KERSTDAG
in
Euro
Kerstmis over de Wereld
En waar de Sterre bleef stille staan!...
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
Zwerversbede bij
de Krib
Bloedige gevechten geleverd in Finland
ZWARE LUCHTGEVECHTEN BOVEN DE NOORDZEE
Talrijke schepen gekelderd
De Duitsche Paketboot "Colombus,, van 32.000 ton vergaan
ZONDAG 24 DECEMBER 1939
«DE HALLE
.10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM..
7* JAAR. N' 52.
DE ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1940 IS VASTGE
STELD ALS VOLGT:
Een Kerstdag zonder sneeuw is geen Kerstdag
'm
JTan al onze JJezers en Cezeressen
£>alig en Vreêvol JCerslfeest
In het hooge Noorden bereiken de Russen de Noorsche grens
HET VERLOOP DER GEBEURTENISSEN DAG NA DAG
25 December, 12 ure middernacht!
Op Vrijdag 15 December
Zateraay 10 wtttmbcr
Katholiek Weekblad van leper.
Bureel:
Boterstraat 58, IEPER.
EEN
POSTABONNEMENT 1940
IN BELGIE KOST:
1 Jaar 25,frank.
6 Maanden 13,50 frank.
3 Maanden 7,frank.
AUt Utimetiet ii'ie vettnfaocrieKik
'S/Sfi/sp unif jaotl
Dru Wier-Uitgever:
SANSEN-VANNESTE. Poperinge.
Tal. Popariaga Nr I.
Pa.tebaekrakaniag Nr IH.Tt.
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,fr.
2 Ir. toeL v. ber. ra. adr. t bur.
Kleine berichten (minimum) 4,fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 5,fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanrraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen en
moeten tegen den Woensdag avond
ingezonden worden. Kleine be
richten tegen den Donderdag noen.
IN 'T LEGER.
Entwaar... aan 't Albertkanaal,
op een verre gehucht buiten al Gods
heiligen, wc mogen niet zeggen waar,
■liegen ze... ergens».
Er is een boereknecht bij, en die
vindt zijn leven niet onplezierig en
zelfs confortabel. er is een beenhou-
wersgast, die best de rabakols ver
kent, een schilder die patatten schelt,
een garcon-coiffeur d>e den leegaard
scheert, un fils a papa die klaagt over
de W.C.. een wever die het langdra
dig vindt, een kruidenier die zijn sol
de telt. een bankbediende die gewoon
was aan de centrale verwarming en
de eene valling na de andere betrapt,
ook een brankarriier die anderszins in
civiel professor is in een college, enz...
Ze zullen Kerstdag vieren en réveil-
lon houden.
De boerin gaf een kalkoen, maar
de boer mocht het niet weten. Die
kalkoen, zeiden de piotten, is ten an
deren met den afval van onze keu
ken gevet.
We kunnen toch niet trakteeren
op zulken keer met kouden café en
soldatenbeschuit zei de kok... En
elk zorgde voor entwat. Er kwamen
pakjes in van alle kanten Er was
couque de Dinant van de Werkende
Bie Lutti's, er was saucisse de Bou
logne, er kwamen Brugsche mokken,
enz., een heele menu, meer dan hun
vrouwen en kinders zouden krijgen
thuis.
En ze gaan 't al broederlijk deelen.
De brankardier kon den embargo
heffen op cenige fiesschen Pommard
van uit den kelder der pastorij, die
onder water stond. Maar. had hij ge-
zeid: «Mannen, het is niet genoeg te
zorgen voor het ravitaillement van
het lichaam, we mogen ook onze ziel
niet vergeten en er is Nachtmis in
de hofsteê.
De mannen peinzen op thuis, op den
Kerstboom en de Nachtmis in de pa
rochiekerk.
Er wordt dezen avond geen arm
Vlaamsch verteld en op het uur dat
ze anderszins al ronken onder de
sarge. is alles stil.
Ftille Nacht, alles wacht.
Het is niet spectaculair maar toch
zoo aandoenlijk.
Et dire qu'on était si ben a s'mal-
son zucht de soldaat van de Wals
pa ys.
