Veel gezegd, Weinig nieuws! Een gebeuren van wereldbetekenis in Engeland Aardige Wereld Vergadering van den Katholieken Vlaamschen Landsbond 6 KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER 0 De Vastenbrief van Z. Ex. Mgr Lamiroy DE KRACHT VAH HET GIBED Waarom en hoe wij bidden moeten INTERNATIONAAL OVERZICHT •NN\ VN. NSt 'fit1 - Schikkingen van den Vasten 1938 Ontslag van den H. Eden ais Minister van Buiienlantfsche Zaken Een kentering in Engelcnd's Ëuiteniandsch beleid Min gehechtheid can den Volkenbond WE ZENDEN ONS BLAD LA LIBRE BELGIQUE VALT FLAUW EEiN BUITENKANSJE VOOR DE 7IEKEN De H. Bloedprocessie te Brugge ZONDAG 27 FEBRUARI 193S S'üü^u.üiiiiü.'nimiiiiHiütuiituiuntimmiüiuiKütmiiiiiiiüiuiHiiinii!!: «DE HALLE Katholiek Weekblad Tan leper Bureel g Boterstraat, 58, IEPER. 1 ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 25.fr. g 1 Belgisch Kongo 45.— fr. Frankrijk 45.fr. g Alle andere landen 65.fr. E Uedeuetken sim ver ;ntne<rraenik voor EE Akji vfiAr/j ^ummuuuiituiiuiitimfflutfiti.itnntywmwwiigiiir»MMiwn WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN. 6' JAAR. N' 9. L., HALLE TARIEF VOOR BERICHTEN Kleine berichten pei regel 1.fr. 2 fr. toel. v bcr. m. adr. t. bur. Kleine berichten (minimum) 4.fr. Rouwber. en Bedank, (min.) S.fr. D rukker-Ui tgever SANSEN-VANNESTE, Poperinge. Tel. Poperinge N: 9. Postcheckrekening N: 155.70. Te herhalen aankondigingen prijs, op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. ^srnmuiiiiuamniiiimuimiiiiitüiüüuiiiramiiiiiimuumiiiiiairuiiBKiTV B-1 gl Wat voor aardige wereld, zuchten de menschen. Het is een oude waarheid, een cliché. Sedert onze eerste ouders uit het paradijs gedreven werden, heeft het nog nooit welgegaan in de wereld; om te zeggen wel We leven niet in vredestijd, zei Flandin, de Oud-Eerste Minister van Frankrijk; we leven in een staat van vooroorlog.«La préguerre, zoo als hij het noemt». Het is een nachtmerrie. Maar die merrie geeft geen veulens. In de groote casserole waarin al die menschendriften koken en rasinstinc ten brobbelen, zal het vroeg of laat ontploffen. Prise de bec tusschen twee vol keren. Om den aanval te begin nen is één genoeg; om wereldvrede te bewaren moeten allen koes blijven. De menschen leven in angst en on tevredenheid. Weinigen hebben de olie van 't ge duld; velen den azijn der misnoegd heid; van sommigen is 't gemengeld gelijk in de sala. Er zijn groote en kleine uren in het leven. De Joden gaan naar hun klaag muur te Jerusalem. Ik geloof dat er nu in elke stad klaagmuren zijn. GEDULD. Job kloeg niet. Het nieuw geslacht verstaat het oude niet meer. Gij zijt nog jong, zeggen de men schen van jaren. Jong zijn is een charmant gebrek. Er is een troost: het kan verbete ren met verouderen. De ouderen verstaan ook de jonge ren niet. De stroom keert niet weer naar zijn bron. En de ouderen peinzen meer op het uur van den corbillard dan op andere dingen. De waarheden van ons geloof zijn oud, maar ze zijn algelijk nog geern in 't nieuw gekleed. Sint Job had maar een mesthoop en zijn puisten. 't Was maar mager om in villegia- tuur te leven. Zijn beproeving was geen betaald verlof. En toch was hij gelukkig. God gaf, zei hij, God nam, Zijn naam zij gebenedijd. En heb ben wij 't goed gekregen van God, we moeten ook het slechte aanveerden. Dat is de harmonie van 't leven, in Stilte lijden, zonder fanfaren. Sint Job was een pracht-exemplaar van patiëntie, een model voor alle tijden. God leeft nog die zulke sterkte ge ven kan. Genie is een lange patiëntie; ook het leven is een lange patiëntie. Hoe groot ons geduld ook is, 't ls altijd nog te klein. Leefden we eens een seizoen in 't Vagevuur, we zouden meer geduld hebben eens weer op aarde, als een stroo in onzen weg ligt of als 't niet foetert met ons colknopje. SLAGWOORDEN. De wereld wordt thans gediend met slagwoorden. Overal slagwoorden: in de pers, op de affichen of muurkran ten, slagwoorden in de meetings. Ik ken nochtans geen enkel boek waar meer slagwoorden te vinden zijn dan in het Evangelie. Dat zijn van die woorden met geconcentreerde kracht, die nog effekt hebben na 20 eeuwen, want degene die ze uitge sproken heeft, zegde: «Hemel en aar de zullen vergaan, maar mijne woor den zullen niet vergaan. Leest het