wilt gif genezen OP EEN VISCHBAK naar IJSLAND mÊÈÈÊÈËËËMÊÈm Een 35-tal geraanttesa on!M3 te ioereiseiielQ Voedt Uw huid *s nachts met PuroS Wem ¥ijj«sn<S... S©3 Klant I Verstopten Wi® Gras per postkaorö LEERRIJKE REPORTAGE De Vischbak en De Bemanning Ill OnS Lond Eerste Communie van Prins Boudewijn, Hertog van Brabant IN DE KAMER Duïtsche en Fransche soldaten door JEF VAN WYNSBERGHB DE VLAMINGEN EN DE KON. MILITAIRE SCHOOL Sïaap Uw verkoudheid weg met Dampo (VERVOLG) DE RADIO'S Volgens schatting zal de opbrengst der radio-taksen voor het jaar 1939 het ko kette sommetje van 89.193.000 fr. bedra gen, tegen 62.100.000 fr. dit jaar. Er wordt dus een meerder-opbrengst voorzien van meer dan 27 millloen. De verhooging van de taks is daarop natuurlijk van invloed. Op het einde van dit jaar berekent men voor ons land een 1.115.000 posten. Dit cijfer geeft een gedacht van de popu lariteit van de radio in België. ROODE VRIJWILLIGERS UIT SPANJE TERUGGEKEERD Zaterdagavond, 19 November 11., kwam te Brussel-Zuid een trein toe met roode Marxistische vrijwilligers die terugkwa men van den burgeroorlog in Spanje. Veel Socialisten en Kommunisten wachtten den trein af. De mannen werden door de Marxistische menigte begroet met gebalde vuisten en oproerige kreten. M. en Mevr. Vand-ervelde en andere lieden van zijn kliek waren aanwezig. Bij de aankomst van den trein riepen de jonge mannen uitbundig, vol blijd schap cm terug te zijn. Uit den trein stapten Brunfaut, Relecom, alsook Mej. Huysmans, dochter van dien Burgemeester van Antwerpen, die de mannen aan de Spaansche grens waren gaan afhalen. Er waren 283 vrijwilligers terug mee. Allen waren in burgerkleedij. Vijf der mannen brachten een Spaansche vrouw mee. Op de vraag of ze blij waren terug te zijn, verklaarden zij in der haast na tuurlijk», wijl enkelen voorzichtig bij voegden dat zij liever gebleven waren tot de eindoverwinning. De mannen hadden op allerlei fronten gevochten en bij hun vertrek kreeg een ieder hunner 300 Fransche frank mede. In een Marxistisch lokaal werd daarna een roode meeting gehouden, voorgezeten door de patron Vandervelde, en waar aan Socialisten en Kommunisten deel namen. Bij de spreekbeurten, gehouden door Belgische roode voormannen, steeg herhaaldelijk gedempte rumoer op in de zaal en harde woorden moesten geuit worden om stilte verkrijgen. In het Socialistisch Volkshuis werd in den avond de terugkecrende mannen dan nog een banketaangeboden. DE VORMING VAN SCHEPENCOLLEGES Te Antwerpen werd thans een akkoord bereikt tusschen Socialisten, Katholieken en Liberalen, en het Bestuursakkoord werd reeds onderteekend. De Socialisten krijgen de burgemeesterszetel en twee plaatsen van schepen, de Katholieken drie zetels van schepen en de Liberalen twee. Volledige schoolgelijkheid wordt gewaar borgd. Te Meenen werd eveneens een akkoord bereikt tusschen Katholieken en Libe ralen. MOND- EN KLAUWZEER In de Oostelijke provincies van het land valt een vertraging van de uitbreiding van het mond- en klauwzeer vast te stel len gedurende de week van 14 tot 20 No vember. Elders is er weinig verandering. Hieronder de getallen per provincie, met tusschen haakjes die der vorige week: Nieuwe Aantal haarden; gemeenten Antwerpen 53 (80) 32 (35) Brabant 50 (51) 41 (45) West-Vlaanderen 283 (290) 99 (81) Oost-Vlaamderen 150 (156) 80 (68) Henegouwen 41 (31) 34 (27) Luik 343 (448) 126 (126) Limburg 79 (100) 47 (57) Luxemburg 154 (185) 53 (44) Namen 36 (41) 23 (31) 1189 (1388) 535 (515) DE VLUCHT DER DUITSCHE JODEN In de Kamer werd Dinsdag 11. het vluchtelingenvraagstuk besproken, naar aan leiding van de massa Duitsche Joden die hun land willen ontvluchten en die ten deele ons land trachten binnen te dringen. Mevr. Blu-me, Socialiste, stelde de Duit sche wreedheden tegenover de Joden aan DE JONGSTE FOTOS ONZER KONINGSKINDEREN