VASTEN Spanje kiest Marxistisch Bloedige opsïosd in lapsin Het Militair wetsontwerp van den Heer Devèze wordt verworpen door vijf Kamerafdeelingen SPRUTOL De Wblospi 22 Maart te Brussel SPROETEN Waarheid en schijn bij "Rex KATHOLIEK WEEKBLAD VAN 1EPER Voor de Kath. Hoogeschool van Leuven INTERNATIONAAL OVERZICHT WE ZENDEN ONS BLAD Jaarlijksche Geldinzameling IN DE KATHOLIEKE UNIE Een Nieuw Vlaamsch Missiebisschop De r* Minister, de Minister van Financien en andere Hoogstaande Personaliteiten vjorden vermoord. De Regeering is de toestand meester geworden. LAATSTE BERICHTEN Tegsn het Fransch-Oeigisch Militair Akkoord 4* JAAR. Nr i. I TARIEF VOOR BERICHTENi Kleine berichten per regel 1.f». i Kleine berichten (minimum) 4.fr. I I 2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.fr. Te herhalen aankondigingen: I prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be- I richten tegen den Donderdag noen. g Tel. Poperinge N-' 9 Postcheckrekening Nr 155.70 WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. ZONDAG 1 MAART 1936. mgm~m «DE HALLE Katholiek Weekblad vu leper Bureel Boteratraat, 17, 1EPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 19.fr. Belg ia c h Kongo 40.— fr. Frankrijk 40.ft Alle andere landen 60.fr. ir'-TisaKuuiiBmiiiiiiinitainniinmBsmmitituiiHnHiuuuiitiiiiiiicu.^ D rukker - Ui tge ver SANSEN-VANNESTE, Poperlngo Men went zich aan alles... Zelfs de koning der dieren die zijn ma nen gestreeld wist door de vlammende zon der woestijn en zijn zwervens-moede lijf neervlijde in het lommer der tropenwou- den... laat zich tenslotte een ijzeren hok en een schaarsch toegemeten klomp vleesch welgevallen. De mensch, geschapen voor het ware, het schoone en de liefde, eindigt, hij ook, met zich te wennen aan het leelijke, den haat en den leugen... Te wennen zeg ik... ofwel... zich te on derwerpen. Zulks is het geval bij den modernen mensch. Meegesleurd door de ellendige routine, laat hij lijdzaam-onverschillig alle Indruk ken over zich heenvaren, totdat eindelijk een min of meer grooteren schok hem eenigermate komt beroeren. Daarna weer hst gewone slenterige zakenleven... en hij went zich daarin tot nieuwe omstandighe den andere eischen zullen stellen waaraan hij ook weer opnieuw zal gewoon gera ken... Hemeltje! Wat zou een man uit de aller eerste tijden van het wereldbestaan ver dwaasd zien, kon hij zoo op eenmaal over geplaatst worden in onze XX-eeuwsche beschaving! Ziet ge hem terecht komen in onze woelige straten... een werklieden kwartier doorloopen... de aanplakbrieven van haat en broedermoord lezen... een ka mer- of senaatzitting bijwonen hij die geloofde in vrijheid, eigendom, eerbied voor den huiskring? .Ziet ge hem, verplicht te betalen om te ademen, verplicht te betalen om een tehuis te hebben... verplicht zelfs te be talen om zijn onderdak te deelen met een hond... verplicht het bedrag zijner for tuin op te geven aan een onderzoeker: Waarin bestaat uw fortuin? Waar is zij? Geeft wel alles aan?... Ziet ge hem overrompeld door papie ren? Taksen... lasten... beraadslagingen... plagerijen... Hoeveel keeren zou zoo'n mensch terugdenken aan den tijd waarop hij ongestoord rondzwierf in de woestijn, ver van alle beschaving, alleen maar de gouden stofwolken van een naderende ka ravaan in het oog houdend, omdat hij wist dat met haar ook de kleine verloofde naderde, die vooraf gekozen werd door zijn dienaar om het geluk van zijn leven uit te maken!... Wij, echter, die niet opgepikt werden uit de Bijbelhistorie om een kijkje in on zen modernen tijd te werpen wij ver slinden alles... onverschillig. Het is zoo de gewoonte... de doevige gewoonte... Welk ellendig schouwspel biedt de we reld nochtans aan hen die er in gelukken de gewelven der gewoonte te doorboren en boven den slenter uit te kijken... Klassenstrijd... wederzijdsch wantrou wen onder de naties... Volkeren die te n'.et gaan niettegenstaande hun rijkdommen... Anderen die verhongeren wijl er overpro duce is... Genève die den vrede verkon digt en oplegt aan gansch de wereld... aan die wereld die inwendig kookt en broeit... en siddert... En doorheen die ver re-derende tegenstellingen van vrede en haai, schrijden plechtig-gewichtig doen- d?.