Tsjechoslovakije in de branding
DE GOEDE WEEK
WITTEN DONDERDAG
IN ONS LAND
Eerste Algemeene Gewestver
gadering K. V. V. te Poperinge
DE KERK IN OOSTENRIJK
¥iaarider@fis Bedevaarten
Een groote monc!
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
ONS NIEUW MENGELWERK!!!
HET DRAMA VAN SCHILLERHORST
ZONDAG 10 APRIL 1938.
10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM.
«DE HALLEi
"LtË KRUISIGING"
INTERNATIONAAL OVERZICHT
WE ZENDEN ONS BLAD
18,50 FRANK.
NAAR 0. L. VROUW VAN LOURDES
VAN 17 TOT 25 MEI EN VAN 28 JULI TOT 5 OOGST.
RECHTSTREEKsCHE TREINEN EN
TREINEN MET OMREIS.
MOOI OOSTENRIJK
Het slot Schönbühel in Wachau
6* JAARN' IS.
i.U!>i 1
1 TARIEF VOOR BERICHTEN:
s KJeine berichten per regel 1.fr.
fr. toel. v. ber. m. adr. t bur.
Kleine berichte. minimum') 4.fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 5.fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
H hgezonden worden. Kleine be
Annoncen zijn vooraf te betalen en
Tel. Pooennge Nr 9. 1 moeten tegen den Woensdag avond
Postcheckrekening Nr Ï5S.79. 8 r>hten teeen den n°"d"dag noen
Katholiek Weekblad eau teper
Bureel
3 Boterstraat, 58, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per po.t)
Binnenland 25.fr.
Belgisch Kongo 45.fr.
F-snkrijk 45.fr.
Aile andere landen 65.fr.
4iedeuerècti ttm vcrantewrdetitk voot
hum artikels
Drukker-U itgever
SANSEN-VANNESTE, Poperinge.
(Naar een meesterwerk van P. P. Rubens
De laatste -weelc van den Vasten is voor ons, kristen© menschen, een week van
rouw en versterving. Kristenen het einddoel van ons leven is: sterven in
God's vrede. Onderhoud dus God's geboden: Houdt uw Paschen nuWie
weet krijgt ge anders nog de gelegenheid.
fsssais&BBSBBBBa&aaBSB&sasBfSBfiSESBBagiEHiBBBaaE&giisagM&as
Vindt het plaatsje terug van Jezus'
schouder, waar zijn lieveling Joannes zijn
hoofd liet op rusten... Op dien schouder
zal morgen het kruis zwaar wegen.
Die schouder, op denwelken heden
avond een vriendenhoofd rust, zal mor
gen een kruis dragen. Dat is de gang van
het leven.
Dezen avond zal d' H:er eenige geheim
zinnige woorden spreken: Dit is mijn li
chaam.
Beleeft deze minuut der geschiedenis
waardoor God voor goed bij zijn volk zal
wonen. Realizesrt dit:
"Doet dit te mijner gedachtenis».
En van nu af zal het dagelijks geschie
den tot het einde der wereld. 7,oo vindt
Hij het middel om te verwezenlijken: Ik
zal met u zijn tot den laatsten dag
Het is geen bluf, net is de zuivere waar
heid: een profetie die dagelijks in vervul
ling gaat.
DE H. EUCHARISTIE.
Neemt da H. Eucharistie weg en één
voor één vallen al de schoone inrichtingen
die belangloos uit naastenliefde 't leed
van 't menschdom verzachten.
Neemt de H. Eucharistie weg en welke
dochter zal nog vaarwel zeggen aan hare
ouders om zich toe te wijden aan de op-
voading der jeugd of het bezorgen van
waezen, ouderlingen, zieken en geopereer
den?
Neemt de H. Eucharisti- weg en wie
zal nog zijn land verlaten om in den
vreemde het werk der bekeering en der
christelijke beschaving te verspreiden?
Indien het nu lastig' is om in het apos
tolaat zijn dagelijkschen plicht te kwij
ten. nu met O. L. H. onder zijn dak, of
in zijn hert, hoe zou het anderzins gaan?
De liefde tot den naaste zou geen uur
de liefde tot God overleven.
Hoe ging het in de wereld eer de H.
Eucharistie bestond?
Christus gaat heen. Hij laat geen for
tuin achter, geen onroerende goederen,
geen testament. Maar Hij laat veel liefde
achter; zichzelf.
Liefde, zegt de bankier, dat is een waar-
da die geen placement vindt, niet wordt
gekwoteerd op de beurs. O. L. Heer deed
niet in deviezen.
