een land als het onze, waar bank en nijverheid volle dig van elkander afhankelijk zijn ge worden: En bij die redding is dan nog het toezicht op de banken gekomen, een geschenkje dat de heeren ban kiers stellig weinig plezier zal gedaan hebben. Wanneer we de felle strijd zien om de muntwaarde in de andere landen van het goudblok, is het voorzeker niet te veel beweerd met te zeggen, dat er misschien nog wel een dag zal komen dat wij den Heer Van Zeeland zullen dankbaar zijn, niet gewacht te hebben met zijn drastische maatregels tot de katastrofe ontzaggelijke afme tingen had aangenomen. Het mag niet waar zijn dat econo mische moeilijkheden oorzaak zijn van gé'esterverwarring en tuchtloos heid onder Katholieken, wanneer Godsdienst, School en Kerk ons hoog ste zorg moet zijn; het een of het ander diktatuurtje zou ons wel eens koel kunnen ontnuchteren en onze afbrekerspolitiek doen betreuren. Laat het ons reeds als een zegen aanzien, dat God één man geschon ken heeft, die van op St Petrusstoel met echten arendsblik de economische warboel heeft zien aankomen, en ons dan als redmiddel een encycliek ge geven heeft waarmee wij met wat goeden wil ons zelf kunnen redden. Ja, wat zou de toestand hopeloos zijn hadden wij geen Quadragesimo Anno K. A, M. uasBiasBEBaasaGiUBBmaaBiB^iaaaBBSss&sza&BBSsaasiasaii&BaBB De muntontwaarding of devaluatie door het Ministerie Van Zeeland doorgevoerd dagteekent reeds van voor twee maand. Zij behoort bijna tot de geschiedenis, en men begint erover te zwijgen, nadat men er eerst weken lang tegenover gedonderd en gebliksemd heeft. Het wordt dan ook een gunstig oogenblik om er eens ernstig en kalm over te spreken en te onderzoe ken, o. m. hoe men ovct die daad volgens de zedeleer moet oordeelen. Is dat, zooals gezegd en geschreven werd, vanwege den Staat een diefstal tegenover de bezitters van geldwaarden? Moeilijk vraagstuk om beoordeelen, waarbij het niet voldoende is een wijden mond te kunnen open zet ten, om er de ware oplossing voor te vin den. Wij zijn daarom te rade gegaan bij een bevoegd man in 't vak. Z. E. H. Kan. A. Janssen. Hoogleeraar in Zedeleer aan de Hoogeschooi van Leuven, schreef daarover oen artikel in het Tijdschrift Universi- tas Hij behandelt het vraagstuk: Staat en Eigendom met een toepasssing op deva luatie. Devaluatie of geldontwaarding is feite lijk een eigendomskwestie. Ik bezit in per soonlijken eigendom een bankbriefke van 100 fr., en kan in uitwisseling daartegen sen zeker hoeveelheid goud verkrijgen ge waarborgd door den Staat of een zeke rs som geld in vreemde munt gekwoteerd. Nu komt de Staat me zeggen: tegenover dat bankbriefje waarborg ik u nog slechts 72 van de hoeveelheid goud die ik gis teren waarborgde; met het gevolg dat ik in vreemde munt ook zooveel minder zal krijgen, en de koopwaren binnen het land duurder zal moeten betalen, naarmate de muntontwaarding zich zal doen gevoelen op de markt. Als slotsom dus: mijn eigen dom is verminderd, ten gevolge van die daad van den Staat. Is dat geen diefte van wege den Staat? Mag hij aldus onteigening plegen? Dit is de vraag die moet beantwoord worden. Ziehier beknopt de algemeene leering daarover. De mensch heeft recht op persoonlijken eigendom. Dit is een natuurrecht door God zelf gewild, om twee redenen: ten eersten opdat eenieder zou kunnen voor zien in zijn bestaan en dit van zijn gezin; en ten tweede opdat door deze instelling, de goederen, door den Schepper bestemd voor de geheele menschheid, ook inder daad aan deze bestemming zouden beant woorden. Daaruit volgt dat de eigendom een dubbel karakter heeft, een individueel en een sociaal, naar gelang de enkeling of de "eenschap er bij betrokken zijn. Er bestaat geen absoluut eigendomsrecht. Indien