FRANSCHE HOUDING
IN ONS LAND
PI KRACHT VAN Hl? GIBEP
Groote Dijkbreuk ©san het
Albertkanaal te Viersel
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
HERDERLIJKE BRIEF VAN
Z. Exc. Mgr LAM1ROY, Bisschop van Brugge
INTERNATIONAAL OVERZICHT
Voor de
Katholieke Hoogeschool van Leuven
Uitbreiding der Gezinsvergoedingen
de Werkgevers
tot
en
niet- loontrekkenden
Honderden hectaren landerijen onder water gezet
VASTENUITZENDÏNGEN
WE ZENDEN ONS BLAD
ZONDAG 6 MAART 1938.
«DE HALLE»
KatHoück Weekblad ran leper
Bareel:
Boter straat, 58, IEPER. 1
WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN.
6* JAAR. N* lüt
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 25.fr.
Belgisch Kongo 45.fr.
Frankrijk 45.fr.
Alle andere landen 65.fr.
Mede*erkeri rijn verantmeerdeliik voor
hun artikels
Drukker-Uitgever:
SANSEN-VANNESTE, Poperinge.
Tel. Poperinge Nr 9.
P os tc beek rekening Nr 155.79.
•s jwraBimair;n..-.'ÏV- -;nr;-««KWHitnoHiriraw' "jr r
TARIEF VOOR BERICHTEN
Kleine berichten pe. regel 1.— fr. j
2 fr. toel. r. ber. m. adr. t. bur.
Kleine berichten (minimum) 4.fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 5.fr.
Te herhalen aankondigingen
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen en
moeten tegen den Woensdag avond
ingezonden worden. Kleine be
richten tegen den Donderdag noen.
ZEER LIEVE BROEDERS.
In zijn wereldbrief over de rampen, die
het gansche m-enschdom teisteren, en de
dwingende noodzakelijkheid voor d? vol
keren om tot God terug te keeren schreef
onze Heilige Vader de Paus vóór enkele
jaren: ■•De kwalen van onzen tijd kunnen
enkel nog door vasten en bidden genezen
wo-den..
Vroeger hebben wij IJ het gebod van
het vasten uiteengezet. Heden zullen wij
trachten U beter te doen verstaan wat
bidden is. waarom en hoe gij bidden meet;
welke de kracht is van het gebrd en welke
hulp en sterkte gi.i ertn vinden zult voor
gansch uw christelijk leven.
WAT BIDDEN IS.
Wat bidden is. hebt gij geleerd. ZL.B.,
In uw catechismus, dat kleine boekje van
uw eerste schooljaren, waarin de korte in
houd te vinden is van alles wat een chris
ten mensch moet weten of doen om zalig
t; worden. Dit is en blijft ten slotte toch
de hoozste wetenschap. Wat zal U al 't
overive baten, indien gij uw ziel niet zalig
maakt?
Het gebed nu. zsegt de catechismus, is
een samenspraak met God, waardoor wij
aan God de begeerten onzer harten te
k°nnen geven.
Een samenspraak met God! Wij moven
streken tot den Heer en Meester over alles!
Hemel en aarde ziin het werk zijner han
den. zegt de psalmist. Hij heeft alles ge
maakt van niets; Hij bewaart alles; Hij
richt alle wezens naar hun 'igen doel
ende: Hij weet alles; Hij kent al onze
ellenden, al onzen nood en nochtans lui
stert Hij naar onze stem en spreekt tot
ons indien onze ziel maar luisteren wil. om
ons verstand te verlichten, onzen wil te
sterken, ons troost in het hart te spreken.
Omdat het gebed een simfnspraak is.
wordt dus eerst en vooral aandaentigheid
gevergd. Wanneer wij spreken, weten wij
tot wien wij het woord richten en wij
denken aan hetgeen wij zeggen willen.
Gereedgemaakte aanroeoingen of fo:mu-
les opzeggen, zonder ook maar eenigzins
te letten op de woorden die men uit
spreekt of op den zin ervan, en zonder
het inzicht God te vereeren, is nog geen
bidden.
Luistert naar de vermaning van den H.
Geest: "Bereid uw ziel, voordat gij bidden
gaat, en wees niet als Iemand die God op
de proef stelt-. Wie zich zelfs niet een
oogenblik voorbereidt, om zich in Gods
tegenwoordigheid te stellen, en dus zonder
eenige aandacht woorden opzegt, bidt in
werkelijkheid niet en doet aan God veeleer
smaad aan den hij Hem eer toebrengt.
Met recht en reden zegde de K. Chrysos-
tomus: "Wanneer wij zelve niet eens hco-
ren wat wij aan God vragen, mogen wij
dan ook niet vragen dat hij ons zou aan-
hooren». Verdient dus nooit het verwijt
van den Profeet: "Dit volk eert mij met
de lippen, maar zijn hart is verre van
mij-.
si*
In hst gebed mogen wij aan God de
begeerten onzer harten te kennen geven.
