de Graven VEEL ONBEGRIP .Het Comité der Bedevaarten naar van den IJzer van honderd vijf- te keer ge- Immers sinds de velend had gezucht lijden, kon, maar alles voor Christus, was het idealisme te smoren, naar de schennis troep eenvoudige en rood schap. Een comité onder den naam Heldenhulde zou met de karige en pijnlijk gespaarde soldij van de gewone frontsoldaten zerkjes van heldenhulde oprichten ook -op de graven van Waalse jongens om de schoon heid van het offer te bewaren. De kunstschilder Joe (English, naar een kruistekening welke hij voor helden hulde miek, ontwierp een model van zerkje dat op de graven zou opgericht worden. Het droeg de leuze A.V.V. en V.V.K. met den wiekenden blauwvoet. Een echt liefdewerk De vele kruisjes welke piëteits vol opgericht, een massa werden, een slagorde die Vlaamse erkenning eiste, spraken te luid en waren te •edele getuigen. )Men vreesde hun macht. Onder de verraderlijke dekking van den nacht tus sen 9 en 10 Februari 1918, werden door bandieten op het kerkhof te Oeren, de letters A.V.V.—V.V.K. op 36 zerken toegecimenteerd. Met de letters meende men De overheid wees alle onderzoek de hand. Den 1111 soldaten beklemtoond met een vloek aan den oorlog nooit meer oorlog»; in 1930 werd de IJzertoren onthuld en in gewijd. Helaas, het was te schoon Briefjes met de nationale driekleur werden per vliegtuig over de plechtigheid ge worpen om de Vlamingen voor verraders te schelden. De verontwaardiging brak los. De rijkswacht, lichtzin nig opgeroepen, chargeerde en bloedig werd de strijd, welke gelukkig door overleg onder de comitéleiders en de gendarmerieoverheid werd gestild. Deze beslissing tegenover de Vlamingen zou lang na werken. In 1931, 32, 33, 34 verschenen de onsterfelijke sym bolen op de schoorzuilen van den toren Renaat De Ruddér, het ideaal; Joe English, de dienende liefde; de Gebroeders Van (Raemdonck, de (broedertrouw; Van der Linden en L. de Boninghe, de volksverbonden strij ders. In 1935 werd hulde gebracht aan de geestelijke lei ding van Dr Van de Perre, Dr De Gruyter en C. Ver- schaeve, en in 1936 aan Firmin Deprez, de hoog student, aan Fr. Kusters en B. Willems. In 1937 gebeurde op de West-Vlaamse wijtewagens de roerende overbrenging van de lijken van zeven hel den naar de crypte in aanwezigheid van tig duizend bedevaarders. In 1938 werden de eerste tienduizend namen van gesneuvelden in de crypte, met festoenen bekroond en in 1939 werd het hoogtepunt van de massale volkstoe- loop omdat men aanvoelde dat te midden van de groeien de spanning onder de volkeren, de Vlamingen bij het voorgevoel van belangrijke gebeurtenissen, sterker schouder aan schouder met hun helden moesten staan. Bovendien werd vanaf het jaar der inwijding van de Crypte, jaarlijks op 11 November, in stille vroomheid de H. Mis opgedragen bij het doorboorde Christusbeeld, nabij de graven, voor de zielerust van alle gesneuvelden. De bedevaarten naar de graven van den Ijzer waren massale volksbedevaarten, geleid met tucht en orde, waarvoor honderden offervaardige jongeren uit studen tenbonden, turnverenigingen, allerlei wachten, enz. zich aanboden om met het kenmerk van den ordedienst der bedevaarten voor het plechtig verloop te zorgen. De vooravond van de plechtigheid werd voorbehouden aan de jeugd. Over gans het land werd de organisatie ge dragen door de Vlaamse oudstrijders 1914-’18, ge steund door de cultuurverenigingen, terwijl de meisjes en vrouwenverenigingen voor den verkoop van erken- ningstekens zorgden. Gans Vlaanderen, zonder