DE HOPTEELT
maarja.
Stort 5.2© fr.
rruren
SCHOENEN
JEMM1DMËI
HERBESAN
Het Treinverkeer IIEPER-R0ESE1ARE
een goedkoop® gezondheid i*
Welk zoet Water
Welk goed Bad
tiet Is eeit &aHte uit SLe stok
kie mij Iwt ^eie^kfveejt
Yerkeerssignalen
Bevolkingscijfer van Beigie
S fr. *0fr. 20 fr.
Mfifi
We C. Battheu-Ghesquière
We Cam. Battheu-Ghesquière
Rlii
lil
LESSIVE JEANNE D'ARC
DE PLANTEN
op 31-12-1935
II. - Botanische Kenmerken
.11.
SCHELE HOOFDPIJN
BEPROEF 'ASPRO' TEGEN
Dépö?Anciersne Makon Louis SANDERS S. A. Brussel"
WIJNHANDEL
$Èm
BRADERIE VAN
IN DE VIER SEIZOENEN
leperstraat, 105, POPBRSNGE
GROOTE KEUS VAN BALATUM BU SANSEN-VANNESTE -
BB—
(lit dank aan een halve pak
-
De voornaam Flandrina gegeven aan een
dochter van Willem de Zwijger
pe hop is e«n doorlevende kruidachtige
jüngerplant, die tot de familie der cana-
ujleeën of hennepachtlgen behoort. Het
Jer uitgespreid en vrij diep wortelnet
jesiaat uit een wortelstok, den zoogezeg-
jjen Hopstoelen talrijke sterk ontwik-
telde, ongeveer horizontaal loopende bij-
woateis. De wortelstok die men in de
pikuur door poten en snoeien op cene
(jle-jte van ongeveer 15 cm. onder de
oppervlakte tracht te houden, wordt van
jaar lot jaar dikker en houterig. Daaruit
ontspruiten ieder voorjaar eenige kruid
achtige stengels, die zich met de zon, dus
van links naar rechts, om allerlei steun-
jels slingeren.
De hop wordt gekweekt om staken,
IJzerdraden of touwen, die daarvoor op-
jettelijk aangebracht zijn. Al de boven-
aanische deelen sterven tegen den winter
af, alleen de wortelstok blijft over, alsmede
ie dikke onderaardsche stengelstukken,
die in 't voorjaar bij den wortelsnoei
pootendeels worden weggenomen en bij
aanleggen van nieuwe velden als stek
dienen.
De bladeren staan kruisgewijs langs den
atengel en hebben vliezige, diep ingesneden
steunblaadjes. Ze zijn lang gesteeld, hart
vormig, vijf of drielobbig of ongedeeld
met gezaagden rand en aan de onderzijde
van ruwe haren voorzien, die men ook
op de stengels cn bladstelen aantreft. De
hop is evenals de hennep tweehuizig, er
fijn dus mannelijke en vrouwelijke plan
ten. De mannelijke bloemen die tot plui
men zijn vereenigd, bestaan uit een vi.if-
bladig bloemdek en vijf meeldraden. Elke
vrouwelijke bloem heeft een napvormig
bloemdek en een bovenstandig vrucht
beginsel met twee langvormige stempels,
voorts staan de vrouwelijke bloemen met
tweeën in de oksels van de groote schub-
vormige schutbladeren, die in een groot
getal langs den gemeenen bloemsteel zijn
geplaatst, zoodat het geheel «enigermate
op een kegel gelijkt. Zoowel de schubben
als de bloemdekken zijn aan den binnen
kant met tallooze kliertjes bezat, die een
geel poeder afzonderen, Hopmeel of
Lupuline dat men in de brouwerij ge
bruikt om aan het bier een zwak bitteren
smaak, een aangenamen geur en vooral
meer duurzaamheid te geven. Vanaf begin
Oogst begint de bel- of vruchtvorming. De
vrucht der hopplant is de bloem der
vrouwelijke plant met of zonder bevruch
ting. Indien er mannelijke planten In de
hopvelden of in de omgeving groeien,
wordt er zaad gevormd in de hopbellen
en verliezen deze veel van hun brouwerij -
waarde. Ten gevolge der zaadvorming
wordt de schil van de hopbel grover, lan
ger en dikker, die schubben vermeerderen
en dat alles ten koste van de kwaliteit.
