De mensch zal erioe moeten komen, BELGISCHE FABRICATIE ECATHOLIEK NIEUWS Een Socialistisch Heilige Groote Feeststoet Se tasseiare Cer eere vers Kcisiitg Issus Mothilde van 't Weduwenhof BIJVOEGSEL aan De Popsrangenaar-De Halls-De Toekomst 5 LAMPEN MODEL 5 Lampen 1395 fr. MODEL 6 Lampen 1695 fr. MODEL SUPRA LUX1975 fr. Brokken Anssrskcansche Natan? en Leven ven Zondag 23 Juii 1935. - Nr 25. w STORT 10 FRANK Verkrijgbaar bij alle goede Electriekers en Radioverkoopers Alle BARCO-toestellen zijn gewaarborgd gedurende 12 maanden op Vrijdag 28 Juni, te 4 uur namiddag UIT POPERINGE TER INLEIDING Begeert gij wekelijks dit blad EEN WOORD VAN MGR Dr POELS. Te Maastricht, op het fabriekster rein van de N. V. Staalwerker De Maas werd een groot beeld van Je zus' Goddelijk Hart opgericht, op ini tiatief en geschenk der arbeiders, bij het tienjarig bestaan van de fabriek. Het was Mgr Dr Poels, de sociale voorvechter uit Hollandsch-Limburg, die de intronisatie-plechtigheid leid de en te dezer gelegenheid een toe spraak hield die we hier in 't kort la ten volgen: We leven in een wereld aldus Mgr Dr Poels waarin millioenen menschen het brood moeten verdie nen in de industrie. De wonderen der techniek hebben bij alle uitbreiding der bevolking een overvloed gebracht, meer dan voor den mensch noodig is. Dis overvloed wordt oorzaak dat mil lioenen menschen het brood voor zich en het gezin niet meer kunnen ver dienen. De diepste oorzaak van dit alles is dat God heeft doen ervaren dat 't aan Hem is de wereld te bestu ren en dat de mensch zijn geboden heeft te onderhouden. De moderne mensch heeft niet ge luisterd naar God, hij wilde zelf re- geeren met vijf- en tien-jaren-plan nen. En wat gebeurt? Zaken hebben geen waarde meer, er heerscht wan orde, de produktie is niet meer loo- nend, de menschen kunnen niet meer leven. De landman wist zich een werk tuig van den Schepper; de moderne mensch vergat dat God alles bestuurt. Daarom, er komt geen verandering indien we niet terugkeeren tot God, Christus weer brengen in den arbeid. Allen hebben wij min of meer schuld, we meenden dat de mensch alles kon doen. Moge de ellende den mensch niet tot wanhoop of vloek brengen. Een tweede gedachte: de ontkerste ning van de maatschappij kunnen we toeschrijven aan het feit dat de men schen de rug keerden aan Christus. Wanneer het bovennatuurlijke wordt los gemaakt van het natuurlijke, is er geen Christendom meer. Vroeger werd de palm in de akker geplant, velen trokken op de Kruis dagen mee door de velden. De mo derne industrie weet niets van dat alles, staat los van het Christendom. Kort voor zijn dood besprak de on langs overleden bisschop van Berlijn het verlangen dat de nieuwe werktui gen voor de industrie zouden geze gend worden. Met enkele vrienden heeft spreker dat plan hier ook be sproken. Wanneer we christen willen zijn, dat niet alleen met Christus in het| gezin, maar ook in de fabriek. Vroeger daalde geen mijnwerker in de schacht af, of hij bad eerst in een kapelletje; dat gebed was als een schijnwerper op de af te leggen weg. Van de middeleeuwen is bekend dat men eerst St Christoflel moest groe ten, wiens beeld achter in de kerk ge plaatst was. Stelden de menschen ook nu maar meer vertrouwen in de Goddelijke Voorzienigheid. De mensch zal er toe moeten ko men eerst het Godsrijk te zoeken, wil hij van al het overige in overvloed en vrede toebedeeld krijgen. Eerst wanneer dit voor de menschheid ge schiedt, zal ook de oplossing van de groote problemen, waarover sociologen en andere geleerden gebogen zijn, als het ware spelenderwijze komen. De toespraak werd gevolgd door de zegening van het beeld en het door allen verrichten van de intronisatie- gebeden, waarin telkens sprake is van het gezin, hier bedoeld de onderne ming. Het beeld toont het Goddelijk Hart met op den rechterschouder een duif. IS3S De socialistische bladen trachten steeds hun lezers te misleiden met de spreuk: Godsdienst is privaatzaakOnlangs vonden ze er zelf iets beters op: Z. H. de Paus zou een socialistals heilige uitgetroepen hebben. Deze grove menschenfopperij wordt besproken en weerlegd in hieronder gaande bijlage. De Vierkante Cirkel Een van mijn vrienden trekt mijn aan dacht op een artikel zoo pas verschenen in een Brusselsch fransch dagblad, en geschreven door Kameraad Jules Destrée, oud-minister van Openbaar Onderwijs. Het bedoeld artikel spreekt over den H. Thomas More, en bevat enkele kernach tige waarheden; verder eenige uitingen, waardig van socialistische meeting-praat over privaat eigendom en den rijkdom van de kloosters; ook een oppervlakkige vergelijking van More met Seneca, en eindelijk een - vierkanten cirkel«Ce doux More fut un soeialiste intégral die zoetaardige More was een volbloed socialist»... die in den Hemel aan Gods linker hand zou zitten... Als bewijs hier voor, niet meer dan enkele vage allusies op het schoon werk van den Heilige, de