17e Jaar. Nr 52. Nieuwsblad voor PopHnqhé Omstreken. HET NOTARIgËL EN M!T ERHEiDS ANNONCENBLAD De bloem van het Vtijboseh Apotheek Frans Van de Plas Bant van FatailBjie Zondag !20!|.'December 1920. 15 entiemen. VreugjJelooze Kerstdag. E. DUQUESNE& Zoon, Marnixstraat 30. GUNT. g iasa!KSi«ssaE**!S»w;/ ow i#oisisem«sntpis 1 Jaar in Stad t;huis besteld.Ö.50,fr. byiten Hiad met de pov 8,00 fr. 1 Aüteïilap.! 10.50 fr. ü<Tfi-KV-ER apierhandel, V; Drukkerij Gastimj jhstïu at, 0P0PERINOIIE POSTCHECKR1.1iiNO Dr 15570. bL$imieo.lsdligi-iigiÉSsi s Berichten 50 cent. de regel. Notarieële berichten 50 cent. —- Rechterlijke Eerherstellingen en vonnissen 1 fr. 50 de regel.Rouwberichtenniet boven de 10 re ken 5 fr. Grootere hethaalde annoncen, prijzen op aanvraag. Kerstdftrfg ïseri leugen, dit jaarNiet God ''•1- .- de menschel Ik herlees in mijn verfom taaide dagiekjes uit den oorlog, mijn gedachten, ijti hopen en vreezen voor de toekomst too er eene toekomst was Het hopen Jr menschen werd het vreezewerd waarheid toch waar, dat er een Vlaamsch Martelaars- fonds moet bestaan, in ons land, om te .ver hoeden jfat de vrouwep .en kleinen van Dat die 89.00'.) kerstvreugde mo groeide; M Aid^WNII» '."i'ftÉÜ «ÉQpi .-AiüévVéill ó»Ci '»"5iï ytftnteVtSiuc' v.auifiigêrr Kerstdaj beteekent Christus'-dag. De ironie is at bitterKijk de wereld rond, honger... .van honger... in onze humanitaire 20e eeuw verstaat ge dat, volk, rond uw kerstfeestdisch gezeten Dit moet mij van 't hartmenschen van Poperinghe, het is vergruizeld, heerlijk van u, en 't wijst op uw ontwakend solidariteitsgevoel met aide groote lijders voor Vlaanderen Oktober 217 fr., uit Poperinghe werd in in November 241.50 fr. denk aan aanderens kerstvreugde, en ijs;gestuurd aan het Martelaarsfonds, 73, dan om c cijnieke onbeschaamdheid van jóude Koornmarkt, Antwerpen. Innig dank de wereldüie 't vredefeest viertIk schouw laan ijveraars en gevers I iche «boden geenj Hij wierd verkocht voor 1200 pondenTer gelegenheid van NIEUWJAAR leve a in hun kille] groote aan de kerkfabriek van S4. Bertinus «al ons blad een dag vroeger ver- vier millioen i door zekeren Porta,timmerma-'-shr as te i schijnen Alle mededeelingen, aankon- Vreugdelooze Kerstdag, voor heel de we reld, voor 't rnoegemarteide Vlaanderen Neen, de Vredebrenger van Bethlehem heeft het zoo niet gewild. .1Kerlinga. over Euna's uitgestorven slagvelden, waar de beenden van millioenen jonge men schen dt te glanzen liggen onder lage Kerstdapnne, tot ginder in 't Oosten, waar deoodendans voorduurt, tot daar in 't groenèrin, waar een volk op de barri- kaden sat en glorieuze moordenaar wordt, om 't gen leven te redden... Gruwelijk, over lel de wereld, het apocalyptisch' vizioei van Ezechiel's doodenveld, het satanih gegrinnik van Sodoma's volk, het gerink van de judas-pennir.gen, de dwar rel-da- rond het gouden kalf!... De wereld huilt,e wereld stuiptrekt, in de barens- Ontheiligde Kérstdag, Vandaag 1 Er wor den kerstboomen geplant, o ja, heerlijke kerstboomen in de salons der zeepbarons en oorlogswoekeraars. En er hangen, een over vloed van driekleurige vlagjes en strikjes in het mooie sparre-groen, en tusschen de elektrische gloeilampjes bengelen de suiker korfjes voor de rijkemanskinderenen och kom, de wereld werd toch een greintje geëmancipeerd! voor den oudsten zoon schuilt er een luxus-nummer van La Vie Parisienne tusschen de rozige lichtjes, om hem te leeren hoe lief en ongekunsteld Liefdadigheid. Is er nu nog armoede? Dat is eene vraag die heden ten dage nog al dikwijls gesteld wordt. En dan gaat men voort en zegt het