De Nieuwe Wet op de Ouderdomspensioenen 'n Zonnig gezicht... Altijd! En spijts alles! ROODE SUCCESSEN EN SPANJE Herderlijk schrijven van Kardinaal VanRoey KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER INTERNATIONAAL OVERZICHT De noodzakelijke geest van eenheid onder de Belgische Katholieken Een telegram van den Vader aan het Blok der Katholieken van Belgie Uitbreiding der Gezinsvergoedingen tot de Werkgevers en niet-'contrekken den ZONDAG 16 JANUARI 19io. «DE HALLE Katholiek Weekblad Tan leper jj Bureel: Boterstr&at, 58, IEPER. g ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per poet) Binnenland 25.fr. I. Belgisch Kongo 45.— fr. Frankrijk 45.fr. j Alle andere tanden 65.fr. g 1Itdtrvtrktri rijn verantwoorden k war H kun artikels. WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN. Drukker-Uitgever: SANSEN-VANNESTE, Poperlnge. Tel. Popennge Nr 9. Postcheckrekening Nr 155.70. 6* JAAR. Nr X TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1.fr. fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Kleine berichte, (minimum) 4.—fr. j Romvber. en Bedank, (min.) S.fr. g Te herbalen aankondigingen prija op aanvraag. s Annoncen rijn vooraf te betaler, en 3 g moeten tegen den Woensdag avond I 1 ingezonden worden. Kleine be- E g richten tegen den Donderdag noe" I ^rttraittmmmnntmijmimmnümmniiimfüfinmmmüafiti-i-rtïühtftS Waar is dan het geluk te vin den? riep ik ontmoedigd uit. Het geluk, o God, dat hebt Gij jnij gegeven! En daarmee bevinden we ons op nieuw op weg. Het oponthoud aan de kaai was kort, zeer kort! Reizigers! Instappen! En reeds rollen we in dolle vaart de helling af die ligt tusschen 1938 en 1939... Lamartine stelde in een van zijn verzen een zeer nuttelooze vraag: Zullen we dan nooit het anker kun nen uitwerpen in den oceaan der ja ren... zelfs al was het maar voor één dag' Neen!... Zelfs niet één uur... Niet eens één seconde! Men vertrekt!... Men IS vertrok ken! En 't leven staat in het teeken van een voortdurende beweging. Nieuwjaarsdag is het heerlijke en tevens pijnlijke oogenblikje van: Halt! Heerlijk, wanneer men 's morgens gezamenlijk het jaar opdroeg aan Hem die het ons gaf. Heerlijk, wanneer 's avonds in de stemmige en warme eetkamer, op ieder bord het lokkende kerstpakje ligt, waarin even zooveel nuttelooze dingetjes zitten, die toch zoo'n ple zier doen, omdat ieder touwtje in liefde geknoopt en iedere verrassing met een goed hart bereid werd. Maar pijnlijk wordt die dag, als een trillende hand in de uwe steekt en een treurige stem U verzucht: Zalig Nieuwjaar, maar... Maar... wat? 'k Ben benauwd!... Benauwd? Van wie.., van wat? Van alles! Schrik van alles! En dat zijn woor den van mannen die in hun sector een leidende rol te vervullen hebben! Daareven doorbladerde ik mijn no ta's, En... ik moet bekennen dat met iedere 1" Januari het aantal dwee- pers is toegenomen! Voorbeelden? Eerst een onbedui dend voorvalletje. De weerkundigen voorspelden ons een nijpende koude te beginnen met December. Ik vraag me af wanneer het nu reeds werkelijk echt koud geweest is? Een ander voorbeeld? Op 1 Januari 1931 wenschte een van mijn schaapjes me een zalig jaar. En bij haar vromen wensch voegde ze 't volgende: Helaas, M. Pastoor... de oorlog staat stellig voor de deur. Het is iets voor 10 tot 15 Februari, 't Is heel zeker, M. Pastoor, Ik weet het van N..., een officieele personnage! We zijn nu 1938... en die akelige voor spellingen hebben zich, Goddank niet verwezenlijkt. Wat zal 1938 worden? Ik weet er niets van. U ook niet. Waarom dan onze hersens folteren om een vraagstuk op te lossen waar van de gegevens ontbreken, en waar de meest onvoorziene faktoren kun nen voorkomen? Ten andere... heeft Christus zelf ons niet gedikteerd: Geef ons van daag brood voor vandaag.»? Dat is de eenig-zekere manier om het versch te kunnen gebruiken! Er blijft ons dus niets anders te doen dan vastberaden de toekomst te ontdekken. Die toekomst zal zijn wat God voor ons weggelegd heeft. Niet te werk gaan als die heer, die verschrikt de handen in elkaar sloeg toen hij zijn voorraad aardappelen in oogenschouw ging nemen en uitriep: Ik zal dat nooit al kunnen opeten! Toch wel, maar enkel één na één en niet al te samen! En zelfs moeten we zingend die ontdekkingstocht aanvangen. «Gaudette semper», zegt de Apostel. Vertaling: «Immer blij!». Immer blij zijn! Dat is er noodig. Want optimisme is noch bluf, noch aanstellerij. Optimisme heeft een die pen, een bovennatuur lij ken grondslag. Vooreerst: God is almachtig en goed. Geen haar op mijn hoofd kan ge krenkt worden zonder Zijn toelating. God heeft Zijn bedoelingen. En die bedoelingen zijn ondoorgronde lijk. Mijn kleine hersens kunnen dat niet bevatten. A En dan... nietegenstaande het groot getal afvalligen, zijn er nog zoo'n massa goede menschen, die enkel wachten op een leider om zich rond hem te scharen. Die leider... 