„ de grooten voorbij... Iedereen brengt zijn meening uit... en iedereen zegt juist het tegenovergestelde van wat een voor gaande pas komt te beweren... Niemand -spreekt dezelfde taal... Het Is de verwar ring van alles!... Een nieuwe Babel-ge- beurtenis... En zoo men den moed heeft de opper vlakte te doorboren en door te dringen tot het wezen... dan is de toestand gevaarlij ker. gewichtiger, enrstiger dan ooit! Alles immers wat de maatschappij ten hoeksteen ligt is ondermijnd... Geloof? Godsdienst? Familie? Eigendom? Gewe ten? Ambtsplicht?... De plichtigen kennen hun schuld... maar terugkeeren doen ze niet! Vooruit rukken ze! Immer verder! Ze bieden een vreeselijk en droevig schouwspel, die mas sa-menschen, die kuddemenschen, die be logen en bedrogen door hun menners, el kaar van afgunst met de voeten treden, zichzelf en anderen bijtend... gegeeseld als tij worden door de razende honden die nu-n de zeven hoofdzonden noemt, hebben zij den moed niet meer hun gelaat op te lichten en de hoogten te gemoet te blik ken, waar Hij nochtans immer bestaat die bemint, die hen allen bemint. Ze gaan vooruit., zonder hoop... zonder liefde... 4« ongekende verten der gebeurtenissen te ««moet... Wie zal de schuld en de verantwoorde lijkheid meten van hen die zulken toe stand geschapen hebben... of van hen die door hun onverschilligheid de mogelijkhe den vergroot hebben om dien toestand ge vestigd en uitgebreid te zien. ...Lam Gods dat draagt de zonden der wereld... ...De zonden der wereld... Eene hoop blijft aan het menschdom; zij die voortspruit uit het Christendom. Christus heeft die algemeene verslapping voorspeld: Er zal een tijd komen dat zelfs de uitverkorenen gevaar loopen te vallen. Op dan! naar het integraal Christen dom! Geen halfheid! Niet alleen Christe nen in de kerk, maar overal; in ons ge dachten, onze daden, in onze beoordeelin gen over menschen en dingen. Hier is de Vasten. Met hem ook het oogenblik waarop men het neerdrukkend omhulsel der gewoonte met één ruk van zich afwerpt... Hij brengt met zich den tijd waarin de gewichtige vraag scherper gesteld wordt: Van waar kom ik... En waar moet ik heen?... Vraag die al het andere in de schaduw stelt... Levens vraag... Eeuwigheidskwestie... Luister dan naar de stem van de Moe derkerk! Tien rechtvaardigen zouden Sodoma gered hebben... Wees gij één van die tien. Luister naar uw priesters. Reinig uw geweten. Zoek het leven en met het leven den overvloed ervan. Want God wil zoo graag over uwe ziel blazen... Zooals Hij morgen het stuifmeel van Zijn bloemen met de Lente in de natuur zal zenden om alles nieuw te maken. Indien uw zielen dor en dood zijn, hoe wilt ge dan dat God er zaait? Gedenk, o mensch. dat gij stof zijt... K-laas! Al te dikwijls zijt ge een stofje van haat en ikzucht, dat reeds ten doode gedoemd is. Maar zoo gij, christen mensch een stofje zijt van zelfverloochening en liefde dan draagt gij in U reeds uw ver rijzenis. En onder den adem van Gods lr.fee, zult gij anderen gaan opwekken. Welzalig stof! En zoo velen U navolgen, dan komt misschien voor de zieien als vaor de natuur: de herleving, de hernieu wing- Mot deze hoop in mij, wil ik eindigen... Naar PIERRE L'ERMITE. «REHisiiiBiuBauaoxafiaaBEDftXBS GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR.OF VRIEND. ZOO STEUNT CE ONS. DOE HET ZONDER UITSTEL. We hebben hier onlangs gewezen op de politieke toestand in Spanje. Nu dat de verkiezingen voorbij zijn, voelen we ons verplicht hier nog maals op terpg te komen en te wij zen op de rampspoedige gevolgen die de verkiezingsuitslagen kunnen mee brengen voor de Spaansche katholie ken. De vorige verkiezing werd geken merkt door het verrassend aantal zetels, die Gil Robles met zijn partij in de Cortes had weten te bemach tigen. Dat was 'n reactie na de over drijvingen van socialisten en libera len die de val van het koningdom onmiddelllijk waren gevolgd. Kerken werden afgebrand. Jezuïeten uit het land gejaagd en priesters vervolgd, 'n Antigodsdienstige wind woei maan denlang over Spanje. Ook de grond wet werd ingegeven door die gees- tesgesteltenis. Het godsdienstonder wijs werd in de officieele scholen verboden en aan de godsdienstige orden werd eenvoudig het recht van onderwijs ontnomen. Geen enkele subsidie mocht voortaan door Staat, Provincie of Gemeente gegeven wor den aan godsdienstige instellingen. Toen Gil Robles dan in November 1933 met zijn partij, de Ceda de over winning behaalde in den kiesstrijd en samen met andere rechtsche par tijen de volstrekte meerderheid van de Cortes vormde, laaide weer in de gemoederen van de katholieken de hoop op dat de vrijheid van eere- dienst zou heringevoerd worden. En inderdaad dit was het bijzonderste programmapunt van Gil Robles. On der de invloed van zijn partij kwam de rust terug. De katholieken konden weer in 't openbaar en ongehinderd hun geloof belijden. De grondwet echter bleef ongewijzigd en daarmee de mogelijkheid bestaan dat in tij den van geloofsafval, het godsdien stig leven