HET NOTARIEËL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD Nieuwsblad voor Poperingh en Omstreken. Zondag- 21» December 1919. 10 Centiemen. 16' Jaar. N> 29. Deil priester buiten de politieke. Minister worden. Arm Vlaanderen OilS nieuw In 't Buitenland. De werkstakingen in de koolmijnen. a a. 1 Jaar in Stad te huis besteld 5.00 fr. buiten Stad met de post 5.75 fr. Buitenland 7.75 fr. 8 L£!T OP. De personen die een abonnement nemen op 1)E OOP EII ING HE- NAAR voor liet jaar 1920, ontvangen ons Blad van beden to* Nieuwjaar GltiVTIft. Vraag een abonnement op ons Bureel, op de Post of aan de Post bode die ti bedient. BANK van POPERINGHE, van Merris, Coevoet Cie. De Les der Kiezingen. Mededeelingen. Iets uit den vreemde. Gasthuisstraat, 35, POPERINGHE. Vrije Tribune Amerikaansch Rood Kruis Treinen afgeschaft op de lijn Hazebrouck - Poperinghe en Poperinghe Rousselare. Schadevergoeding. 2- e. <76 5* C6 <"6 C5 <"6 Si a s a «a* o. Js C6 a 2 <v s cb •«3 ei a a a oc 05 c& rb" <76 a a ®6 rs <-b ec a ns <76 a a -ss sa <53 qj r^a cn» QJ sa "V ÏS w <"V) a a Ci* a hofiiï^iri^iii iTiïijs r UiJgever V. SA NSEN-V ANNESTE, Drukkerij - Papierhandel, Gasthuisstraat. i5, Poperinghe. /%ankon<lig;iiigeii Berichten 25 cent. de regel Notarieële berichten 30 cent. Grootere hei haalde annoncen, prijzen op aanvraag. Alle annoncen zijn vooraf te betalen en moeten voor den Vrijdag noen ingezonden worden. S3 s* <53 S3 <3 is S3 <-w <53 «3 Sj ik O S3 ■»S "">•3 s Si Jj c 03 v .2- ,öi k -it k o <^3 s &Q <53 s> O O N nigen in geest van recht en plicht; landbou wers en neringdoeners rond zich roepen om daar ook het kruis van den meester te doen stralen in eenen glans van .vrede en voor spoed.Ja wel, daar is de droom, daar is het werk der priesters. Noemt ge dat poli tieke? En wei ja, dan zijn de priesters poli tiekers met een hooger ideaal toch, Christus te doen rayonneeren en regeeren in school, in huis, in congregatiën en alle kringen. We bekennen het graag hier en daar stand hebben in de Maatschappij, een waren er priesters gevonden die bezweken plicht te vervullen de plicht van 't man, naar 't zeggen van de Nation Beige geeft aan, in een interview, het etiketKa tholiek te laten wegvallen om een samen gaan met de Liberalen of de zoogenaamde modérés mogelijk te maken Het is liet tegenovergestelde: Kath. moet de leus zijn, doch ook de plichtKatholiek, 't is te zeggen geloovig godsdienstig, 't moet de leus en plicht zijn allereerst der grooten, der leiders. Er is voor ieder van ons die iet of wat dure voor- Om het volk van den priester te verwijde ren, om tusschen priesters en volk alle ban den van dienstveerdige symphatie te verbre ken, pijnt en poogt men nu ten dage, bij zekere kringen, om den priester buiten de politieke te verbannen. Nationalisten, in choor zingend met libe ralen en socialen, vooizen dat op alle maten. Volgens hunne grillen, de priester moet voortaan, de armen gekruist en de handen in de mouw enstille zitten en zwijgen bij de nieuwere ontluiking der sociale krach ten vooral moet-de priester zich wel zwich ten nog driften te bekampen die ons volk op gevaarlijke wegen vooruit dwingen. Voortaan mag de priester noch leider noch bewaarder meer heeten van geloof en zeden bij het volk buiten de kerk. Immers, zeggen ze, tusschen inwendig en uitwendig leven, tusschen persoonlijk en openbaar leven, moet er eene afsluiting, een muur van Sina bestaan. Het nieuwer sociaal leven moet vreemd blijven aan godsdienst, 't moet onzijdig zijn in alle kringen en plooien. De priester mag en moet nog enkel grepe slaan op ons persoonlijk leven Hij mag en moet zijn werk doen binnen in de kerk, en zoodra hij zijne sacristie 's morgens heeft verlaten, dan moet hij zich geborgen houden, en burger worden zonder werk en zonder