Van linies naar rechts: Prins Albert, Prinses Josephine-Charlotte cn Prins Boudewijn. de kaak en vroeg dat al het mogelijke zou gedaan worden om de Duitsche-Joodsche vluchtelingen te helpsn. Hear Pholien, Minister van Justitie, be toogde dat dé vluchtelingenkwestie met bezorgdheid wordt gevolgd. België tracht al het mogelijke te doen op internatio naal en humanitair gebied. In Oogst reeds kwamen 1.250 vreemde lingen ons land binnen, lieden van wier verleden men niets afwist. Allen kwamen uit Duitschland. Van dan af werd besloten a' de vreemdelingen die over onze gren zen kwamen zonder geldige papieren uit te drijven. Alsdan was noch sprake van Sudeten vraagstuk, noch van andere ge beurtenissen die zich in Duitschland zou den voordoen. Van terugdrijving zal afgezien worden zoo de openbare orde zulks zal toelaten. Joodsche vluchtelingen werden onder gebracht te Merksplas en Marneffe. Toe lating werd gegeven om 250 kinderen van Duitsche Joden op te nemen, ten titel van proef, van begin. België treedt het minst streng op van al de West-Europsesche landen en is bereid deel te nemen aan elke internationale actie ten voordeele der vluchtelingen. H. du Bus de Warnaffe schandvlekte op zijn beurt de Duitsche anti-Joodsche uit spattingen, maar een massa-inwijking van Duitsche Joden ls een werkelijk gevaar voor ons land en Brussel en Antwerpen worden overstroomd. Te Aarlen en Spa zijn reeds relletjes geweest. Ontelbare Jo den doen onze nerin-gdoeners een onrecht vaardige concurrentie aan. De nationale ekonomie mag niet in gevaar worden ge bracht. Het hart, maar ook de rede moet spreken in het vluchtelingenvraagstuk. Vervolgens bestempelde H. Max, Libe raal, de gebeurtenissen ln Duitschland tegen de Joden als een vernedering voor de menschheld en een achteruitgang van eeuwen in de beschaving. Er moet worden bijgedragen tot het herstel van het ge pleegd onrecht. H. Horward, Rexist, verklaart eveneens de Duitsche Jodenvervolging te schand vlekken,- maar het vluchtelingenvraagstuk mag geen kiesmanoeuver worden. Heer Romsée, VI. Nat., stelt vast dat België een veel te klein land is om iets voor de Duitsche Joden te doen. Slechts de groote landen kunnen zulks doen. De verdediging der Joden wordt hier het meest gevoerd door lieden die nooit het minst protesteerden tegen de kerkvervol gingen in Rusland, Mexiko en Spanje. Menschelijkheid en gastvrijheid is goed, maar de verantwoordelijkheid tegenover de eigen volksgemeenschap moet op den voorgrond blijven. HET INDEXCIJFER MET DRIE PUNTEN GESTEGEN Op 15 November bedroeg het indexcijfer voor ons land 772 tegen 769 voor de maand October. HET CONGRES VAN HET KATHOLIEK BLOK Het Directorium van het Katholiek Blok vergaderde Dond-e-r-da "namiddag on der voorzitterschap van den Beer Hoyois. De Heer Verbist had zich laten veront schuldigen. De vergadering was gewijd aan de voor bereiding van het Congres van heden Zondag, dat over twee bijzondere kwes- tiën zal handelen: de algemeene poli tiek en de financieele toestand •jpfi? Wat na 20 jaar nog aan den verschrikkelijkcn oorlog herinnert. Zooals onze lezers reeds langs de bla den vernomen hebben, zijn ontzaglijke wertttn aan gang aan de vaart Ieper- IJzer er vooral vanaf de beruchte brug der «Drie Grachten», te Noordschote naar Steenstrate toe. Dit tot het ver- breeden van het kanaal en tot het recht trekken der te groote krommingen welke de bedding biedt. De oevers worden ver sterkt en verbreed, ook wordt een mili taire dijk of verdedigingslinie aangelegd. De reusachtige werken zijn reeds fel op geschoten. Doch sinds Juni heeft men er eerst over de brug van de Drie Grachten geraamten ontdekt van Duitsche soldaten. Enkele weken later, langs den anderen kant der brug, vond men er van Duitsche en Fransche. Thans ontdekt men er bijna dagelijks, zoodat het getal reeds tot 35 