Onze Sport-lllustraties J.Salomé-Lahaye KONING ALBERT MONUMENT I ïlöMïïöS-KGïieïl in Autocar i KOSMOS I Mekanieke AUTOSCHILDERING TE NIEUWPOORT DE GENTSCHE BEELDHOUWER KAREL AUBROECK net eerste feconomiscli-Techiiologisch Instituut van België ROEPT U VOOR WIE MET KOSMOS REIST, REIST VEILIG DE TABAKTEELT IN GEVAAR! RIJTUIGMAKER Pottestraat - 7 - Poperinge EENIGE KIJKJES UIT DE RONDE VAN FRANKRIJK POLITIEKE FIGUREN DE DRIE LEIDERS VAN HET FRANSCHE VOLKSFRONT Foto van het forschig en karaktervol hoofd van het standbeeld. Bemerk de krachtige, heldhaftige uitdrukking die spreekt uit die diepgegroefde lijnen vol beweging en ge voel. Naar een kleine foto te oordeelen over het volledig standbeeld, verbeeldt het werk: «Ten Aanval». Het bonkig paard staat pal, alle spieren gespannen, om, op 't eerste teeken van zijn koninklijken mees ter, zich in 't oorlogsgewoel te werpen. De majestueuze figuur van den Koning staat even strak, vol ernst, bewust van de hooge verantwoordelijkheid die op hem weegt als hij het kort bevel «Ten Aanval» uitspreekt. Hij heft den arm recht in de hoogte als om te beteekenen: «Ter ver overing van ons grondgebied en het ge krenkte recht!». Heel het beeld trilt van ingetoomde kracht, die ieder oogen- blik dreigt los te barsten: De KONING SOLDAAT staat gekeerd met het aange zicht naar den vijand die zijn grondgebied schond: het beeld symboliseert den «KO NING-RIDDER» die zijn manschappen fv-öivoert. ZIJN LEVEN Aubroeck Karei werd geboren te Temsche in 1894. Hij heeft er zijn woonplaats en werkhuis, Villa Fonteinstraat. Hij ging ter Akademie te Mechelen en volgde de leergang van orne mentsnijder. Maar dit miniatuurwerl; vol kleine detailleering vol deed niet aan zijn ontstuimige natuur. Hij droomde van machtige, grootsche scheppingen reuzenbeelden die een heel landschap beheer- schen; scheppingen zoo als de Egyptische Pha- rao's over duizenden ja ren oprichtten in de eentonige zandvlakten en die als goden heerschten over heel de omgeving. De oorlog toonde hem dé losbarsting van het menschelijk vernuft dat al zijn kracht besteedt aan het vernielen in grootschen stijl op en kele seconden, als men het zoo noemen mag, van 't geen sedert eeuwen door geslachten opge bouwd werd. Als soldaat en strij dend soldaat leefde hij dit tytaniscli geweld me de en veelde en leefde mede de menschelijke kracht die schuilt in een simpelen piot: als burger een nietig menschje en in 't vlammend oorlogs geweld: een held. Hij heeft er bij tientallen gekend, die zw ijgers, die simpele piotjes die zich nooit d: 'en opmerken, maar die, als 't er op aen kwam. in de eerste lijn stonden en onbegrijpelijke stoute raids durfden uit voeren in de vijandelijke lijnen. Terwijl ce schreeuwers, de haantjes-vooruit van de compagnie, sidderden en beefden en zich als schoothondjes wegstaken in gracht en achter puin. Die sombere kracht, verdoken in een voudige mensenjes, greep hem aan en hij boetseerde los en vrij, zonder leermeester, en schiep uit hard steen en kleverige klei grootsche werken. Alles wat uit zijn handen komt ademt oorlogsgeweld, tytanische kracht: bonkig, ruw, ongepolijst zooals het karakter van den Vlaamschen loopgrachtensoldaat, maar levend sterk, beeldig schoon en machtig ta de ontplooiing van jarenlange inge houden kracht. Zijn reuzenbeelden ontroeren, neen ru moeren en grijpen aan in hun stoere schoonheid: zooals het losbreken van het hemelgeweld na de ademlooze, drukkende stilte van een zwoelen zomerdag. Zijn beelden zijn geschikt, bestemd om te rijzen en te leven