HET NOTARIEËL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD
Nieuwsblad voor Poperingh en Omstreken.
Zondag- 21» December 1919.
10 Centiemen.
16' Jaar. N> 29.
Deil priester buiten
de politieke.
Minister worden.
Arm Vlaanderen
OilS
nieuw
In 't Buitenland.
De werkstakingen
in de koolmijnen.
a
a.
1 Jaar in Stad te huis besteld 5.00 fr.
buiten Stad met de post 5.75 fr.
Buitenland 7.75 fr.
8
L£!T OP.
De personen die een abonnement
nemen op 1)E OOP EII ING HE-
NAAR voor liet jaar 1920,
ontvangen ons Blad van beden to*
Nieuwjaar GltiVTIft.
Vraag een abonnement op ons
Bureel, op de Post of aan de Post
bode die ti bedient.
BANK van POPERINGHE,
van Merris, Coevoet Cie.
De Les der Kiezingen.
Mededeelingen.
Iets uit den vreemde.
Gasthuisstraat, 35,
POPERINGHE.
Vrije Tribune
Amerikaansch Rood Kruis
Treinen afgeschaft op de lijn
Hazebrouck - Poperinghe
en Poperinghe Rousselare.
Schadevergoeding.
2-
e.
<76
5*
C6
<"6
C5
<"6
Si
a
s
a
«a*
o.
Js
C6
a
2
<v
s
cb
•«3
ei
a
a
a
oc
05
c&
rb"
<76
a
a
®6
rs
<-b
ec
a
ns
<76
a
a
-ss
sa
<53
qj
r^a
cn»
QJ
sa
"V
ÏS
w
<"V)
a a
Ci*
a
hofiiï^iri^iii iTiïijs r
UiJgever
V. SA NSEN-V ANNESTE,
Drukkerij - Papierhandel,
Gasthuisstraat. i5, Poperinghe.
/%ankon<lig;iiigeii
Berichten 25 cent. de regel Notarieële berichten 30 cent.
Grootere hei haalde annoncen, prijzen op aanvraag.
Alle annoncen zijn vooraf te betalen en moeten voor den Vrijdag
noen ingezonden worden.
S3
s*
<53
S3
<3
is
S3
<-w
<53
«3
Sj
ik
O
S3
■»S
"">•3
s
Si
Jj
c
03
v
.2-
,öi
k
-it
k
o
<^3
s
&Q
<53
s>
O
O
N
nigen in geest van recht en plicht; landbou
wers en neringdoeners rond zich roepen om
daar ook het kruis van den meester te doen
stralen in eenen glans van .vrede en voor
spoed.Ja wel, daar is de droom, daar is
het werk der priesters. Noemt ge dat poli
tieke? En wei ja, dan zijn de priesters poli
tiekers met een hooger ideaal toch,
Christus te doen rayonneeren en regeeren
in school, in huis, in congregatiën en alle
kringen.
We bekennen het graag hier en daar stand hebben in de Maatschappij, een
waren er priesters gevonden die bezweken plicht te vervullen de plicht van 't
man, naar 't zeggen van de Nation Beige
geeft aan, in een interview, het etiketKa
tholiek te laten wegvallen om een samen
gaan met de Liberalen of de zoogenaamde
modérés mogelijk te maken
Het is liet tegenovergestelde: Kath. moet
de leus zijn, doch ook de plichtKatholiek,
't is te zeggen geloovig godsdienstig, 't moet
de leus en plicht zijn allereerst der grooten,
der leiders.
Er is voor ieder van ons die iet of wat
dure
voor-
Om het volk van den priester te verwijde
ren, om tusschen priesters en volk alle ban
den van dienstveerdige symphatie te verbre
ken, pijnt en poogt men nu ten dage, bij
zekere kringen, om den priester buiten de
politieke te verbannen.
Nationalisten, in choor zingend met libe
ralen en socialen, vooizen dat op alle
maten. Volgens hunne grillen, de priester
moet voortaan, de armen gekruist en de
handen in de mouw enstille zitten en zwijgen
bij de nieuwere ontluiking der sociale krach
ten vooral moet-de priester zich wel zwich
ten nog driften te bekampen die ons volk op
gevaarlijke wegen vooruit dwingen.
Voortaan mag de priester noch leider noch
bewaarder meer heeten van geloof en zeden
bij het volk buiten de kerk.
