17e Jaar. Nr 52.
Nieuwsblad voor PopHnqhé Omstreken.
HET NOTARIgËL EN M!T ERHEiDS ANNONCENBLAD
De bloem van het Vtijboseh
Apotheek Frans Van de Plas
Bant van FatailBjie
Zondag !20!|.'December 1920.
15 entiemen.
VreugjJelooze Kerstdag.
E. DUQUESNE& Zoon,
Marnixstraat 30.
GUNT. g
iasa!KSi«ssaE**!S»w;/ ow
i#oisisem«sntpis
1 Jaar in Stad t;huis besteld.Ö.50,fr.
byiten Hiad met de pov 8,00 fr.
1 Aüteïilap.!
10.50 fr.
ü<Tfi-KV-ER
apierhandel,
V;
Drukkerij
Gastimj jhstïu at, 0P0PERINOIIE
POSTCHECKR1.1iiNO Dr 15570.
bL$imieo.lsdligi-iigiÉSsi s
Berichten 50 cent. de regel. Notarieële berichten
50 cent. —- Rechterlijke Eerherstellingen en vonnissen
1 fr. 50 de regel.Rouwberichtenniet boven de 10 re
ken 5 fr. Grootere hethaalde annoncen, prijzen
op aanvraag.
Kerstdftrfg ïseri leugen, dit jaarNiet God
''•1- .-
de menschel Ik herlees in mijn verfom
taaide dagiekjes uit den oorlog, mijn
gedachten, ijti hopen en vreezen voor de
toekomst too er eene toekomst was
Het hopen Jr menschen werd
het vreezewerd waarheid
toch waar, dat er een Vlaamsch Martelaars-
fonds moet bestaan, in ons land, om te .ver
hoeden jfat de vrouwep .en kleinen van
Dat die 89.00'.)
kerstvreugde mo
groeide; M
Aid^WNII» '."i'ftÉÜ «ÉQpi .-AiüévVéill ó»Ci '»"5iï ytftnteVtSiuc' v.auifiigêrr
Kerstdaj beteekent Christus'-dag. De
ironie is at bitterKijk de wereld rond,
honger... .van honger... in onze humanitaire
20e eeuw verstaat ge dat, volk, rond uw
kerstfeestdisch gezeten Dit moet mij van
't hartmenschen van Poperinghe, het is
vergruizeld, heerlijk van u, en 't wijst op uw ontwakend
solidariteitsgevoel met aide groote lijders
voor Vlaanderen
Oktober 217 fr.,
uit Poperinghe werd in
in November 241.50 fr.
denk aan aanderens kerstvreugde, en ijs;gestuurd aan het Martelaarsfonds, 73,
dan om c cijnieke onbeschaamdheid van jóude Koornmarkt, Antwerpen. Innig dank
de wereldüie 't vredefeest viertIk schouw laan ijveraars en gevers
I iche «boden geenj Hij wierd verkocht voor 1200 pondenTer gelegenheid van NIEUWJAAR
leve a in hun kille] groote aan de kerkfabriek van S4. Bertinus «al ons blad een dag vroeger ver-
vier millioen i door zekeren Porta,timmerma-'-shr as te i schijnen Alle mededeelingen, aankon-
Vreugdelooze Kerstdag, voor heel de we
reld, voor 't rnoegemarteide Vlaanderen
Neen, de Vredebrenger van Bethlehem heeft
het zoo niet gewild. .1Kerlinga.