onder de brandende IBiHHBaHaMHuaaxaHMaBii OP HET STADHUIS TE BRUSSEL. Dinsdag 1.1. werden de Belgische renners die deelnamen aan de Ronde van Frank huis. Op onze Foto ziet men hier, links (op den rug) M. Coelst, Eerste-Schepen van Brussel, die den Heer Max, afwezig, DE BEELDHOUWER K. AUBROECK vóór zijn werk. zon, met als koepel de hemel en als ach tergrond de verre horizonten: hij is de beeldhouwer van de grootsche monumen tale gedenkteekens van de IJzervlakte. Hij symboliseert al de kracht van ons volk, ons Vlaamsche volk, dat stil en in getogen lijdt en strijdt en in eens op het podium springt en al zijn macht ont plooit. Bezie te Diksmuide hoe zijn beelden van Renaat De Rudder, Joe English, de Gebroeders Van Raemdonck en Lode De Boninghe stoer, stil en vol oerkracht het machtig IJzerkruis steunen. In hoekige lijnen rijzen zij omhoog, schragen door hun sterke, rijzige gestalte het Kruis waarvoor zij gevallen zijn. Zijn werk prijkt reeds in verschillende musea; onlangs werden nog verschillende werken van hem aangekocht door het museum van Antwerpen. Wij heeten beeldhouwer Aubroeck har telijk welkom in ons midden en hopen, eens in 't bezit van de maquette, van het standbeeld te komen. We hopen eerlang de foto te geven van geheel het ruiterstandbeeld. Het Vlaamsch Economisch Verbond heeft het genoegen te kunnen mededeelen, dat het Eerste Economisch-Technologisch Instituut in België is tot stand gekomen. Men zal zich herinneren, dat op de al gemeens vergadering van het V. E. V., ge houden te Antwerpen op 19 Mei 1935, de heer Dr. Bessen, Algemeen Secretaris van het V. E. V., aantoonde welke rol in onze nationale economie een Economisch- Technologisch Instituut zou kunnen ver vullen. De algemeene vergadering heeft toen dit initiatief goedgekeurd en wij zijn nu zoover gevorderd, dat tot deze stichting werd overgégaan op 15 April 1936 en de statuten verschenen zijn in het Staatsblad van 2 Mei 1936. Dit Instituut heeft den juridischen vorm aangenomen van een vereeniging zonder winstbejag en heeft tot doel, het bestu- deeren van economische en technologi sche vraagstukken. Zij tracht dit doel te bereiken, door alle gepaste middelen, on der meer door medewerking met weten schappelijke inrichtingen en het verstrek ken van voorlichting aan de bedrijfswe reld. Gezien dit Instituut een wisselwerking wil tot stand brengen, tusschen praktijk en theorie, wordt langs dezen weg meege deeld, dat deze inrichting het op prijs zal stellen, suggesties te kunnen ontvangen welke behooren tot de taak van dit E. T. I. De Beheerraad is als volgt samengesteld: Baldewijn Steverlynck, industrieel, Voor zitter van het VI. Ec. Verbond, Stase- gemstraat 129, Kortrijk; Jozef Demsyere, Burgerlijk Ingenieur, Jan Breydellaan, Kortrijk; Pieter De Smet, Professor aan de Univer siteit te Leuven, Naamsche Vest, 130, Leuven; Eyskens Gaston, Prof. aan de Univ. te Leuven, Volksplaats 33, Leuven; Gaeremynck Octaaf, Ingenieur N. M. B. S., Junilaan 17, Op-Woluwe; Heymans Paul, Ing., Prof. aan de Univ. te Gent, Braambosch~.tr. 2, Brussel; Miry Raoul, Prof. aan de Univ. te Gent, Vrijheidslaan 23, Gent; Muiier Arthur, nijveraar, Vande Peeren- boomlaan 21, Kortrijk; Peters Oscar, Prof. aan de Univ. te Leu ven, Goudbloemstr. 8, Leuven; Univ. te Gent, Bosquetstraat, St Gilles- Van Caeneghem Michiel, Prof. aan de Brussel; Bessem Pieter, Algemeen Secretaris van het VI. Ec. Verbond, 31-XII, Antwerpen. pllllllllllllllllilllini'"»"»"iiiiiiiiiinii||||llll||!!i|||l|||||||||||||l!|||||!|||||||||||||||||||||||||||||||||||!