werkvolk wint ongehoorde dagjurer,, wij zien er velen die het geld weggooien en verbrassen, wij zien dat het sparen gansch uit de mode gerocht is; en dan eindigt men neen, er is geen armoede meer, er kan geen Armoede meer bestaan Nu de begoederde standen hunne inkomsten grootendeels zagen verminderen, nu de menschlievendheid ten grooten deele uit de herten der menschen verdwenen is en ieder een meer voor zich zeiven leeft en hem den toestand van een ander meestendeels niet meer aantrekt, wordt er gemakkelijk ge- Parijzer wijfjes zijn, en voor de groote zusjschermd met het loochenen der armoede. weeëvan een nieuwe orde; en de overmoe-j werd het laatste passionnette» romannetje dige eine man, die zich bewust werd van van den verlepten boulevardier uitgezocht zijn rute proletariërs-almacht, schreeuwt raa naar den bezitter, en wet zijn mes op charde palm zijner moegewerkte han den- En vrede aan de menschen van goe- dem'il wordt overkreten door 'tinter- natnale gebrul, en door 't roepen om vlfrch, en brood en wijn, en door 't walle- baten in de tingeltangels, en door 't loeien onontuchts-verzadiging 't Ware zonde, moesten er geen miniatuur- kanonnetjes en thanks en soldaatjes als mooie geschenkjes van het Kerstekind, de krijgshaftige gevoelens van de zeepbaron- spruiten komen opwekken... Sint-Niklaas bracht al geweren en baïonnetjes-in-alumi- nium en looze patronen, en het past dat het diep in het stalken ligt in het kribjen, d'Engelkes zongen 't Vredeskindje idoe! van Bethlehem nu ook zoo 'at is Kerstdag, ten Jare 1920! Met een pfantropisch gebaar wordt er geld inge- zpeld voor de kinderen der Centrale bden, die bezwijken aan ondervoeding, ^straft om de zonde van overmoed hunner -aderskWi!: Z.;JgC'. .-gCii Viffl" BeP. ijf. ir- Veenen; maar de meewarige dames die Te11 lumaniiaire geste doen, hebben zelf haar wiegen opgeborgen, als eert leelijk meubel dat uit de mode is; en de «réveillon feesten» en het Christmas' revel om de komst van 't Vredekind te gedenken, zijn een schampere spotternij, omdat ze luidruchtigst gevierd worden door de lui die de zending en de leering van hei Vredeskind negeeren. Ik schouwde over Europa. Nu kijk ik dich ter, in 'tland waar ik woon, en waar wille keur en onrecht mij geest en gemoed vergiftigd hebben. In mijn land is het ook Kerstdag, maar de winterzonne hangt er nog lager, en 't schemerlicht over 't gedrukte Vlaanderen lijkt een vloek tegen 't leven, en de onberoerbare loomheid van de stugge massa lijkt de negatie van allen bestaans drang. Ook in mijn land gingen er schreeu werige stemmen op, om menschennood te lenigen, en de liefdadigheids-concerten met snoezige-opgetooidekunstzangeressen brach ten duizenden op, voor hetPro Polonia werk. De vreemde kinderen en het kroost van den vijand krijgen melk en brood uit de handen van de Belgische patriotards, op wier buik zware komiteits-dekoraties benge len, dat is heerlijke naastenliefde! maar dezelfde hand die naar 't kind van den bloedvijand gereikt word, balt zich dreigend tot een moker-vuist, naar het hoofd van de broodlooze kleinen, in 't eigen Belgische land, die een vader hebben, levend begraven in de Belgische kerkers om zijn Vlaamsch geloof. Ondenkbaar is het, maar harde waarheid, dat de kinderen van deDuitschers door de Belgen gevoed worden, terwijl de kinderen onzer eigen Vlaamsche idealisten cfr. minister Vandevelde uitgehongerd worden, om te boeten voor de Vlaamsche zonde hunner vaders Ondenkbaar is 't, en Deze parodie van Christus' dag zie ik over heel mijn land. En minuit chrétiens klinkt als een onbeschaamde, schijnheilige