gestegen is. Voor een paar dagen ontdekte men twee Duitschers, welke hoogst waar schijnlijk zullen kunnen vereenzelvigd worden, gezien men het plaatje vond met het nummer van het bataljon waartoe ze behoorden, alsook het matrikuulnum- mer. Bij een Duitsch geraamte vond men een klein rood spiegeltje waarop langs de keerzijde 4? beeltenis prijkte van HH. Majesteiten Koning Albert en Koningin Elisabeth, een ander werd aangetroffen waarbij een Rozenkrans en twee medail- lies lagen. Gewoonlijk rond de geraam ten vindt oer* lappen goed, zocdat men duidelijk en met zekerheid kan zrggen tot welke nationaliteit ze behooren. De Duit schers worden gemakkelijk erkend door de grijze stof en den rooden kraag hun ner uniformen, cok aan de schoenen en de knoopen der jassen. De Franschen zijn te onderscheiden door de roode lappen hutpier broeken. Bij de geraamten vindt men ook gewoonlijk geweer, bajonnet, gordelriem, voorzien van kogels, enz. De geraamten liggen slechts op een halven meter diepte onder de groene gras zode. Iets wat zonderling aandoet, is dat de geweren der Duitschers bijna allen aan getroffen worden zonder de culasss ook het meerendeel der bajonnetton zijn gebroken, zeedat we denken te mogen aannemmen, dat de jongens, welke daar gevonden worden, gevochten hebben met het blanke wapen of in andere woorden, met de bajonnet op het geweer. Deze stel ling wordt nog gestaafd door het feit, dat men gewoonlijk de Fransche soldaten vindt cp heel korten afstand van de Duitsche. De militaire dienst van Brugge, aan gesteld tot het wegnemen dezer geraam ten, komt tweemaal per week ter plaats, en nog denzelfden dag worden de slacht offers der gruwelijke wereldramp ter- aardebesteld. De Fransohe op het militair krijgskerkhof St Charles, gehucht Potyze (leper). De Duitsche op hst krijgskerkhof van Komsn-te.i-Brielen. Thans is men 20 jaar na de gruwelijke wereldmoordpartij en men doet nog tal rijke dergelijke ontdekkingen. Men denkt binnenkort ae Belgische zone te bereiken, waar onze piotten, vooral onze Vlaamsche jongens, hunne jonge levens lieten. Teen we daar aan de boorden van den rustigen IJzer, deze akelige beelden van dood en vernieling voor onze oogen zagen, gingen onze gedachten onwillekeurig mede met den IJzerstroom naar Diksmuide en nu stond het nog veel vaster in ons brein en in ons hart, de leus welke in vier talen op de pijlers van het machtige IJzerkruis zijn aangebracht; Nooit meer Oorlog». Zondag 13 November heeft Z. K. H. Prins Boudewijn, Hertog van Brabant, zijn Eerste H. Communie gedaan in de kapel van het kasteel te Laken. Prins Boudewijn werd geboren op het kasteel vsu Stuivenberg op 7 September 1930, als tweede kind van Prins Leopold en Primes Astrid en is dus acht jaar oud geworden. EEN INTIEME DOCH INDRUK WEKKENDE PLECHTIGHEID OP HET KASTEEL TE LAKEN OPGELUISTERD DOOR HET KNAPEN KOOR VAN SINT-ROMBOUTS De plechtigheid der Eerste Communie van Z. K. H. Kroonprins Boudewijn, die wegens de ongesteldheid van den Prins enkele dagen diende uitgesteld, ging Zon dagmorgen door in de kapel van het kas teel te Laken. Het H. Misoffer werd op gedragen door Mgr Colle, aalmoezenier van het Hof, die aan den Prins de Eerste H. Communie uitreikte. Het altaar was prachtig versierd met witte chrysanten en de kapel vertoonde een weelde van palmen en sierplanten. De plechtigheid werd enkel bijgewoond door Z. M. den Koning, II. M. Koningin Elisabeth, Prinses Josephine-Charlotte, Prins Albert en enkele Hofdignitarissen, waaronder de Groot-Maarschalk. EEN PLECHTIG LOF 's Namiddags te 5 uur werd in dezelfde kapel door Mgr Colle een plechtig lof gezongen, opgeluisterd door het Knapen koor van Sint-Rombouts, van Mechelen. onder le ting van Z. E. Kan. J. Van Nuffel. Deze plechtigheid werd bijgewoond door H. M. Koningin Elisabeth, Kroonprins Boudewijn, Prinses Josephine-Charlotte, Prins