FIJNGEMALEN KAINIET ZEER FIJN GEMALEN BIJGEVOLG BESTE UITWERKING HOFSTEDE Wijzigingen aan «Se Uurregeling met 21 April 1940 Openbare erkooping Sociétó Commereiale des Engrais Potassiques, 82, Naamschestraat, Brussel. Voor beter Spoorverkeer uit Poperinge (IN ORIGINALE ZAKKEN VAN 50 KGR.) NOTARIEËLE VERKOOPINGEN TE LANGEMARK GROOT 18 Ha. 20 A. 54 Ca. Overslag Vrijdag 3 Mei 1940 Antwoord van het Beheer der Belgische Spoorwegen aan het Schepencollege van Poperinge op brief hier verleden week overgedrukt. Antwcord van list Schepencollege. nieuwe Zondagtreinen WOONHUIS MET HOF WOONHUIS ZAAILANDEN MEUBELS EN MENAGIEGOEDEREN, EEN WOONHUIS-WINKEL ZAAILAND EN WEIDE ZAAILAND EN WEIDE TWEE BESTE HOFSTEDEN EN TWEEWOONST V/00NHUÏS MET HOF HEERENHUIS van een schoone en welbebouwde BESTE ZAAILANDEN en WEIDEN, waarvan eenige aan zien mogen worden als BOUWGRONDEN WEIDE WOONHUIS Yi I*L celpremie. ZAAILAND 2,-79 AREN 69 CENTIAREN ZAAILAND EEN WOONHUIS WOONHUIS MET HOF GEBROEDERS STEVENS - O. h i H 3 H. C la It m< »a alf De aanklacht tegen de slechte spoorverbindingen en de onmensche- lijke vervoerwijze uit Poperinge, door ons Schepencollege gericht aan het1 Beheer der Belgische Spoorwegen en die we hier verleden week overdruk ten, werd met genoegen in stad en streek gelezen en elk wist er nog wat bij te vertellen. Zooals het vervoer van reizigers thans op de lijn Poperinge-leper ge schiedt, is het ongeoorloofd. We geven heden het antwoord door het Beheer der Spoorwegen aan het Schepencollege toegezonden alsook de opmerkingen op dit schrijven door ons Stadsbestuur aan het Spoorbe- heer overgemaakt. Die toestand moet veranderen en we hoven wel dat het Spoorbeheer de rechtmatigheid der uitgebrachte klachten zal aanveerden. Brussel, 1 April 1940. 4* BEIS NAAK ROESELARE. Mijnheer Sansea Schepen te Poperinge. Mijnheer, Wij hebben de eer U ontvangst te mel den van uw brief van 18 Maart, gericht aan den Heer Directeur Generaal. leder der aangehaalde punten werd met de meeste aandacht onderzocht. Vooreerst dient aangestipt dat de lijn Kortrijk-Hazebroek een deficitaire lijn is, waardoor wij verplicht werden de exploi tatie op een meer economische basis in te richten. 1° REIZIGERS OPEENGEPAKT. Het invoege stellen van een reeks Bros sel motortreinen met eenige klasse was een gevolg van die herinrichting. Het ge beurt in de huidige omstandigheden dat sommige van die motortreinen licht over bevolkt zijn. Wanneer zulke toestand verergert en een chrcnisch karakter krijgt, worden er steeds maatregelen getroffen om een ge paste ontdubbeling in te leggen, 2» KECHTSTREEKSCHE VERBINDING MET KORTRIJK. Sedert 15 Maart zijn de drieledige mo tortreinen 542 - 549 - 554 - 559 op de sectie Ieper-Poperinge vervangen door Brosselrijtuigen. Wij willen toegeven dat het overstappen te leper ongewenscht is voor de klienteel, doch dit licht onge mak beteekent een merkelijke bezuini ging voor de Maatschappij. Er dient ten andere aangestipt dat de drieledige mo tortreinen niet geschikt zijn om omnibus- dienst te verzekeren, terwijl het wensche- lijk is dat Vlamertinge en Brandhoek eveneens bediend worden, Wij hebben onderrichtingen gegeven om de bij taks van 3 fr. niet te innen telkens de reiziger geen gelegenheid heeft om vanaf het vertrekstation in 2" of 1* klasse te reizen. 