Veruit de meeste kopplanters zijn over
tuigd dat de mannelijke planten nadeelig
zijn, alleen een klein gedeelte, de oude
gardelegt zich noodgedwongen bij deze
feiten neer, daar ze nog steeds in de
meaning verkeert dat de mannelijke hop
het weerstandsvermogen tegen ziekten
verhoogt. Het is thans een vaststaand
iHHHZBBHBMHBBBiHsisaaHiiHaaiiia&BszssHiiaaBBaassasEza
op postcheckrekening van Valere
Sansen-Vanneste, Poperinge, en
wekelijks ontvangt Ge ons blad
van nu tot Nieuwjaar. Voor
Frankrijk 11,20 fr.
■■BBBBBBBBBBBBflBBBIBBBBBSIBBBBaiBBBSIBflBBlBiiSBBSBBBBIBBflBBB
feit dat de bevruchte hop meer werd
aangetast door peronosporadan de
zaadlooze hop. Doen- het uitblijven van
bestuiving zijn de steerten en graten der
bellen kort gebleven, terwijl terzelfdertijd
ingevolge de natuurlijke neiging der ras
sen om zich te vermenigvuldigen, hierdoor
zaadvoortbrengst, het getal vrouwelijke
bloemen, hier dus het getal muiten, heeft
toegenomen, en zoo de kansen der be
vruchting verhoogt.
Diensvolgens worden bellen voortge
bracht die vast gesloten zijn met een
groot getal schubben en dus een hoog
gehalte lupuiienen bevatten. De bellen
schijnen door bevruchting wel in gewicht
te winnen, mnr ten koste van hun ge
halte aan lupuiienen.
In België bestaat sedert 1887 een Ko
ninklijk Besluit, waarbij het poten van
mannelijke hop in de hopstreken ver
boden, en de vernietiging van wiide
mannelijke planten rondom de hoptulnen
binnen een kring van 1 km, voorgeschre
ven wordt. Daarentegen schijnt men voor
de zware Engelsche bieren aan bevruchte
hopbellen de voorkeur te geven. In Enge
land worden dan ook in de meeste hep-
tuinen mannelijke planten aangetroffen.
De bestuiving, voor zoover die niet wordt
tegengeslagen door het weglaten der
mannelijke planten, gebeurt door den
wind. De vrucht is een gewone dopvrucht,
die bijna geheel door het bloemdek wordt
ingesloten. Het zaad heeft geen ktemwit.
Daar het winnen van goed zaad blijkbaar
nog tot de uitzonderingen behoort, ge
schiedt de vermenigvuldiging voor oen
aanleg van nieuwe tuinen uitsluitelijk
door stekken, dus langs ongeslachtelijken
weg. Van zaad maakt men alleenlijk ge
bruik om nieuwe variëteiten te kweeken.
Het staatsblad van 26 Juni 1933 deelt
hierover mede: Gezien art. 12 van het
landelijk wetboek van 7 Oktober 1886,
herzien door ons besluit van 15 Augustus
1926, gewijzigd door de K. B. van 28 Juni
1929 en 27 Februari 1931, aangezien er
afwijkingen dienen voorzien van de ver
plichtingen mannelijke hopplant-en te
verdelgen, ten einde het voortzetten der
aan gang zijnde bastaardeeringsproeven
mogelijk te maken met het oog óp de
hopveredeling, alsook het aanvatten van
nieu^ proeven waarvan het nuttige zou
erkend worden. Op voorstel van den Mi
nister van Landbouw is er besloten: art. 1.:
Afwijkingen van art. 1 van het K. B. van
5 Augustus 1926 kunnen verleend worden
voor het mogelijk maken van bastaar
deeringsproeven met -liet oog op de hop-
plantenveredeling. De noodige maatregelen
voor het afzonderen van de toegelaten
mannelijke planten zullen in het macn-
tigingsbesluit voorgeschreven worden.
Dit K. B. belangt de hopplanters in
't algemeen niet aan, het werd genomen
met het oog op de opzoekingen die te
Watou gedaan werden en doet niet de
minste afbreuk op de verplichtingen op
het uitroeien der mannelijke planten.
(Wordt vervolgd.)
L. J.-B. C.
Onder belangstelling namen wij kennis
van een schrijven uitgaande van den Heer
Kabinetsoverste bij het Ministerie van
Verkeer en toegestuurd aan verschillende
Volksvertegenwoordigers en Gemeentebe-
jtaren der streek.
