DE HOPTEELT maarja. Stort 5.2© fr. rruren SCHOENEN JEMM1DMËI HERBESAN Het Treinverkeer IIEPER-R0ESE1ARE een goedkoop® gezondheid i* Welk zoet Water Welk goed Bad tiet Is eeit &aHte uit SLe stok kie mij Iwt ^eie^kfveejt Yerkeerssignalen Bevolkingscijfer van Beigie S fr. *0fr. 20 fr. Mfifi We C. Battheu-Ghesquière We Cam. Battheu-Ghesquière Rlii lil LESSIVE JEANNE D'ARC DE PLANTEN op 31-12-1935 II. - Botanische Kenmerken .11. SCHELE HOOFDPIJN BEPROEF 'ASPRO' TEGEN Dépö?Anciersne Makon Louis SANDERS S. A. Brussel" WIJNHANDEL $Èm BRADERIE VAN IN DE VIER SEIZOENEN leperstraat, 105, POPBRSNGE GROOTE KEUS VAN BALATUM BU SANSEN-VANNESTE - BB— (lit dank aan een halve pak - De voornaam Flandrina gegeven aan een dochter van Willem de Zwijger pe hop is e«n doorlevende kruidachtige jüngerplant, die tot de familie der cana- ujleeën of hennepachtlgen behoort. Het Jer uitgespreid en vrij diep wortelnet jesiaat uit een wortelstok, den zoogezeg- jjen Hopstoelen talrijke sterk ontwik- telde, ongeveer horizontaal loopende bij- woateis. De wortelstok die men in de pikuur door poten en snoeien op cene (jle-jte van ongeveer 15 cm. onder de oppervlakte tracht te houden, wordt van jaar lot jaar dikker en houterig. Daaruit ontspruiten ieder voorjaar eenige kruid achtige stengels, die zich met de zon, dus van links naar rechts, om allerlei steun- jels slingeren. De hop wordt gekweekt om staken, IJzerdraden of touwen, die daarvoor op- jettelijk aangebracht zijn. Al de boven- aanische deelen sterven tegen den winter af, alleen de wortelstok blijft over, alsmede ie dikke onderaardsche stengelstukken, die in 't voorjaar bij den wortelsnoei pootendeels worden weggenomen en bij aanleggen van nieuwe velden als stek dienen. De bladeren staan kruisgewijs langs den atengel en hebben vliezige, diep ingesneden steunblaadjes. Ze zijn lang gesteeld, hart vormig, vijf of drielobbig of ongedeeld met gezaagden rand en aan de onderzijde van ruwe haren voorzien, die men ook op de stengels cn bladstelen aantreft. De hop is evenals de hennep tweehuizig, er fijn dus mannelijke en vrouwelijke plan ten. De mannelijke bloemen die tot plui men zijn vereenigd, bestaan uit een vi.if- bladig bloemdek en vijf meeldraden. Elke vrouwelijke bloem heeft een napvormig bloemdek en een bovenstandig vrucht beginsel met twee langvormige stempels, voorts staan de vrouwelijke bloemen met tweeën in de oksels van de groote schub- vormige schutbladeren, die in een groot getal langs den gemeenen bloemsteel zijn geplaatst, zoodat het geheel «enigermate op een kegel gelijkt. Zoowel de schubben als de bloemdekken zijn aan den binnen kant met tallooze kliertjes bezat, die een geel poeder afzonderen, Hopmeel of Lupuline dat men in de brouwerij ge bruikt om aan het bier een zwak bitteren smaak, een aangenamen geur en vooral meer duurzaamheid te geven. Vanaf begin Oogst begint de bel- of vruchtvorming. De vrucht der hopplant is de bloem der vrouwelijke plant met of zonder bevruch ting. Indien er mannelijke planten In de hopvelden of in de omgeving groeien, wordt er zaad gevormd in de hopbellen en verliezen deze veel van hun brouwerij - waarde. Ten gevolge der zaadvorming wordt de schil van de hopbel grover, lan ger en dikker, die schubben vermeerderen en dat alles ten koste van de kwaliteit. Veruit de meeste kopplanters zijn over tuigd dat de mannelijke planten nadeelig zijn, alleen een klein gedeelte, de oude gardelegt zich noodgedwongen bij deze feiten