Albert en enkele dignitarissen. Het Knapenkoor voerde uit: het Be- nedictusvan Arth. Meulemans, Dcmi- na, non sum dignusvan Gust. Nees, het Tota pulchra esvan Marinus de Jong, en het Tantum Ergovan Kan, J. Van Nuffel. Tusschenin voerde de organist Flor. Peeters volgende zijner compositiën uit: <1 Prseludium «Kinderbede», en «Toc- catovoor orgel. De plechtigheid werd besloten met de uitvoering van een gelegenheids Eerste Communielied van J. S. Bach. De tekst ervan is de volgende: O zoete smaak der Hemelspijzs O manradauw en honigraat. Zonnelicht waarin m'n ziele baadtl O dageraad vol zaligheden. Hier rust ik aan uw zij, Hier bloeit de schoonste Mei, Jezus, in m'n harte blij. O zoete smaak der Hemelspijze, O mannadauw en honigraat, Zonnelicht waarin m'n ziele baadt! De God en Heer van al 't geschapen, Wien hoort alleen de kroon, Verkiest m'n schamele woonst, Jezus, en mijn hart tot troon. Stippen we verder aan dat op het pro gramma volgend chronogramme voor kwam: ASTRIDA TTTA MATRE JÜVANTE PROFICIAS PRINCEPS, UT FILIUS REGIS ELECTUS. (Met de hulp van Uwe Moeder Astrid, groei op, Prinsje, als een uitverkoren zoon van den Koning). EEN INTIEME ONTVANGST Na afloop van de plechtigheid werden Kan. Van Nuffel, Kan. Brosens, directeur van het Sint-Rombouts' Collgee, die de zangertjes zijner school vergezelde, Flor. Peeters, EE. HH. Braeckelmans en Eykans, repetitors van het Knapenkoor, alsmede de zangertjes zelf aan Z. K. Hoogheid Prins Boudewijn, Hertog van Brabant, en aan de leden van de Koninklijke Familie voorgesteld. Aa de zangertjes werden, in een der za len van het kasteel versnaperingen aan geboden. Tijdens deze ontvangst onder hielden H. M. Koningin Elisabeth en Prins Boudewijn zich cp de meest hartelijke wijze met Kan, Van Nuffel, Kan. Brosens, de repetitors en de zangertjes. Deze laat- sten waren bij hun terugkeer te Mechelen, waar ze door hun ouders werden opge wacht, ten zeerste opgetogen over de gul hartige ontvangst en de groote eer die aan het Knapenkoor en het Sint-Rombouts' College werd aangedaan met dit privaat Koninklijk familiefeest te mogen opluis teren. want zij wordt er zoo zacht en schoon, zuiver cn gezond door. Doe dit 1 of 2 x per week. Ook alle huidonzuiverheden, zooals vetwormpjes, vlekjes, pukkels en uit slag verdwijnen er door. Tube 12 fr. Doos 7,50 fr. en 4 fr. In alle Apotheken. !HBfi9BMSraSBaEH<aa2ll5CSBS9B«aia£ES94B3B233BaiBBBBiaSBEI&asaa* ZONDERLING SAMENTREFFEN Zondag 11. kwamen een vier a vijf hon derdtal Duitschers leper en de front- streek bezoeken. Een gezelschap dezer, 'be staande uit vier personen, bestelde aan de statie te leper een taxi. Ze zouden ce Crete van Passohendale gaan 'bezoeken. De menner van de auto, zekere L. L., uit leper,Oud-Strijder, Vuurkruiser en Oorlogsverminkte, voerde zijn klanten ter bestemming. Gekomen aan den overweg te Passchendale moest de taxi stoppen, de klanten stapten af en een levendige bespreking ontstond tusschen de vier Duitschers. Twee ervan hadden den slag van Passchendale meegemaakt. I De geleider-oud-strijder uit leper, die in de Belgische rangen had gestreden en ook den slag van Passohendale had mede gemaakt, en die de Duitsche taal kent, werd nieuwsgierig en naderde het gezel schap. Het gesprak ging verder: «We lagen (de Duitschers) met ons peloton van 25 man, den 28 September 1918, dezen datum zal ik nooit vergeten, in een loopgracht hier op deze plaats. Vier uren aan een stuk vuurde de vijand (de Belgische ar tillerie) op ons. Ze lagen enkele passen voor ons en we wisten zelfs niet cf 'het Engelsehen of Amerikanen waren of tot welke nationaliteit ook zs behoorden. Van onze 25 man bleven we nog met zes over na den verwoeden overval en verovering der Belgen ln hun eerste offensief. Als razend van schrik, schoten we in het wilde rond. Ik mikte op de vierde, loste