FIJNGEMALEN KAINIET
ZEER FIJN GEMALEN BIJGEVOLG BESTE UITWERKING
HOFSTEDE
Wijzigingen aan «Se Uurregeling
met 21 April 1940
Openbare erkooping
Sociétó Commereiale des Engrais Potassiques, 82, Naamschestraat, Brussel.
Voor
beter Spoorverkeer
uit Poperinge
(IN ORIGINALE ZAKKEN VAN 50 KGR.)
NOTARIEËLE VERKOOPINGEN
TE LANGEMARK
GROOT 18 Ha. 20 A. 54 Ca.
Overslag Vrijdag 3 Mei 1940
Antwoord van het Beheer der Belgische Spoorwegen
aan het Schepencollege van Poperinge
op brief hier verleden week overgedrukt.
Antwcord van list Schepencollege.
nieuwe Zondagtreinen
WOONHUIS MET HOF
WOONHUIS
ZAAILANDEN
MEUBELS
EN MENAGIEGOEDEREN,
EEN WOONHUIS-WINKEL
ZAAILAND EN WEIDE
ZAAILAND EN WEIDE
TWEE BESTE HOFSTEDEN
EN TWEEWOONST
V/00NHUÏS MET HOF
HEERENHUIS
van een schoone en welbebouwde
BESTE ZAAILANDEN en WEIDEN, waarvan eenige aan
zien mogen worden als BOUWGRONDEN
WEIDE
WOONHUIS
Yi I*L celpremie.
ZAAILAND
2,-79 AREN 69 CENTIAREN
ZAAILAND
EEN WOONHUIS
WOONHUIS MET HOF
GEBROEDERS STEVENS
-
O. h i
H 3
H. C
la
It
m<
»a
alf
De aanklacht tegen de slechte
spoorverbindingen en de onmensche-
lijke vervoerwijze uit Poperinge, door
ons Schepencollege gericht aan het1
Beheer der Belgische Spoorwegen en
die we hier verleden week overdruk
ten, werd met genoegen in stad en
streek gelezen en elk wist er nog wat
bij te vertellen.
Zooals het vervoer van reizigers
thans op de lijn Poperinge-leper ge
schiedt, is het ongeoorloofd.
We geven heden het antwoord door
het Beheer der Spoorwegen aan het
Schepencollege toegezonden alsook de
opmerkingen op dit schrijven door
ons Stadsbestuur aan het Spoorbe-
heer overgemaakt.
Die toestand moet veranderen en
we hoven wel dat het Spoorbeheer
de rechtmatigheid der uitgebrachte
klachten zal aanveerden.
Brussel, 1 April 1940. 4* BEIS NAAK ROESELARE.
Mijnheer Sansea
Schepen te
Poperinge.
Mijnheer,
Wij hebben de eer U ontvangst te mel
den van uw brief van 18 Maart, gericht
aan den Heer Directeur Generaal.
leder der aangehaalde punten werd met
de meeste aandacht onderzocht.
Vooreerst dient aangestipt dat de lijn
Kortrijk-Hazebroek een deficitaire lijn is,
waardoor wij verplicht werden de exploi
tatie op een meer economische basis in te
richten.
1° REIZIGERS OPEENGEPAKT.
Het invoege stellen van een reeks Bros
sel motortreinen met eenige klasse was
een gevolg van die herinrichting. Het ge
beurt in de huidige omstandigheden dat
sommige van die motortreinen licht over
bevolkt zijn.
Wanneer zulke toestand verergert en een
chrcnisch karakter krijgt, worden er
steeds maatregelen getroffen om een ge
paste ontdubbeling in te leggen,
2» KECHTSTREEKSCHE VERBINDING
MET KORTRIJK.
Sedert 15 Maart zijn de drieledige mo
tortreinen 542 - 549 - 554 - 559 op de
sectie Ieper-Poperinge vervangen door
Brosselrijtuigen. Wij willen toegeven
dat het overstappen te leper ongewenscht
is voor de klienteel, doch dit licht onge
mak beteekent een merkelijke bezuini
ging voor de Maatschappij. Er dient ten
andere aangestipt dat de drieledige mo
tortreinen niet geschikt zijn om omnibus-
dienst te verzekeren, terwijl het wensche-
lijk is dat Vlamertinge en Brandhoek
eveneens bediend worden,
Wij hebben onderrichtingen gegeven
om de bij taks van 3 fr. niet te innen
telkens de reiziger geen gelegenheid heeft
om vanaf het vertrekstation in 2" of 1*
klasse te reizen.
3' VELOS EN KINDERRIJTUIGEN.
In algemeenen regel biedt zulkdanig
vervoer zich aan 's morgens vroeg of
's avonds. De klienteel beschikt alsdan
over stoomtreinen. Het gebeurt zelden
dat er overdag rijwielen of kinderrijtui
gen aangeboden worden; het vermeerde
ren van stoomtreinen is dus niet gewet
tigd.
