Christus-Koning
De lijdende Kerk in Duitschland
N ONS LAND
JUIerzielen
KOOPT
hst SSoempje van Meitag
Hel Ell° Kongres van
hef Blok der Katholieken
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
roeringen op een Militair Kerkhof
INTERNATIONAAL OVERZICHT
WELGESLAAGDE STUDIE- EN SLOTVERGADERING
WE ZENDEN ONS BLAD
DUITSCH PASSAGIERSSCHIP
IN BRAND IN VOLLE ZEE
AUTOMOBILISTEN OPGELET...
ZONDAG 33 OKTOBER 1S33.
10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM.
6 JAAR. N 44.
«DE HALLE
Katholiek Weekblad van leper
Bureel:
Boterstraat, 58, ÏF.PER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 25 fr.
Teljisch Kongo 45.fr.
Frankrijk 45.fr.
Alle andere landen 65.fr
Medewaken ziin verantwoordelijk voor
hun artikels
D rukker-Uitgever:
SANSEN-VANNESTE, Poperinge.
ALLE
Tel. Poperinge Nr 9.
Postcheckrekening Nr 155.70.
TARIEF VOOR BERICHTEN
Kleine berichten per regel 1.—fr.
2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
Kleine berichten (minimum) 4.fr.
Annoncen zijn vooraf te betalen en
Rouwber. er. Bedank, (min.) 5.fr.
moeten tegen den Woensdag avond
Te herhalen aankondigingen
priis op aanvraag.
ingezonden worden. Kleine be-
richten tegen den Donderdag noen.
De meest gevierde Koning op aarde
Is geen tyran. het is onze Liefde-
Koning wiens feest wij heden vieren.
De rienschen hebben zulk figuur
niet uitgevonden. Dat beeld is te
schoon om door menschenbrein te
worden ontworpen, te verheven om
door menschenhanden uitgevoerd te
worden.
Waar is de Koning der aarde die
over zulk gerechtshof beschikt, zijn
assisen kan houden op de wolken in
een algemeen en laatste oordeel, el
keen vonnissen volgens verdienste?
Waar is de Koning die over zulke
sancties beschikt, als loon of straf:
een eeuwigheid en een oneindigheid
van geluk of ongeluk?
En toch geeft die Koning zijn eer
ste en meeste gebod niet van vrees;
't is een liefdewet: 3emin Mij bo
venal, uit geheel uw hart
Eens zal die gevierde Koning zijn
kroon afnemen en ze neerleggen voor
den troon van den Vader. Dan zullen
de grootsten der aarde kleine man
nekens zijn. Dat zal de eind-triomf
zijn van onzen Führer. Heil Chris
tus!
A
IMMER DEZELFDE
Die Koning is dezelfde die in Pa
lestina rondging al weldoende.
Hij is nog even noodig. Niemand
kan Hem vervangen. Hij troost de ar
men, de kranken, de gekneusde her
ten. Hij is de steun van het huisgezin,
de grondlegger van elke ware bescha
ving.
De volkeren die Hem als Vorst aan-
veerden gaan welvaart tegemoet. Hij
verheft het zedelijk peil der natiën,
Hij en Hij alleen onderhoudt de lief
de onder de menschen. Hij is Koning
van den enkeling, van de familie en
van de volkeren-
Hij neemt en vereenigt in Zijn Hert
met de Zijne al onze smeekingen en
verzuchtingen op. Hij vergoddelijkt
onze gebeden en geeft ze vleugelen
om op te stijgen voor Gods troon. Het
is de stem van Christus-Koning die
de hemelsche Vader heden verstaat
in onze stem. 't is door Hem dat Hij
zijn behagen stelt in ons en ons ver
hoort.
**4
EEN KEIZER
OVER ONZEN KONING
Ik ken de menschen, zei Napoleon,
en 'k zeg dat Jezus-Christus geen
menschelijke persoon is.
Kunt gij aannemen dat Caesar
eenige Keizei van Rome zou zijn en
van uit zijn praalgraf het rijk zou
bestieren en op het lot van de Ro
meinen zou waken?
Kunt gij begrijpen dat een doode
soldaten heeft zonder soldij, zonder
vergelding in deze wereld en hun de
grootste offers vraagt en tevens een
waren heldenmoed inblaast?
Ziedaar het ware mirakel van Jezus-
Christus.
Al diegenen die in Hem gelooven
betuigen Hepi een onuitsprekelijke
liefde: d t bewijst volstrekt dc God
heid van Christus.
Ik ook heb de menigte aangevuurd
maar daart e waren mijn tegenwoor
digheid, mij'- woorden, mijn vurige
blikken noodig; toen ontvlamde ik de
geestdrift. Maar nu dat ik op deze
rots gekluisterd ben. wat ben ik nu?
