Onze Sport-lllustraties
J.Salomé-Lahaye
KONING ALBERT MONUMENT
I ïlöMïïöS-KGïieïl in Autocar
i KOSMOS
I Mekanieke AUTOSCHILDERING
TE NIEUWPOORT
DE GENTSCHE BEELDHOUWER KAREL AUBROECK
net eerste feconomiscli-Techiiologisch Instituut
van België
ROEPT U VOOR
WIE MET KOSMOS REIST,
REIST VEILIG
DE TABAKTEELT
IN GEVAAR!
RIJTUIGMAKER
Pottestraat - 7 - Poperinge
EENIGE KIJKJES UIT DE RONDE VAN FRANKRIJK
POLITIEKE FIGUREN
DE DRIE LEIDERS VAN HET FRANSCHE VOLKSFRONT
Foto van het forschig en karaktervol hoofd
van het standbeeld. Bemerk de krachtige,
heldhaftige uitdrukking die spreekt uit die
diepgegroefde lijnen vol beweging en ge
voel. Naar een kleine foto te oordeelen
over het volledig standbeeld, verbeeldt het
werk: «Ten Aanval». Het bonkig paard
staat pal, alle spieren gespannen, om, op
't eerste teeken van zijn koninklijken mees
ter, zich in 't oorlogsgewoel te werpen.
De majestueuze figuur van den Koning
staat even strak, vol ernst, bewust van
de hooge verantwoordelijkheid die op hem
weegt als hij het kort bevel «Ten Aanval»
uitspreekt. Hij heft den arm recht in de
hoogte als om te beteekenen: «Ter ver
overing van ons grondgebied en het ge
krenkte recht!». Heel het beeld trilt
van ingetoomde kracht, die ieder oogen-
blik dreigt los te barsten: De KONING
SOLDAAT staat gekeerd met het aange
zicht naar den vijand die zijn grondgebied
schond: het beeld symboliseert den «KO
NING-RIDDER» die zijn manschappen
fv-öivoert.
ZIJN LEVEN
Aubroeck Karei werd
geboren te Temsche in
1894. Hij heeft er zijn
woonplaats en werkhuis,
Villa Fonteinstraat.
Hij ging ter Akademie
te Mechelen en volgde
de leergang van orne
mentsnijder. Maar dit
miniatuurwerl; vol
kleine detailleering vol
deed niet aan zijn
ontstuimige natuur. Hij
droomde van machtige,
grootsche scheppingen
reuzenbeelden die een
heel landschap beheer-
schen; scheppingen zoo
als de Egyptische Pha-
rao's over duizenden ja
ren oprichtten in de
eentonige zandvlakten en
die als goden heerschten
over heel de omgeving.
De oorlog toonde hem
dé losbarsting van het
menschelijk vernuft dat
al zijn kracht besteedt
aan het vernielen in
grootschen stijl op en
kele seconden, als men
het zoo noemen mag, van
't geen sedert eeuwen
door geslachten opge
bouwd werd.
Als soldaat en strij
dend soldaat leefde hij
dit tytaniscli geweld me
de en veelde en leefde
mede de menschelijke
kracht die schuilt in een
simpelen piot: als burger
een nietig menschje en
in 't vlammend oorlogs
geweld: een held.
Hij heeft er bij tientallen gekend, die
zw ijgers, die simpele piotjes die zich nooit
d: 'en opmerken, maar die, als 't er op
aen kwam. in de eerste lijn stonden en
onbegrijpelijke stoute raids durfden uit
voeren in de vijandelijke lijnen. Terwijl
ce schreeuwers, de haantjes-vooruit van
de compagnie, sidderden en beefden en
zich als schoothondjes wegstaken in
gracht en achter puin.
Die sombere kracht, verdoken in een
voudige mensenjes, greep hem aan en hij
boetseerde los en vrij, zonder leermeester,
en schiep uit hard steen en kleverige klei
grootsche werken.