officieel onmogelijk werd gemaakt. Gil Robles hield nochtans gedurende meer dan twee jaar de macht in handen. Doch hij heeft zijn kans verkeken. Hij heeft gewacht om zijn definitieve actie in te zetten om verschillende logische redenen die ik in mijn vorig artikel heb aangehaald, en waarvan de voornaamste was dat voor 9 December 1935 de wijziging van de grondwet alleen kon gebeu ren, wanneer de 2/3 van de Cortes hiermee instemden. Intusschen ont stonden er een reeks r eg seringscri- sissen, die met de grondwetswijziging niets te maken hadden en die voor gevolg hadden, dat Gil Robles zelf buiten de regeering viel. Van de ver kiezing van Zondag 16 Februhri 11. werd alles verwacht. Men hoopte dat de Ceda alleen reeds de meerderheid zou behaald hebben en dat daardoor het katholicisme weer zou hersteld worden in Spanje, steviger dan het ooit was. De uitslag werd een ontgoochelen de verrassing. Wel groeide het aantal zetels van de Ceda met een vijftal, maar deze aangroei blijft ver bene den het verwachte. Wat erger is, al de andere rechtsche partijen hebben verloren en zoo verkrijgt het linksche blok van socialisten, communisten en anarchisten een meerderheid van een paar stemmen. Het gedeeltelijk be kend worden van deze uitslagen heeft 'n geweldige beroering verwekt over geheel Spanje: wanhopige vrees bij de verslagenen, baldadige geestdrift ■■■■■BW bij de overwinnaars. De staat van alarm werd afgekondigd in de ste den. Gevechten grepen plaats op straat, opstanden braken los in de gevangenissen, weer werden priesters vervolgd en kerken beschadigd. Weer spreekt men van verschillende doo- den en vele gewonden. We kunnen min of meer nagaan waarom de kiezers zich aldus uitge sproken hebben. Doordat de Ceda zoo machtig werd, samenwerkte met de royalisten, en zelf geen antiroya- listische houding aannam, groeide de vrees voor 'n herstel van het koning dom. De ex-koning Alfons XIII moet wel zeer gehaat worden opdat de be volking de voorkeur zou geven aan de linkschen om zijn terugkeer te vermijden, dan wanneer normaal de groote meerderheid rechts voelt. De Spaansche katholieke leiders mo gen hieruit wel 'n les halen. Velen van hen zien in de Restauratie de ineer- herstelling van het katholicisme en verdedigen daarom openlijk het ko ningdom. In Spanje moeten voortaan katholicisme en koningdom geschei den worden, wil men nog redden wat er te redden valt. 'n Andere reden voor de ineenstorting van de recht sche groep vinden we in het Kata- laansche nationalisme. Na de mis lukte Katalaansch revolutie, die voor doel had de volledige zelfstandigheid van Katalonië te verkrijgen, is het nationalisme niet gedood geworden De gevanggenomen leider van de na tionalisten, de Heer Companys, werd gevierd als een held. Daar nu de Ceda zoomin als de andere rechtsche partijen tegemoetkomend zijn ge weest voor de Kataloniërs, hebben deze hun nationalisme boven hun katholicisme gesteld en hun stem ge geven aan de linkschen waarvan ze 'n betere behandeling verwachten. Dezelfde beweegredenen hebben ook de Basken aangezet om hun stem aan de rechtsche groep te weigeren. De gevolgen van deze pollitieke ken tering zullen zeer nadeelig zijn voor het katholicisme in Spanje. Welis waar zal de Ceda een groote invloed blijven uitoefenen in de Cortes, maar voorloopig is er weinig kans dat de grondwet van 1931 zal gewijzigd wor den. De socialisten en communisten zijn meester in Spanje, dezelfde man nen die in 1934 een revolutie uitge lokt hebben en van Spanje een Sov jet Republiek hebben willen maken. Spanje volgt getrouw het spoor van Mexiko. We vreezen voor de Spaan sche katholieken wat de Mexikaan- sche hebben te lijden gehad: bloe dige vervolgingen, onmogelijkheid om verder hun geloof op redelijke wijze te belijden. Voor 1 Maart was 'n herstemming voorzien. Of linksche partijen dat nog zul\en toelaten betwijfelen we, maar dan zullen ook nieuwe bloedige onlusten te vreezen zijn. Zoo die her stemming toch gebeurt, zal er maar weinig veranderen, tenware de voor stelling van de partijen niet meer gebeurde volgens een linksche en 'n rechtsche blok, maar volgens de af zonderlijke partijen, met lichtelijk gewijzigde programmas. Wellicht zul len zekere Spanjaarden, verschrikt voor de bovengenoemde gevolgen weer anders kiezen en aldus kan de meer derheid dan toch naar de rechtsche zijde verschuiven. (Verboden nadruk.) ROSKAM. BSBBaaBBSBBBSBaBBBBBaBEBSBBB 94 STEMMEN TEGEN; SLECHTS 62 STEMMEN VOOR; 16 ONTHOUDINGEN. De vijf Kamerafdeelingen hadden Don derdag te beraadslagen over het militair wetsontwerp van den Heer Devèze. In elk der vijf afdeelingen