Nog eenige oogenblikken en mijn
lichaam zal tot aas der wormen strek
ken.
Welke diepe ellende, welk verschil
tusschen mijn huldig onheil en de
eeuwigdurende regeering van Jezus-
Christus, altijd bemind, altijd voort
levend in het heelal! A. B.
Zooals elk jaar zal. op liet Kristus-Ko-
ningfeest (Zondag 30 Oktober) in ganseh
het land, door de leden van al de aange
sloten afdeelingen van het VJ.V.K.A., bet
bloempje van Koekelberg verkocht wor
den. Deze verkoop geschiedt om te beant
woorden aan den dringenden oproep van
Z. Em. dc Kardinaal Aartsbisschop van
Mcchelen en ganseh het Belgisch Epis
copaat. Dc opbrengst ervan wordt besteed
aan den opbouw van de Basiliek van het
H. Hart te Koekelberg. Alle gcloovigen
zullen het ter harte nemen, op het Feest
van Kristus-Koning het rood en gele
bloempje te dragen, als getuigenis van hun
geloof, en hun verlangen de Basiliek wel
dra voltooid te zien.
Zaterdag 22 en Zondag 23 Oktober 1.1.
liceit liet Blok der Katholieken met veel
sukses zijn Ili" Kongres gehouden te
Brussel.
De studicvergaderingen werden afzon
derlijk gehoudi - voo- K.V.V. en P.C.S.
Bij den aanvang der studicvergaderin
gen werd lez' gegeven van brieven wel
ke dan gezonden werden naar Z. H. dc
Fans en naar Z. M. Koning Leopold lil
en waarin bet Blok zijn luilde, getrouw
heid en verknochtheid aan* den li. adel
en aan onze:: Vorst uitdrukte.
In de studie ergadering werden dan
achtereenvolgens verslagen en uiteenzet
tingen voorgedragen namelijk door H. j.-B.
Boon over het vraagstuk der familiewo-
ningen, door H. Senator Muilie over het
landbouwprogramma, een verklaring van
li. Minister Heymans die mededeelde dat
dc zuirclpolitiek onverzettelijk zou door
gedreven worden, een tussehenkomst van
H. Senator Sobry over de rundvleescli-
produktie, enz.
Zaterdag namiddag bracht H. Senator
Van Coillie verslag uit over de bedrijfs
organisatie nan Ambachten en Neringen.
11. J. Sieben sprak over de wettelijke re
geling van den détailhandel. H. Houden
hield een uiteenzetting over liet krediet
aan den Middenstand.
Al deze vraagstukken werden onder alle
opzichten beschouwd en maatregelen wer
den voorgelegd die er do oplossing kunnen
voor brengen. Zoo pleitte H. Muilie o.m.
voor de bescherming der graangewassen,
der hopteelt, enz.
Er weze eraan herinnerd dat dit Kon
gres hoofdzakelijk tot doel had de belan
gen te bespreken \an Middenstand en
La n d bou vv bedrijf.
Zondag bad de algemeene slotvergade
ring plaats in de groote feestzaal van
Patriaen had een talrijke opkomst
geiokt. Al wat dc Katholieke Partij aan
uiüdifi:9UBiiiia£Biaati2t.4saaac*SBZ:
voormannen telde was er aanwezig.
Nadat de oorzitter de zitting had ge
opend met I et gebed werd medegedeeld
nat de b'spreking van den politicken toe
stand verdaagd was en zal plaats hebben
op een nieuw Kongres te houden op 27
November e. k.
Door Graaf 't Kint de Roodenbeke werd
dan verslag uitgebracht over den finan
cierden toestand van het Blok
De besluiten over bet landbouwpro
gramma, de bedrijfsorganisatie, liet kre
diet aan den Middenstand en de gelijk
heid van belastingen werden aangenomen
met dc bijna algemeene goedkeuring van
de 843 aanwezigen.
Minister Phoiiën sprak vervolgens over
de Regrooting van het land voor 1939.
li. Minister Heymar.s lichtte de richtlij
nen toe van de ekonomische politiek van
dc Regeering cn Minister Marck had het
over ue uit erking van het Rcgeerings-
prograntma.
Door Minister Heymans werd o.m. ver
klaard dat vo. r wat betreft de belangen
van den Middenstand het ontwerp Van
Ackere de voorrang moest hebben op het
voorstel van de Regeering en dat deze
de vertrouwenskwestie zou moeten stel
len voor dit ontwerp.
Tot slot werd liet woord gevoerd door
de HH. Verbist en Hoyois, voorzitters van
K.V.V cn P.C.S.
isiXESBSsasBBBBBaaaBiasaHiïB
in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie
ons zendt in postzegels of stort op post
checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van-
neste, Drukker. Poperinge, de som van
2,50 FRANK.