Utopiaeen werk van fictie en imagi natie, waarvan men den geest verstaan moet, wil men niet op het dwaalspoor ge raken. Ter gelegenheid van een studie over Hendrik VIII en Anna Boleyn had ik het geluk ook van dienter bij ken nis te maken met Thomas More, en mijn vriend vroeg mij wat te denken valt over het Integraal Socialismevan den H. Thomas More. De Opinie van Thomas More. De persoonlijke uitingen van een voor aanstaand man, vooral op de plechtigste oogenblikken van zijn leven, laten ons dieper indringen in het intieme van zijn overtuigingen. Wat leert ons Thomas More? Toen zijn vriend, de eerbiedwaardige Eisschop John Fisher, gemarteld werd, bad More tot God en Christus: Ik be lijd U, mijn Heer, dat ik niet waardig ben de groote kroon van het martelaar schap te ontvangen, maar indien het Uw wil is, geef mij een deel van Uw kelk... Thomas More geloofde ifl God en in Christus'. Toen zijn beminde vrouw hem vroeg toch meegaande te zijn tegenover den Koning, sprak hijEn hoelang, Beminde Alice, zou ik dan nog kunnen leven? Als God wil,antwoordde zij, nog wel twintig jaarDan zou ik de eeuwig heid moeten ruilen tegen twintig jaar; vrouw lief, ge zijt niet slim in den handel... Thomas More geloofde in de onster felijke ziel en in eeuwige straf of loon. Wanneer hij op het punt stond alles ontnomen te worden wat hij bezat, zegde hij lachend tot zijn familieleden: En wanneer we tot den bedelstaf zullen ko men, dan gaan we toch van deur tot deur, en zullen de Salve Regina zingen, niet tegenstaande alles wat Tyndall en an deren gezegd hebben tegen de liederen ter eere van de H. Maagd Thomas More geloofde aan de Heilige Maagd Maria en betrouwde op Haar. Toen de rechters hem hadden ver oordeeld, sprak More met fierheid deze woorden: Door de genade van God was ik altijd een goed Kaholiek, nooit buiten de gemeenschap met den Paus van Rome; zeven jaar heb ik de zaak ingestudeerd, en bevonden dat het gezag van den Paus niet alleen eerbiedwaardig en noodig is, maar steunt op goddelijk recht. Thomas More aanvaardde de goddelijke instelling van het Pausdom. Op den morgen op den welken hij voor het gerecht gedagvaard werd, ging hij, zooals naar gewoonte, naar de Chelsea- kerk; daar hoorde hij de H. Mis, ging te biecht en te Communie, en, alzoo ver sterkt, trok hij naar huis en vandaar, waar de Koning hem ontbood. Thomas. More geloofde aan de Sacra menten door Christus ingesteld. Toen hij in het Rijk, door de hebzuch tige en wreede Tudors ten a^gronde ge leid, al de verdrukking zag en tekens misbruiken die moesten veranderen, schreef hij, uit Christelijke naastenliefde, zijn Utopiajuist met bedoeling de liefde des Heeren onder de menschen te doen heerschen en broederliefde te doen zegepralen. Thomas More volgde het gebod des Hoeren Bemm uw evennaaste gelijk u zelf. MET ÉÉN WOORD: Thomas More ge loofde in God en in Christus, in de on sterfelijke ziel en in de H. Maagd Maria, lan Paus en Kerk, aan de Sacramenten n de Christelijke broederliefde, dit is, tan gansch het Katholiek Symbolum des Gcloofs... Een volbloed Socialist?... Be lachelijk! Martelaar. Thomas More kreeg toch de marte laarskroon, waarvan hij zich niet waardig "chtte... Martelaar is getuige... Getuige ^an wat?... Wel, toen Koning Hendrik •RI. na 17 jaar huwelijk, zijn heilige vrouw, Catharina van Arragon moede was, en haar hofdame Anna Boleyn wilde huwen, vroeg hij aan den Paus zijn wet tig huwelijk te willen verbreken; dit wilde de Paus natuurlijk niet toestaan. Hendrik VHI trad toch in het huwelijk met Anna en verjoeg zijn brave echtgenoote. Hij wilde nu More tot erkenning van dit nieuw huwelijk met Anna overhalen. Thomas More weigerde ten stelligste, en zijn martelaarschap was een getuigenis voor dit groot punt van de Katholieke Zedenleer: de Heiligheid van het Hu welijk... Koning Hendrik VIII was door zijn Parlement als éénig opperhoofd op aarde van de Kerk van Engeland uitge roepen. More werd op buitengewoon sluwe wijze gevraagd dit ook te erkennen. Thomas More weigerde nogmaals, daar hij alleen één opperhoofd van de Kerk van Christus wilde kennen en erkennen: den Paus van Rome. De bloedige dood van Thomas More was een getuigenis van dit Geloofspunt van de Katholieke leer: het Opperherderschap van Godswege van den Paus van Rome... Dat getuigde de Martelaar... de bloedgetuige Thomas More, door zijn heldendood: een volbloed Socialist?... Onzin !1 Het Belgisch Socialisme. Eerst worden de brave menschen opge hitst om te strijden voor hun korste brood»... Zij die nog wat gewetenswroe ging voelen, worden in slaap gewiegd door de bedriegersspreuk: Godsdienst is privaatzaakDan hooren zij de ver dachtmaking werpen op de Kerk en op de priesters... Later hooren zij openlijke vijandschap uiten tegen alles wat Chris telijk is, en, wanneer ze ten volle in de netten gevangen zitten, mogen ze de ver klaringen lezen van den Opperbaas van het Belgisch Socialisme, van Kameraad Emiel Vandervelde: In der waarheid kan het enkel inbeelding zijn, een overeen komst tusschen Socialisme en de geopen baarde Godsdiensten, en bijzonder tus schen Socialisme en Katholicisme tot stand te brengen, door een scheiding van het geestelijke en het wereldlijke. Wij zijn het eens met de Katholieken dat er tusschen Socialisme en Godsdienst geen regeling kan getroffen worden.