De Nieuwe Wet op de Ouderdomspensioenen
'n Zonnig gezicht...
Altijd! En spijts alles!
ROODE SUCCESSEN EN SPANJE
Herderlijk schrijven
van Kardinaal VanRoey
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
INTERNATIONAAL OVERZICHT
De noodzakelijke
geest van eenheid
onder de Belgische
Katholieken
Een telegram van den
Vader aan het Blok
der Katholieken van
Belgie
Uitbreiding der
Gezinsvergoedingen
tot de Werkgevers
en niet-'contrekken
den
ZONDAG 16 JANUARI 19io.
«DE HALLE
Katholiek Weekblad Tan leper jj
Bureel:
Boterstr&at, 58, IEPER. g
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per poet)
Binnenland 25.fr. I.
Belgisch Kongo 45.— fr.
Frankrijk 45.fr. j
Alle andere tanden 65.fr. g
1Itdtrvtrktri rijn verantwoorden k war H
kun artikels.
WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN.
Drukker-Uitgever:
SANSEN-VANNESTE, Poperlnge.
Tel. Popennge Nr 9.
Postcheckrekening Nr 155.70.
6* JAAR. Nr X
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1.fr.
fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
Kleine berichte, (minimum) 4.—fr. j
Romvber. en Bedank, (min.) S.fr.
g Te herbalen aankondigingen
prija op aanvraag.
s Annoncen rijn vooraf te betaler, en 3
g moeten tegen den Woensdag avond I
1 ingezonden worden. Kleine be- E
g richten tegen den Donderdag noe" I
^rttraittmmmnntmijmimmnümmniiimfüfinmmmüafiti-i-rtïühtftS
Waar is dan het geluk te vin
den? riep ik ontmoedigd uit.
Het geluk, o God, dat hebt Gij
jnij gegeven!
En daarmee bevinden we ons op
nieuw op weg. Het oponthoud aan
de kaai was kort, zeer kort!
Reizigers! Instappen!
En reeds rollen we in dolle vaart
de helling af die ligt tusschen 1938
en 1939...
Lamartine stelde in een van zijn
verzen een zeer nuttelooze vraag:
Zullen we dan nooit het anker kun
nen uitwerpen in den oceaan der ja
ren... zelfs al was het maar voor één
dag'
Neen!... Zelfs niet één uur... Niet
eens één seconde!
Men vertrekt!... Men IS vertrok
ken!
En 't leven staat in het teeken van
een voortdurende beweging.
Nieuwjaarsdag is het heerlijke en
tevens pijnlijke oogenblikje van:
Halt!
Heerlijk, wanneer men 's morgens
gezamenlijk het jaar opdroeg aan
Hem die het ons gaf.
Heerlijk, wanneer 's avonds in de
stemmige en warme eetkamer, op
ieder bord het lokkende kerstpakje
ligt, waarin even zooveel nuttelooze
dingetjes zitten, die toch zoo'n ple
zier doen, omdat ieder touwtje in
liefde geknoopt en iedere verrassing
met een goed hart bereid werd.
Maar pijnlijk wordt die dag, als
een trillende hand in de uwe steekt
en een treurige stem U verzucht:
Zalig Nieuwjaar, maar...
Maar... wat?
'k Ben benauwd!...
Benauwd? Van wie.., van wat?
Van alles!
Schrik van alles! En dat zijn woor
den van mannen die in hun sector
een leidende rol te vervullen hebben!
Daareven doorbladerde ik mijn no
ta's, En... ik moet bekennen dat met
iedere 1" Januari het aantal dwee-
pers is toegenomen!
Voorbeelden? Eerst een onbedui
dend voorvalletje.
De weerkundigen voorspelden ons
een nijpende koude te beginnen met
December. Ik vraag me af wanneer
het nu reeds werkelijk echt koud
geweest is? Een ander voorbeeld?
Op 1 Januari 1931 wenschte een van
mijn schaapjes me een zalig jaar. En
bij haar vromen wensch voegde ze 't
volgende: Helaas, M. Pastoor... de
oorlog staat stellig voor de deur. Het
is iets voor 10 tot 15 Februari, 't Is
heel zeker, M. Pastoor, Ik weet het
van N..., een officieele personnage!
We zijn nu 1938... en die akelige voor
spellingen hebben zich, Goddank niet
verwezenlijkt.
Wat zal 1938 worden?
Ik weet er niets van. U ook niet.
Waarom dan onze hersens folteren
om een vraagstuk op te lossen waar
van de gegevens ontbreken, en waar
de meest onvoorziene faktoren kun
nen voorkomen?
Ten andere... heeft Christus zelf
ons niet gedikteerd: Geef ons van
daag brood voor vandaag.»?
Dat is de eenig-zekere manier om
het versch te kunnen gebruiken!
Er blijft ons dus niets anders te
doen dan vastberaden de toekomst te
ontdekken.
Die toekomst zal zijn wat God voor
ons weggelegd heeft. Niet te werk
gaan als die heer, die verschrikt de
handen in elkaar sloeg toen hij zijn
voorraad aardappelen in oogenschouw
ging nemen en uitriep: Ik zal dat
nooit al kunnen opeten!
Toch wel, maar enkel één na één
en niet al te samen!
En zelfs moeten we zingend die
ontdekkingstocht aanvangen.
«Gaudette semper», zegt de Apostel.
