Tsjechoslovakije in de branding DE GOEDE WEEK WITTEN DONDERDAG IN ONS LAND Eerste Algemeene Gewestver gadering K. V. V. te Poperinge DE KERK IN OOSTENRIJK ¥iaarider@fis Bedevaarten Een groote monc! KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER ONS NIEUW MENGELWERK!!! HET DRAMA VAN SCHILLERHORST ZONDAG 10 APRIL 1938. 10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM. «DE HALLEi "LtË KRUISIGING" INTERNATIONAAL OVERZICHT WE ZENDEN ONS BLAD 18,50 FRANK. NAAR 0. L. VROUW VAN LOURDES VAN 17 TOT 25 MEI EN VAN 28 JULI TOT 5 OOGST. RECHTSTREEKsCHE TREINEN EN TREINEN MET OMREIS. MOOI OOSTENRIJK Het slot Schönbühel in Wachau 6* JAARN' IS. i.U!>i 1 1 TARIEF VOOR BERICHTEN: s KJeine berichten per regel 1.fr. fr. toel. v. ber. m. adr. t bur. Kleine berichte. minimum') 4.fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 5.fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. H hgezonden worden. Kleine be Annoncen zijn vooraf te betalen en Tel. Pooennge Nr 9. 1 moeten tegen den Woensdag avond Postcheckrekening Nr Ï5S.79. 8 r>hten teeen den n°"d"dag noen Katholiek Weekblad eau teper Bureel 3 Boterstraat, 58, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per po.t) Binnenland 25.fr. Belgisch Kongo 45.fr. F-snkrijk 45.fr. Aile andere landen 65.fr. 4iedeuerècti ttm vcrantewrdetitk voot hum artikels Drukker-U itgever SANSEN-VANNESTE, Poperinge. (Naar een meesterwerk van P. P. Rubens De laatste -weelc van den Vasten is voor ons, kristen© menschen, een week van rouw en versterving. Kristenen het einddoel van ons leven is: sterven in God's vrede. Onderhoud dus God's geboden: Houdt uw Paschen nuWie weet krijgt ge anders nog de gelegenheid. fsssais&BBSBBBBa&aaBSB&sasBfSBfiSESBBagiEHiBBBaaE&giisagM&as Vindt het plaatsje terug van Jezus' schouder, waar zijn lieveling Joannes zijn hoofd liet op rusten... Op dien schouder zal morgen het kruis zwaar wegen. Die schouder, op denwelken heden avond een vriendenhoofd rust, zal mor gen een kruis dragen. Dat is de gang van het leven. Dezen avond zal d' H:er eenige geheim zinnige woorden spreken: Dit is mijn li chaam. Beleeft deze minuut der geschiedenis waardoor God voor goed bij zijn volk zal wonen. Realizesrt dit: "Doet dit te mijner gedachtenis». En van nu af zal het dagelijks geschie den tot het einde der wereld. 7,oo vindt Hij het middel om te verwezenlijken: Ik zal met u zijn tot den laatsten dag Het is geen bluf, net is de zuivere waar heid: een profetie die dagelijks in vervul ling gaat. DE H. EUCHARISTIE. Neemt da H. Eucharistie weg en één voor één vallen al de schoone inrichtingen die belangloos uit naastenliefde 't leed van 't menschdom verzachten. Neemt de H. Eucharistie weg en welke dochter zal nog vaarwel zeggen aan hare ouders om zich toe te wijden aan de op- voading der jeugd of het bezorgen van waezen, ouderlingen, zieken en geopereer den? Neemt de H. Eucharisti- weg en wie zal nog zijn land verlaten om in den vreemde het werk der bekeering en der christelijke beschaving te verspreiden? Indien het nu lastig' is om in het apos tolaat zijn dagelijkschen plicht te kwij ten. nu met O. L. H. onder zijn dak, of in zijn hert, hoe zou het anderzins gaan? De liefde tot den naaste zou geen uur de liefde tot God overleven. Hoe ging het in de wereld eer de H. Eucharistie bestond? Christus gaat heen. Hij laat geen for tuin achter, geen onroerende goederen, geen testament. Maar Hij laat veel liefde achter; zichzelf. Liefde, zegt de bankier, dat is een waar- da die geen placement vindt, niet wordt gekwoteerd op de beurs. O. L. Heer deed niet in deviezen. En toch is het de eenige waarde die nooit zakt. De liefde houdt geen bankier in stand, maar zooveel weldadigheids- gestichten die nooit springen, en die ma ken dat het leven voor