3' VELOS EN KINDERRIJTUIGEN. In algemeenen regel biedt zulkdanig vervoer zich aan 's morgens vroeg of 's avonds. De klienteel beschikt alsdan over stoomtreinen. Het gebeurt zelden dat er overdag rijwielen of kinderrijtui gen aangeboden worden; het vermeerde ren van stoomtreinen is dus niet gewet tigd. De verbindingen Poperinge-Roeselare moeten beschouwd worden met inacht neming dat de treindienst tusschen leper en Roeselare aangevuld is door een auto busdienst Degelijke verbindingen Poperinge-Roe selare: Trein Trein Trein Poperinge V. 7.10 8.59 11.39 leper A. 7.23 9.12 11.52 Autobus Autobus Trein Iepter V. 7.30 9.20 11.59 Roeselare A. 8.15 10.05 12.40 TERUG ROESELARE-POPERINGE: Autobus Autobus Trein Roeselare V. 6.35 12.25 16.17 leper A. 7.20 13.10 16.58 Trein Trein Trein leper V. 7.31 13.14 17.05 Poperinge A. 7.44 13.27 17.20 Het spreekt vanzelf dat n' t alle trei nen van de lijn Roeselare-Ieper in on middellijke aansluiting kunnen zijn met de treinen der lijn Poperinge-Kortrijk. Andere belangen komen in het gedrang, zooals de aansluitingen te Roeselare of het feit dat er bezwaren zijn tegen het verhoogen van het oponthoud te leper. 5" REIS NAAR BRUGGE. De terugreis Brugge-Poparinge kan als volgt geschieden: Brugge V. 17.12 V. 19.10 Kortrijk A. 18.31 A. 20.08 Kortrijk V. 19.06 V. 20.22 Poperinge A. 20.09 A. 21.31 Deze verbindingen vergen slechts 2 maal verandering van trein, namelijk te Kort rijk en te leper, wat niet overdreven is. Wij veroorloven ons uwe aandacht te trekken op het feit dat wegens de bui tengewone omstandigheden, sedert begin September een reeks beperkingen moes ten toegepast worden op gansch het net. Het zal volstaan een vergelijking te ma ken met de meeste andere lijnen om zich te overtuigen dat de lijn Kortrijk-Pope- ringe een der meest gevrijwaarde is ge bleven. Hoogachtend. Namens de Maatschappij: Bij machtiging, Demaret. Poperinge, 13 April 1940. Mijnheer Demaret, Beheer der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, Leuvensche weg 17, Brussel. Mijnheer Met dank uw geëerd schrijven van 1" dezer ontvangen in antwoord op ons schrijven van 18" Maart. Wij danken U voor de aandacht waar mede Gij ons schrijven hebt willen onder zoeken. Wij houden er echter aan op ons schrij ven terug te keeren, omdat wij met uwe uiteenzetting en het besluit dat U waar schijnlijk meent er te mogen uit trekken, niet kunnen akkoord gaan. 1. - DEFICITAIRE LIJN - BESPARIN GEN. We zijn er volledig mede akkoord dat nu meer dan ooit besparingen moeten gedaan worden waar dit kan, maar het Belgisch Spoornet vormt een geheel en het tijdelijk deficiet van één lijn mag cnRel ingezien worden in het kader der algeheele exploitatie. De lijn Kortrijk-Hazebrouck was mis schien wel een deficitaire lijn, maar wij betwijfelen het of zij dit nu nog is: Het gedeelte Abeele-Hazebrouck is weg gevallen; een deel treinen zijn afgschaft; groote treinen zijn vervangen door Bros sel «-motortreinen met éénige klasse; een groot deel personeel is afgeschaft en heel zeker is dit nu geen deficitaire lijn meer, en mag er wel aan de reizigers wat meer gemak gegeven worden. 2. - REIZIGERS OPEENGEPAKT. De Brossel «-treinen zijn geschikt om 80 reizigers te vervoeren. In ons bijgevoegd schrijven van 29" Maart stipten wij het geval aan van twee reizen naar leper op één Zondag, de eene reis met 140 reizigers, de tweede reis met 132 reizigers. Nog een staaltje: Woensdag namiddag dezer week, vertrok het treintje 2539 te 15.52 uur uit Poperinge volgepropt met reizigers als opgelegde sar dienen. Hoeveel er juist waren, was moeilijk te zeggen, maar zeker wel 140- 145. En 15 reizigers vrouwen en bejaarde personen die dat gedrum niet vermogen bk ui in de statie beteu terd het vertrekkend treintje nazien, en mochten hier in de statie een uur en drie kwart wachten op den volgenden trein. Die overbelasting biengt voor de reizi gers veel ongemak mede, bijzonderlijk voor het reizen met kinders en ouderlin gen. Daarbij is het heel gevaarlijk een rijtuig zoo te overbelasten. Veiligheid is toch ook iets waar het Beheer der Spoorwegen fier op gaat: het behoort dus voor de veiligheid der reizigers te zorgen. Een taxivoerder is strafbaar wanneer hij zijn voertuig overbelast. Zijn de wetten dienaaangaande niet door iedereen te onderhouden? 