twee schoten, doch trof hem niet. As een bezetene kwam de kloekgebouwde Belg op mij aangerand en zou mij de schedel met het geweerkolf gekloven hebben, in dien ik niet de armen in de hoogte ge stoken en Kameraad geroepen had. Ik werd dus gevangen genomen, en had mijn leven gered. De taxivoerder, die tot dan toe het ver haal stilzwijgend aanhoord had en die door al deze bijzonderheden zekerheid had gekregen, dat hij wel deze vierde per soon was op wien de Duitscher gemikt had, richtte zich tot zijn oud-krijgsgevan gene met de volgende woorden: Zoudt ge nog den persoon erkennen welke u ge vangen heeft genomen? «Ik denk van ja», antwoordde deze. Wel hij staait voor uzegde de ge leider. De Duitscher, als van de hand Gods geslagen, werd vaalbleek, en een oogen- blik van drukkende stilte heerschte. Deze werd gebroken door een kwinkslag van een Duitscher. Doch het gesprek scheen niet al te best meer te vlotten. IN HEEL DE WERELD nemen millioenen verbrui kers met veel bijval de en bevelen ze aan omdat zij de werking der spijsver tering en der darmen regelen Da flesch van 25 korrels 5 fr. 50; 50 korrels, 9 fr. In alle apotheken !y ^|g| een postabonnement vraagt voor 1939, zal van nu tot einde N 1938 ons blad per post KOSTELOOS tehuis besteld worden. AUTO MET SLEEPWAGEN IN DE GRACHT TE GELUVELD DE AUTO EN BE SLEEPWAGEN IN DE GRACHT. Zondag avend rond 5 uur, kwam Heer Gerard Lsbbe, landbouwer cp Da Groote Heerlijkheidte Poperinge, met zijn auto en sleapwagen terug van de peerdenkoer- sen van Kortrijk. In de sleepv/agen was het koerspeerd Qusny Guy», toebehoo- rend aan Keer Eylvain Vandromme van Pcptringe. Tar hoogte van het Gehucht Zandb- berg grondgebied Geluveld,' waar da weg een geweldige kromming vertoont, moest hij afsteken voor een auto, welke langs den rechterkant der baan stond. Door den motregen was de baan glad en door de lichte helling, duwde de sleepwagen, welke met het koerspaard geladen was.. tegen den auto, zoodat deze van den weg afweek, de tramxiggels opbolde en van den drie meter hcogen barm naar beneden stuikte. Door de koelbloedigheid van den menner, bleef da auto racht, doch de aan hangwagen kantelde. Niemand der inzit tende parsonen werd gekwetst. Het koers- paard, dat een groote waarde vertegen woordigde, kon uit zijn neteligen toestand bevrijd worden, ook zonder letseL (KB33B2Z2!i£i£B233SD5B8BE!£BBBBB Door de PACHA Cichorei! Met een lekker tasje blij, Hoog den moed, HOUDT U GOED, Wij staan met den marconist op het achterdek, tusschen de twee reddingsboot jes. De mannen van dek staan op den neus van de boot of onder de brug, de handen in de zakken, de oogen strak voor zich uitstarend. Wij zijn nu reeds een tijdje de vaargeul door, en in volle zee. Vóór ons ontvouwt zich het panomara van het achteruitdrijvende Oostende, de nu verlatene badstad. Wij bespeuren sierlijke en dikwijls on beduidende villa's, enorme hotels, den hoogdravenden onregelmatigen bouwstijl van het Kursaal. Wij zien nog de opeen volging der zullen van de gaanderij, het doodsche verlaten Palaoe, de twee slanke torens van de Sint Pieters- en Pauluskerk en de hooge rille vuurtoren die zich helder afteekenen tegen den donkeren eentonig grijzen lucht. Wij mijmeren uit... In verbeelding zoeken wij den bekenden weg doorheen deze rijkemansgebouwen... Wij weten dat zij meestal gedurende ne gen maanden van het jaar onbewoond staan, stofferig vuil wordend, wachtend op de zomermaanden met hun woelige pracht van trotsche weelde. V/ij weten dat achter die hooge ruime en kostbare gebouwen vuile volkskwartie ren liggen, waar Winter en Zomer, het heele jaar door, 't gewone volk ook het visschersvolk werkzaam en woelig kri oelt, leeft en neert in duistere door ouder dom versleten woonsten. Daar ergens kronkelen krocht-straatjes, waar nu nog in onze twintigste eeuw heele huisge zinnen moeten