aiEUISBLtó VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN Heubels en Menagiegoeileren 2 HOFSTEDEKENS het notarieel en nijverheids annoncenblad verschijnende den Zaterdag namiddag. Koopt uwe MEUBELS, Stoelen, Kindervoituren,Stoors, Gordijnen, Tapijten, In den Bazar, bij Sansen-Decorte, Poperivgie AANBESTEDING Notaris HAGHEBA ERT, Notaris TOMMELEIN, Zondag 21Oogst igio. 5 Centiemen. 6? /aar. N 38 ANNONCEN Den drukregel 10 c. Herhaalde Annoncen volgens overeenkomst. Eerste Taps, Bollingen en Herbergkermissen mits betaling van 25 cn. Alle Annoncen vooraf betaalbaar moeten vóór den Vrijdag-noen ingezonden worden. INSCHRIJVINGSPRIJS Buiten grondgebied van Poperingiie Op grondgebied van Poperingiie Buitenland 4,60 fr. De plakbrieven die bij mij gedrukt zijn, zullen ééns onvergold in bet blad verschijnen Uitgever, VALERE SANSEN, Boek- en Steendrukker, Gasthuisstraat, 15, Poperinghe. Wekelijksche Almanak.—Oogst. Zon op. Zon onder, TE PROVEN. Op Maandag 22 Augusti 1910, u u 0p Dinsdag, 30 Augusti 1910, Openbare Verpachting Donderdag 25 Augusti 1910, STAD POPERINGHE, Gemeente WATOU, (nabij 't Dorp). Notaris Ne Grave Dinsdag 30 Augusti 1910, TE STAVELE OVERSLAG VAN A VENDUE Oil A LOUER a Gotlewaersvelde, 00 BURGERLIJKE GODSHUIZEN NIEUW TE BOUWEN GASTHUIS Notaris D UP ONT, te ARDOYE, Weezehoek, UITERHAND TE KOÜPEN. Twee Woonhuizen, Huis, Stallingen en Schuur Het Heilig-Sakramentscongres te Rousselare. I>E GROOTE DdG. m worden ingelijfd HIMB Het recht, annoncen 0/ artikels te weigeren is voorbehouden. 2.50 Fr. VOOR IEDEREEN. De Herbergiers hebben recht aan Kostefoozo inlasscbing van twee Hertjprgfccstcn. Bijzondere buiten stad 2.50 binnen stad 2,00 Herbergiers buiten stad 1.50 binnen stad 1,00 Zondag 21 s. Philibertus, Anastasius, Privatus. 4 ure 40 min. 6 ure 51 Maandag 22 s. Timotheus, AppoHinarus. 4 42 6 49 Dinsdag 23 s. Claudius, Lupus, Sidonius. Bartolomeus, Alidoor. 4 44 6 47 Woensdag 24 s. 4 45 6 45 Donderdag 25 s. Ludovicus, Louisa. 4 46 6 43 Vrijdag 26 s. Zepherinus, Ebbo, Samuël 4 48 6 41 Zaterdag 27 s. Cesarius, Euthalia. 4 49 6 39 Nieuwe Maan. Eerste Kwartier. Volle Maan. Laatste Kwartier. Vrijdag 5 Oogst, ten 6 ure 37 minuten 's morgens. Zaterdag 13 Oogst, ten 2 ure 1 minute 's morgens. Zaterdag 20 Oogst, ten 7 ure 14 minuten s' avonds. Zaterdag 27 Oogst, ten 2 ure 33 minuten 's avonds. STUDIE VAN DEN om 2 ure namiddag, TE PROVEN, op de Plaats, ten sterfhuize van de eehfgenooten Fidelis Lagae-Dewitte, OPENBARE VERKOOPING van alle slack van BESTAANDE NAMELIJK IN Stoelen, tafels, ledekanten, stove, zetel spiegels, kaders, 2 horlogien, 2 koffers kinkets, potten, pannen, marmieten, gleis- en glaswerk, en verder huisgerief; Trog, ladders, pijpegalen, zage, manden houwen, rakels, spaden, kerthamer, aal schotel, handmes, en ander alaam. Brand hout, persen, enz. Op gewone voorwaarden en met gereed geld, te betalen ter herherg bewoond door S JULES SAVAETE. II. om 5 1)2 ure juist namiddag 'Th Het Gemeentehuis, te PROVEN voor den termijn van 9 jaren, in te gaan den 1 October 19il, van LniidpMulereu, gelegen te Proven, Poperinghe, Crombeke, Watou en Haringhe, toebeboorende aan den Disch en de Kerkfabriek van Proven. KANTOOR VAN DEN TE CORTEMARCK. INSTEL om 2 ure namiddag ter herberg La belle Vue, bij Gaston De Coninck, te Cortemarck Statievan langs en nabij den Steenweg naar Duinkerke. 1 Woonhuis-Herberggenaamd De Nieuwe Herberg en 67 aren 99 cent. erf. Verpacht aan Emile Bruneel. 2/1 Heet. 20 aren 50 cent. Zaailand in twee par tien. Verpacht aan Achille en W Jan Dereckx. 