De uiteenzetting oiritrelit de verschil-
iende mogelijkheden van oplossing is even
wel 'enkel en alleen een verbeterde uit
gave van het Verslag opgemaakt door de
Directie der N.M.B.S. in datum 28 Juli
1936, Nr 2721. De Heer Minister van ver
keer nam evenwel in deze aangelegenheid
nog geen beslissing: hij heeft zijn Kabi
netsoverste gelast persoonlijk een onder
zoek ter plaatse te doen en verslag uit te
brengen over de middelen welke Van aard
zouden zijn bm het verkeer tusschen beide
steden te verbeteren.
Dit nieuw onderzoek is voor de betrok
ken Gemeentebesturen, Handels- en Nij
verheidskamers, en ook voor alle Vereeni-
gir.gen, van het allergrootste belang. In
derdaad, tot nog toe, zoowel bij de af
schaffing der treinen als bij verdere klach
ten en protesten, werden 3e onderzoeken
steeds gedaan door personen welke niet
alleen de voorstanders, maar ook de ver
dedigers waren der autobusuitbating.
Wij vertrouwen er ons op dat het on
derzoek opgelegd door den Heer Minister
van Verkeer zoohaast mogelijk zal ge
schieden en dat alle betrokken Openbare
Besturen en Vereenigingen zullen geraad
pleegd worden. Het volstaat immers niet
zich te steunen op de partijdige verkla
ringen en verslagen opgemaakt door de
Directie der N.M.B.S.
Onderzoeken wij nu de verscheidene
punten voorkomende in het schrijven van
den Heer Kabinetsoverste.
De beweegredenen aangehaald om het
behouden der tegenwoordige uitbating.
enkel autobus zijn niet ernstig en be
antwoorden in elk geval niet aan de wer
kelijkheid.
Pas enkele weken geleden heeft bet
Bestuur der N.M.B.S., door bet nemen
zijner spoedige beslissing, de tegenwoor
dige campagne willen beïnvloedendrie
nieuwe rijtuigen (motor Willemsmet
chassis Minerva»)... cn de bevolking be
komt voldoening. Neen!
Nu tracht men zelfde bevolking, verte
genwoordigd door de Gemeentebesturen,
Bestendige Deputatie, Senators en Volks
vertegenwoordigers, te beïnvloeden door
de kwestie der tarieven: dit gaat evenmin!
Daten wij de zaak geheel objectief be
schouwen
in 1931 tot Mei 1932 was het reizende
publiek geheel tevreden over de bestaan
de toestanden.
Het treinverkeer, alhoewel aan zeer on
geschikte uren en niet zwaar materiaal,
geschiedde aan de gewone tarieven. Een
autobusdienst was uitgebaat door een pri
vaat firma, aan hooger tarieven zooals
voorzien bij het lastenkohier goedgekeurd
door de overheid.
Het publiek heeft niet het minste pro
test geuit.
Zoodra er evenwel spraak was van het
afschaffen der treinen werd er ten allen
kante geprotesteerd. De gemoederen
werden bedaardde afschaffing was voor-
loopig, het was een proefneming, de fi-
nencieele kant der zaak was prachtig en
zoo meer.
Wij werden alsdan eenvoudig bedrogen I
Op geen enkel andere secundaire lijn
werd het systeem toegepast en om reden 1
Om dc tarieven in 1931 -'32 geen pro
testen. noch in leper, noch in Roeselare.
evenmin in Moorslede, Passchendale of
Zonnebcke. Eu nu zou de herinrichting
van het treinverkeer protesten uitlokken
van wege het reizende publiek gewoon
aan de lage tarieven van den huidigen
autobusdienst. Neen, dat zal niet! Bewij
zen volgen
De N.M.B.S., bet Ministerie verklaren:
«Het treintarief wordt nu toegepast op de
autobusdienst hetzij 0,25 fr. per kilo
meter.». (20 Zitplaatsen en 26 staande
plaatsen aan gelijke tarief!) «Wordt
het treinverkeer in dienst gesteld, de auto
bussen zullen het gewone tarief moeten
toepassen, hetzij 0,30 fr, per kilometer.
Met zulke argumenten tracht men het
reizende publiek te beïnvloeden 1
Wij verklaren de N.M.B.S. past het
treintarief niet toe op de tegenwoordige
Sutobusdienstdus voor de buitengelegen
(«meenten weinig of geen verandering!