profanatie door het holle van den sterren- In de salons, in de feest- .1 ir. de rd-eterh -dt iiioozen kerstnacht. nen. is het zoo druk van fuivende kerst- ping is, of waar' Geheel oppervlakkig beschouwd, kan dat waar schijnen, maar in werkelijkheid is de toestand zoo niet. Voor iemand die de toestand der werkers klas beoordeelt, niet- van uit een goed verwarmde enge kamer, maar die de lieden ten huize bezoekt of er mede in nauwe be trekkingen leeft is de toestand gansch anders. Er heerscht werkelijk in veel gezinnen gebrek. Dat daar waar twee en soms rneer daguren inkomen, welstand heerscht en soms wat te kwistig geld verteerd wordt, kan niet geloo chend worden. Maar, waar voor een talrijk gezin slechts de Gaguur van de vader inkomt is de armoede niet ver af En waar er soms vx re'fc-ear.sw.' Het opperste verbeeldt een binnen deksel 't welke al vier kanten opgetrokken is door engelkens. De kuipe is versierd met de borstbeelden van de vier groote Leeraars van de H. Kerk: S1 Hieronymus S' Grégorius S1 Augustinus Sl Ambrosius. Tusschen deze vindt men den osse den arend den mensch en den leeuw, zinnebeelden der vier Evangelisten. Een dubbele trap leidt naar den predik stoel, aan de zullen van de trappen staan de vier cardinale deugden in mansgrootte beelden. Onder de kuipe zijn er drie Heiligen van het orde, ook in mannengrootte S4 Dominicus met eer. brandende fakkel. Sl Thomas van Aquino met het H. Sakra- ment en den boek. Sl Hyacinthus met Onze lieve Vronw en het kindeken Jesus. Pater Bernardus De jonghe, in Belgium Dominicaneni» zegt het volgende: Dat den predikstoel is van eene aller groot ste waarde, 't is eene gifte van Mr Lucien Desoinpele, vader van den Pater Hyacinthus, voortijds subprior van dat klooster. Waar-j schijnlijk en staat Hyacinthus om geene an- deren reden bij de 2 andere Heiligen, tenzij als patroon van den zoon De predikstoel wierd te Brugge gemaakt dooreenen Broeder predikheer, hij behoort tot den vlaamschen stijl. dat in elk'armen Een priester onderpastor op S4 Bertinus, trok in 1806 naar Brugge en (volgens een y zi: de vrecje anderen schrijver) kocht er den predikstoel in questie voor 100 pond groote in de plaats van 1200 voor welke som hijNnog de vier beelden toekreeg die men tegen den trapf iesu 0 resu geplaatst heeft. 1 De predikheeren predikstoel kwam naar|;aat ze mij smaken l Ponet'nulv te wogen - .on de. onkostsn «.«•aSHSBESBE? Vredekoning Waait maar, en woelt maar gij snerpende wind giert maar, en tiert maar Het goddelijk kind zoo rustig en zacht het sluimert en lacht. zijn mondekeri uit Vrede aan u, wereld 1 Hun stemmengeluid smolt in de klaarte die midden dien nacht vrede aan de wereld met 't Ki-ndeken bracht. Vrede aan u, armen die 't levensgewicht sleurt met uw blikken op 't Kindjen gericht. Vrede aan u, rijken ginds komen er aan ver uit het Oosten met schatten belaan. Goud, wierook, myhre, voor 't schamele Kind Schatten van liefde lied rpli .daa en door krankheid £érkl;eèn b eht zijn, of w r heerscht nu mis-vierders; maar in de kerken en kathe- tot werkloosheid v dralen ligt het kerstekindje zou koud-alleenig ziekten binnentreden; in zijta kribbetje, en het adeste fideles de zwartste armoede, weeklaagt door iedige-hoile beuken. Ze Welstellende iieder. ik doe een beroep op ar rap mi1"™ 1, door A. HANS. I. Godelieve stapte traag door de dreef, waar de zon op 't herfstgoud van boomen en struiken speelde. De vogels zongen in de takken en het meisje, dat het woud beminde waar ze gebo ren was en altijd gewoond had, stond een wijle stil bij de oude kapel. Hoe