De verbindingen Poperinge-Roeselare
moeten beschouwd worden met inacht
neming dat de treindienst tusschen leper
en Roeselare aangevuld is door een auto
busdienst
Degelijke verbindingen Poperinge-Roe
selare:
Trein
Trein
Trein
Poperinge
V. 7.10
8.59
11.39
leper
A. 7.23
9.12
11.52
Autobus Autobus
Trein
Iepter
V. 7.30
9.20
11.59
Roeselare
A. 8.15
10.05
12.40
TERUG ROESELARE-POPERINGE:
Autobus Autobus Trein
Roeselare V. 6.35 12.25 16.17
leper A. 7.20 13.10 16.58
Trein Trein Trein
leper V. 7.31 13.14 17.05
Poperinge A. 7.44 13.27 17.20
Het spreekt vanzelf dat n' t alle trei
nen van de lijn Roeselare-Ieper in on
middellijke aansluiting kunnen zijn met
de treinen der lijn Poperinge-Kortrijk.
Andere belangen komen in het gedrang,
zooals de aansluitingen te Roeselare of
het feit dat er bezwaren zijn tegen het
verhoogen van het oponthoud te leper.
5" REIS NAAR BRUGGE.
De terugreis Brugge-Poparinge kan als
volgt geschieden:
Brugge V. 17.12 V. 19.10
Kortrijk A. 18.31 A. 20.08
Kortrijk V. 19.06 V. 20.22
Poperinge A. 20.09 A. 21.31
Deze verbindingen vergen slechts 2 maal
verandering van trein, namelijk te Kort
rijk en te leper, wat niet overdreven is.
Wij veroorloven ons uwe aandacht te
trekken op het feit dat wegens de bui
tengewone omstandigheden, sedert begin
September een reeks beperkingen moes
ten toegepast worden op gansch het net.
Het zal volstaan een vergelijking te ma
ken met de meeste andere lijnen om zich
te overtuigen dat de lijn Kortrijk-Pope-
ringe een der meest gevrijwaarde is ge
bleven.
Hoogachtend.
Namens de Maatschappij:
Bij machtiging,
Demaret.
Poperinge, 13 April 1940.
Mijnheer Demaret,
Beheer der Nationale Maatschappij
der Belgische Spoorwegen,
Leuvensche weg 17,
Brussel.
Mijnheer
Met dank uw geëerd schrijven van 1"
dezer ontvangen in antwoord op ons
schrijven van 18" Maart.
Wij danken U voor de aandacht waar
mede Gij ons schrijven hebt willen onder
zoeken.
Wij houden er echter aan op ons schrij
ven terug te keeren, omdat wij met uwe
uiteenzetting en het besluit dat U waar
schijnlijk meent er te mogen uit trekken,
niet kunnen akkoord gaan.
1. - DEFICITAIRE LIJN - BESPARIN
GEN.
We zijn er volledig mede akkoord dat
nu meer dan ooit besparingen moeten
gedaan worden waar dit kan, maar het
Belgisch Spoornet vormt een geheel en
het tijdelijk deficiet van één lijn mag
cnRel ingezien worden in het kader der
algeheele exploitatie.
De lijn Kortrijk-Hazebrouck was mis
schien wel een deficitaire lijn, maar wij
betwijfelen het of zij dit nu nog is:
Het gedeelte Abeele-Hazebrouck is weg
gevallen; een deel treinen zijn afgschaft;
groote treinen zijn vervangen door Bros
sel «-motortreinen met éénige klasse; een
groot deel personeel is afgeschaft en heel
zeker is dit nu geen deficitaire lijn meer,
en mag er wel aan de reizigers wat meer
gemak gegeven worden.
2. - REIZIGERS OPEENGEPAKT.
De Brossel «-treinen zijn geschikt om
80 reizigers te vervoeren. In ons bijgevoegd
schrijven van 29" Maart stipten wij het
geval aan van twee reizen naar leper op
één Zondag, de eene reis met 140 reizigers,
de tweede reis met 132 reizigers.
Nog een staaltje:
Woensdag namiddag dezer week, vertrok
het treintje 2539 te 15.52 uur uit Poperinge
volgepropt met reizigers als opgelegde sar
dienen. Hoeveel er juist waren, was
moeilijk te zeggen, maar zeker wel 140-
145. En 15 reizigers vrouwen en
bejaarde personen die dat gedrum niet
vermogen bk ui in de statie beteu
terd het vertrekkend treintje nazien, en
mochten hier in de statie een uur en drie
kwart wachten op den volgenden trein.
Die overbelasting biengt voor de reizi
gers veel ongemak mede, bijzonderlijk
voor het reizen met kinders en ouderlin
gen. Daarbij is het heel gevaarlijk een
rijtuig zoo te overbelasten. Veiligheid
is toch ook iets waar het Beheer der
Spoorwegen fier op gaat: het behoort
dus voor de veiligheid der reizigers te
zorgen.