invloed op het openbaar leven. En waarom? De Staat moet voortaan zijn werk doen zonder de Kerk, zonder haar te kennen of te steunen. Een burgmeester mag er nog wel ter kerke gaan, of ware 't alle dage, indien zulks hem lust. Dat is per soonlijk leven, maar in het openbaar leven optreden als katholiek man bij en nevens den Herder, den priester daar ook eerbiedi gen, en waar hei nood doet onderschragen, neen dat niet meer de Staat werkt zonder de Kerk. Is dat een nieuws onder de zonne? Zoo klonk het woord, zoo was de photographie of natuurbeeltenis onzer oude doctrinairen. De nationalisten hernieuwen hunnen cliché en herhalen hunne zeeverende taal. Doch, laatons eens voorzichtig die gordijn oprollen, welke priesterpolitieke zit er daar achter, zoo geducht in die wereld? Wat willen die nationalisten zoo wel bedui den met hunne priesterpolitieke? Wat is dat wel politieke maken? Is het gewis werken en spreken, strijden en streven naar eenen vorm van landsbe stuur? Is het gewis zich laten medevaren door den kiesstroom om ook aan het bewind van een volk te geraken Inderdaad dat ware politieke maken, 't is waar en we zijn met die mannen 't ak koord om te bekennen dat de wereldlijken daarin veel meer t'huis zijn, en dit uit recht en uit plicht. En spelen de priesters dat spel De tijden zijn reeds drie en vier eeuwen voorbij en meer nog, toen de samenleving zulks vroeg aan de kerkemannen, en toen zag men doorluchtige geestelijken naderen tot volk en vorsten, men zag ze troonen ondetschragen, en jawel het volk besturen op plaatsen van eer en betrouwen. En wordt zulks afgekeurd in de geschie denis? Het stemrecht der volkeren droeg zelve die priesters zoo hoog. De vorsten zochten en zuchtten om hunnen troon op den altaar te steunen. De gansche natie bedelde bij de geestelijken steun en leiding tegenover onbekwaamheid, onrecht of mein eed. O neen voorwaar, toen ten tijde was dat spel ook niet zonder gevaren en vreemd aan misbruiken. - Doch over het algemeen die geestelijke politiekers deden er deugde lijk werk het volk was hun dankbaar en de jaren bewaarden hunnen namen ompereid met onsterfelijken roem, en gebeiteld in het graniet der bewondering. Sedert ruime jaren leven we in die midden eeuwen niet meer, en, nu ten dage, zoekt onze geestelijkheid niet naar bestuurmacht op burgerlijk terrein, met het doel van zielen te winnen. Neen, maar keert zulks om geestelijken trachten zielen te winnen op geestelijk gebied, en zoo wilen ze de be stuurmacht tot minder gevaarlijke handen veroveren. En dat is politieke der geestelij ken, de politieke van het Evangelie, duist uren af van de politieke onzer nationa- liste doctrinairen. De politieke dier moderne kwakzalvers bestaat in betwistbare en duchtig betwiste gevoelens en opiniën, daar de politieke zoo gezeide politieke der priesters naar Gods evangelie enkel bestaat uit vaste, rotsevaste leering die zielen leidt, die zeden bestuurt en alzoo de samenleving volmaken moet naar waarheid en plicht. De politieke dier nieuwerwetsche nationalisten verdeelt de burgers in strijdende kampen van oorlog en onheilen, daar de godsdienst der geestelijken de burgers samensnoert, aan allen, zonder onderscheid mits eerlijk en rechtschapen, woord en hert en leven ten pande geeft. O die geestelijken zijn dus politiekers omdat ze mannen zijn van onbaatzuchtige werken? De christelijke leering onderwijzen, de zieken troosten, de armen bijstaan, jonge lieden bijeenroepen in zondagscholen, in studiekringen en patronagiën, de werklieden tot macht doen geworden door ze te veree- zijn onder de bekoring van ook hunnen man bteld ons leven moet eerlijk zijn, in over- te staan in politieke strijden, en da&r eene i eenstemming met het beleden princiep; ons plaats ook in te nemen. Doch bemerkt metpubliek