Immers, zeggen ze, tusschen inwendig en
uitwendig leven, tusschen persoonlijk en
openbaar leven, moet er eene afsluiting, een
muur van Sina bestaan. Het nieuwer sociaal
leven moet vreemd blijven aan godsdienst,
't moet onzijdig zijn in alle kringen en
plooien. De priester mag en moet nog enkel
grepe slaan op ons persoonlijk leven Hij
mag en moet zijn werk doen binnen in de
kerk, en zoodra hij zijne sacristie 's morgens
heeft verlaten, dan moet hij zich geborgen
houden, en burger worden zonder werk en
zonder invloed op het openbaar leven.
En waarom? De Staat moet voortaan zijn
werk doen zonder de Kerk, zonder haar
te kennen of te steunen. Een burgmeester
mag er nog wel ter kerke gaan, of ware 't
alle dage, indien zulks hem lust. Dat is per
soonlijk leven, maar in het openbaar leven
optreden als katholiek man bij en nevens
den Herder, den priester daar ook eerbiedi
gen, en waar hei nood doet onderschragen,
neen dat niet meer de Staat werkt zonder
de Kerk.
Is dat een nieuws onder de zonne? Zoo
klonk het woord, zoo was de photographie
of natuurbeeltenis onzer oude doctrinairen.
De nationalisten hernieuwen hunnen cliché
en herhalen hunne zeeverende taal.
Doch, laatons eens voorzichtig die gordijn
oprollen, welke priesterpolitieke zit er
daar achter, zoo geducht in die wereld?
Wat willen die nationalisten zoo wel bedui
den met hunne priesterpolitieke? Wat is dat
wel politieke maken?
Is het gewis werken en spreken, strijden
en streven naar eenen vorm van landsbe
stuur? Is het gewis zich laten medevaren
door den kiesstroom om ook aan het bewind
van een volk te geraken
Inderdaad dat ware politieke maken,
't is waar en we zijn met die mannen 't ak
koord om te bekennen dat de wereldlijken
daarin veel meer t'huis zijn, en dit uit recht
en uit plicht.
En spelen de priesters dat spel
De tijden zijn reeds drie en vier eeuwen
voorbij en meer nog, toen de samenleving
zulks vroeg aan de kerkemannen, en toen
zag men doorluchtige geestelijken naderen
tot volk en vorsten, men zag ze troonen
ondetschragen, en jawel het volk besturen
op plaatsen van eer en betrouwen.
En wordt zulks afgekeurd in de geschie
denis? Het stemrecht der volkeren droeg
zelve die priesters zoo hoog. De vorsten
zochten en zuchtten om hunnen troon op
den altaar te steunen. De gansche natie
bedelde bij de geestelijken steun en leiding
tegenover onbekwaamheid, onrecht of mein
eed. O neen voorwaar, toen ten tijde was
dat spel ook niet zonder gevaren en vreemd
aan misbruiken. - Doch over het algemeen
die geestelijke politiekers deden er deugde
lijk werk het volk was hun dankbaar en
de jaren bewaarden hunnen namen ompereid
met onsterfelijken roem, en gebeiteld in het
graniet der bewondering.
Sedert ruime jaren leven we in die midden
eeuwen niet meer, en, nu ten dage, zoekt
onze geestelijkheid niet naar bestuurmacht
op burgerlijk terrein, met het doel van zielen
te winnen. Neen, maar keert zulks om
geestelijken trachten zielen te winnen op
geestelijk gebied, en zoo wilen ze de be
stuurmacht tot minder gevaarlijke handen
veroveren. En dat is politieke der geestelij
ken, de politieke van het Evangelie, duist
uren af van de politieke onzer nationa-
liste doctrinairen.
De politieke dier moderne kwakzalvers
bestaat in betwistbare en duchtig betwiste
gevoelens en opiniën, daar de politieke
zoo gezeide politieke der priesters naar
Gods evangelie enkel bestaat uit vaste,
rotsevaste leering die zielen leidt, die zeden
bestuurt en alzoo de samenleving volmaken
moet naar waarheid en plicht. De politieke
dier nieuwerwetsche nationalisten verdeelt
de burgers in strijdende kampen van oorlog
en onheilen, daar de godsdienst der
geestelijken de burgers samensnoert, aan
allen, zonder onderscheid mits eerlijk en
rechtschapen, woord en hert en leven ten
pande geeft.