Vertaling: «Immer blij!».
Immer blij zijn! Dat is er noodig.
Want optimisme is noch bluf, noch
aanstellerij. Optimisme heeft een die
pen, een bovennatuur lij ken grondslag.
Vooreerst: God is almachtig en
goed.
Geen haar op mijn hoofd kan ge
krenkt worden zonder Zijn toelating.
God heeft Zijn bedoelingen. En
die bedoelingen zijn ondoorgronde
lijk. Mijn kleine hersens kunnen dat
niet bevatten.
A
En dan... nietegenstaande het groot
getal afvalligen, zijn er nog zoo'n
massa goede menschen, die enkel
wachten op een leider om zich rond
hem te scharen. Die leider... 't is die
priester... die kristen, die man van
de daad, die er moet zijn in elke
parochie.
En dan die keurbende die opstapt
uit alle standen! Mannenverbonders,
S.K.A., K.B M.J., K.A.J., B.J.B.. enz.
Hoe dikwijls lees ik in mijn dag
blad ontroerende feiten, die naast
zooveel andere, heel zeker zwaar we
gen in de weegschaal Gods.
En nog: Onze beschermers van
daarboven.
O! neen, optimisme is geen bluf!
Optimisme is logisch, noodig, aan
moedigend.
Om te eindigen moeten v;e elkaar
goed verstaan.
Wat is nu, in werkelijkheid, een
gelukkig nieuw jaar?
Betrachten we dan alleen een Jaar
tje plezier veel geld?... is het zóó
dat we gelukkig bedoelen?
Of... is het een jaar van beproe
vingen... van tegenslagen... van ziek
te? En kunnen we dat, ook dit aan
nemen als «geluk»?
Besluit: In het menschen woud zijn
we, net als de boomen der aardsche
wouden, gemerkt met roode kruisen...
God alleen kent de dag waarop de
bijl zal toeslaan...
Het eenig noodzakelijk voor ons is:
gereed te zijn, altijd gereed.
Zoo wordt voor een kristen, ELK
jaar gelukkig, zelfs dat jaar, met wat
het mee brengt, afschuwelijk schijnt
in de oogen der wereldlingen.
God is verheerlijkt door de ceders
die groeien op den Libanon, maar
evengoed neemt Hij den verborgen
groei van een nederig veldbloemetje
aan, als het bloeit uitsluitend voor
Hem.
En Hij... Hij is alles.
N. P. L'ERMITE.
iiiiiimiisiiiiiiiiiiiiiiii
Het Blok der Katholieken van België
heeft een telegram ontvangen van het
Staatssecretariaat van het Vaticaan als
antwoord op het huldetelegram dat gedu
rende het onlangs gehouden Katholiek
partijcongres naar Z. H. Paus Pius XI
werd gezonden.
Dit telegram van het Vaticaan is als
volgt opgesteld:
Heilige Vader is zeer gevoelig om hul
de van het Congres van het Blok der
Katholieken van B 'rië, bedankt harte
lijk, is gelukkig vooruitgang vast te stel
len van den noodzakelijken geeest van
eenheid onder de Belgische Katholieken
en waarvan Congres bewijs is. Hij ver
wacht dat de plicht van eensgezindheid
eiken dag beter begrepen en verwezenlijkt
wordt ten bate van Kerk en land.
Hij schenkt vaderlijken zegen aan lei
ders en deelnemers.
Kardinaal Pacelli.
KOLONIALE LOTERIJ
GELIEVE UW BILJETTEN
TE HERZIEN
Op 27 Januari a.s. worden de biljetten
der 7° snede 1937 (ultramarijn biljetten,
roode cijfers nieuwe type) ongeldig
verklaard.
Werden tot biertoe niet aangevraagd
17 Loten van 1.000 fr. eindigend op 86.
2 Loten van 2.500 fr. eindigd op 242.
3 Loten van 5.000 fr. eindigend op 1316,
6436 en 6276.
5 Loten van 10.000 fr. eindigend op 6935,
3924 en 9772.
1 Lot van 25.000 fr. eindigend op 98053.
VRAAG aan uw BRIEFDRAGER
EEN POSTABONNEMENT OP
DIT BLAD
HET SLAGSCHIP WARSFITE WEDER IN DIENST GESTELD
Zooals vele andere groote
oorlogsbooten der En^ó-lsclie
Marine, heeft ook het vlag.
V 4 geschip der Middeilandscbe
Zeevloot «Warsfite» een be-
langrijke herstelling onder-
I gaan waarbij c!e modernste
technische veranderingen aan
toegepast werden. De kom-
mandant, kapitein V. A. C.
Cru-culey, zien we bier aen
- .fN boord komen en wat 't op-
-I- merken waard is, :s dat hij
V met een wandelstok de boot
fttlllliillBll ingestapt komt.
DE SLAG VAN TEP.UEL.
Na vele toeken rust is de strijd in
Spanje iveer ontbrand en met meer
hevigheid dan ooit. Op verrassend
vlugge en onverwachte wijze hebben
de roode troepen een offensief in
gezet, waarbij ze ontegensprekelijk
voordeelen hebben gehaald en waar
door ze na enkele dagen in het bezit
van de stad Teruel geraakt zijn.