Roeselare-Moorsledc-dorp, 8 km. x 0,25
•rank ia 2 fr. Men betaalt 2,50 fr.
Gewoon abonnement per jaar: 586 fr.
Men betaalt 10 km. in plaats van 8.
Rasschendale-dorp-Roeselare11 km. x
0,25 fr. is 2,75 fr. Men betaalt 3 fr. om de
reis al rechtstaande door te maken
De gewone tarieven der autobusuitba
ting worden nu reeds toegepast. (Voor
Moorslede zelfde tarieven als deze der
lijn Roeselare - Moorslede - Meenen.) En
dan komt men verklaren: «Het publiek
zal protesteeren... geeft zich geen reken
schap van de gevolgen van deze verboo
ging.
Onder de mom van het algemeen be
lang en het reizende publiek te dienen
gaat men steeds voort met persoonlijke
belangèn te verdedigen. Men zou wellicht
denken dat de N.M.B.S. onder den invloed
eener Financieele Dictatuur, het monopo-
lium bezit der dienstvaardigheid en offer
vaardigheid.
Zelfde Maatschappij, zelfde Directie,
welke nu verklaart: Het publiek zul pro
testeeren, geeft zich geen rekenschap der
gevolgenstelde op 2 Januari 1935, do-
kument 2046, een verhooging van tarieven
voor...! om de financieele uitslagen der
mislukte proefneming te verbeteren.
Zou het publiek dan niet geprotesteerd
hebben?
Naar gelang de omstandigheden schermt
de Directie der N.M.B.S. met de tarieven-
kwestie.
Ten andere, een tarieveuverhooging op
de autobussen, als er een voldoende trein
verkeer bestaat, is van geen tel. Zal er een
reiziger van het Westland, leper en zelfs
Zonnebeke, de reis naar Roeselare door
maken met de autobusdienst (25 km. x
0.30 fr. is 7,50 fr, in 55 minuten) als bij
de gelegenheid heeft de reis per spoor te
ondernemen (22 km. x 0,25 fr. is 5.50 fr,
in 26-30 minuten)? Wij spreken nog niet
der 26 klas-reizigers of deze welke een
zulkdanig abonnement bezitten voor
gansch het net.
De autobusdienst moet het spoorverkeer
aanvullen. Moet het reizende publiek van
Roeselare, leper, Poperinge, Zonnebeke en
zelfs Passchendale geslachtofferd worden
voor enkele gehuchten? Geen enkel ar
gument kan door de N.M.B.S. aangehaald
worden om haar houding te staven.
De lijn Roeselare-Ieper is de eenige
in gansch het land waar zoo gehandeld
wordt, en er bestaan nochtans nog lijnen
in het land waar er deficiet is.
De toestand van vóór Mei 1932 moet
terug ingebracht worden: lichte treinen
of autorails aan geschikte uren met hal
ten te Zonnebeke en Moorslede-Passchen-
clale, benevens stilstanden aan de bijzon
derste wijken (Meiboom, Vierkaven. Ker-
selaarhoek, Kruiskalsijde). Daarbij een
autobusdienst aan gewone tarieven uitge
baat door privaat firma.
Alleen deze oplossing werd door de Bu-
reelen van het Ministerie van Verkeer
niet vermeld, ook niet voorgehouden door
de Directie der N.M.B.S. juist omdat zulk-
danige regeling geen protesten .OU uit
lokken
Het zou verders absoluut overbodig zijn
dat de Directie der N.M.B.S. zich ver
plaatst om geruststelling te geven aan de
Gemeentebesturen en aan het publiek.
Eens voor goed moet het uit zijn met
die comedie men bedriegt ons! Wat moet
de Directie, het Beheer der N.M.B.S, het
Ministerie zich bekommeren omtrent even-
tueele protesten bij de herinrichting van
het treinverkeer gezien gansch de streek
zulks verlangt! De wil van het reizende
publiek werd ten volle kenbaar gemaakt
door volgende moties en beslissingen:
Steden
Poperinge, 27 Juni 1936,
Roeselare. 13 Juli 1936,
leper, 13 Juli 1936;
Gemeenten
Passchendale, 1 Juli 1936,
Vlamertinge, 23 Juli 1936,
Zonnebeke, 16 Juli
Handels- en NijverheidskamersI
leper, 16 Juli 1936,
Roeselare, 19 September 193(5 f
Bestendige Deputatie: 28 Oogst 1936,
Zal de Financieele Dictatuur eindelijk
inzien dat het volk onzer Vlaamsche streek
verlangt op gelijken voet gesteld te wor
den met de andere streken. De tijd der
proefneming is lang voorbij...