zooveel ongeiuk- kigen nog uitstaanlaar is. HOUDT UW PASCHEN. Houdt uw Paschen, gaat naar dien God van liefde cm liefde. De eerste christen moest het niet ge zegd worden. Had da Kerk zulk een ge bod gegeven ...ten minste eens per jaar, in den Paaschtijd ter H. Tafel te nade ren», de eerste vurige christenen die da gelijks communiceerden gingen dat voor een affront aannemen. Ze gingen om gra tie, licht en sterkte, waar die verhevene gaven te vinden zijn. Het was normaal. De H. Kerk, de moeder van het kroost rijkste gezin dat er is, zendt weer uit- noodigingan de wereld door cm haar kin- ders te vereenigen rond het groot Banket. De voortreffelijke zielespijs wordt op gediend voor alle hongerigen, het Brood des levens. Voor die geen geloof heeft is 't een re giem van droog brood, voor wie gelooft, is het een vreugde. De volkeren oorlogen of houden plebi- siet. De Kerk stelt zich boven alle agita tie en brengt de vredeboodschap: Houdt uwen Paschen! Gij zijt toch geen heiden, geen Boed dhist, geen Jood. Gij zijt een gedoopte, een christen mensch. Gij moogt ingenieur zijn of werkman, gij zijt een Kind Gods. Aan wat interessaert ge u, als ge uw dagblad leest? Aan kïnema. radio, sport? Of is het Beurs en politiek? Is uw ziel niet meer? Is God niet meer? Paaschactie, geestelijke mobilisatie. Hooger de harten in de spiritueele stra tosfeer, waar men geen beensn breekt. A. B. BELGIE TEGENOVER NATIONAAL SPANJE. De Marxisten heftig gekant tegen liet zenden van een handelsverte genwoordiger. Ons land heeft steeds groote nijver heids-, handels- en financieele b; langen gehad in Spanje. Wel is onze Regeetmg i ;j:irnatig vertegenwoordigd bij het rood Spanja tn is de Republikeinscne Regee ring nog ais de eenige wettelijke emend è;z: onze Regeering. In rood Spanje wordt evenwel weinig omgezien naar de Belgische belangen en er ook weinig re- k:r..ng mede genouden, gezien de Marxis tische begrippen, van rood-Spaansche Re dering, wijl Nationaal Spanje de Belgi sche belangen heeft geëerbiedigd. In Katholieke middens, alsmede in de Kringen voor Handel en Nijverheid van ons land. zijn stemmen opgegaan opdat fen handslsvertegenwoordiger door onze lï.geering bij deze van Generaal Franco zeu gezonden worden om er de Belgische b: ringen ter halte te nemen en de handel welke gedreven wsrd voor den burger oorlog met Spanje weer zijn vroegeren bloei te kunnen geven, wijl anderzins de Belgischs Markt dreigt verdreven te wor den door andere landen die meer werke lijkheidszin hebben en niet onder den plak leven van het internationalistisch Marxis ms. De K.V.V. heeft ten andere het zen den van een handelsvertegenwoordiger bij d: Regeering van Burgos geëischt. Enge land deed het reeds voor en er is spraak dat zelf Frankrijk dit ook in de mogelijk heden begint te rekenen. Een dozijn Sta ten ded:n dit ook voor. Maar onze Socialisten willen daarvan geen zier weten, en zelfs rüet de Heer Spaak, onze Minister van Buitenlandsche Zaken, die hier zijn zin voor nationalisme niet heeft weergevonden, maar Marxist blijft. De Liberale Senator Lippens, in zijn verslag over onze Buitenlandsche Politiek, uitte ook de mesning dat Belgische han- öelsvertegenwoordigers dienden gezonden bij de Regeering van Burgos. In Senaatszitting van Dinsdag 11. sprak ds Liberale Senator Giison in zelfden zin. In zelfde zitting eischte de Katholieke Heer d'Aspremont-Lyisden ook dat han- delsattaché's gezonden zouden worden bij Generaal Franco, wat een storm van pro testen deed opgaan bij de Socialisten, bij zoover zelf dat de Voorzitter van den Se naat de zitting moest schorsen, om wat bedaring te kunnen bekomen. De Socialisten willen een aanknoopen met betrekkingen met wit Spanje ten al len prijze verhinderen. Wat kan het hen baten als de handel