Hoevelen echter begrijpen die woorden
heel en al verkeerd, omdat hun gedachten
enkel staan op tijdelijke zaken. Zij vra
gen maar alleen stoffelijke goe-ieren,
gezondheid, rijkdom cf eerbe wijzingen en
nooit verheffen zij hun hart tot God,
om Hem te aanbidden en te loven; meer
nog, wanneer de Heer al hun ijdele be
geerten voldaan heeft, vergeten zij zelfs
Hem ts bedanken.
En nochtans heeft de goddelijk-- Mees
ter zelf ons willen leeren wat wij begee-
ren en vragen moeten, in dit heerlijk ge
bed des Heeren, het «Onze Vader»; het
volmaaktste gebed, dat bestaat, zegt de
H. Thomas van Aquino, omdat wij er
alles in mogen vragen wat wij begeeren
kunnen, en nog wel in de rangorde volgens
dewelke wij alles begeeren moeten.
Het eerste dus wat wij dienen te vra
gen en te begeeren, is dat do naam van
God zou geheiligd worden, dit is, zooals de
catechismus leert, dat God, dooi ons en
alle inenschen zou mogen gekend, ge
diend en geëerd worden.
Daarna vragen wij voor ons zelf, doch
op de eerste plaats eeuwige goederen,
namelijk dat ons toekome zijn Rijk, dat
wil zeggen dat God in onze harten zou
heerschen door zijne genade en wij eens-
daags met Hem eeuwig zouden gelukkig
mogen zijn.
Daartoe moeten wij zijn heiligen Wil
volbrengen, en wij vragen dit te mogen
doen zoo volmaakt mogelijk, zooals de
engelen in den Hemel.
Dan enkel smeken wij om ons dage-
lijksch brood, om alles wat wij noodig
hebben voor onzen geestelijken of tijde-
lijken nood.
Omdat wij echter God zoo dikwijls reeds
vergramd hebben, vragen wij rog vergif
fenis voor onze zonden en be.'ooven ook
vergiffenis aan diegenen, die ons misdaan
hebben. Bewust van onze zwakheid vra
gen wij daarbij dat de bekoringen van
ons zouden verwijderd worden on smeeken
e ndelijk om verlost te worden van alle
kwaad, dat ons naar ziel of naar lichaam
zou kunnen hinderen.
Bidden is dus op de eerste plaats God
loven en aanbidden en ook betrouwen op
ïijn Goedheid en Barmhartigheid Zoo
leerde Jezus ons bidden, en zoo doet ook
de H. Kerk haar priesters en Kloosterlin
gen bidden in het heilig officie, dat eerst
en meest is God loven en danken door de
verdienste van en in, vereeniging met
Christus, onzen Heer.
vergadering, ook van godsdienstigen aard,
mag ooit of ergens de vrome geloovigen
van die overwegingen weghouden.
Daar immeers kunt gij best D leeren
oefenen in het inwendig gebed; daa'' zult
gij beter Jezus leeren kennen, en bijzon
derlijk Hem beter leeren beminnen om
den moed te hebben uw plicht te doen
gansch uw plicht als christen mensch,
altijd en overal.
De H. Paulus bekent aan de Corinthiërs
dat gansch rijn wetenschap bestaat in deze
twee woorden: Jezus, de gekruisigde. En
inderdaad deze kennis volstaat om tot
de christelijke volmaaktheid, om tot de
hoogste volmaaktheid te komen.
Het kruis is immers als een boek met
bloedige letters geschreven, dat allen,
jongeren en ouderen, ongeletterden en ge
leerden, kunnen lezen en verstaan, en
waarin iedereen de hoogste wetenschap
leeren kan, de wetenschap van de liefde
Christi, die volgens het woord van den
Apostel, is «de vervulling van gansch de
Wet» en «de hand van de volmaaktheid.»
WAAROM MOETEN WIJ BIDDEN?
Waarom moeten wij bidden Z.L.B.?
Een eirste reden is dat God het zoo ge
wild en bevolen heeft. Het is zijn klaar
uitgesproken gebod op vele plaatsen van
onze heilige boeken, en de apostelen heb
ben dan ook herhaaldelijk ditzelfde gebod
aan de eerste geloovigen voorgehouden
Volhardt in bet gebed», zegt de H. Pau
lus; «bidt zonder ophouden».
Een tweede reden is dat wij schepselen
Gods zijn, het werk zijner handen, zoo
dat wij ten opzichte van onzen oppersten
Heer en Meester, maar een enkel, maar
een louter «niet» zijn, zooals wij het zoo
schoon bekennen in ons Morgengebed. Wij
zijn niets en we kunnen niets, zoowel in de
natuurlijke als in de bovennatuurlijke
orde. «Zonder mij», zegde uitdrukkelijk
Jezus tot zijn leerlingen, «kunt. gij niets».