In de grootje boerekeuken is er een
altaar opgericht en de priester-bran-
kardier doet de Nachtmis.
Adeste! wordt, gezongen. De Wale
geeft het af: II est né le devin en
fant.
Het wordt een hemel in die binnen
kamer. Papier d'armenie brandt voor
wierook.
Vurig bidden allen.
De Consecratie is een ware Kerst
mis, ze verstaan het diep.
De groote gebeurtenis neemt plaats
waarvan de oorlogsbulletijnen niet ge
wagen: «Vrede binst den oorlog.».
Zij comm.iniceeren. Hier vindt Jezus
opnieuw eenvoudige schapen... men-
schen van goeden wil.
In de frontlijn en zone van de dood
vieren zij een blijde geboorte van een
kind dat in alle talen Jezusheet.
De priester houdt een korte aan
spraak: «Op een Kerstdag klaagde
de H. Hieronymus omdat hij niets had
om te geven aan het Kind Jezus. Daar
liet zich een stem hooren: Hierony
mus weet gij niet wat gij mij geven
kunt? Geef mij uw zonde.Solda
ten, mijne vrienden, gaat te biech
ten. Wij weten niet wat geven. Jezus,
we brengen U onze zonden, ons sol
datenpaksken. s>.
En dan verder...
KEUKENSERMOEN.
Er was geen plaats voor hen in de
rijke huizen.
Wij voelen nu beter aan den lijve
de armoe maar ook het gelul: van
Bethlehem.
Wanneer wij zullen weerekeeren in
ons stalleken zullen wij niet meer
klagen.
Sint Jozef, de brave man. was ook
werkloos. Hij had een hoop comman-
den en moest alles in plan laten op
risico zijn klanten te verliezen en zijn
affairens ten onder te zien gaan.
Wij weten nu ook beter wat het is.
Hij vond geen kantonnement.
En geen huis te hebben valt zwaar.
Overal aan te kloppen en overal wei
gering hooren.
Deze dagen met onze natte voeten
betraDD?ld. was ons strooi als een
messing.
Wij hebben uren van verveling be
leefd in ons kasteel-der-trek-gaten.
Peinst gij, beste jongens, dat Jozef
en Maria daar versch strooi vonden
te Bethlehem?
En als ze moesten vluchten naar
Egypte dat was ook iets. daar waren
ze ook niet gelogeerd gelijk prinsen.
Herodes vervolgde hen. Herders! gar-
de-a-vous! dat was een geassureerde
brokke. een soort van Hitler in zijn
tijd. Maar Jezus heeft hem toch over
leefd en overwonnen.
Wij zijn hier te Bethlehem, we knie
len gelijk de herders, vol geloof en
betrouwen voor dat Goddelijk Kindje
dat on ons glimlacht. Wij zijn er geer-
ne bii.
We klagen en rouspeteeren dat we
een beesteleven hebben. Ja, 't is waar.
Maar de H. Familie had het niet
beter dan wij, ter contrarie.
Een oud Kerstlied luidt: «Op het
strooi slaapt een God.
Maria was arm, ze had geen maarte.
Daar brandde geen continu.
En dat Kindeken, hoe geerne gezien
ook, was geen bedorven en vertroe
teld suiker-Kindje.
Wij die nevens den koeistal slapen
weten nu ook wat het is verwarmd
worden door den adem der dieren in
de armzaligste grot.
We wisten het reeds in de boeken
en van te hooren prediken, maar zoo
lang ge zelf op strooi niet ligt, weet
gij niet hoe hard het is, niet waar,
kameraden?
Heilige Jozef, gij die het groot lot
niet gewonnen hebt in uwen tijd,
maar in uw miserie toch gelukkiger
waart dan een millionair. leer ons,
arme piotten, te vreden zijn, omdat
wij christenen zijn en Jezus hebben
bij ons. Waak over ons huisgezin, gij
weet wat het is hoofd te zijn van fa
milie, bescherm onze kinders, die op
dit uur hun gebed met het onze ver
eenigen.
Lief Kindje Jezus, geef ons uw
Kerstvrede
Waarom is uw krib zoo hard
En waarom lijdt ge reeds smart?
Waarom in die koude grot?
Is dat uw lot?