||||||||||||!l|||llll||l!lllll|lll|ll!lllllllllllll^ g 3 geven gelegenheid tot bewonderen van natuurschoon, bezoeken van kunst- g stecl-r. -"ortiatide aantrekkelijkheden: vuil lui. 'hui Vuil nu ai reeds laten inschrijven voor de hiernavermclde reizen, zonder vrees voor waardeverminde ring der buitenlandsche munt, gezien het Bestuur van Kos mos Toerisme de verworven bonifikatie vóór de afreis zal terug betalen aan de reeds in geschrevene belanghebbende. Regelmatige reizen worden ingericht naar Parijs, Vogezen, Zwitsersche Meren, Duitsch- land, Jura, Savooie en Alpen, Centraal Europa, Italië, enz. Bijzondere voorwaarden voor famillie-wagens 4-5-6 perso nen voor binnen- of buiten landsche reizen. 3 Dagen Belgische Ardennen: 395 fr. - Afreizen op 12-26/7, 15-30/8, 13-20/9. 4 Dagen: Mont Saint Michel: 795 fr. - Afreizen op 12-22/7, 5-23/8, 9/9. 4 Dagen Ardennen en Luxemburg: 495 fr. Afreizen op 19/7, 4-22/8, 5-12/9. 5 Dagen; Rijnboorden: 695 fr. - Afrei zen op 8-31/8, 7-13/9. 7 Dagen: Zwarte Woud: 1.150 fr. - Af reizen op 19/7, 8/8. 7 DagenZwitserland met bezoek aan Kussnacht. - 1.295 fr. - Afreizen op 26/7, 24/8, 5/9. 9 Dagen: Lourdes: 1.695 fr. - Afreizen op 17/7, 6-25/8, 12-22/9. 15 Dagen: Oostenrijk: 2.325 fr, - Afrei zen op 18/7, 20/8. 12 Dagen: Nice en Azurenkust: 2.475 ff. Afreis op 19/8. Voor alle inlichtingen en inschrijvingen gelieve men zich te wenden bij KOSMOS TOERISME Groote Markt Koning Albert I, 26 Of bij een onzer ie-ditd t l cie Vertegenwoordigers! ILrc.l\. - iel. blo. TE POPERINGEi M. P. Van Bruwaene, Noordstraat, 16. TE PASS CHENDALE: M. Debrock, Ieperstraat, 11. N. B. Een jonge student maakt de reis mede van Centraal Europa op S Oogst e. k. en zou dit liefst in gezelschap doen van een ander student. Die hierover verdere inlichtingen wenschen gelieven zich te wenden tot Paul Van Bruwaene, 16,_ Noordstraat. Poperinge. JIPPRPIHRPV -r HEER LEON BLUM, rijk, geestdriftig onthaald en toegejuicht I verving, en rechts, Silvser Maes, de win-, Eerste-Minister van Frankrijk, te Brussel en er ontvangen op het Stad- I naar van de Ronde, die het tegenwoordig ook heel druk heeft. REHBHE££3B3BIBflüEa4f!!r NOG UIT DE RONDE VAN FRANKRIJK TWEE TEGENSTREVERS Silveer Maes en Antonin Magne in vriendelijk gesprek na de aankomst van den laatsten rit en van de gansche Ronde te Parijs. LE GREVÈS wordt geluk gewenscht door te Bordeaux. Silveer Maes, Magne en Vervaecke (van wie men enkel de profiel ziet achter den Franscnman) hieven, zooals hier, meestal samen en bewaakten malkaar om ter best. Vervaecke heeft rijwieldefekt en kan er mee niet verder den Tourmalet op. Wee. nend haast hij zich te voet op zoek naar een ander rijwiel. Hij vond er een, ongelukkiglijk met een derailleur op, en moest hiervoor ongelukkiglijk een straf van 10 minuten opioopen. DE AANKOMST VAN DEN LAATSTEN RIT TE PARIJS D« Luxemburger Mersch komt juist de nokvolle velodroom Parijs binnen gestormd. Onn plaat geeft een juist beeld weer van do ontzaglijke menigte die daar tegenwoordig was. In de warme dagen der Ronde werden de renners hier en daar onthaald op een ver- frisschend had. De drie groote leiders van het Fransche Volksfront, van links naar rechts, d« Heer Leon Blum, Eerste-Minister en socialist; Thorez, leider der Fransch kom- munisten, en Salengro, socialist, meier van Rijsel en Fransche Minister van Bui tenlandsche Zaken, in een gezellig samenzijn bij een troepenschouw te Parije. lBRSBRRBBBBBBBRBaBBBBBBBBBBIRaBBBBBBBRBRRRBBBBBBBBBflBRBB* HET BEZOEK DER CANADEEZEN AAN VIMY In den