WAAR moet Ge uwe aankoopen doen m in het Beste Huis in het HUIS van VERTROUWEN in tSAYETTE WIJVEKEN te leper Dus ALLEN naar 't Sayette Wijveken Onze streek in de oudste tijden Wanneer zal «VOOR ALLEN» eerlijk worden f KOEBTQES AU RENARD BLANC December Alle Winter artikelen moeien weg, zelfs aan te IEPER Qroote Markt. De Primaat van Afrika Fabriek van Fourruren 11 Mantels van af 7 9 fr. Kleederen bijna aan FAKTUURPRIJS. Een lot CORSETS aan 25 en 35 fr. voor zware Dames. Fantasie Manshemden aan 18 fr. enz. enz. Magazijnen altijd open, zells op de Zondagen, CATARRHa VERWEN IN ALLE KLEUREN BIJZONDER ZWART VOOR ROUW IN 24 UREN POPERINGE: M. A. Vandermeersche, 15, Maur. Dewulfsiraat. DIKSMUIDE: Mad. Pil, Groote Markt, 9. IEPEè?: Mej. Domicent, 21, Korte Torhoutstraaf* MEENEN: Mej. Chombar, 22, Rijsselsche straai^ ROESELARE: M. A. Depoorter, 40, Zuidstraat, VEURNE: M. J. Nowé, 10, Nieuwstraat. NIEUWPOORT: Mej. Hendryckx, Marktstraat, 12. Een Redemptoristisch Priester- jubileum in de gevangenis TEGEN LUCHTBOMMEN LEVEN Doornikstraat, 21 KORTRIJK Te IEPER: 7, de Stuersstraat. Te MOESKROEN: 25, Doomikstr. Te DOORNIK: 17, Groote Markt. Te BRUSSEL: Imperial Furs, 110- 112, Koninklijke straat. Te GENT: Vlaanderenstraat, 52. De Tisane Ste CLAiRE, de gezondheid van uw Lever I Einde Seizoen eid 3 Doos e»Frl VERPLICHT VEPKOOP 5 AAN VA5T6ESTELDEN PRIJS «L Cdrooq houden) Apotheker PIJNSTILLENDE BEDEPTWEJtENOE 'S -»/ VERZACHTENDE r» B OUSTGENEZESDE /foj j r jO"'pia>iJdrl tfjo Efn rrpp Dezer dagen vierde Mgr Lemaitre, aarts bisschop van Carthago zijn zilveren Jubllé van 23 Jaar bisschop. Het Franscli gou vernement zond hem een telegram van gelukwenschen Ir. <k streek van Nevers (Frankrijk) heelt hij als seminarist het lijk van Ber- cadetje gegroet en ook den Invloed en de jeiding ondergaan van P. Donce, den biechtvader der K. Bernadette. Toen hij onderpastoor werd vroeg hij van Mgr den bisschop de toelating om naar de Witte Paters van Afrika te mogen gaan. Mgr stelde die vocatie op een harde proef en verleende de toelating zeventien jaar later. OndeTtusschen was E. H Le maitre pastoor-deken geworden. De deken deed zijn noviciaat te Algiers en werd dan naar een missiepost gezon den te Thlbar, aan 't hoofd van een groote uitbating van landbouw en veekweek. Toen hij schreef naar zijn collega's tee- kende hij Lemaitre, premier vacher de la société i. (eerste koeier). In 1911 werd hij bisschop gewijd en be stemd voor den Soudan. Erg ziek door buikpijn en darmontste king genoemd de misererewerd hij door de dokters verlaten. Hij werd berecht en de geneesheeren raadpleegden malkan der niet om te weten waar ze hem gingen opereeren maar waar ze hem gingen be graven. In eerste operatie werd een groot deel der ingewanden weggenomen. Later nog maals onder 't mes besloten de heelmees ters dat er niets meer aan te doen was. Twaalf Jaar leefde hij met macaroni, vermicelle enz., alles zonder zout. Dit streng regiem genas toch zijn ziekte niet. De dokters vreesden elk uur voor doode- lijke gevolgen. Clémenoeau noemde hem brigade-generaal over de zwarte troepen, gaf hem de twee sterren en het trakte ment van generaal. In Oogst 1925 was hij tegenwoordig bij de overbrenging van het stoffelijk over blijfsel van Bernadette. HIJ bad niet voor zijn genezing, maar de Zusters van Nevers baden voor hem. Elles priaient comme des enragées zegde hij zelf. Bernadette kwam tusschen. En het Is alzoo dat er in hem een plot selinge verandering en verbetering kwam. Ik