SINXEN nadert De mooie Eden te Brussel Groote Carnavalstoet Amnestie I De SchooSkwestie @p Zondag 9 Mei 1937 KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER LICHTZINNIGHEID BIJ KINDEREN ZONDAG 9 ME! 1937. sa i Eoterstraat, 17, IEPER. j= WEEKBLAD: 4C CENTIEMEN. en de nieuwe eischen der Liberalen en Socialisten Va or uitbreiding der Missiën en bekeud van het Geloof MISSIE-ZIIKBIDAG ¥üft PINKSTEREN INTERNATIONAAL OVERZICHT ZIJN HEILIGHEID DE PAUS MOET ANDERMAAL RUST NEMEN STAD EEPER 15.000 FRANK PREMIEN EN VERGOEDINGEN Daarbij verscheidene FANIONS voor de deelnemende Maatschappijen. laaca Jaarlijksche Troepensckcuw te Brussel Rerura Novarum in heel den lande met geestdrift gevierd Het etappen van het Maaswater ve©r hsl ASbert-kanaaS Zuüstt ds werken moeien stop gezet worden Belgie en Nederland voor het Internaticnacl Kef isas. Brussel verboden grond voor de Vlamingen ONDERHANDELINGEN MET DE REGEERING S3 **ïyWBTOiHttraiKBgag3MMMBMBMBM DE HALLE r= Katholiek Weekblad van leper Bureel: 1 ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) H Binnenland 20.— fr. p Belgisch Kongo 40.— fr. Frankrijk 40.— fr. Ai'le andere landen 60.fr. fi ltedcj.aker\ sim vrr^nt-n ootdcUlk zoor g hun artikels. ^!!!!!MH,ii!iiitiniM!i!!iiiumftiuu3mmmimiimii)iimiummiiiimuAii^i 5' JAAR. N' 19. i'iiaïmiiiiiiitiiniiuHnniiiiiiiiiiuiiiiMimiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiffi ËL s 1 TARIEF VOOR BERICHTEN: 1 H Kleine berichten per regel 1.fr. g m 1 ir. toe!, v. ber. m. adr. t. bur. g Kleine berichte, (minimum 1 4.fr. s H Rouwber. en Bedanlc. (min.) S.fr. g Drukker-Uitgever: SAN5EN-VANNESTE, Poperinge Tel. Poperinge N' 9 Pojtcheckrekening Nr 155.79 H Te herhalen aankondigingenj prijs op aanvraag. H Annoncen zijn vooraf te betalen cn H moeten tegen den Woensdag avond §1 r'.rhten tegen den Donderdag noen. jg g- ingezonden worden. Kleine be-1| 6i £>li»kJii«Uit(liilllii!UII{<]ll«WimR:l!!ilI!!KBBiifiHIHIf miUttUii 111i i iI lü I>« tegenwoordige schoolwet voorziet thans dat waar e:n voldoende aantal otuDrs ciit eischen eene oöicieele school meet opgericht worden. Voor het geval een gemeent>?bestuur onwillig is en weigert in te gaan cp een ernstig verzoek van het vereischte aantal oud rs, zijn volgens diezelfde schoolwet de dwangmiddelen bepaald om de stich ting van dergelijke school te bewerkstel ligen. Daarmede zijn de andersdenkenden nog ni-t tevreden. Omdat sommige gemeenten terecht niet wilden ingaan op petities die allen errst misten, spreken zij van wille keur der gemeenten en eischen nu een nieuwe wet, waardoor het Ministerie van Onderwijs, van uit Brussel zelf zou be slissen. Nu wordt een nieuwe wet voorgesteld waardoor in alle gemeenten eene officieele school moet tot stand komen, zelfs op groote gehuchten, zoodra ouders van 35 schoolgaande kinderen dit eischen! Deze petities moeten rechtstreeks naar Brussel en niet meer naar de gemeente gezonden worden! Waarom? Omdat men aan de ruziestokers de ge- V :enhcid wil geven OP GELIJK WELKE MANIER het aantal handteekens te ver zamelen en om het toezicht der plaatse lijke overheid te kunnen uitsluiten. De gemeentelijke overheid die ter plaats Is kan den ernst der petities onderzoeken, hst Ministerie van Onderwijs kan dat niet van uit Brussel en doet het ook liever niet Men wil immers van ginder uit In ieder gemtente een officieele school en alle pe tities in dien zin zullen welkom zijn. Dat is niet redelijk! Het is wel redelijk, dat aan een vol doende aantal ouders die ernstig en ge meend een school vragen volgens hun opinie, voldoening zoude worden gegeven: dat kan de wetgever, gezien dat er ver schillende opinies bestaan, niet weigeren. Maar dan is het toch ook redelijk dat de vraag van deze ouders zoude werkelijk zóó gemsend zijn en dat het werkelijk gaat om bevrediging van hun opinie. Waarom zijn de Liberalen en Socialisten er dan tegen dat in de wet zelf de voor waarden zouden bepaald worden waaraan de petities moeten beantwoorfien? Of is het niet onredelijk zooals het trouwens reeds gebeurde onder de tegen woordige schoolwet dat