En toch is het de eenige waarde die
nooit zakt. De liefde houdt geen bankier
in stand, maar zooveel weldadigheids-
gestichten die nooit springen, en die ma
ken dat het leven voor zooveel ongeiuk-
kigen nog uitstaanlaar is.
HOUDT UW PASCHEN.
Houdt uw Paschen, gaat naar dien God
van liefde cm liefde.
De eerste christen moest het niet ge
zegd worden. Had da Kerk zulk een ge
bod gegeven ...ten minste eens per jaar,
in den Paaschtijd ter H. Tafel te nade
ren», de eerste vurige christenen die da
gelijks communiceerden gingen dat voor
een affront aannemen. Ze gingen om gra
tie, licht en sterkte, waar die verhevene
gaven te vinden zijn.
Het was normaal.
De H. Kerk, de moeder van het kroost
rijkste gezin dat er is, zendt weer uit-
noodigingan de wereld door cm haar kin-
ders te vereenigen rond het groot Banket.
De voortreffelijke zielespijs wordt op
gediend voor alle hongerigen, het Brood
des levens.
Voor die geen geloof heeft is 't een re
giem van droog brood, voor wie gelooft,
is het een vreugde.
De volkeren oorlogen of houden plebi-
siet. De Kerk stelt zich boven alle agita
tie en brengt de vredeboodschap: Houdt
uwen Paschen!
Gij zijt toch geen heiden, geen Boed
dhist, geen Jood.
Gij zijt een gedoopte, een christen
mensch.
Gij moogt ingenieur zijn of werkman,
gij zijt een Kind Gods.
Aan wat interessaert ge u, als ge uw
dagblad leest? Aan kïnema. radio, sport?
Of is het Beurs en politiek?
Is uw ziel niet meer?
Is God niet meer?
Paaschactie, geestelijke mobilisatie.
Hooger de harten in de spiritueele stra
tosfeer, waar men geen beensn breekt.
A. B.
BELGIE TEGENOVER
NATIONAAL SPANJE.
De Marxisten heftig gekant tegen
liet zenden van een handelsverte
genwoordiger.
Ons land heeft steeds groote nijver
heids-, handels- en financieele b; langen
gehad in Spanje. Wel is onze Regeetmg
i ;j:irnatig vertegenwoordigd bij het rood
Spanja tn is de Republikeinscne Regee
ring nog ais de eenige wettelijke emend
è;z: onze Regeering. In rood Spanje
wordt evenwel weinig omgezien naar de
Belgische belangen en er ook weinig re-
k:r..ng mede genouden, gezien de Marxis
tische begrippen, van rood-Spaansche Re
dering, wijl Nationaal Spanje de Belgi
sche belangen heeft geëerbiedigd.
In Katholieke middens, alsmede in de
Kringen voor Handel en Nijverheid van
ons land. zijn stemmen opgegaan opdat
fen handslsvertegenwoordiger door onze
lï.geering bij deze van Generaal Franco
zeu gezonden worden om er de Belgische
b: ringen ter halte te nemen en de handel
welke gedreven wsrd voor den burger
oorlog met Spanje weer zijn vroegeren
bloei te kunnen geven, wijl anderzins de
Belgischs Markt dreigt verdreven te wor
den door andere landen die meer werke
lijkheidszin hebben en niet onder den plak
leven van het internationalistisch Marxis
ms. De K.V.V. heeft ten andere het zen
den van een handelsvertegenwoordiger bij
d: Regeering van Burgos geëischt. Enge
land deed het reeds voor en er is spraak
dat zelf Frankrijk dit ook in de mogelijk
heden begint te rekenen. Een dozijn Sta
ten ded:n dit ook voor.
Maar onze Socialisten willen daarvan
geen zier weten, en zelfs rüet de Heer
Spaak, onze Minister van Buitenlandsche
Zaken, die hier zijn zin voor nationalisme
niet heeft weergevonden, maar Marxist
blijft.
De Liberale Senator Lippens, in zijn
verslag over onze Buitenlandsche Politiek,
uitte ook de mesning dat Belgische han-
öelsvertegenwoordigers dienden gezonden
bij de Regeering van Burgos.
In Senaatszitting van Dinsdag 11. sprak
ds Liberale Senator Giison in zelfden zin.
In zelfde zitting eischte de Katholieke
Heer d'Aspremont-Lyisden ook dat han-
delsattaché's gezonden zouden worden bij
Generaal Franco, wat een storm van pro
testen deed opgaan bij de Socialisten, bij
zoover zelf dat de Voorzitter van den Se
naat de zitting moest schorsen, om wat
bedaring te kunnen bekomen.