over Euna's uitgestorven slagvelden, waar
de beenden van millioenen jonge men
schen dt te glanzen liggen onder lage
Kerstdapnne, tot ginder in 't Oosten,
waar deoodendans voorduurt, tot daar in
't groenèrin, waar een volk op de barri-
kaden sat en glorieuze moordenaar wordt,
om 't gen leven te redden... Gruwelijk,
over lel de wereld, het apocalyptisch'
vizioei van Ezechiel's doodenveld, het
satanih gegrinnik van Sodoma's volk, het
gerink van de judas-pennir.gen, de dwar
rel-da- rond het gouden kalf!... De wereld
huilt,e wereld stuiptrekt, in de barens-
Ontheiligde Kérstdag, Vandaag 1 Er wor
den kerstboomen geplant, o ja, heerlijke
kerstboomen in de salons der zeepbarons en
oorlogswoekeraars. En er hangen, een over
vloed van driekleurige vlagjes en strikjes in
het mooie sparre-groen, en tusschen de
elektrische gloeilampjes bengelen de suiker
korfjes voor de rijkemanskinderenen
och kom, de wereld werd toch een greintje
geëmancipeerd! voor den oudsten zoon
schuilt er een luxus-nummer van La Vie
Parisienne tusschen de rozige lichtjes, om
hem te leeren hoe lief en ongekunsteld
Liefdadigheid.
Is er nu nog armoede? Dat is eene vraag
die heden ten dage nog al dikwijls gesteld
wordt. En dan gaat men voort en zegt
het werkvolk wint ongehoorde dagjurer,, wij
zien er velen die het geld weggooien en
verbrassen, wij zien dat het sparen gansch
uit de mode gerocht is; en dan eindigt
men neen, er is geen armoede meer, er kan
geen Armoede meer bestaan
Nu de begoederde standen hunne inkomsten
grootendeels zagen verminderen, nu de
menschlievendheid ten grooten deele uit de
herten der menschen verdwenen is en ieder
een meer voor zich zeiven leeft en hem den
toestand van een ander meestendeels niet
meer aantrekt, wordt er gemakkelijk ge-
Parijzer wijfjes zijn, en voor de groote zusjschermd met het loochenen der armoede.
weeëvan een nieuwe orde; en de overmoe-j werd het laatste passionnette» romannetje
dige eine man, die zich bewust werd van van den verlepten boulevardier uitgezocht
zijn rute proletariërs-almacht, schreeuwt
raa naar den bezitter, en wet zijn mes
op charde palm zijner moegewerkte han
den- En vrede aan de menschen van goe-
dem'il wordt overkreten door 'tinter-
natnale gebrul, en door 't roepen om
vlfrch, en brood en wijn, en door 't walle-
baten in de tingeltangels, en door 't loeien
onontuchts-verzadiging
't Ware zonde, moesten er geen miniatuur-
kanonnetjes en thanks en soldaatjes als
mooie geschenkjes van het Kerstekind, de
krijgshaftige gevoelens van de zeepbaron-
spruiten komen opwekken... Sint-Niklaas
bracht al geweren en baïonnetjes-in-alumi-
nium en looze patronen, en het past dat het
diep in het stalken
ligt in het kribjen,
d'Engelkes zongen 't
Vredeskindje
idoe!
van Bethlehem nu ook zoo
'at is Kerstdag, ten Jare 1920! Met een
pfantropisch gebaar wordt er geld inge-
zpeld voor de kinderen der Centrale
bden, die bezwijken aan ondervoeding,
^straft om de zonde van overmoed hunner
-aderskWi!: Z.;JgC'. .-gCii Viffl" BeP. ijf. ir-
Veenen; maar de meewarige dames die Te11
lumaniiaire geste doen, hebben zelf haar
wiegen opgeborgen, als eert leelijk meubel
dat uit de mode is; en de «réveillon feesten»
en het Christmas' revel om de komst
van 't Vredekind te gedenken, zijn een
schampere spotternij, omdat ze luidruchtigst
gevierd worden door de lui die de zending
en de leering van hei Vredeskind negeeren.