Zoolang een mensch sterk en gezond is,
zoolang fortuin en geluk hem to.'lechen,
denkt hij wel soms dat hij niets en nie
mand noodig heeft, zelfs God niet. Maar
hét uur slaat vroeg of laat voor iedereen
waarop wij onze zwakheid, onze onmacht,
ons «niets zijn» overweldigend gevoelen;
dan moet ook de hoogmoedigste bekennen,
al is het nog aan zichzelf alléén, dat hij
een onbenullig wezen is, niets en nog niets
en in 't geheel niets, zooals de Navolging
Christi zoo treffend zegt.
Doch, jawel, wij hebben toch iets dat
het onze is, het onze geheel en al, name
lijk het kwaad dat wij bedreven hebben,
door misbruik dan nog van het bestaan, de
vermogens en de krachten, die God ons
heeft geschonken en die hij ons voort be
waren moest, terwijl wij tegen Hem op
stonden. Daarom ook leerde do goddelijke
Meester ons vragen niet enkel om ojis
dageiijksch brood, maar tevens en on-
mdddelijk daarna, om vergiffenis voor
onze zonden van alle dagen.
Het gebed is dus noodig omdat het Gods
heilige Wil is dat wij zouden bidden, en
omdat wij zoo nietige .schepselen zijn vóór
zijn opperste Majesteit. Het is nochtans
niet noodig om onzen nood bekend te
maken aan Hem, die alles kent: «Uw
Vader weet wat gij noodig hebt, ook
vooraleer gij bidt», zegde de Zaligmaker.
God meet niet onze ellende leeren ken
nen, maar wij moeten leeren erkennen
dat wij geheel en al van Hem afhangen;
nochtans mogen wij niet denken dat ons
gebed iets veranderen zal, of iets ver
anderen kan, aan de schikking en vcor-
schikking van God over ons en alle din
gen, die van alle eeuwigheid is vastgesteld.
Daarin ligt volstrekt niet e:n onoplos
bare moeilijkheid en evenmin een reden
om te raeenen dat ons gebed zou nutteloos
zijn, aangezien alles wat God wil, onver
anderlijk is vastgesteld. Inderdaad het
gebed, ons gebed, maakt deel uit van die
orde, die door God van alle eeuwen, in
zijne ondoorpeilbare Wijsheid weid be
paald; «Wanneer wij dus bidden», zegt
de H. Thomas van Aquino, vragen wij
niet dat die goddelijke schikkingen zou
den veranderd worden, maar wij bidden
om datgene te bekomen wat God beslist
heeft te verwezenlijken, om reden van
het gebed dat wij zullen doen
Vervolg cn slot aanstaande week.
DE OPVOLGER VAN
Dr SCHACHT
IMi
WALTER FUNK
die als Minister van Economische Zaken
Dokter Schacht opvolgt in het Reichs-
ministerie.
iiCilii iliilidtll!!lll!t!!!U<!!IM!!!l!tl!!tUit!!!(!HIU!!!!iimHillU!!!!!i!llt!»fRimt!U!i:imi«I8iBil«iiiimillI!UttIiatllil«IIRIiWi!«IIH1IIWfli!ni!!IBatim«IISimiHRmil!
FRANKRIJK VEERT OP.
De rede van Hitier, de veranderde
verhoudingen tusschen Duitschland
en Oostenrijk en niet het minst, de
vervanging van Eden door Lord Ha
lifax in het Foreign Office hebben
begrijpelijkerwijze in Frankrijk een
enorme weerklank gevonden. Iedereen
kreeg den indruk, dat het gedaan was
met het Fransche baas-spelen. Het
militair verbond met Rusland, meen
de men, ook in Fransche binnenland-
sche middens, had Frankrijk op het
achterplan geschoven. Gedaan met de
Fransche prestigepolitiek. gedaan met
de onvoorwaardelijke vriendschappen
van buitenlandsche mogendheden, ge
daan met de arrogante taal tegen
over Duitschland, enz.
Men kon zich verwachten aan jere
miaden, aan zelfverwijt, aan beschul
digingen aan het adres van Engeland.
Van dat alles niets. Al mocht men
van de zijde van Flandin. nuchtere
taal hooren, die de politiek van het
verleden verkeerd oordeelde en aan
raadde van koers te veranderen en
een tegemoetkoming met Italië en
Duitschland na te streven, deze wijze
van redeneeren was allesbehalve wel
kom. Er was eerder een algemeene
heropveeringdie het duidelijk bewijs
leverde dat de Fransche natie zich
gekrenkt voelde en deze reactie uitte
zich door zeer kordate taal, waarbij
het hoofdaccent gelegd werd op de
militaire macht van Frankrijk, die
zooals beweerd werd die van Duitsch
land nog overtreft, waarbij met een
tikje wreveligheid gewezen werd op de
talrijke vrienden van Frankrijk en
vooral op Rusland, die een formida
bele krijgsmacht vertegenwoordigt.
Verder krijgt men het duidelijk ge
voel, dat er vooralsnog van een toe
nadering met Duitschland geen spra
ke kan zijn, dat integendeel Duitsch
land de vijand blijft, hoofdzakelijk
omdat Duitschland een autoritaire
Staat is die de democratie en dus de
huidige Staatsvorm van Frankrijk be
dreigt.