Na de onophoudende vooruitgang
van de nationalen, in Baskenland en
Asturie, hadden we stilaan de dia
metraal tegengestelde berichten van
de eerste weken van deze burgeroor
log vergeten. Thans duiken ze weer
op. Herhaaldelijk vernamen we dat
de stad Teruel in de handen van de
rooden gevallen was. De nationale
berichtgeving ontkende dit en be
weerde dat in het hart van de stad
het garnizoen steeds stand hield.
Toch bleken de rooden zekere pun
ten te bezetten. Na het tegenoffen
sief van de nationalen liet Sala
manca vernemen dat de stad weer
in handen van Franco was, of ten
minste dat zijn troepen in verbin
ding gekomen waren met het verde
digende garnizoen. Nu heeft dat gar
nizoen zich overgegeven en is de stad
dan toch in handen van de regee
ring van Barcelona. Want ditmaal
wordt dit niet ontkend door Sala
manca. Intusschen troosten deze zich
met het feit dat ze buiten de stad
belangrijke hoogten bezet houden, die
de stad beheerschen. lederen dag
melden de berichten van weerszijden
dat nieuwe vorderingen gemaakt loer
den en dat de vijand zware verliezen
geleden heeft. (Van de eigen verlie
zen wordt nooit een woord gerept.)
EEN FRANSCHE OVERWINNING?
Begrijpelijkerwijze, wordt deze veld
slag zeer verschillend geïnterpreteerd.
Voor degenen wier sympathie gaat
naar de Rooden, is de hoop herleefd.
Zij zien in de overwinning bij Teruel
de keering van de kansen en ver
wachten reeds een even snelle zoo
niet een nog snellere opmarsch dan
deze, die de le gerv er richting en van
de troepen van generaal Franco ge
kenmerkt heeft in Baskenland en
Asturie. Al het verlorene moet terug
gewonnen worden.
Degenen die het voor Franco heb
ben, wijten dit verlies aan de verras
sing waarmee de rooden het offensief
ontketend hebben. Het was zoo on
verwacht en de omstandigheden wa
ren zeer ongunstig voor de nationa
len. Toch zullen deze zich herpakken.
Zoo gemakkelijk durven wij er
echter niet over denken. Een oorlog
brengt altijd verrassingen. Duitsch-
land had in 1914 bijna Parijs inge
nomen en nu nog verstaat men er
zich niet aan, hoe het eigenlijk niet
gebeurd is. Ook van roode zijde zal
men hieraan reeds gedacht hebben,
en er een nieuw element in gevon
den hebben om weer te hopen. Wij
kunnen echter evenmin gelooven dat
de keering zou algemeen zijn. Er
schijnt in de slag van Teruel een
factor te zijn van herorganisatie en
vernieuwing van legerleiding, zooals
blijkt uit een merkwaardig artikel
verschenen in het Fransche dagblad
Le TempsDe roode strijdende
troepen bij Teruel zouden goed ge
drilde soldaten zijn, die weten te ge
hoorzamen en tuchtvol zijn. wat vroe
ger niet het geval was. Ook de leger
staf schijnt op de hoogte te zijn van
zijn taak en heeft een strategisch
plan bedacht, dat merkwaardig mag
heeten. Overal achter de frontlinies
werden opslagplaatsen van voedings
middelen aangelegd, waarvan er thans
overvloed is. De soldaten zijn verder
goed gekleed en goed verzorgd.
Uit dit artikel .en vit ander com
mentaar wordt afgeleid, dat de leger
leiding in handen van Fransche of
ficieren zou zijn en dat ook de
overvloed aan voedingsmiddelen uit
Frankrijk zou herkomstig zijn. De
overwinning van Teruel wordt dan
ook door Salamanca beschouwd als
een Fransche overwinningterwijl
aan de andere zijde niets anders dan
Spanjaards zouden gestreden hebben.
OVEREENKOMST,
OF TOT HET BITTERE EINDE?
Natuurlijk worden thans meer dan
ooit gissingen gemaakt naar het ein
de van de strijd. Herhaaldelijk werd
voorspeld dat aan het Arragonfront
een beslissende slag zou gestreden
worden, die het einde zou meebren
gen van deze zoo tragische en zoc
bloedige strijd. Deze slag is thar.s
zeker aan de gang. Ze is echter
nog niet geëindigd. De inname van
Teruel beteekent nog geen defini
tieve overwiningToch wordt wel
gemeend dat dit succes van de roo
den zou kunnen aanleiding geven
tot een overeenkomst, waarbij de twee
strijdende partijen zich zouden te
vreden stellen, met het gebied dat ze
thans bezetten. Deze uitkomst schijnt
ons echter zeer onwaarschijnlijk. Zelfs
de opvatting als zou tenminste Ka-
talonie zijn zelfstandigheid behouden,
kunnen we moeilijk bijtreden. Alhoe
wel, zooals we daareven zegden, een
oorlog altijd verrassingen meebrengt,
meenen we toch dat de strijd tot het
bittere einde zal gaan, dit beteekent
tot de definitieve overwinning van
een der partijen. Spanje zal een auto
ritaire Staat worden, of een commu
nistische autoritaire Staat of een
fascistische.