Ik schouwde over Europa. Nu kijk ik dich
ter, in 'tland waar ik woon, en waar wille
keur en onrecht mij geest en gemoed
vergiftigd hebben. In mijn land is het ook
Kerstdag, maar de winterzonne hangt er nog
lager, en 't schemerlicht over 't gedrukte
Vlaanderen lijkt een vloek tegen 't leven, en
de onberoerbare loomheid van de stugge
massa lijkt de negatie van allen bestaans
drang. Ook in mijn land gingen er schreeu
werige stemmen op, om menschennood te
lenigen, en de liefdadigheids-concerten met
snoezige-opgetooidekunstzangeressen brach
ten duizenden op, voor hetPro Polonia
werk. De vreemde kinderen en het kroost
van den vijand krijgen melk en brood uit de
handen van de Belgische patriotards, op
wier buik zware komiteits-dekoraties benge
len, dat is heerlijke naastenliefde!
maar dezelfde hand die naar 't kind van den
bloedvijand gereikt word, balt zich dreigend
tot een moker-vuist, naar het hoofd van de
broodlooze kleinen, in 't eigen Belgische
land, die een vader hebben, levend begraven
in de Belgische kerkers om zijn Vlaamsch
geloof. Ondenkbaar is het, maar harde
waarheid, dat de kinderen van deDuitschers
door de Belgen gevoed worden, terwijl de
kinderen onzer eigen Vlaamsche idealisten
cfr. minister Vandevelde uitgehongerd
worden, om te boeten voor de Vlaamsche
zonde hunner vaders Ondenkbaar is 't, en
Deze parodie van Christus' dag zie ik
over heel mijn land. En minuit chrétiens
klinkt als een onbeschaamde, schijnheilige
profanatie door het holle van den sterren-
In de salons, in de feest-
.1 ir. de rd-eterh -dt
iiioozen kerstnacht.
nen. is het zoo druk van fuivende kerst- ping is, of waar'
Geheel oppervlakkig beschouwd, kan dat
waar schijnen, maar in werkelijkheid is de
toestand zoo niet.
Voor iemand die de toestand der werkers
klas beoordeelt, niet- van uit een goed
verwarmde enge kamer, maar die de lieden
ten huize bezoekt of er mede in nauwe be
trekkingen leeft is de toestand gansch anders.
Er heerscht werkelijk in veel gezinnen
gebrek.
Dat daar waar twee en soms rneer daguren
inkomen, welstand heerscht en soms wat te
kwistig geld verteerd wordt, kan niet geloo
chend worden. Maar, waar voor een talrijk
gezin slechts de Gaguur van de vader inkomt
is de armoede niet ver af En waar er soms
vx re'fc-ear.sw.'
Het opperste verbeeldt een binnen deksel
't welke al vier kanten opgetrokken is door
engelkens. De kuipe is versierd met de
borstbeelden van de vier groote Leeraars van
de H. Kerk: S1 Hieronymus S' Grégorius
S1 Augustinus Sl Ambrosius. Tusschen
deze vindt men den osse den arend den
mensch en den leeuw, zinnebeelden der vier
Evangelisten.
Een dubbele trap leidt naar den predik
stoel, aan de zullen van de trappen staan de
vier cardinale deugden in mansgrootte
beelden.
Onder de kuipe zijn er drie Heiligen van
het orde, ook in mannengrootte
S4 Dominicus met eer. brandende fakkel.
Sl Thomas van Aquino met het H. Sakra-
ment en den boek.
Sl Hyacinthus met Onze lieve Vronw en
het kindeken Jesus.
Pater Bernardus De jonghe, in Belgium
Dominicaneni» zegt het volgende:
Dat den predikstoel is van eene aller groot
ste waarde, 't is eene gifte van Mr Lucien
Desoinpele, vader van den Pater Hyacinthus,
voortijds subprior van dat klooster. Waar-j
schijnlijk en staat Hyacinthus om geene an-
deren reden bij de 2 andere Heiligen, tenzij
als patroon van den zoon
De predikstoel wierd te Brugge gemaakt
dooreenen Broeder predikheer, hij behoort
tot den vlaamschen stijl. dat in elk'armen
Een priester onderpastor op S4 Bertinus,
trok in 1806 naar Brugge en (volgens een y zi: de vrecje
anderen schrijver) kocht er den predikstoel
in questie voor 100 pond groote in de plaats
van 1200 voor welke som hijNnog de vier
beelden toekreeg die men tegen den trapf iesu 0 resu
geplaatst heeft. 1
De predikheeren predikstoel kwam naar|;aat ze mij smaken
l Ponet'nulv te wogen - .on de. onkostsn
«.«•aSHSBESBE?