onderscheid van rang of stand, zonder onderscheid van politieke of wijsgerige overtuiging deed mede en was er welkom. Geen ereleden, geen ereplaatsen, tenzij voor weduwen, wezen, oorlogsverminkten en ouderlingen, geen officiële vertegenwoordigers, geen officiële machtbekleders. Het Vlaamse volk, één, ï'n dienst van heldenhulde, van de offers, van het idealisme Zo tuchtvol ging die massa volks ter bedevaart naar de begraafplaats van haar doden dat geen officiële ordedienst nodig was en nooit iets gebeurde of gezegd werd dat haar door de regering als antinationaal werd verweten. Enig schoon en onvergetelijk 1 Niettegenstaande dit alles hebben vóór den oorlog 1940 vele Belgische hoogwaardigheidsbekleders blijken gegeven van uitdagend onbegrip, van onverantwoorde vijandelijkheid, van onvergeeflijken laster. Bepaalde mi litaire machten en verenigingen van oud-militairen ston den woedend tegenover het groeiend succes van de Vlaamse bedevaarten en de Vlaamse gedachte. Dit on begrip werd echter door enkele Ministers, door enkele vooraanstaande gezagdragers gemilderd en t gaan. Februari 1918 togen een naar de kruisen en schilderden groot opnieuw de heilige letters A.V.V.V.V.K. vrome Renaat De Rudder, al sneu- ik wist niet dat een mens zo maar alles voor Vlaanderen en Vlaanderen Christus, was dit ideaal bloedig geheiligd en bovenal dierbaar geworden. In den strijd bij den Ijzer was gedurende de vier lange jaren, in allen eenvoud en bescheidenheid, zoveel schoonheid en zoveel heldenmoed door den gewonen soldaat in dienst van land en volk opgehoopt, dat deze .schat die niet met erekruisen werd aangeduid, want die waren voor de overheid, als adellijk erfgoed moest be waard blijven voor ons volk en voor de geschiedenis van het land. Het Comité van de bedevaarten naar de graven van den Ijzer werd gesticht met het doel het aandenken aan de gesneuvelden en de eerbied aan hun offer verschul digd, levendig te houden. Ieder jaar zou in Augustus een algemene volksbede- vaart plaats grijpen die zou staan in het teken van vrome inkeer en van Vlaams gewetensonderzoek ten overstaan van de Vlaamse bewustwording het testa ment der Vlaamse gesneuvelden buiten alle partij politiek om; een volksbedevaart die voor den Vlaamsen strijd zou gaan communiceren aan de hoogste belang loze offervaardigheid in den dienst van een ideaal dat het algemeen welzijn van volk en land dienen moest. Zo gingen van jaar tot jaar de bedevaarten naar het •graf van 'Joe English te Steenkerke; van de gebroeders Van Raemdonck te Steenstrate; van Renaat De Rudder te West-Vleteren; van de geschonden grafzerken te ■Oeren; van het slagveld te Diksmuide waar van 1924 af voortaan de jaarlijkse bedevaarten zouden samenge trokken worden rond een of ander motief van de plech tigheid. In Mei 1925 werden in Adinkerke en Westvleteren meer dan 500 grafzerkjes op bevel van de militaire over heid stuk geslagen om als macadam in een straatweg verwerkt te worden. De bedevaart van dit jaar, als protest tegen de schennis ingericht bracht te Diksmuide 30.000 bedevaarders samen. Toen werd de eed van trouw aan Vlaanderen »- geboren; toen werd besloten een groots kruis van heldenhulde te Diksmuide op te richter'. In 1926 werd op de bedevaart, de eerste paal gesla gen in 1927 werden de geredde overblijvende graf zerkjes overgebracht; in 1928 stonden 100.000 bede vaarders bij het kruis dat in opbouw was; in 1928 werd de noodzakelijkheid van de internationale verbroedering

HISTORISCHE KRANTEN

De IJzertoren (1946) | 1946 | | pagina 3