met Spanje, die eer tijds milliarden bedroeg, teloor gaat, als hun internationalisme maar gaaf blijft en zij rood Spanje, dat de nederlaag nabij is en waarmede zij op den neus loopen, trouw kunnen blijven. (Zie vervolg 4® blad.) in Belfie, Tan nu tot einde jaar, aan wie ons rendt in postzegels of stort op post checkrekening 155.70 ran V. San*en-Van- nette, Drukker. Poperinge, de som fan Voor het Buitenland zende men ons per Internationaal Postmand*» t: Uit Frankrijk: 33,20 fr. (Belg. geld) Uit Amerika: 48,10 fr. (Belg. geld) Inlichtingen en inschrij'vingen bij de plaatselijke IJveraars en op het Sekretariaat van het .Diocesaan Comité van de Bedevaarten (Bisdom Brugge): PLEIN, 13A te K.ORTRIJK. GEVOLGEN VAN DE ANSCHLUSZ. De Anschlusz is niet alleen van be lang om de enorme geschiedkundige beteekenis, die gelegen is in de ver wezenlijking van Groot-Dwitschland. Ook om de onmiddellijke en midde- lijke gevolgen groeit de gebeurtenis tot een uitzonderlijke datum. Er is reeds het Poolsch-Litausch geschil, dat de betrekkingen tusxehen de twee betrokken landen genormali seerd heeft. Maar van ontzaglijk veel meer belang is de stootdie de Anschlnsz gegeven heeft aan de be wustwording van zekere nationale minderheden in Centraal-Europa en inzonder in Tsjechoslovakije. De ver smelting van de Oostenrijkers met de ander Duiischers, die tot vóór enkele weken nog onmogelijk geoordeeld werd, heeft psychologisch een gewel dige versterking gebracht van zekere stroomingen, waarvan het program ma als utopisch werd aangezien. Tsjechoslovakije is een land waar verschillende nationale minderheden leven. Naast de Tsjechen die er de baas spelen, zijn er Sudeten-Duit- schers, Slovaken, Polen, Hongaren en Roetenen. Bij al die volkeren heersch- te er in beperkte kringen een streven naar autonomie binnen de grenzen van de nieuwe Staat. We zeggen in beperkte kringen, want bij de groote massa heerschte er veelal onbegrip of onverschilligheid tegenover de zoo gezegde extremistische drijverijen. Thans is ineens de overgroote meer derheid bij de onderscheiden volks stammen voor de vroegere waanbeel den geioonnen. H. Dr BENES de tegenwoordige President van de Tsjechoslovaksche Staat. De partij der Sudeten-Duitschers, onder leiding van Konrad Henlein, die pas over een drietal jaren tot stand kwam en die het nationale Duitsche probleem voor het eerst kor daat heeft durven stellen is in de laatste dagen gegroeid tot de sterk ste partij in het Tsjechoslovaksche parlement, dank zij de toetreding van de Duitsche Boerenpartij, de Duitsche Handwerkerspartij en de Duitsche Christen Sociale partij. De Duitsche sociaal-democraten (socialisten) die verdeeld waren in doctrinaire marxis ten en nationale socialisten hebben zich thans uitgesproken voor deze laatste orienteering. De vroegere lei der werd uitgestooten en vervangen door Jaksch. HET PROBLEEM. In het Tsjechoslovaksche parlement hebben deze wijzigingen in de Duit sche partijen aanleiding gegeven tot scherp geformuleerde eischen voor zelfregeering. De Duitschers hebben het gedaan, doch ook de Slovakken, de Hongaren, de Polen en de Roe- tenen. Het moet gezegd worden, dat de actie van die minderheden sterlc be- voordeeligd wordt door de moreels steun van Duitschland, dat door pers en radio, de eisch van het zelfbeschik kingsrecht van de minderheden in Europa en inzonderheid in Tsjecho slovakije steunt en het als de oplos sing van de hafigende moeilijkheden in Europa begroet. Het Tsjechoslovaksche vraagstuk heeft de zorg gewekt voor de groote mogendheden. Engeland voert gezon de, hoewel soms onduidelijke taal. Chamberlain heeft gezegd, dat het tijd wordt dat Praag rekening houdt met de billijke eischen van de natio nale minderheden, frankrijk echter stelt het geheele geval