schoone, hoe schoone mompelde ze. Maar gtj zijt 't schoonste van alklonk een stem, die Godelieve in haar mijmering stoorde. Geen schooner bloeme in 't Vrij- bosch, dan gij 1 Het meisje bloosde, toen ze zich omwen dend een jongen heer zag, die haar vol be wondering aanstaarde. Hij was vrij opzichtig gekleed, had een beuken. Ze vieren daar buiten, in plassend elektrisch licht, hun Kerstnacht. Dat is Kerst mis 1920! Mijn Vlaanderengij viert geen Kerstfeest. Wat zoudt ge 't Vredefeest gedenken, als uw passie - week eindeloos voortduurt Méér nooit steeg uw nood hooger, nooit was Multatuli 's kruisspreuk rneer uw geschiede nis: komt zien, komt allen zien, er wordt een volk gekruisigdOnze nood steeg ten hoogste, in de laatste maanden, en onze grafdelvers triomfeeren, thans 1 Niet Kerst vreugde, maar Goede Vrijdag-martelie daagt voor Vlaanderen. Dit is geen rhetorika gruwelijke werkelijkheid, des te vreeselijker dewijl we in slaap gesust worden door chijnvooruitgang. Franskillonie viert een ontheiligden kerstdagVlaanderen viert er geen. In de gevangenissen, waar er 73 Vlaamsche politieke veroordeelden zuchten, zal er geen kerstvreugde heerschenin de huizen onzer 2135 gebroodroofden zal er geen kerstboom geplant worden op de zolderkamertjes onzer verbannen Vlaamsche idealisten zal er geen kerstnazhtvuur aange legd worden Daar, op 't beenderenveld van den Yzer, en dwars door heel Vlaande ren, liggen er 30 000 Vlaamsche jongens begraven. Voor die is er ook geen kerst vreugde, geen blijheid om de vergelding van hun bloedoffer; en, boven 't rammelen van het driekleurig schildje aan hun kruisje genageld, klaagt eenbaarlijk in den licht- loozen kerstnacht, op 't spokerige Yzer- veld, het nare gefluister: «wat nut is er geweest in 't storten vau ons bloed? -- knap uiterlijk, en, nog nader tredend, zei hij op vrijen toon Gij zijt de dochter van Vereeke, niet waar Ja, antwoordde Godelieve. Ge ziet dat ik u ken... Laat ik een eindeke met u mee gaan Neen, meneere, 'k moete zeere naar huis. En met rijke gasten wandel ik niet. Zeker een officierke van leper, in burger... We kennen dat En haastig ging Godelieve heen. Wat peinst die snotneus wel, mompelde ze verstoord. Weer eens een, die zich wil amuseeren met een meiske van te lande. Maar met mij zal het toch niet waar zijn Zoo onverbiddelijk, klonk het weer. De vreemdeling was haar gevolgd. Toornig keerde Godelieve zich om. Meneer, zei ze, terwijl haar schoone oogen vonkten, van zulke manieren zijn wij in 't bosch niet gediend. Voorder uw weg en laat mij gerust. O, schoone, fiere Boschkantsterriep de jonge man lachend. Ja, ik ben een Boschkantster, meneere, en de Boschkantsters zijn treffelijk Gij zijt de bloeme van ons Vrijbosch, |!zeg ik. Ge houdt mij voor een vreemdeling.. Ik ben dat niet. Toe wees niet zoo kwaad. 't Kan me niet schelen wie ge zijther nam Godelieve, en sneller nu stapte ze voort door de laan, w aar de beuken reeds bruin getint stonden. nldhouwer Tiieca van Yper. d'Engelkes zongen uw goed hart. Vergeet de armen niet! Er zijn er, en er zijn er meer wellicht dan gij wel meent. Bedenkt dat voor hen ook het leven duur is en dat je gelijk vroeger met eene kleinigheid niet meer te verhelpen zijn. Herplant in de heden der kinderen, den geest van broederlijkheid die vroeger de trotsch was van ons /olk. Leert hen mede- deelen van wat hen geschonken wordt. Geef, zonder te vee' om te zien indien uwe beschermelingen het geschonken vol gens uw oordeel goed gebruiken. Zoek de armen op en troost dezen die lijden. Sta den noodlijdende bij voor zoovee! het in uwe macht