He! «Planvalt door de mand
Vadertje Stalin spaart de roede niet
M KRACHT VAM Hi? GEBSD
IN ONS LAND
De Vrijheid van Onderwijs
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
AiitoiHisdiensien
weekblad: 50 centiemen.
6* jaar. n 11.
«de halle»
He! brengt ons anderhalf milliard nieuwe belastingen
M. Be Man treedt af als Minister van Financien
KÊj is ziek maar lijn "Plan,, is nog zieker
Heer Maz-Leo Gérard zou nieuwe Minister van
Financien worden
Hce zullen de nieuwe lasten geheven worden?
INTERNATIONAAL OVERZICHT
HERDERLIJKE BRIEF VAN
Z. Exc. Mgr LAMIROY, Bisschop van Brugge
He! luulsie iiiarionetsenjiraces in ^ovjef-kusianti gaai zign gang
Nieuwe toepassing in het Engelsch Vliegwezen
OÜSitMüE-ltfER EN
DIKSMUIDE-J0NKERSH0VE
WE ZENDEN ONS BLAD
ifm g
Katholiek 'Veekblad van leper i
Bureel J
Boterstraat, 58, ieper. §j
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 25.fr.
I Belgisch Kongo 45.fr.
Frankrijk 45.fr.
Alle andere landen 65.fr.
p Ifedeue*kcrs ttyti vaantucc-rdttiik vod
hun artikels
^iiUClllilillÜRUltlllllHUl.t.i. .i' - iiüQllllitNUlIHtlttttiUUUiiHtti^
fe TARIEF VOOR BERICHTEN 1
1
jS Kleine berichten pe, regel 1.fr. E
B 2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
M Kleine berichten (minimum) 4.fr. M
1 Rouwber. en Bedank, (min.) 5.fr. I
Drukker-Uitgever:
SANSEN-VANNESTE, Poperinge.
Tel. Poperinge Nr 9.
Postcheckrekening Nr 155.70.
I Te herhalen aankondigingen
prijs op aanvraag.
s=z
g Annoncen zijn vooraf te betalen en
g moeten tegen den Woensdag avond
B ingezonden worden. Kleine be-1
H richten tegen den Donderdag noen.
«■■■HEEEEHEEMEHHaEEannMMM
Op onze dagen klaagt men dikwijls, en
met recht, over de verwarring die heerscht
in de gedachten! Maar wordt er wel een
voldoende reactie ingezet tegen die wan
orde? Laat men zich soms niet beïnvloe
den door de vrees aan zekere menschen
te mishagen? Xs men niet het slachtoffer
van een zekere lafheid in het bekennen
en het belijden der katholieke principes?
Wat er ook van zij, we oordeelen het
zeer geschikt de aandacht onzer lezers te
vestigen op een vraagstuk van brandend
oogenblikkelljk belang: DE VRIJHEID
VAN ONDERWIJS
De Belgische Grondwet zegt in art. 17:
«Het onderwijs is vrij; ieder voorkomen
de maatregel is verboden; de beteugeling
van ieder misdrijf wordt allien door de
wet geregeld».
We weten zeer goed dat deze bepaling
haar oorsprong vindt ln een valsche lee
ring, het LIBERALISME, dat, in leerstel
lig opzicht, het ware en het onware, en,
in zekere maat, het goed en het kwaad
gelijkberechtigt. Toch kan en moet deze
bepaling dooi de Katholieken aanvaard
worien, juist om reden van de vrijheid
die ze waarborgt aan de Katholieke Kerk.
Deze bepaling men merke het goed
op ls absoluut algemeen: ze sluit ifde-
re beperking uit, die zou toegebrach: wor
den aan de uitoefening van het onderwijs
als dusdanig. De katholieke principes, die
deze zaak beheerschen. kunnen best als
volgt worden uitgedrukthet principe dat
door de wet moet geëerbiedigd en gevrij
waard worden, dat de breedste verklaring
afeischt en tegen hetwelk niet ééne uit
zondering gelden kan. tenzij deze op af
doende wijze gesteund weze op teksten of
op grondstellingen van ons openbaar
recht, is het principe van de ONBEPERK
TE VRIJHEID VAN T ONDERWIJS...
Zoodra het niet gaat om het openbaar
onderwijs, dat gegeven wordt op de kos
ten van den Staat, is er niet één gezag,
in België, zelfs niet de wet, dat het recht
heeft voorafgaande voorwaarden te stel
len aan de uitoefening van de vrijheid
van onderwijs, die toegekend words aan
ieder Belg; niet één openbare macht kan
aanspraak maken op een recht van orga
nisatie, van bestuur, van bewaking, van
toezicht op het onderwijs. Iedere wet. die
zulkdanig recht zou willen inbrengen, zou
in strijd zijn met de Grondwet en, door
het feit zelf, ongeldig... Zoo b. v. een wet,
die een organisme van vrij onderwijs zou
willen onderwerpen aan om het even
welke bewaking.
Daaruit volgt dat niet ééne openbare
macht, noch de gemeente, noch de pro
vincie, noch de Staat, een vrije school
kan onderwerpen aan haar toezicht; even-
HlllllllinilIH!
min kan ze haar een programma opleg
gen of een methode van onderwijs.
n.