In mijn armen rust voortaan
Zie mijn hart; neem het aan.
A B.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 12 MAANDEN:
In Belgie 25 Frank
Belffiach Kongo 9 Belgas
Frankrijk 9 Belgas
Holland 9 Belgas
Alle ander Landen 13 Belgas
1 Belga 5 Belgische franken.
Onze abonnementsprijs blijft de
zelfde van 't vorige jaar.
We rekenen erop dat al onze
Abonnenten ons zullen trouw blij
ven en danken Ken hierbij bij voor
baat.
DE UITGEVER.
VOOR DE SOLDATEN
geven wij voor 1940 Abonnementen
aan den verminderden prijs van
5 fr. per 3 maanden.
KERSTNACHT AAN DEN IJZER
(Schilderij van Sam. De Vriendt - Stadsmuseum Diksmuidc.)
In de nog zoo verschbakken stad
Diksmuide werd voor enkele jaren op
het stadhuis een museum ingericht
waar ge tal van kurieuze oorlogsherin
neringen uit den laatsten oorlog
'14-'18 kunt bewonderen. Uren en
uren kunt ge er u bezig houden... tot
ge ten slotte belandt in een der laat
ste zalen waar ge plots blijft stilstaan
voor een zeer eenvoudig doch diep
aangrijpend tafereel van Samuel De
Vriendt, den stillen kunstbroer van
Joe English zaliger.
Het schilderij stelt voorKerst
nacht aan het front. Het is een mo
ment uit dezen heiligen nacht gedu
rende de wreede oorlogsjaren.
Uit de loopgraven stijgen van weers
zijden de zachte Kerstliederen op.
Geen schot meer. Heilige stilte. Aan
een geweer een witte zakdoek als vre-
desvlag. Een Duitsch aalmoezenier
brengt een geschenk naar onze solda
ten een heerlijke Monstrans in de
puinen ontdekt. Daar zitten ze, alle
bei geknield in den donkeren nacht,
met rondom heil de mizerie van dood
en vernieling... Want tussehen den
Duitscher en den Piot ligt het Godde
lijk Kerstkindeke te stralen in deze
duisternis.
Gebogen over dit hemelsche wichtje
zit de eene vijand naast den anderen.
Alle wrok verzwond.
De gebalde vuisten vielen open om
de handen te vouwen tot een gebed.
Het is of de onzichtbare Kerstengelen
hun paradijselijke pastorale neurien
Vrede op aarde aan de menschen
van goeden wille!
Daar staat ge vóór, mijmerend...
Vrede!... En waarom plooit dien pein-
selijken Kerstlach op uw gelaat tot
een bitteren trek van harde ontgoo
cheling?
Vrede!... We hebben het uitgekre
ten, in letters van graniet gekapt op
het IJzermonument, een boogscheut
hier vandaan «Nooit meer oorlog!
De wereld davert van het oorlogs
geweld. En 's avonds ja, op den
heiligen avond van Kerstnacht als
gij naar de wondere leizekes van
Kerstnacht, naar weidsche Kerstko
ren en wondere Gloria's zit te luiste
ren, komt uw kleinste broekvent en
geeft bij toeval een duw aan den ra-
dioknop... Ge springt gebeten recht...
Maar te laatDaar roept de radio
reeds in alle talen...Zooveel sche
pen getorpedeerd Honderd vermis
ten De vijand verloor vijftig doo-
den Bom ontploft Vliegmachines
neergeschoten Militaire eer bewe
zen aan de dooden die ten grave wer
den gedragen!... enz. enz. En een klein
sikkepitje van een golflengte verder
gaat het nog steeds Vrede aan alle
menschen, die van goeden wille
zijn!...
Ge zoudt uw kleinen papvent in
plaats van een lap om de ooren liever
een frank voor zijn spaarpot geven
nog nooit hebt ge dieper de bittere
tegenstellingen van dezen tijd aange
voeld...
Wat hebben wij immers van dezen
Vrede gemaakt!
Twee duizend jaar geleden klonk
deze roep over de aarde.