Door dc tusschenkomst van alle Open
bare Besturen, Senators en Volksverte
genwoordigers der streek moet het onrecht
vau 26 Mei 1932 hersteld wordeo,
Niels is goecfltbuper da?l eer» goede" gezondheid. De" prijs Is dikwijfs
niefs anders dans de prijs van een pak ASPRO Onze gezondheid
(wordt zelden in gevaar gebracht door ernstige ziekten, maar wel dooi
tal van kleine ongemakken die aan de ASPROniet weerstaan. Dei
buismoeders vooral moeten^veten dat enkele tabletterv
ASPRO
Bij de eerste gelegenheid mciel gij zelf vast
stellen datASPRO een hevige schele hoofd
pijn in 5 minuten verjaagt.de rheumatiek in een
nacht verlicht, de zenuwpijnen In «nkele minu
ten bedaart.de slapeloosheid en de zenuwach
tigheid bestrijdt. ASPRO doet U geld en tijd
besparen door te beletten dat gij bedlegerig
moet blijven. Neem hem zonder vrees want
daze verzachter is wonderbaar zuiver; hij tast
nooit het hart noch de maag aan. Dit is zoo
waar dat zelfs een kind ervan mag nemen.
lk leed dikwijls aan hevige schele
hoofdpijn en, na verscheidene
geneesmiddelen beproefd te
hebben, bekwam ik onmiddellijk
een goeden uitslag na enkele
ASPRO genomen te hebben.
Ik zal dan ook altijd ASPRO in
huis hebben.
Philippe oriLDOORtf*
Vleminckveld Antwerpen
het pak het pak het pak
van 10 tab!.- van25tabl. vanóOtabl.
hoofdpijn
zenuwpijnen
rheumatiek'
VALLING'
GRIEP
.SLAPELOOSHEID'
SCIATICA
JICHT
4UMBAGO
t
H. CUVELIER Fit»
HAUBOLEDIN (Noord-Frankrijk)
Het oudst bekend
Huis van Volle
Vertrouwen
Vertegenwoordiger voor
POPERINGE en OMSTREKEN
ALBERT BAERT
Noordstraat, 13, POPERINGE
Bii
g
mvmii
»-?£•«. :<<5
bij C. LAMOOT-DUMOULIN
Diksmuidestraat, 40, leper,
van 14 tot 20 SEPTEMBER.
Schoenen voor Mannen, Vrouwen en Kin
deren. Gaat allen zien eu oordeelt.
INGANG VRIJ.
WKKBRSEBBËËTml jr-TrVh--t.x*o?'j
WED. VANDERBEKE EN ZOON
7, Casselstraat, 7,
Tel. 314. - POPERINGE - Tel. 314.
PARDESSUS-WINTERFRAKS,
in alle maten,
voor Heeren, Jongelingen en Kinders.
Blauwe Ratincnfrakjes, nievers meer
keus. Altijd kostumen, broeks en
werkkleederen in voorraad.
Beste Regenmantels, in gabardine,
bestand tegen sneeuw, regen en kou
de. Zulke mantel is zijn geld waard.
Ook Lederen Vesten, Damesmantels,
Beste Roben in alle modekleuren die
men begeert.
Winterfraks en Sportfraks in alle
maten. Warme Winterroben.
Voor Rouw en Ceremoniën wordt
iedereen bij ons seffens bediend door
de groote keus. Eg
Magazijn altijd open.
IN DEN NIEUWEN BALLON
leper straat, 105
POPERINGE
Daar ik dit Jaar allerhande beste kwaliteit wlntervellen, recht
streeks en aan de voordeeligste prijzen heb aangekocht, welke In
de laatste nieuwe modellen zijn verwerkt, kan ik U verzekeren dat
deze U aan de meest genadige prijzen worden aangeboden en dat
ver beneden de prijzen der concurrentie.
Overgroote keus van ZILVER-, BLAUWE en GEKRUISTE
VOSSEN SKUNGS MARTRE PISCHOUWEN OPPOSUM J
PAMV; VISON; PETIT-GRIS; RAT-MUSQUÉ; enz., enz.