De Katholieke Kerk wordt in België
niet officieel beschouwd als zijnde de
éénige bewaarster van de godsdienstige
waarheid; haar eeredienst krijgt, zooals
de andere, toelating om te bestaan, de
bedienaars van den katholieken eeredienst
worden, zooals deze der andere, e*kend
en betaald. Maar alleen de VRIJHEID
VAN ONDERWIJS geeft aan de Katho
lieke Kerk de mogelijkheid haar heilig
recht en haar goddelijke zending uit te
oefenen: ALLE VOLKEREN TE ONDER
WIJZEN, al haar kinderen op te voeden
in het waar geloof en volgens de christe
lijke r: den leer. Men verstaat dan ook
waarom het Episcopaat, in België, 8'tijd
zoo innig bezorgd is geweest met de vrij
heid van onderwijs en waarom het niet
aarzelt haar ongeschonden behoud r' te
eischen. Men ziet ook in waarom ieder
Katholiek verplicht is de vrijheid van on
derwijs overal te verdedigen en, desnoods,
met kracht te strijden om iedere schen
ding van dit recht af te slaan: dit recht
is immers de ONMISBARE voorwaarde
voor het leven der ^erk.
m.
De Katholieke Partij heeft als specifie
ke zending, in het politiek leven, den eer
bied voor de rechten der Kerk, de vrije
uitoefening van haar weldoenden invloed
op de zielen, de stoffelijke hulpmiddeien,
die voor haar bestaan noodzakelijk zijn.
te verzekeren; welnu op het ingewikkeld
gebied der kerkelijke bedrijvigheid hes ft
het onderwijs in alle graden een overwe
gend belang: vooral door hst onderwijs
immers vervult de Kerk haar opdracht
en tegen ditzelfde onderwijs richten de
vijanden van het Katholicisme onophou
dend hun scherpst? aanvallen. Daarom
meet de Katholieke Partij, vooral in Bel
gië, zich, boven al het andere, inspannen
om de katholieke school te verdedig ?n en
haar volle leefbaarheid te verzekeren:
wat zij alleen doen kan door het behoud
van de vrijheid van 't onderwijs. Dit prin
cipe is het dat al onze katholieke manda
tarissen leiden moet hetzij in den Ge
meenteraad, hetzij, in den Provincieraad,
hetzij in de wetgevende Kamers: het
schoolvraagstuk wordt overal gesteld.
En indien er ooit spraak was ergens
een politieke concentratietot stand te
brengen, die iets anders zijn zou dan een
slechte grap, dan zou het absoluut noodig
zijn dat alle geconoentreerdenzich in
*t openbaar ertoe verbinden de VRIJHEID
VAN ONDERWIJS, ten allen prijze en in
haar volledige ongeschondenheid, te ver
dedigen.
Gv?r enkele jaren kwam dsn Socialist
De Man, ae huidige Minister van Faiau-
Ciéu, voor den dag met zijn fameus
plandat de crisis zou oplossen en de
weivaart terug brengen in ons lanru De
Socialisten gepruikten het plan om een
grootsch opgezette campagne te voeren
ea algemeane redding werd ermede be
loofd.
Met de H. Van Zeeland kwam de deva
luatie maar ook mede de Socialisten aan
het rind, en begrijpelijker wijze, kwam
de planmaner in ae Regeering en bezette
welura het Ministerie van Financiën, de
belangrijkste hefboom in 's lands bestuur.
Door ae herschatting van het goud der
Nationale Bank kreeg de Regeering groote
bedragen in handen. De druk op de frank
was verdwenen, door de devaluatie kon
meer worden uitgevoerd, het krediet van
ens land verhoogde, en het gaf weldra den
schijn dat de crisis was opgelost.
Onze Socialisten geraakten in een ze-
geroes. Geen uitgaven waren voor nen te
hoog. MiUioenen werden aldus onlangs
voorzien voor allerlei speelterrein en te
maken rond het meer van Hofstade. Van
besnoeiingen kon er immers geen spraak
mee. zijn. Nieuwe -ee run gen werden nut
sufcses uitgegeven en de Socialisten meen
den dat hit voort opperbest zou gaan.
Onze Regeering liet begaan en om wat
genoegen te verschaffen aan de andere
partijen deed zij ontlastingen voor onge
veer 1300 millioen per jaar.
Maar nu zijn we aan de keerzijde der
medaLe.
De inkomsten van den Staat zijn ge
voelig aan het verminderen gegaan daar
i in ae zakenwereld aan het
verdwijnen is, wijl nieuwe uitgaven in
het vooruitzicht worden gesteld: vethoo-
ginj van werkloosheid, kosten van her-
aanpass.ng der ouderdomspensioenen,
heiaanpassing der wedden van de onter-
wijzsrs, verhooging der wedden van het
staat-.personeel, enz.
H. De Man had bij hoog en bij laag
voorgehouden dat zijn begrooting voor
1933 in evenwicht was. Sedert eenigen
tijd echter zingt hij een toontje lager m
sprak, veertien dagen geleden, voorzichtig
weg over 500 miljoen nieuwe belastingen.
Die 500 millioen zijn nu reeds gerezen
tot 1 milliard, dit volgens verklaringen
van Eersten Minister Janson, en zelfs
spreken anderen reeds over anderhalf
milliard nieuwe belastingen die zullen
nor dig zijn.
Er is spraak van nieuwe belastingen,
ja, maar niet van bezuinigingen. Daarvan
willen de Socialisten niet hooren.
En telkenjare verhoogen de uitgaven
van den Staat. Hieronder een kleine ver
gelijking:
Uitgaven in 1935: 9.947 millioen.
Uitgaven in 1936: 10.407 millioen.
Uitgaven in 193710.905 millioen.
Uitgaven in 1938: 11.317 millioen voor
zien in de begrooting waarbij nieuwe uit
gaven voor werkloosheid, pensioenen, wed
den, enz. dienen bijgevoegd.
