bladje der Poperingnaars
KEIKOPPEN.
in 'I leger.
SOLDATENPANEN.
AAN ONZE LEZERS.
GODSDIENT IS GOED VOOR
VROUWEN.
N° 5
15 Juni 1917
Abonnementprijs.
Soldaten: Kosteloos.
Burgers: 2.00 fr.
Zij hebben niet altijd leute
degenen die lachen. G.G.
Nagezien door de Krijgsoverheid.
ni-TTiMHimi iii>rmnannfWTitr",'CTww,ir
Nieuwe Lezers vragen ons naar N° 2, 3 en
4. Wie kan ons die terug bezorgen om ze
naar de Vrienden te zenden.
Wilt a.u.b. ons eon woordje laten gewor
den zoo ge het bladje ontvangt of niet».
4— Wie kan ons het portret van de gesneu
velden verschaffen?
Dank bij voorbate.
Het Bkhrer.
(Vervolg)
Ppperinghe bezweek dus in dien on
gelijke» strijd, maar, onmachtig gewor
den, greep naar bet wapen der zwakken,
de spotternij: bij ieder, volksfeest zou
men den strijd der Koppige Popering-
naren tegen de machtige steden herin
neren. Ghent, Yper. Brugge wiértlcn
ten dien dikwijls samen vermeld bij de
eerste loiters GH. Y. B. en men moest
niet hooggeleerd zijn om dat woord in t
het latijn "gibbus,, bultenaar, in ver
band te brengen. Die steden zonden dus
in den stoet voorkomen onder geda nte
van eenen buiteman: Poperinghe wilde
daarbij door het koppigste der dieren
verbeeld gaan: en om den sti ijd tussth n
beiden te laten zien, zat heer Ghybe, de
bultenaar, averechts op den ezel: aan
de koppigheid der Poperingnaren zou
den de lii ach li ge sh den hulde bieden
daar Ghvbe op een fluweelen kussen
eenen overgrooten Kei zou dragen. I)e
lijfwacht van den Kei bestond uit twee
rijen gildebroeders, g iwapend met lepels
en vorken en allerlei keuken gerief: 't
was immers voor bunnen huiselijker!
haard eu hun bestaan dat de Popering
naars gestreden hadden zonder inge
richte gewapende macht, maar metal
wat in hunne woning als wapen te
vinden was.
Allengskens vergat het volk de bit
tere spotternij van die verbeelding en
heer Ghybe was bij alle feesten wel
kom en verzette h *t volk door zijne
vrijpostigheid hij verweet zijnen ezel
wat hij zijne medeburgers begeerde
op te dissehen daarbij waren de gil-
debitfeders van den Ivei al koddige
en lustige lieden. Toen Keizer Karei
onze stad bezocht; beviel hem de stoet
van den heer Ghvbe op,erst en bij
liet hem als gilde broeder van den Kei
inschrijven.
Maar 'tgebeurde dat Ghybe misbruik
miek van zijn gezag op de menigte,
en eens durfde hij den balliu van de
stede en de juridictie van Poperinghe
aangaan op don openbaren weg:eene
klachte wiêrd ingediend bij de.hoogc-
re overheid en zoo gaf, onder Philips
II de gouverneur der Nederlanden,
een dekreet uit gebiedende te niet te
doen de zottigheden die men p'ag te
doen tijdens den uittocht van den Heer
Ghybe en de gilde werd ontbonden. De
balliu daarbij oefende zijne wraak nog
Waarom niet voor Mannen
Hij is waar of hij isvalsch, redelijk of
ongerijmd.
Is' hij waar en redelijk, dan is hij 'dit
even zeer voor mannen als voor vrouwen.
Is hij valsch of onredodelijk.dan is hij
niet beter voor vrouwen dan Voor man
nen, want de leugen deugt voor niemand.
duist als de vrouw,heeft de man harts
tocht* n, dikwijls zeer hevige, le bestrij
den: en even min als de vrouw ka-u de
man die overwinnen, tenzij door de lief
de en vrees voor God en de machtige
middelen, die de godsdienst alleen hom
verleent.
Yo r don man: evenzeer als voor de
vrouw,is het leven vol moeilijke en lasti
ge plichten: plichten jegens de maat
schappij, plichten jegens het huisgezin,
pli 'hten jog ns zichzelf.
De mannen moeten evengoed God
aanbidden en dienen, een onsterfelijke
ziel zalig maken, ondeugden onderdruk
-ken, deugden beoefenen,een hemel
ver lienen. een hel vermijden, een oor
deel vreezen. zich tot een immer drei
gt n le dood voorbereiden.
Voor de een en zoowel Als voor de au
-deren is Jezus-Christus aan het kruis
gestorven en zijn geboden betreffen een
ieder.