O die geestelijken zijn dus politiekers
omdat ze mannen zijn van onbaatzuchtige
werken? De christelijke leering onderwijzen,
de zieken troosten, de armen bijstaan, jonge
lieden bijeenroepen in zondagscholen, in
studiekringen en patronagiën, de werklieden
tot macht doen geworden door ze te veree-
zijn onder de bekoring van ook hunnen man bteld ons leven moet eerlijk zijn, in over-
te staan in politieke strijden, en da&r eene i eenstemming met het beleden princiep; ons
plaats ook in te nemen. Doch bemerkt metpubliek en privaat leven moet een les zijn
mij dat die priesters, 'lijk gevluchte schapen j voor den minderen man. Wij moeten spreken
uit de kudde, den groep der priesters daartoe j en handelen in den geest v in ons geloof. In-
hadden verlaten. Twee drie geestelijken zijn
de geestelijkheid niet, en de groep, het
leger der geestelijken, bleef immer bij de
Stola van eigen werk, en liet voor anderen
den sluier van eere waaien.
In Belgie zorgt de geestelijkheid voor den
godsdienst, ze 'eert waarheid over God
en Kerk, en is dat politieke maken? Ze leert
waarheid over zedelijke plichten van ouders
en patroonen, en is dat politieke? Ze leert
en verweert de rechten van Kerk en geloof,
en toen Gods vijanden vuilnissen werpen in
den hof zijner Kerk, dan staat ze recht, wei
gewapend, en slaat waar ze slaan moet tot
verweeren dat noemt ge ook politiek?
Ja wel, die vijanden in alle standen zoo
talrijk, zien wel dat de geestelijkheid onzeg-
gelijk veel goeds bewerkt bij kinders, bij
jonkheden, bij zieken, bij armen, bij ge
kwetsten, bij stervenden. Ze zien ze naar
plicht en nood heendraven bij dage en bij
nachte, bij zoet of zuur weder, en dat ja,
o dat vreezen ze omdat zulke priesterwerken
den Hemel doen opklaren en de toekomst
gereed maken vol stralend hope voor de
Kerk zoo razen ze dan over die politieke
der priesters.
En waarom?
Zulke priesterpolitieke verlicht, en die
mannen willen het volk in duisternissen
houden.
Zulke priesterpolitieke verzedelijkt, en die
mannen willen het volk liever exploiteeren
in driften zonder toom.
Zulke priesterpolitieke is zonder bate of
eigenzucht, daar die mannen reikhalzen
naar geld en eerepostjes.
Zulke priesterpolitieke maakt inderdaad
goede kiezers door goede christenen te ma
ken, goede en eerlijke politieke en lands
bestuur, door eerlijken te doen opgroeien,
mannen van woord en van plicht die willen
wat is recht, en zullen winnen wat ze wilden.
Zulke politieke kwetst die mannen, ze
maakt die mannen razend daar ze aldus
hunne tronen voelen wankelen voor morgen.
En zullen de priesters zulke politieke
staken Daartoe zouden ze moeten aan
hunne zending verzaken En dat?nooit
Cam. Iserbyt
SCHAALSTRAAT, 6, POPERINGHE.
Loopende Rekeningen, Beursbewerkingen.
Spaarboekjes, Leeningen op titels, enz.
Bureel open van 9 tot 12 en van 2 tot 3 ure.
Onder dezen titel geeft het weekblad van
Ninove Recht en Vredeeen blad die
waarlijk zijn naam verdient, den besten ar
tikel dieikgelezen heboverde gevolgtrekkin
gen welke wij nemen moeten uit de kiezin
gen wij deelen volkomen zijne zienswijze
mede en vestigen hierop de aandacht van
onze lezers.
Dit artikel luidt als volgt:
Bijna in alle Katholieke dagbladen wordt
denzelfden uitleg gegeven om de overwin
ning der Socialisten te doen begrijpende
misnoegdhied onder debevolkihg, de scheur
lijsten, de invoering van 't eenvoudig alge
meen stemrecht aan 21 jaar, 't gebrek aan
propaganda op 't laatste oogenblik.
De middelen aangegeven om bij de naaste
kiezingen tot een beteren uitslag te geraken,
zijn ook dezelfde overalEendracht, invoer
ing van 't vrouwenstemrecht, sociale verbe
teringen, sterker propaganda.
Zeker, de aangehaalde middelen zijn nfet
te versmaden factors, doch 't groote middel,
de groote oorzaak schijnt over 't hoofd
gezien
De oorlog heeft den mensch verslecht,
verdierlijkt, heeft ongekende drift naar ge
makkelijk genot ontketend't onderscheid
tusschen goed en kwaad doen verdwijnen;
vele jonge elementen hebben rood gestemd
omdat ze voelen dat men in de socialistische
groep, 't dichtst bij de algeheele vrijheid
staat, ook bij deze die 't kwaad toelaat, om
dat ze verhopen, bij eene gebeurlijke roode
meerderheid, het geld en 't plezier maar voor
't grijpen te hebben.