3. - KECHTSTREEKSCHE VERBIN DING MET KORTRIJK. Wij betreuren dat de drieledige motor tremen niet kunnen doorloopen tot Pope ringe. Het is zeker een groot ongemak voor de reizigers uit Poperinge zoo dik wijls te moeten overstappen. In den zomer is dat niet zoo erg, maar in den winter kan dat toch niet, en we hopen wel dat gij die zaak nog verder zult willen onder zoeken en zoo mogelijk onze reizigers daar in voldoening zult kunnen geven. Wat wij vragen is toch maar met de drieledige motortreinen twee reizen Ieper-Poperinge en terug per dag. 4. - r-* AFGESCHAFT. Met genosgen vernemen wij dat de bij- taks van 3 fr. zai afgeschaft worden voor de reizigers die van 3" naar 2" klas over stappen. Dat is een goede maatregel. (1) 5. - VELOS EN KINDERRIJTUIGEN. Wij kunnen uw bewering niet aanvaar den, als zouden velos en kinderrijtuigen enkel aangeboden worden 's morgens en 's avonds, en dat we daarvoor over vol doende stoomtreinen beschikken. Wij hebben op de lijn Poperinge-Kort rijk twee stoomtreinen in heei den dag: een stoomtrein die uit Poperinge ver trekt 's morgens te 6.23 uur, een stoomtrein die uit Poperinge ver trekt 's namiddags te 17.38 uur. Personen cue op reis gaan met kinders vertrekken doorgaans niet 's morgens te 6 uur. Later in den dag is er geen gelegen heid meer een kinderrijtuig mede te nemen. Personen met kinders en rijtuig moeten voor de terugreis te 17.30 uur vertrekken of kunnen geen weg meer. Voor veios is uw bewering nog min ge grond. ZooaLs gezegd komen telken jare veel vlashandelaars per spoor met hun fiets mede te Poperinge, deen er hun ronde te velde, om dan 's avonds per spoor terug af te reizen. Nu kunnen zij dat niet meer. Handelaars kunnen hier in den mor gen niet toekomen met hun fiets; en toe risten zijn wel heel den dag op gang, bijzonderlijk van nu voort in het zomer en verlofseizoen. De Vlaamsche Bergenzijn een aan gename wandeling. Niet iedereen be schikt steecis over een heelen dag. Per spoor tot Poperinge, dan per fiets naar de Bergen of door de Hoppestreek, dan 's avonds per spoor terug naar huis, was het verzet van velen. Nu kan dat niet meer. We zijn toch niet in een eeuw van achteruitgang? Nu het toerisme-seizoen aanbreekt, en nu toeristen en trekkersdoor de om standigheden om zeggens verplicht zullen zijn in eigen land te blijven, zou het Beneer van Spoorwegen moeten zorgen om toeristen en reizigers eenig gemak te geven. Dit is voor Poperinge-leper eene bron van inkomsten; onze Toeristen streken zullen reeds genoeg te lijden heb ben door het gebrek aan Vreemdelingen; het mag niet dat de reizigers uit eigen j land onze streek niet kunnen bereiken, door de onmogelijkheid of de moeilijkheid van verkeer. j 6. - REIS NAAR ROESELARE. I In uw schrijven zegt Gij: «De verbin dingen Poperinge-Roeselare moeten be schouwd worden met inachtneming dat de treindienst tusschen leper en Roese lare aangevuld is door een autodienst Dat is te betwisten en in alle geval moeten die diensten dan aan elkaar aan gepast worden om de reizigers zooveel mogelijk gemak te geven. Bij aankomst te leper moet men de statie uit en 3-400 meters ver naar den autobus; 't zelfde