3 1 Heet. 53 aren 90 cent. Zaailand en Weide. Verpacht aan René Ruyssen. Langs den Steenweg naar den Ouderdom. 4/0 Heet. 73 aren 40 cent. Zaailand. Verpacht aan Charles Dejonghe te Re- ninghelst. 5 3 Heet. 70 aren 60 cent. Zaailand en Weide. Verpacht aan Petrus Joye. 1)2 °)o instelpenning. Voor verdere inlichtingen zie affichen. STUDIE VAN DEN te Ghyverinchove. om 3 uren slipt 'namiddag ter herberg DE ZWAAN bewoond door Jules Depeser. Gemeente STAVELE (dorpplaats). Schoon en welgelegen nieuwgebouwd \Y oitnliuis met grooteu hof, langs den steenweg naar Crombeke, ter dorpplaats, groot volgens titel 7 aren 08 centiaren en volgens kadaster 5 aren 90 centiaren. Vroegeren eigendom van Jufvrouw Elisa Miers. iSlechts ingesteld 3000 frs. Onbewoond. Handslag mei de geld- lelling. !j«< gelooflijk dat men de ware suikerij der Trappisten Vincart kan verkrijgen aan 60 cent. de kilo? Zij is noch tans overal te vorkrijgen aan dien prijs. Dépot bij gebr. Delhaize Moncarey-Sansen. Hameau Callecanes, le long de la frontière. mi ÉTABLISSEMENT POUVANT SERVIR DE avec MAIS0N a usage de Cabarêt, et .Jardin. Sadresser au Nolaire BUTAYE, a Ypres. VAN POPERINGHE. VAN EEN voor Ongeneesbare Mannen Bruggestraat, te POPERINGHE. Het Bestuur van de Burgerlijke Godshui zen der Stad Poperinghe maakt kenbaar dat erop Maandag 5" September 1910, om 10 ure voormiddag, in eene der Zalen van bet Gast huis alhier, onder behoud van goedkeuring door de Bevoegde Overheid, zal worden overgegaan lot de Aanbesteding der uit te voeren werken voor het bouwen van een Gasthuis voor ongeneesbare mannen. De begrooiingsstaat bedraagt fr. 20.658-10. De aannemi ngssch ri ft en zullen toegezon den worden aan den Heer Voorzitter der Burgerlijke Godshuizen van Poperinghe per gechargeerden brief, besteld ten postkantoore, ten laatste den 2" September aanstaande, onder dubbelen omslag, waarvan de buiten ste zal voor opschrift dragen Aan den heet- Georges LEBBE, Voorzitter der Burgerlijke Godshuizen van Poperinghe en de binnenste Aannemingsschrift voor de opbouwingswerken van een nieuw Gasthuis voor ongeneesbare mannen Aan dit aannemingsselirift zal bijgevoegd zijn in banknoten de som van 2000 fr (art 30 van het algemeen lastkohier). De plans, de begrootingen en het kohier van lasten berusten in het Secretariaat der Stad, alwaar men er van kennis kan nemen, eiken dag van 9 tot 12 ure 's voormiddags en van 2 tot 4 ure 's namiddags, de Zonda gen uitgezonderd. Opgemaakt te Poperinghe in Zittiijg van 25 Juli 1910. De Voorzitter van Ijet Bestuur der Burgerlijke Godshuizen, («eorgc» I.I'IISISE. De Secretaris, Oscar FIERS. KANTOOR VAN DEN TE ARDOYE. OV1RTRSL.A.G Donderdag 1 September 1910, om 2 ure in het Gemeente-Huis, te Ardoye, van groothet eene, 5 heet. 34 aren 33 cent., gebruikt door Victor en Emiel Crop, aan 750 fr. 's jaars en het ander, 4 heet. Of are 70 cent., gebruikt door Henri De Keizer aan 550 fr. 's jaars, beide met recht tot 1° Octo ber 1911. I UI G E S T E E I» s het Hofstedeken De Keizer 24.200 frs. het Hofstedeken Crop 25.075 frs. I. Een zeer gerieflijk Woonhuis in goe den staat, met drij schoone plaatsen beneden winkel, spreekplaats en keuken; kelder, voute, verscheidene schoone bovenkamers, remise en 73 centiaren bebouwden grond en koer, staande en gelegen te Poperinghe, in St-Janskruisstraat. Ingebruikkoming met 1n October aan staande. 