Deze cijfers doen klaar uitschijnen dat
het wel degelijk tijd wordt een einde te
stellen aan deze gedurige verhooging van
uitgaven. Er dient gesnoeid. De lasten-
betalers worden reeds genoeg uitgezogen.
Het is dan ook begrijpelijk dat in tal
rijke Katholieke politieke middens een
werking is uitgegaan tegen de verhooging
der uitgaven, tegen de vermeerdering der
belastingen, en voor meer besnoeiing in
de Staatsuitgaven. Verschillende Katho
lieke Parlementairen, o. m. de HH. d'As-
premont Lynden, De Winde, Haustrate,
hebben reeds aangekondigd dat zij tegen
elle verhooging van belastingen zullen
stemmen. De H. Janson heeft gemeend
hierop te moeten antwoorden dat derge
lijke houding een revolutionnaire hou
ding zou zijn.
Minister De Man lijdt sedert enkelen
tijd aan bloedvergiftiging en kon dus het
beheer van zijn departement voonoopig
niet waarnemen. Zooals onze lezers we
ten werd de H. De Man belast met het
opmaken van een ontwerp tot herziening
van ons beelastingsstelsel. Door zijn ziek
te heeft dit ook een groote vertraging ko
men te ondergaan.
Gezien de begrootingstekorten die ten
spoedigste dienen aangevuld is deze ver
traging hoogst schadelijk. Er moet dan
aangearongen zijn geweest opdat het ont
werp van den H. Minister De Man k.aar
zou worden gemaakt.
Woensdag 11. is nu de H. De Man ver
schenen op de vergadering van het be
perkt ministerieel komiteit voor fiscale
hervorming en heeft er de maatregelen
welke de ambtenaren van zijn departe
ment hadden opgesteld, voorgelegd. Daar
op heeft de H. De Man verklaard dat het
hem, wegens zijn ziekte, onmogelijk was
in de eerstkomende dagen zijn ambt te
vervuilen. Zijn geneesheer schrijft hem
nog enkele weken rust voor. Hij laat aan
den Eersten-Minister over te beslissen of
hij zal worden vervangen ofwel of een
collega tijdelijk zijn ambt zou waarne
men.
De Kabinetsraad van Woensdag avond
moest hierover beslissen.
Er is veel spraak dat de H. Merlot Mi
nister van Financiën zou worden en dat
de Socialist Eeckelers, uit Antwerpen, Mi
nister van Openbare Werken zou worden
ter opvolging van den H. Merlot.
Na den kabinetsraad van Vrijdag na
middag vernomen worden welke her
vormingen zijn voorzien in ons belastings
stelsel en aan welke nieuwe belastingen
wij ons moeten verwachten,
PERSSTEMMEN TEGEN DE
NIEUWE BELASTINGEN
DE STANDAARDstelt vast dat na
twee jaar Van Zeelandisme cn plan-eco
nomie, de schatkist reeds nieuwe bronnen
van inkomsten noodig heeft. Vooreerst
moet de volle waarheid worden gezegd.
Er moet worden bekend gemaakt noeveei
tekort er voorzien is en welke bezuinigin
gen zullen gedaan worden. Er mogen geen
nieuwe lasten komen vooraleer men op
den weg der besparingen is opgegaan,
Het snoeimes moet worden gezet op het
Ministerie van Volksgezondheid; een ein
de moet worden gesteld aan de uitbrei
ding der bureaucratie; zekere zware en
ongewettigde invaliditeitspensioenen moe
ten in het klare getrokken worden; er
moet opgetreden worden tegen de cumuls.
Een einde dient in ieder geval gesteld aan
de verspilzucht, de digdoenerij en de eta-
tisatie. Eerst bezuinigen.
LA LIBRE BELGIQUE stelt vast dat
het overtreffen van de laatste begrooting)
tegenover alle vorige het meest veront
rustend punt is. Wat zal men aanvan-.
gen moest de crisis verscherpen? Wij heb
ben een veel zwaarder budget dan in de
onheugelijke jaren 1934-1935. Niet de an
derhalf milliard nieuwe belastingen zullen
de algemeene ekonomie steviger maken.
Een overmaat van belastingen drukt de
ekonomische bedrijvigheid te neer. Alleen
een drastische bezuiningspolitiek kan be-
temis brengen. Beter een ondankbare re
medie toe te passen dan het land in een
nieuwe inflatie te storten. Wil H. Jan»
son nieuwe belastingen dan moet hij ee:
reeks besnoeiingen voorleggen. Niet v:
één klasse burgers alleen mogen de offer:
gevraagd worden, er moeten ook offers
gevraagd worden van dezen die aan de<
staatsruif eten. Aldus wil het de recht
vaardigheid en het heil van de openbare
financies. Zie vervolg op 2' blad.
DE KRUIK GAAT ZOOLANG
TE WATER...
Vadertje Stalin, 'n eenvoudige boe
renzoon uit Georgie Zuid-Rusland
heerscht over een millioenenrijk. In
zoo'n familie gaat er heel wat om.
Het zijn niet allemaal brave kinde
ren. En van tijd tot tijd moet er eens
hardhandig opgetreden woiden. Dit is
thans weer het geval. Een twintigtal
bolsjewisten van het eerste uur, die
bij het onstaan van het paradijs van
HERSCHEL JAGODA,
de vroegere G. P. U.-cnef, die reed. sinds
geruimen tijd achter slot en grendel rit,
bevindt zich onder de aangeklaagden.
den arbeider een groote rol gespeeld
hebben, moeten onder handen geno
men worden, omdat ze het op het
leven van Vadertje Stalin gemunt
hebben, of omdat ze gedeelten van
het gemeenschappelijk (communis
tisch) bezit willen versjacheren aan
fascistische landen.