't is die priester... die kristen, die man van de daad, die er moet zijn in elke parochie. En dan die keurbende die opstapt uit alle standen! Mannenverbonders, S.K.A., K.B M.J., K.A.J., B.J.B.. enz. Hoe dikwijls lees ik in mijn dag blad ontroerende feiten, die naast zooveel andere, heel zeker zwaar we gen in de weegschaal Gods. En nog: Onze beschermers van daarboven. O! neen, optimisme is geen bluf! Optimisme is logisch, noodig, aan moedigend. Om te eindigen moeten v;e elkaar goed verstaan. Wat is nu, in werkelijkheid, een gelukkig nieuw jaar? Betrachten we dan alleen een Jaar tje plezier veel geld?... is het zóó dat we gelukkig bedoelen? Of... is het een jaar van beproe vingen... van tegenslagen... van ziek te? En kunnen we dat, ook dit aan nemen als «geluk»? Besluit: In het menschen woud zijn we, net als de boomen der aardsche wouden, gemerkt met roode kruisen... God alleen kent de dag waarop de bijl zal toeslaan... Het eenig noodzakelijk voor ons is: gereed te zijn, altijd gereed. Zoo wordt voor een kristen, ELK jaar gelukkig, zelfs dat jaar, met wat het mee brengt, afschuwelijk schijnt in de oogen der wereldlingen. God is verheerlijkt door de ceders die groeien op den Libanon, maar evengoed neemt Hij den verborgen groei van een nederig veldbloemetje aan, als het bloeit uitsluitend voor Hem. En Hij... Hij is alles. N. P. L'ERMITE. iiiiiimiisiiiiiiiiiiiiiiii Het Blok der Katholieken van België heeft een telegram ontvangen van het Staatssecretariaat van het Vaticaan als antwoord op het huldetelegram dat gedu rende het onlangs gehouden Katholiek partijcongres naar Z. H. Paus Pius XI werd gezonden. Dit telegram van het Vaticaan is als volgt opgesteld: Heilige Vader is zeer gevoelig om hul de van het Congres van het Blok der Katholieken van B 'rië, bedankt harte lijk, is gelukkig vooruitgang vast te stel len van den noodzakelijken geeest van eenheid onder de Belgische Katholieken en waarvan Congres bewijs is. Hij ver wacht dat de plicht van eensgezindheid eiken dag beter begrepen en verwezenlijkt wordt ten bate van Kerk en land. Hij schenkt vaderlijken zegen aan lei ders en deelnemers. Kardinaal Pacelli. KOLONIALE LOTERIJ GELIEVE UW BILJETTEN TE HERZIEN Op 27 Januari a.s. worden de biljetten der 7° snede 1937 (ultramarijn biljetten, roode cijfers nieuwe type) ongeldig verklaard. Werden tot biertoe niet aangevraagd 17 Loten van 1.000 fr. eindigend op 86. 2 Loten van 2.500 fr. eindigd op 242. 3 Loten van 5.000 fr. eindigend op 1316, 6436 en 6276. 5 Loten van 10.000 fr. eindigend op 6935, 3924 en 9772. 1 Lot van 25.000 fr. eindigend op 98053. VRAAG aan uw BRIEFDRAGER EEN POSTABONNEMENT OP DIT BLAD HET SLAGSCHIP WARSFITE WEDER IN DIENST GESTELD Zooals vele andere groote oorlogsbooten der En^ó-lsclie Marine, heeft ook het vlag. V 4 geschip der Middeilandscbe Zeevloot «Warsfite» een be- langrijke herstelling onder- I gaan waarbij c!e modernste technische veranderingen aan toegepast werden. De kom- mandant, kapitein V. A. C. Cru-culey, zien we bier aen - .fN boord komen en wat 't op- -I- merken waard is, :s dat hij V met een wandelstok de boot fttlllliillBll ingestapt komt. DE SLAG VAN TEP.UEL. Na vele toeken rust is de strijd in Spanje iveer ontbrand en met meer hevigheid dan ooit. Op verrassend vlugge en onverwachte wijze hebben de roode troepen een offensief in gezet, waarbij ze ontegensprekelijk voordeelen hebben gehaald en waar door ze na enkele dagen in het bezit van de stad Teruel geraakt zijn. Na de onophoudende vooruitgang van de nationalen, in Baskenland en Asturie, hadden we stilaan de dia metraal tegengestelde berichten van de eerste weken van deze burgeroor log vergeten. Thans duiken ze weer op. Herhaaldelijk vernamen we dat de stad Teruel in de handen van de rooden gevallen was. De nationale