Een taxivoerder is strafbaar wanneer
hij zijn voertuig overbelast. Zijn de
wetten dienaaangaande niet door iedereen
te onderhouden?
3. - KECHTSTREEKSCHE VERBIN
DING MET KORTRIJK.
Wij betreuren dat de drieledige motor
tremen niet kunnen doorloopen tot Pope
ringe. Het is zeker een groot ongemak
voor de reizigers uit Poperinge zoo dik
wijls te moeten overstappen. In den zomer
is dat niet zoo erg, maar in den winter
kan dat toch niet, en we hopen wel dat
gij die zaak nog verder zult willen onder
zoeken en zoo mogelijk onze reizigers daar
in voldoening zult kunnen geven.
Wat wij vragen is toch maar met
de drieledige motortreinen twee reizen
Ieper-Poperinge en terug per dag.
4. - r-* AFGESCHAFT.
Met genosgen vernemen wij dat de bij-
taks van 3 fr. zai afgeschaft worden voor
de reizigers die van 3" naar 2" klas over
stappen. Dat is een goede maatregel. (1)
5. - VELOS EN KINDERRIJTUIGEN.
Wij kunnen uw bewering niet aanvaar
den, als zouden velos en kinderrijtuigen
enkel aangeboden worden 's morgens en
's avonds, en dat we daarvoor over vol
doende stoomtreinen beschikken.
Wij hebben op de lijn Poperinge-Kort
rijk twee stoomtreinen in heei den dag:
een stoomtrein die uit Poperinge ver
trekt 's morgens te 6.23 uur,
een stoomtrein die uit Poperinge ver
trekt 's namiddags te 17.38 uur.
Personen cue op reis gaan met kinders
vertrekken doorgaans niet 's morgens te
6 uur. Later in den dag is er geen gelegen
heid meer een kinderrijtuig mede te
nemen. Personen met kinders en rijtuig
moeten voor de terugreis te 17.30 uur
vertrekken of kunnen geen weg meer.
Voor veios is uw bewering nog min ge
grond.
ZooaLs gezegd komen telken jare veel
vlashandelaars per spoor met hun fiets
mede te Poperinge, deen er hun ronde te
velde, om dan 's avonds per spoor terug
af te reizen. Nu kunnen zij dat niet
meer.
Handelaars kunnen hier in den mor
gen niet toekomen met hun fiets; en toe
risten zijn wel heel den dag op gang,
bijzonderlijk van nu voort in het zomer
en verlofseizoen.
De Vlaamsche Bergenzijn een aan
gename wandeling. Niet iedereen be
schikt steecis over een heelen dag. Per
spoor tot Poperinge, dan per fiets naar de
Bergen of door de Hoppestreek, dan
's avonds per spoor terug naar huis, was
het verzet van velen. Nu kan dat niet
meer. We zijn toch niet in een eeuw van
achteruitgang?
Nu het toerisme-seizoen aanbreekt, en
nu toeristen en trekkersdoor de om
standigheden om zeggens verplicht zullen
zijn in eigen land te blijven, zou het
Beneer van Spoorwegen moeten zorgen
om toeristen en reizigers eenig gemak
te geven. Dit is voor Poperinge-leper
eene bron van inkomsten; onze Toeristen
streken zullen reeds genoeg te lijden heb
ben door het gebrek aan Vreemdelingen;
het mag niet dat de reizigers uit eigen
j land onze streek niet kunnen bereiken,
door de onmogelijkheid of de moeilijkheid
van verkeer.
j 6. - REIS NAAR ROESELARE.
I In uw schrijven zegt Gij: «De verbin
dingen Poperinge-Roeselare moeten be
schouwd worden met inachtneming dat
de treindienst tusschen leper en Roese
lare aangevuld is door een autodienst
Dat is te betwisten en in alle geval
moeten die diensten dan aan elkaar aan
gepast worden om de reizigers zooveel
mogelijk gemak te geven.
Bij aankomst te leper moet men de
statie uit en 3-400 meters ver naar den
autobus; 't zelfde te Roeselare.
Vroeger kwamen in beide steden de
autobussen de statie ingereden. Zcu
dat nu niet meer kunnen?
Dat loopen van trein naar autobus is
niet zoo erg voor wie jong en wel te been
is, maar voor wie reist met kinders, of
voor ouderlingen, en bijzonder in slecht
weder, is het toch een armzalig iets.
Het feit blijft echter waar dat per spoor
op heel den dag bij héén- en terugreis
Poperinge-Roeselare, er enkel één goede
verbinding is.
In uw schrijven van 1* April geeft Gij
eenige goede verbindingen per trein en
autobus, in den morgen. In den namid
dag echter laten deze ook te wenschen;
het is waarschijnlijk wel daarom dat Gij
er niet over spreekt
Destijds konden we regelmatig in om
trent één uur naar Roeselare.