Sedert een goede week worden ze
door de rechters ondervraagd. En het
moeten andere kleppers zijn dan bij
ons, die rechters in Moscou, want zoo
sterk is hun gezag of hun hypnoti
sche macht dat al de beklaagden ant
woorden alsof ze een les moeten op
zeggen. Ja, ze bekennen allemaal en
onmiddellijk, dat ze Stalin en Gorki
hebben willen vermoorden; dat ze
Wit-Rusland aan Polen hebben wil
len verkoopen, en Oekrajiena aan
Duitschland en een stuk van Siberie
aan Japan. En dat alles in den loop
van een paar dagen. En als onze rech
ters met een icildstrocper te doen
hebben kunnen ze hem in geen we
ken deen bekennen dat hij een ko
nijn heeft gepakt!
Wat zich dezer dagen te Moscou af
speelt, is echter te ernstig om er ver
der mee te jokken. We hebben reeds
bij herhaling gezegd, dat in een Staat
waar de elementairste wetten van het
natuurrecht worden overtreden, de
toestand, ten slotte onhoudbaar moet
blijken. De huidige processen te Mos
cou, beteekenen een nieuwe etappe
van het ontbindingsproces van het
communistisch regime in Rusland en
meteen van het communisme over de
geheele wereld.
DE BEKENTENISSEN.
Zooals dit het geval was bij vorige
processen van dezelfden aard. hebben
de beschuldigden spontaan al de hun
ne te laste gelegde misdrijven schijn
baar spontaan bekend. Alhoewel dit
niet het geval is in het algemeen voor
zaken van gemeen recht, is dit toch
ook in andere landen veel voorko
mend waar het gaat om politieke
misdrijven. De poHtiek vervolgden
zijn meestal idealisten, die de beken
tenis als een propagandamiddel voor
hun ideaal beschouwen. In Rusland
zijn de bekentenissen echter van heel
anderen aard. Daar erkennen de. aan
gehoudenen. dat ze meegeheuld heb
ben met vijandige landen om deelen
van hun land af te staan, dat ze het
regiem willen omver werpen, waar
voor ze zoolang gewerkt hebben. Te
gen de voorgaande gebruiken in is er
een. Kretensky, die niet heeft willen
bekennen, die zelfs ontkend heeft wat
hem aangewreven werd. Achteraf
heeft hij toch toegegeven. De socia
listische pers en de socialistische voor
mannen, die veel van de beschuldig
den persoonlijk jaren lang gekend
hebben, betwijfelen de waarheid van
de bekentenissen. Dat alles doet ons
vermoeden, dat de zoogezegde beken
teniseen, ver van spontaan te zijn,
eerder afgedwongen werden op de een
of andere middeleeuwsche strafrech
terlijke manier.
Zoo blijkt dat Kretensky eerst be
kend heeft nadat hij het bezoek van
zijn vrouw had ontvangen. Heeft men
wellicht gedreigd de vrouw te ver
moorden, wellicht in zijn bijzijn zoo
hij niet bekende. Een dagblad uit
Warschau, meldt dat hij in de Loe-
bljanka-gevangenis zou gefolterd ge
worden zijn, totdat hij half krank
zinnig zou aanvaard hebben te be
kennen.
GROND VAN OPSTANDIGHEID.
Al de publiciteit die rond het pro
ces gemaakt wordt, is waarschijnlijk
veel meer bedoeld om in het binnen
land schrik aan te jagen en dezen
te ontmoedigen, die met plannen zou
den in het hoofd loepen om te pogen
het bewind omver ue werpen.
Al wat de thans beschuldigde man
nen van de oude bolsjevistische garde
ten laste gelegd wordt is waarschijn
lijk niet van. allen grond ontbloot.
Maat dan moet het bewind van Sta
lin wel zeer gehaat zijn, om niette
genstaande, de zware vervolgingen die
vooraf gegaan zijn nog zooveel voor
aanstaande mannen bereid te vinden
hun leven te wagen tot het omver
werpen van het regime.
Na de knapste leiders van het leger,
na de talrijke gezanten, komen thans
Gepeoe-leiders aan de beurt en man
nen die in de binnenlandsche admi
nistratie tot nog toe een heel belang
rijke rol gespeeld hebben. Stalin
schijnt in iedere Rus. die bekwaam
is, een concurrent te zien die hem wil
verdringen. Lijdt hij dan werkelijk
aan vervolgingswaanzin, zooals het
reeds zoo menigmaal geopperd werd?
GROOT-ADMIRAAL ORLOW,
die in Juni van verleden jaar bij de grdbt-
sche Kroningsfeesten der Vorsten van
Engeland als offic.eeIe afgevaardigde tier
Sovjet-Unie optrad, is thans in ongenade
gevallen; ook over hem zal uitspraak
gedaan worden.
INEENSTORTING.
Rusland heeft onder het commu
nistisch bewind werkelijk wonderen
van industrieele productie en van or
ganisatie op alle gebied verricht. Het
heeft het machtigste leger van de we
reld. Doék wat baat dit alles, als er
de geestelijke en zedelijke steun ont
breekt, als het meest menschelijke in
den mensch vernietigd ivordt of geen
kans krijgt om zich uit te leven: de
godsdienst. Eens breekt het stelsel in
een, niet wellicht omdat de menschen
weer naar een God gaan smachten,
maar omdat het nu al te niet gaat
aan onkonsekwentie en onevenwich
tigheid.