neer, daar ze nog steeds in de meaning verkeert dat de mannelijke hop het weerstandsvermogen tegen ziekten verhoogt. Het is thans een vaststaand iHHHZBBHBMHBBBiHsisaaHiiHaaiiia&BszssHiiaaBBaassasEza op postcheckrekening van Valere Sansen-Vanneste, Poperinge, en wekelijks ontvangt Ge ons blad van nu tot Nieuwjaar. Voor Frankrijk 11,20 fr. ■■BBBBBBBBBBBBflBBBIBBBBBSIBBBBaiBBBSIBflBBlBiiSBBSBBBBIBBflBBB feit dat de bevruchte hop meer werd aangetast door peronosporadan de zaadlooze hop. Doen- het uitblijven van bestuiving zijn de steerten en graten der bellen kort gebleven, terwijl terzelfdertijd ingevolge de natuurlijke neiging der ras sen om zich te vermenigvuldigen, hierdoor zaadvoortbrengst, het getal vrouwelijke bloemen, hier dus het getal muiten, heeft toegenomen, en zoo de kansen der be vruchting verhoogt. Diensvolgens worden bellen voortge bracht die vast gesloten zijn met een groot getal schubben en dus een hoog gehalte lupuiienen bevatten. De bellen schijnen door bevruchting wel in gewicht te winnen, mnr ten koste van hun ge halte aan lupuiienen. In België bestaat sedert 1887 een Ko ninklijk Besluit, waarbij het poten van mannelijke hop in de hopstreken ver boden, en de vernietiging van wiide mannelijke planten rondom de hoptulnen binnen een kring van 1 km, voorgeschre ven wordt. Daarentegen schijnt men voor de zware Engelsche bieren aan bevruchte hopbellen de voorkeur te geven. In Enge land worden dan ook in de meeste hep- tuinen mannelijke planten aangetroffen. De bestuiving, voor zoover die niet wordt tegengeslagen door het weglaten der mannelijke planten, gebeurt door den wind. De vrucht is een gewone dopvrucht, die bijna geheel door het bloemdek wordt ingesloten. Het zaad heeft geen ktemwit. Daar het winnen van goed zaad blijkbaar nog tot de uitzonderingen behoort, ge schiedt de vermenigvuldiging voor oen aanleg van nieuwe tuinen uitsluitelijk door stekken, dus langs ongeslachtelijken weg. Van zaad maakt men alleenlijk ge bruik om nieuwe variëteiten te kweeken. Het staatsblad van 26 Juni 1933 deelt hierover mede: Gezien art. 12 van het landelijk wetboek van 7 Oktober 1886, herzien door ons besluit van 15 Augustus 1926, gewijzigd door de K. B. van 28 Juni 1929 en 27 Februari 1931, aangezien er afwijkingen dienen voorzien van de ver plichtingen mannelijke hopplant-en te verdelgen, ten einde het voortzetten der aan gang zijnde bastaardeeringsproeven mogelijk te maken met het oog óp de hopveredeling, alsook het aanvatten van nieu^ proeven waarvan het nuttige zou erkend worden. Op voorstel van den Mi nister van Landbouw is er besloten: art. 1.: Afwijkingen van art. 1 van het K. B. van 5 Augustus 1926 kunnen verleend worden voor het mogelijk maken van bastaar deeringsproeven met -liet oog op de hop- plantenveredeling. De noodige maatregelen voor het afzonderen van de toegelaten mannelijke planten zullen in het macn- tigingsbesluit voorgeschreven worden. Dit K. B. belangt de hopplanters in 't algemeen niet aan, het werd genomen met het oog op de opzoekingen die te Watou gedaan werden en doet niet de minste afbreuk op de verplichtingen op het uitroeien der mannelijke planten. (Wordt vervolgd.) L. J.