gevoelde niets, zegt Mgr Lemaitre, maar lk bestatigde dat mijn enteriet op hield en dat lk 's avonds In slaap viel lijk een gelukzalige. Twee dagen later ging al les nog wel. Ik was genezen. Nochtans, ik wil zeker zijn van mijn slag. (Het volgen de feit werd opgeschreven ln het proces van heiligverklaring van Bernadette). Ik nam salade met al de noodlge specerijen: zout, peper, mostaard, azijn en at, niet tegenstaande de waarschuwingen der Pa ters die zegden: Mgr 't is sedert Jaren dat gij dat niet meer naoogt nemen. Ik ant woordde: ik wil niet dat ze met mij la chen, noch ln den hemel noch op de aar de. Ik moet weten wat er van is, indien deze salade bevalt, 't is een teeken dat lk genezen ben De salade beviel en sedert ben lk van mijn 61 kilos tot mijn normaal gewicht volgens mijn gestalte geklommeD t. t. z. 94 kilos. Op de plechtige feesten van Canonisatie te Rome was Mgr Lemaitre tegenwoordig ln de eerste rangen bij de familie van Bernadette uit dankbaarheid. Sedert heeft hij ook nog talrijke welda den en wondere genezegingen bekomen voor anderen door de voorspraak der lieve Heilige, de vertrouwelinge van Maria te Lourdes. «De H. Bernadette heeft nog niet ge daan met mij zegt de geestige bisschop, lk doe ze marcheertik geef haar werk. A. B. IBBBBBBBBBBBSai Voor Allen van 22 November B. drukt Óp de eerste bladzijde een groote teeke- tüng af: twee priesters worden het zwij gen opgelegd door een bisschopshand. Dit naar aanleiding van twee Spaansche SLesters dewelke te Brussel, in een soeia- stisch milieu kwamen spreken ten voor- deeie der Spaansche regeering. De Kardi naal heeft hun verboden Mis te lezen, een conununiqué verstrekt aan de pers en toedoende de woede van Vooruiten t Voor Allenopgewekt. Deze bladen hoeden er zich wel voor den tekst van dit communiqué over te druk ker.. Hun lezers zouden dan weten waarop dit verbod steunde en het is steeds het deel der socialistische pers het volk dom te Houden. Daarom schrijft V. A. ze werden naar M chelen geroepen en ze mochten de Mts Wet dienen (sic) indien ze nog spraken Dat ls een grove leugen: zelfs al spraken te niet. dan mochten ze nog geen Mis nner lezen. Die priesters hadden eenvou dig hun legitimatie-papieren niet bij die elk priesters mee op reis neemt, en het Wcrdt leder priester verboden Mis te lezen, Wnneer hij deze niet kan vertoonen. Dit zou reeds volstaan aan de verval- tohingen van V. A., dat altijd sterker Raat in 't teekenen dan ln 't bewijzen san het licht te brengen. Er is echter nog iets anders: de Kardi naal heeft hun verboden nog te spreken in Socialistische milieus. Daartoe heeft hij het recht, vermits ze zichzelf voor pries ters uitgeven en het welljcht ook werkelijk wijn. Waarom werd dit verboden? V. A. zal het ons zeggen: Waarom had de kerkelijke overheid Schrik? Omdat beide priesters de waarheid spraken en de ware woorden van Jezus, die steeds aan de zijde van het volk stond, lieten weerklinken». Die priesters zegden o. m. dat er geen communistisch gevaar bestaat in Spanje. Welnu, een week te voren werd een nieu we regeering samengesteld. Er zijn vier anarchisten en twee communisten bij; een dezer laatsten is minister van, onderwijs! Spanje is dus in goede handen. Laat nu V. A. niet zeggen dat we Franco en zijn volgelingen goed kennen want dat doen we niet. Het is nog tè vroeg om juist te weten wat Franco verricht en hoeveel ker ken door de Spaansche militianen ver woest werden en of ze werkelijk 11.000 priesters vermoordden. Ondertusschen