19. Een schoon en groot Koophandel*- lusis met koetspoort, remisen, peerdenstal, zeer gerieflijk en kloek magazijn en 7 aren 14 centiaren grond en hof te Poperinghe, in de Yperstraat, dicht bij de markt. Ingebruikkoming ten langsten met ln Maart 1911. Te bezichtigen 's Woensdags van 10 tot 5 uren. Voor alle inlichtingen zich te begeven ter studie van den Notaris BSae«giaaei*< te Poperinghe. UIT TER HAND TE KOOP met 1 are 20 cent. grond, gelegen te Pope ringhe, in de Komstraat, bij het petrollema- azijn van M. Amic Deroo. Voor alle inlichtingen, zich te wenden bij Honcré Truwant-Pyck, Groeningestraat, Poperinghe. Aanstonds over te nemen te Westvleteren, l»i,j de Eovie, met de VRUCHTEN wassende op 5 gemeten, zich te begeven bij %|jbiis Schitballle, TE POPERINGHE. i Van onzen bij zonderen afgevaardigde batting van Vrijdag I 'i Oogst. De bijval dien het congres overal vindt overtreft de stoutste verwachtingen. Meer toehoorders nog dan gisteren en vooral, meer bijtreding van wege wereldlijke heeren. Dit onverhoopt welgelukken brengt eene blijde opgewektheid onder de congresledenvrien den en onbekenden begroeten u al even minzaam met een blijde en wat zal 't zon dag zijn De vergaderingen der af-'eelingen. Om tien uren beginnen zij hunne werk zaamheden. In de eerste is er spraak over de beste manier om aan de geloovigen te loeren de H. Mis bijwonen. De Z. E. H. Kanuunik C. Callewaert zit voor. Voor de geloovigen in 't algemeen, zoowel als voor de binders, de leerlingen der lagere en middelbarescholen, de jongelingen en meis jes der patronaten en vereenigingen aller hande, blijkt het doelmatigste middel te zijn: dat elkeen de H. Mis leere verstaan in hare deelen en onderdeelen, dat elkeen medebidde met den priester en niet litaniën of andere gebeden opzegge die met de Mis niet in ver band staan. Om daar te geraken zullen de priesters alle gelegenheden te baat nemen om de menschen te onderrichten nopens den gang en de ceremoniën van het H. Offer, zij zullen het gebruik aanraden van Het Ker kelijk Leven Het Roomsch-Ivatholiek misboek en herhaaldelijk aanwijzen hoe die kerkboeken moeten gebruikt worden. De onderwijzers, onderwijzeressen en lee raars zullen de zaak ter harte nemen en de hun toevertrouwde jeugd bekend maken met den geest, den zin en de ziel van de kerk plechtigheden. In de tweede afdeeling wordt, onder het voorzitterschap van den E. H. Demeesier leeraar aan het groot seminarie, de kerkzang behandeld. I-Iet doe! dat men nastreeft is dat al de geloovigen gezamenlijk enkele deelen van de H. Mis zouden medezingen, bijv.: de gezangen Kgrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei. Hoe daar ooit gekomen Twee wijzen worden vorengesield som migen verkiezen eerst aan het volk vlaam- sche zangen te leeren en daarna Latijnsche, getrokken uit de mis; anderen zouden liever met de kinderen, de patronaten, enz. begin nen. De algemeene vergadering. Zij wordt, gelijk de voorgaande, gehouden in de feestzaal van het klein semini; i De zaal zit opgepropt, talrijke Samen zijn aan wezig. Dom Laurent .Tanssens, prelaat van Zijne Heiligheid den Paus, voert het woord over den kerkzang. Hij ontwikkelt de volgende gedachten Het is wenschelijk dat het volk mede zinge in de kerk en wel in 't Latijn. Immers de zang is het verhevenste gebed. Het volk Gods stemde vol geestdrift de psalmen van David aan en in den somberen tijd der kerkvervolgingen schepten de eerste christenen nieuwen steun uit de beurtzangen die zij in de katacomben deden weergalmen. Z. H. de Paus heeft ingezien van welke aan gelegenheid de volkszang is en zijn eerste werk is geweest dien wederom in eere te stellenHet is mogelijk dat het volk zinge. Aanleg voor muziek zit ons Vlamingen in 't bloed en daarbij