(Uit: Socialisme et Religion) Ofwel nog: Wat wij als bijzonderste hinderpaal voor het verwezenlijken van onze begeer ten aanzien is de Godsdienst.Het is om de dogmatische godsdiensten te vernietigen dat de Socialisten zich tot de vrijdenkerij hebben gericht... Zóó spreekt Vandervelde, en... Thomas More getuigde wellicht daarvoor... als volbloeds Socialist!... Bespottelijk!!!... En Kameraad Oud-Minister Destrcé? Had Kameraad Destrée zijn mooiste pen gescherpt, om de principes van broe derliefde, die hij hij den H. Thomas More aangetroffen heeft, aan te bevelen aan zijn partijgenooten in Spanje, die brutale en zedelooze brandstichters en revolution- nalrs, of aan de Socialistische Tyrannen in Mexico, of aan de zoo bevriende Azia tische Barbaren die het Heilig Rusland onder den knoet doen bukken, hij zou verdienstelijk werk gedaan hebben... Maar met zijn artikel?... Thomas More zou antwoorden, zooals aan den leugenaar en meineedigen Advokaat-Generaal Rich: In der waarheid, Heer Rich, ik ben droeviger voor uw meineed dan voor het gevaar waarin ik verkeer. Doch Thomas More kon, zooals zijn Goddelijke Meester, vergeven: zooals aan zijn rechterszou hij nu ook wel zeg gen: Meer heb ik niet te zeggen, mijne Heeren, dan dat de eerste Martelaar Ste- phanus, en de H. Paulus, die nochtans den moord goedkeurde, nu beiden in den hemel vereenigd zijn, en dat ik zal bidden opdat gij die mij nu veroordeelt en ik, de veroordeelde, elkander mogen ontmoe ten in de eeuwige zaligheid En het is ook onze wensch dat alle So cialisten eenmaal Heiligen worden naar den trant van den H. Thomas More. Maar zeker is het dat Kameraad Oud-Minister Destrée door zijn bedoeld artikel alleen, niet zal in den Hemel komen, zelfs niet aan de linker hand Gods, maar wel in een klas van geschiedenis... op het ezel bankje... M. DAISOMONT, Godsdicnstleeraar a. h. Kon. Athenaeum Oostende. VIJF KNAPEN AL SPELEND OMGEKOMEN In het dorp Ortona de Maris in de Abruzzen zijn vijl' knapen van zeven tot elf jaar oud bij het spelen in een put gevallen. Toen zij uit hun benarde positie be vrijd waren, bleken zii reeds overleden te zijn. ENGELAND De Bisschoppen van Engeland en Wales hebben aan Zijne Exc. Mgr Ruiz, aarts bisschop van Mexico, het volgend schrij ven laten geworden: Wij allen, Aartsbisschoppen en Bis schoppen van het Britsche Rijk, achten het een plicht aan U, het Episcopaat, priesters en geloovigen van Mexico, de verzekering te bieden van ons broederlijk medelijden met de bittere vervolging die U treft bij de misdadige wetten der te- genstrijders van de godsdienstige vrij heid. Ons staat bekend de hardvochtig heid en wreedheid der vervolgers, evenals de zegevierende standvastigheid der mar telaren, en wij kunnen alleen maar den Almachtigen God prijzen en Hem bidden meer en meer, opdat Hij U mocht stand vastigheid verwerven. Uwe vervolgers die te werke gaan zooals weleer Nero, zouden willen op uwe schou ders de schuld leggen hunner misdadig heid. Doch dit kan niet meer, daar de oogen der weidenkenden steeds meer op zien naar de waarheid. Wij willen ons niet met een vrijen staat bemoeien, maar het is een plicht voor ons de dwingelandij te schandvlekken, die aanslag pleegt op de vrijheid van ieder mensch en van ieder volk. Als een teeken van tegenspraak zoo zal Christus staan, sprak Simeon. Diezelfde nrophetie gaat voort doorheen de eeuwen, daar het Mystiek Lichaam van Christus ten allen tijd ergens bespot en gekruisigd wordt. Wij lijden met Hem. maar ook met Hem zullen wij verheerlijkt worden. Staat dit niet onuitwischbaar geprent in elk christen gemoed? Onze vaste over tuiging is het dat de Mexicaansche kerk, nu gelouterd door het lijden, glorierijker dan ooit zal opstaan en herleven. Dit weze U een troost, alsook aan onze Broe ders in Christus, aan wie gij dit zult mededeelen VEREENIGDE STATEN WASHINGTON President Roosevelt acht dat eene her opleving van Katholiek Geloof veel deugd zou doen in de Vereenigd? Staten. Meer geloof en kristen zeden zouden grootelijks de menschen helpen tot het vervullen hunner plichten en tot maacschappelij ken welstand. NEW-YORK De katholieke bevolking van de Ver. Staten, inbegrepen Alaska, telt in 1935 20.523.053 zielen. Dit beteekent een aan winst van 200.459 op 1934. Velleden jaar was de vooruitgang 54.191 op 1933. In de laatste 10 jaren klom de katholieke be volking tot 1.869.025 en in de laatste 20 jaren tot 4.213.723 zielen. Het getal be- keeringen wordt geschat op 63.845 en be teekent eene winst van 14.664 op verleden jaar. Het getal priesters bedraagt 30.250; aanwinst op verleden jaar: 795. 