hadden die priesters daar best over gezwegen en ware het ook beter Indien ze uit de anti-godsdienstige socialistische middens weg bleven waar de plaats is van geen enkel geloovlge. We wil len echter gelooven dat ze misleid werden. Het zouden de eerste niet zijn. Ten slotte nog iets anders. Het wordt hoog tijd dat de socialistische pers die godsdienst, Kerk en de vertegenwoordi gers der Kerk cp alle manieren aanvalt, eindige met steeds beroep te doen op het Evangelie en op Jezus. Zij verkondigt de ware leer van Christus! Het uitsluitend gesjacher cm materieele voordeelen, de laag bij de grondsche klas senstrijd, het geroep: Het ware beter dit te vertkoopen en aan de armen uit te deelenherinnert ons meer aan dengene die Christus verried. Mannenverbond voor Katholieke Aktie Bisdom Brugge. GE Z!JT OVER ONS BLAD TEVRE DEN! NA LEZING. SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS. DANK EROM. Als men ons rijk Vlaanderen doorloopt, met steden waar prachtige gehouwen en kunst overvloeien, en met bloeiende ge meenten, zoo naar gelegen de eene van d'andere, wie zou kunnen denken dat een i-oo schoon en gunstig hoekje van ons land eertijds met uitgestrekte bosschen bedekt was en ook met vruchtbare weiden, waarvan de toegang zeer moeilijk was dcor de nabijheid van moerassige en on genaakbare gronden. Het bosch van Houthulst of Vrijbosch en nog eenige kleinere bosschen, zijn de eenige neg bestaande overblijfsels van het uitgestrekte oorspronkelijk woud. Het is daar de oorzaak waarom de ln- wonem dezer streek van de Romeinsche heerschappij bevrijd waren, langen tijd nadat de naburige streken reeds onder den dwang der meesters der wereld waren. Deze streken waren bewoond door twee volkeren, beroemd ln de oude tijden: de Menapiërs en de Morienen. De eerste be woonden oorspronkelijk de twee oevers der Yahal; maar verjaagd uit hunne woonsten door de Tenchters en de Usipeters, werden zij achteruit geslagen tot bij de Schelde, die zij overvaarden. ZIJ spreidden zich ten Westen tot aan den Oceaan en ten Zuiden tot aan de Morienen, en bezaten alzoo het grondgebied later in het bisdom Doornijk begrepen, dat een groot gedeelte van het oud Vlaanderen samenstelde, te weten: Rijsel, Kortrijk, Gent, zelfs tot Brugge en Oudenaarde, langs den lin keren oever naar Antwerpen, alsook de kusten tot de grenzen der Morienen. (1) Hun verblijf in het Westelijk einde van het land is klaar aangeduid door Virgilius, die ze noemt Extremi hominum Morini en door Pomponius Mela Ultimi Galli- carum gentium MoriniEene Gallische of Keltische oorsprong is hun toegeschre ven en hunne imam is uitgelegd door het Keltische woord mordat wil zeggen zee, omdat zij ten Noorden en ten Westen begrensd waren door den ooeaan; of door het woord moëres of moeras, omdat hunne streek ermede bedekt was. Er be staan nog overblijfsels van deze moeras sen in hetgeen men noemt de groote en de kleine moere, gelegen tusschen Duln- kerke, Bergen en Veurne. De Morienen hebben hunnen naam overgelaten aan het machtig bisdom van Th<- ouanen. De Morienen, zooals de Menapiërs, bewoonden geen steden; zij leefden in afgezonderde hutten op hoogten, die ongenaakbaar waren door de moerassen die ze omringden. Ten tijde van Julius Oesar was hunne streek verdeeld in kan tons. door dezen generaal pag-1be noemd. Zij woonden gaarne in de schaduw der bosschen, legden zich toe op het kweeken der boomen en waren er in ge lukt den schoor.en plaanboom van Azië aan hunne luchtstreek te