en privaat leven moet een les zijn mij dat die priesters, 'lijk gevluchte schapen j voor den minderen man. Wij moeten spreken uit de kudde, den groep der priesters daartoe j en handelen in den geest v in ons geloof. In- hadden verlaten. Twee drie geestelijken zijn de geestelijkheid niet, en de groep, het leger der geestelijken, bleef immer bij de Stola van eigen werk, en liet voor anderen den sluier van eere waaien. In Belgie zorgt de geestelijkheid voor den godsdienst, ze 'eert waarheid over God en Kerk, en is dat politieke maken? Ze leert waarheid over zedelijke plichten van ouders en patroonen, en is dat politieke? Ze leert en verweert de rechten van Kerk en geloof, en toen Gods vijanden vuilnissen werpen in den hof zijner Kerk, dan staat ze recht, wei gewapend, en slaat waar ze slaan moet tot verweeren dat noemt ge ook politiek? Ja wel, die vijanden in alle standen zoo talrijk, zien wel dat de geestelijkheid onzeg- gelijk veel goeds bewerkt bij kinders, bij jonkheden, bij zieken, bij armen, bij ge kwetsten, bij stervenden. Ze zien ze naar plicht en nood heendraven bij dage en bij nachte, bij zoet of zuur weder, en dat ja, o dat vreezen ze omdat zulke priesterwerken den Hemel doen opklaren en de toekomst gereed maken vol stralend hope voor de Kerk zoo razen ze dan over die politieke der priesters. En waarom? Zulke priesterpolitieke verlicht, en die mannen willen het volk in duisternissen houden. Zulke priesterpolitieke verzedelijkt, en die mannen willen het volk liever exploiteeren in driften zonder toom. Zulke priesterpolitieke is zonder bate of eigenzucht, daar die mannen reikhalzen naar geld en eerepostjes. Zulke priesterpolitieke maakt inderdaad goede kiezers door goede christenen te ma ken, goede en eerlijke politieke en lands bestuur, door eerlijken te doen opgroeien, mannen van woord en van plicht die willen wat is recht, en zullen winnen wat ze wilden. Zulke politieke kwetst die mannen, ze maakt die mannen razend daar ze aldus hunne tronen voelen wankelen voor morgen. En zullen de priesters zulke politieke staken Daartoe zouden ze moeten aan hunne zending verzaken En dat?nooit Cam. Iserbyt SCHAALSTRAAT, 6, POPERINGHE. Loopende Rekeningen, Beursbewerkingen. Spaarboekjes, Leeningen op titels, enz. Bureel open van 9 tot 12 en van 2 tot 3 ure. Onder dezen titel geeft het weekblad van Ninove Recht en Vredeeen blad die waarlijk zijn naam verdient, den besten ar tikel dieikgelezen heboverde gevolgtrekkin gen welke wij nemen moeten uit de kiezin gen wij deelen volkomen zijne zienswijze mede en vestigen hierop de aandacht van onze lezers. Dit artikel luidt als volgt: Bijna in alle Katholieke dagbladen wordt denzelfden uitleg gegeven om de overwin ning der Socialisten te doen begrijpende misnoegdhied onder debevolkihg, de scheur lijsten, de invoering van 't eenvoudig alge meen stemrecht aan 21 jaar, 't gebrek aan propaganda op 't laatste oogenblik. De middelen aangegeven om bij de naaste kiezingen tot een beteren uitslag te geraken, zijn ook dezelfde overalEendracht, invoer ing van 't vrouwenstemrecht, sociale verbe teringen, sterker propaganda. Zeker, de aangehaalde middelen zijn nfet te versmaden factors, doch 't groote middel, de groote oorzaak schijnt over 't hoofd gezien De oorlog heeft den mensch verslecht, verdierlijkt, heeft ongekende drift naar ge makkelijk genot ontketend't onderscheid tusschen goed en kwaad doen verdwijnen; vele jonge elementen hebben rood gestemd omdat ze voelen dat men in de socialistische groep, 't dichtst bij de algeheele vrijheid staat, ook bij deze die 't kwaad toelaat, om dat ze verhopen, bij eene gebeurlijke roode meerderheid, het geld en 't plezier maar voor 't grijpen te hebben. De gevaarlijke uitlatingen van sommige roode leiders, 't voorbeeld van