Waarom zou dat nu niet meer kunnen?
En de werklieden die naar Roeselare
of verder moeten.
Het is de werklieden thans onmogelijk
te gaan werken naar Frankrijk. Roeselare
en omstreken is een middenpunt van veel
nijverheid. Een deel onzer werklieden die
thans werkloos zijn en niet beter vragen
dan te werken, zouden daar misschien
wel hun broodwinning vinden maar zij
kunnen er niet geraken. Roeselare is
30 km. van hier en het is voor ons de
buitenwereld, gezien de onmogelijke ver
keersverbindingen.
Om naar Roeselare te gaan werken
moet men:
te Poperinge vertrekken 's mor
gens te 5.39 uur;
te leper na 28 minuten wachten
vertrekken te 6.20 uur;
aankomen te Roeselare te 7.01 uur;
Laat ons veronderstellen dat de werk
dag te 16.30 uur eindigt. Dan moet de
werkman
te Roeselare vertrekken te 18.29 uur;
hij komt te leper toe te 19.10 uur;
een trein is daar vertrokken
te 19.04 uur;
en hij mag wachten tot 19.56 uur;
en komt te Poperinge toe te 20.06 uur.
Dus mott een werkman die in Roeselare
werkt o 30 km. afstand van hier
dagelijks o n 5 uur 's morgens uit zijn
huis en komt er 's avonds na 8 uur terug
15 uren op gang om 8 uren te werken.
Misschien zult Gij opwerpen dat er wei
nig of geen werklieden uit Poperinge naar
Roeselare gaan om te werken. Moet
dat U verwonderen, Mijnheer de Bestuur
der, met zulke verbindingen?
En toch zijn er; en die menschen ver
trekken telken morgen te 5.39 uur; en
als ze 's avonds te 19.10 uur te leper
toekomen zien ze meermalen den trein
naar Poperinge aanzetten, en mogen daar
nog uur wachten.
Bestaan er zulke wantoestanden rond
Brussel, Mijnheer de Bestuurder?
Op onze rechtmatige klacht over ver
binding met Roeselare antwoordt Gij
Die dienst is aangevuld door autobus
dienst
Wij vragen U: «Mogen de werklieden
met hun weekabonnement gebruik maken
van den autobusdienst?
7. - REIS NAAR BRUGGE.
Voor de heenreis naar Brugge hebben
we in den morgen goede verbindingen
langs Ieper-Kortemark-Torhout. Jammer
dat we daarvoor driemaal moeten veran
deren.
Voor de reis Brugge-Poperinge is er
geen goede verbinding in den dag.
Wie uit Brugge vertrekt te 11.52 urn
en de reis per spoor of autobus wil afleg
gen, komt te leper aan te 13.24 uur en
mag wachten tot 15.36 uur, om te 15.49
uur te Poperinge toe te komen. Dat is
4 uur op weg om 60 km. af te leggen.
i«MSBiBasBBBHHBiH»SEaaB3B!!!iBHiHUHHHflaa£Baaasa9BB[ia
Donderdag 18 dezer werd ons mededeeling gegeven van volgende wijzigin
gen die in voege komen met Zondag 21 April:
Het zou ons genoegen doen wildet GIJ
onderzoeken of het mogelijk is hieraan
eenige verbetering te brengen.
Voor de terugreis Brugge-Poperinge
's avonds, is de verbinding verbeterd met
de nieuwe uurregeling vanaf 15" Maart.
Mogen we nog volgende verbeteringen
voorstellen die mits heel geringe bijko
mende kosten aan menig reiziger veel
gemak zouden geven:
VOORSTEL TOT VERBETERING AAN
REIZIGERSDIENST
TUSSCHEN IEPER EN POPERINGE.
In den Voormiddag.
Trein 474 komt te leper toe te 8.49 uur.
Die trein zou moeten doorloopen naar
Poperinge als volgt:
leper V. 8.49 uur;
Vlamertinge 8.54 uur;
Brandhoek 8.58 uur;
Poperinge A. 9.02 uur.
Die trein neemt te Kortrijk de reizigers
van Brussel (V. 6.50), Gent (V. 7.21), Door
nik (V. 7.18); en dan zouden de reizigers
voor Poperinge kunnen doorrijden; nu
moeten zij te leper 1 uur wachten.
De terugkeer zou als volgt kunnen ge
schikt worden:
Poperinge V. 9.26 uur}
Brandhoek 9.30 uur;
Vlamertinge 9.34 uur;
leper A. 9.39 uur.
Die trein zou te leper aansluiting geven
vqor Brussel en ons toelaten er te 11.49
toe te komen.
Zelfde Brossel «-motor en zelfde per
soneel zou den dienst kunnen verzekeren;
nu moeten ze toch te leper wachten.