Uit Frankrijk: 7,75 fr. (Belg. geld).
Uit Amerika: 11,25 fr. (Beig. geld).
KANTON HEEFT ALS BOLWERK TEGEN DE JAPANNERS
UI 1 GEDIEND
De stad waarin dc Chineczen alle Tracht concenlrserden om dc Japanners liet
hoofd te bieden, kceft v/el eenigen tijd aan die verdachte kunnen voldoen, doch,
naar de allerlaatste berichten ons melden, is Kantc.i, het vroeger bolwerk der
Chineezen in banden der Japanners gevallen. Meer dan twee millioen inwoners
hebben de stad moeten verlaten om niet van honger om te komen, terwijl Japan*
sche vliegtuigen ze erg aan 't bombardearen waren. Hierboven geven we een
luchtfoto der stad Kanton, waar tengevolge van luchtbombardementen een gan-
iciie groep huizei. (aan de bovenkant der strocmocver) te branden staan, cn
waarvan de rookwolken opstijgen.
INCIDENTEN TE V/EENEN.
Hoewel reeds dagteekenend van 7
Oktober l.l., hebben de incidenten die
te Weenen tegen Kardinaal Innitzer
uitgelokt werden, nog hunne volle ac
tualiteit behouden. Weliswaar zijn de
laatste berichten over onderzoek en
gevolgen heel schaarsch, maar we
mogen ons nog iederen dag verwach
ten aan de eene of andere verklaring,
die wellicht groote verslagenheid zou
kunnen verwekken over de geheele
katholieke ivereld. Mogelijk komt die
verklaring ook niet zoo expleciet, maar
zullen een reeks kleine verordeningen
door de Duitsche regeering uitgevaar
digd worden, die op zich zelf niet de
gevreesde donderslag zullen meebren
gen, maar die door hun sloopend ge
leidelijk werk, veel gevaarlijker kun
nen zijn, dan een radicale anti-kerke
lijke oplossing. En met de uitvaardi
ging van dergelijke verordeningen
werd inderdaad reeds een begin ge
maakt.
Iedereen zal zich nog de smadelijke
incidenten tegenover Kardinaal In
nitzer herinneren. Op 7 Oktober had
deze Prins der Kerk, gesproken voor
de katholieke jeugd in de St Stefaans-
kathedraal te Weenen. Bij het verla
ten der kerk werd de Aartsbisschop
door ongeveer 6.000 katholieke jonge
lieden toegejuicht toen groepen van
de Hitlerjeugd en S.A.-mannen tegen
betoogden. Steenen werden geworpen
tegen de poort van het aartsbisschop
pelijk paleis, terwijl al maar door
kreten werden geuit aan het adres
van de Kardinaal, waarbij zijn ver
wijdering of zijn interneering in een
concentratiekamp werden geëischt. De
politie, die door de secretaris van het
bisdom gewaarschuwd werd, deed de
betoogers uiteengaan. De volgende dag
herbegon echter het spelletje, maar
deze keer veel brutaler nog dan de
avond te voor. Er werd binnengedron
gen in het paleis, ruiten werden in
stukken geslagen, terwijl priesters
mishandeld werden. Een Kannunik
werd zelfs door het venster geworpen.
DE OFFICIEELE REACTIE.
De eerste berichten van officieele
zijde die ons bereikten, schenen te
wijzen op een veroordeeliitg van de
herrieschoppers. Men sprak zelfs van
gevangenis en van een jaar concen
tratiekamp, voor de baldadigaards,
die op zulke brutale wijze de Kerk in
rijn hoogste gezagshekleeders gesmaad
hadden.
Doch weldra zou de toerkelijkheid
anders klinken in den mond van
Rijkscommissaris Buerckel, die onder
meer zegde dat de incidenten te Wee
nen maar een kleinigheid waren te
genover de houding van de geestelijk
heid jegens het nationaal-socialisme.
t Wij ontzeggen aan de priesters elk
recht om zich met onze politieke aan
gelegenheden te bemoeien.Hijzelf
lokte met zijn rede een nieuwe betoo
ging voor het aartsbisschoppelijk pa
leis uit, waarbij de hatelijkste kreten
niet van de lucht waren.
DE TRAGEDIE
VAN KARDINAAL INNITZER.
De haat, die nu ineens losgebroken
is tegen de groote figuur van Kardi
naal Innitzer is voor een groot deel
te wijten aan de konsekwentie waar
mee hij zich steeds als Katholieke
Herder en als Duitscher gedragen
heeft. Voor de Anschlusz stond hij
aan de zijde van het wettig gezag,
dat hij steeds te gemakkelijker kon
steunen, omdat het bewind heelemaal
ingericht was in den fteest van de
Pauselijke Encyclieken. Dat hij toen
op de gevaarlijke wijsgeerige basis van
het nationaal-socialisme wees, hebben
de geestdriftige aanhangers van het
huidige betvind nooit kunnen ver
geten.