Alle door mij verkochte vellen zijn gewaarborgd.
MANTELS in allen aard vellen worden stipt op maat afgewerkt.
Herstellingen en veranderingen worden steeds aanvaard en met
de meeste zorg uitgevoerd.
Het groote vertrouwen dat het huis steeds heeft genoten, blijft
U verzekerd.
Komt zien en vraagt «prijzen, zonder eenige verbintenis, en Gij
zult U van mijn allerlaagste prijzen, kunnen overtuigen.
391
laiaaaESsss^ï^sïasKissiaaïzzïBaaaBaaaaË&iiisisssisaa-jiiflsaiaasaaziaaaBaas1
isa
&6N
#lf\1
■PpS i ii'i'i mC «al
Fabrikanten
TRENTESEAUX Gebroeders, Herseeuwe
Willem van Nassau, prins van Oranje,
In de geschiedenis gekend onder de voor
altijd beroemde naam van de Zwijger,
trouwde in derde huwelijk met Charlotte
de Bourbon, dochter van Louis de Bour
bon, hertog van Montpensier, gezegd de
Goede en van Jacqueline de Longwy,
gravin van Bar sur Seir.e.
De jonge Charlotte had geheimlijk door
ihare moeder opgebracht geweest in de
Hervormde Kerk, wat haar niet belette
Abdis van Jouarre te worden. In 1572
verliet zij 's nachts haar klooster en
vertrok zij naar Duitschland, bij Fre-
derik n, palatijnsche graaf van den Rijn.
Twee jaar nadien, op 10 Juni 1575, trouwde
zij te la Brielle met den prins van Oranje,
Willem van Nassau.
Zij stierf te Antwerpen in 1582, ten
gevolge van den schrik dien zij gevoelde,
toen de Zwijger, op het oogenblik dat
hij de tafel verliet, met zijne familie en
andere lieden, in hare tegenwoordigheid
gevaarlijk gekwetst werd. Deze misdaad
werd bedreven door Jan Jaureguy, die
hem met een pistoolschot aan het hoofd
trof op 18 Maart 1532, verjaardag dei-
geboorte van Charlotte.
Uit het huwelijk van den prins van
Oranje met Charlotte de Bourbon Mont
pensier werden zes dochters geboren, van
dewelke Charlotte Flandrina van Nassau
de vijfde was. Het is van haar dat er hier
onder zal spraak zijn in een brief, gezon
den aan het magistraat van leper. Zij
omhelsde het katholiek geloof, werd Abdis
van Ste Croix te Poitiers en stierf op
10 April 1640.
Op het einde van September 1572, toen
de prins van Oranje zich te Gent bevond,
had hij de afgevaardigden der vier hoofd
steden van Vlaanderen verzocht zijne
pasgeborene dochter op de doopvont te
houden.
Op 9 October schreef de prins aan deze
vier leden van Vlaanderen, om hen aan
te kondigen dat hij het inzicht gekoesterd
had zijne Jonge dochter naar Gent f®
sturen, om ze te laten doopen in do
hoofdstad van het land van hetwelke
zij den naam dragen zou; maar dat zij
ziek geworden was en dat het weder
ongunstig was om met een zwak kind te
reizen. Hij verzocht hen dus zich naar
Antwerpen te willen wenden, om aldaar;
zijn kind op de vont te houden.
De vier leden van Vlaanderen haastten
zich om de begeerte van den prins te vol
doen. De stad leper, als derde lid, werd
aan het doopsel vertegenwoordigd door
Hektor van de Woestyne, heere van
Beselare, voogd van leper en door de
afgevaardigden de Créboval en Loonis.
De vier leden van Vlaanderen schonken
aan de jonge prinses eene jaarlijksche
lijfrente van drie duizend gulden op
Vlaanderen verpand, met voorwaarde van
teruggave dezer rente, indien zij zonder
kinderen na te laten kwam te sterven.
Ziehier op welke wijze deze afgevaardig
den melding maakten van het doopsel, in
een brief uit Antwerpen gezonden den
20 Oktober 1579:
Mijnheere de voocht ende wy, om met
hem en de gedeputeerde van de andere
drie leden voeghende, hebben ons Zon-
dag lastleden omtrent de vier hueren
naer de noene als ghetuigen ende com-
perssen over de vier leden ghevondeii
in het doopen van de jonghe dochter
van zyne Excellentie. Ende is haer de
name ghegheven Flandrina, niet zonder
groot behaeghen ende contentement van
«zijne Excellentie...».