Vredekoning
Waait maar, en woelt maar
gij snerpende wind
giert maar, en tiert maar
Het goddelijk kind
zoo rustig en zacht
het sluimert en lacht.
zijn mondekeri uit
Vrede aan u, wereld 1
Hun stemmengeluid
smolt in de klaarte
die midden dien nacht
vrede aan de wereld
met 't Ki-ndeken bracht.
Vrede aan u, armen
die 't levensgewicht
sleurt met uw blikken
op 't Kindjen gericht.
Vrede aan u, rijken
ginds komen er aan
ver uit het Oosten
met schatten belaan.
Goud, wierook, myhre,
voor 't schamele Kind
Schatten van liefde
lied
rpli
.daa
en door krankheid £érkl;eèn b
eht zijn, of w
r heerscht nu
mis-vierders; maar in de kerken en kathe- tot werkloosheid v
dralen ligt het kerstekindje zou koud-alleenig ziekten binnentreden;
in zijta kribbetje, en het adeste fideles de zwartste armoede,
weeklaagt door iedige-hoile beuken. Ze Welstellende iieder. ik doe een beroep op
ar
rap
mi1"™
1,
door A. HANS.
I.
Godelieve stapte traag door de dreef,
waar de zon op 't herfstgoud van boomen en
struiken speelde.
De vogels zongen in de takken en het
meisje, dat het woud beminde waar ze gebo
ren was en altijd gewoond had, stond een
wijle stil bij de oude kapel.
Hoe schoone, hoe schoone mompelde
ze.
Maar gtj zijt 't schoonste van alklonk
een stem, die Godelieve in haar mijmering
stoorde. Geen schooner bloeme in 't Vrij-
bosch, dan gij 1
Het meisje bloosde, toen ze zich omwen
dend een jongen heer zag, die haar vol be
wondering aanstaarde.
Hij was vrij opzichtig gekleed, had een
beuken. Ze
vieren daar buiten, in plassend elektrisch
licht, hun Kerstnacht. Dat is Kerst
mis 1920!
Mijn Vlaanderengij viert geen Kerstfeest.
Wat zoudt ge 't Vredefeest gedenken, als
uw passie - week eindeloos voortduurt Méér
nooit steeg uw nood hooger, nooit was
Multatuli 's kruisspreuk rneer uw geschiede
nis: komt zien, komt allen zien, er wordt
een volk gekruisigdOnze nood steeg ten
hoogste, in de laatste maanden, en onze
grafdelvers triomfeeren, thans 1 Niet Kerst
vreugde, maar Goede Vrijdag-martelie daagt
voor Vlaanderen. Dit is geen rhetorika
gruwelijke werkelijkheid, des te vreeselijker
dewijl we in slaap gesust worden door
chijnvooruitgang. Franskillonie viert
een ontheiligden kerstdagVlaanderen viert
er geen. In de gevangenissen, waar er 73
Vlaamsche politieke veroordeelden zuchten,
zal er geen kerstvreugde heerschenin de
huizen onzer 2135 gebroodroofden zal er
geen kerstboom geplant worden op de
zolderkamertjes onzer verbannen Vlaamsche
idealisten zal er geen kerstnazhtvuur aange
legd worden Daar, op 't beenderenveld
van den Yzer, en dwars door heel Vlaande
ren, liggen er 30 000 Vlaamsche jongens
begraven. Voor die is er ook geen kerst
vreugde, geen blijheid om de vergelding
van hun bloedoffer; en, boven 't rammelen
van het driekleurig schildje aan hun kruisje
genageld, klaagt eenbaarlijk in den licht-
loozen kerstnacht, op 't spokerige Yzer-
veld, het nare gefluister: «wat nut is er
geweest in 't storten vau ons bloed? --
knap uiterlijk, en, nog nader tredend, zei hij
op vrijen toon
Gij zijt de dochter van Vereeke, niet
waar
Ja, antwoordde Godelieve.