Tot nog toe werd gehoopt en ge
vreesd dat rood Spanje uitgehongerd
was teaenvolge van de blokkade van
de kust door de vloot van Generaal
Franco. Volgens het artikel van Le
Tempszou dit heelemaal niet het
geval zijn. Er zou zelfs overvloed
heerschen. Ofwel moet de blokkade
heel onvoldoende geweest zijn, zoo
dat Russische schepen toch regelma
tig de kust hebben kunnen bereiken,
ofwel moet van over de Fransche
grens geweldig veel ingevoerd gewor
den zijn. Zal Frankrijk zijn bedekte
steunverleening omzetten in een veel
openlijker en ook, zooals Mussolini
destijds de overxoinningen van de
troepen van Franco als Italiaansche
overwinningen toejuichte, thans mo
gelijke overwinningen van de rooden
als Fransche overwinningen uitkraai-
en? Dat zou gevaarlijker kunnen wor
den voor de verhoudingen tusschen
de West-Europeesche landen. Zoo
blijkt nogeens dat, zoolang die on
zalige oorlog in Spanje niet geëin
digd is, het gevaar voor oorlog in
Europa blijft bestaan.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
«■■HHaBaaiEEBSHEBaSBMZÜI
In de laatste maanden werd de kwestie
van de verandering aan de bestaande
wetgeving op de ouderdomspensioenen
druk besproken in alle middens.'Dit was
het gevolg van het neergelegde wetsontwerp
van de regeering, die had ingezien dat de
krisismaatregelen, genomen in de jaren
1932 tot 1935. tengevolge van de erge eco
nomische toestanden, nu wel mochten
verdwijnen.
Er waren Immers, sedert den aanvang
van de regeering Van Zeeland, in 1935,
heel wat maatregelen genomen ten voor-
deele van andere kategoriën menschen,
dat nu ook toch iets mocht gedaan wor
den voor de ouden van jaren.
De basis van de thans gestemde wet,
is en blijft
DE VERZEKERING.
Wie niet stort voor zijn pensioen zal
nooit iets kunnen genieten.
Mochten d£ menschen daarvan eens
overtuigd wpyflerZoovele die ons nu ko
men zeggeri: we wisten niet dat we moes
ten'. startendie ons nu komen
vragen om den achterstel in te halen!
Allemaal nutteloos: we herhalen: wie niet
stort hij weze man of vrouw zal
nooit iets ontvangen. Maar er bestaan
onder de verzekerden twee kategoriën: de
eene die verplicht zijn te storten, de an
dere die vrijwillig mogen storten.
WIE IS VERPLICHT TE STORTEN?
AI de menschen mannen en vrouv^n
die voor een patroon werken, hetzij
dat dit werk gedaan wordt bij een patroon
met veel werklieden of een patroon met
een enkele werkman. Deze werklieden
noemt men: verplicht verzekerden.
Persoonlijke
Patroons
Samen
storting
storting
2,50 fr.
2,50 fr.
5,00 fr.
3,50 fr.
3,50 fr.
7.00 fr.
5.00 fr.
5,C0 fr.
10,00 fr.
6,50 fr.
6,50 fr.
13,00 fr.
8,00 fr.
8,CO fr.
16,00 fr.
9,50 fr.
9,50 fr.
19,00 fr.
11,00 fr.
11,00 fr.
22,00 fr.
12,50 fr.
12,50 fr.
25,00 fr.
WAT MOET ER MAANDELIJKS GESTORT WORDEN?
Loon door den werkman ontvangen
Minder dan 50 frank per week
Van 50,01 tot 75 fr. per week
Van 75,01 tot 100 fr. per week
Van 100,01 tot 125 fr. per week
Van 125,01 tot 150 fr. per week
Van 150,01 tot 175 fr. per week
Van 175,01 tot 200 fr. per week
Boven de 200 frank per week
Speciale regels. De loontrekkenden
die meer dan 21 jaar oud zijn, moeten in
geval van werkloosheid of ziekte maande
lijks 5 frank storten. Hier komen dus de
zieke menschen bij, voor de werkloozen
blijft hetzelfde van vroeger bestaan.
In geval van tijdelijke werkonbekwaam
heid, als gevolg van een werkongeval, en
tot op het ocgenblik, waarop de verzeker
de opnieuw bij een werkgever in dienst
ls getreden, of indien hij niet opnieuw in
loondienst is getreden tot het oogenblik
waarop de consol.datie van het ongeval
definitief werd uitgesproken wordt het
bedrag voort betaald. Voor den werkman
wordt het afgehouden van de verzeke
ringsvergoeding, terwijl de patroon, bij
wie het ongeval zich voordeed, zijn werk
geversbijdrage voort moet betalen.
De persoonlijke storting der loontrek
kenden ls verschuldigd tot het oogenblik
waarop de verzekerde 65 jaar heeft bereikt,
terwijl de patroon verplicht is voort zijn
bijdrage te storten.
Het is de patroon, die de bijdrage van
den werkman van zijn loon moet afhou
den. Het bedrag dezer bijdrage moet hij,
samen met zijn eigen bijdrage, onder den
vorm van zegels, op een pensioenkaart
plakken. Die kaart mag door den werk
gever rechtstreeks aan de Lijfrentekas te
Brussel worden overgemaakt; nochtans
hes ft de werkman het recht ze zelf op te
vorderen in zijn geboortemaand en ze
dan te dragen naar den zetel van zijn
mutualiteit, van waaruit de kaart naar
Brussel wordt gestuurd.
BRENGEN DE STORTINGEN WAT OP?