werd het verworpen. Samen stemden er 94 Kamerleden tegen, wijl slechts 62 het goedkeurden; 16 Ka- merheeren onthielden zich. De Waalsche Katholieken stemden voor, m-et uitzondering van den Heer Vouloir, die zich onthield. De Katholieke Ministers stemden ook voor. Jammer genoeg keur den zes Vlaamsche Katholieken het voor stel ook goed: de Schaetzsn, de Wouters d'Oplinter, Brusselmans, De Hasque, Du- ehateau en Koelman; 16 hunner ont hielden zich en de overigen stemden te gen. Al de Socialisten stemden tegen, behal ve hun Ministers die ook het ontwerp goedkeurden. De Vlaamsche Nationalisten, de Kom- munisten en de fzonderiijke Da Liile stemden ook tegen. Alle Liberalen stemden voor. De Heer Max Hallet. Socialist, nam geen deel aan de stemming. De leden die zich onthielden, waaronder de HH. De Man, Debruyne, Desmedt, Geuens, enz., gaven meestal als redrn van hun onthouding op dat zij de noodzake lijkheid erkennen eener degelijke verde diging van het land maar 1at zij de ont werpen in hun huidigen vorm niet kunnen aannemen. D; Regeering moet in de gele genheid gesteld worden over dit vraagstuk aan Kamer en Land meer inlichtingen te verschaffen, de kwestie moet voor een be voegde kommissie worden gebracht wijl anderzijds de Regeering niet genoeg uitleg heeft gegeven over het Fransch-Belgisch geheim militair akkoord en onze militaire politiek te veel aanleunt bij Frankrijk. Nu dat het ontwerp Devèze door de Ka merafdeelingen werd verworpen, gaat het militair ontwerp naar een speciale Kamer kommissie, waarvan deel zullen maken de verslaggevers van de vijf Kamerafdeelin gen benevens de 21 leden van de besten dige kommissie van Landsverdediging. De meerderheid dier kommissie is ook zeker tegen het ontwerp gekant. Deze Kommissie zal over de zaak te be raadslagen hebben en na een verslag te hebben opgemaakt zal de kwestie voor de Kamer gebracht worden, denkelijk rood den 17 Maart e. k. Den verderen veiioop der zaak dient dus afgewacht maar het ontwerp Devèze. «onder grondige wijzi gingen heeft dus geen kans, en het is best ook. HET AANTAL PARLEMENTSLEDEN VERMINDERING OP 180 EN AAN PASSING BIJ DE VOLKSTELLING VAN 1930 Het ontwerp tot aanpassing en vermin dering van het aantal Parlementsleden, werd eveneens Donderdag in twee Ka merafdeelingen goedgekeurd, door twee verworpen en door een verdaagd. In totaal waren 62 stemmen voor, 55 tegen en 12 onthoudingen. De Kamer zal er nu verder over te beslissen hebben. INDEELING DER PROVINTIERAADSLEDEN Het wetsontwerp tot wijziging der in deeling der Provintieraadsleden, werd bij vier Kamerafdeelingen. goed gekeurd en ia een der afdeelingen verworpen. HET FRANSCH-BELGISCH MILITAIR AKKOORD Een voorstel ingediend door de Vlaam sche Nationalisten, tot verwerping van het Fransch-Belgisch militair akkoord, werd door den Voorzitter van de Kamer ter overweging geweigerd. De reden door den Voorzitter hiervoor opgegeven, werd in twijfel getrokken en de kwestie moest ook voor de Kamerafdeelingen worden gebracht. Deze moesten beslissen of het voorstel zou gedrukt worden of niet. Twee Kamerafdeelingen beslisten ja en twee neen, wijl in de vijfde afdeeling geen be slissing werd genomen. Het bedoeld voor stel zal dus ook voor de Kamer worden gebracht. Laat ons hopen dat het akkoord ral verworpen worden. in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie ons zendt in postzegels of stort op post- checkrekening 155.70 van V. Sanien-Van- ueste, Drukker, Poperinge, de som van 17,20 FRANK. Voor het Buitenland zende men ons per Inter nationaal Postmandaat: liit Frankrijk: 35,20 frank. Uit Amerika: 52,frank. uaiiHHiHiiiiiiiaiii komen vroeg in Het voorjaar. Voorziet U daarom tijdig van een pot Verkrijgbaar in alle Apotheken. Overeenkomstig eene beslissing van het Provinciaal Concilie van Meche- len zal er Zondag 1 Maart en Zon dag 8 Maart e. k. t.t. z. op twee eerste Zondagen van den Vasten in alle kerken van het Land en on der alle Missen en godsdienstige oefe ningen een geldinzameling worden gehouden ten voordeele van de Ka tholieke Hoogeschool van Leuven, wier noodwendigheden voortdurend toenemen (het jaarlijksch budget heeft nu de 18 millioen overtroffen). Katholieken, steunt mild ons Ka tholiek Hooger Onderwijs! STELLING GENOMFN TEGEN DE REXISTEN Woensdag 11. vergaderde het bestuurko- miteit van de Katholieke Unie. Deze ver gadering had plaats te Brussel, onder voorzitterschap van den Heer Pierlot. Het hoofdbestuur verklaarde zich ak koord om een ruimere plaats te bieden aan de jongeren aan wie plaatsen zullen toe gekend worden in bet hoofdbestuur. Vervolgens werd de aan te nemen