De mensch zal erioe moeten komen,
BELGISCHE FABRICATIE
ECATHOLIEK NIEUWS
Een Socialistisch Heilige
Groote Feeststoet Se tasseiare
Cer eere vers Kcisiitg Issus
Mothilde van
't Weduwenhof
BIJVOEGSEL aan
De Popsrangenaar-De Halls-De Toekomst
5 LAMPEN
MODEL 5 Lampen 1395 fr.
MODEL 6 Lampen 1695 fr.
MODEL SUPRA LUX1975 fr.
Brokken Anssrskcansche Natan? en Leven
ven Zondag 23 Juii 1935. - Nr 25.
w
STORT 10 FRANK
Verkrijgbaar bij alle goede Electriekers en Radioverkoopers
Alle BARCO-toestellen zijn gewaarborgd
gedurende 12 maanden
op Vrijdag 28 Juni, te 4 uur namiddag
UIT POPERINGE
TER INLEIDING
Begeert gij wekelijks dit blad
EEN WOORD VAN MGR Dr POELS.
Te Maastricht, op het fabriekster
rein van de N. V. Staalwerker De
Maas werd een groot beeld van Je
zus' Goddelijk Hart opgericht, op ini
tiatief en geschenk der arbeiders, bij
het tienjarig bestaan van de fabriek.
Het was Mgr Dr Poels, de sociale
voorvechter uit Hollandsch-Limburg,
die de intronisatie-plechtigheid leid
de en te dezer gelegenheid een toe
spraak hield die we hier in 't kort la
ten volgen:
We leven in een wereld aldus
Mgr Dr Poels waarin millioenen
menschen het brood moeten verdie
nen in de industrie. De wonderen der
techniek hebben bij alle uitbreiding
der bevolking een overvloed gebracht,
meer dan voor den mensch noodig is.
Dis overvloed wordt oorzaak dat mil
lioenen menschen het brood voor zich
en het gezin niet meer kunnen ver
dienen. De diepste oorzaak van dit
alles is dat God heeft doen ervaren
dat 't aan Hem is de wereld te bestu
ren en dat de mensch zijn geboden
heeft te onderhouden.
De moderne mensch heeft niet ge
luisterd naar God, hij wilde zelf re-
geeren met vijf- en tien-jaren-plan
nen. En wat gebeurt? Zaken hebben
geen waarde meer, er heerscht wan
orde, de produktie is niet meer loo-
nend, de menschen kunnen niet meer
leven.
De landman wist zich een werk
tuig van den Schepper; de moderne
mensch vergat dat God alles bestuurt.
Daarom, er komt geen verandering
indien we niet terugkeeren tot God,
Christus weer brengen in den arbeid.
Allen hebben wij min of meer
schuld, we meenden dat de mensch
alles kon doen.
Moge de ellende den mensch niet
tot wanhoop of vloek brengen.
Een tweede gedachte: de ontkerste
ning van de maatschappij kunnen we
toeschrijven aan het feit dat de men
schen de rug keerden aan Christus.
Wanneer het bovennatuurlijke wordt
los gemaakt van het natuurlijke, is
er geen Christendom meer.
Vroeger werd de palm in de akker
geplant, velen trokken op de Kruis
dagen mee door de velden. De mo
derne industrie weet niets van dat
alles, staat los van het Christendom.
Kort voor zijn dood besprak de on
langs overleden bisschop van Berlijn
het verlangen dat de nieuwe werktui
gen voor de industrie zouden geze
gend worden. Met enkele vrienden
heeft spreker dat plan hier ook be
sproken.
Wanneer we christen willen zijn,
dat niet alleen met Christus in het|
gezin, maar ook in de fabriek.
Vroeger daalde geen mijnwerker in
de schacht af, of hij bad eerst in een
kapelletje; dat gebed was als een
schijnwerper op de af te leggen weg.
Van de middeleeuwen is bekend dat
men eerst St Christoflel moest groe
ten, wiens beeld achter in de kerk ge
plaatst was.
Stelden de menschen ook nu maar
meer vertrouwen in de Goddelijke
Voorzienigheid.
De mensch zal er toe moeten ko
men eerst het Godsrijk te zoeken, wil
hij van al het overige in overvloed
en vrede toebedeeld krijgen. Eerst
wanneer dit voor de menschheid ge
schiedt, zal ook de oplossing van de
groote problemen, waarover sociologen
en andere geleerden gebogen zijn, als
het ware spelenderwijze komen.
De toespraak werd gevolgd door de
zegening van het beeld en het door
allen verrichten van de intronisatie-
gebeden, waarin telkens sprake is van
het gezin, hier bedoeld de onderne
ming. Het beeld toont het Goddelijk
Hart met op den rechterschouder een
duif.
IS3S
De socialistische bladen trachten steeds hun lezers te misleiden met
de spreuk: Godsdienst is privaatzaakOnlangs vonden ze er zelf iets
beters op: Z. H. de Paus zou een socialistals heilige uitgetroepen
hebben. Deze grove menschenfopperij wordt besproken en weerlegd in
hieronder gaande bijlage.
De Vierkante Cirkel
Een van mijn vrienden trekt mijn aan
dacht op een artikel zoo pas verschenen
in een Brusselsch fransch dagblad, en
geschreven door Kameraad Jules Destrée,
oud-minister van Openbaar Onderwijs.
Het bedoeld artikel spreekt over den H.
Thomas More, en bevat enkele kernach
tige waarheden; verder eenige uitingen,
waardig van socialistische meeting-praat
over privaat eigendom en den rijkdom
van de kloosters; ook een oppervlakkige
vergelijking van More met Seneca, en
eindelijk een - vierkanten cirkel«Ce
doux More fut un soeialiste intégral
die zoetaardige More was een volbloed
socialist»... die in den Hemel aan Gods
linker hand zou zitten... Als bewijs hier
voor, niet meer dan enkele vage allusies
op het schoon werk van den Heilige, de
Utopiaeen werk van fictie en imagi
natie, waarvan men den geest verstaan
moet, wil men niet op het dwaalspoor ge
raken. Ter gelegenheid van een studie
over Hendrik VIII en Anna Boleyn
had ik het geluk ook van dienter bij ken
nis te maken met Thomas More, en mijn
vriend vroeg mij wat te denken valt over
het Integraal Socialismevan den H.