Er zijn zeer vele menschen die meenen
dat, wanneer ze storten, en aan den ou
derdom gekomen z.jn om hun rente te
genieten, zij slechts dj kroos van hun
gestorte geld terugkrijgen.
En onmiddellijk wordt er aan toege
voegd: dat is de moeite niet waard!
Weinu, dat is volkomen mis. De m.nschen
die storten voor hun pensioen, verwerven
een rente, waarbij het Rijk dus de
Staat een toelage geeft van 53 t. h.
van het bedrag der rente.
Dit jaarlijksch bedrag of deze toeslag
kan tot maximum 1,2CO frank belocpen.
Alles hangt natuurlijk af van den ouder
dom waarop de stortingen werden ge
daan, en het bedrag van de storting.
Maar er is meer. De stortingen dienen
niet enkel en alleen om voor dsn sterter
een rents te verzekeren, maar ze dier.en
ook voor het verzskeren van een weduwen-
rente, ten vocrdeele van de echtgenoote,
zoo ce stc-tter gehuwd is. met daarbij een
kosteiocze toeslag voor de weduwe en de
weezen.
Is de storier een man nog niet
gehuwd, weduwnaar of geschsiden, dan
kunnen de erfg-snamen, zoo hij kemt te
overlijden vóór h.J in het genot treedt
van zijn rcn.e. de liclft van hel gevormde
kapitaal uitbetaald worden. Is de stotter
eene vrouw, dan kan iemand, door haar
aangeduid, twee jaar op voorhand, in
dien de verzeksrde kemt te overlijden,
39 t. h. toegestaan worden van de door
haar verworven ouderdomsrente.
Daaruit blijkt dat, benevens de rente
en de koste looze toeslag die de stotter
verkrijgt, er aanmerkelijke voordeelen
aan verbonden zijn, die spijtig genoeg tot
heden niet genoeg in het oog worden ge
houden, en waarvan heel weinig gebruik
wordt gemaakt.
Hier moet de opvoeding van de men
schen zeker neg gemaakt worden, want
al te veel worden de oogen gericht op
hetgeen de wet toegeeft van kosteloozen
toeslag.
NOG EEN WOORD OVER DE
VRIJWILLIG VERZEKERDEN.
Iedsreen mag, van zoodra hij 6 jaar
oud is, storten om zich voor la teren leef
tijd een rente te verwerven. Ook hier
geldt dan de basis van de wet: wie niets
stort zal nooit iets krijgen. Daarom raden
we de kle-ne patroons en de menschen die
voor eigen rekening werken, ten zeeiste
aan ook regelmatig ts storten, want ge
zien de onzekerheid waarin die menschen
werken, kan hst gemakkelijk gebeuren
dat ze het ééne jaar voor eigen rekening
werken, en het andere als werkman op het
fabriek of werkhuis staan. Die menschen,
eens de 21 jaar voorbij, raden we aan 120
frank psr jaar te storten.
We herhalen: het is noodig dat er ge
stort wordt, ten einde een rente en des
gevallend een kostelooze tos slag te kun
nen verkrijgen; daaraan komt nooit meer
verandering, dit blijkt klaar en duidelijk
uit de ge voer Je besprekingen in Kamer
en Senaat. Het is dus verkeerd van te
zeggenals ik zoowat 60 jaar voorbij ben,
zal ik beginnen te storten en ik zal dan
wsl iets ontvangen, want ik ben dan toch
esn oude man en tie wetgevers zullen met
mij wel kompassie hebben. Nu dat er een
verzekeringswet ir, dis groote voordeelen
meêbrengt zal op het princiep der verze
kering nooit .eer iets toegegeven wor
den; specuiseren cp de goedgunstigheid
van de wetgevers zal hier dus verkeerd
zijn.
We zeggen dat de verzekemgswet groo
te voordeel: n .eebrengt. Benevens den
toeslag op de verworven rente, wordt er
nog aan de verplicht-verzekerden die in
regel zijn met hun stortingen en geboren
binnen de jaren 1867 tot 19C7
EEN OUDERDOMSRF.NTEVOESLAG
OF KOSTELOOZE TOESLAG
verleend, die verschilt van 3.200 fr. per
jaar tot 100 per jaar voor de gehuwden
-n van 2.109 fr. tot ICO fr. per jaar voor
de ongehuwd :n. Die toeslag kan maar
verleend word3n, zoo men 65 jaar heeft
bereikt.
Hier past wat uitleg. Vele menschen
denken dat iedereen, gelijk welken ouder
dom hij heeft bereikt, de volle kostelooze
toeslag kan genieten. Die meening is ver
keerd, want die toeslag is minder of meer
der al naar gelang den ouderdom. Al de
gehuwde personen geboren tot 1869 inbe
grepen kunnen nog 3.200 fr. kosteloozen
toeslag ontvangen, terwijl deze van 1870
en 1871 maar 3,1C0 fr., deze van 1872 en
1873 maar 3090 fr. ontvangen. Een ge
huwde persoon geboren in 1830 zal aan
den ouderdom van 65 jaar nog slechts
2.600 fr. kosteloozen toeslag kunnen ont
vangen en zoo verder minder naar ge
lang den ouderdom.
En nu hooren we al zeggen: maar dat
is geen 3.200 fr. meer zooals altijd werd
gezegd?
