Christus-Koning De lijdende Kerk in Duitschland N ONS LAND JUIerzielen KOOPT hst SSoempje van Meitag Hel Ell° Kongres van hef Blok der Katholieken KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER roeringen op een Militair Kerkhof INTERNATIONAAL OVERZICHT WELGESLAAGDE STUDIE- EN SLOTVERGADERING WE ZENDEN ONS BLAD DUITSCH PASSAGIERSSCHIP IN BRAND IN VOLLE ZEE AUTOMOBILISTEN OPGELET... ZONDAG 33 OKTOBER 1S33. 10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM. 6 JAAR. N 44. «DE HALLE Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 58, ÏF.PER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 25 fr. Teljisch Kongo 45.fr. Frankrijk 45.fr. Alle andere landen 65.fr Medewaken ziin verantwoordelijk voor hun artikels D rukker-Uitgever: SANSEN-VANNESTE, Poperinge. ALLE Tel. Poperinge Nr 9. Postcheckrekening Nr 155.70. TARIEF VOOR BERICHTEN Kleine berichten per regel 1.—fr. 2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Kleine berichten (minimum) 4.fr. Annoncen zijn vooraf te betalen en Rouwber. er. Bedank, (min.) 5.fr. moeten tegen den Woensdag avond Te herhalen aankondigingen priis op aanvraag. ingezonden worden. Kleine be- richten tegen den Donderdag noen. De meest gevierde Koning op aarde Is geen tyran. het is onze Liefde- Koning wiens feest wij heden vieren. De rienschen hebben zulk figuur niet uitgevonden. Dat beeld is te schoon om door menschenbrein te worden ontworpen, te verheven om door menschenhanden uitgevoerd te worden. Waar is de Koning der aarde die over zulk gerechtshof beschikt, zijn assisen kan houden op de wolken in een algemeen en laatste oordeel, el keen vonnissen volgens verdienste? Waar is de Koning die over zulke sancties beschikt, als loon of straf: een eeuwigheid en een oneindigheid van geluk of ongeluk? En toch geeft die Koning zijn eer ste en meeste gebod niet van vrees; 't is een liefdewet: 3emin Mij bo venal, uit geheel uw hart Eens zal die gevierde Koning zijn kroon afnemen en ze neerleggen voor den troon van den Vader. Dan zullen de grootsten der aarde kleine man nekens zijn. Dat zal de eind-triomf zijn van onzen Führer. Heil Chris tus! A IMMER DEZELFDE Die Koning is dezelfde die in Pa lestina rondging al weldoende. Hij is nog even noodig. Niemand kan Hem vervangen. Hij troost de ar men, de kranken, de gekneusde her ten. Hij is de steun van het huisgezin, de grondlegger van elke ware bescha ving. De volkeren die Hem als Vorst aan- veerden gaan welvaart tegemoet. Hij verheft het zedelijk peil der natiën, Hij en Hij alleen onderhoudt de lief de onder de menschen. Hij is Koning van den enkeling, van de familie en van de volkeren- Hij neemt en vereenigt in Zijn Hert met de Zijne al onze smeekingen en verzuchtingen op. Hij vergoddelijkt onze gebeden en geeft ze vleugelen om op te stijgen voor Gods troon. Het is de stem van Christus-Koning die de hemelsche Vader heden verstaat in onze stem. 't is door Hem dat Hij zijn behagen stelt in ons en ons ver hoort. **4 EEN KEIZER OVER ONZEN KONING Ik ken de menschen, zei Napoleon, en 'k zeg dat Jezus-Christus geen menschelijke persoon is. Kunt gij aannemen dat Caesar eenige Keizei van Rome zou zijn en van uit zijn praalgraf het rijk zou bestieren en op het lot van de Ro meinen zou waken? Kunt gij begrijpen dat een doode soldaten heeft zonder soldij, zonder vergelding in deze wereld en hun de grootste offers vraagt en tevens een waren heldenmoed inblaast? Ziedaar het ware mirakel van Jezus- Christus. Al diegenen die in Hem gelooven betuigen Hepi een onuitsprekelijke liefde: d t bewijst volstrekt dc God heid van Christus. Ik ook heb de menigte aangevuurd maar daart e waren mijn tegenwoor digheid, mij'- woorden, mijn vurige blikken noodig; toen ontvlamde ik de geestdrift. Maar nu dat ik op deze rots gekluisterd ben. wat ben ik nu? Nog eenige oogenblikken en mijn lichaam zal tot aas der wormen strek ken. Welke diepe ellende, welk