ongeoorloofden klassenstrijd welke we nu doorworstelen, heeft de landbouw zeker wel de grootste offers moeten toestaan om 's lands politiek door te voeren, met gevolg ervan dat duizen den landbouwers hunne hoeve met ver lies uitbaten. In de laatste verkiezingsperiode hebben we van alle partijen veelvuldige beloften gehoord ter verdediging der boeren. De eerste kamerzittingen hebben plaats gehad en geen woord werd gerept ten voordeele en ter verdediging der boeren. Intusschen zien wij, tabakplanters, met teleurstelling een dreigend gevaar oprij zen, welke het meest het Zuiderdeel van West-Vlaanderen treft, 't is te zeggen den ondergang van den tabakteelt, de voor keursvrucht en nijverheidsteelt der streek, welke met zijn miljoenen franken kapita len, noodig voor het opkweeken en op doen der vrucht, in materiaal, in mest stoffen, met zijne duizenden planters-uit baters, zijne duizenden landarbeiders die er hun brood door verdienen, en welke gedoemd is door eene totale inzinking der prijzen, die onvermijdelijk eenen fatalen terugslag zal hebben voor den landbouw in onze streek, met gevolg van meer werk- loozen en nog grooter ellende voor be doelde landbouwers, indien er van hoo- gerhand niet ingegrepen wordt. De tabakteelt is een nijverheidsteelt die hooge eischen stelt aan den grond en aan de bedrijfskennis van den kweekerzij vergt veel handwerk, immers voor het werk dat aan den tabak aanbesteed wordt, geschiedt dit in loon op 6.000 fr. de ha. op de 3.000 verbouwde ha. tabak be- teekent dit eene som van 18 millioen franken. Wanneer wij de belangrijkheid van de tabakteelt derwijze beschouwen, dan ver dient zij reeds de belangstelling om de sociale beteekenis die zij heeft. Alswanneer wij den kostprijs en voort- brengingsprijs onderzoeken van een ha. tabak, groeite 1935, stellen we vast dat iedere ha. tabak gekweekt wordt met 2.000 frank verlies, zoodat de tabakplanter voor al zijn risico's, zijne uitbating, zijn werk, niet vergoed is en tevens zeer ontmoedigd. Een groote droogte, een nat tijdstip, eene hagelbui, en gansch de oogst is ver nield. Na al die opofferingen doorstaan te hebben ziet de planter dan de tabak ver- koopen aan den spotprijs van 5 fr., waar van 1 fr. accynsrechten afgerekend; in vele gevallen kan hij hem zelfs niet veT- koopen en nochtans wordt er altijd ge rookt. Niettegenstaande de spotprijs van den drogen tabak, zien wij de gefabriceer de tabak in prijs stijgen. Dat is niet aan neembaar en daaraan moet een einde ge steld worden. Daartegenover zijn wij invoerder van tabak. Volgens de statistieken zijn wij invoerder van 27 millioen kgr. tabak en brengen we in ons land 6 millioen kgr. tabak voort, we hoeven dus niet te vree zen voor overproductie. Als besluit vragen we 1. - Dat de Regeering eens grondig die zaak ten onderzoek zou nemen en ma ken dat de tabakteelt aan loonende prij zen zou omgezet worden. Hier dient zeker wel de aandacht getrokken van onze land bouwers-vertegenwoordigers om de eischen van den tabakplanter krachtdadig te ver dedigen in het Parlement. 