huizen in één keldertje, op één zolderdak, in een eenig slaapvertrek... Wat een tegenstelling!... Wat een onlogische verdeeldheid!... Wij vragen ons af: zouden de mannen op het dek, den marconist nevens ons, ook deze tegenstelling zien? Zouden zij haar wellicht sterker dan ons aanvoelen?... Of zijn zij er zoo sterk mee opgegroeid dat zij haar als een natuurlijk verschijnsel bekij ken, zonder er de wezenlijke toeteeken's van te begrijpen? A We snulven de zoutige zeelucht ln... We hooren de machines zoemen in het ruim, in snelle regelmaat, gesmeerd zacht, zonder het minste geklop of gekras. We zien het grijs-blauwe water: in breede streep waar onze boot passeerde; dicht bij ons: wit openrollend met kleine spettering: verder weg: zacht deinend in 't helder tot 't donkere grijs-blauwe kleu rengamma; oneindig ver: in donkere ef fenheid, grensloos één met den enormen koepel-horizont. We zien een zestal meeuwen achter de boot meevier-ken: klapwiekend opstijgen, in snellen vaart neerglijden-, bijwijlen schreeuwend om wat voedsel. Aan de kim doezelt de duinenlljn weg... Nu strekt ten allen kante de oneindig heid zee en lucht. Wij zijn toen op verkenning gegaan: Wij wen-schten een duidelijker idee van het schip, een eerste kennismaking met het werk van het personeel. De boot is de oude «Sardius» pas in 1926 te Beverley, in Engeland, gebouwd, voor de groote Kingstonfirrrua van Hull. In 1925 kon de Oostendsche Reederij er voor een prijsje de hand opleggen. Daarmede bekwam zij de grootste en het best toege ruste vischvaartuig van België voor de zeer verre reizen der groote vischvangst. Het schip werd herdoopt met den naarn Christ Mahlman en werd te Oostende bij de zeevaartpolitie ingeschreven onder het nummer O. i63. Uit de ofiicieele papieren blijkt dat het schip 142 voet lengte en 24 voet breedte meet. Het heeft op den- kop 12 voet diep tegang en achteraan 18 voet. Zijn vermo gen ls 336 scheepston bruto, waarvan 130 ton aan vischruimi is gereserveerd. Een stoommachine van 600 P. K. geeft de boot een flink gehouden gemiddelde snelheid van 9 11 knoopen, die zoonoodig tot 12 kan opgedreven worden. Om de marineketel de noodige gemiddelde span ning van 200 L. B. S. per vierkante inch te kunnen geven, moeten er in de drie vuren negen k tien ton kolen per 24 uur verstookt worden. Een eenvoudige verme nigvuldiging leert ons, dat er voor ons reisje van drie weken minstens twee hon derd ton kolenprovisie moet medegenomen worden. Bij navraag vernamen wij dat 130 ton kolen in den koolboenkel kunnen, 70 ton in den spareboenkel en ruim 50 ton in de zijboenkels. De boot is alleen met de kolenprovisie reeds bij de afreis zwaar geladen. Doch daar komen nog bij: zestig ton ijs, die moeten meegenomen worden om den ge vangen visch versch te kunnen bewaren, 17.000 liter zoet water, olie, levensmiddelen, visch-materiaal, enz... enz... Ds machine, die te midden onderaan in het ruim stevig vaststaat, is het kloppen de hart van de vischboot. Zoolang dè,t hart in orde is kan men met het werk vooruit: zoodra er iets niet in orde is met dat hart is het werk in gevaar; van zoo haast cat hart stil valt is hst amen en uit met het werk. De machine staat onder de rechtstreek - sche verantwoordelijkheid van een 'be voegden werktuigkundige, die bijgestaan wordt door twee stokers en een trimmer. Ieder stoker werkt twaalf uren per dag: de eerste stoker van 1 uur 's nachts tot 7 uur 's morgens, en van 1 uur 's middags tot 7 uur 's avonds; de tweede stoker ge durende de andere uren. De van wacht zijnde stoker moet de vuren onderhouden en ieder uur de machine smeren. De trimmer moet gedurende de gansche reis de kolen aangooien, zoodat ieder sto ker er steeds een voldoende voorraad vlak bij zich heeft. De trimmer werkt even eens minstens twaalf uren per dag: hij trekt de wacht op samen met den