HET VERDWIJNEN VAN
VRIEND EDEN.
Hoe opvallend de Fransche pers en
de politieke redevoeringen ook alle
mogelijke aanleiding vermijden waar
door Engeland zou kunnen een ver
wijt gedaan worden om de verrassen
de nieuwe koerswendingtoch voelt
men diep de teleurstelling om de be
noeming van Lord Halifax. Dit blijkt
onder andere duidelijk uit de hulde
die bij herhaling gebracht werd aan
Eden. Hij was zeker de man die op
onverhoopte wijie de Fransche poli
tiek hielp zegeóirren. Alle initiatieven
gingen onder zijn bewind uit van
Fransche zijde en Engeland deed niets
anders don beamen en bijtreden. Zulk
een politiek moest noodzakelijk de
fierheid van den Engelschman raken.
Als Chamberlain nu Halifax in zijn
plaats benoemd heeft, dan is het wel
licht niet zoczcer om zooals men heeft
meenen te moeten besluiten een uit
gesproken pro-Duitsche politiek te
voeren, dan wet om meer onafhan
kelijkheid aan den dag te leggen te
genover Frankrijk waarvan de poli
tiek een toenadering tusschen de vier
groote West-Europeesche mogendhe
den radicaal in den iveg stond.
Frankrijk weet dat, en hoe sterk
men ook wel eens dezer dagen de na
druk gelegd heeft op de militaire
macht van Rusland en op de mindere
macht van Duitschland, toch willen
de Franschen dóór roekeloosheid nog
niet de kostbare steun van den Brit
missen. En zoo heet het, dat Enge
land, wat men ook zegge, de vriend
van Frankrijk blijft en dat Chamber
lain is <s.un grand ami de la France
TEGENOVER DUITSCHLAND.
Er was een tijd, dat ten overstaan
van Duitschland met een zekere goed-
jonstigheid uitgepakt werd. Het was
de tijd van de vriendschap tusschen
Streseman en Briand, toen slechts
over de vrede gesproken werd, toen
Duitschland nog in de Volkenbond
zetelde, toen Duitschland totaal ver
zwakt uit de oorlog getreden, zich de
geheele proceduur van Versailles liet
welgevallen. Zoo'n Duitschland was
argeloos en ongevaarlijk.
De dictatuur van Hitler, werd ech
ter zeer slecht onthaald in Frankrijk,
niet zoozeer om de dictatuur zelf, niet
zoozeer om de nieuwe ideologie van
het Derde Rijk, dan wel omdat inge
zien werd, dat dit de rechtstreeksche
weg beteekende waardoor Duitschland
zich kon heropwerken, door de ver
nietiging van het Verdrag van Ver
sailles. Het is alsof Frankrijk nooit
een sterk Duitschland naast zich zal
dulden. Dat heeft de geschiedenis
reeds zoo dikwijls bewezen. Het is als
een fataliteit, die op West-Europa
drukt en waaraan de Franschen zich
als aan een bijgeloof hechten. De
kracht en het zelfbewustzijn, die de
rede van Hitier kenmerkten hebben
in Frankrijk een zeer onwillig gehoor
gevonden, niettegenstaande de Feuh-
rer voor de zooveelste maal beweer
de, dat er geen territoriale kwesties
tusschen de twee landen bestonden.
Duitschland is thans de vijand meer
dan ooit en dat werd expleciet uitge
sproken in de Fransche Kamer met
de woorden: De verdediging van
Frankrijk ligt aan de Rijn.*.
VERDERFELIJKE POLITIEK.
Hetgeen ice reeds bij herhaling sug
gereerden, namelijk dat er tusschen
Rusland en Frankrijk plannen ge
broeid worden om Duitschland te
breken in zijn opgang door een pre
ventieve oorlog, vinden we thans be
krachtigd door een paar zeer duide
lijke redevoeringen, namelijk deze
van de Belgische Minister van Bui
tenlandsche Zaken, de Heer Spaak,
voor de Raad van de Belgische Werk
liedenpartij en deze van Oud-Minis
ter Flandin voor het Fransche Par
lement. Beide wijzen op het gevaar
van de eensgezinde politiek van de
tweede en derde internationale om
een blok te vormen van de democra
tische Staten, die zou gebruikt wor
den om de autoritaire Staten aan te
vallen in een oorlog, ten einde de to
tale ineenstorting van de democratie
te vermijden. Dit is een zeer gevaar
lijke geest die vooral in Frankrijk
heerscht, waar te dien opzichte ge
zegd werd, dat dit land wel voor de
vrede was, maar niet de vrede ten
alle prijze, dat het zijn kracht des
noods ook door de oorlog zou bewij
zen.