iets iemand persoonlijk toebehoort, blijft altijd het sociaal karakter van den eigendom bestaan, krachtens hetwelk de gemeenschap in bepaalde omstandighe den, daar kan en mag aanspraak op ma ken. Dit wordt uitdrukkelijk geleerd door Leo XIII en bevestigd door Pius XI. Dit is eigenlijk geen christelijk begrip maar eenvoudig weg: het waar begrip van het natuurrecht. Nu komt het, volgens Gods schikkingen, aan den Staat toe de rechten van de ge meenschap te doen gelden. De Staat mag nooit het recht op eigendom afschaffen omdat het bestaat vóór en buiten hem, het is een natuurrecht, maar hij mag, zoolang het niet gaat tegen het recht zelf, regelingen treffen over bet gebruik van den eigendom, over den inhoud van het eigendomsrecht, over den omvang ervan, enz. Hij mag van dat recht gebruik ma ken wanneer de maatregel voor het al gemeen welzijn NOODZAKELIJK is. De zedeleer zelf is dus klaar daarover. Moeilijk is het echter vast te stellen wan neer die noodzakelijkheid bestaat. Daar over moeten dan specialisten oordeelen volgens de gevallen waarover het gaat. ENKELE TOEPASSINGEN Het is dus goed voor de gemeenschap dat zooveel menschen mogelijk feitelijk eigenaar zijn. Moest nu door een stelsel of door omstandigheden het zoover geko men zijn dat alle eigendommen in de han den van enkele eigenaars zijn, zou de Staat de plicht hebben maatregelen te treffen om het verwerven van eigen huis en grond aan al de klassen der maat schappij zooveel mogelijk te vergemakke lijken. Moesten nu uitgestrekte stukken bouw grond geheel braak liggen of op zeer on voldoende wijze ontgonnen worden, en er zouden wel middelen bestaan om deze vruchtbaar te maken, maar de eigenaar zou weigeren ze aan te wenden, hoewel de bevolking der streek armoe lijdt en voor haar bestaan er grootelijks 4ou mee ge diend zijn, de Staat zou zeker het recht hebben een onteigening te doen en een wettelijke verkaveling voor te schrijven. Zoo kan ook dat recht tot onteigenen bestaan voor gezondheidswerken, voor be ter verkeer, voor het aanleggen van nieu we stadswijken, enz. Echter zou in die gevallen gewoonlijk schadevergoeding moeten betaald worden. Doch er zijn omstandigheden denkbaar waarin de eigenaar geen recht kan doen gelden op volledige of zelfs op gedeeltelij ke schadeloosstelling wanneer bijv. de Staat zich bevindt voor dringenden open baren nood. Bij een rechtvaardigen oorlog b. v. zou de Staat zekere voorwerpen of waren mogen opeischen tegen verminder den prijs, of zelfs geheel gratis als de Staat over geen geldmiddelen zou kunnen beschikken. Dit is als een belasting in na- tura, waar niet de rijkdom van den bur ger, maar het toevallig voorhanden zijn van zekere goederen de maatstaf der ver deeling is. Zoo kunnen ook omstandigheden zich voordoen waar de burger, die geld heeft, gedeeltelijk onteigend wordt zonder scha devergoeding, wanneer zulks volstrekt noodzakelijk blijkt voor het algemeen welzijn. Indien men alleen gaat denken aan het individueel karakter van den eigendom, zou dat zeker een onrechtvaar digheid zijn. Men mag echter nooit het sociaal karakter ervan vergeten. Indien nu het algemeen welzijn het vereischt, mag de Staat gebruik maken van zijn recht om in te grijpen in de eigendoms- en bezitsverhoudingen. Daar past de re gel: salus publica suprema lex (de opper ste wet in het openbaar leven is de eisch van het algemeen welzijn). En zoo is het mogelijk dat de Staat re denen kan hebben om in te grijpen door muntontwaarding, door verlaging van in trest en omzetting van renten, door ge deeltelijke kapitaalsheffing. We moeten hier echter uitdrukkelijk aan toevoegen dat voor elk geval die Nationale Bond der Kroostrijke Gezinnen van Belgie, Provinciale Afdeeling: Weit-Vlaanderen, dar