Toen de staatsgreep van Hitier
plaats vond in Maart l.lheeft hij de
Katholieken aangezet m te kiezen
voor den Anschlusz en. hier kon hij
weer niet van inkonsekw ntie beschul
digd ivorden. Eerst en vooral stond hij
voor een nieuw wettig gezag en ten
tweede, na de verklaring van Hitier,
die gezegd had, dat zijn daad de Kerk
niet zou berouwen, mocht hij hopen
dat voor de Kerk in Duitschland be
tere tijden zouden aanbreken.
Hoe gunstig de aanhechting bij
Duitschland ook moge zijn op econo
misch en ethnografisch gebied, de ge
lijkschakeling van Oostenrijk met het
Rijk heeft zware schadeposten mee
gebracht, reeds door het feit van de
afval van een groot aantal Katholie
ken, die dit meestal maar in schijn
geweest waren en die des te gemak
kelijker de voor hen hinderlijke chris
telijke moraal over boord konden wer
pen, daar ze hiermee vrijkaart kre
gen bij de nieuice meesters.
Kardinaal Innitzer zal verder ook
ondervond i hebben op welke listige
wijze het Konkordaat omzeild wordt
en hoe geheel de jeugd stelselmatig
in heidensche geest opgevoed wordt,
zoodat de afval van de Kerk van
Christus in het katholieke Oostenrijk,
voor de komende generaties schrik
wekkende verhoudingen dreigt aan te
nemen. Dc Encycliek Met klemmen
de bezorgdheid indachtig heeft de
Kardinaal verder al de mogelijkheden
die hem gelaten waren gebruikt om
via de ouders, de kinderen voor Chris
tus te redden. En dat kunnen de na
tionaal-socialisten evenmin dulden,
want de getrouwheid aan de leer van
Christus prediken, wijzen op de ver-
valsching van godsdienstige begrip
pen, dat is aan politiek doen en dus
in het vaarwater belanden, waar al
leen plaats is voor het nationaal-so
cialisme.
BANGE TOEKOMST.
Voor de economische organisatie
van Duitschland kunnen we bewon
dering voelen; voor vele uitingen van
politiek beleid hebben we waardee
ring, doch wat baten alle stoffelijke
welvaart als aan het leven van de ge
meenschap de volivaardige uiting van
het Godsgeloof onthouden wordt en
de band tusschen het tijdelijke en het
eeuwige wegvalt. Voor de Kerk in
Duitschland zijn nog sombere dagen
weggelegd. De verordeningen volgen
mekaar op. Zoo nu deze van Minister
Kerrl, die voorziet dat alleen die pro-
testantsche en katholieke priesters
van staatsicege zullen gesalarieerd
worden, die zich volkomen houden
aan de nationaal-socialistische opvat
tingen en beginselen. Hoe gemakke
lijk kan op die wijze een reden ge
vonden worden om de Rijkssteun ge
leidelijk te onttrekken. Door het feit
dat men de punten uit de leer van
Christus aanleert die niet strooken
met het nationaal-socialisme, zou men
reeds onder toepassing van de veror
dening kunnen vallen.
Blijven we echter met den Heiligen
Vader nog een glimp hoop bewaren
en verwachten dat evenals andere
tijden in de geschiedenis der Kerk,
ook deze tijd de voorbode zal zijn van
nieuwen opgang en inwendige loute
ring
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
JBüSj2fl!9ElBB33BliBBBBBBflflBflBBii4EBSSE3jSBBBSBB3!I9SBBBI3BSSBBSEl9tSBBBXBBBB3BKB3HBBEBBBI13BB3SS#
NOG DE
GEMEENTE VERKIEZINGEN
In veel plaatsen ging het op een
nippertje.
Verleden week wazen wij er reeds op
dat in verschillende plaatsen de meer
derheid heeft afgehangen van enkele
stemmen, o.m. te Foperinge waar de Li
beralen een tweede zetel zouden hebben
verloren hadden de Rexisten drie stem
men meer gehad of de Katholieken vijf.
In andere gemeenten ging het nog meer
cp een nippertje.
Zoo o.m. te Heist-aan-Zee, waar de Li
beralen de meerderheid behielden op de
Katholieken met amper zes elfden van
een stem. De Liberalen haalden er 1.598
stemmen tegen 1.597 aan de Katholieken.
Voor den laatsten zetel, toegekend aan
de Liberalen, bolden de Socialisten te kort,
bij vergelijking met de bekomen kiesquo-
tienten, met een breuk van twee zeven-en-
zeventigsten.
