Abessinië L - a Iers De Vallingen kont-en aan LANDBOUWERS ^oe^uwPro^' Koopt een Zaainiachlen RENSON bij de FIRMA 6 Oktober 1935. - Bijvoegsel oen De Poperingenacsr» - «De HalEe» - «Be Toekomst» niiniaiiiiiiiHiiiiiiBNgmiiiiiiisHiiasiiiiiiiiiiiH Zij was ten einde raad VALLINGEN GENEZEN MEISJES! MEISJES! Srokken Amerikaansche Natuur en Leven Landbouwmachienen - Elektriciteit - Radio's HOOFDAGENT Motor "Lister,, - Ontroomer "Melotte,, - Machienen "Massey-Harris,, "Renson,, - Graanpletter "Feys,, - Keern "Rapide,, RwrlzVk RARCO Alle Elektrische toebehoorten - Lusters - Motoren Waschmachienen.-Turbienen-Batterijen-Brandkasten AUTOVOERDERS OPGEPAST Vertrek van een trein Zaaimachienen ter bestemming der Firma STEVENS Gebroeders te leper en Poperinge Door aankoop van een groot getal Zaaimachienen komen wij ertoe nog steeds aan de laagste prijzen te verkoopen. Braakmachienen met ressorts aan de laagste prijzen. Alle Herstellingen. REGELMATIGE DIENST. Van heden af worden alle herstellingen der Ontroomers en Ploegen "MELOTTE,, door de Firma STEVENS Gebroeders uitgevoerd. - Voor alle MELOTTE- Ontroomers en Machienen wendt U tot bovengenoemde Firma. ai TfJllllW5CNf I 7 hciom£h j Bel&isch ..af kaart van afrika waar Abessynië duidelijk afgeteekend Is. Abessynië is bet eenig land in Afrika dat tot dusver over rijn onafhankelijkheid beschikt. Het ligt omkneld tusschen Engelsch-Egyptisch Soedan, Italiaansch Ery- threa, Fransch en Italiaansch Somaliland en Engelsch Kenya-land. Het overige van Afrika bevindt zich in banden van andere mogendheden. Thans zijn aller oogen gericht naar Abessinië omwilie van het scherp geschil ontstaan tusschen dit land en Italië. Dagbladen en radio spreken er dagelijks over en dit sedert weken. Iedeeren weet er iets van; doch hoeveel verwarring, hoe veel onrust-opwekkende gesprekken, hoe veel onjuiste verklaringen van lieden die zeker niet in de gunstige omstandigheden zijn om juiste oordeelen te kunnen vor men in zulke verborgene en moeilijke kwe ties. Wat klaarte brengen in de hoof den en gerustheid in de harten zou zeker niet overbodig zijn. Men verwart soms Ethiopië met Abes sinië. Ethiopië is de naam welke vroeger door de ouden gegeven werd aan dit ge deelte van Afrika gelegen ten Zuiden van Egypte en welke men nu nog gewoonlijk gebruikt om de streken aan te duiden van den Opper-Nijl en het bergachtige land van Abessinië. Louter historisch gespro ken is Ethiopië dus grooter dan Abessinië. 6taatkundig gesproken is Abessinië thans een keizerrijk dat bestuurd wordt door een keizer, Negus genaamd. Dit rijk telt thans ongeveer 8 millioen inwoners en heeft als hoofdstad Addis-Abbeba, juist ln 't centrum van dit land gelegen. De oppervlakte is zeer groot: 1.120.000 vier kante kilometers: vergelijk met België dat enkel 30.488 vierkante kilometers telt. Abessinië is begrensd, van 't Noorden voortgaande door Italiaansch Erythrea, Fransch en Italiaansch Somaliland, En gelsch Oost-Afrika en Engelsch-Egyptisch Soedan. Aan het Italiaansch Somaliland, zijn de grenzen heden ten dage nog niet Juist kunnen afgeteekend worden, zoodat men van 't een gebied naar 't ander over- itapt zonder te weten waar en wanneer. Het land is een verbrokkeld hoogland Bet vaak zeer steile berghellingen. Zijn economische rijkdom bestaat tegenwoor dig vooral in landbouw en veeteelt. Het voert vooral huiden uit en koffie, zijn be langrijkste landbouwproduct waarvan de bewerking echter niet voldoende wordt verzorgd. Het bezit ook rijke delfstoffen, zooals goud, ijzer en steenkool, echter rog weinig uitgebaat omwille van het bescha vingspeil dat er in dit rijk nog tamelijk laag staat, alhoewel het blijkt dat de thans regeerende Negus daaraan verbete ring wil aanbrengen. Het land heeft ook een staatkundige en militaire inrichting. De Koptische Leer is staatsgodsdienst, doch men vindt er ook Katholieken, Jo den, Heidenen en Mahomedanen. De historiek van dit land is ons tame lijk goed gekend, gezien oude beschavin gen, als die der Egyptenaren, Joden en Arabieren, nabij gelegen waren, en ook de kolonisatie der Grieken al vroeg