Evangelie in plaats van uw feuilleton, en gij zult altijd zijn a la page BETROUWEN. We leven te midden menschen die hun fouten hebben. Maar er zijn meer zonden van broosheid dan van boosheid. De zondaar is maar een dwergje vergeleken bij de reusachtige bermhertigheid van God. Het zijn geen engelen en heiligen die we tegenkomen op straat, of waarmee we moeten onderhandelen of leven. Het zijn menschen in vleesch en been en ook met veel zenuwen, zooals wij. Maar ondertusschen vergeten wij dat wij ook geen engels zijn en ook geen heiligen. Is dat niet idioot, alle anderen heilig te willen en niets doen om het zelf te worden. Spreek niet met iedereen over uw kruisjes en uw zenuwen, schreef Pa ter Considine, een flegmatieke En- gelschman. Als ge sommige menschen hoort spreken zoudt ge meenen dat zij niet gelooven dat God weet wat zenuwen zijn.En als uw hoofd en uw maag zeer doen, waarom moet heel de wereld dat weten? We moeten bidden. O. L. Heer al zijn flauwen kant pakken. Hij heeft een flauwen kant: zijn goedheid, zijn H. Hert. Niemand is zoo gevoelig voor dankbaarheid en liefde als O. L. Heer. Zijn we zondaars, laten we Hem pakken al den kant van zijn barm hartigheid, zijn medelijden met de ongelukkigen. En als we volherden in 't roepen en kloppen, Hij kan het niet uithouden. Hij heeft het immers zelf gezegd. Hij verhoort ons liever dan dat wij verlangen om verhoord te worden. Dat is O. L. Heer. We trekken eens aan de bel en we zeggen: «Niemand thuis», en gaan voort. Zoo doet geen handelsreizi ger die rekent op 20 Misschien zijn ze al achter in den hof. Belt twee maal, driemaal. De aanhouder wint. Klopt en U zal opengedaan worden. Driemaal en viermaal kloppen op de hemeldeur is niet onbeleefd. En dat het onbeleefd ware, 't is toch een tee- ken van betrouwen. En betrouwen leidt naar liefde. A. B. De Vastenbrief uitgezonden door Zijne Exc. Mgr Lamiroy, Bisschop van Brugge, gericht tot al de geloovigen van zijn bis dom, en die heden Zondag in alle kerken zal afgelezen worden, gaat dit jaar bij- onderlijk over het gebed. Het begin luidt als volgt: Zeer Lieve Broeders, In zijn wereldbrief over de rampen die het gansche menschdom teisteren, en de dwingende noodzakelijkheid voor de vol keren om tot God terug te keeren, schieef onze Heilige Vader de Paus vóór enkele jaren: De kwalen van onzen tijd kun nen enkel nog door vasten en bidden ge nezen worden». Vroeger hebben wij U het gebod van het vasten uiteengeeet. Heden zuilen wij trachten U beter te doen verstaan wat bidden is; waarom en hoe gij bidden moet; welke de kracht is van het gebed en welke hulp en sterkte gij erin vinden zult voor gansch uw chris lelijk leven. We raden vurig alle geloovigen a?.n met veel aandacht naar deze verhevene raad gevingen te luisteren. ;iiifRi!iinimnittiitmni[imiiiiiiiiiimiiiii!:iH!i!tiiiaii!ii»ii»ttttiitwiiiiiummj«ititimniifliiaiUittaitiittHHttiiUiui:iiuii::ii«<iutuuif<HH;:iR DE RIJKSDAG BIJEEN De Rijksdag, het Duitsche parlement is niet meer, wat het vroeger was de bijeenkomst van de vertegenwoordi gers van het volk, om in een geest van geweldige ani mositeit en bitter heid wetten voor te stellen en te stem men. Geen dagen lange besprekingen meer, gekruid met scheldwoorden en vechtpartijen. - In Duitschland bestaat de democratie niet meer. De Rijksdag komt alleen nog bijeen bij uitzon dering om aan de Fuehrer de gele genheid te geven een lange rede te houden, b. v. een rede van 2 v.ren 52 minuten, zooals dit Zondag laatst het geval was. Deze rede, langs de draadlooze uit gezonden, heeft ze ker vele luisteraars in Duitschland en in het buitenland aan het radiotoestel gelokt. Er is door de Duitsche Rijkspresident heel veel gezegd geworden, doch maar bitter weinig, dat we niet kenden. Het is de bevestiging van de tot nu toe gevoer de politiek, zoowel in het binnenland als ten overstaan van het buitenland. En het is maar best ook, ivant de ver rassingen die Hitier ons de laatste jaren gebracht heeft, hebben ons al dikwijls genoeg kippenvleesch be zorgd, bij de gedachte aan de moge lijke reactie van het buitenland. Ge heel de rede geeft ons tenslotte den indruk, dat Duitschland in een pe riode van stabilisatie gekomen is en dat thans na de noodzakelijke spron- genpolitiek, een gezapiger