petities voor e: .1 nieuwe school worden ingediend, de school gebouwd wordt en er dan geen kin deren genoeg naartoe gaan an een klas t? bevolken? Waarom dergelijke onzinnige toestan- dei niet voorkomen door op wettelijke wijze den ernst der petities te waarborgen? Waarom? Hierom: omdat zij, spijts alles, door dwang c-n bcdriegelijke petities, officieele scholen willen stichten ook in gemeenten waar dit nu niet gewenscht wordt, tenzij door een klein aantal twistzoekers en ru m eerste kers De zaak is nochtans doodeenvoudig: nirrnand is ertegen dat waar het ernstig gevraagd wordt, een officieele school zoude tot stand komen, maar dat men dan ook door een wettelijke bepaling er vc-rn zorge dat het waarachtig en werke lijk verlangen der plaatselijke bevolking worde uitgedrukt door een petitie die op een ernstige manier kan geschieden en waarvan de handteekens plaatse-lijk en ook in hooger beroep op voldoende wijze kunnen gecontroleerd worden. Is dat niet zoeken naar do waarheid? Is dat niet volkomen redelijk zijn? Waarom dan dat weigeren? Omdat men tegen alles in, ook tegen het verlangen der plaatselijke bevolking, officieele scholen wil stichten! Daarom! En omdat men n& dien eersten stap dvn tweeden wil doen: ieder officieele school een neutrale school! Ook daarom! En vooral daarom! En hier pakken wij de Socialisten en Liberalen bij hun woord. Ze zeggen eeuwig en ervig: De vrijzinnigen hebben geen scholen volgens hun levensopvattingen. Daarom willen wij de officieele school. De wil der ouders moet geëerbiedigd wor den!! Goed zoo! Maar dat ze t in de wet zetten. Maar ock daarvan willen zij niet weten. Ze redeneeren zij alzoo: In ieder ge meente een officieels school! Iedere offi cieele sohool neutraal! En dan heeft ieder een school volgens zijn opinie En de Katholieken dan? Volgens hun opinie mogen zij hun kin deren toch niet naar een neutrale school zenden! Dat is hun streng verboden door hun gtweben en dcor ten uitdrukkelijk kerkelijk gebod. En dnn? De officieele scholen voor de vrijzinni gen alleen? De Katholieken dus uitgesloten? Nog eens is dat redelijk? Heet ge dat: Scholen volgens den wil der ouders We herhalen het: weest redelijk tegen over iedereen! Dan alleen is er schooivrede mogelijk. We zeggen aan de Socialisten en Li beralen: Zet uw schoone leuze: scholen volgens den wil der oudersin de wet 't Is niet zoo moeilijk dit te verwezen lijken. a) Waar de ouders een vrije school stichten die voldoet aan de voorwaarden der wet, neemt ze aan, 't Is de wil der ouders! b) Waar een officieele school gevraagd wordt, laat het over aan de meerderheid der ouders der schoolgaande kinderen welke de geest der school zal zijn; en ge voldoet aan den wil der ouders. Dat is eerlijk! Dat is redelijk! En daarbij, Socialisten en Liberalen, dan komt ge niet iif tegenspraak met uw eigen princiepen. Nu wél! Ge spreekt wel van scholen volgens den wil en de levensopvatting der ouders. Maar ge sluit door uw nieuwe eischen in uw wetsontwerp, den wil en de levens opvatting uit van de overgroot® meerder heid der ouders. Ge wilt op kosten van 't gemeenebest alles volgens den wil en de levensopvat ting van de niet-kathoheken en ge ver waarloost den wil en de levensopvatting van de Katholieken die het leeuwenaan deel in deze kosten betalen. Ge wilt geen schooivrede, maar school strijd! <LaS352ZBBM&B21I3iiSEZEBSBKBiEBBIiiB3BB3BB93S3E!9S3SSZ3g3Z3S9 Op het verlangen van Z. H. PausPiusXI wordt er op den eersten Sinksendag aan alle zieken gevraagd, hun lijden en smar ten van een dag op te dragen voor de uit breiding van de Missiën en voor het be houd van het Geloof. Deze oproep wordt gericht tot alle zie ken door lichamelijk lijden gekweld. Duizende zieken uit de Katholieke we- r:ld, zij die door eene voorbijgaande kwaal zijn aangetast en zij die ongeneesbaar zijn; zij die thuis alleen hun smart dra gen en zij die samen wonen in klinieken, hospitalen of krankenhuizen, allen kun- rro aan dien pauselijken wensch voldoen. Slechts één dag wordt hun gevraagd maar een bepaalde dag, een dag van ver heven beteekenis en van