De Socialisten willen een aanknoopen
met betrekkingen met wit Spanje ten al
len prijze verhinderen. Wat kan het hen
baten als de handel met Spanje, die eer
tijds milliarden bedroeg, teloor gaat, als
hun internationalisme maar gaaf blijft
en zij rood Spanje, dat de nederlaag nabij
is en waarmede zij op den neus loopen,
trouw kunnen blijven.
(Zie vervolg 4® blad.)
in Belfie, Tan nu tot einde jaar, aan wie
ons rendt in postzegels of stort op post
checkrekening 155.70 ran V. San*en-Van-
nette, Drukker. Poperinge, de som fan
Voor het Buitenland zende men ons per
Internationaal Postmand*» t:
Uit Frankrijk: 33,20 fr. (Belg. geld)
Uit Amerika: 48,10 fr. (Belg. geld)
Inlichtingen en inschrij'vingen bij de plaatselijke IJveraars en op het
Sekretariaat van het .Diocesaan Comité van de Bedevaarten (Bisdom
Brugge): PLEIN, 13A te K.ORTRIJK.
GEVOLGEN VAN DE ANSCHLUSZ.
De Anschlusz is niet alleen van be
lang om de enorme geschiedkundige
beteekenis, die gelegen is in de ver
wezenlijking van Groot-Dwitschland.
Ook om de onmiddellijke en midde-
lijke gevolgen groeit de gebeurtenis
tot een uitzonderlijke datum. Er is
reeds het Poolsch-Litausch geschil,
dat de betrekkingen tusxehen de
twee betrokken landen genormali
seerd heeft. Maar van ontzaglijk veel
meer belang is de stootdie de
Anschlnsz gegeven heeft aan de be
wustwording van zekere nationale
minderheden in Centraal-Europa en
inzonder in Tsjechoslovakije. De ver
smelting van de Oostenrijkers met de
ander Duiischers, die tot vóór enkele
weken nog onmogelijk geoordeeld
werd, heeft psychologisch een gewel
dige versterking gebracht van zekere
stroomingen, waarvan het program
ma als utopisch werd aangezien.
Tsjechoslovakije is een land waar
verschillende nationale minderheden
leven. Naast de Tsjechen die er de
baas spelen, zijn er Sudeten-Duit-
schers, Slovaken, Polen, Hongaren en
Roetenen. Bij al die volkeren heersch-
te er in beperkte kringen een streven
naar autonomie binnen de grenzen
van de nieuwe Staat. We zeggen in
beperkte kringen, want bij de groote
massa heerschte er veelal onbegrip
of onverschilligheid tegenover de zoo
gezegde extremistische drijverijen.
Thans is ineens de overgroote meer
derheid bij de onderscheiden volks
stammen voor de vroegere waanbeel
den geioonnen.
H. Dr BENES
de tegenwoordige President van de
Tsjechoslovaksche Staat.
De partij der Sudeten-Duitschers,
onder leiding van Konrad Henlein,
die pas over een drietal jaren tot
stand kwam en die het nationale
Duitsche probleem voor het eerst kor
daat heeft durven stellen is in de
laatste dagen gegroeid tot de sterk
ste partij in het Tsjechoslovaksche
parlement, dank zij de toetreding van
de Duitsche Boerenpartij, de Duitsche
Handwerkerspartij en de Duitsche
Christen Sociale partij. De Duitsche
sociaal-democraten (socialisten) die
verdeeld waren in doctrinaire marxis
ten en nationale socialisten hebben
zich thans uitgesproken voor deze
laatste orienteering. De vroegere lei
der werd uitgestooten en vervangen
door Jaksch.
HET PROBLEEM.
In het Tsjechoslovaksche parlement
hebben deze wijzigingen in de Duit
sche partijen aanleiding gegeven tot
scherp geformuleerde eischen voor
zelfregeering. De Duitschers hebben
het gedaan, doch ook de Slovakken,
de Hongaren, de Polen en de Roe-
tenen.
Het moet gezegd worden, dat de
actie van die minderheden sterlc be-
voordeeligd wordt door de moreels
steun van Duitschland, dat door pers
en radio, de eisch van het zelfbeschik
kingsrecht van de minderheden in
Europa en inzonderheid in Tsjecho
slovakije steunt en het als de oplos
sing van de hafigende moeilijkheden
in Europa begroet.
Het Tsjechoslovaksche vraagstuk
heeft de zorg gewekt voor de groote
mogendheden. Engeland voert gezon
de, hoewel soms onduidelijke taal.