Te Baelen-sur-Vesdre kwam het op vier
tienden van een stem. Er waren twee lijs
ten ingediend. De eerste behaalde 426
stemmen en de tweede 426,4. De uitslag
werd tot driemaal toe nagegaan, maar
alles bleek wel juist te zijn.
De kandidaat-Burgemeester van
Westende schielijk overleden.
Te Westende heeft de Concentratielijst
de meerderheid behaald met vijf zetels
tegen vier, ten nadeele van de lijst der
gemeentebelangen. M. Eugeen Be putter,
oud-schepene, die aan het hoofd stond
van de katholieke lijst, en die aangewe
zen was als toekomstig burgemeester, is
thans overleden. Hij zal vervangen wor
den door M. Verleye, eerste plaatsver
vanger.
De uittredende burgemeester, M. Van
Wuffel, zou nu herkozen worden.
Naar een drieledig Schepencollege
te Antwerpen.
Een eerste kontaktname had plaats te
Antwerpen tusschen de Katholieke, So
cialistische en Liberale groepen. Zcoais
men weet is een Sooialistisch-Liberaal be
stuur niet meer mogelijk. Men denkt dat
hot wel tot een akkoord zal komen en de
schoolkwestie geregeld zal worden naar
den eisch der Katholieken, t.t.z. ais de
schooltcestand was vóór 1932.
DE PROVINCIERAAD VAN
BRABANT WEIGERT
TOELAGEN
VOOR HET VRIJ ONDERWIJS
In den Provincieraad van Brabant werd
een voorstel besproken behelzende het
verieenen van gelijke toelagen aan offi
cieel en vrij onderwijs.
De anti-klerikale meerderheid heeft
echter het voorstel verworpon.
AMNESTIE VOOR GRAMMENS
EN ZIJN VRIENDEN
Op de algemeene slotvergadering van
het III* Kongres van het Blok der Katho
lieken hoeft Minister Marck aangekon
digd dat de Regeering besloten heeft, aan
het Parlement een voorstel van amnestie
good- te keuren, waarvan do H. Gram
mens en zijn vrienden eek zouden van
kunnen genieten.
Deze verklaring lokte levendige toejui
chingen uit.
ZAL ER EEN EINDE KOMEN
AAN DE VERKWISTINGEN OP
SCHOOLGEBIED
Tengevolge de toepassing der wetten
Vanderpoorten en Missiaen zijn de offi
cieele scholen opgerezen als paddestoelen
doorheen het land, en gewoonlijk nog het
meest waar dit niet noodig was.
Naar een verklaring van Minister Marck
afgelegd tijdens de vergadering van de
Rechterzijde der Kamer, blijkt dat de
Regeering heeft ingezien dat op dit gebied
veel verkwistingen zijn geschied. De Heer
Minister zegde dan ook dat voortaan het
zou verboden worden aan de middelbare
scholen afdeelingen in te voeren in de
plaatsen waar de bestaande lagere scholen
aan de behoeften voldoen.
Nieuwe middelbare scholen zouden ook
niet meer opgericht worden in plaatsen
die op betrekkelijk korten afstand gelegen
zijn van gemeenten waar reeds middel
bare scholen bestaan en dank zij de mo
derne verkeersmiddelen, die gemeenten
gemakkelijk te bereiken zijn.
Men had dit reeds sedert lang moeten
inzien.
HET
BEGROOTINGSVRAAGSTUK
De Regeering zal volmachten
vragen.
De Regeering heeft dus de Begrooting
voor 1939 reeds opgesteld en naar de ge
zegden van Heer Max-Léo Gérard. Mi
nister van Financiën, sluit die begrooting
in evenwicht, en zelfs met een overschot
van 17 millioen frank.
Maar, om dit evenwicht te kunnen ver
wezenlijken, heeft de Minister van Fi
nanciën meteen medegedeeld dat de Re-
geering daartoe bijzondere volmachten
zal moeten vragen en krijgen.
Deze mededeeling heeft heel wat be
roering verwekt en verzet uitgelokt.
Over de opgestelde begrooting zelf
wordt opgemerkt dat de bezuinigingen
niet genoeg zijn doorgedreven. Van Re-
geeringszijde wordt daartegen opgeworpen
dat zulks niet mogelijk was gezien er niet
kan gesnoeid worden cp wedden en pen
sioenen.
Tijdens de vergadering der Financieele
Kamerkommissie heeft Minister Max-Léo
Gérard verklaard dat de volmachten en
kel zullen dienen voor hst doorvoeren van
bezuinigingen.
OPRICHTING VAN DE KON.
VLAAMSCHE ACADEMIE VAN
GENEESKUNDE
In Kabinetsraad van Dinsdag 11. hebben
de Ministers hun goedkeuring gehecht aan
het voorstel van Koninklijk. Besluit be
helzende de oprichting van de Konink
lijke Vlaamsche Academie van Genees
kunde.