Alles wat uit zijn handen komt ademt
oorlogsgeweld, tytanische kracht: bonkig,
ruw, ongepolijst zooals het karakter van
den Vlaamschen loopgrachtensoldaat, maar
levend sterk, beeldig schoon en machtig
ta de ontplooiing van jarenlange inge
houden kracht.
Zijn reuzenbeelden ontroeren, neen ru
moeren en grijpen aan in hun stoere
schoonheid: zooals het losbreken van het
hemelgeweld na de ademlooze, drukkende
stilte van een zwoelen zomerdag.
Zijn beelden zijn geschikt, bestemd om
te rijzen en te leven onder de brandende
IBiHHBaHaMHuaaxaHMaBii
OP HET STADHUIS TE BRUSSEL.
Dinsdag 1.1. werden de Belgische renners
die deelnamen aan de Ronde van Frank
huis. Op onze Foto ziet men hier, links
(op den rug) M. Coelst, Eerste-Schepen
van Brussel, die den Heer Max, afwezig,
DE BEELDHOUWER K. AUBROECK
vóór zijn werk.
zon, met als koepel de hemel en als ach
tergrond de verre horizonten: hij is de
beeldhouwer van de grootsche monumen
tale gedenkteekens van de IJzervlakte.
Hij symboliseert al de kracht van ons
volk, ons Vlaamsche volk, dat stil en in
getogen lijdt en strijdt en in eens op het
podium springt en al zijn macht ont
plooit.
Bezie te Diksmuide hoe zijn beelden
van Renaat De Rudder, Joe English, de
Gebroeders Van Raemdonck en Lode De
Boninghe stoer, stil en vol oerkracht het
machtig IJzerkruis steunen. In hoekige
lijnen rijzen zij omhoog, schragen door
hun sterke, rijzige gestalte het Kruis
waarvoor zij gevallen zijn.
Zijn werk prijkt reeds in verschillende
musea; onlangs werden nog verschillende
werken van hem aangekocht door het
museum van Antwerpen.
Wij heeten beeldhouwer Aubroeck har
telijk welkom in ons midden en hopen,
eens in 't bezit van de maquette, van het
standbeeld te komen.
We hopen eerlang de foto te geven van
geheel het ruiterstandbeeld.
Het Vlaamsch Economisch Verbond
heeft het genoegen te kunnen mededeelen,
dat het Eerste Economisch-Technologisch
Instituut in België is tot stand gekomen.
Men zal zich herinneren, dat op de al
gemeens vergadering van het V. E. V., ge
houden te Antwerpen op 19 Mei 1935, de
heer Dr. Bessen, Algemeen Secretaris van
het V. E. V., aantoonde welke rol in onze
nationale economie een Economisch-
Technologisch Instituut zou kunnen ver
vullen.
De algemeene vergadering heeft toen
dit initiatief goedgekeurd en wij zijn nu
zoover gevorderd, dat tot deze stichting
werd overgégaan op 15 April 1936 en de
statuten verschenen zijn in het Staatsblad
van 2 Mei 1936.
Dit Instituut heeft den juridischen vorm
aangenomen van een vereeniging zonder
winstbejag en heeft tot doel, het bestu-
deeren van economische en technologi
sche vraagstukken. Zij tracht dit doel te
bereiken, door alle gepaste middelen, on
der meer door medewerking met weten
schappelijke inrichtingen en het verstrek
ken van voorlichting aan de bedrijfswe
reld.
Gezien dit Instituut een wisselwerking
wil tot stand brengen, tusschen praktijk
en theorie, wordt langs dezen weg meege
deeld, dat deze inrichting het op prijs zal
stellen, suggesties te kunnen ontvangen
welke behooren tot de taak van dit E. T. I.