gewennen, prachtboom, die maar diende om hunne woonst te versieren en hun schaduw te verschaffen. De Romeinen stelden een taks op dezer, boom in de streek der Morienen, die alzoo het genot der schaduw moesten betalen, zegt ons de geschiedschrijver Dewez. De Morienen, en meestal deze welke het gedeelte van ons hedendaagsch Vlaan deren bewoonden, waren deze van onze Belgische volkeren die het langst weer stand beden aan Cesar, verdedigd, zooals wij zegden, door bosschen en moerassen. Zij werden nochtans onderworpen, hetzij door Labiénus, hetzij door Sabinus en Cotta. PYRÈS. (i) Wanhotnif!. Histoire de Ia Flandre Ver- taald van het Duitsch door Lambin. ■aBBBBXBBBB&BBHBBBBBBBBBaiBH miien L. DUPUIS, JUMET, van geconcentreerde plantensappen. Dulzende en duizende per sonen danken aan het gebruik dezer pillen hunne uitstekende gezondheid en bevelen ze U warm aan. Volgt dezen raad. j STOOMVERWERIJ NIEUWWASSCHERIJ DROOGKUISCHERIJ PKBOBa van BRUGGE, KU i VE MI f'kssas Nlenwwasschen van allerlei stoffen, opgemaakte en niet opgemaakte fcleedingstukken, zonder losdoen. Meubelstoffen, binnenversiering. Verzorgd Werk Spoedige Bediening BIJHUIZEN VOOR: Hier is sprake van de gevangenis te Brandeburg bij Berlijn. Daar zitten vele priesters en kloosterlingen gevangen cm reden van de vermaarde deviesenkwestie, daar zij hun schulden in het buitenland wilden betalen met hun Dultsoh geld ervoor te besteden. In de gevangeniscel, rmmmer 167, vertoeven de Redemptoristen Willem Brinkman, Walz, Aigner, Platte, alsook de Franclskanen Bombls en Brze- zowskl en vier anderen. Te zamen tien gevangenen. Pater Kox, Redemptorist, mocht den 6 Augustus 1.1. op vrije voeten komen. Het is in die gevangeniscel, nummer 167, dat Pater Willem Brinkman ziln 25 Jarig priesterjubileum vierde, op 8 Oktober 1.1. 's Morgens, te 5.30 uur, celebreerde hij daar zijn jubelmls op een voorloopig al taartje, omringd door de negen mede bewoners van zijn cel, aan dewelke hij de H. Communie gaf. God vergoedde door des te grooter innigheid het tekort aan uiterlijke pleohtlgheid, die past bij zulk een jubelfeest. De Jubilaris mocht noch tans de vreugde smaken te vernemen dat ontelbare Katholieken in Duitschland zich verheugden dien dag met hem, dat honderden H. Missen en Communiën voor hem alsdan werden opgedragen om God te bedanken voor dit jubllé en om voor den beproefde geduld en sterkte te verkrijgen. Meer dan 80 brieven van ge- lukwenschingen mochten hem, met toe lating van het bestuur der gevangenis, overhandigd worden. Zijn broer, Bernard Brinkman, insgelijks Redemptorist, mocht den jubilaris een bezoek brengen in de gevangenis, gedurende een half uur, doch in tegenwoordigheid van een gevangenis bewaker. Zoo vernam de Jubilaris, dat Hoogeerw. Pater Murray, algemeen overste der Redemptoristen te Rome, dienzelfden dag de H. Mis voor den jubilaris cele breerde aan het altaar van het mirakuleus beeld van O. L. Vr. van Altijddurenden bijstand te Rome. Den bezoeker werd ook toegestaan enkele woorden te spreken met de overige gevangenen van cel num. 167. Die cel is 3 meter breed 6.50 m. lang, voorzien met verscheidene vensters. Men is erin geslaagd er tien bedden in te plaatsen voor de tien gevangenen, alsook drie tafeltjes. De dagorde dier priesters gevangenen is als volgt: 7 uur ontbijt met zwarte koffie, 550 grammen brood voor een dag; van 8 tot 9 uur vrije tijd, door te brengen in stilte op der binnenkoer; van 9 tot 12 uur, werk in de cel, tijdens hetwelk het toegelaten is