groote waarde voor het missieapostolaat der Kerk. Aan het Bestuur van den Pr ie :t er mis- si: bond werd de organisatie van dezen d?r opgedragen en deze priestervereeni- .CZ3223BaB2ZSBES9 ging, die in bijna alle landen bestaat, Is dan ook geestdriftig dit initiatief van het Hoofd der Kerk bijgetreden In ons land heeft de Priestermissiebond, in verstandhouding met de leiders van het Ziekenapostolaat, voor dezen missiezondag een prent je uitgegeven dat gratis gestuurd wordt aan al degenen die het zullen aan vragen. Het Nationaal Secretariaat van den Priestermissiebond rekent dan ook op de medewerking van de parochiale gees telijkheid voor hun zieke parochianen en, meer bepaaldelijk nog op de almoezeniers van de ziekenhuizen, alsmede op de orga nisatie van de katholieke aktie, om dezen missie-ziekendag, die voor de missies van zuik groot geestelijk belang is, zooveel mo gelijk bekend te maken en te steunen. De prentjes met gebed zijn te verkrijgen op het Nationaal Secretariaat van den P. M. B., 40, Middaglijnstraat, Brussel (3). GEZINSOPVOEDING 't Is 'n gebrek dat we veeleer 'n tekort ttojen r.cemen; 'n tekort waarvan de oor zaak niet diep ligt. Het kind is nu eenmaal geen volwasse ne, die zijn gezond verstand laat spreken. H:t redeneert niet eer het iets aanpakt. Hei ziet alleen de oppervlakte der dingen rondom zich, en het gevaar is hem onbe kend. H:t zal met vuur spelen in de schuur en cp hcoge boomen klimmen om 'n vogel nest. Op rijdende wagens klauteren of »an tram cf auto hangen vinden onze rakkers alleen maar prettig! En wat den ken van de twee bengels, die 'n electrische tram in gang stoken en botsing verwekten, met al de noodlottige gevolgen voor hun eigen persoontje? Laat ze nu steeds heelhuids van hun kat.fkwaad afkomen. 't Zijn toch maar kinderen!zal men zeggtn. En zijn wij ook niet zoo ge weest?... Inderdaad. We gunnen de kinderen vol gaarne hun jolige pret! Dat moeten ze beleven! Toch moeten we hier even den vinger opsteken, en uns afvragen, beste ouders, cf het altijd bij die onschuldige streken zal blijven? Denken wij er on. dat ons kind een mensch in wording is! Laten we au den lossen teugel aan zijn speelsche driften, dan kan met de jaren, die onbe suisde deugniet zich wel eens ontpoppen tot. 'n roekelooss nietdeuger! Van vele handelingen immers vraagt lie: kind zich niet direct af of ze geoor loofd zijn, ja dan niet; noch hoe het spel letje zal uitvallen! Zijn verstand kan het nog nitt volledig gebruiken. Aan ons dus het hierin bij te Kaan. Willem komt thuis en in vijf minuten zijn huiswerk af. Maar laten we het «ens nazien: slordig geschreven en alles behalve juist. Het ware glad verkeerd hem bij dit eerste feit, zoo maar bi. de ooren H trekken, of van de martenez te spreken. Liever eens ge- toedelijk met hem praten: •ongen, wat zal je doen als je groot bent... Je niet juist kan rekenen of als je ge grift onlees aar is! Voor zoo'ii verstan- I-ge flinke jongen als gij!... Dan kan hij herbeginnen en beter op letten. Voor de catechism usles zal men de kin deren doen inzien, dat die niet moet ge leerd worden voor den meester of mijn heer pastoor, doch voor eigen voordeel en uit liefde tot God. Weilevendheid aan tafel of op straat, niet uit vrees voor den blik van ouders of meesters, doch om als 'n opgevoed mensch door de wereld te komen. Liegen schrijft men gemakkelijk toe aan lichtzinnigheid. Het is meer de grilli ge verbeelding van het kind, die hierin 'n voorname rol speelt. Dit niet aannemen ware misdadig. Niettemin is het plicht de liefde tot de waarheid aan te kweeken. Zullen we nu zoo gedurig met het kind redeneeren? Op de gevolgen van hun daad wijzen, kan soms hij zeer volgzame kinderen vol staan. De meesten echter zuilen nog wel herbeginnen. Gedurig hetzelfde hooren herhalen, zijn ze gauw beu. Laten we dan eerst zien of ze blijk ge ven van goeden wil. Schiet deze tekort dan kan men ze iets ontnemen, waarop ze zeer gested zijn. Bijv. 