in die streken werd begonnen. In de Oudheid stond het oude Ethiopië onder Griekschen invloed. Maar reeds veel, veel vroeger was het Ethiopische volk min of meer met den Joodschen godsdienst vertrouwd, inge bracht door handeldrijvende Joden die zich in dit rijk kwamen vestigen en er heele volkstammen tot hunnen godsdienst bekeerden. In de IV* eeuw vond er het kristendom Ingang en men heeft de zeker heid dat omstreeks de jaren 350 het ka tholicisme in Abessinië een hooge vlucht nam. Heel interessant is de geschiedenis van het kristendom in Abessinië, want het land waar men thans vreest dat men- schenbloed zou kunnen vergoten worden, werd, door de eeuwen heen, gedrenkt met veel martelaarsbloed. Wellicht schrijven wij deze geschiedenis in een volgend artikel. Ethiopië was tot in de XVIII' eeuw een statenbond. Aan het hoofd stond een ko ning» of Negus en onderkoningen, toen een dezer, Theodorus II, in 1855 het land ge heel veroverde en tot eenheid bracht en zich uitriep tot Negus Negesti, koning der koningen. Alzoo ontstond het keizerrijk. Zijn opvolger, Menelik II, was een keizer van groot belang in de geschiedenis. Het was onder zijn bestuur dat een heerschen- de, scherpe vervolging tegen de katholie ken veel verbeterde. Menelik IF immers had langen tijd Mgr Massaja' O. M. C., later Kardinaal benoemd, als raadsman aan zijn hof weerhouden, die dan ook van de gelegenheid wist gebruik te maken om Negus Menelik gunstig te stemmen tegen over de katholieken. In 1889 sloot Menelik een verdrag met de Italianen, die zich als kolonisten op de kust hadden neergezet. Door dit verdrag werd hun kolonie Erithrea, waarover wij reeds hooger spraken, erkend. Maa# toen de Italianen, het oog slaande op Abessinië als begeerlijke kolonie en een te beschaven land, vanuit Erithrea, steden in Tigre (Noord-Abessinië) kwamen bezetten, tiok Menelik tegen hen op en versloeg hen in het jaar 1896 en dwong hen Abessinië's onafhankelijkheid te erkennen. Zijn kleinzoon KdsJ Jeassoe volgde hem op in 1913. Edoch, tijdens den wereld oorlog" kwam deze laatste onder Duit- sche en Turksche invloeden, zoodat hij in 1916 werd afgezet en vervangen door Menelik's dochter, Zeoditoe. Haar troon opvolger en regent was Ras Tafari, thans Hailé-Sellasie I, Keizei; van Abes sinië. Deze keizer werd een leerling van Mgr Jarosseau O. M. C., in wiens Vica riaat de hoofdstad, Addis-Abbeba, gele ien is. Deze keizer is ook de katholieken gunstig gezind. Abessinië, van alle zijden door koloniaal gebied van Engeland, Italië en Frankrijk omgeven en van de zee afgesloten, be kwam, bij een verdrag in 1906, van de drie genoemde mogendheden die er Vrijelijk, concurreeren om den economi- schen voorrang waarborgen van zijn onafhankelijkheid. In 1923 werd het lid Van den Volkenbond. Zoo staan de zaken, geographisch en geschiedkundig. Uit de aardrijkskunde en de historiek Van Abessinië alleen blijkt reeds klaar en duidelijk hoe verwikkelingen mogelijk a,;n tusschen dit land en Italië vooral, en diensvolgens wellicht met Engeland, die ginder ver ook belangen heeft, dan met den Volkenbond, waarop Abessinië zich beroept en steunt, en hoe een heele we reldeconomle sterk zou kunnen geschokt worden, moesten, in deze tijden, landen tegen elkaar ten strijde trekken. En men vraagt zich dadelijk af, of er wel van een rechtvaardigen krijg vanwege Italië, onder onze moderne omstandigheden van feiten, tijd, economie en politiek, kan sprake zijn. En zelfs, moest het geschil enkel uitloo- pen op een botsing tusschen den Duce en den Negus zouden de landen die gelukkig buiten den krijg blijven, niet vroeg of laat in hun economie aangetast worden? Engeland bij voorbeeld? En dan? Wij kun nen thans daar niet dieper op ingaan. Maar laat ons 't beste hoopen en mocht Italië, spijts zijn overbevolking en zijn daaruit volgenden expansienood, spijts zijn beschavingsidealen, gezond verstand genoeg gebruiken om alles te helpen uit- loopen op een oplossing volgens de recht vaardigheid en de internationale een dracht, volgens de belangen van beschaaf den en nog niet beschaafden, volgens de belangen