Neen, beste vriend, dat is geen 3.200 fr.
per jaar, maar... zoo gij regelmatig uwe
stortingen hebt gedaan, welke we hierbo
ven hebben opgegeven, dan zult gij zelf
een rente hebben verworven, die zeker de
630 fr per jaar zal overschrijden, en deze
600 fr. of meer, al naar gelang uwe stor
tingen, zullen samen met de 2.600 fr. kos
telooze toeslag meer dan 3.200 fr. per jaar
bedragen.
Hier mag dus niet langer het misver
stand blijven bestaan.
Die 3.200 fr. waarvan hooger sprake,
zijn dus voor die gezinnen waar man en
vrouw nog leven en samenwonen. Leven
zc gescheiden dan kan de vrouw, zoo ze
zelf 60 jaar heeft bereikt, aanspraak ma
ken op de helfv van het pensioenbedrag
van het gezin.
Is de ouderiing 65 jaar oud, en leeft hij
alleen, dan kan hij een bedrag van 2.100
fr. toegezegd worden. Woont die ouderling
samen met andere menschen kinders,
aanverwanten of geheel vreemde men
schen dan kan hij hoogstens 1.850 fr.
ontvangen. Leven twee ouderlingen sa
men die beiden 65 jaar hebben bereikt
bijvoorbeeld: broêr en zuster dan kan
hoogstens voor ieder 1.600 fr. toegekend
worden.
De ouderlingen die in een gesticht wo
nen, kunnen 1.600 fr. per jaar toegekend
worden, zelfs dan wanneer ze ten laste
zijn van de Kommissie van Openbaren
Onderstand. Maar deze Kommissie heeft
het reetóht hoogstens twee derden van den
toeslag op te vorder >n voor het onderhoud
van de ondersteunden. In alle geval moe
ten de geplaatste ouderlingen voor hen
zelf minstens het derde van den kosteloo
zen toeslag ontvangen. Het is voor onze
leden van den Openbaren Onderstand
van belang, daar een oog op te houden,
want we weten dat er altijd Kommissiën
zijn geweest, die alles afnamen aan de
ouderlingen.
Die kostelooze toeslag nu wordt ver
leend hetzij zonder onderzoek van het
inkomen of bezit, hetzij na een onderzoek.
WIE KAN DEN KOSTELOOZEN
TOESLAG KRIJGEN ZONDER
ONDERZOEK?
De verplicht-verzekerden dus de
werklieden die 65 jaar oud zijn, r: gel-
matig hunne stortingen hebben gedaan,
cn de verbintenis nemen van elke bezol
digde arbeid, behalve toevallige arbeid
te staken.
Die wijziging ls een van de belangrijk
ste die de nieuwe wet omvat en verdient
nadere to:lichting:
1' voorbeeldDe man wordt 65 jaar oud,
is altijd als werkman werkzaam geweest
en heeft regelmatig gestort. Hij staakt
het werk en gaat zijn kosteloozen toeslag
aanvragen. Er wordt voor hem geen het
minste onderzoek meer gedaan. En die
werkman mag dan z.jn eigen huis be-
zltt.n, een ccrlogspensioen hebben, ofwel
welstellende kinders bellen, daar wordt
naar dit alles niet gezien, hij arijgt zon
der onderzoek zijn toeslag.
2C voorbeeld: De mar» komt te overlij
den. de vrouw is 65 jaar oud. ze heeft ge
stort, verklaart geen arbeid meer te ver
richten voor een patroon. Die vrouw krijgt
haar kosteloczcn toeslag zonder onderzoek.
UIT «DE RA.' D3MAN
(Op Zondag 23 en Zond.' 31 Januari
gaven w.j vervolg en slot van deze belang
rijke bijdrage).
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE
DEN! NA LEZING, SCHUIF HET
tN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND ECO STEUNT GE ONS. -
DOE HET ZONDER UITSTEL.
CE EIS SCHOPPEN TREDEN OP IN
CHRISTUS' NAAM
Z. Em. de Kardinaal-Aartsbisschop van
ff- e.èrei;n haeft «en schrijven gericht aan
.dijken van Zijn aart-bisdom, dat
tal en geestelijke richtlijnen bevat en
v. .?ri i de doorluchtige Primaat van ons
land ha: nneri aan het onvoorwaardelijk
rac et der Kerk cm haar leergezag, ook op
pc'diiak geb'ed te doen galden.
Da Kardinaal begint zijn Herderlijk
Schrijven met «r op te wijoen dat de Ka
tholieken maar al te dikwi'ls de leer van
de Goddelijks macht dar IC ark vergeten.
Christus heeft da Kerk in;"held. cm de
menschen naar hun eeuwig.hs'l te bren
gen. De Kerk vervult hr.a.r Goddelijke
roeping rr-t aücen door liet toedienen
van de HH. Sacramenten, welke kanoden
van g-made zijn, maar ook docr haar leer.
waarmede ril den weg en de middelen
voor de zaligmaking aanwijst, en door
haar bcv.'nd. met de menschen op eigen
gezog p de wegen der zaligheid te leidan.
De dragers van deze driedubbele macht
zijn niet de geloovigen, maar de leden
van de hiërarchie: de Paus en de Bis
schoppen. To-t hert, in hun hoedanigheid
van opvolgers der apostelen, heeft Chris
tus gezegd: Wie U aanhoort, aanhoort
Mij; wie U versmaadt, versmaadt Mij.