te Roeselare. Vroeger kwamen in beide steden de autobussen de statie ingereden. Zcu dat nu niet meer kunnen? Dat loopen van trein naar autobus is niet zoo erg voor wie jong en wel te been is, maar voor wie reist met kinders, of voor ouderlingen, en bijzonder in slecht weder, is het toch een armzalig iets. Het feit blijft echter waar dat per spoor op heel den dag bij héén- en terugreis Poperinge-Roeselare, er enkel één goede verbinding is. In uw schrijven van 1* April geeft Gij eenige goede verbindingen per trein en autobus, in den morgen. In den namid dag echter laten deze ook te wenschen; het is waarschijnlijk wel daarom dat Gij er niet over spreekt Destijds konden we regelmatig in om trent één uur naar Roeselare. Waarom zou dat nu niet meer kunnen? En de werklieden die naar Roeselare of verder moeten. Het is de werklieden thans onmogelijk te gaan werken naar Frankrijk. Roeselare en omstreken is een middenpunt van veel nijverheid. Een deel onzer werklieden die thans werkloos zijn en niet beter vragen dan te werken, zouden daar misschien wel hun broodwinning vinden maar zij kunnen er niet geraken. Roeselare is 30 km. van hier en het is voor ons de buitenwereld, gezien de onmogelijke ver keersverbindingen. Om naar Roeselare te gaan werken moet men: te Poperinge vertrekken 's mor gens te 5.39 uur; te leper na 28 minuten wachten vertrekken te 6.20 uur; aankomen te Roeselare te 7.01 uur; Laat ons veronderstellen dat de werk dag te 16.30 uur eindigt. Dan moet de werkman te Roeselare vertrekken te 18.29 uur; hij komt te leper toe te 19.10 uur; een trein is daar vertrokken te 19.04 uur; en hij mag wachten tot 19.56 uur; en komt te Poperinge toe te 20.06 uur. Dus mott een werkman die in Roeselare werkt o 30 km. afstand van hier dagelijks o n 5 uur 's morgens uit zijn huis en komt er 's avonds na 8 uur terug 15 uren op gang om 8 uren te werken. Misschien zult Gij opwerpen dat er wei nig of geen werklieden uit Poperinge naar Roeselare gaan om te werken. Moet dat U verwonderen, Mijnheer de Bestuur der, met zulke verbindingen? En toch zijn er; en die menschen ver trekken telken morgen te 5.39 uur; en als ze 's avonds te 19.10 uur te leper toekomen zien ze meermalen den trein naar Poperinge aanzetten, en mogen daar nog uur wachten. Bestaan er zulke wantoestanden rond Brussel, Mijnheer de Bestuurder? Op onze rechtmatige klacht over ver binding met Roeselare antwoordt Gij Die dienst is aangevuld door autobus dienst Wij vragen U: «Mogen de werklieden met hun weekabonnement gebruik maken van den autobusdienst? 7. - REIS NAAR BRUGGE. Voor de heenreis naar Brugge hebben we in den morgen goede verbindingen langs Ieper-Kortemark-Torhout. Jammer dat we daarvoor driemaal moeten veran deren. Voor de reis Brugge-Poperinge is er geen goede verbinding in den dag. Wie uit Brugge vertrekt te 11.52 urn en de reis per spoor of autobus wil afleg gen, komt te leper aan te 13.24 uur en mag wachten tot 15.36 uur, om te 15.49 uur te Poperinge toe te komen. Dat is 4 uur op weg om 60 km. af te leggen. i«MSBiBasBBBHHBiH»SEaaB3B!!!iBHiHUHHHflaa£Baaasa9BB[ia Donderdag 18 dezer werd ons mededeeling gegeven van volgende wijzigin gen die in voege komen met Zondag 21 April: Het zou ons genoegen doen wildet GIJ onderzoeken of het mogelijk is hieraan eenige verbetering te brengen. Voor de terugreis Brugge-Poperinge 's avonds, is de verbinding verbeterd met de nieuwe uurregeling vanaf 15" Maart. Mogen we nog volgende verbeteringen voorstellen die mits heel geringe bijko mende kosten aan menig reiziger veel gemak zouden geven: VOORSTEL TOT