van den katholieken godsdienst in Abessinië, volgens den vrede. Want heel de wereld verlangt slechts vrede, hetgeen, naar hij zegt, ook Musso' lini vurig wensoht, want over korte dagen nog eindigde hij zijn zeer, zeer korte rede aan de duizenden katholieke oudstrijders die in bedevaart naar Rome waren geko men met deze woorden: Oudstrrjders, ik hoop dat gij van Italië een gelukkige her innering zult meedragen, zoowel van het land als van het Italiaansche volk. Wam neer gij terug zult keeren naar uwe onder scheidene landen, brengt dan van hieruit de boodschap, dat wij den vrede willen, maar den vrede samen met de rechtvaar' digheid Doch langer en vooral veel dieper sprak de H. Vader Pius XI, aan die zelfde oud strijders toen hij, met vaderlijke liefde en bekommernis, hen in dezer voege toesprak: Gij komt Ons zeggen dat de wereldoor log voorbij Is; maar die oorlog doet ens denken aan een andoren oorlog, die niet voorbij is en die nooit voorbij zal gaan, een oorlog namelijk die eiken dag, elk uur van ons leven woedt: de oorlog tegen ons eigen zelf. de oorlog tot de verovering en de verdediging der ware schatten: die v?.n de waarheid en de deugd. De zonde maakt een volk ellendig en de vrede is een on ontbeerlijke noodzakelijkheid voor al wat goed is. Wij bidden en zullen steeds blij ven bidden voor den vrede». De vrede, de vrede 1 schreef reeds lang geleden de H. Paulus op zijn forsche ma nier. Hij is daar waar geen zonde is. En dat is waar voor den enkeling, voor de familie, voor de volkeren! P.-H. v. D. Herbesan heeft al haar verwachtingen overtroffen. Sedert twaalf jaar leed ik aan ver stopping, ik was dan ook ten einde. Na de naam Herbesan in een dagblad te hebben gelezen en de weldoende eigenschappen van de planten waaruit hij is samengesteld, beproefde ik het staal dat mijn apotheker my overhan digde. De uitslag heeft al mijn ver wachtingen- overtroffen. Ik heb toen een pak gekocht en zal uw geneesmid del steeds trouw blijven, want ik heb te veel geleden.» Mrae Huart, rue de Péronne, te Frehin. Wat bewijst deze brief? Dat al dege nen die Herbesan beproeven over de bekomen uitslagen verrukt zijn en aan de kuur trouw blijven. En dat is niet te verwonderen. Niets kan een natuur lijk geneesmiddel evenaren. Opgepast voor de drogerijen die dikwijls meer kwaad dan goed doen. Maar met de planten is er niets te vreezen vooral wanneer het, zooals in het geval van Herbesan, een mengeling betreft van uitgekozen planten, geoogst op het beste oogenbiik en in de voordee- ligsto streken. Herbesan is altijd af doende in gevallen van verstopping, aandoeningen van den lever, de nie ren, de maag, rheumatiek, pijnlijke maandstonden, kritieken leeftijd. Her besan is de gezondheid door de plan ten. Te koop in alle apotheken aan Fr. 7.50, 15.— en 25.— het pak. B.145 Anc. Malson Louis Sanders, S. A., Brussel Lezers, snijdt dit uit, hangt het heel den Winter wel in 't zicht, ergens aan een muur, en gij zult zien dat het voor iemand zeer nuttig is. Vele menschen denken dat eene valling of eene bronchitis eetie nietsbeduidende ontsteltenis daarstelt, dat men er niet moet naar omzien, dat zij van zelf zal genezen. Het is eene dwaling. Elke stoornis, hoe gering ook, in den normalen gang der lichaamswerkzaamhe- d?n, kan aanleiding geven tot erge ver wikkelingen. Ben verzworen splinter in den vinger kan het vuur in de hand en in den arm doen ontstaan. Eene geringe ontsteking van de lucht wegen kan begin worden van pleuris, long ziekte en tering. Hoevele ongelukkigen die borstlijders zijn geworden omdat eene verwaarloosde en niet verzorgde valling schadelijke kie men in hunne borstkas heeft binnen ge laten. Eene hoofdvalliing kan op de lucht pijpen en eene bronchitis kan op de borst vallen. Moet men daaruit besluiten dat voor de minste valling men verplicht is in het bed of in de kamer te blijven? Voorzeker niet; maar de beperkste voor zichtigheid vermaant ons, dat eene val ling moet verzorgd worden. Iemand die veel niest of begint te hoes ten, zal het niet wagen zonder sjerp of warmen overjas in de buitenlucht te gaan. Hij