Een eerste kern van twaalf leden zou
reeds aangeduid zijn. Onder de namen
die vooruitgezst werden bsvindt zich deze
van Prof. Frans Daels.
De plechtige aanstelling van de Ge
neeskundige Academie zou in November
e.k. plaats grijpen te Brussel.
VERHOOGDE TAKS OP DE
VOE TB A LPRONOSTIEKEN
In zelfde Kabinetsraad werden nog an
dere maatregelen getroffen, o.m. de stich
ting van een bijzonder fonds tot dekking
der mobilisatiekosten. Dit fonds zal tij
delijk zijn en 170 millioen zal ervoor moe
ten gevonden worden.
Ter spijzing van deze kas zou de taks
op de voetbalpronostieken verhoogd wor
den en verder een lichte verhocging op
de aanvullende personeels belasting, op
de rcerende belasting, cp de overdracht-
taks, cp de erfenisrechten, er.z., tot een
bedrag van 170 millioen wordt bereikt.
Nog werd besloten dat een ontwerp van
amnestie veor zekers overtredingen bij
de Kamer zal neergelegd worden.
NAAR EEN VERTEGENWOOR
DIGING VAN ONS LAND
TE BURGOS?
Onze Regeering heeft zich, naar ver
luidt. opnieuw bezig gehouden met de
kwestie van het zenden van een Belgische
vertegenwoordiger bij de Spaansch Na
tionale Regeering van Burgos.
Van Katholieke en Liberale zijde 2ou
hierop aangedrongen zijn geweest.
Heer Spaak moest Vrijdag 11. de Ka-
merkewnmissie voor Buitenlandsche Za
ken daarover verder inlichten en de zaak
bespreken.
De oude Socialisten zullen zich hierte
gen ten heftigste verzetten en het dreigt
hard te zullen gaan tusschen de HH. Spaak
en Vandervelde en ook tusschen de aan
hangers van deze twee Socialistische lei
ders, wier gedachten uiteenloopend zijn
op nationaal en Internationaal gebied.
GAAT DE PATRON
NAAR PARIJS WONEN
Naar het Fransch blad L'CEuvrezou
de Heer Vandervelde, patronder So
cialistische Partij, vaarwel zeggen aan
zijn rol van overwegend belang in het
Belgisch Socialisme en in de Internatio
nale en gaat hij zich te Parijs vestigen.
Le Scirheeft dit bericht gelogen
straft, maar in welingelichte kringen ge
looft men, dat zoo hij het zenden van
een Eelgischén Vertegenwoordiger bij de
Regeering te Burgos niet kan beletten, hij
zich uit de beweging zou terugtrekken en
naar Parijs gaan wonen.
Het nakend Socialistissch Kongres zou
hierover wel kunnen beslissen.
HET
KOLONIAAL VRAAGSTUK
Belgisch Kongo in het gedrang?
Men weet dat Duitschland met aan
drang de teruggave van zijn oude kolo
niën eischt.
Deze teruggave zal wel uiterst moeilijk
blijken, vooral vcor wat betreft de oude
Duitsche Kolonie van Zuid-Afrika.
Reeds meermalen zijn proefballons op
gegaan, waarin voorgesteld werd dat Bel
gië en Portugal een gedeelte van hun ko
lonies zouden afstaan om Duitschland
voldoening te geven.
In deze laatste dagen werden deze ge
ruchten opnieuw op aandringerige wijze
verspreid door een aantal Engelsche bla
den. In ons land en in Portugal wekken
die geruchten veel beroering op en ter
beurs werden veel koloniale waarden tot
verkoop aangeboden.
Intusschen is vanuit Berlijn het bericht
toegekomen dat Duitschland slechts zijn
oude kolonies begeert en niet het oog
heeft op een anders goed, dus ook niet op
Belgisch Kongo. Uit Londen werd ook
bericht dat er geen spraak van is gebie
den van Belgiscn Kongo af te deen staan
aan Duitschland en dat er geen enkele
Engelsche Minister zou gevonden worden
die hiervoor zou te vinden zijn. Laat het
ons hopen.
ALLES TEN BESTE AFGELOOPEN
Dinsdagavond 11. zond het Duitsche
passagiersschip DeutschlandiS. O. S.-
seincn uit, meldend dat brand was ont
staan aan een deel van de kiel, en vroeg
om hulp. Het schip bevond zich dan op
320 km. afstand van Kaap Raoe. Verschil
lende scnepen kwamen radiographisch in
kontakt met de Duitsche reuzcnoceaan-
bcct en bereidden zich voor om het Duit
sche schip ter hulp te varen.