Thomas More.
De Opinie van Thomas More.
De persoonlijke uitingen van een voor
aanstaand man, vooral op de plechtigste
oogenblikken van zijn leven, laten ons
dieper indringen in het intieme van zijn
overtuigingen. Wat leert ons Thomas
More?
Toen zijn vriend, de eerbiedwaardige
Eisschop John Fisher, gemarteld werd,
bad More tot God en Christus: Ik be
lijd U, mijn Heer, dat ik niet waardig
ben de groote kroon van het martelaar
schap te ontvangen, maar indien het Uw
wil is, geef mij een deel van Uw kelk...
Thomas More geloofde ifl God en in
Christus'.
Toen zijn beminde vrouw hem vroeg
toch meegaande te zijn tegenover den
Koning, sprak hijEn hoelang, Beminde
Alice, zou ik dan nog kunnen leven?
Als God wil,antwoordde zij, nog wel
twintig jaarDan zou ik de eeuwig
heid moeten ruilen tegen twintig jaar;
vrouw lief, ge zijt niet slim in den
handel...
Thomas More geloofde in de onster
felijke ziel en in eeuwige straf of loon.
Wanneer hij op het punt stond alles
ontnomen te worden wat hij bezat, zegde
hij lachend tot zijn familieleden: En
wanneer we tot den bedelstaf zullen ko
men, dan gaan we toch van deur tot deur,
en zullen de Salve Regina zingen, niet
tegenstaande alles wat Tyndall en an
deren gezegd hebben tegen de liederen
ter eere van de H. Maagd
Thomas More geloofde aan de Heilige
Maagd Maria en betrouwde op Haar.
Toen de rechters hem hadden ver
oordeeld, sprak More met fierheid deze
woorden: Door de genade van God was
ik altijd een goed Kaholiek, nooit buiten
de gemeenschap met den Paus van Rome;
zeven jaar heb ik de zaak ingestudeerd,
en bevonden dat het gezag van den Paus
niet alleen eerbiedwaardig en noodig is,
maar steunt op goddelijk recht.
Thomas More aanvaardde de goddelijke
instelling van het Pausdom.
Op den morgen op den welken hij voor
het gerecht gedagvaard werd, ging hij,
zooals naar gewoonte, naar de Chelsea-
kerk; daar hoorde hij de H. Mis, ging te
biecht en te Communie, en, alzoo ver
sterkt, trok hij naar huis en vandaar,
waar de Koning hem ontbood.
Thomas. More geloofde aan de Sacra
menten door Christus ingesteld.
Toen hij in het Rijk, door de hebzuch
tige en wreede Tudors ten a^gronde ge
leid, al de verdrukking zag en tekens
misbruiken die moesten veranderen,
schreef hij, uit Christelijke naastenliefde,
zijn Utopiajuist met bedoeling de
liefde des Heeren onder de menschen te
doen heerschen en broederliefde te doen
zegepralen.
Thomas More volgde het gebod des
Hoeren Bemm uw evennaaste gelijk u
zelf.
MET ÉÉN WOORD: Thomas More ge
loofde in God en in Christus, in de on
sterfelijke ziel en in de H. Maagd Maria,
lan Paus en Kerk, aan de Sacramenten
n de Christelijke broederliefde, dit is,
tan gansch het Katholiek Symbolum des
Gcloofs... Een volbloed Socialist?... Be
lachelijk!
Martelaar.
Thomas More kreeg toch de marte
laarskroon, waarvan hij zich niet waardig
"chtte... Martelaar is getuige... Getuige
^an wat?... Wel, toen Koning Hendrik
•RI. na 17 jaar huwelijk, zijn heilige
vrouw, Catharina van Arragon moede
was, en haar hofdame Anna Boleyn wilde
huwen, vroeg hij aan den Paus zijn wet
tig huwelijk te willen verbreken; dit wilde
de Paus natuurlijk niet toestaan. Hendrik
VHI trad toch in het huwelijk met Anna
en verjoeg zijn brave echtgenoote. Hij
wilde nu More tot erkenning van dit
nieuw huwelijk met Anna overhalen.
Thomas More weigerde ten stelligste, en
zijn martelaarschap was een getuigenis
voor dit groot punt van de Katholieke
Zedenleer: de Heiligheid van het Hu
welijk...
Koning Hendrik VIII was door zijn
Parlement als éénig opperhoofd op
aarde van de Kerk van Engeland uitge
roepen. More werd op buitengewoon sluwe
wijze gevraagd dit ook te erkennen.
Thomas More weigerde nogmaals, daar
hij alleen één opperhoofd van de Kerk
van Christus wilde kennen en erkennen:
den Paus van Rome. De bloedige dood
van Thomas More was een getuigenis van
dit Geloofspunt van de Katholieke leer:
het Opperherderschap van Godswege van
den Paus van Rome... Dat getuigde de
Martelaar... de bloedgetuige Thomas
More, door zijn heldendood: een volbloed
Socialist?... Onzin !1
Het Belgisch Socialisme.