is, gij kunt er niets dan innige vreugd en overvloedige zegeningen bij winnen. loste al de oude stukken lapte en tapte en 't stuk bieef staan, met gebreken natuur lijk tot dat rond 1860, beeldhouwer Van Biesbroeck van Gent den stoel geheel en gansch herstelde. (Hij wierd dan geschat op eene waarde van 30.000 fr.) Hij heeft zoo hij gaat en staat rond'de 12.000 fr. gekost. De leuningen van den predikstoel zijn van 't schoonste snijwerk van de achtiende eeuw. Gedurende den oorlog is den-predikstoel met de andere kostelijke kerkmeubels zorg vuldig weggehaald geweest en gestuurd naar Parijs in den Petit Palais en van daar gelukkig weergekeerd en is in 't jaar 1919 nog eens zeer kunstig opgesteld geweest. A. Laat z'in mij komen 'nen broeder bemint. u zondarig hert ruilt voor uw' smert o Kindeke goed, z'uw mondeken uit met 't stemmengeluid met 't zingend gesuis van dien heldren nacht, Waar g'uit den hemel op aard wierd gebracht Opvolger van S. VANDEN BERGHE, Bertenplaats, 8, (Kleine Markt), - i» O V E K B N <2 II E. Over den Predikstoel van Sint Bertinus Kerk. Met mijn persoonlijk klein dagboekje met de oorlogsgebeurtenissen te Poperinghe, volg ik met veel belangstelling den zoo wel in ge- lichten dagboek van den Poperinghenaar en 'k zie daar zooeven dat hij op Zondag laatst sprak over 't inpakken der merkwaardigste kerkemeubels tijdens de hevige beschieting van onze stad en daarom denk ik zou het hier wel te pas konten, eenige inlichtingen te laten drukken over onzen zoo prachtgen predikstoel De predikstoel van S' Bertinus te Pope ringhe komt van de kerk van de afgeschafte Paters Predikheeren van Brugge. Nationale Kredietmaatschappij. Als vrucht der vergadering Zondag laatst gehouden in den Katholieken Kring te Poperinghe met het doei tot de stichting te komen van een Sociale Studiekamer tot bevordering van 't bestaansrecht eener Onverminkte Nationale Kredietmaatschappij overeenkomstig art. 5 der wet van 11 Oct. 1920 voor goedkoope woningen, werd besloten, aan dat speciaal organisme den naam van Algemeen-Krediet-Comiteit tej geven. Het is thans samengesteld uit een tiental leden van 't Poperingsche, 'tYpersche en omliggende gemeenten, dewelke van de algemeene vergadering opdracht ontvingen, om de studie over dit onderwerp te volledi- gen en eene bepaalde werking op touw te zetten, ten einde tot het einddoel te geraken. vao Merris, Coevoei Cie. SCHAALSTRAAT, 6, POPERINGHE. Loopende Rekeningen. Geldplaatsingen op korte en lange termijnen Beursbewerkingen. Wissel van vreemde gelden. Leeningen op titels. Alle Stortingen op loopende rekening aan 3.50 Alle Stortingen op 6 maanden aan 4 Alle stortingen op langeren termijn over een te komen. Even wendde za 't hoofd en zag dat de vreemdeling een andere dreef insloeg. Ik ben hem kwijt, zei Godelieve ver licht. Weer zoo'n Ieperling, die de meisjes van den buiten net hoofd dwaas klapt. Maar bij mij moet hij niet komen. Wel, Godelieve, ge waart daar in schoon gezelschap, klonk het dan. Ha, Clemence, zijt gij het Een meisje stond aan den kerkwegel en ging nu met haar mee. ja, schoon gezelschap... herhaalde deze. Zeker, zoo'n grasheertje uit stêe. Maar neen... O, gij zijt ook altijd ziende blinde, 't Is Louis van mijnheer De Vuist. —-Mijnheer De Vuist uit de villa... Maar ja... een braaf mensch en zijn zoon is 't ook... Godelieve stond verbaasd. En 'k v/as er zoo bot tegen, hernam ze. Maar heerenzonen moeten niet familieer zijn met meisjes van 't bosch. Louis is een nederige jongen, verzeker- klein, dat gaat niet... 