De gevaarlijke uitlatingen van sommige
roode leiders, 't voorbeeld van Rusland,
verre van hen af te schrikken, heeft hen
aangemoedigd.
Om die stemmen terug te krijgen, om de
toekomstige, die der jongelingen, te bemach
tigen, is slechts een middel: de jongeren
aanplakken bij hunne ziel, ze voor oogen
leggen dat't plicht is geloovig en godsdien
stig te zijn, dat leven niet is een leven van
genot, doch een leven van plicht, van werk
en gebed.
Er moet geijverd op godsdienstig gebied.
In de school moet de grondslag gelegd
worden en in 't later leven moet voortge
bouwd in vergaderingen en bonden. Zeker
sociale verbeteringen moeten er komen
dien in een stadswijk, op een dorp, de groo
ten waarlijk kristelijk zijn, indien zij eerlijk,
menschlievend, bereidwillig zijn, 't volk
volgt van zelf en keert zich natuurlijk tot
hen. In onze kristene vakvereenigingen moet
gesteund worden op de plicht van te leven
volgens Gods geboden, van kinderen oo Je, fat wij'nu ook een oorlogsvloot hebben)
brengen tot Gods glorie, van eerlijk werk
leveren benevens de stoffelijke belangen en
't vakonderwijs moet 't geestelijkeden werk
man voorgehouden worden: dat het leven
slechts een overgang is, een korte baan die
moet leiden tot de eeuwige rustplaats en be
looningdat ieder in zijnen staat, zonder
stoffelijke en de middelen tot verheffing te
verwaarloozen, kan en moet gelukkig zijn.
Indien dat niet gedaan wordt met meer
ijver dan ooit, zal de rest niets baten. Geeft
het kiesrecht aan de vrouwen, en binnen
tien jaar, als 't zoo voort gaat, kiezen ze
slechter dan de mannen Geeft beter wonin
gen, hooger loon, de niet geloovige werkman
zal vinden, en met reden, dat't paleis en 't
fortuin van zijn patroon duizendmaal benij-
densweerdiger zijn.
't Is waarheid a la Palisse ik weet het,
toch schijnt het velen te ontsnappen, de oor
zaak van onze nederlaag licht in 't afbrokke
len van geloof en godsdienst in de zielen, 't
Klaarste bewijs wordt geleverd door de
Vlaanders. In een arrondissement waar de
Liberalen vroeger het nooit vermochten
eene zetel te veroveren, geraken er de Socia
listen, voor de eerste maal dat ze da ir op
treden. 't Is waar er is vier jaar étappenge-
bied geweest en leven van goed kome het
uit.
Een ander bewijs, ietwat ingewikkeld er
op 't eerste zicht, is dat geen kandidaat der
zoogenaamde Nationalë Lijsten gekozen
werd. Ze waren te onzijdig, te neutraal, ze
gaven te weinig waarborg, om overtuigde
Katholieken bij hen te halen
Denken we aan 't overgroot getal nietige
stembriefjes! Geen ware Katholiek zal een
witten stembrief in de bus steken.
Och wat baten schoone woorden Laten
we niet denken dat de menschen vroeger
slechts stemden om de welluidende, soms
nog Fransche redevoering van een kandi
daat: de kandidaat zelve stond hun veelal
niet aan of was hun onbekend. De menschen
stemden rechts omdat ze meenden dat ze
't moesten doen, dat het plicht was
Tot dat besef moeten we weer komen of
't zal niet meer gaan. En wij moeten hen tot
dat besef brengen, wij, iedereen, iedere wel-
mcenende Katholiek, wij moeten bij het
volk staan, zijne taai spreken, in zijne taal
zijne plichten voor oogen brengen en geen
klaarder betoog dan 't eigen voorbeeld. De
leiders moeten zich doen achten door 't klein
volk en dat kan slechts door een werkzaam,
onberispelijk en diep godsdienstig leven.
X.
In de oudheid was er een man, genaamd
Diogenes, die eens bij klaren dag op de
markt van Athene, in Griekenland ontmoet
werd, met eene brandende lantaarn in de
hand.
Toen men hem vroeg wat hij deed zegde
hij Ik zoek een man.
Een, hoort ge, en geen twee 1
Ik dacht aan dat historietje toen 'kverledene
week in de kranten las hoeveel moeite het
aan M. Delacroix kostte om elf man te vin
den, die wilden Minister worden.
En hij heeft ze gevonden. Gij ziet dat onze
tijd verre vooruit is op de oudheid. En M.