100 Kerken bijgebouwd, maken een to taal van 18.344; 8 nieuwe seminaries ma ken te samen 193, met 23.579 studenten, 3.114 meer dan in 1934. Er kwamen 6 col leges bij voor Jongens en er vielen zeven academies weg voor meisjes, blijven nog 661. Het getal hoogescholen rees met 106, te samen 1.134; met 186.948 studenten, een aanwinst van 4.240 op verleden Jaar. De parochiale scholen klommen met een? aanwinst van 13 tot 7.442 en tellen 2.209.673 leerlingen, hetzij een verlies van 14.880 kinderen. Er zijn 324 weezenhuizen, met 43.769 weezen. Twee huizen werden afgeschaft en brachten een verlies van 2.505 weezen. Het getal hospitalen blijft geschat op 669 en 8 verblijfplaatsen voor bejaarde menschen bijgebouwd, brengen het totaal dezer op 155. JNDIE FUSHUN MANCHUKUO Twee Boudhistische priesters bekeerden zich onder de leiding van Br. Sylvio Gil bert in de missie van Tunghua, tc:i Zuid- Westen van Manchukuo. Zulke bekeerin gen gebeuren zeer zelden. Bij een bezoek aan de vrouw een dezer vroeger boudhistische priesters, bekeerde zich een boudhistische non wiens eenig verlangen nu is het H. Doopsel te zien toedienen aan hare stervende oude moe der. ENGLANA SHELSEA .diss Madeleine Carroll, de schouwburg en filmstar, hield een stand open op de kermis ten bate der katholieke scholen, ten stadhuiz? van Shelsea en verklaarde: Ik had niet het geluk een kristelijke opvoeding te genieten. De indruk gedu- laHiiiaiBtaaoBaiiiSisa&azQsaBaaaEaassMaBaaHBBECQSEaEaaiaazsaaaa rende mijne kinderjaren opgedaan ls me immer bijgebleven. Enkel later werd ik opgenomen in de katholieke kerk. Nu echter beweer ik dat moest ik te beslissen hebben over de opvoeding der jeugd in gelijk welker! graad, ik alleenlijk prijs zou hechten aan een door en door gods dienstige opvoeding. Alleen deze kan gel den als de beste en de gelijkste onder allen PINKSTEREN: APOSTOLISCHE ZIEKENDAG In 1931 spoorden de Priesters-Missie- IJveraars te Rome voor 't eerst de zieken aan, om hun gebed en lijden van Pink sterdag aan God voor de Missiën op te dragen: 7.000 kranken beantwoordden aan dien oproep. In 1932 was de beweging over heel Italië verspreid: 200.000 zieken traden bij. In 1933 telde men er 260.000; en in 1935 280.000 ongeveer. De Paus vond die gedachte heerlijk. Hij wenscht dat ze over gansch de wereld zou verspreid wor den. Men moest OVERAL de Intense pro paganda navolgen, nu in Italië gevoerd: pers, radio, duidelijke onderrichting van zusters en verpleegsters in de hospitalen. Ook de priesters, die zieken bezoeken, zul len de lijdenden waarschuwen. De zieken zelve aanvaarden zeer graag die schoone intentie. DE VOORTPLANTING DER GELOOFS IN KONGO Van jaar tot jaar, zoo meldt men uit Leopoléstad, groeit het Werk der Voort planting, door dé toewijding van missio narissen en katechisten. In veie posten zeggen de geloovigen de dagelijks voor geschreven gebeden te samen op. De com muniën voor het Werk zijn ontelbaar. Veel arbeiders offeren hun werkdagen en veel zieken hun lijden op, tot bekeering der heidenen. Overal viert men plechtig den Missie-Zondag. In één jaar heeft men in Kongo (met Oersendi en Roean- da) bijna 150.009 fr. voor de Voor-plan ting ingezameld, wat in Kongo niet wei nig beteekent. D? negers zijn slim om geld voor de Missiën te winnen: de Se minaristen van Baudewijnstad verkoopen tabak van hun eigen veld; geloovigen planten snijboo-nen en brengen de op brengst van den verkoop bij de missona- rissen; een neger bracht zijn schoone pet bij den missionaris: hij zal ze met geld voor de Voortplanting komen afkoopen, enz. In vele posten zorgen de christenen zelf voor het onderhoud hunner kapel. ALL-INDIA CONFERENCE Op de 19» vergadering van de (protes- tantsche) Vereeniging van Indische Christenen, werd besloten tot medewer king met de katholieken voor zekere vraagstukken die al de christenen aanbe langen. Een adres in dien zin werd ge zonden naar Mgr Kierkels, Apostolisch Delegaat: men stelt voor een Comité van zeven Katholieken en zeven Protestanten te stichten, om die zaken te bestudeeren. Van KathoUek standpunt uit kan zekere medewerking voor bepaalde punten aan genomen worden, maar Katholieken mo mogen niet lid zijn van Indië in 1917. De Regeering beschouwt in haar handelwijze de christenen van Indie als een eenheid vormend, en dit schijnt van belang te zijn voor de verdediging hunner rechten tegenover de niet-christeneu. Op 3 Mei (Kruisvinding) kwamen meer dan tien duizend pelgrims naar het groot kruis van KANDAL (Zuid-Indie)sedert de oprichting, voor enkele maanden, heeft men reeds wondere gunsten ver kregen. De bisschop van COIMBATORE las de heilige Mis en zegende het kruis. Ook bij MANGALORE, op een berg, ver heft zich een 17 meter hoog kruis, als gedenkteeken van het Jubilee der Ver lossing: Mgr Fernandes heeft het, einde April, gewijd. Deze vierde ook zijn zilve ren priester-jubileum: het geld( dat men hem aanbood, heeft hij dadelijk bestemd voor de opleiding van een zijner semina risten te Rome. Bisschop sedert vier Jaar, heeft hij reeds 18 fiieuwe kerken en ka pellen ingezegend. 