Chamberlain heeft gezegd, dat het
tijd wordt dat Praag rekening houdt
met de billijke eischen van de natio
nale minderheden, frankrijk echter
stelt het geheele geval voor als de
voorbereiding tot een nieuwe machts
greep van Hitier. Het hitst de open
bare opinie op. De Fransche opvat
tingen kennen we uit sommige ook bij
ons veel gelezen Fransche dagbladen.
In cineacvoor stelling en en fümactua-
Hteiten wordt ons Dwitschland als de
onverzadigbare slokop voorgesteld.
Dit alles om de geesten te wapenen
met het venijn van ds haat en om
desgevallend een interventie-oorlog
goed te praten. Het is onbetwistbaar
dat Frankrijk voor het oogenblik spe
culeert op artikel 16 van het Volken
bondspact om het recht op doortocht
over Belgisch grondgebied te laten
gelden in geval van tusschenkomst
van Duitschland in Tsjechoslovakije.
EEN BINNENLANDSCHE
AANGELEGENHEID.
Zoovel zal het-echt&r niet komen.
De gebeurtenissen van Tsjechoslova
kije zijn een aangelegenheid van bin-
nenlandsche aard, die echter wel ten
buitenlandsche terugslag kan hebben.
Immers moest het programma van de
minderheden verwezenlijkt worden,
dat beteekent moest Tsjechoslovakije
omvormd worden in een federale
Staat, dan is de kans heel groot dat
onder de druk van zekere landsge
deelten het militair verbond met
Frankrijk en Rusland opgezegd wordt
en dat gewerkt wordt voor een toe
treding bij de as Rome-Berlijn. Het
is om die reden dat de Franschen zoo
woedend zijn en dat ze de Tsjechische
centralistische regeering aanzetten
om niet toe te geven aan de eischen
van de minderheden.
We zegden dat de huidige gebeur
tenissen een zaak van binnenland-
sche aangelegenheid vormen. Er is tot
nog toe bij de vele redevoeringen van
Duitsche afgevaardigden in het par
lement geen sprake geweest van aan
sluiting bij Duitschland. Er is wel in
1918 een proclamatie geweest van
wege de Duitsche groepen uit Bohe-
men en Moravie voor de aansluiting
bij Oostenrijk. Maar sedertdien zijn
de belangen die de Duitschers aan
Praag bonden zoo belangrijk gewor
den, dat ze zich verzoend hebben bij
de gedachte van een samenhuizen
met Tsjechen, Slovakken, enz. Alleen
eischen ze zelfbeschikking en deze
eisch wordt steeds dringender gesteld,
naarmate de Tsjechen de verdrukking
die ze uitoefenen, nietttegenstaan-
de beloften, in stand houden. De
Duitschers zijn veruit de meest be
kwame volkselementen. Zij hebben
voor het grootste deel de handel en
de industrie in hun handen, maar ze
loordei bestuurd door Tsjechische
ambtenaren.
Thans werd een verbod van verga
deren (politiek) uitgevaardigd voor
een heele tijd. Hierdoor wil de regee
ring tijd winnen. De maatregel schijnt
echter veeleer de reactie nog te ver-
hoogzn.
De Duitschers hebben deze week talrijke sen*?meotee!e ocgenbiikken beh%fd bet
overwegen met weik nieuw, mooi land ze over enkele weken verrijkt zijn gewor
den. Inderdaad, Oostenrijk is een der mooiste, zooniet het mooiste land van Cen
traal-Europa en 't zichtje hierboven van het Schönbühel »-kasteel langs den
Dor.au geïcgen doet niets af van deze Duitsche prachtgedachte.
ISBBBEB£SS&iZgS3Big3£S3aasa2ZEBSflBflBBaiE8i3CEZ3BBaiflE2BflBBB££
H. KONRAD HENLEIN
de leider der Sudeten-Duitschers, de sterk
ste Tsjechoslovaksche politieke groep.
De kxoestie van Tsjechoslovakije is
in ieder geval brandend actueel en zal
zeker binnen kort een oplossing moe
ten krijgen.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
DE VERKLARING VAN HET
OOSTENRIJKSCH EPISCOPAAT
Ds gebeurtenissen die zich bij het blik
semsnelle optreden van Hitler hebben
voorgedaan, zijn door eendeder bekend.