hou ding tegenover de Rexisten besproken. Er werd ten slotte besloten dat 1* De organisaties der partij niet mogen onderhandelen met een Rexisiisch orga nisme; 2° Dat de medewerking aan de Rexisti- sche beweging onvereenigbaar Is met liet lidmaatschap der Katholieke Partij. A De Katholieke Unie richt een dringen den oproep tot alle Katholieke groepen en bijzonder tot de jeugd, opdat ln dit ern stig uur, allen zouden geschaard blijven rond de Katholieke Unie, vol eendracht en tucht. Eenleder zal zijn post betrek ken en zich van zijne volle plicht weten te kwijten. (BBBBBBBBBBBBBBBRBBBBBBBBBSIBBBBBBBBBBBBBIBBEBBBaSSSBBBBB ii Dit was het onderwerp, dat gemeente raadslid De Groeve, Maandag 17 Februari 11. behandelde voor een vrij talrijk publiek, op eene vergadering te Brugge. Ruim twee uur was spreker aan het woord en hij diepte zijn onderwerp van op het standpunt der christelijke werklie denbeweging, in. We keuren de woorden van Heer De Groeve ten volle goed en geven ze ter die pe overweging aan onze Lezers. Na het ontstaan en de ontwikkeling van de Rex .-beweging te hebben geschetst, besprak spreker in de eerste plaats het op bouwend programma van Rexen kwam tot het besluit dat het niet nieuws bevat. Want alle zijne betrachtingen werden reeds ingeschreven op het programma van het A. C, W. In de studiecommissie van deze organisatie worden ze dagelijks be studeerd en geen enkele gelegenheid wordt nagelaten om ze, zoo mogelijk, in de practijk om te zetten. Terloops werd er herhaaldelijk op ge wezen hoe de stellingen van Rexver schillen, naar gelang ze ln de Fransche of Vlaamsche uitgave van Rexworden weergegeven. En dit is bijzonder waar, wat betreft hun Vlaamsch programma, dat ra dicaal klinkt wanneer hefin het Vlaamsch gesteld is, doch dat op ■'■vrij diepgaande wijze is verwaterd, alswarfneer men het in da Fransche Rex leest. Kunnen de Vlamingen dan nog betrou wen hebben in dergelijke beweging? Neen, want het wordt met den dag dui delijker dat er om zekere Vlaamsche mid dens te beïnvloeden maar uitgepakt wordt met de vooruitstrevendste stellingen, de wijl de franschlezenden worden gerust ge steld dat in de'toepassing van al de voor opgestelde maatregelen- zal gehan deld worden met Courtoisie en sans mesure vexatoire» («met hoffelijkheid en zonder tergende maatregelenDe ondervinding heeft ons ten overvloede ge leerd dat deze hoffelijkheid steeds maar uitgespeeld wordt op den rug der Vlamin gen. Al die vooruitstrevende Vlaamsche programma's zijn er om zand in de oogen te strooien. Rex trekt te velde tegen de standen organisatie. Het is reeds een veeg teeken, want wij hebben altijd mogen vaststellen dat alwie stond tegen alle gezonde demo- kratie en tegen 't onbetwistbaarste Vlaamsch rechtsherstel de hevigste tegen stander was van de standenorganisatie. Op treffende wijze wist de h. De Groeve aan te toonen wat de Christ. Werklieden- beweging te danken heeft aan de standen organisatie. Daar o.m. heeft zij haar kracht geput om te worden deze sterke vereeni- ging, die thans 709.000 leden telt. Er wordt in het rexistisch proza weinig geredeneerd, wel veel bevestigd met een vloed van krasse adjectieven en veelal hol le machtsspreuken. Een bewijsvoering zal men er maar luttel vinden, want zij be seffen goed dat met maar steeds op den zelfden nagel te kloppen, hij toch op den duur wel een eind zal binnendringen. En juist hier schuilt het groot gevaar van de Rex «-beweging. Maanden lang hebben zij met het woord en met de pen een vloed van verdachtmakingen doen neerstorten bijna uitsluitend op katholieke voormannen. En dit werk werd zoo gewel dig doorgedreven, dat het niets anders voor gevolg kan hebben dan in het brein van veel menschen de gedachte te doen ontstaan dat alles wat katholiek is of maar ternauwernood verwant is met de katholieke partij schuldig is, zich heeft bezondigd aan alerlei loensche praktijken. In zijn aanvallen en verdachtmakingen springt Rex er maar op los en vergeet na te denken op de gevolgen van zijn tak- tiek. Als men maar zoo onverantwoordelijk alles wat de katholieke politiek heeft ver tegenwoordigd afmaken wil onder de scherpste beschuldigingen, dan verwekt men fataal den indruk dat de katholieke godsdienst wanneer het maar door zul ke menschen beleden wordt of wanneer het bij zijn volgelingen maar zulke uit werkselen heeft, niets anders dan twij felachtige vruchten draagt. En tot het besluit dat de godsdienst dan toch maar een uiterlijk vernisje is om ze kere schandalen te verbloemen, ls er voor niet redeneerende menschen maar een stap! Hebben de «Rexisten» daar reeds op gedacht? Ze