-B. C. Onder belangstelling namen wij kennis van een schrijven uitgaande van den Heer Kabinetsoverste bij het Ministerie van Verkeer en toegestuurd aan verschillende Volksvertegenwoordigers en Gemeentebe- jtaren der streek. De uiteenzetting oiritrelit de verschil- iende mogelijkheden van oplossing is even wel 'enkel en alleen een verbeterde uit gave van het Verslag opgemaakt door de Directie der N.M.B.S. in datum 28 Juli 1936, Nr 2721. De Heer Minister van ver keer nam evenwel in deze aangelegenheid nog geen beslissing: hij heeft zijn Kabi netsoverste gelast persoonlijk een onder zoek ter plaatse te doen en verslag uit te brengen over de middelen welke Van aard zouden zijn bm het verkeer tusschen beide steden te verbeteren. Dit nieuw onderzoek is voor de betrok ken Gemeentebesturen, Handels- en Nij verheidskamers, en ook voor alle Vereeni- gir.gen, van het allergrootste belang. In derdaad, tot nog toe, zoowel bij de af schaffing der treinen als bij verdere klach ten en protesten, werden 3e onderzoeken steeds gedaan door personen welke niet alleen de voorstanders, maar ook de ver dedigers waren der autobusuitbating. Wij vertrouwen er ons op dat het on derzoek opgelegd door den Heer Minister van Verkeer zoohaast mogelijk zal ge schieden en dat alle betrokken Openbare Besturen en Vereenigingen zullen geraad pleegd worden. Het volstaat immers niet zich te steunen op de partijdige verkla ringen en verslagen opgemaakt door de Directie der N.M.B.S. Onderzoeken wij nu de verscheidene punten voorkomende in het schrijven van den Heer Kabinetsoverste. De beweegredenen aangehaald om het behouden der tegenwoordige uitbating. enkel autobus zijn niet ernstig en be antwoorden in elk geval niet aan de wer kelijkheid. Pas enkele weken geleden heeft bet Bestuur der N.M.B.S., door bet nemen zijner spoedige beslissing, de tegenwoor dige campagne willen beïnvloedendrie nieuwe rijtuigen (motor Willemsmet chassis Minerva»)... cn de bevolking be komt voldoening. Neen! Nu tracht men zelfde bevolking, verte genwoordigd door de Gemeentebesturen, Bestendige Deputatie, Senators en Volks vertegenwoordigers, te beïnvloeden door de kwestie der tarieven: dit gaat evenmin! Daten wij de zaak geheel objectief be schouwen in 1931 tot Mei 1932 was het reizende publiek geheel tevreden over de bestaan de toestanden. Het treinverkeer, alhoewel aan zeer on geschikte uren en niet zwaar materiaal, geschiedde aan de gewone tarieven. Een autobusdienst was uitgebaat door een pri vaat firma, aan hooger tarieven zooals voorzien bij het lastenkohier goedgekeurd door de overheid. Het publiek heeft niet het minste pro test geuit. Zoodra er evenwel spraak was van het afschaffen der treinen werd er ten allen kante geprotesteerd. De gemoederen werden bedaardde afschaffing was voor- loopig, het was een proefneming, de fi- nencieele kant der zaak was prachtig en zoo meer. Wij werden alsdan eenvoudig bedrogen I Op geen enkel andere secundaire lijn werd het systeem toegepast en om reden 1 Om dc tarieven in 1931 -'32 geen pro testen. noch in leper, noch in Roeselare. evenmin in Moorslede, Passchendale of Zonnebcke. Eu nu zou de herinrichting van het treinverkeer protesten uitlokken van wege het reizende publiek gewoon aan de lage tarieven van den huidigen autobusdienst. Neen, dat zal niet! Bewij zen volgen De N.M.B.S., bet Ministerie verklaren: «Het treintarief wordt nu toegepast op de autobusdienst hetzij 0,25 fr. per kilo meter.». (20 Zitplaatsen en 26 staande plaatsen aan gelijke tarief!) «Wordt het treinverkeer in dienst gesteld, de auto bussen zullen het gewone tarief moeten toepassen, hetzij 0,30 fr, per kilometer. Met zulke argumenten tracht men het reizende publiek te beïnvloeden 1 Wij verklaren de