Wij zijn blij te vernemen, dat gezel
Spaak, hier niet mee accoord gaat;
icij zouden het bij ons overigens niet
anders dulden.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
SBHBBEBBBEBSS!BSESE3ÏÏS3B3BBBlBBIBS3HBIIBÏiBE!Ï.MHBB3Z!aHilHEUaBHHa!laBHHHiiEBBliïSISBS3BaHBBlïEl!l
De Heer Sap terug opgenomen in den schoot der Hechfersijde
HAAR HERSTEL DER EENDRACHT ONDER DE KATHOLIEKE PARLEMENTSLEDEN
Tot nogtoe, Z.L.B.. hebben wij bijzender
voor oogen gehad het uitwendig of monde
ling gebed, dat bestaat uit aanroepingen
of formules, zooals het «Onze Vader», het
«Wees Gegroet», de psalmen of de lita-
Iiiën. Daarnevens kennen wij nog het in
wendig gebed, dikwijls overweging ge
noemd, dat ook wel een samenspraak is
met God, maar niet meer met uitgespro
ken woorden.
Het is veeleer een stil en innig onder
houd, als van hart tot hart. waarin de
ziel, verlicht door het geloof, Gods onein
dige Volmaaktheid, zijn Wijsheid, zijn
Almacht, zijn Goedheid, zijn Barmhartig
heid, al zijn liefdewerken en zoo meer,
overdenkt om den Heer beter te mogen
beminnen en zijn heilige Wel stipter te
kunnen onderhouden.
Gij begrijpt gemakkelijk hoezeer dit
Inwendig gebed de aandacht onderhoudt
en voedt bij het mondgebed en hoe nood
zakelijk het ook is om oprecht kristelijk
te kunnen leven.
Daarom vragen wij met bijzonderen
aandrang. Z.L.B., bij het begin van den
vastentijd, dat gij de overwegingen over
het bitter lijden van O.H.J.C die in al
onze kerken worden voorgehouden, met
diepe godsvrucht en talrijk zoudt bijwo
nen.
Deze lijdensmeditaties ziin altijd door
o.is geloovig volk beschouwd geworden als
ce sroote godsdienstige oefening van dezen
heiligen tijd. Zóó moet het ook blijven en
niet éen andere plechtigheid, niet ééne
31
BE BESLUITEN VAN DE
BIJZONDERE KOMMISSIE
In ons laatste nummer konden wij
reeds melden dat er veel kans tos bestond
dat het geschil H. Sap-Rechterzijds van
de Kamer, in afzienbaren tijd, een oplos
sing in den gunstigen zin zou krijgen.
Deze wesk is dit bewaarheid geworden.
Dinsdag 11. vergaderde de bijzondere
kommissie welke was aangesteld om de
mogelijkheid van den terugkeer van den
H. Sap tot de Rechterzijde te onderzoe
ken. H. Vindevogel die uit de Kommissie
was getreden omdat nog geen vergadering
was belegd geworden, werd verzocht terug
zijn plaats in te nemen, verzoek waarop
hij ingegaan is.
De Kommissie is het eens geweest om
aan de rechterzijde eenvoudig voor te
stellen den H. Sap te beschouwen als deel
uitmakend van de Rechterzijde.
In de parlementaire kringen werd in-
tusschen gezegd dat het Directorium van
de K.V.V. op deze wederopening heeft
aangedrongen, evenals Senator Van Coil-
lie, Voorzitter van de arrondissements
organisatie uit Roeselare-Tielt en Geeste
lijkheid uit West-Vlaanderen
DE RECHTERZIJDE BESLUIT OOK
EENDRACHTIG DEN HEER SAP
TERUG UIT TE NOODIGEN
Na de vergadering van de bijzondere
Kommissie kwam de gansche Rechterzijde
samen om verslag: te hooren van we ge de
bijzondere Kommissie over het geval Heer
Sap en een besluit te treffen. De leden
der Rechterzijde waren bijna voltallig
aanwezig.
In den loop der zitting gaf Heer de
Kerckhove d'Exaerde, Voorzitter van de
Bijzondere Kommissie, lezing van de be
sluiten der Kommissie, waarin wordt
voorgesteld den H. Sap terug op te nemen
in den schoot der Rechterzijde. De Voor
zitter der Kommissie zou tevens verklaard
hebben den H. Sap telefonisch te hebben
gesproken over de aan gang zijnde pro
cessen en toestemming te hebben verkre
gen dat hij bij eventueele goedkeuring
dezer besluiten, zou afzien van verdere
gerechtelijke actie tegen zijn collega's van
de Rechterzijde. Met den H. Baillon, door
den H. Sap vervolgd wegens uitlatingen
op een meeting, zou een overeenkomst
worden betracht.