Aan boord bevonden zich 591 passagiers
benevens een ongeveer 400-koppige be
manning. Het was Vrijdag 21 Oktober
vertrokken uit Hamburg en moest Vrij
dag 11. te New-York aankomen.
Gelukkiglijk heeft de Deutschland
dan Woensdagmorgen geseind dat de be
manning 's nachts te 1.30 uur het vuur
meester was geraakt en dat de boot zijn
weg voorzette.
Zielen van al die gestorven zijn eens
lijdende Kerke van Christus, vol rouwen,
't is door het Kruis dat wij hebben gemeens,
en met U ook op den Hemel betrouwen. (G. Gezeik.)
al hef rustige, stille en vreedzame dat
het insluit. En toch welke diepe waarheid
in dit woord, niet alleen voer de soldaten
die hier zijn komen uitrusten na de hitte
van den strijd, maar ook voor ons, chiis-
ten menschen, voor wie het kerkhof eens
zal worden de rustplaats na volbrachten
levensstrijd, een Kriegfriedhofwant:
Het leven is een krijgsbanier
Door goede en kwade dagen
Gescheurd, gevlekt ontvallen schier
Kloekmoedig voorwaarts dragen.
Het leven is geen vrede alhier
Geen wapenstilstand vragen...
fG. Gezelle.)
Het leven is een strijd die eerst ophoudt
met de dood.
Het kerkhof is het rust-oord waar wij
wachten zullen op den dag onzer eeuwige
belooning: het is het heiligdom der ont
slapenen in den Heer. De noodige stilte
die bij rustenden cf siapendein past, wordt
hier bekomen door de omheining en be-
plantig die de rumoerige wereld buiten
sluit en ons met-een als ln een rustig-en
kloostertuin verplaatst. Het eerste wat ons
opvalt zijn de zwarte kruisjes-rijen met
op den achtergrond hef groote zware
kruis dat beschermend zijn wijde armen
uitstrekt over het doedenveld.
Wat een symboliek voor wie se begrijpt!
Christus is op Zijn kruis gestorven voor
alle menschen. In Zijn liefdedorst wilde
Hij heel het menschdom omhelzen.
Hier prijkt nu het kruis ais het zege-
teeten Zijner overwinning over de dood.
Daarbij draagt ieder graf zijn eigen
kruisje; het teeken van den christen-
mensch; van den soldaat van Christus.
Indien iemand mijn volgeling wil wor
den, hij verloochen» zich zelf en neme
zijn kruis op - heeft Christus gezegd en
Gezelle zeng hem na
Het leven is een Kruisbanier
Tot in God's handen dragen.
Wat ens nog het meest aangrijpt is da
gelijkheid die bijna tot eentoonigheid
overslaat. Hier geen pralerige m on urnen-
tsnlan-en, waarachter verwaarloosde gra
ven van arme dutsen, zooals cp onze
grootsteden-kerkhoven. Hier spreekt alles
van. de strenge rechtvaardigheid van de
dood. De eenvoudigste voetganger heeft
een gelijk kruis en een Kif de graf vers te
ring als de bevelhebber met de hoogste
onderscheidingen voor de dcod immers
zijn allen gelijk.
Ls het niet op de zerkjes van sommige
Engelsche gesneuvelden dat wij lezen:
Een onbekend soldaat, gestorven in den
grooten oorlog met onderaan het sublie
me Known unto God Gekend door
God o. Kon er wel een beteren en juiste ren
tekst uitgedacht! Ja! voor God hebben
alle zielen evenveel waarde en aan wie
veel ge-geven werd, aan hem zal co'.: veel
terug geëischt worden.
Welk» diepe leer spreekt veor ons die
stomme kruisjestaai.
Als wij nu na al dit troostende ons af
vragen wie hier begraven ligt, dan hcoren
wij een stem die ons toefluistertHos
onze naam ook is of tot weik leger wij ook
behoorden, wij waren en zijn toch alle
maal iemands kind, of iemands man en
vader
Wie de diepe beteekenis van deze woor
den: kind, man, vader begrijpt, die moet
dan ook onwillekeurig in zich een haat
voelen opkomen tegen die macht die deze
sterke liefdebanden kwam scheuren en
doorhakken. Vcor hem wordt ieder sol-
datenkerkhof een groote spandoek mst
bloedige letters:
HAAT AAN DEN OORLOG
NOOIT MEER OORLOG
4EBaaaa&itas»iÊi««ii.—it
GE Z1JT OVER ONS ELAD TEVRE
DEN 1 NA LEZING, SCIlUiF HET
IN HANDEN VAN EtN Ozauuk ul'
VRIEND, ZOO STEUNT GE ONS.
DANK EROM.
■auaiE&xisaEisaadiiBEasaBBBSBBiiisiBBBEBSBBisassimasiiiiegEZjiaxaasi
De laatste dagen van Oktober werden
de kerkhoven gereed gemaakt vcor het
feest van Allerzielen.