maar niet minder bewuste gang zal gegaan wor den in een effener landschap. Een groote voldoening om het ver wezenlijkte en een onmiskenbare be wustzijn van macht straalt pit iedere passus van de rede. BINNENLANDSCHE POLITIEK. Het is vooral voldoening, die het eerste deel van de aanspraak ken merkt, voldoening om al wat op eco nomisch gebied verwezenlijkt werd. Toen Hitier aan het bewind kwam waren er zes mïllioen werkloozen, wat eigenlijk ellende beteekende voor niet minder dan vijftien millioen en half menschen. Die werkloosheid werd niet opgelost met geldelijke hulpverlee ning, maar door de verhooging van de productie en dus de stijging van het verbruik. Verhooging van binnen- landsche productie, van in- en uit voer, worden met verrassende cijfers belicht. Om dat te verwezenlijken, zegt de president, was het noodig dat hij het afbrekend werk van tegen strevers onmogelijk maakte, en hier mee bedoelt hij de onderdrukking van en toch sprak de Fuehrer 3 uren naeen. de niet-nationaal-socialistische par tijen. Als hij tenslotte de lastercampagne van het buitenlana aan de kaak stelt, die weer opgerezen was naar aanlei ding van de jongste wijzigingen in de weermacht, doet hij het in tegen stelling met zijn vroegere wijze van spreken op een ironische wijze en hieruit blijkt zijn machtsbewustzijn. BUITENLANDSCHE POLITIEK. Het gedeelte over de buitenlandsche politiek is veruit het langste. Daarin raakt hij alle groote vraagstukken aan: het standpunt tegenover de Volkenbond, het Verdrag van Ver sailles, de eisch om koloniën, de verhoudingen van Duitschland met Spanje, Engeland, Frankrijk, Japan, Rusland, enz. Naar de Volkenbond, zal Duitsch land niet terugkeeren, omdat de Vol kenbond, nooit een politiek van recht vaardigheid, gehuldigd heeft. De Vol kenbond is gebouwd geweest op een valsche bodem: het Verdrag van Ver sailles. Het heeft tefislotte alleen maar gediend om dit verdrag te doen uit voeren en Duitschland is daar het slachtoffer van geworden. Hitier zegt niet dat hij ooit zal terugkeeren, hij maakt niet eens de veronderstelling dat de Volkenbond zou kunnen ge steund worden op een nieuw rechts- princiep. Nooit meer terug naar Ge- nève, heet het koel. Daarnaast is Duitschland echter wel bereid om op internationaal ge bied samen te werken, doch buiten het kader van de Volkenbond. De eisch om koloniën sluit aan bij het eerste gedeelte. Het Derde Rijk heeft koloniën noodig, omdat het niettegenstaande de groote inspan ning op het gebied van de binnen- landsche productie, niet kan bereiken wat het zou kunnen met behulp van ko loniale grondstof- fenbronnen. Ken merkend is het wel dat het Hitier niet te doen is om het even welke kolo niën, b. v. Belgi sche of Nederland- sche, maar wel om de voor -oorlog sche Duitsche koloniën, die, zooals hij het zegt, de huidige bezitters niet veel voordeel gebracht hebben, maar die wel voor Duitsch land veel beteeke- nen. Wij gelooven, dat het voordeel in de gedachte van Hitier niet zoozeer in economische zin opgevat wordt, dan wel in den zin van prestige politiek. DE VERHOUDINGEN MET DE ANDERE LANDEN. Land voor land komt aan de beurt, voor zoo ver die een direct-actueele verhouding voor den dag roepen. Ten overstaan van Spanje, zal niet geduld worden, dat Spanje een Sovjet-Repu bliek wordt; dat beteekent noch min noch meer, dat Duitschland nog ac tiever zal tusschenkomen, zoo de krijgskansen mochten keeren ten voordsele van de rooden. Voor de zooveelste maal herinnert de Fuehrer er aan dat er met Frank rijk geen enkel teritoriaal geschil be staat. De verwijdering wordt dus hoofdzakelijk tusschen die twee lan den veroorzaakt, door de verschillen de wijze waarop beide meenen de vrede te moeten dienen. In het Verre Oosten wenscht hij dat Japan zou zegevieren, omdat alleen op die wijze, de vooruitgang van het communisme in het Oosten kan ge stuit worden en om te bewijzen dat hij aan de zijde van Japan staat ver klaart hij dat Duitschland de Staat Mandsjoekoeo erkent. Op onrechtstreeksche wijze laat hij verstaan dat hij de huidige buiten landsche politiek van Engeland niet goedkeurt, vooral om de zwakheid die betoont wordt tegenover Ruslaiid en het standpunt in de Chineesche oor log ingenomen. Daags na de rede van Hitier werd het ontslag van de Heer Eden bekend gemaakt en zijn vervan ging door de Heer Halifax, die gekend is als een Duitschgezinde. Waarschijn lijk zal dit een kentering in de bui tenlandsche politiek voor gevolg heb ben, die meer in de smaak van Duitschland zal vallen. Eindelijk bleek Hitier bijzonder ontroerd te zijn als hij over het on derhoud met Schuschnigg sprak en over de bereikte uitslag, doch ook hier konden we niets nieuws meer vernemen. (Verboden nadruk.) ROSKAM. 