Te hunnen terugkomst te leper belastte
de prinses van Oranje onze afgevaardig
den met eenen brief van bedankingen aan
het magistraat. Deze brief berustte eer
tijds in ons archief en op dezen had zij
eigenhandig en met een zeer schoon ge
schrift het volgende geschreven:
Votre affectionnée et bien bonne amye,
Charlotte de Bourbon, princesse d'Orange
PYRÈS.
Sedert jaren, feed Oc aan vreeselijke theuma-
tiekpijnen, zoo hevig, dat ik niet meer kon gaart,
noch mij bezighouden met mijn kweekerij.
Een dame uit de stad gaf mij den raad Her-
besan te nemen, zij zelf had er een groote verlich
ting door bekomenik kocht een pak Herbesan en
begon zonder veel vertrouwen een kuur. Na 1 1/2
maand behandeling, was ik genezen. Aan oe.'q
mijner vrienden heb ik uw weldoend produkt aan
geraden en ik veroorloof 11 mijn schrijven bekend
te maken. J. BOURGEOIS, kweeker. Beaumont.
Niet alleenlijk is HERBESAN afdoend vood
rheumatiekpijnen maar ook voor de aandoeningen
van nieren, lever en maag, verstopping, bloedkwa-
len, kritieken leeftijd, enz... Herbesan is een goed
gedoseerde mengeling van 14 uitgezochte planten,
op het gunstigste oogenblik geplukt en in de beste
streken. Elke plant heeft een bijzondere eigen
schap. Begin vandaag nog een kuur met Herbesan
en gij zult spoedig in de beste gezondheid ver-
keeren.
Prijzen i 7.50 fr. het groot pak i 15 fr. de volle
dige kuur 25 fr. de familiekuur.
Ancienne Maison Louis SANDERS, S. A. Brussel.
Langs vele onzer lanen en straten
vinden wij allerlei pa'.en met verksers-
signalen, maar velen van ons weten er
ook de beteekenis niet van.
Om onze lezers wat uit deze onwetend
heid te helpen, laten wij hieronder enkele
uitleggingen volgen over de officieele
signalen, volgens de wegcode, die reeds in
vele landen in voege zijn en aldus een
geünificeerd stelsel vormen dat zeer te
waardeeren is voor het Internationaal
verkeer.
Eerst en vooral dient geweten dat alle
in ROOD getinte seinen en palen eene
verbodsbepaling beteekenen, wijl de blau
we de verplichting tot uitvoeren mede
brengen.
De witte pijl op blauwe achtergrond
brengt de verplichting mede de aange
duide richting te volgen, zelfs voor de
fietsers.
Een fiets aangebracht op blauwe ach
tergrond verplicht de fietsers den aange-
duiden veloweg te gebruiken en deze
slechts te verlaten zoo zulks noodzakelijk
blijkt voor het afsteken of het nemen
eener andere richting.
Het is van belang hier te vermelden
dat zoo men zijn velo aan de hand geleidt,
men beschouwd wordt als voetganger en
men bijgevolg het voetpad houden moet,
en men dus ook niet verplicht is de aan
duiding van een verboden inrij te volgen.
Witte, met rood omlijste borden betee
kenen dat daar de toegang verbcden ls
voor alle rij- en voertuigen, (net is du»
toegelaten aan een fietser zekere parken to
doorkruisen wanneer hij zijn velo aaa
de hand geleidt).
Een rood sein met horizontale witta
streep wil beduiden dat de inrij in de zo
straat verboden is voor alle voertuigea
langs die zijde.
Het stationneeren ls verboden door het
blauw signaal met rood omlijst en dwarse
rooöe streep. Het is echter toegelaten in-
of uit te stappen en voertuigen te lossea
of te laden.
Een wit driehoekig teeken, met rood
omlijst en punt omlaag, wil zeggen dat
de weg die men volgt secundair is tegen
over den weg die men ontmoeten zal, dat
men bijgevolg moet opletten in het op
gaan dezer baan indien deze vrij is.
Bij het naderen van een spoorwegover
gang wordt deze aangeduid door een seia
met locomotief zoo de overgang onbe
waakt is en met barreel zoo hij bewaakt is.
Een gevaarlijk punt wordt aangetoond
door et'n signaal met uitroepingsteeken.