Rusland, verre van hen af te schrikken, heeft hen aangemoedigd. Om die stemmen terug te krijgen, om de toekomstige, die der jongelingen, te bemach tigen, is slechts een middel: de jongeren aanplakken bij hunne ziel, ze voor oogen leggen dat't plicht is geloovig en godsdien stig te zijn, dat leven niet is een leven van genot, doch een leven van plicht, van werk en gebed. Er moet geijverd op godsdienstig gebied. In de school moet de grondslag gelegd worden en in 't later leven moet voortge bouwd in vergaderingen en bonden. Zeker sociale verbeteringen moeten er komen dien in een stadswijk, op een dorp, de groo ten waarlijk kristelijk zijn, indien zij eerlijk, menschlievend, bereidwillig zijn, 't volk volgt van zelf en keert zich natuurlijk tot hen. In onze kristene vakvereenigingen moet gesteund worden op de plicht van te leven volgens Gods geboden, van kinderen oo Je, fat wij'nu ook een oorlogsvloot hebben) brengen tot Gods glorie, van eerlijk werk leveren benevens de stoffelijke belangen en 't vakonderwijs moet 't geestelijkeden werk man voorgehouden worden: dat het leven slechts een overgang is, een korte baan die moet leiden tot de eeuwige rustplaats en be looningdat ieder in zijnen staat, zonder stoffelijke en de middelen tot verheffing te verwaarloozen, kan en moet gelukkig zijn. Indien dat niet gedaan wordt met meer ijver dan ooit, zal de rest niets baten. Geeft het kiesrecht aan de vrouwen, en binnen tien jaar, als 't zoo voort gaat, kiezen ze slechter dan de mannen Geeft beter wonin gen, hooger loon, de niet geloovige werkman zal vinden, en met reden, dat't paleis en 't fortuin van zijn patroon duizendmaal benij- densweerdiger zijn. 't Is waarheid a la Palisse ik weet het, toch schijnt het velen te ontsnappen, de oor zaak van onze nederlaag licht in 't afbrokke len van geloof en godsdienst in de zielen, 't Klaarste bewijs wordt geleverd door de Vlaanders. In een arrondissement waar de Liberalen vroeger het nooit vermochten eene zetel te veroveren, geraken er de Socia listen, voor de eerste maal dat ze da ir op treden. 't Is waar er is vier jaar étappenge- bied geweest en leven van goed kome het uit. Een ander bewijs, ietwat ingewikkeld er op 't eerste zicht, is dat geen kandidaat der zoogenaamde Nationalë Lijsten gekozen werd. Ze waren te onzijdig, te neutraal, ze gaven te weinig waarborg, om overtuigde Katholieken bij hen te halen Denken we aan 't overgroot getal nietige stembriefjes! Geen ware Katholiek zal een witten stembrief in de bus steken. Och wat baten schoone woorden Laten we niet denken dat de menschen vroeger slechts stemden om de welluidende, soms nog Fransche redevoering van een kandi daat: de kandidaat zelve stond hun veelal niet aan of was hun onbekend. De menschen stemden rechts omdat ze meenden dat ze 't moesten doen, dat het plicht was Tot dat besef moeten we weer komen of 't zal niet meer gaan. En wij moeten hen tot dat besef brengen, wij, iedereen, iedere wel- mcenende Katholiek, wij moeten bij het volk staan, zijne taai spreken, in zijne taal zijne plichten voor oogen brengen en geen klaarder betoog dan 't eigen voorbeeld. De leiders moeten zich doen achten door 't klein volk en dat kan slechts door een werkzaam, onberispelijk en diep godsdienstig leven. X. In de oudheid was er een man, genaamd Diogenes, die eens bij klaren dag op de markt van Athene, in Griekenland ontmoet werd, met eene brandende lantaarn in de hand. Toen men hem vroeg wat hij deed zegde hij Ik zoek een man. Een, hoort ge, en geen twee 1 Ik dacht aan dat historietje toen 'kverledene week in de kranten las hoeveel moeite het aan M. Delacroix kostte om elf man te vin den, die wilden Minister worden. En hij heeft ze gevonden. Gij ziet dat onze tijd verre vooruit is op de oudheid. En M. Delacroix heeft