verschil tusschen mijn huldig onheil en de eeuwigdurende regeering van Jezus- Christus, altijd bemind, altijd voort levend in het heelal! A. B. Zooals elk jaar zal. op liet Kristus-Ko- ningfeest (Zondag 30 Oktober) in ganseh het land, door de leden van al de aange sloten afdeelingen van het VJ.V.K.A., bet bloempje van Koekelberg verkocht wor den. Deze verkoop geschiedt om te beant woorden aan den dringenden oproep van Z. Em. dc Kardinaal Aartsbisschop van Mcchelen en ganseh het Belgisch Epis copaat. Dc opbrengst ervan wordt besteed aan den opbouw van de Basiliek van het H. Hart te Koekelberg. Alle gcloovigen zullen het ter harte nemen, op het Feest van Kristus-Koning het rood en gele bloempje te dragen, als getuigenis van hun geloof, en hun verlangen de Basiliek wel dra voltooid te zien. Zaterdag 22 en Zondag 23 Oktober 1.1. liceit liet Blok der Katholieken met veel sukses zijn Ili" Kongres gehouden te Brussel. De studicvergaderingen werden afzon derlijk gehoudi - voo- K.V.V. en P.C.S. Bij den aanvang der studicvergaderin gen werd lez' gegeven van brieven wel ke dan gezonden werden naar Z. H. dc Fans en naar Z. M. Koning Leopold lil en waarin bet Blok zijn luilde, getrouw heid en verknochtheid aan* den li. adel en aan onze:: Vorst uitdrukte. In de studie ergadering werden dan achtereenvolgens verslagen en uiteenzet tingen voorgedragen namelijk door H. j.-B. Boon over het vraagstuk der familiewo- ningen, door H. Senator Muilie over het landbouwprogramma, een verklaring van li. Minister Heymans die mededeelde dat dc zuirclpolitiek onverzettelijk zou door gedreven worden, een tussehenkomst van H. Senator Sobry over de rundvleescli- produktie, enz. Zaterdag namiddag bracht H. Senator Van Coillie verslag uit over de bedrijfs organisatie nan Ambachten en Neringen. 11. J. Sieben sprak over de wettelijke re geling van den détailhandel. H. Houden hield een uiteenzetting over liet krediet aan den Middenstand. Al deze vraagstukken werden onder alle opzichten beschouwd en maatregelen wer den voorgelegd die er do oplossing kunnen voor brengen. Zoo pleitte H. Muilie o.m. voor de bescherming der graangewassen, der hopteelt, enz. Er weze eraan herinnerd dat dit Kon gres hoofdzakelijk tot doel had de belan gen te bespreken \an Middenstand en La n d bou vv bedrijf. Zondag bad de algemeene slotvergade ring plaats in de groote feestzaal van Patriaen had een talrijke opkomst geiokt. Al wat dc Katholieke Partij aan uiüdifi:9UBiiiia£Biaati2t.4saaac*SBZ: voormannen telde was er aanwezig. Nadat de oorzitter de zitting had ge opend met I et gebed werd medegedeeld nat de b'spreking van den politicken toe stand verdaagd was en zal plaats hebben op een nieuw Kongres te houden op 27 November e. k. Door Graaf 't Kint de Roodenbeke werd dan verslag uitgebracht over den finan cierden toestand van het Blok De besluiten over bet landbouwpro gramma, de bedrijfsorganisatie, liet kre diet aan den Middenstand en de gelijk heid van belastingen werden aangenomen met dc bijna algemeene goedkeuring van de 843 aanwezigen. Minister Phoiiën sprak vervolgens over de Regrooting van het land voor 1939. li. Minister Heymar.s lichtte de richtlij nen toe van de ekonomische politiek van dc Regeering cn Minister Marck had het over ue uit erking van het Rcgeerings- prograntma. Door Minister Heymans werd o.m. ver klaard dat vo. r wat betreft de belangen van den Middenstand het ontwerp Van Ackere de voorrang moest hebben op het voorstel van de Regeering en dat deze de vertrouwenskwestie zou moeten stel len voor dit ontwerp. Tot slot werd liet woord gevoerd door de HH. Verbist en Hoyois, voorzitters van K.V.V cn P.C.S. isiXESBSsasBBBBBaaaBiasaHiïB in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie ons zendt in postzegels of stort op post checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van- neste, Drukker. Poperinge, de som van 2,50 FRANK. Uit Frankrijk: 