1. - De wet op het vleesch-derven ver biedt het gebruik van vleesch en van vlaeschnat. Eieren, melk, boter en alle andere eetwaren, zelfs met vet toebereid, worden altijd toegelaten. De wet op het vasten verbiedt meer dan één volle digen maaltijd daags te ne men zij laat echter toe 's morgens een weinig voedsel en, 's avonds, een collatie te nemen, volgens de in zwang zijnde ge brui ken in ons land. Het is insgelijks toe gelaten den voornaamsten maaltijd tot den avond te verschuiven en de collatie 's middags te nemen. 2. - Het Vleesch-derven alleen is voer geschreven op al de Vrijdagen, uitgeno men wanneer de Vrijdag samenvalt met het feest van OnzeLieve-Viouw-Hemel vaart, van Allerheiligen, van Kerstmis Of van 's Heeren Besnijdenis (1 Januari) Het vleesch-derven en tevens het vas ten zijn voorgeschreven op de Woensda gen (i) en de Vrijdagen van de Vasten; op de Woensdagen, de Vrijdagen en de Zaterdagen van Quatertemper; op de vigiliedagen van Smxsn, van Oiïzs- Lieve-Vrouw-Hemelvaart, van Allerheili gen en van Kerstmis, uitgenomen wan neer deze vigiliedagen verplaatst worden naar den tweeden dag vóór deze feesten. Het vasten alleen ls voorgeschreven op al de andere dagen van de Vasten behalve op de Zondagen. Op Góeden-Zaterdag zijn het vleesch- derven en het vasten voorgeschreven tot 's middags. 3. - De wet op het vle:sch dcrven ver- plicht alle geloovigen die ten volle zeven jaar oud zijn. De wet cp het vasten verplicht hen van den dag af dat zij ten volle een en twin tig jaar oud zijn, tot het begin van hun zestigste jaar. Degenen die verplicht zijn te vasten mogen, bulten de Zondagen, maar één maal daags vleesch eten, te weten op den vcornaamsten maaltijd, ei; niet op de collatie. Hetzelfde geldt voor het gebruik van eieren. 4. - Wij verleenen aan de militairen in werkelijken dienst, aan hunne echtgenoo- ten, kinderen en dienstboden, en insge lijks aan de andere personen die wezen lijk aan den militairen dienst zijn ver bonden, vrijstelling van de wet op het vleesch-derven op alle dagen van het jaar. uitgenomen op Góeden-Vrijdag. Wij verleenen dezelfde vrijstelling, uit genomen op Goeden-Vrijdng, aan de po litie -agenten en aan de veldwachters in werkelijken dienst, aan de douaniers en aan de bedienden der accijnsen in wer kelijken dienst, aan de boschwtachters, aan de technische bedienden der tele grafen en telefonen in werkelijken dienst langsheen de ljinen, aan de briefdragers, aan de bedienden in werkelijken dienst op de treinen, de trams en de autobussen, aan de zeelieden, aan de schippers, aan de werklieden der havens, der hoogovens, der staalfabrieken, der zinkovens, der pletmolens, der scheikundige fabrieken, der glasblazerijen, der mijnen en der steengroeven, alsook aan de families die voorbijtrekkende troepen huisvesten en voeden. Degenen die, op reis zijnde, of door hun bezigheden buiten hun huishouden opge houden, hun eetmaal nemen onderweg, in een hotel, een afspanning of een her berg, worden insgelijks ontslagen van de wet op het vleesch-derven, behalve op Goeden-Vrijdag. Hetzelfde geldt voor de werklieden en de bedienden, die van huis hun spijzen mededragen om ze op hun werk te nemen. De vreemdelingen, op doortocht in Ons bisdem, mogen van de zelfde vrijstelling genieten. 5. - De Pastoors hebben de macht, in afzonderlijke gevallen en om billijke re denen, de personen en de families aan hun gezag onderworpen, alsook de vreem delingen op doortocht in hun parochie, 't zij geheel 't zij gedeeltelijk, van het vasten en van het vleesch-derven te ontslaan. Wij verleenen dezelfde macht, aan de biechtvaders; deze mcgen evenwei er slechts gebruik van maken ter gelegen heid van de biecht en ten opzichte van eiken biechteling afzonderlijk. De zieken en de personen met zwakke gezondheid zullen zich schikken naar den raad van een gewetensvollen geneesheer. 