Even vóór 1 uur was de vergadering af-
geloopen. De H. Rob. De Mail bevestigde
aan de journalisten wat hier voorafgaat
BIBBBBBBI8BBBBBBBBI1BBBBBBBBI
DE BELGISCHE ERKENTELIJKHEID TEGENOVER
HET BRITSCHE VORSTENPAAR
BrusselscHe juweliers ziet men hier een zilveren repliek voltooien van de Ieper-
«cke Hallen, welke weldra zal aangeboden worden aan den Koning en de Koningin
van Engeiand, als bewijs van dankbaarheid voor de diensten welke Groot Brittanie
aan het Belgische volk heeft bewezen*
VOLKSVERTEGENWOORDIGER
HEER SAP
en voegde er aan toe dat de Rechterzijde
de voorstellen der Kommissie heeft goed
gekeurd én de H. Sap dus terug in de
Rechterzijde wordt opgenomen. Er werd
verder nog vernomen dat geen voorwaar
den werden gesteld aan den H. Sap.
De H. Carton de Wiart, Voorzitter der
Rechterzijde, bevestigde ook dat de H.
Sap met instemming van alle aanwezigen
terug werd opgenomen in den schoot der
Rechterzijde en dat hij zijnerzijds er in
heeft toegestemd alle rechtsvervolging te
gen zijn collega's te staken.
DE MEDEDEELING GEDAAN
NAMENS DE RECHTERZIJDE
Namens de Rechterzijde van de Kamer
werd Dinsdag de volgende mededeeling
gedaan
Het besluit van de commissie ge
last met een onderzoek van het geval
Sap luidde:
De bijzondere commissie belast door
de rechterzijde met het onderzoek van
het geval Sap,
Verlangend de beste eendracht te
zien heerschen onder de leden der rech
terzijde, drukt den wensch uit dat de
H. Sap wederom zou opgenomen wor
den in den schoot der rechterzijde.
«MET ALGEMEENE STEMMEN
werd dit besluit aangenomen door de
commissie en daarna door de rechter
zijde die den H. Sap zal uitnoodigen om
opnieuw deel te nemen aan de verga
deringen van de rechterzijde.
DE PROCESSEN VAN DEN H. SAP
De H. Sap had, na zijne uitsluiting uit
den schoot der Rechterzijde, een reeks
processen ingespannen tegen Katholieke
politieke personaliteiten, wegens nun uit
latingen tegenover den H. Sap tijdens de
vergadering der Rechterzijde. Tegen H.
Baiilon werd eveneens een proces inge
spannen wegens dezes uitlatingen over
den H. Sap in een meeting.
Zooals hierboven wordt gemeld blijkt
dus dat deze processen thans zullen in
getrokken worden.
Met De Standaard zijn w ij het eens
waar dit blad schrijft:
EEN KORT SLOTWOORD
Hiermede is na elf maanden een stukje
geschiedenis der parlementaire rechter
zijde afgesloten, dat in meer dan één op
zicht pijnlijk en hachelijk is geweest. De
uitsluiting van den H. Sap, in de be
roerde omstandigheden d*e onze lczexs
bekend zijn (interpellatie over zekere ge
dragingen van de Nationale Bank, tij
dens het rampspoedig Eerste Minister
schap van M. Van Zeeland} heeft de ka
tholieke partij zware schade berokkend,
en aanzienlijke opspraak en ontsteltenis
teweeggebracht bij de katholieke Vlaam-
sche openbare meening. Tusschen volk en
politiek had deze uitsluiting de kloof nog
vergroot.
Dit alles behoort nu tot het verleden,
en wij verheugen er ons over dat de paden
weer geëffend zijn voor eendracht. In het
algemeen verheugen wij er ons tevens
over dat de geest heeft overwonnen die
neigt naar een verbreeding der katholieke
eendracht en samenwerking, en dat de
enge geest van uitsluiting en zelfvermin
king ondergaat.
Het was Dinsdag een goede dag voor de
katholieke Vlamingen en voor de katho
lieken in het algemeen.
BELANGRIJKE VERGADE
RING VAN HET DIRECTO-
RIEM VAN HET BLOK DER
KATHOLIEKEN
Bespreking over sociale en eko-
nomische hervormingen, bescher
ming van het vrij initiatief en
over den financieelen toestand.
Het politiek komitee van het Blok der
Katholieken van België, vergaderde Za
terdagvoormiddag onder Voorzitterschap
van de HH. Verbist en Hoyois.
Benevens de leden van het Directorium
waren nog aanwezig de Kath. Ministers
Pierlot, Marck, du Bus de Warnaffe, De
Smet, de Staatsministers HH. Van Over-
bergh en Carton de Wiart, en de HH. oud-
Ministers Heyman, De Schrijver en Cro
cks ert.
De vergadering had een zeer breede ge-
dachtenwissehng over den politieken toe
stand. Aan de pers werd na de vergade
ring volgende belangrijke dagorde mede
gedeeld:
DAGORDE:
Het Directorium van het Blok der Ka
tholieken van België,
wenschend bij te dragen tot de verze
kering van de nationale welvaart en van
den btnnenlandschen vrede, in den recht-
matigen eerbied van personen, families
Zie vervolg op 2' blad.
Zooals bekend is, wordt, op de twee
eerste Zondagen in den Vasten (dit jaar
op 6 en 13 Maart) een geldomhaling ge
daan in al de kerken en openbare kapel
len van het land, ten voordeele van de
Lenvensche Universiteit.