Eerst worden de brave menschen opge
hitst om te strijden voor hun korste
brood»... Zij die nog wat gewetenswroe
ging voelen, worden in slaap gewiegd door
de bedriegersspreuk: Godsdienst is
privaatzaakDan hooren zij de ver
dachtmaking werpen op de Kerk en op
de priesters... Later hooren zij openlijke
vijandschap uiten tegen alles wat Chris
telijk is, en, wanneer ze ten volle in de
netten gevangen zitten, mogen ze de ver
klaringen lezen van den Opperbaas van
het Belgisch Socialisme, van Kameraad
Emiel Vandervelde: In der waarheid kan
het enkel inbeelding zijn, een overeen
komst tusschen Socialisme en de geopen
baarde Godsdiensten, en bijzonder tus
schen Socialisme en Katholicisme tot
stand te brengen, door een scheiding van
het geestelijke en het wereldlijke. Wij
zijn het eens met de Katholieken dat er
tusschen Socialisme en Godsdienst geen
regeling kan getroffen worden.(Uit:
Socialisme et Religion) Ofwel nog:
Wat wij als bijzonderste hinderpaal
voor het verwezenlijken van onze begeer
ten aanzien is de Godsdienst.Het
is om de dogmatische godsdiensten te
vernietigen dat de Socialisten zich tot de
vrijdenkerij hebben gericht... Zóó
spreekt Vandervelde, en... Thomas More
getuigde wellicht daarvoor... als volbloeds
Socialist!... Bespottelijk!!!...
En Kameraad Oud-Minister Destrcé?
Had Kameraad Destrée zijn mooiste
pen gescherpt, om de principes van broe
derliefde, die hij hij den H. Thomas More
aangetroffen heeft, aan te bevelen aan
zijn partijgenooten in Spanje, die brutale
en zedelooze brandstichters en revolution-
nalrs, of aan de Socialistische Tyrannen
in Mexico, of aan de zoo bevriende Azia
tische Barbaren die het Heilig Rusland
onder den knoet doen bukken, hij zou
verdienstelijk werk gedaan hebben...
Maar met zijn artikel?... Thomas More
zou antwoorden, zooals aan den leugenaar
en meineedigen Advokaat-Generaal Rich:
In der waarheid, Heer Rich, ik ben
droeviger voor uw meineed dan voor het
gevaar waarin ik verkeer.
Doch Thomas More kon, zooals zijn
Goddelijke Meester, vergeven: zooals aan
zijn rechterszou hij nu ook wel zeg
gen: Meer heb ik niet te zeggen, mijne
Heeren, dan dat de eerste Martelaar Ste-
phanus, en de H. Paulus, die nochtans
den moord goedkeurde, nu beiden in den
hemel vereenigd zijn, en dat ik zal bidden
opdat gij die mij nu veroordeelt en ik,
de veroordeelde, elkander mogen ontmoe
ten in de eeuwige zaligheid
En het is ook onze wensch dat alle So
cialisten eenmaal Heiligen worden naar
den trant van den H. Thomas More. Maar
zeker is het dat Kameraad Oud-Minister
Destrée door zijn bedoeld artikel alleen,
niet zal in den Hemel komen, zelfs niet
aan de linker hand Gods, maar wel in
een klas van geschiedenis... op het ezel
bankje...
M. DAISOMONT,
Godsdicnstleeraar a. h. Kon. Athenaeum
Oostende.
VIJF KNAPEN AL SPELEND
OMGEKOMEN
In het dorp Ortona de Maris in de
Abruzzen zijn vijl' knapen van zeven tot
elf jaar oud bij het spelen in een put
gevallen.
Toen zij uit hun benarde positie be
vrijd waren, bleken zii reeds overleden
te zijn.
ENGELAND
De Bisschoppen van Engeland en Wales
hebben aan Zijne Exc. Mgr Ruiz, aarts
bisschop van Mexico, het volgend schrij
ven laten geworden:
Wij allen, Aartsbisschoppen en Bis
schoppen van het Britsche Rijk, achten
het een plicht aan U, het Episcopaat,
priesters en geloovigen van Mexico, de
verzekering te bieden van ons broederlijk
medelijden met de bittere vervolging die
U treft bij de misdadige wetten der te-
genstrijders van de godsdienstige vrij
heid. Ons staat bekend de hardvochtig
heid en wreedheid der vervolgers, evenals
de zegevierende standvastigheid der mar
telaren, en wij kunnen alleen maar den
Almachtigen God prijzen en Hem bidden
meer en meer, opdat Hij U mocht stand
vastigheid verwerven.
Uwe vervolgers die te werke gaan zooals
weleer Nero, zouden willen op uwe schou
ders de schuld leggen hunner misdadig
heid. Doch dit kan niet meer, daar de
oogen der weidenkenden steeds meer op
zien naar de waarheid. Wij willen ons
niet met een vrijen staat bemoeien, maar
het is een plicht voor ons de dwingelandij
te schandvlekken, die aanslag pleegt op
de vrijheid van ieder mensch en van
ieder volk.
Als een teeken van tegenspraak zoo zal
Christus staan, sprak Simeon. Diezelfde
nrophetie gaat voort doorheen de eeuwen,
daar het Mystiek Lichaam van Christus
ten allen tijd ergens bespot en gekruisigd
wordt. Wij lijden met Hem. maar ook
met Hem zullen wij verheerlijkt worden.
Staat dit niet onuitwischbaar geprent in
elk christen gemoed? Onze vaste over
tuiging is het dat de Mexicaansche kerk,
nu gelouterd door het lijden, glorierijker
dan ooit zal opstaan en herleven. Dit
weze U een troost, alsook aan onze Broe
ders in Christus, aan wie gij dit zult
mededeelen
VEREENIGDE STATEN
WASHINGTON
President Roosevelt acht dat eene her
opleving van Katholiek Geloof veel deugd
zou doen in de Vereenigd? Staten. Meer
geloof en kristen zeden zouden grootelijks
de menschen helpen tot het vervullen
hunner plichten en tot maacschappelij
ken welstand.
NEW-YORK
De katholieke bevolking van de Ver.
Staten, inbegrepen Alaska, telt in 1935
20.523.053 zielen. Dit beteekent een aan
winst van 200.459 op 1934. Velleden jaar
was de vooruitgang 54.191 op 1933. In de
laatste 10 jaren klom de katholieke be
volking tot 1.869.025 en in de laatste 20
jaren tot 4.213.723 zielen. Het getal be-
keeringen wordt geschat op 63.845 en be
teekent eene winst van 14.664 op verleden
jaar.