berichtgeving ontkende dit en be weerde dat in het hart van de stad het garnizoen steeds stand hield. Toch bleken de rooden zekere pun ten te bezetten. Na het tegenoffen sief van de nationalen liet Sala manca vernemen dat de stad weer in handen van Franco was, of ten minste dat zijn troepen in verbin ding gekomen waren met het verde digende garnizoen. Nu heeft dat gar nizoen zich overgegeven en is de stad dan toch in handen van de regee ring van Barcelona. Want ditmaal wordt dit niet ontkend door Sala manca. Intusschen troosten deze zich met het feit dat ze buiten de stad belangrijke hoogten bezet houden, die de stad beheerschen. lederen dag melden de berichten van weerszijden dat nieuwe vorderingen gemaakt loer den en dat de vijand zware verliezen geleden heeft. (Van de eigen verlie zen wordt nooit een woord gerept.) EEN FRANSCHE OVERWINNING? Begrijpelijkerwijze, wordt deze veld slag zeer verschillend geïnterpreteerd. Voor degenen wier sympathie gaat naar de Rooden, is de hoop herleefd. Zij zien in de overwinning bij Teruel de keering van de kansen en ver wachten reeds een even snelle zoo niet een nog snellere opmarsch dan deze, die de le gerv er richting en van de troepen van generaal Franco ge kenmerkt heeft in Baskenland en Asturie. Al het verlorene moet terug gewonnen worden. Degenen die het voor Franco heb ben, wijten dit verlies aan de verras sing waarmee de rooden het offensief ontketend hebben. Het was zoo on verwacht en de omstandigheden wa ren zeer ongunstig voor de nationa len. Toch zullen deze zich herpakken. Zoo gemakkelijk durven wij er echter niet over denken. Een oorlog brengt altijd verrassingen. Duitsch- land had in 1914 bijna Parijs inge nomen en nu nog verstaat men er zich niet aan, hoe het eigenlijk niet gebeurd is. Ook van roode zijde zal men hieraan reeds gedacht hebben, en er een nieuw element in gevon den hebben om weer te hopen. Wij kunnen echter evenmin gelooven dat de keering zou algemeen zijn. Er schijnt in de slag van Teruel een factor te zijn van herorganisatie en vernieuwing van legerleiding, zooals blijkt uit een merkwaardig artikel verschenen in het Fransche dagblad Le TempsDe roode strijdende troepen bij Teruel zouden goed ge drilde soldaten zijn, die weten te ge hoorzamen en tuchtvol zijn. wat vroe ger niet het geval was. Ook de leger staf schijnt op de hoogte te zijn van zijn taak en heeft een strategisch plan bedacht, dat merkwaardig mag heeten. Overal achter de frontlinies werden opslagplaatsen van voedings middelen aangelegd, waarvan er thans overvloed is. De soldaten zijn verder goed gekleed en goed verzorgd. Uit dit artikel .en vit ander com mentaar wordt afgeleid, dat de leger leiding in handen van Fransche of ficieren zou zijn en dat ook de overvloed aan voedingsmiddelen uit Frankrijk zou herkomstig zijn. De overwinning van Teruel wordt dan ook door Salamanca beschouwd als een Fransche overwinningterwijl aan de andere zijde niets anders dan Spanjaards zouden gestreden hebben. OVEREENKOMST, OF TOT HET BITTERE EINDE? Natuurlijk worden thans meer dan ooit gissingen gemaakt naar het ein de van de strijd. Herhaaldelijk werd voorspeld dat aan het Arragonfront een beslissende slag zou gestreden worden, die het einde zou meebren gen van deze zoo tragische en zoc bloedige strijd. Deze slag is thar.s zeker aan de gang. Ze is echter nog niet geëindigd. De inname van Teruel beteekent nog geen defini tieve overwiningToch wordt wel gemeend dat dit succes van de roo den zou kunnen aanleiding geven tot een overeenkomst, waarbij de twee strijdende partijen zich zouden te vreden stellen, met het gebied dat ze thans bezetten. Deze uitkomst schijnt ons echter zeer onwaarschijnlijk. Zelfs de opvatting als zou tenminste Ka- talonie zijn zelfstandigheid behouden, kunnen we moeilijk bijtreden. Alhoe wel, zooals we daareven zegden, een oorlog altijd verrassingen meebrengt, meenen we toch dat de strijd tot het bittere einde zal gaan, dit beteekent tot de definitieve overwinning van een der partijen. Spanje zal een auto ritaire Staat worden, of een commu nistische autoritaire Staat of een fascistische. Tot nog toe werd gehoopt en ge vreesd dat rood Spanje uitgehongerd was teaenvolge van de blokkade van de kust door de vloot van Generaal Franco. Volgens het artikel van Le Tempszou dit heelemaal niet het geval zijn. Er