STADSNIEUWS. S0CIÉTÉ DE GARDES CIVIQUES D'YPRES. Société Royale des Francs Arbalétrires. VERSCHILLIGE TIJDINGEN. de dagorde: eene vooral munt bijzonder uit door hare tijdigheid, namelijk: Het verplicht onderwijs werd in 1875 op het Congres van Brussel aangenomen. Op welke wijze kan het verplicht onderwijs in België ingevoerd wor den? Eene grondige bespreking dezer kwestie is zeker allerwenschelijkst, en kan niet nala ten ons alweer eenige schreden dichter te brengen bij de verwezenlijking van een der gewichtigste punten van het programma. Le Moniteur des Employés publie encore un charmant article sur lesfacteurs ruraux, qui n'est pas sans fondement, et que nous nous faisons un plaisir de communiquer a nos lec- teurs Facteurs ruraux, Ces modestcs employés voient tons les jours leur besogne augmenter. Ainsi, dernièrement encore, on vient de leur imposer d'avoir a se présenter une fois chaque semaine, aux écoles officiellës pour le service de la caisse d'épar- gne. Ce surcroit de travail leur procure un joli benefice: oyez plutót un exemple. Le facteur de ma localité a, cesjours-ci, recueilli une somrne de 46 francs pour la caisse précitée, il a dü faire des écritures et encourir une responsabilité et ceia pour la bagatelle de 32 centimes qu'il touchera a Paques ou a la Trinité. Puisque ces employés sont tous' les jours porteurs de fonds, pour- quoi ne leur procure-t-on point un bon revol ver? Pourquoi n'exige-t-on point le dépot d'un cautionnement de 500 francs par exemple l II serait urgent de faire preuve de plus de sévérité pour l'admissiön des candidats fac teurs puisqu'aujourd'hui ces agents ont une besogne assez compliquée. A la campagne on est trop indulgent lors des examens. L'administration devrait avoir a cceur de posséder de bons facteurs. Pour ce faire, il faut rémunérer largement les services rendus, se montrer sévère a l'égard des candidats, exiger des garanties de capacité, de moralité et même de solvabilité. Sedert ettelijke jaren heeft de Fooire van IJperen zoo wel niet voorzien geweest van allerhande schoone kra men en barakken, als dit jaar. Drie rijen kramen, waar allerhande kostbare voorwerpen tentoongesteld zijn, lokken de meniguldige wandelaars aan en geven aan de Fooire eene levendigheid die wij sinds lang niet meer gezien hebben. Onder de talrijke barakken onderscheiden zich: de reusachtige tent der Japaansche en Braziliaansche troep, waar aangename vertooningen gegeven worden; de dierengaarde Salva, waar een jonge leeuwentemmer tijgers, leeuwen en andere wilde dieren doe-t springen en oefeningen maken; die jongeling is bewonderens waardig van koelbloedig- en onversaagdheid, wanneer hij ze verplicht vóór zijne voeten te kruipen gelijk hon den, en 't is met den glimlach op de lippen dat 'hij zich dagelijks blootstelt om door hen verslonden te worden. De dierengaarde Alexiano, waar eene jonge juffer insgelijks leeuwen en tijgers doet werken, slangen en serpenten voorstelt en blijken geeft van de grootste on versaagdheid. Dan volgen de Musée d"anatomie, Panoramas reuzenvrouwen, kunstenmakers, in één woord al wat de nieuwsgierigheid der menigte kan aanprikkelen. Wij bestatigen met genoegen dat niet eene waarzeg ster op onze fooire te vinden is, en bijgevolg geene dupen door die onbeschaamde bedriegsters zullen ge maakt worden. DE (.'ARRONDISSEMENT DY PR ES. Grand Concours pour !e Bétail. RÉSULTAT du Concours pour la race Bovine, qui a eu lieu a Ypres, le Mereredi, 8 Mars 1882. I1' CONCOURS. A u plus beau lol de vaclies pleines ou ay ant velé depuis une année au plus. (3 vaclies au moins (6 concurrents.) lr Prix. Une médaille de vermeil et une prime de200 fr. Vandromme v®, de Poperinghe. 