Het getal priesters bedraagt 30.250;
aanwinst op verleden jaar: 795.
100 Kerken bijgebouwd, maken een to
taal van 18.344; 8 nieuwe seminaries ma
ken te samen 193, met 23.579 studenten,
3.114 meer dan in 1934. Er kwamen 6 col
leges bij voor Jongens en er vielen zeven
academies weg voor meisjes, blijven
nog 661.
Het getal hoogescholen rees met 106,
te samen 1.134; met 186.948 studenten,
een aanwinst van 4.240 op verleden Jaar.
De parochiale scholen klommen met
een? aanwinst van 13 tot 7.442 en tellen
2.209.673 leerlingen, hetzij een verlies van
14.880 kinderen.
Er zijn 324 weezenhuizen, met 43.769
weezen. Twee huizen werden afgeschaft
en brachten een verlies van 2.505 weezen.
Het getal hospitalen blijft geschat op
669 en 8 verblijfplaatsen voor bejaarde
menschen bijgebouwd, brengen het totaal
dezer op 155.
JNDIE
FUSHUN MANCHUKUO
Twee Boudhistische priesters bekeerden
zich onder de leiding van Br. Sylvio Gil
bert in de missie van Tunghua, tc:i Zuid-
Westen van Manchukuo. Zulke bekeerin
gen gebeuren zeer zelden.
Bij een bezoek aan de vrouw een dezer
vroeger boudhistische priesters, bekeerde
zich een boudhistische non wiens eenig
verlangen nu is het H. Doopsel te zien
toedienen aan hare stervende oude moe
der.
ENGLANA SHELSEA
.diss Madeleine Carroll, de schouwburg
en filmstar, hield een stand open op de
kermis ten bate der katholieke scholen,
ten stadhuiz? van Shelsea en verklaarde:
Ik had niet het geluk een kristelijke
opvoeding te genieten. De indruk gedu-
laHiiiaiBtaaoBaiiiSisa&azQsaBaaaEaassMaBaaHBBECQSEaEaaiaazsaaaa
rende mijne kinderjaren opgedaan ls me
immer bijgebleven. Enkel later werd ik
opgenomen in de katholieke kerk. Nu
echter beweer ik dat moest ik te beslissen
hebben over de opvoeding der jeugd in
gelijk welker! graad, ik alleenlijk prijs
zou hechten aan een door en door gods
dienstige opvoeding. Alleen deze kan gel
den als de beste en de gelijkste onder
allen
PINKSTEREN:
APOSTOLISCHE ZIEKENDAG
In 1931 spoorden de Priesters-Missie-
IJveraars te Rome voor 't eerst de zieken
aan, om hun gebed en lijden van Pink
sterdag aan God voor de Missiën op te
dragen: 7.000 kranken beantwoordden
aan dien oproep. In 1932 was de beweging
over heel Italië verspreid: 200.000 zieken
traden bij. In 1933 telde men er 260.000;
en in 1935 280.000 ongeveer. De Paus vond
die gedachte heerlijk. Hij wenscht dat ze
over gansch de wereld zou verspreid wor
den. Men moest OVERAL de Intense pro
paganda navolgen, nu in Italië gevoerd:
pers, radio, duidelijke onderrichting van
zusters en verpleegsters in de hospitalen.
Ook de priesters, die zieken bezoeken, zul
len de lijdenden waarschuwen. De zieken
zelve aanvaarden zeer graag die schoone
intentie.
DE VOORTPLANTING DER GELOOFS
IN KONGO
Van jaar tot jaar, zoo meldt men uit
Leopoléstad, groeit het Werk der Voort
planting, door dé toewijding van missio
narissen en katechisten. In veie posten
zeggen de geloovigen de dagelijks voor
geschreven gebeden te samen op. De com
muniën voor het Werk zijn ontelbaar.
Veel arbeiders offeren hun werkdagen en
veel zieken hun lijden op, tot bekeering
der heidenen. Overal viert men plechtig
den Missie-Zondag. In één jaar heeft
men in Kongo (met Oersendi en Roean-
da) bijna 150.009 fr. voor de Voor-plan
ting ingezameld, wat in Kongo niet wei
nig beteekent. D? negers zijn slim om
geld voor de Missiën te winnen: de Se
minaristen van Baudewijnstad verkoopen
tabak van hun eigen veld; geloovigen
planten snijboo-nen en brengen de op
brengst van den verkoop bij de missona-
rissen; een neger bracht zijn schoone pet
bij den missionaris: hij zal ze met geld
voor de Voortplanting komen afkoopen,
enz. In vele posten zorgen de christenen
zelf voor het onderhoud hunner kapel.
ALL-INDIA CONFERENCE
Op de 19» vergadering van de (protes-
tantsche) Vereeniging van Indische
Christenen, werd besloten tot medewer
king met de katholieken voor zekere
vraagstukken die al de christenen aanbe
langen. Een adres in dien zin werd ge
zonden naar Mgr Kierkels, Apostolisch
Delegaat: men stelt voor een Comité van
zeven Katholieken en zeven Protestanten
te stichten, om die zaken te bestudeeren.
Van KathoUek standpunt uit kan zekere
medewerking voor bepaalde punten aan
genomen worden, maar Katholieken mo
mogen niet lid zijn van Indië in 1917. De
Regeering beschouwt in haar handelwijze
de christenen van Indie als een eenheid
vormend, en dit schijnt van belang te
zijn voor de verdediging hunner rechten
tegenover de niet-christeneu.
Op 3 Mei (Kruisvinding) kwamen meer
dan tien duizend pelgrims naar het groot
kruis van KANDAL (Zuid-Indie)sedert
de oprichting, voor enkele maanden,
heeft men reeds wondere gunsten ver
kregen. De bisschop van COIMBATORE
las de heilige Mis en zegende het kruis.