De grafterpen zijn hermaakt of opge-
frischt, de schuin gezonken kruisen opge
richt, de verwelkte bloemen en kransen
geweerd en vervangen door hagelwitte
chrysanten.
Van af Allerheiligen middag komen de
geloovigen hun jaarlijksche bedevaart doen
naar d-e rustplaats hunner dierbare afge
storven familieleden. Met devote handen
leggen ze een bloemtuil de laatste
dahlia's neer aan d-e voeten van het
kruis en prevelen stil: Barmhartige Je
zus. geef hun de eeuwige rust
Hier zien wij een moeder bij het graf
van haar voor twee weken verongelukten
zoon, broodwinner van hef huisgezin, op
wisn zij zulke schoon-e toekomstdroomen
bouwde. Verder hooren wij een jonge we
duwe haar leed uitsnikken op het graf
van haar al-te-vroeg gestorven man, ter
wijl haar zoentje, amper 3 jaar oud, "n
niets begrijpend van zijn ongeluk, speelsch
de vallende herfstbladeren naloopt.
Beschrijven wat in het hart en gemoed
der talrijke bezoekers omgaat kan niet.
Hoeveel voelen zich niet een, twee, vijf
jaar jonger en herleven in hun verbeel
ding vroegere gelukkige stonden uit een
konvmerlooze jeugd of uit hun jong ge
lukkig gezin. Nu is alles voorbij, even snel
als -het droombeeld waaruit zij ontwaken.
Niet een die niet een traan? moet wegpin
ken bij het verlaten van de rustplaats
zijner teergeliefden; niet een die niet met
een krop in de keel terugdenkt aan ge
lukkige vroegere jaren.
Eén soort rustplaatsen blijft, spijts het
drukke kerkhofbezoek overal, even doodsch
en verlaten als de langzaam stervende
natuur: het zijn de soldatenkerkhoven.
Het jeugdige lentegroen is er versleten,
de laatste rozen uitgebloeid en in hun
bladerval zijn de boomen de eenige treu
renden die staan te weenen op het graf
van zooveel jonge levens: teergeliefde zo
nen en broeders, ofwel beminde mannen
en vaders. Voor de menschen van het
dorp zijn het onbekenden en veelal dus
ook onbeminden. Voor hen die ze zagen
vertrekken om ze nooit meer terug te zien,
zijn ze uit hst oog en helaas maar al te
dikwijls ook uit het hart.
En toch, wanneer op Allerheiligen, met
het invallen van den avond, de doodsklok
luidt, dan denken de reeds oud-geworden
moeders met weemoed terug aan hun kind
dat ginder in een verafgelegen streek of
in een vreemd land begraven ligt: dan
vertellen de vele oorlogsweduweu aan hun
kinderen over vader zaliger, wiens portret
ze wel kennen, doch van wien ze geen
herinneringen meedroegen. En samen
bidden ze dan voor den zielenvrede der
gesneuvelden en voor den wapenvrede
onder de volkeren. Want zij die de oorlog
gekend e-n aangevoeld hebben in zijn
moordende gruwelijkheid, wisten in deze
la-atste bange tijden maar al te wel wat
een nieuwen oorlog worden moest. Neen,
het kon toch niet gedacht, dat de jongens
wier vader sneuvelde op het slagveld, den
grooten lijkstoet zouden moeten herbe
ginnen. Was Hitier eens een der vele on
metelijke kerkhoven gaan bezoeken waar
duizenden zijner stamgenooten begraven
liggen, dan zou hij zulk geen brutale oor
logstaal gevoerd hebben te Nüremberg als
hij er stond voor zijn, in 't gelid opge
stelde Partijgenooten.
Doch ook voor ons is een bezoek aan
een militair kerkhof heilzaam. Wij krij
gen er niet alleen een haat tegen al wat
oorlog is, maar tevens voelen wij den
troostenden invioed van dit heiligdom over
ons komen.
Wij aoorreizsn de frontstreek; opeens
bemerken wij een kleine zwarte wegwijzer
waarop in witte letter: «Kriegfriedhof».
Welk een tegenstelling en onverzoen
baarheid tusschen deze beide woorden:
Krieg Oorlog en Friedhof
Vredehof. «Oorlog»: al het hate
lijke, gruwelijke en moordende wat een
woord bevatten kan en Vredehofmet
In Duitschlard heeft de politie thans hst recht, da automobilisten, c?:e üchte over*
tredin^en van het verkeer begaan, te straffen, met de vier luchtbanden van den
auto te doen ledig loopen. De voerders worden cla?.;*na verplicht deze met een
handpomp weer te vullen onder de ironische blikken der voorbijgangers.