zou zelfs overvloed heerschen. Ofwel moet de blokkade heel onvoldoende geweest zijn, zoo dat Russische schepen toch regelma tig de kust hebben kunnen bereiken, ofwel moet van over de Fransche grens geweldig veel ingevoerd gewor den zijn. Zal Frankrijk zijn bedekte steunverleening omzetten in een veel openlijker en ook, zooals Mussolini destijds de overxoinningen van de troepen van Franco als Italiaansche overwinningen toejuichte, thans mo gelijke overwinningen van de rooden als Fransche overwinningen uitkraai- en? Dat zou gevaarlijker kunnen wor den voor de verhoudingen tusschen de West-Europeesche landen. Zoo blijkt nogeens dat, zoolang die on zalige oorlog in Spanje niet geëin digd is, het gevaar voor oorlog in Europa blijft bestaan. (Verboden nadruk.) ROSKAM. «■■HHaBaaiEEBSHEBaSBMZÜI In de laatste maanden werd de kwestie van de verandering aan de bestaande wetgeving op de ouderdomspensioenen druk besproken in alle middens.'Dit was het gevolg van het neergelegde wetsontwerp van de regeering, die had ingezien dat de krisismaatregelen, genomen in de jaren 1932 tot 1935. tengevolge van de erge eco nomische toestanden, nu wel mochten verdwijnen. Er waren Immers, sedert den aanvang van de regeering Van Zeeland, in 1935, heel wat maatregelen genomen ten voor- deele van andere kategoriën menschen, dat nu ook toch iets mocht gedaan wor den voor de ouden van jaren. De basis van de thans gestemde wet, is en blijft DE VERZEKERING. Wie niet stort voor zijn pensioen zal nooit iets kunnen genieten. Mochten d£ menschen daarvan eens overtuigd wpyflerZoovele die ons nu ko men zeggeri: we wisten niet dat we moes ten'. startendie ons nu komen vragen om den achterstel in te halen! Allemaal nutteloos: we herhalen: wie niet stort hij weze man of vrouw zal nooit iets ontvangen. Maar er bestaan onder de verzekerden twee kategoriën: de eene die verplicht zijn te storten, de an dere die vrijwillig mogen storten. WIE IS VERPLICHT TE STORTEN? AI de menschen mannen en vrouv^n die voor een patroon werken, hetzij dat dit werk gedaan wordt bij een patroon met veel werklieden of een patroon met een enkele werkman. Deze werklieden noemt men: verplicht verzekerden. Persoonlijke Patroons Samen storting storting 2,50 fr. 2,50 fr. 5,00 fr. 3,50 fr. 3,50 fr. 7.00 fr. 5.00 fr. 5,C0 fr. 10,00 fr. 6,50 fr. 6,50 fr. 13,00 fr. 8,00 fr. 8,CO fr. 16,00 fr. 9,50 fr. 9,50 fr. 19,00 fr. 11,00 fr. 11,00 fr. 22,00 fr. 12,50 fr. 12,50 fr. 25,00 fr. WAT MOET ER MAANDELIJKS GESTORT WORDEN? Loon door den werkman ontvangen Minder dan 50 frank per week Van 50,01 tot 75 fr. per week Van 75,01 tot 100 fr. per week Van 100,01 tot 125 fr. per week Van 125,01 tot 150 fr. per week Van 150,01 tot 175 fr. per week Van 175,01 tot 200 fr. per week Boven de 200 frank per week Speciale regels. De loontrekkenden die meer dan 21 jaar oud zijn, moeten in geval van werkloosheid of ziekte maande lijks 5 frank storten. Hier komen dus de zieke menschen bij, voor de werkloozen blijft hetzelfde van vroeger bestaan. In geval van tijdelijke werkonbekwaam heid, als gevolg van een werkongeval, en tot op het ocgenblik, waarop de verzeker de opnieuw bij een werkgever in dienst ls getreden, of indien hij niet opnieuw in loondienst is getreden tot het oogenblik waarop de consol.datie van het ongeval definitief werd uitgesproken wordt het bedrag voort betaald. Voor den werkman wordt het afgehouden van de verzeke ringsvergoeding, terwijl de patroon, bij wie het ongeval zich voordeed, zijn werk geversbijdrage voort moet betalen. De persoonlijke storting der loontrek kenden ls verschuldigd tot het oogenblik waarop de verzekerde 65 jaar heeft bereikt, terwijl de patroon verplicht is voort zijn bijdrage te storten. Het is de patroon, die de bijdrage van den werkman van zijn loon moet afhou den. Het bedrag dezer bijdrage moet hij, samen met zijn eigen bijdrage, onder den vorm van zegels, op een pensioenkaart plakken. Die kaart mag door den werk gever rechtstreeks aan de Lijfrentekas te Brussel worden overgemaakt; nochtans hes ft de werkman het recht ze zelf op te vorderen in zijn geboortemaand en ze dan te dragen naar den zetel van zijn mutualiteit, van waaruit de kaart naar Brussel wordt gestuurd. BRENGEN DE STORTINGEN WAT OP? Er zijn zeer vele menschen die meenen dat, wanneer ze storten, en aan den ou derdom gekomen