Ook bij MANGALORE, op een berg, ver
heft zich een 17 meter hoog kruis, als
gedenkteeken van het Jubilee der Ver
lossing: Mgr Fernandes heeft het, einde
April, gewijd. Deze vierde ook zijn zilve
ren priester-jubileum: het geld( dat men
hem aanbood, heeft hij dadelijk bestemd
voor de opleiding van een zijner semina
risten te Rome. Bisschop sedert vier Jaar,
heeft hij reeds 18 fiieuwe kerken en ka
pellen ingezegend. 43 priesters gewijd,
enz. In het bisdom NE3LLORE hebben
zeker 10.000 Katholieken uit de Telegu-
streek het Eucharistisch Triduum bijge
woond in de kerk van O. L. V. van Lour-
des, op den heuvel van Phirangipuram.
FIDES.
EausEffsaasa
op postcheck 15.570 van Sansen-Vanneste,
Poperinge, en van nu tot einde jaar wordt
ons blad U wekelijks per post besteld.
Voor Frankrijk 19,50 Belg. franken;
voor Amerika 30,80 frank, op te zenden
per internationaal postmandaat.
Roeselare zal zijn toewijding aan het
H. Hart voor de tiende maal herdenken.
Vrijdag aanstaande 28 Juni, zijnde de
feestdag van het H. Hart, die volgens de
beslissing van den Gemeenteraad op 17
Mei 1926 een stedelijke feestdag gewor
den fs.
Te dier gelegenheid zal 's namiddags
na het Lof van 4 uur de heerlijke proces
sie uitgaan, die elk Jaar de bewondering
verwekt van al de toeschouwers, én door
het groot getal en de ingetogenheid der
2000 deelnemers, én door de frischheid en
rijkdom der kostumen en de heerlijk
heid der groepen. Gansch den ring van
het kerkelijk jaar, van den Advent tot
Sinksen, wordt erin voorgesteld om Jezus'
liefde voor 't menschdom aanschouwelijk
te maken; en als slot der processie wor
den de gevoelens van wederliefde tot Je
zus van wege de stad Roeselare vertolkt
door het verbeelden der toewijding van de
stad aan het H. Hart.
Dit jaar werden geen onkosten gespaard
om nieuwe groepen aan te werven en de
bestaande nog te verbeteren. De apo
theose, namelijk de verheerlijking van het
H. Hart, zal effenaf schitterend zijn.
Zijn Exc. Mgr. Lamiroy, bisschop van
Brugge zal dit jaar dcor zijn tegenwoor
digheid de processie opluisteren, en tot
slot der processie de Benedictie geven met
het H. Sacrament op de Groote Markt.
Overjaar, dank ook het prachtig weder,
waren er duizenden vreemdelingen in
stad; dit Jaar zal het getal nog merkelijk
aangroeien.
PROGRAMMA VAN DEN FEESTSTOET
Deze feeststoet is eene geordende on
derwijzende groepeering van alles wat de
H. Kérk gedurende gansch het Kerkelijk
Jaar voorstelt nopens de geboorte, de ver-
openbaring, het lijden, den dood en den
triomf van Jesus-Christus, haren Godde-
lijken Stichter en de uitbreiding der
godsvrucht tot zijn Goddelijk Hert in
Roeselare.
«o»—
INLEIDING
Groep Ruiters; Koninklijke Stads-
harmonie; Hulde aan St Michiel, pa
troon van Stad en aan de Beschermhei
ligen van Stad.
isnaaaaaaasaaBaaazEssnasaaBT i;
EERSTE DEEL
MENSCITWORDING VAN DEN ZOON
GODS
Advent: Isaias; Joannes Baptista;
De Boodschap des Engels; Magnificat-
groep. Kerstfeest. Driekoningenfeest.
TWEEDE DEEL
HET MENSCHDOM VERLOST
Voorvasten: Val van het Menschdom:
Adam in ballingschap' Voorafbeelding
van de Verlossing: Noë en Abraham.
Vasten: Het Verlossingswerk: Christus In
de woestijn; Boetelingen; Voedsel in den
strijd. Passietijd: Passiezondag: Be
dekking van de Kruisen; Palmenzon-
dag: Jesus' intrede in Jerusalem; Witte
Donderdag: Instelling van het H. Sacra
ment. Goede Vrijdag: Lijden en Dood
van Christus. Paaschtijd: Verrijzenis
van Christus; De Christenen verrezen
in Christus: doopelingen; Hemelvaart
van Christus. Sinksentijd: Nederdaling
van den H. Geest; Het werk van den
H. Geest: de H. Kerk te Rome, hare uit
breiding in onze streken en bij de vreem
de volkeren, en in alle landen.
DERDE DEEL
ROESELARE AAN HET H. HERT
Het H. Hert: Bron van Leven en Hei
ligheid in Roeselare. Het II. Hert: Bron
van Troost onder den oorlog. Tiet Heilig
Hert blijft als Liefdekoning heerschen.
Voorop treedt de Maagd van Roeselare;
Hulde gebracht aan Koning Jesus;
Eeeld van het H. Hert, omringd van
vlaggen.
SLOT
Muziek van den Kristen Werklieden-
bond; Groep zangers, fakkeldragers en
wierookers; Geestelijkheid met het
Hoogweerdig Sakrament.
SCHIKKINGEN
Het Lof begint te 4 uur (in Sint Mi
chielskerk), daarna gaat de processie uit.
Doortocht: Vrouwenstraat, Sint Mi-
chielsplaats, Mote-, Kermis-, Bleekerie-,
Molen-, leper- en Zuidstraat, Markt,
Noordstraat, Bruggesteenweg, Hugo Ver-
rieststraat, Sint Amandstraat, Statie
plaats, Ooststraat, Markt.
FOLKLORE
INDRUKKEN
Na de greep uit het Canadeesch le
ven wordt de sprong gedaan naar de
Amerikaansche boeren.
De streek waarover er hierna ge
sproken wordt ligt ongeveer even ver
van ons land als Manitoba, alleen
een paar duizend kilometer meer ten
Zuiden.
Daar ze het vaderland is der cow
boys is het natuurlijk dat cok over
de cow-boys gesproken wordt.