voor als de voorbereiding tot een nieuwe machts greep van Hitier. Het hitst de open bare opinie op. De Fransche opvat tingen kennen we uit sommige ook bij ons veel gelezen Fransche dagbladen. In cineacvoor stelling en en fümactua- Hteiten wordt ons Dwitschland als de onverzadigbare slokop voorgesteld. Dit alles om de geesten te wapenen met het venijn van ds haat en om desgevallend een interventie-oorlog goed te praten. Het is onbetwistbaar dat Frankrijk voor het oogenblik spe culeert op artikel 16 van het Volken bondspact om het recht op doortocht over Belgisch grondgebied te laten gelden in geval van tusschenkomst van Duitschland in Tsjechoslovakije. EEN BINNENLANDSCHE AANGELEGENHEID. Zoovel zal het-echt&r niet komen. De gebeurtenissen van Tsjechoslova kije zijn een aangelegenheid van bin- nenlandsche aard, die echter wel ten buitenlandsche terugslag kan hebben. Immers moest het programma van de minderheden verwezenlijkt worden, dat beteekent moest Tsjechoslovakije omvormd worden in een federale Staat, dan is de kans heel groot dat onder de druk van zekere landsge deelten het militair verbond met Frankrijk en Rusland opgezegd wordt en dat gewerkt wordt voor een toe treding bij de as Rome-Berlijn. Het is om die reden dat de Franschen zoo woedend zijn en dat ze de Tsjechische centralistische regeering aanzetten om niet toe te geven aan de eischen van de minderheden. We zegden dat de huidige gebeur tenissen een zaak van binnenland- sche aangelegenheid vormen. Er is tot nog toe bij de vele redevoeringen van Duitsche afgevaardigden in het par lement geen sprake geweest van aan sluiting bij Duitschland. Er is wel in 1918 een proclamatie geweest van wege de Duitsche groepen uit Bohe- men en Moravie voor de aansluiting bij Oostenrijk. Maar sedertdien zijn de belangen die de Duitschers aan Praag bonden zoo belangrijk gewor den, dat ze zich verzoend hebben bij de gedachte van een samenhuizen met Tsjechen, Slovakken, enz. Alleen eischen ze zelfbeschikking en deze eisch wordt steeds dringender gesteld, naarmate de Tsjechen de verdrukking die ze uitoefenen, nietttegenstaan- de beloften, in stand houden. De Duitschers zijn veruit de meest be kwame volkselementen. Zij hebben voor het grootste deel de handel en de industrie in hun handen, maar ze loordei bestuurd door Tsjechische ambtenaren. Thans werd een verbod van verga deren (politiek) uitgevaardigd voor een heele tijd. Hierdoor wil de regee ring tijd winnen. De maatregel schijnt echter veeleer de reactie nog te ver- hoogzn. De Duitschers hebben deze week talrijke sen*?meotee!e ocgenbiikken beh%fd bet overwegen met weik nieuw, mooi land ze over enkele weken verrijkt zijn gewor den. Inderdaad, Oostenrijk is een der mooiste, zooniet het mooiste land van Cen traal-Europa en 't zichtje hierboven van het Schönbühel »-kasteel langs den Dor.au geïcgen doet niets af van deze Duitsche prachtgedachte. ISBBBEB£SS&iZgS3Big3£S3aasa2ZEBSflBflBBaiE8i3CEZ3BBaiflE2BflBBB££ H. KONRAD HENLEIN de leider der Sudeten-Duitschers, de sterk ste Tsjechoslovaksche politieke groep. De kxoestie van Tsjechoslovakije is in ieder geval brandend actueel en zal zeker binnen kort een oplossing moe ten krijgen. (Verboden nadruk.) ROSKAM. DE VERKLARING VAN HET OOSTENRIJKSCH EPISCOPAAT Ds gebeurtenissen die zich bij het blik semsnelle optreden van Hitler hebben voorgedaan, zijn door eendeder bekend. Aldus komen we tot de bevinding dat het Doorluchtig Episcopaat van de vroe gere bondsrepubliek, in zijn eerste ver klaring na den «Anschluss», het politie ke feit van de aansluiting bij Duitschland waardeert en dat het zwijgen wii over de kerkvervolging in Duitschland en over de leerstellige dwaling: n die door de Natio- naal-Sócialiriische bewindvoerders worden gepatroneerd. Het