N.M.B.S. past het treintarief niet toe op de tegenwoordige Sutobusdienstdus voor de buitengelegen («meenten weinig of geen verandering! Roeselare-Moorsledc-dorp, 8 km. x 0,25 •rank ia 2 fr. Men betaalt 2,50 fr. Gewoon abonnement per jaar: 586 fr. Men betaalt 10 km. in plaats van 8. Rasschendale-dorp-Roeselare11 km. x 0,25 fr. is 2,75 fr. Men betaalt 3 fr. om de reis al rechtstaande door te maken De gewone tarieven der autobusuitba ting worden nu reeds toegepast. (Voor Moorslede zelfde tarieven als deze der lijn Roeselare - Moorslede - Meenen.) En dan komt men verklaren: «Het publiek zal protesteeren... geeft zich geen reken schap van de gevolgen van deze verboo ging. Onder de mom van het algemeen be lang en het reizende publiek te dienen gaat men steeds voort met persoonlijke belangèn te verdedigen. Men zou wellicht denken dat de N.M.B.S. onder den invloed eener Financieele Dictatuur, het monopo- lium bezit der dienstvaardigheid en offer vaardigheid. Zelfde Maatschappij, zelfde Directie, welke nu verklaart: Het publiek zul pro testeeren, geeft zich geen rekenschap der gevolgenstelde op 2 Januari 1935, do- kument 2046, een verhooging van tarieven voor...! om de financieele uitslagen der mislukte proefneming te verbeteren. Zou het publiek dan niet geprotesteerd hebben? Naar gelang de omstandigheden schermt de Directie der N.M.B.S. met de tarieven- kwestie. Ten andere, een tarieveuverhooging op de autobussen, als er een voldoende trein verkeer bestaat, is van geen tel. Zal er een reiziger van het Westland, leper en zelfs Zonnebeke, de reis naar Roeselare door maken met de autobusdienst (25 km. x 0.30 fr. is 7,50 fr, in 55 minuten) als bij de gelegenheid heeft de reis per spoor te ondernemen (22 km. x 0,25 fr. is 5.50 fr, in 26-30 minuten)? Wij spreken nog niet der 26 klas-reizigers of deze welke een zulkdanig abonnement bezitten voor gansch het net. De autobusdienst moet het spoorverkeer aanvullen. Moet het reizende publiek van Roeselare, leper, Poperinge, Zonnebeke en zelfs Passchendale geslachtofferd worden voor enkele gehuchten? Geen enkel ar gument kan door de N.M.B.S. aangehaald worden om haar houding te staven. De lijn Roeselare-Ieper is de eenige in gansch het land waar zoo gehandeld wordt, en er bestaan nochtans nog lijnen in het land waar er deficiet is. De toestand van vóór Mei 1932 moet terug ingebracht worden: lichte treinen of autorails aan geschikte uren met hal ten te Zonnebeke en Moorslede-Passchen- clale, benevens stilstanden aan de bijzon derste wijken (Meiboom, Vierkaven. Ker- selaarhoek, Kruiskalsijde). Daarbij een autobusdienst aan gewone tarieven uitge baat door privaat firma. Alleen deze oplossing werd door de Bu- reelen van het Ministerie van Verkeer niet vermeld, ook niet voorgehouden door de Directie der N.M.B.S. juist omdat zulk- danige regeling geen protesten .OU uit lokken Het zou verders absoluut overbodig zijn dat de Directie der N.M.B.S. zich ver plaatst om geruststelling te geven aan de Gemeentebesturen en aan het publiek. Eens voor goed moet het uit zijn met die comedie men bedriegt ons! Wat moet de Directie, het Beheer der N.M.B.S, het Ministerie zich bekommeren omtrent even- tueele protesten bij de herinrichting van het treinverkeer gezien gansch de streek zulks verlangt! De wil van het reizende publiek werd ten volle kenbaar gemaakt door volgende moties en beslissingen: Steden Poperinge, 27 Juni 1936, Roeselare. 