zal des avonds bij koud weder niet uitgaan, zal zich stil binnen huis houden en zijn ontsteltenis zoo doende tot een minimum beperken. Iemand die eene valling heeft moet zich warm houden, warm drinken innemen, weinig eten en vroeg gaan slapen. In alle huizen is er thans een medische ther mometer en alle huismoeders weten hoe hem te gebruiken, wanneer echtgenoot of kinderen, verkoud zijn. De thermometer zal aanwijzen of de toestand ernstig is of weinig bekommernis moet verwekken. Stijgt de thermometer niet boven de 37,5 dan is het niet erg. Klimt zij boven de 38 graden, dan is er eene ziekte te vree- zen en moet de huisdokter bijgehaald worden. Eene verkoudheid kan in de meeste ge vallen door huiselijke remediën bevochten en zelfs door en dioor genezen worden. BESTAAT ER EENE VOORr BEHOEDENDE BEHANDE LING VOOR VERKOUDHEID? Volstrekt ja! Ten eerste, de naaste ge legenheid vluchten, namelijk alle trokken of windtochten vermijden, terwijl het li chaam bezweet is. Ten tweede, den lij- delijken bloedopdrang in de slijmvliezen van neus, keel en luchtpijpen beletten. Elkeen weet dat luidruchtig spreken, redekavelen, twisten in eene warme lucht, gelijk het in herbergen en vergaderingen gebeurt, het bloed overvloedig in het va- tennet van de lucht wegen voert en de slijmvliezen er van tot ontsteking bereidt. Gelijk wij vroeger nog schreven is val ling meest op te doen in onzuivere lucht beladen met kiemen en afval der adem haling en zal zelden opgedaan worden in de zuivere veldlucht. Ook hebben de geneesheeren van overouds het gedacht opgevat luchtzuiverende middelen te ge bruiken om de vallingen te voorkomen. Sparrebossehen wasemen zuiverende dam pen uit door de werking van de zuurstof der lucht op den terpentijn die in de bladeren van alle sparreboomen voorhan den is. Menschen die in beboschte streken wo nen, de Kempen, in sommige gemeenten van Vlaanderen, waar denneboSschen groeien, weten dat de lucht balsemend op de longen ingrijpt en zij zelden aan vallingen lijden. De lucht aldaar bevat veel ozone, eene kiemdoodende gaz, welke den dampkring ontsmet. In het eiland Formosa, in Korea, in Japan, in Borneo, Sumatra, groeit de campherboom, welke eene welgekende harsachtige stof ln stam en bladeren houdt. Campher is luchtzuiverend en ont smettend. De oude Indische geneesheeren deden menschen met weeke borst behebt in campherboombosschen verblijven en van over vijf duizend Jaren was de tem pel van Cawnpoor in Allahabad, midden zulk een bosch gebouwen, een vermaard sanatorium voor borstlijders. Asclepias deed bronchitieken slapen in bedden in hout van camphertxomen ge timmerd. De luchtzuiverende en bedaren de eigenschappen der uitwasemingen uit het hout herkomstig, was voorbehoedmid del tegen ontsteking en spaarde die lieden tegen vallingen. Iemand die dagelijks een weinig gema len campher opsnuift, zal zelden eene val ling opdoen en is zij ingesteld met deze eenvoudige remedie zal hij ze spoedig doen verdwijnen. Campher is altijd aangewend geweest om de lucht te doen zuiveren en de oude lieden herinneren zich dat tijdens de cho lera ln 1866 iedereen met 'n ganzen pijpken met campher gevuld in den mond liep om de gezonde dampen ervan in te ademen. Wie eene hoofdvalling heeft en er spoe dig wil van verlost zijn, neme vijf gram men gemalen campher en doe hem in een kommeken kokend water: dadelijk stijgen de weldoende dampen uit. Men ademe deze in door neus en mond en de valling is afgesneden. Wie eene beginnende hoofdvalling voelt aankomen, kan ze dadelijk afweren met volgende eenvoudige remedie. Vraag aan den apotheker vijf gram men wlerstof (iodium cristalüsatum) in een flesohken met bresden krop, met een glazen stop gesloten. Adem van tijd tot tijd de purpere dampen welke wiorstof Uitwasemt in. Op een paar uren is uwe valling afgesneden. Wierstof is bij uitne mendheid ontsmettend en kiemdoodend. De kiemen in de slijnmvliezen aan het woekeren worden er door ter plaatse ver nietigd. Eenmaal dat de valling ingeleid ls, niets beter dan eene lichte zweeting te ver wekken. Neem des avonds eene tas warme melk