VERBETERING AAN REIZIGERSDIENST TUSSCHEN IEPER EN POPERINGE. In den Voormiddag. Trein 474 komt te leper toe te 8.49 uur. Die trein zou moeten doorloopen naar Poperinge als volgt: leper V. 8.49 uur; Vlamertinge 8.54 uur; Brandhoek 8.58 uur; Poperinge A. 9.02 uur. Die trein neemt te Kortrijk de reizigers van Brussel (V. 6.50), Gent (V. 7.21), Door nik (V. 7.18); en dan zouden de reizigers voor Poperinge kunnen doorrijden; nu moeten zij te leper 1 uur wachten. De terugkeer zou als volgt kunnen ge schikt worden: Poperinge V. 9.26 uur} Brandhoek 9.30 uur; Vlamertinge 9.34 uur; leper A. 9.39 uur. Die trein zou te leper aansluiting geven vqor Brussel en ons toelaten er te 11.49 toe te komen. Zelfde Brossel «-motor en zelfde per soneel zou den dienst kunnen verzekeren; nu moeten ze toch te leper wachten. Aansluiting Tram - Trein. 's Morgens komen te Poperinge toe: te 9.05 uur een tram uit Veurne; te 9.10 uur een tram uit Diksmuide. De trein naar leper met daar aanslui ting voor Kortrijk en voor Oostende is echter te Poperinge vertrokken te 8.59 urn en de reizigers die te Poperinge met die trams toekomen moeten hier wachten tot 10.43 uur. Moest uit Poperinge hierboven voorge stelde trein vertrekken te 9.26 uur, dan zouden de reizigers die met den tram toe komen, aansluiting hebben voor Ieper- Kortrijk-Gent-Brussel. In den namiddag. Verlenging tot Poperinge van TT 439. leper V. 17.50 uur; Vlamertinge 17.55 uur; Brandhoek 17.59 uur; Poperinge A. 18.03 uur. Die trein zou te Kortrijk aansluiting nemen van Brussel (V. 15.50)nu moeten de reizigers 1 uur te leper wachten. Vertrek uit Poperinge. Poperinge V. 18.34 uur; Brandhoek 18.38 uur; Vlamertinge 18.42 uur; leper A. 18.47 uur. Die trein zou aansluiting geven voor Brussel met vertrek uit Kortrijk te 20.10 uur. -Nu moeten tfc reizigers daarvoor te 17.38 uur uit Poperinge vertrekken en 1 uur te leper wachten. Ook deze dienst zou met zelfde Bros sel «-motor en zelfde personeel kunnen geschieden. Er is dus enkel kwestie van eenige kilometers Ieper-Poperinge en terug wat met een Brossel «-motorrijtuig toch niet te kostelijk moet komen, en dit zou een schoone verbetering zijn. Treinen TT 2532 vertrekkend te leper te 9.40 uur en TT 2542 vertrekkend te leper te 18.48 uur zijn dagelijks overbe last; het doorrijden tot Poperinge volgens hierbovengaande voorstel zou die treinen ontlasten en heel wat klachten vermijden. Wil ons over onze lange uiteenzetting verontschuldigen. WIJ rijn ervan over tuigd dat voor U de regeling moeilijk is, maar we weten ook dat uw Beheer steeds het mogelijke doet om de reizigers gemak te verschaffen. Wij rekenen er dus op dat Gij onze vragen welwillend zult onderzoeken en in de mate van het mogelijke eraan voldoe ning geven, en met dank bidden wij U, Mijnheer, onze achtingsvolle groeten te willen aanvaarden. Voor het College van Burgemeester en Schepenen, V. Sansen, Schepen. LIJN ABEELE-POPERINGE-'ZFER Abeele V. 8.49 Poperinge A. 8.58 Poperinge V. 9.15 Brandhoek 9.19 Vlamertinge 9.23 leper 9.28 De trein vertrekt dus voortaan utt Po peringe te 9.15 uur in plaats van te 8.59 uur. De reizigers die met den tram toe komen zullen dus aansluiting hebben. Trein TT 2528 wordt gewijzigd als volgt: leper Vlamertinge Brandhoek Poperinge Poperinge Abeele V. 6.07 6.12 6.17 A. 6.21 V. 6.24 A. 6.33 Trein 3698 wordt gewijzigd als volgt; Poperinge V. 6.22 Brandhoek 6.27 Vlamertinge 6.31 leper A. 6.36 leper V. 6.44 Zillebeke 6.49 Houtem 6.56 Komen A. 7.02 Komen V. 7. 