Aldus komen we tot de bevinding dat
het Doorluchtig Episcopaat van de vroe
gere bondsrepubliek, in zijn eerste ver
klaring na den «Anschluss», het politie
ke feit van de aansluiting bij Duitschland
waardeert en dat het zwijgen wii over de
kerkvervolging in Duitschland en over de
leerstellige dwaling: n die door de Natio-
naal-Sócialiriische bewindvoerders worden
gepatroneerd.
Het doel, dat de bisschoppen bij hun
verklaring nastreefden was, ongetwijfeld
het nationaal-socialisme tot betere gevoe
lens ts brengen tegenover de Kerk. Wij
voegen hieraan toe dat ds naaste toe
komst zou moeten bewijzen of de Oosten
rijksche bisschoppen door de nationaal-
socialisten beter zouden behandeld wor
den dan hunne Duitsche collega's!
EEft OFFICIEELS VERKLARING
VIT HET VATIKAAN
Nadat deze verklaring, gedeeltelijk ver
minkt, de wereld rond uitgebazuind v<erd
door de nazisten, heeft de H. Stoel hl de
Osservatore Romanohet bied van de
Vaticaan-stad. Vrijdag 11 eer.e OFFI-
CIEELE verklaring gepubliceerd waarin
werd medegedeeld dat de H. Stoel geen
kennis droeg van de bekende verklaring,
door het Oostenrijksch Episcopaat afge
legd, en deze verklaringen noch vooraf
noch achteraf v eit goedgekeurd
Dat is erne klare vingerwijzing dat $*et
Vaticaan de verantwoordelijkheid van de
handelwijze der Oostenrijksche bisschop
pen afwees.
EEN RADIO-UITZENDING
Den zelfden Vrijdag avond van de vo
rige week gaf de Vaiicaansche Zer.der
een niet-officieele opzienbare verklaring
over politiek katholicisme. Ingaande op
een artikel van het Schwarre Korps
van 17 Maart, waarin het Duitsdie blad
het zoogezegde politieke katholicisme
bestreden had., wees de spreker het poli
tiek katholicisme socals liberalen, marxis
ten en r.aricnaal-socialisten dat verstaan,
volstrekt af.
Hij verdedigde echter met klem de ver-
kristelijking door het katholicisme van
het wereldlijk leven en ook van de poli
tiek. AIzoo verstaan verdedigde de spre
ker het pohtirk katholicisme.
Doelende op de verklaringen der Oos
tenrijksche bisschoppen, verwierp hij
daarna in krachtige bewoordingen de ge
dragslijn die deze laatste zich gesteld
hadden.
Den Zaterdag daarop deed volgend
Rsuter-bericht in de pers reeds de jon
de Terwijl men in Vaiicaansche diplo
matiek! kringen vandaag zijne verwonde
ring uit over de radio-uitzending van
Radio-Vaticana, wordt, naar de Vaticaan
se he persdienst meedeelt, dit optreden
van het Radiostation in kringen van het
Vaticaan afgekeurd.
Dit bericht van Keuter i.: zeker niet aan
te nemen. Het steunt volledig op den zoo
gezegden Vaticaanschen persdienst, die
als dusdanig niet bestaat; maar die een
voudig eene onderneming is van een Ita
liaanse he geestelijke, welke voor eigene
rekening berichten verspreidt. Ook de
persdienst heeft overigens zijne medeoee-
ling reeds verbeterd.
Maandag 4 13. gaf de Osservatore Ro
mano dan ook een artikel geteekend
door de redacteur, onder den titel:
i -elFvie preciseering». In dat ar
tikel trekt de Osservatore er de aandacht
op dat de radiorede geen officieeie rede
was, die voor wat de inhoud betreft de
verantwoordelijkheid meebrengt van den
H. Stoel.
De redactie van de Osservatore zegt
niet dat het Vaticaan onwetend was ever
het feit dat de rede gehouden werd. Dat
ware ondenkbaar ten anderen. Hij zegt
alleen dat de inhoud geen officieeie uit
spraak is van den H. Stoel
Het schijnt dan eene vrije riem te zijn
waarvoor Radio Vaticana beschikbaar ge
steld weid, dus eene riem van wie het
Vaticaan wel wilde dat hij gehoord werd.
KARDINAAL INNITZER NAAR ROME
In verband met deze feiten is Dinsdag
laastl Z. Em. Kardinaal Innitaer, aarts
bisschop van Weenen, naar Rome afge
reisd alwaar hij een onderhoud van an
derhalf uur heeft gehad rr.:t Z. H. de
Paus, op Woensdag ll, na ook gesprekken
gevoerd te hebben met Kardinaal Patelli.
Na zijn onderhoud met Z. H. de Paus
is Mgr. Innitaer Woensdagnamiddag reeds
vertrokken naar Weenen.