waarin een gram safraan is gekookt. Voeg daar vijftig grammen rhum bij en wat suiker, drink dit uit zoo warm mogelijk bij het slapen gaan; des nachts zult gij eens goed zwseten, de slijmen zullen los komen en uwe valling zal genezen zijn. Benen natten omslag, bijvoorbeeld een flaneelen doek in warm water gedoopt, rond den hals gedraaid en daarboven een ondoordringbaar bekleedsel, een gummivel of een dicht papier gelegd, werkt gelijk een plaatselijk dampbad en geneest spoe dig eene keelvalling. De Fransche tenor, Capoul, die zijnen naam heeft gehecht aan eene eigenaar dige ooiffeursmode, had in 1874 den 11 Januari eene valling opgedaan. Des an derendaags moest hij opkomen in ('Ham let in den schouwburg van de Porie Saint Martin. Op aanraden van een vriend volgde hij deze eenvoudige behandeling en kon des anderendaags zijn stuk staan zonder hin der of bezwaar. Donderblaren, eene op den buiten wel gekende vette plant, welke op het afdak van het schotelhuls, op het ovenkot, op de vurstpannen der muren groeit, is won der werkzaam en verzachtend tegen val ling. Men neme tien grammen donderblaren. voorafgaandelijk van de buitenste pel ont daan, men kookt ze met tweehonderd grammen regenwater, men doet er veertig grammen azijn en vijftig grammen zeem bij. Men neme van dit mengsel alle halve uren eenen koffielepel. Niets dat beter is. Madame de Sevinge deed 't nemen aan hare dochter Madame de Grignan die verkoud was en op eenen dag was deze genezen. Douderblarea verslaan danig wel den brand. Zij zijn bijzonder werkend wanneer de valling den achtermond en de keel heeft ingenomen. Honing, geschenk der bijen, door deze ieverige diertjes uit duizenden bloemen verzameld, is eene natuurlijke levende suiker, welke nevens sterkende eigen schappen, wonderbare ontsmettende en balsemde hoedanigheden bezit. Er bestaan in Belgie vier soorten honing: de welde- zeem, opgedaan in West-Vlaanderen; de boekweitzeem in het Meetjesland, langs de kanten van Eekloo, Lembeke, Ursel, enz.; de lindenzeem, Somergem, Loven- degem en Vlnderhoute; de heide zeem, in de Kempen en in het Walenland. Deze vier soorten honing hebben een bijzonderen smaak en geur, naar gelang de bloemen waaruit de bijen hun aas zoeken. Voor vallingen is lindezeem de beste. Een vierendeel zeem, een dooier van een ei, een lepel fijne olie, een enkel maat- jen rhum. Alles goed ondereen geslagen, en daar ondertusschen eenen lepel van genomen is allerbest voor eene valling. Het is zacht voor den borst en tevens versterkend. De vlierboom, Sanibueus nigra, bevat in da pel der jonge scheuten en in de beziën een slijmverdrijvend en zweetvar- wekkend bestanddeel dat hem uiterst nut tig maakt in de behandeling der vallin gen. Elkeen kent de vliersiroop vroeger tij den in alle huisapotheken gebruikt. Indien men aan gean vliersiroop kan geraken, neme men de pel van vlierboom. De binnenste pel van een twee-jaarsche scheut wordt best geprezen. Men neme tien grammen dezer pel fijn gesneden, men late ze trekken in eene pint kokend water, gedurende een uur; voegt er vijftig grammen suiker aan toe en drinke daar van den dag door. Moerbeziënsiroop, druivensiroop, vijgen gekookt met water en suiker, en het sap ervan gedronken, zijn allen goede huis- remeddën tegen valling. Thans worden veel pastillen tegen den hoest en de valling geprezen. Meest allen zijn ze samengesteld uit kalissebrood waaraan wat suiker en een verdoovingsmiddel zijn gevoegd. Aanwezigheid van dit laatste is scha delijk. Een siroop enkel gemaakt van zwart kalissebrood, kandijsuiker en een weinig anijsolie, is in de meeste gevallen vol staande. IJslandsche zeemost. tien grammen met eene pint melk gekookt en gesuikerd geeft een aangename gelei, heel doeltreffend tegen valling. De Alantwortel (Inula Nelenuum), vijf grammen gekookt met eene pint melk is een balsem voor keel en borst en werd in de middeleeuwen veel gebezigd tegen de vallingen. Alle deze huisremediën werden in den ouden tijd veel gebruikt en de menschen hielpen er zich mede. Heden moeten zij kostelijke specialitei ten hebben, keurig ingepakt en door