En wie Mij versmaadt, versmaadt ook
Hem die Mij gezonden heeft.Paus en
Bisschopoen vertegenwoordigen Christus,
in de uitoefening van hun macht: de
Paus volledig en algemeen, de Bisschop
pen ais herders van hun bisdom dat zij
werkelijk in naam van Christus besturen.
Dit laatste punt is zeer belangrijk: de
plaatselijke Bisschoppen, gewone Herders
van regelmatig-gevormde bisdommen, zijn
dus geen mandatarissen, afgevaardigden,
of vicarissen van den H. Vader. Hun lee
ring, hun bevelen of hun bestuur, ge
schieden niet ingevolge een opdracht
van de Paus, maar werkelijk in naam van
Christus en ingevolge de door Chris.us
zelf verleende macht, zooals ook de apos
telen hun opdracht vervulden, nier in
naam van den H. Petrus maar in naam
van Christus.
Uit wat voor-afgaat vloeit voort dat een
bisschoppelijk bevel, om geldig en ver
plichtend te zijn, niet van te voren door
den Opperherder moet goedgekeurd zijn,
of na uitvaardiging bekrachtigd moet
worden. Wel kan men bij den Paus in
beroep gaan om een leerstellige tusschen-
komst te verkrijgen, of in verband met
een daad van bisschoppelijke rechts
macht. De Bisschoppen zijn evenals de
Paus op goddelijke wijze aangesteld tot
leeraren in de Kerk. Zij hebben dus ook
het recht om, in de geestelijke orde, te
leeren wat waar en wat verkeerd is, wat
goed en wat kwaad is. Zij zijn ook her
ders van de aan hun zorgen toevertrouw
de zielen. Dat wil zeggen, dat zij opdracht
en macht hebben cm ze te besturen en te
leiden in alles wat het heil der zielen be
treft, en dat zij mogen voorschrijven wat
moet gedaan .-orden en mogen verbieden
wat meet vermeden worden.
WAAR MOGEN DE BISSCHOPPEN
HUN MACHT GEBRUIKEN?
Deze leer- «n bestuursmacht mogen de
Bisschoppen cp aigemeene en theoreti
sche wijze uitoefenen, onafhankelijk van
de omstandigheden, door een leerstellig
of zedelijk onderricht dat overal en altijd
toepasselijk is en dcor het voorschrijven
van gedragsregelen die ten allen tijde en
in alle kringen geldig zijn.
Zij moeten er zich echter ook van be
dienen in bepaalds omstandigheden, die
door het dagelijksche leven zijn gescha
pen, en waar het heil der zielen en de
rechten van d? Kerk mede gemoeid zijn.
Sommigen meenen ten onrechte dat een
tusschenkomst vanwege het Kerkelijk
gezag, met tuchtmaatregelen moet ge
paard gaan, zooals verbod der sacramen
ten, uitsluiting, schorsing en andere ker
kelijke straffen. De godsdienstige over
heid maakt hier alleen gebruik van, bij
gebrek aan andere afdoende middelen en
slechts in uiterste noodzaak.
De Kardinaal spreekt vervolgens over
ds leermacht van de Eisschoppen. Elke
zedelijke daad, elke vrije of menschelijke
daad valt onder invloed van die macht.
Want alles wat het heil der zielen be
treft, is niet tot de eigenlijke godsdien
stige kwesties beperkt, maar omvat ge
heel de menschelijke activiteit. Zoo be-
heerscht de bisschoppelijke macht ook
het gebied van de kunst. Ze is verder
reeds herhaaldelijk tusschengekomen op
maatschappelijk en economisch gebied.
Het politieke gebied is haar evenmin ont
zegd. De kerkelijke overheid mag zich
zeer zeker over een partij of een politieke
beweging uitspreken, als haar programma
of haar werking in strijd zijn met het
godsdienstig belang en de voorschriften
van de Christelijke moraal.
Verschillende voorbeelden uit den he-
dendaagschen tijd bevestigen dit: de ver
oordeeling, door Pius XI, van het dag
blad en de beweging van Action Fran-
caisehet krachtdadig optreden van
Kardinaal Mercier tegen den bezetter
tijdens den oorlog en het optreden van
het Spaar,sche Episcopaat tegen de Frente
popular van de regeeringhet strenge
verbod van de Nederlandscha Bisschoppen
tegen de Nationaal-socialistische bewe
ging en, tenslotte, de herhaalde tusschen-
kom-t van het Belgisch Episcopaat naar
aanleiding van Rexisme.
Met in deze en in andere gevallen een
gedragslijn te trekken voor haar geioo-
vigen, gaat de kerkelijke overheid haar
geestelijke rol niet te buiten en doet zij
ook niet aan politiek. Zij vervult hierme
de haar roeping, di? bestaat In het bewa
ken der rechten van de Kerk en het ver
zorgen van het heil der zielen. De pries
ters en de leeken moeten zich goed van
deze waarheden laten doordringen, willen
zij hun geweten niet bezwaren.
Tenslotte zegt de Kardinaal, dat vooral
in troebels tijden zooals wij er ook r.u
beleven de onwankelbare aanhanke
lijkheid aan de Kerk voor allen de groot
ste veiligheid is en de beste waarborg te
gen dwaling en vergaan.