De Beheerraad is als volgt samengesteld:
Baldewijn Steverlynck, industrieel, Voor
zitter van het VI. Ec. Verbond, Stase-
gemstraat 129, Kortrijk;
Jozef Demsyere, Burgerlijk Ingenieur, Jan
Breydellaan, Kortrijk;
Pieter De Smet, Professor aan de Univer
siteit te Leuven, Naamsche Vest, 130,
Leuven;
Eyskens Gaston, Prof. aan de Univ. te
Leuven, Volksplaats 33, Leuven;
Gaeremynck Octaaf, Ingenieur N. M. B.
S., Junilaan 17, Op-Woluwe;
Heymans Paul, Ing., Prof. aan de Univ. te
Gent, Braambosch~.tr. 2, Brussel;
Miry Raoul, Prof. aan de Univ. te Gent,
Vrijheidslaan 23, Gent;
Muiier Arthur, nijveraar, Vande Peeren-
boomlaan 21, Kortrijk;
Peters Oscar, Prof. aan de Univ. te Leu
ven, Goudbloemstr. 8, Leuven;
Univ. te Gent, Bosquetstraat, St Gilles-
Van Caeneghem Michiel, Prof. aan de
Brussel;
Bessem Pieter, Algemeen Secretaris van
het VI. Ec. Verbond, 31-XII, Antwerpen.
pllllllllllllllllilllini'"»"»"iiiiiiiiiinii||||llll||!!i|||l|||||||||||||l!|||||!|||||||||||||||||||||||||||||||||||!||||||||||||!l|||llll||l!lllll|lll|ll!lllllllllllll^
g 3
geven gelegenheid tot bewonderen van natuurschoon, bezoeken van kunst-
g stecl-r. -"ortiatide aantrekkelijkheden:
vuil lui. 'hui Vuil nu ai
reeds laten inschrijven voor de
hiernavermclde reizen, zonder
vrees voor waardeverminde
ring der buitenlandsche munt,
gezien het Bestuur van Kos
mos Toerisme de verworven
bonifikatie vóór de afreis zal
terug betalen aan de reeds in
geschrevene belanghebbende.
Regelmatige reizen worden
ingericht naar Parijs, Vogezen,
Zwitsersche Meren, Duitsch-
land, Jura, Savooie en Alpen,
Centraal Europa, Italië, enz.
Bijzondere voorwaarden voor
famillie-wagens 4-5-6 perso
nen voor binnen- of buiten
landsche reizen.
3 Dagen Belgische Ardennen: 395 fr. -
Afreizen op 12-26/7, 15-30/8, 13-20/9.
4 Dagen: Mont Saint Michel: 795 fr. -
Afreizen op 12-22/7, 5-23/8, 9/9.
4 Dagen Ardennen en Luxemburg: 495 fr.
Afreizen op 19/7, 4-22/8, 5-12/9.
5 Dagen; Rijnboorden: 695 fr. - Afrei
zen op 8-31/8, 7-13/9.
7 Dagen: Zwarte Woud: 1.150 fr. - Af
reizen op 19/7, 8/8.
7 DagenZwitserland met bezoek aan
Kussnacht. - 1.295 fr. - Afreizen op
26/7, 24/8, 5/9.
9 Dagen: Lourdes: 1.695 fr. - Afreizen
op 17/7, 6-25/8, 12-22/9.
15 Dagen: Oostenrijk: 2.325 fr, - Afrei
zen op 18/7, 20/8.
12 Dagen: Nice en Azurenkust: 2.475 ff.
Afreis op 19/8.
Voor alle inlichtingen en inschrijvingen gelieve men zich te wenden bij
KOSMOS TOERISME
Groote Markt Koning Albert I, 26
Of bij een onzer ie-ditd t l cie
Vertegenwoordigers! ILrc.l\. - iel. blo.
TE POPERINGEi M. P. Van Bruwaene, Noordstraat, 16.
TE PASS CHENDALE: M. Debrock, Ieperstraat, 11.
N. B. Een jonge student maakt de reis mede van Centraal Europa op
S Oogst e. k. en zou dit liefst in gezelschap doen van een ander student.
Die hierover verdere inlichtingen wenschen gelieven zich te wenden tot Paul
Van Bruwaene, 16,_ Noordstraat. Poperinge.