Delacroix heeft geen lantaarn noodig gehad.
Een Ministerie samenstellen, dat is heel
wat aardigs, weet ge?
Hebt gij niet opgemerkt hoe gemakkelijk
de Ministers van Ministerie veranderen
M. Renkin is Minister van Koloniën geweest
Minister van IJzerenwegen, Posten, Tele
grafen, Telefonen en Zeewezen (denk eens
Er zijn waarschijnlijk niet vele van die
lasteraars, maar ze zijn doorslepen, ze zeg
gen, ze vertellenen de zaak rolt voort 1
En 'k vraag mij soms af met welk doei dit
gedaan wordt Nu 'k wensch maar een din
gen en 't is dat de policie daar een handje
zou insteken en proces-verbaal op den nek
kletsen van die kommeeren die met hu" zeg
gen, zeggen ze, altijd maar voort den naam
van eerlijke lieden lasteren door hunne zoo
gezeide onwetende kommeragie
gusten
en
nu wordt hij Minister van Binnenlandsche
Zaken.
Dat is dus een alwetend man. Ik heb het
hier niet persoonlijk op M Renkin. M. Hy-
mans werd Minister van Buitenlandsche Za
ken, en hij is het nog. Maar M. Hymans
had nooit een diplomatieken post betrokken.
M. Wauters wordt Minister van Bevoorra
ding. En hij heeft nooit, zelfs nog geen bol-
lenwinkel gehouden.
Er moeten ministers zijn en die moeten
gekozen worden onder de leiders der poli
tieke partijen of der politieke fracties. En
dan vraagt men hun nog welken ministerze
tel zij willen.
En gij, indien gij een postje van klerk op
het ministerie wilt bekleeden, gij moet een
examen passeeren, en weten welke sleden op
de Mississipi liggen, een stroom in Amerika,
en ten welken jare Barberousse, keizer van
Duitschland, gestorven is.
Als gij dat weet moogt gij reiskaartjes af
leveren aan het winket der statie.
De klerken op het ministerie moeten exa
mens passeeren.
De ministers niet.
Nu verwondert het mij niet dat Diogenes
geen enkel man vond en dat M. Delacroix
er elf gevonden heeft.
Ter Overweging.
Zooals men weet worden door het Mini
sterie van Economische Zaken voorschotten
gegeven aan de geteisterden op de schade
geschat volgens de waarde van 1914.
Welk gedeelte van het land werd meest
geteisterd, uitgeplunderd, in eene dorre woe
stenij herschapen
West-Vlaanderen 1
Welk gedeelte van het land heeft meest
behoefte aan geld om huizen te herstellen en
huisraad te koopen
West-Vlaanderen
Naar waar zouden dus de meeste voor
schotten moeten gezonden worden
Naar West-Vlaanderen naar de ellendig
gehuisde bevolking van Rousselare, Meenen,
Yper, Wervik, Komen, en de verwoeste Yzer-
streek Wat gebeurt er
Vlaanderen, arm Vlaanderen, heeft tot nu
slechts ÉÉN MILLIOEN FRANK in voor
schotten ontvangen, benevens de herstel
lingswerken door de koninklijke commissa
rissen, die hoogstens tot 3 a 4 millioen fr.
beioopen.
Wallonië echter heeft reeds 60 MILLIOEN
FRANK voorschotten ontvangen 1
Wij beloven eene premie aan wie bewijzen
kan, dat deze cijfers onjuist zijn
De koning doet geen nieuwe troonrede.
Het is zeker omdat de schoone beloften van
gelijkheid in rechte en in feite voor Vla
mingen als vooi Walen in zijn eerste troon
rede bevat, nog niet volbracht zijn
De tweede uitgave van 't ministerie De
lacroix 1 Bitter weinig veranderd en zeer
twijfelachtig verbeterd
Of het ons aanstaat Volstrekt niet
Omdat het dezelfde persoon is, die bewijs
genoeg geleverd heeft van lichtgeloovige
kortzichtigheid, van verregaande platboeke-
rij, van kolossale fopperij voor Katholieken
en Vlamingen.
Als men eens zoo goedzakkig is de socia
listen te laten het land besturen op de kosten
van de katholieken, dan heeten wij het een
beetjen gewaagd en onbeschaamd 'nen twee
den keer onze medewerking te komen vragen.
Beloften genoeg misschien van beter te
doen Neen 1 Wij betrouwen geen beloften
Wij betrouwen geen Delacroix 1 Wij be
trouwen geen heruitgave van Sakkersche
Unie.