Ge ziet dat ik u ken... Laat ik een
eindeke met u mee gaan
Neen, meneere, 'k moete zeere naar
huis. En met rijke gasten wandel ik niet.
Zeker een officierke van leper, in burger...
We kennen dat
En haastig ging Godelieve heen.
Wat peinst die snotneus wel, mompelde
ze verstoord. Weer eens een, die zich wil
amuseeren met een meiske van te lande.
Maar met mij zal het toch niet waar zijn
Zoo onverbiddelijk, klonk het weer.
De vreemdeling was haar gevolgd.
Toornig keerde Godelieve zich om.
Meneer, zei ze, terwijl haar schoone
oogen vonkten, van zulke manieren zijn wij
in 't bosch niet gediend. Voorder uw weg en
laat mij gerust.
O, schoone, fiere Boschkantsterriep
de jonge man lachend.
Ja, ik ben een Boschkantster, meneere,
en de Boschkantsters zijn treffelijk
Gij zijt de bloeme van ons Vrijbosch,
|!zeg ik. Ge houdt mij voor een vreemdeling..
Ik ben dat niet. Toe wees niet zoo kwaad.
't Kan me niet schelen wie ge zijther
nam Godelieve, en sneller nu stapte ze voort
door de laan, w aar de beuken reeds bruin
getint stonden.
nldhouwer Tiieca van Yper. d'Engelkes zongen
uw goed hart. Vergeet de armen niet! Er
zijn er, en er zijn er meer wellicht dan gij
wel meent. Bedenkt dat voor hen ook het
leven duur is en dat je gelijk vroeger met
eene kleinigheid niet meer te verhelpen zijn.
Herplant in de heden der kinderen, den
geest van broederlijkheid die vroeger de
trotsch was van ons /olk. Leert hen mede-
deelen van wat hen geschonken wordt.
Geef, zonder te vee' om te zien indien
uwe beschermelingen het geschonken vol
gens uw oordeel goed gebruiken. Zoek de
armen op en troost dezen die lijden. Sta den
noodlijdende bij voor zoovee! het in uwe
macht is, gij kunt er niets dan innige vreugd
en overvloedige zegeningen bij winnen.
loste al de oude stukken lapte en tapte
en 't stuk bieef staan, met gebreken natuur
lijk tot dat rond 1860, beeldhouwer Van
Biesbroeck van Gent den stoel geheel en
gansch herstelde.
(Hij wierd dan geschat op eene waarde
van 30.000 fr.)
Hij heeft zoo hij gaat en staat rond'de
12.000 fr. gekost.
De leuningen van den predikstoel zijn van
't schoonste snijwerk van de achtiende eeuw.
Gedurende den oorlog is den-predikstoel
met de andere kostelijke kerkmeubels zorg
vuldig weggehaald geweest en gestuurd naar
Parijs in den Petit Palais en van daar
gelukkig weergekeerd en is in 't jaar 1919
nog eens zeer kunstig opgesteld geweest.
A.
Laat z'in mij komen
'nen broeder bemint.
u zondarig hert
ruilt voor uw' smert
o Kindeke goed,
z'uw mondeken uit
met 't stemmengeluid
met 't zingend gesuis
van dien heldren nacht,
Waar g'uit den hemel
op aard wierd gebracht
Opvolger van S. VANDEN BERGHE,
Bertenplaats, 8, (Kleine Markt),
- i» O V E K B N <2 II E.