13 Juli 1936, leper, 13 Juli 1936; Gemeenten Passchendale, 1 Juli 1936, Vlamertinge, 23 Juli 1936, Zonnebeke, 16 Juli Handels- en NijverheidskamersI leper, 16 Juli 1936, Roeselare, 19 September 193(5 f Bestendige Deputatie: 28 Oogst 1936, Zal de Financieele Dictatuur eindelijk inzien dat het volk onzer Vlaamsche streek verlangt op gelijken voet gesteld te wor den met de andere streken. De tijd der proefneming is lang voorbij... Door dc tusschenkomst van alle Open bare Besturen, Senators en Volksverte genwoordigers der streek moet het onrecht vau 26 Mei 1932 hersteld wordeo, Niels is goecfltbuper da?l eer» goede" gezondheid. De" prijs Is dikwijfs niefs anders dans de prijs van een pak ASPRO Onze gezondheid (wordt zelden in gevaar gebracht door ernstige ziekten, maar wel dooi tal van kleine ongemakken die aan de ASPROniet weerstaan. Dei buismoeders vooral moeten^veten dat enkele tabletterv ASPRO Bij de eerste gelegenheid mciel gij zelf vast stellen datASPRO een hevige schele hoofd pijn in 5 minuten verjaagt.de rheumatiek in een nacht verlicht, de zenuwpijnen In «nkele minu ten bedaart.de slapeloosheid en de zenuwach tigheid bestrijdt. ASPRO doet U geld en tijd besparen door te beletten dat gij bedlegerig moet blijven. Neem hem zonder vrees want daze verzachter is wonderbaar zuiver; hij tast nooit het hart noch de maag aan. Dit is zoo waar dat zelfs een kind ervan mag nemen. lk leed dikwijls aan hevige schele hoofdpijn en, na verscheidene geneesmiddelen beproefd te hebben, bekwam ik onmiddellijk een goeden uitslag na enkele ASPRO genomen te hebben. Ik zal dan ook altijd ASPRO in huis hebben. Philippe oriLDOORtf* Vleminckveld Antwerpen het pak het pak het pak van 10 tab!.- van25tabl. vanóOtabl. hoofdpijn zenuwpijnen rheumatiek' VALLING' GRIEP .SLAPELOOSHEID' SCIATICA JICHT 4UMBAGO t H. CUVELIER Fit» HAUBOLEDIN (Noord-Frankrijk) Het oudst bekend Huis van Volle Vertrouwen Vertegenwoordiger voor POPERINGE en OMSTREKEN ALBERT BAERT Noordstraat, 13, POPERINGE Bii g mvmii »-?£•«. :<<5 bij C. LAMOOT-DUMOULIN Diksmuidestraat, 40, leper, van 14 tot 20 SEPTEMBER. Schoenen voor Mannen, Vrouwen en Kin deren. Gaat allen zien eu oordeelt. INGANG VRIJ. WKKBRSEBBËËTml jr-TrVh--t.x*o?'j WED. VANDERBEKE EN ZOON 7, Casselstraat, 7, Tel. 314. - POPERINGE - Tel. 314. PARDESSUS-WINTERFRAKS, in alle maten, voor Heeren, Jongelingen en Kinders. Blauwe Ratincnfrakjes, nievers meer keus. Altijd kostumen, broeks en werkkleederen in voorraad. Beste Regenmantels, in gabardine, bestand tegen sneeuw, regen en kou de. Zulke mantel is zijn geld waard. Ook Lederen Vesten, Damesmantels, Beste Roben in alle modekleuren die men begeert. Winterfraks en Sportfraks in alle maten. Warme Winterroben. Voor Rouw en Ceremoniën wordt iedereen bij ons seffens bediend door de groote keus. Eg Magazijn altijd open. IN DEN NIEUWEN BALLON leper straat, 105 POPERINGE Daar ik dit Jaar allerhande beste kwaliteit wlntervellen, recht streeks en aan de voordeeligste prijzen heb aangekocht, welke In de laatste nieuwe modellen zijn verwerkt, kan ik U verzekeren dat deze U aan de meest genadige prijzen worden aangeboden en dat ver beneden de prijzen der concurrentie. Overgroote keus van ZILVER-, BLAUWE en GEKRUISTE VOSSEN SKUNGS MARTRE PISCHOUWEN OPPOSUM J PAMV; VISON; PETIT-GRIS; RAT-MUSQUÉ; enz., enz. Alle door mij verkochte vellen zijn gewaarborgd. MANTELS in allen aard vellen worden stipt op maat afgewerkt. Herstellingen en veranderingen worden steeds aanvaard en met de meeste zorg uitgevoerd. Het groote vertrouwen dat het huis steeds heeft genoten, blijft U verzekerd. Komt zien en vraagt «prijzen, zonder eenige verbintenis, en Gij zult U van mijn allerlaagste prijzen, kunnen overtuigen. 