7,75 fr. (Belg. geld). Uit Amerika: 11,25 fr. (Beig. geld). KANTON HEEFT ALS BOLWERK TEGEN DE JAPANNERS UI 1 GEDIEND De stad waarin dc Chineczen alle Tracht concenlrserden om dc Japanners liet hoofd te bieden, kceft v/el eenigen tijd aan die verdachte kunnen voldoen, doch, naar de allerlaatste berichten ons melden, is Kantc.i, het vroeger bolwerk der Chineezen in banden der Japanners gevallen. Meer dan twee millioen inwoners hebben de stad moeten verlaten om niet van honger om te komen, terwijl Japan* sche vliegtuigen ze erg aan 't bombardearen waren. Hierboven geven we een luchtfoto der stad Kanton, waar tengevolge van luchtbombardementen een gan- iciie groep huizei. (aan de bovenkant der strocmocver) te branden staan, cn waarvan de rookwolken opstijgen. INCIDENTEN TE V/EENEN. Hoewel reeds dagteekenend van 7 Oktober l.l., hebben de incidenten die te Weenen tegen Kardinaal Innitzer uitgelokt werden, nog hunne volle ac tualiteit behouden. Weliswaar zijn de laatste berichten over onderzoek en gevolgen heel schaarsch, maar we mogen ons nog iederen dag verwach ten aan de eene of andere verklaring, die wellicht groote verslagenheid zou kunnen verwekken over de geheele katholieke ivereld. Mogelijk komt die verklaring ook niet zoo expleciet, maar zullen een reeks kleine verordeningen door de Duitsche regeering uitgevaar digd worden, die op zich zelf niet de gevreesde donderslag zullen meebren gen, maar die door hun sloopend ge leidelijk werk, veel gevaarlijker kun nen zijn, dan een radicale anti-kerke lijke oplossing. En met de uitvaardi ging van dergelijke verordeningen werd inderdaad reeds een begin ge maakt. Iedereen zal zich nog de smadelijke incidenten tegenover Kardinaal In nitzer herinneren. Op 7 Oktober had deze Prins der Kerk, gesproken voor de katholieke jeugd in de St Stefaans- kathedraal te Weenen. Bij het verla ten der kerk werd de Aartsbisschop door ongeveer 6.000 katholieke jonge lieden toegejuicht toen groepen van de Hitlerjeugd en S.A.-mannen tegen betoogden. Steenen werden geworpen tegen de poort van het aartsbisschop pelijk paleis, terwijl al maar door kreten werden geuit aan het adres van de Kardinaal, waarbij zijn ver wijdering of zijn interneering in een concentratiekamp werden geëischt. De politie, die door de secretaris van het bisdom gewaarschuwd werd, deed de betoogers uiteengaan. De volgende dag herbegon echter het spelletje, maar deze keer veel brutaler nog dan de avond te voor. Er werd binnengedron gen in het paleis, ruiten werden in stukken geslagen, terwijl priesters mishandeld werden. Een Kannunik werd zelfs door het venster geworpen. DE OFFICIEELE REACTIE. De eerste berichten van officieele zijde die ons bereikten, schenen te wijzen op een veroordeeliitg van de herrieschoppers. Men sprak zelfs van gevangenis en van een jaar concen tratiekamp, voor de baldadigaards, die op zulke brutale wijze de Kerk in rijn hoogste gezagshekleeders gesmaad hadden. Doch weldra zou de toerkelijkheid anders klinken in den mond van Rijkscommissaris Buerckel, die onder meer zegde dat de incidenten te Wee nen maar een kleinigheid waren te genover de houding van de geestelijk heid jegens het nationaal-socialisme. t Wij ontzeggen aan de priesters elk recht om zich met onze politieke aan gelegenheden te bemoeien.Hijzelf lokte met zijn rede een nieuwe betoo ging voor het aartsbisschoppelijk pa leis uit, waarbij de hatelijkste kreten niet van de lucht waren. DE TRAGEDIE VAN KARDINAAL INNITZER. De haat, die nu ineens losgebroken is tegen de groote figuur van Kardi naal Innitzer is voor een groot deel te wijten aan de konsekwentie waar mee hij zich steeds als Katholieke Herder en als Duitscher gedragen heeft. Voor de Anschlusz stond hij aan de zijde van het wettig gezag, dat hij steeds te gemakkelijker kon steunen, omdat het bewind heelemaal ingericht was in den fteest van de Pauselijke Encyclieken. Dat hij