Vijftien eeuwen heeft het oude
avondland EirropS geleefd en geteerd
op de leer, vaj^j^ Heilige Kerstekin-
deke. Doch deze verlichte eeuw wilde
een Vrede bouwen zonder Hem, die
aan de wereld den eenigen Vrede
bracht.
Op de lippen dezer groote mannen
lag steeds het woord: «Vrede!»...
Doch zij weerden met wonderen
schroom den naam, den stedehouder,
den godsdienst van Hem, dien wij wél
nog durven noemen: «Onzen Lieven
Heer Jezus-Christus, den Vorst des
Vredes!
Arme verdoolde wereld met zijn
Volkenbond en zijn Vredesoffensie
ven...
Arme Vredesapostelen, die op zand
bouwden.
Arme Wijzen uit het Westen die de
Ster niet zien wilden, die den hemel
van 't menschelijk droomen en be-
geeren hebt gevuld met nieuwe ster
ren van allesoverschitterende rasver
heerlijking, met de steeds onafwend
bare Poolster van 't communisme, met
den zslfgenoeglijken glans van eigen
belangen en zelfzucht...
Om de wondere Sterre van Kerst
nacht te dooven.
Doch nutteloos! Op dezen hooghei
ligen dag wijl de Kerstklokken luiden,
wijl zooveel keerskes branden om het
zoete Kerstkindeke en de moeders de
blozende smoeltjes van hun kleuters
hefTen tot het serene gelaat van het
Jezukindje, schouwt de wereld naar
het Zenith van ons diepste denken:
de heldere Sterre van den Kerstdag.
De wereld weet en gelooft wel meer
dan ooit dat er geen Vrede komt zoo
lang deze Sterre niet over de wereld
staat in haar onberoerde en onge
schonden klaarheid.
Dat de grooten der aarde dan maar
naar het Kerststalletje gaan als wel
eer de drie Wijzen, en offeren: Goud,
Wierook en Myhrre.
Het Goud dat thans dag op dag bij
miljarden wordt vergooid, het weze
geofferd aan het Kerstkindeke, aan
de duizenden armen die huilen van
grooten honger...
De Wierook die ze dag op dag hun
eigen zelf, hun eigen gedachten en
eigen natie toezwaaien, zwaaien ze
die het Kerstkindeke toe: Glorie aan
God in den Hooge.»...
De Myhrre, geur van deugden, offer
van menschen met onbesmette - han
den, offer van ootmoed en waarheid...
Treedt aan in het purper van uw
hooge majesteit moderne Wijzen uit
dit dwaze Europa...
Treedt aan en offert: Goud, Wierook
en Myhrre.
Treedt aan en zingt met ons deze
zachte Vlaamsche Kerstleis ze is
goed en geurt als een antiek beelde
ken van hout:
En waar de sterre bleef stille staan,
daar zijn ze alle drie binnen gegaan.
Treedt aan! Ook uw moeder h'eeft
U als gelukkige dreumes Kerstlied
jes geleerd. Treedt aan, en neemt dit
lieve lachend Vredesdichtje, draagt
het naar de fronten, en legt het tus
sehen de strijdende volkeren, als op
dit schilderij van onzen Samuel De
Vriendt och! hangt toch een copie
ervan in uw werkkamers!
Dan zal het eeuwenoude Kerstlied,
dat eenmaal over de zachte weiden
van Bethleëm weerklonk, voor ons
geen droom meer zijn, geen zoete le
gende, geen onbereikbare toekomst
muziek, doch milde en machtige wer
kelijkheid:
«Vrede aan alle menschen die van
goeden Wille zijn! L. J.
IINII
HM
Kerstmis is het feest van arm en rijk,
van christen en ongeloovige. Meer nog
dan eenig ander kerkelijk feest, heeft het
feest van de Geboorte weerklank gevon
den in ongeloovige of heldensche mid
dens. Kerstmis Is voor allen het feest van
den huiskring geworden, het feest van
vrede en goedheid. Daarbij en daarrond
zijn schoone gebruiken ontstaan. Voor
ons christenen blijft het stalleke het mid
denpunt van het feest, maar daarnaast
is ook de gewoonte om een kerstboom in
de huiskamer te planten en op te sieren
in voege gekomen.
Wel is deze gewoonte niet In alle lan
den ingeburgerd.