2® Prix. Une médaille d'argent et une prime de 125 fr. Van Eecke v®, de Langemarck. 3® Prix. Une médaille d'argent et une prime de 75 fr. Vandromme ve, de Poperinghe. 4e Prix. Une médaille de bronze et une prime de 50 fr. Dochv Aloïse de St-Jean. 2e CONCOURS. Vaclies pleines ou ay ant velé depuis une année au plusélévees clans 1'arrondissement administrate appurtenant a Vexposant depuis 6 mois au moins. (18 concurrents.) I1' Prix. Une médaille d'argent et une prime de 80 fr. Lebbe Maurice, de Poperinghe. 2e Prix. Une médaille d'argent et une prime de 60 fr. .Joye Baptist's, de Wytschaete. 3® Prix. Une médaille de bronze et une prime de 40 fr. Van Eecke ve, de Langemarck. 4e Prix. Une médaille de bronze et une prime de 25 fr. Vandeputte ve, de Langemarck. 5e Prix. Une médaille de bronze et une prime de 20 fr. Dambre V., de Kemmel. Ce Prix. Une médaille de bronze et une prime de 15 fr. Six ve, de Warneten. 3® CONCOURS. Génissespleines comptant plus cle 2 clentsélevées dans V arrondissement administratis et appartenant a Vexposant depuis 6 mois au moins. (15 concurrents.) lr Prix. Une médaille d'argent et une prime de 75 fr Decat Charles de Vlamertinghe. 2e Prix. Une médaille d'argent et une prime de 50 fr. Vandromme ve, de Poperinghe. 3e Prix. Une médaille de bronze et une prime de 30 fr. Vandromme ve, de Poperinghe. 4® CONCOURS. Génisses pleines n'ayant pas plus de 2 dents, élevées dans Varrondissement administratif et appartenant a Vexposant depuis 6 mois au moins. (19 concurrents.) lr Prix. Une médaille d'argent et une prime de 60 fr. Camerlynck Hardeman, de Reningbelst. 2e Prix. Une médaille d'argent et une prime de 40 fr. Anthennis Charles, de Watou. 3e Prix. Une médaille de bronze et une prime de 30 fr. Van Eecke ve, de Langemarck. 4® Prix. Une médaille de bronze et une prime de 20 fr. Delanote Jules, de Brielen. Igrae rp-r |a p§rj0(Je d'hiver. 5 Mars 1882. HAUT TOTAL. Leclercq Thomas. 20 25 20 25 25 115 Vermeulen Jules 20 25 25 25 20 115 Van Nieuwenhuyse Gyrille 20 25 25 25 20 115 Poddevyn Auguste 25 20 20 20 25 110 Ligy Albert 15 20 25 20 20 100 BAS TOTAL. Mallet Désiré 5 10 5 10 5 35 Swekels Léon 5 10 10 10 10 45 Vermeulen Henri 10 5 10 10 15 50 Devos Louis 15 10 10 10 10 55 Tir du iVSercredi 1 SVlars 1882. AU BLASON ORDINAIRE. HAUT TOTAL. Prix. Mahreu Louis. 6. 6. 6. 6. 24 points. BAS TOTAL. Prix. Pintelon F. 1, l, 1 1/2, 1 1/2 5 points. Tir du Lundi 6 Mars. AU BLASON VARIÉ. HAUT TOTAL. Prix. Mahieu L. 25. 25. 9 1/2. 19. 78 1/2 p. BAS TOTAL. Prix. Vandendriesche, 2. 5. 5. 2. 14 p. Tir du itlercredi 8 Mars. BAS TOTAL. Prix. Pintelon F. 2. 3. 3. 2. 10. Het cijfer zeven speelt eene goede rol in de bloedi ge zaak BernaysDe moord werd den 7 Januari ge pleegd,- den 7 Maart werd de moordenaar aangehouden. De volgende namen, die in de zaak voorkomen, bestaan uit zeven letters: Bernays, Peltzer- Vaughan, slacht offer en moordenaar; Cologne, de stad waar de moor denaar aangehouden werd; de policiebeambtenaar Schaak, die de eerste het lijk ontdekt heeft; de genees- heeren Laroche en Stiénon, die de lijkschouwing- hebben gedaan; Wellens, die tot de aanhouding over ging,- Lamboss, den valschen naam van L. Peltzer; Delvaux, die de identiteit van het slachtoffer heeft vastgesteld. Prijs van Rome. Den 3 April aanstaande wordt in de koninklijke academie van Schoone Kunsten te Antwerpen de prijskamp van beeldhouwkunde, gezegd prijs van Rome, geopendDe prijswinnaar bekomt gedurende vier jaren een