leveren veel Gregoriaan sche toonaarden of melodiën geen moeilijk heden opde zwarte kindertjes, zoo vertellen de zendelingen, leeren ze wel zonder moeite. Hoe nu hel volk leeren zingen Eerst een kleinen groep wel voorbereiden en flink oefenen; is hij bij machte den toon te geven, hem dan in de kerk geleid om de menigte mede te slepen. Aangaande de kerkelijke gezangen in 't Vlaamscli merkt de redenaar op dat zij hoeven den liturgisch en geest te bewaren, ernstig te zijn en vroom. l)e «Duitsche mis- strekke tot voorbeeld. De treffende beschouwingen en nuttige wenken van den doorluchtigen prelaat wor den met gretigheid aangehoord en herhaal delijk en dapper toegejuicht. Xihing van Zaterilag lil Oogt. Minder geestelijken dan gisteren, vooral van af den middag. Ze zijn naar huis voor het parochiewerk... en om hun mannen tegen morgen. De studenten en hoogstuden ten nemen de vrij geworden plaatsen in en met nieuwe bedrijvigheid wordt de arbeid voortgezet. De vergaderingen der afdeelingen. In de eerste loopt het over de veelvuldige communie. Om de schoolkinderen dagelijks tot onzen Heer te brengen stelt E. H. Carbonez, onder pastoor te Pollinckhove, o. a. de volgende wenschen voor de voorbereiding tot de Eerste Communie weze voortaan eene voor bereiding tot de dagelijkschede kiuders dienen, het jaar vóór dc Eerste Communie ten minste om de veertien dagen te biechten tegen betaling worde hun het ontbijt toege laten in het schoollokaal. Aan de jonge wachten wordt aanbevolen hunne feestda gen met eene algemeene Communie te be ginnen, leden te worden van het Broederschap van het H. Sakrameut, studiekringen in te richten voor geloofszaken en van tijd tot tijd besloten retraiten te houden of te bezoeken. In de patronaten zal alle zorg besteed wor den aan de algeheele christelijke ontwikke ling der volksjeugd en geieverd voor de veelvuldige communie. De tweede afdeeling houdt zich bezig met do hoogstudenten. Gewenscht wordt dat zij dagelijks zouden mis hooren en grondiger kennis zouden opdoen nopens het wezen, de waarde, de vruchten van het H. Sacrificie. Hiertoe zullen de bestaande godsdienstige ereenigingen aan de Leuvensche hooge- ,-chool veel kunnen bijdragen. Ook Lij hen dient de veelvuldige communie bevorderd te --orden. De algemeene vergadering Het glanspunt van het congres. M J. VANDEN BERGHE. De toehoorders zijn even talrijke als de vorige dagen. Een schilderachtig uitzicht draperijen, wit en rood, door heel de zaalzwarte pries- terlogas, bonte damestoiletten, fraaie stu denten petten en op al de wezens een glans ■■an innig voldaan zijn, een straal van blijde verwachting voor morgen... maar het weder ffronkt Als feestredenaar treedt op de Heer J. Vonden Berghe-Moerman, van Rousselarë. Velen - - te Poperinge sprak hij in 't volks huis, vier jaar geleden - hebben hem nog gehoord, maar voor allen is het een verras sing, een veropenbaring. Hij toont aan hoe diep de antikatholieke kunst verzonken ligt in het vuile slijk der wulpschheid, en hoe hoog, hoe el el de katholieke kunst is in haar uitgangspunt én in haar doel. De onchristelijke kunst maakt de harten krachteloos door zinnelijke bedwelming. Wee hem die door zijn talent, medewerkt om zijn evennaaste te verdierlij ken. En jammer genoeg ook in Vlaanderen dreigt die verdeiflijke strekking kwaad aan te richten. Wat gedaan De katholieke kunst leeren kennen, ze cmdersteuuen,ze doen waardeeren. Gedoogt In uwe huisgezinnen goene zedekwetsende beelden of boeken, zingt geene wulpsèhe liederen, houdt rein en vlekkeloos het hei ligdom, den