391 laiaaaESsss^ï^sïasKissiaaïzzïBaaaBaaaaË&iiisisssisaa-jiiflsaiaasaaziaaaBaas1 isa &6N #lf\1 ■PpS i ii'i'i mC «al Fabrikanten TRENTESEAUX Gebroeders, Herseeuwe Willem van Nassau, prins van Oranje, In de geschiedenis gekend onder de voor altijd beroemde naam van de Zwijger, trouwde in derde huwelijk met Charlotte de Bourbon, dochter van Louis de Bour bon, hertog van Montpensier, gezegd de Goede en van Jacqueline de Longwy, gravin van Bar sur Seir.e. De jonge Charlotte had geheimlijk door ihare moeder opgebracht geweest in de Hervormde Kerk, wat haar niet belette Abdis van Jouarre te worden. In 1572 verliet zij 's nachts haar klooster en vertrok zij naar Duitschland, bij Fre- derik n, palatijnsche graaf van den Rijn. Twee jaar nadien, op 10 Juni 1575, trouwde zij te la Brielle met den prins van Oranje, Willem van Nassau. Zij stierf te Antwerpen in 1582, ten gevolge van den schrik dien zij gevoelde, toen de Zwijger, op het oogenblik dat hij de tafel verliet, met zijne familie en andere lieden, in hare tegenwoordigheid gevaarlijk gekwetst werd. Deze misdaad werd bedreven door Jan Jaureguy, die hem met een pistoolschot aan het hoofd trof op 18 Maart 1532, verjaardag dei- geboorte van Charlotte. Uit het huwelijk van den prins van Oranje met Charlotte de Bourbon Mont pensier werden zes dochters geboren, van dewelke Charlotte Flandrina van Nassau de vijfde was. Het is van haar dat er hier onder zal spraak zijn in een brief, gezon den aan het magistraat van leper. Zij omhelsde het katholiek geloof, werd Abdis van Ste Croix te Poitiers en stierf op 10 April 1640. Op het einde van September 1572, toen de prins van Oranje zich te Gent bevond, had hij de afgevaardigden der vier hoofd steden van Vlaanderen verzocht zijne pasgeborene dochter op de doopvont te houden. Op 9 October schreef de prins aan deze vier leden van Vlaanderen, om hen aan te kondigen dat hij het inzicht gekoesterd had zijne Jonge dochter naar Gent f® sturen, om ze te laten doopen in do hoofdstad van het land van hetwelke zij den naam dragen zou; maar dat zij ziek geworden was en dat het weder ongunstig was om met een zwak kind te reizen. Hij verzocht hen dus zich naar Antwerpen te willen wenden, om aldaar; zijn kind op de vont te houden. De vier leden van Vlaanderen haastten zich om de begeerte van den prins te vol doen. De stad leper, als derde lid, werd aan het doopsel vertegenwoordigd door Hektor van de Woestyne, heere van Beselare, voogd van leper en door de afgevaardigden de Créboval en Loonis. De vier leden van Vlaanderen schonken aan de jonge prinses eene jaarlijksche lijfrente van drie duizend gulden op Vlaanderen verpand, met voorwaarde van teruggave dezer rente, indien zij zonder kinderen na te laten kwam te sterven. Ziehier op welke wijze deze afgevaardig den melding maakten van het doopsel, in een brief uit Antwerpen gezonden den 20 Oktober 1579: Mijnheere de voocht ende wy, om met hem en de gedeputeerde van de andere drie leden voeghende, hebben ons Zon- dag lastleden omtrent de vier hueren naer de noene als ghetuigen ende com- perssen over de vier leden ghevondeii in het doopen van de jonghe dochter van zyne Excellentie. Ende is haer de name ghegheven Flandrina, niet zonder groot