43 priesters gewijd, enz. In het bisdom NE3LLORE hebben zeker 10.000 Katholieken uit de Telegu- streek het Eucharistisch Triduum bijge woond in de kerk van O. L. V. van Lour- des, op den heuvel van Phirangipuram. FIDES. EausEffsaasa op postcheck 15.570 van Sansen-Vanneste, Poperinge, en van nu tot einde jaar wordt ons blad U wekelijks per post besteld. Voor Frankrijk 19,50 Belg. franken; voor Amerika 30,80 frank, op te zenden per internationaal postmandaat. Roeselare zal zijn toewijding aan het H. Hart voor de tiende maal herdenken. Vrijdag aanstaande 28 Juni, zijnde de feestdag van het H. Hart, die volgens de beslissing van den Gemeenteraad op 17 Mei 1926 een stedelijke feestdag gewor den fs. Te dier gelegenheid zal 's namiddags na het Lof van 4 uur de heerlijke proces sie uitgaan, die elk Jaar de bewondering verwekt van al de toeschouwers, én door het groot getal en de ingetogenheid der 2000 deelnemers, én door de frischheid en rijkdom der kostumen en de heerlijk heid der groepen. Gansch den ring van het kerkelijk jaar, van den Advent tot Sinksen, wordt erin voorgesteld om Jezus' liefde voor 't menschdom aanschouwelijk te maken; en als slot der processie wor den de gevoelens van wederliefde tot Je zus van wege de stad Roeselare vertolkt door het verbeelden der toewijding van de stad aan het H. Hart. Dit jaar werden geen onkosten gespaard om nieuwe groepen aan te werven en de bestaande nog te verbeteren. De apo theose, namelijk de verheerlijking van het H. Hart, zal effenaf schitterend zijn. Zijn Exc. Mgr. Lamiroy, bisschop van Brugge zal dit jaar dcor zijn tegenwoor digheid de processie opluisteren, en tot slot der processie de Benedictie geven met het H. Sacrament op de Groote Markt. Overjaar, dank ook het prachtig weder, waren er duizenden vreemdelingen in stad; dit Jaar zal het getal nog merkelijk aangroeien. PROGRAMMA VAN DEN FEESTSTOET Deze feeststoet is eene geordende on derwijzende groepeering van alles wat de H. Kérk gedurende gansch het Kerkelijk Jaar voorstelt nopens de geboorte, de ver- openbaring, het lijden, den dood en den triomf van Jesus-Christus, haren Godde- lijken Stichter en de uitbreiding der godsvrucht tot zijn Goddelijk Hert in Roeselare. «o»— INLEIDING Groep Ruiters; Koninklijke Stads- harmonie; Hulde aan St Michiel, pa troon van Stad en aan de Beschermhei ligen van Stad. isnaaaaaaasaaBaaazEssnasaaBT i; EERSTE DEEL MENSCITWORDING VAN DEN ZOON GODS Advent: Isaias; Joannes Baptista; De Boodschap des Engels; Magnificat- groep. Kerstfeest. Driekoningenfeest. TWEEDE DEEL HET MENSCHDOM VERLOST Voorvasten: Val van het Menschdom: Adam in ballingschap' Voorafbeelding van de Verlossing: Noë en Abraham. Vasten: Het Verlossingswerk: Christus In de woestijn; Boetelingen; Voedsel in den strijd. Passietijd: Passiezondag: Be dekking van de Kruisen; Palmenzon- dag: Jesus' intrede in Jerusalem; Witte Donderdag: Instelling van het H. Sacra ment. Goede Vrijdag: Lijden en Dood van Christus. Paaschtijd: Verrijzenis van Christus; De Christenen verrezen in Christus: doopelingen; Hemelvaart van Christus. Sinksentijd: Nederdaling van den H. Geest; Het werk van den H. Geest: de H. Kerk te Rome, hare uit breiding in onze streken en bij de vreem de volkeren, en in alle landen. DERDE DEEL ROESELARE AAN HET H. HERT Het H. Hert: Bron van Leven en Hei ligheid in Roeselare. Het II. Hert: Bron van Troost onder den oorlog. Tiet Heilig Hert blijft als Liefdekoning heerschen. Voorop treedt de Maagd van Roeselare; Hulde gebracht aan Koning Jesus; Eeeld van het H. Hert, omringd van vlaggen. SLOT Muziek van den Kristen Werklieden- bond; Groep zangers, fakkeldragers en wierookers; Geestelijkheid met het Hoogweerdig Sakrament. SCHIKKINGEN Het Lof begint te 4 uur (in Sint Mi chielskerk), daarna gaat de processie uit. Doortocht: Vrouwenstraat, Sint Mi- chielsplaats, Mote-, Kermis-, Bleekerie-, Molen-, leper- en Zuidstraat, Markt, Noordstraat, Bruggesteenweg, Hugo Ver- rieststraat, Sint Amandstraat, Statie plaats, Ooststraat, Markt. FOLKLORE INDRUKKEN Na de greep uit het Canadeesch le ven wordt de sprong gedaan naar de Amerikaansche boeren. De streek waarover er hierna ge sproken wordt ligt ongeveer even ver van ons land als Manitoba, alleen een paar duizend kilometer meer ten Zuiden. Daar ze het vaderland is der cow boys is het natuurlijk dat cok over de cow-boys gesproken wordt. De lezer gelieve eenvoudig op te merken dat hier enkel BROKKEN gegeven worden, GREPEN uit het Amerikaansche boerenleven. Een volledige studie ligt niet in ons bereik, ZEGER. Voor de meesten onder ons zijn New- York en Chicago eenerzijds en Los Angeles en Hollywood anderzijds de cul minatiepunten van het