Arm Vlaanderen MOTIE Ten overstaan van de kleinzielige plaatselijke manceu- vers, die dwarsbomen willen de Vlaamse geest van de IJzertoren binnen de vaderlandslievende staatsbur gerlijkheid, manoeuvers die bij hogere gezagvoerders steun ontmoeten Ten overstaan van de partijdige aanmatiging van een burgemeester die aan de Vlamingen te Kaaskerke oplegt wat aan de Walen bij dé betoging te Waterloo niet werd gedaan om op die wijze andermaal de Vla mingen te vernederen tot burgers van 2ri rang. Ten overstaan van de herdenking van de gesneuvel den van den Ijzer 1914-1918, die jarenlang den 3n Zon dag van Augurtus verhief tot een hoogdag van hulde en pieteit te hunner ere. Eendracht was steeds zoek bij de Vlamingen, eeuwen lang hebben zij er onder geleden, maar niets hebben zij bijgeleerd. Verwarring stichten schijnt wel als een deugd te worden beschouwd bij sommige personen in Vlaanderen. De Raad van beheer van de M. Z. W. Bedevaart naar de Graven van den Uzer is het énigorga- nisme dat kan optreden voor de vrijwaring van de rechten der Vlamingen in zake Uzergedenkteken en Ijzerbedevaarten. Eendracht was vooral hier gebodenDe beheer raad deed al het mogelijke om die eendracht te bewerken en samenbundeling te krijgen van alle gezonde Vlaamsvoelende krachten. Het mocht niet gelukken en wij mogen niet langer zwijgen, maar geven beknopt en zonder commentaar de feiten zoals zij zich voordeden. Op 16 Juni 1945 eerste aanslag op den IJzertoren. Klacht tegen onbekenden werd neergelegd door den toenmaligen beheerder-afgevaardigde. De dagbladen, ook de Vlaamse, vermelden het feit als een gewoon echo of artikel, vier of vijf lijnen, zelfs geen foto!!! Op 11 Maart 1946, persconferentie te Brussel, waar gezegd wordtSi le moment (om den toren af te breken) n’est pas opportun maintenant, quand le sera-t-il DE PERS ZWIJGT! Op 16 Maart 1946 tweede aanslag. De beheerder die onderhandelingen voert voor de omvorming van den beheerraad, legt klacht neer tegen onbe kenden. De Christelijk georiënteerde Vlaamse dagblad pers reageert heftig, op één blad na, dat, na een uiterst flauw artikel den eersten dag, den tweeden dag ook scherp optreedt, eri op eigen hand een inschrijvingslijst opent. Initiatief dat door twee andere bladen gevolgd wordt. Op 22 Maart worden te Antwerpen de cultuur kringen samengeroepen door de personen die betrokken waren bij de omvorming van den Raad van Beheer van de M.z. W. Bedevaart naar de Gra ven van den Uzer. De aanwezigen zegden hun hulp en hun steun toe. Op 28 Maart 1946 vergaderden een 15-tal Vlamin gen te Brussel met vertegenwoordigers van de drie dagbladen die een inschrijvingslijst openden. Daar werd beslist een voorlopig studiecomité te vormen dat zou onderzoeken water kon gedaan worden. Een vertegenwoordiger van het Nieuw Verbond der Vlaamse Oudstrijders werd uit dat studieco mité geweerd. Dit comité zal afzonderlijk wer ken en geen contact nemen met de bestaande Mij z. w. Eigenaar van Toren en grond. Ten overstaan van de Vlaamse meerderheidsmenta- liteit en van de gelijkheid in rechte en in feite voor de Vlamingen in dit land, waarvoor de IJzerhelden sneu velden. Ten overstaan van de waardige vrijheid en het fiere levensrecht van een volk in eigen vaderland, naar den geest der grote symbolen van den Ijzer. heeft de raad van beheer van de Bedevaarten naar de Graven van den Ijzer den plicht protest aan te tekenen tegen het afwijzen van den traditionelen derden Zon dag van Augustus als hoogdag voor heldenhulde aan de gesneuvelden van den Ijzer; verzet aan te tekenen tegen de minderwaardige behandeling van de Vlamin gen naar twee maten en twee gewichten in dit land De Vlamingen aan te zetten in hun huiskringen te her denken en uit de gevoelde vernedering de wilskracht te smeden die later grootser dan ooit de IJzertoren en de Vlaamse Bedevaarten herstellen zal. Wij zullen het de Fransen niet ten kwade dui den dat zij zich laten gebruiken voor een plechtig heid. Wij stellen echter de vraag aan de Belgische vaderlandslievende inrichters of zij niet eerst tijd hadden moeten vinden om te herdenken den weerstand van de Belgische troepen en de Ardeense jagers op de Leie, den prachtigen weer stand van het fort te Tancrémont dat zich slechts daags na de algemene capitulatie overgaf; enz. heldendaden die het Frans leger ons benijden kan. Maar dat een burgemeester zich leent om eigen helden na de droevige jaren van den oorlog te beroven van een waardige hulde op een traditione len hoogdag wil er bij ons niet indat een burge meester die weten moet hoe onze vluchtelingen, •onze soldaten, onze Koning als legerhoofd in 1940 behandeld worden, voorrang verleent aan vreem den tegenover de grote ongerepte edele symbolen van ons eigen bloed, zulks aanvaarden wij niet. Dat zulke burgemeester bovendien zich aanstelt als opperste censor die zou afwegen tot het laatste woord dat gesproken wordt, zulks krenkt onze nationale trots en rechtvaardigheidsgevoel. Immers te Waterloo had in open lucht een beto ging plaats; daar -werden geen eisen gesteld inzake redevoeringen, Belgische vlaggenen vader landse liederendaar speelde noch burgemeester, noch Minister van Binnenlandse Zaken censor of regelaar. De raad van beheer, die als erfenis draagt het testament van zijn gesneuvelde oud-wapen broeders, met wie hij streed voor de beloofde gelij k- heid in rechte en in feite; die van hen overnam de geest van een Vlaamse trots en van een meerder- heidsmentaliteit die geen knechtschap aanvaardt en geen minderwaardigheid duldt, stoot misprij zende van de hand, het aanbod en de afleiding van den Heer Burgemeester van Kaaskerke. Onder de D’uitse bezetting moesten we lang genoeg de ges- tapopraktijken van bespieding, censuur, gemis aan waardige zelfstandigheid en democratische vrijheid ondergaan dan dat we ons nu, in naam van de vrijheidshelden van den Uzer, zouden onderwerpen aan de overblijfselen van zulk re giem. Nooit! Liever geen bedevaarten, dan bedevaarten die den stempel dragen van vernedering, minderwaar digheid, knechtschap. Liever geen bedevaarten, en als Vlamingen moe ten aanvaarden wat de Walen geen oogenblik dul den; wij ook zijn burgers van eersten rang. Liever geen bedevaarten, dan in iets te krenken de geest van de symbolen van den Uzer, die groot zijn en blijven omdat zij gesterkt zijn door een ver heven idealisme dat ze droegen boven boeien en kerker, nooit versaagden en sneuvelden, beschei den in den dienst van het recht voor hun volk en voor hun land. Kleine burgemeesters gaangrote doden blijven en hun recht op hulde en erkentelijkheid Wordt niet gesmoord. (jte vervolg vierde bladzijde')

HISTORISCHE KRANTEN

De IJzertoren (1946) | 1946 | | pagina 3