Over den Predikstoel van
Sint Bertinus Kerk.
Met mijn persoonlijk klein dagboekje met
de oorlogsgebeurtenissen te Poperinghe, volg
ik met veel belangstelling den zoo wel in ge-
lichten dagboek van den Poperinghenaar en
'k zie daar zooeven dat hij op Zondag laatst
sprak over 't inpakken der merkwaardigste
kerkemeubels tijdens de hevige beschieting
van onze stad en daarom denk ik zou het
hier wel te pas konten, eenige inlichtingen
te laten drukken over onzen zoo prachtgen
predikstoel
De predikstoel van S' Bertinus te Pope
ringhe komt van de kerk van de afgeschafte
Paters Predikheeren van Brugge.
Nationale Kredietmaatschappij.
Als vrucht der vergadering Zondag laatst
gehouden in den Katholieken Kring te
Poperinghe met het doei tot de stichting te
komen van een Sociale Studiekamer tot
bevordering van 't bestaansrecht eener
Onverminkte Nationale Kredietmaatschappij
overeenkomstig art. 5 der wet van 11 Oct.
1920 voor goedkoope woningen, werd
besloten, aan dat speciaal organisme den
naam van Algemeen-Krediet-Comiteit tej
geven. Het is thans samengesteld uit een
tiental leden van 't Poperingsche, 'tYpersche
en omliggende gemeenten, dewelke van de
algemeene vergadering opdracht ontvingen,
om de studie over dit onderwerp te volledi-
gen en eene bepaalde werking op touw te
zetten, ten einde tot het einddoel te geraken.
vao Merris, Coevoei Cie.
SCHAALSTRAAT, 6, POPERINGHE.
Loopende Rekeningen.
Geldplaatsingen op korte en lange termijnen
Beursbewerkingen.
Wissel van vreemde gelden.
Leeningen op titels.
Alle Stortingen op loopende rekening
aan 3.50
Alle Stortingen op 6 maanden aan 4
Alle stortingen op langeren termijn over
een te komen.
Even wendde za 't hoofd en zag dat de
vreemdeling een andere dreef insloeg.
Ik ben hem kwijt, zei Godelieve ver
licht. Weer zoo'n Ieperling, die de meisjes
van den buiten net hoofd dwaas klapt.
Maar bij mij moet hij niet komen.
Wel, Godelieve, ge waart daar in
schoon gezelschap, klonk het dan.
Ha, Clemence, zijt gij het
Een meisje stond aan den kerkwegel en
ging nu met haar mee.
ja, schoon gezelschap... herhaalde deze.
Zeker, zoo'n grasheertje uit stêe.
Maar neen... O, gij zijt ook altijd ziende
blinde, 't Is Louis van mijnheer De Vuist.
—-Mijnheer De Vuist uit de villa...
Maar ja... een braaf mensch en zijn
zoon is 't ook...
Godelieve stond verbaasd.
En 'k v/as er zoo bot tegen, hernam
ze. Maar heerenzonen moeten niet familieer
zijn met meisjes van 't bosch.
Louis is een nederige jongen, verzeker-
klein, dat gaat niet... 't Rijke volk amuseert
zich dan ten koste der armen.
Hoor eens, Godelieve, neem 't niet
kwalijk, maar gij zit te vele bij uw tante
Lotte, de dibbe op de plaatse. Een mensch
is maar ééri keer jong.
O, Clemence, 'k ben niet als tante
I Lotte. Ik leef ook gaarne, en ik houd van
'treffelijk plezier. Maar groot en klein, heere-
zoons en boschkantsters, neen 't deugt niet.
Dat is onrechtvaardig tegen Louis
Gisteren zei hij nog tot mij noem me bij
mijn naam. Zeg Louis Hij kent geen com
plimenten.
een pijp. Dat deed hij altijd na zijn vermoei
ende dagtaak, en al kwamen er slecht wei
nig voorbijgangers over den aarden weg,
toch verveelde hij er zich nooit, want, of
schoon de man zijn gevoel niet in woorden
uitdrukken kon, van de natuur genoot hij,
en 't bosch boeide hem steeds.