amerikanisme. De Statesbeperken zich voor ons tot een massasprong in de hoogte (naar den hemel toe) en een massasprong in de diepte. En tusschen de Babelscne wolken krabbers en het rijk van Al Capone en Jack Diamond werken machines en nog machines, spelen stars en nog stars. Dit alles is Amerika, maar het is daarom nog geheel Amerika niet. Tusschen de Manhattan-buildings en het film-paradijs ten Westen van het koninkrijk der machine, ligt nog een toreede strook (Amerikaansche breedte als 't u belieft) natuur. Natuurschoon en landbouw hebben er voldoend? ruimte om zich ongehinderd te ontwikkelen. Terloops weze den lezer eraan herinnerd dat hij zich volstrekt behoeve in te spannen om t?n minste een klein beetje op zijn Amerikaansch te schatten, te verbeelden en te denken. We leven horizontaal zoo begrensd dat het ons inderdaad moeite kost ruimte te ge ven aan gezichteinders... en ook aan ge dachten. En om Amerika te begrijpen is er ruimte noodig in ons en ook rondom ons. Ten Zuiden van de Canadeesche vlakte met Winnipeg als hoofdstad, leven d? Amerikaansche boeren in Oklahoma en omgeving. De streek is er merkwaardig vlak, en zoo'n vlakte krijgt voldoende relief als men weet dat de Staat Okla homa alleen nagenoeg de helft van Frankrijk beslaat. Een Amerikaansche hoeve is dan na tuurlijk ook geen Vlaamsche. Ze is zelfs nog uitgestrekter dan een Canadeesche. Hofsteden van 600 700 gemete zijn verre van uitzonderingen. Als een heen houwer uit de stad spreekt van zijn weide, dan bedoelt hij vaak een bagatel van >00 éi 150 gemete. En dit komt hem zeer natuurlijk voor. Vermenigvuldigt al onze type-afmetingen met 10, 20 en dik wijls meer, en ge bekomt gewone Amerikaansche resultaten. De Amerikaansche landbouw ls nog betrekkelijk jong. Dit hebben we ook van de Canadeesche moeten getuigen. En inderdaad beide natuurbroers hebben vaak verrassende gelijkenis. Het is trou wens ook niet voor niets dat ze buren zijn. Er liggen wel duizenden kilometer tusschen beider eindpunten. Doch wat beteekenen enkele nullen min of meer voor Amerikanen? Het ls hier weliswaar ongewenscht een les in de geografie van Amerika te geven. Toch weze er gezegd dat de bevolkings centra zich oorspronkelijk aan het Oosten hielden en dit om verschillige redenen, zoowel van maritiemen als van ccntinen- talen, van bovengrondschenals van ondergrondschenaard. De mensch zoekt de mensch, ook in Amerika. Indien echter het gezelschaphouden, moet betaald worden met gebrek aan broed en honger lijden, dan is de mensch tot veel in staat, zelfs in Amerika. De wilde run of koers of ren naar het West?n is er het gevolg van geweest. Het werd de heroïsche periode voor duizen den, miljoenen Amerikanen. De ko?rs naar den grond! Ontzettend uitgestrekte domeinen werden van toen af verzocht hun tol te betalen aan de menschelijke maag. En de grond heeft den mensch gehoorzaamd. 30 a. 35 jaar geleden waren er In Ame rika benevens troepen trekvogels, gansche scharen trekmenschen of trekkers. Veel vroeger dan den frank werd ginds de grond gestabiliseerd, zoodat in 1935 das lied 1st aus mag gezongen worden. De landbouw is praktisch den kinder broek ontgroeid. Hij is een heele vent geworden. De masa-nederzetting op de onmete lijke vlakten van Oklahoma, Nevada, Texas en andere staten heeft een merk waardig gevolg gehad: de feitelijke on dergang van de wezenlijke cow-boys en hun geweldige opgang op het witte doek. De coW-boys hebben het laatste oordeel niet hr /en af te wachten om te ver rijzen. Ze hebben het onmiddellijk ge daan en met een formidabel sukses. Helaas! hun ondergang ls werkelijkheid em hun nieuw leven ls fiksie, illusie, schijn, waan! Dat de werkelijkheid veel minder schoon ls dan de illusie werd ook hier op afdoende manier bewezen. Dit is echter van weinig belang voor bioskoop-men- schen. Men gaat naar de kinema een voudig om de werkelijkheid te vluchten, om de illusie met heele gulpen in te ademen. Het weze zoo. Het neemt echter niet weg dat de cow-boys aan de natuur onttrokken weiden om tot het helden dom verheven te worden. Dit is een van de vele mirakelen van het zilveren scherm. Cow-boys or Koe jongensver toonden in feite weinig gemeens met den geromanceerden filmheld Tom-Mix. Na tuur is nu eenmaal geen synoniem yan avontuur. En al mag den cow-boyvolmondig toegegeven worden dat het natuurmen- schen waren, toch kenden ze heel weinig van het avontuur. Dit transponeeren van de natuur op het avontuur is een van de knepen waarmee de camera de menschen in spanning houdt. Dertig jaar geleden was de Far-West een oceaan van green. Cow-boys of koe jongens (wat klinkt dit laatste toch banaal en prozaïsch!) werden in de prairieën belast met het besturen der viervoeters. En dit hoeft zoo ruim moge lijk begrepen te worden: brandmerken, snijden, verkoopen van jaarlingen, vielen allemaal in hun bevoegdheid. Verbazend vlug gingen ze met de lasso om. En deze handiglrid