z.jn om hun rente te genieten, zij slechts dj kroos van hun gestorte geld terugkrijgen. En onmiddellijk wordt er aan toege voegd: dat is de moeite niet waard! Weinu, dat is volkomen mis. De m.nschen die storten voor hun pensioen, verwerven een rente, waarbij het Rijk dus de Staat een toelage geeft van 53 t. h. van het bedrag der rente. Dit jaarlijksch bedrag of deze toeslag kan tot maximum 1,2CO frank belocpen. Alles hangt natuurlijk af van den ouder dom waarop de stortingen werden ge daan, en het bedrag van de storting. Maar er is meer. De stortingen dienen niet enkel en alleen om voor dsn sterter een rents te verzekeren, maar ze dier.en ook voor het verzskeren van een weduwen- rente, ten vocrdeele van de echtgenoote, zoo ce stc-tter gehuwd is. met daarbij een kosteiocze toeslag voor de weduwe en de weezen. Is de storier een man nog niet gehuwd, weduwnaar of geschsiden, dan kunnen de erfg-snamen, zoo hij kemt te overlijden vóór h.J in het genot treedt van zijn rcn.e. de liclft van hel gevormde kapitaal uitbetaald worden. Is de stotter eene vrouw, dan kan iemand, door haar aangeduid, twee jaar op voorhand, in dien de verzeksrde kemt te overlijden, 39 t. h. toegestaan worden van de door haar verworven ouderdomsrente. Daaruit blijkt dat, benevens de rente en de koste looze toeslag die de stotter verkrijgt, er aanmerkelijke voordeelen aan verbonden zijn, die spijtig genoeg tot heden niet genoeg in het oog worden ge houden, en waarvan heel weinig gebruik wordt gemaakt. Hier moet de opvoeding van de men schen zeker neg gemaakt worden, want al te veel worden de oogen gericht op hetgeen de wet toegeeft van kosteloozen toeslag. NOG EEN WOORD OVER DE VRIJWILLIG VERZEKERDEN. Iedsreen mag, van zoodra hij 6 jaar oud is, storten om zich voor la teren leef tijd een rente te verwerven. Ook hier geldt dan de basis van de wet: wie niets stort zal nooit iets krijgen. Daarom raden we de kle-ne patroons en de menschen die voor eigen rekening werken, ten zeeiste aan ook regelmatig ts storten, want ge zien de onzekerheid waarin die menschen werken, kan hst gemakkelijk gebeuren dat ze het ééne jaar voor eigen rekening werken, en het andere als werkman op het fabriek of werkhuis staan. Die menschen, eens de 21 jaar voorbij, raden we aan 120 frank psr jaar te storten. We herhalen: het is noodig dat er ge stort wordt, ten einde een rente en des gevallend een kostelooze tos slag te kun nen verkrijgen; daaraan komt nooit meer verandering, dit blijkt klaar en duidelijk uit de ge voer Je besprekingen in Kamer en Senaat. Het is dus verkeerd van te zeggenals ik zoowat 60 jaar voorbij ben, zal ik beginnen te storten en ik zal dan wsl iets ontvangen, want ik ben dan toch esn oude man en tie wetgevers zullen met mij wel kompassie hebben. Nu dat er een verzekeringswet ir, dis groote voordeelen meêbrengt zal op het princiep der verze kering nooit .eer iets toegegeven wor den; specuiseren cp de goedgunstigheid van de wetgevers zal hier dus verkeerd zijn. We zeggen dat de verzekemgswet groo te voordeel: n .eebrengt. Benevens den toeslag op de verworven rente, wordt er nog aan de verplicht-verzekerden die in regel zijn met hun stortingen en geboren binnen de jaren 1867 tot 19C7 EEN OUDERDOMSRF.NTEVOESLAG OF KOSTELOOZE TOESLAG verleend, die verschilt van 3.200 fr. per jaar tot 100 per jaar voor de gehuwden -n van 2.109 fr. tot ICO fr. per jaar voor de ongehuwd :n. Die toeslag kan maar verleend word3n, zoo men 65 jaar heeft bereikt. Hier past wat uitleg. Vele menschen denken dat iedereen, gelijk welken ouder dom hij heeft bereikt, de volle kostelooze toeslag kan genieten. Die meening is ver keerd, want die toeslag is minder of meer der al naar gelang den ouderdom. Al de gehuwde personen geboren tot 1869 inbe grepen kunnen nog 3.200 fr. kosteloozen toeslag ontvangen, terwijl deze van 1870 en 1871 maar 3,1C0 fr., deze van 1872 en 1873 maar 3090 fr. ontvangen. Een ge huwde persoon geboren in 1830 zal aan den ouderdom van 65 jaar nog slechts 2.600 fr. kosteloozen toeslag kunnen ont vangen en zoo verder minder naar ge lang den ouderdom. En nu hooren we al zeggen: maar dat is geen 3.200 fr. meer zooals altijd werd gezegd? Neen, beste vriend, dat is geen 3.200 fr. per jaar, maar... zoo gij regelmatig uwe stortingen hebt gedaan, welke we hierbo ven hebben opgegeven, dan zult gij