Moest er een onderscheid bestaan, dan
ware ot hierin gelegen dat de gods-
di< nst voor mannen oog onmisbaarder
is dan voor vrouwen. De mannen im
mers zijn aanmeer gevaren blootgesteld;
zij kunnen lichter in zonde vallen en
zien meer slechte voorbeelden, vooral
wat betreft zedeloosheid, onmatigheid en
verzuimen van godsdienstplichten.
Mgr IleSegur.
uit op den scha melen kei, die, uit de gil-
dekamer heimelijk gestolen.in het vuur
geworpen wierd en er aan stukken borst
t Schijnt dat er later spraak was van de
gilde her op te richten en reeds was een
overgroote kei voor handen deze is be
waard in bet college waar ,in betere tij
den,menige jonge keikop toevallig
verdoold op liet appelkot,hem mijme
rend aanstaarde
Tijdens den geweldigen polifiokon
strijd, over een goe vi jftig jaar, verrees
Heer Ghvbe in een snotschrift dat kor-
ten tijd beleefde.
Van w elingelichte lieden, nu, heb ik
gehn< rd dat Heer Ghybe, die zoo in
woelige tijden te Poperinghe verscheen,
n gmaals gezien is geweest in onze stad,
waar bij alles met do hoogste verwonde
ring gadesloeg Maar 't schijnt dat de
Krijgsoverheid die t' onzent heerscht
herti aangehouden heeft ,ls spioen! 'K
ga eene permissie vragen om te gaan
hooren! E. J. V.
BEHEER
E. H. Jul. Vanneste, Legeraalm. C 30 I
H. Gasp. Herpelinck, brank. C 171
li. A Baert, Noordstraat, 13,Poperinghe
tk zit nu in De jongensklas
dient ons hier tot lees- en schrijf/aal. W e
zitten hier dus weer op de krut bank-
skens. Al 't gene ik mij nog herinner
van .vroeger jaren, dwarst door mijn
kop. fk zie al mijn makkers, en do tafe-*
roeien op de speelplaats on in de klas
dringen zich verwarrel*! in mijn brein.
Hoe g. lokkig, hoe lief de kinderjaren.
Wat zou de wereld een ander uitzicht
hebben, indien we allen onze vreugde,
onze joelende onwetend e i I van de ben
gels jaren behouden hadden. Maar neen!
Hedendaags moet een kinderhert zich
schamen. Nochtans, de gordc'herder zei
In1! lot zijne apostelen- even de Moeders
van Jerusalem hunne hinders ter zege
ning bij Hem hi achten. «Het rijk d< r
Heiru Ion is voor de kleinen, de onnooze-
leu, en wen ge geen kinderhert hebt
zult ge het rijk der Hemelen Jiiet bin
nen» reden.»
Do wereld is afkeerig geworden van
die onbewuste openbar igludcl. De geba
ren de woorden ma ken thans den mens* li
rn de ziel de sclionne kimlerliefile vindt
geen weerklank moor in de dredge boe
zems van ikzuchtige menschen.
De t 'gen wourdig-' oorlog is een zucht,
een zoeker nr.i.v g luk. Drollig nut
waar! Nochtans echt zoo! Denk niet dat
Du ts* hl nl of g lijk welk ander land
dezen oorlog uit genotzucht betracht
hoeft. Hot Duits* he volk, heeft in dezen
ocr'og toegegeven omdat het docht dat
zoo het de oppermacht, het overwicht in
Hun pa verkreeg, h t daarmee ook het
geluk verkreeg Dezen iever, deze nei
ging van het duits* lie volk, heeft alzoo
de lage diplomatie gestreeld en zoo is het
doel onmiddèlijk achteruit geweken en
alleen de interest van dezen oorog bijge
-bleven. Hel duitsche volk was ecu groot
volk; daar is niets op te zeggen, hoe laffe
vijanden zij thans ook zijn Doch eeni-
ge doorslepen mannen hebben de eigen
grootheid naar verwaandheid en lioo-
veerdigheid doen o\orgaan en dan is de
oorlog ontstaan met de eerste gedachte
van grooter en machtiger te word* n
ii aar terzelvertijd voorspoed en geluk
kiger op maatschappelijk gebied. En
vcij, v*e hebben dan *!it doel hèkampt
omdat we voelden van den eersten dag
dat bet eerste, het zuivere ideaal verdwe
nen was eu dat er nog slechts het dier
lijke winstbejag van overbleef. Nu stel
len we ook ons standpunt; want vroeger
hadden er da b uidgenooten geen. Ze
bestreden slechts het slethte deel van
Duitschland. Nu willen we de vrijheid
van allo volkeren. Er zal nochtans wei
nigbij dien oorlog gewonnen zijn. Ah
den vrede dag zal komen dan zal de di
plomatie handelen; en niemand zal zijn
haken daarin moeten slaan. Dat is hun
domein en ze zullen liet wel weer zoo
goed brengen dat ze opnieuw, nieuwe
toestanden zullen scheppen. Dat is echter
DE