Wanneer gedurende den winter de dooi-
barreelen zullen gesloten zijn, zal zulks
aangeduid worden door een teeken met
letter D, dat staan zal voor het stadhuis.
Ziedaar dus enkele der bijzonderste ver-
keerssignalen, dewelke zeer nuttig zijn
door iedereen gekend te worden, wil men
zichzelf en anderen van ongelukken vrij
waren.
Provincie West-Vlaanderen. Deze
provincie is tamelijk rijk aan arrondisse
menten. We laten ze hier volgen: a) Brug
ge; b) Diksmuide; c) leper; d) Kortrijk;
e) Oostende; f) Roeselare; g) Tielt;
h) Veurne.
't Arrondissement Brug gel telt 42 ge
meenten, samen met 184.332 inwoners.
Diksmuide heeft er maar 31, met 46.928
inwoners. leper, 48 gemeenten, met 121.519
inwoners. Kortrijk, 54 gemeenten met
260.929 inwoners. Oostende. 28 gemeenten
met 102.503 inwoners. Roeselare. 24 ge
meenten met 116,556 inwoners. Tielt, 24
gemeenten en 71.718 inwoners. Veurne. 31
gemeenten en 24.379 inwoners. Zoute-
naaie blijft de kleinste gemeente met 37
inwoners. De acht arrondissementen
hebben samen eene bevolking van 946.862
inwoners.
Oost-Vlaanderen. Arrondissement
Aalst: 96 gemeenten en 231.463 inwoners.
Oudenaarde. 68 gemeenten en 114.050 in
woners. Dendermonde, 32 gemeenten en
154 592 inwoners. Eekloo, 21 gemeenten en
75.260 inwoners.
75.260 inwoners. Gent, 100 gemeenten en
428.854 Inwoners. Sint Niklaas, 32 gemeen
ten en 177.590 inwoners. De 6 arron
dissementen samen: 1.181.728 inwoners.
Provincie Antwerpen. De provincie
Antwerpen telt drie arrondissementen:
Antwerpen, Mechelen en Turnhout.
Het arrondissement Antwerpen telt
57 gemeenten, die samen 769.178 Inwoners
tellen.
Arrondissement Mechelen: 43 gemeen
ten; 238.433 inwoners.
Arrondissement Turnhout: 54 gemeen
ten; 216.772 inwoners.
Provincie Antwerpen: 1.224.331 inwo
ners.
Provincie Brabant. Brabant heeft
Unie arrondissementen: Brussel, Leuven
ea Nljvel.
't Arrondissement Brussel telt 1.258.191
inwoners, verdeeld in 159 gemeenten.
't Arrondissement Leuven heeft 304.739
inwoners, die in 145 gemeenten gehuisvest
zijn,
't Arrondissement Nijvel heeft 121 ge
meenten, die samen 1.745.357 inwoner»
tellen.
Provincie Henegouwen. Arrondisse
ment Aat, 82.024 inwoners.
Arrondissement Bergen, 265.285 inw.
Arrondissement Charleroi, 441.330 inw.
Arrondissement Zoningen, 167.838 inw.
Arrondissement Thuin, 138.885 inw.
Arrondissement Doornik, 157.650 inw.
Samen: 1.253.012 inwoners.
Provincie Luik. Hoei, 97.100 inwo
ners; Luik, 562.331 inwoners; Verviers,
241.315; Borgworm, 71.191 inwoners. In
heel de provincie: 971.937 inwoners.
Provincie Limburg. Hasselt, 185.349
Inwoners; Maaseik, 87.734; Tongeren,
124.536. Samen: 397.610 inwoners.
Provincie Luxemburg. Aarlen, 41.439
inwoners; Marche-en-Famenne, 42.379;
Neufch&teau, 55.984; Virion, 41.241. Sa
men: 222.808 inwoners.
Provincie Namen. Dinant. 86.750; Na
men, 211.084 inweners; PhilippeviUe, 58.47S
inwoners. Voor geheel de provincie^
356.289 inwoners.
Samentelling:
Antwerpen
Brabant
West-Vlaanderen
Oost-Vlaanderen
Henegouwen
Luik
Limburg
Luxemburg
Namen
1.224.337
1.745.257
946.862
1.181.723
1.255.012
971.937
397.610
222.808
356.289
Voor heel het Rijk: 8.299.940 inwonen