met elkander te spreken of te lezen of gezamenlijk te bidden. Tusschen 12 en 13 uur middag maal; een liter dikke soep. Daarna voor geschreven werk tot 17 uur, gevolgd door de reiniging van de oei. Te 18 uur, avond maal: een halve liter dunne soep. Te 19 uur appél om de aanwezigheid van alle gevangenen vast te stellen. De lichten worden alsdan uitgedoofd tot den vol genden morgen te 6.25 uur. Zulk levensregiem is uitputtend voor velen. Pater Walz, 68 jaar oud, is erdoor onbekwaam geworden zijn brevier te bid den. Pater Platte, die ziekelijk werd en zich nu wat herstelde, weegt nog 56 kilos. Waarin da gevangenen het meest belang stellen is in de gebeurtenissen die de H. Kerk overkomen, alsook in de apostolische werken van hun vrijgableven medepaters, voor dewelke zij de beproevingen van hun gevangenisverblijf opdragen. Ten tijde dat de vereeniarde Nederlan den de wraak van het te Waterloo ver sbeen Frankrijk vreesden, bouwden zij, namelijk te Charleroi, onderaardsche gan gen op eene diepte van tien meters. Zoo bestaat er een van 800 meters lang onder de huidige Universiteit van den Arbeid, in vervallen staat. Een plaatselijk komiteit vond het goed en geraadzaam dien onderaardschen gang in te richten tot schuiloord tegen lucht- bommen in geval var oorlog en het ge lukte er in tot heden, met hulpgeld der stad, 600 meters te herstellen, te verluch ten en te verlichten, en een bomvrij schuiloor in te richten. Nu dat alle landen zich wapenen en ge reed maken tot den oorlog, niet alleen te lande en op zee, maar ook in de" lucht, zal misschien menig inwoner van Char leroi zijn leven aan dat schuiloord eens te danken hebben. Binst de vierjarige bestorming en be schieting van lener, groeven Iener's ver dedigers onderaardsche gangen onder stads binnenvesten, van bij de Statie tot over de Meenenpoort, om, met minst ge vaar, den overweldiger te kunnen tegen» houden. Die gangen zijn heden in ver vallen staat. Zou een plaatselijk komiteit het nie* goed en geraadzaam vinden die onder aardsche gangen ten deele of ten geheele, tot bomvrije gezonde schuiloorden in te richten tegen gebeurlijke!» luchtoorlog? De stad zou misschien haren grond kos teloos laten gebruiken, en het_ plaatselijk komiteit zou mogelijks het inrichtings kapitaal wedervinden met in vredestijd die gangen te laten bezoeken en ze in oorlogstijd te verpachten. Men weet dat leper, tusschen de Rij- selpoort en de Meenenpoort, van in inge nieur Vauban's tijd, twee Onderaardsche kazematten en de drie onderaardsche in stand geblevene magazijnen der Rijsel- poort, van 't Houten Peerd en van 't Be- vrozen Vleesch bezit. Laat ons blij zijn van te leven, En aan God er dank voor geven. God, die Onze Vader zijt, En door vader cvertijd Mij besteken liet met 't leven. Wat zal ik U wedergeven? 't Leven is een gave en gunst Van Uw goedheid, macht en kunst) Gij weet vruchtbaarheid te geven En kunt dooden zelfs doen leven, Wat geen mensch ooit kon of kan Naar Uw werk en wil en plan. G'hebt den eersten mensch geschapen Ziel en lichaam, machtig wapen, Die met 't leven alles kon Alles deed en alles won. G'hebt hem eene vrouw gegeven Om te gaar met haar te leven, En het leven aan hun kroost Voort te zetten, onverpoosd; Groeit, zeidet Gij, vermenigvuldigt! Houdt aan 't leven, 't is verschuldigd: Aan uw nakoomlingenschap Tot den laatsten tijd en trap; Ik, de Schepper van het leven, Héb de menschen 't recht gegeven Voort te geven wat Ik gaf En te leven tot aan 't graf Aan nog andr'en