geen lantaarn noodig gehad. Een Ministerie samenstellen, dat is heel wat aardigs, weet ge? Hebt gij niet opgemerkt hoe gemakkelijk de Ministers van Ministerie veranderen M. Renkin is Minister van Koloniën geweest Minister van IJzerenwegen, Posten, Tele grafen, Telefonen en Zeewezen (denk eens Er zijn waarschijnlijk niet vele van die lasteraars, maar ze zijn doorslepen, ze zeg gen, ze vertellenen de zaak rolt voort 1 En 'k vraag mij soms af met welk doei dit gedaan wordt Nu 'k wensch maar een din gen en 't is dat de policie daar een handje zou insteken en proces-verbaal op den nek kletsen van die kommeeren die met hu" zeg gen, zeggen ze, altijd maar voort den naam van eerlijke lieden lasteren door hunne zoo gezeide onwetende kommeragie gusten en nu wordt hij Minister van Binnenlandsche Zaken. Dat is dus een alwetend man. Ik heb het hier niet persoonlijk op M Renkin. M. Hy- mans werd Minister van Buitenlandsche Za ken, en hij is het nog. Maar M. Hymans had nooit een diplomatieken post betrokken. M. Wauters wordt Minister van Bevoorra ding. En hij heeft nooit, zelfs nog geen bol- lenwinkel gehouden. Er moeten ministers zijn en die moeten gekozen worden onder de leiders der poli tieke partijen of der politieke fracties. En dan vraagt men hun nog welken ministerze tel zij willen. En gij, indien gij een postje van klerk op het ministerie wilt bekleeden, gij moet een examen passeeren, en weten welke sleden op de Mississipi liggen, een stroom in Amerika, en ten welken jare Barberousse, keizer van Duitschland, gestorven is. Als gij dat weet moogt gij reiskaartjes af leveren aan het winket der statie. De klerken op het ministerie moeten exa mens passeeren. De ministers niet. Nu verwondert het mij niet dat Diogenes geen enkel man vond en dat M. Delacroix er elf gevonden heeft. Ter Overweging. Zooals men weet worden door het Mini sterie van Economische Zaken voorschotten gegeven aan de geteisterden op de schade geschat volgens de waarde van 1914. Welk gedeelte van het land werd meest geteisterd, uitgeplunderd, in eene dorre woe stenij herschapen West-Vlaanderen 1 Welk gedeelte van het land heeft meest behoefte aan geld om huizen te herstellen en huisraad te koopen West-Vlaanderen Naar waar zouden dus de meeste voor schotten moeten gezonden worden Naar West-Vlaanderen naar de ellendig gehuisde bevolking van Rousselare, Meenen, Yper, Wervik, Komen, en de verwoeste Yzer- streek Wat gebeurt er Vlaanderen, arm Vlaanderen, heeft tot nu slechts ÉÉN MILLIOEN FRANK in voor schotten ontvangen, benevens de herstel lingswerken door de koninklijke commissa rissen, die hoogstens tot 3 a 4 millioen fr. beioopen. Wallonië echter heeft reeds 60 MILLIOEN FRANK voorschotten ontvangen 1 Wij beloven eene premie aan wie bewijzen kan, dat deze cijfers onjuist zijn De koning doet geen nieuwe troonrede. Het is zeker omdat de schoone beloften van gelijkheid in rechte en in feite voor Vla mingen als vooi Walen in zijn eerste troon rede bevat, nog niet volbracht zijn De tweede uitgave van 't ministerie De lacroix 1 Bitter weinig veranderd en zeer twijfelachtig verbeterd Of het ons aanstaat Volstrekt niet Omdat het dezelfde persoon is, die bewijs genoeg geleverd heeft van lichtgeloovige kortzichtigheid, van verregaande platboeke- rij, van kolossale fopperij voor Katholieken en Vlamingen. Als men eens zoo goedzakkig is de socia listen te laten het land besturen op de kosten van de katholieken, dan heeten wij het een beetjen gewaagd en onbeschaamd 'nen twee den keer onze medewerking te komen vragen. Beloften genoeg misschien van beter te doen Neen 1 Wij betrouwen geen beloften Wij betrouwen geen Delacroix 1 Wij be trouwen geen heruitgave van Sakkersche Unie. Wij betrouwen alleen ditdat de laatste verkiezingen nu langs beide zijden