't Rijke volk amuseert zich dan ten koste der armen. Hoor eens, Godelieve, neem 't niet kwalijk, maar gij zit te vele bij uw tante Lotte, de dibbe op de plaatse. Een mensch is maar ééri keer jong. O, Clemence, 'k ben niet als tante I Lotte. Ik leef ook gaarne, en ik houd van 'treffelijk plezier. Maar groot en klein, heere- zoons en boschkantsters, neen 't deugt niet. Dat is onrechtvaardig tegen Louis Gisteren zei hij nog tot mij noem me bij mijn naam. Zeg Louis Hij kent geen com plimenten. een pijp. Dat deed hij altijd na zijn vermoei ende dagtaak, en al kwamen er slecht wei nig voorbijgangers over den aarden weg, toch verveelde hij er zich nooit, want, of schoon de man zijn gevoel niet in woorden uitdrukken kon, van de natuur genoot hij, en 't bosch boeide hem steeds. Aan den stam van de linde hing in een houteq kasje een plaasteren Onze-Lieve- Vrouv/enbeeld, en Maria scheen glimlachend op Godelieve neer te zien, toen deze even met haar vader sprak. Dan ging het meisje in huis. Gustaaf en Leonora, haar broertje en zus- Ja, maar ga eens met hem mee naar 4 je «eden juist hun avondgebed. Geknield op leper of naar de villa als er groot volk bij hem komt. En zie dan of hij nog zoo onge geneerd is. Zoo kunt ge ieder zwart maken!.. Nu,! salut, mijn weg is langs hier. Clemence knikte en verdween in eenl eikenlaan. - Ja, zij is wel van al die compliment- de Clemence. Hij is een tijd weg geweest, |jes gediend, mompelde Godelieve, maar ik Ite Brussel een of twee jaar en te Parijs, zeg-1 heb liever, dat Louis van de villa inij gerust «gen ze. Sedert eenige dagen is hij weer laat. ze. Sedert eenige dagen is 't huis en er zit geen hoogheid in. Hij klapt] Weldra bereikte ze haar woning, een kleine tegen de boeren en de boschkanters als tegen hoeve aan den zoom van 't bosch. 't Huis zijn gelijke. Hij is beter dan zijn vader, hoe-1 was wit gekalkt en had groene deuren en wel die ook niet van de hooveerdigste is. J vensterblinden 't stond er zoo bevallig Louis heeft tegen mij al verschillende keeren i naast de schuur aan t'eind van den grooten gesproken. Ehwel, Clemence, 'k heb toch liever, dat hij zich met mij niet bemoeit. Groot en boomgaard. Boer Vereeke, een kloeke man van rond de vijftig, rookte onder de linde bij de poort een biezen stoel zeiden ze met hun helder stemmetje 's Avonds als ik slapen ga, Volgen mij zeslien Engeltjes na Twee aan mijn hoofdeind, Twee aan mijn voeteneind, Twee aan mijn linkerzij, Twee aan mijn rechterzij, Twee die me dekken, Twee die me wekken, Twee die me leiden, Naar 's Hemels paradijzen. Dan liepen ze naar vader en vroegen hem een kruisje. Moeder Vereeke, een vrouw met goedig gelaat, maar dat door vele zor gen te vroeg gerimpeld was, bracht de kinderen op de voute. ENAAR Voor aankondigingen der provincie Oost-Vl)andereri zich wenden tot TeleiAon 1669. Alle annoncen zijn- vooraf te betalen en koeten voor den vrij dag noen ingezonden worden. trnkm'fr.**. II, UU JUU( 4 i 1 f'. V* V v V' -y -W.4 UVIA 1 A,f lörwii vv tiil* pfurtioviawp. - :r Vae. n V. t"".«O 4 opgenomen worden, bij ons toekomen voor den Donderdag middag. van Niet op tijd onze bestelling papier ontvan gen hebbende, zijn wij verplicht op het gewoon formaat te verschijnen. We verschuiven dus, voor eene week, het vervolg van Poperinghe, gedurende den oorlog. Mengelwerk van «De Poperinghenaar» Eerste Deel. O. W. ciif* T7DQ zot** Ad. L. Uitslag der Vergadering. Bureelen open alle werkdagen van 9 tot 12 en van 2 tot 4 ure. Den Vrijdag van 81)2 tot 12 en van 2 tot 4 u. Den Zaterdag van 9 tot 1 ure namiddag. Vervolgt.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1920 | | pagina 1