Frankrijk, heeft onlangs nog zijn
vertrouwen uitgedrukt in de mïliaire
macht van Rusland, zijn bondgenoot.
Doch wat zal de waarde wel effectief
blijken te zijn, van die macht, als er
ooit, God verhoede het ons, een
oorlog uitbreekt. Waar zullen de groo
te leiders 'zijn, de Toekatsjefski's e.a.,
waar het bindmiddel, dat de millioe-
nen soldaten aan mekaar zal moeten
binden als één man?
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
Boechaian beschuldigt zich van samen
zwering, maar ontiten; ane spionnage.
Iwanow oeschuidigt zien ook van sa
botage.
Zoenaref bekende het plan opgevat te
heboen Stalin te willen vermoorden.
Tsjemov bekende aan spionnage voor
Duitschland te hebben gedaan en het vee
ne hebben doen besmetten, waarvoor hij
geld zou hebben gekregen van Duitsch
land.
Rakovski, gewezen gezant te Parijs en
te Londen, bekende een spion te zijn ge
weest, ten dienste van verschillende mo
gendheden. De man noemde enkele na
men van Personen uit het buitenland, die
de beweringen van Rakovski sedertdien
op stellige wijze hebben gelogenstraft.
De rvussische attaché te Warschau werd
naar ivrositou teruggeroepen. Hij werd
heel waarschijnlijk reeds aangehouden.
Nog wordt gemeld dat aan de beschul
digden een drankje wordt gegeven waar
door hen alle wasbeschisking ontnomen
wordt en zij dan maar aiits bekennen wat
zij willen.
Tijdens de zitting van Zaterdag 5 Maart
overstelpten de bescnuldigden ernaar met
beschuldigingen en gingen aan het rede
kavelen om het meest bekentenissen te
doen.
Boecharin smeekte letterlijk zich te mo
gen bescnuldigen van sabotage om de boe
ren tot opstand te hebben aangezet.
Jagoda bekende de moord op Kirov be
dreven te hebben met medische tusschen-
jiomst. O oral heeit hij ook vermoord, of
doen vermoorden, verklaarde de gewezen
c.ref van de Russische geheime politie. De
voorganger van Jagoda, Mansjinski, even
ais ae zoon van Gorki werden vermoord,
naar de gedane bekentenissen.
Het is een echt marionnettenspel, ware
het niet dat verscheidene menschen bij
ailoop van dit proces ter dood zullen ver-
oordoeld worden.
En nog is hit geding niet beëindigd of
komt er reeds een nieuw proces in het
verschiet. Een komplot tegen Stalin zou
nu ontdekt zijn onder de officieren van
het Kremlin. Enkele hoogere officieren
werden reeds aangehouden en men ver
wacht nieuwe aanhoudingen.
IIlUimilllllllUlllllinmilllIilHUIIlEIHIIIIIEIIIIIIIIIHIIIllllUllliiiiHiiggi
ONZE CAVALERIE ZONDER
PAARDEN
In alle legers wordt de motorisatie
doorgevoerd, ook in het Belgische. Het is
meestal de Cavalerie die hierbij het meest
omvormd wordt. De paarden worden bij
de cavalerie verwisseld voor motorrijwie
len.
Zoo heeft ook het 2' Lanciers te Et
terbeek vaarwel moeten zeggen aan zijn
paarden. Omv dezen overgang te vieren
werd door de stad Etterbeek een laatste
wandeling te paard gehouden en dan werd
afscheid genomen van de paarden.
Inzake bewapening is zulks wel een
verbetering maar op esthetisch gebied is
er wel veel mee verloren gegaan.
HET LANDJUWEEL
DE UITSLAG
Op Zaterdagavond 5 Maart 1L werd de
uitslag bekend gemaakt van den tooaeei-
wedstrijd voor het Landjuweel. De uit
spraak werd medegedeeld te Brussel, in
den Kon. VL Schouwburg, onder groote
belangstelling. Dc laureaat van dit jaar is
de Sint Augustinuskring, Katholieke Too-
neelgilde uit Antwerpen, met de opvoe
ring van Wolven Het is de tweede
maal dat deze vereeniging het Landjuweel
verovert.
BELGIE OP DE TENTOON
STELLING TE NEW-YORK
Op de aanstaande wereldtentoonstelling
te New-York van 1939 zal België ook een
merkelijke deelneming verzekeren. Het
paviljoen dat België er zal oprichten is
op giootscne wijze opgevat en zal omzeg
gens midden de tentoonstelling opge
bouwd worden. De plans ervan zijn ook
de eerste die werden goedgekeurd aoor de
kommissie belast met de schikkingen van
de tentoonstelling.
Gezien het groot sukses verworven door
de groote tapijten welke tentoongesteld
waren in de Parijsche tentoonstlling zul
len opnieuw tapijten van groote aime-
tingen worden vervaardigd voor de expo
sitie van New-York, om er te prijken in
het Belgisch paviljoen. Esn belangrijke
wedstrijd werd uit dien hoofde geopend
onder de Belgische schilders voor het ma
ken van ontwerpen voor deze tapijt?!.
Er zullen vijf tapijten worden tentoon
gesteld, die zullen verblekten1. de ont
dekking der V. S. van Amerika; 2. de
arat-T-ijr^a
werking der Belgische missionarissen ln
de V. 8.; 3. de Eelgisch-Amerikaansche
betrekkingen; 4. Oud-België en 5. het he-
dendaagsch België.