zelf een rente hebben verworven, die zeker de 630 fr per jaar zal overschrijden, en deze 600 fr. of meer, al naar gelang uwe stor tingen, zullen samen met de 2.600 fr. kos telooze toeslag meer dan 3.200 fr. per jaar bedragen. Hier mag dus niet langer het misver stand blijven bestaan. Die 3.200 fr. waarvan hooger sprake, zijn dus voor die gezinnen waar man en vrouw nog leven en samenwonen. Leven zc gescheiden dan kan de vrouw, zoo ze zelf 60 jaar heeft bereikt, aanspraak ma ken op de helfv van het pensioenbedrag van het gezin. Is de ouderiing 65 jaar oud, en leeft hij alleen, dan kan hij een bedrag van 2.100 fr. toegezegd worden. Woont die ouderling samen met andere menschen kinders, aanverwanten of geheel vreemde men schen dan kan hij hoogstens 1.850 fr. ontvangen. Leven twee ouderlingen sa men die beiden 65 jaar hebben bereikt bijvoorbeeld: broêr en zuster dan kan hoogstens voor ieder 1.600 fr. toegekend worden. De ouderlingen die in een gesticht wo nen, kunnen 1.600 fr. per jaar toegekend worden, zelfs dan wanneer ze ten laste zijn van de Kommissie van Openbaren Onderstand. Maar deze Kommissie heeft het reetóht hoogstens twee derden van den toeslag op te vorder >n voor het onderhoud van de ondersteunden. In alle geval moe ten de geplaatste ouderlingen voor hen zelf minstens het derde van den kosteloo zen toeslag ontvangen. Het is voor onze leden van den Openbaren Onderstand van belang, daar een oog op te houden, want we weten dat er altijd Kommissiën zijn geweest, die alles afnamen aan de ouderlingen. Die kostelooze toeslag nu wordt ver leend hetzij zonder onderzoek van het inkomen of bezit, hetzij na een onderzoek. WIE KAN DEN KOSTELOOZEN TOESLAG KRIJGEN ZONDER ONDERZOEK? De verplicht-verzekerden dus de werklieden die 65 jaar oud zijn, r: gel- matig hunne stortingen hebben gedaan, cn de verbintenis nemen van elke bezol digde arbeid, behalve toevallige arbeid te staken. Die wijziging ls een van de belangrijk ste die de nieuwe wet omvat en verdient nadere to:lichting: 1' voorbeeldDe man wordt 65 jaar oud, is altijd als werkman werkzaam geweest en heeft regelmatig gestort. Hij staakt het werk en gaat zijn kosteloozen toeslag aanvragen. Er wordt voor hem geen het minste onderzoek meer gedaan. En die werkman mag dan z.jn eigen huis be- zltt.n, een ccrlogspensioen hebben, ofwel welstellende kinders bellen, daar wordt naar dit alles niet gezien, hij arijgt zon der onderzoek zijn toeslag. 2C voorbeeld: De mar» komt te overlij den. de vrouw is 65 jaar oud. ze heeft ge stort, verklaart geen arbeid meer te ver richten voor een patroon. Die vrouw krijgt haar kosteloczcn toeslag zonder onderzoek. UIT «DE RA.' D3MAN (Op Zondag 23 en Zond.' 31 Januari gaven w.j vervolg en slot van deze belang rijke bijdrage). GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE DEN! NA LEZING, SCHUIF HET tN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND ECO STEUNT GE ONS. - DOE HET ZONDER UITSTEL. CE EIS SCHOPPEN TREDEN OP IN CHRISTUS' NAAM Z. Em. de Kardinaal-Aartsbisschop van ff- e.èrei;n haeft «en schrijven gericht aan .dijken van Zijn aart-bisdom, dat tal en geestelijke richtlijnen bevat en v. .?ri i de doorluchtige Primaat van ons land ha: nneri aan het onvoorwaardelijk rac et der Kerk cm haar leergezag, ook op pc'diiak geb'ed te doen galden. Da Kardinaal begint zijn Herderlijk Schrijven met «r op te wijoen dat de Ka tholieken maar al te dikwi'ls de leer van de Goddelijks macht dar IC ark vergeten. Christus heeft da Kerk in;"held. cm de menschen naar hun eeuwig.hs'l te bren gen. De Kerk vervult hr.a.r Goddelijke roeping rr-t aücen door liet toedienen van de HH. Sacramenten, welke kanoden van g-made zijn, maar ook docr haar leer. waarmede ril den weg en de middelen voor de zaligmaking aanwijst, en door haar bcv.'nd. met de menschen op eigen gezog p de wegen der zaligheid te leidan. De dragers van deze driedubbele macht zijn niet de geloovigen, maar de leden van de hiërarchie: de Paus en de Bis schoppen. To-t hert, in hun hoedanigheid van opvolgers der apostelen, heeft Chris tus gezegd: Wie U aanhoort, aanhoort Mij; wie U versmaadt, versmaadt Mij. En wie Mij versmaadt, versmaadt ook Hem die Mij gezonden heeft.Paus en Bisschopoen vertegenwoordigen Christus, in de uitoefening van hun macht: de Paus volledig en algemeen, de Bisschop pen ais herders