6. - De geloovigen wrorden verzocht drie Onze-Vaders en drie Wees-gegroeten en éénmaal de akten van Geloof, Hoop, Lief. de en Berouw te bidden, iederen dag van de Vasten, waarop zij zullen gebruik ma ken van een geheele of van een gedeelte lijke vrijstelling van de wet op het vasten en op het vleesch-derven. Degenen die deze gebeden niet zullen opgezegd hebben, worden verzocht in 't offerblok van de vasten een aalmoes te storten, ieder volgens zijn godsvrucht en zijn vermogen. liBHHHHHHS&HaDaBSBaaaiBaiiasBasiSBHBaaBaszssasüssiasg&BEZgaasaHBSBssBignsaaaBESQSBi De laatste dagen hebben in Engeland de ontknooping gezien van een crisis in den schoot van de Engelsche Regeering, ontstaan door verschil van meening oner het buitenlandsch beleid, bij de Engelsche staatshoofden. Toen over enkele maanden de H. Cham berlain Eerste-Minister werd, heeft hij persoonlijke brieven gewissela met Mus solini omtrent de mogelijkheid van een toenadering tusschen belde landen, wijl ook Lord Halifax werd gestuurd naar Duitschland om er op de hoogte te ge raken van Duitschland's eischen. Het bleek dus wel dat de Heer Chamberlain er niet meer zoo van overtuigd was dat enkel langs den Volkenbond om een ver zoening onder de Eurcpeesche Staten moest worden gevonden. H. Eden, Engeland's Minister van Bui tenlandsche Zaken, hield er een heel an dere meening op na. H. Eden hield vast aan den Volkenbond met zijn princiepen van collectieve veiligheid en stond erop, dat eerst een oplossing van de spanning tusschen Engeland met Italië kon gevon den worden eens dat Italië zijn inmen ging in de zaken van Spanje geheel zou staken en nog dat Italië een einde zou gesteld hebben aan de campagne die het land voerde tegen Engeland, bijzonderlijk in de Arabische gewesten, vooraleer spraak kon Zijn van onderhandelingen. in Balgie, van nu tot «inde jaar, aan wie on* aendt in postzegels of atort op po«t- cbeckrekening 155.70 van V. Sans.n-V.n- ne*ta, Drukker, Poperinge, de lom van 21,50 FRANK. Uit Frankrijk: 38,70 fr. (Belg. geld). Uit Amerika: 55.90 fr. (Belg. geld). H. CHAMBERLAIN, Britsch Eerste Minister. LORD HALIFAX die voorToopig belast is met het Ministerie van Buitenlandsche Zaken. Merken wij terloops op dat Lord Halifax een ka tholiek is. Deze politiek kon enkel da kloof tusschen bside landen vergrooten wat ook ge beurde en de tegen-telling tusschen demokratische en totalitaire Staten ver- hoogen. H. Eden was ook niet te vinden voor het norma lisearen van de betrekkin gen tusschen Engeland en Italië met er kenning van het Italiaansch imperium. Het geschil dat dus sedert weken slui merde tusschen de HH. Chamberlain en Eden heeft nu zijn ontknooping gevonden in het ontslag van den H. Eden als Mi nister van Buitenlandsche Zaken. Door de Engelsche Ministers werd nog gepoogd den H. Eden van zijn besluit al te bren gen, maar tevergeefs. Dit ontslag werd Zondag bekend gemaakt. H. Eden trad dus af omdat een toe nadering tusschen zijn land en Italië in den weg stond. Lord Halifax werd intus- schen aangeduid om hem voorloop.g op te volgen. In een brief, gericht aan den H. Cham berlain, heeft de H. Eden zijn ontslag nader toegelicht en H. Chamberlain I «tuurde hem een antwoord. In beide brie ven hebben de Britsche staatsheden een wederzijdschen dank en blijken van waar deering geuit en erop gewezen dat de we- I derzijdsche politieke meeningeverschillen I hun vriendschapsbanden niet in het' minst verzwakken. In het Lagerhuis hebben oeide Staats lieden dan een verklaring afgelegd. De H. Eden zette de redenen van zijn ontslag uiteen: de onmiddellijkeoomaK er van is het aanknoopen van onderhandelin gen tusschen Eng: land en Italië. Deze on derhandelingen vond hij niet wenschelij'k zoolang Italië geen andere positie heeft aangenomen in verband met den Spaan- achen burgeroorlog en de anti-Britsche propaganda van Italië. Hieromtrent had hij meeningsverschil met den Eersten- Minister en heeft dan verkozen ontslag te nemen. De H. Eden werd toegejuicht door de leden der oppositie en enkelen uit de meerderheidsgroepen. H. Chamberlain, Eerste-Minister, kwam dan nadien aan het woord. H. Chamber lain betoogde dat om den vrede te ver zekeren het niet genoeg