eersten stoker, en leert aldus het werk van stoker. De machinist zelf, meesternoemen ze hem op de boot, is eigenlijk dag en nacht in de weer. Wij overdrijven geens zins als wij zeggen dat hij gemiddeld 18 uren per dag aan het werk ls. Want het is de meesterdie regelmatig moet nagaan, moet onderzoeken, of al-de deelen van het machine perfekt in oijhe zijn, opdat het stalen gedrocht met- een chrom-etrische re gelmaat voorzie*1 'weze van stoom en olie, en aldus alle bewegingen naar de bepaal de regeling ïuiver zou uitvoeren, uur na uur, dag en lacht, onafgebroken, weken aan één stuk, De «meester*.moét eigenlijk ten allen tijde overal bij zijit hij kijkt immers ook de groote windas op het dek na; de dyna mo achter de brug; alle deuren, luiken... heel het ijzerwerk. Hij heeft geen vaste rusturen: hij slaapt zeer onregelmatig, nu eens midden den dag, aleens 's avonds of 's nachts. Wanneer hij slaapt, wanneer wie ook slaapt cp de boot, dan wordt dien- slaap door de anderen gerespe-kteerd: dan warden geen grapjes uitgehaald! Op de brug, op het dek en in het ruim werken de kapitein, de stuurman, de vier matrozen, de twee lichte matrozen en de loopjongen. In de keukenarbeidt de kok, en in de chartroom werkt de mar conist. De loopjongen, een fltnke jongen van zestien jaar, vaart reeds een paar jaar op IJsland mee. Als weesjongen van een Bel gischen visscher, kreeg hij zijn theoreti sche opleiding, van zijn 7* tot zijn 12* jaar, in de «IBIS», de kweekschool van de visscherij, welke in 1906 door Zijn Ko ninklijke Hoogheid Prins Albert van België te Oostende opgericht werd, ten gunste van de weezen der zee. De loopjongen op een vischbak heeft geen gemakkelijk, geen luiaardsbaantje. De Mousse zooals ze hem in visschers- taal h-eeten, is van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de weer: hij helpt den kok, hij kuischt het logist van de officie ren, hij houdt de chartroom rein, op de visscherij moet hij op het dek de matro zen helpen om zich aldus stilaan praktisch en grondig in alle matrozen-aktiviteit te bekwamen. Na een gunstige proefperiode van één twee jaar, wordt hij op advies van den kapitein tot lichten matroos bevordert. De Lichte Matrozenzijn doorgaans 16 18 jaar oud. Praktisch mosten zij hetzelfde werk van de matrozen verrich ten: gedurende den overtocht de wacht optrekken en sturen onder toezicht van den stuurman, de vischnetten helpen in orde brengen en mede herstellen, het ko per poetsen en 't schip reinigen; op de vis scherij visch helpen ophalen, gutten was- schen en in. 't ruim gooien; in het ruim: de neergegooide visschen opvangen, ze den stuurman aangeven, het ijs kappen, enz... Na een paar jaar kan de Lichte matroos op gunstig advies van den kapitein tot matroos bevordert worden. Zijn werk blijft hetzelfde: doch zijn loon verdubbelt -bij na. Matrozen die eenigszins een goede theo retische opleiding genoten en zich verder in de vischvangst- en zeevaartkunde we ten op te werken, kunnen na zes jaar praktische arbeid zich voor de Rijks-Zee vaartkommissie aanbieden voor het exa men van Stuurman Dit examen dat over theoretische en praktische vakkennis gaat is door een Koninklijk Besluit ver plicht voor alwie «stuurman wil worden. De Stuurman doet praktisch gespro ken hetzelfde werk van de matrozen. Doch hij is verantwoordelijk voor het binnen brengen van goed bewaarden visch. Daar om zal hij den visch persoonlijk in het ruim in 't ijs leggen. Hij krijgt de werk- orders van den kapitein, welke hij aan de matrozen en lichte matrozen overmaakt. Hij waakt op de goede uitvoering van de- DE CHRIST MAHLMANSTEVE NT NAAR HET VERRE NOORDEN, ONZEKERE DAGEN TE GEMOET. ze orders, en is bij ontsteltenis van den kapitein diens plaatsvervanger. De Kapiteinis de ziel, de groote baas van de boot, van de expeditie. Hij draagt de verantwoordelijkheid van de