van den gouvernementswagen een flinke schildwacht of geleider gesteld hebben, elk met een fer me zweep 1 Langs den eenen kant de Vlaamsche groep, langs den anderen de groep der Werklieden-vertegenwoordigers, leder geleider is wel beslist de zweep hard op de ooren te kletsen bij de minste bewe ging van het trekpeerd om uit de rechte baan te treden. Valt het peerd, wij zullen eerder juichen dan jammeren 1 't Kan heel gerust naar zijn stal terug en den gouvernementeelen wagen in plan laten. De koning kan er een rood peerd aan spannen. Dat Rooden en Blauwen on hun rekening het land vei knoeien. Maar niet op onze ko sten en verantwoordelijkheid. i De Heer Volksvertegenwoordiger Van- dromme laat kennen dat hij alle Vrijdag van 10 tot 11 ure in de Katholieke kringzal zijn. De Burgers van het arrondissement die hem begeeren te spreken zuilen aldaar ont vangen worden. H GedenlUecken. De omhaling voor het gedenkteeken der gesneuvelde soldaten van Poperinghe heeft een inooien stuiver 9Pgebracht, nochtans niet voldoende geoor deeld, door de inrichters, om waarlijk iets grootsch op te richten, zooals het behoort. Fluïde wordt gebracht aan al dezen die eenen inilden penning jonden, nogthans werd hier en daar bij de begoederden en bij vele landbouwers meer verwacht. Eene bij zondere dankhulde aan de min bedeelden en zelfs aan de schamelen, tot de arme vluchte lingen toeoveral werden de inzamelaars goed onthaald en overal ontvingen zij eene bijdrage, die hoe nederig ook, niet te min hoogst verdienstelijk is. Giften kunnen nog altijd ontvangen wor den, bij de leden van het Komite.J of ten on zen bureele. Een nieuwe oproep wordt ge daan aan dezen die ten achteren bleven of die hunne gift willen verhoogen. Toekomende week beginnen wij de afkon diging der lijsten met het bedrag der inschrij vingen. Het Komiteit. III Mededeeling van den dienst der verwoes te streken. Mijnheer J. VANDROMME, Volksver tegenwoordiger. Als gevolg eener mededeeling van het Misisterie van Landbouw, heb ik de eer u ter kennis te brengen, dat, voor wat betreft het berekenen der geledene oorlogschade te vergoeden door het afleveren van vee van Duitschen oorsprong, de waarde van 1919, 't is te zeggen de hedendaagsche waarde, als basis mag genomen worden. De Bestuurder van den Dienst. IV NATIONALE BANK VAN BELGIE. Frank ijk Meer sterfgevallen dan geboorten! In de Petit Journalvan 11 October 1919 schreef J Bertillon, een bekende «sta- tistiekeruit Frankrijk, een artikel dat na denken doet. Flet jaar 1918, zegt hij, was het jaar der overwinning, maar het was ook het jaar der dood Het getal der sterfgevallen is iiet dub bel van dat der geboorten en dan rekenen er wij dezen nog niet eens bij, die vielen op het slagveld 1 't Is er in 1918 nog slechter toegegaan dan 't jaar te voren Reeds vóór den oorlog waren de geboorten veel min talrijk dan de sterfgevallen meer graven dan wiegjes 1 Maar onder den oorlog maar de helft wiegjes, en liet dubbel graven 1 Wilt gij de juiste cijfeis Ziehier ze sraan al leen maar op het onbezet gebleven gebied Er waren in 1918, juist 399.041 geboorten en 783.616 sterfgevallen, dus 389 575 sterfgevallen meer. In 1917 waren er 269.838 In 1916, 292.655 In 1915, >>267.340 't Is de spaansche griep heeft men beweerd, want in 1914 waren er maar 53,327 sterfgevallen meer dan geboorten. Ja, ja, de griep zal 't weer al gedaan hebben ant woordt Bertillon. Maar wat zegt ge dan van die echtgenooten en ze zijn talrijk die zeggen Wij, wij willen maar één, ten hoogste twéé kinderen Men herhaalt te genwoordig op alle toonen dat wij moeten voortbrengen. Weet gij wat wij vooral moe ten voortbrengen Kinderen 1 't En is bij ons nog zoo slecht niet als gin der bij den Franschman, maar opgepast De vijand is in 't land 1 Almanakken (aftrekkers) voor 