Wij betrouwen alleen ditdat de laatste
verkiezingen nu langs beide zijden van den
gouvernementswagen een flinke schildwacht
of geleider gesteld hebben, elk met een fer
me zweep 1 Langs den eenen kant de
Vlaamsche groep, langs den anderen de
groep der Werklieden-vertegenwoordigers,
leder geleider is wel beslist de zweep hard
op de ooren te kletsen bij de minste bewe
ging van het trekpeerd om uit de rechte baan
te treden.
Valt het peerd, wij zullen eerder juichen
dan jammeren 1 't Kan heel gerust naar zijn
stal terug en den gouvernementeelen wagen
in plan laten. De koning kan er een rood
peerd aan spannen.
Dat Rooden en Blauwen on hun rekening
het land vei knoeien. Maar niet op onze ko
sten en verantwoordelijkheid.
i
De Heer Volksvertegenwoordiger Van-
dromme laat kennen dat hij alle Vrijdag van
10 tot 11 ure in de Katholieke kringzal zijn.
De Burgers van het arrondissement die
hem begeeren te spreken zuilen aldaar ont
vangen worden.
H
GedenlUecken. De omhaling voor
het gedenkteeken der gesneuvelde soldaten
van Poperinghe heeft een inooien stuiver
9Pgebracht, nochtans niet voldoende geoor
deeld, door de inrichters, om waarlijk iets
grootsch op te richten, zooals het behoort.
Fluïde wordt gebracht aan al dezen die
eenen inilden penning jonden, nogthans
werd hier en daar bij de begoederden en bij
vele landbouwers meer verwacht. Eene bij
zondere dankhulde aan de min bedeelden en
zelfs aan de schamelen, tot de arme vluchte
lingen toeoveral werden de inzamelaars
goed onthaald en overal ontvingen zij eene
bijdrage, die hoe nederig ook, niet te min
hoogst verdienstelijk is.
Giften kunnen nog altijd ontvangen wor
den, bij de leden van het Komite.J of ten on
zen bureele. Een nieuwe oproep wordt ge
daan aan dezen die ten achteren bleven of
die hunne gift willen verhoogen.
Toekomende week beginnen wij de afkon
diging der lijsten met het bedrag der inschrij
vingen.
Het Komiteit.
III
Mededeeling van den dienst der verwoes
te streken.
Mijnheer J. VANDROMME, Volksver
tegenwoordiger.
Als gevolg eener mededeeling van het
Misisterie van Landbouw, heb ik de eer u
ter kennis te brengen, dat, voor wat betreft
het berekenen der geledene oorlogschade te
vergoeden door het afleveren van vee van
Duitschen oorsprong, de waarde van 1919,
't is te zeggen de hedendaagsche waarde,
als basis mag genomen worden.
De Bestuurder van den Dienst.
IV
NATIONALE BANK VAN BELGIE.
Frank ijk Meer sterfgevallen dan geboorten!
In de Petit Journalvan 11 October
1919 schreef J Bertillon, een bekende «sta-
tistiekeruit Frankrijk, een artikel dat na
denken doet.
Flet jaar 1918, zegt hij, was het jaar der
overwinning, maar het was ook het jaar der
dood Het getal der sterfgevallen is iiet dub
bel van dat der geboorten en dan rekenen
er wij dezen nog niet eens bij, die vielen op
het slagveld 1 't Is er in 1918 nog slechter
toegegaan dan 't jaar te voren Reeds vóór
den oorlog waren de geboorten veel min
talrijk dan de sterfgevallen meer graven
dan wiegjes 1 Maar onder den oorlog maar
de helft wiegjes, en liet dubbel graven 1 Wilt
gij de juiste cijfeis Ziehier ze sraan al
leen maar op het onbezet gebleven gebied
Er waren in 1918, juist 399.041 geboorten
en 783.616 sterfgevallen, dus
389 575 sterfgevallen meer.
In 1917 waren er 269.838
In 1916, 292.655
In 1915, >>267.340
't Is de spaansche griep heeft men
beweerd, want in 1914 waren er maar 53,327
sterfgevallen meer dan geboorten. Ja, ja, de
griep zal 't weer al gedaan hebben ant
woordt Bertillon. Maar wat zegt ge dan van
die echtgenooten en ze zijn talrijk die
zeggen Wij, wij willen maar één, ten
hoogste twéé kinderen Men herhaalt te
genwoordig op alle toonen dat wij moeten
voortbrengen. Weet gij wat wij vooral moe
ten voortbrengen Kinderen 1
't En is bij ons nog zoo slecht niet als gin
der bij den Franschman, maar opgepast
De vijand is in 't land 1
Almanakken (aftrekkers) voor 1920 te ver
krijgen ten onzen bureele.