MINISTER MARCK
TE OOSTENDE
Zaterdag 5 Maart 11. is Minister Marck
op mspecu.reis geweest te Oostende, waar
iuj zien bijzoneirlijk neeft bezig gshou^
den me; ae zeevaart en het visschersoe-
drijf.
«tiij woonde er de tewaterlating bij van
de boot FrancineHij bezocht de in
stellingen van de zeestatie en trok aan
boord van de Prins LeopoldUitvoe-
rigea uitleg werd hem verstrekt over de
m gangzij nde of aanstaande werken rond
de zeestatie. Hij bracht een bezoek aan
de werkhuizen van het Zeewezen, aan de
Staatsmarineschool, aan het Werd van
den Ibis en klopte aan bij den garnaal-
visscher Verbiest die den slechten toe
stand van de garaaalvisschcrs aan den
Minister uiteenzette. Minister Marei be
loofde de kwestie wel willend te zullen
onderzoeken.
(Zie vervolg op 2' blad J
IIHHHHMHHHHKM-iLaRaaiaB
De Engelschen komen thans met gunstig gevolg in het graafschap Kent, proefnemingen te doen met een moeder-vliegtuig.
Drt luchtschip draagt een kleiner vliegtuig dat op een gegeven oogenblik, op zijn beurt kan vertrekken, terwijl beiden zich
in de lucht bevinden.
HALSWAGEND WERKJE VOOR TWEE KNAPPE PILOTEN
Het Engelich moeder-vliegtuig Huckepack
Het vliegtuig heeft zich van de moeder-vliegboot losgemaakt.
HOE MOETEN WIJ BIDDEN
«En ik zal spreken tot God» mijnen
Heer, ik die stof en assche bensprak
de Aartsvader en mogen wij hem nazeg
gen. Laten wij er ook uit afleiden. hoe wij
bidden moeten, opdat ons gebed moge
waardig zijn en aangenaam aan God.
Wij spreken in het gebed tot God en
dus met hoogen eerbied, diep nedergebo-
gen voor Hem, die genoemd wordt en is
de Almachtige, terwijl wij niets zijn.
niet kunnen, niets hebben tenzij onze
zonden.
Wij moeten bidden met eerbied overal,
want, zegt de Apostel, God is niet ver
van ons; in Hem leven, bewegen en zijn
wijHij ziet en weet alles, ook onze ge
heimste gedachten en gevoelens.
In onze kerken echter, die terecht ge
noemd worden het huis van God, woont
in de stilte van het tabernakel, onder de
sacramenteel? gedaanten, Jezus-Christus,
waarachtig mensch, doch evenzeer waar
achtig God. Daar, in zijn woning, die
voor ons moet zijn een huis van gebed,
verwacht Hij ons. en bij dage of bij
nachte mogen wij tot Hem gaan met al
ons wee, al ons lijden, al onzen nood.
Zegt mij echter, ZJL.B., wanneer men
sommige christenen in onze kerken be
ziet, zou men gaan denken dat zij weten
waar zij zijn, dat zij weten wat zij doen,
wat zij doen moeten in tegenwoordigheid
van Hem die de Koning der Koningen,
de Heer der Heeren wordt genoemd?
Men zou het niet aandurven te spreken
tot een mensch van zeker aanzien, zooals
men spreekt tot God! Men zou meerder
eerbied hebben in de woning van om
't even welk hooggeplaatst persoon! Ver
geet ook nooit dat dergelijke handelwijze
niet enkel aanstoot geeft aan de geloovi-
gen, maar dikwijls zelfs een reden is tot
ergernis voor andersdenkenden, die we
ten dat wij gelooven aan de werkelijke
tegenwoordigheid van God in onze ker
ken.
Laten wij dus altijd bidden met diepen
eerbied maar eveneens met die trouwe
volharding, die de goddelijke Meester ons
geleerd heeft. Hij deed het in die zoo be
grijpelijke taal van een parabel, waar
mede Hij de hoogste waarheden voor de
eenvoudigste menschen vatbaar maakte.
Zoo iemand onder U zegde Hij, een
vriend heeft en te middernacht tot hem
gaat en hem zegt: Vriend, leen mij drie
brooden, daar een mijner vrienden van
de reis bij mij is aangekomen, en ik niets
heb om hem voor te zetten, tn zoo deze
nu van binnenshuis antwoordt en spreekt:
Doe mij geen last aan, ik kan met op
staan en U iets geven; maar indien nu
gene blijft kloppen; ik zeg U: al zal hij
wel niet opstaan en hem de brooden ge
ven, omdat hij zijn vriend is; nochtans
om zijn onbescheiden aanhouden, zal hij
opstaan en hem geven zooveei hij er noo
dig heeft. Ook ik zeg U: Vraagt en U„ zal
gegeven worden; zoekt en gij zult vinden;
klopt aan en U zal worden opengedaan
Met volharding dus, doch ook. met on
verstoorbaar betrouwen moeten wij bid
den en nogmaals is het Jezus zelf, die het
ons leerde in een eenvoudige vertelling,
met voorbeelden die de dagehjkscne be
vinding van zijn toehoordeis hem in
gaven.
Hij wees hen op de zorg, die God heeft
voor de vogeltjes in de lucht tn die noch
arbeid, noen oogst, noch schuren kennen;
hij sprak over de bloemen van 't veld, die
beier gekleed staan, dan Salomon in al
zijn heerlijkheid, en zijn besluit was:
hoeveel meer zai God voor U niet doen,
gij kiemgeioovigen
indien nu eenter de gedachte aan uw
vroegere zonden U het vertrouwen uit het
nart nad gerukt, herinnert dan ae ge-
scniedems van den tollenaar, die niet
duride op te zien tot den Hemel, maar
toen rouwmoedig smeekte. «Heer, wees
mij zondaar genadigHerleest ae pa-
raoel van den verloren zoon: «Toen hij
nog verre aï was», zoo verhaalt de H.