pensioen van 5000 fr. om zijne studiën in den vreemden voort te zetten. Alle kunstenaar, die Belg is door geboorte of' door natura liseering, en min dan 30 jaar oud is, kan mededingen. Voorzichtigheid. Eene nieuwe waarschuwing om goed te doen zien wat men kinderen in handen geeft, is de uitkomst van een onderzoek, onlangs te Berlijn van gemeentewege ingesteld, omtrent kinderspeelgoed en gekleurd suikergebak. Er werden bij 18 speelgoedwin keliers inkoopen gedaan, en van die 18 inkoopen bleken niet minder dan 17 sclialdeijke voorwerpen te zijn. Vooral loodhoudende verven waren voor het schilderen gebruikt, en op sommige gomelastieke voorwerpen zat het loodwit zoo los, dat het bij het aanraken reeds aan den vinger bleef hangen. Onder de 32 onderzochte wa ren van de suikerbakkers werden er 19 gevaarlijk be vonden, daar zij beschilderd waren met sterk loodhou dende verven. Voorzichtigheid in deze kan dus niet genoeg aanbevolen worden. Een zonderling voorval houdt te Berlijn de openbare meening buitengewoon bezig. In april 1878, werd een jong meisje van slechte zeden, Balogh ge naamd, des namiddags, ten 2 ure, in hare woning in de Karthennerstrasse vermoord gevonden, nadat zij nog een kwartier vroeger met eene harer buurvrouwen ge sproken had, en laatstgenoemde niet het minste rumoer had gehoord. De omstandigheden die de misdaad bege leidden, waren zoo geheimzinnig dat deze aller aan dacht trok. Het vermoeden viel op eene vijandin van Balogh, zekere Steiner, die in hetzelfde huis woonde en het laatste bij het slachtoffer gezien was en na eene hevige woordenwisseling zich had verwijderd. Niette genstaande hare verzekering dat zij onschuldig was, werd Katharina Steiner ter dood veroordeeld, welk vonnis in 6 jaren tuchthuisstraf veranderd werd.' Sedert dien heeft de veroordeelde nooit opgehouden hare onschuld te betuigen, welke meening ook door haren advocaat, den weisprekenden dr. Neuda, mede gedeeld werd. Thans schijnt meer licht in de duistere zaak te komen, want een iong mensch van 22 jaar, de zoon van den officier van policie te Znaim en thans soldaat, heeft zich vrijwillig bij de militaire overheid aangegeven en ver klaard dat hij, door gewetenswrseging gefolterd, eene bekentenis had te doen, en wel deze dat de bewuste Balogh destijds een door hem zelf bestemd vergift ge dronken heeft en hij haar daarna had verwurgd om niet den schijn op zich te laden dat hij haar vermoord had. Daar de verdachte steeds eene zonderlinge levenswijze voerde en herhaaldelijk handelingen pleegde die twijfel omtrent zijne toereikenbaarheid deden ontstaan, vinden zijne verklaringen geen onvoorwaardelijk geloof en staat het nog lang- niet vast of zijne zelfbeschuldiging wel op waarheid berust. Dit zal thans het opnieuw geo pende onderzoek wel aan den dag brengen. Dr. Neuda zal weder voor de veroordeelde Steiner optreden, ter wijl laatstgenoemde, toen men haar in het tuchthuis mededeelde dat zich iemand als moordenaar had aan gegeven, in tranen uitbarstend uitriep dat zij altijd ver wacht had dat het nog wel zou blijken dat zij onschul dig was. Goede uitkomst. De inzamelingen voor de kinderen, die door den brand in het Iiingtheater te Weenen weezen werden, hebben eene zoo goede uit komst opgeleverd, dat elk van de 46 kinderen een kapitaal van 10,000 gulden (25,000 fr.). Eene familie die een der kleinen kosteloos verzorgen wilde, kreeg dan ook ten antwoord, dat dit niet zonder vergoeding behoefte te geschieden. AU BLASON VARIÉ. HAUT TOTAL. Prix.Vandendriesche J. 1. 25. 25. 25. 76.

De Kunstbode (1880-1883) | 1882 | | pagina 2