is algsimeene princiepen uit te drukken. Die den vrede wenscht moet voortdurende pogingen aanwenden om de oorzaken van bedrei ging van den vrede te verwijderen. Die oorzaken hebben een erge spanning te weeg gebracht tussehen Engeland en Italië tot nu op 10 Februari, toen de Ita- liaansche Regeering liet weten dat zij ieder oogenblik bereid was nieuwe onder handelingen aan te knoopen, zich een ge legenheid tot oplossing van de spanning heeft voorgedaan. Deze gelegeiiheid mocht men niet laten voorbijgaan. Italië heeft hierbij geen bedreigingen geuit. Een af wijking van dit voorstel van onderhande len zou erge gevolgen kunnen hebben en Op Zondag 11. hield de Hoof draai van dm Katholieken Landsbond «en vergade- r.r.g te Brussel. H:er Bcuwsrr.erts.voorzii.ter, hield de openingsrede. Hij herinnerde aan het vroegere concentratie-congres te Leuven. Alleen de gedachte, dat de Katholieke Vlamingen bij mekaar hooren is gebleven. Verder herinnerde spreker aan de onder handelingen welke gevoerd werden tussch en K.V.V. en VJ7.V. en welke 'gesprong:n zijn i cngcvelge de Nieuwjaarsboodschap van den leider van V.X.V H. Staf De CLrcq. Dit had tot gevolg dat liet congres belegd door den Landsbond Mislukte. Het degelijksch Bestuur van den Lands bond, vervolgde spreker, beeft dan den toestand grondig onderzocht. He- stelde vast dat v:.n den eenen kan de K.V V. een regeeringspartij wilde blijven en van den anderen kant het V.N.V. "- 'hard bleef in en sleri-le /onctfie. v»e- meen politiek gebied viel er duo voo»als nog niet aan concentratie te denker. Een afvaardiging van het Da gelijks oh Bestuur van den Landsbond, bestaande uit de HH. Bouweraerts. Valvekens en Muiter, is dan in voeling gekomen met de K.V.V. Vastgesteld werd dat een hartelijke samenwerking mogelijk was. Spreker licht, dan het standpunt toe, ingenomen door het Dagelijkseh Bestuur. Hij wijst op de werkzaamheden van het Bestuur en de mededéelingen hierover die regelmatig in de pers verschijnen. Daarna werd het woord, verleend aan den H. 'Muiier uit Kortrijk, die handelde over de houding van den Katholieken Vlaamschen Landsbond in verband met de nieuwe toestanden cp politiek en cul tureel gebied. Spreker maakte een historiek van den Landsbond en wees erop hoe de invloed van den Landsbond s.reds is geg-.oeid. Eerst ging het om de de nationalisatie te keer te gaan, wijl men thans niet rreer staat voor een taalpolitiek maar vo^r een nationaal vraagstuk: het organisch op bouwen van de Vlaamsche gemeenschap met het maximum van zelfstandigheid dat vereenigbaar is met het voortbestaan van Belgie. De Landsbond staat op het Vlaamsch- Nationaal standpunt en ziet in het pu bliekrechterlijk statuut de manier om de Vlaamsche gemeenschap m te vormen tot een volkseenheid, •organisch opgeno men in en als zoodanig erkend door den Belgischen Staat. Geen enkele gelegenheid mag men laten ontsnappen om het standpunt van den Landsbond op te dringen. Het beoogde doel kan bereikt worden langs Belg-'ë om. Er bestaan mogelijkheden tot samen werking. Moesten eenige positieve resul taten kunnen bereikt worden dan. vervolg de spreker zouden weldra alle Vlamingen met ons samenwerken om door de ccrr.en- tratie van al onze krachten de definitie ve oplossing door te drijven. Wat in den weg van de concentratie ligt, is niet zoozeer het programma maar het gemis aan vertrouwen. Met woor den gaat het niet meer, daden moeten worden gesteld. Tenslotte zette spreker uiteen .waarom de Landsbond moet blijven bestaan en nog dat het wensohelijk is naar contact en voeling met K.V.V. cmdat men dco' K.V. V. kan geraken tot politieke verwezenlijk ingen. Hervormingen zullen ook nog bevoor- deeligd zijn door de cultuurraden. Maar bij cultureele autonomie kan het niet blij ven Bestuurlijke decentralisatie moet vol gen. De bespreking werd dan geopend. Prof. Dumon vond het niet wenschelijk toenadering te zoeken tot K.V.V. H. de Pillecyn wenschte dat de Lands bond nergens zou aanleunen en zou trach ten te groepeeren alwie werken wil op grond, van het beginselakkoord K.V.V.