Een verschrikkelijk voorbeeld dat wij
voer oogen hebben bevestigt de®? histo
rische waarheid: het Baskisch gebeuren.
Ondanks hst uitdrukkelijke gebod van
hun Bisschoppen, hebben Basktsche ka
tholieken gonuene zsak gemaakt met de
commur.'sten, terwijl dezen ds Katholieke
Kerk te vuur en te zwaard vervolgden...
Indien, zoo besluit de Kardin-aa!. zich
vsrsenigden in plaats van eikaar te be
strijden. indien al de priesters elkaar be
grepen, en indien allen naar den Paus en
do F- schoppen luisterden, wat zouden
w\1 dap. «lork zi1n. Do Kerk zoo atsdan
werkel'jk een onoverwinnelijk leger zijn!
iBB8ii«a»EiBBBBaBiiBBB««a*a*iaa
OPGEPAST KATHOLIEKEN
Met het oog op het aanstaand inveege
treden der Wet van 10 Juni 193-7. wordt
de laatste maanden in de Belgische pers
het oprichten gemeld van veie Onderlinge
kassen voor gezinsvergoedingen, welke er
elk een eigen politieke gezindheid en een
specifieke levensbeschouwing op nahou
den.
Zoo spreekt de Socialistische pers van
het oprichten van een mutualistische Kas
om aan de vrijzinnige personen-, die aan
de Wet zullen onderworpen zijn, de kar.s
te gaven zich aan te sluiten bij eer, onder
linge kas, waarvan de strekking, zou over
eenstemmen met hun denkwijzs.Op het
uithangbord van deze Kas zal men- •aller
minst de vrijzinnigheid en de louter ma
terialistische strekking van de kas kunnen
lezen.
Van een anderen kant vernemen wij,
dat- tal van zoogenaamde neutrale ka-s.-en
uit den grond oprijzen met evenveel doel
einden sis er idealen in het schild worden
gevoerd en waartegen 'fwij de Ka'koliek-en
zouden willen waarschuwer.. Deze kassen
hebben alleen voor doel de katholieken te
verleiden van het echte en eenige stand
punt. hetwelk in het gezinsvergoedingen-
vraagstuk moet worden ingenomen..
Wij zijn de overtuiging toegedaan, dat
de katholieken, welke in de keuze van
hun onderlinge kas zouden nalatig zijn,
aan hun plichtt van katholiek greote-
lijks zouden tekort komen.
Het zal wel niemand onbekend zijn,
dat in zake godsdienst, gezin, opvoeding,
zedelijkheid, enz. de uitvoering van de
nieuwe wet van het allerhoogste belang
zal zijn. Het is wel niet noodig te zeggen
waaraan Katholieken zich in al deze
aangelegenheden te houden hebben.
De zedelijke waarde van deze nieuwe
wet zit op de eerste plaats in her, grond-
prir.ciep. dat erin uitgewerkt wordt en t at
er wellicht de schoonste en meest katho
lieke wet van maakt, die or.ze scciale
wetgeving bezit, maar evenveel in de ma
nier: waarop ze door de uitvoeringsorgn-
nismsn zal worden toegepast. Nu is het
van ouds gekend, dat op een zelfde weide
de koe haar voedsel vindt, de hond er cp
den haas jaagt en de ooievaar er op de
hagedis loert.
Voor katholieken !s de zedelijke ver
plichting in zake de naleving van de Wet
op de gezinsvergoedingen identiek dezelf
de als de verplichting in zake onderwiis.
Geen vrijzinnigheid! Geen neutraliteit!
Een en ander is uit den booze. In tijden
van geestelijke armoede zooals de onze,
is vijandschap tegen de katholieke levens
beschouwing als afzijdigheid van de ka
tholieke opvatting even plichtig.
Het geldt hier een nieuwe en voorname
sociale aangelegenheid, die door Katho
lieken in het licht der katholieke prin
ciepen moet worden uitgewerkt en waar
op dan ook voor katholieken met de daad
maar één antwoord mag worden gegeven:
KATHOLIEKEN SLUITEN AAI BIJ
KATHOLIEKE ONDERLINGE KASSEN
VOOR GEZINSVERGOEDINGEN.
Voor alle inlichtingen en aansluitingen
zich wenden tot de Christelijke Onderlin
ge Compensatiekas voor Gezinsvergoe
dingen, Meir, 24 te Antwerpen.
KROONPRINS MICHAEL VAN ROEMENIE AAN EEN
GROOT GEVAAR ONTSNAPT
Kroonprins Michael van Roe
menie was ingescheept aan
boord van een Roemeenschen
torpedojager, de «Reg'.na Ma
ria die hem naar Athene
moest brengen om er de hu
welijksfeesten van Prins Paul
van Griekenland bij te wonen.
Onder weg had het schip te
kampen tegen een bijzonder
hevigen storm en werd het
gehavend. Men vreesde zelfs
het ergste daar men langen
tijd geen nieuws van het schip
kon vernemen. Dank zij een
tngelsche sleepboot, de «King
Lear» kon de torpedobcot nog
behouden de haven van Con-
s Lanza bereiken. Nadien werd
g-meid dat de boot te klein
was om zware stormen te trot-
seeren toen hulp geboden
werd stora het water reeds in
de machienkamer.
Prins Michaël heef' dan be
houden zijn reis kunnen voort
zetten tot Athene, maar peg
spoor.