3 Kortrijk A. 7.39 WIJZIGINGEN OP DE LIJN IEPER-OOSTENDE Trein 1183 wordt gewijzigd als volgt: leper V. 9.31 Boezinge 6.37 Langemark 9.43 Poelkapelle 9.51 Westroozebeke 9.57 Staden 10.03 St. Jozef 10.08 Kortemark A. 10.14 Kortemark V. 10.19 Torhout A. 10.27 Torhout V. 10.32 Oostende A. 11.05 (Te Torhout is er aansuiting voor Brugge), Trein 1174 wordt gewijzigd als volgt; Kortemark V. St Jozef Staden Westroozebeke Poelkapelle Langemark Boezinge leper A. 10.19 10.25 10.30 10.36 10.40 10.45 10.51 10.58 Met aansluiting voor Poperinge. (1) Mogen we het Beheer der Spoor maatschappij doen opmerken dat de boe te-taks vsai 3 fr. x,og geëtscht werd aan een reizigster die met koepon 3e klas Poperinge verliet op Maandag 11. 15 dezer, met trein van 15.52 en te leper over stapte in 2e klas van trein 559. Hoe komt dat? Treinen 554 en 559 loopen met de groote driewagen-motorrij wiigen door tot Pope ringe. Dus de trein die uit Kortrijk vertrekt te 14.56 uur loopt door tot Poperinge en komt er toe te 15.49. En de trein die uit Poperinge vertrekt te 15.52 uur loopt door tot Kortrijk-Brus- sel zonder veranjieren. V Dat zijn reeds een paar wijzigingen die verbeteringen aanbrengen, maar we hopen dat het Spoorbeheer verbeteringen in hierboven overgedrukte brief voorge steld, zal willen onderzoeken en naar het mogelijke toepassen. NIEUWE TREINEN VANAF 15 APRIL 1940. 's Zondags TT 2536 bis D. leper Vlamertinge Poperinge TT 2537 bis D. Poperinge Vlamertinge leper 13.36 13.41 13.49 14.05 14.12 14.17 Studiën van de Notarissen PIETERS te RENINGE en CASSIERS te POPERINGE. Om uit onverdeeldheid te scheiden. WOENSDAG 24 APRIL 1943 om 3 uur zeer stipt narovldag, te Oostvleteren, ter herberg St-Sebas- tiaan», gehouden door M. Riem, ten overstaan van den Heer Vrederechter van het tweede kanton leper, OPENBARE VERKOOPING van een staande en gelegen te Oostvleteren, Kasteelstraat 8, groot onder bebouwden grond en hoving volgens kadaster sek- tie A, Nrs 632a en 633a, 11 a. 11 ca., en volgens titel 11 a. 22 ca., palende tot half de Helledreef en de Kasteelstraat. Onvergeld bewoond en gebruikt door den medeverkooper M. Jerome Dezeure tot 1 Mei aanstaande. Kantoor van den Notaris VAN EECKE te POPERINGE. UIT DER HAND TE KOOP met 6 aren 90 centiaren bebouwden grond, erf en land, TE STAVELE, nabij Stavelehoekje, ter noordzijde der Notelaardreef. Eertijds bewoond door Vrouw Wed. Duflou-Verhaéghe, thans onbewoond. Kantoor van den Notaris ALB. LAUWERS te YPER. OP DONDERDAG 25 APRIL 1940 om 2 yi uur nanoen, te Yper, in het Hotel de France Statieplaats, INSTEL MET PREMIE van GEMEENTE ADINKERKE Zwartenhoek, langs den ijzeren- weg van Veurne naar Duinkerke, GOEDE EN WELGELEGENE groot 6 hectaren 66 aren 9 centiaren, Eén blok uitmakende. Gebruikt zonder geschreven pacht te weten Ha.: 5-46-41 door Jdseph De Burch- grave mits 4.500 fr. 's jaars, boven de IcLStidl Ha.: 1-19-68 door de Wed Cottry mits den geventileerden pachtprijs van 780 fr. 's jaars, boven de lasten. Dit al verdeeld in 4 koopen. OVERSLAG: Donderdag 9 Mei 1940. (Zie plakbrieven met plan.) Kantoor van den Notaris DEEREN te Roesbrugge-Haringe. MAANDAG 22 APRIL 1940 1. Om 2 uur namiddag (zomeruur), ten huize van M. Albert Vandaele, te Beveren( IJzer)-Oostcappel, VENDITIE VAN 2. Om 5 uur namiddag, ter herberg bij M. Maurice Lejetine, te Bever en/IJzer-Oostcappel, OPENBARE VERKOOPING van Gemeente Beveren(IJ.)