2. - Dat de Regeering ervoor zou zor gen bescherming en steun te verleenen aan de tabakkuituur want in feite mag die kuituur aanzien worden als nijverheids teelt. Die bescherming kan best verleend worden door hoogere invoerrechten te leggen op de ingevoerde tabak; 't gaat immers eerst om voor 's lands eigen ta bakkuituur te zorgen; de binnenhandel moet eerst beschermd worden. Ziedaar enkele beschouwingen die wij wenschten voor te leggen om de aandacht aan te trekken van diegenen die belast zijn met het opmaken van een programma van landbouwpolitiek. Wij wenschen dat de Regeering eene stabiele landbouwpo litiek doorvoere en krachtdadig de belan gen der landbouwers ter harte neemt. Daarvoor is echter noodig dat die land bouwpolitiek, ten gepaste tijd, aangepast wordt met de verschillende takken van den landbouw. ROBERT DESMYTER, Tabakplan ter-Landbouwlecraar, Voormezele. De Canadeezen die over enkele dagen naar Vimy waren gekomen om tegenwoordig te zijn aan het inhuldigen van het oorlogsgdenkteeken te Vimy hebben ook talrijk de Vlaamsche en Noord-Fransche gewesten bezocht. Hier een kil'-"- -snomer' tijdens een bezoek der Bag Pipers aan het kasteel van A - IBBBBBBBBBBBBBBBBBBflBBBBBBBlBBBBBBBB^f^BBBBEflBBSlfiaalBBBBBl DE HERBEZETTING DER DARDANELLEN De Turksche soldaten hebben weer de Derdanellen bezet en een aanvang werd genomen met het herbewapenen der Turksche forten aldaar vroeger opgericht* Zooals men hier zien kan werden de Turksche soldaten met veel geestdrift ont vangen in bedoelde gebieden. DE OLYMPISCHE SPELEN De Fransche deelnemer» aan de Olympische Spelen te Berlijn, vertrekken in blijde stemming. ■BBESBBBHRBBBHBBflRaBBBiaBIBHHRBRBBBBHBHBaHBRHBBRHBBEBB] AUTOBUSDIENST DRANOUTER-IEPER EN TERUG OVER LOKER, CLYTTE, DIKKEBUSCH. UITBATER: GPvUSON-BAELDE, DRANOUTER. TELEFOON KEMMEL 104. Van 80 Juli tot 30 Augustus 1936. DRANOUTER, Slachter LOKER, Sint Sebastiaan ROODEN- EN ZWARTENBERG HOEKJES (Westouter) SCHERPENBERG CLYTTE, Plaats MILLE KRUISE HALLEBAST DIKKEBUSCH, Faisan Doré DIKKEBUSCH, Vijver CAFÉ FRANCAIS IEPER, Oefeningspleia IEPER, Kruisstraat IEPER, Torentje (Statie) IEPER, Vande Peereboomplaatd IEPER, Vande PeereboomplaaU IEPER, Torentje (Statie) IEPER, Kruisstraat IEPER, Oefeningspleiit CAFÉ FRANCAIS DIKKEBUSCH. Vijver DIKKEBUSCH, Faisan Doré HALLEBAST MILLE KRUISE CLYTTE. Plaats SCHERPENBERG HOEKJES (Westouter) ROODEN- EN ZWARTENBERG LOKER, Sint Sebastiaan DRANOUTER, «Slachter- S.45 9.15 5.48 9.18 6.50 9.20 6.52 9.22 6.55 6.58 7.00 7.02 7.05 7.08 7.10 7.15 7.17 7.20 7.25 9.25 9.28 9.30 9.32 9.35 9.37 9.40 9.45 9.47 9.50 9.55 13.00 13.03 13.05 13.07 13.10 13.13 13.15 13.17 13.20 13.22 13.25 13.30 13.32 13.35 13.40 17.00 17.03 17.05 17.07 17.10 17.13 17.15 17.17 17.20 17.22 17.25 17.30 17.32 17.35 17.40 (1) 19.00 19.03 19.05 19.07 19.10 19.13 19.15 19.17 19.20 19.22 19.25 19.30 19.32 19.35 19.40 (21 (31 (31 (2) 7.45 10.45 13.55 14.55 17.45 18.45 19.45 8.00 11.00 14.00 15.00 18.00 19.00 20.00 8.03 11.03 14.03 15.03 18.03 19.03 20.03 8.05 11.05 14.05 15.05 18.05 19.05 20.05 8.10 11.10 14.10 15.10 18.10 19.10 20.10 8.12 11.12 14.12 15.12 18.12 19.12 20.12 8.15 11.15 14.15 15.15 1815 19.15 20.15 8.18 11.18 14.18 15.18 18.18 19.18 20.18 8.20 11.20 14.20 15.20 18.20 19.20 20.20 8.22 11.22 14.22 15.22 18.22 19.22 20.22 8.35 11.25 14.25 15.25 18 25 19.25 20.25 8.28 11.28 14.28 15.28 18.28 19.28 20.28 8.30 11.30 14.30 15.30 18.30 19.30 20.30 8.32 11.32 14.32 15.32 18.32 19.32 20.32 8.35 11.35 14.35 15.35 18.35 19.35 20.35 (1) Rijdt op de weekdagen 30 minuten vroeger. (2) Rijdt enkel op Zon- en Feestdagen. (3) Rijdt niet op Zon- en Feestdagen. p. S. Vanaf 30 Augustus traedt de vroegere uurtabel in voege tot 15 Oct. '36. piiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim ^(lttliillPIIIIUinitlllUMIIllilltllltlltilltllltioffilHIUIIIlHmilll'lilMibiilliilhlHIHIlllllllllillllttllllllliilIUIIIilHIIIimillllHlimillliniMlilttUlUMilUIJIIilllillllWHIiniHliHl

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1936 | | pagina 5