tempel uwer familie, laat de Öhristene kunst met Ruysbroeck en de pri- iii lieven, Vondel en Gezelie,er haren intocht vieren en gaat dan, gij hoogere standen, naar het volk dat welhaast kunst zal eischen Wat zal er van geworden moet het dien dorst gaan laven aan vergiftigde bronnen De vergadering onderbreekt gedurig den geviérden redenaar door daverend handge klap, zij staat verrukt en overweldigd door Men stroom van zielverkwikkende gedach ten die, in één gulp, uit het hart opwellen van den spreker en overvloeien in de ziel der toehoorders, gelden wist een redenaar aldus aan te grijpen, te ontroeren en voor het goede daadveerdig te maken. Wat wij later nog zullen le hooren krijgen, zal tegen deze prachtrede niet kunnen opwegen. Al onze gelükwenschen aan den christen kun stenaar (hij is de schrijver o. a. van De verloren zoonmet zijne redevoering over ch rist ene kunst, al onze bewondering, al onze gelükwenschen, al onzen dank Zondag 94 Oogst. Zal de zon willen medevieren waarschijn lijk! En toch vervolgen alleoogen meteen zekere ongerustheid het drijven der wolken. Van den vroegen morgen is er in de stad eene buitengewone beweging troepen yelo- rijdersdoorkruissen, schellenden toetend de straten, commissarissen spoeden heen en weer, bevelen en wenken alhier en aldaar. De versiering. Algemeene bevlagging met schaarsch een paar uitzonderingen. Waar de optocht voor bij trekt staan van weerskanten hooge staken geplant met vanen, kransen, zinne beelden van het Hoogwaardig behangen Op de markt vóór de huizen nevens het stadhuis is een reusachtig verhoog opgetimmerd. Eene roode draperij sluit den achtergrond werklieden zijn ijverig bezig de laatste tapij ten op de trappen aan te passen; de E. H. Ketele met een lid der commissie bestuurt en ziet toe. Rondom de markt zijn groote borden geheschen tusschen de staken wij lezen er de uitroepingen «God zij gebenedijd, gebenedijd zijn heilige naam - enz. Langs de gevels der litlizen kruipen kransen groen met rozendraperijen rood en wit bekleeden de muren, aan de hoekjes en kantjes hangen trofeëen vaantjes te klappen. En 't zal schoon weèr zijn De plechtige hoogmis. Zij wordt om tien uren in deSt Michiels kerk opgedragen door den Z. E. H. Loys, pastoor-deken van Rousselare. Z. D. Hoog waardigheid Mgr Waffelaert is er tegen woordig. Onzeglijk veel volk zoodat wij bijna noch roeren kunnen, noch keerenmaar wat een hemelsch schoon gezang! De openbare volksvergadering. De meeste vreemdelingen weten niet waar. noch wanneer zij gehouden wordt, velen hebben ze ook niet bijgewoond. Nochtans valt er niet aan te denken die ontelbare menigte in de feesizaal van het college sa men te pakken. Op het laatste oogenblik beslist de E. H. Wispelaere dat de vergade ring in open lucht zal gehouden worden. Algauw laat hij op den koer der externen een spreekgestoelte zetten, plaatst in den hoek het beeld van het H. Hart dat hij met sierplanten omringt, zorgt voor een tafeltje voor de dagbladschrijvers, doet wat stoelen halen voor Mgr Waffelaert, Mgr Meer- schaert bisschop in Noord-Amerika, voor de senaatheeren en kamerleden en tegen dat de eerste honderd toehoorders binnenge komen zijn is hij klaar. PATER DIERICKX. Pater Dierickx,uit de abdij van Tongerioo, neemt eerst het woord. Hij spreekt over het werk der mis van eerherstellingHet bestaat in de verplichting die men vrijwil lig opneemt des zondags eene tweede mis bij te wonen Dit werk is noodzakelijk. Vroeger in den hemel stonden de booze engelen tegen God op en weigerden hem te dienen echter in een