Aansluiting Tram - Trein.
's Morgens komen te Poperinge toe:
te 9.05 uur een tram uit Veurne;
te 9.10 uur een tram uit Diksmuide.
De trein naar leper met daar aanslui
ting voor Kortrijk en voor Oostende is
echter te Poperinge vertrokken te 8.59 urn
en de reizigers die te Poperinge met die
trams toekomen moeten hier wachten tot
10.43 uur.
Moest uit Poperinge hierboven voorge
stelde trein vertrekken te 9.26 uur, dan
zouden de reizigers die met den tram toe
komen, aansluiting hebben voor Ieper-
Kortrijk-Gent-Brussel.
In den namiddag.
Verlenging tot Poperinge van TT 439.
leper V. 17.50 uur;
Vlamertinge 17.55 uur;
Brandhoek 17.59 uur;
Poperinge A. 18.03 uur.
Die trein zou te Kortrijk aansluiting
nemen van Brussel (V. 15.50)nu moeten
de reizigers 1 uur te leper wachten.
Vertrek uit Poperinge.
Poperinge V. 18.34 uur;
Brandhoek 18.38 uur;
Vlamertinge 18.42 uur;
leper A. 18.47 uur.
Die trein zou aansluiting geven voor
Brussel met vertrek uit Kortrijk te 20.10
uur. -Nu moeten tfc reizigers daarvoor
te 17.38 uur uit Poperinge vertrekken en
1 uur te leper wachten.
Ook deze dienst zou met zelfde Bros
sel «-motor en zelfde personeel kunnen
geschieden.
Er is dus enkel kwestie van eenige
kilometers Ieper-Poperinge en terug wat
met een Brossel «-motorrijtuig toch niet
te kostelijk moet komen, en dit zou een
schoone verbetering zijn.
Treinen TT 2532 vertrekkend te leper
te 9.40 uur en TT 2542 vertrekkend te
leper te 18.48 uur zijn dagelijks overbe
last; het doorrijden tot Poperinge volgens
hierbovengaande voorstel zou die treinen
ontlasten en heel wat klachten vermijden.
Wil ons over onze lange uiteenzetting
verontschuldigen. WIJ rijn ervan over
tuigd dat voor U de regeling moeilijk is,
maar we weten ook dat uw Beheer steeds
het mogelijke doet om de reizigers gemak
te verschaffen.
Wij rekenen er dus op dat Gij onze
vragen welwillend zult onderzoeken en in
de mate van het mogelijke eraan voldoe
ning geven, en met dank bidden wij U,
Mijnheer, onze achtingsvolle groeten te
willen aanvaarden.
Voor het College van Burgemeester
en Schepenen,
V. Sansen, Schepen.
LIJN
ABEELE-POPERINGE-'ZFER
Abeele V. 8.49
Poperinge A. 8.58
Poperinge V. 9.15
Brandhoek 9.19
Vlamertinge 9.23
leper 9.28
De trein vertrekt dus voortaan utt Po
peringe te 9.15 uur in plaats van te 8.59
uur. De reizigers die met den tram toe
komen zullen dus aansluiting hebben.
Trein TT 2528 wordt gewijzigd als volgt:
leper
Vlamertinge
Brandhoek
Poperinge
Poperinge
Abeele
V. 6.07
6.12
6.17
A. 6.21
V. 6.24
A. 6.33
Trein 3698 wordt gewijzigd als volgt;
Poperinge
V.
6.22
Brandhoek
6.27
Vlamertinge
6.31
leper
A.
6.36
leper
V.
6.44
Zillebeke
6.49
Houtem
6.56
Komen
A.
7.02
Komen
V.
7. 3
Kortrijk
A.
7.39
WIJZIGINGEN OP DE
LIJN IEPER-OOSTENDE
Trein 1183 wordt gewijzigd als volgt:
leper V. 9.31
Boezinge 6.37
Langemark 9.43
Poelkapelle 9.51
Westroozebeke 9.57
Staden 10.03
St. Jozef 10.08
Kortemark A. 10.14
Kortemark V. 10.19
Torhout A. 10.27
Torhout V. 10.32
Oostende A. 11.05
(Te Torhout is er aansuiting voor
Brugge),
Trein 1174 wordt gewijzigd als volgt;
Kortemark V.
St Jozef
Staden
Westroozebeke
Poelkapelle
Langemark
Boezinge
leper A.
10.19
10.25
10.30
10.36
10.40
10.45
10.51
10.58
Met aansluiting voor Poperinge.
(1) Mogen we het Beheer der Spoor maatschappij doen opmerken dat de boe
te-taks vsai 3 fr. x,og geëtscht werd aan een reizigster die met koepon 3e klas
Poperinge verliet op Maandag 11. 15 dezer, met trein van 15.52 en te leper over
stapte in 2e klas van trein 559. Hoe komt dat?