de ruchtbaarheid in de kranten opgehemeld. Hun ongemakken bedaren schijnbaar, maar na eenige dagen is hunne verwach ting teleurgesteld, doordat deze nieuwig heden enkel de lastige verschijnselen van de valling verduiken, maar de oorzaak ervan niet aanpakken. Br w D B S8aBM2ESE33LïiPSi,a Bet zijn geen kokette dingen. Maar ge moet het beslist weten. Een vrouw moet kunnen: Naaien. Stoppen. Vriendelijk zijn. Den tijd waardeeren. Zich netjes kleeden. Een geheim houden. Zelfbetrouwen hebben. IJdelheid vluchten. Kleergoed herstellen. Ouderlingen eerbiedigen. Goed koken. De huiskring gezellig maken Het huis rein houden. De praatziekte vermijden. Haar zenuwen overmeesteren. Spinnewebben wegvagen. Zieken verzorgen. Waken over kleine kinderen. Een slechtgeluimde man doen lachen. De beste boeken lezen. Een man huwen voor zijn zedelijke waarde. Een daadwerkelijke gezellin voor een man zijn. Gezellig en moedig gestemd zijn. Een vrouwelijke vrouw zijn en blijven onder alle omstandigheden. GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVREDEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO HELPT GE ONS. V* VERVOLG EN SLOT. Bij een nader onderzoek vindt men er echter van alles uitgezonderd Christus en de wetenschap. De Christian Science is van occalten aard. Hypnotisme en sugges tie blijken de voornaamste sakramen- ten van de leer van Annie. Er zijn vol gens haar geen ziekten. Ziekten rijn in beelding van zwakke menschen. De mensch hoeft veel sterker te zijn, dan kan hij niet ziek worden. Ongelukkig genoeg moeten echter ook die sterke menschen sterven! Doch alle gekheid op een stokje, er zijn aanhangers van Annie Besaut die hun kinderen liever laten sterven dan ze aan een geneesheer toe te vertrouwen. Al dus hoorden we van een reus van een vent die lijdend aan appendicitis weigerde zich te laten opereeren. Hij wou absoluut van geen dokter weten... en helaas, zijn gods- dienstige opvattingen bleken machte loos tegenover zijn ziekte... die er volgens zijn leer geen was. Het charlatanisme woekert vooral onder dearmen. De arme menschen zijn er bui tengewoon bijgeloovig en zeer antikatho liek. Veel predikanten... zijn er wonder dokters. De kroon wordt echter gespannen door de schoone Aimée M'c Pherson, die een verbazend suggestief redenaarstalent be zit. De schoone Aimée heeft te Los Ange les een tempel gesticht van 5 miljoen dol lar, en daarmee natuurlijk ook een nieuwe godsdienst, die onmiddellijk een ongehoord sukses had. Tusschen haakjes kunnen we hier wel zeggen dat de mooie Aimée even tjes 4 maal gehuwd is geweest... en on langs nog scheidde van haar vierden echtgenoot. De populariteit van A. M'c Pherson is zoo enorm dat de zakdoek waarmee ze haar edel zweet afdoekt, haar onmiddel- Ijk uit de hand gerukt wordt... en mira- kuleus is tegen alle ziekten. Het ceremonieel in den tempel ls wel belangwekkend. Er is allereerst een eerste rangsorkest met wondermooien orgel. Dergelijke muziek ls reeds van aard om de massa te bekoren. Daarop volgen koorzangen die op gebied van uitvoering tot het allerbeste behooren. Eindelijk verschijnt de toovenaarster en vangt haar preek aan Aimée's stem be nadert de suggestiviteit van Hitier, wat voldoende is om haar aanhangers volledig te bedwelmen. Het mooiste komt pas daar na. Aimée is een verwoede tegenstander van lawijd, van welkdanig gerucht ook. Ze eischt de meest volledige stilte om haar collecte te doen. Volstrekt niets mag bij het vallen gerucht naken. De minste gift hoeft dan ook 5 dollars (rond 100 fr.) in papier te zijn. Papier im mers hoort men niet vallen! Amée is wel een handige godin Over dag geeft de wondere vrouw les aan haar apostelen, die zij dan 't allen- kante rondstuurt om haar godsdienst te verkondigen. De bijbel is er wel de grond slag van... en de katholieken worden door haar niet gespaard. Haar opvattin gen hebben ook een strenge zijde: ze ver biedt nameljk het drinken, het dansen... en het roeken. Aimée M'c Pherson was gedurende 7 ft 8 maanden de groote vedette voor de Amerikaansche kranten. Ze is naar 't Hei lig Land geweest met een heel