boot, hij regelt den dienst. Hij krijgt van de reederij opdracht visch te halen van bepaalde vischgronden: IJsland, Spaan sche kust, Witte Bank, Witte Z:e, of ei. ders. Doch het worat aan zijn eigen ini tiatief, aan zijn eigen ervaringen en de inlichtingen welke dsn marconist hem kan bezorgen, overgelaten de preciese visch gronden te bepalen waar gevischt zal wor den. Hij duidt de te volgen routes aan. Hij beveelt alle personeel op de boot. Pre cies om al deze groote verantwoordelijk heden eischt de Belgische Wet dat ieder vischbootkapitein drager weze van een ka piteinsdiploma, dat afgeleverd werd doof de Zeevaartkommissie. Men kan dit di ploma, spijts alle theoretische kennis slechts bekomen na zes jaar aktief geva ren te hebben, en op een behoorlijke wijz» het bewijs te hebben geleverd dat men én theoretisch én praktisch een boot over den Oceaan kan besturen, dat men in be paalde gevallen precies weet wat er t« doen is, en -ten slotte dat men degelijk op de hoogte is van de geheele visscherijbe- drijvigheid. De kok wordt door den kapitein aan geworven: deze man heeft slechts twefl goede hoedanigheden te -bezitten: 1. een meester te zijn in de burgerskeuken; 2. tegen het ruwe zeeleven bestand te zijn. Last not least: de «marconist». Slechts de grootste vLschbakken kunnen zich de luxe van een marconist permitteeren. Op de minder groote vischbooten moet de kapitein marconistspelen... hoe goed of hoe slecht zulks ook gaat, zooals het uit het verloop van deze reportage aller duidelijkst zal blijken. De marconistde gjede marconist, moet benevens een degelijke technische opleiding, jarenlange ervaring, ook ver schillende vreemde talen machtig zijn. Voor IJsland moet hij zich minstens in het Eng-elsch, het Duitsch en het Fransch behoorlijk kunnen uitdrukken. Over het hoogst rendeerende werk van den marco nist zullen .wij ten gepaste tijde uitwijden. Terloops mag echter nu reeds gezegd wor den dat hij op d-en viscbak 1 et gemakke lijkste leventje heeft, dat ecchter daarom nog geenszins benijdenswaardig mag ge noemd worden. De kapitein, de machinist, de stuurman en de marconist vormen het officieren korps op den vischbak. (Nadruk verboden) ('t Vervolgt) JEF VAN WYNSBERGHE. 'BSB3BEBB99BBBES3>4Bfl£BE3Sil33B Voor het toelatngsexamen in de Ko ninklijke Militaire School, hebben zich dit jaar 628 kandidaten aangemeld, waaron der 126 de proeven in het Nederlandsch hebben afgelegd. In de afdeeling artillerie-genie zijn 17 Vlamingen en 78 Walen geslaagd; in af deeling infanterie-ruiterij 27 Vlamingen en 111 Walen. Werden aanvaard: 13 Vlamingen en 57 Walen in de afdeeling artillerie-genie en 19 Vlamingen en 51 Walen in afdeeling infanterie-ruiterij. Kandidaten, die ln het Fransch h-.-t examen hebben afgelegd en de Neder- landsche taal machtig zijn, zijn verzocht geworden de leergangen in de Koninklij ke Militaire School in het Nederlandsch te volgen. Heel wat leerlingen hebben reeds het voorstel aanvaard. De Vlaamsche kadetten van St Truldea hadden voor de afdeeling artillerie-genW vijftien kandidaten; 11 zijn ln het examefl gelukt (7 aangenomen en 4 aanneembaar) voor de afdeeling infanterie-ruiterij zijn 18 Vlaamsche kadetten geslaagd (14 aan genomen en 4 aanneembaar en 1 mislukt. In de school voor onderofficieren-kan didaten-onderluitenants te Namen, zijn in het eindexamen gelukt: 81 Walen en 37 Vlamingen, afdeeling infanterie; 7 Walen in de afdeeling ruiterij; 13 Walen en 8 Vlamingen in de afdeeling artllerie; 3 Walen en I Vlaming in de pfdeeiing ver voerwezen. Keus onder 200 FONOPLATEN bij J. Delbaere, Gasthuisstr., 39, Poperingft .■QEiaiieEBasasaiBaBaaamsauifBaBaHaHiBHBBaiHiHHBa&aBiiHHHHHBaiHHBicBUMHH* J '4 Avond», aangewend... Morgen» reed» opgeknapt Pot 10 Ir, Cop» 5 £r. in allo Apotheken*

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1938 | | pagina 2