De Katholieke Hoogo.chool van Leu
ven is de roem der Belgische Katholieken
in heel de wereld.
Katholieken steunt mild: de Katholieke
Universiteit heeft uwe vrijgevigheid noo
dig.
IBiBBBBXBflBBBBBBBBBBHBBBBBH
Het aanstaand ln werking treder, der
Wet van 10 Juni 1937, waarbij het stelsel
der gezinsvergoeding:n is uitgebreid tot
de werkgevers en niet-loantrekkenden is
voor veie zoogezegde neutrale bonden en
beroepssyndicaten een gelegenheid hun
activiteit naar dit terrein te verleggen,
eenerrijds om hun eigen politieke gezind
heid en specifieke levensbeschouwing te
dienen, anderzijds om misschien hierin
middelen te vinden om hun syndicale ac
tiviteit te steunen.
Een bewijsstaving voor dit laatste kan
misschien wel gevonden worden ln het
feit, dat nu reeds bijdragen geïnd werden
voor het eerste halfjaar 1938, zonde- de
Koninklijke Besluiten af te wachten, die
de modaliteiten van uitvoering moeten
vastleggen en het juist barema der bij
dragen dienen te bepalen. Wij willen dus
de aandacht er op trekken nog geen en
kele bijdrage te storten of postkwijting
des aangaande te voldoen, vermits noch
bepaalde uitvoering is geregeld, nocli het
juist te betalen bedrag bekend is.
Buiten de doeleinden, die er met het
oog op de voor hen zoogezegde ids alen
worden nagestreefd, is wel het hoofddoel
de Katholieken af te brengen van het
■echte en eenige standpunt, hetwelk in het
vraagstuk der gezinsvergoedingen moet
worden ingenomen.
In zake godsdienst, gezin, cpvooemg,
zedelijkheid, enz. is de uitvoering van d'.
nieuwe compensatiewet van het allergroot
ste belang. In deze aangelegenheid, even
als in zake onderwijs en in zake ir.utua-
listische ziekteverzekering is de zedelijke
verplichting identiek de zelfde. De rede
lijke waarde dez:r wet zit evenveel ia het
grondprinciep, dat erin verwekt is gewor
den en dat ervan d schoonste wet maakt
die de Belgische sociale wetgeving heeft
daargesteld, als in de manier waarop ze
door de uitvoeringsorganismen zal wor
den toegepast.
Eerst en vooral moet deze nieuwe en
voorname sociale aangelegenheid in het
licht der Katholieke princiepen weiden
ingezien en dan geldt maar één antwoord
voc- Katholieken, wie ze ook zijn en tot
welken stand ze be hooren: KATHOLIE
KEN SLUITEN AAN BIJ KATHOLIEKE
ONDERLINGE KASSEN VOOR GE
ZINSVERGOEDINGEN EN BIJ GEEN
ANDEREN.
Inlichtingen over aansluitingsvoo-,vaar
den kunnen steeds bekomen worden bij
de Christelijke Onderlinge Compensatie
kas voor Gezinsvergoedingen, Meir 24 te
Antwerpen of bij haar plaatselijke verte
genwoordigers.
BBBSSmXBBIBflSfiflHBBKB
Te Viersel waren Donderdag morgen
arbeiders bezig aan het aanleggen van
den duiker der Molenbeek, die onder het
Albertkanaal moest gebracht worden. De
twee einden moesten aaneengekoppeld
worden, toen een der schutpiaten weg
schoof. Dit had tengevolge dat een ont
zaggelijke massa water vrij spel kreeg en
een groote bres sloeg in den dijk van het
kanaal.
De waterstroom was zoo geweldig dat
ln korten tijd honderden hectaren lan
derijen en bosschen onder water werden
gevet. Talrijke huizen en hoeven stonden
omringd door het water en een paniek
deed zich voor onder de bewoners.
Rond den middag had de geul reeds
een breedte van 30 meter en werd ge
vreesd voor nieuwe dijkbreuk. Op zekere
plaatsan bereikte het water alsdan reeds
een hoogte van 1,50 m. Gelukkiglijk zijn
totnogtoe geen persoonlijke ongelukken
gemeld. Tal van dieren zijn echter om
gekomen.
Zieken moesten uit huizen worasn ge
haald en verder naar het droge gebracht.
Alle weerbare mannen van net omlig
gende werden opgeroepen, om aan het
reddingswerk van de bevolking te helpen.
De Rijkswacht zorgde voor tien orde
dienst, wijl de Dienst van Bruggen en
Wegen terstond geniesoldaten deed ko
men om pogingen aan te wenden de bres
te stoppen, maar daaraan viel niet te
denken.
Het water in het kanaal daalde met
1,50 m. op een uur tijds, op een lengte
van 25 km., tusschen twee sluizen.