hebben de boeren overgeërfd. Steekt een kleuter op den rug van een poney, stopt hem een lasso in de hand en beveelt hem een bepaalde vaars uit een enorme troep koeien te halen, hij zal uw order in een minimum van tijd uitvoeren, met den glimlach op de lippen. Iedere boerenzoon is trouwens eow-boy geworden. Hiermeê zijn we echter nog ver af van de onmogelijke verwikkelingen en de be wonderenswaardige dapperheid die. ihet monopolium werden van Tom Mix en Cie. Laat het echter illusie blijven. De mensch heeft er in deze tijden vooral zoo bitter weinig. Zoolang hij de dapperheid en den strijd voor recht en eer bewondert, is de vlam in hem nog niet heelemaal uitge doofd. Daar waar eens de wezenlijke en heel wat prozaïscher voorgangers van Tom Mix op hun paarden manoeuvreerden, rijzen thans de farmsde hoeven van de Westelijke Staten. Velen zijn nog uit hout (pijn of deel). De officieels gebouwen echter verkozen steen, en werden allereigenaardigst op getrokken. Het is vanzelfsprekend dat een land bouwgrond van circa 30 jaar oud, een zuigelingske is tegenover onze gronden die eeuwen en eeuwen de normale leve ranciers fijn van onze maag. Net als in Canada zijn scheikundge meststoffen hier totaal overbodig. Het ls er zelfs niet eens noodig van een derde of een vierde vart het land te laten rusten. Er mag nog steeds (en denkelijk nog lange jaren) beroep gedaan worden op de mildheid van den grond. Hij blijft steeds vriigevig en doet het gratis. Een modelgrond! Daartegenover heeft hij veel last van wind en zon. Ben zoel windeke en een meêgaande zon zijn hier van onze beste vrienden. Doch over den Atlantischen Oceaan worden het veeleer rampzalige spel brekers. Het is alsof ze weten dat ze in Amerika zijn. Ze treden er precies echt Amerikaansch op. Een tornadoof windhoos ls een verschrikkelijk gebeuren. Niets of niemand wordt ontzien, tot zelfs de hulzen niet, die vaak letterlijk heele einden verder geblazen worden en djt ls misschien nog zeer zacht uitgedrukt. Stof en zand, steenen en al wat niet te zwaar is gaat de lucht in en kan ver vaarlijk huishouden. Hoe het in deze om standigheden met de vruchten gesteld is, hoeft wel niet gezegd. Lazen we niet onlangs dat In volle stad reepen moesten gespannen worden om de voetgangers op het gaanpad te houden. Wat moet het dan wel zijn in volle veld, waar de wind, ongehinderd al zijn furie kan botvieren? ('t Vervolgt) ZEGER. per post tehuis besteld te worden, vul ondergaande ln, knip het uit en geef het aan den Postbode of steek het onder omslag zonder zegel ln de postbus uwer gemeente. Mijnheer de Postmeester, Ondergeteekende (1) begeert van nu tot einde 't jaar een abonnement op (2) Handteeken, 't Is eenige jaren geleden: 't was ee» vroege morgen op 't laatste van Mei... 't Was warm't was zomerweer, toen de (lucht zuiver is en de natuur in haar feest- getooi verkeert. 'k Zuchtte naar ver kwikking voor hart en ziel en 'k trad in een onzer kleine straatjes waar slechts eenige lage huisjes staan, met hun ven sterluikjes open en hun gordijntjes dicht Te midden dit alles zag ik een breedel ingangspoort waarboven prijkt een een voudig Mariabeeldje dat schijnt te zeg gen: «Ik waak hier, want ik ben de Vrouw aller vrouwen. 'k Trad voorzichtig over den drempel en 'k zag een binnenhof omringd van een aantal gelijke, eenvoudige huisjes. In 't hoveke loech de weelde van een leven den dag; alle kleuren, alle geuren sloegen nu tegen en rozen eu tulpen en jasmijnen waren er overvloedig. Tusschen de groene stammen plekte het rozige kleur aller bloe men en uit den grond steeg de vrede en van uit het gewoel der straten van de stad gevoelde ik mij verplaatst in zoo een deugddoende stilte die als de eerste zon nestralen dringen door 's ménschenhart en... die kalmte, die stilte, 't was als een nieuw leven dat door de ziele vaart. 'k Was in 't Weduwenhof!». Die huisjes daar, ik had ze alle willen binnendringen hier bloeide een geranium op den vensterbank; ginder was het ven- sterkassijn opengeschoven met een hou ten spieken eronder; 'k zag menig inte ressant figuur van bejaarde vrouwen die daar hunne laatste jaren overbrengen. 'k Waagde mij bij eene zieke dochter, die, zooals ik had vernomen, reeds veer tig jaren te bedde bleef. 