Aan den stam van de linde hing in een
houteq kasje een plaasteren Onze-Lieve-
Vrouv/enbeeld, en Maria scheen glimlachend
op Godelieve neer te zien, toen deze even
met haar vader sprak.
Dan ging het meisje in huis.
Gustaaf en Leonora, haar broertje en zus-
Ja, maar ga eens met hem mee naar 4 je «eden juist hun avondgebed. Geknield op
leper of naar de villa als er groot volk bij
hem komt. En zie dan of hij nog zoo onge
geneerd is.
Zoo kunt ge ieder zwart maken!.. Nu,!
salut, mijn weg is langs hier.
Clemence knikte en verdween in eenl
eikenlaan.
- Ja, zij is wel van al die compliment-
de Clemence. Hij is een tijd weg geweest, |jes gediend, mompelde Godelieve, maar ik
Ite Brussel een of twee jaar en te Parijs, zeg-1 heb liever, dat Louis van de villa inij gerust
«gen ze. Sedert eenige dagen is hij
weer laat.
ze. Sedert eenige dagen is
't huis en er zit geen hoogheid in. Hij klapt] Weldra bereikte ze haar woning, een kleine
tegen de boeren en de boschkanters als tegen hoeve aan den zoom van 't bosch. 't Huis
zijn gelijke. Hij is beter dan zijn vader, hoe-1 was wit gekalkt en had groene deuren en
wel die ook niet van de hooveerdigste is. J vensterblinden 't stond er zoo bevallig
Louis heeft tegen mij al verschillende keeren i naast de schuur aan t'eind van den grooten
gesproken.
Ehwel, Clemence, 'k heb toch liever,
dat hij zich met mij niet bemoeit. Groot en
boomgaard.
Boer Vereeke, een kloeke man van rond
de vijftig, rookte onder de linde bij de poort
een biezen stoel zeiden ze met hun helder
stemmetje
's Avonds als ik slapen ga,
Volgen mij zeslien Engeltjes na
Twee aan mijn hoofdeind,
Twee aan mijn voeteneind,
Twee aan mijn linkerzij,
Twee aan mijn rechterzij,
Twee die me dekken,
Twee die me wekken,
Twee die me leiden,
Naar 's Hemels paradijzen.
Dan liepen ze naar vader en vroegen hem
een kruisje. Moeder Vereeke, een vrouw
met goedig gelaat, maar dat door vele zor
gen te vroeg gerimpeld was, bracht de
kinderen op de voute.
ENAAR
Voor aankondigingen der
provincie Oost-Vl)andereri
zich wenden tot
TeleiAon 1669.
Alle annoncen zijn-
vooraf te betalen en
koeten voor den vrij
dag noen ingezonden
worden.
trnkm'fr.**.
II, UU JUU( 4 i 1 f'. V* V v V' -y -W.4 UVIA 1 A,f
lörwii vv tiil* pfurtioviawp. - :r Vae. n
V. t"".«O 4
opgenomen worden, bij ons toekomen
voor den Donderdag middag.
van
Niet op tijd onze bestelling papier ontvan
gen hebbende, zijn wij verplicht op het gewoon
formaat te verschijnen. We verschuiven dus,
voor eene week, het vervolg van
Poperinghe, gedurende den oorlog.
Mengelwerk van «De Poperinghenaar»
Eerste Deel.
O. W.
ciif* T7DQ zot**
Ad. L.
Uitslag der Vergadering.
Bureelen open alle werkdagen
van 9 tot 12 en van 2 tot 4 ure.
Den Vrijdag van 81)2 tot 12 en van 2 tot 4 u.
Den Zaterdag van 9 tot 1 ure namiddag.
Vervolgt.