'n uitstapje, 'n fietstochtje, hun nagerecht of de Zon dagscent. Omgekeerd kan 2 :en ze ook nu en dan iets beloven, waarvoor ze 'n tijd lang hun best moeten doen. Hoe nauwer de gunst hun aan 't hart ligt, hoe gemakkelijker we ons doel zullen bereiken. Vergeten we echter niet dat de straf niet de eenige toevlucht is. Indien een blik of een woord volstaan, wordt ze overbodig. Laten we echter nooit dreigen! We ma ken het kind bevreesd en leeren het dan handelen uit berekening. We besluiten. Met lichtzinnige kinderen moet eerst gepraat worden. We leeren ze dan na denken en zich onderwerpen aan de leid draden van oversten, aan de geboden van God. Beloven en afnemen alleen met het doel goede gewoonten aan te kweeken. Met de jaren dan zal het verstand beter leeren handelen; uit plicht en om Gods wil! G. O. W.-VU Op dien Sinxendag, in de vroegte, scheen de zon zóó helder. Maar opesns waaide het, met geweldig gedruisch, alsof het huis ging omvervliegen. En vlammen, gelijk roode tongen, flikkerden boven hun nen kop, in de groote kamer. En ze werden iets gewaar in hun lijf, die apostelen. Die simpele, schuchtere visschers, met een paar boeren en een douanier bij. Die eertijds benoemd waren om vreemde mensahen aan te spreken. Ze werden gewaar, dat ze nu anders ge worden waren, en voor geen man zouden achteruitgaan. Ze trokken de vensters open, en keken op de straat. Die awart zag van volk. En van op het balkon spraken zij tegen dat volk, en kregen er op éér.en slag drie dui zend mee. Zóó begonnen zij, op dien Sinxendag. Met twaalf man zouden zij al de overige menschen anders en beter gaan maken. Twaalf man. Dat pakten zij aan. De wereld was schoon toen, in de volle lente. De bergen en velden stonden frisch, groen, om er in te bijten; de bloe men geurden door de lucht; de vogels zongen in de boomen; de zon scheen lus tig over het land, en de menschen keken blijgezind. A En toch pakten die twaalf apostelen hen aan, over heel de beschaafde wereld. Zij trommelden hen samen op de markt; zij riepen hen bijeen in de huizen; zij gingen tusschen hen zitten in de werk winkels en fabrieken; zij spraken hen aan op de kaaien, waar de schepen gelost en geladen werden. Altijd hetzelfde, kert en geweldig: Christus is voor u gestorven, maar le vend uit zijn graf gekomen. Wij hehben Hem gezien. Want God ziet u geerne, al- iemaal, gelijk een Vader zijn kinderen geerne ziet... ...En gij ook, vsrloopenen en sukke laars, menschen zonder hart, gij ook moet elkaar geerne zien... Zóó iets hadden zij nooit gehoord. Me kaar geerne zien! Ouders die hun kinde ren moesten beminnen; mans en vrou wen die alles voor malkaar moesten over hebben; bazen en meesters die moesten zorgen voor werklie en ondsrhoorigen; werklie en slaven die broeders moesten zijn van hun bazen en meesters. Maar dan zou de wereld een Paradijs werden? Inderdaad. Want als zij keken r.aar de eerste Christenen en hoe die leefden; e-n goed en godsdienstig voor elkaar waren; en zongen van geluk in hun huizen; en hun hart openzetten voor dompelaars en slaven in de werkwinkels en fabrieken; dan bekenden zijZiet eens, hce die Christenen mekaar beminnen Die Christenen legden hun dat uit. Christus had gezegdAan één teeken zullen de mensehen erkennen dat gij mijn leerlingen zijt: als gij mekaar geerne ziet! Dat trof de menschen over heel de wereld. En zij kwamen naar de apostelen, om ook te worden gelijk die. Dat ging op geen acht dagen. Maar dat ging. En de volken die leelijk waren en zander hart. werden anders en schoon en christelijk en gelukkig. A Weer is 't Sinxen. En weet" moeten wij doen wat die twaalf apostelen deden. V/eer is de wereld schoon, maar zijn veel mensohen leelijk, van binnen. Weer staat de wereld in volle leute, en frisch in 't groen en geurig van de bloe men en lustig van de vogelen. Veel menschen zijn schoon en christe lijk en gelukkig, in alle landen. Maar veel anderen zien er blijgezind uit, op hun gezicht, maar niet in hun hart. In hun huizen is het külig en betrokken, kinde ren mogen daar niet komen, ten hoogste ééntje, want dat is een last. Mans en vrou wen gaan van elkaar loopen, en 't huwe lijk springt uitéén. Er is maar één God: het geld; maar één hemel: het plezier. De grooten persen de kleinen uit; en de kleinen mompelen van heel den boel in gruis te slaan. En liefde voor elkander bestaat daar niet. En toch werken wij aan hen, om hen anders en schooner en beter en gelukki ger te maken. Waarom gaan wij dan niet snel vooruit, gelijk de eerste christenen? Omdat wij niet genoeg doen wat die deden; omdat wij mekaar niet geerne ge noeg zien. Daarom! Wij zijn niet goed genoeg, niet genoeg voor elkaar. Dat. en dat bovenal moet de doolaards en sukkelaars aantrekken. Zij moeten kunnen zeggen, gelijk in den ouden tijd: Ziet eens. hoe die Christenen mekaar geerne zien! Bij ons moet het beter zijn dan bij hen. Onze huizen, onze werkwinkels, onze fa brieken, onze pachthoeven moeten Para- dijskens zijn. Paradijskens van goedheid en liefde. Dan zullen de anderen willen worden gelijk wij. En aan ook zai 't weer echt S'nxen zijn. TH. VAN TICHELEN. GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND, ZOO STEUNT GE ONS. DOE HET ZONDER UITSTEL. DANK EROM. DE BELANGRIJKE GEBEURTENIS Niettegenstaande ik reeds verleden week schreef over het nieuwe inter nationale statuut van Belgie, voel ik me thans weer verplicht om over deze belangrijke zaak te schrijven te meer daar intusschen de Engelsche Minis ter van Buitenlandsche Zaken, Sir Eden, persoonlijk te Brussel is ge weest, in gezelschap van zijn ega, niet om koffie te gaan drinken in de Bon Marché of om het oudste menneken van Brusselmet een be zoek te vereeren, maar om juist de nieuwe verhoudingen in West-Europa te bespreken met de Belgische Eerste Minister Van Zeeland en de Belgische Minister van Buitenlandsche Zaken, Mijnheer Spaak. In onze pers is in tusschen over dit vraagstuk danig veel geschreven geworden, en Mijn heer Spaak heeft ook zooveel hier over gezegd in de Kamer van Volks vertegenwoordigers, dat de zaak verre van duidelijker, integendeel meer ver ward schijnt geworden. De Fransche en Britsche gezanten hadden aan onze regeering een nota overhandigd waarbij wij voortaan ontslagen toerden van alle interna tionale verplichtingen die ons konden dwingen tusschen te komen om een van de Locarno-Staten te helpen zoo die aangevallen werden, buiten hun schuld. Dat was duidelijk en meteen aangenaam om te aanhooren, maar mJdderwijl blijkt dat er wel nog zou den besprekingen blijven voort be staan tusschen de Fransche, Engel sche en Belgische legerstaven en ver der dat artikel 16 van het Volken bondspact ons toch nog moeilijkhe den zou kunnen berokkenen. Gelukkig heeft Minister Spaak op een paar van die punten heel duide lijk antwoord verstrekt; immers vol gens hem is er absoluut geen sprake meer van militaire afspraken van Belgie met andere landen en wat artikel 16 van het Covenant van de Volkenbond betreft, zoel komt daarin voor dat een lid desnoods vrije door tocht over zijn bodem moet verlee- nen aan de andere leden vazi de Vol kenbond in geval van een gezamen lijke aktie tegen een bepaald land, maar Minister Spaak maakt voorbe houd in dien zin dat hierbij Belgie volledig vrij zijn toestemming hier toe verleend. EN DUITSCHLAND Toch schijnt alles nog niet in orde na die zeer duidelijke verklaring Waarom kwam de Heer Eden per soonlijk naar Brusecl, nadat de nota van Engeland en Frankrijk was over handigd geworden? Om die nota te bevestigen? Om getuigenis te geven van de Engelsche sympathie tegen over de nieuwe koersrichting van de buitenlandsche politiek van Belgie Daarvoor kon de Heer Eden wel zijn luchtreisje en liet verlies van zijn Zondag bespaard hebben. Noodzake lijk moet hier wat meer achter zittezi. Eerst en vooral heeft de Heer Eden niet alleen over politieke vraagstuk ken gesproken met dc Heer Van Zee land, znaar ook over economische, waarbij de Belgische Eerste Minister toch heel wat meer bevoegd zal zijn dan Mijnheer Eden zelf. Doch Eden zal ook wel bijzondere onderrichtin gen ontvangen hebben om te polsen naar de plannen van Van Zeeland betreffende het economisch herstel van de wereld. Hetgeen we vernemen is danig vaag, maar het blijkt toch overduidelijk dat de Belgische Eerste