toen op de gevaarlijke wijsgeerige basis van het nationaal-socialisme wees, hebben de geestdriftige aanhangers van het huidige betvind nooit kunnen ver geten. Toen de staatsgreep van Hitier plaats vond in Maart l.lheeft hij de Katholieken aangezet m te kiezen voor den Anschlusz en. hier kon hij weer niet van inkonsekw ntie beschul digd ivorden. Eerst en vooral stond hij voor een nieuw wettig gezag en ten tweede, na de verklaring van Hitier, die gezegd had, dat zijn daad de Kerk niet zou berouwen, mocht hij hopen dat voor de Kerk in Duitschland be tere tijden zouden aanbreken. Hoe gunstig de aanhechting bij Duitschland ook moge zijn op econo misch en ethnografisch gebied, de ge lijkschakeling van Oostenrijk met het Rijk heeft zware schadeposten mee gebracht, reeds door het feit van de afval van een groot aantal Katholie ken, die dit meestal maar in schijn geweest waren en die des te gemak kelijker de voor hen hinderlijke chris telijke moraal over boord konden wer pen, daar ze hiermee vrijkaart kre gen bij de nieuice meesters. Kardinaal Innitzer zal verder ook ondervond i hebben op welke listige wijze het Konkordaat omzeild wordt en hoe geheel de jeugd stelselmatig in heidensche geest opgevoed wordt, zoodat de afval van de Kerk van Christus in het katholieke Oostenrijk, voor de komende generaties schrik wekkende verhoudingen dreigt aan te nemen. Dc Encycliek Met klemmen de bezorgdheid indachtig heeft de Kardinaal verder al de mogelijkheden die hem gelaten waren gebruikt om via de ouders, de kinderen voor Chris tus te redden. En dat kunnen de na tionaal-socialisten evenmin dulden, want de getrouwheid aan de leer van Christus prediken, wijzen op de ver- valsching van godsdienstige begrip pen, dat is aan politiek doen en dus in het vaarwater belanden, waar al leen plaats is voor het nationaal-so cialisme. BANGE TOEKOMST. Voor de economische organisatie van Duitschland kunnen we bewon dering voelen; voor vele uitingen van politiek beleid hebben we waardee ring, doch wat baten alle stoffelijke welvaart als aan het leven van de ge meenschap de volivaardige uiting van het Godsgeloof onthouden wordt en de band tusschen het tijdelijke en het eeuwige wegvalt. Voor de Kerk in Duitschland zijn nog sombere dagen weggelegd. De verordeningen volgen mekaar op. Zoo nu deze van Minister Kerrl, die voorziet dat alleen die pro- testantsche en katholieke priesters van staatsicege zullen gesalarieerd worden, die zich volkomen houden aan de nationaal-socialistische opvat tingen en beginselen. Hoe gemakke lijk kan op die wijze een reden ge vonden worden om de Rijkssteun ge leidelijk te onttrekken. Door het feit dat men de punten uit de leer van Christus aanleert die niet strooken met het nationaal-socialisme, zou men reeds onder toepassing van de veror dening kunnen vallen. Blijven we echter met den Heiligen Vader nog een glimp hoop bewaren en verwachten dat evenals andere tijden in de geschiedenis der Kerk, ook deze tijd de voorbode zal zijn van nieuwen opgang en inwendige loute ring (Verboden nadruk.) ROSKAM. JBüSj2fl!9ElBB33BliBBBBBBflflBflBBii4EBSSE3jSBBBSBB3!I9SBBBI3BSSBBSEl9tSBBBXBBBB3BKB3HBBEBBBI13BB3SS# NOG DE GEMEENTE VERKIEZINGEN In veel plaatsen ging het op een nippertje. Verleden week wazen wij er reeds op dat in verschillende plaatsen de meer derheid heeft afgehangen van enkele stemmen, o.m. te Foperinge waar de Li beralen een tweede zetel zouden hebben verloren hadden de Rexisten drie stem men meer gehad of de Katholieken vijf. In andere gemeenten ging het nog meer cp een nippertje. Zoo o.m. te Heist-aan-Zee, waar de Li beralen de meerderheid behielden op de Katholieken met amper zes elfden van een stem. De Liberalen haalden er 1.598 stemmen tegen 1.597 aan de Katholieken. Voor den laatsten zetel, toegekend aan de Liberalen, bolden de Socialisten te kort, bij vergelijking met de bekomen kiesquo- tienten, met een breuk van