-Oostcappel met medegaande gebouwen en volgens kadaster sectie B, Nr 232 C, 2 a. 40 ca. onder bebouwde grond, koer en hof.' Eigendom van M. Albert Vandaele. Aanslag met de geldtelling. rasiaücsaaaaaHnxEicRazfgsflBsag Studiën van de Notarissen VANHEE te ZONNEBEKE en DEVOS te RUMBEKE. Om uit onverdeeldheid te treden. Kantoor van den Notaris ALB. LAUWERS te YPER. OP DINSDAG 30 APRIL 1940 om 2 Y uur nanoen, te Yper, in het «Hotel Skindies», Statiepl. OVERSLAG VAN GEMEENTE ADINKERKE, langs de Cromfortstraat, EEN BLOK WELGELEGEN groot 8 hectaren 20 aren 90 centiaren. Gebruikt zonder geschreven pacht door Camille Vandenbussche mits 6.150 frank 's jaars, boven de lasten. .Verdeeld in 5 koopen. Afzonderlijk ingesteld, zij samen 255.000 fr. (Zie plakbrieven met plan.) Kantoor van den Notaris ALB. LAUWERS te YPER. De reizigers voor verder dan leper, ge lieven af te reizeu met TT 2537, om 13 u. 5L OP WOENSDAG 24 APRIL 1940 om 2 Yi uur nanoen, te Yper, in 't «Hotel de France», Statiepl., OVERSLAG VAN Gemeenten Locre en Dranoutre, tegen de Koenraadmeerschenstraat, 3 HECTAREN 35 AREN in één blok. Gebruikt zonder geschreven pacht door René Verdru mits 1.500 fr. 's jaars, boven de lasten. Ingesteld 80.000 fr. UIT TER HAND TE KOOP WOONHUIS (Bungalow) twee soorten water en elektriciteit, met beplanten groentenhof. Inlichtingen 53a, Reningelststeenweg, Poperinge. OPENBARE VERKOOPING van te Moorslede, Tuimelaarhcek, met eene gezamenlijke oppervlakte van 25 hectaren 17 aren 74 centiaren. GEBRUIK: De tweewoonst is in huur gehouden door de Heeren Henri Huyghebaert en Henri Vandekandelaere, mits 720 fr. per jaar, ieder, vervallende 1 Oktober De eene hofstede, groot 16 ha. 2 a. 44 ca., is. gebruikt door den Heer Alois Depuydt- Cneut, mits 12.500 fr. per jaar. valdag 1 Oktober. De pacht werd opgezegd voor 1 Oktober 1938; de andere, groot om trent 9 ha., is in huur gehouden door M. Camiel Talpe-Cneut, mits 6.000 fr. per jaar, valdag 1 Oktober. Verdeeld in koopen volgens plan op de plakbrieven. Yil Instelpenning te winnen. Voorbehoud van samenvoeging. ZITDAGEN: INSTEL: DINSDAG 30 APRIL 1940 OVERSLAG: DINSDAG 14 MEI 1940 telkens om 2 Yz uren namidag, in de herberg Den Ankerbij Wed. Jules Calmeyn-Latruwe te Passchendaele, Plaats. Ten overstaan van de Heeren Vrede rechter en Greffier des kantons Passchen daele. en met de pleegvormen der wet van 12 Juni 1816. Plan en lastencohier te bezichtigen bij bovengemelde Notarissen. IBS Studie van den Notaris CAMERLYNCK te Passchendale. INSTEL: Woensdag 24 April 1940 TOESLAG: Woensdag 8 Mei 1940 telkens te 2 u. namiddag, in de herberg 't Schuttershofbij M. Hil. Parmentier te Westroozebeke, van: Gemeente Westroozebeke, Dorp. Een Sterkgebouwd en Geriefvol groot 5aren. Laatst bewoond door Juffrouw Leonie Deriemaecker. Ingei.ottrediug tegen betaling der koop som en kosten. Sleutel bij M. Hilaire Parmentier. 0,50% Instelpremie. Kantoor van den Notaris BUURMANS te VEURNE. OPENBARE VERKOOPING van EEN SCHOON EN GERIEFLIJK met verdieping, inrij, aanhoorigheden en tuin, gelegen te Alveringem, Nieuwstr. Nr 175, inhoudende in oppervlakte 10 a. 66 ca. Beschikbaar een maand na den toeslag. Te bezoeken den Dinsdag en Donder dag van iedere week, van 2 tot 5 ure. INSTEL: VRIJDAG 26 APRIL 1940 TOESLAG: VRIJDAG 10 MEI 1940 telkens om 2 Y2 u. 's namiddags, ter herberg «De Tramstatie», bij M. De- queker te Alveringem, Dorpplaats. Yt Instelpremie. Kantoor van den NOTARIS R. VAN DEN BOOGAERDE te Beselare Bij Kanadeesch Monument, makende den hoek met steenweg Ieper-Poelkapelle en steenweg van Langemark naar Zonnebeke. Gebruikt door M. Achiel Boone, met pacht voor een jaar van 19.800 franken 's jaars (lasten inbegrepen). Verdeeld in 10 koopen. Recht van samenvoeging. om 2 1/2 uur nanoen, te IEPER, in het "Hdtel du Nord„ bij M.Joseph De Crock, Statiestraat. ZIE PLAKBRIEVEN MET PLAN. Studiën van de