EEN VERKLARING VAN
KARDINAAL INNITZER TE ROME
Na zijn onderhoud met de H. Vader
heeft Kardinaal Innitaer een verklaring
doen verschijnen in het blad uit de Va-
tikaanstad, in de Osservatore Romano
waarin de Weensche aartsöisschop ver
klaart dat de verklaring van 18 Maart
niet bindend is voor de gewetens, en waar
in de Oostenrijksche bisschoppen eer
biediging opeischen van de natuurhjke
rechten van de ouders cp ie opvoeding
hunner kinderen, en eerbiediging van de
rechten der Kerk inzake godsdienstige tn
zedelijke opvoeding van. de jeugd, recht
op vrije verdediging van «Je christelijke
princiepes.
Hier die verklaring in haar geheel'
De plechtige verklaring van het Oos-
tenrijksch Episcopaat op 18 Maart afge
legd, moest natuurlijk geen goedkeuring
zijn van wat niet verenigbaar was. noch
is, met de wetten van God en de vrijheid
van ds Katholieke Kerk. Die verklaring
moet door den Staat en de partij niet
worden uitgelegd als zijn<ie in geweten
van bindenden aard. Die verklaring mag
ook niet als propagandamiddel worden
gebruikt.
Wat de toekomst aangaat, «ie Oosien-
rijkséhe bisschoppen vragen:
Al «Jat in alle vraagstukken welke het
Concordaat met Oostenrijk raken, er geen
wijziging zou worden gebracht zonder
voorafgaande verstandhouding met den
Heiligen Stoel;
BI dat in het bijzonder de toepassing
van alle regelen betreffende «ie school en
de opvoeding en de opleiding van de jeugd
zouden overeenstemmen, met de natuur
lijke rechten van de ouders en met de
godsdienstige en zedelijke opleiding van
de katholieke jeugd volgens de voor
schriften van de Katholieke Kerk.
Iedere propaganda tegen de Kerk en
den godsdienst moet worden stopgezet.
Het recht van de katholieken, het ka
tholiek geloof en de christelijke principes
in alle uitingen van het menschelijk leven,
moeten worden verkondigd, verdedigd en
toegepast door alle middelen die ter be
schikking staan van de hedendaagsche be
schaving.
Die verklaring is geteekend door Kar
dinaal Innitaer in naam van het gansche
Oostenrijksch Episcopaat.
Toen de Oostenrijksche bisschoppen
hun bekende verklaringen gepubliceerd
hadden, kregen wij in de rcode pers een
storm van verontwaardiging over zooveel
lafheid
Zij schermen er meê dat de nationaal-
socialisten nu hun kieskampagne zullen
kunnen voeren met de woorden van Kar
dinaal Innitzer.
Toen het onjuiste Reuter-telegram be
kend werd, waarin gezegd wordt dat de
Vaticaansche kringen de uitzending Ra
dio Vaticana betreuren, toen schreef
VooruitDe bruine Paus van Berlijn
heeft gezegevierd!
Achteraf is het gebleken dat de bruine
Paus niet heeft gezegevierd, maar «ie ïoo-
de pers zet niets recht van hare vroegere
verklaring.
Wat zij ook niet mededeelt dat is dat
«Ie kieskampagne in Oostenrijk gevoerd
wordt met de uitlatingen van den vroe
geren Sociaal-democratischen Bonds Kan
selier Dr Renner. Deze heeft namelijk in
een interview met het Neue Wiener Ta-
geblattvan 2 April verklaard, dat hij
als eerste kanselier van Duitsch-Oosten
rijk op 12 November 1918 in de Nationale
vergadering het voorstel deed: Duitsch-
Oostenrijk is een bestanddeel der Duit
sche republiekDit voorstel werd met
bijna algemeene stemmen aangenomen.
Hij herinnerde er ook aan, dat hij als
president der vredesdelegatie te St Ger
main maandenlang had geijverd voor den
Anschluss, maar ten slotte voor het ver
bod der Entente had moet en buigen.
Over de huidige omstandigheden zei hij
Ofschoon niet met de methoden verkre
gen, die met mijn opvattingen strook en,
is de Anschluss nu voltrokken, is histo
risch feit geworden en dit beschouw ik
als waarachtige voldoening voor de ver
nedering van 1918 en 1919, voor St Ger
main en Versailles. Ik zou mijn heele ver
leden als theoretisch voorvechter van hei
zelfbeschikkingsrecht der volken en als
Duitsch-Oostsnrijksch Staatsman verloo
chenen, wanneer ik de groote historische
daad van de aaneensluiting der Duitsche
natie niet met geheel mijn hart zou toe
juichen. Op de vraag hoe hij en zijn
geeestverwan.cn zouden stemmen ent-
wooidde hij, dat hij niet uit naam der
overige sociaal-democraten kon spreken,
maar dat hij zelf nu ja zou stemmen.