vizioen hoorde de H. Joannes het blijde Sa lus Deo" eere zij God! in den he mel weerklinken. Thans zijn er ook die met Lucifer samenspannen en zeggen; »nonI serviam ik zal God niet dienen Wij zul len antwoorden eere zij God Dit werk is verheven. God is onze koning verlaat op het slagveld een lafaard zijnen post, wij, de dapperen, moeten dien lafaard in het leger van onzen koning vervangen God is onze vader Hij heeft recht op onze liefde en onze hulde. Worden er ondankbare zonen gevonden, wij zullen des te liefdevol ler, des te edelmoediger zijn. Aanspraak van M. VANDEVIJVERE. toegevoegd kamerlid, schepene der stad Gent. - Ik begroet met genoegen den prachtigen bijval van dit congres, want al de ziekten die onze samenleving ondermijnen werden hier besproken. Alle maatschappelijke werking die niet steunt op den godsdienst strekt tot niets. Die ziekten der samenleving zijn talrijk en druischen zelfs tegen de natuurwet in. Hoe staat het, o Vlaanderen, op uwen hei ligen bodem met de twee geboden Bemint God boven al, Bemint uwen eigen naaste gelijk u zeiven. Velen leven alsof zij God niet kenden zij schennen de heiligheid van het huwelijk, zoeken hun geluk in zingenot, misbruiken hunne macht om de minderen te onder drukken. De prijs om de maatschappij vrij ie knopen van de levering van haat en van klassenstrijd is de terugkeer lot de leering van liefde. En dat kunnen en zullen wij doen Wij zijn van degenen niet die geen leid draad hebben. Wij zullen ons wenden tot den Christus die de wateren stilde, tot hem tegen wien de discipelen van Emmaiis spra ken Heer blijft bij ons want het wordt avond. In de maatschappelijke misstanden hebben de hoogere standen hunne schuld. Bijvoorbeeld wanneer zij de priesters tegen kanten in hunne werking om de arbeiders samen te scharen, wanneer zij staande houden dat geene vereeniging het recht heeft haar woord mede te spreken in de arbeidsvoorwaarden. De kerk heeft aan den toestand geen schuld. Onder het heidendom waren de vier vijfden der bevolking slaaf, was de waardig heid van den geringen mensch niet erkend. Daarin heeft de kerk een ganschen omkeer gebracht. Jammer genoeg heeft de werking tegen de kerk, tijdens de Fransche omwen teling, alles omvergeworpen wat zij voor de zwakken en kleinen gedaan had. Paus Leo XIII (Rerum Novarum) is onder de vor sten de eerste geweest die de belangen der kleinen en zwakken behartigd heeft. Liefde zusters uit grooten huize geven hunne schoonheid, hunne toekomst prijs om de kranken, de ellendigen en veriatenen te verplegen Wanneer ik hier nu de duizenden zie sa- menstroomen, vervuld met denzelfden geest van geloof; wanneer ik hier ondereen en nevens èen den werkman vind en den baas, dan durf ik uitroepen Ons volk'is gered Ik begroet voor de toekomst een samenle ving waarin de rijke en de arme broeders zullen zijn, waar geene onverdiende ellende meer zal heersehen, waar alle christenen maar één hart en ééne ziel meer zullen heb ben, zoodat rnen herhalen zal wat eertijds de heidenen van de christenen zeiden Ziet hoe zeer zij elkander beminnen Mgr. WAFFELAERT. Zijne ontroering. Zijne aanspraak. De treffende woorden van beide redenaars hebben de toehoorders diep geschokt; bleek van aandoening, de oogen tranend van zali ge voldoening, beklimt de bisschop den kansel te midden het algemeen gejuich. Met trillende stem en bevend gebaar bedankt hij de hoogeerwaarde heeren hier aanwezig, liet stadsbestuur van Rousselare, zijne pries ters, de tallooze geloovigen die zoo geest driftig zijnen oproep beantwoord hebben, en niet