Minister veel meer moet bezig zijn met zeer grcotsche plannen voor een herstel van de wereldekonomie dan met een oplossing van de dringende kwestie van de weer aangroeiende Vlaamsche grieventrommel. Doctor Schacht, leider van de Duitsche Rijksbank en Reichswirtschaftminis- ter, kwam naar Brussel om hem te bezoeken. Nu is Eden gekomen. Wij kunnen niet anders denken dan dat het vooral in aansluiting van het bezoek van Dr Schacht is dat Eden Van Zeeland komt bezoeken. Duitschland is de zieke zenuwknoop van de zieke wereld. Van het eko- nomische en politieke herstel van Duitschland hangt het herstel van de wereld af, ook ekonomisch en po litiek. Het ekonomisch herstel hangt af van een bloedtransfusie die hier bepaaldelijk beteekent een ruim op gevatte kredietverleening aan Duitsch land. Het politieke herstel is verbon den aan het Verdrag van Versailles en aan de Volkenbond die eruit is voortgevloeid. Zonder een herziening van het Vredesverdrag van Versailles in den zin van een belangrijke tege moetkoming tegenover Duitschland schijnt alle politiek herstel in West- Europa noodzakelijk te moeten mis lukken. WEST-EUROPA Welnu dit is nu juist weer duidelijk gebleken naar aanleiding van het be zoek van den Heer Eden. Duitschland waardeert de pcgir.g van Belgie om zelfstandig op ie treden voortaan, maar het kan niet bijtreden tot de Fransch-Engelschs nota omdat Bel gie trouw blijft aan het pakt van den Volkenbond, dat het zeer onduidelijk acht. Ook daarover schijnt, te Brussel onderhandeld te zijn geweest. Name lijk wat meet cr gedaan worden om een nieuw Lccarncpakt tot stand te brengen en buiten Belgie dus weer Frankrijk, Duitschland, Italië en En geland te vereenigen in een bond ter verzekering van da vrede in West- Europa? Welnu het spreekt vanzelf dat zoo Duitschland niet kan toetre den bij de Fransch-Engelsche verkla ring betreffende de erkenning van Belgie's zelfstandigheid, het evenmin zal toetreden bij een nieuw Locarno- pakt. Steeds blijft in den zeeg VER SAILLES en de VOLKENBOND en deze laatste omdat hij tot nog toe alleen de testament-uitvoerder is geweest van het eerste. Alleen de likwideering van het ongelukkig Verdrag en de her vorming van de Volkenbond kunnen voor de menschheid heel nieuwe per- spektieven openen. Doch dit is ook een van de neteligste kwesties dee men zich voorstellen kan want als men roert aan Versailles dan betee kent dit dat men moet erkennen alles wat Hitier tot nog toe gedaan heeft, schijnbaar in tegenstrijd met het in ternationaal publiek recht. Dan moet men ook de Duitsche kolonies terug geven, wellicht zekere gebieden van Duitschland afgegeven aan Polen en aan Belgie. Dan moet men meteen denken aan al de andere vredesver dragen van 1919, zooals deze van Trianon die nog onrechtvaardiger is geweest dan die van Versailles. Daar aan is verbonden de teruggave van de Hongaarsche gebieden, die Tcheco- Slovakije, Roemenie en Yoego-Slavie op onrechtvaardigs icijze verkregen hebben. De eene moeilijkheid zou de andere meebrengen. Zouden Eden en Van Zeeland het daarover gehad hebben? (Verboden nadruk.) ROSKAM. lB3aBZ33Saaa!3S33S58BZ51S5E35B te 2.30 u. namiddag Beneven# de talrijke Maatschappijen der stad en de REUS GOLIATH is de medewerking verzekerd van prachtige groepen uit Antwerpen, Bce- zinge, Brugge, Gent (twee groepen), Halluin (twee groepen), Kortrijk, Lede, Mechelen, Roeselare, Zelzate. Prachtige Belgische en Fransche afzonderlijken, enz. De jaarlijksche troepenschouw die reeds vóór enkele weken te Brussel moest plaats hebben doch werd uitgesteld omdat de Koning zich tijdens een val aan zijn lin ker knie had bezeerd, heeft Dinsdag op een zonnigen Lentedag plaats gehad. Al de regimenten gelegerd te Brussel en in den omtrek namen deel aan den optocht en de wapenschouw. Het was luitenant- generaal Tasnier, bevelhebber der plaats, die de troepen in oogenschouw nam wijl de Koning de troepen voor zich zag de- fileeren. De kleine Prinsjes woonden het defilee eveneens bij van uit een venster van het koninklijk paleis. Een talrijke menigte woonden de plechtigheid