Verschijnt
2 maal te maande
15 September 1918
ABONNEMENTSPRIJS
BEHEER
2de Jaar No 13 (30)
Poper.Soldaten KOSTELOOS.
Andere soldaten 2.00 fr.
Burgers 4.00 fr.
E. H. Jul. Vanneste, Aalm. Z 44 I
H. G. Herpelinck, brank. Z 93
H. A. Baert,St-Jan ter Biezen (Watouj
Wie eens ernstig nadenkt, is van verstomming geslegen bij j
overschouwen van de lichtzinnigheid en geestelijke onverschillig
heid en ongodsdienstigheid met dewelke men deze tijden van dood
en vernieling doorleeft.
Veel wordt er geklaagd over 't wee en de miséries, die de lange
oorlog met zich sleept men haakt naar de vredesdag die maar niet
opdaagt doch 't noodzakelijke om dien zoo vurig gewenschten
vrede te bekomen zijn leven beteren verliest men uit het oog. ja,
in plaats van een spoorslag te zijn om meer te bidden en t$r H.
Tafel te naderen, om getrouwer zijn plicht te volbrengen en oogen
en hart hemelwaarts te houden, is d« lange duur van den oorlog
voor velen een reden, om troost te gaan zoeken in een losbandig
leven. Wie denkt er aan dat de oorlog eene straf is,.dat de schelm
stukken der wereld om wraak roepen ten iiemel En 't ontelbaar
getal menschenlevens die worden vermorzeld, en al dat wee van
moeders, vrouwen en kinders... spreken luide van de zware boet-
som, die de wereld te betalen had De menschen hebben wel - te
leven alof God niet bestond de Rechtvaardigheid sluimert! niet
*altijd een dag komt dat de gebroken orde moet hersteld worden.
Nochtans God had de menschen niet onverwittigd gelaten. Op 2
Oogst 1914 las men het evangelie van den 9® Zondag na Sinxen
Jezus weende over de ondankbare stad die Hij wilde redden en die
er niet wilden van hooren Toen J'ezus Jerusalem naderde en de
stad zagiceende Hij over haar en zeïde Mocht ook Gij en wel op
de\en uwen dag nog erkennen wat u tot vrede strekt Doch nu is
het voor uwe oogen verborgenwant er zulten dagen komen dat
moe vijanden een wal rondom u opwerpen en u omsingelen en tt
van alle kanten benauwen zullen en py zullen u en uwe kinderen
in u tol den grond verdelgen en zij \ullen in u den eenen steen
niet op den anderen latenomdat gij den tijd uwer bezoeking niet
hebt erkend. (Luc. XIX.-41-48)).
Dit Evangelie was eene verwittiging vol barmhartigheid, doch
zwanger tevens van de nakende onheilsdagen, 'f Was het laatste
bezoek, de laatste uitnoodiging zich te vernederen om te begrijpen.
Iedereen heeft uit te boeten en de boete zal in verhouding zijn met
de schelmstukken. De minst schuldigen* zullen lijden met recht en
icden, allen moeten lijden, want onschuldigen zijn er niet. Doch
wie denkt na, vernedert.zich en begrijpt Wie doorvorscht er den
geesel om er den wortel van te ontdekken en diep uit te roeien ten
minste toch in hun zeiven Wie durft zeggen we hebben niet ver
diend! Vier jaren reeds weegt Gods arm loodzwaar op de wereld en
de menigte ijlt maar voort, in dolle vaart op den weg der dwaling en
des verderfs, zonden op zonden hoopend tot 'nen onoverzienbaren
berg
Waar zijn de teekens van terugkeer tot God
Met benepen hart schouw ik rond^ en 'k zie toch zoo weinig
bloeiende bonden van het H. Hart, toch luttel mannen van plicht
eh katholieke fierheid, toch zoo weinig kranige lieden om de huidi
ge ongelukken vlak in de oogen te zien en ze te beoordeelen met
een diep-kristelijken zin. niet bang voor de waarheid, maar naar
haar toegaand rechtzinnig en liefdevol Wat ik zie, is eene groote
menigte die zich voedt met de verbodene vrucht, de vrucht des be-
derfs en der dood, en die een heel kudde lamme jongens mede-*
sleept, die den moed en de wilskracht niet hebben, weerstand te
bieden. Wat ik zie, is de wijde woesternij met hier en daar slechts
eene kleine oasis. Nooit heeft het bederf machtiger en schaamte-
loozer zijn scepter gezwaaid, noch stoutmoediger den mantel der
deugd genomen Nooit zijn de bekooringen heviger geweest, zoo
dat enkel een mannenkarakter, gesterkt door Gods gratie, bekwaam
is weerstand te bieden Nooit werden er meer slachtof
fers ingezwolgen door de zee der zedeloosheid Zij die beweren te
vechten voor de vrijheid der volkeren, zijn slaaf geworden van
hunne laagste driften en worden schandig verslagen door den dui
vel, de wereld en hetvleesch. Ja, zij.- zelf die eene door en door
kristelijke opvoeding genoten, verzaakten aan hun verleden, en
schamen zich den gekruisten God te dienen.
De kruisgebeden en novenen, de ommegangen en boet processies
en bedevaarten van 1914, meest voortkomend uit ontsteltenis en
schrik of uit persoonlijken intrest, niet gesteund echter op den
waren geest van boetveerdigheid, noch ingegeven door het vurig
verlangen de gebroken orde te herstellen, zijn vervlogen lijk snee
voor de zon, en 1918 beurt over de verlaten kerken! 't Zijn de
slechte theaters en cinema's die overstroomen van volk en de
meest winstgevende zaken doen de herbergen en de slechte vrou
wen. On cherche Villusion de n'être 2)as ?n guerre schreef
Baumann.
Xage zien door de Krijgsoverheid N- 1247-8-18)
A.
- WÊÊÊ
(als 't kan)
;.W
Nader bij U, mijn God