doel, dat de bisschoppen bij hun verklaring nastreefden was, ongetwijfeld het nationaal-socialisme tot betere gevoe lens ts brengen tegenover de Kerk. Wij voegen hieraan toe dat ds naaste toe komst zou moeten bewijzen of de Oosten rijksche bisschoppen door de nationaal- socialisten beter zouden behandeld wor den dan hunne Duitsche collega's! EEft OFFICIEELS VERKLARING VIT HET VATIKAAN Nadat deze verklaring, gedeeltelijk ver minkt, de wereld rond uitgebazuind v<erd door de nazisten, heeft de H. Stoel hl de Osservatore Romanohet bied van de Vaticaan-stad. Vrijdag 11 eer.e OFFI- CIEELE verklaring gepubliceerd waarin werd medegedeeld dat de H. Stoel geen kennis droeg van de bekende verklaring, door het Oostenrijksch Episcopaat afge legd, en deze verklaringen noch vooraf noch achteraf v eit goedgekeurd Dat is erne klare vingerwijzing dat $*et Vaticaan de verantwoordelijkheid van de handelwijze der Oostenrijksche bisschop pen afwees. EEN RADIO-UITZENDING Den zelfden Vrijdag avond van de vo rige week gaf de Vaiicaansche Zer.der een niet-officieele opzienbare verklaring over politiek katholicisme. Ingaande op een artikel van het Schwarre Korps van 17 Maart, waarin het Duitsdie blad het zoogezegde politieke katholicisme bestreden had., wees de spreker het poli tiek katholicisme socals liberalen, marxis ten en r.aricnaal-socialisten dat verstaan, volstrekt af. Hij verdedigde echter met klem de ver- kristelijking door het katholicisme van het wereldlijk leven en ook van de poli tiek. AIzoo verstaan verdedigde de spre ker het pohtirk katholicisme. Doelende op de verklaringen der Oos tenrijksche bisschoppen, verwierp hij daarna in krachtige bewoordingen de ge dragslijn die deze laatste zich gesteld hadden. Den Zaterdag daarop deed volgend Rsuter-bericht in de pers reeds de jon de Terwijl men in Vaiicaansche diplo matiek! kringen vandaag zijne verwonde ring uit over de radio-uitzending van Radio-Vaticana, wordt, naar de Vaticaan se he persdienst meedeelt, dit optreden van het Radiostation in kringen van het Vaticaan afgekeurd. Dit bericht van Keuter i.: zeker niet aan te nemen. Het steunt volledig op den zoo gezegden Vaticaanschen persdienst, die als dusdanig niet bestaat; maar die een voudig eene onderneming is van een Ita liaanse he geestelijke, welke voor eigene rekening berichten verspreidt. Ook de persdienst heeft overigens zijne medeoee- ling reeds verbeterd. Maandag 4 13. gaf de Osservatore Ro mano dan ook een artikel geteekend door de redacteur, onder den titel: i -elFvie preciseering». In dat ar tikel trekt de Osservatore er de aandacht op dat de radiorede geen officieeie rede was, die voor wat de inhoud betreft de verantwoordelijkheid meebrengt van den H. Stoel. De redactie van de Osservatore zegt niet dat het Vaticaan onwetend was ever het feit dat de rede gehouden werd. Dat ware ondenkbaar ten anderen. Hij zegt alleen dat de inhoud geen officieeie uit spraak is van den H. Stoel Het schijnt dan eene vrije riem te zijn waarvoor Radio Vaticana beschikbaar ge steld weid, dus eene riem van wie het Vaticaan wel wilde dat hij gehoord werd. KARDINAAL INNITZER NAAR ROME In verband met deze feiten is Dinsdag laastl Z. Em. Kardinaal Innitaer, aarts bisschop van Weenen, naar Rome afge reisd alwaar hij een onderhoud van an derhalf uur heeft gehad rr.:t Z. H. de Paus, op Woensdag ll, na ook gesprekken gevoerd te hebben met Kardinaal Patelli. Na zijn onderhoud met Z. H. de Paus is Mgr. Innitaer Woensdagnamiddag reeds vertrokken naar Weenen. EEN VERKLARING VAN KARDINAAL INNITZER TE ROME Na zijn onderhoud met de H. Vader heeft Kardinaal Innitaer een verklaring doen verschijnen in het blad uit de Va- tikaanstad, in de Osservatore Romano waarin de Weensche aartsöisschop ver klaart dat de