In Duitschland is ze algemeen, in Ne
derland ook.
In Engeland echter siert men de huis
kamer op met mistel, alhoewel daar ook
de kerstboom in voege is gekomen. De
kerstboom werd echter pas ingevoerd aan
het hof door den Prins-gemaal Albert,
uit het vorstelijk geslacht van Coburg,
echtgenoot van Koningin Victoria van
Engeland. De Engelschman houdt echter
nog het meest aan zijn misteltak, op
Kerstavond verlooft hij zich onder dien
tak, een gebruik dat door den zooge-
naamden kus onder den mistel bezegeld
wordt. Ook kent men in Engeland zekere
kerstgerechten de plumpudding en den
kalkoen, die aldaar de meer Duitsche
kerstmisgans vervangt. Zoo worden in
Londen alleen gedurende de Kerstdagen
meer dan 30.000 kalkoenen opgesmuld, die
niet alleen in Engeland gekweekt wor
den, maar uit Italië, Rusland en Servië
ingevoerd worden. Er is nu echter veel
kans dat er veel kalkoenen op het appel
zullen ontbreken met dien oorlog. In de
Universiteit van Oxford grijpt ook een
origineele kerstprocessie plaats, op 25 De
cember. Zij is echter niet voor iedereen
toegankelijk, want de processie wordt in
de eetzaal der Universiteit gehouden. Als
de rector en de professoren in de met-
marentakken versierde zaal vereenlgd zijn,
treedt de rij der studenten binnen, waar
van er twee den kop van een everzwijn,
liggend op een zilveren schaal, dragen.
Met feestelijk gezang wordt de spijs dan
aan den rector voorgezet, die de laurier -
Och laat mij rusten Heer,
Na 't lange en treurig zwerven,
Mijn handen hebben 't koud,
Mijn voeten doen zoo'n pijn;
Och laat mij knielen hier.
En alles wil ik derven
Als ik de weelde ken
Eén stond bij U te zijn.
Ik heb geen schatten, Heer,
Geen goud om U te geven,
Ik ben een zwerver maar
Belaart met leed en smart;
Mijn eenigste geluk
Was steeds voor U te leven,
En 'k offer dit U op
Met 't arme zwervershart.
Mijn Jezus in uw krib
Aanhoor mijn schaamle bede.
Mijn Schepper en mijn God
Die kind geworden zijt.
Ik vraag ootmoedig U
In d'heil'ge Kerstnachtvrede:
Daar blijve in mijn gemoed
Geen schaduw bitterheid.
Geen bitterheid voor hen
Die mij eens deden lijden.
Die mij de bete broods
Niet gaven langs de baan.
Die zonder liefdewoord
Mij verder lieten schrijden.
Door regen, sneeuw en kou
Den zwerver lieten gaan...
REYNOLD.
«I3IMIBMBIIIHMIIIIHIIII
en rozemarijnbla&djes aan de studenten
uitdeelt.
In Frankrijk wordt het kerstfeest uit
bundiger gevierd, of liever werd het ge
vierd. want ook dit Jaar zal daar de oor
log de kerstviering aan banden leggen.
Daar wordt Kerstmis in de groote steden
vooral gevierd door middel van een ré-
veillon. Men komt dan rond middernacht
in het restaurant bij elkaar om dan tot
in den vroegen morgen te eten en te
drinken en plezier te maken en dan met
zwaar hoofd en ledige beurs huiswaarts
te keeren. Parijs vertoont bij den réveii-
lon een merkwaardigen eetlust. Volgens
eene, reeds verscheidene jaren geleden
door het bekeer eener koophal gepubli
ceerde statistiek, werden ervoor ingekocht:
189.698 kgr. gevogelte, 8.308 stuks wild,
200.000 kgr. bloedworst, 70.000 kgr. boter,
297.700 pond visch, 28.700 pond mosselen
en kreeften, 2.000 pond wijngaardslakken
en 76.000 pond vlsschen en oesters. In
Frankrijk heeft het kerstfeest niet zoo
zeer een huiselijk karakter, maar nood
gedwongen zullen onze zuiderburen er dit
jaar ook toe moeten overgaan.