Er zijn eenige nagemaakte biljetten van
lOuü frank in omloop, gelijk aan de voorloo-
pige van de Nationale Bank op papier
met £«a;oll4l Er zijn waar
schijnlijk ook van andere waarden zulke
biljetten in omloop. Het pubiiek wordt dus
aangeraden om alle biljetten nauwkeurig na
te zien alvorens ze in betaling te nemen.
De verdachte biljetten, kunnen, voor on
derzoek, aan de loketten van de Nationale
Bank worden aangeboden.
De aandacht van liet publiek wordt in 't
af-
APOTH EEK -
A. KEST
DROGERIJ
ELI J
voor de vluchtelingen verblijvende in deze stad.
Dinsdag 23 December. Staden, Glielu-
we, West-Roosebeke, Becelaere, Woesten,
Zonnebeke, Reninghe, Dickebusch.
Woensdag '21 December. Gheluvelt,
Locre, West Nieuwkerke, Westoutre, Kem-
mel en overige verwoeste gemeenten
Vrijdag 2(5 December. - Yper.
Zaterdag 27 December. Weldadigheids
bureel van Poperinghe MNVWZEO.
Dinsdag 30 December. Weldadigheids-
en bureel van Poperinghe ABCTGHIJK
zijn er noodig, maar de eerste en allernood-j Woensdag 31 December. Weldadig-
zakelijkste isdie der ziel. Een vooraanstaand heidsbureel van Poperinghe DLPSTQR
Tegenwoordig beleeft men aardige tijden
Zekere personen zijn altijd misnoegd, ze rut-
telen, ze ronken, ze beknibbelen, ze zagen
en ze kommeeren ook
't Is waar, ze hebben niet altijd ongelijk.)
maar hoe dikwijls zijn ze onredelijk. Zij,
kennen niets van wetten noch
of wilien er niets van weten omdat dit in
hun voordeel, 'k wil zeggen voor hunnen
zak niet is en daarom valt aile schuld op de
plaatselijke overheden 1 Dit is een beetje
overal 't geval 1
Men bedreigt deze overheden, men scheldt!
ze uit voor al dat schoon en leelijk is en op;
't einde van't spel... blijven de zaken zoo
als ze zijn, want die menschen doen meest
altijd het mogelijke ten voordeele hunner
ingezetenen.
Voor iemand die nu aan 't bestier is, is
het geen gemakkelijk postje En wie
kan elkendeen tevreden stellen
Waren de menschen al verstandig en
rechtzinnig en verstonden zij reden, 't ware
nog eene vergemakkelijking in die lastige
taak
't En is niet altijd de schuld der plaatse
lijke overheden, die het in 't algemeen goed
meenen en maar een dingen wenschen, zoo
veel mogelijk hare ingezetenen te voldoen.
Of is 't misschien de te groote toegevendheid
van harentwege, die voor hare bedanking
gedurig beknibbeld en zelfs belasterd wordt
'k weet niet, maar mij dunkt, dat het beter
ware overal en in alles streng de reglemen
ten toe te passen.
bijzonder gevestigd op de eigenaardige
wijkingen van de valsche biljetten
Het papier is te glad
2. De nummering is zeer slecht verzorgd
(zie voornamelijk het middennuiruner) en
geeft aan de keerzijde vlekken
3. Het watermerk is golvend en gebrekkig
nagemaakt
4. De achtergronddruk is vaag.
V
^jiuorwc^ëii
«Ier kiitjituorltt'i'K.
brandstof, kolen en briketten, voor den
dienst der reizigers en goederentreinen op
het net der Staatsspoorwegen, beloopt thans
ineer dan 5000 t m per dag.
Ten einde de nationale nijverheid niet te
benadcelen, heeft het spoorwëgbestuur al
tijd matige eischen gesteld in zake de leve
ring van briketten en derhalve zijne stocks
op het stipt noodige minimum gebracht.
De stakingen welke thans uitgebroken zijn
maken de bevoorradingen schier onmogelijk
In verband met dezen bedenkelijken toe
stand, ziet het Spoorwegbestnur zich genood
zaakt de tijdelijke afschaffing van een groot
aantal reizigerstreinen cn een zeker aantal
goederentreinen onder de oogen te zien.
Het publiek moet zich op deze afschaffin
gen voorzien berichten aan de loketten der
statiën- en mededeelingen aan de pers zullen
het daarvan kennis geven.