JIPPRPIHRPV -r HEER LEON BLUM,
rijk, geestdriftig onthaald en toegejuicht I verving, en rechts, Silvser Maes, de win-, Eerste-Minister van Frankrijk,
te Brussel en er ontvangen op het Stad- I naar van de Ronde, die het tegenwoordig ook heel druk heeft.
REHBHE££3B3BIBflüEa4f!!r
NOG UIT
DE RONDE VAN FRANKRIJK
TWEE TEGENSTREVERS
Silveer Maes en Antonin Magne in vriendelijk gesprek na de aankomst van den
laatsten rit en van de gansche Ronde te Parijs.
LE GREVÈS wordt geluk gewenscht door
te Bordeaux.
Silveer Maes, Magne en Vervaecke (van wie men enkel de profiel ziet achter den
Franscnman) hieven, zooals hier, meestal samen en bewaakten malkaar om ter best.
Vervaecke heeft rijwieldefekt en kan er mee niet verder den Tourmalet op. Wee.
nend haast hij zich te voet op zoek naar een ander rijwiel. Hij vond er een,
ongelukkiglijk met een derailleur op, en moest hiervoor ongelukkiglijk een straf
van 10 minuten opioopen.
DE AANKOMST VAN DEN LAATSTEN RIT TE PARIJS
D« Luxemburger Mersch komt juist de nokvolle velodroom Parijs binnen
gestormd. Onn plaat geeft een juist beeld weer van do ontzaglijke menigte
die daar tegenwoordig was.
In de warme dagen der Ronde werden de
renners hier en daar onthaald op een ver-
frisschend had.
De drie groote leiders van het Fransche Volksfront, van links naar rechts, d«
Heer Leon Blum, Eerste-Minister en socialist; Thorez, leider der Fransch kom-
munisten, en Salengro, socialist, meier van Rijsel en Fransche Minister van Bui
tenlandsche Zaken, in een gezellig samenzijn bij een troepenschouw te Parije.
lBRSBRRBBBBBBBRBaBBBBBBBBBBIRaBBBBBBBRBRRRBBBBBBBBBflBRBB*
HET BEZOEK DER CANADEEZEN AAN VIMY
In den ongeoorloofden klassenstrijd
welke we nu doorworstelen, heeft de
landbouw zeker wel de grootste offers
moeten toestaan om 's lands politiek door
te voeren, met gevolg ervan dat duizen
den landbouwers hunne hoeve met ver
lies uitbaten.
In de laatste verkiezingsperiode hebben
we van alle partijen veelvuldige beloften
gehoord ter verdediging der boeren. De
eerste kamerzittingen hebben plaats gehad
en geen woord werd gerept ten voordeele
en ter verdediging der boeren.
Intusschen zien wij, tabakplanters, met
teleurstelling een dreigend gevaar oprij
zen, welke het meest het Zuiderdeel van
West-Vlaanderen treft, 't is te zeggen den
ondergang van den tabakteelt, de voor
keursvrucht en nijverheidsteelt der streek,
welke met zijn miljoenen franken kapita
len, noodig voor het opkweeken en op
doen der vrucht, in materiaal, in mest
stoffen, met zijne duizenden planters-uit
baters, zijne duizenden landarbeiders die
er hun brood door verdienen, en welke
gedoemd is door eene totale inzinking der
prijzen, die onvermijdelijk eenen fatalen
terugslag zal hebben voor den landbouw
in onze streek, met gevolg van meer werk-
loozen en nog grooter ellende voor be
doelde landbouwers, indien er van hoo-
gerhand niet ingegrepen wordt.
De tabakteelt is een nijverheidsteelt die
hooge eischen stelt aan den grond en aan
de bedrijfskennis van den kweekerzij
vergt veel handwerk, immers voor het
werk dat aan den tabak aanbesteed wordt,
geschiedt dit in loon op 6.000 fr. de ha.
op de 3.000 verbouwde ha. tabak be-
teekent dit eene som van 18 millioen
franken.