Treinen 554 en 559 loopen met de groote
driewagen-motorrij wiigen door tot Pope
ringe.
Dus de trein die uit Kortrijk vertrekt
te 14.56 uur loopt door tot Poperinge en
komt er toe te 15.49.
En de trein die uit Poperinge vertrekt
te 15.52 uur loopt door tot Kortrijk-Brus-
sel zonder veranjieren.
V
Dat zijn reeds een paar wijzigingen die
verbeteringen aanbrengen, maar we hopen
dat het Spoorbeheer verbeteringen in
hierboven overgedrukte brief voorge
steld, zal willen onderzoeken en naar het
mogelijke toepassen.
NIEUWE TREINEN
VANAF 15 APRIL 1940.
's Zondags
TT 2536 bis D.
leper
Vlamertinge
Poperinge
TT 2537 bis D.
Poperinge
Vlamertinge
leper
13.36
13.41
13.49
14.05
14.12
14.17
Studiën van de Notarissen
PIETERS te RENINGE
en CASSIERS te POPERINGE.
Om uit onverdeeldheid te scheiden.
WOENSDAG 24 APRIL 1943
om 3 uur zeer stipt narovldag,
te Oostvleteren, ter herberg St-Sebas-
tiaan», gehouden door M. Riem, ten
overstaan van den Heer Vrederechter van
het tweede kanton leper,
OPENBARE VERKOOPING
van een
staande en gelegen te Oostvleteren,
Kasteelstraat 8, groot onder bebouwden
grond en hoving volgens kadaster sek-
tie A, Nrs 632a en 633a, 11 a. 11 ca., en
volgens titel 11 a. 22 ca., palende tot
half de Helledreef en de Kasteelstraat.
Onvergeld bewoond en gebruikt door
den medeverkooper M. Jerome Dezeure
tot 1 Mei aanstaande.
Kantoor van den Notaris
VAN EECKE te POPERINGE.
UIT DER HAND TE KOOP
met 6 aren 90 centiaren bebouwden grond,
erf en land,
TE STAVELE,
nabij Stavelehoekje, ter noordzijde der
Notelaardreef.
Eertijds bewoond door Vrouw Wed.
Duflou-Verhaéghe, thans onbewoond.
Kantoor van den Notaris
ALB. LAUWERS te YPER.
OP DONDERDAG 25 APRIL 1940
om 2 yi uur nanoen,
te Yper, in het Hotel de France
Statieplaats,
INSTEL MET PREMIE
van
GEMEENTE ADINKERKE
Zwartenhoek, langs den ijzeren-
weg van Veurne naar Duinkerke,
GOEDE EN WELGELEGENE
groot 6 hectaren 66 aren 9 centiaren,
Eén blok uitmakende.
Gebruikt zonder geschreven pacht te
weten
Ha.: 5-46-41 door Jdseph De Burch-
grave mits 4.500 fr. 's jaars, boven de
IcLStidl
Ha.: 1-19-68 door de Wed Cottry mits
den geventileerden pachtprijs van 780 fr.
's jaars, boven de lasten.
Dit al verdeeld in 4 koopen.
OVERSLAG: Donderdag 9 Mei 1940.
(Zie plakbrieven met plan.)
Kantoor van den Notaris
DEEREN te Roesbrugge-Haringe.
MAANDAG 22 APRIL 1940
1. Om 2 uur namiddag (zomeruur),
ten huize van M. Albert Vandaele,
te Beveren( IJzer)-Oostcappel,
VENDITIE VAN
2. Om 5 uur namiddag,
ter herberg bij M. Maurice Lejetine, te
Bever en/IJzer-Oostcappel,
OPENBARE VERKOOPING
van
Gemeente Beveren(IJ.)-Oostcappel
met medegaande gebouwen en volgens
kadaster sectie B, Nr 232 C, 2 a. 40 ca.
onder bebouwde grond, koer en hof.'
Eigendom van M. Albert Vandaele.
Aanslag met de geldtelling.
rasiaücsaaaaaHnxEicRazfgsflBsag
Studiën van de Notarissen
VANHEE te ZONNEBEKE
en DEVOS te RUMBEKE.
Om uit onverdeeldheid te treden.
Kantoor van den Notaris
ALB. LAUWERS te YPER.
OP DINSDAG 30 APRIL 1940
om 2 Y uur nanoen,
te Yper, in het «Hotel Skindies», Statiepl.
OVERSLAG VAN
GEMEENTE ADINKERKE,
langs de Cromfortstraat,
EEN BLOK WELGELEGEN
groot 8 hectaren 20 aren 90 centiaren.
Gebruikt zonder geschreven pacht door
Camille Vandenbussche mits 6.150 frank
's jaars, boven de lasten.
.Verdeeld in 5 koopen.
Afzonderlijk ingesteld, zij samen
255.000 fr.
(Zie plakbrieven met plan.)
Kantoor van den Notaris
ALB. LAUWERS te YPER.