behaeghen ende contentement van «zijne Excellentie...». Te hunnen terugkomst te leper belastte de prinses van Oranje onze afgevaardig den met eenen brief van bedankingen aan het magistraat. Deze brief berustte eer tijds in ons archief en op dezen had zij eigenhandig en met een zeer schoon ge schrift het volgende geschreven: Votre affectionnée et bien bonne amye, Charlotte de Bourbon, princesse d'Orange PYRÈS. Sedert jaren, feed Oc aan vreeselijke theuma- tiekpijnen, zoo hevig, dat ik niet meer kon gaart, noch mij bezighouden met mijn kweekerij. Een dame uit de stad gaf mij den raad Her- besan te nemen, zij zelf had er een groote verlich ting door bekomenik kocht een pak Herbesan en begon zonder veel vertrouwen een kuur. Na 1 1/2 maand behandeling, was ik genezen. Aan oe.'q mijner vrienden heb ik uw weldoend produkt aan geraden en ik veroorloof 11 mijn schrijven bekend te maken. J. BOURGEOIS, kweeker. Beaumont. Niet alleenlijk is HERBESAN afdoend vood rheumatiekpijnen maar ook voor de aandoeningen van nieren, lever en maag, verstopping, bloedkwa- len, kritieken leeftijd, enz... Herbesan is een goed gedoseerde mengeling van 14 uitgezochte planten, op het gunstigste oogenblik geplukt en in de beste streken. Elke plant heeft een bijzondere eigen schap. Begin vandaag nog een kuur met Herbesan en gij zult spoedig in de beste gezondheid ver- keeren. Prijzen i 7.50 fr. het groot pak i 15 fr. de volle dige kuur 25 fr. de familiekuur. Ancienne Maison Louis SANDERS, S. A. Brussel. Langs vele onzer lanen en straten vinden wij allerlei pa'.en met verksers- signalen, maar velen van ons weten er ook de beteekenis niet van. Om onze lezers wat uit deze onwetend heid te helpen, laten wij hieronder enkele uitleggingen volgen over de officieele signalen, volgens de wegcode, die reeds in vele landen in voege zijn en aldus een geünificeerd stelsel vormen dat zeer te waardeeren is voor het Internationaal verkeer. Eerst en vooral dient geweten dat alle in ROOD getinte seinen en palen eene verbodsbepaling beteekenen, wijl de blau we de verplichting tot uitvoeren mede brengen. De witte pijl op blauwe achtergrond brengt de verplichting mede de aange duide richting te volgen, zelfs voor de fietsers. Een fiets aangebracht op blauwe ach tergrond verplicht de fietsers den aange- duiden veloweg te gebruiken en deze slechts te verlaten zoo zulks noodzakelijk blijkt voor het afsteken of het nemen eener andere richting. Het is van belang hier te vermelden dat zoo men zijn velo aan de hand geleidt, men beschouwd wordt als voetganger en men bijgevolg het voetpad houden moet, en men dus ook niet verplicht is de aan duiding van een verboden inrij te volgen. Witte, met rood omlijste borden betee kenen dat daar de toegang verbcden ls voor alle rij- en voertuigen, (net is du» toegelaten aan een fietser zekere parken to doorkruisen wanneer hij zijn velo aaa de hand geleidt). Een rood sein met horizontale witta streep wil beduiden dat de inrij in de zo straat verboden is voor alle voertuigea langs die zijde. Het stationneeren ls verboden door het blauw signaal met rood omlijst en dwarse rooöe streep. Het is echter toegelaten in- of uit te stappen en voertuigen te lossea of te laden. Een wit driehoekig teeken, met rood omlijst en punt omlaag, wil zeggen dat de weg die men volgt secundair is tegen over den weg die men ontmoeten zal, dat men bijgevolg moet opletten in het op gaan dezer baan indien deze vrij is. Bij het