twee zeven-en- zeventigsten. Te Baelen-sur-Vesdre kwam het op vier tienden van een stem. Er waren twee lijs ten ingediend. De eerste behaalde 426 stemmen en de tweede 426,4. De uitslag werd tot driemaal toe nagegaan, maar alles bleek wel juist te zijn. De kandidaat-Burgemeester van Westende schielijk overleden. Te Westende heeft de Concentratielijst de meerderheid behaald met vijf zetels tegen vier, ten nadeele van de lijst der gemeentebelangen. M. Eugeen Be putter, oud-schepene, die aan het hoofd stond van de katholieke lijst, en die aangewe zen was als toekomstig burgemeester, is thans overleden. Hij zal vervangen wor den door M. Verleye, eerste plaatsver vanger. De uittredende burgemeester, M. Van Wuffel, zou nu herkozen worden. Naar een drieledig Schepencollege te Antwerpen. Een eerste kontaktname had plaats te Antwerpen tusschen de Katholieke, So cialistische en Liberale groepen. Zcoais men weet is een Sooialistisch-Liberaal be stuur niet meer mogelijk. Men denkt dat hot wel tot een akkoord zal komen en de schoolkwestie geregeld zal worden naar den eisch der Katholieken, t.t.z. ais de schooltcestand was vóór 1932. DE PROVINCIERAAD VAN BRABANT WEIGERT TOELAGEN VOOR HET VRIJ ONDERWIJS In den Provincieraad van Brabant werd een voorstel besproken behelzende het verieenen van gelijke toelagen aan offi cieel en vrij onderwijs. De anti-klerikale meerderheid heeft echter het voorstel verworpon. AMNESTIE VOOR GRAMMENS EN ZIJN VRIENDEN Op de algemeene slotvergadering van het III* Kongres van het Blok der Katho lieken hoeft Minister Marck aangekon digd dat de Regeering besloten heeft, aan het Parlement een voorstel van amnestie good- te keuren, waarvan do H. Gram mens en zijn vrienden eek zouden van kunnen genieten. Deze verklaring lokte levendige toejui chingen uit. ZAL ER EEN EINDE KOMEN AAN DE VERKWISTINGEN OP SCHOOLGEBIED Tengevolge de toepassing der wetten Vanderpoorten en Missiaen zijn de offi cieele scholen opgerezen als paddestoelen doorheen het land, en gewoonlijk nog het meest waar dit niet noodig was. Naar een verklaring van Minister Marck afgelegd tijdens de vergadering van de Rechterzijde der Kamer, blijkt dat de Regeering heeft ingezien dat op dit gebied veel verkwistingen zijn geschied. De Heer Minister zegde dan ook dat voortaan het zou verboden worden aan de middelbare scholen afdeelingen in te voeren in de plaatsen waar de bestaande lagere scholen aan de behoeften voldoen. Nieuwe middelbare scholen zouden ook niet meer opgericht worden in plaatsen die op betrekkelijk korten afstand gelegen zijn van gemeenten waar reeds middel bare scholen bestaan en dank zij de mo derne verkeersmiddelen, die gemeenten gemakkelijk te bereiken zijn. Men had dit reeds sedert lang moeten inzien. HET BEGROOTINGSVRAAGSTUK De Regeering zal volmachten vragen. De Regeering heeft dus de Begrooting voor 1939 reeds opgesteld en naar de ge zegden van Heer Max-Léo Gérard. Mi nister van Financiën, sluit die begrooting in evenwicht, en zelfs met een overschot van 17 millioen frank. Maar, om dit evenwicht te kunnen ver wezenlijken, heeft de Minister van Fi nanciën meteen medegedeeld dat de Re- geering daartoe bijzondere volmachten zal moeten vragen en krijgen. Deze mededeeling heeft heel wat be roering verwekt en verzet uitgelokt. Over de opgestelde begrooting zelf wordt opgemerkt dat de bezuinigingen niet genoeg zijn doorgedreven. Van Re- geeringszijde wordt daartegen opgeworpen dat zulks niet mogelijk was gezien er niet kan gesnoeid worden cp wedden en pen sioenen. Tijdens de vergadering der Financieele Kamerkommissie heeft Minister Max-Léo Gérard verklaard dat de volmachten en kel zullen dienen voor hst doorvoeren van bezuinigingen. OPRICHTING VAN DE KON. VLAAMSCHE ACADEMIE VAN GENEESKUNDE In Kabinetsraad van Dinsdag 11. hebben de Ministers hun goedkeuring gehecht aan het voorstel van Koninklijk. Besluit be helzende de oprichting