De lezer gelieve eenvoudig op te
merken dat hier enkel BROKKEN
gegeven worden, GREPEN uit het
Amerikaansche boerenleven.
Een volledige studie ligt niet in ons
bereik,
ZEGER.
Voor de meesten onder ons zijn New-
York en Chicago eenerzijds en Los
Angeles en Hollywood anderzijds de cul
minatiepunten van het amerikanisme.
De Statesbeperken zich voor ons tot
een massasprong in de hoogte (naar den
hemel toe) en een massasprong in de
diepte. En tusschen de Babelscne wolken
krabbers en het rijk van Al Capone en
Jack Diamond werken machines en nog
machines, spelen stars en nog stars. Dit
alles is Amerika, maar het is daarom nog
geheel Amerika niet.
Tusschen de Manhattan-buildings en
het film-paradijs ten Westen van het
koninkrijk der machine, ligt nog een
toreede strook (Amerikaansche breedte
als 't u belieft) natuur.
Natuurschoon en landbouw hebben er
voldoend? ruimte om zich ongehinderd
te ontwikkelen. Terloops weze den lezer
eraan herinnerd dat hij zich volstrekt
behoeve in te spannen om t?n minste een
klein beetje op zijn Amerikaansch te
schatten, te verbeelden en te denken. We
leven horizontaal zoo begrensd dat het
ons inderdaad moeite kost ruimte te ge
ven aan gezichteinders... en ook aan ge
dachten. En om Amerika te begrijpen is
er ruimte noodig in ons en ook rondom
ons.
Ten Zuiden van de Canadeesche vlakte
met Winnipeg als hoofdstad, leven d?
Amerikaansche boeren in Oklahoma en
omgeving. De streek is er merkwaardig
vlak, en zoo'n vlakte krijgt voldoende
relief als men weet dat de Staat Okla
homa alleen nagenoeg de helft van
Frankrijk beslaat.
Een Amerikaansche hoeve is dan na
tuurlijk ook geen Vlaamsche. Ze is zelfs
nog uitgestrekter dan een Canadeesche.
Hofsteden van 600 700 gemete zijn
verre van uitzonderingen. Als een heen
houwer uit de stad spreekt van zijn
weide, dan bedoelt hij vaak een bagatel
van >00 éi 150 gemete. En dit komt hem
zeer natuurlijk voor. Vermenigvuldigt al
onze type-afmetingen met 10, 20 en dik
wijls meer, en ge bekomt gewone
Amerikaansche resultaten.
De Amerikaansche landbouw ls nog
betrekkelijk jong. Dit hebben we ook van
de Canadeesche moeten getuigen. En
inderdaad beide natuurbroers hebben
vaak verrassende gelijkenis. Het is trou
wens ook niet voor niets dat ze buren
zijn. Er liggen wel duizenden kilometer
tusschen beider eindpunten. Doch wat
beteekenen enkele nullen min of meer
voor Amerikanen?
Het ls hier weliswaar ongewenscht een
les in de geografie van Amerika te geven.
Toch weze er gezegd dat de bevolkings
centra zich oorspronkelijk aan het Oosten
hielden en dit om verschillige redenen,
zoowel van maritiemen als van ccntinen-
talen, van bovengrondschenals van
ondergrondschenaard. De mensch
zoekt de mensch, ook in Amerika. Indien
echter het gezelschaphouden, moet
betaald worden met gebrek aan broed en
honger lijden, dan is de mensch tot veel
in staat, zelfs in Amerika.
De wilde run of koers of ren naar het
West?n is er het gevolg van geweest. Het
werd de heroïsche periode voor duizen
den, miljoenen Amerikanen. De ko?rs
naar den grond! Ontzettend uitgestrekte
domeinen werden van toen af verzocht
hun tol te betalen aan de menschelijke
maag. En de grond heeft den mensch
gehoorzaamd.
30 a. 35 jaar geleden waren er In Ame
rika benevens troepen trekvogels, gansche
scharen trekmenschen of trekkers.
Veel vroeger dan den frank werd ginds
de grond gestabiliseerd, zoodat in 1935
das lied 1st aus mag gezongen worden.
De landbouw is praktisch den kinder
broek ontgroeid. Hij is een heele vent
geworden.
De masa-nederzetting op de onmete
lijke vlakten van Oklahoma, Nevada,
Texas en andere staten heeft een merk
waardig gevolg gehad: de feitelijke on
dergang van de wezenlijke cow-boys en
hun geweldige opgang op het witte doek.
De coW-boys hebben het laatste oordeel
niet hr /en af te wachten om te ver
rijzen. Ze hebben het onmiddellijk ge
daan en met een formidabel sukses.
Helaas! hun ondergang ls werkelijkheid
em hun nieuw leven ls fiksie, illusie,
schijn, waan!
Dat de werkelijkheid veel minder
schoon ls dan de illusie werd ook hier op
afdoende manier bewezen. Dit is echter
van weinig belang voor bioskoop-men-
schen. Men gaat naar de kinema een
voudig om de werkelijkheid te vluchten,
om de illusie met heele gulpen in te
ademen. Het weze zoo. Het neemt echter
niet weg dat de cow-boys aan de natuur
onttrokken weiden om tot het helden
dom verheven te worden. Dit is een van
de vele mirakelen van het zilveren
scherm.
Cow-boys or Koe jongensver
toonden in feite weinig gemeens met den
geromanceerden filmheld Tom-Mix. Na
tuur is nu eenmaal geen synoniem yan
avontuur.
En al mag den cow-boyvolmondig
toegegeven worden dat het natuurmen-
schen waren, toch kenden ze heel weinig
van het avontuur. Dit transponeeren van
de natuur op het avontuur is een van de
knepen waarmee de camera de menschen
in spanning houdt.