verklaring van 18 Maart niet bindend is voor de gewetens, en waar in de Oostenrijksche bisschoppen eer biediging opeischen van de natuurhjke rechten van de ouders cp ie opvoeding hunner kinderen, en eerbiediging van de rechten der Kerk inzake godsdienstige tn zedelijke opvoeding van. de jeugd, recht op vrije verdediging van «Je christelijke princiepes. Hier die verklaring in haar geheel' De plechtige verklaring van het Oos- tenrijksch Episcopaat op 18 Maart afge legd, moest natuurlijk geen goedkeuring zijn van wat niet verenigbaar was. noch is, met de wetten van God en de vrijheid van ds Katholieke Kerk. Die verklaring moet door den Staat en de partij niet worden uitgelegd als zijn<ie in geweten van bindenden aard. Die verklaring mag ook niet als propagandamiddel worden gebruikt. Wat de toekomst aangaat, «ie Oosien- rijkséhe bisschoppen vragen: Al «Jat in alle vraagstukken welke het Concordaat met Oostenrijk raken, er geen wijziging zou worden gebracht zonder voorafgaande verstandhouding met den Heiligen Stoel; BI dat in het bijzonder de toepassing van alle regelen betreffende «ie school en de opvoeding en de opleiding van de jeugd zouden overeenstemmen, met de natuur lijke rechten van de ouders en met de godsdienstige en zedelijke opleiding van de katholieke jeugd volgens de voor schriften van de Katholieke Kerk. Iedere propaganda tegen de Kerk en den godsdienst moet worden stopgezet. Het recht van de katholieken, het ka tholiek geloof en de christelijke principes in alle uitingen van het menschelijk leven, moeten worden verkondigd, verdedigd en toegepast door alle middelen die ter be schikking staan van de hedendaagsche be schaving. Die verklaring is geteekend door Kar dinaal Innitaer in naam van het gansche Oostenrijksch Episcopaat. Toen de Oostenrijksche bisschoppen hun bekende verklaringen gepubliceerd hadden, kregen wij in de rcode pers een storm van verontwaardiging over zooveel lafheid Zij schermen er meê dat de nationaal- socialisten nu hun kieskampagne zullen kunnen voeren met de woorden van Kar dinaal Innitzer. Toen het onjuiste Reuter-telegram be kend werd, waarin gezegd wordt dat de Vaticaansche kringen de uitzending Ra dio Vaticana betreuren, toen schreef VooruitDe bruine Paus van Berlijn heeft gezegevierd! Achteraf is het gebleken dat de bruine Paus niet heeft gezegevierd, maar «ie ïoo- de pers zet niets recht van hare vroegere verklaring. Wat zij ook niet mededeelt dat is dat «Ie kieskampagne in Oostenrijk gevoerd wordt met de uitlatingen van den vroe geren Sociaal-democratischen Bonds Kan selier Dr Renner. Deze heeft namelijk in een interview met het Neue Wiener Ta- geblattvan 2 April verklaard, dat hij als eerste kanselier van Duitsch-Oosten rijk op 12 November 1918 in de Nationale vergadering het voorstel deed: Duitsch- Oostenrijk is een bestanddeel der Duit sche republiekDit voorstel werd met bijna algemeene stemmen aangenomen. Hij herinnerde er ook aan, dat hij als president der vredesdelegatie te St Ger main maandenlang had geijverd voor den Anschluss, maar ten slotte voor het ver bod der Entente had moet en buigen. Over de huidige omstandigheden zei hij Ofschoon niet met de methoden verkre gen, die met mijn opvattingen strook en, is de Anschluss nu voltrokken, is histo risch feit geworden en dit beschouw ik als waarachtige voldoening voor de ver nedering van 1918 en 1919, voor St Ger main en Versailles. Ik zou mijn heele ver leden als theoretisch voorvechter van hei zelfbeschikkingsrecht der volken en als Duitsch-Oostsnrijksch Staatsman verloo chenen, wanneer ik de groote historische daad van de aaneensluiting der Duitsche natie niet met geheel mijn hart zou toe juichen. Op de vraag hoe hij en zijn geeestverwan.cn zouden stemmen ent- wooidde hij, dat hij niet