kunnen de gevolgen van hun handelwijze niet bevroeden, ver van ze te richten. Daarom is heel hun werking zoo onverantwoordelijk. Ophitsen en opruien is zoo gemakkelijk en brengt goedkoop succes. Doch het laat ook diepe sporen na, die zoo gauw niet uit gevaagd worden. We hebben nog jeugd bewegingen gekend, die geteerd hebben op verdachtmakingen en afbreken, en wat hebben te positief verwezenlijkt? Niets dan onheilen of onvruchtbaarheid. De vrees is gewettigd dat ook Rex zal ein digen in een doodend negativisme, dat reusachtige pul nen kan ophoopen doch niets in de plaats kan stéllen. In een tijd ais deze, waarin de geesten verward en verbitterd zijn, kost het weinig moeite bijval te oogsten door steeds maar be staande misbruiken aan te dikken en uit te buiten, maar het is reusachtig moeilijk en het verleden is daar om het te be wijzen het is bijna onmogelijk om op te bouwen met menschen, wier verbittering en hartstochten op de spits gedreven wer den. ls het niet spijtig te moeten vaststellen dat met een geestdrift en werkzaamheid, die zooveel goeds zouden kunnen tot stand brengen, een verderfelijken weg wordt in geslagen. Er is waarachtig ander werk voor ons katholieken weggelegd, dan te pogen gansch de organisatie van de katholieke partij te slopen, haar gezag te fnuiken, haar leiders en voormannen door de mod der te sleuren. En zijn er nu nog een paar dozijnen «cfanrftige schapen is dit een voldoende redsn om met zoo een onzinnig geweld geheel een partij te willen omver halen, al de voormannen te willen breken. En is dit anderzijds een bewijs, dat de Rex «-beweging daarom de redding is? Rexschermt veel met zijn 100 katholieken En we vragen ons te ver geefs af op welk gebod of regel van het katholicisme zij steunen om zooveel kwaad te vertellen en zooveel menschen neer te halen, om vaak erge verdachtmakingen te laten bestaan, zonder het voldoende te leven. Liefde is het grootste gebod van het evangelie en dit wordt maar al te vaak met de voeten getrapt. Dit zijn enkele der markanste gedach ten van de uiteenzetting van den h. De Groeve en ze lijken ons ten volle gewet tigd. De voordrachtgever mocht dan ook na zijn spreekbeurt een goedkeurend applaus in ontvangst nemen. IBBEBBBBBBBBBBBBBBtBEBaiBBBBB EINNENLANDSCHE LEENING 1932 48® TREKKING Dinsdag had de 48® trekking plaats van de Binnenlandsche Leening 1932. Reeks 182409 wint 250.000 fr. De vijf en dertig volgende reeksen zij'n uitbetaalbaar met 25.000 frank elk 108416 131576 131633 132026 145574 150923 157727 158385 161429 167878 173295 181809 192673 197584 219984 220999 230564 236015 237944 238610 239077 246486 246920 247713 252537 255435 257992 259542 26C536 263159 267171 268333 275505 290173 290861 Elk nummer van de uitgetrokken reek sen heeft recht op een tiende van de onderscheidelijk toegewezen premie. We vernemen met vreugde dat P. Vin cent (Victor Dereere) uit de Orde der On geschoeide Karmelieten der Vlaamsche Provincie tot Bisschop benoemd werd van Quilon in Travancore (Engelsch-Indië). P. Vincent werd geboren te Oostende den 12 Februari 1380, was zoon van August en Rosalie Van Dorpe, eertijds katholiek gemeenteraadslid van Oostende. Hij werd priester gewijd te Brugge door Mgr Waffelaert den 17 Juni 1905 en was gedurende negentien jaar werkzaam in het bisschoppelijk College te Meenen als Pro fessor, bewaker en econoom. In 1924 trad hij in de Orde der Onge schoeide Karmelieten te Brugge, deed er profes in 1925 en vertrok het volgende jaar naar de Vlaamsche Karmelieter missie in Travancore. Daar doceerde hij de wijsbe geerte en was geestelijke bestuurder der Seminaristen. In 1933 werd hij tot Vicaris Provinciaal benoemd der missie. Na den dood van E. P. Brccardus O. C. D. werd hij daarbij nog Rector van het Groot Se minarie van Quilon. Door zijn wijs be stuur, goedhartigheid en joviaal karakter won hij aller harten. Men weet dat de groote werker Mgr. Benziger uit de Viaamsche Karmelieter Provincie, na 31 jaar bisschop geweest te zijn van Quilon, zijn ontslag nam en tot Aartsbisschop titularis van Antinoë werd gepromoveert. Niettegenstaande zijn hoo gen ouderdom leeft zijne Excellentie nu als de eenvoudigste en voorbeeldigste kloosterling in het Noviciaat te Trivan- drum. Met vreugde zal men overal vernemen dat de zoo bloeiende Missie een waardigen opvolger van Mgr. Benziger krijgt in Pater Dereere. Zijn verdienstvolle loopbaan geeft ons de verzekering dat de Quiloner-missie immer verderen bloei zal te gemoet gaan. Wij wenschen van herte geluk aan den nieuw benoemde en diens achtbare familie. Nogmaals een eere voor Vlaanderen die zooveel