Scnrift, <i zag hem zijn vader en hij werd
met medelijden bewogen; en toeloopende
viel hij om den hais en kuste hem»;
vooraleer zelfs de ongelukkige de gelegen
heid had om zijn schuld te belijden en
vergiffenis er over te vragen.
God is goed; beter dan de beste der
vaders en dit is ongetwijfeld een genoeg
zame reden reeds, ook voor de grootste
zondaars, om altijd met een onwankel
baar betrouwen te bidden. Een tweede
reden echter, even dringend, is de belofte
van God zeiven.
Luistert naar die woorden van Jezus,
die wij letterlijk uit de H. Schrift over
schrijven: «Alles wat gij in 't gebed met
geloof zult vragen, zult gij «erkrijgen
Voorwaar, voorwaar zeg ik Uindien gij
den Vader in mijn Naam ooi iets zult
bidden, zal Hij het U geven. Tot nogtoe
hebt gij niets gevraagd m mijn Naam.
Bidt, en gij zult verkrijgen, opdat uw
blijdschap moge volkomen zijn
Z. L. B., aan zulke uitdrukkelijke belofte
most zeiler geen woord worden toege
voegd; doch wellicht hebt gij reeds t>ij
U zeiven deze moeilijkheid opgesteld;
waarom worden wij dan niet altijd ver
hoord?
Antwoordt nu op de volgende wagen
en gij vindt zelf de oplossing. Hebt gij
altijd gebeden met al de aandacht, al den
eerbied, dien gij aan de opperste Majesteit
van God verschuldigd zij;? Hebt gij om
hulp gesmeekt met een volharding, die
nooit begeeft? Hebt gij ook gebeden met
dit onwankelbaar geloof en vertrouwen,
dat, volgens het woord van onzen Heer,
zelfs «bergen kan verzetten»?
De kracht van het gebed is zoo groot
als de macht, als de goedheid van God
groot is dus oneindig; doch ons gebed
moet dan ook gedaan worden met de ver-
eischte gesteltenissen.
Bovendien moeten wij in allen eenvoud
bekennen, met den H. Paulas, dat wij
werkelijk niet weten wat wij naar be-
hooren dienen te vrr.gen in ons gebed
Daarom heeft de goddelijke Meester
ons leeren bidden met het heerlijk gebed
des Heeren en het is zijn leering, die de
catechismus kort samenvat ais volgt:
geestelijke goederen mogen wij onvoor
waardelijk begeeren en vragen; tijdelijke
echter enkel op voorwaard en voor zooveel
zij nuttig zijn voor het hól onzer zielen.
Wij laten inderdaad ons zoo gemak
kelijk verleiden door den uiterlijken schijn
van de goederen dezer wereld; wij laten
ons verblinden door hun bodriegelijken
glans, en jagen ze na met drift, zor.der
ooit eraan te denken, dat ze mogelijks
een hinderpaal kunnen worden voor onze
zaligheid, een stronkeisteen i-p den weg
naar onze eeuwige bestemming.
Gij zu't toch niet zeggen. Z. L. B., dat
ouders die hun kinderen welgemeend be
minnen, altijd moeten toegeven en alles
toestaan, wat hun gevraagd wordt, ook
wanneer zij weten dat die dingen eerder
schadelijk zullen zijn en mogelijks zelfs
gevaarlijk.
Uw Vader weet wat gij noodig hebt
zegde ons Christus. Hij alléén weet en
wil ons waar geluk. Geen wonder bijge
volg dat onze gebeden niet altijd verhoord
worden, zooals wj zouden begeeren.
Laten wij dus, wanneer de hemel doof
schijnt voor een smeeken, nog den moed
hebben om te zeggen: «De Naam des
Heeren zij gezegend met de vaste over
tuiging dat de goddelijke Voorzienigheid
toch over ons waakt en dat God, in zijn
oneinige Goedheid, op tijd en stond ons
geven zal. wat wellicht nog beter is dan
wat wij vragen, en zeker beter strookt
met ons oprecht geluk en onze ware be
langen.
MEN MOET ALTIJD BIDDEN
EN NOOIT OPHOUDEN
Men moet altijd bidden en nooit op
houden zegt de H. Geest en het blijkt
nochtans maar al te duidelijk dat wij
niet kunnen den ganschen dag door ge
beden opaeggen.
Indien gij nu echter verstaan hebt,
Z. L. B., wat bidden is en hoe gij bidden
moet, zult gij ook gemakkelijk begrijpen
hoe ons last, ons moeite, ons werk van
alle dagen kan gelden als een voortdurend
gebed, op voorwaarde dat onze geest en
ons hart met God vereenigd blijven, al
ware het maar nu en dan door middel
van een kort doch vurig schietgebed, om
alles te kunnen doen en te kunnen ver
dragen ter liefde Gods.
Nochtans is het ook noodig dat wij,
op bepaalde oogenbllkken, ons werk daar
kunnen laten om dan met God alléén
bezig te zijn en de genaden af te smeeken,
die wij noodig hebben om al or.ze plichten
stipt te kunnen volbrengen.
Dit hebt gij geleerd, Z.L. B„ veel meer
en veel beter door de kristelijkc opvoeding
die gij ontvangen hebt, dan door de lee
ring van den catechismus.