Dertig jaar geleden was de Far-West
een oceaan van green. Cow-boys of koe
jongens (wat klinkt dit laatste toch
banaal en prozaïsch!) werden in de
prairieën belast met het besturen der
viervoeters. En dit hoeft zoo ruim moge
lijk begrepen te worden: brandmerken,
snijden, verkoopen van jaarlingen, vielen
allemaal in hun bevoegdheid. Verbazend
vlug gingen ze met de lasso om. En deze
handiglrid hebben de boeren overgeërfd.
Steekt een kleuter op den rug van een
poney, stopt hem een lasso in de hand en
beveelt hem een bepaalde vaars uit een
enorme troep koeien te halen, hij zal uw
order in een minimum van tijd uitvoeren,
met den glimlach op de lippen.
Iedere boerenzoon is trouwens eow-boy
geworden.
Hiermeê zijn we echter nog ver af van
de onmogelijke verwikkelingen en de be
wonderenswaardige dapperheid die. ihet
monopolium werden van Tom Mix en Cie.
Laat het echter illusie blijven. De mensch
heeft er in deze tijden vooral zoo bitter
weinig. Zoolang hij de dapperheid en den
strijd voor recht en eer bewondert, is de
vlam in hem nog niet heelemaal uitge
doofd.
Daar waar eens de wezenlijke en heel
wat prozaïscher voorgangers van Tom
Mix op hun paarden manoeuvreerden,
rijzen thans de farmsde hoeven van
de Westelijke Staten.
Velen zijn nog uit hout (pijn of deel).
De officieels gebouwen echter verkozen
steen, en werden allereigenaardigst op
getrokken.
Het is vanzelfsprekend dat een land
bouwgrond van circa 30 jaar oud, een
zuigelingske is tegenover onze gronden
die eeuwen en eeuwen de normale leve
ranciers fijn van onze maag. Net als in
Canada zijn scheikundge meststoffen
hier totaal overbodig. Het ls er zelfs niet
eens noodig van een derde of een vierde
vart het land te laten rusten. Er mag nog
steeds (en denkelijk nog lange jaren)
beroep gedaan worden op de mildheid
van den grond. Hij blijft steeds vriigevig
en doet het gratis. Een modelgrond!
Daartegenover heeft hij veel last van
wind en zon.
Ben zoel windeke en een meêgaande
zon zijn hier van onze beste vrienden.
Doch over den Atlantischen Oceaan
worden het veeleer rampzalige spel
brekers. Het is alsof ze weten dat ze in
Amerika zijn. Ze treden er precies echt
Amerikaansch op. Een tornadoof
windhoos ls een verschrikkelijk gebeuren.
Niets of niemand wordt ontzien, tot zelfs
de hulzen niet, die vaak letterlijk heele
einden verder geblazen worden en djt ls
misschien nog zeer zacht uitgedrukt.
Stof en zand, steenen en al wat niet te
zwaar is gaat de lucht in en kan ver
vaarlijk huishouden. Hoe het in deze om
standigheden met de vruchten gesteld is,
hoeft wel niet gezegd.
Lazen we niet onlangs dat In volle stad
reepen moesten gespannen worden om de
voetgangers op het gaanpad te houden.
Wat moet het dan wel zijn in volle veld,
waar de wind, ongehinderd al zijn furie
kan botvieren?
('t Vervolgt)
ZEGER.
per post tehuis besteld te worden,
vul ondergaande ln, knip het uit en
geef het aan den Postbode of steek
het onder omslag zonder zegel
ln de postbus uwer gemeente.
Mijnheer de Postmeester,
Ondergeteekende
(1)
begeert van nu tot einde 't jaar een
abonnement op (2)
Handteeken,
't Is eenige jaren geleden: 't was ee»
vroege morgen op 't laatste van Mei...
't Was warm't was zomerweer, toen de
(lucht zuiver is en de natuur in haar feest-
getooi verkeert. 'k Zuchtte naar ver
kwikking voor hart en ziel en 'k trad in
een onzer kleine straatjes waar slechts
eenige lage huisjes staan, met hun ven
sterluikjes open en hun gordijntjes dicht
Te midden dit alles zag ik een breedel
ingangspoort waarboven prijkt een een
voudig Mariabeeldje dat schijnt te zeg
gen: «Ik waak hier, want ik ben de
Vrouw aller vrouwen.
'k Trad voorzichtig over den drempel
en 'k zag een binnenhof omringd van
een aantal gelijke, eenvoudige huisjes. In
't hoveke loech de weelde van een leven
den dag; alle kleuren, alle geuren sloegen
nu tegen en rozen eu tulpen en jasmijnen
waren er overvloedig. Tusschen de groene
stammen plekte het rozige kleur aller bloe
men en uit den grond steeg de vrede en
van uit het gewoel der straten van de
stad gevoelde ik mij verplaatst in zoo een
deugddoende stilte die als de eerste zon
nestralen dringen door 's ménschenhart
en... die kalmte, die stilte, 't was als een
nieuw leven dat door de ziele vaart.
'k Was in 't Weduwenhof!».
Die huisjes daar, ik had ze alle willen
binnendringen hier bloeide een geranium
op den vensterbank; ginder was het ven-
sterkassijn opengeschoven met een hou
ten spieken eronder; 'k zag menig inte
ressant figuur van bejaarde vrouwen die
daar hunne laatste jaren overbrengen.
'k Waagde mij bij eene zieke dochter,
die, zooals ik had vernomen, reeds veer
tig jaren te bedde bleef. 't Was er zo o
kalm, zoo stil, 't scheen me het huisje
van Nazareth!
Hoe net en hoe prettig, 't was me een
echt museum van eenvoudige, christene,
Vlaamsche kunst. Op den schouvvboord
staat het aloude houten kruisbeeld met
de twee koperen kandelaars en eene reeks
oude tellooren; aan de muren beeldjes
en kadertjes van alle kleuren, van alle
formaten, doorheen vastgemaakt, en ver
beeldende bijna al de Heiligen uit den
Hemel: een echte folklore. Links staat
een kastje waarop prijkt het Lieve Vrou-
wcbceld omringd van wit en blauwe pa-
relbloemen; daarnevens, onder glas, het
beeld van Jezus als Liefde-Koning en
dicht erbij geplaatst, het portret van eene
oude vrouw een type uit het echte
Vlaamsche rasdik en kloek, met haar
gebloemden jak en haar katoenen mutse,
staat ze aan de balie of ingangspoort van
haar doeningske te lande.