verdienstvolle werkers aan de mis siën geeft. IBBSBBBBESCBBBBBBBBBBBBBBSBB O vreugde ven mijn stille kit»*, O troosteresse bij mijn kruis, O lekker drankje na 't karwei, O zoete PACHA CH1CORE11 ADMIRAAL MINORU SAITO, een der slachtoffers van de Japansche Kamariilo DE AANLEIDING TOT DEN OPSTAND Sedert langen tijd reeds bestaat harde wrijving tusschen de militairen en de burgerlijke overheden van het land. De militairen eischen steeds grootere kredieten voor het leger, de lucht- en zee- vloot, willen een nog doordrijvender po litiek in China en tegenover Buiten-Mon- golië en Rusland, wijl de burgerlijke overheden die zaken wat gezapiger wenschten door te zetten. In bijna geen enkel land der wereld werd zooveel besteed, en nog meer ge- eischt. voor de legeruitgaven als in Japan. Ongeveer de helft der begrooting wordt er aan besteed. Deze hooge uitgaven brachten den financieelen toestand van het land hl gevaar en de laatste Minister van Financiën, de Heer Takahasji, had veel moeite om die uitgaven wat binnen zekere perken te houden. In Japan bestaat ook een geheime sek te, de Sekte van den Zwarten Draak met ultra-nationalistische- en verove ringsstrekkingen. Meestal de Japansche officieren, bijzonderlijk de jongere, zijn lid dier sekte. De leden dier sekte hebben reeds vroeger talrijke aanslagen gepleegd op hoogstaande personen die de militaire plannen tegenwerkten. Deze aanslagen gaven aanleidingen tot prooessen. Enkelen werden veroordeeld, waaronder de aan voerder Toyama, maar de gendarmen heb ben het nooit gedurfd hem aan te hou den. De militaire elementen willen ook dat alleen de Keizer, die volgens hen de macht van God heeft bekomen, alles te beslissen heeft, dus heerscht en regeert, wijl de burgerlijke elementen achten dat de Keizer heerscht, maar niet regeert. Over een paar weken hadden ln Japan verkiezingen plaats, die een groote over winning bezorgden aan de partij der Min- seito, deze der burgerlijke elementen. De pertij Sioekai, die gesteund was door de militairen, verloor zco maar £8 zetels. De regeering van den Heer Okada, Eer ste Minister, behoorde tot de partij der Minseito en kwam dus zeer versterkt uit den kiesstrijd. Dit konden de militairen niet goed verkroppen en dit alles zou aan leiding geven tot een bloedigen militairen opstand te Tokio, op Woensdagmorgen 11. DE OPSTAND De berichten die over den opstand uit Japan en omliggende gebieden werden verstrekt, zijn wel wat onduidelijk, maar wij kunnen ze toch best als volgt samen vatten: Woensdagmorgen, wat na 5 uur, stond een regiment van Tokio gereed om te vertrekken naar Mandchourije, toen deze troepen, onder kommando van hun offi cieren, de residenties van den Eersten Mi nister, de Ministeries van Oorlog en van Binnenlandsche Zaken en het Hoofdbu reau der Politie zijn gaa.. bezetten. De Heer Okada, Eerste Minister, werd in zijn bed vermoord, na eerst te zijn mis handeld geweest. De Heer Gka-da, die reeds v-n grooten ouderdom was, speelde sedert jaren een groote politieke rol in zijn land. De Heer Takahasji, Minister van Financiën, 83 jaar oud, knap finan cier en bekende staatsman, werd erg ge wond en overleed korten tijd daarna. Werden nog vermoord: de Admiraal Saito, 78 jaar oud, zegelbewaarder, die vijfmaal minister was geweest; de Gene raal Watanabe, inspecteur-generaal der diensten van de militaire opvoeding. Werden nog gekwetst; de Heer Suzuki, maarschalk van het Hof; de politieprefekt van Tokio en de Minister van Zeewezen, heer Osoemi. Daarbij werden nog de Ministeries van Oorlog en van Binnenlandsche Zaken, alsook de Politieprefektuur in brand ge stoken. IBBBBBBBBBBBBBBBBSBaBBBBBBIZBaaZS KEISUKE OKADA de vermoorde Ministerpresident. In het geheel zouden ongeveer 80 per sonen zijn gevallen bij den opstand. Later werd ook nog den dood van Graaf Suzuki gemeld, wijl Graaf Makino, geheim ze gelbewaarder van den Keizer, erg werd gewond. De opstand ls niet gericht tegen den Keizer, maar alleen tegen de burgerlijke overheden. Volgens een ander bericht zouden deze aanslagen zijn gepleegd door een groep jonge officieren, die zich verkleedden ln gewone soldaten en aangevoerd werden door een kapitein. De bureelen van het dagblad Asahl werden ook bezocht door de muiters. De Minister van Binnenlandsche Za ken, de Heer Goto, wier dood eerst werd gemeld bericht dat later valsch bleek nam de leiding der Regeering op zich en met behulp van aan de Regeering trouw gebleven troepen, kon hij den toe stand meester worden. De muiters werden verplicht de bezette gebouwen te ontruimen. De Heer Goto, die als Eerste Minister door den Keizer werd