Notaruten THEVELIN te MEESEN en VIAENE te AARSELE. OPENBARE VERKOOPINO van EENE SCHOONE EN GOEDE gelegen te Dranouter, wijk De Bonte Katdoorsneden do» den keiweg leidende van de Eikelstq» naar de Bellestraat, gekadastreerd s* tie E, Nrs 508/m en 508/n, groot 82 ai» 95 centiaren. Vrij van gebruik. Instelpremie 0,50%. Overneming van hoornen, taillie, als'i ting en beton schuilplaats. ZITDAGEN: INSTEL: MAANDAG 6 MEI 1944 in de herberg «St-Arnouid» te Nieuivkerke, OVERSLAG: MAANDAG 13 MEI 194 in de herberg St-André te Nieuwkerl» telkens om 3 uur namiddag. Inlichtingen ter studie van voornoc» de Notarissen. Kantoor van den Notaris DELAHAYE te WOUMEN. INSTEL: MAANDAG 29 APRIL 194 OVERSLAG: MAANDAG 13 ME! 1941 om 2 ure 's namiddags, ter herberg Victor Ponsaerts, te Dil» I muide (Lindekens), van SCHOON EN GERIEFLIJX te D-ksmuïde, IJzerlaan Nr 9, met 1 are 63 centiaren, kad. sectie B( palende de gemeenteschool en andere. Ledig en ongebruikt. isn8*aaEïP*aBHBassss*i33«r:sm Studiën van de Notarissen «3e GRAVE te Loo en J. VAN CAILLIE te Brugg* OP MAANDAG 23 APRIL 1340 om 2 Yi ure namiddag, ten Stadhuize te Loo. bij Julien Mitthj) OPENBARE VERKOOPING in een enkelen zitdag, van: Gemeente Koogs>.de. 1. 63 AREN 13 CENTIAREN kaclasi "1 bekend wijk A, Nr 607a, kadastraal bekend wijk A. Nr 580. Beide perceclen gelegen te Hoogstad» Linde, langs den steenweg van Hoof stadc-Linde naar Beveren-IJzer, tusscha de Linde en St-E!o:. In gebruike door Henri Sticker en ?r| van pacht met ,1 October 1941. ncwaaBanHcusaasaaiB Studie van dan Notaris te GRAVE te Loo. OP DINSDAG 33 APRIL 1519, om 3 ure namiddag, ten Stadhuize te Leo, bij Julien MaU'iyt OPENBARE VERKOOPING in een enkelen zitdag, san: 5 AD LOO mcf stal en afhankelijkheden en 48 ci grond en erve, staande te Loo, langs da steenweg naar de Rabbeiaere, kadastr» bekend wijk C, Nr 363q. Seffens aanslag. llMaBSKSECzaaaakiu.isiissMWl GEMEENTE PROVEN BERICHT AANBESTEDING Op MAANDAG 22 APRIL 1940, tt 10.30 uur, in het Gemeentehuis te Prove!, vóór het College van Burgemeester ei Schepenen, openbare aanbesteding van! ELECTR1SCHE INRICHTING der in ophouw-zijnde Gemeente lijke Jongensschool aldaar. Stukken ter inzage in het Gemeente huis te Proven en bij Bouwmeester ünit' Carpentier, Iepersteenv.eg, Poperinge, al waar te koop tegen 20 frank. KERKFABRIEK VAN ZANDVOORDE-B IJ-IEPER OPENBARE VERPACHTING bij inschrijving, met onmiddellijke ingenottrecHug, van een gelegen ter Dorppl. van Zandvoord en dienstig voor nering. Inschrijving te sturen, per aangeleekcn- den brief met de melding Verpachti»; van Kerkegoed», vóór 25 April 1940. aa» den Heer Remi Legrand, Voorzitter dtf Kerkfabriek te Zandvoorde. Het lastencohier 'is verkrijgbaar ttf Pastorij. De toewijzing zal openbaar geschied** op ZONDAG 28 APRIL, iu de Pastor.» te 11 ure. DOOR STERFGEVAL OVER TE NEMEN TE LANGEJMARK MEUBELWINKEL SCHRIJNWERKERIJ speciaal gebouwd voor den stiel. Tcg*1 Statie. In volle werking. Machieuc»1 zaag, schaaf- en boormachien (combinét" groot bankscheurmachien, werkbanken e» groote hoeveelheid handalaam, alles slecht* drie jaar in werking. Gebouwen met langdurige pacht Se'- fens in genottreding. Groote hoeveelheid hout, schoon droog, vrij van overname. Dagelijks zichtbaar van 9 tot 18 uur t* 's Zondags voormiddag. Ink: VANDAMME, Meubel», S»*4 Langemark. <uiiii*3&aiiBCitaB!aaai IEPER POPERINGE OKKASIE LANDBOUWMACHINE** Pikmachien, Maaimachien, Drie»*13^ Vettcstrooiers, Ressortcegde, chieu 6 en 8 reken. AardappcmiW^ Boterkeerus, Landrol, eM.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1940 | | pagina 4