Het is een ware ramp voor de scheep
vaart, die nu langs een grooven omweg
moet worden omgeleid. Denkeiijk zal men
het gedeelte van het Albertkanaal aldaar
moeten laten volledig leegloopen voor-
tiUBBBHKESBBBBKttSBBitBBBBBBMI
DE NIEUWE VICE-PRESIDENT
VAfl NAIIVnAAl* irniiJL
GENERAAL DE GORDANA
Vice-President en Minister van Buiten
landsche Zaken in Generaal Franco's
gouvernement.
TE VIERSEL BIJ ANTWERPEN IS HET ALBERTKANAAL
OP 50 METERS BREEDTE DOORGEBROKEN
■mt/
Honderden Hectaren weiden, landerijen en ontelbare woningen werden door Het
water overweldigd. Hier geven we een zicht van de bres, links het overstroomde
iand en reebts Het perspectief van het kanaal.
aleer de definitieve herstellingswerken te
kunnen uitvoeren.
Er waren drie schepen met materiaal
op het kanaal, voor de werken aan den
duiker. De drie schepen zijn de bres door
gegaan en staan daar ergens nu in de
velden.
's Namiddags werden drie pontons naar
de bres gebracht om ae er te laten zinken.
's Avonds had de bres reeds een breedte
van 50 meter bereikt.
Het zal nog lang duren vooraleer alles
weer in orde is.
fBEBBBBBMBRfi&BBSBGflBSSBXKSBl
WEST-VL. RADIO-OMROEP
RADIOREPORTAGES UIT TIKLÏ
Over enkele maanden, bereidt cis stad
Tielt zich er op voor, op grootscheepsche
wijze hare toewijding tot het H. Hart van
Jezus uit te spreken. In het programma
van deze voorbereiding komen de speciale
Vastenplechtigheden voor, eiken Zondag
van den Vasten, te 14.30 uur. De orde de
zer plechtigheden is: Solemneel® Vespers,
Miserere, meerstemmig Lof onder leiding
van den E. H. Knudde, Lijdensmeditatie
door Z. E. P. De Clippele, Jesuiet: Lief-
dekoning en Lijdenskoning
De W.V.R.O. zal, van uit de decanal®
Kerk te Tielt, de reportage verzekeren,
eiken Zondag te 15 uur, van het. Lef en
de Lijdensmeditatie.
DE PAASCH-ACTIE
VAN HET MANNENVERBO
Het Mar.nenverbond voor Kat...e
Actie, bisdom Brugge, heeft als leuze voor
zijne Paasch-ActieIn 1938, terug naar
de Communiebank
Eiken Zondag van den Vasten, te 20
uur, zal het Mannenverbond optreden
voor de micro van de W.V.R.O., met een
speciale uitzending tijdens dewelke een
der mannen het woord zal voeren.
Op Zondag 6 Maart: Heer Jan Holvoet,
uit KortrijkGeen waarheid buiten Je
zus
Op Zondag 13 Maart: Heer Jozef Pyck,
uit Torhout: Noch orde, noch vrede bui
ten Jezus
Op Zondag 20 Maart: Heer Armand
Feiix, uit OostendeGeen leven buiten
Jezus
Op Zondag 27 Maart: Heer Godfried
Thiers, uit Roeselare: Wij vinden Jezus
in de Kerk
Op Zondag 3 April: Heer Jozel Roose
uit WingeneHij geeft ons zijn leven
terug in de Biecht».
Op Zondag 10 April: Heer Luciaan De-
schodt, uit PoperingeHij geeft ons
zichzelf in de Heilige Communie
Op Zondag 17 April: Z. E. H. Kan.
Dubois: Vreugde om den teruggevonden
Jezus
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBflBBïSS
TREKKING
VAN DE BINNENLANDSCHE
LEENING 1932
Vrijdag had te Brussel de 72e trek
king plaats van de Binnenlandsche Lee
ning 1932.
Lot 216.279 wint 230.000 frank.
25 Loten zijn uitkeerbaar tegen
25.000 FRANK.
19484 104001 104132 10o3S7 1165o4 117334
140805 145773 146053 161710 162513 163o4ó
171177 175051 178505 209883 211278 231773
232769 248642 253866 257471 202239 274298
282918
Elke definitieve obligatie van de uitge
komen reeksen beeft recht op een tiende
van het lot.
TREKKING
DER LOTENLEENING 1921
De 138'' Trekking.
Dinsdag morgen heeft in de Nationale
Bank te Brussel de 138e trekking plaats,
gehad van de lotenlcening 1921.
R. 073.497 Nr 13 wint 500.000 fr.
De andere obligaties van die reeks zijn
terugbetaalbaar inet 250 frank.
I3BIBBBBIB88BBBBSEBBBHKBRB5B
in België, van tiu tot einde jaar, aan wif
ons zandt in postzegels of stort op post*
clieckrekening 155.70 van V. Sansen-Van-
nesta, Drukker. Poperinge, de som rag
21 FRANK.
Uit Frankrijk: 37,60 fr. (Belg. geld).
Uit Amerika: 54,60 fr. (Belg. gcld)w
I