aangesteld, ter ver vanging van den Heer Okada, diende dan ontslag in, maar de Keizer verzocht hem aan zijn post te blijven tot de toestand zou opgeklaard zijn. De Heer Goto stemde hierin toe. Door gansch het land werd ook de staat van beleg afgekondigd. De telefoonverbindingen ln het land werden onderbroken, de beurzen gesloten en enkel vier dagbladen zifn Woer'dsg verschenen, die dan nog niets van de ge beurtenissen wisten te vertellen. In internationale middens, bijzonder lijk in China en in Rusland, heeft deze opstand groote beroering verwekt, want, moest de militaire opzet zijn gelukt, dan zou de Japansche aktie ln China meer doordrijvend zifn voortgezet en zou China wellicht gansch onder Japanschen in vloed geraken, wijl een botsing met Rus land, naar aanleiding met de Incidenten op de Mandchourisch-Mongoolsche gren zen. wel onvermijdelijk zou zijn geworden. Voor onze landen zou dit ook wellicht nadeelige toestanden hebben geschapen, daar er in de laatste tiiden nog wel eens gesproken werd van akkoorden of ont werpen van akkoorden op militair gebied te sluiten tusschen Japan, Duitschland en Italië. D» rebellen hebben zich Vrijdag mor gen te 8 uur overgegeven en de bezette gebouwen ontruimd, nadat zij daags te voren hierover onderhandeld hadden met generaals van het getrouw gebleven leger. Van een aanhouding der muiters zou geen sprake zijn; hun wapens mochten zij zelf behouden. Hieruit wordt opgemaakt dat aan de militaire elementen groote toegevingen moeten zijn gedaan en dat dit wellicht aanleiding zal geven tot oorlog in China, Buiten-Mongolië en zelfs ln Siberië. De Japansche Nationalisten willen Azië aan Japan. De Regeering Goto blijft voorloopig aan het bewind tot een nieuwe Regeering wordt gevormd. De Keizer zou bevel hebben gegeven niet te vuren op de rebellen. Men is ook de meening toegedaan dat, zoo de miltairen nu nog niet hun vol len zin krijgen, dit alleen uitgesteld wordt. Dit is niet om de internationale span ning te verzachten. Tokio, de hoofstad van Japan, werd door troepen uit de Provintie bezet, en twee smaldeelen zijn ook naar Tokio ge stoomd. De leiders der rebellen, Makanon en Ando, waren officieren van de Keizerlijke Lijfwacht. Men denkt dat zij gehandeld hebben in opdracht van het geheim leger- komiteit. Het Verbond V. O. S. is gelukkig te kun nen mededeelen, dat uit de verste hoeken van Vlaanderen, ja zelfs uit Brussel en Wallonië, de meest aanmoedigende be richten binnenkomen. Wat bijzonder opvalt is de eendrachtige kordate houding en samenwerkhig in aue schakeeringen over geheel het Viaamsche land, wat wijst op de trouwe traditie, dat in nood ons volk zichzelf in liefde terug vindt. Het Verbond V. O. S. stelt het Gemeen tebestuur van Duffel als voorbeeld, waar op initiatief van V.O.S. een algemeene samenwerking bestaat om zooveel volk mogelijk te mobiiiseeren voor de betoo ging.van 22 Maart te Brussel. Het Verbond V. O. S. wenscht, dat op elke gemeente comitees zouden ontstaan, volksvergaderingen worden ingericht, ten einde niet alleen inlichtingen te verschaf fen, maar ook te mobiiiseeren en te orga- niseeren. Herkenningsteekens worden reeds aan gevraagd op 't Middensekretariaat van 't Verbond V. O. S., Em. JacqmairJaan, 37 Brussel, postcheckrekening nr 1344.90. Prijs: I frank. WEGWIJZER: Opstelling in de ver schillende straten en kaaien tusschen de Lakenstraat en de Handelskaai. De plaats van iedere provincie zal later worden aan gewezen. Vertrek te 10.30 uur langs de Handels kaai, Antwerpsche laan, Adolf Maxiaan, De Brouckèreplein, Beurs, Anspachlaan, Annsessensplein, Rouppeplaats, Kapelie- kerk. Steenpoort. Goudstraat, Keizer straat. Ontbinding, met spreekbeurt, van den stoet op de Putterij. De gemeentebesturen, organismen of vereenigingen, die moties zouden stem men, tegen het Fransch-Belgisch militair akkoord, tegen de plannc-n van Devèze, werden verzocht een afschrift te zenden naar 't Sekrctariaat van V.O.S. en aan de verschillende Vlaamsche dag- en week bladen. Naar elke afdeeling van V. O. S. werden steuclijsten gezonden, enkele naar andere organismen, die ze vroegen. Alswanneer die steunlijsten gevuld zijn met ammunitie, mag het Verbond V.O.S. die dan onmiddellijk verwachten? Op aanvraag worden aan elke vereenl- ging of persoon, die ze vraagt, zulkdanig» lijsten toevertrouwd. Niet alleen worden er autobussen afge stuurd, maar worden er reeds special» treins ingelegd uit West- en Oost-Viaan- deren, Limburg en Antwerpen. Naar Brussel op 22 Maartl Los van Frankrijk! ZIE VERVOLG OP TWEEDE BLAIX

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1936 | | pagina 1