Geheel het binnenhuisje schijnt me een
juweeltjenaast het vensterraam zit de
zuster van de zieke en als den tijd het
toelaat neemt ze haar speldewerkkussen
en in de stilte van de ziekekamer hoort
men de boutjes heen en weer glijden en
glotsen; 't is als een gezang; ze schij-
glotsen, 't is als een gezang, ze schij
nen zelfs een tale te spreken, ze vliegen
daar, die elk zoo eenvoudig hun ideaal
aan 't zeggen zijn, hun eigen gevoelde
nteening van 't leven.
In den achtergrond van de binnenplaats
staat in een soort alcove, een bed met
donker bebloemde gordijnen, den witten
gekalkten muur geeft een net uitzicht,
maar... misschien witter nog dan de muur
is het zuiver en engelachtig wezen der
zieke dochter dat vriendelijk en opgeto
gen mij groette.
O, die blauwe oogen zegden me zoo
veel en 't scheen me er in te lezen dat
ik welkom was. De weemoed op haar ge
laat, de gedempte toon, waarop ze tot
mij sprak afwisselend met een opgeruim
de stem verraadden een teergevoelig ge
moed; de ziel triide door de woorden van
haar biddende lippen, 't was als een ryth-
mus die deze eenvoudige maar sterk ge
staalde ziel, altijd tot God brengt, 'k Ge
voelde mij opgebeurd eu gelukkig bij dit
ziekenbed, hare oogen nog bezagen me
verwonderd, hare oogen zoo blauw als
het stille kleed van het zacht-zuiver Ma
riabeeld dat in het huisje troont.
Ik sprak met de zieke en 'k deed een
reisje in haar kamer en ieder voorwerp
bracht haar eene herinnering bij. Toen
kwam ik aan het portret, zorgvuldig met
glas overdekt, der oude vrouw.
DATzegde ze mij weemoedig,
«DAT is Moeder!». «Ach Moeder»,
zegde ze, ze was zoo goed en 'k heb
zoo vurig gebeden te mogen sterven voor
aleer ZIJ de wereld verliet, maar God
heeft het anders gewild!.»
Die woorden vol liefde en gelatenheid,
doorstaken en verstaalden uogtans mijn
hart, want ik dacht aan die langdurige
ziekte en de ellenden; 'k dacht aan die
zielesterkte, aan die gelatenheid, en het
gedacht kwam mij te binnen dat die ziel.e
dochter misschien nooit kennis had ge
maakt met de begeerte aan grooter en
wijder geluk; al hare jaren zijn bijna
onveranderlijk heengevlogen zonder ooit
de milde rust te stooreu van hare zoo
vrome ziel; 't was alsof ze mij fluisterde:
Niet klagen, maar dragen en bidden
om kracht
In dat huisje waar men zelfs niet zoekt
naar ean brokje geluk, waar men smeekt
en bidt voor anderen, heb ik moed op
gedaan en ik dacht hoe we soms moe
deloos zijn voor kleine dingen. Ja, 'k ge
voelde mijn hart heropleven en verruimen
en voelde in zijn binnenste de wil eu de
kracht om met meer moed het alledaag-
sche lijden te verdragen en den last van
het nog te doorstane leed.
En een geheele wereld van gedachten
kwamen me te binnen en 'k dacht hoe
we allen zijn geroepen om goed te doen
rondom ons.
Laat ons nooit inslapen want de aarts
vijand van onzen Christen Godsdienst
waakt immeraan om het onkruid uit te
strooien. 't Durf het herhalen met na
druk: Helpen we ons volk beter, zedelij-
ker en godsdienstiger maken!
Vullen we dan met echte, hartelijke
naastenliefde de dagen van ons leven met
dit schoon en heilig werk, dan zullen we
weten en begrijpen waarom we leven
zullen bewuster worden onzer verstande
lijke en zedelijke krachtenwe zullen ons
zeiven gelukkig gevoelen omdat we ar
beiden aan het geluk van anderen.
O dat huisje daar. in 't Weduwenhof...
met zijn vensterluikjes en zijn sneeuw
witte gordijntjes, zijn beeldjes en zijn wit
gekalkte muren en dan in hun midden
de speldewerkster, en dan... de zieke die
rust als in een tabernakel! O dat huisje
daar laat me zoete herinneringen, 'k wou
het dikwijls terug zien want daar kwam
ik versterkt uit en 't scheen me een at
mosfeer van eenvoud en gebed.
Terug zienl_ Het huisje, ja, maar de
zieke die aan iedereen kracht mededeelde
is over enkele jaren naar den Hemel ver
huisd 1 In het kranke lichaam straaldcft
twee oogen die naar Jezus en Maria ver
langden en hare laatste stonden waren
nog stonden van vreugde.
Bijna veertig jaren ziek te bed. leefde
ze verdoken en eenvoudig voor de we
reld maar groot, zeer groot in de oogen
van God I
Dat is de korte geschiedenis van Ma-
thildeke van 't Weduwenhof. A.
PRINS BOUDEWIJN EN PRIN
SES JOSEPHINE VERTREKKEN
MAANDAG NAAR NEDERLAND
(1) Naam en adres duidelijk invullen.
(2) Duidelijk invullen welk blad Gij be
geert De Poperingeaar De Halle
of «De Toekomst».
«Het Handelsblad» bevestigt dat de
beide kinderen van ons Koningspaar,
Prinses Josephine en Prins_ Boudewijn, op
Maandag e. k. te Noord-Wijk zullen aan
komen waar zij te gast zullen zijn bij den
Heer Vande Mortel, burgemeester.
Zooals vroeger reeds werd gemeld ver
toeven de Prinsen in Nederland om tt
degelijk Nederlandseh te leeren.