Kroostrijke Gezinnen van V/est-Vlaanderen met Inhuldiging der Lokale Eondsvlag te Brugge, op Zondag 14 Juli 1935, onder het Eere-Voorzitterschap van Zijne Exc. Monseigneur LAMIROY en van Zijne Exc. Gouverneur BA ELS. «aaaaEseaBasaBEaaaasaas^xBaB BE KONINGIN VAN ITALIË Koningin Helena van Italië (links) met een harer hofdamen doorwandelt een tentoonstelling te Rome. UiEBaHi&BaiHnBiiaMHMniaHBaaanaa TREKKING DER BINNENLANDSCHE LEENING 4 t. h. 1933 Dinsdag had de 21e trekking plaats van de Binneulandsclie Premieleening 4Cc 1933. Reeks IC6.292 wint 1 miliioen. De volgende reeksen zijn betaalbaar met 25.860 frank: 100337 13484S 151954 195852 222940 244688 268889 275668 295769 333901 368873 102289 135804 152834 205406 223618 256668 269856 277732 298082 338117 371793 383100 103574 138094 157994 209718 225700 258409 271933 283192 309787 352900 372441 384952 110009 144296 171535 210363 227962 258542 272930 284380 314089 353076 376486 386749 126867 145718 177698 210779 235350 264410 273902 289802 320290 354203 376527 396012 127623 151Ü21 178823 213462 236414 264966 275466 289966 324048 354285 381944 Elke obligatie behoorende tot een der uitgetrokken reeksen heeft recht op het vijfde gedeelte van het lot dat aan de reeks waartoe zij behoort toegekend werd. «os- TREKKING BER VERWOESTE GEWESTEN 4 t. h. 1923 Donderdag morgen had de 145e trek king plaats van de Leening van de Ver woeste Gewesten 4 t. h. 1923. R. 316.315 Nr 5 wint 1 müticen. R. 189.854 Nr 4 wint 100.030 fr. R. 140.571 Nr 3, R. 198.504 Nr 4 en JR. 212.630 Nr 5 winnen 53.6CS fr. De andere nummers van die reeksen zijn betaalbaar met 575 of 550 frank, naar gelang zij al dan niet aan de kon versie werden onderworpen. jaa^BsaasxsBaissBiüaassssasssa LONDEN—NOORD-AF RIKA HEEN EN WEER OP EEN DAG Maandag is de afstand LondenNoord- Afrika, voor het eerst, heen en weer, op één dag afgelegd. Om 1.30 uur, Maandag morgen vertrok ken van Gravesend (Kent), en aangeko men te 8.40 uur te Oran, heeft kapitein Percival om 18.25 uur Croydon bereikt. AAN DE BEVOLKING VAN POPERINGE EN OMLIGGENDE Het Huis FRANKFORT van Oostende KOOPT ALLE DAGEN 5 Fr. Zilver 13,50 Fr. Bij KAMIEL BOSSAERT, «Café des Aliiés», (rechtover Post), Ieperstraat, 3, POPERINGE. Komt op verzoek thuis afhalen. Briefport wordt vergoed. HUIS VAN VERTROUWEN. laniBaBBHQiXEasaaiaBËiRaBsasiEiiaH noodzakelijkheid meet aanwezig en be wezen zijn, dat er moet rekening ge houden worden met bestaande contracten die moeten nageleefd worden zoover het kan zijn, dat de eerste de gereedste niet bevoegd is om te oordeelen of die voorwaarden wel aanwezig zijn, dat de Staat zelf niet altijd alleen bevoegd is om te oordeelen. Bij het schrijven van dit artikel lieten wij ons geleiden door het artikel van pio- fessor Janssen, wij oordeelen ook niet of de redenen om de devaluatie te doen voldoende waren, wij verklaren alleen dat men a priori niet mag zeggen: 't was en- rechtvaardig, 't is diefstal. Wij sluiten met de woorden van Prof, Janssen: Er zijn argumenten voor en argumen ten tegen. Wie zal uitmaken welke van die twee overwegend zijn? De wetgever zegt ons dat hij tot devaluatie MOEST overgaan, is dat waar dan MOCHT hij het ook doen. Zoolang over de noodzakelijkheid van dien maatregel het laatste woord niet ge zegd is, verlangt het vieréfc gebod dat men ten minste de goede trouw van de dra gers van het staatsgezag, die de verant woordelijkheid op zich nemen, niet in twijfel trekke. Zoolang de onrechtvaardig heid van den maatregel, dit wil dus hier zeggen zijn niet noodzakelijkheid vc»r het algemeen welzijn, niet duidelijk be wezen is, staat zooals altijd, de praesump- üe langs den kant van den wetgever. L

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1935 | | pagina 1