1920 te ver krijgen ten onzen bureele. Er zijn eenige nagemaakte biljetten van lOuü frank in omloop, gelijk aan de voorloo- pige van de Nationale Bank op papier met £«a;oll4l Er zijn waar schijnlijk ook van andere waarden zulke biljetten in omloop. Het pubiiek wordt dus aangeraden om alle biljetten nauwkeurig na te zien alvorens ze in betaling te nemen. De verdachte biljetten, kunnen, voor on derzoek, aan de loketten van de Nationale Bank worden aangeboden. De aandacht van liet publiek wordt in 't af- APOTH EEK - A. KEST DROGERIJ ELI J voor de vluchtelingen verblijvende in deze stad. Dinsdag 23 December. Staden, Glielu- we, West-Roosebeke, Becelaere, Woesten, Zonnebeke, Reninghe, Dickebusch. Woensdag '21 December. Gheluvelt, Locre, West Nieuwkerke, Westoutre, Kem- mel en overige verwoeste gemeenten Vrijdag 2(5 December. - Yper. Zaterdag 27 December. Weldadigheids bureel van Poperinghe MNVWZEO. Dinsdag 30 December. Weldadigheids- en bureel van Poperinghe ABCTGHIJK zijn er noodig, maar de eerste en allernood-j Woensdag 31 December. Weldadig- zakelijkste isdie der ziel. Een vooraanstaand heidsbureel van Poperinghe DLPSTQR Tegenwoordig beleeft men aardige tijden Zekere personen zijn altijd misnoegd, ze rut- telen, ze ronken, ze beknibbelen, ze zagen en ze kommeeren ook 't Is waar, ze hebben niet altijd ongelijk.) maar hoe dikwijls zijn ze onredelijk. Zij, kennen niets van wetten noch of wilien er niets van weten omdat dit in hun voordeel, 'k wil zeggen voor hunnen zak niet is en daarom valt aile schuld op de plaatselijke overheden 1 Dit is een beetje overal 't geval 1 Men bedreigt deze overheden, men scheldt! ze uit voor al dat schoon en leelijk is en op; 't einde van't spel... blijven de zaken zoo als ze zijn, want die menschen doen meest altijd het mogelijke ten voordeele hunner ingezetenen. Voor iemand die nu aan 't bestier is, is het geen gemakkelijk postje En wie kan elkendeen tevreden stellen Waren de menschen al verstandig en rechtzinnig en verstonden zij reden, 't ware nog eene vergemakkelijking in die lastige taak 't En is niet altijd de schuld der plaatse lijke overheden, die het in 't algemeen goed meenen en maar een dingen wenschen, zoo veel mogelijk hare ingezetenen te voldoen. Of is 't misschien de te groote toegevendheid van harentwege, die voor hare bedanking gedurig beknibbeld en zelfs belasterd wordt 'k weet niet, maar mij dunkt, dat het beter ware overal en in alles streng de reglemen ten toe te passen. bijzonder gevestigd op de eigenaardige wijkingen van de valsche biljetten Het papier is te glad 2. De nummering is zeer slecht verzorgd (zie voornamelijk het middennuiruner) en geeft aan de keerzijde vlekken 3. Het watermerk is golvend en gebrekkig nagemaakt 4. De achtergronddruk is vaag. V ^jiuorwc^ëii «Ier kiitjituorltt'i'K. brandstof, kolen en briketten, voor den dienst der reizigers en goederentreinen op het net der Staatsspoorwegen, beloopt thans ineer dan 5000 t m per dag. Ten einde de nationale nijverheid niet te benadcelen, heeft het spoorwëgbestuur al tijd matige eischen gesteld in zake de leve ring van briketten en derhalve zijne stocks op het stipt noodige minimum gebracht. De stakingen welke thans uitgebroken zijn maken de bevoorradingen schier onmogelijk In verband met dezen bedenkelijken toe stand, ziet het Spoorwegbestnur zich genood zaakt de tijdelijke afschaffing van een groot aantal reizigerstreinen cn een zeker aantal goederentreinen onder de oogen te zien. Het publiek moet zich op deze afschaffin gen voorzien berichten aan de loketten der statiën- en mededeelingen aan de pers zullen het daarvan kennis geven. Het publiek wordt dus aangespoord alle reglementen noodige inlichtingen in te winnen wat be treft de beperkingen, welke in de reisgele- genheden