gevolg... en haar reisverhaal kreeg de eereplaats in de gazet. Alle mogelijke.en nog meer on mogelijke bizonderheden waren schering en inslag. Tot slot een pikante geschiedenis. Zeke ren dag was Aimée spoorloos uit Los An geles verdwenen. Het werk van de kid nappers, oordeelde de krant. Alle opzoe kingen bleken ijdel en vruchteloos. Op een gegeven oogenbiik (6 weken daarna) kwam Aimée in Arizona te voorschijn uit de hut van een arme Mexikaan, duizend kilometer van Los Angeles. De Amerika nen geloofden in een wonder. En werke lijk er was een wonder gebeurd. Aimée was een kindje rijker!!! Ze aast letterlijk op populariteit." Een prokureur verloor er reeds zijn positie door. Indrukwekkend is haar naam. Ze vóegt er telkenmal de naam van haar man bij, en vermits ze er reeds vier telde We kunnen nog haar drie eerste namen geven, d© vierde ontsnapt ons. Hier gaan ze: Aimée Simple-M'c Pherson-Hutton-X. Men kan ervan denken wat men wil, maar dergelijke naam heeft een klank! Na de Ku-Kux-Klan, Annie Besant en M'c Pherson komen dan nog de ontelbare protestantsche sekten met methodisten en baptisten ln top. die onderling vaak met elkander verschillen, en tot eindre sultaat kunnen hebben... dat de Ameri kaan eensdaags den brui geeft aan d« bonte wemeling van godsdiensten en gods dienst jes. De loge is er nu reeds tamelijk sterk. Men schat het aantal vrijmetselaars die al hun verplichtingen naleven op 2 mil joen; verdeeld over 4 lagen, gaande van Noord tot Zuid. Er zijn echter nog veel meer vrijdenkers, die bij geen enkele be staande organisatie aansloten. Hier pest het even te gewagen van de Rotariërs, die in ons land vaak naar de vrijzinnige zijde schijnen- over te hellen. Dit is niet het ge val in Amerika, waar overtuigde katholie ken bij de Rotary aangesloten zijn. Men weet dat de Rotary-club met kamwiel als zinnebeeld, hoofdzakelijk commercieele doeleinden nastreven, en wel namelijk dé verbroedering en onderlinge hulp tusschen de volkeren onderling, en de plaatselijke regeling der vrije beroepen. Zoo mag er in een lokale Rotary-club (in Amerika van de toestanden in ons land zijn we niet op de hoogte) slechts 1 lid van ieder be roep aangesloten zijn: 1 advokaat, 1 dok ter, 1 priester, 1 exemplaar van ieder am bacht. Velen zullen zich denkelijk reeds afge vraagd hebben hoe het in Amerika staat met het katholicisme. Globaal mag gezegd dat 20 van de Stateskatholiek zijn, 40 protestant... en de rest niamendaiie. We weten niet hoe het er in de nijver heidscentra toegaat; over het katholicisme te lande kan echter wel een en ander mee gedeeld worden. De Staat Oklahoma bvb. die ongeveer 6 ft 7 maal de oppervlakte van Frankrijk beslaat telt een 100-tal katholieke pries ters, wat natuurlijk bijster weinig is. Er zijn echter te lande weinig katholieken, misschien 2 Aldus komt het dat de katholieke priesters er een ruim en weinig talrijk arbeidsveld hebben. Zooals in Canada wordt de priester on derhouden door de geloovigen. Doorgaans bedient hij 4 kerken die tamelijk ver van elkaar afgelegen zijn. Hj mag zich dan verheugen als hij gemiddeld 75 ft 100 ge loovigen in zijn kerk aantreft. Tusschen de vroegmis en de hoogmis die in twee verscheidene kerken gezongen worden mag hij vaak 100 km. afleggen, en hier voor is de auto hem onmisbaar. Gelukkig zijn zijn schapen vrijgevig, al hoewel de krisis in het inkomen van den priester een zware tres geslagen heeft. Cm rond te komen hij is jaarlijks 1G0 dollars verschuldigd aan zijn bisschop) zou hij maandelijks 100 dollars mogen ontvan gen... en vaak moet hij het thans met min dan de helft stellen... zoodat zijn roe ping geen bron van welstellendheid zijn kan. De geloovigen beloven hem zooveel per maand... en houden dan ook getrouw hiui belofte. I dollar (rond 20 fr.) per week cn per gezin is een schoone gift, die 's Zon dags in gesloten omslag overhandigd wordt. De Zaterdag namiddag wordt voorbe houden aan de onderrichting der kleinen. En hier ook stuit de priester op groote moeilijkheden. Niet-geloovigen stellen al les te weer om hun kinderen van den priester te weerhouden. Er