De reizigers voor verder dan leper, ge
lieven af te reizeu met TT 2537, om
13 u. 5L
OP WOENSDAG 24 APRIL 1940
om 2 Yi uur nanoen,
te Yper, in 't «Hotel de France», Statiepl.,
OVERSLAG VAN
Gemeenten Locre en Dranoutre,
tegen de Koenraadmeerschenstraat,
3 HECTAREN 35 AREN
in één blok.
Gebruikt zonder geschreven pacht door
René Verdru mits 1.500 fr. 's jaars, boven
de lasten. Ingesteld 80.000 fr.
UIT TER HAND TE KOOP
WOONHUIS (Bungalow)
twee soorten water en elektriciteit, met
beplanten groentenhof. Inlichtingen
53a, Reningelststeenweg, Poperinge.
OPENBARE VERKOOPING
van
te Moorslede, Tuimelaarhcek,
met eene gezamenlijke oppervlakte van
25 hectaren 17 aren 74 centiaren.
GEBRUIK:
De tweewoonst is in huur gehouden
door de Heeren Henri Huyghebaert en
Henri Vandekandelaere, mits 720 fr. per
jaar, ieder, vervallende 1 Oktober
De eene hofstede, groot 16 ha. 2 a. 44 ca.,
is. gebruikt door den Heer Alois Depuydt-
Cneut, mits 12.500 fr. per jaar. valdag 1
Oktober. De pacht werd opgezegd voor
1 Oktober 1938; de andere, groot om
trent 9 ha., is in huur gehouden door
M. Camiel Talpe-Cneut, mits 6.000 fr. per
jaar, valdag 1 Oktober.
Verdeeld in koopen volgens plan op
de plakbrieven.
Yil Instelpenning te winnen.
Voorbehoud van samenvoeging.
ZITDAGEN:
INSTEL: DINSDAG 30 APRIL 1940
OVERSLAG: DINSDAG 14 MEI 1940
telkens om 2 Yz uren namidag,
in de herberg Den Ankerbij Wed.
Jules Calmeyn-Latruwe te Passchendaele,
Plaats.
Ten overstaan van de Heeren Vrede
rechter en Greffier des kantons Passchen
daele. en met de pleegvormen der wet
van 12 Juni 1816.
Plan en lastencohier te bezichtigen bij
bovengemelde Notarissen.
IBS
Studie van den Notaris
CAMERLYNCK te Passchendale.
INSTEL: Woensdag 24 April 1940
TOESLAG: Woensdag 8 Mei 1940
telkens te 2 u. namiddag,
in de herberg 't Schuttershofbij M.
Hil. Parmentier te Westroozebeke, van:
Gemeente Westroozebeke, Dorp.
Een Sterkgebouwd en Geriefvol
groot 5aren.
Laatst bewoond door Juffrouw Leonie
Deriemaecker.
Ingei.ottrediug tegen betaling der koop
som en kosten.
Sleutel bij M. Hilaire Parmentier.
0,50% Instelpremie.
Kantoor van den Notaris
BUURMANS te VEURNE.
OPENBARE VERKOOPING
van
EEN SCHOON EN GERIEFLIJK
met verdieping, inrij, aanhoorigheden en
tuin, gelegen
te Alveringem, Nieuwstr. Nr 175,
inhoudende in oppervlakte 10 a. 66 ca.
Beschikbaar een maand na den toeslag.
Te bezoeken den Dinsdag en Donder
dag van iedere week, van 2 tot 5 ure.
INSTEL: VRIJDAG 26 APRIL 1940
TOESLAG: VRIJDAG 10 MEI 1940
telkens om 2 Y2 u. 's namiddags,
ter herberg «De Tramstatie», bij M. De-
queker te Alveringem, Dorpplaats.
Yt Instelpremie.
Kantoor van den NOTARIS R. VAN DEN BOOGAERDE
te Beselare
Bij Kanadeesch Monument,
makende den hoek met steenweg Ieper-Poelkapelle en steenweg van
Langemark naar Zonnebeke.
Gebruikt door M. Achiel Boone, met pacht voor een jaar van
19.800 franken 's jaars (lasten inbegrepen).
Verdeeld in 10 koopen. Recht van samenvoeging.
om 2 1/2 uur nanoen, te IEPER, in het "Hdtel du Nord„ bij
M.Joseph De Crock, Statiestraat. ZIE PLAKBRIEVEN MET PLAN.
Studiën van de Notaruten
THEVELIN te MEESEN
en VIAENE te AARSELE.
OPENBARE VERKOOPINO
van
EENE SCHOONE EN GOEDE
gelegen te Dranouter,
wijk De Bonte Katdoorsneden do»
den keiweg leidende van de Eikelstq»
naar de Bellestraat, gekadastreerd s*
tie E, Nrs 508/m en 508/n, groot 82 ai»
95 centiaren.