van hun bisdom dat zij werkelijk in naam van Christus besturen. Dit laatste punt is zeer belangrijk: de plaatselijke Bisschoppen, gewone Herders van regelmatig-gevormde bisdommen, zijn dus geen mandatarissen, afgevaardigden, of vicarissen van den H. Vader. Hun lee ring, hun bevelen of hun bestuur, ge schieden niet ingevolge een opdracht van de Paus, maar werkelijk in naam van Christus en ingevolge de door Chris.us zelf verleende macht, zooals ook de apos telen hun opdracht vervulden, nier in naam van den H. Petrus maar in naam van Christus. Uit wat voor-afgaat vloeit voort dat een bisschoppelijk bevel, om geldig en ver plichtend te zijn, niet van te voren door den Opperherder moet goedgekeurd zijn, of na uitvaardiging bekrachtigd moet worden. Wel kan men bij den Paus in beroep gaan om een leerstellige tusschen- komst te verkrijgen, of in verband met een daad van bisschoppelijke rechts macht. De Bisschoppen zijn evenals de Paus op goddelijke wijze aangesteld tot leeraren in de Kerk. Zij hebben dus ook het recht om, in de geestelijke orde, te leeren wat waar en wat verkeerd is, wat goed en wat kwaad is. Zij zijn ook her ders van de aan hun zorgen toevertrouw de zielen. Dat wil zeggen, dat zij opdracht en macht hebben cm ze te besturen en te leiden in alles wat het heil der zielen be treft, en dat zij mogen voorschrijven wat moet gedaan .-orden en mogen verbieden wat meet vermeden worden. WAAR MOGEN DE BISSCHOPPEN HUN MACHT GEBRUIKEN? Deze leer- «n bestuursmacht mogen de Bisschoppen cp aigemeene en theoreti sche wijze uitoefenen, onafhankelijk van de omstandigheden, door een leerstellig of zedelijk onderricht dat overal en altijd toepasselijk is en dcor het voorschrijven van gedragsregelen die ten allen tijde en in alle kringen geldig zijn. Zij moeten er zich echter ook van be dienen in bepaalds omstandigheden, die door het dagelijksche leven zijn gescha pen, en waar het heil der zielen en de rechten van d? Kerk mede gemoeid zijn. Sommigen meenen ten onrechte dat een tusschenkomst vanwege het Kerkelijk gezag, met tuchtmaatregelen moet ge paard gaan, zooals verbod der sacramen ten, uitsluiting, schorsing en andere ker kelijke straffen. De godsdienstige over heid maakt hier alleen gebruik van, bij gebrek aan andere afdoende middelen en slechts in uiterste noodzaak. De Kardinaal spreekt vervolgens over ds leermacht van de Eisschoppen. Elke zedelijke daad, elke vrije of menschelijke daad valt onder invloed van die macht. Want alles wat het heil der zielen be treft, is niet tot de eigenlijke godsdien stige kwesties beperkt, maar omvat ge heel de menschelijke activiteit. Zoo be- heerscht de bisschoppelijke macht ook het gebied van de kunst. Ze is verder reeds herhaaldelijk tusschengekomen op maatschappelijk en economisch gebied. Het politieke gebied is haar evenmin ont zegd. De kerkelijke overheid mag zich zeer zeker over een partij of een politieke beweging uitspreken, als haar programma of haar werking in strijd zijn met het godsdienstig belang en de voorschriften van de Christelijke moraal. Verschillende voorbeelden uit den he- dendaagschen tijd bevestigen dit: de ver oordeeling, door Pius XI, van het dag blad en de beweging van Action Fran- caisehet krachtdadig optreden van Kardinaal Mercier tegen den bezetter tijdens den oorlog en het optreden van het Spaar,sche Episcopaat tegen de Frente popular van de regeeringhet strenge verbod van de Nederlandscha Bisschoppen tegen de Nationaal-socialistische bewe ging en, tenslotte, de herhaalde tusschen- kom-t van het Belgisch Episcopaat naar aanleiding van Rexisme. Met in deze en in andere gevallen een gedragslijn te trekken voor haar geioo- vigen, gaat de kerkelijke overheid haar geestelijke rol niet te buiten en doet zij ook niet aan politiek. Zij vervult hierme de haar roeping, di? bestaat In het bewa ken der rechten van de Kerk en het ver zorgen van het heil der zielen. De pries ters en de leeken moeten zich goed van deze waarheden laten doordringen, willen zij hun geweten niet bezwaren. Tenslotte zegt de Kardinaal, dat vooral in troebels tijden zooals wij er ook r.u beleven de onwankelbare aanhanke lijkheid aan de Kerk voor allen de groot ste veiligheid is en de beste waarborg te gen dwaling en vergaan. Een verschrikkelijk voorbeeld dat wij voer oogen hebben bevestigt de®? histo rische