bij cn juichte herhaaldelijk de Koning en de kleine Prinsjes toe. Hiernevens Trins Karei, aan het hoofd der gidsen, die den groet brengt aan zijn broeder tijdens het defilee. Foto hier onder werd genomen toen de Koning luitenant-generaal Tasnier, bevelhebber der plaats, groet. DE INSPANNINGEN DER LAAT STE WEKEN HEBBEN HEM ZEER VERMOEID Ds gezondheidstoestand van Z. H. den Paus eischt andermaal de grootste voor zorgen. De inspanningen der laatste we- weken, tijdens dewelke hij talrijke audiën ties toestond, hebben den H. Vader ten zeerste vermoeid. Dit is de oorzaak waar om de Paus, spijts het onzekere weder, naar Castel Gandolfo is vertrokken. Volgens d'e eerste berichten scheen de reis zeer goed verloopen te zijn. Doch, nauwelijks te Castel Gandolfo, versche nen weer de teekenen van vermoeienis. Maandag werd geen enkele audiëntie ver leend. De Paus heeft volstrekte rust noo- dig en de lezing van het decreet dat de heldhaftigheid van de deugden gelukza lige Marie -Christina van Savoie verkon digt lezing die op Ons Heer Hemel vaart doorging geschiedde in de meest strikte intimiteit. Men weet dat dergelijke formaliteiten in andere omstandigheden met grootsche plechtigheden gepaard gaan. IB33S£SS2SSB3BBBSS5SSBB8(3SEB Donderdag werd doorheen geheel het land het Rerum-Novarumfeest met veel geestdrift gevierd. In bijna alle steden werden optochten en feestelijkheden in gericht, die overal een groot sukses moch ten boeken. Te Brussel vergaderden on geveer 20.000 werklieden in het Sportpa leis om de feestvergsdering bij te wonen, die een geestdriftig verloop had. Ook in de andere steden werden de belegde ver gaderingen even druk bijgewoond. Het is een heugelijke dag geweest voor de Katholieken. Sa3Baaa3aHa62S=B3BSBS:3S23232S2SnS33SEE.1Sï3:S3aaSS2a BBBBsaBBasaBBsaBEEBïaBaaBBaaaEasuiaaBBBaKBBa Frc§terneBI@n nisgen Bsetoagesi tegen Amnestie maar Burgemeester Max verbiedt de VSaamsehe iietocgiag veer Ai Kwestie Het Albert-kanaal, waaraan nog steeds voortgewerkt wordt, is bevoorraad met water uit de Maas. Nederland ontkent Belgie het recht water uit de Maas te nemen voor deze bevoorrading en het geschil werd voor het internationaal Gerechtshof van Den Haag gebracht. De zaak werd deze laatste dagen door dit Hof behandeld. Men voorziet dat de uitspraak enkel binnen enkele weken zal bekend gemaakt worden. Hierboven ren zicht genomen tijdens een zitting van het Internationaal Ge rechtshof tijdens de behandeling nopens het aftappen van het Maaswater. HET VERZET TEGEN DE AMNESTIE VOORSTELLEN. BETOOGING DER FRATERNELLEN. Vanwege de Liberalen is een heftig verzet gerezen tegen de ingediende am- nesticvoorstellen. Dit verzet kwam reeds herhaaldelijk tot uiting en wel niet het minst in de liberale vergaderingen gehou den op Vrijdag 30 April en Zondag 2 Mei. Tijdens deze laatste kregen alle libe rale Ministers en Parlementsleden de ver plichting alle amnestie te verwerpen. Heer Bovesse werd er ook nog streng afgekeurd en uitgescholden, en beticht verraad te hebben gepleegd. Ook de Fraternellen zijn weer aan het roeren gegaan tegen de amnestie. Niet alle fracties doen mee. Door de Frater nellen werd op Zondag 1.1. een betooging op touw gezet te Brussel om protest aan te teekencn tegen alle amnestie. Deze betooging werd ten slotte een mislukking; enkel een S.000-tal leden namen er aan deel. Het was ten andere een doodschc stoet die een hoon was voor de Vlamin gen cn hun taal. Bijna alle gedragen span doeken in de Vlaamsche taal bevatten taalfouten. De Katholieke Associatie van het arron dissement Brussel doet ook mede aan de ophitsing tegen de amnestie en tijdens een vergadering der Associatie werd het ingediend regeeringsontwerp afgekeurd. MANIFESTATIE VOOR AMNESTIE TE BRUSSEL OP ZONDAG 23 MEI. H. MAX VERBIEDT ZE. Als tegenzet tegen de manifestatie op touw gezet door de Fraternellen tegen amnestie en het gedoe der Liberalen en Fraternellen hieromtrent had het Ver bond der Vlaamsche Oudstrijders besloten een massabetooging voor amnestie op touw te zetten voor Zondag 23 Mei aan staande, te