Wanneer wij de belangrijkheid van de
tabakteelt derwijze beschouwen, dan ver
dient zij reeds de belangstelling om de
sociale beteekenis die zij heeft.
Alswanneer wij den kostprijs en voort-
brengingsprijs onderzoeken van een ha.
tabak, groeite 1935, stellen we vast dat
iedere ha. tabak gekweekt wordt met 2.000
frank verlies, zoodat de tabakplanter voor
al zijn risico's, zijne uitbating, zijn werk,
niet vergoed is en tevens zeer ontmoedigd.
Een groote droogte, een nat tijdstip,
eene hagelbui, en gansch de oogst is ver
nield. Na al die opofferingen doorstaan te
hebben ziet de planter dan de tabak ver-
koopen aan den spotprijs van 5 fr., waar
van 1 fr. accynsrechten afgerekend; in
vele gevallen kan hij hem zelfs niet veT-
koopen en nochtans wordt er altijd ge
rookt. Niettegenstaande de spotprijs van
den drogen tabak, zien wij de gefabriceer
de tabak in prijs stijgen. Dat is niet aan
neembaar en daaraan moet een einde ge
steld worden.
Daartegenover zijn wij invoerder van
tabak. Volgens de statistieken zijn wij
invoerder van 27 millioen kgr. tabak en
brengen we in ons land 6 millioen kgr.
tabak voort, we hoeven dus niet te vree
zen voor overproductie.
Als besluit vragen we
1. - Dat de Regeering eens grondig die
zaak ten onderzoek zou nemen en ma
ken dat de tabakteelt aan loonende prij
zen zou omgezet worden. Hier dient zeker
wel de aandacht getrokken van onze land
bouwers-vertegenwoordigers om de eischen
van den tabakplanter krachtdadig te ver
dedigen in het Parlement.
2. - Dat de Regeering ervoor zou zor
gen bescherming en steun te verleenen
aan de tabakkuituur want in feite mag die
kuituur aanzien worden als nijverheids
teelt. Die bescherming kan best verleend
worden door hoogere invoerrechten te
leggen op de ingevoerde tabak; 't gaat
immers eerst om voor 's lands eigen ta
bakkuituur te zorgen; de binnenhandel
moet eerst beschermd worden.
Ziedaar enkele beschouwingen die wij
wenschten voor te leggen om de aandacht
aan te trekken van diegenen die belast
zijn met het opmaken van een programma
van landbouwpolitiek. Wij wenschen dat
de Regeering eene stabiele landbouwpo
litiek doorvoere en krachtdadig de belan
gen der landbouwers ter harte neemt.
Daarvoor is echter noodig dat die land
bouwpolitiek, ten gepaste tijd, aangepast
wordt met de verschillende takken van
den landbouw.
ROBERT DESMYTER,
Tabakplan ter-Landbouwlecraar,
Voormezele.
De Canadeezen die over enkele dagen naar Vimy waren gekomen om tegenwoordig
te zijn aan het inhuldigen van het oorlogsgdenkteeken te Vimy hebben ook talrijk
de Vlaamsche en Noord-Fransche gewesten bezocht. Hier een kil'-"- -snomer'
tijdens een bezoek der Bag Pipers aan het kasteel van A -
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBflBBBBBBBlBBBBBBBB^f^BBBBEflBBSlfiaalBBBBBl
DE HERBEZETTING DER DARDANELLEN
De Turksche soldaten hebben weer de Derdanellen bezet en een aanvang werd
genomen met het herbewapenen der Turksche forten aldaar vroeger opgericht*
Zooals men hier zien kan werden de Turksche soldaten met veel geestdrift ont
vangen in bedoelde gebieden.
DE OLYMPISCHE SPELEN
De Fransche deelnemer» aan de Olympische Spelen te Berlijn, vertrekken in
blijde stemming.