waarheid: het Baskisch gebeuren. Ondanks hst uitdrukkelijke gebod van hun Bisschoppen, hebben Basktsche ka tholieken gonuene zsak gemaakt met de commur.'sten, terwijl dezen ds Katholieke Kerk te vuur en te zwaard vervolgden... Indien, zoo besluit de Kardin-aa!. zich vsrsenigden in plaats van eikaar te be strijden. indien al de priesters elkaar be grepen, en indien allen naar den Paus en do F- schoppen luisterden, wat zouden w\1 dap. «lork zi1n. Do Kerk zoo atsdan werkel'jk een onoverwinnelijk leger zijn! iBB8ii«a»EiBBBBaBiiBBB««a*a*iaa OPGEPAST KATHOLIEKEN Met het oog op het aanstaand inveege treden der Wet van 10 Juni 193-7. wordt de laatste maanden in de Belgische pers het oprichten gemeld van veie Onderlinge kassen voor gezinsvergoedingen, welke er elk een eigen politieke gezindheid en een specifieke levensbeschouwing op nahou den. Zoo spreekt de Socialistische pers van het oprichten van een mutualistische Kas om aan de vrijzinnige personen-, die aan de Wet zullen onderworpen zijn, de kar.s te gaven zich aan te sluiten bij eer, onder linge kas, waarvan de strekking, zou over eenstemmen met hun denkwijzs.Op het uithangbord van deze Kas zal men- •aller minst de vrijzinnigheid en de louter ma terialistische strekking van de kas kunnen lezen. Van een anderen kant vernemen wij, dat- tal van zoogenaamde neutrale ka-s.-en uit den grond oprijzen met evenveel doel einden sis er idealen in het schild worden gevoerd en waartegen 'fwij de Ka'koliek-en zouden willen waarschuwer.. Deze kassen hebben alleen voor doel de katholieken te verleiden van het echte en eenige stand punt. hetwelk in het gezinsvergoedingen- vraagstuk moet worden ingenomen.. Wij zijn de overtuiging toegedaan, dat de katholieken, welke in de keuze van hun onderlinge kas zouden nalatig zijn, aan hun plichtt van katholiek greote- lijks zouden tekort komen. Het zal wel niemand onbekend zijn, dat in zake godsdienst, gezin, opvoeding, zedelijkheid, enz. de uitvoering van de nieuwe wet van het allerhoogste belang zal zijn. Het is wel niet noodig te zeggen waaraan Katholieken zich in al deze aangelegenheden te houden hebben. De zedelijke waarde van deze nieuwe wet zit op de eerste plaats in her, grond- prir.ciep. dat erin uitgewerkt wordt en t at er wellicht de schoonste en meest katho lieke wet van maakt, die or.ze scciale wetgeving bezit, maar evenveel in de ma nier: waarop ze door de uitvoeringsorgn- nismsn zal worden toegepast. Nu is het van ouds gekend, dat op een zelfde weide de koe haar voedsel vindt, de hond er cp den haas jaagt en de ooievaar er op de hagedis loert. Voor katholieken !s de zedelijke ver plichting in zake de naleving van de Wet op de gezinsvergoedingen identiek dezelf de als de verplichting in zake onderwiis. Geen vrijzinnigheid! Geen neutraliteit! Een en ander is uit den booze. In tijden van geestelijke armoede zooals de onze, is vijandschap tegen de katholieke levens beschouwing als afzijdigheid van de ka tholieke opvatting even plichtig. Het geldt hier een nieuwe en voorname sociale aangelegenheid, die door Katho lieken in het licht der katholieke prin ciepen moet worden uitgewerkt en waar op dan ook voor katholieken met de daad maar één antwoord mag worden gegeven: KATHOLIEKEN SLUITEN AAI BIJ KATHOLIEKE ONDERLINGE KASSEN VOOR GEZINSVERGOEDINGEN. Voor alle inlichtingen en aansluitingen zich wenden tot de Christelijke Onderlin ge Compensatiekas voor Gezinsvergoe dingen, Meir, 24 te Antwerpen. KROONPRINS MICHAEL VAN ROEMENIE AAN EEN GROOT GEVAAR ONTSNAPT Kroonprins Michael van Roe menie was ingescheept aan boord van een Roemeenschen torpedojager, de «Reg'.na Ma ria die hem naar Athene moest brengen om er de hu welijksfeesten van Prins Paul van Griekenland bij te wonen. Onder weg had het schip te kampen tegen een bijzonder hevigen storm en werd het gehavend. Men vreesde zelfs het ergste daar men langen tijd geen nieuws van het schip kon vernemen. Dank zij een tngelsche sleepboot, de «King Lear» kon de torpedobcot nog behouden de haven van Con- s Lanza bereiken. Nadien werd g-meid dat de boot te klein was om zware stormen te trot- seeren toen hulp geboden werd stora het water reeds in de machienkamer. Prins Michaël heef' dan be houden zijn reis kunnen voort zetten tot Athene, maar peg spoor.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1938 | | pagina 1