Brussel. Hieromtrent werd door het Verbond ver scheidene mededcelingen verstrekt waar uit wij o. m. knippen «De «Fraternellen» pakken uit met de nationale eer. Zij vergeten daarbij dat de militaire en politieke amnestie door de regeering werd voorgesteld. En dat zij, door zich op de nationale eer te beroepen, de Heeren Van Zeeland en Bovesse, onderteekenaars van het ontwerp betreffende de politieke am- nesti, ervan beschuldigen de nationale eer te hebben gekrenkt! Hebben de Fraternellen erover nage dacht hoe potsierlijk dergelijke beschul diging klinkt? Van Zeeland cn Bovesse tegen de nationale eer van Belgie! Zou militaire, politieke en bestuurlijke amnestie niet eerder bevorderlijk zijn voor 's lands eer? Is het wel een eer voor Belgie het laat ste, het allerlaatste land van Europa te zijn dat nog geen amnestie schonk voor oorlogsfeiten? Is het wel een eer voor Belgie dat het sedert meer dan 18 jaar de amnestieclau sules van het Wapenstilstandsverdrag van Compiègne, bekrachtigd door art. 212 van het Verdrag van Versailles met voeten treedt? En aldus aan de gansche wereld het eerste voorbeeld heeft gegeven van de verdragschending Is het wel een eer voor Belgie dat de hatelijke naoorlogsroes niet tot bedaren komt, dat de driften even hoog oplaaien als in 1918, dat er geschreeuwd en gema nifesteerd wordt, telkens gen pt wordt van een gebaar van verzoening tegenover Vlaanderen? Tegenover die houding stellen de Vlaam sche Oud-Strijders, de voorzetters van de IJzertraditie, in naam van Vlaanderen.1! bloedoffer aan den Ijzer, hun onverrain- derden eisch en roepen het Vlaamsche volk op om met hen den beslissende» strijd in te zetten tot het hekomen van amnestie, voor militairen en burgers, vol ledig en onvoorwaardelijk! Wij geven dan ook vaqdaag reeds het ordewoord: de katholieke Vlamingen met speciale treinen en met autobussen, MOE TEN op Zondag 23 Mei a. s. naar Brus sel, achter de V.O.S.-sen, met de V.O.S.- sen, voor amnestie betoogen, om aan de hoofdstad den wil van het Vlaamsche volk te doen kennen. Op Zondag 23 Mei moet het te Brussel Vlamingen regenen!» Maar V.O.S. had zonder den waard ge rekend, zonder M. Max, burgemeester vail Brussel, de groote Vlaminghater die wel schijnt gezworen te hebben dat Brussel verboden grond blijven moet voor de Wa mingen. Van zoodra de aanvraag tot be tooging door V.O.S. bij Burgemeester Max toekwam weigerde hij die toelating te verleenen, omdat weer eens de open bare orde zou worden verstoord Deze maal wachtte H. Max zelfs niet op de bedreiging met tegenbetooging om zijn verbod uit te vaardigen. De Frater- nellen en enkele kringen van permanente woelmakers mochten Zondag manifestee ren tegen amnestie, dus tegen een wets ontwerp ingediend door de regeering eil geteekend door Ministers HH. Van Zee land en Bovesse, maar de V.O.S.-sen, di$ het sterkste deel der oud-strijders uitma ken, mogen er niet voor uitkomen. Vla? mingen moeten immer worden geweerd uit Brussel naar H. Max. Brussel mag de macht der Vlamingen niet zien, en den wil van het Vlaamsche volk niet kennen. Brussel is versperde grond voor de Vlamingen. Hoelang zullen de Vlamingen dat nog dulden Na het uitvaardigen van het verbod vaff' H. Max trad het Bestuur van bet Ver^ bond V.O.S. in voeling met den H. Dj Schrijver, Minister van Binnenlandschè Zaken, om toch toelating tot betoogen te verkrijgen. De H. Minister verklaarde zeer het ver? bod van den H. Max te betreuren maaf dat hij, wettelijk gesproken, r.ict gewa pend is den H. Max zijn besluit te doeg intrekken. Donderdag vergaderde het Bestuur vatj bet Verbond V.O.S. Met verontwaardi ging werd kennis genomen van het be sluit van H. Max. Tot drie maal toe werd bet dus door H. Max den Vlamingen ver boden te manifesteeren te Brussel. Dit verbod getuigt van de hatelijkste partij digheid. Het Dagelijksch Bestuur kree^f opdracht de onderhandelingen met de re geering voort te zetten en voeling te ne men met de Vlaamsche Parlementsleden om toch de toelating tot betoogen te ver krijgen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1937 | | pagina 1