't Was er zo o kalm, zoo stil, 't scheen me het huisje van Nazareth! Hoe net en hoe prettig, 't was me een echt museum van eenvoudige, christene, Vlaamsche kunst. Op den schouvvboord staat het aloude houten kruisbeeld met de twee koperen kandelaars en eene reeks oude tellooren; aan de muren beeldjes en kadertjes van alle kleuren, van alle formaten, doorheen vastgemaakt, en ver beeldende bijna al de Heiligen uit den Hemel: een echte folklore. Links staat een kastje waarop prijkt het Lieve Vrou- wcbceld omringd van wit en blauwe pa- relbloemen; daarnevens, onder glas, het beeld van Jezus als Liefde-Koning en dicht erbij geplaatst, het portret van eene oude vrouw een type uit het echte Vlaamsche rasdik en kloek, met haar gebloemden jak en haar katoenen mutse, staat ze aan de balie of ingangspoort van haar doeningske te lande. Geheel het binnenhuisje schijnt me een juweeltjenaast het vensterraam zit de zuster van de zieke en als den tijd het toelaat neemt ze haar speldewerkkussen en in de stilte van de ziekekamer hoort men de boutjes heen en weer glijden en glotsen; 't is als een gezang; ze schij- glotsen, 't is als een gezang, ze schij nen zelfs een tale te spreken, ze vliegen daar, die elk zoo eenvoudig hun ideaal aan 't zeggen zijn, hun eigen gevoelde nteening van 't leven. In den achtergrond van de binnenplaats staat in een soort alcove, een bed met donker bebloemde gordijnen, den witten gekalkten muur geeft een net uitzicht, maar... misschien witter nog dan de muur is het zuiver en engelachtig wezen der zieke dochter dat vriendelijk en opgeto gen mij groette. O, die blauwe oogen zegden me zoo veel en 't scheen me er in te lezen dat ik welkom was. De weemoed op haar ge laat, de gedempte toon, waarop ze tot mij sprak afwisselend met een opgeruim de stem verraadden een teergevoelig ge moed; de ziel triide door de woorden van haar biddende lippen, 't was als een ryth- mus die deze eenvoudige maar sterk ge staalde ziel, altijd tot God brengt, 'k Ge voelde mij opgebeurd eu gelukkig bij dit ziekenbed, hare oogen nog bezagen me verwonderd, hare oogen zoo blauw als het stille kleed van het zacht-zuiver Ma riabeeld dat in het huisje troont. Ik sprak met de zieke en 'k deed een reisje in haar kamer en ieder voorwerp bracht haar eene herinnering bij. Toen kwam ik aan het portret, zorgvuldig met glas overdekt, der oude vrouw. DATzegde ze mij weemoedig, «DAT is Moeder!». «Ach Moeder», zegde ze, ze was zoo goed en 'k heb zoo vurig gebeden te mogen sterven voor aleer ZIJ de wereld verliet, maar God heeft het anders gewild!.» Die woorden vol liefde en gelatenheid, doorstaken en verstaalden uogtans mijn hart, want ik dacht aan die langdurige ziekte en de ellenden; 'k dacht aan die zielesterkte, aan die gelatenheid, en het gedacht kwam mij te binnen dat die ziel.e dochter misschien nooit kennis had ge maakt met de begeerte aan grooter en wijder geluk; al hare jaren zijn bijna onveranderlijk heengevlogen zonder ooit de milde rust te stooreu van hare zoo vrome ziel; 't was alsof ze mij fluisterde: Niet klagen, maar dragen en bidden om kracht In dat huisje waar men zelfs niet zoekt naar ean brokje geluk, waar men smeekt en bidt voor anderen, heb ik moed op gedaan en ik dacht hoe we soms moe deloos zijn voor kleine dingen. Ja, 'k ge voelde mijn hart heropleven en verruimen en voelde in zijn binnenste de wil eu de kracht om met meer moed het alledaag- sche lijden te verdragen en den last van het nog te doorstane leed. En een geheele wereld van gedachten kwamen me te binnen en 'k dacht hoe we allen zijn geroepen om goed te doen rondom ons. Laat ons nooit inslapen want de aarts vijand van onzen Christen Godsdienst waakt immeraan om het onkruid uit te strooien. 't Durf het herhalen met na druk: Helpen we ons volk beter, zedelij- ker en godsdienstiger maken! Vullen we dan met echte, hartelijke naastenliefde de dagen van ons leven met dit schoon en heilig werk, dan zullen we weten en begrijpen waarom we leven zullen bewuster worden onzer verstande lijke en zedelijke krachtenwe zullen ons zeiven gelukkig gevoelen omdat we ar beiden aan het geluk van anderen. O dat huisje daar. in 't Weduwenhof... met zijn vensterluikjes en zijn sneeuw witte gordijntjes, zijn beeldjes en zijn wit gekalkte muren en dan in hun midden de speldewerkster, en dan... de zieke die rust als in een tabernakel! O dat huisje daar laat me zoete herinneringen, 'k wou het dikwijls terug zien want daar kwam ik versterkt uit en 't scheen me een at mosfeer van eenvoud en gebed. Terug zienl_ Het huisje, ja, maar de zieke die aan iedereen kracht mededeelde is over enkele jaren naar den Hemel ver huisd 1 In het kranke lichaam straaldcft twee oogen die naar Jezus en Maria ver langden en hare laatste stonden waren nog stonden van vreugde. Bijna veertig jaren ziek te bed. leefde ze verdoken en eenvoudig voor de we reld maar groot, zeer groot in de oogen van God I Dat is de korte geschiedenis van Ma- thildeke van 't Weduwenhof. A. PRINS BOUDEWIJN EN PRIN SES JOSEPHINE VERTREKKEN MAANDAG NAAR NEDERLAND (1) Naam en adres duidelijk invullen. (2) Duidelijk invullen welk blad Gij be geert De Poperingeaar De Halle of «De Toekomst». «Het Handelsblad» bevestigt dat de beide kinderen van ons Koningspaar, Prinses Josephine en Prins_ Boudewijn, op Maandag e. k. te Noord-Wijk zullen aan komen waar zij te gast zullen zijn bij den Heer Vande Mortel, burgemeester. Zooals vroeger reeds werd gemeld ver toeven de Prinsen in Nederland om tt degelijk Nederlandseh te leeren.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1935 | | pagina 3