van de Konink lijke Vlaamsche Academie van Genees kunde. Een eerste kern van twaalf leden zou reeds aangeduid zijn. Onder de namen die vooruitgezst werden bsvindt zich deze van Prof. Frans Daels. De plechtige aanstelling van de Ge neeskundige Academie zou in November e.k. plaats grijpen te Brussel. VERHOOGDE TAKS OP DE VOE TB A LPRONOSTIEKEN In zelfde Kabinetsraad werden nog an dere maatregelen getroffen, o.m. de stich ting van een bijzonder fonds tot dekking der mobilisatiekosten. Dit fonds zal tij delijk zijn en 170 millioen zal ervoor moe ten gevonden worden. Ter spijzing van deze kas zou de taks op de voetbalpronostieken verhoogd wor den en verder een lichte verhocging op de aanvullende personeels belasting, op de rcerende belasting, cp de overdracht- taks, cp de erfenisrechten, er.z., tot een bedrag van 170 millioen wordt bereikt. Nog werd besloten dat een ontwerp van amnestie veor zekers overtredingen bij de Kamer zal neergelegd worden. NAAR EEN VERTEGENWOOR DIGING VAN ONS LAND TE BURGOS? Onze Regeering heeft zich, naar ver luidt. opnieuw bezig gehouden met de kwestie van het zenden van een Belgische vertegenwoordiger bij de Spaansch Na tionale Regeering van Burgos. Van Katholieke en Liberale zijde 2ou hierop aangedrongen zijn geweest. Heer Spaak moest Vrijdag 11. de Ka- merkewnmissie voor Buitenlandsche Za ken daarover verder inlichten en de zaak bespreken. De oude Socialisten zullen zich hierte gen ten heftigste verzetten en het dreigt hard te zullen gaan tusschen de HH. Spaak en Vandervelde en ook tusschen de aan hangers van deze twee Socialistische lei ders, wier gedachten uiteenloopend zijn op nationaal en Internationaal gebied. GAAT DE PATRON NAAR PARIJS WONEN Naar het Fransch blad L'CEuvrezou de Heer Vandervelde, patronder So cialistische Partij, vaarwel zeggen aan zijn rol van overwegend belang in het Belgisch Socialisme en in de Internatio nale en gaat hij zich te Parijs vestigen. Le Scirheeft dit bericht gelogen straft, maar in welingelichte kringen ge looft men, dat zoo hij het zenden van een Eelgischén Vertegenwoordiger bij de Regeering te Burgos niet kan beletten, hij zich uit de beweging zou terugtrekken en naar Parijs gaan wonen. Het nakend Socialistissch Kongres zou hierover wel kunnen beslissen. HET KOLONIAAL VRAAGSTUK Belgisch Kongo in het gedrang? Men weet dat Duitschland met aan drang de teruggave van zijn oude kolo niën eischt. Deze teruggave zal wel uiterst moeilijk blijken, vooral vcor wat betreft de oude Duitsche Kolonie van Zuid-Afrika. Reeds meermalen zijn proefballons op gegaan, waarin voorgesteld werd dat Bel gië en Portugal een gedeelte van hun ko lonies zouden afstaan om Duitschland voldoening te geven. In deze laatste dagen werden deze ge ruchten opnieuw op aandringerige wijze verspreid door een aantal Engelsche bla den. In ons land en in Portugal wekken die geruchten veel beroering op en ter beurs werden veel koloniale waarden tot verkoop aangeboden. Intusschen is vanuit Berlijn het bericht toegekomen dat Duitschland slechts zijn oude kolonies begeert en niet het oog heeft op een anders goed, dus ook niet op Belgisch Kongo. Uit Londen werd ook bericht dat er geen spraak van is gebie den van Belgiscn Kongo af te deen staan aan Duitschland en dat er geen enkele Engelsche Minister zou gevonden worden die hiervoor zou te vinden zijn. Laat het ons hopen. ALLES TEN BESTE AFGELOOPEN Dinsdagavond 11. zond het Duitsche passagiersschip DeutschlandiS. O. S.