■BBESBBBHRBBBHBBflRaBBBiaBIBHHRBRBBBBHBHBaHBRHBBRHBBEBB]
AUTOBUSDIENST DRANOUTER-IEPER EN TERUG
OVER LOKER, CLYTTE, DIKKEBUSCH.
UITBATER: GPvUSON-BAELDE, DRANOUTER. TELEFOON KEMMEL 104.
Van 80 Juli tot 30 Augustus 1936.
DRANOUTER, Slachter
LOKER, Sint Sebastiaan
ROODEN- EN ZWARTENBERG
HOEKJES (Westouter)
SCHERPENBERG
CLYTTE, Plaats
MILLE KRUISE
HALLEBAST
DIKKEBUSCH, Faisan Doré
DIKKEBUSCH, Vijver
CAFÉ FRANCAIS
IEPER, Oefeningspleia
IEPER, Kruisstraat
IEPER, Torentje (Statie)
IEPER, Vande Peereboomplaatd
IEPER, Vande PeereboomplaaU
IEPER, Torentje (Statie)
IEPER, Kruisstraat
IEPER, Oefeningspleiit
CAFÉ FRANCAIS
DIKKEBUSCH. Vijver
DIKKEBUSCH, Faisan Doré
HALLEBAST
MILLE KRUISE
CLYTTE. Plaats
SCHERPENBERG
HOEKJES (Westouter)
ROODEN- EN ZWARTENBERG
LOKER, Sint Sebastiaan
DRANOUTER, «Slachter-
S.45 9.15
5.48 9.18
6.50 9.20
6.52 9.22
6.55
6.58
7.00
7.02
7.05
7.08
7.10
7.15
7.17
7.20
7.25
9.25
9.28
9.30
9.32
9.35
9.37
9.40
9.45
9.47
9.50
9.55
13.00
13.03
13.05
13.07
13.10
13.13
13.15
13.17
13.20
13.22
13.25
13.30
13.32
13.35
13.40
17.00
17.03
17.05
17.07
17.10
17.13
17.15
17.17
17.20
17.22
17.25
17.30
17.32
17.35
17.40
(1)
19.00
19.03
19.05
19.07
19.10
19.13
19.15
19.17
19.20
19.22
19.25
19.30
19.32
19.35
19.40
(21 (31 (31 (2)
7.45 10.45 13.55 14.55 17.45 18.45 19.45
8.00 11.00 14.00 15.00 18.00 19.00 20.00
8.03 11.03 14.03 15.03 18.03 19.03 20.03
8.05 11.05 14.05 15.05 18.05 19.05 20.05
8.10 11.10 14.10 15.10 18.10 19.10 20.10
8.12 11.12 14.12 15.12 18.12 19.12 20.12
8.15 11.15 14.15 15.15 1815 19.15 20.15
8.18 11.18 14.18 15.18 18.18 19.18 20.18
8.20 11.20 14.20 15.20 18.20 19.20 20.20
8.22 11.22 14.22 15.22 18.22 19.22 20.22
8.35 11.25 14.25 15.25 18 25 19.25 20.25
8.28 11.28 14.28 15.28 18.28 19.28 20.28
8.30 11.30 14.30 15.30 18.30 19.30 20.30
8.32 11.32 14.32 15.32 18.32 19.32 20.32
8.35 11.35 14.35 15.35 18.35 19.35 20.35
(1) Rijdt op de weekdagen 30 minuten vroeger. (2) Rijdt enkel op Zon- en
Feestdagen. (3) Rijdt niet op Zon- en Feestdagen.
p. S. Vanaf 30 Augustus traedt de vroegere uurtabel in voege tot 15 Oct. '36.
piiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
^(lttliillPIIIIUinitlllUMIIllilltllltlltilltllltioffilHIUIIIlHmilll'lilMibiilliilhlHIHIlllllllllillllttllllllliilIUIIIilHIIIimillllHlimillliniMlilttUlUMilUIJIIilllillllWHIiniHliHl