In Zweden ruikt alles, spreekt alles van
Kerstmis. Dwars over de straten zijn
transparanten gespannen, die God Jul
d. w. z. Vroolijk Kerstfeestlaten schit
teren. De vensters en deuren der maga
zijnen zijn versierd met dennengroen en
lampjes, heerlijk verlichte kerstboomen'
staan op de openbare pleinen. Zelfsde
autobussen die door de straten rijden, zijn
met groen en licht versierd en de bestuur-!,
der is verkleed als boeman. En Kerst-;
mis wordt daar intiem 'gevierd rond de
eeuwig groene den.
In Spanje heeft men tussehen aller
hande gebruiken, het bereiden van het
kerstgebak Turon de almendras uit
amandelen, honing en suiker.
In Amerika vindt ook het kerstfeest
steeds ruimer verspreiding, maar de kerst-'
boom wordt daar vervangen door 'n soort
altijd groene boom, die eveneens vol ge-"
hangen wordt met lichtjes en geschen
ken.
In Ierland vormt het religieuze gebeu
ren de hoofdschotel van het feest, als
we het zoo mogen zeggen. Op kerstavond,
blijft het licht in het venster ontstoken,
en wordt de deur niet gegrendeld, opdat
het heilig Paar, dat in dien nacht 'n on
derkomen zoekt, niet vergeefs zal klop
pen. Evenals in de Germaansche landen,
zegt men ook daar, dat in den Kerstnacht
de bijen gonzen en de beesten in den rtal
met elkaar spreken.
In Italië, zijn er enkele schoone ge
bruiken. Wel is er niet zoozeer sprake
van een huiselijk Kerstfeest, wel vineit
men daar alleen de kerstboom in hotels
en winkels, maar de groote kerken en
basilieken trekken daar veel volk op Mid
dernacht. En in de Franciscanerkerk Ar
ea Coelite Rome komen van Kerstmis
tot Driekoningen scharen kinderen, die
mogen preekenvoor den Bambino.
Iedereen komt onder de bekoring van die
mooie vrijmoedige kinderen, die zich vol
liefde tot het Jezus kindje keeren.
In Ser vië viert men het Kerstfeest heel
pleohdig. Kier bekleedt de eik ae plaats
van den kerstboom. De boom wordt voor
de hut neergezet om dan door met hand
schoenen bekleede handen naar binnen
gedragen te worden. Op den haard moet
dan de boom langzaam verkolen, op een
klein stukje na, dat in het voorjaar een
goeden oogst moet aanbrengen. Op Kerst
avond eet men geroosterd varkenvleesclt,
en als men uit de kerk is teruggekomen
voor de kerstviering, wordt de kerstkock
aangesneden.
Zoo viert men het Kerstfeest over heel
de wereld. Overal heeft het leest eigen
aardige of schoone gebruiken doen ent-
staan, in de Noorsche landen, b.v. zet
men in den Kerstnacht een korenschoof
buiten, opdat ook de vogels warmte en
voedsel vinden in den Heiligen Nacht. Wij
christenen, wij moeten de schoonste ge
bruiken in eere houden de H. Mis van
Middernacht, de schoone kerstviering
thuis, iu den gezelligen familiekring, roept
ons naar de Middemachtmis, waar Kris-
tus, den Zaligmaker, opnieuw over or.s
aarde zijn Vrede aan de menschen van
goeie wilkond maakt.
Dc eerste koude dagen hebben ovbr Midden-Europa de Kerststemming meege
bracht. Zwitserland staat opnieuw in volle pracht «Weihnacht» af te wachten.
Maar dit jaar zal die «Weihnacht» niet meer dezelfde zijn als verleden jaar...
toch b iift de vredestemming in de natuur... sneeuw zette baar landschap in
feesttooi... alles was er kalm, in echte vreêvolla Kerststemming.
7.>v ARE OGlAilTKN IN FINLAND.
LUCHTGEVECHT BOVEN DE
NOORDZEE.
In Finland werden zeer bloedige ge
veenten ge.everd, bijzonuerlijx bij Sana
waar auncnaeu Kussen zouden wegge
maaid zijn geweest. Een nieuw Russisch
oiiensiei worat verwaait in het Noorden.