- seincn uit, meldend dat brand was ont staan aan een deel van de kiel, en vroeg om hulp. Het schip bevond zich dan op 320 km. afstand van Kaap Raoe. Verschil lende scnepen kwamen radiographisch in kontakt met de Duitsche reuzcnoceaan- bcct en bereidden zich voor om het Duit sche schip ter hulp te varen. Aan boord bevonden zich 591 passagiers benevens een ongeveer 400-koppige be manning. Het was Vrijdag 21 Oktober vertrokken uit Hamburg en moest Vrij dag 11. te New-York aankomen. Gelukkiglijk heeft de Deutschland dan Woensdagmorgen geseind dat de be manning 's nachts te 1.30 uur het vuur meester was geraakt en dat de boot zijn weg voorzette. Zielen van al die gestorven zijn eens lijdende Kerke van Christus, vol rouwen, 't is door het Kruis dat wij hebben gemeens, en met U ook op den Hemel betrouwen. (G. Gezeik.) al hef rustige, stille en vreedzame dat het insluit. En toch welke diepe waarheid in dit woord, niet alleen voer de soldaten die hier zijn komen uitrusten na de hitte van den strijd, maar ook voor ons, chiis- ten menschen, voor wie het kerkhof eens zal worden de rustplaats na volbrachten levensstrijd, een Kriegfriedhofwant: Het leven is een krijgsbanier Door goede en kwade dagen Gescheurd, gevlekt ontvallen schier Kloekmoedig voorwaarts dragen. Het leven is geen vrede alhier Geen wapenstilstand vragen... fG. Gezelle.) Het leven is een strijd die eerst ophoudt met de dood. Het kerkhof is het rust-oord waar wij wachten zullen op den dag onzer eeuwige belooning: het is het heiligdom der ont slapenen in den Heer. De noodige stilte die bij rustenden cf siapendein past, wordt hier bekomen door de omheining en be- plantig die de rumoerige wereld buiten sluit en ons met-een als ln een rustig-en kloostertuin verplaatst. Het eerste wat ons opvalt zijn de zwarte kruisjes-rijen met op den achtergrond hef groote zware kruis dat beschermend zijn wijde armen uitstrekt over het doedenveld. Wat een symboliek voor wie se begrijpt! Christus is op Zijn kruis gestorven voor alle menschen. In Zijn liefdedorst wilde Hij heel het menschdom omhelzen. Hier prijkt nu het kruis ais het zege- teeten Zijner overwinning over de dood. Daarbij draagt ieder graf zijn eigen kruisje; het teeken van den christen- mensch; van den soldaat van Christus. Indien iemand mijn volgeling wil wor den, hij verloochen» zich zelf en neme zijn kruis op - heeft Christus gezegd en Gezelle zeng hem na Het leven is een Kruisbanier Tot in God's handen dragen. Wat ens nog het meest aangrijpt is da gelijkheid die bijna tot eentoonigheid overslaat. Hier geen pralerige m on urnen- tsnlan-en, waarachter verwaarloosde gra ven van arme dutsen, zooals cp onze grootsteden-kerkhoven. Hier spreekt alles van. de strenge rechtvaardigheid van de dood. De eenvoudigste voetganger heeft een gelijk kruis en een Kif de graf vers te ring als de bevelhebber met de hoogste onderscheidingen voor de dcod immers zijn allen gelijk. Ls het niet op de zerkjes van sommige Engelsche gesneuvelden dat wij lezen: Een onbekend soldaat, gestorven in den grooten oorlog met onderaan het sublie me Known unto God Gekend door God o. Kon er wel een beteren en juiste ren tekst uitgedacht! Ja! voor God hebben alle zielen evenveel waarde en aan wie veel ge-geven werd, aan hem zal co'.: veel terug geëischt worden. Welk» diepe leer spreekt veor ons die stomme kruisjestaai. Als wij nu na al dit troostende ons af vragen wie hier begraven ligt, dan hcoren wij een stem die ons toefluistertHos onze naam ook is of tot weik leger wij ook behoorden, wij waren en zijn toch alle maal iemands kind, of iemands man en vader Wie de diepe beteekenis van deze woor den: kind, man, vader begrijpt, die moet dan ook onwillekeurig in zich een haat voelen opkomen tegen die macht die deze sterke liefdebanden kwam scheuren en doorhakken. Vcor hem wordt ieder sol- datenkerkhof een groote spandoek mst bloedige letters: HAAT AAN DEN OORLOG NOOIT MEER OORLOG 4EBaaaa&itas»iÊi««ii.