-V. N.V. H. Blavier was de meening toegedaan dat zonder een politiek-rechter.ijk statuut dat de kwestie van Brussel niet oplost, geen oplossing zijn kan. Voor Brussel staan wij altijd even ver en in Wallonië teekent zich een strooming voor federa lisme af. Er kan niet aangenomen worden de eene partij den wagen zou voorttrekken en de andere partij al de voordeelen zou halen uit de oppositie. De Vlamingen die iets willen verwezenlijken moeten alle aan dacht vestigen op de regeeringskwestie, en V.N.V. heeft verklaard stelselmatig al le Belgische Regeeringen te oekampen. Gevaarlijke avonturen worden door ze kere Vlaamsche strekkingen nagestreefd. Een dictatuur zou fataal uitvallen voor Vlaanderen. De Voorzitter meent dan da de Lands bond er alle belang bij heeft aan te leu nen bij een partij die Iets verwezenlijk» kan. H. Valvekens verklaarde dat de V.N.V. den Landsbond nog niet ziet taan. An derzijds komen veel leerstellingen vaa K.V.V. overeen met deze van den Lands bond. Maar deze moet geer. integreerend orgaan worden van de K.V.V. maar tceh heeft hij cr alle belang bij onderhand--- lingen te blijven aanknoopen met K.V.V. H. Muller verklaarde dat de leden van den Landsbond tot plicht hebben de poii- tieke atmosfeer vcot te bereiden vcor con centratie. H. Van Cauwelaert herinnerde dat wat verwezenlijkt weid vroeger tn ho den Landsbond steeds op goeder vcet heeft gestaan met de Katholieke Vlaamsche Ka mer groep. Verder vervolgde spreker: De Vlaamsche Nationalisten hefcbin gestemd tegen de vervlaamschir.g van Gent, tegen de bestuurlijke taalwet, sarn:n met liberalen als Max en Mundeleer. Voor de wet op de vervlaamsching van het Gerecht hebben wij ze met ons gehad. Daar alleen. Ik hoop dat wij ze ook zuil-n meeheboen in den slag dien wij thans le veren voor de vervlaamschir.g van het Leger. Van Katholieke Vlaamsche zijde zullen wij ncoit verhindceu dat er in de Kamer de grootst mogelijke concentra tie verwezenlijkt word: Vroeger warende eenige .vrienden van den Landsbond de Kath. VI. Kamergroep. Spreker spreekt zich uit voer- vrucht bare samenwerking met K.V.V. Wat concentratie betreit, mogen wij geen dupe zijn van woorden. Er is een be ginselakkoord tot stand gekomen. Maar van weerskanten bleek men het later niet eens te zijn over de interpretatie van ze kere bepalingen. Eerst is klaarheid ge boden. Concentratie is geen gemeenschappelij ke strijdformatie, het liefst een gemeen schappelijke partijformatie. Men vergeet te veel dat Vlaanderen niet alleen K.V.V. en V.N.V. is. Er zijn nog andere krachten waarvan men niet spreekt. Dinaso b.v. Vlaanderen is nog meer dan dit alles. Socialisten en libera len behooren ook tot Vlaanderen. Dit is het groote probleem dat ons moet bezig houden het nog zieke gedeelte van Vlaanderen genezen. Heel de Vlaamsche beweging is geweestVlaamsch bewust zijn wekken. Ook het conservatief katho liek element in Vlaanderen dient nog ge wonnen. Er is 50 t.h. in Vlaanderen dat niet katholiek is. Ook daar moet net Vlaamsch bewustzijn doordringen Dat begint nu al bij de socialisten zij rich ten reeds Vlaamsche congressen in. Buiten Vlaanderen met zijn 4 millioen menschen hebben wij nog Brussel waar een half mihoen menschen nog vatbaar zijn voor Vlaamsch gevoel. Er is de taal grens, waar een en ander verloren gaat ten gevolge van een psychologische fout. De groote taak is het missionariswerk. Wanneer men spreekt over concentratie vergeet men soms den weers.ag dien dit kan hebben in al de lagen der bevolking die wij nog te winnen hebben. De H. Van Cauwelaert wijst ten slotte op de al te strakke opvattingen die men aantreft bij V.N.V. en die een hinder paal vormen voor samenwerking ook op practiseh gebied. Stemmen gingen dan nog op voor of tegen samenwerking met K.V.V. tot ten slotte volgende dagorde werd aange nomen De Hoofdraad in overeenstemming met het verslag van den H. Muiier, blijft trouw aan zijn traditie. gelast het Dagelijkseh Bestuur een zelf standige werking op touw te zetten, tot geleidelijke verwezenlijking van zijn pro gramma en tot het voeren van een kracht dadige actie op Vlaamsch constructief gebied, bevestigt het Dagelijkseh Bestuur in zijn mandaat en vestigt zijn aandacht op de onverwijlde heroprichting van ver schillende arrondissementsverbonden. A Na een kort slotwoord van den voor zitter, wordt de vergadering opgeheven. Het Vlaamschhatend Brusselsch dag blad La Libre Belgiqueis flauw geval len bij het lezen van het