uit naam der overige sociaal-democraten kon spreken, maar dat hij zelf nu ja zou stemmen. Waarom zeggen de socialisten dit niet, als hunne mannen er in betrokken zijn?? Deze eerste K. V. V. vergadering van 't gewest, gehouden Zondag laatst te 17 u. in den Katholieken Kring te Poperinge, genoot 'n ware belangstelling. Veel volk was opgekomen uit de stad en uit al de omliggen«Je gemeenten, kon men een af vaardiging begroeten, wat hoopvol stemt voor den uitbouw de K. V. V. over heel het gewest. Zelfs van buiten het gewest wa ren verschillende personaliteiten opgeko men, waaronder den Heer Deleu, Voorzit ter K. V. V. van het arrondissement leper. Vota* esn dicht bezette zaal toehoorders opent Heer Sausen de vergadering met het gebed, waarna hij allen hartelijk ver welkomt. Heer Sausen geeft verder in zijn inlei dsnd woord een schets van het eerste ontstaan en de eerste werking der K. V. V. in 't Poperingsche. Tévens gaf hij een korte uitleg over de structuur derK. V. V.- organisatie, vooral op het gemeentelijk plan. Na erep gewezen te hebben, hoe de po litieke macht een-gezind dient uitgebouwd te worden door alle plichtbewuste Katho lieke Vlamingen, en dit vooral, tot eenige oplossing van de groote nooden van ons volk, stelde hij Advokaat Vandekerckhove voor als de bekwame, geestdriftige, jonge spreker, die ons vandaag zou voorlichten hoe wij bewust onze politieke plicht zou den vervullen in de rangen der K. V. V. Spreker begon met een blik te werpen op de geweldige belangrijke rol van de politiek in de huidige evolutie van de tijden, en wees erop hoe de K. V. V. haar politiek met een. ruime toekomstblik dien de te beschouwen, op gevaar af de tijden niet te beheerschtn. Kort maar klaar ontwikkelde hij het begrip, de rol, de waarde en het belang het werkterrein van de Politiek bïlicht van het eenig ware standpunt van de christene levens beschouwing. Hetgeen wel zeker de toehoorders trof bij dit eerste deel der uiteenzetting, was het klaar, het waar en juist standpunt van de K. V. V.-Politiek; de jonge en vooral de katholieke toon die de K. V. V.- taal bezielde, en vermoeden liet welk een toekomrimacht geborgen ligt in een poli tieke beweging die de kristen en vlaam- sche waarde van heel ons volk geordend weet te gebruiken en te richten naar het waarheidsidea Dat het er ..st op aankomt op eiken christen vlaming te kunnen rekenen, on derlijnde de spreker, en weerlegde ter loops de voiksopwerpingen: Ik trek me de politiek niet aan De politiek is een rotte boelenz. Hieruit trok hij het besluit dat elk christen Vlaming die zijn plichten bewust opneemt, zich moet in- teressesren aan ds politiek, die eens tv or den zal, wat hij, voor zijn deel, ervan maken zal: de groote macht tot Herwor ding van het Vlaamsche Volk. In een tweede punt belichtte spreker het programma van de K. V. V. Het K. V. V.-program is gesteund op de onverminkte katholieke levensbeschou wing, waaruit het zijn kracht en zijn zwier, zijn waarheid en schoonheid putten moet. Juisi, om het feit dat de K. V. V. bouwt op de katholieke levensbeschouwing, bouwt ze een programma uit dat rekening houdt van de geestelijke als van de tijde lijke welvaart aan geheel de Vlaamsche Volksgemeenschap. De Staatsopvatting v«jcrgestaan door de K. V. V. staat radikaal tegenover elke opvatting van autoritaire, totalitaire, dic tatoriale staat, zoowel als tegenover de liberale en socialistische staatsopvatting, cmrat al die opvattingen geen rekening houden met de menscheüjke persoon ijk- heia in al haar rechten, nooden ca p ich- ten, naar ziel en lichaam. Hierop ontwikkelt spreker het program op godsdienstig, familiaal, sociaal, natio naal en internationaal gebied. Lang ware het hier over verslag uit te brengen. Daarom onderlijnen we maar "ckel