het minst de twee begaafde redenaars. - Dezen namiddag, zegt hij, zult gij God in zijn Liefdegeheiin aanbidden, bedanken, en nieuwe gunsten van hem afsmeeken voor ons en voor ons vaderland, want de weelde is, als de ellende, eene slechte raadgeefster. Wilt gij alle gevaren vermijden en alle on heilen voorkomen, blijft getrouw aan den grooten plicht van het zondagvieren, door uw voorbeeld en uwen invloed. Woont de namiddagdiensten in de Kerk bijde jeugd bezoeke de zondagscholen, patronagiën en congregatiën. Daar is voor haar het heil te vinden. Als slot leest Monseigneur een telegram voren vanwege Z. Heiligheid den Paus. Den vrijdag had het Congres hem zijne gevoelens van verkleefdheid en onderdanigheid laten geworden, nu is het antwoord van Pius X aangekomen. De Paus bedankt de congres leden om de uitdrukking hunner gehoor zaamheid aan den Heiligen Stoel en zegent hunnen arbeid. Om 11.30 begonnen, sluit de vergadering om 12.40. Het gewoel in de straten. Gewoonlijk brengt de loome middagstonde eene zekere rust mede, maar vandaag is liet anders. Vooral van rond 1 uur 30 loopen de statie-, Hooglede- en zuidstraat zwart van volk. De bijzondere treinen gieten in de stad eene ware zee van mensctien die alle ongedurig en ongeduldig, doch opgeruimd en den kop omhoog, haastig vooruit schrij den. Er is iets gaande in den geest van al die lieden. Zoo zijn zij niet in hun dage- lijksch doen en laten zij voelen dat ze naar Rousselare komen om een grootsche zaak te dienen om getuigenis af te leggen van 't gene zoo ankervast wortelt in het diepste van hun gemoed oin in een monsterbotoog te komen bewijzen hun geloof, hunne hoop, hunne liefde. En wijl zij de duizenden en duizenden zien, ééns van harte en eens van zin, smelt weg de koelheid waarmeè zij zooveel andere feesten bijgewoond hebben en De vlaamsche ziel schiet wakker Langs alle kanten speieren de gildevancn in de laaiende zonne al do strati1-, ro; d do paterskerk zijn bezetopgewekte siapmar- sehen dreunen uit de verte tegen de kerk en slaan weèr; met waaiende vlagcen ko men de verschillende groepen hun plaats innemen, ze zingen, ze joelen, 't wordt een echte jubileering. Poperinghe is daar met 400 mannen. Van heel de dekenij is Roninge het eeist op zijnen post. Dat liet voor iets anders ware, we zouden hier met zo welen niet zijn, zegt mij iemand uit den hoop Eindelijk, daar zie ik den E. H. Serruys afkomen hij stapt vooraan en wijst zijn mannen den weg. De fakkels worden door de jongeren uitgevochten 't verheugt, mij dat de jeugd erbij is in derglijke omstandig heden dienen de ouders hunne zonen mede te doen, ze beseffen niet genoeg hoe opwek kend en verkwikkend hel is voor een jonge lingsziel in een dergelijke» zegetocht, ie mogen deelnemen. Daar doen zij hun voor raad geestdrift op, daar sterken zij hun overtuiging en dit heeft voor het latere leven wat te beteeken. Maar intusschentijd rukt de stoet op. De processie. 3o.ooo Mannen. De beteekenis van den dag. Als gij een steen in 't water werpt, dan rimpelt het wafer ia allijd breeder kringen en de laatste wellingen breken tegen de oevers. Zoo is het hier gegaan. De schok gaat uit van het congres en de rilling heeft geloopén tot aan de Duinen ten noorden, tot aan den Kassei- en Kemmelberg ten westen, tot aan de Schelde ten zuiden, tot over de grenzen der provincie ten oosten. Mijnheer, daar zijn nog christenen roept mij een werkman uit Deb ze toe. Ja en veel antwoord ik hem. Ze zijn toeges i omd van alle kanten. Beurtelings 1 rekken voorbij de kloeke kerels uit de polderstreken, de werklieden dragende in hunne kleederen den geur der Leyestreek volk uit het west- land, volk van den oostkantburgers en arbeiders, geringen en ingezeten n. Wie zal ze tellen Er valt niet aan te deuken. 