Vrij van gebruik.
Instelpremie 0,50%.
Overneming van hoornen, taillie, als'i
ting en beton schuilplaats.
ZITDAGEN:
INSTEL: MAANDAG 6 MEI 1944
in de herberg «St-Arnouid»
te Nieuivkerke,
OVERSLAG: MAANDAG 13 MEI 194
in de herberg St-André te Nieuwkerl»
telkens om 3 uur namiddag.
Inlichtingen ter studie van voornoc»
de Notarissen.
Kantoor van den Notaris
DELAHAYE te WOUMEN.
INSTEL: MAANDAG 29 APRIL 194
OVERSLAG: MAANDAG 13 ME! 1941
om 2 ure 's namiddags,
ter herberg Victor Ponsaerts, te Dil» I
muide (Lindekens), van
SCHOON EN GERIEFLIJX
te D-ksmuïde, IJzerlaan Nr 9,
met 1 are 63 centiaren, kad. sectie B(
palende de gemeenteschool en andere.
Ledig en ongebruikt.
isn8*aaEïP*aBHBassss*i33«r:sm
Studiën van de Notarissen
«3e GRAVE te Loo
en J. VAN CAILLIE te Brugg*
OP MAANDAG 23 APRIL 1340
om 2 Yi ure namiddag,
ten Stadhuize te Loo. bij Julien Mitthj)
OPENBARE VERKOOPING
in een enkelen zitdag, van:
Gemeente Koogs>.de.
1. 63 AREN 13 CENTIAREN
kaclasi "1 bekend wijk A, Nr 607a,
kadastraal bekend wijk A. Nr 580.
Beide perceclen gelegen te Hoogstad»
Linde, langs den steenweg van Hoof
stadc-Linde naar Beveren-IJzer, tusscha
de Linde en St-E!o:.
In gebruike door Henri Sticker en ?r|
van pacht met ,1 October 1941.
ncwaaBanHcusaasaaiB
Studie van dan
Notaris te GRAVE te Loo.
OP DINSDAG 33 APRIL 1519,
om 3 ure namiddag,
ten Stadhuize te Leo, bij Julien MaU'iyt
OPENBARE VERKOOPING
in een enkelen zitdag, san:
5 AD LOO
mcf stal en afhankelijkheden en 48 ci
grond en erve, staande te Loo, langs da
steenweg naar de Rabbeiaere, kadastr»
bekend wijk C, Nr 363q.
Seffens aanslag.
llMaBSKSECzaaaakiu.isiissMWl
GEMEENTE PROVEN
BERICHT AANBESTEDING
Op MAANDAG 22 APRIL 1940, tt
10.30 uur, in het Gemeentehuis te Prove!,
vóór het College van Burgemeester ei
Schepenen, openbare aanbesteding van!
ELECTR1SCHE INRICHTING
der in ophouw-zijnde Gemeente
lijke Jongensschool aldaar.
Stukken ter inzage in het Gemeente
huis te Proven en bij Bouwmeester ünit'
Carpentier, Iepersteenv.eg, Poperinge, al
waar te koop tegen 20 frank.
KERKFABRIEK VAN
ZANDVOORDE-B IJ-IEPER
OPENBARE VERPACHTING
bij inschrijving,
met onmiddellijke ingenottrecHug,
van een
gelegen ter Dorppl. van Zandvoord
en dienstig voor nering.
Inschrijving te sturen, per aangeleekcn-
den brief met de melding Verpachti»;
van Kerkegoed», vóór 25 April 1940. aa»
den Heer Remi Legrand, Voorzitter dtf
Kerkfabriek te Zandvoorde.
Het lastencohier 'is verkrijgbaar ttf
Pastorij.
De toewijzing zal openbaar geschied**
op ZONDAG 28 APRIL, iu de Pastor.»
te 11 ure.
DOOR STERFGEVAL
OVER TE NEMEN TE LANGEJMARK
MEUBELWINKEL
SCHRIJNWERKERIJ
speciaal gebouwd voor den stiel. Tcg*1
Statie. In volle werking. Machieuc»1
zaag, schaaf- en boormachien (combinét"
groot bankscheurmachien, werkbanken e»
groote hoeveelheid handalaam, alles slecht*
drie jaar in werking.
Gebouwen met langdurige pacht Se'-
fens in genottreding.
Groote hoeveelheid hout, schoon
droog, vrij van overname.
Dagelijks zichtbaar van 9 tot 18 uur t*
's Zondags voormiddag.
Ink: VANDAMME, Meubel», S»*4
Langemark.
<uiiii*3&aiiBCitaB!aaai
IEPER POPERINGE
OKKASIE LANDBOUWMACHINE**
Pikmachien, Maaimachien, Drie»*13^
Vettcstrooiers, Ressortcegde,
chieu 6 en 8 reken. AardappcmiW^
Boterkeerus, Landrol, eM.