Waarom zeggen de socialisten dit niet,
als hunne mannen er in betrokken zijn??
Deze eerste K. V. V. vergadering van
't gewest, gehouden Zondag laatst te 17 u.
in den Katholieken Kring te Poperinge,
genoot 'n ware belangstelling. Veel volk
was opgekomen uit de stad en uit al de
omliggen«Je gemeenten, kon men een af
vaardiging begroeten, wat hoopvol stemt
voor den uitbouw de K. V. V. over heel het
gewest. Zelfs van buiten het gewest wa
ren verschillende personaliteiten opgeko
men, waaronder den Heer Deleu, Voorzit
ter K. V. V. van het arrondissement leper.
Vota* esn dicht bezette zaal toehoorders
opent Heer Sausen de vergadering met
het gebed, waarna hij allen hartelijk ver
welkomt.
Heer Sausen geeft verder in zijn inlei
dsnd woord een schets van het eerste
ontstaan en de eerste werking der K. V. V.
in 't Poperingsche. Tévens gaf hij een
korte uitleg over de structuur derK. V. V.-
organisatie, vooral op het gemeentelijk
plan.
Na erep gewezen te hebben, hoe de po
litieke macht een-gezind dient uitgebouwd
te worden door alle plichtbewuste Katho
lieke Vlamingen, en dit vooral, tot eenige
oplossing van de groote nooden van ons
volk, stelde hij Advokaat Vandekerckhove
voor als de bekwame, geestdriftige, jonge
spreker, die ons vandaag zou voorlichten
hoe wij bewust onze politieke plicht zou
den vervullen in de rangen der K. V. V.
Spreker begon met een blik te werpen
op de geweldige belangrijke rol van de
politiek in de huidige evolutie van de
tijden, en wees erop hoe de K. V. V. haar
politiek met een. ruime toekomstblik dien
de te beschouwen, op gevaar af de tijden
niet te beheerschtn. Kort maar klaar
ontwikkelde hij het begrip, de rol, de
waarde en het belang het werkterrein
van de Politiek bïlicht van het eenig
ware standpunt van de christene levens
beschouwing.
Hetgeen wel zeker de toehoorders trof
bij dit eerste deel der uiteenzetting, was
het klaar, het waar en juist standpunt
van de K. V. V.-Politiek; de jonge en
vooral de katholieke toon die de K. V. V.-
taal bezielde, en vermoeden liet welk een
toekomrimacht geborgen ligt in een poli
tieke beweging die de kristen en vlaam-
sche waarde van heel ons volk geordend
weet te gebruiken en te richten naar het
waarheidsidea
Dat het er ..st op aankomt op eiken
christen vlaming te kunnen rekenen, on
derlijnde de spreker, en weerlegde ter
loops de voiksopwerpingen: Ik trek me
de politiek niet aan De politiek is een
rotte boelenz. Hieruit trok hij het
besluit dat elk christen Vlaming die zijn
plichten bewust opneemt, zich moet in-
teressesren aan ds politiek, die eens tv or
den zal, wat hij, voor zijn deel, ervan
maken zal: de groote macht tot Herwor
ding van het Vlaamsche Volk.
In een tweede punt belichtte spreker
het programma van de K. V. V.
Het K. V. V.-program is gesteund op
de onverminkte katholieke levensbeschou
wing, waaruit het zijn kracht en zijn
zwier, zijn waarheid en schoonheid putten
moet.
Juisi, om het feit dat de K. V. V. bouwt
op de katholieke levensbeschouwing,
bouwt ze een programma uit dat rekening
houdt van de geestelijke als van de tijde
lijke welvaart aan geheel de Vlaamsche
Volksgemeenschap.
De Staatsopvatting v«jcrgestaan door
de K. V. V. staat radikaal tegenover elke
opvatting van autoritaire, totalitaire, dic
tatoriale staat, zoowel als tegenover de
liberale en socialistische staatsopvatting,
cmrat al die opvattingen geen rekening
houden met de menscheüjke persoon ijk-
heia in al haar rechten, nooden ca p ich-
ten, naar ziel en lichaam.
Hierop ontwikkelt spreker het program
op godsdienstig, familiaal, sociaal, natio
naal en internationaal gebied.