zijn aangebracht. VI rije» en jjutr* l>: ciiikaai leii, Ten einde de zware taak te verlichten, door het verzenden van naamkaartjes en prentkaarten omtrent Nieuw jaar aan de Rost opgelegd, en aldus zooveel mogelijk de vertraging in aankomst ter be stemming te vermijden, gelieve het publiek zijne zendingen niet in de brievenbussen te steken, maar ze aan het winket der postkan toren af te geven, en wel in twee pakken, kruiselings met bindtouw ombonden hei eene bestaande uit de kaarten voor de stad of het postkanton, het andere uit die voor elders. Wenschelijk is het ook, gedurende boven gemeld tijdperk de verzending van prospee tussen, prijslijsten, omzendbrieven, enz. zoo mogelijk te staken, en de aankoop van post zegels niet tot einde December uit te stellen In Engeland is men den dienst der luchtvaart aan 't herinrichten en te vermeer deren, in 't vooruitzicht van den volgen den oorlog De Statiestieken bewijzen dat de graan oogst van 1919 voldoende is om de bevolking der aarde te voeden tot aan den aanstaanden oogst van 1920. In Amerika is men bezig eene reusach tige oorlogsvloot te bouwen, naar men zegt uit vrees voor Japan. Sedert eenige dagen is in het kolenbekken van Charleroi eene werkstaking uitgebroken die, indien zij niet spoedig eindigt, eene ware ramp voor geheel Belgie mag genoemd worden. De stakers zijn van oordeel dat hun eene loonsverhooging dient toegestaan te worden. Reeds overal doen de gevolgen dezer sta king zich gevoelen. Nievers geen voorraad kolen zijnde, zoo is er seffens gebrek aan brandstof. Geen uitvoer mogelijk, ons geld vermindert in waarde. De fabrieken die aan den gang zijn moetende stil liggen, overal gedwongene werkstakingen. Steden zonder licht, de treinen in aantal verminderd, enz kortom volledige ontreddering in het leven. Geen handel, geen nijverheid, geen brood winning zooals het behoort, 't Ziet er lief uitEn dat hebben wij weeral te danken aan den socialistischen geest der werklieden uit het Henegouwsche en aan de heerschzucht hunner leiders. Leve de socialisten De Staat die dagelijksch 5,000,0:0 kilos kolen moet verbruiken, voor de eenige_ Greinen die in ons land loopen, is verplicht ci« «ie H<al4i«#*een aantal treinen af te schaffen. Donderdag - Het verbruik van (liepen er 100 min. Vrijdag werden er nog 100 n t afgeschaft 1... Laat ons het beste hopen. Van af 20" dezer en tot verder bevelen worden volgende reizigerstreinen afgeschaft: Nr 3<>74 vertrekkend uit Hazebrouck om 9.55 ure en uit Poperinghe om 10.59 naar Rousselare. Nr 867.7 vertrekkend uit Rousselare om 7.25 en te Poperinghe aankomen om 8 u. 50. Nr 3686 vertrekkend uit Poperinghe oin 15-43 naar Rousselare. Nr 3639 vertrekkend uit 15 u. 5 en uit Poperinghe Hazebrouck Rousselare om om 16.32 naar Blijft ons dus nog over IVaiii' are de treinen van 5 u. 23 's morgens en 20.31 's avonds, iaar Haieliroiivk de trein van 7 u. 6 's morgens. Versterk uw bloed, «ermijdt de Bloedar moede door het. gebruik der Versterkende Pillen van A. Mnnteyne. Apotheek H. Notm dame, Groote Markt Poperinghe. Zal de premie die nu aan de landbouwers toegekend wordt door het Ministerie van Landbouw, tot het herstellen der landen, af getrokken worden van de te ontvangen schadevergoeding Op deze vraag door den Heer Senator Bruneel de Montpellier gesteld, werd hem in het Ministerie geantwoord Deze premie heeft niet voor doei eene persoonlijke schade te vergoeden, maar wet eene algemeene schade te herstellen, voort komende van de vernieling, van de landen. Het is dus geene premie die de vergoeding van oorlogschade beoogt; cn dusvolgens kan bedoelde premie niet in aanmerking geno men worden noch afgetrokken bij het bere kenen der vergoeding voor oorlogschade.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1919 | | pagina 1