dan de menschen Wildet Gij 't bestaan toewenschen; G'hebt uw Goddelijken Zoon, Die den hemel heeft tot woon, Laten tot op d'aarde dalen Om zijn menschwording te halen Uit Maria's maagdenschoot; Meester over nood en dood G'hebt, door Jezus, nood genezen, Hem zelf hebt G'uit 't graf verrezen. Gij deedt Lazarus opstaan Sedert lang in 't graf gedaan, Gij ontwiekt Jaïrus' dochter, En wie anders dan Gij mocht er Te Naïm, een dooden zoon Weer doen gaan naar moeders woon. G'hebt, na Jezus dood, Zijn leven Voort aan 't menschdom willen geven:. Bij 's altaars geheimenis Als de Priester in de Mis Brood en wijn staat op te dragen Om Uw gunsten af te vragen, 't Is uw Zoon dien hij opdraagt, Die, weer levend, U behaagt. Een drievoudig Rijk en Leven Hebt G'ook 't menschdom willen geven: Steen- en dier- en plantenrijk Hebt Gij een bewijs en blijk Van Uw Almacht willen geven Met het schenken van het leven;' Door U leeft er steen in d'aardi En metaal van allen aard, Die er groeien en bswegen, Zonder zon en zonder regen, Zonder iemands hulp of hand. Door het water en het zand. In de zee, de lucht, te lande. Leven dieren allerhande: Visschen brengen visschen voort, Vogels, vogels van hun soort, Groote dieren baren kleene, En onnuttig zijn er geene. 't Plantzaad leeft en schiet in 't land En wordt boom en vrucht en plant Door Uw macht en mélden zegen Waarin alles is gelegen. G'hebt aan allen die gelooven En gedoopt zijn, hoog hierboven Eeuwig leven voorbereid En milddadig toegezeid; Leven zal elk, eeuwig leven Om U lof en eer te geven Voor de weldaad van 't bestaan En het nimmer nooit vergaan. Lof en dank, o Heer, voor 't leven Dat Gij mij hebt willen geven. IflBBflBBBBBBBBBEBBBBB&BflflflflflV! GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE. DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF /RIEND. ZOO STEUNT GE ONS. DANK EROM. Telefoon 378. Telefoon 382, Telefoon 278. Telefoon 32355. De elegante vrouw kiest haar pels bil «AU RENARD BLANC» want zij vindt er de snit, de chic en de afwerking die de moeilijksten vol doen. Eenige keus van casaquins, trois-quarts en mantels. Overgroote keus van vossen: zilver, blauwe, «Haete fumés, canadeesche; Her melijn, Vison, Astracan, Putois. «AU RENARD BLANC» de ongeëve naarde pelsenbewerker, zoowel voor prijs als voor kwaliteit. Wanneer de lever {jaai,-r-, tfaal alles Segl fhèh.Dit komt doof» dat de lever, na het hart, het belangrijkste onzer organen is. Zij ia bet die de gal afscheidt noodig voor de spijsvertering. Zij is het dia de suiker vervaardigt, onmisbaar voor onze voeding; zij is het ook die ons bloed zuivert. Men zal dan ook begrijpen dat de geringste stoornis van de lever op heel het organisme terugslaat. Vele troebelen van da spijsvertering (oprispingen, brakingen, zuren, luiheid, verlies aai, eetlust) hebben een zieke lever voor oorzaak. De lever verzorgen is dus van groot belangmaar mishandel ze niet door de medi cijnen. Verzorg U met de planten die zachtjes, natuurlijk en zeker Werken. De variëteiten die in de Tisane Ste Claire vereenigd zijn vullen zich aan en helpen zich onderling. De Tisane Ste Claire isop het huidig oogenblik een der doelmatigste geneesmiddelen tegen de ziekten van de lever en hun gevolgen. Op 100 zieken is er nauwelijks een waarvan de lever wiet aangetast is.. Boürhavt, In alle apotheken aan den prijs van 12.50 Ir. het groot pak. DEPOT ANC, MAISON LOUIS SANDERS, S A., BRUSSEL

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1936 | | pagina 3