grondgedachten: Op godsdienstig gebied. De primauteit van de geestelijke waai-- den op de tijdelijke. De volledige vrijheid aan de Kerk, de Opvoedster «ier Volkeren, om vrij haar ztnding uit te voeren bij ons volksge meenschap. Het hooghouden en eerbiedigen van de menschelijke persoonlijkheid. Op familiaal gebied, Een volledige familiale politiek, waar door de eerste, voornaamste levenscel van eiken staat, volledig tot haar recht kome. Op sociaal en economisch gebied. Het ontwerpen en verwezenlijken van een sociaal statuut dat de levensvoor waarden van den arbeidenden mensch dat zijn we allen wil verbeteren en ver zekeren. Het uitroeien van de klassenstrijd, net herstel der sociale orde door een geleide lijk organiseeren van de bercepsveraeoi- gingen in christelijken geest. Op nationaal gebied. De primauteit van het volk op den staat. Een gez«*nde politiek, die de Vlaam sche Volksgemeenschap al haar krachten laat ontplooien tot den uitbouw van een gezonde VI. Natie (in het raam van den bestaanden Staat.) Op internationaal gebied. De realpolitiek van de onzijdigheid die past bij een klein landeke, en dit moet vrijwaren tegen veel rampzalige en bloe dige avonturen! Dit wil de K. V. V. uitbouwen met al dezen die het goed meenen met ons Volk. Wij willen samen weiken op een orr.er- minkten, katholieken grondslag, en gaar ne met allen die het vragen om het hoogste goed van het Volk. Doch be denken we goed dat we slechts zullen kun nen concentreeren op wat niet te discus sieeren valt, nl het granietblok van de katholieke levensbeschouwing. In 't derde punt wees sp»€K£r naar den weg tot het heerlijk K. V. V. doel. De weg is deze van het kranig durven, nijdig werken, van alle christen Vlamingen, tot het veroveren van de politieke mach:. We willen een Macht worden, de Macht worden, de Politieke Macht, die het .even van heel ons volk wee: te orde ren, naar al zijn geestelijke en tijdelijke belangen. Daartoe moeten we or.s tuchtvol en sterk organiseeren. Wij, Vlamingen, vor men de meerderheid der bevoiking in dit land, hebben wt nu maar een mcev- derheidsmentaliteit! Aan ors te z:v0:n voor eigen Macht. Loyaal tegenover alle tegenstrevers, met een krisaelijke carita?. willen we die Macht gebruiken, aie Macht uitbouwen: dit is de taak van elk Katholiek Vlaming. Deze klare, gezonde, wiisxrachuge, a ep- kathoiieke rede kreeg een verdiende in stemming en werd geesidrifdg onthaald bij de stoere keikoppen. Na 'n dankwoord van Heer Sen n voor den talenivoüen spreker en enkels o. ac- tische richtlijnen voor de toetreding tot de K. V. V. organisatie, sloct de vergade ring met een vurig geoed. Veel aanstaande mannen uit h:t ge west, hoopvol gestemd en verlangend naar de daad, bespraken nadien in ge- zellige bijeenkomst de grocie gedachten en zagen uit naar een spoedige, vaste uit werking van de K. V. V.-politiek; want waarheidsgedachten moeten leiden ï.aar waarheidsdaden. Het VI Volk wacht dringend cp Re warding! «MIJN ALLES» van Mevr. Courtlis-Mahler loopt aanstaande weck ten einde. De werken van Mevr. Courths-Mahler die we dmktcn werden door al onze Lezers steeds gretig gevolgd ook hebben wij er nog in voorraad die hier als mengelwerk zullen verschijnen. Op aanvraag echter van veel onzer geachte Lezers zullen we nu eerst eens als mengelwerk eeu detective-romandrukken: DOOR WILLIAM HOLT. Van zelfden schrijver drukten we vroeger DE BROEDERS DES VERDERFSen F.F.N SCHOT OP HET SPOOK en beide werken werden met veel belangstelling gevolgd. We mogen verzekeren dat ons nieuw mengelwerk voor de vroeger gegeven niet moet onderdoen; integendeel Lees het <!us aandacht g vanaf de eerste bijdrage die in ons aanstaande nummer zal verschijnen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1938 | | pagina 1