Gij hebt het geleerd op de knieën van
een godvruchtige moeder, door het voor
beeld van een braven vader, en zoo weet
gij zeer goed dat gij bidden moet 's mor
gens om uwen dag aan God op te dragen
en te vragen dat Hij U zegenen zou en
bewaren; 's avond oms Hem te bedanken
en vergiffenis te vragen van 't kwaad
dat gij mocht bedreven hebben; dat gij
ook bidden moet vóór en na het eten; in
gevaar en bekoringen of telkers gij staat
voor eene daad of beslissing van eenig
belang.
Hoe schoon en Gode aangenaam is het
kristelijk gebruik, dat gelukkiglijk in nog
zoovele van onze goede huisgezinnen werd
bewaard, doch in vele andere inzonder
heid sinds den oorlog, is te loor gegaan,
en dat, 's avonds, ouders en kinderen,
ja zelfs dienstboden, vereeuigt voor het
gezamenlijk gebed of het opzeggen van
den Paternoster, zooals Onze Heilige Va
der de Paus in zijn laatste encycliek over
den Rozenkrans nog eens met zooveel
aandrang komt te vragen.
Welke bron van genaden en zegeningen
voor deze famiiiën; welke sterke waarborg
voor waar geluk aan deze haardsteden,
waar het gezamenlijk gebed eiken avond
voor iedereen een gepaste herinnering is
aan al de groote waarheden van ons hei
lig geloof en tevens een sterke aansporing
om de deugd te beoefenen en het kwaad
te vluchten.
Aan dit gezamenlijk gebed heeft Chris
tus een gansch bijzondere kracht willen
toekennen: Daar waar twee of drie in
mijn Naam vergaderd zijn, daar ben ik
in hun midden», zegde Hij, en deze be
lofte geldt evenzeer voor het gebed, dat
gij allen samen doet in onze kerken, di£
het huis zijn van God midden ons, maar
ook huis van gebed voor de groote lamilie
die elke parochie uitmaakt.
Z.L. B, wanneer gij ter kerke komt,
bidt dan als kinderen van. éénzelfden
Vader en van éénzelfde Móeder, de H.
Kerk. Wij zullen u niet zeggen dat gij
daar niet bidden moogt voor uw eigen
belangen, doch vergeet toch niet de hoot
gere belangen van onzen heiligen gods'?
dienst. Bidt voor onzer. Heiligen Vader
den Paus; bidt voor uw priesters, vooy
uw missionarissen; bidt voor ai uwe broëj»
ders, doch inzonderehid, gedurende deh
heiligen vastentijd, bidt voor de bekeering
der zondaars, ojxiat zij de vreugde mogen
kennen van hun eigen verrijzenis met
Paschen, en wij allen samen Gods oneini»
dige Goedheid en Barmhartigheid zouden
mogen loven en danken. k
Deze herderlijke brief zal onder al de
missen worden afgelezen in al de kerken
en openbare bidplaatsen van Ons Bisdom,
den Zondag van Quinquagesima en den.
1° Zondag in de Vasten.
Gegeven te Brugge, 15 Feoruavi 1938,
t HENRICUS,
Bisschap van Brugge.
Op bevel van Zijne Hoogw. Excellentie,
Leo Asseloos, Kan.-Secr.
In verband met deze verkeersdiensten
stuurde Minister Marck in dato tan 4
Maart volgend schrijven aan SENATOR
SOBRY:
Bij brief van 6 Februari j.l. en tijdens
uwe redevoering in dtn Senaat hebt U
gevraagd of de machtiging voor d? ex
ploitatie van den autcbusdienst leper-
Diksmuide na 1 Mei a. s. zal hernieuwd
worden. Dienaangaande laat ik U wften
dat de huidige machtiginghoudster, de
Nationale Maatschappij van Buurtspoor
wegen, om de hernieuwing van de mach
tiging voor de autobuslijn Ocstende-
Diksmuide-Merkem-Ieper niet verzoekt.
Zij is van advies c~ de spoorlijn acht
ritten in te leggen waarvan er van af
Merkem, vier zouden doorloopen naar
leper en de vier andere naar Poperinge.
Gedurende den Zomertijd zal zij b.jko-
rnende en rechtstreeksche ritten tusschen
Oostende en leper, eenerzijds, en tusschen
Oostende en Poperinge, anderzijds, ver
zekeren. Gedurende een tijdperk van zes
maand zal zij deze dienstregeling ais een
proef beschouwen om daarna, mochten
de uitslagen aan de verwachtingen niet
beantwoorden, een r.utobusdienst aai: de
spoorlijn tce te volgen.
Voor wat de bediening van Jonkershove
betreft, zal de Nationale Maatschappij
van Buurtspoorwegen op de Markt-, k,en
en Feestdagen esn autobusdienst lm .ch-
ten tusschen Diksmuide-Woum-n-Jon-
kershove-Staden en een tusschen Jonkers-
hove-Merksm en Woumen. Daar, r.aar
mijne meening, een dergelijke verbinding
niet kan volstaan voor een gehucht dat
1200 inwoners telt, verzoek ik thans de
Nationale Maatschappij van Buurtspoor
wegen de mogelijkheid na te gaan aan
belanghebbenden een beter verkeersmid
del ter hand te stellen
in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wia
ons zendt in postzegels of stort op post
checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van-
neste. Drukker. Poperinge. de som t an
20,50 FRANK.
Uit Frankrijk: 36,SO fr. (Belg. geld)
Uit Amerika; 53,30 fr. (Belg. geld)