Lang ware het hier over verslag uit te
brengen.
Daarom onderlijnen we maar "ckel
grondgedachten:
Op godsdienstig gebied.
De primauteit van de geestelijke waai--
den op de tijdelijke.
De volledige vrijheid aan de Kerk, de
Opvoedster «ier Volkeren, om vrij haar
ztnding uit te voeren bij ons volksge
meenschap.
Het hooghouden en eerbiedigen van de
menschelijke persoonlijkheid.
Op familiaal gebied,
Een volledige familiale politiek, waar
door de eerste, voornaamste levenscel van
eiken staat, volledig tot haar recht kome.
Op sociaal en economisch gebied.
Het ontwerpen en verwezenlijken van
een sociaal statuut dat de levensvoor
waarden van den arbeidenden mensch
dat zijn we allen wil verbeteren en ver
zekeren.
Het uitroeien van de klassenstrijd, net
herstel der sociale orde door een geleide
lijk organiseeren van de bercepsveraeoi-
gingen in christelijken geest.
Op nationaal gebied.
De primauteit van het volk op den
staat. Een gez«*nde politiek, die de Vlaam
sche Volksgemeenschap al haar krachten
laat ontplooien tot den uitbouw van een
gezonde VI. Natie (in het raam van den
bestaanden Staat.)
Op internationaal gebied.
De realpolitiek van de onzijdigheid die
past bij een klein landeke, en dit moet
vrijwaren tegen veel rampzalige en bloe
dige avonturen!
Dit wil de K. V. V. uitbouwen met al
dezen die het goed meenen met ons Volk.
Wij willen samen weiken op een orr.er-
minkten, katholieken grondslag, en gaar
ne met allen die het vragen om het
hoogste goed van het Volk. Doch be
denken we goed dat we slechts zullen kun
nen concentreeren op wat niet te discus
sieeren valt, nl het granietblok van de
katholieke levensbeschouwing.
In 't derde punt wees sp»€K£r naar den
weg tot het heerlijk K. V. V. doel. De weg
is deze van het kranig durven, nijdig
werken, van alle christen Vlamingen, tot
het veroveren van de politieke mach:.
We willen een Macht worden, de Macht
worden, de Politieke Macht, die het .even
van heel ons volk wee: te orde ren, naar al
zijn geestelijke en tijdelijke belangen.
Daartoe moeten we or.s tuchtvol en
sterk organiseeren. Wij, Vlamingen, vor
men de meerderheid der bevoiking in dit
land, hebben wt nu maar een mcev-
derheidsmentaliteit! Aan ors te z:v0:n
voor eigen Macht.
Loyaal tegenover alle tegenstrevers,
met een krisaelijke carita?. willen we die
Macht gebruiken, aie Macht uitbouwen:
dit is de taak van elk Katholiek Vlaming.
Deze klare, gezonde, wiisxrachuge, a ep-
kathoiieke rede kreeg een verdiende in
stemming en werd geesidrifdg onthaald
bij de stoere keikoppen.
Na 'n dankwoord van Heer Sen n voor
den talenivoüen spreker en enkels o. ac-
tische richtlijnen voor de toetreding tot
de K. V. V. organisatie, sloct de vergade
ring met een vurig geoed.
Veel aanstaande mannen uit h:t ge
west, hoopvol gestemd en verlangend
naar de daad, bespraken nadien in ge-
zellige bijeenkomst de grocie gedachten
en zagen uit naar een spoedige, vaste uit
werking van de K. V. V.-politiek; want
waarheidsgedachten moeten leiden ï.aar
waarheidsdaden.
Het VI Volk wacht dringend cp Re
warding!
«MIJN ALLES» van Mevr. Courtlis-Mahler loopt aanstaande weck
ten einde. De werken van Mevr. Courths-Mahler die we dmktcn
werden door al onze Lezers steeds gretig gevolgd ook hebben wij er
nog in voorraad die hier als mengelwerk zullen verschijnen.
Op aanvraag echter van veel onzer geachte Lezers zullen we nu
eerst eens als mengelwerk eeu detective-romandrukken:
DOOR WILLIAM HOLT.
Van zelfden schrijver drukten we vroeger DE BROEDERS DES
VERDERFSen F.F.N SCHOT OP HET SPOOK en beide werken
werden met veel belangstelling gevolgd.
We mogen verzekeren dat ons nieuw mengelwerk voor de vroeger
gegeven niet moet onderdoen; integendeel Lees het <!us aandacht g
vanaf de eerste bijdrage die in ons aanstaande nummer zal verschijnen.