Het publiek wordt dus aangespoord alle
reglementen noodige inlichtingen in te winnen wat be
treft de beperkingen, welke in de reisgele-
genheden zijn aangebracht.
VI
rije» en jjutr*
l>: ciiikaai leii, Ten einde de zware
taak te verlichten, door het verzenden van
naamkaartjes en prentkaarten omtrent Nieuw
jaar aan de Rost opgelegd, en aldus zooveel
mogelijk de vertraging in aankomst ter be
stemming te vermijden, gelieve het publiek
zijne zendingen niet in de brievenbussen te
steken, maar ze aan het winket der postkan
toren af te geven, en wel in twee pakken,
kruiselings met bindtouw ombonden hei
eene bestaande uit de kaarten voor de stad
of het postkanton, het andere uit die voor
elders.
Wenschelijk is het ook, gedurende boven
gemeld tijdperk de verzending van prospee
tussen, prijslijsten, omzendbrieven, enz. zoo
mogelijk te staken, en de aankoop van post
zegels niet tot einde December uit te stellen
In Engeland is men den dienst der
luchtvaart aan 't herinrichten en te vermeer
deren, in 't vooruitzicht van den volgen
den oorlog
De Statiestieken bewijzen dat de graan
oogst van 1919 voldoende is om de bevolking
der aarde te voeden tot aan den aanstaanden
oogst van 1920.
In Amerika is men bezig eene reusach
tige oorlogsvloot te bouwen, naar men zegt
uit vrees voor Japan.
Sedert eenige dagen is in het kolenbekken
van Charleroi eene werkstaking uitgebroken
die, indien zij niet spoedig eindigt, eene
ware ramp voor geheel Belgie mag genoemd
worden.
De stakers zijn van oordeel dat hun eene
loonsverhooging dient toegestaan te worden.
Reeds overal doen de gevolgen dezer sta
king zich gevoelen. Nievers geen voorraad
kolen zijnde, zoo is er seffens gebrek aan
brandstof. Geen uitvoer mogelijk, ons geld
vermindert in waarde. De fabrieken die aan
den gang zijn moetende stil liggen, overal
gedwongene werkstakingen. Steden zonder
licht, de treinen in aantal verminderd, enz
kortom volledige ontreddering in het leven.
Geen handel, geen nijverheid, geen brood
winning zooals het behoort, 't Ziet er lief
uitEn dat hebben wij weeral te danken aan
den socialistischen geest der werklieden uit
het Henegouwsche en aan de heerschzucht
hunner leiders. Leve de socialisten
De Staat die dagelijksch 5,000,0:0 kilos
kolen moet verbruiken, voor de eenige_
Greinen die in ons land loopen, is verplicht
ci« «ie H<al4i«#*een aantal treinen af te schaffen. Donderdag
- Het verbruik van (liepen er 100 min. Vrijdag werden er nog 100
n t afgeschaft 1...
Laat ons het beste hopen.
Van af 20" dezer en tot verder bevelen
worden volgende reizigerstreinen afgeschaft:
Nr 3<>74 vertrekkend uit Hazebrouck om
9.55 ure en uit Poperinghe om 10.59 naar
Rousselare.
Nr 867.7 vertrekkend uit Rousselare om
7.25 en te Poperinghe aankomen om 8 u. 50.
Nr 3686 vertrekkend uit Poperinghe oin
15-43 naar Rousselare.
Nr 3639 vertrekkend uit
15 u. 5 en uit Poperinghe
Hazebrouck
Rousselare om
om 16.32 naar
Blijft ons dus nog over
IVaiii' are de treinen van
5 u. 23 's morgens en 20.31 's avonds,
iaar Haieliroiivk de trein van
7 u. 6 's morgens.
Versterk uw bloed, «ermijdt de Bloedar
moede door het. gebruik der Versterkende
Pillen van A. Mnnteyne. Apotheek H. Notm
dame, Groote Markt Poperinghe.
Zal de premie die nu aan de landbouwers
toegekend wordt door het Ministerie van
Landbouw, tot het herstellen der landen, af
getrokken worden van de te ontvangen
schadevergoeding
Op deze vraag door den Heer Senator
Bruneel de Montpellier gesteld, werd hem
in het Ministerie geantwoord
Deze premie heeft niet voor doei eene
persoonlijke schade te vergoeden, maar wet
eene algemeene schade te herstellen, voort
komende van de vernieling, van de landen.
Het is dus geene premie die de vergoeding
van oorlogschade beoogt; cn dusvolgens kan
bedoelde premie niet in aanmerking geno
men worden noch afgetrokken bij het bere
kenen der vergoeding voor oorlogschade.