bestaat in Ame rika een onbegrijpelijk wantrouwen te genover de katholieke leer. Door velen wordt ze a,.i een groot gevaar beschouwd. Niet de priester maar zijn leer. Oh! de priester kan er vriendschappelijk omgaan met iedereen: zoowel met protestanten als met niet-geloovigen tot met de framas- sons toe, hij kan ermee discussieeren en gekscheren, maar hoe hoog er ook zijn aanzien weze, het kost hem een reuzen- moeite om zijn arbeidsveld uit te breiden. Het katholicisme h©eft het in Amerika ongehoord lastig. Dit zal wel te wijten zijn aan de strenge levenswijze die den katholiek opgelegd wordt, en feitelijk de eenig-goede is. De Amerikaan is echter van natuur te ongebonden, te oppervlakkig om zich aan een strenge doktrien te onderwerpen. Het is jammer! EEN NATUURWONDER! We zijn begonnen met de natuur. V-Je. willen met de natuur eindigen. Op de Westergrens van Arizona loopt de Colora- do-river of rivier, die op een bepaalde plaats een wezenlijk geologisch of aard kundig mirakel verwezenlijkte, en dat ze ker eenig is in zijn soort. Voor geologen een buitengewoon interessant domein! De Grand Canon is een wonder. De Colorado heeft op een lengte van 2 a 300 km. een spleet in den grond veroorzaakt die soms 10 km. diep is en op een verras sende manier de onderscheidene aardia- gen bloot legde. Onderaan mosselschelpen wat wel degelijk aanwijst dat vroeger daar alles zee was. Op die mosselschelpen een laag hoornen, vervolgens weer een zeelaag, terug een laag boomen plat gedrukt door zand, en daarop al de menigvuldige aard lagen met zeer moeilijke namen, en die vooral de aardkundigen belang inboeze men. Het wonderlijkste van de zaak voor ons ls dat beneden ln de spleet (10 km. beneden de boorden van de Colorado) rog primitieve Indianen wonen, die van boven bekeken er zeer lilliput-achtig uitzien. De Indianenstammen van de Grand Canonzijn oeroude kultuurstainmen, die schier ongerept, ver van elke moderne be schaving, hun primitief en rustig leven voortzetten. Ze levea in stamrr.m en zijn totaal onderworpen aan hun stamhoofd. Af en toe komen ze bedelend de beschaaf de wereld binnen. Doch meestal houden se zich bij hun schapen en hennen en kuieren in het zonnetje dat door geen en kele wind tegengewerkt wordt. Van de we- reldkrisis hebben ze hoogst waarschijnlijk niet het minste besef. Niet ver van de Canon woi-dt een na tionaal park aangetroffen met steenen boomen. Er staat wel degelijk steenen boomen. Boomen die door den loop der tijden versteenden en door de regen er. wind weer te voorschijn kwam:-. De boc- men liggen allen geveld. Men sr It ze m diamant en tot onze verbazing r.cmen onderscheidene ringen in alle kl:uren van den regenboog te voorschijn. Is Amerika betrekkelijk Jong, hetzelfde mag niet gezegd van de diepere aardlagen, die even verrassend en merkwaardig zijn als de geologische eigenschappen van onze streken. Hiermee eindigt dit schematisch over zicht van een stuk van Amerika. Het moge interessant lijken, maar pogen we niet te oordeelen. Er is veel kans dat ons oordeel scheef weze. Onze wereld biedt zoo weinig aanknoopingspunten met de nieuwe, dat het quasi-onmogelijk is een juist'oord-rel te vellen. Ieder land, ieder volk heeft voor- en nadeelen, en het Amerikaaneche volk leeft zoo ver van ens, dat de echo er van misschien misvormd is eer hij tot aan onze oorschelp geraakt. ZEGER. IBBBÜBSBBBSBBrBSSHSBESBBBLSil iglrl iffFmf.Wffingja nieuwe verordening voor de vorenste nummerplaat a De nummerplaat van voren aan de autos gevestigd moet van nu af cijfers met vol gende afmeting hebben: Hoogte7 cm. Breedte4 cm. Streepdikte12 mm.; Ruimte tusschen cijfers of letters: 15 mm. De Politie alsook de Rijkswacht moet optreden tegen deze die niet in regel zijn. DE M1CROOB DER SLAAPZIEK TE DOOR EEN DUITSCH PROF. ONTDEKT TE YOKOHAMA De Duitsche professor, Dr Grauert, van Yokohama, ontdekte de microob van d« besmettelijke slaapziekte die op het oogen- in Japan talrijke slachtoffers maakt. Dr Grauert is er iii gelukt deze mier#» ben af te zonderen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1935 | | pagina 13