—it GE Z1JT OVER ONS ELAD TEVRE DEN 1 NA LEZING, SCIlUiF HET IN HANDEN VAN EtN Ozauuk ul' VRIEND, ZOO STEUNT GE ONS. DANK EROM. ■auaiE&xisaEisaadiiBEasaBBBSBBiiisiBBBEBSBBisassimasiiiiegEZjiaxaasi De laatste dagen van Oktober werden de kerkhoven gereed gemaakt vcor het feest van Allerzielen. De grafterpen zijn hermaakt of opge- frischt, de schuin gezonken kruisen opge richt, de verwelkte bloemen en kransen geweerd en vervangen door hagelwitte chrysanten. Van af Allerheiligen middag komen de geloovigen hun jaarlijksche bedevaart doen naar d-e rustplaats hunner dierbare afge storven familieleden. Met devote handen leggen ze een bloemtuil de laatste dahlia's neer aan d-e voeten van het kruis en prevelen stil: Barmhartige Je zus. geef hun de eeuwige rust Hier zien wij een moeder bij het graf van haar voor twee weken verongelukten zoon, broodwinner van hef huisgezin, op wisn zij zulke schoon-e toekomstdroomen bouwde. Verder hooren wij een jonge we duwe haar leed uitsnikken op het graf van haar al-te-vroeg gestorven man, ter wijl haar zoentje, amper 3 jaar oud, "n niets begrijpend van zijn ongeluk, speelsch de vallende herfstbladeren naloopt. Beschrijven wat in het hart en gemoed der talrijke bezoekers omgaat kan niet. Hoeveel voelen zich niet een, twee, vijf jaar jonger en herleven in hun verbeel ding vroegere gelukkige stonden uit een konvmerlooze jeugd of uit hun jong ge lukkig gezin. Nu is alles voorbij, even snel als -het droombeeld waaruit zij ontwaken. Niet een die niet een traan? moet wegpin ken bij het verlaten van de rustplaats zijner teergeliefden; niet een die niet met een krop in de keel terugdenkt aan ge lukkige vroegere jaren. Eén soort rustplaatsen blijft, spijts het drukke kerkhofbezoek overal, even doodsch en verlaten als de langzaam stervende natuur: het zijn de soldatenkerkhoven. Het jeugdige lentegroen is er versleten, de laatste rozen uitgebloeid en in hun bladerval zijn de boomen de eenige treu renden die staan te weenen op het graf van zooveel jonge levens: teergeliefde zo nen en broeders, ofwel beminde mannen en vaders. Voor de menschen van het dorp zijn het onbekenden en veelal dus ook onbeminden. Voor hen die ze zagen vertrekken om ze nooit meer terug te zien, zijn ze uit hst oog en helaas maar al te dikwijls ook uit het hart. En toch, wanneer op Allerheiligen, met het invallen van den avond, de doodsklok luidt, dan denken de reeds oud-geworden moeders met weemoed terug aan hun kind dat ginder in een verafgelegen streek of in een vreemd land begraven ligt: dan vertellen de vele oorlogsweduweu aan hun kinderen over vader zaliger, wiens portret ze wel kennen, doch van wien ze geen herinneringen meedroegen. En samen bidden ze dan voor den zielenvrede der gesneuvelden en voor den wapenvrede onder de volkeren. Want zij die de oorlog gekend e-n aangevoeld hebben in zijn moordende gruwelijkheid, wisten in deze la-atste bange tijden maar al te wel wat een nieuwen oorlog worden moest. Neen, het kon toch niet gedacht, dat de jongens wier vader sneuvelde op het slagveld, den grooten lijkstoet zouden moeten herbe ginnen. Was Hitier eens een der vele on metelijke kerkhoven gaan bezoeken waar duizenden zijner stamgenooten begraven liggen, dan zou hij zulk geen brutale oor logstaal gevoerd hebben te Nüremberg als hij er stond voor zijn, in 't gelid opge stelde Partijgenooten. Doch ook voor ons is een bezoek aan een militair kerkhof heilzaam. Wij krij gen er niet alleen een haat tegen al wat oorlog is, maar tevens voelen wij den troostenden invioed van dit heiligdom over ons komen. Wij aoorreizsn de frontstreek; opeens bemerken wij een kleine zwarte wegwijzer waarop in witte letter: «Kriegfriedhof». Welk een tegenstelling en onverzoen baarheid tusschen deze beide woorden: Krieg Oorlog en Friedhof Vredehof. «Oorlog»: al het hate lijke, gruwelijke en moordende wat een woord bevatten kan en Vredehofmet In Duitschlard heeft de politie thans hst recht, da automobilisten, c?:e üchte over* tredin^en van het verkeer begaan, te straffen, met de vier luchtbanden van den auto te doen ledig loopen. De voerders worden cla?.;*na verplicht deze met een handpomp weer te vullen onder de ironische blikken der voorbijgangers.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1938 | | pagina 1