Toivajaervi werd gebombardeerd en in
vuur en vlam gezet. In de Karelische
landengte werden talrijke Russische tanks
vernielu. Bij Toivajaervi werden twee
Rusiscüe regimenten bijna totaal uitge
roeid. Het blijkt dat ae Russen slecnts
hun troepen van de tweede reserve in
Unie heboen gesteld in Finland en zijn
beste soldaten houat op een ander punt
van de grens. De Russen maakten nog
maals georuik van gas.
Finland betaalde nogmaals de afkorting
op zijn oorlogsschuld aan Amerika. Was
hington verklaarde evenwel dat dit geld
zou gebruikt worden ten bate van Fin
land.
Engeland zal groote hoeveelheden wa
pens zenden naar Finland. Te Lausanne
hadden ook betoogingen tegen Rusland
plaats.
OP HET WESTERFRONT strijd on
der verkenners.
Engelsche bommenwerpers vielen Duit-
scne enanüen aan, waar basissen voor
.«aterviiegiuigen zijn aangelegd. Een vin
nig luchtgevecht nad plaats. Naar de
Du.tscneis weraen lu tan de 20 Engel-
ocne vueg tuigen neergescnoten en moest
slecnts ton uuitscn. vliegtuig landen op
zee. Naar de Engelschen werden vier
DUitscae en drie Engelsche vliegtuigen
vernield.
Het D. N. B. meldt dat in Turkije een
leger bestaande uit 4OU.000 Franschen,
<10.000 Engelsenen en 500.000 Turken wordt
op de voet gebracht om den strijd tegen
Rusland aan te binden.
OP ZEE vergingen andermaal verschei
dene schepen. De Noorsche boot «Foina
liep op een mijn en zonk; er zijn talrijke
vermisten. Het Duitsch schip -Dussel-
dorf- werd door ae Engelschen gepraaid
en in beslag genomen. Een andere Duit
sche boot, de - Adolf Leonhardt» werd
door de Duitsche bemanning zelf tot zin
ken gebracht toen Engelscne oorlogsbo
dems opdaagden.
Uit Londen wordt nog het verlies ge-
meid dat twee andere Engelsche en een
Grieksche boot omkwamen.
In Engeland kwamen de eerste ma
rinesoldaten uit New-Founciland toe wijl
Australië 10.400 vliegers voor Engelana
zal opleiden.
REDE VAN GRAAF CIANO.
IN FINLAND LiJDr.N l/r, uJSSlN
OCIHvOmlLIJRE YLRLifcZEN.
i INLAND NOG STEEDS Ui.REiD
TE ONDERHANDELEN.
Voor de Itoliaanscne Kamer heelt Hr
Ciano, Itahaanscn Minister van Buiten-
laiidscne Zaaen, een zeer oeiaugnjae re
de gehouden waarin hij een uiteenzetting
gaf van de Itaiiaanscne buitenianuscue
poiitiek. Deze rede kwam op volgenae
punten neer liaiië biijit het ah^oorü
met Duitschland getrouw, natie bujn ook
het anti-kommincern-pakt getrouw. Ita
lië houdt er niet aan een neutraai Bai-
kanblok op te richten. Italië biijit waax-
zaam tegenover liet Kommunisme. Italië
blijft steeds bereid ieders vredespoging
te steunen, houdt zijn eigen eischen ge
stand, biijit altijd bereid te strijden voor
zijn belangen zoowel te water, te lande
als in de lucht.
Zie vervolg op vijfde blad.
Zoowel in de grootste kathedralen ais in de kleinste dorpkerkjes zullen talrijke
geloovigen de Middemachtmis gaan bij ..enen om één en denzcifJe.s V rede-God
te gaan aanbidden. Inniger dan ooit ruiten de gebeden om vrede ten hemel op
stijgen, nu vooral in deze zoo kritische tijden. Heer, maak dat al onze jongens
gaaf en gezond naar ziel en lichaam terugkecren zal menig moeder in dem
stillen nacht tot het Kerstkindje vragen. Waren allen vereenigd rond die kribbe»
nooit ïuaden x« mekaar uitmoorden»