20.006 Mannen waren aangemeld doch meestal de afvaardiging*;»-zijn veel talrijk» dan men vermoed had en wij gelooven zon der overdrijving te mogen beweren dat 30.000 mannen in dien zegetocht medegaan. De groepen gaan gerangschikt volgens dekenijen laatst komt de dekenij en de stad Rousselare op. Eeq kanonschot ver kondt alom dat liet Hoogwaardige de k^rk heeft verlaten. De hoeden worden afgeno men, de paternosters gebeden, de gezangen aangeheven. Wilt gij verstaan welke stem die 30 000 hier samenroept? Luistert naar het lied dat honderdmaal en nog gezongen en herzongen wordt en alle andere verdooft Wij willen God Wij willen God in onze scholen Wij willen 't kruis hij 't huwlijk vieren Wij willen 't op ons graf geplant Wij willen God voor gansch ons leven En komt 't gevaar Tot sterven. Heer, zijn wij bereid. Het vlaamsche volk voelt dat zijn geloof aangetast wordt; heden vernieuwt het zijnen eed van getrouwheid het ziet dat velen aan God huune hulde weigeren en het brengt hem openlijk zijne liefde en zijne aanbidding liet wordt gewaar dat de boosheid al onbe schaamder wordt en het komt zijn krachten stalen en temperen om nooit en nimmer te wijken. Onder afwisseling vari gebed en zang, tusschen de twee rijen fakkeldragers, gaat de processie de Hoogledestraat op, vandaar langs de schoolstraat draaien wij af langs de statie naar de groote markt toe. De eerste groepen staan er reeds meer dan een uur te wachten tegen dat de Thebaansche bazuinen het naderen van het Hoogwaarde uit- schallen. Een onvergetelijk schouwspel. Twee lange rijen geestelijken in wit koorkleed boren hun weg naar liet altaar tusschen hen stappen de zangers als mis dienaars uitgedost; volgen Z. H. de abt van Steenbrugge. Z. H. Mgr. Dom Laurent Janssens, Z. H. Mgr. Meerschaerten ein delijk Mgr. Waffelaert met liet, Heilig Sakrament. De burgerlijke overheid van hét arrondissement en van de stad sluit den stoet. Wie op de markt slaat zal dit uur niet gauw vergeten er zijn immers van die oogenblikken die voor ecuwig prente slaan in het geheugen der menschen. Hoe feeste lijk die honderden vaandels van weerskan ten het altaar Alle zijn het zinnebeeld van een edele poging, en in hunne plooien waai en grootsche gedachten. Hier staven zij wat de bisschop zei, en wat Mr Vande Vijvere herhaalde Zonder den godsdienst is alle maatschappelijke werking niets - Hoe in drukwekkend die reeksen priesters langs de trappen in aanbidding neergeknield. Hoe onafzienbaar die uitgestrekte menschenzee. Zoo ver uwe oogen dragen kunnen, over heel de markt tot ver in de Hooglede- cn statiestraat, overal eenpaarlijk hetzelfde menschenhoof lm. Terwijl wij hier het hart van het vlaamsche volk voelen bonzen, ter wijl wij zelf van aandoening rillen, schieten ons de woorden van den dichter te binnen O Landeke0 zijt maar kleen Niet grooter zou 'k u geren Want onleugenachtig heet gij nog Het katholieke Vlaanderen. Waarlijk deze is de dag dien de Heer heeft gemaaktGejuicht nu en gejubeld Er valt niet aan te denken om te knielen tijdens den zegen even als het ons onmoge lijk is een woord te vernemen v:yi 'i, geen een pater van op het verhoog schreeuwt met alle geweld. Zelfs het laatste gezang kan niet tot ons doordringen. Om dezen dag zoo luisterlijk onder vele, zoo rijk aan

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1910 | | pagina 1