naderen van een spoorwegover gang wordt deze aangeduid door een seia met locomotief zoo de overgang onbe waakt is en met barreel zoo hij bewaakt is. Een gevaarlijk punt wordt aangetoond door et'n signaal met uitroepingsteeken. Wanneer gedurende den winter de dooi- barreelen zullen gesloten zijn, zal zulks aangeduid worden door een teeken met letter D, dat staan zal voor het stadhuis. Ziedaar dus enkele der bijzonderste ver- keerssignalen, dewelke zeer nuttig zijn door iedereen gekend te worden, wil men zichzelf en anderen van ongelukken vrij waren. Provincie West-Vlaanderen. Deze provincie is tamelijk rijk aan arrondisse menten. We laten ze hier volgen: a) Brug ge; b) Diksmuide; c) leper; d) Kortrijk; e) Oostende; f) Roeselare; g) Tielt; h) Veurne. 't Arrondissement Brug gel telt 42 ge meenten, samen met 184.332 inwoners. Diksmuide heeft er maar 31, met 46.928 inwoners. leper, 48 gemeenten, met 121.519 inwoners. Kortrijk, 54 gemeenten met 260.929 inwoners. Oostende. 28 gemeenten met 102.503 inwoners. Roeselare. 24 ge meenten met 116,556 inwoners. Tielt, 24 gemeenten en 71.718 inwoners. Veurne. 31 gemeenten en 24.379 inwoners. Zoute- naaie blijft de kleinste gemeente met 37 inwoners. De acht arrondissementen hebben samen eene bevolking van 946.862 inwoners. Oost-Vlaanderen. Arrondissement Aalst: 96 gemeenten en 231.463 inwoners. Oudenaarde. 68 gemeenten en 114.050 in woners. Dendermonde, 32 gemeenten en 154 592 inwoners. Eekloo, 21 gemeenten en 75.260 inwoners. 75.260 inwoners. Gent, 100 gemeenten en 428.854 Inwoners. Sint Niklaas, 32 gemeen ten en 177.590 inwoners. De 6 arron dissementen samen: 1.181.728 inwoners. Provincie Antwerpen. De provincie Antwerpen telt drie arrondissementen: Antwerpen, Mechelen en Turnhout. Het arrondissement Antwerpen telt 57 gemeenten, die samen 769.178 Inwoners tellen. Arrondissement Mechelen: 43 gemeen ten; 238.433 inwoners. Arrondissement Turnhout: 54 gemeen ten; 216.772 inwoners. Provincie Antwerpen: 1.224.331 inwo ners. Provincie Brabant. Brabant heeft Unie arrondissementen: Brussel, Leuven ea Nljvel. 't Arrondissement Brussel telt 1.258.191 inwoners, verdeeld in 159 gemeenten. 't Arrondissement Leuven heeft 304.739 inwoners, die in 145 gemeenten gehuisvest zijn, 't Arrondissement Nijvel heeft 121 ge meenten, die samen 1.745.357 inwoner» tellen. Provincie Henegouwen. Arrondisse ment Aat, 82.024 inwoners. Arrondissement Bergen, 265.285 inw. Arrondissement Charleroi, 441.330 inw. Arrondissement Zoningen, 167.838 inw. Arrondissement Thuin, 138.885 inw. Arrondissement Doornik, 157.650 inw. Samen: 1.253.012 inwoners. Provincie Luik. Hoei, 97.100 inwo ners; Luik, 562.331 inwoners; Verviers, 241.315; Borgworm, 71.191 inwoners. In heel de provincie: 971.937 inwoners. Provincie Limburg. Hasselt, 185.349 Inwoners; Maaseik, 87.734; Tongeren, 124.536. Samen: 397.610 inwoners. Provincie Luxemburg. Aarlen, 41.439 inwoners; Marche-en-Famenne, 42.379; Neufch&teau, 55.984; Virion, 41.241. Sa men: 222.808 inwoners. Provincie Namen. Dinant. 86.750; Na men, 211.084 inweners; PhilippeviUe, 58.47S inwoners. Voor geheel de provincie^ 356.289 inwoners. Samentelling: Antwerpen Brabant West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen Henegouwen Luik Limburg Luxemburg Namen 1.224.337 1.745.257 946.862 1.181.723 1.255.012 971.937 397.610 222.808 356.289 Voor heel het Rijk: 8.299.940 inwonen

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1936 | | pagina 7