verslag over de vergadering van den Katholieken Vlaam schen Landsbond. Voor deze Katholieke Vlamingen die nog hun graad van Vlaamschgezindheid meten naar wat La Libre Belgiqueer over meent, geven we hieronder wat Het Handelsblad van Antwerpenschrijft over de houding van La Libre Belgi que er op steunend dat Het Handels blad ten volle de censervatieve zijde der matige Katholieke Vlaamsehgezinden ver tegenwoordigt. Lees en oordeel, en van alle commen taar mogen we ons onthouden: Onze confrater, de Libre Belgi que is weer eens aan 't draven ge raakt en dit naar aanleiding van de redevoeringen die verleden Zondag in den hoofdraad van den Katholieken Vlaamschen Landsbond zijn uitgespro ken. Het blad ontwaart overal kwaad en nergens goed, wat geen ander gevolg kan hebben dan een eenzijdig oordeel, in dit geval eene eenzijdige veroordee ling. En die is onrechtvaardig. Wij hebben het verslag over de zit- IBBBBHiIRRI3RaaRRR3SBSaBaRBaaB( ting van den hoofdraad tweemaal over lezen en wij vinden integendeel dat de voornaamste sprekers zich heel gema tigd hebben uitgedrukt en alle avoutu- renpolitick bij de Vlamingen hebben af gekeurd. Waar het Brusselsch orgaan er dan op wijst dat de hoofdraad van den Ka tholieken Vlaamschen Landsbond groe peert «de intellectueelen, de politieke mannen, talrijke Staats-, provincie- en gemeenteambtenaren, en zelfs geestelij ken» vinden wij dat de eerlijkheid vergt, de opvattingen dezer vooraanstaande Ka tholieke Vlamingen weer te geven, zoo als ze zijn en niet volgens de verkla ringen van enkele aanwezigen. Wat de gewone manier van voorstel ling eener Vlaamsche vergadering is in de kolommen van de I.ibre Belgique Aan zijn lezers komen wijs maken dat K.V.V. den weg gereed maakt om zich door V.N.V. te laten «noyauteeren is niet blijk geven van oprechtheid. 't Is gemakkelijk Katholieke Vlamin gen verdacht te maken en bun allerlei kwade bedoelingen toe te schrijven minder gemakkelijk is liet verwijtingen met bewijzen te staven.» Taxaiider. La Libre Eelgique...en haar ver eerders, mogen dat op zak steken BIBBBBBBBBBBlBBBBBBi3BEIBBSB£B, (Zie vervolg 2' blad.) X.i*' H. A. EDEN de aftredende Engelsche Minister van Buitenlandsche Zaken. RADIO-HEILIG UUR. Voor de micro van den W. V. R O.- Kortrijk zal Eerw. Pater Lammertyn, Re demptorist, de specialist in het Heilig- Uur-houden, opnieuw een buitenkansje gunnen aan de zieken van West- en Oost en Zeeuwsch-Vlaand:ren, met op Don derdag, 3 Maart, vooravond van den Eer sten Vrijdag van Maart, een Radio- Heilig-Uurtje te houden, van 15 tot 15 uur, speciaal voor hen bestemd. Evena's de vorige malen wordt zijn aanspraak meer maals onderbroken door aangepaste en dieproerende gezangen. Als onderwerp heeft de Heilig-Uurleider gekozen' GETH- SEMANI. SLAPELOOZE ZIEKEN EN SLAPENDE VERPLEEGSTERS. Allen die dit lezen, zijn vriendelijk ver zocht de zieken in de huizen, klinieken, hospitalen, gasthuizen, op de hoogte te brengen van dit ZIEKEN-HEILIG-UUR TJE, en op 3 Maart te 15 uur af te stem men op W. V. R. O.-Kortrijk. Ook al de genen, die met zieken te doen hebben, zouden best luisteren naar dat uurtje van echt Ziekenapostolaat. Men vergete niet, een H. Hartbeeld alsdan te plaatsen in de nabijheid van de zieke en het beeld iet- Wij meenen onder de aandacht onzer lezers te moeten breng.rj dat de vermaar de H. Bloedprocessie te Brugge, dit Jaar op Maandag 9 Mei a.s. vastgesteld is. Het staat buitan kijf dat deze proées- sie, zoowel uit godsdienstig als uit ge schiedkundig oogpunt beschouwd, haar gelijke niet vindt in de geheele christe lijke wereld. Wat haar evenwel nog meer luister toivoegt is het eenig mooie kader dat het schoone Brugge, het Venetië van het Noordenbiedt. Het is dan ook niet te verwonderen dat telken jare een niet te schatten menigte geloovigen en ongeloovigen op den ganschen doortocht met zichtbare inge togenheid dit prachtig schouwspel bij woont. 8BBBBBBBBBBRBBBBBBBBBBBBBBBB wat te versieren. H:t zal den zieke ook zeer aangenaam zijn, indien men hem alsdan voor oogen stelt een der veelvul dige kunstprenten over GETHSEMANT, die in de boeken van Eerw. Pater lam mertyn te vinden zijn en de ziel van een ieder zoo diep aangrijp, n.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1938 | | pagina 1